C partitie verkleinen lukt niet in wondows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395607

Topicstarter
Ik heb een nieuwe laptop met een 1TB harde schijf. Deze wil ik verdelen in meerdere partities, maar dit lukt niet goed. Wat doe ik verkeerd?

Ik heb windows 7 schijfbeheer gebruikt. Als ik die open, zie ik:

Een partitie van 38 MB zonder letteraanduiding. Er staat OEM partitie bij. Deze is helemaal leeg volgens schijfbeheer. Geen idee waar deze voor is.
De recovery partitie van 12,25 GB. Ook zonder letteraanduiding.
De C partitie met de resterende schijfruimte.

Ik heb geprobeerd om de C partitie te verkleinen. Dat lukt ook, maar ik kan hem niet kleiner maken dan 464 GB.
Ik wil de C echter kleiner hebben dan dit. Ik zat te denken aan iets van 100 GB. Er hoeft hier alleen het besturingssysteem en de programma's op te staan. Maar het lukt niet om hem kleiner te krijgen. Als ik nog een keer laat verkleinen, krijg ik de melding dat de maximale verkleiningsruimte 555 MB is ofzo. Dat schiet niet op.

Wat doe ik verkeerd? En vooral ook: Wat moet ik doen om dit wel voor elkaar te krijgen?

Edit: Ik zie dat typen moeilijk is... 8)7 Geen idee hoe ik de topic titel nog kan verbeteren.

Het lukt trouwens wel om van de vrijegekomen ruimte een nieuwe partitie te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 395607 op 14-08-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:02
Je kunt hem verkleinen tot de laatste stukje data. Fysiek gezien op de schijf. Je zult hem eerst moeten consolideren* (vrij ruimte defragmenteren) voordat je hem meer kan verkleinen.

Met een beetje pech zitten er systeembestanden aan het einde, deze kan je niet eenvoudig verplaatsen.

*Stap 5 van de windows defragmentatie als ik mij niet vergis

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 14-08-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah! Ok, ga ik dat even proberen. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48
De systeembestanden zijn eventueel ook nog wel te verplaatsen met een wat meer geavanceerde defragmentatie tool. Ik weet dat perfectdisk dit kan maar die is wel betaald. Je kan eventueel ook je OS partitie imagen en dan bij het terugzetten een kleinere partitie configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Easeus kan het meestal ook wel her indelen en verkleinen.

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, het defragmenteren hielp iets... maar dan ook echt maar iets... Hij kon er nu 958 MB af halen in plaats van 555 MB. Schiet nog steeds niet op dus.

Nou lees ik in de help functie van het programma:

"Wanneer u een partitie verkleint, worden bepaalde bestanden (zoals het wisselbestand of het opslaggebied voor schaduwkopieën) niet automatisch verplaatst. U kunt de toegekende ruimte niet verkleinen voorbij het punt waar de niet-verplaatsbare bestanden zich bevinden. Als het verkleinen mislukt, zoekt u in het toepassingslogbestand gebeurtenis 259 op. Die gebeurtenis geeft het niet-verplaatsbare bestand aan. Als u weet welk cluster of welke clusters er bij het bestand horen dat het verkleinen heeft tegengehouden, kunt u ook de opdracht fsutil op een opdrachtprompt gebruiken (typ fsutil volume querycluster /? voor gebruik). Wanneer u de parameter querycluster opgeeft, geeft de opdrachtuitvoer het niet-verplaatsbare bestand aan dat ervoor heeft gezocht dat het verkleinen niet kon worden uitgevoerd.

In bepaalde gevallen kunt u het bestand tijdelijk verplaatsen. Als het niet-verplaatsbare bestand bijvoorbeeld het wisselbestand is, kunt u dat bestand via het Configuratiescherm naar een ander volume verplaatsen, de schijf verkleinen en het wisselbestand vervolgens weer op de schijf terugplaatsen."

Dus als ik het goed begrijp kan het probleem nog het "wisselbestand" zijn? Ik heb een poging gedaan om dat logbestand te vinden waar de help het over heeft, zodat ik kan zien wat in de weg zit. Maar dat kan ik dus niet vinden. De helpfunctie helpt daar dus ook niet echt bij. Iemand een idee waar ik dat logbestand zou moeten kunnen vinden?

Ik heb wel gevonden waar ik dat wisselbestand kan instellen. Ik zou natuurlijk trial en error kunnen doen en kunnen kijken of ik die kan verplaatsen. Of is dat een rare gedachte? Er staat nu een vinkje bij "wisselbestandsgrootte voor alle stations automatisch beheren". Als ik die uitzet, kan ik instellen dat op de C schijf geen wisselbestand is en dat deze op de E schijf moet komen. Dat lijkt me geen probleem toch?

Het is lang geleden dat ik een harde schijf heb gepartioneerd. Volgens mij bijna 10 jaar geleden. Geloof dat ik toen partition magic heb gebruikt. Maar wat ik online lees over partioneren, dan lijkt het allemaal een stuk ingewikkelder geworden. Of ik deed het toen gewoon en liet me niet tegenhouden door wat er allemaal mis kon gaan, dat kan ook natuurlijk.

Ik heb geen idee wat een partitie imagen betekent of hoe dat moet. Als het allemaal heel ingewikkeld is, krijg ik de neiging om gewoon de C-schijf te formatteren, dan te partioneren en vervolgens windows opnieuw te installeren. Er staat toch nog niets op de laptop verder en dan ben ik meteen alle overbodige rommel kwijt die er in de fabriek op is gezet.

Ohwww... dat zeg ik nou wel heel stoer, maar de laatste keer dat ik dat gedaan heb, is ook heel lang geleden. Ik heb wel een "reinstallation CD" waar windows 7 op staat, maar dan moet ik eerst op jacht naar de product key, want die heb ik nog nergens gezien. Moet de hele handel natuurlijk ook wel weer aan de praat kunnen krijgen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Vanuit windows de C: partitie verkleinen levert nog wel eens problemen op; boot naar windows pe (de windows 7 installatie cd bijvoorbeeld) en gebruik diskpart in een command prompt om het te doen, zal iets meer succes opleveren.
Reinstall is overigens zinvoller aangezien je nu toch je recovery partitie om zeep helpt en daarmee een aantal zaken sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ohw.... de recovery partitie om zeep helpen was niet echt de bedoeling...

Dat wisselbestand verplaatsen helpt niet. Dus dat was dan het probleem blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ah ok, dacht dat je de recovery partitie meteen ging verwijderen, zolang je dat niet zelf expliciet doet gaat dat ook niet gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Heel dirty, maar dat doet er niet toe: download defragger. Scan de C schijf. Vervolgens kan je zien wat er allemaal aanwezig is in die sector aan het einde van de C schijf wat je niet kan verplaatsen.

Betere methode: easus partition manager, of gebruik een linux live dvd/hdd/stick om de partitie te verkleinen. Of je plaatst gewoon je harde schijf in je desktop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn computerkennis wordt zwaar overschat zie ik ;) Ik weet nog net dat Linux bestaat en dat het een besturingssysteem is, maar daar houdt het dan wel mee op. Het enige wat ik ooit aan een computer heb geknutseld is een netwerkkaart plaatsen in een 386.

Ik las op het Dell forum (ik heb een Dell Inspirion 15R SE) dat de recovery partitie sowieso niet meer werkt als je iets aan de partities verandert. Da's duidelijk niet dummy proof dan :S Of misschien moet ik ook gewoon eerst lezen en dan doen. 8)7 Vrouwen en techniek enzo... Zou verboden moeten worden :P

Maar goed, als ik hem dan toch al binnen een paar uur in de soep heb weten te draaien (nou dat is dus niet helemaal waar, want hij werkt nog als een zonnetje, alleen de herstel partitie dus blijkbaar niet meer), kan ik net zo goed nog even doorgaan en er gewoon een hele nieuwe installatie tegenaan gooien.

Met deze handleiding moet dat lukken zou ik denken: http://en.community.dell....ws-7-on-dell-systems.aspx

Dank voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb schijfbeheer van Windows nog nooit een disk met meer dan 50% van de totale capaciteit zien verkleinen, altijd extra tools voor nodig gehad. Partition Assistant is ook een erg fijn tooltje gebleken op mn werk, zelfs disken waar Dell ExtPart en andere tools een partitie van een Domain Controller niet wilde vergroten had die tool geen moeite mee.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1