[TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:34
Na mijn vrij negatieve post eerder heb ik de afgelopen dagen ook wel wat positievere punten mogen ontdekken. Zijn ook het noemen waard.
  • De laptop blijft relatief koel, ook onder hoge load. Het warmste wordt hij linksvoor, aan de onderkant. Heb geen thermometer om dit te meten, maar ik vermoed dat dit nog wel onder de 40 graden is, dus prima.
  • Touchpad werkt best goed. Beter dan een gemiddelde in elk geval. Niet zo nauwkeurig als van mijn T61p, maar dat kan aan settings liggen die ik door deze bug in X.org/synatics driver niet kan fixen.
  • Het beeldscherm kan je echt heel ver openklappen (200 graden ongeveer).
  • Afgezien van een paar kleine uniformiteitsonvolkomenheden (met name de laatste 20 pixels verticaal aan de korte zijde rechts) en de wat beperkte kijkhoek is het beeldscherm echt een genot. Gelijk ook bij koude boot volledige helderheid en als je er recht voorzit geen merkbare banding. Grote vooruitgang t.o.v. mijn T61p.
  • Gewicht valt erg mee. Heb geen weegschaal die in het bereik van enkele kilo's nauwkeurig is, maar hij is echt nauwelijks zwaarder dan mijn T61p met 9-cells accu. Ik vermoed dan ook dat het gewicht gespecificeerd door HP met de 150w adapter is.
  • Ik geloof dat ik wel aan het toetsenbord kan wennen (aanslag/respons). Ik was beter gewend, maar goed. Hij heeft in elk geval nog een SysRq toets, gelukkig (voor de Linux/UNIX gebruikers wel handig). Enige waar ik nog niet aan gewend ben zijn de erg kleine pijltjestoetsen voor de verticale richting (die maar de helft van de grootte zijn van de horizontale toetsen.)
  • Zeer snel BIOS load tijd. Zeker met 'Fast Boot' feature ingeschakeld.
  • De constructie van de scharnieren en de achterkant dat van metaal is lijkt dik in orde. Nou zegt dat nog niet zoveel, want de scharnieren van de eerdere Elitebooks heb ik ook dwars door midden zien breken bij voorzichtige gebruikers (werk).
  • Het scherm kan je aardig flexen, maar daarbij zie ik geen plekken waarop het LCD paneel stress ontvangt. Bij mijn T61p is dit wel te zien en daar heeft het paneel wat 'vlekken' gekregen in de loop van de jaren.
  • Meeste stikkerbende en teksten staan achter de batterij, dat maakt de onderkant toch net even wat strakker ogend.
Nog wat bedenkelijke punten, niet zozeer problemen. Ben misschien een mierenneuker hierin, maar het is wel een Elitebook - met normaal een Elite prijskaartje. Over het algemeen vind ik het gewoon wat 'slordig' overkomen allemaal.
  • Er zitten een paar JMicron onderdelen in de laptop (Firewire en SD reader). Dat merk heeft niet de beste reputatie en tref je doorgaans alleen aan in budget spul.
  • Bij het openen van de laptop gaat het rechter nokje niet altijd weer terug op zijn plaats en soms pas na een paar uur gebruiken hoor ik spontaan een luide 'klik' en ik had eerst niet door wat dat was, maar dat was het vergrendelmechanisme dat blijkbaar plots besloot dan pas helemaal op zijn plek te gaan. Workaround: even nogmaals de ontgrendelknop indrukken na het openen en hij schiet op dat moment alsnog op z'n plek.
  • In de 'Fast Boot' mode (BIOS setting) wordt het beeld niet gecleard en blijft het HP logo bij mij hardnekkig in beeld staan en geeft de 'console' text-based boot van Linux geen beeld totdat X met de Nvidia driver geladen is. Windows gebruikers hebben hier weinig last van denk ik, maar ik vind het wel vreemd. Gelukkig is de BIOS check tijd zonder fast boot ook redelijk rap en verlies ik hier misschien maar 1-2s.
  • Een aantal USB apparaten lijkt problemen te hebben met de speciale powered USB poorten (dock+laptop). Weet niet of dit specifiek is voor deze HP, want heb geen vergelijkingsmateriaal. De apparaten lijken dan geen host device te herkennen en het OS ziet ook niets. Met een USB hub ertussen of het gebruiken van een andere poort werkt het dan wel.
  • De docking connector op de laptop is volledig onbeschermd. Mijn T61p had een bescherming voor de connector die het docking station deed verwijderen bij het docken.
  • Touchpad staat bol. midden-rechts scheelt toch wel een ruime milimeter denk ik. Kan bij het ontwerp horen, maar vind het er wel raar uitzien.
  • Overal rondom het beeldscherm sluit de behuizing mooi aan op het paneel, behalve rechtsonder, daar waar het typenummer staat gedrukt en op een plek tussen het logo en het typenummer. Het is niet heel veel, maar duidelijk zichtbaar staat het plastic op die punten bol als je het beeldscherm zo draait dat je op de kopse kant kijkt.
  • Ventilatie intake zit vlak naast de outtake, aan de onderkant. Precies daar waar je je been hebt als je hem op je schoot wil gebruiken. Dat blokkeert zo'n beetje alle airflow en dat is goed merkbaar als je voelt bij de outtake. Beetje jammer van de gekozen locatie.
  • Er zit een roostertje op het convenience backplate voor het geheugen dat je erbij kan plaatsen (twee lege sloten). Je kijkt letterlijk recht het groene PCB van het moederbord vanaf de onderkant (volledig gesloten behuizing). Er zit wat beschermend doorzichtig plastic folie op het moederbord, maar als je daar geheugen gaat plaatsen zit je vrij snel fysiek tegen de DRAM chips aan met scherpe of pluizige voorwerkpen tegen de onderkant.
  • De convenience backplate heeft nog aardig wat speling vooraan wanneer volledig vergrendeld.
  • De ontgrendeling van het display (om te openen) voelt aan als een goedkope balpen met het bijbehorende geluid.
  • Het ontwerp is allesbehalve compact, en in mijn ogen onnodig. Relatief veel ruimte is onbenut gelaten in de behuizing en het ontwerp lijkt uit meerdere lagen van PCBs te bestaan en wordt er redelijk veel hardware 'gestapeld'. Zo zie ik een smartcardreader, daaronder de harddisk en daaronder nog weer een groene PCB. Heb de laptop niet uit elkaar gehad, maar mijn indruk is dat er tweemaal zoveel oppervlakte aan 'moederboard/daughterboard' in zit dan in mijn T61p en gewoon inefficiënt. Misschien is er een reden voor, maar zie dat niet terug in het aantal uitbreidingsmogelijkheden.
  • WLAN antenne/bereik valt tegen. Met mijn T61p en zelfs mijn mobiele telefoon zie ik in een scan de access points van het TU sportcentrum (vrij zwak) en mijn huisgenoot werkt er zelfs dagelijks op vanuit zijn kamer, maar de Elitebook ziet deze niet eens in een scan, zelfs tegen het raam houdend nog niet.
    update: met beeldscherm kaarsrecht omhoog is het ontvangst beter. Lijkt gewoon niet helemaal uniform ontvangstgevoelig die antenne.
  • Batterijtijd. Valt toch wat tegen met 25W idle, waardoor ik net geen 3u kan werken. Met beeldscherm uit is het 19W idle. Heb veel uitgeschakeld, deep states gecontroleerd enzo, maar volgens mij gooit de GPU hier roet in het eten. Kan iemand met Windows zijn batterijtijd idle eens nagaan?
  • Het BIOS adverterteert in het DMI dat de geheugensloten onder bezet zijn en bovenin nog vrij (te zien via dmidecode). Dit is in werkelijkheid precies omgekeerd. Slordigheidsfoutje in de benaming denk ik.
  • Er is een BIOS update beschikbaar op de support site, die mijn exemplaar al heeft. Ik zie alleen geen Linux of OS independent updates. Jammer, want het BIOS heeft wel mogelijkheid tot het laden van een update vanuit het BIOS zelf, vanaf USB stick of ODD, maar er is niet zo'n variant bij die release.
Verder: weet iemand wat die twee vierkantjes links- en rechtsonder het scherm zouden moeten voorstellen? Ziet er in het ontwerp verder wat afwijkend uit en lijkt ook geen nut te dienen.

Over het algemeen kan ik hier inmiddels wel goed mee werken. Hopelijk haalt HP binnenkort de issues er in het productieproces uit en komen er fixes voor de BIOS issues. :)

Het apparaat staat ook nog steeds niet in de Pricewatch, dus kan nog niet eens een review schrijven. :P

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-07 16:23
gertvdijk schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:40:
Verder: weet iemand wat die twee vierkantjes links- en rechtsonder het scherm zouden moeten voorstellen? Ziet er in het ontwerp verder wat afwijkend uit en lijkt ook geen nut te dienen.
daar zitten schroefjes achter om het beeldscherm te kunnen vervangen ;)

Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Bij het openen van de laptop gaat het rechter nokje niet altijd weer terug op zijn plaats en soms pas na een paar uur gebruiken hoor ik spontaan een luide 'klik' en ik had eerst niet door wat dat was, maar dat was het vergrendelmechanisme dat blijkbaar plots besloot dan pas helemaal op zijn plek te gaan. Workaround: even nogmaals de ontgrendelknop indrukken na het openen en hij schiet op dat moment alsnog op z'n plek.
Dit is een bekend probleem en speelde ook al bij de laptops van vorig jaar. Mijn rechternokje blijft ook hangen. Ik kreeg de mogelijkheid om het te laten repareren, maar dan ben je hem 3 dagen kwijt. Kortom: dat laten we wel doen als de laptop onverhoopt een keer terug moet.

Ik erger me overigens ook behoorlijk aan de implementatie van het Synaptics trackpad ding. Zowel onder Windows als Linux raak ik hem oa. tijdens het typen per ongeluk aan waardoor de cursor verspringt.

Mijn WiFi antenne is overigens wel in oke. Onder Linux beter dan onder Windows, test dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
De wifi antenne is inderdaad echt top :] je kunt die palm detectie instellingen trouwens een beetje aanpassen naar wens in het synaptics menu: Apparaatinstellingen Luxpad 1.5 en dan onder smartsense

[ Voor 16% gewijzigd door Flixion op 08-08-2012 20:21 ]

Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
kjast schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:15:
Mijn WiFi antenne is overigens wel in oke. Onder Linux beter dan onder Windows, test dat eens.
Ik werk alleen maar onder Linux. :P

Het wisselt wel sterk en ben er nog niet uit wat de factor hierin is. Mijn gevoel zegt dat de antenne een beetje minder gevoelig is in een bepaalde richting. Met het beeldscherm helemaal rechtop of schuin naar achteren is een redelijk groot verschil merk ik nu (in het voordeel van kaarsrecht omhoog). Dan zie ik vanaf mijn bureau wel de TU access points in de scan voorbij komen. :/

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
Met het beeldscherm helemaal rechtop of schuin naar achteren is een redelijk groot verschil merk ik nu (in het voordeel van kaarsrecht omhoog). Dan zie ik vanaf mijn bureau wel de TU access points in de scan voorbij komen. :/
Dat is heel normaal, dat doet iedere laptop waarbij de antenne in het beeldscherm zit verwerkt. Verstel die voelsprieten op je AP maar eens (beide een hoek van 45 graden naar buiten), je zult zien dat dat ook heel veel uit maakt.

Waarschijnlijk zit er een Omni in, waarbij het de vraag is hoe goed hij naar boven straalt. Dan krijg je dus zoiets als in onderstaand plaatje;

Afbeeldingslocatie: http://www.eusso.com/Models/Antenna/UWA2610-ID/Antenna_Coverage-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 19:40:
• Gewicht valt erg mee. Heb geen weegschaal die in het bereik van enkele kilo's nauwkeurig is, maar hij is echt nauwelijks zwaarder dan mijn T61p met 9-cells accu. Ik vermoed dan ook dat het gewicht gespecificeerd door HP met de 150w adapter is.
De T61p weegt 2.76kg met 6-cel accu, ofwel 2.91kg met 9-cel accu. De 8560w doet 3.28kg. Dat is wel een generatie terug, ik kan de nieuwe nog niet vinden in reviews. Het gewicht opgegeven door de fabrikant is vrijwel altijd fout. In de consumentenmarkt anyway.

De nieuwe generatie thinkpad is wat lichter: zowel de T530 als W530 zijn 2.7kg met grootste accu. Een halve kilo lichter dan de elitebook en precicion met potentieel veel betere accuduur, dat is toch fors.

Verder moet je inderdaad het scherm 'richten' voor de wifi ontvangst als het signaal zwak is. Wees blij dat het plastic is, want metaal is echt killig voor de ontvangst. Bij bepaalde apple producten zit de wifi antenne dan ook op de enige plek die niet van aluminium is: achter het appeltje.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2012 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Inmiddels heb ik mijn 3e moederbord in de laptop zitten. Het probleem zat echter in de palmrest en dan wel de knopjes rechts boven (wifi, www en calculator). Het lijkt erop dat de calculator blijft hangen of iets dergelijks, wanneer deze knoppen zijn losgekoppeld werkt het toetsenbord wel normaal. Volgende stap is om de palmrest te vervangen, ook kan het moederbord nog niet geregistreerd worden bij hp want "de laptops zijn te nieuw" en het hp tooltje ervoor werkt dus nog niet..

[ Voor 8% gewijzigd door Flixion op 09-08-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-08 03:59
Is er in de elitebook plek om nog 2 latjes geheugen bij te plaatsen? Of zijn er geen vrije dimm slots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
zero_cool89 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:13:
Is er in de elitebook plek om nog 2 latjes geheugen bij te plaatsen? Of zijn er geen vrije dimm slots?
Is al een paar keer voorbij gekomen en dit staat ook gewoon in de specs.
Er zitten in totaal 4 SO-DIMM sloten in voor DDR3-1600 geheugen. Twee daarvan zijn niet makkelijk bereikbaar en daar zitten de 2x4GB voorgeïnstalleerde modules in. In de twee bereikbare aan de onderkant kan je zelf tot 2x8GB bijprikken als je wil. Eventueel als je de moeite neemt om hem wat verder open te maken (en de service manual erbij te pakken) kan je die andere twee sloten ook bereiken om tot 4x8GB te komen.

Voorgeïnstalleerd zit nu bij mij 1600Mhz CL11 geheugen. Nieuw geheugen met CL10 is nauwelijks duurder dus wellicht ga ik dit in de toekomst nog eens vervangen met 2x8 CL10 en als de prijzen erg zakken 4x8 CL10, omdat het kan. 8)

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 09-08-2012 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-08 03:59
gertvdijk schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:31:
[...]

Is al een paar keer voorbij gekomen en dit staat ook gewoon in de specs.
Er zitten in totaal 4 SO-DIMM sloten in voor DDR3-1600 geheugen. Twee daarvan zijn niet makkelijk bereikbaar en daar zitten de 2x4GB voorgeïnstalleerde modules in. In de twee bereikbare aan de onderkant kan je zelf tot 2x8GB bijprikken als je wil. Eventueel als je de moeite neemt om hem wat verder open te maken (en de service manual erbij te pakken) kan je die andere twee sloten ook bereiken om tot 4x8GB te komen.

Voorgeïnstalleerd zit nu bij mij 1600Mhz CL11 geheugen. Nieuw geheugen met CL10 is nauwelijks duurder dus wellicht ga ik dit in de toekomst nog eens vervangen met 2x8 CL10 en als de prijzen erg zakken 4x8 CL10, omdat het kan. 8)
Thanks.

Cl10 of 11 zou ik geen nieuw geheugen voor kopen. Je kan het misschien ook gewoon aanpassen in bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspasis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 00:22
gertvdijk schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:31:

...In de twee bereikbare aan de onderkant kan je zelf tot 2x8GB bijprikken als je wil. Eventueel als je de moeite neemt om hem wat verder open te maken (en de service manual erbij te pakken) kan je die andere twee sloten ook bereiken om tot 4x8GB te komen...
Krijg je dan geen performance hit als je bijvoorbeeld 2x4 GB boven met 2x8 GB onder hebt? Of is het alleen belangrijk dat de modules per slotenpaar identiek zijn? Zo ja, dan lijkt het me wel wat om 16GB bij te prikken voor een totaal van 24GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Aspasis schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 01:34:
Krijg je dan geen performance hit als je bijvoorbeeld 2x4 GB boven met 2x8 GB onder hebt? Of is het alleen belangrijk dat de modules per slotenpaar identiek zijn? Zo ja, dan lijkt het me wel wat om 16GB bij te prikken voor een totaal van 24GB.
Zou kunnen. Iemand met wat meer kennis over hardware kan daar wat over zeggen misschien.

Als het een performance hit geeft gaat gewoon dat 2x4 eruit en moet ik maar even de hele laptop uit elkaar slopen. Hopelijk is tegen de tijd dat ik weer budget heb het geheugen ook wat gezakt in prijs en kan er gelijk 32GB in. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie http://www.anandtech.com/...-choosing-the-best-ddr3/1. De snelheid van het geheugen maakt de ballen verschil. De grootste winst zie je bij 7-zip en x264: 3.5% verschil tussen 1333mhz en 1600mhz met gelijke latency.

Als je gaat gamen op de IGP maakt het overigens een stuk meer uit, maar dat kan toch niet met de elitebook.

Als het goed is werkt dual channel gewoon met 2x4GB + 2x8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Momenteel bezig met het werkend krijgen van de Fingerprint sensor onder Linux.

De volgende driver moet daar bij helpen: http://www.validityinc.com/post.aspx?id=268

Het is een 32 / 64 bit driver, in RPM formaat. Installeren als alien dus, maar dat geeft een i386 architecture only error :(.

Toch maar wachten op een werkende Fprint library dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:38

jelly

Arch Linux

De fingerprint scanner interesseert mij niet zoveel. Wellicht later misschien toch eens aan de praat krijgen.

Maar ik heb inmiddels voor ACPI wel het een en ander voor elkaar gekregen.
Brightness control via acpid en detecteren van docking, beide door middel van het bestand hieronder en natuurlijk het draaien van de daemon acpid.

/etc/acpi/handler.sh: http://sprunge.us/hDVL

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
Vraagje: hebben jullie ook dat wanneer vanaf de voorkant bekeken, alleen het geluid midden en rechts is te horen. Links doet niks

En ook dat wanneer je het touchpad aanraakt. De cursor (muis) soms de neiging heeft een halve centimeter te verspringen.

[ Voor 40% gewijzigd door dikki dik op 10-08-2012 18:22 ]

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Hoera mijn elitebook werkt nu eindelijk zoals het hoort, na de 4e service aan huis en het vervangen van de palm rest :*) de beste servicemeneer heeft ook meteen het rechter rubber deksel sluit mechanisme ding gefikst zodat deze wel gewoon omhoog gaat na het openen van het deksel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
dikki dik schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:19:
Vraagje: hebben jullie ook dat wanneer vanaf de voorkant bekeken, alleen het geluid midden en rechts is te horen. Links doet niks
Nee, lijkt gewoon mooi stereo eruit te komen hier. De speakers zitten er wel asymmetrisch in dus kan me voorstellen dat je met een wat andere ondergrond een wat vreemd klankbeeld krijgt.
dikki dik schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 18:19:
En ook dat wanneer je het touchpad aanraakt. De cursor (muis) soms de neiging heeft een halve centimeter te verspringen.
Zal ook wel driverinstellingen zijn. Heb je daar al wat nuttigs in gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:09:
[...]

Nee, lijkt gewoon mooi stereo eruit te komen hier. De speakers zitten er wel asymmetrisch in dus kan me voorstellen dat je met een wat andere ondergrond een wat vreemd klankbeeld krijgt.

[...]

Hier ook het idee dat het geluid van rechts komt. Zwaartepunt ligt rond de i7 core sticker. Ik denk dat dit een design gerelateerd iets is. Lijkt er op alsof de middelste speaker (zitten er 3 in?) rechtsmidden zit.

En waarom zit de headphone in aan de rechterkant vooraan bij de muis..

[ Voor 5% gewijzigd door kjast op 11-08-2012 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
gertvdijk schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:09:
[...]

[...]

De speakers zijn idd asymmetrisch. Dit vond ik wat raar, omdat er wel een rooster aan de linkerkant zit. Wat betreft het touchpad het was inderdaad onder de settings op te lossen, namelijk door de sensibility wat te verlagen. Het probleem lijkt nu minder of verdwenen te zijn, heb het nog niet lang genoeg kunnen testen.

Wat me verder opvalt is dat, wanneer de adapter is aangesloten op een niet geaard stop contact, je een lichte spanning kan voelen wanneer je over de aluminium behuizing wrijft. Nog meer mensen met ditzelfde probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door dikki dik op 12-08-2012 20:54 ]

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-08 10:25
dikki dik schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:50:
[...]

Wat me verder opvalt is dat, wanneer de adapter is aangesloten op een niet geaard stop contact, je een lichte spanning kan voelen wanneer je over de aluminium behuizing wrijft. Nog meer mensen met ditzelfde probleem?
Hah, ik wist dat ik niet gek was! Ik zit al de hele tijd over die behuizing te wrijven. Maar de meter zegt dat hij niet geleidend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de spanning (in volts) meten, niet de weerstand. En plug de adapter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:12:
Je moet de spanning (in volts) meten, niet de weerstand. En plug de adapter in.
Een spanning meet je altijd ten opzichte van iets anders. Dus, ten opzichte van wat zou je dat moeten meten? Ground/aarde van je stopcontact?

Ik heb nog niets kunnen voelen aan het oppervlak. Weet wel wat het is, maar heb dat issue niet met mijn exemplaar gehad nog.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 12-08-2012 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten opzichte van de grond?

YouTube: The New Dell XPS15z - Still a shocker?

Kan ook zijn dat hij het helemaal fout doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
Ik krijg er ook geen voltage uit (tov mezelf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-07 15:59
In tegenstelling wat sommige mensen denken, gebruiken laptops de randaarde wel degelijk.

Bij mijn vorige HP heb ik de kabel eens gerepareerd.
Deze bevat 3 aders, op de stekker: buitenzijde huls, binnenzijde huls en een pennetje er midden in.
Ook heb ik mijzelf wel eens statisch ontladen aan de touchpad ...

Zelfde advies als met 'gewone' computers: altijd een geaard stopcontact gebruiken.
Desnoods zelf een aarde maken aan een waterleiding of de leidingen van de cv.

• kjast
R-J_W schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:27:
Zelfde advies als met 'gewone' computers: altijd een geaard stopcontact gebruiken.
Desnoods zelf een aarde maken aan een waterleiding of de leidingen van de cv.
Ik heb hem nu op een conversieplug zitten (buitenlands stopcontact) zonder aarde. Het metaal aan de voorkant (voor het toetsenbord) voelt "grappig" aan.

Toch maar ergens een conversieplug met aarding scoren :P.

Als je m zelf wilt aarden (geen idee of er conversieplugjes met aarding zijn) waar maak je hem dan aan vast op de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Nou ik had wel een érg ongelukkig exemplaar te pakken. Mijn laptop is nu alweer gejat 8)7 hele dikke pech, gewoon overdag uit een gebouw waar we met meerdere mensen aanwezig waren, met een hek er omheen en terwijl hij niet in het zicht lag..

Hopelijk loggen ze eventjes in op mn gmail of iets dergelijks, er zat nog geen wachtwoord op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Flixion schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:18:
Nou ik had wel een érg ongelukkig exemplaar te pakken. Mijn laptop is nu alweer gejat 8)7 hele dikke pech, gewoon overdag uit een gebouw waar we met meerdere mensen aanwezig waren, met een hek er omheen en terwijl hij niet in het zicht lag..

Hopelijk loggen ze eventjes in op mn gmail of iets dergelijks, er zat nog geen wachtwoord op de laptop.
Dat is erg klote... maar hoezo 'alweer' gestolen? En wat heeft dat met je exemplaar te maken?
En stelen gebeurt vaker door mensen, dus als er meer mensen in het gebouw aanwezig zijn is dat juist geen reden om te denken dat de kans kleiner is dat hij gestolen wordt. En wat betreft hekken... als er mensen gewoon in en uit kunnen lopen heeft dat er weinig mee te maken.

En hoe bedoel je inloggen op je Gmail in dit verband? Helpt het als ze dat doen om je laptop te traceren? Lijkt me niet. Je hebt dan hooguit het IP adres en ik denk dat politie niet zomaar het adres erachter gaat onderzoeken.

Heb even wat oude berichten in het topic gelezen betreffende de verzekeringen erbij aangeboden. De beste verzekering die je kan nemen is volgens mij gewoon een Kensington lock en die te allen tijde gebruiken wanneer je in openbare of minder vertrouwde omgevingen je laptop onbeheerd achterlaat. Kost een eurootje of 20 en je zoekt voortaan alleen plekjes waar je je laptop aan het slot kan leggen. Zo deed/doe ik dat altijd de eerste twee/drie jaar met mijn laptop in de TU Bieb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Alweer als in nu alweer of heel snel. Mijn vorige laptop is nog geen 2 jaar geleden ook gestolen. Wat betreft het exemplaar: ik had hiervoor natuurlijk ook al 3 reparaties nodig voor hij het eindelijk deed. Daarnaast vertrouw ik de personen die er waren volledig en was het privé terrein, geen openbaar gebouw. Er was naast mijn laptop ook een telefoon en een camera gejat. Het is gewoon heel knap dat iemand dat ongezien voor elkaar heeft gekregen.

Verder weet ik dat de politie wel degelijk wat kan met een ip adres. Of ze het ook doen is een ander verhaal.

Wat betreft het slot: misschien, ik blijf het ondingen vinden :p eerst maar eens een laptop terugvinden of hopen dat de tu me in ieder geval een nieuwe wil verkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Flixion op 18-08-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Flixion schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:51:
Alweer als in nu alweer of heel snel. Mijn vorige laptop is nog geen 2 jaar geleden ook gestolen. Wat betreft het exemplaar: ik had hiervoor natuurlijk ook al 3 reparaties nodig voor hij het eindelijk deed. Daarnaast vertrouw ik de personen die er waren volledig en was het privé terrein, geen openbaar gebouw. Er was naast mijn laptop ook een telefoon en een camera gejat. Het is gewoon heel knap dat iemand dat ongezien voor elkaar heeft gekregen.
Dat maakt de situatie wat anders dan je eerder schetste, maar dan nog... als je ze allemaal vertrouwde was dat toch blijkbaar niet terecht. :P
Verder weet ik dat de politie wel degelijk wat kan met een ip adres. Of ze het ook doen is een ander verhaal.
Als je dan een IP adres hebt is het nog maar de vraag of het ook daadwerkelijk het IP is van het adres waar de laptop zich bevindt. Willekeurige malware en een botnetje, onbeveiligde wifi in de buurt of tor en je kan zo 'anoniem' het internet op natuurlijk. En dan hebben we het nog niet eens over proxies.
Wat betreft het slot: misschien, ik blijf het ondingen vinden :p eerst maar eens een laptop terugvinden of hopen dat de tu me in ieder geval een nieuwe wil verkopen.
Had je wel een vorm van verzekering erop? En wellicht is er nog iets te doen met een verzekering die de eigenaar heeft van het 'privé-terrein' waar je het over had. Kan me zo voorstellen dat er wellicht iets is waar hij wat kosten op kan verhalen. Vergelijkbaar met WA-verzekering en gasten die op bezoek komen en jij maakt per ongeluk iets van hem stuk; dan kan je doorgaans bij je WA-verzekering nog aankloppen heb ik me laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Ik kan je aanraden om Prey te installeren op je laptop icm. met een guest account. Als de laptop gestolen wordt en de dief logt in op het guestaccount (en die kan je sandboxen) dan weet je waar de laptop uithangt.

@Hierboven: De eerste dief die slim genoeg is om een VPN te gebruiken moet ik nog tegen komen.

Als er braakschade is verhalen op de vezekering. Krijg je waarschijnlijk de nieuwwaarde terug (dagwaarde), en die is een stuk hoger dan de aanschafprijs :).

EDIT: een laptopslot houdt een dief overigens niet tegen. Mochten er meerdere laptops liggen dan ben je met slot waarschijnlijk niet als eerste aan de beurt. Verzekeringstechnisch wel beter; minder kans dat je nalatig bent geweest. Altijd een foto maken van laptop + slot op werkplek om die reden.

[ Voor 23% gewijzigd door kjast op 18-08-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-08 16:01
Maar waar binden jullie het slot dan aan vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Helaas is er dus geen braakschade, op klaarlichte dag gebeurd en de deur was open want we waren gewoon aanwezig. Maandag even wat rondbellen om te kijken wat ik kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mcctje schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 22:05:
Maar waar binden jullie het slot dan aan vast?
Verschillend. Ene keer heb je een oogje in het frame van de stoel, andere keren is het mogelijk om hem om het door de constructie van de schotten bij de werkplekken te krijgen. En er zijn zat plekken waar het niet mogelijk is, maar dan loop je gewoon even verder.
En dan lijkt een stoel geen goede beveiliging, maar een stoel krijg je lastiger in je tas en daar kom je die bieb een stuk lastiger mee uit ook. :)

Wat ik ook wel eens gedaan heb is bij werkplekken waar al pc's van de TU vastgebonden zijn met locks, om hem dan door die lussen heen te halen. Met het vertrouwen dat die wel goed vastzitten dan.

Lijkt allemaal een hoop moeite, maar ik probeer dan ook wel een langere tijd op dezelfde plek te blijven zitten en zodanig dat je dan tijdens de lunch je laptop ook gewoon achter kan laten. Eigenlijk jammer dat het zo moet, maar ja... dat is de realiteit.

Het komt er gewoon op neer dat je een beetje creatief moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Gewoon vastmaken aan iets groots inderdaad, daar loop je wat minder snel mee naar buiten. En Virtualock gebruiken!

Is er trouwens een manier om de bovenste 3 knoppen van het luxpad uit te schakelen? Ik raak bij het typen iedere keer de rechtermuisknop aan waardoor de cursor verspringt. Heb alleen de optie gevonden om ze allemaal uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
kjast schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 22:23:
[...]

Als je m zelf wilt aarden (geen idee of er conversieplugjes met aarding zijn) waar maak je hem dan aan vast op de PC?
Normaal gesproken worden de de waterleidingen en de leidingen van een cv, geaard.
Je kunt (in nl in een bouwmarkt) ook klemmetjes krijgen om op de rand van een radiator kunt schroeven of om om een waterleiding te klemmen.
Deze worden ook gebruikt om bijvoorbeeld de afvoer van een badkamer-gootsteen te aarden, zodat de aardlek schakelaar uitslaat wanneer je je scheer-apparaat in de gootsteen laat vallen.

Wat ik wel heb gedaan, is in een verdeeldoos, een draadje aan één van die aarde pennetjes knopen en de andere kant om een radiator-buis draaien.
Met een beetje fantasie is een randaarde wel te maken.

edit, beter gelezen.
Op de pc zelf zou ik niet direct een aarde aan durven sluiten, maar het is vast beter dan een random-route via je handen.
Ik zou verwachten dat de aard/nul delen van stekkers geschikt zouden moeten zijn. Bijvoorbeeld, de buitenring van een audio-aansluiting, of de buitenrand van de aansluiting voor een docking-station (onderzijde).
kjast schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 17:22:
...
Is er trouwens een manier om de bovenste 3 knoppen van het luxpad uit te schakelen? Ik raak bij het typen iedere keer de rechtermuisknop aan waardoor de cursor verspringt. Heb alleen de optie gevonden om ze allemaal uit te schakelen.
Ja.
In Windows in het Configuratie-scherm -> Mouse Properties
Bij mij staan daar apart: "Synaptics TouchStyk Buttons V2.0" en "Synaptics LuxPad Buttons V1.5"
Wanneer je de "TouchStyk Buttons" selecteerd en eronder op "disable" drukt, (en Apply) dan zijn bij mij de bovenste muisknoppen uitgeschakeld

[ Voor 38% gewijzigd door R-J_W op 19-08-2012 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R-J_W schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 17:24:
[...]

Normaal gesproken worden de de waterleidingen en de leidingen van een cv, geaard.
Je kunt (in nl in een bouwmarkt) ook klemmetjes krijgen om op de rand van een radiator kunt schroeven of om om een waterleiding te klemmen.
Dat is vragen om moeilijkheden. Enkele mogelijkheden:

Je CV/waterleiding is gedeeltelijk van een niet geleidend materiaal -> je laptop is niet geaard, ook al denk je dat dat wel zo is.
Iemand gaat zijn handen wassen. Oeps. Je kast is geaard, en daar staat dus 115v op. Dat is vragen om moeilijkheden.

Je elektronica aarden moet je alleen doen met dingen die daarvoor bedoeld zijn: de aarde in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 17:40:
[...]

Dat is vragen om moeilijkheden. Enkele mogelijkheden:

Je CV/waterleiding is gedeeltelijk van een niet geleidend materiaal -> je laptop is niet geaard, ook al denk je dat dat wel zo is.
Iemand gaat zijn handen wassen. Oeps. Je kast is geaard, en daar staat dus 115v op. Dat is vragen om moeilijkheden.

Je elektronica aarden moet je alleen doen met dingen die daarvoor bedoeld zijn: de aarde in je meterkast.
Tsja, wanneer je een geaard stopkontact hebt is het toch al geen issue.
Nu weet ik niet hoe het in het buitenland zit, maar in de nederlandse huizen waar ik gewoond heb, zijn zowel de cv, water en gas-leidingen geaard aan de randaarde in de meterkast.

Mocht die aarde niet voldoen, dan zul je nog steeds een apart gevoel hebben wanneer je de kast aanraakt.
En iemand die zijn handen gaat wassen geleidt echt niet beter dan de rest van de leiding en de route die het water alle andere kanten al op gaat.
Als er echt veel lekstroom zou zijn, zou de aardlek toch al uitgeslagen zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
@Darkstone Aan de radiator aarden kan prima, wel direct op het metaal doen. Het is niet dat er een hoog voltage over loopt, gebeurd dat wel dan moet je sowieso naar je meterkast (aardlek). Bij voorkeur natuurlijk een fatsoenlijk stopcontact gebruiken, maar als dat er niet is dan heb je geen andere optie.

Ik heb mn conversieplug een beetje verbouwd en nu is hij geaard. Ze verkopen geen plugjes met aarding hier :(. De pc kast voelt overigens enkel raar aan als de bat. wordt opgeladen.

@R-J_W tnx voor de tip, eindelijk die knopjes uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Vandaag nieuw docking station opgehaald - was eindelijk binnen. Deze werkt wel naar behoren. Precies wat ik dacht; deze heeft de volgorde van ontgrendeling en omhoog drukken op de juiste manier bij het undocken. Lijkt dus een productiefout te zijn geweest, ook gezien de onverwachte "toch geen voorraad meer" heb ik een vermoeden dat ze een foutje hebben ontdekt.
Hij undockt nu echt heel erg soepel en werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-08 15:06
Ik heb de laptop nu 2 weken en ik ben er erg tevreden over!

Ik heb alleen 2 vraagjes:
- Past de HDD caddy van de 8560W erin om er SSD's in te zetten, en zo ja, waar kan je die het goedkoopst halen?
- Weet iemand waar je een goedkope displayport -> HDMI kabel/converter kan halen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
bartosiej schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:56:
- Past de HDD caddy van de 8560W erin om er SSD's in te zetten, en zo ja, waar kan je die het goedkoopst halen?
In principe past elke universele caddy. Het gaat erom dat je eentje neemt waar je het orignele frontje van de dvd-drive op kunt zetten. Ik heb deze besteld (nog niet binnen).
bartosiej schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 16:56:
- Weet iemand waar je een goedkope displayport -> HDMI kabel/converter kan halen?
Gewoon zoeken. Je hebt *geen* actieve adapter nodig, want op de laptop zit een DisplayPort++ aansluiting. Dat houdt in dan er ook DVI/HDMI over kan zonder actieve omzetter. Zie wikipedia voor verschil DP en DP++. Ik heb op 't werk eens een paar van die 1,8m kabels besteld voor €7/stk bij een willekeurige kabelboer. Er zijn wel weinig aanbieders van die kabels. Je ziet relatief meer actieve omzetters. Onnodig duur, want ik ben nog nooit een reguliere DP aansluiting tegengekomen, alleen maar DP++.
€7 zie ik ze niet meer, wel voor tegen de 20 bij diverse webshops - heb alleen ff vlug gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
Bedankt, dat is nuttige informatie die je normaal niet tegenkomt.

Inderdaad passen de standaard caddy's voor sata. In tegenstelling tot de merk aanduidingen, die veel e-bay aanbieders gebruiken, is de drive-bay is niet merkgebonden. Het bevestigingslipje kun je ook gewoon van de dvd-drive op de caddy overschroeven.

Wat betreft diefstal.
De TU heeft een licentie op VirtuaLock, een programma dat jou pc herrie laat maken wanneer een gelockte pc 'verplaatst' wordt. (Wanneer de voeding of een usb apparaat wordt losgekoppeld.)
Daarnaast krijg je zelf een sms en andere pc's in de omgeving waarop het progje actief is, geven hun gebruikers een waarschuwing.
Perfect voor op de faculteit en in de bieb. (Maar zorg toch ook maar voor zo'n Kensington lock.)

Om deze software inclusief licentie te kunnen downloaden, moet je je op het TU-netwerk bevinden.
Maar dit kan ook thuis via een vpn-verbinding: (bijna alles dat normaal alleen op de TU kan, kan via de VPN)
Cisco VPN: cisco vpn-client (Gent bied nieuwere builds) - handleidingen (ook voor alt client)
Of via OpenVPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
R-J_W schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 18:56:
Wat betreft diefstal.
De TU heeft een licentie op VirtuaLock, een programma dat jou pc herrie laat maken wanneer een gelockte pc 'verplaatst' wordt. (Wanneer de voeding of een usb apparaat wordt losgekoppeld.)
Daarnaast krijg je zelf een sms en andere pc's in de omgeving waarop het progje actief is, geven hun gebruikers een waarschuwing.
Dat is rete irritant bij vals alarm. Heb in het verleden met zeer grote regelmaat zo'n alarm af horen gaan. Weet niet of dat iets standaards is in Macs, want heb dat volgens mij alleen daarvan gehoord. Gaat er iemand wat onhandig aan de tafel zitten waardoor de sensor triggert of als een vriend van hem denkt "die kan wel even zonder power" en dan is de hele zaal een minuut afgeleid met weer iemand met een rood hoofd.

• jelly

jelly

Arch Linux

Voor iedereen die een docking station heeft, wees ervan bewust dat de DP en DVI port gedeeld is. Ik kreeg er dus niet 2048x1152 twee keer uit ;)

Keep it simple stupid

• gertvdijk
jelly schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:20:
Voor iedereen die een docking station heeft, wees ervan bewust dat de DP en DVI port gedeeld is. Ik kreeg er dus niet 2048x1152 twee keer uit ;)
Serieus? 8)7
Moet je daarvoor de advanced versie kopen zeker? :X

Heb zelf inmiddels met heel veel moeite de hdd caddy werkend. Het moeilijkste was het frontje van de odd eraf halen. Je moet het maar net zien hoe die eraf gaat. Na zelf een uur te hebben geploeterd niet gelukt - een collega zag het na een minuut of 10. De truc bleek te draaien met een platte schroevendraaier bij het nokje aan de zijkant die aanvankelijk geen kant op leek te kunnen.

Daarna paste het metalen plaatje niet op de caddy om hem vast te kunnen schroeven (zodat hij er niet uitlazert). De schroefgaten waren simpelweg te klein voor de schroefjes van HP. Hard erin drukken en zelf het schroefdraad maken in het plastic hielp en hij zit nu vast.

• jelly

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:42:
[...]

Serieus? 8)7
Wellicht is het mijn adapter die niet helemaal meewerkt, ik krijg namelijk in windows
2048x1152 en 1024x768 met een displayport naar hdmi adapter en dvi in gebruik. Ik zag net dat de adapter 1.1a is, dus wellicht kan het wel met displayport 1.2? ( Ik weet dus ook niet welke displayport versie het docking station heeft )

Keep it simple stupid

Verwijderd

Met een passieve displayport naar HDMI adapter krijg je inderdaad het probleem dat je niet genoeg kloksignalen meer hebt. Als je het interne scherm uitzet werkt het volgens mij wel.

Je kan, althans met een AMD kaart, oneindig aantal schermen aansluiten op displayports. Omdat er geen klokgenerator voor nodig is (waarvan er 2 in je laptop zitten. En waarschijnlijk 0 in het docking station). Om dvi/vga/hdmi uit te sturen moet er voor elke port een dedicated klokgenerator aanwezig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-07 16:44
In mijn topic HP 8570w of Asus N56vz? stel ik de vraag of het mogelijk is om de videokaart van de 8570w te vervangen. Mijn eerste gedachte was, net als die van Darkstone, dat de videokaart vastgesoldeerd zal zijn aan het moederbord, maar na het lezen van de mogelijkheid om de videokaart te vervangen, met als referentie deze handleiding(pagina 99), ben ik daar niet meer zo zeker van. De K1000M staat tussen de videokaarten waarvan vervanging mogelijk zou moeten zijn.

Het zou natuurlijk mooi zijn als het kon, maar iemand die mij hier meer over kan vertellen. Iemand die zijn laptop open zou kunnen schroeven misschien? :9

[ Voor 5% gewijzigd door Senui op 24-08-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
Daar hoeft niemand zijn laptop voor open te schroeven ...

Zoals je in de "HP EliteBook 8570w Mobile Workstation - Maintenance and Service Guide" kunt lezen en zien.
Je kunt inderdaad de videokaart vervangen. Het is een printplaat in een slot. Vergelijkbaar met de manier waarop het geheugen en een m-sata kaart gemonteerd zijn.

Een kleine waarschuwing, als je er een andere in wilt hangen.
De koelblokken voor de verschillende grafische kaarten zijn mogelijk niet gelijk. (tenminste ze hebben hun eigen onderdeelnummer)
Dus er is geen garantie dat de koeler goed gaat passen en/of genoeg koelvermogen heeft.

edit: Net even dat andere topic bekeken.
De handleiding verteld je dat de kaart wel degelijk te vervangen is, twee torx-schoefjes en je kunt hem uit het slot schuiven.
Dus wat jij eigenlijk wilt weten is of de 8570w ook andere gpu's accepteerd, of dat HP dit onmogelijk heeft gemaakt. En dat is niet iets wat we zo kunnen zien.

Als hp zich aan de standaard hebben gehouden, dan zou de koeler moeten passen.
http://www.mxm-sig.org/

[ Voor 32% gewijzigd door R-J_W op 24-08-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 08:56
gertvdijk schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:42:
[...]

Serieus? 8)7

Heb zelf inmiddels met heel veel moeite de hdd caddy werkend. Het moeilijkste was het frontje van de odd eraf halen. Je moet het maar net zien hoe die eraf gaat. Na zelf een uur te hebben geploeterd niet gelukt - een collega zag het na een minuut of 10. De truc bleek te draaien met een platte schroevendraaier bij het nokje aan de zijkant die aanvankelijk geen kant op leek te kunnen.

Daarna paste het metalen plaatje niet op de caddy om hem vast te kunnen schroeven (zodat hij er niet uitlazert). De schroefgaten waren simpelweg te klein voor de schroefjes van HP. Hard erin drukken en zelf het schroefdraad maken in het plastic hielp en hij zit nu vast.
Dat geklooi met het frontje kostte mij ook flink wat tijd idd.
Het metalen plaatje ging prima, want ik had verschillende maten schroefjes er bij gekregen. Wat ik even kwijt ben is waar dat bij zat, maar ik neem aan bij de Caddy. De DVD-speler heb ik nog maar 1 keer gemist, dat was Windhoos installeren.

Zelf heb ik 1 probleem met de laptop: Ondanks de juiste power instellingen gaat hij toch op slaap stand. Ik hoef zeg maar mijn tanden te gaan poetsen en hij staat op slaapstand, vrij irritant. Als ik vervolgens reboot dan gaat het weer een tijdje goed. Ik heb mijn vinger er nog niet helemaal onder kunnen krijgen, wat het nu veroorzaakt. Wellicht gebeurt het nadat ik de power-modus (dus balanced, high performance etc) gewijzigd heb, maar dat weet ik nog niet zeker. Windows Eventlog geeft als reden dat het System idle is.
Iemand die dit ook heeft?

Verder reuze tevreden tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
R-J_W schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:37:
Daar hoeft niemand zijn laptop voor open te schroeven ...

Zoals je in de "HP EliteBook 8570w Mobile Workstation - Maintenance and Service Guide" kunt lezen en zien.
Je kunt inderdaad de videokaart vervangen. Het is een printplaat in een slot. Vergelijkbaar met de manier waarop het geheugen en een m-sata kaart gemonteerd zijn.

Een kleine waarschuwing, als je er een andere in wilt hangen.
De koelblokken voor de verschillende grafische kaarten zijn niet gelijk. (tenminste ze hebben hun eigen onderdeelnummer) Dus er is geen garantie dat de koeler goed gaat passen en/of genoeg koelvermogen heeft.
Bedankt voor je antwoord.
Maar hebben videokaarten tegenwoordig niet hun eigen koeler op de videokaart gemonteerd, dus dan zou de koeling die op de K1000M zit toch gewoon met de videokaart vervangen kunnen worden door een videokaart die z'n eigen koeling heeft? Zou je verwachten dat videokaarten over zeg maar 3 jaar nog in deze laptop zullen passen en werken?

Sorry ik ben geen held als het neerkomt op koeling. :|

Edit: Klein vraagje daarnaast; iemand enig idee hoe lang de levertijd is op dit moment. Op de webshop staat namelijk dat de werkdag nadat de bestelling rond is, de laptop wordt verstuurd. Betekent dat ook dat ie de volgende dag binnen is?

[ Voor 9% gewijzigd door Senui op 24-08-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
Het koelblok koeler zit niet vast op de kaart. (kun je ook op de plaatjes in de handleiding zien)
De cpu en gpu worden door een gezamenlijk koel systeem gekoeld. Het model hiervan is afhankelijk van de laptop waar ze in zitten.

Of je ooit een update kunt doen hangt vooral af van HP.
En als zij de mxm standaard goed geïmplementeerd hebben dan zul je nog af moeten wachten of er in de toekomst ook interessante kaarten beschikbaar zijn die er in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
De afgelopen week nog twee dingen gemerkt:
  • Wanneer de laptop even van de AC power is geweest (of zonder AC is geboot), krijg ik geen maximale prestaties uit de CPU. Hij lijkt te throttlen rond de 70 graden. Rebooten met AC power en het gaat weer vlot met 95 graden full power.
  • Bij een shutdown ging de laptop *soms* spontaan weer aan. Heel irritant als je hem aan het afsluiten bent om in je tas te stoppen. Na 5 á 10 seconden gaat hij weer aan... De oplossing bleek Wake on LAN in het BIOS in het geheel uit te zetten (niet die voorwaardelijke setting). Helemaal vreemd, want juist als LAN ontkoppeld was gebeurde dit.
Heb dus nu nog twee issues openstaan die ik graag snel wil oplossen (maar mij zelf nog niet gelukt zijn):
  • Helderheid beeldscherm regelen werkt alleen na suspend en resume. Dat is dan ook gelijk de workaround. Plus dat bij boot zonder AC dat hij regelmatig random terugschiet naar 50% brightness.
  • Onnodige CPU throttling bij terugschakelen AC power. Heb nergens ingesteld dat ie minder power zou mogen trekken op accu, dus ben benieuwd waar dat überhaupt vandaan komt.
Ben voor beide issues er nog niet achter of dit met Linux (3.5.1) / Nvidia-Linux te maken heeft of met de hardware/firmware. Daarom: heeft iemand van jullie (Windows draaiend) deze issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
Een Windows gebruiker hier.

Spontaan weer aan gaan had ik eerst ook, alleen denk ik dat het bij mij alleen gebeurde wanneer ik er een lan-kabel in had zitten. Ook bij mij werkte het ook om Wake on Lan uit te zetten.
Daarnaast heb ik ook nogal eens gehad, dat hij zichzelf na het afsluiten niet uitschakelt.
Windows sluit af, het scherm gaat op zwart maar hij schakelt zichzelf niet uit. (alle basis functies blijven werken. bv. helderheid en inschakeling van de toetsenverlichting bij muis of toets aanslag blijft werken)
Dan moet ik hem zelf uitschakelen door de aan/uit-knop lang in te drukken. Windows heeft hier nooit klachten over gehad.

De bediening van de scherm helderheid heeft bij mij altijd goed gewerkt en ook instellingen blijven behouden over reboots.

CPU-throttling issues heb ik nog niet opgemerkt, wel heb ik het probleem met mijn vorige laptop (8510w) in wat dramatischer vorm gehad. Die weigerde nogal eens om zijn multiplier weer te verhogen.
Dus had ik in Windows opgegeven dat hij de cpu nooit mocht terugklokken (minimum processor state op 100%) en ook in de bios alles uitgezet. Maar zelfs dan klokte hij de cpu altijd terug wanneer deze op de accu draaide.
Ik ben bang dat deze accu besparing een hp bios 'feature' is (en was).
Waarom hij niet terug komt weet ik niet, hier lijkt hij het wel goed te doen.
(ook al, de multiplier komt hier niet over de 31. 3 GHz, maar dat kan ook aan de temperatuur liggen)

Temperatuur issues:
Ik heb het idee dat de cpu zijn warmte niet goed kwijt komt, als dat de koeler slecht contact maakt.
De temperatuur van de cpu loopt bijna gelijk op met de cpu-load.
Hij heeft een idle-temp van zo'n 46C en in-game loopt de temperatuur op tot 86C. De GPU daarentegen kwam niet over de 67C.
Nu Prime95 eens aangezet om te zien wat er gebeurd:
Binnen 3 tellen zit de temperatuur boven de 80C. Wanneer hij de 90C bereikt begint hij de cpu terug te klokken.

Dus ik denk dat ik Senui straks kan vertellen hoe de Quadro geplaatst is...

Toevoeging:
Een andere gekke bug is dat mijn touchpad niet meer werkt nadat ik een programma van CPUID heb gestart. (CPU-Z v1.61 en HWMonitor v1.19). Uitschakelen van de touchpad (apparaatbeheer), (om hem weer aan te kunnen zetten) lijdt dan tot een vastloper van Windows. Core Temp daarentegen werkt prima.

[ Voor 7% gewijzigd door R-J_W op 24-08-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:27:
Heb dus nu nog twee issues openstaan die ik graag snel wil oplossen (maar mij zelf nog niet gelukt zijn):
  • Helderheid beeldscherm regelen werkt alleen na suspend en resume. Dat is dan ook gelijk de workaround. Plus dat bij boot zonder AC dat hij regelmatig random terugschiet naar 50% brightness.
  • Onnodige CPU throttling bij terugschakelen AC power. Heb nergens ingesteld dat ie minder power zou mogen trekken op accu, dus ben benieuwd waar dat überhaupt vandaan komt.
Ben voor beide issues er nog niet achter of dit met Linux (3.5.1) / Nvidia-Linux te maken heeft of met de hardware/firmware. Daarom: heeft iemand van jullie (Windows draaiend) deze issues?
- Helderheid is een Linux issue, er is een patch gesubmit die dit gaat verhelpen. Link nu niet bij de hand maar ik denk dat hij eerstdaags meekomt met de updates.

- CPU throttling heb ik geen last van. Nou moet ik zeggen dat ik mijn PC ook niet stresstest zonder AC..

EDIT: iemand die een goed Windows temperatuur watch ding kan aanraden? Dan zal ik m zo eens stresstesten met een game. Ben wel benieuwd hoe warm hij wordt. Warm wordt hij in ieder geval.

[ Voor 8% gewijzigd door kjast op 25-08-2012 04:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
kjast schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 04:27:
[...]

- Helderheid is een Linux issue, er is een patch gesubmit die dit gaat verhelpen. Link nu niet bij de hand maar ik denk dat hij eerstdaags meekomt met de updates.
In 3.6-rc1 zat hij nog niet, dus een link naar die patch zou wel heel erg fijn zijn. Alvast _/-\o_ als je hem kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ik ben inmiddels wat verder in het CPU throttling issue gedoken (laatste puntje vorige post). In werkelijkheid gebeurt er geen throttling, maar gaan alle thread op één core zitten. Ook een puur Linux issue. Het blijkt dat dit alleen optreedt na een suspend-en-resume en dat dit een kernel bug is vanaf 3.3 waarvoor bepaalde distro's inmiddels een patch hebben (Fedora iig), maar nog niet in mainline zit. Het komt erop neer dat de kernel naar userspace een verkeerde topologie doorgeeft en dat daardoor programma's met bepaalde optimalisaties alles op één core zat te doen. Dat kwam bij mij naar voren bij virtualisatie (KVM) dat ik maar niet begreep waarom de guest zo kaktraag was:
# virsh -c qemu:///system vcpuinfo samba-adstest
VCPU:           0
CPU:            0
State:          running
CPU time:       6.7s
CPU Affinity:   y-------

VCPU:           1
CPU time:       0.6s

VCPU:           2
CPU time:       0.7s

VCPU:           3
CPU time:       0.6s

Zoals je ziet krijgt deze VM 4 vCPUs, maar zijn ze allemaal naar CPU (core) 0 gemapped en is de perfomance in de guest ronduit kak. Hij zit meer te schedulen dan daadwerkelijk te rekenen volgens mij. Is niet specifiek voor deze machine, ook niet HP-specifiek, maar treedt op bij alle moderne CPUs en kernels met cgroups/cpusets en suspend-to-ram. Linkje

Die kernel patch voor helderheid ga ik met de hand wel ff toepassen.

@kjast:
Ik kan hem niet vinden met Google na toch een heel tijdje zoeken - kan je alsjeblieft de link even opzoeken? Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 25-08-2012 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 08:56
Martao schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:51:
[...]
Zelf heb ik 1 probleem met de laptop: Ondanks de juiste power instellingen gaat hij toch op slaap stand. Ik hoef zeg maar mijn tanden te gaan poetsen en hij staat op slaapstand, vrij irritant. Als ik vervolgens reboot dan gaat het weer een tijdje goed. Ik heb mijn vinger er nog niet helemaal onder kunnen krijgen, wat het nu veroorzaakt. Wellicht gebeurt het nadat ik de power-modus (dus balanced, high performance etc) gewijzigd heb, maar dat weet ik nog niet zeker. Windows Eventlog geeft als reden dat het System idle is.
Iemand die dit ook heeft?
Begrijp ik goed dat niemand anders dit probleem heeft? Wat raden jullie me aan?
Ik had al een vraag gesteld op zo'n Microsoft Answers Forum, maar daar komt nog niet echt een antwoord. Probleem is dat ik niet goed weet waar het vandaan komt. Kan natuurlijk een ticket inschieten bij MS (als ik dat uberhaupt mag) of HP, maar loop denk ik een beetje een kastje-muur risico...

Voor de duidelijkheid: het lijkt er op dat het probleem optreedt nadat ik de laptop uit de netstroom gehaald heb. Als ik vervolgens weer reboot is het weer over.

[ Voor 7% gewijzigd door Martao op 27-08-2012 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-08 14:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Senui schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:59:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Maar hebben videokaarten tegenwoordig niet hun eigen koeler op de videokaart gemonteerd, dus dan zou de koeling die op de K1000M zit toch gewoon met de videokaart vervangen kunnen worden door een videokaart die z'n eigen koeling heeft? Zou je verwachten dat videokaarten over zeg maar 3 jaar nog in deze laptop zullen passen en werken?

Sorry ik ben geen held als het neerkomt op koeling. :|

Edit: Klein vraagje daarnaast; iemand enig idee hoe lang de levertijd is op dit moment. Op de webshop staat namelijk dat de werkdag nadat de bestelling rond is, de laptop wordt verstuurd. Betekent dat ook dat ie de volgende dag binnen is?
Is een nieuwe videokaart voor laptop niet een heel duur en ingewikkeld verhaal? En is de laptop tegen de tijd dat je de videokaart wil vervangen ook niet achterhaald? Ik zou als je echt wil gamen gewoon een desktop nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Mr_gadget schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 18:18:
[...]

Is een nieuwe videokaart voor laptop niet een heel duur en ingewikkeld verhaal? En is de laptop tegen de tijd dat je de videokaart wil vervangen ook niet achterhaald? Ik zou als je echt wil gamen gewoon een desktop nemen..
Het ligt eraan hoe high middle-class videokaarten dan veranderd zijn t.o.v. nu en dan bedoel ik of het nog allemaal MXM 3.0 is. Of dat het veranderd is in MXM 4.0; ik kan het je niet zeggen... Maar mocht het zo zijn dat MXM 3.0a aanslaat en er een paar van die kaarten worden geproduceerd die nieuwe games over een aantal jaar aankunnen, dan zou ik het wel overwegen, omdat de videokaart in deze laptop de bottleneck zal zijn.

Zoals ik al in het Laptop Aankoopadvies topic zei ben ik geen hardcore gamer, maar het zou fijn zijn als ik af en toe wat games zou kunnen draaien op medium settings bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23
Heeft iemand dat Smartsense al een beetje goed ingesteld? Het is bij mij een beetje alles of niets en dat maakt elk simpel spelletje simpelweg onmogelijk. Als het aan staat op (zelfs op minimum) stopt mijn muis er gewoon mee als ik een knop indruk, ongeacht waar mijn vinger op dat moment is. Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat alleen daadwerkelijk de aanrakingen van mijn handndpalm gefilterd wordt, en niet mijn gerichte muisbewegingen tijdens het indrukken van een knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Ik heb de 8570w ook sinds deze ochtend en hij bevalt me prima. Er zijn alleen wel wat dingetjes die mij opvallen en irriteren:

1) Volgens mij is dit een softwarematige bug, maar ik heb soms dat als ik klik op het touchpad zelf, dat het niet geregistreerd wordt. De cursor bewegen gaat gewoon zoals het moet horen, maar als ik iets aan wil klikken dan gebeurt er soms niets, dus ik gebruik nu ook alleen maar de linkermuisknop om te klikken.

2) Iets waarvan ik serieus ontevreden mee ben is hoe de optical drive vastzit. Als ik hem open klik dan is er zeker nog een halve centimeter speling in de horizontale beweging. Ik kan de ODD dus gewoon naar links en rechts bewegen...

3) Niet heel storend, maar de Enter knop maakt een 'piep-geluidje' bij het indrukken, dat doet vermoeden dat de Enter knop tegen de randen van de knop aanschuurt.

4) Ook ik heb inderdaad dat de laptop elektrisch geladen wordt als het ware. Als ik met de binnenkant van mijn hand over de behuizing wrijf, dan voel ik mijn hand lichtelijk trillen/tintelen. En het stopcontact is gewoon geaard dus ik zou niet weten wat de oorzaak hiervan is.

5) Verder is jammer dat de fingerprint reader niet compatible is met Google Chrome. Iemand die het voor elkaar heeft gekregen om b.v. in te loggen in gmail o.i.d. in Chrome?

Voor de rest is het een zeer degelijke laptop. Geen spijt van dat ik hier voor heb gekozen, in plaats van de Asus N56vz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
Senui schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:20:
Ik heb de 8570w ook sinds deze ochtend en hij bevalt me prima. Er zijn alleen wel wat dingetjes die mij opvallen en irriteren:

1) Volgens mij is dit een softwarematige bug, maar ik heb soms dat als ik klik op het touchpad zelf, dat het niet geregistreerd wordt. De cursor bewegen gaat gewoon zoals het moet horen, maar als ik iets aan wil klikken dan gebeurt er soms niets, dus ik gebruik nu ook alleen maar de linkermuisknop om te klikken.
Dit had ik ook de eerste dag, maar na wat kloten met de instellingen en een reboot niet meer, en nu werkt hij gewoon naar behoren (of ik ben eraan gewend hoe je moet klikken, dat kan natuurlijk ook, het enige dat nog niet altijd lukt is de 3-vinger-rechtermuisklik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
yorickvP schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:19:
[...]

Dit had ik ook de eerste dag, maar na wat kloten met de instellingen en een reboot niet meer, en nu werkt hij gewoon naar behoren (of ik ben eraan gewend hoe je moet klikken, dat kan natuurlijk ook, het enige dat nog niet altijd lukt is de 3-vinger-rechtermuisklik)
Weet je toevallig nog welke instellingen dat waren, want van de Mouse instellingen word ik niet veel wijzer. Ik denk niet dat ik gewend zou kunnen raken aan een touchpad dat weigert te klikken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik ga waarschijnlijk het high end model bestellen, is hier mee te gamen? (ik ben gewend aan een zelfbouw systeem met een amd x4 955 en een HD5770 en dat vond ik prima)

En welke video uitgang zit eraan? Ik kan het niet vinden op de tu site, lijkt me wel handig als ik hem wil aansluiten aan een beamer/tv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
zozamis schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 13:34:
Ik ga waarschijnlijk het high end model bestellen, is hier mee te gamen? (ik ben gewend aan een zelfbouw systeem met een amd x4 955 en een HD5770 en dat vond ik prima)
Zie andere berichten erover in het topic of zoek benches van de Nvidia Quadro K1000M op.
zozamis schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 13:34:
En welke video uitgang zit eraan? Ik kan het niet vinden op de tu site, lijkt me wel handig als ik hem wil aansluiten aan een beamer/tv..
Als je zoekt naar specs van de 8570w had je denk ik kunnen zien dat de laptop zelf twee aansluitingen heeft voor beeldschermen: DP++ en D-Sub(VGA). Voor HDMI/DVI kan je een passieve (lees: goedkope) DP->HDMI kabel kopen. Geen analoge Composite/S-Video aanwezig als je dat bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-08 21:09
Ik heb net een heel wat minder leuke ervaring met deze laptop. Ik heb 'm sinds gister, ook een msata SSD erin gezet, voor de rest is hij origineel.

Toen ik net voor het eerst ermee ging gamen (C&C 3, niet zo zwaar dus) viel hij spontaan uit, en herstartte na enkele seconden uit zichzelf. Toen ik 1 minuut in windows was opnieuw. Toen ik direct daarna de logboeken door ging kijken(waarin overigens niet van te vinden is, hooguit een kritiek event dat ''windows onverwachts is afgesloten, wellicht door stroomuitval'') viel hij weer uit! Dat vond ik wel schrikwekkend. Je kan in het bios wat diagnose testjes doen, en die zeggen allemaal dat de laptop prima in orde is.

Na die test direct doorgestart en nu kan ik gewoon zonder uitval dit typen, maar dit wil ik toch niet vaker meemaken. Iemand hier ook ervaring mee? Ik weet dat op het vorige model(van vorig jaar) de laptop spontaan kon uitvallen als je de voedingskabel eruit trok. Daar startte hij echter niet automatisch weer na op, en mijn voeding hangt er al de hele dag in. Een hitteprobleem lijkt het me niet, de ventilator was op zijn een-na-zachtste stand...

edit: game opnieuw gestart, en na 10 minuten weer uitgevallen.. Ik denk dat ik mijn GPU maar is moet gaan stresstesten

edit2: 15 mins met Furmark 1.10.1: GPU wordt max 63 graden, geen uitval, alleen wel gek dat hij gemiddeld maar 6 FPS haalt, dat moet toch hoger zijn lijkt me zo? Niet dat ik het programma ooit gebruikt heb, maar toch...De koeler houd zich er redelijk rustig onder. Nu dan maar even een CPU stress test

edit3: Goed, nu ook de CPU gestresstest met Everest(Intelburn kreeg de CPU load gek genoeg niet hoger dan 50%...) en ook 10 mins laten draaien. Kwam niet boven de 80 graden uit. Met beide stresstesten tegelijkertijd, duurde even, maar kwam uit op CPU 89 graden en GPU 69 of 79(lekker geheugen heb ik ook weer...). Ik zal de GPU nog even met iets anders testen dan Furmark(dankjewel DarkStone) maar ik vermoed dat hier niets uitkomt. Ik denk bijna dat het aan de game ligt, of heeft iemand anders nog suggesties wat het zou kunnen zijn?

final edit: OCCTGPU krijgt m ook niet plat. Suggesties waarom het in-game wel fout gaat zijn welkom! het lijkt mij niet echt een probleem van instabiele hardware. C&C3 werkte prima op de 8560w van vorig jaar, en zoveel verschillen deze toch echt niet:P

[ Voor 34% gewijzigd door Marnixzzz op 29-08-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahallow
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03-2023
Senui schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:20:
Ik heb de 8570w ook sinds deze ochtend en hij bevalt me prima.
Ik heb hem vanochtend besteld. Hoe lang heb jij erop moeten wachten voordat ze hem leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marnixzzz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:46:
edit2: 15 mins met Furmark 1.10.1: GPU wordt max 63 graden, geen uitval, alleen wel gek dat hij gemiddeld maar 6 FPS haalt, dat moet toch hoger zijn lijkt me zo? Niet dat ik het programma ooit gebruikt heb, maar toch...De koeler houd zich er redelijk rustig onder. Nu dan maar even een CPU stress test
Je moet oppassen voor het gebruik van furmark voor stresstesen. De high-end nvidia GPU's klokken zichzelf terug als er een process furmark.exe draait (ja, echt waar). Ik weet niet of dat nu voor de hele line-up geldt, maar pas op. GPU-z detecteert het throttelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
jahallow schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:34:
[...]

Ik heb hem vanochtend besteld. Hoe lang heb jij erop moeten wachten voordat ze hem leveren?
Ik had hem zondag besteld. De bestelling werd maandag voltooid en dus dinsdag opgestuurd en afgeleverd. Ik vermoed dat jij hem misschien al morgen krijgt, of anders overmorgen.

• kjast
Hoe warm is jullie exemplaar in idle modus. Kamertemperatuur is 18 graden (airco) en CPU blijft rond de 48 hangen. Lijkt me wat warm niet?

• Marnixzzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-08 21:09
Ik zit meestal rond de 45 graden voor m'n CPU. Een klein procesje kan m al flink op en neer schudden, het komt neer op tussen de 40-50 graden ergens. Mijn GPU is meestal 35

edit: Mijn kamer heeft geen airco, maar mijn laptop staat wel altijd op een standaard. Hierdoor heeft mijn laptop dus erg goede airflow, kan iets met het verschil te maken hebben. 48 graden is geen gekke temperatuur in ieder geval

[ Voor 40% gewijzigd door Marnixzzz op 30-08-2012 15:05 ]

• zozamis
Hi,

Volgend jaar ga ik IO doen en ik twijfel nog heel erg tussen een macbook pro en het high end model van het laptopproject..

Uiteraard weet ik dat het high end model vele malen sneller is dan een macbook pro maar ik weet niet of ik die kracht nodig heb voor mijn studie.

Ik zal aan de slag moeten met solidworks, kan een MBP dit aan of is dit een verloren zaak en kan ik echt beter voor de HP kiezen? Ik heb altijd met OSX of Windows gewerkt en ik vind OSX een stuk fijner werken, maar deze voorkeur moet natuurlijk niet de overhand krijgen in de keuze tussen de HP/MPB.. (met bootcamp zal ik dan solidworks ect kunnen draaien.)

Heeft iemand hier ervaringen/suggesties over de MPB op IO? En stel ik neem een MBP, vanaf welke versie moet ik dan kijken die genoeg prestatie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Heeft niemand anders dat het touchpad soms niet responsief is. Ik heb best wel vaak dat ik klik met het touchpad maar er gebeurt niets op het scherm, alsof het niet wordt geregistreerd.

Heb al gekeken naar drivers voor deze touchpad, maar er blijken geen nieuwere versies beschikbaar te zijn, dan de versie die al voorgeïnstalleerd is.

Ook de instellingen allemaal nagekeken, maar niet veel mee opgeschoten. Iemand die mij een hand toe kan reiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Senui op 31-08-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Touchpad is zeker even wennen. Je moet echt in het midden mikken, dan is ie behoorlijk responsief. Als je iets teveel aan de linker of rechterzijkant zit, dan reageert ie niet op een "dubbelklik".

Ik ben niet zo een laptop liefhebber, maar mijn eerste indruk is verder prima van deze laptop. Enige minpunten die ik heb kunnen ontdekken:

-displayport ipv hdmi aansluiting. Weer een extra kabel (of moet ik per se een adapter aanschaffen?) nodig
-Je moet het scherm echt "openklikken", maar daarbij blijft het rechterscharniertje/veertje hangen, die veert niet terug op zijn plaats. Dit is overigens echt iets wat je maar net moet opvallen, maar ik irriteer me altijd aan dit soort kleinigheden. Ga wel een mail sturen hierover, heeft iemand dit probleem al eerder aangekaart en/of opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Verwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 00:25:

-Je moet het scherm echt "openklikken", maar daarbij blijft het rechterscharniertje/veertje hangen, die veert niet terug op zijn plaats. Dit is overigens echt iets wat je maar net moet opvallen, maar ik irriteer me altijd aan dit soort kleinigheden. Ga wel een mail sturen hierover, heeft iemand dit probleem al eerder aangekaart en/of opgelost?
Daar heb ik ook al over geklaagd. Is een bekend probleem. Je bent je laptop 3 dagen kwijt als je het gefixed wilt hebben...

Ik heb besloten om dat later te doen, kunnen ze m gelijk stofvrij maken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
-displayport ipv hdmi aansluiting. Weer een extra kabel (of moet ik per se een adapter aanschaffen?) nodig
Zie eerdere berichten hierover. Het is DP++ en geen multimedialaptop, dus HDMI zou je dan ook niet echt verwachten op zo'n apparaat. Bovendien heeft elk zichzelf respecterend merk op hun recente beeldschermen een DP aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
zozamis schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:42:
Hi,

Volgend jaar ga ik IO doen en ik twijfel nog heel erg tussen een macbook pro en het high end model van het laptopproject..

Uiteraard weet ik dat het high end model vele malen sneller is dan een macbook pro maar ik weet niet of ik die kracht nodig heb voor mijn studie.

Ik zal aan de slag moeten met solidworks, kan een MBP dit aan of is dit een verloren zaak en kan ik echt beter voor de HP kiezen? Ik heb altijd met OSX of Windows gewerkt en ik vind OSX een stuk fijner werken, maar deze voorkeur moet natuurlijk niet de overhand krijgen in de keuze tussen de HP/MPB.. (met bootcamp zal ik dan solidworks ect kunnen draaien.)

Heeft iemand hier ervaringen/suggesties over de MPB op IO? En stel ik neem een MBP, vanaf welke versie moet ik dan kijken die genoeg prestatie heeft?
Zou iemand nog deze reactie kunnen bekijken? :) Ik zou graag deze week willen beslissen omdat maandag mijn studie begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
zozamis schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:03:
[...]
Zou iemand nog deze reactie kunnen bekijken? :) Ik zou graag deze week willen beslissen omdat maandag mijn studie begint.
Volgens mij zou je meer reacties krijgen als je je situatie in het Laptop aankoopadvies sectie plaatst. ;)
Het Touchpad is zeker even wennen. Je moet echt in het midden mikken, dan is ie behoorlijk responsief. Als je iets teveel aan de linker of rechterzijkant zit, dan reageert ie niet op een "dubbelklik".
Ik ben bij de instellingen van het touchpad wel zoiets tegengekomen dat alleen het middendeel van het touchpad actief staat voor "tapping". Ik zal nog even kijken of ik dat kan wijzigen naar het gehele touchpad. Al heb ik ook wel eens dat zelfs het middelste gedeelte niet responsief is. Resultaat komt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-08 14:21
zozamis schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:42:
Hi,

Ik doe IO, ben zelf in het bezit van de TU laptop van twee jaar geleden.
Daar doet alle software het gewoon op, en wordt ook ondersteund... gegarandeerd werkende cade pakketten is een van de voordelen van de HP elitebooks.

De keuze tussen MBP en Elitebook zou voor mij snel gemaakt zijn. Elitebook.
Prijs/Kwaliteit is vele malen hoger dan die Apple. In princiepe zou hij het wel aan kunnen maar niet echt lekker tempo werken dan :F . De HP is gewoon een erg goede aktie van de TU, hoge bouwkwaliteit, specs en nog is 3 jaar zeer uitgebreide garantie :9

Dus, een MBP kan (gezien in m'n omgeving) maar of het de juiste keuze is... dat is aan jou ;) (Als je fanboy bent koop je 'm toch wel ;) en wou je alleen maar een bevestiging dat het 'zou kunnen')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDaBom
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-08 13:53
Ik sta op het punt de laptop te bestellen, maar ben toch even kort aan het twijfelen geslagen.
Maandag begint het dan eindelijk(WBK ipv LR gekozen) en dus zal ik snel een laptop nodig hebben.
Aangezien een aantal van jullie hem al heeft, vraag ik het hier:
Hoeveel weegt het ding en is het een beetje te behelpen?
Hoorde verhalen van een 4,5 kg lomp bakbeest etc..
Vanaf het begin af aan zat ik al te twijfelen over het gewicht
(in vergelijking met de w530 en rMBP, eventueel de Vaio Z :'( )
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
McDaBom schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 17:52:
Alvast bedankt!
Ja hij is zwaar. Hou je Calculus boek eens vast, zo zwaar is ie ongeveer.

Maar het verschil tussen 3.8 en 4.3 kilogram voel je naar mijn mening amper. Hij kan ook veel, en de prijs / performance is geweldig te noemen. En hij is erg stevig.

Dus of je neemt het ietwat-zwaarder-dan-de-concurrent op de koop toe, of je gaat voor een relatief veel duurdere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Over het gewicht: ik vind hem nog wel meevallen. Heb nog steeds geen weegschaal gehad om op te testen, maar door te vergelijken met andere apparaten heb ik het idee dat hij inderdaad mét adapter 3,1kg is en zo rond de 2,7kg zonder.

Ik erger me groen en geel aan het energieverbruik van het apparaat. Zonder veel moeite trekt hij 66W (command: upower -d) en dat zorgt er dus voor dat mijn accu in een uur op rood staat. En echt spannende dingen doe ik dan niet... een VM en een flash player van een advertentie van een website en bam.. meer dan 50W is een feit. Met grote moeite kan ik idlen op 30W. Echt zo triest.
En die Fast charge... ach hij laadt langzamer dan een Lenovo T61p met 90W adapter zónder Fast charge. Als ik het uitreken is het ongeveer 50W laadstroom, in- of uitgeschakeld, 150 of 230W adapter, maakt geen r**t uit. Ontladen kan veel harder dus helaas.

Helderheidregeling in Linux is nu met de laatste updates uit xorg-edgers helemaal stuk. Ben er nog niet achter of het de kernel is of Xorg. Ook na suspend-resume kan ik alleen op volle helderheid werken. Hotkeys functioneren niet meer, maar ook handmatig regelen via power management of commandline: nada. ;(

@kjast: ik heb nog steeds niets kunnen vinden over die patch. Voor de derde maal: kan je die link eens opzoeken? Ik ga desnoods zelf een avondje klussen en het erin harken. Compilen gaat gelukkig wel rap op een quadcore met SSD. :)

[ Voor 30% gewijzigd door gertvdijk op 01-09-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-07 23:34
Veel herkenbare dingen lees ik hier. Ik had zelf ook iets opmerkelijks.
Ik heb bij de elitebook de harddisk vervangen door een ssd, Samsung 256 Gb, en de hdd in een externe casing geplaatst. Nu viel mij op dat de systeemkoeler/fan nu veel vaker uit staat, bijv. tijdens browsen. En pas aanslaat tijdens een game of andere zware toepassing. Ik dacht zelf dat dit te maken kon hebben met het feit dat er geen temperatuursensor in de ssd zit (HDtune), maar wel in de harde schijf.
In ieder geval lekker stil nu (je hoort niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senui
Zelf heb ik er nog geen SSD in geplaatst, maar zelfs met HDD erin en zonder load, is de laptop zeer stil. Wat me wel opviel is als ik hem aansluit aan de netstroom dat er dan voor 3 seconden de ventilator aangaat.
Ook moet ik zeggen dat de case zeer koel blijft en dat alleen de onderkant warm aanvoelt na een tijdje. De warme lucht wordt goed weggevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Laatst online: 12-08 00:58
McDaBom schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 17:52:
Ik sta op het punt de laptop te bestellen, maar ben toch even kort aan het twijfelen geslagen.
Maandag begint het dan eindelijk(WBK ipv LR gekozen) en dus zal ik snel een laptop nodig hebben.
Aangezien een aantal van jullie hem al heeft, vraag ik het hier:
Hoeveel weegt het ding en is het een beetje te behelpen?
Alvast bedankt!
Ik hem net binnen. Volgens mijn (zeer goedkope) keukenweegschaal weegt de laptop zelf met batterij erin 3.77 kg en als je de adapter + kabels er bij doet is het totaal 4.20 kg. <--Neem dit maar met een korrel zout. Het is dus zeker geen lichtgewicht. Maar ik moet zeggen dat ik in gebruik hem niet lomp zwaar vind aanvoelen, eerder 'degelijk zwaar'. De bouwkwaliteit van deze laptop voelt wel erg goed aan, en je kan deze tegelijk met een zwaar boek in je tas doen zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat het beeldscherm indeukt o.i.d. (je hebt ook nog eens 3 jaar garantie) Maar samen met je calculus boek zal de laptop wel een goeie training voor je rugspieren zijn, dat zeker.

Ik hem binnen dus, de eerste dingen die me opvallen:

-bouwkwaliteit _/-\o_ Ding voelt echt bizar robuust aan. De NEC Versa die ik ooit uit een eerder notebookproject had was ook een goeie stevige laptop, maar dit is wel een andere orde.

- Dvdspeler is de uitzondering op bovenstaande. Heb 20x op het knopje moeten drukken om hem open te krijgen, waarbij het gehele apparaat naar achter de laptop inschuift als je ook maar een beetje druk geeft. Vraag me af of dit goed is... gelukkig kan je ook softwarematig ejecten...

- Leuk energiemeter programmaatje van HP zit erbij. Met een schaal van 0 tot 230 Watt :o . Mag toch hopen dat hij de max niet kan halen... Op batterij in idle zit hij bij nu op 14 Watt met een theoretische batterijduur van 4+ uur.

- Het beeldscherm is geweldig. De hoge resolutie is echt heel fijn, het scherm reflecteert niet veel en de inkijkhoeken zijn voor een laptopscherm best aardig.

- Het toetsenbord valt me alles mee. Er zit een fijne aanslag op en het buigt nergens door, al haalt hij het niet bij mijn mechanische toetsenbord ;) . De verlichting is leuk gedaan en een stuk beter dan dat rare lampje aan de bovenkant van de laptops van twee jaar terug.

-Hij heeft een dedicated calculator knop _/-\o_ .

-Het luik aan de onderkant is geniaal, zonder te schroeven kan je zo bij alle lege slots als je er nog iets wil bijprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 19:50:
Over het gewicht: ik vind hem nog wel meevallen. Heb nog steeds geen weegschaal gehad om op te testen, maar door te vergelijken met andere apparaten heb ik het idee dat hij inderdaad mét adapter 3,1kg is en zo rond de 2,7kg zonder.

Ik erger me groen en geel aan het energieverbruik van het apparaat. Zonder veel moeite trekt hij 66W (command: upower -d) en dat zorgt er dus voor dat mijn accu in een uur op rood staat. En echt spannende dingen doe ik dan niet... een VM en een flash player van een advertentie van een website en bam.. meer dan 50W is een feit. Met grote moeite kan ik idlen op 30W. Echt zo triest.
En die Fast charge... ach hij laadt langzamer dan een Lenovo T61p met 90W adapter zónder Fast charge. Als ik het uitreken is het ongeveer 50W laadstroom, in- of uitgeschakeld, 150 of 230W adapter, maakt geen r**t uit. Ontladen kan veel harder dus helaas.

Helderheidregeling in Linux is nu met de laatste updates uit xorg-edgers helemaal stuk. Ben er nog niet achter of het de kernel is of Xorg. Ook na suspend-resume kan ik alleen op volle helderheid werken. Hotkeys functioneren niet meer, maar ook handmatig regelen via power management of commandline: nada. ;(

@kjast: ik heb nog steeds niets kunnen vinden over die patch. Voor de derde maal: kan je die link eens opzoeken? Ik ga desnoods zelf een avondje klussen en het erin harken. Compilen gaat gelukkig wel rap op een quadcore met SSD. :)
Verbruik is inderdaad hoog, met wat tweaks en een suspend om het scherm te dimmen zit ik op ~ 3 + uur. Waarschijnlijk trekt de grafische kaart gewoon ontzettend veel, jammer dat ze de intel gpu hebben uitgeschakeld.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Goron schreef op zondag 02 september 2012 @ 12:41:
Volgens mijn (zeer goedkope) keukenweegschaal weegt de laptop zelf met batterij erin 3.77 kg en als je de adapter + kabels er bij doet is het totaal 4.20 kg. Het is dus zeker geen lichtgewicht. Maar ik moet zeggen dat ik in gebruik hem niet lomp zwaar vind aanvoelen, eerder 'degelijk zwaar'.
Als dat inderdaad het gewicht is dan komt het ruim boven de specificaties uit van HP. (3.1kg travel weight)
Is er iemand met een degelijke weegschaal voor dit gewicht? Keukenweegschalen die ik ken zijn betrouwbaar tot 2kg en personenweegschalen van enkele tientallen...
-bouwkwaliteit _/-\o_ Ding voelt echt bizar robuust aan. De NEC Versa die ik ooit uit een eerder notebookproject had was ook een goeie stevige laptop, maar dit is wel een andere orde.
Nooit een NEC Versa in mijn handen gehad, maar bouwkwaliteit is juist iets wat me enigszins tegenvalt. Niet slecht, maar ik heb toch zo mijn bedenkingen over een aantal dingen. Zie mijn eerdere posts.
- Leuk energiemeter programmaatje van HP zit erbij. Met een schaal van 0 tot 230 Watt :o . Mag toch hopen dat hij de max niet kan halen... Op batterij in idle zit hij bij nu op 14 Watt met een theoretische batterijduur van 4+ uur.
Ik wil ook 14 W idle!!! Ik kom niet onder de 30 W (full brightness) of 25 W (onleesbaar donker). Mijn vorige werkpaard kreeg ik zonder veel moeite op 16 W.
Serieus? Ik vind het er enorm billig uitzien. Misschien als je er loodrecht van boven op kijkt ziet het er aardig uit, anders kijk je die felle leds recht in, onder de toetsen door.
-Hij heeft een dedicated calculator knop _/-\o_ .
Sarcasm sign? Dat soort knoppen mogen me gestolen worden.
-Het luik aan de onderkant is geniaal, zonder te schroeven kan je zo bij alle lege slots als je er nog iets wil bijprikken.
Alleen jammer vind ik dat dat volgens mij de zwakste schakel is van de hele behuizing. Dat dunne plaatje met relatief grove roostertjes vind ik niet van het beste ontwerp. Ook kan je echt niet overal bij. Je kan maar bij 2 van de 4 geheugensloten, de harddisk zit alsnog weer onder een smartcardreader verstopt, etc. In vergelijking een aantal andere laptops (ook eerdere series van HP) zal het één schroefje schelen, namelijk een klein klepje dat voor het specifieke onderdeel zit.

En mocht nog iemand problemen hebben met Bluetooth op Linux:
Bluetooth werd altijd meegeschakeld met WiFi, maar op een gegeven moment was bluetooth weg en werd niet meer ingeschakeld. Heb me een ongeluk gezocht, maar blijkbaar heeft er iets besloten de 'soft rfkill' maar niet meer te schakelen met de WiFi knop. Een 'sudo rfkill unblock all' did the trick, maar moet dit nu elke keer zelf doen na killen WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
gertvdijk schreef op zondag 02 september 2012 @ 15:40:
[...]

Ik wil ook 14 W idle!!! Ik kom niet onder de 30 W (full brightness) of 25 W (onleesbaar donker). Mijn vorige werkpaard kreeg ik zonder veel moeite op 16 W.
Probeer eens powertop van intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat neemt alleen factoren van de CPU mee terwijl ik juist verwacht dat de rest van de apparatuur de schuldige is. Zoals propetaire cardreaders en natuurlijk de grafische kaart. Powertop is een programma wat ik als programmeur zou gebruiken om mijn programma's zuiniger te maken. Niet als end-user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
gertvdijk schreef op zondag 02 september 2012 @ 15:40:
Als dat inderdaad het gewicht is dan komt het ruim boven de specificaties uit van HP. (3.1kg travel weight)
Is er iemand met een degelijke weegschaal voor dit gewicht? Keukenweegschalen die ik ken zijn betrouwbaar tot 2kg en personenweegschalen van enkele tientallen...
Waar vind je die 3.1? Ik kan alleen '3.0 kg with weight saver' vinden, wat waarschijnlijk betekend dat er niks in de dvd drive ruimte zit en een zeer kleine batterij. Mijn weegschaal zou tot 5 kg moeten kunnen, maar nogmaals het is een cheap ding.
Nooit een NEC Versa in mijn handen gehad, maar bouwkwaliteit is juist iets wat me enigszins tegenvalt. Niet slecht, maar ik heb toch zo mijn bedenkingen over een aantal dingen. Zie mijn eerdere posts.
Heb je andere posts (zijn er nogal wat) proberen te bekijken:

- USB poorten zijn inderdaad erg stroef. Maar optillen eraan, nee dat niet. Het kost iets meer kracht maar in principe kan ik hem prima erin en eruit halen. Misschien dat het slecht contact voorkomt? (heb wel eens zeer losse usb poorten gehad, dat was echt een drama)

- Na even kijken hoe het moet zit de batterij er goed in, geen kieren, gaat perfect over in de behuizing en zit gewoon goed vast.

- De fan is in idle/tijdens surfen nauwelijks hoorbaar, maar heb er ook nog niets zwaars op gedraaid.

- Het backlight van het tobo vind ik inderdaad mooi, je hebt gewoon net voldoende belichting zonder dat je opglimmende en flashy letters hebt als bij een gaming toetsenbord. Ik kan niet zeggen dat ik ze te fel vind.

- Je hebt gelijk dat hij bovenin bij de F10+ toetsen een klein beetje flext, maar dat is alleen als je harder drukt dan je ooit op die toetsen zou drukken tijdens gebruik. Ook kraakt het niet bij mij.

- Touchpad staat inderdaad klein beetje bol. Was me nooit opgevallen als je het niet eerder had gemeld. Weet niet of dit een goed of slecht iets is eerlijk gezegd.

- Ik heb ook dat het rechternokje om het beeldscherm te vergrendelen niet altijd terugschiet. Nog een keer op de knop drukken lost dit op. Beetje slordig wel inderdaad.

-Het luik aan de achterkant is inderdaad dun, maar de pootjes van de laptop zitten op een zodanige plek dat het luik niets hoeft bij de dragen aan de stijfheid van de laptop als hij op tafel staat. Als het luik op zijn plek zit, zit er ook nauwelijks flex in.

In het algemeen zie ik nergens kieren en voelt het ding als een baksteen, dus ja ik vind het een goede bouwkwaliteit. Alleen de dvd drive vind ik erg crappy aanvoelen.
Dat zal dan toch aan je Linux powermanagement liggen denk ik. Ik haal met de standaard windows installatie en standaard HP power management settings tussen de 12-14 Watt idle met een helderheid op 50%. Als ik wifi uitzet en beeld op donkerst dan wil het zelfs naar 9-10 Watt dalen. (met idle bedoel ik dus wel helemaal niets doen op de laptop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goron schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:40:
[...]

Waar vind je die 3.1? Ik kan alleen '3.0 kg with weight saver' vinden, wat waarschijnlijk betekend dat er niks in de dvd drive ruimte zit en een zeer kleine batterij. Mijn weegschaal zou tot 5 kg moeten kunnen, maar nogmaals het is een cheap ding.
Notebookcheck meet "3.28 kg Power Supply: 0.51 kg" met een kleinere power supply op de 8560w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:39:
Dat neemt alleen factoren van de CPU mee terwijl ik juist verwacht dat de rest van de apparatuur de schuldige is. Zoals propetaire cardreaders en natuurlijk de grafische kaart. Powertop is een programma wat ik als programmeur zou gebruiken om mijn programma's zuiniger te maken. Niet als end-user.
Ik weet niet hoe jouw powertop eruit ziet, maar mijn powertop geeft een lijstje met programma's die veel gebruiken, en een schatting van hardware, zoals de backlight, wlan0, eth0, touchpad, keyboard, USB devices. Wat hieruit inderdaad mist is de videokaart, kaartlezer en HD. Verder heeft powertop ook een aantal power-saving settings die je kunt enablen, zoals SATA link power management, USB autosuspend en NMI watchdog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:42:
[...]

Notebookcheck meet "3.28 kg Power Supply: 0.51 kg" met een kleinere power supply op de 8560w.
Hmm als ik hem wat meer in het midden op de weegschaal leg door een onderzetter eronder te zetten en hem dan op nul te gooien (laptop is veel groter dan weegschaal) kom ik ook op 3.3 kg voor de laptop. Dat klinkt al een stuk positiever :)

[ Voor 3% gewijzigd door Goron op 02-09-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yorickvP schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:50:
[...]

Ik weet niet hoe jouw powertop eruit ziet,
...niet zo uitgebreid als bij jouw beschrijving. Maar het is al even geleden dat ik powertop heb gebruikt. Mijn laptop is ook niet de nieuwste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Heb ik al eens geprobeerd. Kom ik geen steek verder mee met die hints en fixes.
WEIGHTS & DIMENSIONS
Weight
Starting at 6.69 lb (3.0 kg) with SSD and weight saver (no optical drive)
Starting at 6.94 lb (3.1 kg) with hard drive and DVD-R/W drive

Uit de Quickspecs. En ik zou zweren dat dat gewicht als travel weight stond vermeld op deze pagina een maand geleden.
- USB poorten zijn inderdaad erg stroef. Maar optillen eraan, nee dat niet. Het kost iets meer kracht maar in principe kan ik hem prima erin en eruit halen. Misschien dat het slecht contact voorkomt? (heb wel eens zeer losse usb poorten gehad, dat was echt een drama)
Inmiddels met een paar keer goed erin en eruit raggen met een oude usb stick gaat het al wat soepeler. Was het zo zat. Kreeg mijn nano-receiver van mijn Logitech muis er een keer niet meer uit, maar dat gaat nu meestal wel redelijk soepel. Heb hem letterlijk de eerste dag dat ik hem ontving (boven mijn bed voor de zekerheid) aan een USB stick kunnen optilen.
- Na even kijken hoe het moet zit de batterij er goed in, geen kieren, gaat perfect over in de behuizing en zit gewoon goed vast.
Nu bij mij ook, gewoon een scheve sticker bij mijn exemplaar geweest. Zit nu muurvast en niets te klagen.
- De fan is in idle/tijdens surfen nauwelijks hoorbaar, maar heb er ook nog niets zwaars op gedraaid.
Kan zijn dat het met mijn energieverbruikprobleem te maken heeft, maar mijn fan idlet echt nooit. Tenzij hij net uit standby gekomen is uit een koude omgeving en dan is dat misschien voor een minuut.
- Het backlight van het tobo vind ik inderdaad mooi, je hebt gewoon net voldoende belichting zonder dat je opglimmende en flashy letters hebt als bij een gaming toetsenbord. Ik kan niet zeggen dat ik ze te fel vind.
Verlichting zelf vind ik ook niet te fel. Waar ik me aan stoor is dat je onder de toetsen doorkijkt op de wel felle lichtbron eronder.
- Je hebt gelijk dat hij bovenin bij de F10+ toetsen een klein beetje flext, maar dat is alleen als je harder drukt dan je ooit op die toetsen zou drukken tijdens gebruik. Ook kraakt het niet bij mij.
Het kraken daar heeft zich bij mij inmiddels verminderd. Zal wel door het gebruik komen dat er wat dingen meer op hun plek komen ofzo.
-Het luik aan de achterkant is inderdaad dun, maar de pootjes van de laptop zitten op een zodanige plek dat het luik niets hoeft bij de dragen aan de stijfheid van de laptop als hij op tafel staat. Als het luik op zijn plek zit, zit er ook nauwelijks flex in.
Eens, maar wat als je je laptop in je rugzak stopt en gaat fietsen? Dan drukt je wat bolle rug recht die luik in. dan helpen pootjes niks. Als er dan nog wat meer spullen in je tas zitten versterkt dit alleen maar en zo heb ik eens mijn oude Vaio laptop een goede beschadiging aan het scherm gegeven in de eerste week. Had graag wat profieltjes gezien op het luik aan de binnenkant om dat wat te verstevigen. Ruimte zat en toch al zwaar genoeg. :P
In het algemeen zie ik nergens kieren en voelt het ding als een baksteen, dus ja ik vind het een goede bouwkwaliteit. Alleen de dvd drive vind ik erg crappy aanvoelen.
Het is maar net wat je gewend bent denk ik. Als je van een Medion of Acer afkomt dan kan dat een heel verschil zijn.
Dat zal dan toch aan je Linux powermanagement liggen denk ik. Ik haal met de standaard windows installatie en standaard HP power management settings tussen de 12-14 Watt idle met een helderheid op 50%. Als ik wifi uitzet en beeld op donkerst dan wil het zelfs naar 9-10 Watt dalen. (met idle bedoel ik dus wel helemaal niets doen op de laptop)
Ik vrees dat het aan de Nvidia driver ligt. Welke powermizer states hebben jullie in Windows? Ik heb er maar twee, twee dezelfde GPU clocks, alleen een andere memory clock.
- 405 / 405
- 405 / 900

Op andere GPUs zie ik meerdere GPU clocks meestal.

Aan de andere kant, de GPU wordt totaal niet warm dus dat zou er juist op duiden dat het een ander onderdeel is. Mijn laptop wordt vooral warm linksonder (rechtop), of als je hem omdraait rechtsonderin. Geen idee wat daar nou precies zit. Maakt niet uit of hij full power staat te blazen of staat te idlen, altijd goed warm na een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op zondag 02 september 2012 @ 19:38:
[...]

Heb ik al eens geprobeerd. Kom ik geen steek verder mee met die hints en fixes.
Hieronder een voorbeeld van powertop output.
http://dpaste.org/T6zLR/

Keep it simple stupid

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste