Mijn complete ervaring op een rij:
14-9 15r se met engelse windows, backlit keyboard, (cache) ssd en installatie dvd besteld.
Geschatte leverdatum 5-10-2012. Normale prijs 969 + 40(backlit keyboard) + 5 (dvd) + 30 (urban toploader tas inc. 15% korting) = 1044, met kortingen (50 euro korting en 75 euro kortingsbon, 5% EPP) werd het 872,79 hier gaat dan nog 53,05 shopkorting van af. en kom ik op 819,74.
Leverdatum was 1-10-2012
Daarnaast heb ik nog een 256gb SSD van Samsung besteld van 165,- bij 4Launch.
Na bestelling was de prijs 5 euro gezakt, dit aangegeven en de prijs is naar de nieuwe prijs aangepast!
Ook een comfort laser muis (AMW51EU) en presenter met laserpointer en muis/joystick erop (AMP09EU)van Targus besteld i.v.m. school.
Vervolgens de volgende combinatie besteld van externe enclosure voor de dvd speler en 12.7mm interne bracket om de harde schijf op de plek van de dvdrw te monteren:
Omschrijving: 12.7mm USB2.0 CD/DVD RW External Enclosure Case + Sata 2nd HDD Hard drive caddy + free shipping.
Prijs: 21,20 euro (bezorgtijd is zoals ze zeggen zo'n 20-30 dagen!).
Shop:
http://myworld.ebay.nl/best_notebooks/
Huidige link naar object:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=221125683046
Toen ik de laptop kreeg werkte de backlit functie van het toetsenbord niet. Tijdens een telefoongesprek met Dell heb ik het toetsenbord met de dop van een BIC pen verwijderd en tot de conclusie gekomen dat de kleine connecter niet aangesloten was. Deze moest aan de onderkant bevestigd worden (connectoren naar beneden). Dit kon door de lipje naar boven te draaien, de connector erin te schuiven en het lipje weer terug naar beneden te klikken.
Vervolgens was mijn plan om de mSATA SSD niet als cache te gebruiken maar als OS schijf, zodat ik hier een zo kaal mogelijke versie van windows op kon zetten. Ik ging als volgt te werk:
1. Eerst een backup gemaakt van de recovery partitie d.m.v. de dell backup tool die standaard geinstalleerd staat. Hier had ik 3 4.3gb dvd's voor nodig.
2. Met behulp van de volgende instructie de mSATA ssd van cache naar normale SSD aangepast:
http://en.community.dell....ess-technologies-0.91.pdf
Stappen:In intel control center naar intel rapid storage technology.
In intel rapid storage technology naar accelerate.
Bij acceleration configuration 'disable acceleration' aanklikken.
Accelerated device is nu none.
Vervolgens naar ssd configuration.
Bij usage cache device op 'reset to available' klikken
De SSD kan nu gebruikt worden voor data en wordt zichtbaar in control panel.
Via computer management - disk management is de 21,82 GB vrij te alloceren.
Er is nog 8gb in gebruik als hibernation partitie welke door intel rapid start in gebruik is.
Deze kan je uiteraard ook uitzetten en de standaard windows oplossing gebruiken waardoor je 8gb extra vrij kan maken. Dit heb ik niet gedaan omdat ik rapid start wel een fijne optie vind om vanuit standaard sleep mode toch hibernation functionaliteit te hebben.
Computer herstart en in bios intel smart response veranderd naar AHCI.
3. Windows opnieuw geinstalleerd (TIP: gebruik niet de recovery partitie voor installaties op dit moment omdat je dan niet de schijf kan kiezen waarop de installatie moet plaatsvinden. Gebruik de bijgekochte windows dvd of een retail dvd van windows 7).
4. Verplaatsen swapfile (
http://superuser.com/ques...er-physical-disk-location)
5. Rapid start technology (hibernation vanaf de hibernate partitie op SSD)
In Bios-advanced naar intel rapid start technology
Enabled
entry on s3 rtc wake - enabled
entry after - 0 (minuten)
entry on s3 critical battery event - enabled
save changes and exit.
Vervolgens in windows via command prompt het volgende invoeren: powercfg -h off
Nu (of na opstart) is hiberfil.sys verdwenen of te verwijderen. Alleen sleepmode kan nu gebruikt worden maar als ik het goed heb begrepen wordt sleep onderwater vervangen door rapid start (hibernation).
6. Installeren 256GB SSD, uitbouwen dvd-rw, Installeren 1TB HDD op vrijgekomen plek.
Door middel van de volgende handleiding heb ik de aanpassingen kunnen verrichten.
http://support.dell.com/s...ns7520/du/om15R/OM_du.pdf
Verwijder de batterij, verwijder de achterkant waaronder de HDD en schroefje van dvd-rw verborgen zit.
Verwijder de 2,5" HDD. Haal de brackets eraf en installeer deze op de 256GB SSD. Plaats de SSD volgens instructies terug.
Maak het schroefje los van de dvd-rw, haal de dvd-rw uit de laptop. Schroef de bevestiging van de achterkant van de dvd'rw en schroef deze met dezelfde schroeven op de achterkant van de bestelde 12,7mm bracket (let op dat dit gelijk is aan de oude situatie). Je zult merken dat de schroefjes niet precies passen. Door wat geduld en doorschroeven zullen de gaten groter worden en de schroeven uiteindelijk wel passen (Tip: je kan voor het grotermaken van de schroefgaten ook de bijgeleverde schroeven van de externe drivebay gebruiken, haal ze er wel uit want je hebt ze nodig voor de dvd-rw).
Haal het dvd kapje van de bestelde interne drive bay af (het gedeelte waar compact disk op staat) door voorzichtig maar met wat kracht de lipjes aan de zijkanten op te zoeken en in te drukken. Uiteindelijk moet het kapje eraf klikken. Let op, het zit met 3 lipjes vast (links, rechts, midden).
Pak de dvd-rw en stop een paperclip in het gaatje zodat de lade van de dvd-rw opent. Vanuit deze positie zou je ook de lipjes in moeten klikken en los kunnen halen. Dit is priegel werk en zo'n dvd-rw drive is niet echt robuust. Pas dus op. Het verwijderen van dit kapje is een stuk lastiger dan die van de interne drive bay te halen.
Wissel de kapjes om zodat de interne drive bay het kapje van de dvd-rw heeft.
Verwijder het zwarte balkje uit de bestelde interne drivebay, schroef de bijgeleverde schroeven in de HDD en schuif deze op zijn plek in de interne drivebay. Plaats vervolgens het balkje terug zodat de HDD op z'n plek blijft.
Zet de drivebay met HDD terug in je laptop en schroef het schroefje op zijn plek zodat het geheel niet meer kan verschuiven.
Duw de lade van de dvd-rw weer terug op zijn plek en OPEN via de zijkant de externe behuizing. Niet aan de achterkant de twee helften proberen te scheiden want dan heb je kans dat het plaatje met de openingen breekt. Probeer ook niet de dvd-rw er in te schuiven want op een gegeven moment schuift het niet verder.
Wanneer de twee helften van de externe behuizing van elkaar af zijn kan je de meegeleverde connector bevestigen aan de dvd-rw en deze in de externe behuizing zetten. Vervolgens de bovenkant monteren, de schroeven gebruiken om de dvd-rw op z'n plek te houden en je bent klaar!
De meegeleverde kabels kan je gebruiken om je dvd-rw aan je laptop te hangen.
Problemen: Geen, ook geen probleem met WIFI en sleepmode.
Ik heb na het installeren van windows de wifi en chipset drivers van cd laten installeren, vervolgens de support site van Dell geraadpleegt en ALLE driver installaties voor mijn servicetag uitgevoerd.
Daarna de directory c:\dell verwijderd omdat dit weer ruimte scheelt.
Nu van de 32gb waarvan 8gb als hibernation partitie dient, nog 9gb vrij.
Ik heb mijn user folder verplaatst naar D d.m.v. deze instructie
http://www.starkeith.net/...profile-to-another-drive/
Vergeet niet de permissions terug te zetten naar je gebruiker!
Performance rating:
Processor: 7,5
Memory: 7,7
Graphics: 5,6
Gaming Graphics: 6,6
Primary hard disk: 7,9
Ik hoop dat jullie iets aan deze instructie hebben en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Ik ben blij dat ik dit achter de rug heb (dit doe ik niet graag met een laptop van 1000 euro), maar met een beetje finesse moet het iedereen lukken.