In principe kun je gewoon benchmarks opzoeken van elke windows laptop met dezelfde hardware. Via bootcamp draait windows native op de MacBook hardware. Er zit dus geen emulatielaag of iets dergelijks tussen die de performance zou kunnen hinderen.Robert1989 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:30:
Iemand hier toevallig ervaring met een nieuwe MacBook Pro met een bootcamp van Windows 10 met daarop SolidWorks? Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met de laatste versie MacBook's.
Ik had toch wel gehoopt dat we onderhand eens wat meer informatie over een nieuwe rMBP zouden hebben, of wellicht zelfs al een release date.
It's dogged that does it
Sinds ik een tijdje terug m'n mobo heb laten vervangen (MBP Early 2011, reparatieprogramma ivm defecte gpu), wordt mijn MBP best warm (60-70 graden, weet zo snel uit mn hoofd niet welke componenten dat zijn, zijn er 2, misschien meer) en dan valt ie op den duur uit. Nog niet extreem heet qua componenten, maar genoeg dus om in safety modus te schieten en te warm om langdurig op schoot te houden. Dit had ik voor de reparatie nooit. Als ik scherm even dichtklap, dan koelt ie vrij snel weer af naar ca 35 graden. Fan slaat af en toe wel aan. Die hoorde ik voorheen ook nooit, en lijkt dus ook meer toeren te maken (of nu mogelijk niet snel genoeg aan te slaan).
Zijn er dingen die ik zelf kan checken? Instellingen fan of openmaken en controleren op stof (al lijkt dat me sterk na reparatie)?
Zijn er dingen die ik zelf kan checken? Instellingen fan of openmaken en controleren op stof (al lijkt dat me sterk na reparatie)?
Oh oh Mr. B, oh oh!
Ben nog altijd erg blij met mijn macbook pro 15" mid 2009 model. Het enige wat nu wel gebeurt is dat de accu nog maar een 62% van zijn capaciteit heeft en dit nu de laatste tijd wat rapper begint te dalen. Dit resulteert nu in een max van 2 uur (afhankelijk wat ik doe) werktijd zonder direct stroom.
Zit er nu over na te denken om een nieuwe accu te gaan plaatsen. Is dit nu aan te raden om via apple te doen a 139,- euro? Of zijn er ook goede ervaringen met aftermarket accu's zo ja welk type(s)?
Zit er nu over na te denken om een nieuwe accu te gaan plaatsen. Is dit nu aan te raden om via apple te doen a 139,- euro? Of zijn er ook goede ervaringen met aftermarket accu's zo ja welk type(s)?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Namaak of origineel?Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 12:02:
Ik zou er persoonlijk gewoon 1 van Ebay scoren voor een tientje of drie
Ik zou zelf never nooit namaak / Chinese accu's plaatsen in een dergelijk apparaat.
De kwaliteit kan enorm verschillen en het prijsverschil komt toch ergens vandaan.
Ik vindt de prijzen van Apple eigenlijk nog wel schappelijk. Je krijgt weer een originele met minimaal 6 maanden garantie.
tja.. 140 euro voor een accu vragen... Ik denk dat ik andere normen hanteer wat schappelijk betreft.GeeMoney schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:15:
[...]
Namaak of origineel?
Ik zou zelf never nooit namaak / Chinese accu's plaatsen in een dergelijk apparaat.
De kwaliteit kan enorm verschillen en het prijsverschil komt toch ergens vandaan.
Ik vindt de prijzen van Apple eigenlijk nog wel schappelijk. Je krijgt weer een originele met minimaal 6 maanden garantie.
'Het prijs verschil komt toch ergens vandaan'. Tja met dit soort ijzersterke argumenten laat de consument zich wel heel makkelijk bedriegen natuurlijk

[ Voor 22% gewijzigd door WouterL op 26-07-2016 19:57 ]
Ik heb echt nog nooit een degelijke Chinese accu gezien voor 3 tientjes voor een MacBook die dezelfde specificaties en garanties geeft als een originele.Wouter Lucassen schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:48:
[...]
tja.. 140 euro voor een accu vragen... Ik denk dat ik andere normen hanteer wat schappelijk betreft.
'Het prijs verschil komt toch ergens vandaan'. Tja met dit soort ijzersterke argumenten laat de consument zich wel heel makkelijk bedriegen natuurlijkNatuurlijk is de kwaliteit van Chinese accu's divers en lang niet altijd even betrouwbaar. Dat wil echter niet zeggen dat ze er met wat onderzoek wel degelijk zijn.
Je koopt dus een apparaat van 1500 euro en na 5-6 jaar is een nieuwe accu te duur?
De lithium cellen en controller heeft nu eenmaal een bepaalde kostprijs en gezien de capaciteiten die Apple levert qua Mah is het in mijn ogen niet duur.
Ik heb in mijn beperkte electronica opleiding geleerd niet op je voeding/accu te besparen in ieder geval:
http://www.howtogeek.com/...r-laptops-or-smartphones/
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 26-07-2016 20:16 ]
Tja, zoals ik volgens mij al eerder in dit topic ook heb geschreven met betrekking tot accu's: you get what you pay for.Wouter Lucassen schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 19:48:
[...]
tja.. 140 euro voor een accu vragen... Ik denk dat ik andere normen hanteer wat schappelijk betreft.
'Het prijs verschil komt toch ergens vandaan'. Tja met dit soort ijzersterke argumenten laat de consument zich wel heel makkelijk bedriegen natuurlijkNatuurlijk is de kwaliteit van Chinese accu's divers en lang niet altijd even betrouwbaar. Dat wil echter niet zeggen dat ze er met wat onderzoek wel degelijk zijn.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, en je MacBook zal echt niet meteen in de fik vliegen, maar besef wel dat het grote prijsverschil in accu's er niet alleen is bij Apple. Apple heeft de naam "duur" te zijn en daarom vindt men alles al snel "overpriced", maar de prijs van een originele Apple accu zit niet ver af van een vervangende accu van bijvoorbeeld een Dell of een Lenovo.
Leveren zij dan ook producten die aan bepaalde kwaliteits- en veiligheidseis voldoen, of zijn het ook oplichters?
In mijn ogen ben jij gelukkig iemand die wél doorheeft hoe e.e.a. werkt. Dat gereutel altijd over dat apple oplichter speelt en te duur is. Ja, ook ik vind het duur. Maar té duur is persoonlijke perceptie. Ik vond mijn bmw toen ik hem kocht ook duur. Maar té duur? Nee. En net wat je zegt, als je de prijzen voor in dit geval accu's naast elkaar legt en aan eerlijk vergelijken doet (dus niet met chinese namaak), dan zie je niet veel verschil in prijs. Chinezen kunnen ook bmw's namaken maar de kwaliteit zal dan echt een stuk minder zijn.Tjoekie schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:08:
[...]
Tja, zoals ik volgens mij al eerder in dit topic ook heb geschreven met betrekking tot accu's: you get what you pay for.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, en je MacBook zal echt niet meteen in de fik vliegen, maar besef wel dat het grote prijsverschil in accu's er niet alleen is bij Apple. Apple heeft de naam "duur" te zijn en daarom vindt men alles al snel "overpriced", maar de prijs van een originele Apple accu zit niet ver af van een vervangende accu van bijvoorbeeld een Dell of een Lenovo.
Leveren zij dan ook producten die aan bepaalde kwaliteits- en veiligheidseis voldoen, of zijn het ook oplichters?
Idem met 'oude' hardware. Het is een keuze van apple. Andere leveranciers brengen elke 2 maanden een nieuw model uit, Apple 1x per jaar (old). Op dát moment hebben ze cutting edge tech en ja, na een half jaar is die oud(er). Werkt nog steeds prima maar ons tweakers (me included) wil altijd hogere hardware cijfertjes zien dan die van de concurrenten he. En voor een productie machine (niet-naming) merk je het verschil echt niet, maar goed.
En mensen vergeten voor het gemak ook vaak hoeveel R&D kosten er in bepaalde producten zit; chinezen maken alles na dus die hebben nauwelijks R&D kosten. Naast goedkopere / van mindere kwaliteit onderdelen. Voilá, lagere aankoopprijs is geboren.
M.A.W.: als je de prijs te hoog vindt, koop het daar dan niet en koop een chinese versie, ieder zijn ding. Maar als je de prijs te duur vindt, dan zou het fijn zijn als je zaken wel eerlijk met elkaar vergelijkt. Tuurlijk heb jij alleen een boodschap aan een goed product voor een zo laag mogelijke prijs, maar alles is subjectief.
Ik heb toch de beslissing gemaakt om een macbook aan te schaffen. Nu krijg ik via Google een beetje mee dat er wel een nieuwe versie aan zit te komen. Ik had een paar vragen.
- Neemt die nieuwe versie het prijspunt over van de huidige of zal deze nieuwe duurder zijn (vergelijkbare versies)
- Nu is de actie bij Apple dat je een gratis kekke beats by Dre headset krijgt. Dit is zeker met het oog op het magazijn legen?
- Zonder uiteraard exact de specs te weten. Zouden jullie wachten (dan maar geen headset) of nu kopen met een kek headset?
Much Love
- Neemt die nieuwe versie het prijspunt over van de huidige of zal deze nieuwe duurder zijn (vergelijkbare versies)
- Nu is de actie bij Apple dat je een gratis kekke beats by Dre headset krijgt. Dit is zeker met het oog op het magazijn legen?
- Zonder uiteraard exact de specs te weten. Zouden jullie wachten (dan maar geen headset) of nu kopen met een kek headset?
Much Love

Prijzen zullen gelijkwaardig zijn, misschien 100 euro duurder maar waarschijnlijk niet meer dan dat. Over die headset weet ik niks, is misschien met een back2school aktie? Als je de portable nu nodig hebt, moet je 'm nu kopen, kan je wachten, dan zou ik wachten. Er zijn op dit moment geen data bekend wanneer de nieuwe gaat komen.
Geen data bekend inderdaad, maar ik zou er zeker niet op rekenen voor september. Dus als je kunt wachten maar hooguit drie weken of zo, dan gaat dat hem niet worden 
zwik schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:44:
Prijzen zullen gelijkwaardig zijn, misschien 100 euro duurder maar waarschijnlijk niet meer dan dat. Over die headset weet ik niks, is misschien met een back2school aktie? Als je de portable nu nodig hebt, moet je 'm nu kopen, kan je wachten, dan zou ik wachten. Er zijn op dit moment geen data bekend wanneer de nieuwe gaat komen.
[ Voor 22% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 27-07-2016 11:50 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik heb zelf gewoon een mac hoor. Het ging me meer om het feit dat ik een accu van 140 euro op een 6 jarige mac een hoop geld vind. Dat verhaal was misschien voor mij anders geweest als het om een ietswat recenter model ging.Zonnetje83 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:15:
[...]
In mijn ogen ben jij gelukkig iemand die wél doorheeft hoe e.e.a. werkt. Dat gereutel altijd over dat apple oplichter speelt en te duur is. Ja, ook ik vind het duur. Maar té duur is persoonlijke perceptie. Ik vond mijn bmw toen ik hem kocht ook duur. Maar té duur? Nee. En net wat je zegt, als je de prijzen voor in dit geval accu's naast elkaar legt en aan eerlijk vergelijken doet (dus niet met chinese namaak), dan zie je niet veel verschil in prijs. Chinezen kunnen ook bmw's namaken maar de kwaliteit zal dan echt een stuk minder zijn.
Idem met 'oude' hardware. Het is een keuze van apple. Andere leveranciers brengen elke 2 maanden een nieuw model uit, Apple 1x per jaar (old). Op dát moment hebben ze cutting edge tech en ja, na een half jaar is die oud(er). Werkt nog steeds prima maar ons tweakers (me included) wil altijd hogere hardware cijfertjes zien dan die van de concurrenten he. En voor een productie machine (niet-naming) merk je het verschil echt niet, maar goed.
En mensen vergeten voor het gemak ook vaak hoeveel R&D kosten er in bepaalde producten zit; chinezen maken alles na dus die hebben nauwelijks R&D kosten. Naast goedkopere / van mindere kwaliteit onderdelen. Voilá, lagere aankoopprijs is geboren.
M.A.W.: als je de prijs te hoog vindt, koop het daar dan niet en koop een chinese versie, ieder zijn ding. Maar als je de prijs te duur vindt, dan zou het fijn zijn als je zaken wel eerlijk met elkaar vergelijkt. Tuurlijk heb jij alleen een boodschap aan een goed product voor een zo laag mogelijke prijs, maar alles is subjectief.
Ah ok; tuurlijk begrijp ik dat. 140 euro is ook best een hoop geld. Maar ondanks dat zou ik voor de originele gaan. Zoals al gezegd is, je hebt een mooie, best dure machine. Als je daarin dan een namaak accu gaat plaatsen dan heb je best hoge kans dat je gebruikservaring naar beneden gaat. Maar zoals met alles is het jouw machine en jouw keuze.Wouter Lucassen schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:11:
[...]
Ik heb zelf gewoon een mac hoor. Het ging me meer om het feit dat ik een accu van 140 euro op een 6 jarige mac een hoop geld vind. Dat verhaal was misschien voor mij anders geweest als het om een ietswat recenter model ging.
Misschien kwam ik iets te 'harsh' over; als dat zo is dan hierbij mijn excuses. Was niet zo bedoelt!
Korte vraag... Apple verkoopt geen cinema displays meer? Back om topic....
...
nieuws: Apple stopt met maken Thunderbolt Displaykoentjuh1987 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:14:
Korte vraag... Apple verkoopt geen cinema displays meer? Back om topic....
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Gebruik nu fan control app, waarmee ik de fans standaard op 2500rpm zet (is anders rond de 2000).
Hierbij zijn ze nog niet te horen. Bij of na het kijken van video etc zet ik hem even wat hoger (4000 ofzo) om hem weer wat meer te koelen. Werkt en voelt zo weer ok.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Ik hoor maar weinig over de nieuwe Macbook Pros nog... Met de back 2 school actie zit ik echt serieus te twijfelen of ik niet gewoon het model dat er nu is neem... Die actie loopt af op 5 september
dglavimans schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:29:
Ik hoor maar weinig over de nieuwe Macbook Pros nog... Met de back 2 school actie zit ik echt serieus te twijfelen of ik niet gewoon het model dat er nu is neem... Die actie loopt af op 5 september

Ga maar uit van een Keynote op dinsdag 6-9. Precies een dag na de afloop van deze actie.
Hoeft natuurlijk niets te betekenen, maar wie weet ;-) iPhone vernieuwingen schijnen niet spectaculair te worden dit jaar dus dan houden ze tijd over lijkt mij.
Jammer jammer... Naja een betere Macbook Pro is me denk ik meer waard als een gratis Beats... hopen dat die dan ook echt het wachten waard isrobcoenen schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 21:43:
[...]
[afbeelding]
Ga maar uit van een Keynote op dinsdag 6-9. Precies een dag na de afloop van deze actie.
Hoeft natuurlijk niets te betekenen, maar wie weet ;-) iPhone vernieuwingen schijnen niet spectaculair te worden dit jaar dus dan houden ze tijd over lijkt mij.
Ik heb een Macbook Pro uit Amerika laten over komen en nu weet ik dat Apple standaard 1 jaar garantie geeft en ik geen recht heb op het consumentenrecht van 2 jaar hier in Nederland, maar als ik nu AppleCare zou kopen heb ik dan recht ongeacht waar deze Macbook is aangeschaft op 3 jaar garantie?
Ja. Je hebt dan recht op 3 jaar internationale garantie.ralphjxss schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:30:
Ik heb een Macbook Pro uit Amerika laten over komen en nu weet ik dat Apple standaard 1 jaar garantie geeft en ik geen recht heb op het consumentenrecht van 2 jaar hier in Nederland, maar als ik nu AppleCare zou kopen heb ik dan recht ongeacht waar deze Macbook is aangeschaft op 3 jaar garantie?
Ik wil van mijn MBPr13 een mobiele console maken, want met een accuduur van 2 uur ingame, kan ik dan toch flink voorruit.
Hiervoor wil ik graag een dual-boot installatie maken. Helaas heb ik slechts 128gb intern en heb ik dit nodig voor Pro.
Nu dacht ik dus van laat ik een oude SSD via thunderbolt verbinden en daar een windows installatie+games opzetten.
Ik kan alleen nergens een Thunderbolt/SATA enclosure vinden. Seagate schijnt ze aan te hebben geboden, maar tegenwoordig lijken ze EOL.
In bezit:
MBPr 13 (late 2014)
Crucial m4 120GB
Mijn vragen aan jullie:
Is dit uberhaupt verstandig of juist af te raden?
Welke hardware biedt een kosteneffectieve oplossing voor mijn vraag.
Hiervoor wil ik graag een dual-boot installatie maken. Helaas heb ik slechts 128gb intern en heb ik dit nodig voor Pro.
Nu dacht ik dus van laat ik een oude SSD via thunderbolt verbinden en daar een windows installatie+games opzetten.
Ik kan alleen nergens een Thunderbolt/SATA enclosure vinden. Seagate schijnt ze aan te hebben geboden, maar tegenwoordig lijken ze EOL.
In bezit:
MBPr 13 (late 2014)
Crucial m4 120GB
Mijn vragen aan jullie:
Het is officieel niet mogelijk om via bootcamp Windows op een externe schijf te installeren. Maar, met een beetje hulp van Google kom je genoeg manieren tegen waarbij het toch lukt.eL_Jay schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:33:
Ik wil van mijn MBPr13 een mobiele console maken, want met een accuduur van 2 uur ingame, kan ik dan toch flink voorruit.
In bezit:
MBPr 13 (late 2014)
Crucial m4 120GB
Mijn vragen aan jullie:
In plaats van een Thunderbolt behuizing zou je nog kunnen kijken naar een USB3.0 behuizing. USB3.0 doet 5 Gbit/s (625 MB/s) wat meer is dan jouw SSD doet aan lees/schrijf snelheden. Daar zit dus geen bottleneck. Wellicht zit er dan nog wat verschil in toegangstijden, durf je niet te zeggen of je dat ook gaat merken.
Ik heb hem zojuist toch maar besteld. Hopelijk geen grote fout gemaakt 🙊dglavimans schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:29:
Een grote fout sowieso niet want die dingen zijn gewoon prachtig en je weet itt de nieuwe wat je hebt! Hoeveel poorten alles. Veel plezier ermee. Zelf durf ik het gewoon niet aan met het oog op de toekomst als straks al me apparaten usb c hebben bijvoorbeeldLuuk_horst schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:57:
[...]
Ik heb hem zojuist toch maar besteld. Hopelijk geen grote fout gemaakt 🙊
Enerzijds wel, anderzijds denk ik dat eer het merendeel van mijn apparaten USB C aansluitingen heeft er al weer een nieuw model MBP in de schappen ligt.dglavimans schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:00:
[...]
Een grote fout sowieso niet want die dingen zijn gewoon prachtig en je weet itt de nieuwe wat je hebt! Hoeveel poorten alles. Veel plezier ermee. Zelf durf ik het gewoon niet aan met het oog op de toekomst als straks al me apparaten usb c hebben bijvoorbeeld
Learn something new every day.
Dat is waar. Kan nu al niet wachten tot vrijdagdglavimans schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:00:
[...]
Een grote fout sowieso niet want die dingen zijn gewoon prachtig en je weet itt de nieuwe wat je hebt! Hoeveel poorten alles. Veel plezier ermee. Zelf durf ik het gewoon niet aan met het oog op de toekomst als straks al me apparaten usb c hebben bijvoorbeeld

ik heb in 2008 op de valreep een van de laatste witte MacBooks gekocht voordat de unibody serie uitkwam. Nooit het gevoel gehad dat ik met een minder product werkte dan de serie die vlak erna uitkwam. Ik heb toch zeker 6 jaar plezier gehad van dit mooie apparaat.Luuk_horst schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:57:
[...]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Wat is het beste voor de batterij van een Macbook? Dat die uiteindelijk zo lang mogelijk mee gaat...
In theorie nooit helemaal plat laten gaan, en ook niet helemaal vol.ralphjxss schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 12:16:
Wat is het beste voor de batterij van een Macbook? Dat die uiteindelijk zo lang mogelijk mee gaat...
In praktijk je laptop gebruiken zoals je wil
ralphjxss schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 12:16:
Vooral niet te veel zorgen over maken.
Netjes voor een accu van 4,5 jaar oud en meer dan 1000 loadcyclesMorphix schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:13:
[...]
[afbeelding]
Vooral niet te veel zorgen over maken.
...
Vraagje over HDCP:
Mijn MB Pro uit mid2014 zou het moeten hebben en mijn Dell U2410 scherm ook. Toch speelt HBO in SD kwaliteit af op het scherm. Ik vermoed dat het een HDCP probleem is, omdat ik geen andere reden kan bedenken waarom HBO wel in HD speelt op het MB scherm, maar niet op het Dell scherm.
Is er een manier om na te gaan of HDCP wel of niet werkt? Zijn er fixes voor?
Mijn MB Pro uit mid2014 zou het moeten hebben en mijn Dell U2410 scherm ook. Toch speelt HBO in SD kwaliteit af op het scherm. Ik vermoed dat het een HDCP probleem is, omdat ik geen andere reden kan bedenken waarom HBO wel in HD speelt op het MB scherm, maar niet op het Dell scherm.
Is er een manier om na te gaan of HDCP wel of niet werkt? Zijn er fixes voor?
[ Voor 11% gewijzigd door Menesis op 05-08-2016 21:25 ]
Mixed Reality dev
Naar mijn weten zijn er geen 16GB DDR3 SODIMM stickjes te vinden (daar heb je er twee voor nodig, aangezien er maar twee RAM-slots in de MacBook zitten). 16GB is het maximum.Ferra schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 00:25:
Weet iemand of de macbook pro early 2011 32 gb ddr3 ram aan kan?
Ik ben aan het uitzoeken of een macbook pro 13”retina geschikt is voor een bepaalde opleiding. Ik heb de vraag uitgezet in het aankoop advies gedeelte van het forum maar op dit moment nog geen reactie mogen ontvangen. Mag ik de vraag ook hier stellen aangezien het hier over de macbook pro gaat?
Ik kon je post niet vinden.. Wat ben je precies van plan met je macbook te gaan doen? Ik kan je wel helpen!chippie777 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 12:23:
Ik ben aan het uitzoeken of een macbook pro 13”retina geschikt is voor een bepaalde opleiding. Ik heb de vraag uitgezet in het aankoop advies gedeelte van het forum maar op dit moment nog geen reactie mogen ontvangen. Mag ik de vraag ook hier stellen aangezien het hier over de macbook pro gaat?
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
- never mind, ik las niet goed
-
[ Voor 92% gewijzigd door kamerplant op 07-08-2016 14:36 ]
🌞🍃
Deze bestaan maar zijn erg prijzig, hier te vinden: pricewatch: Crucial CT204864BF160BBleuZ schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 11:43:
[...]
Naar mijn weten zijn er geen 16GB DDR3 SODIMM stickjes te vinden (daar heb je er twee voor nodig, aangezien er maar twee RAM-slots in de MacBook zitten). 16GB is het maximum.
Ik heb deze getest in een MBP mid-2012 15" en wordt niet herkend. De CPU kan tot 32GB aan maar wel tot 8GB per geheugenslot. Het proberen te booten van de MBP met een enkele bank van 16GB resulteerde in een piepende MBP
Hier de link naar mijn vraag: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1710235Coffee schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 14:29:
[...]
Ik kon je post niet vinden.. Wat ben je precies van plan met je macbook te gaan doen? Ik kan je wel helpen!
Het is voor de opleiding Broadcast operator: http://www.ikkiesmedia.nl...tie-broadcast-productions
We hebben een overzicht gekregen met eisen waaraan een laptop moet voldoen. Voor zowel windows als Mac.
In het kort zijn de eisen:
Multicore processor 64 bit,
4GB ram 8GB recommended.
1440 x 900 display
Optional: Adobe-certified GPU card for GPU accelerated ray-traced 3D renderer.
Dan staat er bij het kopje Mac OS:
GeForce: GTX 285, GTX 675MX, GTX 680, GTX 680Mx,GT 650M
Quadro CX: FX 4800, 4000, K5000
Vooral dat laatste stukje onder Mac OS brengt mij in verwarring. Is een macbook pro retina 13 inch met 8GB werkgeheugen en 256 GB opslag nu ok? Het gaat mij dan met name om de grafische kaart, daar heb ik gewoon weg niet genoeg kennis van. De overige eisen zijn in mijn ogen meer dan voldoende voor een macbook pro.
Als je een discrete GPU nodig hebt, zal je een MBP 15" moeten kopen. En dan wel degene met een AMD R9 M370X.
Of anders een model eerder, daar zit geloof ik een Nvidia GT 750M in. Kortom, waar je naar opzoek ben is een MBP mét discrete graphics card niet ouder dan 2013. Ik zie dat de MBPr 15" mid-2012 een GT 650M aan boord heeft, dus dat zou ook kunnen, al is de resolutie waarschijnlijk te beperkt voor het werk dat je er mee gaat doen. En je moet je je afvragen of het verstandig is om een gebruikte, 3-4 jaar oude laptop te kopen.
EDIT whoops, voor die ray-traced rendering toestand heb je blijkbaar een Nvidia kaart nodig vanwege CUDA. MBPr 15" late-2013 of mid-2014.
Of anders een model eerder, daar zit geloof ik een Nvidia GT 750M in. Kortom, waar je naar opzoek ben is een MBP mét discrete graphics card niet ouder dan 2013. Ik zie dat de MBPr 15" mid-2012 een GT 650M aan boord heeft, dus dat zou ook kunnen, al is de resolutie waarschijnlijk te beperkt voor het werk dat je er mee gaat doen. En je moet je je afvragen of het verstandig is om een gebruikte, 3-4 jaar oude laptop te kopen.
EDIT whoops, voor die ray-traced rendering toestand heb je blijkbaar een Nvidia kaart nodig vanwege CUDA. MBPr 15" late-2013 of mid-2014.
[ Voor 123% gewijzigd door DrSnuggles op 07-08-2016 22:52 . Reden: gestuntel. ]
Je MBP zal nu maar kapot gaan zeg en je hebt er toch 1 nodig. Koop je dan nu nog een stukje antiek of wacht je 2-3 maanden? Wat zijn de alternatieven momenteel?dglavimans schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 20:29:
Ik hoor maar weinig over de nieuwe Macbook Pros nog...
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik zit momenteel op een Pro uit 2009 en wacht nog op de update (als die komt) Voor mij is het meer dat ik een laptop wil met Magsafe en SD slot en als de nieuwe generatie dat niet heeft koop ik alsnog een 2015 model. De mogelijke verbetering zijn voor mij dan niet dusdanig groot om het gemis van die zaken te compenseren...
Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Er komt altijd een keer een nieuwere macbook pro dan die je nu bezit. 't is hoogstens een beetje kut als dat een week later gebeurt.Luuk_horst schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:57:
[...]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heeft iemand een goede suggestie om (externe) HDDs te checken? Ik heb een aantal 1TB HDDs over en wil er 1 gaan gebruiken voor Time Machine, maar aangezien ze al even op zolder liggen wil ik wel graag eerst weten of ze in goede staat zijn.
Ik heb google erop nagevraagd, maar er is zo'n enorm scala aan apps (bossen met bomen), dat ik liever first-hand hoor van mensen hier waar ze over te spreken zijn.
Ik heb google erop nagevraagd, maar er is zo'n enorm scala aan apps (bossen met bomen), dat ik liever first-hand hoor van mensen hier waar ze over te spreken zijn.
MagSafe kun je denk ik vergeten... Apple kennende wordt dat een USB-C oplader zoals de 12" MacBook.DrumandBass schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:28:
Ik zit momenteel op een Pro uit 2009 en wacht nog op de update (als die komt) Voor mij is het meer dat ik een laptop wil met Magsafe en SD slot en als de nieuwe generatie dat niet heeft koop ik alsnog een 2015 model. De mogelijke verbetering zijn voor mij dan niet dusdanig groot om het gemis van die zaken te compenseren...
Ben niet speciaal een Macbook kenner, maar wat is er zo speciaal aan Magsafe dat je er een nieuwere Macbook voor zou laten staan?
[ Voor 11% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 08-08-2016 10:53 ]
Idd, zo boeiend is het nou ook weer niet, zelfs irritant soms omdat het af en toe wel erg makkelijk loslaat. Het is een slimme functie om te voorkomen dat iemand je laptop van de tafel loopt, maar verder is het niet echt een onmisbaar iets voor mij.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
In mijn situatie is het wel boeiend, bijna dagelijks loopt er hier iets de laadkabel los dat is ook onder andere de reden waarom ik toen een Macbook gekocht heb. Ik snap daarom ook niet waarom ze van dit systeem af zouden stappen alleen voor de glorie van USB-C.
Maar Apple heeft de laatste jaren wel meer vreemde ideeën gekregen zoals het RAM en SSD vastbakken of retina.
Smaken verschillen en gebruikstoepassing al helemaal
Maar Apple heeft de laatste jaren wel meer vreemde ideeën gekregen zoals het RAM en SSD vastbakken of retina.
Smaken verschillen en gebruikstoepassing al helemaal
Dit zijn geen gekke ideeën. Ze willen voorkomen dat je zelf de mac kunt upgraden. Als je nu een macbook pro koopt van 2011 kun je er zelf nog een SSD of wat extra RAM in schroeven. Dan kan je er weer een paar jaar tegenaan (behalve als je een hardcore gebruiker bent natuurlijk). Momenteel kan dat dus niet meer, nu kom je er niet meer omheen om 200 dollar extra te betalen als je 100GB extra opslag wilt.DrumandBass schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:49:
Niet alleen dat hoor, maar het gaat ze waarschijnlijk nog het meeste om ruimtebesparing. Het vastbakken van SSD en RAM op het moederbord maakt de mogelijkheid tot een veel plattere laptop dan dat je gleuven op het moederbord moet vastmaken om SSD/ram te kunnen verwisselen.Tost schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:00:
[...]
Dit zijn geen gekke ideeën. Ze willen voorkomen dat je zelf de mac kunt upgraden. Als je nu een macbook pro koopt van 2011 kun je er zelf nog een SSD of wat extra RAM in schroeven. Dan kan je er weer een paar jaar tegenaan (behalve als je een hardcore gebruiker bent natuurlijk). Momenteel kan dat dus niet meer, nu kom je er niet meer omheen om 200 dollar extra te betalen als je 100GB extra opslag wilt.
ralphjxss schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 12:16:
De accu van mijn MacBook Pro (13-inch, Late 2011) was na 6 maanden (200 laadcycli) al 20% van zijn oorspronkelijke capaciteit verloren. Toen heeft de Apple Store de accu onder garantie vervangen, maar al snel daalde de accu weer naar 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit. De drie jaar daarna is 'ie blijven schommelen tussen de 70 en 80%, nu zal die rond de 500 laadcycli zitten denk ik. Af en toe geeft die laptop aan dat het handig zou zijn om de batterij te vervangen, maar die melding verdwijnt uiteindelijk ook weer.
De MacBook Pro (15-inch, Mid 2010) van mijn vader zit met zijn originele accu (500 laadcycyli) zo rond de 90% geloof ik. Mijn huidige MacBook Pro (15-inch, Mid 2012) zit met 400 laadcycli nog op 99,4% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Nog bijna als nieuw dus.

Ik geloof niet dat ik heel anders met die laptops ben omgegaan, maar ik heb ondertussen inderdaad de indruk gekregen dat het puur een kwestie is van geluk. Erg vreemd. In ieder geval lijkt het erop dat, hoewel accu's standaard capaciteit verliezen naarmate ze ouder worden, dit over het algemeen wel nog best meevalt.

[ Voor 8% gewijzigd door BleuZ op 08-08-2016 12:11 ]
Snap ik maar dan mogen ze wel de premium prijs daarvoor iets verlagen want 8GB DDR3 voor 240 euro is een beetje scheef, of gebruiken ze Hynix RAM gesmeed door elven bij maanlicht.Tost schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:00:
[...]
Dit zijn geen gekke ideeën. Ze willen voorkomen dat je zelf de mac kunt upgraden. Als je nu een macbook pro koopt van 2011 kun je er zelf nog een SSD of wat extra RAM in schroeven. Dan kan je er weer een paar jaar tegenaan (behalve als je een hardcore gebruiker bent natuurlijk). Momenteel kan dat dus niet meer, nu kom je er niet meer omheen om 200 dollar extra te betalen als je 100GB extra opslag wilt.
Oh het betreft de bevestiging van die kabel, niet de functionaliteit. Nooit geweten dat dat zo werkte (heb het net ff opgezocht). Best slim inderdaad. Maar kennelijk niet zo slim dat het massaal door andere merken is gekopieerd.
BeQuietAndDrive schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:15:
Maar kennelijk niet zo slim dat het massaal door andere merken is gekopieerd.
Apple owns US Patent No. 7311526 ("Magnetic connector for electronic device", issued in 2007) and does not license the MagSafe connector or the patent.
Ja ok, maar je kunt best iets dergelijks bedenken wat net op een andere manier werkt, zonder het patent te schenden. Als er echt een wil is...
Klopt. Is ook erg scheef, dat moet je maar voor lief nemen als je een Apple product wilt kopenDrumandBass schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:37:
[...]
Snap ik maar dan mogen ze wel de premium prijs daarvoor iets verlagen want 8GB DDR3 voor 240 euro is een beetje scheef, of gebruiken ze Hynix RAM gesmeed door elven bij maanlicht.Kan me niet voorstellen dat het bestukken van het PCB zo duur is.

New MacBooks expected to feature Touch ID power button as well as OLED touch-panel
Ergens in de herfst dus. Sept - Dec.
Tja, wanneer niet herobcoenen schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:48:
New MacBooks expected to feature Touch ID power button as well as OLED touch-panel
Dat ligt aan welke versie je hebt. De eerste versie magsafe was ideaal. was een smal dun 'stokje' die de kabel aan de achterkant van de macbook weg liet lopen. toen kon je met gemak je mbpr op je schoot houden en tegelijk opladen, terwijl de kabel eigenlijk alleen los liet zodra er iemand vrij hard aan trok.HeatWave schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:56:
Idd, zo boeiend is het nou ook weer niet, zelfs irritant soms omdat het af en toe wel erg makkelijk loslaat. Het is een slimme functie om te voorkomen dat iemand je laptop van de tafel loopt, maar verder is het niet echt een onmisbaar iets voor mij.
de huidige versie (niet usb-c) heeft een meer reguliere stekker-vorm. nog steeds magnetisch enzo, maar omdat de kabel en (grotere) stekker nu gewoon naar links uitsteken, kun je hem niet meer fatsoenlijk op je schoot houden zonder telkens die f****ing magsafe plug eruit te trekken. Het was perfect, welke debiel dit bedacht heeft, pfff....
met usb-c zal het voor mijn idee echt pas drama worden, net als andere merken laptops. een usb-c plug moet je er echt indrukken en mist als ik het goed heb het magnetische gedeelte. niet te filmen als ze dat doen. niet slim, Apple!
Ik kan me toch ook haast niet voorstellen dat ze niet bij het iPhone event volgende maand nieuwe aankondigen, wordt namelijk echt tijd. De MBP's zijn bijna 200 dagen over datum volgens de Buyersguide van Mac Rumors.
Ik heb mijne onlangs verkocht met in de hoop dat er volgende maand nieuwe komen.
edit:
Ik heb mijne onlangs verkocht met in de hoop dat er volgende maand nieuwe komen.
edit:
Daar zou ik dus echt helemaal geen problemen mee hebben. Bekijk het vanuit de voordelen: Kabeltje kapot: nieuwe USB-C kabel van 20 euro ipv 90 euro voor een nieuwe MagSafe. Het universele van USB spreekt mij wel erg aan en aangezien er 100W overheen kan stem ik voor!Zonnetje83 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:33:
[...]
met usb-c zal het voor mijn idee echt pas drama worden, net als andere merken laptops. een usb-c plug moet je er echt indrukken en mist als ik het goed heb het magnetische gedeelte. niet te filmen als ze dat doen. niet slim, Apple!
[ Voor 47% gewijzigd door dennissimeau op 08-08-2016 21:36 ]
Alhoewel ik niet kan ontkennen dat Apple graag (veel) geld binnen haalt, vind ik het toch telkens weer prachtig (....) om te zien hoeveel mensen hun persoonlijke idee als een soort van bewezen waarheid brengen.Tost schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 12:00:
[...]
Dit zijn geen gekke ideeën. Ze willen voorkomen dat je zelf de mac kunt upgraden.
Ieder zijn ideeen hoor, maar dit werkt wel erg makkelijk het gevalletje in de hand dat steeds meer mensen het gaan roepen terwijl daar helemaal geen bewijs voor is.
Misschien hebben ze het wel om dat altijd-maar-weer dunner maken van een macbook gedaan en had het dus een technische reden. Zou zo maar kunnen, alhoewel ik die altijd-maar-dunner obsessie van Apple nu ook wel zat ben. Idem met die prijsverhogingen.
Het grappige is, Apple legt nooit iets uit. Dus ze werken ook deze 'Apple is evil' opmerkingen in de hand.
Qua prijs is dat wellicht een voordeel, maar het blijft freakin irritant als je even op de bank wilt gaan werken i.p.v. op een tafel of bureau, voortduren die kabel losschiet. Dan maar liever eenmalig een nieuwe kabel kopen.dennissimeau schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:34:
Daar zou ik dus echt helemaal geen problemen mee hebben. Bekijk het vanuit de voordelen: Kabeltje kapot: nieuwe USB-C kabel van 20 euro ipv 90 euro voor een nieuwe MagSafe. Het universele van USB spreekt mij wel erg aan en aangezien er 100W overheen kan stem ik voor!
Maar, ik heb makkelijk praten want ik heb al jaren vele Apple apparaten en ik heb letterlijk nog nooit een nieuwe kabel voor hoeven kopen. Nooit. Ik verbaas me er dan ook telkens over dat er mensen zijn die in korte tijd er 3 kabels ofzo doorheen jenzen.
Zoals je al merkt, stemt mijn usecase ervoor om gewoon de oude magsafe terug te brengen, in de vorm van een usb-c plug
Apple kennende heb je een proprietary Apple USB-C kabel nodig.
Alles naar het universele usb-c zou natuurlijk super handig zijn. Aan de andere kant voel ik wel wat voor het magnetische gemakt van de magsafe. Dat voelt wel wat veiliger dan een usb kabel er zo ver in douwen.
Als ik zie hoe sommigen nog de oude macbooks lopen te verdedigen dan kan Apple nog rustig een jaar of twee wachten met uitbrengen van een nieuwe.dennissimeau schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:34:
Ik kan me toch ook haast niet voorstellen dat ze niet bij het iPhone event volgende maand nieuwe aankondigen, wordt namelijk echt tijd. De MBP's zijn bijna 200 dagen over datum volgens de Buyersguide van Mac Rumors.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Tja, ik heb er toch al een paar lightning kabels doorheen gehaald. Drie stuks door de jaren heen, twee nét niet doorgebrand (bruin en bijna zwart aan de buitenkant) en die derde trok ik zelf stuk bij het stofzuigen. Die eerste twee kon ik natuurlijk echt niets aan doen (originele lader, kabeltje lag gewoon op bureau enz), heb ook keurig nieuwe gekregen trouwens.Zonnetje83 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:41:
[...]
Qua prijs is dat wellicht een voordeel, maar het blijft freakin irritant als je even op de bank wilt gaan werken i.p.v. op een tafel of bureau, voortduren die kabel losschiet. Dan maar liever eenmalig een nieuwe kabel kopen.
Maar, ik heb makkelijk praten want ik heb al jaren vele Apple apparaten en ik heb letterlijk nog nooit een nieuwe kabel voor hoeven kopen. Nooit. Ik verbaas me er dan ook telkens over dat er mensen zijn die in korte tijd er 3 kabels ofzo doorheen jenzen.
Zoals je al merkt, stemt mijn usecase ervoor om gewoon de oude magsafe terug te brengen, in de vorm van een usb-c plug
Sja, en vervolgens doen vrijwel alle fabrikanten ze na.Zonnetje83 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:37:
[...]
Het grappige is, Apple legt nooit iets uit. Dus ze werken ook deze 'Apple is evil' opmerkingen in de hand.
SD-kaart, verwisselbare accu in mobieltje, was eerst achterlijk dat Apple dat niet had, vele fabrikanten volgden.
Zelfde met nu RAM etc op het mobo, doet HP etc nu ook met zijn ultrabooks.
Natuurlijk is het vaak duur, maar het is met een reden, en das niet per se geldkloppen, kan je niets vervangen, kan er ook geen meuk inkomen waardoor het niet meer werkt en Apple de schuld krijgt bijv.
Dus het evil gedeelte valt wel mee, en dan is de rest net zo evil
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Klopt. Het is ook gewoon mijn mening over de zaken. Natuurlijk geen absolute waarheid. Ik werk helaas niet bij Apple.Zonnetje83 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:37:
[...]
Alhoewel ik niet kan ontkennen dat Apple graag (veel) geld binnen haalt, vind ik het toch telkens weer prachtig (....) om te zien hoeveel mensen hun persoonlijke idee als een soort van bewezen waarheid brengen.
Ieder zijn ideeen hoor, maar dit werkt wel erg makkelijk het gevalletje in de hand dat steeds meer mensen het gaan roepen terwijl daar helemaal geen bewijs voor is.
Misschien hebben ze het wel om dat altijd-maar-weer dunner maken van een macbook gedaan en had het dus een technische reden. Zou zo maar kunnen, alhoewel ik die altijd-maar-dunner obsessie van Apple nu ook wel zat ben. Idem met die prijsverhogingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tost op 09-08-2016 10:27 ]
Yup, zo denk ik er ook overHeatWave schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:43:
[...]
Sja, en vervolgens doen vrijwel alle fabrikanten ze na.
SD-kaart, verwisselbare accu in mobieltje, was eerst achterlijk dat Apple dat niet had, vele fabrikanten volgden.
Zelfde met nu RAM etc op het mobo, doet HP etc nu ook met zijn ultrabooks.
Natuurlijk is het vaak duur, maar het is met een reden, en das niet per se geldkloppen, kan je niets vervangen, kan er ook geen meuk inkomen waardoor het niet meer werkt en Apple de schuld krijgt bijv.
Dus het evil gedeelte valt wel mee, en dan is de rest net zo evil.
Alle fabrikanten 'lenen' van elkaar, dat is op een gegeven moment ook niet meer te voorkomen aangezien een product op een gegeven moment gewoon volwassen is.
En het is dan weer niet gek dat mensen die op een gegeven moment een Samsung / Android telefoon bijv kopen maar die de historie van voor dat moment niet kennen, roepen dat Samsung dan de eerste is. En andersom natuurlijk met een iPhone / Windows phone.
En in the end...it doesn't matter Jack sh*t: gebruik wat je lekker vindt werken en probeer anderen niet continu te overtuigen van hoe 'evil' een bedrijf wel niet is. (Ze willen allemaal zoveel mogelijk geld verdienen, daar zijn het bedrijven voor).
Wat ik dan weer wel vervelend vind zijn iemands ideeën die klakkeloos als waarheid overgenomen worden. Niemand weet wat een Samsung of een Apple doet en waarom. En 'Te duur' is per persoon verschillend.
Blijft daarnaast wel leuk om sommige complot theorieën te lezen. Soms echt niet te filmen, hilarisch gewoon. Laatst had ik weer eens iemand die ICT-er is en bij hoog en bij laag beweerde dat Apple expres iOS zo maakt dat iPhones en iPads traag worden en je dus een nieuwe moet kopen....
Apple (net als elk bedrijf) zit er helemaal niet op te wachten om een slechte naam te krijgen, naast het feit dat je bij andere merken vaak na 2 jaar helemaal geen (gratis!) updates meer krijgt. Maar, er was niet tegenop te praten, hij was er helemaal van overtuigd. Dan zeg ik: koop dan iets anders en geniet daarvan. Maar hou ajb op om onzin te verkopen. Niet dat iemand daarnaar luistert overigens
Idem, ik zou er ook wel willen werkenTost schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:55:
[...]
Klopt. Het is ook gewoon mijn mening over de zaken. Natuurlijk geen absolute waarheid. Ik werk helaas niet bij Apple.Het is gewoon opmerkelijk hoeveel ze vragen voor wat extra RAM o.i.d.
Ben benieuwd.robcoenen schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:48:
Ik heb in 2015 juist gekozen voor het 2014 model. Deze is helaas total loss verklaard zojuist

Ik wil echter wel wat aansluitingen op een 13" Pro. even afwachten dus..
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Nou, dat is geregeld, Time Machine time!Bal0n schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:43:
Heeft iemand een goede suggestie om (externe) HDDs te checken? Ik heb een aantal 1TB HDDs over en wil er 1 gaan gebruiken voor Time Machine, maar aangezien ze al even op zolder liggen wil ik wel graag eerst weten of ze in goede staat zijn.
Alleen vind ik dat het wel vrij lang duurt: 22 hours remaining. Nou begreep ik dat de initiële backup lang kan duren, maar 22 uur voor ~100GB?
Ik heb laatst bij iemand ook Time Machine ingesteld op een externe HDD via USB en die 22 uur kwam daar ook voorbij. Ik weet niet hoe lang het uiteindelijk heeft geduurd. Misschien dat een usb 3 sneller gaat?
Ja, ik laat hem voorlopig wel even aan staan om te zien waar het schip strand, al verwacht ik er vooralsnog niet veel van, aangezien hij nu ruim een uur over 1.14GB gedaan heeft. Het is overigens USB 3.
EDIT Ondertussen op 25GB en met blijkbaar nog een uur of 7 te gaan, gaat vast gewoon goed komen.
EDIT Ondertussen op 25GB en met blijkbaar nog een uur of 7 te gaan, gaat vast gewoon goed komen.
[ Voor 20% gewijzigd door DrSnuggles op 09-08-2016 19:09 ]
Hmm, sowieso een maandje zonder goeie laptop op de uni doorbrengen. Wacht nu al zo lang, die par maanden ga ik ook geduldig uitzitten.
It's dogged that does it
Ik heb de macbook pro gekocht, jeej! Met 256 gb. Alleen ik zag dus net dat ik nog maar 223gb beschikbaar heb van de 249. Hiervan is 14gb in gebruik door programma's, 1gb audio files (?) en 1gb foto's. Ik heb dus nog niks geïnstalleerd of erop staan en naar mijn weten ook niets gesynchroniseerd. Op de Mac is ook niks te vinden aan foto's of audiofiles.. Hoe komt dit? Is dit normaal?
En welke kabel moet ik aanschaffen om mijn mbp aan mijn iMac uit 2011 te hangen? Zodat ik die soms kan gebruiken als extern beeldscherm, indien mogelijk.
Thanks
En welke kabel moet ik aanschaffen om mijn mbp aan mijn iMac uit 2011 te hangen? Zodat ik die soms kan gebruiken als extern beeldscherm, indien mogelijk.
Thanks
Time Machine draait als background process welke spare processor tijd gebruikt voor de backup. Bedoeling is namelijk dat jij ongestoord kunt blijven werken en geen vertraging merkt tijdens het backuppen. Vandaar dat het langer lijkt te duren.Bal0n schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:54:
[...]
Nou, dat is geregeld, Time Machine time!
Alleen vind ik dat het wel vrij lang duurt: 22 hours remaining. Nou begreep ik dat de initiële backup lang kan duren, maar 22 uur voor ~100GB?
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Ja bij mij duurde het voor 150-200gb ook een zo'n 15-20 uur de eerste keer, maar daarna gaat het wel lekker snel, gewoon je macbook s'nachts in de lader doen en hij maakt je backup al, vaak is het dan maar een 100-200mb wat die toe moet voegen als je alleen maar wat office gebruik hebt gedaan.Bal0n schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:54:
[...]
Nou, dat is geregeld, Time Machine time!
Time Machine heeft maar een usb2.0 poort helaas..chippie777 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:03:
Ik heb laatst bij iemand ook Time Machine ingesteld op een externe HDD via USB en die 22 uur kwam daar ook voorbij. Ik weet niet hoe lang het uiteindelijk heeft geduurd. Misschien dat een usb 3 sneller gaat?
Die 14GB in gebruik zal waarschijnlijk doelen op de systeembestanden, maar 1GB audio- en fotobestanden lijkt me erg veel voor een verse installatie. Wellicht kun je met een app als DaisyDisk kijken welke mappen het meeste ruimte in beslag nemen.Faerely schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:12:
Ik heb de macbook pro gekocht, jeej! Met 256 gb. Alleen ik zag dus net dat ik nog maar 223gb beschikbaar heb van de 249. Hiervan is 14gb in gebruik door programma's, 1gb audio files (?) en 1gb foto's. Ik heb dus nog niks geïnstalleerd of erop staan en naar mijn weten ook niets gesynchroniseerd. Op de Mac is ook niks te vinden aan foto's of audiofiles.. Hoe komt dit? Is dit normaal?
Thanks
Om je iMac in Doelbeeldscherm-modus te krijgen heb je een Thunderbolt-naar-Thunderbolt kabel nodig.
Zie ook: https://support.apple.com/nl-nl/HT204592
Time Machine is een software programma dus heeft geen enkele usb poort.Scrtz schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 23:42:
[...]
[...]
Time Machine heeft maar een usb2.0 poort helaas..
Ik denk dat hij doelt op de TimeCapsule en anders de AirPort Ex(treme/press).chippie777 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:40:
[...]
Time Machine is een software programma dus heeft geen enkele usb poort.
Zelf gebruik ik een externe USB schijf die op mijn AirPort router ligt en daarbij functioneert als TimeCapsule van 1TB.
Nog iemand "problemen" met het afspelen van online videocontent (youtube/flas). Als ik zulke zaken afspeel heb ik last van vrij buggy, choppy playback...
Haha ja sorry, ik bedoelde inderdaad de airport extreme hahachippie777 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:40:
[...]
Time Machine is een software programma dus heeft geen enkele usb poort.
Ik heb last van iets eigenaardigs met de USB poorten van m'n MBP 2015. Ik heb twee externe hdd's (beide WD My Passport Ultra) die enkel herkend worden wanneer deze aangesloten zijn aan de rechter usb poort. Links worden ze nooit herkend, terwijl de linkerpoort wel gewoon werkt met m'n muis en usb-stick.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe dit evt. is op te lossen?
is het geen stroom probleem? dat je poort te weinig stroom levert? Hij spint wel op?Milan17 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:20:
Ik heb last van iets eigenaardigs met de USB poorten van m'n MBP 2015. Ik heb twee externe hdd's (beide WD My Passport Ultra) die enkel herkend worden wanneer deze aangesloten zijn aan de rechter usb poort. Links worden ze nooit herkend, terwijl de linkerpoort wel gewoon werkt met m'n muis en usb-stick.
Ik teken nergens meer voor
Ja hij spint wel gewoon op. Zou ook raar zijn aangezien ze in de rechterpoort dus wel werken en beide poorten evenveel stroom leveren, neem ik aan.Quakie schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 15:28:
[...]
is het geen stroom probleem? dat je poort te weinig stroom levert? Hij spint wel op?
Daarmee vraagt hij het ook, anders had het kunnen duiden op defecte USB poorten, wat voor problemen met stroom levering kan zorgen.Milan17 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:07:
[...]
Ja hij spint wel gewoon op. Zou ook raar zijn aangezien ze in de rechterpoort dus wel werken en beide poorten evenveel stroom leveren, neem ik aan.
Oh kom op Apple...
Link naar 9to5Mac
Link naar 9to5Mac
Duurt lang.The machines are said to already be ‘in advanced testing’ but will not launch until after the iPhone event in September, confirming earlier reports that said that the laptops were scheduled for release in quarter four.
Ga maar uit van de kerstdennissimeau schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:18:
Oh kom op Apple...
Link naar 9to5Mac
[...]
Duurt lang.
Als ik het goed zie op de foto's heeft de nieuwe MB Pro 13" nog steeds van die dikke randen. Dat is naar alle waarschijnlijkheid toch wel een no go voor mij.
Poeh, tegen kerst dus waarschijnlijk voordat je dat ding in huis hebt. Lelijk.
It's dogged that does it
I understand.xoniq schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:44:
[...]
Daarmee vraagt hij het ook, anders had het kunnen duiden op defecte USB poorten, wat voor problemen met stroom levering kan zorgen.
Yup...hier ook.cbr600f4i schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 07:58:
Als ik het goed zie op de foto's heeft de nieuwe MB Pro 13" nog steeds van die dikke randen. Dat is naar alle waarschijnlijkheid toch wel een no go voor mij.
Ik vind de opzet en look&feel van mijn Macbook 12 geweldig, en hoop stiekum dat de nieuwe 13" Pro meer die kant op zal gaan...
De zwarte randen van mijn 13" rMBP irriteren mij niet echt, al zou ik het wel waarderen als deze kleiner worden in de nieuwe MacBook. Dat samen met de (OLED) bar waar over gesproken wordt zou voor mij best een reden kunnen zijn om mijn 6 maanden oude rMBP in te ruilen voor het nieuwe model.dafmay schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 10:25:
[...]
Yup...hier ook.
Ik vind de opzet en look&feel van mijn Macbook 12 geweldig, en hoop stiekum dat de nieuwe 13" Pro meer die kant op zal gaan...
Iemand een idee hoe ik makkelijk een album kan delen met een mac op bijv wetransfer? Verschrikkelijk irritant dat os x geen map structuur kent, waardoor het vrijwel onmogeljjk is om een album file te importeren... iemand een idee?
Het is wel een tijdje geleden dat ik OSX heel actief gebruikte, maar volgens mij heeft het wel een mappen structuur.Wouter Lucassen schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:41:
Iemand een idee hoe ik makkelijk een album kan delen met een mac op bijv wetransfer? Verschrikkelijk irritant dat os x geen map structuur kent, waardoor het vrijwel onmogeljjk is om een album file te importeren... iemand een idee?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Niet bij fotos helaas...SirLenncelot schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:15:
[...]
Het is wel een tijdje geleden dat ik OSX heel actief gebruikte, maar volgens mij heeft het wel een mappen structuur.