Ik dacht gisteren eerst dat ze er de WiFi-versie van de firmware op geflasht hadden omdat ik geen 3G functionaliteit meer kon vinden in Settings>More. Dat had ik oorspronkelijk ook geschreven in mijn posting gisteravond. Later ontdekte ik dat in Settings>About Tablet >Status nog wel iets terug te vinden was nl. SIM status> en IMEI information> die echter overal "Not available" geven met een sim-kaart in het toestel maar wat toch suggereerde dat de firmware er wel ondersteuning voor heeft. Daarom had ik gisteravond dat stukje over de verkeerde firmware voorlopig maar weer verwijderd.
Vanmorgen ASUS maar even gebeld. Na ruggespraak werd mij verteld dat de 3G versie nooit officieel in NL is uitgebracht door Google en dat er geen officiële ondersteuning van de kant van Google voor is. Er is wel ondersteuning voor de Franse en Belgische markt. Met de update naar KitKat zou er al e.e.a. kapot zijn gegaan in de Nederlandse ondersteuning voor 3G. Onder Lollipop zou het T-Mobile netwerk nog (meestal?) wel werken en ook Vodafone evt. maar KPN niet meer. En ik heb er inderdaad een sim in zitten die over het KPN netwerk loopt en die op 4.3 nog prima werkte.
Natuurlijk vroeg ik waarom ze dan mijn firmware vervangen hebben door een die deze functionaliteit kapot maakt. Antwoord: Dat staat in onze algemene voorwaarden dat we dit doen en daar bent u mee akkoord gegaan toen u het apparaat ter reparatie aanbood. Daar volgde nog een discussie op de ik maar niet zal herhalen want dat is een beetje te lang. De man bleef hun werkwijze maar verdedigen en vond mijn argumenten dat ik er niet om gevraagd had, het niet nodig was en het mij vele uren extra werk bezorgt om hun 'beschadiging' van mijn toestel eerst uit te vinden en daarna weer ongedaan te maken blijkbaar niet belangrijk genoeg om daar voldoende begrip voor te kunnen opbrengen. Ik denk dat ze van nadenken pijn in hun hoofd krijgen daar bij ASUS.
Die reparatie heeft ze misschien alles bij elkaar een half tot heel uurtje gekost maar mij zal het een veelvoud daarvan kosten om de door hun aangerichte 'schade' eerst te ontdekken en daarna weer te herstellen. Maar ze schijnen echt te denken dat ze 'goed bezig zijn' daar bij ASUS.
Ik kan snappen dat door een reparatie herflashen noodzakelijk of wenselijk kan zijn maar is het nou echt teveel moeite om even te noteren welke firmware er op stond en die dan te herflashen i.p.v. maar één versie paraat te hebben? Het is natuurlijk doodsimpel om dat te doen maar blijkbaar is elk klein beetje meer moeite al teveel.
Nu ben ik dus even nieuwsgierig naar ervaringen van andere 3G gebruikers hier. Met welke netwerken hebben jullie het werkend gehad onder KitKat en Lollipop en evt. Jelly Bean en met welke niet?
Edit:
Heb er ondertussen 4.3 weer opgeflasht. Was beetje gedoe omdat WUG toolkit 5.1.1 nog niet kent en dwars lag met de instelling van de gewenste versie maar met enige vasthoudendheid kon ik de goede versie er weer op krijgen. En ja hoor. Nu heb ik meteen weer normaal contact met het mobiele netwerk.
Wel uitermate slechte zaak dat Google reeds bestaande en goed werkende ondersteuning voor mobiele netwerken plotseling zo maar even verwijdert bij nieuwere versies van Android. Is er echt een goede reden te bedenken om dit wél te doen of is het gewoon slordigheid dat dit eruit gevallen is?
Edit 2:
Ik zie net dat het factory image van 5.1.1 voor de 3G versie die gisteren nog niet op
de site stond daar vandaag nu wel verschenen is.
FYI slechts want ik kan die dus zeker niet aanbevelen in het licht van mijn ervaringen met kapotte ondersteuning van in elk geval het KPN netwerk.
[
Voor 14% gewijzigd door
CaptJackSparrow op 21-05-2015 11:04
]