Anoniem: 484679 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 17:43:
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een vervanger van mijn huidige laptop, mijn oog viel op de Dell inspiron 15r SE en na het lezen van dit forum ben ik enthousiaster geworden.
Ik heb contact opgenomen met dell, mede omdat ik backlit wil, echter werd mij verteld dat ik alleen de SSD versie (32GB) kon krijgen met blueray speler. Kwam neer op 1027 euro, nu vraag ik mij af wat verstandig is. deze aan te schaffen of een goedkoper model (879 euro) en daar zelf een SSD in te zetten (hier ben ik beetje huiverig voor aangezien ik zoiets nog nooit gedaan heb).
Is er iemand die mij hier advies over kan geven?
Blijkbaar kan het goedkopere model inderdaad niet meer met backlit toetsenbord worden geleverd terwijl dit nog wel kon toen ik mijn 15r SE iets meer dan een maand geleden bestelde...
Snap dan ook niet waarom dit nu niet meer kan.
Het enigste verschil tussen de 879 versie en de versie met SSD en Blu-ray is volgens mij...... juist, de SSD en Blu-ray (en blijkbaar het feit dat daar opeens wel een backlit toetsenbord in kan).
Je moet zelf beslissen of je deze opties echt nodig hebt.
Ik zou niet weten wanneer ik een blu-ray speler zou willen gebruiken en die 32GB SSD is volgens mij standaard ingesteld dat het als caching schijf functioneerd, dus dat er een aantal programma's ingeladen worden zodat de laptop eerder opstart etc.
Van wat ik heb begrepen kun je standaard dan ook geen programma's op deze schijf installeren en daarnaast is 32GB niet bepaald groot, je zou er amper een game als BF3 bij kunnen plaatsen als je zou willen.
Ik heb ook geen ervaring met het plaatsen van SSD's maar volgens mij moet je óf de DVD/Blu-ray drive eruithalen om de SSD (in een caddy) te plaatsen, óf je moet de 1TB HDD eruit halen.
Als je al een grotere SSD zou willen plaatsen naast de 1TB schijf die erin zit en je hebt de duurdere variant dan moet alsnog de Blu-ray schijf eruit wat best wel zonde zou zijn van het geld.
Als je persé een verlicht toetsenbord wilt hebben en het alleen bij die versie kan, dan zou je hier voor kunnen kiezen maar dan ben je wel 150 euro meer kwijt.
Ik dacht trouwens hier gelezen hebben dat je via de dell chat/telefoon toetsenbord verlichting kon toevoegen aan modellen die dit standaard niet hebben dus misschien had je de verkeerde persoon ervoor, of ze doen dit niet meer...