Anoniem: 406395

Heb gisteren de 14z ultrabook besteld met i5. Voor 625,51 mijn buget was 600. Maar als ik dit zo lees had ik ook een 15r se kunnen kopen voor dat geld, misschien iets meer. Ik kon alleen geen ssd meer kiezen bij de 15r se. Via de telefoon kan je trouwens best wel veel eraf kletsen.

Morgen maar weer ff bellen naar marokko en kijken of ik de order nog kan wijzigen.

Anoniem: 303530

Dat was letterlijk het eerste waar ik naar keek toen de engelse review uit kwam. Wat mij doet vermoedden dat het een incidenteel probleem is.

Anoniem: 473383

Zoals ik eerder in dit topic had gepost zou mijn 15r se pas in december geleverd moeten worden, maar ik heb hem vandaag binnen gehad. Mijn bestelling was geplaatst op 15-9 en is 25-9 geleverd. Laptop ziet er netjes uit en beeld is prima, alleen hij is wel wat traag dus ga een clean windows install doen.

Al met al erg tevreden met de laptop en Dell.

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:11
Dankjewel voor alle antwoorden. Eerlijk gezegd kan ik nu met geruster hart gamen :P. Overweeg wel alsnog zo'n extra koeling staat iets beter en steviger dan stel woordenboeken.

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Anoniem: 473383 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 00:42:
Zoals ik eerder in dit topic had gepost zou mijn 15r se pas in december geleverd moeten worden, maar ik heb hem vandaag binnen gehad. Mijn bestelling was geplaatst op 15-9 en is 25-9 geleverd. Laptop ziet er netjes uit en beeld is prima, alleen hij is wel wat traag dus ga een clean windows install doen.

Al met al erg tevreden met de laptop en Dell.
Had je met die I5 Besteld?

Anoniem: 473383

Heb inderdaad het i5 model besteld. Bevalt prima!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:51
Anoniem: 473383 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 12:01:
[...]

Heb inderdaad het i5 model besteld. Bevalt prima!
Ik heb net ook de i5 variant besteld met EPP + kortingscode :) Volgens de site zal ie 10 oktober bezorgd worden maar als ik dat hier zo lees is de kans dat ie eerder bezorgd wordt redelijk aanwezig.

• Sjenker
Gewoon UPS link wie je is toegestuurd in de gaten houden.Kun je gelijk zien rond welk tijdstip ze afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderball10
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04-2023
de 15r SE heeft 8RAM, dit klopt he?, weet iemand of ik die 2GB AMD Radeon HD 7730M upgraden :-) als dit gaat kun je mij ook eens een aanrader geven welke ik kan steken? kun je mij ook even zeggen of deze sterker is dan de GeForce 8800 GT??
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:34

jacobras

Developer

thunderball10 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:23:
de 15r SE heeft 8RAM, dit klopt he?, weet iemand of ik die 2GB AMD Radeon HD 7730M upgraden :-) als dit gaat kun je mij ook eens een aanrader geven welke ik kan steken? kun je mij ook even zeggen of deze sterker is dan de GeForce 8800 GT??
alvast bedankt
Hoeveel intern geheugen een uitvoering van de 15R heeft staat erbij. Volgens mij hebben ze inderdaad allemaal 8GB RAM.

Sterker dan de 8800GT? Trek zelf je conclusie: 8800M GTS (of de 8800M GTX) versus de 7730M.

In het andere topic zag je dat je het geheugen op de grafische kaart wilde upgraden? Dat zal niet veel helpen, meer geheugen dan 2GB heb je vrijwel alleen nodig als je op erg hoge resoluties speelt (denk aan meerdere schermen).

De grafische kaart van de 15R vervangen door een ander model is niet mogelijk. Bij een laptop zit de grafische kaart doorgaans op het moederbord zelf, niet-vervangbaar dus.

[ Voor 6% gewijzigd door jacobras op 28-09-2012 15:16 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderball10
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04-2023
dank je voor je reply, nu ben ik weer wat wijzer geworden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:04
Ik vroeg me af hoe mensen de prestaties van de Wireless kaart (Intel® Centrino® Wireless-N 2230) ervaren. Ik heb het idee dat het bereik van deze kaart nogal achterblijft bij andere kaarten. Ook haal ik niet meer de snelheden die ik met vorige laptops wist te bereiken.

Ik ben dan ook van plan de kaart te vervangen voor een Intel Centrino Advanced-N 6235. Heeft iemand al ervaring met het vervangen van deze kaart? Ik zie er een beetje tegenop, uit de manual blijkt dat het redelijk veel werk is: batterij, toetsenbord, en polssteun verwijderen alvorens het kaartje toegankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Ik haal hoge snelheden met mijn wifi kaart, 3,3 MB download bij torrents over draadloos, dat is dan wel met glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-07 20:20

derx666

mecker ende blaet

sorry, maar ik vind 3.3MB/s niet echt om over naar huis te schrijven voor een 802.11N. Haal met mijn Dell D830 met intel 4965AGN regelmatig over de 10MB/s (niet 10Mbit dus) met filecopy's. Gebruik wel 5GHz N ipv 2.4GHz.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Morgoth88 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:26:
Ik vroeg me af hoe mensen de prestaties van de Wireless kaart (Intel® Centrino® Wireless-N 2230) ervaren. Ik heb het idee dat het bereik van deze kaart nogal achterblijft bij andere kaarten.
Ik klaag niet over de snelheid, die maakt me eigenlijk weinig uit. Ik heb een Synology 212+ staan die alle bulk dingen afhandeld. Voor email, surfen en wat ander geneuzel is zelfs een 11 Mb kaartje voldoende.

Waar ik wel problemen mee heb is dat de wifi verbinding weg valt nadat de laptop uit de slaapstand is gekomen. En het idote is dat hij niet direct wegvalt, het gebeurt pas na een minuut of 5. Ik blijf dan wel (radio)vebinding houden met de router, maar hij geeft aan dat er geen verbinding is met de rest van het internet.
Het zit hem niet in de router, want er zijn hier meer laptops met veschillende kaarten die dat probleem niet hebben.
Ik kan dus als hij net uit de slaapstand is gekomen gewoon surfen, email ophalen en youtube bekijken. En dan plotseling na een minuut of 5 krijg ik timeouts op webpagina's en stopt de hele verbinding.
Ik kan het verhelpen door op de F2 te drukken en de radio uit en weer in te schakelen. Of ik kan naar een commandprompt gaan en het commando ipconfig /renew geven. Of op het wifi icoontje kliken, de bestaande verbinding verbreken en weer opstarten. Daarna blijft de verbinding in stand. Uren lang als dat nodig is.

Het is ook niet zo dat de verbinding altijd na 5 minuten wegvalt. Als ik gewoon opstart is het probleem niet aanwezig. Het is dus ook geen probleem dat voortdurend bestaat door een slechte kaart of door onenigheid tussen kaart en router.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• jacobras

jacobras

Developer

Nieuwe ATI Catalyst drivers: 12.9 Beta. Deze keer support voor Windows 8 én switchable graphics :)

De interface van het switchable graphics gebeuren is wat duidelijker gemaakt. Je kan nu een standaardinstelling kiezen voor op accu en aan netstroom, dus bijvoorbeeld de zuinige GPU voor accu en de ATI voor netstroom. Daarnaast kan je per app aangeven of die op de zuinige GPU moet draaien, op de ATI of afhankelijk van de standaardinstelling voor accu/netstroom.

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:04
Boomhunta schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 22:30:
Ik haal hoge snelheden met mijn wifi kaart, 3,3 MB download bij torrents over draadloos, dat is dan wel met glasvezel.
Dat vind ik dus ook nogal tegenvallen. Als ik mijn laptop dicht bij mijn router zet, dan haal ik makkelijk 6 MB/sec, maar als de laptop boven in mijn kantoor staat, dan haal ik rond de 2-3MB/sec. Voor zo'n dure laptop vind ik de draadloze prestaties dus nogal tegenvallen.

Daarnaast kan ik me ook vinden in de problemen van Ortep - de draadloze verbinding wordt erg instabiel na het uit slaapstand halen van de computer. Ik denk dat ik me er toch maar aan ga wagen om de kaart te vervangen, want dit is ook niets.

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Hmm, de bovenkant begint te lossen van de zijkanten. Maandag toch even naar dell bellen voor een verklaring.

Is bij jullie de linker scharnier het zelfde afgewerkt als de mijne? Zoals je op de foto kan zien sluit het niet mooi aan tegen de laptop. Mijn rechter scharnier zit wel perfect.

https://www.dropbox.com/s...IMG_20120929_154135.jpg?m

[ Voor 9% gewijzigd door Li1quid op 29-09-2012 15:45 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Muramasa schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 14:16:
Ik denk dat ik me er toch maar aan ga wagen om de kaart te vervangen, want dit is ook niets.
Laat me weten of het gelukt is. Ik zit ook te kijken voor een andere kaart. Want de 2230 kan ook geen 5 GHz netwerken aan.

• jacobras

jacobras

Developer

Li1quid schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 15:44:
Is bij jullie de linker scharnier het zelfde afgewerkt als de mijne? Zoals je op de foto kan zien sluit het niet mooi aan tegen de laptop. Mijn rechter scharnier zit wel perfect.

https://www.dropbox.com/s...IMG_20120929_154135.jpg?m
Ehm, ik zie 't niet :P. Kan je 't wat preciezer vertellen?

• Li1quid
jacobras schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 22:59:
[...]

Ehm, ik zie 't niet :P. Kan je 't wat preciezer vertellen?
https://www.dropbox.com/s...u/IMG_20120929_154135.jpg

Het rood omcirkelde moet normaal gezien dicht tegen de laptop zitten. Zo is het bij mijn rechter scharnier toch. De linker zit ook wat scheef dus ik zie al problemen voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Li1quid schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 23:07:
[...]

https://www.dropbox.com/s...u/IMG_20120929_154135.jpg

Het rood omcirkelde moet normaal gezien dicht tegen de laptop zitten. Zo is het bij mijn rechter scharnier toch. De linker zit ook wat scheef dus ik zie al problemen voor later.
Ik zie geen verschil met de mijne. Rechts zit ook zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Muramasa schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 14:16:
Daarnaast kan ik me ook vinden in de problemen van Ortep - de draadloze verbinding wordt erg instabiel na het uit slaapstand halen van de computer. Ik denk dat ik me er toch maar aan ga wagen om de kaart te vervangen, want dit is ook niets.
Ik heb nog wat testen gedaan. Zodra hij uit de slaapstand is, heb ik een wifi verbinding. Die valt dan na 5 minuten weg, meestal als ik het net niet verwacht. Uit en weer in schakelen met F2 lost het probleem permanent op. Dus leek het me handig direct zodra ik hem open gedaan heb de verbinding even te verbreken en weer in te schakelen met F2 zodat ik dat in ieder geval gehad heb. Helaas, dat werkt niet. Na 5 minuten valt de verbinding weer weg.
Het ligt dus ook niet aan een soort foute reconnect vanuit de slaapstand. Het gaat hoe dan ook fout na 5 minuten. Maar wat veroorzaakt dat een goede verbinding standaard éénmalig na 5 minten weg valt om daarna geen enkel probleem meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isimba
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09-2022
Ik heb deze laptop inmiddels een week in bezit. Dinsdag 18 september besteld en vrijdag 21 september ontvangen. De verwachte leverdatum was 1 oktober dus dat is heel snel gegaan. Ik ben zeker tevreden over de laptop. De specificaties zijn goed, de behuizing is mooi en voelt stevig aan. Ook ben ik erg blij met het Full HD scherm.

Er zijn wel twee dingen opgevallen waar ik vragen over heb. En ik ben benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben.

1) Het opstarten van de laptop. Het laden/opstarten van windows gaat niet altijd even snel. Het beeld van windows opstarten blijft erg lang staan. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Zou het aan de bloatware kunnen liggen? Is een clean install van Windows de oplossing?

2) Afgelopen week verschillende games gespeeld op de laptop, waaronder League of Legends. Het ziet er echt heel mooi uit en ik heb een constante fps van 60. Wat mij opvalt en waar ik mij aan stoor is dat het beeld soms even freezed/stil staat. Zou dit aan de drivers van de videokaart kunnen liggen? Of is het iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwezz
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 13:29
jacobras schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:09:
Nieuwe ATI Catalyst drivers: 12.9 Beta. Deze keer support voor Windows 8 én switchable graphics :)

De interface van het switchable graphics gebeuren is wat duidelijker gemaakt. Je kan nu een standaardinstelling kiezen voor op accu en aan netstroom, dus bijvoorbeeld de zuinige GPU voor accu en de ATI voor netstroom. Daarnaast kan je per app aangeven of die op de zuinige GPU moet draaien, op de ATI of afhankelijk van de standaardinstelling voor accu/netstroom.
Thanks for the headsup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaitai
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-05-2023
Muramasa schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:26:
Ik vroeg me af hoe mensen de prestaties van de Wireless kaart (Intel® Centrino® Wireless-N 2230) ervaren. Ik heb het idee dat het bereik van deze kaart nogal achterblijft bij andere kaarten. Ook haal ik niet meer de snelheden die ik met vorige laptops wist te bereiken.

Ik ben dan ook van plan de kaart te vervangen voor een Intel Centrino Advanced-N 6235. Heeft iemand al ervaring met het vervangen van deze kaart? Ik zie er een beetje tegenop, uit de manual blijkt dat het redelijk veel werk is: batterij, toetsenbord, en polssteun verwijderen alvorens het kaartje toegankelijk is.
Daar had ik destijds ook al eens over gezeurd. Ik heb thuis Alles-in-1 Plus van Ziggo en met mijn vorige Asus N55SF haalde ik op het laatst 47 van de max. 50 Mbits download snelheid.
Nu heeft Ziggo de snelheden wat opgekrikt en haal ik met mijn Dell 15R SE nu 44 van de max. 60 Mbits download snelheid.

De Asus had een Atherios kaartje en de Dell de Intel kaart die jij noemt. Ik denk dus wel, dat het aan het kaartje ligt. Het bereik is wel in orde.

Panasonic TV, Soundbar en BlueRay speler en Ziggo Alles in 1 Complete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06 21:57
Heb sinds vandaag mijn 15R binnen. Bevalt allemaal prima.

Alleen heb ik wifi problemen. Hij gooit elke keer mijn router eruit en kan hem dan erna niet terugvinden in het netwerkcentrum. Ik moet dan de gehele modem resetten en dan vind ik hem weer. Erg irritant, weet iemand wat dit is en hoe dit verholpen kan worden?

Ook valt me op dat het toetsenbord nogal wiebelt, vooral links. Toch wel een minpuntje,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
MrIV schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:54:
Heb sinds vandaag mijn 15R binnen. Bevalt allemaal prima.

Alleen heb ik wifi problemen. Hij gooit elke keer mijn router eruit en kan hem dan erna niet terugvinden in het netwerkcentrum. Ik moet dan de gehele modem resetten en dan vind ik hem weer. Erg irritant, weet iemand wat dit is en hoe dit verholpen kan worden?

Ook valt me op dat het toetsenbord nogal wiebelt, vooral links. Toch wel een minpuntje,
De recenste driver al gedownload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MrIV schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:54:
Er zijn er meer met netwerk problemen. Ik heb dat nadat hij terug komt uit sleep. Ik kan het oplossen door op de laptop twee keer op FN F2 te drukken, radio uit radio aan dus.

Een ipconfig /renew werkt ook

Er klaagt er hier nog een over de WIFI verbinding. Het lijkt wel structureel

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 01-10-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
Ik heb idd net de nieuwe driver gedownload. Lijkt erop dat hij nu aan blijft.

Zijn er nog meer updates aan te bevelen?

Ook vraag ik mij af of deze laptop nu een verplicht toetsenbord heeft, kan het nergens vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-07 14:53
Ik denk dat de meeste laptops wel verplicht met een toetsenbord komen, ja :9

Of dit toetsenbord verlicht is kan je echter zelf kiezen/configureren. Kost 40 euries.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
Ah zie nu idd dat het een optie was. Ik dacht eerst dat je een extern toetsenbord erbij kreeg ofzo.

Echter heeft de driver update voor de wifi niet geholpen. Zojuist is opeens weer de verbinding verbroken en kan ik de router niet meer terugvinden. Iemand tips voor wat te doen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MrIV schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:26:
Ah zie nu idd dat het een optie was. Ik dacht eerst dat je een extern toetsenbord erbij kreeg ofzo.

Echter heeft de driver update voor de wifi niet geholpen. Zojuist is opeens weer de verbinding verbroken en kan ik de router niet meer terugvinden. Iemand tips voor wat te doen nu?
Krijg jij je verbinding terug als je de Fn F2 toets twee maal gebruikt? Of als je via de commandline: ipconfig /renew doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
Heb het inmiddels geprobeerd maar beide oplossingen doen weinig. Ik moet echt de modem resetten. Zwaar irritant.
Als ik de ipconfig doe staat er alleen een paar keer "middel niet aangesloten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

MrIV schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:08:
Heb het inmiddels geprobeerd maar beide oplossingen doen weinig. Ik moet echt de modem resetten. Zwaar irritant.
Als ik de ipconfig doe staat er alleen een paar keer "middel niet aangesloten"
Hm dat staat er bij mij dan ook. Maar na een seconde of 30 komt hij dan toch weer op wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
wat ik ook probeer de router komt niet terug in het overzicht van het netwerkcentrum. Hij verdwijnt uit het niets. Dit is geen werken zo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:51
De status van mijn bestelling is net veranderd in verzonden. Van welke bezorgdienst maakt Dell gebruik? Ik ben deze hele week niet thuis dus vraag me af of het mogelijk is dat ik hem bij het postkantoor af kan halen, of moet ie dan eerst 2x aangeboden zijn geweest? Zou wel balen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

DjRex schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:26:
De status van mijn bestelling is net veranderd in verzonden. Van welke bezorgdienst maakt Dell gebruik?
UPS Standard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:46
Overweeg dit model ook, maar heeft iemand werkelijk geprobeerd om 16 GB geheugen te plaatsen? Heb het hele topic doorgelezen en er zei ergens iemand dat het kon, maar waar was dat op gebaseerd? Ik heb nergens kunnen vinden hoeveel geheugen maximaal ondersteund wordt door dit model...
Aangezien ik met VM's wil gaan rotzooien is meer geheugen altijd beter.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:21
Laptop eind september besteld. 2 oktober heb ik trackcode ontvange maar deze werkt nog steeds niet... Wanneer dzal hij ongeveer geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Mijn complete ervaring op een rij:
14-9 15r se met engelse windows, backlit keyboard, (cache) ssd en installatie dvd besteld.
Geschatte leverdatum 5-10-2012. Normale prijs 969 + 40(backlit keyboard) + 5 (dvd) + 30 (urban toploader tas inc. 15% korting) = 1044, met kortingen (50 euro korting en 75 euro kortingsbon, 5% EPP) werd het 872,79 hier gaat dan nog 53,05 shopkorting van af. en kom ik op 819,74.
Leverdatum was 1-10-2012

Daarnaast heb ik nog een 256gb SSD van Samsung besteld van 165,- bij 4Launch.
Na bestelling was de prijs 5 euro gezakt, dit aangegeven en de prijs is naar de nieuwe prijs aangepast!
Ook een comfort laser muis (AMW51EU) en presenter met laserpointer en muis/joystick erop (AMP09EU)van Targus besteld i.v.m. school.

Vervolgens de volgende combinatie besteld van externe enclosure voor de dvd speler en 12.7mm interne bracket om de harde schijf op de plek van de dvdrw te monteren:

Omschrijving: 12.7mm USB2.0 CD/DVD RW External Enclosure Case + Sata 2nd HDD Hard drive caddy + free shipping.
Prijs: 21,20 euro (bezorgtijd is zoals ze zeggen zo'n 20-30 dagen!).
Shop: http://myworld.ebay.nl/best_notebooks/
Huidige link naar object: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=221125683046

Toen ik de laptop kreeg werkte de backlit functie van het toetsenbord niet. Tijdens een telefoongesprek met Dell heb ik het toetsenbord met de dop van een BIC pen verwijderd en tot de conclusie gekomen dat de kleine connecter niet aangesloten was. Deze moest aan de onderkant bevestigd worden (connectoren naar beneden). Dit kon door de lipje naar boven te draaien, de connector erin te schuiven en het lipje weer terug naar beneden te klikken.

Vervolgens was mijn plan om de mSATA SSD niet als cache te gebruiken maar als OS schijf, zodat ik hier een zo kaal mogelijke versie van windows op kon zetten. Ik ging als volgt te werk:

1. Eerst een backup gemaakt van de recovery partitie d.m.v. de dell backup tool die standaard geinstalleerd staat. Hier had ik 3 4.3gb dvd's voor nodig.

2. Met behulp van de volgende instructie de mSATA ssd van cache naar normale SSD aangepast:
http://en.community.dell....ess-technologies-0.91.pdf

Stappen:In intel control center naar intel rapid storage technology.
In intel rapid storage technology naar accelerate.
Bij acceleration configuration 'disable acceleration' aanklikken.
Accelerated device is nu none.
Vervolgens naar ssd configuration.
Bij usage cache device op 'reset to available' klikken
De SSD kan nu gebruikt worden voor data en wordt zichtbaar in control panel.
Via computer management - disk management is de 21,82 GB vrij te alloceren.
Er is nog 8gb in gebruik als hibernation partitie welke door intel rapid start in gebruik is.
Deze kan je uiteraard ook uitzetten en de standaard windows oplossing gebruiken waardoor je 8gb extra vrij kan maken. Dit heb ik niet gedaan omdat ik rapid start wel een fijne optie vind om vanuit standaard sleep mode toch hibernation functionaliteit te hebben.
Computer herstart en in bios intel smart response veranderd naar AHCI.

3. Windows opnieuw geinstalleerd (TIP: gebruik niet de recovery partitie voor installaties op dit moment omdat je dan niet de schijf kan kiezen waarop de installatie moet plaatsvinden. Gebruik de bijgekochte windows dvd of een retail dvd van windows 7).

4. Verplaatsen swapfile (http://superuser.com/ques...er-physical-disk-location)

5. Rapid start technology (hibernation vanaf de hibernate partitie op SSD)
In Bios-advanced naar intel rapid start technology
Enabled
entry on s3 rtc wake - enabled
entry after - 0 (minuten)
entry on s3 critical battery event - enabled
save changes and exit.
Vervolgens in windows via command prompt het volgende invoeren: powercfg -h off
Nu (of na opstart) is hiberfil.sys verdwenen of te verwijderen. Alleen sleepmode kan nu gebruikt worden maar als ik het goed heb begrepen wordt sleep onderwater vervangen door rapid start (hibernation).

6. Installeren 256GB SSD, uitbouwen dvd-rw, Installeren 1TB HDD op vrijgekomen plek.
Door middel van de volgende handleiding heb ik de aanpassingen kunnen verrichten.
http://support.dell.com/s...ns7520/du/om15R/OM_du.pdf

Verwijder de batterij, verwijder de achterkant waaronder de HDD en schroefje van dvd-rw verborgen zit.
Verwijder de 2,5" HDD. Haal de brackets eraf en installeer deze op de 256GB SSD. Plaats de SSD volgens instructies terug.
Maak het schroefje los van de dvd-rw, haal de dvd-rw uit de laptop. Schroef de bevestiging van de achterkant van de dvd'rw en schroef deze met dezelfde schroeven op de achterkant van de bestelde 12,7mm bracket (let op dat dit gelijk is aan de oude situatie). Je zult merken dat de schroefjes niet precies passen. Door wat geduld en doorschroeven zullen de gaten groter worden en de schroeven uiteindelijk wel passen (Tip: je kan voor het grotermaken van de schroefgaten ook de bijgeleverde schroeven van de externe drivebay gebruiken, haal ze er wel uit want je hebt ze nodig voor de dvd-rw).
Haal het dvd kapje van de bestelde interne drive bay af (het gedeelte waar compact disk op staat) door voorzichtig maar met wat kracht de lipjes aan de zijkanten op te zoeken en in te drukken. Uiteindelijk moet het kapje eraf klikken. Let op, het zit met 3 lipjes vast (links, rechts, midden).
Pak de dvd-rw en stop een paperclip in het gaatje zodat de lade van de dvd-rw opent. Vanuit deze positie zou je ook de lipjes in moeten klikken en los kunnen halen. Dit is priegel werk en zo'n dvd-rw drive is niet echt robuust. Pas dus op. Het verwijderen van dit kapje is een stuk lastiger dan die van de interne drive bay te halen.
Wissel de kapjes om zodat de interne drive bay het kapje van de dvd-rw heeft.
Verwijder het zwarte balkje uit de bestelde interne drivebay, schroef de bijgeleverde schroeven in de HDD en schuif deze op zijn plek in de interne drivebay. Plaats vervolgens het balkje terug zodat de HDD op z'n plek blijft.
Zet de drivebay met HDD terug in je laptop en schroef het schroefje op zijn plek zodat het geheel niet meer kan verschuiven.
Duw de lade van de dvd-rw weer terug op zijn plek en OPEN via de zijkant de externe behuizing. Niet aan de achterkant de twee helften proberen te scheiden want dan heb je kans dat het plaatje met de openingen breekt. Probeer ook niet de dvd-rw er in te schuiven want op een gegeven moment schuift het niet verder.
Wanneer de twee helften van de externe behuizing van elkaar af zijn kan je de meegeleverde connector bevestigen aan de dvd-rw en deze in de externe behuizing zetten. Vervolgens de bovenkant monteren, de schroeven gebruiken om de dvd-rw op z'n plek te houden en je bent klaar!
De meegeleverde kabels kan je gebruiken om je dvd-rw aan je laptop te hangen.

Problemen: Geen, ook geen probleem met WIFI en sleepmode.

Ik heb na het installeren van windows de wifi en chipset drivers van cd laten installeren, vervolgens de support site van Dell geraadpleegt en ALLE driver installaties voor mijn servicetag uitgevoerd.
Daarna de directory c:\dell verwijderd omdat dit weer ruimte scheelt.
Nu van de 32gb waarvan 8gb als hibernation partitie dient, nog 9gb vrij.
Ik heb mijn user folder verplaatst naar D d.m.v. deze instructie http://www.starkeith.net/...profile-to-another-drive/
Vergeet niet de permissions terug te zetten naar je gebruiker!

Performance rating:
Processor: 7,5
Memory: 7,7
Graphics: 5,6
Gaming Graphics: 6,6
Primary hard disk: 7,9

Ik hoop dat jullie iets aan deze instructie hebben en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Ik ben blij dat ik dit achter de rug heb (dit doe ik niet graag met een laptop van 1000 euro), maar met een beetje finesse moet het iedereen lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeRmX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-07 08:29
Ik twijfel tussen de 15R SE I5 + 1TB 5400 rpm met eventueel inbouw eigen SSD (€670,- + €100,- SSD/Caddy)
of toch voor de I7 met 1TB 5400 rpm + 32GB mSATA SSD (€823,-)

Nu twijfel ik toch omdat ik voor €50,- een I7 Quad core heb ipv een I5 Dual core.
En wat bedoelen ze nu met 32 GB mSATA ? is dat een extra HDD of een soort van partitie op de 1TB schijf of iets anders? op de Dell site kom ik niet veel verder eigenlijk.

Ik ben zelf niet echt een knutselaar dus het ombouwen naar SSD is niet mijn eerste keuze ;)

Gebruik de laptop voor films,browsen en games(geen fps)

Staat op die mSATA nu windows of zie ik het helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Alles staat in principe op de harde schijf, maar die MSATA SSD wordt gebruikt om veel opgevraagde files te cachen. Ze staan dan ook nog gewoon op de harde schijf, maar er wordt een kopie op de SSD bewaard zodat als windows die file nodig heeft deze van de snelle SSD gelezen kan worden ipv van de trage harde schijf. Het systeem houdt zelf constant bij welke files het meest gebruikt worden waardoor files die niet meer gebruikt worden van de SSD verdwijnen en files die vaker gebruikt worden er bij komen. Het effect is dat het lezen van bestanden een stuk sneller kan gaan als het om bestanden gaat die vaker nodig zijn. Op schrijven heeft het geen invloed.
Op deze manier krijg je een aardig deel van het voordeel van een SSD, zonder de nadelen. Je hoeft zelf niet na te denken over wat je op de SSD zet en je ziet gewoon je (grote) harde schijf in windows als 1 station. Het is dus vooral handig voor mensen die zich niet druk willen maken over wat ze nou wel of niet op de SSD gaan zetten maar gewoon 1 groot station willen waar alles op staat. Daarnaast is het een kostenbesparing ten opzichte van een grotere SSD.
De performance zal nooit zo goed zijn als een grote SSD waar je al je programma's op zet, maar wel een heel stuk beter dan alleen de harde schijf. Als je dus geen zin hebt om zelf een SSD in te bouwen dan is de MSATA SSD een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

finraziel schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 13:20:
De performance zal nooit zo goed zijn als een grote SSD waar je al je programma's op zet, maar wel een heel stuk beter dan alleen de harde schijf. Als je dus geen zin hebt om zelf een SSD in te bouwen dan is de MSATA SSD een goede optie.
Ik ben onder de indruk van hoe goed het bij mij werkt. Windows start vanaf het moment dat ik de power button indruk in 21 seconden op tot aan de login prompt. Daar zit dus nog een seconde of 6-7 bios bij. Nadat ik mijn password heb ingegeven heb ik in 7 seconden wifi verbinding en ben ik online.

Je haalt denk ik 80% van de snelheid van alleen een SSD. Maar daar hoef je dan verder weinig of niets voor te doen. Bovendien is het goedkoper. Voor de resterende 20% snelheid moet je dus gaan sleutelen en vooral ook heel goed nadenken wat je waar op je systeem gaat zetetn. Bovendien kan je dat ook niet efficient. Want je kan bv windows of office niet opsplitsen. Dus die komen helemaal wel of helemaal niet op je SSD. Zet je ze er wel op, dan staat er ook gelijk veel te veel op, want bijna niemand gebruikt alles van Office of Windows.
En zelfs al zou je wel precies kunnen bepalen wat je er op wilt hebben, dan geldt dat voor vandaag. Volgende maand kan dat wel anders zijn omdat je andere dingen bent gaan doen. Een cache past zich automatisch aan.

[ Voor 36% gewijzigd door Ortep op 08-10-2012 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Het hangt af van hoe je je systeem gebruikt hoeveel voordeel je van een dedicated SSD hebt ten opzichte van dit cache systeem. Sowieso werkt dit cache systeem alleen voor reads dus als jij veel writes uit gaat voeren dan zit je gewoon weer op HD performance. Ook de momenten waarop je HD teveel IO verkeer te verstouwen krijgt en je PC daardoor traag/unresponsive wordt zul je er niet goed mee op vangen. Voor het gemiddelde gebruik zal het echter inderdaad wel een heel eind in de richting komen ja (alhoewel je je niet blind moet staren op opstarttijden, dat is niet echt het belangrijkste voordeel van een SSD naar mijn mening).

Niemand trouwens die werkelijk getest heeft 16 GB in dit ding te stoppen?

Edit @Darkstone: Ok, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

16GB werkt al sinds de XPS l501x. Uit eind 2010. 16GB nu is geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

finraziel schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:57:
Het hangt af van hoe je je systeem gebruikt hoeveel voordeel je van een dedicated SSD hebt ten opzichte van dit cache systeem. Sowieso werkt dit cache systeem alleen voor reads dus als jij veel writes uit gaat voeren dan zit je gewoon weer op HD performance.
Het klopt dat writes er niet beter van worden. Maar over het algemeen lees je (veel) meer dan dat je schrijft. Een write only systeem is een beetje onzin ;) Waarom zou je iets schrijven als je het daarna niet minimaal 1 keer wil teruglezen. Een systeem dat 10 keer zo veel schrijft als leest is echt een bizar systeem. Dat lijkt meer op een backup unit. Zoiets heeft natuurlijk heel andere eisen.

Opstarten is niet de enige maat. Maar de versnelling die je hier ziet, zie je natuurlijk ook bij bv het opstarten van Office, Photoshop enz. Al je programmatuur is write once read many times. Dus alle exe, dll, com en nog veel meer.

Als je forse databases gebruikt zal er bij het schrijven er naar niet versneld worden. Maar alle zoekacties zijn lees acties. En dat laatste is natuurlijk precies wat je met een db doet.

En als je zoveel I/O hebt dat je bus het niet aankan dan zal een SSD je ook niet helpen. Dan bepaalt de bus de snelheid.

Je kan de writes trouwens wel versnellen. Dan kies je de optie 'prestatie' dan schrijft hij naar de cache en meldt dat hij klaar is. Hij schrijft dan asynchroon naar de harde schijf. Dat gebeurt in bulk, dat is efficienter, maar kan best wat later zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeRmX
Heren bedankt voor deze goede en duidelijke uitleg , ik zal gaan voor de I7 met mSATA :) is natuurlijk wel de duurste variant van de 15R SE maarja dan kan je er ook weer een tijd tegenaan.

Nu nog wachten op een mooie kortingsbon om zo "nog" voordeliger uit te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
@Ortep, je hebt gelijk natuurlijk, maar wat ik met die IO bedoelde is dat als je harde schijf daardoor geflood wordt en de kop dus continu heen en weer aan het springen is (het karakteristieke krrrrr geluid als je HD het te druk heeft) dat je PC daardoor nog steeds unresponsive kan worden als niet alle files die je nodig hebt op de SSD staan. Misschien is IO niet de juiste manier om het te zeggen, ik doel vooral op momenten dat verschillende processen verschillende files tegelijk aanspreken op de schijf (je virusscanner besluit wat te gaan doen, je download manager is klaar en begint zooi uit te pakken en jij probeert ondertussen ook nog wat te doen... dat kun je uiteraard voorkomen, maar met een SSD HOEF je het niet te voorkomen).
Met de huidige prijzen vind ik het zelf toch interessanter om er een 256 GB SSD in te zetten en de HD op de plek van de optical drive, je kunt niet ontkennen dat dat toch echt sneller gaat werken dan die 32 GB cache. Het blijft echter een mooi systeem, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:31
Heb een Inspiron 15r SE besteld, de 799 i7 editie maar dan met als extra's een backlit toetsenbord en een sleeve.
Heb een 50 euro kortingscoupon ingevuld maar jammer genoeg werkt deze niet i.c.m. de epp korting.
Kwam nu op 798 euro uit waar dan nog de korting van shopkorting vanaf gaat zodat het op ongeveer 750 euro uitkomt.
Ben erg benieuwd naar de laptop en zal zeker even mijn bevindingen posten wanneer hij binnen is.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 16:32
Hmm,

Ik probeer een spelletje uit 2003 te spelen (ut2004), maar dat loopt niet echt denderend. Switchable graphics herkent em eerst niet. Pas na afsluiten van het spelletje dan staat ie wel bij recente apps. Heb de beta amd 12.9 geinstalleerd.

Sommige mensen spelen COD erop, ik denk dat ut2004 geen probleem moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Zijn er meer mensen die ervaren dat nadat de laptop uit standby is gehaald het contrast even vreemd is? Alles is veel lichter, zakt in een paar seconden terug naar normale niveau's. Heb het eerder gezien bij een Latitude E6520.

[ Voor 11% gewijzigd door jacobras op 15-10-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isimba
isimba schreef op zondag 30 september 2012 @ 14:21:
Ik heb deze laptop inmiddels een week in bezit. Dinsdag 18 september besteld en vrijdag 21 september ontvangen. De verwachte leverdatum was 1 oktober dus dat is heel snel gegaan. Ik ben zeker tevreden over de laptop. De specificaties zijn goed, de behuizing is mooi en voelt stevig aan. Ook ben ik erg blij met het Full HD scherm.

Er zijn wel twee dingen opgevallen waar ik vragen over heb. En ik ben benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben.

1) Het opstarten van de laptop. Het laden/opstarten van windows gaat niet altijd even snel. Het beeld van windows opstarten blijft erg lang staan. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Zou het aan de bloatware kunnen liggen? Is een clean install van Windows de oplossing?
Even een bump voor het 1e probleem. Het tweede (freeze in games) is inmiddels opgelost.

Zijn er ook anderen die het volgende herkennen? Ik heb het gevoel dat de USB poorten iets kleiner zijn dan normaal. Om een USB aan te sluiten moet ik best wat druk zetten om het er in te krijgen, idem voor er uit. De zijkanten van mijn USB stick en van mijn muis zijn hierdoor aan het slijten. Is dit ook schadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Dat slijten zou niet uit moeten maken lijkt me, immers zitten de connectors allemaal aan de binnenkant en is het metaal aan de buitenkant puur bescherming (je hebt immers ook wel eens van die connectortjes zonder metaal er omheem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lotho
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-02-2024
Sinds gisteren ben ik ook in bezit van een Inspiron 15R SE. Ik heb gekozen door de i5 variant. Nu is het mij opgevallen dat het geluid uit de rechter speakers een stuk luider is dan uit de linker speaker. Zeg maar, als ik voor het beeldscherm zit heb ik het gevoel dat het geluid uit de rechterkant van de laptop komt. De instellingen staat allemaal juist en de (audio)drivers zijn geüpdatet. Heeft iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
Lotho schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:30:
Sinds gisteren ben ik ook in bezit van een Inspiron 15R SE. Ik heb gekozen door de i5 variant. Nu is het mij opgevallen dat het geluid uit de rechter speakers een stuk luider is dan uit de linker speaker. Zeg maar, als ik voor het beeldscherm zit heb ik het gevoel dat het geluid uit de rechterkant van de laptop komt. De instellingen staat allemaal juist en de (audio)drivers zijn geüpdatet. Heeft iemand anders hier ook last van?
Daarvan heb ik ook de indruk. Lijkt me niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Iemand enig idee hoe lang het kan duren voordat je de ontvangstbevestiging van de bestelling in de mailbox krijgt?
Bij m'n vorige bestelling die ik via IDEAL betaald heb kreeg ik gelijk een ontvangstbevestiging.
Nu heb ik een order geplaatst met "bankoverschrijving" als betalingsmethode en dit keer heb ik geen ontvangstbevestiging gekregen.
Of is het de bedoeling dat je eerst het geld overmaakt voordat je een ontvangstbevestiging van bestelling krijgt? (ook al staat daarin het internet-ontvangstbewijsnummer die je moet invullen bij het geld overmaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 15:02

Fixer

FP ProMod
Ik denk dat jij jouw vraag beter hier had kunnen stellen, maar bij mij kwam de ontvangstbevestiging wel zo goed als direct na de bestelling binnen (via bankoverschrijving).

Je zou nog even je spamfolder kunnen checken als je dat nog niet gedaan hebt. Als er zich een probleem voordoet met jouw bestelling, neemt Dell binnen 5 dagen contact met jou op, zie Dell Support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isimba
finraziel schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:02:
Dat slijten zou niet uit moeten maken lijkt me, immers zitten de connectors allemaal aan de binnenkant en is het metaal aan de buitenkant puur bescherming (je hebt immers ook wel eens van die connectortjes zonder metaal er omheem).
Bedankt voor je antwoord. Dat klopt, maar mijn usbstick is zon micro ding dus alleen het chipje en geen omhuizing/bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Fixer schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 02:49:
Ik denk dat jij jouw vraag beter hier had kunnen stellen, maar bij mij kwam de ontvangstbevestiging wel zo goed als direct na de bestelling binnen (via bankoverschrijving).

Je zou nog even je spamfolder kunnen checken als je dat nog niet gedaan hebt. Als er zich een probleem voordoet met jouw bestelling, neemt Dell binnen 5 dagen contact met jou op, zie Dell Support
Oh ja dat topic is er ook nog!
Toen ik vanochtend in m'n inbox keek had ik wel een ontvangstbevestiging van bestelling dus het is al opgelost.
Duurde alleen wat langer dan de vorige keer.
Maar bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Hoe zijn de algemene ervaringen van gebruikers na een tijdje de 15R SE gebruikt te hebben?
Heb 'n huis- tuin- en keukenlaptopje nodig voor moeders en kan voor zo'n €680,00 de volgende config bietsen:
i7 3612QM, 8GB RAM, 1000GB, Full HD scherm... Natuurlijk zware overkill, maarja wel een erg scherpe prijs!

M'n meisje heeft de XPS15 en dat ding vind ik mooi, mooi robuust, goed toetsenbord, lekkere speakers...
Hoe is het met deze 15R SE gesteld in vergelijking met de XPS15? Oftewel een do of toch even verder kijken?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
CLB schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:21:
Hoe zijn de algemene ervaringen van gebruikers na een tijdje de 15R SE gebruikt te hebben?
Heb 'n huis- tuin- en keukenlaptopje nodig voor moeders en kan voor zo'n €680,00 de volgende config bietsen:
i7 3612QM, 8GB RAM, 1000GB, Full HD scherm... Natuurlijk zware overkill, maarja wel een erg scherpe prijs!

M'n meisje heeft de XPS15 en dat ding vind ik mooi, mooi robuust, goed toetsenbord, lekkere speakers...
Hoe is het met deze 15R SE gesteld in vergelijking met de XPS15? Oftewel een do of toch even verder kijken?
Heb al eens eerder in dit topic een vergelijking gemaakt met mijn XPS 15. Mat scherm is fijn (m'n XPS15 heeft een glanzend scherm). De speakers zijn minder vol, vergeleken met de XPS15, vooral omdat de subwoofer mist. Verder werkt ie prima.

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:55
Zojuist de nieuwe 15R SE van mijn vriendin ontvangen. Allemachtig wat een bloatware. Iemand een lijstje van welke meuk er direct af kan zonder van die cruciale Dell dingen te beschadigen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 16:32
Kaap schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 16:16:
Zojuist de nieuwe 15R SE van mijn vriendin ontvangen. Allemachtig wat een bloatware. Iemand een lijstje van welke meuk er direct af kan zonder van die cruciale Dell dingen te beschadigen :?
Gewoon windows 7/8 clean installeren, dan ben je gelijk af van alle troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
Ik ben gecharmeerd van de 15R SE en overweeg hem als volgende aankoop. Qua specs e.d. spreekt ie me aan, maar ik hoor wel wat matige verhalen over de accuduur van de notebook; voor het segment waarin deze zit. Omdat diverse van jullie in deze thread de 15R SE gekocht hebben en destijds allicht ook eventuele alternatieve notebooks hebben bekeken... zijn er bepaalde interessante alternatieven te overwegen in de prijsklasse die wellicht IETS moeten inleveren qua performance of zo, maar een betere accuduur geven? Of kom ik dan uit bij de notebooks die qua specs ver achter liggen of qua bouwkwaliteit uit elkaar vallen? ...

Ik hoor het graag. Als een betere accuduur behoorlijke consequenties met zich meebrengt qua specs of prijsklasse, dan helaas, maar wellicht dat jullie een goed alternatief weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403748

Ik denk dat ik maar een nieuwe laptop ga kopen. Mijn oude kan nu wel weer vervangen worden na 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148143

Ik heb zelf 2 weken rond gekeken naar laptops, en op dit moment is de 15R zo veel waar voor z'n geld. Alternatieve laptops met vergelijkbare resoluties beginnen pas vanaf 900 euro. Dus ik weet niet hoeveel een ontzettend goede accu je waard is. Maar dan moet je het wel zoeken in een andere prijsklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Djankie schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:09:
[...]
Gewoon windows 7/8 clean installeren, dan ben je gelijk af van alle troep.
Je weet wel dat er flink wat mensen zijn die dan problemen krijgen als ze de versie hebben met de cache SSD er in? Die hebben de grootste problemen om dee cache en de snelle start weer aan de praat te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
Ortep schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 23:22:
[...]

Je weet wel dat er flink wat mensen zijn die dan problemen krijgen als ze de versie hebben met de cache SSD er in? Die hebben de grootste problemen om dee cache en de snelle start weer aan de praat te krijgen
caching aan de praat krijgen is simpel. Snelle start is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Wat me niet helemaal duidelijk is. Indien ik de 15R SE koop met 1TB schijf + DVD drive. Kan ik dan vervolgens een SSD (denk aan een 128MB versie) toevoegen of komt deze ter vervanging van de DVD schrijver vanwege ruimte? Als ik op de Dell site kijk (DVD i.c.m. 32MB SSD) heb ik het idee dat hij gewoon toegevoegd kan worden, maar in bepaalde reacties zie ik dat ze de optische drive weghalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Li1quid schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:27:
[...]

caching aan de praat krijgen is simpel. Snelle start is iets anders.
Lukt dat al eenvoudig? Ik krijg binnenkort win8 en wil dat 'vers' installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ardiendo schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:14:
Wat me niet helemaal duidelijk is. Indien ik de 15R SE koop met 1TB schijf + DVD drive. Kan ik dan vervolgens een SSD (denk aan een 128MB versie) toevoegen of komt deze ter vervanging van de DVD schrijver vanwege ruimte? Als ik op de Dell site kijk (DVD i.c.m. 32MB SSD) heb ik het idee dat hij gewoon toegevoegd kan worden, maar in bepaalde reacties zie ik dat ze de optische drive weghalen...
Je zal moeten kiezen wat je doet. Er is geen ruimte in de kast voor een extra drive. Dus je vervangt of de normale schijf of de DVD door de SSD.

Het is een tikje zinloos de versie met de 32Gig SSD te kopen als je toch zelf een SSD gaat plaatsen. De 32 versie versnelt je harde schijf sensationeel. Dus waarom een SSD? Je gaat het verschil niet echt merken
Tenzij je de 32 GIG er uit sloopt en die vervangt. Maar dan heb je er twee betaald. Let op: Het is geen gewone sata drive maar een kaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
Ortep schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:42:
[...]

Lukt dat al eenvoudig? Ik krijg binnenkort win8 en wil dat 'vers' installeren
Voordat je een format doet moet je de reeds geinstalleerde driver van de SSD op een USB stick zetten. Stond volgens mij bij C:\Dell driver\...

Bij de installatie zie je geen schijven dus moet je de driver installeren en dan loopt alles vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Bedankt voor je reactie. Natuurlijk koop ik niet de 32 SSD versie wanneer ik zelf 128 erin ga plaatsen :) Ik meen alleen op de Dell site gezien te hebben dat ze daar voor ca. 960 euro een 32 SSD + DVD drive aanbieden. Daar ging het me ff om; dat die combo dus wel kan. Maar wanneer ik zelf een 128 SSD wil inbouwen in een Dell zonder SSD dat ik dan de DVD drive eruit moet halen.
Ortep schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:47:
[...]

Je zal moeten kiezen wat je doet. Er is geen ruimte in de kast voor een extra drive. Dus je vervangt of de normale schijf of de DVD door de SSD.

Het is een tikje zinloos de versie met de 32Gig SSD te kopen als je toch zelf een SSD gaat plaatsen. De 32 versie versnelt je harde schijf sensationeel. Dus waarom een SSD? Je gaat het verschil niet echt merken
Tenzij je de 32 GIG er uit sloopt en die vervangt. Maar dan heb je er twee betaald. Let op: Het is geen gewone sata drive maar een kaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finraziel
Dat komt omdat die 32 GB SSD een msata versie is, een klein stickie die ergens ingeprikt kan worden ipv het 2,5" laptopschijf formaat van de meeste SSD's die je los kunt kopen en plaatsen. Je kunt in principe waarschijnlijk wel een grotere msata schijf plaatsen, maar het probleem is dat als je een model zonder SSD bestelt dat dan ook de msata aansluiting er niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Nieuwe AMD Catalyst beta drivers (12.11)! Ben benieuwd: reviews: Nieuwe drivers AMD bieden flinke snelheidswinst . Download: http://support.amd.com/us...talyst1211betadriver.aspx

Update: groetjes vanaf mijn tablet, omdat laptop niet meer wil opstarten. Misschien toch nog niet zo stabiel, die nieuwe drivers.. Dit is de boosdoener: DRIVER_UNLOADED_WITHOUT_CANCELLING_PENDING_OPERATIONS. Windows start, BSOD, reboot en hetzelfde weer.

[ Voor 30% gewijzigd door jacobras op 22-10-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
jacobras schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:39:
Nieuwe AMD Catalyst beta drivers (12.11)! Ben benieuwd: reviews: Nieuwe drivers AMD bieden flinke snelheidswinst . Download: http://support.amd.com/us...talyst1211betadriver.aspx

Update: groetjes vanaf mijn tablet, omdat laptop niet meer wil opstarten. Misschien toch nog niet zo stabiel, die nieuwe drivers.. Dit is de boosdoener: DRIVER_UNLOADED_WITHOUT_CANCELLING_PENDING_OPERATIONS. Windows start, BSOD, reboot en hetzelfde weer.
Das... balen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Inmiddels weer terug op een vorige driver. Dit heb ik gedaan gisteren (ik had Catalyst 12.xx geïnstalleerd):

- Driver gedownload en installatie gestart. Halverwege een bluescreen, pc reboot en na elke reboot weer een bluescreen en reboot.
- Na 2 reboots komt Windows in opstartmenu. Gekozen voor starten zonder 'Driver Signature Enforcement'. Pc bootte normaal en kon gewoon Sleeping Dogs spelen met de nieuwe driver.

Normaal herstarten resulteerde nog steeds in bluescreens. Ook drivers verwijderen en in de modus zonder 'Driver Signature Enforcement' installeren lukte niet. Heb een bugreport verzonden naar ATI/AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Nieuwe BIOS: versie A07. Staat niet bij wat de wijzigingen zijn, wel vermeldt iemand op het forum dat deze versie niet te downgraden is.

Zucht..
Sorry, the requested file could not be downloaded.
Hier wel te downloaden: http://en.community.dell....72/20210744.aspx#20210744 .

Zojuist geflasht, ging prima. Opvallende wijziging: in BIOS zit nu een optie om te kiezen tussen "Legacy" en "UEFI":

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/51sq4h.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door jacobras op 23-10-2012 12:22 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
CyberCube schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 15:29:
[...]

Ik heb inderdaad de ssd variant + backlit besteld _/-\o_
Hoe heb je de 15R SE met backlit besteld? Ik zie deze optie niet... of wordt dit alleen aangeboden bij de SSD variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Ardiendo schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:45:
[...]

Hoe heb je de 15R SE met backlit besteld? Ik zie deze optie niet... of wordt dit alleen aangeboden bij de SSD variant?
Toen ik mijn Inspiron bestelde was de backlit-optie alleen beschikbaar voor non-express modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
Ik zou eigenlijk de orginele GPU driver op de driver-cd aanraden. Mijn fan gaat nooit aan in tegenstelling tot de nieuwere drivers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer

Fixer

FP ProMod
jacobras schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:01:
Nieuwe BIOS: versie A07. Staat niet bij wat de wijzigingen zijn, wel vermeldt iemand op het forum dat deze versie niet te downgraden is.

Zucht..
[...]

Hier wel te downloaden: http://en.community.dell....72/20210744.aspx#20210744 .

Zojuist geflasht, ging prima. Opvallende wijziging: in BIOS zit nu een optie om te kiezen tussen "Legacy" en "UEFI":

[afbeelding]
Inderdaad, werkt vooralsnog prima. Die optie om te kiezen tussen Legacy en UEFI zat ook al in mijn A05 BIOS trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
jacobras schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:47:
[...]

Toen ik mijn Inspiron bestelde was de backlit-optie alleen beschikbaar voor non-express modellen.
Zonet ook nog even bij de Dell chat geweest. Zucht, kon het alleen direct via de chat persoon bestellen. Jammer. Met de USA instelling krijg je het keyboard standaard, maar dan loop ik de kortingen mis. Via de chat persoon kan ik geen gebruik maken van Shopkorting.nl. Dan maar niet.

Werd op de Dell site wel geconfronteerd met allerlei compatibiliteits waarschuwingen als gevolg van het OS. Er wordt nu Win8 en Win7 aangeboden maar beiden geven standaard in hun aanbod compatibiliteitswaarschuwingen; ook prettig hoe het aangeboden wordt als compleet pakket :-)

[ Voor 22% gewijzigd door Ardiendo op 23-10-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeRmX
Ik heb gisteren ook mijn 15R SE binnen gehad (I7) maar ik had geen optie om de windows 7 dvd erbij te bestellen , is dat later ook nog te doen ? (kijkende naar de optie dat ik een SSD wil ipv de langzame 1TB schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Ah ja SSD.... weet iemand toevallig of de Dell garantie vervalt wanneer ik naderhand de DVD eruithaal voor een 128 SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb mijn 15R SE nu anderhalve maand. Ik heb als kortings optie www.haalmeeruitjecard.nl gebruikt. Dat was geen onverdeeld genoegen. Ik heb er flink achteraan moeten rennen. Na een week of twee stond er nog niets op mijn tegoed. Daarna ben ik gaan mailen. Eerst kreeg ik geen antwoord, na een klacht kreeg ik wel antwoord en wilden ze mijn bestelnummer weten. Dat stuurde ik. Dat bleek niet het nummer te zijn dat ze zochten en ze sloten gewoon af. Zucht, nieuwe klacht, uiteindelijk het goede nummer gevonden. Dat zouden ze naar Dell sturen waarna ik weer 3 weken niets hoorde. Vandaag wilde ik gaan klagen waarom ik nog geen enkele bericht had gekregen. Toen ik inlogde bleek de korting er nu plotseling op te staan. Ik heb het maar zo snel mogelijk opgenomen.
Zodra het geld echt op mijn rekening staat zal ik mijn account daar opheffen. Het is een vrij zinloze bezigheid er gebruik van de maken. De meeste kortingen zijn tussen de 0.4 !!!! en max 3% Dat is nauwelijks geneg om de verzendkosten te compenseren voor bestellingen beneden de 200 euro. Dat levert me niet genoeg op. De actie van Dell was de enige goede die ze hadden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ortep op 23-10-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Li1quid schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:01:
Ik zou eigenlijk de orginele GPU driver op de driver-cd aanraden. Mijn fan gaat nooit aan in tegenstelling tot de nieuwere drivers :P
Maar nieuwer = fancyer :P Ik heb 't inmiddels werkend, denk dat 't probleem is opgelost met de BIOS-update (verder niets veranderd namelijk). Wel de drivers geïnstalleerd in modus zonder Driver Enforcement dinges.
Fixer schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:32:
[...]

Inderdaad, werkt vooralsnog prima. Die optie om te kiezen tussen Legacy en UEFI zat ook al in mijn A05 BIOS trouwens :)
Ah, ik kwam van A04 af, dus voor mij was het nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479270

Dag mede tweakeraars,

Ik heb gisteren in volle gelukkigheid de inspiron 15r SE gekocht. Nou zie ik dat die vanaf vandaag niet meer te koop is en dat ze hem hebben vervangen voor een nieuwe. Het valt me op dat er een nieuwe processor in zit en windows 8... Is dit een groot verschil en de moeite waard om mijn bestelling te cancellen om de nieuwe te kopen?

Alvast heel erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer

Fixer

FP ProMod
Anoniem: 479270 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:04:
Dag mede tweakeraars,

Ik heb gisteren in volle gelukkigheid de inspiron 15r SE gekocht. Nou zie ik dat die vanaf vandaag niet meer te koop is en dat ze hem hebben vervangen voor een nieuwe. Het valt me op dat er een nieuwe processor in zit en windows 8... Is dit een groot verschil en de moeite waard om mijn bestelling te cancellen om de nieuwe te kopen?

Alvast heel erg bedankt
Klopt, de i7-variant heeft inderdaad een andere CPU gekregen, naast Windows 8. Het verschil tussen de vorige CPU (Core i7-3612QM) en de nieuwe (Core i7-3620QM) is zo te zien alleen een 100MHz hogere baseclock.

De verschil is in principe natuurlijk verwaarloosbaar. Maar goed, ik heb mensen al voor minder een order zien annuleren ;)

Het ligt er dus volkomen aan of jij dit kleine verschil qua CPU het (extra) wachten waard vindt. Daarnaast moet je dan ook even kijken of jij liever Windows 7 of Windows 8 hebt. Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fixer op 24-10-2012 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
De i7 variant is opeens ook 80 euro duurder geworden. Had liever de vorige i7 variant gehad... te laat met bestellen. Zit me nu te bedenken of ik wellicht niet beter de i5 variant kan gaan pakken van 749 (ex kortingen) en dan ook gewoon met Windows 7... die heeft zich naar mijn mening tenminste al bewezen.

Is de i5 variant overigens ook aangepast? Had zelf het idee dat deze in eerste instantie geen full HD anti-reflectie scherm had hmmm.

[ Voor 32% gewijzigd door Ardiendo op 24-10-2012 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-07 10:03
Ardiendo schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 08:12:
De i7 variant is opeens ook 80 euro duurder geworden. Had liever de vorige i7 variant gehad... te laat met bestellen. Zit me nu te bedenken of ik wellicht niet beter de i5 variant kan gaan pakken van 749 (ex kortingen) en dan ook gewoon met Windows 7... die heeft zich naar mijn mening tenminste al bewezen.

Is de i5 variant overigens ook aangepast? Had zelf het idee dat deze in eerste instantie geen full HD anti-reflectie scherm had hmmm.
Ook erg fijn dat ze de specificaties zo duidelijk aangeven.. Bij de €949 variant staat bijvoorbeeld
Full HD scherm! Super performance met SSD !
maar in de specificaties is verder geen enkele verwijzing naar een SSD te vinden.

In mijn herinnering had de i5 al een full Hd anti-reflectie scherm.. maar ik kan me natuurlijk vergissen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De €949 variant heeft inderdaad geen SSD. Alleen de €999 variant aldus de sheet. Of er zit een bug in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-07 13:13
Is het normaal dat systemrequirementslab alleen maar de intel hd 4000 herkent en niet de AMD graphics card? Toen ik namelijk ook de Intel HD 4000 uitzette herkent ie nog steeds alleen maar de intel en geen AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
Hoe ervaren jullie de brighness van het scherm?

Ik had het graag iets helderder gezien.

[ Voor 31% gewijzigd door Li1quid op 24-10-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148143

Ik heb hem bijna altijd op 30% brightness staan. ik kan echt niet langer dan 5 min iets lezen op 100% brightness. Maar dat is voor iedereen een kwestie van smaak, en natuurlijk de locatie waar je hem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer

Fixer

FP ProMod
Li1quid schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:12:
Hoe ervaren jullie de brighness van het scherm?

Ik had het graag iets helderder gezien.
Mwah, ik vind de helderheid van het scherm best aardig eigenlijk. Zeker in vergelijking met mijn Macbook 5,2.
Deze review spreekt van een gemiddelde helderheid van 278.7 cd/m² en zegt:
The average brightness is very high - not many notebooks can reach 280 cd/m². The display brightness range doesn't change even when the Inspiron is running on battery.
Volgens mij is de helderheid in ieder geval beter dan gemiddeld, maar iets minder dan bijvoorbeeld de Lenovo IdeaPad Y580 of Asus N56. Maar die zijn dan ook een stuk duurder, als je de korting van Dell meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Pff, brakke Dell-site. Probeerde drivers te downloaden voor cardreader (want Windows Update vindt niets en hij werkt niet zonder drivers), maar krijg telkens na klikken op 'download' een 'File not found' melding. Hm, lijkt te na selecteren van Windows 7 als OS kan hij de drivers opeens wel vinden.

Ik download 'm wel van de Realtek-site. Typenummer = RTS5179, dus zo gevonden op http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false .

Ondertussen heeft Windows Update besloten een update te downloaden voor de Intel grafische kaart, waarna het switchabe graphics gedeelte niet meer werkt. Fijn! :X

[ Voor 55% gewijzigd door jacobras op 25-10-2012 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
1) Ik las in voorgaande berichten dat er problemen werden ondervonden met wireless. Is dit ondertussen verholpen of nog steeds een structureel probleem. Het is namelijk wel van belang dat ik prima wireless kan werken met deze notebook....

2) Wat zijn de ervaringen met de accuduur? Gewoon een beetje lekker werken zonder op een haast oncomfortabel minimum te werken? Is 2-3 uur dan makkelijk haalbaar?

3) Ik las iets over een "wiebelend" toetsenbord.... hoe wordt het toetsenbord ervaren?

Bedankt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Ardiendo schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:27:
1) Ik las in voorgaande berichten dat er problemen werden ondervonden met wireless. Is dit ondertussen verholpen of nog steeds een structureel probleem. Het is namelijk wel van belang dat ik prima wireless kan werken met deze notebook....
Ik heb geen problemen met wireless, maar het bereik lijkt niet heel erg sterk. In mijn vorige Dell (Studio 15) had ik bij de configuratie gekozen voor een betere netwerkkaart (+15 euro, Intel N-kaartje), die was wel erg sterk.
2) Wat zijn de ervaringen met de accuduur? Gewoon een beetje lekker werken zonder op een haast oncomfortabel minimum te werken? Is 2-3 uur dan makkelijk haalbaar?
Ik ervaar de accuduur als goed (draai Windows 8). Zet de laptop bij mobiel werken op 'gebalanceerd', en heb in de switchable graphics instellingen gekozen om allesbehalve enkele zware applicaties op de Intel-gpu te draaien. Haal met wat internetten/officebezigheden ruim 3 uur.
3) Ik las iets over een "wiebelend" toetsenbord.... hoe wordt het toetsenbord ervaren?
Als ik wat hard druk op het toetsenbord buigt het wat mee naar beneden, maar bij gewoon typen ervaar ik het als een fijn toetsenbord.

Pagina: 1 ... 5 ... 21 Laatste