Elke keer is het toch weer grappig om te zien hoe de verwachte cyclus van teleurstelling weer doorlopen wordt.
"Veel te duur, dit is toch geen innovatie en Apple heeft zichzelf deze kéér echt in de voet geschoten"
Om een idee te geven. Een kleine bloemlezing uit de hoogst gewaardeerde reacties op Tweakers ten tijde van de introductie van de rMBP in 2012:
Een 650M met amper 1 GB (gelukkig toch GDDR5) op een resolutie van 2880x1800... Gamen zal je alleszins niet al te veel moeten proberen op deze laptop! (Tenzij je de resolutie naar 1080p brengt, maar niet op de native resolutie van een scherm spelen is een verschrikkelijke ervaring).
Laten we eerlijk zijn en heel duidelijk stellen dat dit op geen enkele manier een revolutie is, het woord zelfs revolutie krijgt een nare bijklank door het constante misbruik dat Apple er van maakt. Een nieuw scherm (dat Apple zelf niet maakt) en gebruik maken van een SSD is géén revolutie, louter en alleen een evolutie van de bestaande techniek.
Veel te duur. En dit heeft niets met Apple of computers in het algemeen te maken, maar puur met budget en vraag. Als iemand 1700 gaat uitgeven, dan zal dat niet voor een zo klein mogelijk apparaat met een zo groot mogelijke resolutie zijn. Daar is gewoon geen markt voor!
Dus je betaald letterlijk 950 euro - 170= 780 euro voor puur het scherm.... En daarbij geef je ook nog de GPU (sterk argument!!!), ODD (2de hdd bijvoorbeeld) en de user upgradables op? Laat ik dan niet over de details gaan praten van de Vaio S13... Zoals bijvoorbeeld de sheet battery, port replicator en de talloze OC mods die ervoor uitgekomen zijn vanwege de top notch koeling die erin gebruikt word...
Dit is toch niet goed te praten aan de kant van Apple...

En ik ben niet wezen cherrypicken, dit zijn quotes uit de eerste reacties onder de nieuwsberichten. Reacties die door de Tweakers als hoogste zijn gewaardeerd. Elk jaar geniet ik er stiekem toch weer een beetje van.
Vooral de argumenten van sommige mensen die toch al niet van plan waren om hem te kopen. Blijkbaar is het op sommige sites een enorm probleem dat je de lightning EarPods van de iPhone 7 er niet op kunt aansluiten...
Anyway, persoonlijk vind ik de nieuwe MacBooks mooie apparaten en ik zie in de TouchBar een nuttige toevoeging. Met name ook omdat er al veel ondersteuning voor is ingebakken. Niet alleen in macOS, maar ook al een aantal grote third parties doen al mee. Ik ga hem echter niet kopen. Op dit moment heb ik geen behoefte aan een nieuwe MacBook (zit nog op de 2016 versie van de 12") en door de hoge prijs valt deze nu ook buiten mijn budget. Ik verwacht trouwens wel dat de prijs de komende 2 - 3 jaar gestaag gaat delen, net als de vorige generatie. Op dat moment wordt het voor mij persoonlijk ook weer wat interessanter.
Oh P.S. voor de mensen met USB-C angst:
klik. Goedkoop, compact en werkt prima.