Vraagje, heeft iemand anders na enige tijd gamen ook last van BSOD's? Ik nu al de tweede keer, errorcode 116... Videokaart al geupdate, maar garantie sturen denk ik.
Anoniem: 347845
Daarvoor dien je je BIOS te updaten naar A04. LinkSnuurtje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 01:11:
Vraagje, heeft iemand anders na enige tijd gamen ook last van BSOD's? Ik nu al de tweede keer, errorcode 116... Videokaart al geupdate, maar garantie sturen denk ik.
"Probleemoplossingen en verbeteringen
Fix system sometimes will BSOD 116 issue."
Hele topic maar even doorgelezen, de Inspiron 15R SE lijkt een mooie vervanger voor mijn Studio 1558 (~ 2,5 jaar oud, laatste jaar een vervelende fan waar ik gek van word). Ik wilde 'm net even configureren om te kijken wat de totaalprijs zou worden, maar liep tegen een onduidelijkheid aan bij de garantie (Premium Support):
1 jaar: 25 euro
2 jaar: 75 euro (met korting, normaal 110)
3 jaar: 180 euro
Bij mijn Studio was het mogelijk om de garantie voor die afliep te verlengen. Weet alleen niet meer de prijs daarvan, dat zou misschien wel een goedkopere oplossing zijn?
Ook maar weer even inlezen over kortingen, op mijn Studio kreeg ik destijds in totaal rond de 250 euro korting
Wel jammer dat bij de i7 zonder Blu-rayspeler geen backlit toetsenbord mogelijk is
1 jaar: 25 euro
2 jaar: 75 euro (met korting, normaal 110)
3 jaar: 180 euro
Bij mijn Studio was het mogelijk om de garantie voor die afliep te verlengen. Weet alleen niet meer de prijs daarvan, dat zou misschien wel een goedkopere oplossing zijn?
Ook maar weer even inlezen over kortingen, op mijn Studio kreeg ik destijds in totaal rond de 250 euro korting
Wel jammer dat bij de i7 zonder Blu-rayspeler geen backlit toetsenbord mogelijk is

[ Voor 16% gewijzigd door jacobras op 06-09-2012 19:32 ]
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Dat is prima mogelijk hoor. Ik heb een i7 zonder Blu-ray met backlit besteld. Als het goed is komt hij maandag binnen.jacobras schreef op donderdag 06 september 2012 @ 14:57:
Wel jammer dat bij de i7 zonder Blu-rayspeler geen backlit toetsenbord mogelijk is![]()
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Maar dan heb je het duurdere model met mSATA-SSD? Daar heb ik niets aan, omdat ik er sowieso zelf een grote SSD in wil plaatsen.Ortep schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 23:27:
[...]
Dat is prima mogelijk hoor. Ik heb een i7 zonder Blu-ray met backlit besteld. Als het goed is komt hij maandag binnen.
Ja, die heb ik besteld. Dat goedkopere systeem is een 'expres' model. Die liggen kan en klaar op de plank en daar kan je eigenlijk niets aan veranderen. Het enige wat je er bij kan krijgen is extra software licenties of service.. Dat hoeven ze niet in te bouwen.jacobras schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 23:36:
[...]
Maar dan heb je het duurdere model met mSATA-SSD? Daar heb ik niets aan, omdat ik er sowieso zelf een grote SSD in wil plaatsen.
Ik heb bewust voor de kleine geintegreerde SSD gekozen omdat hij effectiever is dan een grote aparte. Hij heeft nl een heel andere functie. Bij een grotere SSD moet je zelf alles in de gaten houden wat je er wel en niet op zet. En dan goed opletten dat je hem niet te vol propt. Of je moet een hele grote en dus duren nemen zodat het niet uitmaakt. Deze kleine SSD werkt als cache en zorgt er voor dat je hele 1 T schijf bijna de snelheid van je SSD haalt voor dingen die er toe doen. En daar is hij meer dan groot genoeg voor. Want bv je Windows installatie zou hem nogmaal al voor minimaal de helft vullen en voor 75% als je er nog wat software bij zet als je hem als gewone SSD zou gebruiken. Maar niemand gebruikt zijn windows voor de volle 100%. Dus als jij bv WMP niet gebruikt, komt hij ook niet op de SSD maar als jij Excel wel veel gebruikt komt het er ook op. En als je gamed, dan komt je huidige level er wel op, maar je oude levels vallen er uit en nieuwe staan er nog niet op. Dingen die je eens per maand laadt of voor het eerst, doen er langer over, maar niet trager dan een gewone schijf. Maar daar merk je dan ook maar eens per maand wat van. Dingen die je dagelijks gebruikt komen vanzelf net zo snel op als een SSD. En verandert je gebruiks patroon dan schuift het gewoon mee.
Uiteindelijk bet je met deze duurdere laptop goedkoper uit dan met een goedkope laptop en een extra in te bouwen SSD (Prijs SSD plus de prijs van een inbouw houder) En je hoeft ook niet te gaan zitten tweaken om je systeem doorlopend optimaal te houden. Je disksnelheid is misschien wel 90% van een normale SSD, maar het is niet alleen je disk die bepaalt wat je systeem doet. Je zit niet voortdurend op dat ding te wachten. Alleen bij disc acties heeft het invloed.
[ Voor 14% gewijzigd door Ortep op 08-09-2012 09:47 ]
Heb de laptop terug van Dell omdat het mij niet lukte om Windows 7 opnieuw te installeren met de SSD als cache.
Ik doe laptop aan, Windows werkt prima... ik denk, nice, dat hebben ze goed gedaan. Ik zie alleen geen icoontje van de Intel disk software in mijn taakbalk. Dus ik in het BIOS checken, staat SATA operation op AHCI ipv Intel Smart Technology.
JA ZO KAN IK HET OOK WEL!!!
Wat een gepruts zeg, sjonge jonge jonge ik had echt beter verwacht van Dell...
Ik doe laptop aan, Windows werkt prima... ik denk, nice, dat hebben ze goed gedaan. Ik zie alleen geen icoontje van de Intel disk software in mijn taakbalk. Dus ik in het BIOS checken, staat SATA operation op AHCI ipv Intel Smart Technology.
JA ZO KAN IK HET OOK WEL!!!
Wat een gepruts zeg, sjonge jonge jonge ik had echt beter verwacht van Dell...
Anoniem: 472037
Vandaag mijn inspiron 15r se binnen gekregen!
Eerste indrukken:
- Laptop is erg mooi, mooier dan op de foto's vind ik.
- Verlicht toetsenbord typt goed. Ik was bang dat er teveel 'flex' in zou zitten, zoals hier te zien:
http://www.netzwelt.de/ne...special-edition-test.html (vanaf 53 seconden).
Bij mij is dit niet zo erg het geval, al veert het toetsenbord wel iets door (niet storend). Misschien is het verlichte toetsenbord steviger dan het reguliere toetsenbord?
- Geluid klinkt erg goed voor een laptop
- Het matte full hd scherm is erg mooi en heeft een redelijk hoge helderheid.
- Er zit veel bloatware op de laptop. Ik ga dan ook binnenkort windows opnieuw instaleren.
- De laptop is wat aan de zware kant (bijna 3 kg).
- Via de quicklaunch knop kun je makkelijk de Fn toetsen omdraaien. Dit vond ik zelf erg handig.
- Laptop is lekker stil
Eerste indrukken:
- Laptop is erg mooi, mooier dan op de foto's vind ik.
- Verlicht toetsenbord typt goed. Ik was bang dat er teveel 'flex' in zou zitten, zoals hier te zien:
http://www.netzwelt.de/ne...special-edition-test.html (vanaf 53 seconden).
Bij mij is dit niet zo erg het geval, al veert het toetsenbord wel iets door (niet storend). Misschien is het verlichte toetsenbord steviger dan het reguliere toetsenbord?
- Geluid klinkt erg goed voor een laptop
- Het matte full hd scherm is erg mooi en heeft een redelijk hoge helderheid.
- Er zit veel bloatware op de laptop. Ik ga dan ook binnenkort windows opnieuw instaleren.
- De laptop is wat aan de zware kant (bijna 3 kg).
- Via de quicklaunch knop kun je makkelijk de Fn toetsen omdraaien. Dit vond ik zelf erg handig.
- Laptop is lekker stil
Hey, ik ben aan het twijfelen om de 15r SE aan te kopen en heb nog twee vraagjes.
Welke ssd zit er precies in?
De plaats waar normaal je cd reader zit. Lijkt er dan nog een cd reader te zitten? (ik kan het moeilijk verwoorden
)
De plaats waar normaal je cd reader zit. Lijkt er dan nog een cd reader te zitten? (ik kan het moeilijk verwoorden
Samsung SSD PM830 mSata 32GBLi1quid schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:00:
Ik ben mij momenteel aan het orienteren op de 15R SE en dan met name op de varianten van 699 en 799,-. De laptop is bedoeld voor mijn vriendin die eigenlijk een goede laptop zoekt waar ze World of Warcraft mee kan spelen. Daarnaast doet ze enkel het huis tuin en keuken gebruik. Nou zal een gewone 15R waarschijnlijk ook wel WoW draaien, maar vond ik dat het er toch ook wel een beetje degelijk uit mag zien. Vandaar de keuze voor de wat duurdere SE's omdat daar in ieder geval een 2GB videokaart inzit.
Nou steek ik nog op het beeldscherm. De 699,- uitvoering beschikt over een 1366*768 scherm en de 799,- over een 1920*1068. Ik weet dat de full HD variant een mat scherm is. Hoe zit dat met de kleinere broer
Een hogere resolutie zal ook meer performance vragen van de videokaart, terwijl die in beide uitvoeringen hetzelfde is. Puur naar performance in World of Warcraft, zou het veel uitmaken welk scherm er inzit?
En kan iemand meer zeggen over game performance op de 15R SE?
Nou steek ik nog op het beeldscherm. De 699,- uitvoering beschikt over een 1366*768 scherm en de 799,- over een 1920*1068. Ik weet dat de full HD variant een mat scherm is. Hoe zit dat met de kleinere broer
Een hogere resolutie zal ook meer performance vragen van de videokaart, terwijl die in beide uitvoeringen hetzelfde is. Puur naar performance in World of Warcraft, zou het veel uitmaken welk scherm er inzit?
En kan iemand meer zeggen over game performance op de 15R SE?
De videokaart is hetzelfde, of je nou het 1366 of het 1920 scherm neemt. Dus als je de eerste neemt, zal de videokaart het relatief makkelijker hebben omdat ie een stuk minder pixels hoeft te tekenen (de helft).
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Anoniem: 303530
Maar het 1080p scherm zal er mooier uit zien. Ik deed ooit mee met een LAN-party op school waar we vooral starcraft 2 draaiden. Met mijn crappy grafische kaart kan dat op low en 1080p (en bij starcraft is het verschil tussen low en med grafisch erg groot). De persoon naast mij draaide medium op een 768p scherm. 3x raden waar de game er het mooiste uit zag.
Als de schermen nu van identieke kwaliteit zijn, dan maakt het niet zoveel uit. Maar het eerste 768p scherm wat niet bedroevende zwartwaarden en kijkhoeken heeft moet ik nog tegenkomen.
Als de schermen nu van identieke kwaliteit zijn, dan maakt het niet zoveel uit. Maar het eerste 768p scherm wat niet bedroevende zwartwaarden en kijkhoeken heeft moet ik nog tegenkomen.
Je merkt er verder niets van qua layout, er zit nog gewoon een cd-speler in. Het is namelijk een mini SSD die ergens verstopt zit in de laptop.Li1quid schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:00:
Hey, ik ben aan het twijfelen om de 15r SE aan te kopen en heb nog twee vraagjes.
De plaats waar normaal je cd reader zit. Lijkt er dan nog een cd reader te zitten? (ik kan het moeilijk verwoorden)
Helder. Mij gaat het er puur om hoe die 7730M presteert in World of Warcraft, want dat is eigenlijk de enige reden waarom we een wat duurdere laptop willen aanschaffen.Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 08:28:
Maar het 1080p scherm zal er mooier uit zien. Ik deed ooit mee met een LAN-party op school waar we vooral starcraft 2 draaiden. Met mijn crappy grafische kaart kan dat op low en 1080p (en bij starcraft is het verschil tussen low en med grafisch erg groot). De persoon naast mij draaide medium op een 768p scherm. 3x raden waar de game er het mooiste uit zag.
Oh geweldig. Ik maar denken dat de cd speler daardoor weg wasmaarud schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:14:
[...]
Je merkt er verder niets van qua layout, er zit nog gewoon een cd-speler in. Het is namelijk een mini SSD die ergens verstopt zit in de laptop.

Nu ben ik wel afgeschrikt dat W7 herinstalleren zo moeilijk gaat. Blijkbaar heeft nog niemand het voor elkaar gekregen om het deftig te laten werken?
maarud, wat ga je nu doen met de brakke oplossing van dell?
@kaap
WOW zal wel deftig werken. Desnoods zet je de settings iets lager. Het 1080p scherm mag je zeker niet laten liggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Li1quid op 11-09-2012 11:17 ]
Het hoeft ook niet op ultra te draaien. Dingen zoals AF en AA zet ik altijd heel laag, zelfde geldt voor shadow quality. Als het ding medium met gemak draait vind ik het prima...Li1quid schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:12:
[...]
@kaap
WOW zal wel deftig werken. Desnoods zet je de settings iets lager. Het 1080p scherm mag je zeker niet laten liggen.
Ik heb mijn 15R SE nu ook binnen, maar ik vind die diskdrive maar niks. Die hangt rechts een beetje los en het is zo fragiel als maar kan.
Ik speel nu gw2 met 1080p en alles op medium draai ik stabielle 30 - 40 fps. Hij wordt wel vrij heet trouwens dus heb hem iets hoger staan zodat goed kan ventileren, maar is het eigenlijk erg dat het ding altijd zo warm wordt? Speel meestal wel elke dag een uurtje in het weekend meestal wel wat langer achter elkaar is dat schadelijk op den duur?Kaap schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:22:
[...]
Het hoeft ook niet op ultra te draaien. Dingen zoals AF en AA zet ik altijd heel laag, zelfde geldt voor shadow quality. Als het ding medium met gemak draait vind ik het prima...
Ik vind hem niet veel fragieler dan die van de oude lattitude serie. Maar je hebt hem eigenlijk nooit nodig. Een enkele keer bij de installatie van wat software, maar dat is het dan ook wel. Als ik had kunnen besparen door hem er helemaal uit te laten dan had ik dat graag gedaan. Optische media is iets wat ik zelden of nooit gebruik.Hanzelmus schreef op woensdag 12 september 2012 @ 09:48:
Ik heb mijn 15R SE nu ook binnen, maar ik vind die diskdrive maar niks. Die hangt rechts een beetje los en het is zo fragiel als maar kan.
[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 12-09-2012 10:49 ]
Ik moet ze nog weer even boos bellen maar die prutsers zijn om 1700 al dicht en ik kom altijd 1645 thuis. Ze moeten het gewoon goed repareren binnen 2-3 dagen, en niet weer anderhalve week zoals laatst. Ik heb dat ding keihard nodig.Li1quid schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:12:
[...]
Oh geweldig. Ik maar denken dat de cd speler daardoor weg was![]()
Nu ben ik wel afgeschrikt dat W7 herinstalleren zo moeilijk gaat. Blijkbaar heeft nog niemand het voor elkaar gekregen om het deftig te laten werken?
maarud, wat ga je nu doen met de brakke oplossing van dell?
Ik zou het zelf nog eens proberen. In het topic op dell lijkt het niet onmogelijk en met die extra pdf zou het toch moeten lukken?
Als ik de laptop ontvang ga ik direct een clean install proberen. Het moeilijkste lijkt me de HDD en SSD tevoorschijn tonen bij de instalatie
Als ik de laptop ontvang ga ik direct een clean install proberen. Het moeilijkste lijkt me de HDD en SSD tevoorschijn tonen bij de instalatie
Hou ons op de hoogte...ik ben benieuwd. Welke versie van windows ga je er op zetten?Li1quid schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:23:
Ik zou het zelf nog eens proberen. In het topic op dell lijkt het niet onmogelijk en met die extra pdf zou het toch moeten lukken?
De home editie. Ik ga gewoon de tutorial op het dell topic volgen dus verwacht geen wonderen
[ Voor 8% gewijzigd door Li1quid op 12-09-2012 14:18 ]
Ik wens je succes
Ik kreeg Windows niet geinstalleerd... óf setup vond geen harde schijven, of Windows setup eindigde met de foutmelding dat Windows niet geïnstalleerd kan worden 
edit: ik denk dat ik het nog een keer ga proberen..nu kan ik wel in het RAID menu komen namelijk.
edit: ik denk dat ik het nog een keer ga proberen..nu kan ik wel in het RAID menu komen namelijk.
[ Voor 21% gewijzigd door maarud op 12-09-2012 17:00 ]
Laat zeker iets weten of het lukt 
Ik ben nu aan het wachten tot die domme printer weg is. Morgen is het eindelijk zo ver.
Ik ben nu aan het wachten tot die domme printer weg is. Morgen is het eindelijk zo ver.
Jep, alles functioneert nu, caching ook, alleen Intel RST wil niet geinstalelerd worden. Ik knoei nog even verder...
Jep.. eerst Non-RAID maken zodat je Windows kunt installeren, daarna drivers geinstaleerd en caching enabled, dat werkt ook prima, maar als je het iRST programma van de dell site wil installeren zegt ie dat de pc niet voldoet aan de minimum systeemvereisten...
Nou ja, caching werkt, dat is het belangrijkste
Heb je een partitie gemaakt van 8gig?
[ Voor 70% gewijzigd door Li1quid op 12-09-2012 19:21 ]
Ik ben er ook nog niet helemaal achter wat het voordeel van RST is. Opnieuw booten is nauwelijks trager dan ophalen uit die aparte partitie.maarud schreef op woensdag 12 september 2012 @ 18:54:
Je zou net zo goed een grotere cache kunnen maken zodat hij meer voor je 'doet' en dan als je hibernate wil dat gewoon op de oude manier doen met een hiberfil.sys
Jep, maar dat heeft niet veel nut want als je caching aan zet wiped hij de hele schijf...Li1quid schreef op woensdag 12 september 2012 @ 19:14:
Heb je een partitie gemaakt van 8gig?
Moet je hem niet pas daarna aanmaken? De partitie verkleinen tot je 8 Gig over hebt? Dus pas als allerlaatste stap als alles al werkt?maarud schreef op woensdag 12 september 2012 @ 22:42:
[...]
Jep, maar dat heeft niet veel nut want als je caching aan zet wiped hij de hele schijf...
Ik ben er nu nog mee aan het spelen. Dat gaat prima, maar van één van de toetsen weet ik niet wat hij doet. Rechts boven zitten 3 extra knoppen waarvan de meest rechtse het scherm uit zet, de meest linkse haalt het monbiliteitscentrum+ op maar de middelste laat me een soort balk zien waarop dingen staan als Muziek, Film, Spraak en Game. Voor de rest lijkt het niets te doen. Weet iemand waar het voor is? In de documentatie staat het vermeld als de Dell Muziek toets maar niet wat hij doet
[ Voor 48% gewijzigd door Ortep op 13-09-2012 09:23 ]
Nee, want eenmaal als cache ingesteld verdwijnt de schijf uit Schijfbeheer.Ortep schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:11:
[...]
Moet je hem niet pas daarna aanmaken? De partitie verkleinen tot je 8 Gig over hebt? Dus pas als allerlaatste stap als alles al werkt?
Ik ben er nu nog mee aan het spelen. Dat gaat prima, maar van één van de toetsen weet ik niet wat hij doet. Rechts boven zitten 3 extra knoppen waarvan de meest rechtse het scherm uit zet, de meest linkse haalt het monbiliteitscentrum+ op maar de middelste laat me een soort balk zien waarop dingen staan als Muziek, Film, Spraak en Game. Voor de rest lijkt het niets te doen. Weet iemand waar het voor is? In de documentatie staat het vermeld als de Dell Muziek toets maar niet wat hij doet
In de Intel RST software kan je instellen dat de partitie voor cache maar 18,6GB moet worden, maar ook al vink je dat aan, die instelling wordt compleet genegeerd en hij maakt vrolijk een 29GB partitie. Terwijl je op internet leest dat er normaal gesproken een 18,6GB partitie moet gemaakt worden vals cache en 11GB als data, zichtbaar in schijfbeheer...
De 15R SE is in de aanbieding! 50 euro korting op elke configuratie, 3 jaar garantie is nu voor de prijs van 2 jaar, gratis verzending en er is een coupon voor nog eens 75 euro korting er bovenop: JimZzter in "Dell Waardebonnen Topic - Deel 2" . Verleidelijk aanbod zo, ga er eens een nachtje over slapen
[ Voor 0% gewijzigd door jacobras op 15-09-2012 00:48 . Reden: "bon" -> "coupon" :) ]
Ik twijfel nu tussen de 750 euro kostende i5 en 850 kostende i7. Zal de i7 merkbaar sneller zijn dan de i5 in de dagelijkse dingen zoals browsen, films kijken, muziek luisteren, verschillende programma's draaien zoals adobe photoshop en dergelijke? Ik wil eigenlijk weten of het voor mij waard is om 100 euro meer te betalen voor de i7 .
Van die 100 wat ik bespaar kan ik dan een ssd kopen(Met wat extra geld bovenop). Waar win ik meer snelheid mee, meet een i7, of met een i5+ssd?
Van die 100 wat ik bespaar kan ik dan een ssd kopen(Met wat extra geld bovenop). Waar win ik meer snelheid mee, meet een i7, of met een i5+ssd?
[ Voor 17% gewijzigd door ObiTewodros op 15-09-2012 12:57 ]
SSD zonder twijfel, zeker voor de taken die je voor ogen houdt.NeutraleGast schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 12:55:
[ Voor 11% gewijzigd door Sthony op 15-09-2012 18:01 ]
Dus I7 is een betere keus dan i5+SSD? Ik ben in de waar door het woord twijfel in je zin.Sthony schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 18:01:
[...]
SSD zonder twijfel, zeker voor de taken die je voor ogen houdt.
i5 plus SSD is het snelste, Dit is wat Sthony bedoelt
Anoniem: 473383
Gisteren de 15r Special Edition i5 besteld met de extra waardebon van 75euro (thnx!), epp en Shopkorting samen met de Logitech mk520 anders kreeg ik maar 2% epp. Komt uiteindelijk neer op ongeveer 640 euro, erg mooie prijs voor een full-hd laptop en draadloos combi setje.
Order duurde even voor hij zichtbaar was bij Dell. Vandaag een mailtje gekregen van Dell dat alles verwerkt was en een geschatte indicatie van de levertijd gekregen. Alleen tot mijn verbazing staat de levering op 17-12-2012, ruim 3 maanden, daar baalde ik wel even van.
Toevallig meer mensen die dit hebben gehad, maar uiteindelijk sneller geleverd?
Order duurde even voor hij zichtbaar was bij Dell. Vandaag een mailtje gekregen van Dell dat alles verwerkt was en een geschatte indicatie van de levertijd gekregen. Alleen tot mijn verbazing staat de levering op 17-12-2012, ruim 3 maanden, daar baalde ik wel even van.
14-9 15r se met engelse windows, backlit keyboard, ssd en installatie op dvd besteld.
Geschatte leverdatum 5-10-2012. Normale prijs 969 + 40(backlit keyboard) + 5 (dvd)= 1014, met kortingen 872,79 (hier gaat vervolgens nog shopkorting van af).
Hier komt nog een 256gb SSD van Samsung in.
Vervolgens de volgende combinatie besteld van externe enclosure voor de dvd speler en 12.7mm interne bracket om de harde schijf op de plek van de dvdrw te monteren:
http://www.ebay.com/itm/w...iewItem&item=221125683046
(12.7mm USB2.0 CD/DVD RW External Enclosure Case + Sata 2nd HDD Hard drive caddy + free shipping). 21,20 euro
Nu nog hopen dat het gaat passen.
Dus, een 32gb ssd waarvan ik de cache functie ga uitschakelen en als windows hdd ga gebruiken.
Daarnaast een 256gb SSD met de programma's die snel moeten draaien of die ik vaak gebruik (ivm school).
Dan nog een 1TB hdd voor opslag.
De dvdrw zit in een externe case voor 't geval dat het nodig is.
Geschatte leverdatum 5-10-2012. Normale prijs 969 + 40(backlit keyboard) + 5 (dvd)= 1014, met kortingen 872,79 (hier gaat vervolgens nog shopkorting van af).
Hier komt nog een 256gb SSD van Samsung in.
Vervolgens de volgende combinatie besteld van externe enclosure voor de dvd speler en 12.7mm interne bracket om de harde schijf op de plek van de dvdrw te monteren:
http://www.ebay.com/itm/w...iewItem&item=221125683046
(12.7mm USB2.0 CD/DVD RW External Enclosure Case + Sata 2nd HDD Hard drive caddy + free shipping). 21,20 euro
Nu nog hopen dat het gaat passen.
Dus, een 32gb ssd waarvan ik de cache functie ga uitschakelen en als windows hdd ga gebruiken.
Daarnaast een 256gb SSD met de programma's die snel moeten draaien of die ik vaak gebruik (ivm school).
Dan nog een 1TB hdd voor opslag.
De dvdrw zit in een externe case voor 't geval dat het nodig is.
Ik heb net van de UPS een nieuwe 15R SE mogen ontvangen, eerste wat me opvalt is dat deze Bios versie A05 heeft een nieuwere versie dus al, zie deze niet op de Dell download site staan overigens.Anoniem: 347845 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 12:46:
[...]
Daarvoor dien je je BIOS te updaten naar A04. Link
"Probleemoplossingen en verbeteringen
Fix system sometimes will BSOD 116 issue."
Sommige mensen....
Na lang gewacht te hebben besloten om vandaag de Inspiron 15R SE te bestellen i.c.m. huidige waardebonnenacties. Nu heb ik een vraag over de garantie bij Dell. Is het een aanrader om extra garantie bij te kopen? Of is het goedkoper om de laptop te verzekeren ipv 2 jaar extra garantie?
edit: Of is extra garantie of een verzekering niet nodig?
[ Voor 9% gewijzigd door isimba op 17-09-2012 16:05 ]
Verzekering (bijvoorbeeld tegen val- of stootschade) vs. garantie kan ik je niets over vertellen. Zelf heb ik ook deze laptop in bestelling, met 3 jaar garantie (voor de prijs van 2 jaar, actie). Het totaalbedrag wordt er zo'n 110 euro hoger door, maar het is me het wel waard.isimba schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:04:
Na lang gewacht te hebben besloten om vandaag de Inspiron 15R SE te bestellen i.c.m. huidige waardebonnenacties. Nu heb ik een vraag over de garantie bij Dell. Is het een aanrader om extra garantie bij te kopen? Of is het goedkoper om de laptop te verzekeren ipv 2 jaar extra garantie?
Hiervoor had ik een Dell Studio 15 (was mijn 4e Dell, goed merk imo). Toen ik het apparaat in gebruik nam merkte ik dat de grafische kaart artifacts vertoonde. Wat testjes gedaan, op GoT advies gevraagd en Dell gebeld. De volgende dag kwam een monteur het moederbord bij me thuis vervangen.
Ik kan mijn laptop niet missen, heb 'm continu nodig voor studie (Informatica) en eigen bedrijf. De next-door-garantie vind ik daarom erg fijn en is me de meerprijs zeker waard
Oh ja, ik heb bewust geen verzekering. Als ik 'm meeneem heb ik altijd een hoes er omheen, en die in mijn tas. Gewoon zuinig erop zijn en drinken buiten bereik houden hou ik me aan
[ Voor 7% gewijzigd door jacobras op 17-09-2012 16:54 . Reden: ninja-edit ]
Bedankt voor je antwoord. User Darkstone gaf in een ander topic al aan dat 3 jaar on site nu ook voordelig is. Na het lezen van jou verhaal lijkt het wel handig. Dus zeker het overwegen waard, even kijken wat voor info ik er nog meer over kan vinden.
Ik begin echt te twijfelen of ik een van deze laptops moet kopen. Mijn huidige laptop doet het nog, maar het wordt heel warm en maakt veel lawaai. Het is een HP Dv6-1120ed.
Ik wil het eigenlijk zo veel mogelijk uithouden met mijn huidige laptop, maar ik vraag me af: Zal er in de nabije toekomst Laptops een stap vooruit maken? Met windows 8? Of zal het kopen van deze laptop nu op dit moment een goede koop zijn?
Ik wil het eigenlijk zo veel mogelijk uithouden met mijn huidige laptop, maar ik vraag me af: Zal er in de nabije toekomst Laptops een stap vooruit maken? Met windows 8? Of zal het kopen van deze laptop nu op dit moment een goede koop zijn?
Ik had dezelfde vraag voor de aanschaf van deze laptop (en "huidige laptop maakt herrie" heeft ook bij mij zwaar meegewogen). Grote stappen in de computertechniek lijken me vooral SSD's en schermen. Van processors en grafische kaarten komen continu snellere versies uit, maar het verschil HDD <> SSD en normaal scherm <> full-HD scherm is behoorlijk groot. Wat mij betreft: goede aankoop (op papier iig, moet 'm nog binnenkrijgenNeutraleGast schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:01:
Zodra ik 'm ontvang plaats ik een SSD erin (waarschijnlijk 128GB Samsung 830) en installeer ik Windows 8.
[ Voor 10% gewijzigd door jacobras op 17-09-2012 20:13 ]
Ik ben juist half aan het kijken naar een nieuwe laptop omdat ik erin geloof dat de eerste significante processor upgrade midden 2014 gaat gebeuren. Ik kan het nu nog 2 jaar uithouden met mijn studio 15 met matige bouwkwaliteit (maar voor de rest prima apparaat). Of ik kan nu iets goeds kopen. De gulden middenweg, in 2013 iets kopen, is een slecht compromis. Twijfels..NeutraleGast schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:01:
Midden 2014? Zolang zou ik het niet meer met mijn studio 15 kunnen volhouden. Zéér goed toestel maar na 2 jaar merk je wel dat alles van plastiek is.Anoniem: 303530 schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:16:
[...]
Ik ben juist half aan het kijken naar een nieuwe laptop omdat ik erin geloof dat de eerste significante processor upgrade midden 2014 gaat gebeuren. Ik kan het nu nog 2 jaar uithouden met mijn studio 15 met matige bouwkwaliteit (maar voor de rest prima apparaat). Of ik kan nu iets goeds kopen. De gulden middenweg, in 2013 iets kopen, is een slecht compromis. Twijfels..
De 15r SE gaat hier hartelijk ontvangen worden en dan gaat mijn studio op pensioen.
In 2013 komt haswell, het is al bevestigd dat daar geen grote snelheidswinst uit komt rollen, en pas in 2014 komt de opvolger daarvan. Vandaar de uitspraak dat je pas midden 2014 iets snellers kan kopen op CPU gebied. Als je nu een leuke notebook ziet die voldoende features heeft en goed geprijsd is, ik zou zeggen: ga ervoor, of ga lang wachten.
Puur speculatief uiteraard
Ik wil nu heel graag een nieuwe laptop kopen, maar als er binnen een half jaar iets nieuws/innoveren komt, dan zal ik daar echt van balenAnoniem: 303530 schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:25:
In 2013 komt haswell, het is al bevestigd dat daar geen grote snelheidswinst uit komt rollen, en pas in 2014 komt de opvolger daarvan. Vandaar de uitspraak dat je pas midden 2014 iets snellers kan kopen op CPU gebied. Als je nu een leuke notebook ziet die voldoende features heeft en goed geprijds is, ik zou zeggen: ga ervoor, of ga lang wachten.
Als je zo denkt kan je niets van technologie kopenNeutraleGast schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:16:
[...]
Ik wil nu heel graag een nieuwe laptop kopen, maar als er binnen een half jaar iets nieuws/innoveren komt, dan zal ik daar echt van balen
Ik krijg em morgen binnen als het goed is, ben namelijk niet thuis. De HDD door een SSD vervangen en de DVD-rom door de HDD (zodra ik mn hdd caddy binnen heb). En windows 8 erop knallen
Anoniem: 473383
Doordat ik het toetsenbord en de muis had besteld is mijn bestelling zwaar vertraagd, het product was niet op voorraad. Ik heb mijn bestelling geannuleerd en uiteindelijk het express model besteld met alle kortingen.Anoniem: 473383 schreef op zondag 16 september 2012 @ 13:01:
Gisteren de 15r Special Edition i5 besteld met de extra waardebon van 75euro (thnx!), epp en Shopkorting samen met de Logitech mk520 anders kreeg ik maar 2% epp. Komt uiteindelijk neer op ongeveer 640 euro, erg mooie prijs voor een full-hd laptop en draadloos combi setje.
Ik heb nu die van mijn vrouw een paar weken in bezit en zijn nog steeds erg tevreden. Prestaties in foto en video bewerken zijn erg goed.
Nu overweeg ik mogelijk om er zelf ook een te kopen met de huidige acties...
Maar ik zie bij geen enkele serie op dit moment de mogelijkheid om die 32GB SSD cache mee te bestellen terwijl juist die bij mijn vrouw juist voor de snelheid zorgt volgens mij....
Nu overweeg ik mogelijk om er zelf ook een te kopen met de huidige acties...
Maar ik zie bij geen enkele serie op dit moment de mogelijkheid om die 32GB SSD cache mee te bestellen terwijl juist die bij mijn vrouw juist voor de snelheid zorgt volgens mij....
Ik zie 'm zodra ik Inspiron 15R SE aanklik hier rechts: http://www.dell.com/nl/p/...=nldhs1&l=nl&s=dhs&~ck=mn en als ik klik op 'alle opties bekijken' zie ik 'm ook rechts: http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15r-se-7520/fs .MiKeZZa schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:04:
[ Voor 5% gewijzigd door jacobras op 19-09-2012 22:18 ]
Hoe ben je in het raid menu geraakt?maarud schreef op woensdag 12 september 2012 @ 16:52:
Ik wens je succesIk kreeg Windows niet geinstalleerd... óf setup vond geen harde schijven, of Windows setup eindigde met de foutmelding dat Windows niet geïnstalleerd kan worden

Heeft iemand last van het volgende probleem:
Doe de laptop dicht en hij gaat in de slaapstand. Daarna open je hem weer en dan start hij binnen een paar seconden weer op. De draadloze verbinding is OK en werkt...voor ongeveer 5 minuten. Daarna blijf ik wel verbonden met de router, maar ik heb geen verbinding meer met internet. Schakel ik met F2 de radio uit en weer is, dan heb ik weer een prima verbinding binnen een paar seconden en die valt daarna niet meer weg.
Ik kan me allerlei redenen voorstellen waarom een wifi verbinding na de slaapstand niet meer op gang komt. Maar dat hij eerst een paar minuten goed werkt en pas daarna weg valt begrijp ik niet. Het is ook geen probeem met de kaart of de driver want hij blijft gewoon uren werken als hij gereset is. Bovendien blijft de connectie met de router gewoon bestaan.
Doe de laptop dicht en hij gaat in de slaapstand. Daarna open je hem weer en dan start hij binnen een paar seconden weer op. De draadloze verbinding is OK en werkt...voor ongeveer 5 minuten. Daarna blijf ik wel verbonden met de router, maar ik heb geen verbinding meer met internet. Schakel ik met F2 de radio uit en weer is, dan heb ik weer een prima verbinding binnen een paar seconden en die valt daarna niet meer weg.
Ik kan me allerlei redenen voorstellen waarom een wifi verbinding na de slaapstand niet meer op gang komt. Maar dat hij eerst een paar minuten goed werkt en pas daarna weg valt begrijp ik niet. Het is ook geen probeem met de kaart of de driver want hij blijft gewoon uren werken als hij gereset is. Bovendien blijft de connectie met de router gewoon bestaan.
De router zelf al eens gereset?Ortep schreef op donderdag 20 september 2012 @ 18:21:
Heeft iemand last van het volgende probleem:
Ja, dat lukt alleen als je het Intel startscherm ziet vóór het Dell BIOS logo. Ik kon er niet inkomen, heb van alles geprobeerd, RST enabled in het BIOs, disabled, echt van alles, maar ik kreeg geen Intel scherm. Toen de laptop terug kwam van het Service Center was het Intel scherm (en dan CTRL-i drukken) wél zichtbaar nadat ik RST had gactiveerd.
Vaag, vaag vaag... wat ik kan bedenken is het volgende: het scherm verschijnt alleen als er een fout is in de RAID array, of als de disks niet meer gekoppeld zijn. Dus misschien lukt het als je de schijven formatteerd of de array verwijder in Intels software in Windows...
Ik dacht het al. Toen ik iets fout had gedaan zag ik voor 2 sec het intel scherm.maarud schreef op donderdag 20 september 2012 @ 18:49:
[...]
Ja, dat lukt alleen als je het Intel startscherm ziet vóór het Dell BIOS logo. Ik kon er niet inkomen, heb van alles geprobeerd, RST enabled in het BIOs, disabled, echt van alles, maar ik kreeg geen Intel scherm. Toen de laptop terug kwam van het Service Center was het Intel scherm (en dan CTRL-i drukken) wél zichtbaar nadat ik RST had gactiveerd.
Vaag, vaag vaag... wat ik kan bedenken is het volgende: het scherm verschijnt alleen als er een fout is in de RAID array, of als de disks niet meer gekoppeld zijn. Dus misschien lukt het als je de schijven formatteerd of de array verwijder in Intels software in Windows...
MAAR IK HEB HET ANDERS OPGELOST!
-Driver folder uit de orginele dell installatie op usb gezet
- Intel driver geinstalleerd bij het partitie scherm.
- HDD en SSD kwamen tevoorschijn!
- geinstalleerd
- de rapid intel programma geinstalleerd en alles was in orde, ik moest zelfs niets configureren.
Hij kan je nu zien dat de SSD wel degelijk wordt gebruikt? Er staat nu wel dat het actief is maar het is toch raar dat ik geen moeite heb moeten doen.
Dell had dit wel makkelijker mogen maken.
Ja, en de lattitude van mijn vrouw heeft nergens last van. Dus wat het ook is, de oorzaak zit in de inspirronLi1quid schreef op donderdag 20 september 2012 @ 18:42:
De router zelf al eens gereset?
Ik tik nog op mijn oude, vertrouwde Inspiron 6400 uit 2006, die het nog wel aardig doet. Maar ja, je wilt wel eens iets anders. Ik vroeg mij af hoe het met de behuizing zit van de 15R SE: in de 6400 had ik na verloop van tijd een barst in de behuizing, op de hoeken. Is ook wel eens genoemd in het topic van de 6400.
Dit scheen een productieprobleem te zijn, wat later zou zijn opgelost. Dell bevalt op en top, maar ik heb geen zin in barsten oid in de behuizing. Kan iemand bevestigen dat dit niet aan de orde is bij de 15R SE??
Dit scheen een productieprobleem te zijn, wat later zou zijn opgelost. Dell bevalt op en top, maar ik heb geen zin in barsten oid in de behuizing. Kan iemand bevestigen dat dit niet aan de orde is bij de 15R SE??
Vandaag mijn Inspiron binnengekregen! Eerste indruk: mooi ding. Fijn groot touchpad! Nog voor het ding te starten de onderkant losgehaald, HDD vervangen door een SSD en de HDD in een caddy in de plek van de DVD-drive geplaatst. Net klaar met de installatie van Windows 8. Leuk dat het linkerknopje van de drie knopjes rechtsonder scherm het Windows 8 "powermenu" opent (also known as Windows-X).
Inmiddels deze beta drivers geïnstalleerd, maar Windows 8 is het er niet mee eens: http://support.amd.com/us.../Catalystbetadriver1.aspx .
Wel vraag ik me heel erg af waarom de fan een half uur na booten nog steeds draait
Kan dat komen door missende drivers?
Inmiddels deze beta drivers geïnstalleerd, maar Windows 8 is het er niet mee eens: http://support.amd.com/us.../Catalystbetadriver1.aspx .
Wel vraag ik me heel erg af waarom de fan een half uur na booten nog steeds draait

[ Voor 36% gewijzigd door jacobras op 20-09-2012 22:51 ]
Mijn fan draait hier zéér stil. Het zal dus aan de drivers liggen.[b][message=38963229,noline]
Wel vraag ik me heel erg af waarom de fan een half uur na booten nog steeds draaitKan dat komen door missende drivers?
Ik vermoed dat 't iets is met Windows 8 + ATI. Ben nu drivers van de Dell site aan het installeren.Li1quid schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:18:
[...]
Mijn fan draait hier zéér stil. Het zal dus aan de drivers liggen.
Ennn... as we speak daalt de fan af tot 0 RPM. Braaf.

[ Voor 17% gewijzigd door jacobras op 20-09-2012 23:22 ]
Ahh windows 8.. Ik draai het ook, maar mijn grafische kaart heeft absoluut 0 openGL ondersteuning, al heb jij niet het probleem dat de support voor je grafische kaart is gestaakt
Draaide het ook op mijn Studio + HD4570, werkte prima (geen games oid. getest).Anoniem: 303530 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:21:
Ahh windows 8.. Ik draai het ook, maar mijn grafische kaart heeft absoluut 0 openGL ondersteuning, al heb jij niet het probleem dat de support voor je grafische kaart is gestaakt
Ah! Touchpad gaat uit wanneer je aan het typen bent, maar dat is uit te schakelen met een registry tweak: http://en.community.dell....op/f/3518/t/19461214.aspx . Staan overigens nog meer interessante dingen tussen die ik in het configuratiescherm niet zie staan.
Deze laptop heeft dus twee GPU's, eentje integrated in de i7 en een dedicated HD7730M. Hoe kan ik zien welke in gebruik is gewoon in mijn bureaublad?
Wat is dat touchpad fijn trouwens, reageert goed en is lekker groot
Deze laptop heeft dus twee GPU's, eentje integrated in de i7 en een dedicated HD7730M. Hoe kan ik zien welke in gebruik is gewoon in mijn bureaublad?
Wat is dat touchpad fijn trouwens, reageert goed en is lekker groot
[ Voor 9% gewijzigd door jacobras op 21-09-2012 11:18 ]
Explorer draait altijd op de IGP. Bij de rest van de applicaties kan je theoretisch gezien kiezen. Maar de configuratie is doorgaans een ramp, even goed zoeken dus.jacobras schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 11:15:
Ah! Touchpad gaat uit wanneer je aan het typen bent, maar dat is uit te schakelen met een registry tweak: http://en.community.dell....op/f/3518/t/19461214.aspx . Staan overigens nog meer interessante dingen tussen die ik in het configuratiescherm niet zie staan.
Wat is dat touchpad fijn trouwens, reageert goed en is lekker groot![]()
Ik heb mijn dell binnen, eerste indruk is goed. Echter heb ik wel een puntje wat mij zorgen baart. Zie foto hieronder:

Zoals je ziet, is het van binnen iets scheef. Gaat dat problemen opleveren of kan ik het gewoon met rust laten?
Zoals je ziet, is het van binnen iets scheef. Gaat dat problemen opleveren of kan ik het gewoon met rust laten?
Er zit niets scheef. De heatsink is gewoon finaal omgebogen. Of dat erg is.. tsja. Ik zou me er niet te veel aan storen.
Een scheef stukje heatsink zou ik me ook niet al te druk over maken, maar hoe zou dat veroorzaakt zijn en wat zou er nog meer scheef/beschadigd zijn..
Ok, ik ga wel contact opnemen met dell erover. Hebben andere mensen die dezelfde laptop gekocht hebben al gekeken naar de heatsink? Of ze misschien ook hier last van hebben?
Heb even gekeken bij mijn Inspiron, alles zit hier recht.NeutraleGast schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 00:47:
Ok, ik ga wel contact opnemen met dell erover. Hebben andere mensen die dezelfde laptop gekocht hebben al gekeken naar de heatsink? Of ze misschien ook hier last van hebben?
Zelf had ik bijna hetzelfde besteld, de 15R SE standaard config van €750 + logitech M505, met €75 korting, 5% epp en shopkorting komt dat op ongeveer €627.Anoniem: 473383 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:06:
[...]
Doordat ik het toetsenbord en de muis had besteld is mijn bestelling zwaar vertraagd, het product was niet op voorraad. Ik heb mijn bestelling geannuleerd en uiteindelijk het express model besteld met alle kortingen.
Nu kreeg ik eerst ook een mail met een verwachte leverdatum van 24-12-2012. Na gebeld te hebben met Dell konden ze me echter vertellen dat dat waarschijnlijk een foutje was en de laptop volgens hun al in productie was. Vandaag de melding gekregen dat de laptop is verzonden met UPS tracking nummer (bestelling had ik geplaatst op 18-09) en verwachte leverdatum van 25-09.
Ik had de demo van het spel Sleeping Dogs geïnstalleerd, draaide niet helemaal soepel. Bij starten (vanuit Steam) werd niets gevraagd, maar na sluiten zag ik 'm wel staan tussen in het lijstje onder de switchable graphics configuratie. Op 'high performance' gezet en nu draait het een stuk soepelerAnoniem: 303530 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:46:
[...]
Explorer draait altijd op de IGP. Bij de rest van de applicaties kan je theoretisch gezien kiezen. Maar de configuratie is doorgaans een ramp, even goed zoeken dus.
Ter info: ik gebruik de drivers van de Dell site onder Windows 8.
Bij mij begint de koeler op willekeurige momenten harder draaien, en na een minuut of twee weer zachter draaien. Dit terwijl ik in die minuut niets gedaan heb wat van de cpu meer kracht vereist. Is dat alleen bij mij het geval of is het normaal?
Geen idee of het normaal is, maar ik kan me wel voorstellen hoe het kan gebeuren.NeutraleGast schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:20:
Bij mij begint de koeler op willekeurige momenten harder draaien, en na een minuut of twee weer zachter draaien. Dit terwijl ik in die minuut niets gedaan heb wat van de cpu meer kracht vereist. Is dat alleen bij mij het geval of is het normaal?
Stel dat die koeler aan gaat als het ergens in je laptop 60 graden is en weer uit als het 50 graden is. De laptop staat aan en wordt langzaam maar zeker warmer. Tot het 60 graden is en dan gaat de fan aan. Die begint de laptop af te koelen. Na een tijdje is het 50 graden en hij slaat af. Maar de laptop blijft natuurlijk gewoon weer warmer worden. Dus na een tijdje is het weer 60 gradene n slaat de fan weer aan.
Dan hoef je dus geen wisselende belasting te hebben, alleen maar net voldoende om warm te worden wat de fan in 2 minuten weer weg blaast
[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 23-09-2012 16:44 ]
Misschien is het handig als dit linkje aan de startpost wordt toegevoegd: http://files.sotmarket.ru...iron_7520_7520_9124_1.pdf . Is de service manual van de Inspiron 15R, moest er zelf even naar zoeken.
Heeft hier iemand Battlefield 3 op zn inspirion staan? Ik heb hem van de week gekocht maar als ik het ga spelen ongeacht de settings gaat mn fan als een malle blazen en wordt hij echt warm/ heet(!) Terwijl ik bijv Borderlands 2 op hoge settings speel hij helemaal niet zo hard begint te blazen. Ik heb beide op high performance ingesteld.
Hoe heet is heet? Kun je even hwmonitor de temperaturen meten? Wat ik vreemd vind is dat de temperaturen bij mij tijdens het browsen/youtuben rond de 45/50 graden Celsius ligt. Ligt het aan mij of is dat aan de hoge kant?
Mijn 17R SE (ja ja, andere laptop, ik weet het) is ook ongeveer 45-50 graden bij idle/browsen. Het is iets aan de warme kant vergeleken met mijn PC (~30 graden), maar je zit natuurlijk met slechtere ventilatie hè.
Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.
Ja ik zit nu ook te kijken naar extra koeling voor het gamen, op het moment doe ik het met een verhoging van woorden boeken en viltjes het werkt goed bij guildwars 2 (alles op medium) en borderlands 2 ook op medium gaat alles goed. Ik vertrouw dat origin ook niet...
Ok ik heb contact opgenomen met dell, ik had twee keuzes:
1: Dell personeel komt langs en vervangt het beschadigde onderdeel
2: Dell haalt mijn laptop op en stort mijn geld terug op mijn rekening.
Ik heb voor de tweede optie gekozen, alleen vraag ik me af hoe het zit met shopkorting. Ik heb er gebruik van gemaakt, zal shopkorting het bedrag aan mij toekenen, of weten ze wanneer ik iets retourneer?
Ik heb voor de tweede optie gekozen, alleen vraag ik me af hoe het zit met shopkorting. Ik heb er gebruik van gemaakt, zal shopkorting het bedrag aan mij toekenen, of weten ze wanneer ik iets retourneer?
Mag ik vragen waarom je de laptop niet laat repareren? Ik had bij mijn Studio 15 een probleem met de grafische kaart op dag #1, werd door een monteur de volgende dag vervangen. Prima service.NeutraleGast schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:09:
Omdat ik de laptop slechts 1 dag had. Al op dag 2 reparatie vind ik wel overdreven.jacobras schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:34:
[...]
Mag ik vragen waarom je de laptop niet laat repareren? Ik had bij mijn Studio 15 een probleem met de grafische kaart op dag #1, werd door een monteur de volgende dag vervangen. Prima service.
Nou als je bedrag nu is goed gekeurd, gelijk laten uitbetalen en er voor zorgen dat ze pas na 2okt op komen halen. Elke 1ste van de maand kregen ze het geld uit.NeutraleGast schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:09:
Nou ik heb ff bf3 gedaan en mn cpu cores schommelen tussen de 70- 78 graden. Speel ik Borderlands 2 dan komen ze niet hoger dan 60 graden, en planetside 2 geldt het zelfde.
Nu heb ik wat gegoogled en ik las iets over fan control, iemand daar ervaring meer of er meer kan over vertellen?
[ Voor 17% gewijzigd door Sjenker op 24-09-2012 20:55 ]
Ik heb het hier voor een tijdje al gepost, wat mij gebeurd is:
CiTeX schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:43:
Ik was gisteren op een LAN-Party en ben dus wel erg teleurgesteld van deze laptop.
Hij liep al na 3-4 uuren CoD: Modern Warfare 2 warm, zodat alles begon te laggen.
Erg jammer Dell...
Ik heb hem thuis altijd op een boekje, zodat er tussen de tafel en laptop ~5 cm zitten. Maar dat heb ik gisteren niet gedaan, omdat ik dacht, dat het zo ook wel moet gaan...Tja, mooi niet, he?
Erg jammer vind ik ook, dat de koeling van een 500 Euro Acer beter is, en die na een paar uurtjes niet begint te laggen...
Hmm ja. Maar je bent, correct me if im wrong, de enige met dat probleem tot nu toe. De koeling van de inspiron is welliswaar niet geweldig volgens notebookcheck, wel voldoende. Ik denk dat je gewoon pech hebt, als er meer mensen zijn die duidelijk kampen met koelings problemen dan hoor ik het graag.
bronThe performance of the graphics card remains unaffected during the stress test and the temperature fluctuates between 70 to 80 °C (158 to 176 °C). A subsequently run 3DMark 06 test showed the performance of the Inspiron at the same level as during a cold start. No temperature-based throttling could be observed.
Trouwens maken de dell 15R SE laptops gebruik van UEFI of BIOS?
Ik heb helemaal geen problemen met de koeling. Ik leg meestal wel iets onder de achterkant van de laptop zodat hij een centimeter of 2-3 van de tafel staat; dit zorgt voor betere koeling. Maar zonder dat heb ik er ook nooit problemen mee. Hele zaterdagen mee gegamed zonder te warm te worden. Zelfs niet met BF3 op hoge settings....
Ik denk dat er iets mis is met jouw laptop, want zeker MW2 is niet zo'n veeleisend spel, dus het lijkt me toch niet dat de GPU zo warm hoort te worden.
Edit:
Oops, ik dacht dat ik in de 17R SE forum zat en dat het over de 650m ging. Vergeet maar wat ik zei, hoewel het me toch vreemd lijkt, 7730 blijft toch geen slechte GPU lijkt me...
En als inderdaad niemand anders hetzelfde probleem heeft dan kan het goed zijn dat er toch iets fout zit in de laptop.
Ik denk dat er iets mis is met jouw laptop, want zeker MW2 is niet zo'n veeleisend spel, dus het lijkt me toch niet dat de GPU zo warm hoort te worden.
Edit:
Oops, ik dacht dat ik in de 17R SE forum zat en dat het over de 650m ging. Vergeet maar wat ik zei, hoewel het me toch vreemd lijkt, 7730 blijft toch geen slechte GPU lijkt me...
En als inderdaad niemand anders hetzelfde probleem heeft dan kan het goed zijn dat er toch iets fout zit in de laptop.
[ Voor 24% gewijzigd door Goudstalen op 25-09-2012 15:28 ]
Als ik het touchpad uitschakel met Fn + F3 en daarna weer inschakel met dezelfde combinatie, werkt alleen het touchpad. De knoppen eronder doen niets. Meer mensen met dat probleem?
Beter vermeld ik er even bij dat ik wel Win8 draai, die is nog niet met alles vriendjes
Beter vermeld ik er even bij dat ik wel Win8 draai, die is nog niet met alles vriendjes
[ Voor 22% gewijzigd door jacobras op 25-09-2012 20:09 ]