• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42
AW_Bos schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:54:
[...]

Heeft het niet met Zon op Toon te maken? Ik kan me indenken dat die ook een bak aan data verzamelt, en aggregeert met het gevolg dat die 512MB erg aan de krappe kant is. Bij mij zijn toen de problemen met un-rooted Toon 1 begonnen. Bij Eneco konden ze toen wel op afstand een clean-up uitvoeren (ik vermoed dat die data aggregeert ofzo), maar uiteindelijk werd hij na verloop van tijd toch trager dat we maar Toon 2 hebben gekregen. We hebben gewoon tegen Eneco gezegd dat Toon erg vaak traag was. Uiteindelijk kwamen hun met Toon 2 aanzetten nadat er twee keer een monteur (uiteraard tevergeefs) langskwam.

Ook deze is heel af en toe traag, maar een reboot helpt dan.
Nee want ook een test toon1 die op mijn kantoortje hangt zonder enige app of zonoptoon is traag en zie ik spontaan overdag rebooten (GUI restart). De data die voor zonoptoon wordt opgehaald wordt (netjes) bewaard in een RRD database want met de dagen/weken steeds minder hoeft op te slaan.

Misschien eens proberen de flash chip te vervangen ofzo.. ach eigenlijk is het gewoon een afgeschreven apparaat.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08

megaleo

Special member

AW_Bos schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:54:
[...]

Heeft het niet met Zon op Toon te maken? Ik kan me indenken dat die ook een bak aan data verzamelt, en aggregeert met het gevolg dat die 512MB erg aan de krappe kant is. Bij mij zijn toen de problemen met un-rooted Toon 1 begonnen. Bij Eneco konden ze toen wel op afstand een clean-up uitvoeren (ik vermoed dat die data aggregeert ofzo), maar uiteindelijk werd hij na verloop van tijd toch trager dat we maar Toon 2 hebben gekregen. We hebben gewoon tegen Eneco gezegd dat Toon erg vaak traag was. Uiteindelijk kwamen hun met Toon 2 aanzetten nadat er twee keer een monteur (uiteraard tevergeefs) langskwam.

Ook deze is heel af en toe traag, maar een reboot helpt dan.
Heb je dan nog wel je historische data behouden?

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:05

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

megaleo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Heb je dan nog wel je historische data behouden?
Ja, dat is gewoon behouden. Mogelijk hebben ze het een en ander geaggregeerd, maar dat heb ik niet gecheckt met de uitvoer van de data uit een zipfile die hij via een tijdelijke webserver even openzet. Dat blijft een vermoeden.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:38
Heb nu een maandje een Toon 2 in gebruik, tot dusver geen problemen maar van de een op de andere dag is het stookgedrag veranderd, ik vermoed dat het 'zelflerend' algoritme de boosdoener is.

Wat ik bedoel:

*rond 9 uur was douchen, vandaar even geen verwarming.

Toon blijft maar verwarmen ook al is de doeltemperatuur bereikt, eerder deze week had ik nauwelijks overshoots, hij bleef meestal iets onder de doeltemperatuur, maar nu blijft hij stug doorstoken met een overshoot van +1 graad |:(
Dit ligt niet aan de boiler, ik zie dat het setpoint wat Toon van de boiler vraagt onverminderd hoog blijft, ook na het bereiken van de doeltemperatuur. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik snap dat een harde reset of een andere truukje wat de zelflerende parameters reset, het probleem mogelijk zou oplossen, maar ik wil nog even afwachten of hij zichzelf herstelt. Anders is het jammer maar dan gaat hij terug, ga niet om de zoveel tijd de thermostaat resetten omdat hij zichzelf wat verkeerds heeft aangeleerd.

• thehog
soganta schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:44:
Heb nu een maandje een Toon 2 in gebruik, tot dusver geen problemen maar van de een op de andere dag is het stookgedrag veranderd, ik vermoed dat het 'zelflerend' algoritme de boosdoener is.

Wat ik bedoel:
[Afbeelding]
*rond 9 uur was douchen, vandaar even geen verwarming.

Toon blijft maar verwarmen ook al is de doeltemperatuur bereikt, eerder deze week had ik nauwelijks overshoots, hij bleef meestal iets onder de doeltemperatuur, maar nu blijft hij stug doorstoken met een overshoot van +1 graad |:(
Dit ligt niet aan de boiler, ik zie dat het setpoint wat Toon van de boiler vraagt onverminderd hoog blijft, ook na het bereiken van de doeltemperatuur. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik snap dat een harde reset of een andere truukje wat de zelflerende parameters reset, het probleem mogelijk zou oplossen, maar ik wil nog even afwachten of hij zichzelf herstelt. Anders is het jammer maar dan gaat hij terug, ga niet om de zoveel tijd de thermostaat resetten omdat hij zichzelf wat verkeerds heeft aangeleerd.
Plot ook even uit de volgende url
http://toonip/happ_thermstat?action=getThermostatInfo de gegevens currentInternalBoilerSetpoint, burnerInfo, currentModulationLevel. Dat geeft meer informatie over de keuzes van de toon.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:08
soganta schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:44:
Heb ik ook wel eens gehad. Niks helpt behalve een tijdje setpoint 1 graad lager zetten. Na een tijdje is het weer goed.

• soganta
jobr schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Heb ik ook wel eens gehad. Niks helpt behalve een tijdje setpoint 1 graad lager zetten. Na een tijdje is het weer goed.
Hij heeft zich vanmiddag op miraculeuze wijze hersteld:

thehog schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:09:
[...]

Plot ook even uit de volgende url
http://toonip/happ_thermstat?action=getThermostatInfo de gegevens currentInternalBoilerSetpoint, burnerInfo, currentModulationLevel. Dat geeft meer informatie over de keuzes van de toon.
Zoals te zien bleef het (CV) setpoint vanaf vanmorgen op 65 graden, ondanks dat het al bijna 20 graden was. Daarna ging het setpoint wel iets naar beneden maar nog steeds te hoog, toen om 14:45 Toon ineens het inzicht kreeg dat de boiler uit moest (CV setpoint naar 6), daarna kwam het oude stookgedrag weer terug. Zeer vreemd allemaal, heb zelf niets gedaan om die tijd, was niet thuis.

[Voor 13% gewijzigd door soganta op 11-02-2023 20:02]

• thehog
Beetje lastig in tijd te schatten maar rond 9u zie je dat hij heel even richting de 80 graden schoot omdat de woonkamer temp kort ineens een tiende graad zakte en de 'toon verwarming' even uit stond. Zou de toon daar spontaan gereboot zijn? Zou kunnen. Dat verklaard wel het gedraag een uur lang er na en ook de periode er na waar hij weer probeert voorzichtig de kamertemp omlaag te krijgen maar het niet wil laten overschieten.

• soganta
Klinkt aannemelijk, feit blijft dat het zelflerende deel weinig transparant is maar blijkbaar wel een grote rol speelt. Misschien dat ik de variabelen in config_happ_thermstat.xml een tijdje ga loggen om te kijken wat daar gebeurt. Mijn Honeywell thermostaat was qua zelflerend vermogen wel robuuster.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:52
Sinds kort heeft m'n Toon2 (5.49.19) moeite met het behouden van z'n internetverbinding (zo lijkt het)

In het scherm staat geregeld 'ophalen kalenders' en ook de verbinding met Home Assistant hapert.
Zelf aanroepen van de URLs in de browser geeft geen sjoege.
In m'n router staat wel netjes een DHCP-lease, maar via ssh kom ik er niet op en ook ping wil niet (100% loss).

Wat gisteren even hielp is verbinding maken met een ander SSID en vervolgens weer terug naar het oorspronkelijke, maar dat effect was van korte duur.
Iemand suggesties?

Edit: Kan te maken hebben met een ical-link naar een server die grote delen van de dag onbereikbaar is?

[Voor 8% gewijzigd door RudolfR op 14-02-2023 20:28]

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-03 21:59
Ik heb het probleem dat mijn geroote Toon 1 zijn ip-adres niet meer altijd vasthoud waardoor ik van buiten- en binnen mijn Wifi netwerk dan geen verbinding met hem kan krijgen.

Dit komt zeer waarschijnlijk doordat ik dit weekend ben overgestapt op een andere internet provider en een ander modem heb gekregen. Hier heb ik de poort geforward (?) zodat ik de Toon ook buiten mijn netwerk kan benaderen en dat werkt.

Toch heb ik nu al 2x gemerkt dat de Toon zijn IP-adres kwijt is en nadat ik de Toon opnieuw heb opgestart werkt het weer.

Ik weet niet wat de reden is dat hij zijn IP-adres verliest maar zou dit kunnen komen doordat mijn modem opnieuw opstart? Maar dan zou hij toch weer gewoon zijn ip-adres moeten krijgen en niet pas nadat ik de Toon opnieuw opstart?

Wat zou dit kunnen zijn?

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

bruce the boss schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:34:
Ik heb het probleem dat mijn geroote Toon 1 zijn ip-adres niet meer altijd vasthoud waardoor ik van buiten- en binnen mijn Wifi netwerk dan geen verbinding met hem kan krijgen.Wat zou dit kunnen zijn?
geef je toon een fixed ip via dhcp/mac-address? problem solved

🆂🆃🅴🅰🅼: 🆁🅾🅾🆃🅶🅰🅼🅴🆁_🅲🅾🅼
🅿🆂🅽: 🅷🅾🅻🅻🅰🅽🅳🅷🅰🆁🅳🆂

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:52
@bruce the boss

Dat hangt ook af van de duur van de dhcp-lease, als deze lang is zal het lang duren voordat de Toon z'n ip-adres wil verversen en tot die tijd weet je router (na herstart) niet meer dat de Toon dat ip-adres nog heeft.

offtopic:
Toon direct met het internet verbinden vind ik een akelig idee

• bruce the boss
Van de week gaf de Toon 1 aan dat er een update was van de app autoreboot.

Ik heb deze update gedaan maar hij blijft de melding geven. Heb de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar de melding blijft maar komen.

Hoe kan ik dit oplossen?

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
bruce the boss schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:25:
Van de week gaf de Toon 1 aan dat er een update was van de app autoreboot.

Ik heb deze update gedaan maar hij blijft de melding geven. Heb de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar de melding blijft maar komen.

Hoe kan ik dit oplossen?
Als je de update doet, blijft blijkbaar de oude versie ook staan. Als je de oude versie verwijderd, dan verdwijnt de melding

who put a "stop payment" on my reality check

• bruce the boss
Ik heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dan blijft het probleem........

• DaRk PoIsOn
  • Nu online
bruce the boss schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 06:40:
Ik heb de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dan blijft het probleem........
Nee, als je goed kijkt, staat de app er 2x geïnstalleerd in. De oude moet je verwijderen, de nieuwste kun je gewoon laten staan

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:29

Pierre

Van nature lui!

Heb een gewone Toon daar kan ik een update ook niet op installeren, zal wel iets bij Eneco zijn.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• bruce the boss
Ik ga vanavond kijken of ik nog een geinstalleerde versie zie.

@Pierre Mijn Toon is geroot ........

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:29

Pierre

Van nature lui!

bruce the boss schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:14:
Ik ga vanavond kijken of ik nog een geinstalleerde versie zie.

@Pierre Mijn Toon is geroot ........
I know

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• bruce the boss
DaRk PoIsOn schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:11:
[...]

Nee, als je goed kijkt, staat de app er 2x geïnstalleerd in. De oude moet je verwijderen, de nieuwste kun je gewoon laten staan
Het klopt idd dat er twee versies zijn maar wat is het verschil hierin dan?

• DaRk PoIsOn
  • Nu online
bruce the boss schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Het klopt idd dat er twee versies zijn maar wat is het verschil hierin dan?
De ene versie is als ik het goed heb, 0.2, de andere 0.3.
Die 0.2 is de oude, die moet je verwijderen en de meldingen zijn weg!

• oepi-loepi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-03 21:00
Sorry, foutje gemaakt. Er komt een update van de toonstore repo om te herstellen.

Edit : OPGELOST

[Voor 10% gewijzigd door oepi-loepi op 01-03-2023 23:25]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36
Hier ivm nieuwe woning ook een Toon2 aangekocht en met rooten begonnen.

Nu na 3 dagen prutsen toch even een verzoek om hulp. (Ik heb oprecht spierpijn van het opstaan, naar de toon lopen, resetten, en dit 400x herhalen :+ )

De toon2 geprobeerd met zowel Kali USB als met RBP te rooten.
Met Kali kom ik het verste:

- Toon recoveren naar 4.9.124
- Test root werkt (ik zie meldingen)
- Ik krijg het rootscript gestart tot de melding Installing Dropbear.
- Vervolgens heb ik hetzelfde probleem als Martjah https://toonforum.nl/d/14...oon1-software-rooting/24:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Upgrading update-alternatives-opkg from 0.1.8+git0+53274f0875-r1 to 0.1.8+git0+53274f0875-r2 on root.
Downloading http://feed.hae.int/feeds/nxt/oe/angelica-1.7.7-master-zgw-7.14/cortexa9hf-vfp-neon/update-alternatives-opkg_0.1.8+git0+53274f0875-r2_cortexa9hf-vfp-neon.ipk.
Collected errors:

opkg_download: Failed to download http://feed.hae.int/feeds/nxt/oe/angelica-1.7.7-master-zgw-7.14/cortexa9hf-vfp-neon/update-alternatives-opkg_0.1.8+git0+53274f0875-r2_cortexa9hf-vfp-neon.ipk: Couldn't connect to server.
    opkg_install_pkg: Failed to download update-alternatives-opkg. Perhaps you need to run 'opkg update'?
    opkg_install_cmd: Cannot install package dropbear.
    Flushing iptables: iptables.
    Loading iptables settings: iptables.

- Hierna wordt het update-root script gedraaid echter ik krijg geen ip adres te zien. SSH naar het 10.x.x.x adres werkt niet en naar het 192.168.x.x adres ook niet.
Ik kan dus de oplossing zoals genoemd in de div. topics, namelijk root toegang verkrijgen, ssh'en naar versie 5.5.7 en dan vandaar verder, niet uitvoeren want ik krijg geen ssh toegang.

Ik heb geprobeerd de payload en root-toon bestanden naar mijn nextcloud server te laten verwijzen om de twee dropbear bestanden op te halen, waar het volgens mij misloopt. Dit werkt nog niet, ik ben niet bedreven genoeg met linux.

De Toon2 is geactiveerd vanuit Eneco dus dat script gebruik ik niet. Voor deze reden ben ik ook huiverig de fabrieksinstellingen te resetten.

Voer ik een normale update uit pakt hij een 6.x.xxx en komt er geen software update scherm. (Ref naar thehog: https://toonforum.nl/d/14...oon1-software-rooting/101)
Iemand ideeen?

• oepi-loepi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-03 21:00
Ja, je was goed op weg. Dus eerst de update naar 6.1.x en dan met heel veel geduld te werk gaan en meerdere keren proberen te updaten terwijl het script draait. Het gaat hier om timing wat nogal nauw komt.
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee