Na mijn vrij negatieve post eerder heb ik de afgelopen dagen ook wel wat positievere punten mogen ontdekken. Zijn ook het noemen waard.
Over het algemeen kan ik hier inmiddels wel goed mee werken. Hopelijk haalt HP binnenkort de issues er in het productieproces uit en komen er fixes voor de BIOS issues.
Het apparaat staat ook nog steeds niet in de Pricewatch, dus kan nog niet eens een review schrijven.
- De laptop blijft relatief koel, ook onder hoge load. Het warmste wordt hij linksvoor, aan de onderkant. Heb geen thermometer om dit te meten, maar ik vermoed dat dit nog wel onder de 40 graden is, dus prima.
- Touchpad werkt best goed. Beter dan een gemiddelde in elk geval. Niet zo nauwkeurig als van mijn T61p, maar dat kan aan settings liggen die ik door deze bug in X.org/synatics driver niet kan fixen.
- Het beeldscherm kan je echt heel ver openklappen (200 graden ongeveer).
- Afgezien van een paar kleine uniformiteitsonvolkomenheden (met name de laatste 20 pixels verticaal aan de korte zijde rechts) en de wat beperkte kijkhoek is het beeldscherm echt een genot. Gelijk ook bij koude boot volledige helderheid en als je er recht voorzit geen merkbare banding. Grote vooruitgang t.o.v. mijn T61p.
- Gewicht valt erg mee. Heb geen weegschaal die in het bereik van enkele kilo's nauwkeurig is, maar hij is echt nauwelijks zwaarder dan mijn T61p met 9-cells accu. Ik vermoed dan ook dat het gewicht gespecificeerd door HP met de 150w adapter is.
- Ik geloof dat ik wel aan het toetsenbord kan wennen (aanslag/respons). Ik was beter gewend, maar goed. Hij heeft in elk geval nog een SysRq toets, gelukkig (voor de Linux/UNIX gebruikers wel handig). Enige waar ik nog niet aan gewend ben zijn de erg kleine pijltjestoetsen voor de verticale richting (die maar de helft van de grootte zijn van de horizontale toetsen.)
- Zeer snel BIOS load tijd. Zeker met 'Fast Boot' feature ingeschakeld.
- De constructie van de scharnieren en de achterkant dat van metaal is lijkt dik in orde. Nou zegt dat nog niet zoveel, want de scharnieren van de eerdere Elitebooks heb ik ook dwars door midden zien breken bij voorzichtige gebruikers (werk).
- Het scherm kan je aardig flexen, maar daarbij zie ik geen plekken waarop het LCD paneel stress ontvangt. Bij mijn T61p is dit wel te zien en daar heeft het paneel wat 'vlekken' gekregen in de loop van de jaren.
- Meeste stikkerbende en teksten staan achter de batterij, dat maakt de onderkant toch net even wat strakker ogend.
- Er zitten een paar JMicron onderdelen in de laptop (Firewire en SD reader). Dat merk heeft niet de beste reputatie en tref je doorgaans alleen aan in budget spul.
- Bij het openen van de laptop gaat het rechter nokje niet altijd weer terug op zijn plaats en soms pas na een paar uur gebruiken hoor ik spontaan een luide 'klik' en ik had eerst niet door wat dat was, maar dat was het vergrendelmechanisme dat blijkbaar plots besloot dan pas helemaal op zijn plek te gaan. Workaround: even nogmaals de ontgrendelknop indrukken na het openen en hij schiet op dat moment alsnog op z'n plek.
- In de 'Fast Boot' mode (BIOS setting) wordt het beeld niet gecleard en blijft het HP logo bij mij hardnekkig in beeld staan en geeft de 'console' text-based boot van Linux geen beeld totdat X met de Nvidia driver geladen is. Windows gebruikers hebben hier weinig last van denk ik, maar ik vind het wel vreemd. Gelukkig is de BIOS check tijd zonder fast boot ook redelijk rap en verlies ik hier misschien maar 1-2s.
- Een aantal USB apparaten lijkt problemen te hebben met de speciale powered USB poorten (dock+laptop). Weet niet of dit specifiek is voor deze HP, want heb geen vergelijkingsmateriaal. De apparaten lijken dan geen host device te herkennen en het OS ziet ook niets. Met een USB hub ertussen of het gebruiken van een andere poort werkt het dan wel.
- De docking connector op de laptop is volledig onbeschermd. Mijn T61p had een bescherming voor de connector die het docking station deed verwijderen bij het docken.
- Touchpad staat bol. midden-rechts scheelt toch wel een ruime milimeter denk ik. Kan bij het ontwerp horen, maar vind het er wel raar uitzien.
- Overal rondom het beeldscherm sluit de behuizing mooi aan op het paneel, behalve rechtsonder, daar waar het typenummer staat gedrukt en op een plek tussen het logo en het typenummer. Het is niet heel veel, maar duidelijk zichtbaar staat het plastic op die punten bol als je het beeldscherm zo draait dat je op de kopse kant kijkt.
- Ventilatie intake zit vlak naast de outtake, aan de onderkant. Precies daar waar je je been hebt als je hem op je schoot wil gebruiken. Dat blokkeert zo'n beetje alle airflow en dat is goed merkbaar als je voelt bij de outtake. Beetje jammer van de gekozen locatie.
- Er zit een roostertje op het convenience backplate voor het geheugen dat je erbij kan plaatsen (twee lege sloten). Je kijkt letterlijk recht het groene PCB van het moederbord vanaf de onderkant (volledig gesloten behuizing). Er zit wat beschermend doorzichtig plastic folie op het moederbord, maar als je daar geheugen gaat plaatsen zit je vrij snel fysiek tegen de DRAM chips aan met scherpe of pluizige voorwerkpen tegen de onderkant.
- De convenience backplate heeft nog aardig wat speling vooraan wanneer volledig vergrendeld.
- De ontgrendeling van het display (om te openen) voelt aan als een goedkope balpen met het bijbehorende geluid.
- Het ontwerp is allesbehalve compact, en in mijn ogen onnodig. Relatief veel ruimte is onbenut gelaten in de behuizing en het ontwerp lijkt uit meerdere lagen van PCBs te bestaan en wordt er redelijk veel hardware 'gestapeld'. Zo zie ik een smartcardreader, daaronder de harddisk en daaronder nog weer een groene PCB. Heb de laptop niet uit elkaar gehad, maar mijn indruk is dat er tweemaal zoveel oppervlakte aan 'moederboard/daughterboard' in zit dan in mijn T61p en gewoon inefficiënt. Misschien is er een reden voor, maar zie dat niet terug in het aantal uitbreidingsmogelijkheden.
- WLAN antenne/bereik valt tegen. Met mijn T61p en zelfs mijn mobiele telefoon zie ik in een scan de access points van het TU sportcentrum (vrij zwak) en mijn huisgenoot werkt er zelfs dagelijks op vanuit zijn kamer, maar de Elitebook ziet deze niet eens in een scan, zelfs tegen het raam houdend nog niet.
update: met beeldscherm kaarsrecht omhoog is het ontvangst beter. Lijkt gewoon niet helemaal uniform ontvangstgevoelig die antenne. - Batterijtijd. Valt toch wat tegen met 25W idle, waardoor ik net geen 3u kan werken. Met beeldscherm uit is het 19W idle. Heb veel uitgeschakeld, deep states gecontroleerd enzo, maar volgens mij gooit de GPU hier roet in het eten. Kan iemand met Windows zijn batterijtijd idle eens nagaan?
- Het BIOS adverterteert in het DMI dat de geheugensloten onder bezet zijn en bovenin nog vrij (te zien via dmidecode). Dit is in werkelijkheid precies omgekeerd. Slordigheidsfoutje in de benaming denk ik.
- Er is een BIOS update beschikbaar op de support site, die mijn exemplaar al heeft. Ik zie alleen geen Linux of OS independent updates. Jammer, want het BIOS heeft wel mogelijkheid tot het laden van een update vanuit het BIOS zelf, vanaf USB stick of ODD, maar er is niet zo'n variant bij die release.
Over het algemeen kan ik hier inmiddels wel goed mee werken. Hopelijk haalt HP binnenkort de issues er in het productieproces uit en komen er fixes voor de BIOS issues.
Het apparaat staat ook nog steeds niet in de Pricewatch, dus kan nog niet eens een review schrijven.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.