Die kan je hier vinden (Windows 7): http://en.community.dell....-links-digital-river.aspx
Anoniem: 463027
hoeveel jaar garantie zit er eigenlijk op de 15r se? ik kan het namelijk niet echt goed vinden op de dell site. volgens een bericht van radar (april 2012) levert dell 3 jaar garantie. En heeft er al iemand geprobeerde de blue-ray te vervangen voor de backlight en dan voor de prijs van 939 zonder kortingen?
In principe krijg je bij Dell één jaar Next Day In-Home Hardware Support service. Als je je garantie wilt verlengen kun je dit er zelf bij kopen. Momenteel kost twee jaar garantie €70,- en drie jaar €103,-.
Indien er kort na het vervallen van je garantie een probleem optreedt, is Dell meestal wel bereid om dit kosteloos voor je te repareren.
Indien er kort na het vervallen van je garantie een probleem optreedt, is Dell meestal wel bereid om dit kosteloos voor je te repareren.
Zijn ze niet voor 2 jaar garantie verplicht?!
Anoniem: 463027
Lekker vaag allemaal, aansprakelijkheid of garantie.
http://www.trosradar.nl/i...t_news]=68278&cHash=68278
Hier wordt weer gezegd dat dell 3 jaar volledige garantie biedt. Het artikel is een kleine 3 maanden oud.
http://www.trosradar.nl/i...t_news]=68278&cHash=68278
Hier wordt weer gezegd dat dell 3 jaar volledige garantie biedt. Het artikel is een kleine 3 maanden oud.
Mij is het ook niet geheel duidelijk. Kijk naar dit artikel van de consumentenbond over Apple:
Als dit artikeltje juist zou zijn, waarom wordt Apple dan in allerlei landen (waaronder Italië) op het matje geroepen?
Hetzelfde is van toepassing op Dell lijkt me?'Als Apple niet bereid is de informatie over garantie op zijn website aan te passen, overweegt de Consumentenbond juridische stappen. Ook het indienen van een klacht bij de Consumentenautoriteit is een mogelijkheid', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. 'Apple vertelt zijn klanten dat ze een éénjarige commerciële garantie hebben op Apple-producten, maar laat na te vermelden dat consumenten in Nederland wettelijk gezien recht hebben op een deugdelijk product gedurende de gehele verwachte levensduur van dat product. Bij aantoonbare gebreken heb je dus ook na het eerste jaar nog rechten, ook al koop je geen garantie bij'.
Behalve dat Apple niet duidelijk is over de wettelijke garantieregels, promoten zij op hun website het kostbare 'AppleCare Protection Plan' van 2 of 3 jaar. Dit overlapt grotendeels met de wettelijke garantie van consumenten, maar ook daarover is Apple niet duidelijk. Van een desktopcomputer van €2000 bijvoorbeeld mag verwacht worden dat deze bij normaal gebruik een aantal jaren zonder problemen functioneert. Gaat deze buiten de schuld van de consument eerder stuk dan verwacht, dan kan deze terecht bij de verkoper en heeft hij recht op herstel of vervanging en als dat niet mogelijk is (een deel van) het aankoopbedrag terug.
Als dit artikeltje juist zou zijn, waarom wordt Apple dan in allerlei landen (waaronder Italië) op het matje geroepen?
dat blijft na de "officiële" garantie periode altijd een strijd tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, dit laatste gaat helaas soms erg moeizaam, waarbij fabrikanten het gewoon eventueel op een rechtzaak aan laten komen.
Kan je ook in de DVD drive een extra batterij plaatsen?
Anoniem: 303530
Nee.
De EU regeling schrijft namelijk voor dat je minimaal 2 jaar garantie/aansprakelijkheid (ik ben de term even vergeten, maar dat doet er niet toe) moet leveren. Nederland had destijds de regel je garantie/aansprakelijkheid had zolang je mag verwachten dat het product werkt. Dat is minimaal 6 maanden. Dat houd min of meer in dat het in elk land illegaat is voor apple om 2 jaar garantie te verkopen behalve in nederland. Well done, wethouder
Een belangrijk verschil tussen apple en dell is dat je bij dell niet direct garantie koopt, maar service. Na 2 jaar wil dell je vaak, maar niet, altijd helpen. Maar dan mag je je notebook opsturen. Voor de in-home garantie moet je uiteraard betalen. Ik ben wel van mening dat de consument bij dell slecht wordt voorgelicht over deze kwestie. Het beleid lijkt per medewerker ook te verschillen....
Omdat nederland.Olympia schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:16:
De EU regeling schrijft namelijk voor dat je minimaal 2 jaar garantie/aansprakelijkheid (ik ben de term even vergeten, maar dat doet er niet toe) moet leveren. Nederland had destijds de regel je garantie/aansprakelijkheid had zolang je mag verwachten dat het product werkt. Dat is minimaal 6 maanden. Dat houd min of meer in dat het in elk land illegaat is voor apple om 2 jaar garantie te verkopen behalve in nederland. Well done, wethouder
Een belangrijk verschil tussen apple en dell is dat je bij dell niet direct garantie koopt, maar service. Na 2 jaar wil dell je vaak, maar niet, altijd helpen. Maar dan mag je je notebook opsturen. Voor de in-home garantie moet je uiteraard betalen. Ik ben wel van mening dat de consument bij dell slecht wordt voorgelicht over deze kwestie. Het beleid lijkt per medewerker ook te verschillen....
Hier maak je een "klein" foutje.. Het is namelijk zo dat het Europees recht boven de Nederlandse wet staat, indien dit voordeel oplevert voor de consument. Dus in dit geval hebben wij ook bij Dell nog recht op 2 jaar garantie.Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 01:33:
Nee.
[...]
Omdat nederland.
De EU regeling schrijft namelijk voor dat je minimaal 2 jaar garantie/aansprakelijkheid (ik ben de term even vergeten, maar dat doet er niet toe) moet leveren. Nederland had destijds de regel je garantie/aansprakelijkheid had zolang je mag verwachten dat het product werkt. Dat is minimaal 6 maanden. Dat houd min of meer in dat het in elk lang illegaat is voor apple om 2 jaar garantie te verkopen behalve in nederland. Well done, wethouder
In de Nederlandse wet staat inderdaad dat het naar redelijkheid gaat. Dus hoe lang mag ik verwachten dat een product van een dergelijke prijs correct zijn werk doet. Ik denk niet dat er een rechter in Nederland is die zal zeggen dat een laptop van 1000 euro een levensverwachting mag hebben van 6 maanden. Dan zou je dus elke 6 maanden een laptop moeten aftikken van 1000 euro, tenzij je het geluk hebt dat de laptop iets langer mee gaat. Je kan eerder verwachten dat dit richting de 3 jaar gaat. Dit namelijk ook de afschrijvingstermijn die door de belastingdienst wordt aangehouden. Echter is dit koffiedik kijken omdat er nergens een echte tijd is vastgelegd in onze wet en regelgeving.
Anoniem: 468064
Hulp gevraagd!
Beste forum gebruikers.
Gisteren heb ik ook eindelijk na 2 weken wachten de 15r SE met 32GB ssd ontvangen.
Nou wou ik meteen Windows opnieuw installeren omdat er geen partities zijn gemaakt.
Het probleem is nu bij de installatie ziet Windows 7 geen HDD?
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Beste forum gebruikers.
Gisteren heb ik ook eindelijk na 2 weken wachten de 15r SE met 32GB ssd ontvangen.
Nou wou ik meteen Windows opnieuw installeren omdat er geen partities zijn gemaakt.
Het probleem is nu bij de installatie ziet Windows 7 geen HDD?
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Nou heb m binnen, eerste indruk, mooi dingetje. Het mat scherm is heerlijk nu ik buiten in de zon zit. Maakt niet veel herrie, paar minpuntjes maar absoluut geen dealbreakers. Het constante gezeur om welke grafische kaart gebruikt moet worden, en de fragiel aanvoelende on off knop.
Edit:
Nog een minpuntje is dat er blijkbaar verkeerde drivers opstonden, 1x in windows een bsod gehad, 1x direct na het opstarten van 3dmark vantage. Alle drivers gewiped, nieuwe gedownload vd dell site. Degenen van de catalyst site werkten helaas niet. Kreeg een melding kan niet installeren omdat incompatible hardware is gevonden. Anyway die dell drivers waren gelukkig aardig recent, van vorige maand, dus daarmee doe ik het, en de eerste run 3dmark vantage geeft geen BSOD.
Wat ook jammer is is dat de 1TB schijf maar 1 partitie heeft, de C, ik hou persoonlijk van 2 of meerdere partities, 1 voor het os en programma's de andere voor userdata.
Dan nog een vraagje / uitdaging
Op de laptop zit een vga aansluiting en een hdmi, ik heb op beide een scherm aangesloten, maar kan in windows slechts 1 scherm tegelijk uitbreiden / dupliceren. Dit kan via vga of hdmi terwijl beide bezet zijn door een monitor. Ik was benieuwd of het mogelijk is uit te breiden naar 2 monitoren. Deze link laat vermoeden van wel:
http://www.notebookcheck....eon-HD-7730M.72678.0.html
zegt zelfs dat de kaart eyefinity ondersteund tot wel 6 monitoren, maar dat hiervoor enduro uitgeschakeld moet zijn. Als ik daarop zoek vind ik weer dat enduro onmogelijk uit te schakelen valt. Rare informatie dus. Iemand ideeen?
Edit:
Nog een minpuntje is dat er blijkbaar verkeerde drivers opstonden, 1x in windows een bsod gehad, 1x direct na het opstarten van 3dmark vantage. Alle drivers gewiped, nieuwe gedownload vd dell site. Degenen van de catalyst site werkten helaas niet. Kreeg een melding kan niet installeren omdat incompatible hardware is gevonden. Anyway die dell drivers waren gelukkig aardig recent, van vorige maand, dus daarmee doe ik het, en de eerste run 3dmark vantage geeft geen BSOD.
Wat ook jammer is is dat de 1TB schijf maar 1 partitie heeft, de C, ik hou persoonlijk van 2 of meerdere partities, 1 voor het os en programma's de andere voor userdata.
Dan nog een vraagje / uitdaging
Op de laptop zit een vga aansluiting en een hdmi, ik heb op beide een scherm aangesloten, maar kan in windows slechts 1 scherm tegelijk uitbreiden / dupliceren. Dit kan via vga of hdmi terwijl beide bezet zijn door een monitor. Ik was benieuwd of het mogelijk is uit te breiden naar 2 monitoren. Deze link laat vermoeden van wel:
zegt zelfs dat de kaart eyefinity ondersteund tot wel 6 monitoren, maar dat hiervoor enduro uitgeschakeld moet zijn. Als ik daarop zoek vind ik weer dat enduro onmogelijk uit te schakelen valt. Rare informatie dus. Iemand ideeen?
[ Voor 79% gewijzigd door Snuurtje op 02-08-2012 02:20 ]
Hallo,
vandaag heb ik hem gekregen en ik vind hem gewoon prachtig.
ik heb nur wel een vraag vanwege de akku.
Ik zal hem als een Destop Replacement gebruiken, dus hangt hij altijd aan de lader.
Ik weet nu niet hoe ik met de akku overweg moet, heb hem niet echt nodig.
Ik heb 3 Variante in t internet gelezen:
1. Helemaal leeg laten lopen en eruit doen en weg laten.
2.Helemaal vol laten lopen, en dan eruit doen.
3. Tot ca. 80% laden en dan eruit doen.
Bij alle variante moet je hem iedere 3-5 weken een keer gebruiken.
Weet hier iemand raad? Wil graag dat de akku ook na 3 jaar nog doet.
Ik zal hem als een Destop Replacement gebruiken, dus hangt hij altijd aan de lader.
Anoniem: 458728
Ik wil ook een Dell inspiron 15r se gaan kopen en de HDD vervangen door een SSD en de HDD in de plaats van de disc drive. Ik heb hier echter nog geen ervaring mee en vroeg me af of iemand een goede handleiding weet? of andere tips om het goed uit te voeren?
alvast bedankt
alvast bedankt
Sowieso niet kiezen voor optie 1 en 2. En optie 3, ik zou voor de 40% gaan. Fabrikanten verschepen accu's ook nooit helemaal vol of leeg. Elke accu heeft een minimale spanning nodig. In de accu's speelt zich een chemisch process af wat afhankelijk van de temperatuur sneller/minder snel gaat. Het liefst zou je accu op 40-% vd maximale capaciteit op een koele plek willen leggen. Maar ook al gebruik je m niet dan zal hij altijd nog slijten.CiTeX schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 02:50:
Hallo,
www.frees-it.com
Je moet een accu sowieso niet volledig opladen of volledig ontladen; op deze manier kalibreer je je accu en dat zou je maximaal één keer per maand kunnen doen. Het wordt aangeraden om je accu nooit voller te doen dan +/- 97% en nooit leger dan 5% om slijtage te reduceren.CiTeX schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 02:50:
Hallo,
Als je je accu wilt bewaren, kun je hem het beste met een lading van 40% bewaren zoals Bladeslayer al aangaf.
Ik heb precies hetzelfde gedaan en voor mij was deze manual voldoende: http://support.dell.com/s...ns7520/du/om15R/OM_du.pdfAnoniem: 458728 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:57:
Ik wil ook een Dell inspiron 15r se gaan kopen en de HDD vervangen door een SSD en de HDD in de plaats van de disc drive. Ik heb hier echter nog geen ervaring mee en vroeg me af of iemand een goede handleiding weet? of andere tips om het goed uit te voeren?
alvast bedankt
Je hebt natuurlijk wel een hdd caddy nodig om de hdd op de plaats van de disc drive te plaatsen.
[ Voor 8% gewijzigd door Brikkah op 02-08-2012 18:21 ]
Anoniem: 458728
Ah mooi om te horen, en bedankt voor de link!Brikkah schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 18:20:
[...]
Ik heb precies hetzelfde gedaan en voor mij was deze manual voldoende: http://support.dell.com/s...ns7520/du/om15R/OM_du.pdf
Je hebt natuurlijk wel een hdd caddy nodig om de hdd op de plaats van de disc drive te plaatsen.
zouden jullie aanraden gewoon een hdd caddy via ebay te bestellen? op Nederlandse sites zijn ze veel duurder.
Ik heb deze gevonden op ebay
En dan gewoon na de aanpassingen windows instaleren via een USB neem ik aan?
Probeer het nog een keer...Boomhunta schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:09:
Ik heb er zo straks een 15r se met ssd besteld en geld zo ongeveer gelijk over gemaakt, nu wachten op bevestiging...
Zo te lezen is het zekers geen miskoop.
Paar vraagjes
1. zit windows al op de ssd geinstalleerd?
2. als je perse iets zelf op de msata ssd wil zetten en dus de boel aanpast, kan dit nog negatieve gevolgen hebben? aangezien je iets mee gaat doen wat niet helemaal de bedoeling is..
Iemand wie hier antwoord op kan geven?
Windows is niet standaard op de SSD geïnstalleerd, het wordt gebruikt als cache zodat de veelgebruikte programma's (en Windows zelf) sneller laden.
Ik ben niet helemaal thuis in mSata SSD's, maar wat ik ervan kan lezen is het gewoon een SSD op een pci kaart welke overweg kan met SATA (http://www.anandtech.com/...00-msata-128gb-ssd-review). Ik kan verder niet veel vinden over Windows 7 geïnstalleerd op een mSata SSD (behalve dat mensen zeiden dat ze het gingen doen), dus het is gewoon proberen.
Ik ben niet helemaal thuis in mSata SSD's, maar wat ik ervan kan lezen is het gewoon een SSD op een pci kaart welke overweg kan met SATA (http://www.anandtech.com/...00-msata-128gb-ssd-review). Ik kan verder niet veel vinden over Windows 7 geïnstalleerd op een mSata SSD (behalve dat mensen zeiden dat ze het gingen doen), dus het is gewoon proberen.
Ik heb hem ook via ebay besteld en wel deze: http://www.ebay.com/itm/w...OC:NL:3160#ht_7380wt_1163Anoniem: 458728 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 10:38:
[...]
Ah mooi om te horen, en bedankt voor de link!
zouden jullie aanraden gewoon een hdd caddy via ebay te bestellen? op Nederlandse sites zijn ze veel duurder.
Kreeg hem ongeveer binnen 2 weken thuisbezorgd!
Hmm ik ben benieuwd wat er met mijn 7730M aan de hand is. Als ik een spel draai met de Intel 4000 heb ik meer FPS dan met de 7730M? Zeer opmerkelijk..
Ik heb de drivers al een keer geherinstalleerd, maar dat mocht niet baten. Wat nu?
Ik heb de drivers al een keer geherinstalleerd, maar dat mocht niet baten. Wat nu?
[ Voor 34% gewijzigd door Olympia op 04-08-2012 02:01 ]
Hallo,
ik wou Donderdag met de "Dell Datasafe Back Up" een back up van mijn Recovery maken, maar ik had geen leege Dvd, dus heb ik de volgende dag een paar Dvds gekocht (DVD-RW).
Maar, dat lieve programma ondersteunt geen DVD-RW, alleen maar DVD-R !
Weer naar de winkel gegaan, en ze hebben alleen 10 stuks DVD-R voor maar liefst 6 €.
Nu wil ik geen 10 stuks koopen, omdat ik er maar 2 nodig heb...Gewoon stom programma!
Ik heb nu gewoon met de "Acronis True Image WD Edition" een image van de Recovery Partitie gemaakt, en deze op men externe hard drive gedaan. Moet toch ook gaan, of niet?
En nu naar mijn eigenlijke vraag:
Hoe zit het met de garantie, als ik een cleane Windows versie erop doe? Heeft er niets mee te doen, of wel?
Er zit gewoon ongelofelijk veel troep op. Hij heeft om te starten een paar secondes nodig, maar als ie in Windows is, zit ik er nog wel 2-3 minuten tot hij echt werkt...
ik wou Donderdag met de "Dell Datasafe Back Up" een back up van mijn Recovery maken, maar ik had geen leege Dvd, dus heb ik de volgende dag een paar Dvds gekocht (DVD-RW).
Maar, dat lieve programma ondersteunt geen DVD-RW, alleen maar DVD-R !
Weer naar de winkel gegaan, en ze hebben alleen 10 stuks DVD-R voor maar liefst 6 €.
Nu wil ik geen 10 stuks koopen, omdat ik er maar 2 nodig heb...Gewoon stom programma!
Ik heb nu gewoon met de "Acronis True Image WD Edition" een image van de Recovery Partitie gemaakt, en deze op men externe hard drive gedaan. Moet toch ook gaan, of niet?
En nu naar mijn eigenlijke vraag:
Hoe zit het met de garantie, als ik een cleane Windows versie erop doe? Heeft er niets mee te doen, of wel?
Er zit gewoon ongelofelijk veel troep op. Hij heeft om te starten een paar secondes nodig, maar als ie in Windows is, zit ik er nog wel 2-3 minuten tot hij echt werkt...

Nee hoor, je kunt gewoon een schone Windows 7 erop zetten.
Ok bedankt.
Waar hebben jullie het allemaal over? Bij mij heeft ie nog nooit gevraagd welke grafische kaart hij moet gebruiken. Hij doet t gewoon van alleen, tot nu toe CoD 2, CoD 4, Minecraft (jaja, klein broertje
), Driver San Francisco gespeeld. Heeft nog niet een keer gevraagd.
Waar hebben jullie het allemaal over? Bij mij heeft ie nog nooit gevraagd welke grafische kaart hij moet gebruiken. Hij doet t gewoon van alleen, tot nu toe CoD 2, CoD 4, Minecraft (jaja, klein broertje
Anoniem: 347845
Ik slaag er maar niet in om Minecraft gebruik te laten maken van de AMD kaart. Heb in CCC zowel Java als Minecraft.exe aangeduidt met 'hoge prestaties'. De perfomance is nog steeds om te huilen! Iemand een idee hoe dit komt?
Anoniem: 468615
Ik heb een caddy aangeschaft met hierin een samsung 830 ssd. Gewoon windows installeren en klaar is Jan, maar dit lukt niet. De ssd wordt goed herkend, maar zodra ik een partitie of unallocated space kies om windows op te installeren stop het met de foutmelding: "Setup was unable to create a new system partition".Anoniem: 458728 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 10:38:
[...]
Ah mooi om te horen, en bedankt voor de link!
Mijn versie van de laptop heeft de 32GB cache ssd en naar het schijnt gooit deze feature roet in het eten bij een verse windows installatie. De volgende dingen heb ik geprobeerd zonder succes:
- installatie vanaf USB drive
- installatie vanaf (externe) dvd drive
- boot volgorde aanpassen
- de originele hdd verwijderen tijdens installatie
Ik heb nog niet geprobeerd te installeren zonder de cache SSD omdat ik daarvoor zowat de hele laptop uit mekaar moet draaien.
Heeft iemand al meer succes geboekt met een verse windows install op deze laptop?
Mn laptop maakt telkens een tik geluid...
edit: lag aan chrome als goed is java probleem opgelost
Oja en als ik op canyourunit.com wat spul test enzo, pakt hij de intel videokaart ipv amd radeon, toch geeft hij dan wel weer aan dat ik 2.1gb gpu heb iemand idee?
edit: lag aan chrome als goed is java probleem opgelost
Oja en als ik op canyourunit.com wat spul test enzo, pakt hij de intel videokaart ipv amd radeon, toch geeft hij dan wel weer aan dat ik 2.1gb gpu heb iemand idee?
[ Voor 96% gewijzigd door Sjenker op 06-08-2012 21:28 ]
De AMD-kaart is vrij nieuw, dus het is niet gek dat hij nog niet herkend wordt.
Zojuist ook de 15R SE besteld met de SSD en de backlight keyboard. Nu maar wachten tot hij wordt afgeleverd.
Ik had sinds November 2011 een Asus N55SF-S1194V, maar daar ging tot 2 maal toe binnen 3 maanden de HD naar de hemel. Dus mijn eigen apparaat wilde ik niet meer. Of geld terug of een nieuwe met dezelfde of betere specs. Asus deed heel moeilijk, maar na veel gezeur en dreigen met juridische stappen mijn volledige aankoopbedrag terug gekregen.
Nu dus deze Dell besteld. Hopelijk gaat alles goed nu en heb ik een lange tijd plezier van dat ding. Bij ons op de zaak is alles Dell, dus besteld via de EEP site en met gebruik van de kortingsbonnen.
Hoe lang is gemiddeld de levertijd van Dell?
Ik had sinds November 2011 een Asus N55SF-S1194V, maar daar ging tot 2 maal toe binnen 3 maanden de HD naar de hemel. Dus mijn eigen apparaat wilde ik niet meer. Of geld terug of een nieuwe met dezelfde of betere specs. Asus deed heel moeilijk, maar na veel gezeur en dreigen met juridische stappen mijn volledige aankoopbedrag terug gekregen.
Nu dus deze Dell besteld. Hopelijk gaat alles goed nu en heb ik een lange tijd plezier van dat ding. Bij ons op de zaak is alles Dell, dus besteld via de EEP site en met gebruik van de kortingsbonnen.
Hoe lang is gemiddeld de levertijd van Dell?
Panasonic TV, Soundbar en BlueRay speler en Ziggo Alles in 1 Complete
Vorige week maandag een 15R SE besteld, kwam donderdag al binnen.
Echter de '6' toets geeft geen weerstand bij het indrukken, dus een mailtje gestuurd en krijg een nieuw toetsenbord opgestuurd, had ook de optie om een monteur te laten komen, maar dat komt wel goed.
Echter de '6' toets geeft geen weerstand bij het indrukken, dus een mailtje gestuurd en krijg een nieuw toetsenbord opgestuurd, had ook de optie om een monteur te laten komen, maar dat komt wel goed.
@Madweasel
Ik heb het zelf niet geinstalleerd, dat was mijn broertje. En ik denk dus ook dat hij niets heeft veranderd..Het enige wat ik in het begin heb gedaan, was een nieuwe driver van ATI te downloaden.
Verder heb ik niets gedaan, en ik denk dus ook niet dan mijn broertje iets heeft veranderd.
@Thaitai
Een ruime week, na betaling.
Ik heb het zelf niet geinstalleerd, dat was mijn broertje. En ik denk dus ook dat hij niets heeft veranderd..Het enige wat ik in het begin heb gedaan, was een nieuwe driver van ATI te downloaden.
Verder heb ik niets gedaan, en ik denk dus ook niet dan mijn broertje iets heeft veranderd.
@Thaitai
Een ruime week, na betaling.
Well, ik heb betaald met mijn credit card, dus als hij er eind volgende week is, vind ik het best. ZIt er bij Dell ook zoveel bloatware op, net als bij Asus?
@Thaitai
Die vraag kan ik alleen met ja beantwoorden.
Je gaat het wel merken, dat de laptop langzamer is dan hij zou moeten..
Die vraag kan ik alleen met ja beantwoorden.
Je gaat het wel merken, dat de laptop langzamer is dan hij zou moeten..
De laptop is inderdaad bezaaid met bloatware, maar in een kwartiertje tijd kun je zelf de onnodige programma's verwijderen.
Ik snap niet waarom men er altijd zo'n probleem van maakt.
Ik snap niet waarom men er altijd zo'n probleem van maakt.
kunnen jullie wat bloatware noemen wat er eigenlijk gelijk af kan? Heb er niet zoveel verstand en atm geen ivm werk om me er in te verdiepen
Dat zou inderdaad wel handig zijn. Misschien kan dat bovenaan in dit topic worden gezet, dan heeft iedereen er wat aan.Boomhunta schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:53:
kunnen jullie wat bloatware noemen wat er eigenlijk gelijk af kan? Heb er niet zoveel verstand en atm geen ivm werk om me er in te verdiepen
O ja, de bevestiging gehad and volgens Dell, wordt hij uiterlijk op 20 Augustus geleverd. Hij heeft nu de status "in productie". Ik ben benieuwd.
Misschien een idee om de computer even opnieuw te installeren? Zodra je de schone installatie erop hebt staan, ga je naar Dell, daar ga je naar "mijn systeem" en dan naar "drivers en downloads", als je deze allemaal installeert, of de aanbevolen drivers installeert, heb je een schoon systeem met alle nodige drivers geïnstalleerd .Boomhunta schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:53:
[ Voor 7% gewijzigd door RoQue. op 08-08-2012 19:44 ]
Ik zou hem ook pas volgende week krijgen, maar is in een keer een week vervroegd hij is iets van 4 dagen in productie geweest voor dat ik verzend bevestiging kreeg met trace code voor op ups.Thaitai schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:13:
[...]
Dat zou inderdaad wel handig zijn. Misschien kan dat bovenaan in dit topic worden gezet, dan heeft iedereen er wat aan.
O ja, de bevestiging gehad and volgens Dell, wordt hij uiterlijk op 20 Augustus geleverd. Hij heeft nu de status "in productie". Ik ben benieuwd.
Wat is beter volgens jullie? De 32 GB SSD variant van de harde schijf pakken of dit niet doen en dan zelf op de plek van de CD/DVD een SSD van 128/256 GB inbouwen?
Uiteraard is optie 1 wat goedkoper en simpeler maar ik wil vooral flinke performance van mijn nieuwe laptop met o.a. Photoshop.
Hoor graag snel jullie mening zodat ik vanavond nog kan bestellen!
Of de 32 GB SSD variant bestellen en die 32 GB vervangen door een grotere? Of kan dat niet op tegen een 'echte' SSD? En als ik hem wil vervangen moet ik hem dan persé met de 32 GB bestellen of heeft de variant zonder MSATA schijf hier wel een aansluiting voor?
Uiteraard is optie 1 wat goedkoper en simpeler maar ik wil vooral flinke performance van mijn nieuwe laptop met o.a. Photoshop.
Of de 32 GB SSD variant bestellen en die 32 GB vervangen door een grotere? Of kan dat niet op tegen een 'echte' SSD? En als ik hem wil vervangen moet ik hem dan persé met de 32 GB bestellen of heeft de variant zonder MSATA schijf hier wel een aansluiting voor?
[ Voor 26% gewijzigd door MiKeZZa op 08-08-2012 21:24 ]
Ga gewoon voor de 2e optie.MiKeZZa schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:09:
Wat is beter volgens jullie? De 32 GB SSD variant van de harde schijf pakken of dit niet doen en dan zelf op de plek van de CD/DVD een SSD van 128/256 GB inbouwen?
Zelf er eentje inzetten is altijd beter imo. Verder kun je de CD drive wel vervangen voor de HDD die je eruit haalt! Ideaal dacht ik zo.
Ook beter dan een MSata 256 gb pakken als vervanging van de 32 GB? Want dan zie ik geen voordelen meer van het vervangen van de CD/DVD....ChillPascal schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:56:
[...]
Ga gewoon voor de 2e optie.
Zelf er eentje inzetten is altijd beter imo. Verder kun je de CD drive wel vervangen voor de HDD die je eruit haalt! Ideaal dacht ik zo.
De technologie van Intel (ntel Rapid Start, Intel Smart Response, and Intel Smart Connect. ) ondersteunt maximaal; 32 Gb.MiKeZZa schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:01:
[...]
Ook beter dan een MSata 256 gb pakken als vervanging van de 32 GB? Want dan zie ik geen voordelen meer van het vervangen van de CD/DVD....
Je kan het beste de SSD variant pakken en er verder niks meer aan doen. Die technologieen
zorgen er wel voor dat de laptop net zo snel is als een OS op een SSD(msata ssd wordt als een
soort cache drive gebruikt, het OS staat niet op de ssd zelf)
Ik heb voor de liefhebber hier een link met documentatie over de hoe Intel de cache msata ssd gebruikt:
KLIK voor PDF
[ Voor 13% gewijzigd door CyberCube op 09-08-2012 09:00 ]
Kijk daar kan ik wat mee! Geweldig!CyberCube schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:56:
[...]
De technologie van Intel (ntel Rapid Start, Intel Smart Response, and Intel Smart Connect. ) ondersteunt maximaal; 32 Gb.
Je kan het beste de SSD variant pakken en er verder niks meer aan doen. Die technologieen
zorgen er wel voor dat de laptop net zo snel is als een OS op een SSD(msata ssd wordt als een
soort cache drive gebruikt, het OS staat niet op de ssd zelf)
Ik heb voor de liefhebber hier een link met documentatie over de hoe Intel de cache msata ssd gebruikt:
KLIK voor PDF
Ik moet overigens zeggen dat ik nergens zie staan in jouw link of op Google dat er sprake is van een max. van 32 GB voor die technieken van Intel....
Maar als hij hem als Cache gebruikt i.p.v. als harddisk dan lijkt dit me een stuk zuininger. Mijn Windows mappie van 18GB zal hij tenslotte niet 100% in de cache opnemen lijkt me.
Dan heb ik er goed aan gedaan om die 32 GB variant te pakken en het eerst eens aan te kijken hoe dat performed. Heb er nu al zin in (terwijl hij voor m'n vrouw gekocht is
Dat is inderdaad niet in deze documentatie terug te vinden, ik heb het gisteren nog ergens gelezen maar heb geen idee meer waar. Ik ga voor je zoeken! Het was 1 van de genoemde technologieën die niet meer dan 32Gb aan kan. Een andere kan bijvb niet meer dan 8Gb werkgeheugen aan. Het is trouwens mogelijk om de laptop tot 16 Gb uit te bereiden, voor wie dit nog niet wist!MiKeZZa schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:08:
[...]
Kijk daar kan ik wat mee! Geweldig!
Ik moet overigens zeggen dat ik nergens zie staan in jouw link of op Google dat er sprake is van een max. van 32 GB voor die technieken van Intel....
Maar als hij hem als Cache gebruikt i.p.v. als harddisk dan lijkt dit me een stuk zuininger. Mijn Windows mappie van 18GB zal hij tenslotte niet 100% in de cache opnemen lijkt me.
Dan heb ik er goed aan gedaan om die 32 GB variant te pakken en het eerst eens aan te kijken hoe dat performed. Heb er nu al zin in (terwijl hij voor m'n vrouw gekocht is), de 22e is de geplande afleverdatum... Dus 13 dagen wachttijd vanaf bestellen, niet heel kort maar gezien de berichten hier niet verkeerd.
Maar is het wel nodig, de msata ssd wordt dus voor cache gebruikt, om deze uit te bereiden naar 64 Gb? Het is namelijk niet mogelijk om vanaf een msata ssd te booten. Dus je OS op de msata ssd zetten heeft geen zin. Wat je zou ooit dan nog zou kunnen doen is HD + SSD + MSATA SSD. En dan de Msata ssd voor cache en de ssd voor je OS!
De levertijd valt nog best mee. Ik heb he gisteren besteld en verwachte datum is de 28e, misschien komt het omdat ik hem met backlit toetsenbord heb besteld?
[ Voor 23% gewijzigd door CyberCube op 09-08-2012 09:34 ]
Dat maximum is inderdaad niet overal even makkelijk te vinden. Hoewel ik zelf toch voor een 'normale' SSD ben gegaan (in een 17" had ik daar de ruimte voor), heb ik in eerste instantie nog wel even naar caching gekeken. Het maximum zou 64 GB zijn (de rest kan je dan wel gebruiken als normale drive):MiKeZZa schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:08:
Intel (screenshot laat een 112 GB SSD zien met daaronder de optie voor 18.6 GB of 64 GB)
Wikipedia
Verder heeft Anandtech nog een test gedaan (met een Z68 chipset) waarbij je de snelheid van de caching SSD bij meerdere keren opstarten duidelijk richting een normale SSD ziet gaan.
Heb je dan ook de 15R SE variant met ssd en backlit besteld?CyberCube schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 09:13:
[...]
De levertijd valt nog best mee. Ik heb hem gisteren besteld en verwachte datum is de 28e, misschien komt het omdat ik hem met backlit toetsenbord heb besteld?
Dat is de mijne en ik heb besteld op 7 Aug. Moet hem rond de 20e krijgen.
Dan nog een andere vraag. De 15R SE heeft een Intel 2230 Wireless Card. Hoe verhoudt deze zich tot de meer geroemde N-6300 of N-6230?
Ik ben gewoon benieuwd. Zolang hij maar goed samen werkt met mijn Linksys E-4200...
Dan een laatste vraag. In mijn overleden Asus zat een Nvidia GT-555M videokaart. In deze een AMD Radeon HD 7730M. Zit daar veel verschil tussen?
@Thaitai
http://www.notebookcheck....orce-GT-555M.41933.0.html
Scores 3DMark11 tonen een licht voordeel voor de 7730. Zal hoogstwaarschijnlijk van spel tot spel afhangen, maar de 7730M is toch net iets beter.
Scores 3DMark11 tonen een licht voordeel voor de 7730. Zal hoogstwaarschijnlijk van spel tot spel afhangen, maar de 7730M is toch net iets beter.
Ik heb inderdaad de ssd variant + backlit besteldThaitai schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:18:
[...]
Heb je dan ook de 15R SE variant met ssd en backlit besteld?
Dat is de mijne en ik heb besteld op 7 Aug. Moet hem rond de 20e krijgen.
Anoniem: 460992
Als ik het standaard model bestel (zonder SSD) kan ik dan de harddisk die er in zit gewoon vervangen door mijn crucial m4 ? Lees op notebookcheck dat de mSATA-SSD interface er standaard niet op zit, maar dat is iets anders dan normale harddisk toch?
Heeft iemand dit toevallig al gedaan? Zit de HDD eenvoudig achter een klepje ofzo of moet de hele laptop open waardoor de garantie mogelijk vervalt?
Heeft iemand dit toevallig al gedaan? Zit de HDD eenvoudig achter een klepje ofzo of moet de hele laptop open waardoor de garantie mogelijk vervalt?
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 460992 op 09-08-2012 18:51 ]
Brackets zitten(Bij de inspiron 17R SE) achter een kapje idd, deze is los te laten met twee schroefjes en je kan het klepje er zo af halen. Wanneer je je SSD plaatst moet je deze op de plek waar de HDD nu zit plaatsen en de HDD in de andere(lege) bracket. Dit is tenminste bij de 17R zo. De tweede bracket had bij mij geen schroefjes om de tweede schijf vast te maken dus heb ik twee schroefjes voor de SSD en de HDD gebruikt
IK heb nu meerdere spellen gespeeld, maar ik nog geen een keer de optie gezien om te kiezen welke videokaart ik wil.. Of werkt dat niet met spellen wie je via steam opstart? Of moet je dat dan ergens handmatig in het configuratie scherm kijken? Ik ga morgen blacklight retribution spelen kijken of hij dan wel de popup geeft.
Dat heeft er inderdaad niks mee te maken. Voor het implementeren van een SSD in de drive bay of gewoon op de plaats van de oude hardeschijf ben je geen m-sata nodig!Anoniem: 460992 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 18:19:
Als ik het standaard model bestel (zonder SSD) kan ik dan de harddisk die er in zit gewoon vervangen door mijn crucial m4 ? Lees op notebookcheck dat de mSATA-SSD interface er standaard niet op zit, maar dat is iets anders dan normale harddisk toch?
[ Voor 3% gewijzigd door CyberCube op 10-08-2012 09:42 ]
Anoniem: 460992
Maar moet daarvoor de achterkant van de laptop ofzo of kun je daar zo bij (zoals bij een ThinkPad t61)? Is dit hetzelde met 15r se of zit die anders in elkaar dan de 17r se? Heeft iemand hier ervaring mee?Royy schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:32:
Brackets zitten(Bij de inspiron 17R SE) achter een kapje idd, deze is los te laten met twee schroefjes en je kan het klepje er zo af halen. Wanneer je je SSD plaatst moet je deze op de plek waar de HDD nu zit plaatsen en de HDD in de andere(lege) bracket. Dit is tenminste bij de 17R zo. De tweede bracket had bij mij geen schroefjes om de tweede schijf vast te maken dus heb ik twee schroefjes voor de SSD en de HDD gebruikt
OK, bedankt.Anoniem: 347845 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:28:
@Thaitai
http://support.dell.com/s...ns7520/du/om15R/OM_du.pdfAnoniem: 460992 schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:29:
[...]
Maar moet daarvoor de achterkant van de laptop ofzo of kun je daar zo bij (zoals bij een ThinkPad t61)? Is dit hetzelde met 15r se of zit die anders in elkaar dan de 17r se? Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien ook wel handig om die link in de OP te zetten ?
Van wat ik net heb gelezen is heeft de 15R SE één plek voor de HDD, mocht je een tweede willen moet deze ten kosten gaan van je dvd/bluray speler. het ''kapje'' kan je er wel voor gebruiken om dit aan de buitenkant te verbergen. bij de 17r( en denk ook bij de 15r) heb je twee 'kapjes aan de onderkant van de laptop, eentje waar de harde schijf(en) en je werkgeheugen, wlan kaartje etc in zit, en achter de ''grote'' kap zit de dvd speler. neem aan dat je hier de grote kap voor af moet halen. heb ik zelf namelijk niet geprobeerd maar je kan er vanaf de kleine kap niet bij.. Succes ermee :-)
Besteld op 7 aug.Boomhunta schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:54:
[...]
Ik zou hem ook pas volgende week krijgen, maar is in een keer een week vervroegd hij is iets van 4 dagen in productie geweest voor dat ik verzend bevestiging kreeg met trace code voor op ups.
Beloofd voor 20 aug.
Vandaag reeds per UPS verzonden en wordt na aller waarschijnlijkheid op 13 aug thuis afgeleverd.
Toch wel snel van Dell...
Ze doen het denk ik bewust zodat het alleen kan meevallen en mocht er iets onderweg gebeuren dat het toch weer later wordt heb je als klant ook geen of minder grote teleurstelling.Thaitai schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 15:30:
[...]
Besteld op 7 aug.
Beloofd voor 20 aug.
Vandaag reeds per UPS verzonden en wordt na aller waarschijnlijkheid op 13 aug thuis afgeleverd.
Toch wel snel van Dell...
Hoe zit het met de videokaarten ik heb nog bij geen enkel spel gehad dat de laptop vroeg met welke videokaart ik het wil afspelen.
Ik heb nu een Dell Inspiron 15R SE met i5 (n0015s05) besteld. Hierbij heb ik maar de 3 jaar Next Day In-Home Hardware Support service , een 4 gig usb stick, Windows dvd en een neopreen sleeve erbij genomen.
Hierbij heb ik de 5% EPP, 10% coupon korting op de laptop en 15% korting op de accessoires. Verder had ik mij wel ingelogd met het shopkorting.nl account (Geen idee wanneer en hoe ik de 7% hiervan terug krijg.) En ik kwam uit op 682.01 euro ex. BTW. Daarnaast gelijk de Samsung 830 128gb erbij besteld voor 99 euro (Alternate, inc. verzending.)
Ik zal in de pricewatch een review plaatsen als ik hem een tijdje in gebruik heb (Hij zal volgens de orderbevestiging 2012-08-30 aan moeten komen.)
Edit: Ik heb net mail van shopkorting.nl en ik heb 47.74 tegoed nu! Als het goed is kan ik dit aankomende week naar mijn bankrekening gestort krijgen.
Hierbij heb ik de 5% EPP, 10% coupon korting op de laptop en 15% korting op de accessoires. Verder had ik mij wel ingelogd met het shopkorting.nl account (Geen idee wanneer en hoe ik de 7% hiervan terug krijg.) En ik kwam uit op 682.01 euro ex. BTW. Daarnaast gelijk de Samsung 830 128gb erbij besteld voor 99 euro (Alternate, inc. verzending.)
Ik zal in de pricewatch een review plaatsen als ik hem een tijdje in gebruik heb (Hij zal volgens de orderbevestiging 2012-08-30 aan moeten komen.)
Edit: Ik heb net mail van shopkorting.nl en ik heb 47.74 tegoed nu! Als het goed is kan ik dit aankomende week naar mijn bankrekening gestort krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door nerz101 op 10-08-2012 22:11 ]
Over 10 dagen moet hij hier zijn...
Even een vraag: wat is jullie ervaring: kan je de bloatware en andere meuk verwijderen en direct aan de gang gaan of is het aan te raden om Windows opnieuw te installeren?
Ben daar namelijk wat huiveriger voor, want ik wil absoluut voorkomen dat ik vergeet een bepaalde tool te installeren waardoor de SSD cache niet werkt ofzo...
En stél dat jullie zeggen; doe maar herinstalleren, waar vind je dan een windows bestand? Want ik zie hierin het topic wel een linkie maar daar zit geen Nederlandse tussen...
Edit: zojuist ook nog eens een mailtje gekregen dat hij verzonden is. Ben benieuwd of hij mogelijk toch sneller aan gaat komen dan de opgegeven 22e.
Even een vraag: wat is jullie ervaring: kan je de bloatware en andere meuk verwijderen en direct aan de gang gaan of is het aan te raden om Windows opnieuw te installeren?
Ben daar namelijk wat huiveriger voor, want ik wil absoluut voorkomen dat ik vergeet een bepaalde tool te installeren waardoor de SSD cache niet werkt ofzo...
En stél dat jullie zeggen; doe maar herinstalleren, waar vind je dan een windows bestand? Want ik zie hierin het topic wel een linkie maar daar zit geen Nederlandse tussen...
Edit: zojuist ook nog eens een mailtje gekregen dat hij verzonden is. Ben benieuwd of hij mogelijk toch sneller aan gaat komen dan de opgegeven 22e.
[ Voor 12% gewijzigd door MiKeZZa op 13-08-2012 14:00 ]
Gisteren is mijn bestelling thuis afgeleverd. Vrijwel alles werkt naar behoren en de pc start lekker snel op met die SSD optie.
Eigenlijk blijven er twee issues open:
1.
Welke bloatware meuk van Dell kun je nu probleemloos verwijderen zonder de algemene werking in gevaar te brengen?
2.
Deze 15R SE heeft een wireless card van Intel, de Intel® Centrino® minikaart-N 2230. Mijn overleden Asus N55SF-S1194V had een Atheros AR9002WB-1NG voor wifi, als ik het goed heb.
Nu heb ik thuis Ziggo alles in een Plus, met een theoretische download snelheid van 50 Mbit/s. Met mijn oude Asus haalde ik gemiddeld 48-49 Mbit/s, maar nu met de nieuwe Dell, slechts ongeveer 22-23 Mbit/s. Dit is gemeten met zowel de Ziggo Speedtest, als de Speedtest.net opties.
De router is een Linksys E-4200 en staat op dezelfde plaats als voorheen, net als de laptop. Ik vind dat toch best een groot verschil. Ook met dezelfde omstandigheden gemeten. Ik kan me voorstellen dat er een verschil zou kunnen zijn, maar zo groot vind ik eigenlijk wel raar en teleurstellend.
Ik heb verder geen verstand van dit soort zaken, maar wellicht weet een van jullie hoe dit zou kunnen komen.
Voor de rest vind ik het een fijn machientje. Ofschoon een backlit keyboard eigenlijk luxe is, is het toch wel een fijne optie. Scherm is netjes, en alles werkte naar behoren.
Alleen het geluid uit deze speakertjes, kan niet tippen aan het geluid wat uit de Asus kwam met zijn B&O geinspireerde subwoofertje erbij. Zelfs als je het subwoofertje niet aansloot.
Eigenlijk blijven er twee issues open:
1.
Welke bloatware meuk van Dell kun je nu probleemloos verwijderen zonder de algemene werking in gevaar te brengen?
2.
Deze 15R SE heeft een wireless card van Intel, de Intel® Centrino® minikaart-N 2230. Mijn overleden Asus N55SF-S1194V had een Atheros AR9002WB-1NG voor wifi, als ik het goed heb.
Nu heb ik thuis Ziggo alles in een Plus, met een theoretische download snelheid van 50 Mbit/s. Met mijn oude Asus haalde ik gemiddeld 48-49 Mbit/s, maar nu met de nieuwe Dell, slechts ongeveer 22-23 Mbit/s. Dit is gemeten met zowel de Ziggo Speedtest, als de Speedtest.net opties.
De router is een Linksys E-4200 en staat op dezelfde plaats als voorheen, net als de laptop. Ik vind dat toch best een groot verschil. Ook met dezelfde omstandigheden gemeten. Ik kan me voorstellen dat er een verschil zou kunnen zijn, maar zo groot vind ik eigenlijk wel raar en teleurstellend.
Ik heb verder geen verstand van dit soort zaken, maar wellicht weet een van jullie hoe dit zou kunnen komen.
Voor de rest vind ik het een fijn machientje. Ofschoon een backlit keyboard eigenlijk luxe is, is het toch wel een fijne optie. Scherm is netjes, en alles werkte naar behoren.
Alleen het geluid uit deze speakertjes, kan niet tippen aan het geluid wat uit de Asus kwam met zijn B&O geinspireerde subwoofertje erbij. Zelfs als je het subwoofertje niet aansloot.
Hoe kan ik een inspiron 15r met backlit tobo bestellen? Deze optie komt niet tevoorschijn als ik mijn systeem aanpas. Ik heb ook al de URL truukje geprobeerd, maar de classic weergave toont deze opties ook niet. Moet je zelf een toetsenbord bestellen van ebay en deze zelf erin zetten?
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Volgens mij is het backlit keyboard alleen bij de Inspiron 15R SE te selecteren, niet bij de Inspiron 15R.
Bestel je vanuit Dell België? Indien ja: er bestaat (nog) geen backlit azerty keyboard!Monkeydancer schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:25:
Hoe kan ik een inspiron 15r met backlit tobo bestellen? Deze optie komt niet tevoorschijn als ik mijn systeem aanpas. Ik heb ook al de URL truukje geprobeerd, maar de classic weergave toont deze opties ook niet. Moet je zelf een toetsenbord bestellen van ebay en deze zelf erin zetten?
Ik heb gewoon de dell 15r Special edition geselecteerd (adviesprijs 899 euro), maar ik kan geen aanpassingen/wijzigingen aanbrengen in de keuze van mijn toetsenbord. Ik heb een qwerty backlit toetsenbord nodig en wil mijn bestelling plaatsen via de nederlandse website.
Het backlit toetsenbord is alleen als optie beschikbaar op de duurdere configuraties (949 en 969 euro). Het is overigens wel echt een aanrader, ik heb zelf de configuratie met SSD en backlit toetsenbord genomen en het bevalt zeer goed; het systeem reageert heerlijk snel door de cache SSD en het toetsenbord ziet er prachtig uit.Monkeydancer schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:20:
Ik heb gewoon de dell 15r Special edition geselecteerd (adviesprijs 899 euro), maar ik kan geen aanpassingen/wijzigingen aanbrengen in de keuze van mijn toetsenbord. Ik heb een qwerty backlit toetsenbord nodig en wil mijn bestelling plaatsen via de nederlandse website.
Ik denk dat dit komt doordat dit een Dell Express systeem is (wat in 2 dagen geleverd kan worden). Deze zullen ze zo op de plank hebben liggen en hoeven alleen nog maar verstuurd te worden.
Op alle andere (niet-Dell-Express) modellen is het wel mogelijk maar die verschillen van prijs. Ook op de 749-configuratie is het mogelijk.
Op alle andere (niet-Dell-Express) modellen is het wel mogelijk maar die verschillen van prijs. Ook op de 749-configuratie is het mogelijk.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Is de SSD in de duurdere optie een kleine cache SSD van 32gb of is het een sata 600 ssd schrijf van 128gb/254 gb? Dit wordt ook erg onduidelijk aangegeven.Morgoth88 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:53:
[...]
Het backlit toetsenbord is alleen als optie beschikbaar op de duurdere configuraties (949 en 969 euro). Het is overigens wel echt een aanrader, ik heb zelf de configuratie met SSD en backlit toetsenbord genomen en het bevalt zeer goed; het systeem reageert heerlijk snel door de cache SSD en het toetsenbord ziet er prachtig uit.
Ahh bedankt, dat zal het wel zijn. Het is inderdaad een dell express model.spone schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:56:
Ik denk dat dit komt doordat dit een Dell Express systeem is (wat in 2 dagen geleverd kan worden). Deze zullen ze zo op de plank hebben liggen en hoeven alleen nog maar verstuurd te worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Monkeydancer op 14-08-2012 17:00 ]
Betreft een kleine (mSATA) cache SSD van 32 GB die functioneert naast een 5.400RPM 1TB schijf. De mSATA SSD is moeilijk te verwijderen (je moet bijna de hele laptop uit elkaar schroeven daarvoor) en momenteel is het nog niet goed mogelijk een schone Windows installatie uit te voeren en de functionaliteit van de SSD te behouden. Als je dat van plan bent, zou ik een andere versie nemen. Ik heb zelf gewoon de Dell-programma's gedeïnstalleerd en een Anytime-upgrade met upgrade licentie naar Windows 7 Ultimate gedaan, wat perfect werkt m.i.Monkeydancer schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:57:
Is de SSD in de duurdere optie een kleine cache SSD van 32gb of is het een sata 600 ssd schrijf van 128gb/254 gb? Dit wordt ook erg onduidelijk aangegeven.
Bedankt voor je informatie.Morgoth88 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:05:
[...]
Betreft een kleine (mSATA) cache SSD van 32 GB die functioneert naast een 5.400RPM 1TB schijf. De mSATA SSD is moeilijk te verwijderen (je moet bijna de hele laptop uit elkaar schroeven daarvoor) en momenteel is het nog niet goed mogelijk een schone Windows installatie uit te voeren en de functionaliteit van de SSD te behouden. Als je dat van plan bent, zou ik een andere versie nemen. Ik heb zelf gewoon de Dell-programma's gedeïnstalleerd en een Anytime-upgrade met upgrade licentie naar Windows 7 Ultimate gedaan, wat perfect werkt m.i.
Anoniem: 395607
Ik heb vandaag mijn Dell Inspiron 15R SE ontvangen. Liep meteen tegen een probleem op bij het partioneren van de C-schijf, zie C partitie verkleinen lukt niet in wondows 7.
Ik zit er nu aan te denken om hem dan maar opnieuw te installeren. Er zit een Windows 7 "reinstallation DVD" bij, dus dat zou goed moeten gaan denk ik. Het is wel erg lang geleden dat ik een complete install gedaan heb (een jaar of 10), dus ik ben er een beetje huiverig voor. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken voordat ik hem plat gooi? Bepaalde drivers ofzo?
En klopt het dat je tijdens de installatie van windows 7 de grootte van de C partitie kunt aangeven? Of moet ik dan alsnog eerst partioneren voordat ik windows opnieuw ga installeren?
Ik zit er nu aan te denken om hem dan maar opnieuw te installeren. Er zit een Windows 7 "reinstallation DVD" bij, dus dat zou goed moeten gaan denk ik. Het is wel erg lang geleden dat ik een complete install gedaan heb (een jaar of 10), dus ik ben er een beetje huiverig voor. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken voordat ik hem plat gooi? Bepaalde drivers ofzo?
En klopt het dat je tijdens de installatie van windows 7 de grootte van de C partitie kunt aangeven? Of moet ik dan alsnog eerst partioneren voordat ik windows opnieuw ga installeren?
Tijdens de install kan je de grootte van de nieuw aan te maken partities aangeven, en bestaande partities verwijderen.
Zoals ik hierboven al aangaf, ben ik goed tevreden over mijn keuze voor de Insperon 15R SE. Alleen de WiFi ontvangs en snelheid vind ik eerlijk gezegd behoorlijk tegenvallen. Zeker in vergelijking met mijn vorige Asus N55SF laptop.
Hebben jullie dat ook zo ervaren en zo ja, we kun je er eventueel aan doen?
Hebben jullie dat ook zo ervaren en zo ja, we kun je er eventueel aan doen?
Anoniem: 303530
Je kan er uiteraard een andere wifi kaart in zetten. Dat is vast wel voor een euro of 20, 30 te doen.
Het is zeker wel mogelijk om je OS op de msata ssd te zetten.Morgoth88 schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 17:05:
[...]
Betreft een kleine (mSATA) cache SSD van 32 GB die functioneert naast een 5.400RPM 1TB schijf. De mSATA SSD is moeilijk te verwijderen (je moet bijna de hele laptop uit elkaar schroeven daarvoor) en momenteel is het nog niet goed mogelijk een schone Windows installatie uit te voeren en de functionaliteit van de SSD te behouden. Als je dat van plan bent, zou ik een andere versie nemen. Ik heb zelf gewoon de Dell-programma's gedeïnstalleerd en een Anytime-upgrade met upgrade licentie naar Windows 7 Ultimate gedaan, wat perfect werkt m.i.
In de bios moet je dan de Intel Fast Response Technology modus uitzetten!

Wil je een HDD + SSD erbij in en de msata ssd incl. functionaliteiten behouden
voor de cache dan is het ook mogelijk om dit weer werkend te krijgen. Welke technologieën je
icm bepaalde configuraties kan gebruiken staat in Bijlage 1 van de documentatie(link hieronder).
Er staat ook in beschreven hoe je het één en ander moet configureren. En ook op google zijn er ook guides te vinden voor het instellen na een schone installatie. kortom, een andere versie nemen omdat het misschien een beetje lastig is om alles weer te configureren na een schone installatie raad ik absoluut af. MSata ssd's zijn een leuke oplossing en voor een beetje tweaker leuk om te hebben en om mee te spelen!
Hier is alles wel in terug te vinden:
KLIK voor PDF
[ Voor 40% gewijzigd door CyberCube op 15-08-2012 14:58 ]
Ik heb trouwens nog een vraagje. Deze Dell heeft de 2GB AMD Radeon HD 7730M grafische kaart. Mijn vorige Asus had een NVidia.
Bij NVidia kon je dmv met de rechter muisknop op een iccoontje te klikken, kiezen of je een programma met de Intel HD3000 of met de NVidia kaart wilde laten draaien. Op zich werkte dat wel makkelijk. Ook een kwestie van gewenning, denk ik.
Maar hoe zit dat nu bij deze AMD kaart? Deze is nu als aanvulling op de Intel HD4000. Het enige wat ik ziet is bij de grafische instellingen, dat je het power niveau kan aanklikken voor extra grafische kracht. Zo lijkt het althans.
Is dit de juiste wijze om bijvoorbeeld een spel te laten draaien met gebruik van de AMD grafische kaart?
Bij NVidia kon je dmv met de rechter muisknop op een iccoontje te klikken, kiezen of je een programma met de Intel HD3000 of met de NVidia kaart wilde laten draaien. Op zich werkte dat wel makkelijk. Ook een kwestie van gewenning, denk ik.
Maar hoe zit dat nu bij deze AMD kaart? Deze is nu als aanvulling op de Intel HD4000. Het enige wat ik ziet is bij de grafische instellingen, dat je het power niveau kan aanklikken voor extra grafische kracht. Zo lijkt het althans.
Is dit de juiste wijze om bijvoorbeeld een spel te laten draaien met gebruik van de AMD grafische kaart?
Je kan het in principe ook hier doen.
Gewoon rechtsklik op je desktop en de CCC openen, dan kan je aangeven hoe je het hebben wilt.
Energie besparen = HD 4000
Hoge prestaties = HD 7730m
EDIT: Maar zoals ik het boven al gezegd heb, ik heb dit nog nooit nodig gehad.
Gewoon rechtsklik op je desktop en de CCC openen, dan kan je aangeven hoe je het hebben wilt.
Energie besparen = HD 4000
Hoge prestaties = HD 7730m
EDIT: Maar zoals ik het boven al gezegd heb, ik heb dit nog nooit nodig gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door CiTeX op 16-08-2012 15:21 ]
Bedankt CiTeX.
Zo heb ik het inderdaad begrepen en had ik het dus toch goed gedaan. Ik wilde gewoon even zeker weten, dat ik het goed had.
Zo heb ik het inderdaad begrepen en had ik het dus toch goed gedaan. Ik wilde gewoon even zeker weten, dat ik het goed had.
Als het goed is staat UPS vandaag voor de deur, want het pakketje was 2 dagen zoek...
Helaas is er vandaag niemand.
Nog even 1 vraag: als ik een nieuwe Windows wil installeren omdat ik al die bloatware kwijt wil kan dat dan met de hersteldisc of is dat echt een herstel naar originele staat (inclusief de bloatware)?
Want als dat zo is is mijn vraag: waar vind ik een Dell download van een Nederlandstalige Windows? Want ik vind alleen nog maar Engelse, Duitse enz..
Helaas is er vandaag niemand.
Nog even 1 vraag: als ik een nieuwe Windows wil installeren omdat ik al die bloatware kwijt wil kan dat dan met de hersteldisc of is dat echt een herstel naar originele staat (inclusief de bloatware)?
Want als dat zo is is mijn vraag: waar vind ik een Dell download van een Nederlandstalige Windows? Want ik vind alleen nog maar Engelse, Duitse enz..
De installatiedisc die je krijgt van Dell (als je die erbij besteld hebt) is een gewone Windows installatie disc (door Dell uitgebreid met OEM activatie licentie), in de taal en edititie waarmee je laptop kwam. De bloatware die erop stond, evenals drivers staan daar niet op. Mogelijk heb je ook nog een tweede schijfje erbij speciaal voor drivers en (Dell) applicaties.
Klopt helemaal. Zo is dat bij mij ook afgeleverd.spone schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 12:29:
De installatiedisc die je krijgt van Dell (als je die erbij besteld hebt) is een gewone Windows installatie disc (door Dell uitgebreid met OEM activatie licentie), in de taal en edititie waarmee je laptop kwam. De bloatware die erop stond, evenals drivers staan daar niet op. Mogelijk heb je ook nog een tweede schijfje erbij speciaal voor drivers en (Dell) applicaties.
M'n vrouw d'r Inspiron is ook binnen, en ik heb er even een paar minuten mee kunnen spelen. Ik heb zelf een Dell XPS15 (L502X), dus dat is aardig vergelijken. Op dit moment heb ik het volgende:
- Geluid is aardig (beter dan verschillende laptops die ik heb gehad), maar de XPS15 heeft een subwoofer voor de lage tonen, en dat merk je zeer zeker. Bas geluid is redelijk afwezig.
- Het matte scherm is uitstekend tegen reflecties. Mijn XPS15 spiegelt als een gek.
- De honingraat backplate en materiaal rondom het toetsenbord zijn behoorlijk vingerafdruk gevoelig.
- De USB poorten zijn niet in staat om een iPad2 op te laden, ook al zou 1 of 2 van die poorten in staat moeten zijn om iets op te laden. Geen idee of ik nog iets zou moeten instellen.
- Waar we tijdens het leveren achter kwamen, is dat het duurste model juist geen bluray heeft, en het model ervoor wel, maar die heeft weer geen msata drive.
flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600
In het weekend lekker kunnen frobelen met mijn nieuwe laptop. Ik ben eigenlijk echt tevreden over dat ding. Toch zijn er twee zaken die ik op een of andere manier niet kan oplossen.
1. Download snelheid van mijn draadloze internet ligt gemiddeld 20 Mbit/s lager dan met mijn vorige Asus. Met die Asus haalde ik gemiddeld 48-49 Mbit/s. De Ping en de Upload snelheid zijn wel vrijwel hetzelfde. Ik heb Ziggo Alles-in-Een Plus met 50 Mbit/s download en 5 Mbit/s upload.
2. Als ik verbinding maak met mijn mobiel via Bluetooth. Is hij wel verbonden, maar dan kun je alleen maar bestandjes overzetten. Met de Asus kon je de Laptop dan ook als handsfree apparaat gebruiken. Ik vond dat wel handig en heb me rot gezocht maar kan die instelleing niet vinden. Heeft iemand een tip?
1. Download snelheid van mijn draadloze internet ligt gemiddeld 20 Mbit/s lager dan met mijn vorige Asus. Met die Asus haalde ik gemiddeld 48-49 Mbit/s. De Ping en de Upload snelheid zijn wel vrijwel hetzelfde. Ik heb Ziggo Alles-in-Een Plus met 50 Mbit/s download en 5 Mbit/s upload.
2. Als ik verbinding maak met mijn mobiel via Bluetooth. Is hij wel verbonden, maar dan kun je alleen maar bestandjes overzetten. Met de Asus kon je de Laptop dan ook als handsfree apparaat gebruiken. Ik vond dat wel handig en heb me rot gezocht maar kan die instelleing niet vinden. Heeft iemand een tip?
2 dagen geleden zag ik ineens op de UPS track & trace dat het pakket "traceerbaar" werd. Gek genoeg begon deze track & trace in Nederland. Vanuit daar ging het pakket naar België. En vervolgens kwam het pakket weer terug in Nederland.
Vandaag zou het voor het eind van de dag hier moeten zijn. En ik kan eigenlijk niet wachten
Ik heb mijn Samsung 830 SSD al klaarliggen.
Vandaag zou het voor het eind van de dag hier moeten zijn. En ik kan eigenlijk niet wachten
Ik heb mijn Samsung 830 SSD al klaarliggen.
Anoniem: 461022
Je moet even gaan controlleren of de draadloze verbinding wel over de 802.11n standaard gaat. Als hij staat ingesteld op de 802.11g standaard zou je verbinding inderdaad ongeveer de helft van de snelheid moeten hebben zoals je nu hebt.Thaitai schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 09:58:
In het weekend lekker kunnen frobelen met mijn nieuwe laptop. Ik ben eigenlijk echt tevreden over dat ding. Toch zijn er twee zaken die ik op een of andere manier niet kan oplossen.
Je had gelijk Hugo1. Heb deze instelling aangepast en nu draait hij een stuk sneller. Niet zo snel als de Asus destijds, maar veel wel beter.
Bedankt voor de tip.
Bedankt voor de tip.
Ik heb net Dell Support gebeld omdat de laptop niet te herstellen is met de bijgeleverde Recovery Disk.
Omdat ik de optie heb met SSD is Windows 7 niet opnieuw te installeren omdat hij óf de schijven niet herkent, óf na het handmatig toevoegen van de driver, bestanden ook wil kopiëren naar de SSD wat dus niet kan. Dit komt vaker voor zag ik op de Dell Support Forums. Handmatig de factory.wim terugzetten werkt zelfs ook niet. Drama.
Let dus op als je windows opnieuw wil installeren want dat is een crime
Straks komt een UPS mannetje om de laptop te halen, mogen zij hem weer fixen...
Omdat ik de optie heb met SSD is Windows 7 niet opnieuw te installeren omdat hij óf de schijven niet herkent, óf na het handmatig toevoegen van de driver, bestanden ook wil kopiëren naar de SSD wat dus niet kan. Dit komt vaker voor zag ik op de Dell Support Forums. Handmatig de factory.wim terugzetten werkt zelfs ook niet. Drama.
[ Voor 6% gewijzigd door maarud op 27-08-2012 12:22 ]
Ik heb die thread ook net gelezen omdat ik ook een andere versie van Win7 wil waar ik een licentie voor heb, Maar het lijkt wel mee te vallen. Je moet alleen even de bios inmaarud schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:21:
http://en.community.dell....85/20155980.aspx#20155980
Hij zegt dat hij één ding niet op orde kreeg en dat klopt ook, hij was vergeten op de mSata schijf ruimte over te laten voor rapid start.
Ik heb trouwens de laptop nog niet. Ik ben me aan het 'inlezen' en zit nog even te wachten of er nog mooie kortings bonnen komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 27-08-2012 14:12 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ja, maar aan het eind van die post staat dat hij alsnog Intel RST niet aan de praat kreeg...en ik wil alles fully werkend hebben
Dat schreef ik ook, hij was vergeten de ruimte er voor vrij te laten. Volgens mij is dat een aparte partitiemaarud schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:12:
Ja, maar aan het eind van die post staat dat hij alsnog Intel RST niet aan de praat kreeg...en ik wil alles fully werkend hebben
Lees dit eens, of had je die al?maarud schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:14:
hmm...eens proberen dan, kan toch geen kwaad als het misgaat
KLIK voor PDF
Ik was gisteren op een LAN-Party en ben dus wel erg teleurgesteld van deze laptop.
Hij liep al na 3-4 uuren CoD: Modern Warfare 2 warm, zodat alles begon te laggen.
Erg jammer Dell...
Ik heb hem thuis altijd op een boekje, zodat er tussen de tafel en laptop ~5 cm zitten. Maar dat heb ik gisteren niet gedaan, omdat ik dacht, dat het zo ook wel moet gaan...Tja, mooi niet, he?
Erg jammer vind ik ook, dat de koeling van een 500 Euro Acer beter is, en die na een paar uurtjes niet begint te laggen...
Hij liep al na 3-4 uuren CoD: Modern Warfare 2 warm, zodat alles begon te laggen.
Erg jammer Dell...
Ik heb hem thuis altijd op een boekje, zodat er tussen de tafel en laptop ~5 cm zitten. Maar dat heb ik gisteren niet gedaan, omdat ik dacht, dat het zo ook wel moet gaan...Tja, mooi niet, he?
Erg jammer vind ik ook, dat de koeling van een 500 Euro Acer beter is, en die na een paar uurtjes niet begint te laggen...
Gaat niet werken, ik kan met geen mogelijkheid bij het RAID Menu komen met Ctrl-i...ik heb het initialisatieproces (waarin je dus op ctrl-i kan drukken) ook maar 1 of 2x gezien..verder nooit meer... dus zo kom ik er nooit in natuurlijkOrtep schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:18:
[...]
Lees dit eens, of had je die al?
KLIK voor PDF
Lukt het iemand om op www.canyourunit.com je amd videokaart te laten detecteren? Ik krijg telkens dat hij intel hd 4000 kiest, maar hij ziet dan wel weer dat ik 2.1 gig gpu heb. Ook krijg ik die pop up niet als ik games op start... Ik heb nu maar handmatig wat games op hoge prestaties ingesteld via de snelkoppelingen op mn bureaublad, nog niet getest of het effect heeft gehad.
Vrouwlief heeft hem nu enkele weken in gebruik en het bevalt erg erg erg goed.
Apparaat is lekker snel en zelfs met dingen als foto's bewerken en video's maken gaat hij ongekend snel.
Booten gaat ook steeds sneller dus de SSD cache techniek werkt als een trein.
Voorlopig zijn we dik tevreden.
Apparaat is lekker snel en zelfs met dingen als foto's bewerken en video's maken gaat hij ongekend snel.
Booten gaat ook steeds sneller dus de SSD cache techniek werkt als een trein.
Voorlopig zijn we dik tevreden.