Interessant grafiek, thanks!
Maar ik zal een voorbeeld geven ter illustratie: ik gebruik een aantal Minimalistic Text widgets om verschillende statussen weer te geven (Zit ik op wifi of 3G? Hoeveel batterij heb ik nog over? Staat de telefoon op 'stil' of niet? Etcetera). Tasker past de inhoud van deze widgets aan op basis van events (nl. de verandering van de betreffende status).
Microsoft zelf kan de inhoud van de Me tile (zo heet ie toch?) aanpassen om bijvoorbeeld het aantal binnengekomen emails weer te geven. Mijn vermoeden is dat ze hiervoor een service draaien die, op basis van de notificaties die de verschillende applicaties zelf naar het OS sturen, de inhoud van die tile updaten (de tellertjes ophogen). Hetzelfde geldt voor de kleur van de tiles als je het thema verandert. Ik vermoed dat er dus ook een API is die je in staat stelt bepaalde aspecten van de tile te laten veranderen (kleur, maar bijv. niet vorm uiteraard).
Nogmaals, allemaal vermoedens, vandaar ook dat ik de vraag stel. Maar als die vermoedens kloppen, dan moet het ook mogelijk zijn om a) een Minimalistic Text-achtige tile te maken, en b) zelf een service te maken die inhaakt op events en op basis daarvan de tile API aanspreekt. Als Microsoft het zelf zo doet, dat moet een third party dat (theoretisch) ook kunnen. De vraag is: staat Microsoft dat toe?
Nogmaals, ik ben een leek op het gebied van de 'inner workings' van WP8 (als iemand links heeft met meer info daarover, zoals bijv. het plaatje hierboven: graag!), dus vandaar dat ik het vraag. Misschien vraag ik wel iets heel geks, dat zou kunnen

.