MacBook Pro kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:54
Ik zoek een?
macbook pro 13 inch omdat thuis alles al van apple is.

Wat is je budget?
in principe de prijs van een macbook pro 13 inch met 256 GB opslag

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voor de opleiding broadcastoperator. Er zijn eisen gesteld door school, zie hier onder

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik wil graag een macbook pro omdat thuis alles al van apple is. Ik heb een formulier van school gehad waar een apple computer aan moet voldoen zie hier onder

Welke vragen heb je hier nog over?
School geeft het volgende aan:
Multicore intel processor with 64-bit support
4 GB ram 8 GB recommended
1440 x 900 display
optional: Adobe certified GPU card for GPU accelerated ray traced 3D render
Dan staat er op het formulier een kopje met de tekst: MAC OS:
GeForce: GTX 285, GTX 675MX, GTX 680, GTX 680MX, GT 650M
Quadro CX: FX 4800, 4000, K5000

Mijn vraag is nu,voldoet een macbook pro retina 13 inch met 8 GB werkgeheugen aan de eisen van school? De onboard grafische kaart is een iris graphics 6100. OF moet ik echt naar de 15 inch die uitaard een stuk duurder is. Ik twijfel omdat de iris niet staat onder MAC OS bij het lijstje van school. (En mijn kennis van graphisce kaarten is NUL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:34

FeaR

In GoT we trust

Consumentenelektronica Aankoopadvies> Laptop Aankoopadvies

CEA is voor apparatuur zoals gevonden wordt binnen de groep Consumentenelektronica. Producten als speakers, receivers, mediaspelers, TV's, et cetera. Laptops vallen onder Harde waren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19

Coffee

Coffee

De Intel iris 6100 is (relatief) een beest van een iGPU, hij verslaat met gemak een gtx 650m (1gb) en werkt in principe prima. Huidige Mac OS systemen (als ze El capitan of nieuwer draaien) van 4gb zijn vergelijkbaar aan Windows of Linux systemen met 6-8gb ram (mijn mac met 16gb kan door middel van verschillende technologien werken alsof er 24gb ram in zit).

Een macbook 13 inch met Intel iris 6100 is dus een prima systeem. Toch zou ik gaan voor 1tje met 8gb ram, daar je daar veel snelheids winst uit haalt.

Zorg ook voor minimaal een macbook met ssd (liefst een retina model).

@FeaR, als je toch niks toevoegt reageer dan gewoon niet...

Disclaimer: getypt op een telefoon. Spelvouten onder voorbehoud.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:14:

@FeaR, als je toch niks toevoegt reageer dan gewoon niet...
Volgens mij snap je niet helmaal wat een mod is en doet.

@TS.

Of de videokaart genoeg is hangt vooral af van welke programma's je gaat gebruiken en of die een sterkte videokaart nodig hebben. Misschien kan je informeren welke software je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

PilatuS schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:18:
[...]
Of de videokaart genoeg is hangt vooral af van welke programma's je gaat gebruiken en of die een sterkte videokaart nodig hebben.
Ervaring werd aangegeven dat een gt650m aanbevolen wordt. De Intel iris 6100 is sneller dan die video kaart, dus de laptop zou prima moeten zijn.
ik weet wat een mod is en doet, sterker nog ik ben zelf jaren mod geweest (niet hier).

[ Voor 11% gewijzigd door Coffee op 07-08-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:25
Het beantwoordt je vraag mogelijk niet direct, maar het lijkt erop dat er in het najaar weer nieuwe Macbooks aangekondigd gaan worden. De periode tussen refreshes is zeer lang, dus het kan zijn dat je voor ongeveer hetzelfde geld straks een flink snellere Macbook hebt. Als je daarop kunt wachten zou ik dat zeker doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ontzettend bedankt voor jullie input. Probleem is wel dat eind augustus de opleiding begint. Wachten op de nieuwe macbook wordt dan lastig. (Want wanneer is die leverbaar?)
Ik was sowieso van plan voor de 8 GB werkgeheugen te gaan met een 256GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:25
Dan moet je dat misschien doen, of mogelijk tweedehands gaan kijken! Momenteel zijn er waarschijnlijk iets meer tweedehands Macbooks te koop doordat de nieuwe release eraan zit te komen en dan ben je ook niet gelijk zo'n smak geld kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door Belecthor op 08-08-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:13

Boost9898

Software developer

chippie777 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:09:
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik wil graag een macbook pro omdat thuis alles al van apple is. Ik heb een formulier van school gehad waar een apple computer aan moet voldoen zie hier onder
Zelf heb ik hier een discussie over gehad, maar ik weet ondertussen hoe het zit. Een school kan jou niet verplichten om een laptop te nemen van het merk Apple (of ieder ander merk).

Dit raad ik je dan ook af! Zelf heb ik een 15 inch Mac Book Pro. Tuurlijk, het is een leuk apparaat voor wat DTP werk. Maar als je er graphical content mee wilt gaan createn zoals zwaardere After Effects projecten gaat dit echt traag. Moet je na gaan hoe erg dit zal zijn als je aan de slag gaat met 3D animatie.
chippie777 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:09:
Welke vragen heb je hier nog over?
School geeft het volgende aan:
Multicore intel processor with 64-bit support
4 GB ram 8 GB recommended
1440 x 900 display
optional: Adobe certified GPU card for GPU accelerated ray traced 3D render
Dan staat er op het formulier een kopje met de tekst: MAC OS:
GeForce: GTX 285, GTX 675MX, GTX 680, GTX 680MX, GT 650M
Quadro CX: FX 4800, 4000, K5000

Mijn vraag is nu,voldoet een macbook pro retina 13 inch met 8 GB werkgeheugen aan de eisen van school? De onboard grafische kaart is een iris graphics 6100. OF moet ik echt naar de 15 inch die uitaard een stuk duurder is. Ik twijfel omdat de iris niet staat onder MAC OS bij het lijstje van school. (En mijn kennis van graphisce kaarten is NUL)
Je school stelt ook rare eisen, ze eisen een GTX 680MX of een GT 650M. De GT 650M scoort 1200 punten en de GTX 680MX scoort 4400 punten. Deze twee GPUs zijn totaal niet te vergelijken.

Als jij een Apple apparaat wilt aanschaffen, ga je gang. Maar ik zal nooit meer een PC van Apple aanschaffen. :F

Enough said.
https://tweakers.net/pric...are/437985;464431;475752/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg verwoord, maar de school verplicht je niet tot wat voor merk dan ook. Het mag een windows laptop of een apple laptop zijn. Voor beide systemen wordt aangegeven wat de minimum eisen zijn. Omdat wij thuis voornamelijk apple spul gebruiken is de keus voor een apple laptop logisch. Wachten op de nieuwe is eigenlijk niet mogelijk omdat dan het school jaar al is begonnen. Tweede hands gaat de voorkeur niet naar uit. De back to school actie is niet verkeerd, 8% korting en een beats wireless headset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:13

Boost9898

Software developer

Dan wens ik je succes met het kopen van een laptop die niet aan jouw eisen voldoet. Ik heb er zelf ervaring mee. Het klinkt hard maar het is zo. Voor een beetje Photoshop, Illustrator en InDesign werk voldoen die laptops prima (DTP-werk). Als je met die programma's gaat werken die jij noemt moet je gewoon een beest van een apparaat hebben. En zulke apparaten heeft Apple niet. (Niet mobiel)

[ Voor 15% gewijzigd door Boost9898 op 10-08-2016 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
Coffee schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 20:42:
[...]

ik weet wat een mod is en doet, sterker nog ik ben zelf jaren mod geweest (niet hier).
Blijkbaar weet je niet wat een mod hier doet, want FeaR gaf aan dat hij het topic heeft verplaatst en waarom. Dus jouw 'reageer dan niet' slaat nergens op.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Boost9898 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:05:
Dan wens ik je succes met het kopen van een laptop die niet aan jouw eisen voldoet. Ik heb er zelf ervaring mee. Het klinkt hard maar het is zo. Voor een beetje Photoshop, Illustrator en InDesign werk voldoen die laptops prima (DTP-werk). Als je met die programma's gaat werken die jij noemt moet je gewoon een beest van een apparaat hebben. En zulke apparaten heeft Apple niet. (Niet mobiel)
Duidelijk! Wel vreemd dat school dan aangeeft dat het zowel een apple als windows laptop mag zijn. School geeft niet goed aan wat voor programma’s er gebruikt moeten worden (naast het gebruikelijke office gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Het lijkt mij dat de macbook meer dan snel genoeg is voor de software die je wilt draaien. Wellicht zou hij niet snel genoeg zijn als je hem al voor je werk gebruikt, maar basis video/foto editing gaat meer dan snel genoeg. Mocht je inderdaad After effects / apple motion moeten gebruiken zou ik een 15 inch model nemen met discrete gfx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Boost9898 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:05:
Jouw reacties over Apple slaan echt nergens op. Ga je nu daadwerkelijk een 13 inch ultrabook met een batterijduur tot 10 uur vergelijken met een gaming-laptop van 15" die max 2,5 uur doet met zijn accu?
(https://nl.hardware.info/product/323750/msi-gs60-6qe-029nl)

Als je een quad core wilt in je mobiele Apple, dan is daar gewoon de MacBook Pro 15 inch voor. Als jij dingen van een laptop vraagt waar hij niet voor bedoeld is, moet je niet gelijk het hele merk afkraken, maar jezelf eens bedenken waarom je hier geen rekening mee had gehouden bij aanschaf.

@TS: Je school is niet echt duidelijk in hun specificaties. Er zit nogal een groot verschil tussen een ultra low voltage i5 en een quadcore i7 en een Adobe Certified Gpu is ook niet echt duidelijk. Hebben ze geen "voorbeeld-config" of ervaring?

Ik zou hier eens kijken: https://helpx.adobe.com/a.../system-requirements.html

En dan nagaan welke software er echt gebruikt wordt en of er gebruik wordt gemaakt van OpenGL/OpenCL of Cuda. Bij de laatste kun je de snelste niet-Nvidea kiezen, maar schiet het nog niet op.

• chippie777
Bedankt voor al jullie tips. Ik heb besloten toch de pro te kopen met een 256 GB SSD. Kon niet langer wachten. In ieder geval studenten korting en de beats erbij. Nu heb ik al een mac mini draaien met een backup via time machine. Ik wil niet alles hetzelfde van die backup maar in ieder geval wel mijn documenten en mijn office pakket, is ergens te vinden hoe je dit het simpelste aanpakt? (Complete time machine backup terugzetten is het simpelste maar dat wil ik dus niet)

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:31
chippie777 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 16:09:
Bedankt voor al jullie tips. Ik heb besloten toch de pro te kopen met een 256 GB SSD. Kon niet langer wachten. In ieder geval studenten korting en de beats erbij. Nu heb ik al een mac mini draaien met een backup via time machine. Ik wil niet alles hetzelfde van die backup maar in ieder geval wel mijn documenten en mijn office pakket, is ergens te vinden hoe je dit het simpelste aanpakt? (Complete time machine backup terugzetten is het simpelste maar dat wil ik dus niet)
Ik raad je aan om eens te kijken naar Migratie-assistent.

• chippie777
Ik zal mij daar eens in verdiepen, maar misschien is een schone installatie zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Inmiddels twee maanden verder en alles werkt zoals ik wil. Geen problemen met de software welke ik moet gebruiken. Ik ben gewoon met een schone installatie begonnen en dat heeft (nog) geen problemen gegeven. Wel blij dat ik niet gewacht heb op een nieuwe versie van de macbook. Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met mijn nieuwe opleiding en dat was zonder laptop niet gelukt. De nieuwe macbook komt er waarschijnlijk aan eind deze maand maar of dat het eventuele wachten waard was? In mijn geval in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
chippie777 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 18:59:
Inmiddels twee maanden verder en alles werkt zoals ik wil. Geen problemen met de software welke ik moet gebruiken. Ik ben gewoon met een schone installatie begonnen en dat heeft (nog) geen problemen gegeven. Wel blij dat ik niet gewacht heb op een nieuwe versie van de macbook. Ik ben inmiddels al een tijdje bezig met mijn nieuwe opleiding en dat was zonder laptop niet gelukt. De nieuwe macbook komt er waarschijnlijk aan eind deze maand maar of dat het eventuele wachten waard was? In mijn geval in ieder geval niet.
Goed te horen dat hij je bevalt! Het zijn ook mooie machines en je moet bij aanschaf van iets inderdaad eens goed kijken wat je nu wilt en waarvoor je het gebruikt.

En of wachter beter geweest was? Ach, als je iets koopt weet je dat het een maand of 2 later goedkoper/achterhaald is.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1