Dat is dus niet OSX, maar een bepaald programma (weliswaar ook van Apple) die intern een database opslag aanhoudt ipv een folderstructuur.
Je kan alleen binnen photos albums aanmaken en in zekere zin zo 'folders' maken, maar een folderstructuur in 'finder' van albums is er niet. Overigens was het uiteindelijk mogelijk albums te kiezen via de wetransfer osx app.
Mappen aanmaken in Finder en middels Image capture inladen?Wouter Lucassen schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 23:31:
Je kan alleen binnen photos albums aanmaken en in zekere zin zo 'folders' maken, maar een folderstructuur in 'finder' van albums is er niet. Overigens was het uiteindelijk mogelijk albums te kiezen via de wetransfer osx app.
Als ik echt 1 ding niet begrijp van Apple dan is het wel de manier waarop zij denken dat je foto's moet organiseren.
Ik vraag me oprecht af hoe de mensen bij Apple dat thuis hebben ingeregeld, ik kan me niet voorstellen dat puur de datum bepalend is en alles in 1 groot overzicht staat.
Eigenlijk zouden foto's gewoon met een "tag" moeten werken en de tag maakt vervolgens automatisch categorieën/mappen daarvan.
Ik selecteer 30 foto's en geef de tag: "2016 Zomervakantie - Rome" Vervolgens kan je daar ook nog eens handig op zoeken en binnen die foto's met dezelfde Tag is de datum leading.
De database structuur kan vervolgens gewoon ook blijven alleen de applicatie leest gewoon de Tags uit en categoriseert op die manier.
Ik zal eens bellen met ze
Ik vraag me oprecht af hoe de mensen bij Apple dat thuis hebben ingeregeld, ik kan me niet voorstellen dat puur de datum bepalend is en alles in 1 groot overzicht staat.
Eigenlijk zouden foto's gewoon met een "tag" moeten werken en de tag maakt vervolgens automatisch categorieën/mappen daarvan.
Ik selecteer 30 foto's en geef de tag: "2016 Zomervakantie - Rome" Vervolgens kan je daar ook nog eens handig op zoeken en binnen die foto's met dezelfde Tag is de datum leading.
De database structuur kan vervolgens gewoon ook blijven alleen de applicatie leest gewoon de Tags uit en categoriseert op die manier.
Ik zal eens bellen met ze
[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 12-08-2016 11:30 ]
Je kan toch albums maken? Bijvoorbeeld 2016 zomervakantie - Rome. Daarin plaats je de foto’s die jij daar bij wilt hebben, ongeacht de datum van de foto.
Dat is Chinees voor mijSbakker1982 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:17:
[...]
Mappen aanmaken in Finder en middels Image capture inladen?
Dat klopt, echter heb ik regelmatig 2000 foto's op mijn iPhone welke ik dus nu handmatig moet groeperen en slepen naar een album. Als ik de tag nu mee kan geven op de mobiel ter plekke dan is alles in 1 handeling klaar en kan ik de berg in 1 keer laten importeren.chippie777 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:45:
Je kan toch albums maken? Bijvoorbeeld 2016 zomervakantie - Rome. Daarin plaats je de foto’s die jij daar bij wilt hebben, ongeacht de datum van de foto.
Ik heb hier 3 devices die ik regelmatig leegtrek en ik ben nu uren bezig met importeren en categoriseren van die rommel. (ook omdat ik tussendoor weleens foto's ontvang die ik niet in die categorie wilt hebben
Het blijft nu allemaal handwerk en omslachtig.
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 12-08-2016 13:15 ]
Duidelijk. Ik denk dat je met iCloud foto bibliotheek misschien voor elkaar kan krijgen wat je wilt. Ik heb even geprobeerd dit zonder iCloud foto bibliotheek te doen maar het is mij niet gelukt. Je kan n.l. albums ook op een iOS device aanmaken maar dan komen die albums niet op je macbook. (Althans mij is dat niet gelukt) Ik zie wel dat hier ander programmaatjes voor zijn te vinden. Bijvoorbeeld: Photosync : https://itunes.apple.com/...50124?mt=8&ign-mpt=uo%3D4
Ik heb het programmaatje niet zelf, maar vond het na het lezen van dit artikel:
http://www.macworld.com/a...r-iphone-to-your-mac.html
Misschien is dit wat je zoekt?
Ik heb het programmaatje niet zelf, maar vond het na het lezen van dit artikel:
http://www.macworld.com/a...r-iphone-to-your-mac.html
Misschien is dit wat je zoekt?
Ik vind foto's rangschikken en zelf foto folders maken echt een drama onder osx
Wat een verschrikking tov windows..
Lightroom of Darktable al geprobeerd?Wouter Lucassen schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:02:
Ik vind foto's rangschikken en zelf foto folders maken echt een drama onder osx![]()
Heeft er iemand ervaring met Trackpad++ op Windows 10 via Bootcamp?
Of ouderwets picasa voor mac, nog te dowloaden via http://picasa.nl.softonic.com/macWouter Lucassen schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:02:
Ik vind foto's rangschikken en zelf foto folders maken echt een drama onder osx![]()
Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!
De Photos app is in Sierra al aanzienlijk verbeterd, al mist het nog steeds OCD functionaliteit. Folder niveau voor foto's hoef je bij Apple niet te verwachten, aangezien dat tegen hun principes ingaat.
Ik vond Picasa een fijn programma op Windows maar op een retinascherm ziet het er echt niet uit.Centropy schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:33:
[...]
Of ouderwets picasa voor mac, nog te dowloaden via http://picasa.nl.softonic.com/mac
Ik denk dat je 'OCR' bedoelt. (Beeld herkenning). OCD is toch echt een lichte 'verstandelijke beperking'.ThomasG schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 21:30:
De Photos app is in Sierra al aanzienlijk verbeterd, al mist het nog steeds OCD functionaliteit. Folder niveau voor foto's hoef je bij Apple niet te verwachten, aangezien dat tegen hun principes ingaat.
Om hierop nog in te haken, Intel heeft Kaby Lake - een refresh van Skylake - voor Q4 2016 op de roadmap staan. Kaby Lake ondersteunt USB-C 3.1 en Thunderbolt native maar ook Optane SSD's.dennissimeau schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:18:
Oh kom op Apple...
Link naar 9to5Mac
[...]
Duurt lang.
Als ze bovenstaande in een rMBP weten te frotten, dan weet ik welke aanschaf ik eind dit jaar ga doen
Even een vraagje naar ervaringen/tips:
Ik heb onlangs mijn scherm laten vervangen vanwege het coating probleem.
Dit gebeurde geheel onder garantie, zonder bijkomende kosten.
De reparatie (vervangen scherm) is gedaan door aMac aangezien dat de enige geautoriseerde partij is in mijn directe omgeving.
Nu is het zo dat het scherm dat erin gezet is, op twee plekken een "vlek" heeft waarbij het scherm helderder lijkt dan de rest. Voor zover ik kan vinden worden dit "Mura vlekken" genoemd.
Gisteren ben ik hiermee naar de aMac gegaan en de verkopers aldaar zien het ook, dus ik zou waarschijnlijk weer in aanmerking komen voor vervanging van het scherm.
Nu het probleem: ik gebruik de Macbook dagelijks voor mijn werk, en de minimale termijn dat ik hem kwijt zou zijn bedraagt 7 werkdagen. Dat kan dus helaas echt niet ...
Wat zou een snellere/betere optie kunnen zijn?
Ik woon in Roermond, een Apple Store ligt hier dus niet echt om de hoek.
Zou rechtstreeks contact met Apple iets opleveren? Het betreft een late 2013 pro retina, waar dus geen garantie meer op zit ...
De reparatie (vervangen scherm) is gedaan door aMac aangezien dat de enige geautoriseerde partij is in mijn directe omgeving.
Nu is het zo dat het scherm dat erin gezet is, op twee plekken een "vlek" heeft waarbij het scherm helderder lijkt dan de rest. Voor zover ik kan vinden worden dit "Mura vlekken" genoemd.
Gisteren ben ik hiermee naar de aMac gegaan en de verkopers aldaar zien het ook, dus ik zou waarschijnlijk weer in aanmerking komen voor vervanging van het scherm.
Nu het probleem: ik gebruik de Macbook dagelijks voor mijn werk, en de minimale termijn dat ik hem kwijt zou zijn bedraagt 7 werkdagen. Dat kan dus helaas echt niet ...
Zou rechtstreeks contact met Apple iets opleveren? Het betreft een late 2013 pro retina, waar dus geen garantie meer op zit ...
Gezien ook het hele scherm vervangen laatst niet in een half uurtje zal zijn gebeurd hoe heb je het toen opgelost?smoken schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:46:
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Klopt helemaal, toen was de macbook ook een week weg.SpoekGTi schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:29:
[...]
Gezien ook het hele scherm vervangen laatst niet in een half uurtje zal zijn gebeurd hoe heb je het toen opgelost?
Heb dat kunnen plannen rond een vakantie, dus toen "miste" ik hem niet voor het werk ...
Helaas staat er nu geen vakantie meer op de planning
Als je een laptop echt niet in je dagelijkse flow kunt missen, moet je daar beter extra zekerheden voor inbouwen (heeft Apple niet zoiets als Dell, service op locatie wat je per jaar kunt verlengen?). Of zorgen voor een backup laptop. Koop een goedkope tweedehands Macbook van zes jaar oud ofzo erbij voor dit soort gevallen.
[ Voor 20% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-08-2016 11:49 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik had AppleCare+ kunnen pakken, maar dat is achteraf gezien.
Toen ik de Macbook in 2013 kocht, was hij nog niet van belang in mijn dagelijkse "flow" ..
Waar ik een beetje mee zit is dat over een tijdje waarschijnlijk een nieuwe Macbook uit zal komen, welke ik dan wil aanschaffen. DAT zou het ideale moment zijn voor de reparatie van de huidige, echter val ik dan buiten de 3 maanden garantie welke op de reparatie zit die Amac gedaan heeft..
Zucht ... ik zal hem maar gewoon moeten inleveren denk ik ..
Toen ik de Macbook in 2013 kocht, was hij nog niet van belang in mijn dagelijkse "flow" ..
Waar ik een beetje mee zit is dat over een tijdje waarschijnlijk een nieuwe Macbook uit zal komen, welke ik dan wil aanschaffen. DAT zou het ideale moment zijn voor de reparatie van de huidige, echter val ik dan buiten de 3 maanden garantie welke op de reparatie zit die Amac gedaan heeft..
Maar niet voordat je ff snel een 2e hands macbookje gekocht hebt zodat je in elk geval een week je werk kunt blijven doen toch?
GrapjasBeQuietAndDrive schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:25:
Maar niet voordat je ff snel een 2e hands macbookje gekocht hebt zodat je in elk geval een week je werk kunt blijven doen toch?

Ik ben serieus, je legt nu je werk dus gewoon een week neer? Is dat niet veel duurder dan een paar honderd euro voor een 2e handsje? Die je daarna voor altijd als reserve workstation hebt meteen, of gewoon weer verkoopt.
Nee, mijn werk ga ik zeker niet neerleggen.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:50:
Ik ben serieus, je legt nu je werk dus gewoon een week neer? Is dat niet veel duurder dan een paar honderd euro voor een 2e handsje? Die je daarna voor altijd als reserve workstation hebt meteen, of gewoon weer verkoopt.
Ik zal een andere manier moeten zoeken om door te kunnen werken.
Ipad / windows laptop .. maar "even" een 2e hands kopen is geen optie (helaas)
Dit toevallig al gelezen?DaMarcus schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 22:44:
[...]
Om hierop nog in te haken, Intel heeft Kaby Lake - een refresh van Skylake - voor Q4 2016 op de roadmap staan. Kaby Lake ondersteunt USB-C 3.1 en Thunderbolt native maar ook Optane SSD's.
Als ze bovenstaande in een rMBP weten te frotten, dan weet ik welke aanschaf ik eind dit jaar ga doen
Intel often launches low-power 4.5W Y-series chips and 15W U-series chips first, neither of which are suitable for use in the machine that people are most curious about, the MacBook Pro. According to an old Intel roadmap, Kaby Lake chips appropriate for use in the MacBook Pro, the iMac, and the Mac mini won't launch until the very end of 2016 or the beginning of 2017, meaning any Apple machines released in the fall of 2016 may be limited to Skylake chips.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Heeft hier iemand ervaring met het gebruiken van meerdere schermen icm VMWare Fusion op een MacBook Pro Retina. Ik ben op zich niks zwaars aan het doen, maar de fans staan constant te blazen. Behoorlijk irritant.
Ik heb een scherm op HDMI en een via DisplayPort aangesloten. Scherm van MBP zelf staat uit.
Ik heb een scherm op HDMI en een via DisplayPort aangesloten. Scherm van MBP zelf staat uit.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ook mijn Macbook Pro Retina 15" Late 2013 begon coating problemen te vertonen. In december is ie 3 jaar oud, gisteren bij Apple Store in Amsterdam gratis het complete scherm laten vervangen, normale kosten 576 euro maar aangezien dit een bekend probleem is dus voor niets.
Nu ben ik wel benieuwd welk paneel ik nu heb. Op google gekeken maar de één zegt Samsung ander LG...
Fabrikant: 00000610
Model: 0000A019
Geproduceerd op: CCD70684
Iemand die mij een zekere antwoord kan geven?
Nu ben ik wel benieuwd welk paneel ik nu heb. Op google gekeken maar de één zegt Samsung ander LG...
Fabrikant: 00000610
Model: 0000A019
Geproduceerd op: CCD70684
Iemand die mij een zekere antwoord kan geven?
Heb je een 15" met GeForce graphics? Want die gaat standaard aan zodra je 1) een extern scherm aansluit en 2) Fusion opstart, ook al doe je binnen de vm's geen zwaar grafisch werk. Je zou kunnen proberen om het gebruik van de de integrated graphics te forceren met een tool (ben even de naam kwijt). Dat zou al veel moeten schelen.OMX2000 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:16:
Heeft hier iemand ervaring met het gebruiken van meerdere schermen icm VMWare Fusion op een MacBook Pro Retina. Ik ben op zich niks zwaars aan het doen, maar de fans staan constant te blazen. Behoorlijk irritant.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
gfxCardStatusCanaria schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:41:
[...]
Je zou kunnen proberen om het gebruik van de de integrated graphics te forceren met een tool (ben even de naam kwijt).
[...]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Bij de Apple Store in Amsterdam hadden ze mijn display van mijn late 2013 MBPr 15" binnen een uur vervangen. Ik had wel aangegeven of het misschien iets sneller kon, en ja dat kon! Over het algemeen zijn ze daar in Amsterdam niet moeilijk, altijd positieve ervaringen daar gehad. Bij de store in Den Haag is dat toch wel even anders. Dus misschien dat je even de Store in Amsterdam kan bellen?smoken schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 11:52:
Ik had AppleCare+ kunnen pakken, maar dat is achteraf gezien.
Ik zou het niet proberen bij Haarlem of Den Haag, want zij doen dat niet. Het display van mijn Macbook moest vervangen worden onder de garantie en dit zou 3 tot 5 dagen duren in Den Haag. Uiteindelijk hadden ze hem daar gesloopt
[ Voor 6% gewijzigd door MysticX op 19-08-2016 13:57 ]
hi!
Het is niet de GPU die dat veroorzaakt, tenzij er iets defect is. Bij de door hem genoemde taken staat de GPU namelijk zo goed als idle. Het enige verschil is relatief meer stroomverbruik, maar als je niet op de batterij werkt is dat niet zo;n probleem. Het is waarschijnlijker dat er zware taken draien (op de achtergrond), dus even in de gaten houden in de Activity Monitor.Canaria schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:41:
[...]
Heb je een 15" met GeForce graphics? Want die gaat standaard aan zodra je 1) een extern scherm aansluit en 2) Fusion opstart, ook al doe je binnen de vm's geen zwaar grafisch werk. Je zou kunnen proberen om het gebruik van de de integrated graphics te forceren met een tool (ben even de naam kwijt). Dat zou al veel moeten schelen.
[ Voor 7% gewijzigd door ThomasG op 19-08-2016 13:57 ]
Gisteren had ik een afspraak @ Apple Store A'dam, binnen een uur was mijn scherm vervangen. Dus ga er langs!smoken schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 10:46:
Okay, ik denk dat ik even een tripje Amsterdam moet plannen dan ergens de komende tijd.Y.Y.Eagle schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:56:
[...]
Gisteren had ik een afspraak @ Apple Store A'dam, binnen een uur was mijn scherm vervangen. Dus ga er langs!
Is 400KM (retour) rijden voor mij, dus het is niet echt naast de deur helaas ....
Voor mij is het 300km heen terug. Heb gewoon een treinkaartje bij de Blokker gekocht voor 15 euro. Direct een dagje weg van gemaakt, alhoewel ik liever naar Maastricht ga haha. Met de trein ben was ik in 2 uurtjes in A'dam. Goedkoop en snelsmoken schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:51:
[...]
Okay, ik denk dat ik even een tripje Amsterdam moet plannen dan ergens de komende tijd.
Is 400KM (retour) rijden voor mij, dus het is niet echt naast de deur helaas ....
Zit wat in!Y.Y.Eagle schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:09:
[...]
Voor mij is het 300km heen terug. Heb gewoon een treinkaartje bij de Blokker gekocht voor 15 euro. Direct een dagje weg van gemaakt, alhoewel ik liever naar Maastricht ga haha. Met de trein ben was ik in 2 uurtjes in A'dam. Goedkoop en snel
Volgende week eens kijken wat de mogelijkheden zijn,.... tx!
Misschien dat Düsselfdorf een betere optie is voor mij, is maar 40 minuten rijden voor mij.
Collega van me heeft nog een coating probleem op zijn Macbook, dus misschien kunnen we samen gaan ...
[ Voor 18% gewijzigd door smoken op 20-08-2016 08:50 ]
Ik heb gisteren bij een hoop bestanden op een externe schijf info geplaatst bij de Finder comments/opmerkingen. Nu sluit ik vandaag de schijf weer aan en zijn al die opmerkingen verdwenen. Iemand die weet waar dat aan ligt? De schijf is exFAT geformatteerd.
Rare is dat als ik via Spotlight zoek op specifieke opmerkingen, dat wel de juiste bestanden gezocht worden, maar in Finder staat dus helemaal niks.
Rare is dat als ik via Spotlight zoek op specifieke opmerkingen, dat wel de juiste bestanden gezocht worden, maar in Finder staat dus helemaal niks.
[ Voor 22% gewijzigd door Milan17 op 22-08-2016 14:14 ]
Misschien een beetje een aparte vraag:
Op het moment heb ik nog een iMac 2013. De Mac staat op zolder en vaak mis ik het om even in de woonkamer of op de bank met een laptop te zitten.
de iMac gaat dus in de verkoop en ik wil er een Macbook Pro voor terug kopen.
De macbook zal wel overwegend nog op het kantoor op zolder staan en gekoppeld zijn aan een extern scherm met muis en toetsenbord en dus af en toe beneden gebruikt worden.
Mijn vraag is als volgt:
Als de Macbook dagen lang aangesloten is op het lichtnet, slijt de batterij dan nog steeds?
Op het moment heb ik nog een iMac 2013. De Mac staat op zolder en vaak mis ik het om even in de woonkamer of op de bank met een laptop te zitten.
de iMac gaat dus in de verkoop en ik wil er een Macbook Pro voor terug kopen.
De macbook zal wel overwegend nog op het kantoor op zolder staan en gekoppeld zijn aan een extern scherm met muis en toetsenbord en dus af en toe beneden gebruikt worden.
Mijn vraag is als volgt:
Als de Macbook dagen lang aangesloten is op het lichtnet, slijt de batterij dan nog steeds?
De Genius bar medewerker wist mij afgelopen week te vertellen dat je dat beter niet kan doen. Het beste is om de batterij tussen de 20% en 100% te laten cyclen. Aan de andere kant heb ik mijn Macbooks altijd veel aan de stroom gebruikt en mijn accu's bleven altijd lang in goede staat. Bottomline: regelmatig even laten ontladen dus.yorroy schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:21:
Mijn vraag is als volgt:
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Wanneer de batterij "vol" is, als in 95-100%, dan wordt er niet bijgeladen. De batterij zit in een parallelle stroomkring. Je moet er alleen opletten dat je niet maanden lang enkel op netstroom werkt, maar af en toe even de batterij gebruiken voor enkele tientallen procent. Het beste daarin is op minimaal een laad cycli per maand te halen, wat je in de gaten kunt bijhouden met o.a. coconutBatteryyorroy schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 15:21:
Mijn vraag is als volgt:
[ Voor 11% gewijzigd door ThomasG op 22-08-2016 15:30 ]
Die comments worden in de .DS_Store bestandjes gegooid in elke map. Staan die er nog wel? Zijn hidden bestandjes dus die zie je niet standaard in Finder.Milan17 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:12:
Ik heb gisteren bij een hoop bestanden op een externe schijf info geplaatst bij de Finder comments/opmerkingen. Nu sluit ik vandaag de schijf weer aan en zijn al die opmerkingen verdwenen. Iemand die weet waar dat aan ligt? De schijf is exFAT geformatteerd.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Heeft er iemand ervaring met mini-DisplayPort cq thunderbolt splitters of iets waarmee ik 1 displayport naar 2x dvi kan splitten? Ik moet twee externe monitoren aansluiten en ethernet en kan de monitoren helaas niet daisychainen omdat ze alleen dvi en vga in hebben.
Liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar ik kan zelf niet echt iets vinden op aliexpress, behalve de standaard adapters van DisplayPort naar 1x HDMI of dvi.
Liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar ik kan zelf niet echt iets vinden op aliexpress, behalve de standaard adapters van DisplayPort naar 1x HDMI of dvi.
Nee, juist niet. Op het werk maak ik nu gebruik van een Lenovo Thinkpad en 2 externe monitoren. Beeldscherm van de Thinkpad gebruik ik dan niet, maar het bureaublad is verdeeld over de 2 monitoren middels 1 monitor op dvi en 1 op vga. Dat zelfde wil ik ook met de nieuwe Macbook Pro. Normaal zou dat geen probleem zijn door beide thunderbolt/displayport uitgangen te gebruiken, maar ik heb ook ethernet nodig via een thunderbolt naar ethernet adapter.jadjong schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:26:
Moeten beide monitoren hetzelfde beeld geven?
[ Voor 55% gewijzigd door B2 op 22-08-2016 20:11 ]
Je goedkoopste optie is om een usb 3.0 naar ethernet adapter te halen. Of je moet een matrox dualhead2go halen waarmee je van twee monitoren 1 hele grote kan maken. Kreng kost veel geld, en je apple balk boven in loopt volgens mij helemaal door van linker scherm naar rechterscherm. Daisychainen van beeldscherm kan helaas niet behalven met een officiele thunderbolt monitor en een ander apparaat daar achter gedaisychained. Dit werkt vervolgens ook nog verschrikkelijk buggy.B2 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:09:
[...]
Nee, juist niet. Op het werk maak ik nu gebruik van een Lenovo Thinkpad en 2 externe monitoren. Beeldscherm van de Thinkpad gebruik ik dan niet, maar het bureaublad is verdeeld over de 2 monitoren middels 1 monitor op dvi en 1 op vga. Dat zelfde wil ik ook met de nieuwe Macbook Pro. Normaal zou dat geen probleem zijn door beide thunderbolt/displayport uitgangen te gebruiken, maar ik heb ook ethernet nodig via een thunderbolt naar ethernet adapter.
De VGA gooit roet in het eten. Als je twee monitoren met DP/DVI/HDMI weet te scoren kan je met onderstaand apparaat:
https://www.startech.com/...yport-mst-hub~MSTMDP122DP
Je kan hier nog een DP-VGA verloop tussen knopen, maar dat is niet de meest betrouwbare optie.
Je kan hier nog een DP-VGA verloop tussen knopen, maar dat is niet de meest betrouwbare optie.
Dit werkt alleen op een apparaat met displayport 1.2 anders word het een splitter en gooit hij het dus hetzelfde beeld naar 2 schermen.jadjong schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:26:
De VGA gooit roet in het eten. Als je twee monitoren met DP/DVI/HDMI weet te scoren kan je met onderstaand apparaat:
Ik heb nu geen VGA meer nodig. Beide monitoren hebben DVI.jadjong schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 20:26:
Ik zat al te kijken en die .DS_Store bestanden staan dus nergens op mijn externe HDD (met hidden files aan). Erg vreemd, aangezien die gewoon automatisch aangemaakt zouden moeten worden. Kan dit geforceerd worden, of is dat gewoon een beperking van exFAT met OS X?page404 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 17:14:
[...]
Die comments worden in de .DS_Store bestandjes gegooid in elke map. Staan die er nog wel? Zijn hidden bestandjes dus die zie je niet standaard in Finder.
Mijn MBPr13 wordt loeiheet onder lage load.
wanneer ik in de activity monitor kijk waar de energy impact vandaag komt, komt >100% vanuit de finder. Cpu hetzelfde 99,7% voor de finder (ook al ligt de load laag, maar bijv wel 5 chrome vensters met samen 25 tabs + sublime text-editor en wat processen lopend in de terminal).
Frapant is dat ik letterlijk elk finder venster heb gesloten. Doet me denken aan de CPU/RAM leaks in deezer/spotify/tidal dekstop-apps.
Iemand die weet hoe dit op te lossen?
wanneer ik in de activity monitor kijk waar de energy impact vandaag komt, komt >100% vanuit de finder. Cpu hetzelfde 99,7% voor de finder (ook al ligt de load laag, maar bijv wel 5 chrome vensters met samen 25 tabs + sublime text-editor en wat processen lopend in de terminal).
Frapant is dat ik letterlijk elk finder venster heb gesloten. Doet me denken aan de CPU/RAM leaks in deezer/spotify/tidal dekstop-apps.
Iemand die weet hoe dit op te lossen?
Als je gaat voor batterijduur moet je om te beginnen al geen Google Chrome gebruiken, dat is een schoolvoorbeeld programma dat slecht aan resource management doet. Probeer eens Safari en kijk of hij dan nog steeds heet wordt onder lage load. Daarnaast kun je beter kijken aar CPU en Memory, ipv Energy impact. Het kan natuurlijk ook dat hij gewoon heet wordt omdat je bijvoorbeeld in de zon zit, of een warme ruimte.
Ik quote even een oud bericht. Ik heb slechts incidenteel Windows nodig dus wil bootcamp op een externe USB stick van 128gb installeren. Maar blijkbaar gebruik ik niet de juiste zoektermen dus kan ik de juiste manier niet vinden om dit te doen. Iemand die we een harde/zoekslag kan helpen?Tjoekie schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:31:
[...]
Het is officieel niet mogelijk om via bootcamp Windows op een externe schijf te installeren. Maar, met een beetje hulp van Google kom je genoeg manieren tegen waarbij het toch lukt.
In plaats van een Thunderbolt behuizing zou je nog kunnen kijken naar een USB3.0 behuizing. USB3.0 doet 5 Gbit/s (625 MB/s) wat meer is dan jouw SSD doet aan lees/schrijf snelheden. Daar zit dus geen bottleneck. Wellicht zit er dan nog wat verschil in toegangstijden, durf je niet te zeggen of je dat ook gaat merken.
*kuch* bootcamp windows external hdd *kuch*yorroy schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:12:
[...]
Ik quote even een oud bericht. Ik heb slechts incidenteel Windows nodig dus wil bootcamp op een externe USB stick van 128gb installeren. Maar blijkbaar gebruik ik niet de juiste zoektermen dus kan ik de juiste manier niet vinden om dit te doen. Iemand die we een harde/zoekslag kan helpen?
Om Louis maar te quoten: 'Ben ik nu degene die zo slim is, ...'
En dan krijg je deze cadeau: http://bleeptobleep.blogs...s-7-or-8-on-external.html
Zelfde geldt voor Outlook for OsX. Wat een draak is dat. Met Outlook gaat m'n batterij ongeveer 3 uur mee van een Mbpro retina mid 2014 - outlook uit levert me > 6 uur batterijduur op. Extreem irritant.ThomasG schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 17:12:
Als je gaat voor batterijduur moet je om te beginnen al geen Google Chrome gebruiken, dat is een schoolvoorbeeld programma dat slecht aan resource management doet. Probeer eens Safari en kijk of hij dan nog steeds heet wordt onder lage load. Daarnaast kun je beter kijken aar CPU en Memory, ipv Energy impact. Het kan natuurlijk ook dat hij gewoon heet wordt omdat je bijvoorbeeld in de zon zit, of een warme ruimte.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Bedankt! Ik kwam alleen maar manuals tegen om bootcamp vanaf externe media te installeren, maar dit ga ik proberen 👍SirLenncelot schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 23:01:
[...]
*kuch* bootcamp windows external hdd *kuch*
Om Louis maar te quoten: 'Ben ik nu degene die zo slim is, ...'
En dan krijg je deze cadeau: http://bleeptobleep.blogs...s-7-or-8-on-external.html
Omdat ik al een tijdje tegen het probleem van opslagruimte op de hd van mijn MBPro (mid 2010) aanliep, heb ik vorige week de Nifty Minidrive maar eens besteld. Daarbij een 256GB Samsung microSD besteld (pricewatch: EVO Plus 256GB microSDXC Card + SD-adapter.
Vol goede moed de kaart erin gedaan, maar wat ik ook probeer, de microSD blijft op enkel lezen staan. Ik kan hem vanuit mijn MB niet formateren, ook niet als ik hem in de bijgevoegde SD adapter stop. En in dat geval maakt het ook niet uit of ik de interne kaartlezer pak, of dat ik een externe reader gebruik.
Uiteindelijk aan een Windows laptop gehangen (via SD adapter en externe reader), deze kon hem wel gewoon lezen en schrijven, daar kon ik hem ook opnieuw formateren (exFat), maar als ik hem dan weer in de mac stopte blijf hij readonly.
Is er ergens een setting in OSX die het schrijven van een (micro)SD kaart tegenhoudt? (op het moment van schrijven van deze vraag bedenk ik me dat ik het nog met een ander, gewoon SD kaartje kan proberen of ik die kan schrijven).
Of zit er een maximum aan SD kaarten die OSX aan zou kunnen, en zou ik een kleinere microSD kaart moeten gebruikten?
Vol goede moed de kaart erin gedaan, maar wat ik ook probeer, de microSD blijft op enkel lezen staan. Ik kan hem vanuit mijn MB niet formateren, ook niet als ik hem in de bijgevoegde SD adapter stop. En in dat geval maakt het ook niet uit of ik de interne kaartlezer pak, of dat ik een externe reader gebruik.
Uiteindelijk aan een Windows laptop gehangen (via SD adapter en externe reader), deze kon hem wel gewoon lezen en schrijven, daar kon ik hem ook opnieuw formateren (exFat), maar als ik hem dan weer in de mac stopte blijf hij readonly.
Is er ergens een setting in OSX die het schrijven van een (micro)SD kaart tegenhoudt? (op het moment van schrijven van deze vraag bedenk ik me dat ik het nog met een ander, gewoon SD kaartje kan proberen of ik die kan schrijven).
Of zit er een maximum aan SD kaarten die OSX aan zou kunnen, en zou ik een kleinere microSD kaart moeten gebruikten?
Op de site van nifty op de frontpage staat dit:
- // My microSD card is coming up as read-only?
This sometimes happens when setting up a new microSD / MiniDrive combo. Most of the time it’s easily fixed by removing the MiniDrive from your MacBook, removing the microSD card from your MiniDrive and then plugging everything back in again. Old school style.
If it still comes up as read-only please email us at support@niftydrives.com and we’ll have it replaced for you.
Uiteraard heb ik hem al meerdere malen erin en eruit gehad, maar aangezien hij ook readonly is als ik hem in een MicroSD naar SD adapter stop, zit het niet in de MIniDrive zelf, die gebruik ik op dat moment namelijk niet..
En omdat ik het zowel heb via het interne SD-card slot, als met een externe reader(/writer) via usb, is mijn grootste vermoeden op dit moment nog dat het in de software zit. Die externe reader doet het namelijk wel op een windows pc, dus daar is een hardware fout al uitgesloten
En omdat ik het zowel heb via het interne SD-card slot, als met een externe reader(/writer) via usb, is mijn grootste vermoeden op dit moment nog dat het in de software zit. Die externe reader doet het namelijk wel op een windows pc, dus daar is een hardware fout al uitgesloten
[ Voor 7% gewijzigd door L201 op 29-08-2016 09:58 ]
Verwijderd
Vraagje:
Ik heb een MacBook Pro uit begin 2011. Hier heb ik enige tijd geleden de dvddrive vervangen door een HDDD en de gewone opstartschijf voor een SSD. Nu is het zo dat hij niet meer kan opstarten vanaf de SSD, wel vanaf de andere HDD. Is er een manier om die SSD aan te spreken met een terminal command? Of kan er misschien iets anders aan de hand zijn?
Ik heb een MacBook Pro uit begin 2011. Hier heb ik enige tijd geleden de dvddrive vervangen door een HDDD en de gewone opstartschijf voor een SSD. Nu is het zo dat hij niet meer kan opstarten vanaf de SSD, wel vanaf de andere HDD. Is er een manier om die SSD aan te spreken met een terminal command? Of kan er misschien iets anders aan de hand zijn?
Wellicht dat je de SATA kabel moet vervangen, wat een veel voorkomend probleem is. Al kan het natuurlijk ook ergens anders aan liggen. Staat de opstartschijf e.d. goed ingesteld? Via de Terminal kun je het benaderen via:Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:58:
Vraagje:
$ cd /Volumes/ $ ls -al $ cd Naam van Volume
[ Voor 15% gewijzigd door ThomasG op 29-08-2016 10:35 ]
Verwijderd
De kabel zat ik ook al aan te denken, voor de zekerheid maar een besteld. DIt heb ik al eerder gehad. Maar als hij niet in schijfhulpprogramma staat kan je hem dan wel via Terminal aanspreken?ThomasG schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:33:
[...]
Wellicht dat je de SATA kabel moet vervangen, wat een veel voorkomend probleem is. Al kan het natuurlijk ook ergens anders aan liggen. Staat de opstartschijf e.d. goed ingesteld? Via de Terminal kun je het benaderen via:
$ cd /Volumes/ $ ls -al $ cd Naam van Volume
Als je hem in Schijfhulpprogramma niet ziet, dan is hij sowieso niet mounted, en zie je hem dus niet in /Volumes. Waar je hem misschien wel kunt zien is met het diskutil commando:Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:39:
[...]
De kabel zat ik ook al aan te denken, voor de zekerheid maar een besteld. DIt heb ik al eerder gehad. Maar als hij niet in schijfhulpprogramma staat kan je hem dan wel via Terminal aanspreken?
diskutil list
Verwijderd
Nee oke, opzich logisch natuurlijk. Morgen even mn macbook uitelkaar halen dan. Bedankt voor je snelle hulp.ThomasG schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:26:
[...]
Als je hem in Schijfhulpprogramma niet ziet, dan is hij sowieso niet mounted, en zie je hem dus niet in /Volumes. Waar je hem misschien wel kunt zien is met het diskutil commando:
. Als hij daar niet tussen staat is het vrijwel zeker dat de SATA kabel defect is. (Of de gehele SSD moet het begeven hebben; maar dat verwacht ik niet.)diskutil list
Even terugkomend hierop.. inmiddels aan de praat gekregen. En voor het geval iemand anders er ook tegenaan loopt...L201 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:57:
Uiteraard heb ik hem al meerdere malen erin en eruit gehad, maar aangezien hij ook readonly is als ik hem in een MicroSD naar SD adapter stop, zit het niet in de MIniDrive zelf, die gebruik ik op dat moment namelijk niet..
Ik heb zojuist mijn PRAM gereset en nu heb ik gewoon weer read/write access op mijn SD card
Inmiddels ben ik al een aantal maanden in het bezit van een Macbook Pro Retina 13.
Eén ding blijft me echter storen. De luidspreker aan de rechterzijde blijft enorm resoneren zo gauw het volume boven de helft uit komt. Is dit gebruikelijk of denken jullie dat ik de Macbook voor reparatie kom aan het aanbieden?
Eén ding blijft me echter storen. De luidspreker aan de rechterzijde blijft enorm resoneren zo gauw het volume boven de helft uit komt. Is dit gebruikelijk of denken jullie dat ik de Macbook voor reparatie kom aan het aanbieden?
Na 5 jaar macbook air krijg ik behoefte aan een mbp. Ondertussen gebruik ik veel fcp en daarvoor moet ik de mbp van mijn vrouw lenen. Ik hoop dat ze de nieuwe modellen in oktober eindelijk eens gaan releasen.
Nu ben ik niet zo'n hardware guru. Enige spec opties waar ik zeker voor moet gaan om soepel fcp te draaien? Een cpu upgrade gaat volgens mij niet veel bieden, ssd zit er in, gpu zal niet te upgraden zijn vermoed ik. Iemand tips?
Nu ben ik niet zo'n hardware guru. Enige spec opties waar ik zeker voor moet gaan om soepel fcp te draaien? Een cpu upgrade gaat volgens mij niet veel bieden, ssd zit er in, gpu zal niet te upgraden zijn vermoed ik. Iemand tips?
Wat voor problemen heb je dan met de air met fcp? Het werkt toch gewoon alleen duurt het renderen wat langer?
Ik heb het zelfde probleem met de mbp 2014Jelmar1990 schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:19:
Inmiddels ben ik al een aantal maanden in het bezit van een Macbook Pro Retina 13.
[ Voor 68% gewijzigd door Xenophoben op 05-09-2016 09:03 ]
Ik gebruik fcp niet super vaak, maar op mijn mbp 2014 (2.8ghz)is met geduld best te werken. Ik heb er meerdere multicam edits meegemaakt en met veel render tijd kan het. Ik verwacht niet dat je met een mbp super snelle performance moet verwachten. Ik edit overigens alleen 1080p De vraag is dus hoeveel je wint ten opzichte van je macbook air. Ik denk dat je voor het serieuzere fcp werk beter kan kijken naar een snelle imac of mac pro ?
[ Voor 12% gewijzigd door Xenophoben op 05-09-2016 16:25 ]
Tja dat is eigenlijk de vraag inderdaad. we hebben hier ook een imac 27 uit 2011 maar dat scheelt verder weinig met een mbp. De Mac Pro ken ik niet maar die geef ik inderdaad de beste kansen. Maar ik zit eigenlijk ook weer niet te wachten op een vaste opstelling.Xenophoben schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:23:
[...]
Ik gebruik fcp niet super vaak, maar op mijn mbp 2014 (2.8ghz)is met geduld best te werken. Ik heb er meerdere multicam edits meegemaakt en met veel render tijd kan het. Ik verwacht niet dat je met een mbp super snelle performance moet verwachten. Ik edit overigens alleen 1080p De vraag is dus hoeveel je wint ten opzichte van je macbook air. Ik denk dat je voor het serieuzere fcp werk beter kan kijken naar een snelle imac of mac pro ?
Overigens is een macbook air 2011 en een MBP 2014 nog wel een significant verschil volgens mij. Op de air is het simpelweg niet te doen, die verzuipt gewoon in het rekenwerk en ijlt na met input commando's en clicks. Een paar clipjes en wat transitions in combinatie met een goede bak koffie is nog te doen, maar we maken voor de zaak regelmatig promovideo;s van onze voorraad vissen en koralen. (verder niet enorm professioneel maar gewoon leuke filmpjes)
En vriendin van mij wil van haar oude early 2011 Macbook Pro 15 overstappen op een 13" model. Ze heeft een Air in gedachte maar ik denk dat ze beter kan gaan voor een Pro van 2015
Ter vergelijking, haar early 2011 Pro (alleen heeft ze een i7-2635qm volgens mij), Air 2016 en Pro 2015
https://tweakers.net/pric...are/294262;532589;437984/
Is die Pro 2015 niet beter/sneller dan die Air 2016?
En iets anders wat een tegenvaller is. Bij de nieuwe modellen kun je blijkbaar de ssd niet vervangen omdat dit geen regulier formaat is (maar een pci verbinding?). Dus ik moet nog eens op haar oude Pro kijken hoeveel ruimte ze daadwerkelijk in gebruik heeft.
Ik heb 0,0 ervaring met OS X, hoeveel ruimte blijft er nog over van de 128gb? (Eventueel Office geïnstalleerd meegerekend)
Ter vergelijking, haar early 2011 Pro (alleen heeft ze een i7-2635qm volgens mij), Air 2016 en Pro 2015
https://tweakers.net/pric...are/294262;532589;437984/
Is die Pro 2015 niet beter/sneller dan die Air 2016?
En iets anders wat een tegenvaller is. Bij de nieuwe modellen kun je blijkbaar de ssd niet vervangen omdat dit geen regulier formaat is (maar een pci verbinding?). Dus ik moet nog eens op haar oude Pro kijken hoeveel ruimte ze daadwerkelijk in gebruik heeft.
Ik heb 0,0 ervaring met OS X, hoeveel ruimte blijft er nog over van de 128gb? (Eventueel Office geïnstalleerd meegerekend)
[ Voor 0% gewijzigd door Markos op 07-09-2016 13:17 . Reden: link werkte niet ]
Het ligt er echt aan wat je er allemaal mee doet, als je qua apps alleen office installeerd dan red je het makkelijk.
De SSD is overigens wel te vervangen, maar is vooralsnog een erg dure grap omdat het geen gewone pci SSD is.
De SSD is overigens wel te vervangen, maar is vooralsnog een erg dure grap omdat het geen gewone pci SSD is.
Valt mee opzich, OWC heeft zelf een aantal SSDs uitgebracht met die aansluiting:yorroy schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 15:32:
Het ligt er echt aan wat je er allemaal mee doet, als je qua apps alleen office installeerd dan red je het makkelijk.
http://www.anandtech.com/...and-macbook-air-pcie-ssds
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Je kan eventueel wat hedendaagse benchmarks draaien op die 15" MBP, om te kijken hoe zich die verhouden tot de nieuwere modellen.
Learn something new every day.
Oké ik denk dat in de toekomst het vervangen van de ssd wel goedkoper wordt. Want ik zie inderdaad dat er al ssd's te koop staan in de pricewatch die er volgens mij in kunnen. Ik heb op haar oude MacBook gekeken en ze heeft nog lange na niet de 128GB vol en ze heeft al die jaren nog nooit iets weggegooid op haar laptop. Dus 128GB zal voorlopig wel voldoende zijn.
Maar ik vind het een lastig om te bepalen wat een slimmere keuze is. Ze doet een studie aan de uni maar zal volgens mij geen zware programma's draaien. Volgens mij voornamelijk Office, browsen en Matlab. Dus beide zullen hier wel voor geschikt zijn. Is de Air dan een betere keuze dan de Pro? Want de Pro is zo'n 300 euro duurder en is uit 2015. Al las ik in het Air topic dat de Air al anderhalf jaar hetzelfde is, ik weet niet in hoeverre dit klopt.
De Pro 2015 en Air 2016 naast elkaar: https://tweakers.net/pricewatch/compare/532589;437984/
Misschien een betere vraag. Wat zouden redenen zijn om voor de Air te gaan? En wat zouden redenen zijn om voor de Pro te gaan?
Misschien ook restwaarde in gedachte wanneer de laptop over een jaar of 5 verkocht zal worden.
Jullie hebben deze keuze misschien ook overwogen en hier een beter zicht op dan ik, iemand die nog nooit een mac gehad heeft
Maar ik vind het een lastig om te bepalen wat een slimmere keuze is. Ze doet een studie aan de uni maar zal volgens mij geen zware programma's draaien. Volgens mij voornamelijk Office, browsen en Matlab. Dus beide zullen hier wel voor geschikt zijn. Is de Air dan een betere keuze dan de Pro? Want de Pro is zo'n 300 euro duurder en is uit 2015. Al las ik in het Air topic dat de Air al anderhalf jaar hetzelfde is, ik weet niet in hoeverre dit klopt.
De Pro 2015 en Air 2016 naast elkaar: https://tweakers.net/pricewatch/compare/532589;437984/
Misschien een betere vraag. Wat zouden redenen zijn om voor de Air te gaan? En wat zouden redenen zijn om voor de Pro te gaan?
Misschien ook restwaarde in gedachte wanneer de laptop over een jaar of 5 verkocht zal worden.
Jullie hebben deze keuze misschien ook overwogen en hier een beter zicht op dan ik, iemand die nog nooit een mac gehad heeft
ik heb deze stap gemaakt, van air naar pro, vanwege het scherm en verhoogde snelheid (en design). Ik draai ook niks zwaars en wordt weinig belast. m.i. is alleen het gewicht een voordeel. Je zou met je lief naar de winkel moeten gaan en kijken of zij verschil ziet... de mijne niet en zou daarom de air kopen...Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:36:
Oké ik denk dat in de toekomst het vervangen van de ssd wel goedkoper wordt. Want ik zie inderdaad dat er al ssd's te koop staan in de pricewatch die er volgens mij in kunnen. Ik heb op haar oude MacBook gekeken en ze heeft nog lange na niet de 128GB vol en ze heeft al die jaren nog nooit iets weggegooid op haar laptop. Dus 128GB zal voorlopig wel voldoende zijn.
no comment
Het is misschien een beetje vloeken in de kerk op GoT, maar zoveel verschil ga je in de praktijk niet merken van een snellere CPU tegenwoordig. Natuurlijk wel met intensieve taken, maar voor de meeste doeleinden (surfen, office) is zelfs een C2Duo nog wel voldoende, dus alles nieuwer is prima werkbaar.
Ik heb zelf wel voorkeur voor de Pro ivm schermkeuze etc. Maar de Air blijft een prettig ding om mee te nemen.
EN idd, je kan natuurlijk ook 2dehands SSD's uit Mac vinden die zijn vervangen door een groter exemplaar, das een kwestie van een beetje mazzel hebben.
Ik heb zelf wel voorkeur voor de Pro ivm schermkeuze etc. Maar de Air blijft een prettig ding om mee te nemen.
EN idd, je kan natuurlijk ook 2dehands SSD's uit Mac vinden die zijn vervangen door een groter exemplaar, das een kwestie van een beetje mazzel hebben.
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Oké dankjewel voor de input. Ik ga maar eens met haar naar de winkel en beide laptops vergelijken. Ik denk niet dat ze het Pro 2015 model in de winkel zullen hebben, maar Pro 2016 lijkt me voor vergelijking ook goed.
Ik bedoelde met SSD wel een nieuwe. In de pricewatch staan er een aantal. Maar ik zie net dat dit voor tot midden 2015 is. Maar ach, in de toekomst zal er vast wel meer SSD's komen die erin kunnen.
Nog een laatste vraag over haar oude MacBook Pro (early 2011), moet hier een A1382 battery in? Op eBay vind ik prijzen van ~40 dollar. Ik vermoed dat dit dan ook meteen de goedkoopste optie zal zijn?
Ik bedoelde met SSD wel een nieuwe. In de pricewatch staan er een aantal. Maar ik zie net dat dit voor tot midden 2015 is. Maar ach, in de toekomst zal er vast wel meer SSD's komen die erin kunnen.
Nog een laatste vraag over haar oude MacBook Pro (early 2011), moet hier een A1382 battery in? Op eBay vind ik prijzen van ~40 dollar. Ik vermoed dat dit dan ook meteen de goedkoopste optie zal zijn?
Pro 2016 bestaat niet, de 2015 is de nieuwste versie.
Er is wel een relatief nieuwe MacBook 12, die zijn ook Retina maar zijn weer wat kleiner en eigenlijk net zo duur als een MB pro die veel sneller is.
Er is wel een relatief nieuwe MacBook 12, die zijn ook Retina maar zijn weer wat kleiner en eigenlijk net zo duur als een MB pro die veel sneller is.
[ Voor 16% gewijzigd door yorroy op 07-09-2016 16:42 ]
Ik zou gewoon voor de mbp kiezen... Als je een 13 inch hebt dan is zelfs de mbp erg handzaam en goed mee te nemen (al veel beter dan de meeste windows laptop van de laatste jaren). Het retina scherm is top
Okay tweakers,....schreeuw om hulp (lees: bevestiging).
Ik heb, naar mijn mening, een probleem met mijn scherm.
Zal niet meteen zeggen wat het is (al is dat wel in dit topic terug te vinden) want misschien beïnvloed ik dan wat er gezien/niet gezien wordt.
Zie foto

Vraag is dus of jullie het wel zien, Amac service center heeft met 10 man naar mijn macbook gekeken gekeken maat ziet niets .... dus zonder iets te repareren macBook weer retour
Hoor het graag!
Zal niet meteen zeggen wat het is (al is dat wel in dit topic terug te vinden) want misschien beïnvloed ik dan wat er gezien/niet gezien wordt.
Zie foto

Vraag is dus of jullie het wel zien, Amac service center heeft met 10 man naar mijn macbook gekeken gekeken maat ziet niets .... dus zonder iets te repareren macBook weer retour
Hoor het graag!
[ Voor 7% gewijzigd door smoken op 09-09-2016 14:01 ]
Backlight is niet helemaal egaal, maar ik denk persoonlijk niet dat er om die rede een ander scherm ingezet zal gaan worden (ook niet door Apple). Maak die foto nog eens met "Solid Color" (zwart i.e.) als desktop achtergrond....smoken schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:00:
Okay tweakers,....schreeuw om hulp (lees: bevestiging).
Zie foto
[afbeelding]
Vraag is dus of jullie het wel zien, Amac service center heeft met 10 man naar mijn macbook gekeken gekeken maat ziet niets .... dus zonder iets te repareren macBook weer retour![]()
Hoor het graag!
Is een Non-Retina scherm, zo te zien?
[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 09-09-2016 14:14 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dank je voor je reactie!wimmel_1 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:06:
[...]
Backlight is niet helemaal egaal, maar ik denk persoonlijk niet dat er om die rede een ander scherm ingezet zal gaan worden (door Apple). Maak die foto nog eens met "Solid Color" (zwart) als desktop achtergrond....
Is een Non-Retina scherm, zo te zien?
Het is inderdaad een Retina.
Gaat zich er juist om dat het probleem enkel zichtbaar is bij lichtere achtergronden (grijs, wit, etc).
Het wordt op internet omschreven als "Mura" en mijn irritatie zit net boven de zwarte rand, rechts van het midden.
Daar is het continu zichtbaar, bij werken in outlook/wordt etc , bezoeken van website's als tweakers etc.
Zodra je donkere achtergronden hebt: probleem weg!
Ik kan mijn volume zonder probleem vol open zetten. Zou er dus even naar laten kijken.Jelmar1990 schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:19:
^ Wat hij zegt.
Probleempje hier met het geluid. Dit werkt regelmatig niet wanneer er een headset is gebruikt. Er brandt dan ook een rood ledje in de Jack aansluiting. Dit is een bekend probleem en inmiddels ben ik er handig in geworden het tijdelijk op te lossen. Maar dit kan zo niet blijven. Zijn er hier ervaringsdeskundige met dit probleem.
Ik heb dit ook wel eens, maar dan ook vaak weer heel lang niet.chippie777 schreef op zondag 11 september 2016 @ 09:08:
Probleempje hier met het geluid. Dit werkt regelmatig niet wanneer er een headset is gebruikt. Er brandt dan ook een rood ledje in de Jack aansluiting. Dit is een bekend probleem en inmiddels ben ik er handig in geworden het tijdelijk op te lossen. Maar dit kan zo niet blijven. Zijn er hier ervaringsdeskundige met dit probleem.
Daardoor heb ik geen echte oplossing, maar wat het bij mij altijd oplost is om even de headset weer in te pluggen en dan weer te verwijderen.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ik vrees dat mijn early 2011 mbp 17" nu toch overleden is. Tijdens video kijken ineens allemaal blokjes (ca 4*4mm) over het hele scherm, ook buiten het video-window.
Daarna crashes, onverwachte reboots en tijdens het opstarten rare gekleurde balken.

Dit is er nog een uit de recall:
http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
Maar ik vrees dat ik voordat ik hem in kan leveren eerst de extra RAM, hdd caddy incl hd en fusionconfiguratie er uit moet halen, en dan ook nog een kale osx moet installeren 😿
Daarna crashes, onverwachte reboots en tijdens het opstarten rare gekleurde balken.

Maar ik vrees dat ik voordat ik hem in kan leveren eerst de extra RAM, hdd caddy incl hd en fusionconfiguratie er uit moet halen, en dan ook nog een kale osx moet installeren 😿
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Gewoon inleveren zonder HDD, heb ik ook 3 keer gedaan met mijn 15"Illusion schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:14:
Ik vrees dat mijn early 2011 mbp 17" nu toch overleden is. Tijdens video kijken ineens allemaal blokjes (ca 4*4mm) over het hele scherm, ook buiten het video-window.
[afbeelding]
Geheugen kun je sowieso gewoon laten. De rest ws ook wel, maar ik schroef er zelf altijd een andere hdd in (met kale osx idd) zodat ik m'n echte hdd in m'n backuplaptop kan zetten.Illusion schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:14:
[afbeelding]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik begin hard tegen de beperkingen te lopen van mijn retina 13" ( late 2012 ) vooral storage 128 GB en ram 8GB.
Ik hoop echt dat er nu snel een update komt, maar ik weet echt niet welke richting uit te gaan 13 of 15. Vooral minstens 256 maar liever 512 en liefst 32 GB ram.
Ow en betaalbaar maar daar gok ik niet op
Ik hoop echt dat er nu snel een update komt, maar ik weet echt niet welke richting uit te gaan 13 of 15. Vooral minstens 256 maar liever 512 en liefst 32 GB ram.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
CyBeR schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:31:
[...]
Geheugen kun je sowieso gewoon laten. De rest ws ook wel, maar ik schroef er zelf altijd een andere hdd in (met kale osx idd) zodat ik m'n echte hdd in m'n backuplaptop kan zetten.
Mannen, bedankt, dat gaat wel goedkomen dus. Volgende probleem:Pat-Juh schreef op zondag 11 september 2016 @ 14:21:
[...]
Gewoon inleveren zonder HDD, heb ik ook 3 keer gedaan met mijn 15". Ze booten toch van een externe schijf geloof ik.
Apple store amsterdam heeft pas op zondag tijd, hoeze "premium service".
Heeft er iemand ervaring met rechtstreeks inleveren bij microfix?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
De Premium service is alleen voor Apple Care klanten waarschijnlijkIllusion schreef op maandag 12 september 2016 @ 12:02:
[...]
[...]
Mannen, bedankt, dat gaat wel goedkomen dus. Volgende probleem:
Apple store amsterdam heeft pas op zondag tijd, hoeze "premium service".
Heeft er iemand ervaring met rechtstreeks inleveren bij microfix?
I reject your reality and substitute my own
Ik heb nu een 2014 rMBP 13". Ik wil bij de volgende wel naar de 15".Tomsworld schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:41:
Ik begin hard tegen de beperkingen te lopen van mijn retina 13" ( late 2012 ) vooral storage 128 GB en ram 8GB.
Al is het alleen maar omdat je dan 2 externe schermen afzonderlijk kan aansluiten. Nu kan je 1 afzonderlijk aansluiten en de tweede dupliceert het scherm van de MBP zelf.
Daarnaast heeft de 15" ook nog dedicated video geheugen, de 13" embedded.
Zelf heb ik ruim voldoende aan 8GB ram, maar loop wel nét tegen beperkingen aan met m'n 128GB.
Weet je dat wel zeker? Ik heb ook een 13", maar dan de 2015. Ik heb naast het scherm van de MacBook nog 2 schermen aangesloten die allemaal een eigen bureaublad hebben, dus geen duplicaat.xoniq schreef op maandag 12 september 2016 @ 13:49:
[...]
Ik heb nu een 2014 rMBP 13". Ik wil bij de volgende wel naar de 15".
Al is het alleen maar omdat je dan 2 externe schermen afzonderlijk kan aansluiten. Nu kan je 1 afzonderlijk aansluiten en de tweede dupliceert het scherm van de MBP zelf.
Ik ben hier tegenaan gelopen met de mijne. 1 via hdmi en 1 via DVI > displayport adapter.yorroy schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:11:
[...]
Weet je dat wel zeker? Ik heb ook een 13", maar dan de 2015. Ik heb naast het scherm van de MacBook nog 2 schermen aangesloten die allemaal een eigen bureaublad hebben, dus geen duplicaat.
Daarom de reden dat iedereen in dit topic 256gb minimaal zo benadrukt hahaTomsworld schreef op zondag 11 september 2016 @ 16:41:
Ik heb nu een Air uit 2011. Zou nog wel mee kunnen, maar een nieuwe is geen overbodige luxe. Zeker wat accu betreft niet. Zit al een nieuwe in overigens.
Twijfelde nog om een MacBook 12" te kopen, maar ben er wel over uit dat men grotendeels voor design betaalt.
Dus wil ik een nieuwe Air of een nieuwe Pro. Ligt er even aan wat er aangekondigd gaat worden in oktober. Belangrijk vind ik: minimaal 8GB RAM, 128GB en Retina.
Twijfelde nog om een MacBook 12" te kopen, maar ben er wel over uit dat men grotendeels voor design betaalt.
Dus wil ik een nieuwe Air of een nieuwe Pro. Ligt er even aan wat er aangekondigd gaat worden in oktober. Belangrijk vind ik: minimaal 8GB RAM, 128GB en Retina.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Dan hoef je niet op de nieuwe serie te wachten, de huidige modellen beginnen allemaal op 8 GB RAM, 128 GB en als je voor de pro gaat sowieso retina... (behalve dat ene modelletje dat iedereen vergeten is)