[TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 15:36

jelly

Arch Linux

yorickvP schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:50:
[...]

Ik weet niet hoe jouw powertop eruit ziet, maar mijn powertop geeft een lijstje met programma's die veel gebruiken, en een schatting van hardware, zoals de backlight, wlan0, eth0, touchpad, keyboard, USB devices. Wat hieruit inderdaad mist is de videokaart, kaartlezer en HD. Verder heeft powertop ook een aantal power-saving settings die je kunt enablen, zoals SATA link power management, USB autosuspend en NMI watchdog.
De NMI watchdog zit wil je juist niet enablen als je op battery ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
tokko1 schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 14:39:
[...]

Ik doe IO, ben zelf in het bezit van de TU laptop van twee jaar geleden.
Daar doet alle software het gewoon op, en wordt ook ondersteund... gegarandeerd werkende cade pakketten is een van de voordelen van de HP elitebooks.

De keuze tussen MBP en Elitebook zou voor mij snel gemaakt zijn. Elitebook.
Prijs/Kwaliteit is vele malen hoger dan die Apple. In princiepe zou hij het wel aan kunnen maar niet echt lekker tempo werken dan :F . De HP is gewoon een erg goede aktie van de TU, hoge bouwkwaliteit, specs en nog is 3 jaar zeer uitgebreide garantie :9

Dus, een MBP kan (gezien in m'n omgeving) maar of het de juiste keuze is... dat is aan jou ;) (Als je fanboy bent koop je 'm toch wel ;) en wou je alleen maar een bevestiging dat het 'zou kunnen')
Hmm... De hardware van de TU laptop en de Macbook pro zijn toch grotendeels hetzelfde dit jaar. Dus zoveel verschil zou er niet zijn in het werken ermee.

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:46
Is het ook mogelijk om er 2 Samsung 830 SSDs in te zetten en RAID0 te draaien?

Zo ja, zal dit nog een aanzienlijke performance boost geven t.o.v. 1 SSD?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
bartosiej schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:21:
Is het ook mogelijk om er 2 Samsung 830 SSDs in te zetten en RAID0 te draaien?
Je kan er zelfs 3 SSDs (niet 3x 830, want een slot is mSATA) in kwijt als je een caddy erin zet. Het BIOS biedt de mogelijkheid de Intel integraded S-ATA controller in RAID modus te zetten en ik ga er even vanuit dat HP je dan niet beperkt in de standaardmogelijkheden van Intel. Al zou ik voor Linux gewoon AHCI+softwareraid gaan.
[b]bartosiej schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:21:
Zo ja, zal dit nog een aanzienlijke performance boost geven t.o.v. 1 SSD?
Ligt eraan wat je doet. Waarschijnlijk niet. Je moet of > 500MByte/s transferrate willen hebben of iets dergelijks om het te verantwoorden. Random I/O kan één SSD al voldoende.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:56
https://github.com/guillaumezin/nvidiabl heeft sinds vandaag support voor de GPU van de dure laptop, dus je kunt deze ook gebruiken om de backlight aan te passen (ook voor standby+resume). Het enige probleem is dat hij de dpms timeout op 1 seconde zet, en dat de brightness nog steeds reset bij iedere flash video of ding dat de GPU gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
yorickvP schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 13:12:
https://github.com/guillaumezin/nvidiabl heeft sinds vandaag support voor de GPU van de dure laptop, dus je kunt deze ook gebruiken om de backlight aan te passen (ook voor standby+resume). Het enige probleem is dat hij de dpms timeout op 1 seconde zet, en dat de brightness nog steeds reset bij iedere flash video of ding dat de GPU gebruikt.
Thanks! Werkt perfect. Eindelijk!

Heb geen last van resettende helderheid hier zo met de eerste tests. Werkt voor en na suspend/resume ook.
Wat bedoel je precies met DPMS timeout van 1 seconde? Mijn beeldscherm is nog niet in DPMS gegaan hier na 1 seconde ofzo.

Kernel 3.5.3 (Ubuntu 3.5.0-13) en Nvidia Linux driver 304.43, amd64.

Edit: wel kernel starten met acpi_backlight=vendor, dus je /etc/default/grub als volgt instellen:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="acpi_osi=Linux acpi_backlight=vendor"

en dan update-grub runnen.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 08-09-2012 19:22 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
gertvdijk schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:55:
[...]

Heb geen last van resettende helderheid hier zo met de eerste tests. Werkt voor en na suspend/resume ook.
Wat bedoel je precies met DPMS timeout van 1 seconde? Mijn beeldscherm is nog niet in DPMS gegaan hier na 1 seconde ofzo.
Helaas, die helderheid blijft resetten, ook met die parameters (ze zorgen er wel voor dat acpi zich er niet meer mee bemoeit en mijn DE er niet mee in de war komt). Probeer maar eens naar gmail te gaan, en dan te scrollen. Die DPMS timeout was waarschijnlijk gewoon een bug in mn DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
yorickvP schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:40:
[...]

Helaas, die helderheid blijft resetten, ook met die parameters (ze zorgen er wel voor dat acpi zich er niet meer mee bemoeit en mijn DE er niet mee in de war komt). Probeer maar eens naar gmail te gaan, en dan te scrollen. Die DPMS timeout was waarschijnlijk gewoon een bug in mn DE.
Heb er nu een paar uur mee gewerkt, ook in gmail.com en heb 1x een reset naar max gehad. Dat was toen ik op de KDE menu launcher drukte. Scrollen in gmail werkt prima zonder resets hier.
Blijft een vaag issue dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahallow
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03-2023
even offtopic (excuus): Iemand van jullie collegastudenten een idee hoe je Collegerama video's kan 'rippen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
jahallow schreef op maandag 10 september 2012 @ 16:53:
even offtopic (excuus): Iemand van jullie collegastudenten een idee hoe je Collegerama video's kan 'rippen'?
Gewoon in de view-source kijken, daar staat een http link.

Degenen die dachten de 'multi-touch' functionaliteit van het touchpad te gebruiken om apple-achtige dingen te doen, wees je ervan bewust dat de touchpad maar van twee touches de positie kan bepalen, en dat X nog geen support heeft voor maar-twee-posities-maar-wel-4-vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 16:23
kjast schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:47:
[...]

Mijn adapter maakt een "squeeqy sound". Beetje vergelijkbaar met een TV op een sneeuw kanaal icm. met een pieptoontje. Niet erg hard, maar ik hoor het wel als de muziek uit staat en de adapter onder mijn buro ligt. Oude laptop deed dit niet. Iemand anders die kan bevestigen of dit normaal is?

Prachting ding overigens :).
Ik heb hem zojuist binnen gekregen, en bij mij is dit ook het geval. Vrij storend als je er op gaat letten. :S

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 15:46
Hey jongens, even een vraag je waar ik zelf niet helemaal uitkom.

Op aanraden van een huisgenoot ook een mSata SSD gekocht, de Crucial M4 128GB. Alleen het inbouwen wil niet helemaal lukken. Tijdens het inbouwen blijft hij omhoog steken. Mijn huisgenoot (kan helaas niet helpen aangezien ik bij ouders ben) zegt dat je hem zomaar kunt aanduwen en dat hij dan zou moeten blijven zitten, maar dat wil niet werken bij mij.
De linkerkant zit zeg maar zo'n nietsdoend pinnetje waar hij overheen gaat en aan de rechterkant zit wel een schroefgat, maar geen opvullende ruimte om hem aan vast te schroeven (kan wel, maar dan zit er dus nog ruimte tussen).
Of kan ik de mSata gewoon omhoog laten steken en dan door de cover naar beneden laten drukken?

Iemand enig idee??

• Senui
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 23:55
Hier een youtube video die uitlegt hoe je een Crucial m4 msata ssd in een laptop kan steken (vanaf 4:37). Zou er hetzelfde uit moeten zien als bij een Elitebook.

Je zou hem inderdaad in de pinnetjes moeten steken aan de ene kant zodat de andere kant omhoog blijft steken en die wordt naar beneden gedrukt en vast geschroefd.

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 15:46
Bedankt zo een zocht ik al. Toch is dat dus helaas niet helemaal zo, er zit een uitstekend pinnetje in dat door het gaatje heen gaat ipv een schroefgat.
Echter, toch ergens een oud schroefje gevonden in een laptop uit 1998 en hem net daarmee vastgeschroefd, hij werkt nu :)
(bij huisgenoot bleef hij "gewoon" zitten, maar hij zei al dat hij ooit een keer is losgeschoten, dus dit is natuurlijk beter)

[ Voor 47% gewijzigd door masser120 op 15-09-2012 16:46 ]

• JOJ0
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 17:52
Ik zat trouwens even rond te kijken, maar het lijkt erop dat deze laptop over 8 cores beschikt als je bijvoorbeeld in taakbeheer kijkt. Weet niet waardoor dit komt, of dat er gewoon twee quadcores inzitten ofzo. Iemand die hier meer over kan vertellen?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hyperthreading? Dus dat je processor via een trucje twee instructies kan verwerken alsof er een extra core in zat.

• JOJ0
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 17:52
dat zal het zijn inderdaad. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Arrne schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:31:
Ik heb hem zojuist binnen gekregen, en bij mij is dit ook het geval. Vrij storend als je er op gaat letten. :S
Ik heb een nieuwe gekregen. Ding hoort niet te piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 16:23
kjast schreef op zondag 16 september 2012 @ 04:22:
[...]

Ik heb een nieuwe gekregen. Ding hoort niet te piepen.
Vreemd genoeg heb ik er alleen de eerste dag last van gehad. Voor de rest prima bevallen tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Hebben jullie ook al last van afbladderende labeltjes op de laptop? Ik ga er heel rustig en voorzichtig mee om, en verbaas mij over de nu al optredende slijtage daar. Zie dit:

Elitebook 8570w TUD project slijtage 6 weken

• Flixion
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
gertvdijk schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:50:
Hebben jullie ook al last van afbladderende labeltjes op de laptop? Ik ga er heel rustig en voorzichtig mee om, en verbaas mij over de nu al optredende slijtage daar. Zie dit:

[afbeelding]
Neen, nog geen last van. En ik ga er waarschijnlijk minder voorzichtig mee om, sleep het ding overal heen, tas in tas uit.

Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580

• kjast
gertvdijk schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:50:
Geen last van. Mijn laptop gaat 2x per dag een neoprene (rubber/stof spul) pouch in en uit. Ik zal het in de gaten houden.

Anoniem: 183950

Ik overweeg de 8570w te kopen, echter twijfel ik tussen de 8570w en de Dell 17R SE.
De processors zijn hetzelfde. Verschil in de hardeschijfgrootte en RAM maakt me niet uit. Het scherm van de 17R SE is groter, wat ik handig vind. Ook heeft de 17R SE een betere videokaart voor games etc. De K1000M van de Elitebook is te vergelijken met de GT630M, de Dell heeft een GT650M, beter dus.

Iemand tips, advies etcc..?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 183950 op 20-09-2012 19:32 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Welke studie volg je?

Voor WB bijv. is de elitebook onmisbaar

Anoniem: 183950

Hoe bedoel je onmisbaar? Wat kan de 17R SE niet wat de Elitebook wel kan? Ik weet dat de Quadro K1000M videokaart BETER is voor Solidworks etc. maar de GT650M werkt daar ook gewoon goed mee, toch?

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:04

ktf

brilsmurfffje schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:51:
Voor WB bijv. is de elitebook onmisbaar
Dat zeiden ze tegen mij ook toen ik 3 jaar geleden meedeed met het laptopproject. Echt onzin: je kunt met iedere enigszins fatsoenlijke laptop WTB doen. Sterker nog, ik heb alle WTB-software in een virtuele machine gedraaid (Windows 7 via VirtualBox op Kubuntu) en het werkte nog prima... Eerlijk gezegd vind ik het geldklopperij om dan maar de duurdere variant aan te raden.

Sterker nog, nu ze de TDP voor de grafische kaart op 45W hebben gezet vraag ik me sowieso af of je dat wel wilt. Ik heb er nu eentje (8530w) met 30W TDP voor de processor en 30W voor de grafische kaart, en daar wordt ik vaak al niet heel blij van de warmteontwikkeling en het stroomverbruik. De voeding is echt gigantisch.

Nee, als ik dit had geweten en nu een keuze zou moeten maken, dan zou ik voor een degelijke laptop met redelijke specs gaan. De Elitebook is gelukkig ook heel degelijk, maar als ik toen een paar honderd euro uit had kunnen sparen...

edit: in die virtuele machine had ik dus niet eens echt support voor OpenGL of DirectX, maar zonder dat werkte Solidworks ook prima. Ik denk dat ik een van de weinige studenten ben die echt een simulatie van meerdere uren met MATLAB in elkaar heb gebeund, maar wat maakt die 30% uit als je toch al een uur moet wachten... Ik zie het punt niet zo. Voor die paar honderd euro die je overhoudt een SSD kopen, daar ben je veel meer mee geholpen IMO.

[ Voor 16% gewijzigd door ktf op 20-09-2012 21:17 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Feit is dat voor programma's zoals solidworks enorm profijt hebben van een quadro kaart. Verder is het een zeer degelijk apparaat wat 3 jaar mishandeling zeker kan overleven.

• ktf

ktf

brilsmurfffje schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:42:
Feit is dat voor programma's zoals solidworks enorm profijt hebben van een quadro kaart.
Zoals je in mijn post hebt kunnen lezen valt dat allemaal wel mee. ;) Ook met een wat minder GPU-intensieve shader kon ik prima ontwerpen. Het echte ontwerpen is denkwerk en handigheid, daar heb je die gimmicks zoals dure shading en glossy-ogende ontwerpen niet voor nodig. Een draadmodel doet het ook al fantastisch.

Ik blijf erbij, dat ze elke keer maar dat dure model aanraden vind ik onzin.

Anoniem: 303530

Punt is alleen dat als je een fatsoenlijke resolutie wilt (lees: geen 768p), er slechts 2 modellen over blijven onder de prijs van de elitebook. De inspiron 15R SE, en de inspiron 17R SE. De 15" is ongeveer €300 goedkoper dan de elitebook, dat vind ik een goede prijs voor veel betere bouwkwaliteit en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219222

Heb sinds gisteren ook de 8570w. Probeer al een enkele uren de smart card reader aan de praat te krijgen, maar zonder succes. Heeft iemand deze al gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:37
Anoniem: 219222 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:19:
Heb sinds gisteren ook de 8570w. Probeer al een enkele uren de smart card reader aan de praat te krijgen, maar zonder succes. Heeft iemand deze al gebruikt?
Ik heb een ouder model, en ook geprobeerd.. maar nooitw erkend gekregen. ALs het lukt graag laten weten hoe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij het model van twee jaar terug, de 8540w, was het mij direct gelukt eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:37
Anoniem: 219222 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:41:
Bij het model van twee jaar terug, de 8540w, was het mij direct gelukt eigenlijk...
Wat voor type smartcard gebruik je, en waar is deze te krijgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tokko1 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:55:
[...]

Wat voor type smartcard gebruik je, en waar is deze te krijgen dan?
Mijn (Belgische) id kaart ;) De ingebouwde smart card reader is voor mij dus enorm handig om allerlei overheidswebsites te bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ktf schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:18:
[...]

Zoals je in mijn post hebt kunnen lezen valt dat allemaal wel mee. ;) Ook met een wat minder GPU-intensieve shader kon ik prima ontwerpen. Het echte ontwerpen is denkwerk en handigheid, daar heb je die gimmicks zoals dure shading en glossy-ogende ontwerpen niet voor nodig. Een draadmodel doet het ook al fantastisch.

Ik blijf erbij, dat ze elke keer maar dat dure model aanraden vind ik onzin.
Hangt er maar net van af, een draadmodel vind ik veel minder lekker ontwerpen en ik hoef gewoon met een snellere laptop minder snel features als 'lightweight' (versimpelde modus, niet bewerkbaar) in te laden. Het fijne daarvan is dat je gewoon sneller kunt werken en sneller kunt switchen binnen verschillende onderdelen van je ontwerp.

Mijn complexe 3d modellen kregen altijd m'n laptop wel op de knieën.

'Het echte ontwerpen' is een dooddoener, als je Solidworks als tool gebruikt is het gewoon je tool waar je je ontwerp (deels) in maakt, dat het denken in je hoofd gebeurd heeft daar weinig mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

GoldenSample schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 18:07:
Hangt er maar net van af, een draadmodel vind ik veel minder lekker ontwerpen en ik hoef gewoon met een snellere laptop minder snel features als 'lightweight' (versimpelde modus, niet bewerkbaar) in te laden. Het fijne daarvan is dat je gewoon sneller kunt werken en sneller kunt switchen binnen verschillende onderdelen van je ontwerp.

Mijn complexe 3d modellen kregen altijd m'n laptop wel op de knieën.
Das persoonlijk dan :) Ik moet zeggen dat ik er, als ik nu terugkijk, er die paar honderd euro niet voor over zou hebben gehad.
'Het echte ontwerpen' is een dooddoener, als je Solidworks als tool gebruikt is het gewoon je tool waar je je ontwerp (deels) in maakt, dat het denken in je hoofd gebeurd heeft daar weinig mee van doen.
Hoewel het kan zijn dat je een ontwerp precies in je hoofd hebt zitten werkt het volgens mij toch vaak zo dat je een idee hebt, dat even uitwerkt en dan vervolgens ziet waar de mankementen zitten, doordat je het gevisualiseerd hebt. Dat kan m.i. ook zonder shaders.

Als je alles in je hoofd heb zitten kun je ook gewoon een standaard CAD-programma gebruiken om gewoon in 2D te werken. Het idee van Solidworks is juist dat je je ontwerp in 3D opbouwt om het te kunnen visualiseren.

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 21-09-2012 18:26 ]

• kjast
Anoniem: 219222 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:19:
Werkt probleemloos hier. Kaart niet gelockt? Drivers zijn geinstalleerd?

kjast schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 06:46:
[...]

Werkt probleemloos hier. Kaart niet gelockt? Drivers zijn geinstalleerd?
Heb de drivers al verschillende keren opnieuw geïnstalleerd, maar de smart card reader komt niet er maar niet bij in de "Device manager".

• gertvdijk
Anoniem: 219222 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 09:29:
Heb de drivers al verschillende keren opnieuw geïnstalleerd, maar de smart card reader komt niet er maar niet bij in de "Device manager".
Connectortje los? In BIOS ingeschakeld?

gertvdijk schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 10:24:
[...]

Connectortje los? In BIOS ingeschakeld?
Slim van mij... bij het bekijken van de connector (heel handig trouwens dat je direct overal bij kan!) zag ik dat je de smart card verder moest duwen dan ik oorspronkelijk deed. De reader is iets ruwer dan op de 8540w, en je moet dus na het inbrengen van de kaart nog eens stevig doordrukken tot je een luide "klik" hoort. Eens de kaart er goed ingeduwd zit, werkt het uitstekend!

• gertvdijk
Ben er eindelijk achter gekomen vandaag dat mijn gevoel bevestigde: de laptop is merkbaar trager na het re-pluggen van de power. Als je ook maar even op batterij bent geweest komt de turbo-mode niet terug (powertop laat dat duidelijk zien). De turbo-mode is dat 1 core op een extra hoge kloksnelheid kan draaien. Ik merkte het voornamelijk bij het doen van single-threaded operaties als LaTeX documenten compilen.

Weet niet of het een Linux-only issue is, maar ik moet elke keer rebooten om mijn turbo-mode terug te krijgen. Heeft nog iemand hier last van? En graag even vermelden Windows of Linux kernelversie. Heb zelf het vermoeden dat dit komt door een BIOS/ACPI bug, of een obscure Linux bug.

• Senui
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 23:55
Even een positieve ervaring tussendoor:

Woensdag had ik mijn laptop voor reparatie terug gebracht naar het Student IT Service Point vanwege een defecte speaker (een zoemend geluid op de achtergrond bij het afspelen van audio). Had dinsdagavond aangegeven, via e-mail (met SCC), dat ik een dergelijk probleem had en de volgende ochtend kon ik de laptop al inleveren. Na twee dagen met een leenlaptop doorgebracht te hebben (ook een 8570w) kreeg ik bericht dat mijn speakerset was vervangen.

Zeer tevreden over de service: speakers produceren weer laptop-kwaliteit geluid..

Is het iemand hier trouwens gelukt om de nieuwste drivers van de videokaart te installeren (v. 305.93)? Mij lukt het niet: krijg een melding dat ik niet over de juiste videokaart beschik, terwijl de driver wel beschikbaar staat bij nVidia's drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Senui schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 20:29:
Is het iemand hier trouwens gelukt om de nieuwste drivers van de videokaart te installeren (v. 305.93)? Mij lukt het niet: krijg een melding dat ik niet over de juiste videokaart beschik, terwijl de driver wel beschikbaar staat bij nVidia's drivers.
Zelfde probleem hier, zit nog op 297.03. Hij zegt dat hij geen compatibele hardware kan vinden op de pc. Weet iemand trouwens of de IGP op een of andere manier te unlocken is?

Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Flixion schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:23:
Zelfde probleem hier, zit nog op 297.03. Hij zegt dat hij geen compatibele hardware kan vinden op de pc. Weet iemand trouwens of de IGP op een of andere manier te unlocken is?
Schijnt elektrisch niet verbonden te zijn, dus gaat 'm niet worden.

Waar ik me veel pissiger om maak is dat HP ook de offscreen rendering onmogelijk heeft gemaakt. De Intel CPU heeft van het BIOS de instructie gekregen om maar even de hele IGP uit te zetten (getuige de aanwezige instructieset die de Intel CPU aankondigt aan het OS). Dus dan moet ik vdpau (CUDA) gebruiken om mijn filmpjes te kijken. Gevolg: net zoveel stroomverbruik als software de/encoding en ook een hard blazende ventilator. :F
De CPU met z'n HD4000 kan veel sneller, efficiënter én met hogere kwaliteit video de- en encoden (Darkstone kan wel even het linkje geven van dat Anandtech artikel dat ik niet meer kan vinden). Net als 'vroeger' met de good-old MPEG-2 kaarten wil ik hem daarvoor gebruiken. Maar dat staat HP dus niet toe. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat ze er mee opschieten om dat ding uit te schakelen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flixion schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:33:
Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat ze er mee opschieten om dat ding uit te schakelen..?
Dat scheelt driver issues. En je hoeft geen aparte moederborden meer te maken voor de IPS versie van deze laptop. Een probleem waar dell wel mee kampt. * Anoniem: 303530 betaalt overigens met alle liefde €10 voor switchable graphics. Dus dat zou geen argument moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zKRblPLPwvw2FYAC80Hw4Lvv/full.png
Bij de elitebook heb je te maken met 'standaard PC'. Overigens kan je bij bijvoorbeeld de alienware lijn ook gewoon hardwarematig tussen de IGP en AMd GPU schakelen, dus het kan wel... als het moederbord dat ondersteunt. En dat vereist een paar cent aan multiplexers.

transcoding:
http://www.anandtech.com/...00k-core-i3-2100-tested/9
(ivy bridge is nog 2x zo snel)

Maar let op, dat is transcoding. AMD heeft al sinds de HD 3350 hardware video decoder (dat is iets anders dan transcoding). Ik kan me niet voorstellen dat dat bij nvidia niet kan. Mijn HD 4570 van 3 jaar oud doet gewoon 1080p met ~20-30% GPU belasting en een beetje CPU belasting.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bqTLstKOrFAHD6edvO7htozb/full.png
En mijn processor is echt een antiek geval vergeleken met ivy bridge. 2x zoveel cores, 2x de IPC, veel hogere kloksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Aha thx, dat schept wat duidelijkheid :Y)

Toch jammer dat HP in hun top business lijn niet gewoon een klein beetje extra investeert om het wel mogelijk te maken. Als je ergens niet op gaat bezuinigen zijn het toch je elitebooks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ehh ja daarom krijg je het goedkoopste kutpaneel wat er bestaat op een 8460p. Er wordt op zo veel dingen bespaard die 10x beter zouden zijn als er 5 euro extra in zat, daar verbaas ik me echt niet meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 303530 schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:50:
[...] je hoeft geen aparte moederborden meer te maken voor de IPS versie van deze laptop. Een probleem waar dell wel mee kampt.
Wat heeft het paneeltype te maken met de grafische kaart?

En even los van hardware-aanpassingen: dat de iGPU helemaal niet te gebruiken is, is *software* issue. Het is namelijk prima mogelijk een extra grafische kaart in je systeem te hebben *zonder* enige aansluitmogelijkheden. Dus ook zonder elektrisch verbonden te zijn kan HP de iGPU gewoon ingeschakeld laten en kan Gert gewoon dit stuk chip benutten wat er fysiek toch al aanwezig is.

Moet me eens verdiepen in de manier waarop BIOS-mods worden gedaan en kijken of ik die GPU-disable call naar de CPU eruit krijg. >:)

[ Voor 46% gewijzigd door gertvdijk op 23-09-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gertvdijk schreef op zondag 23 september 2012 @ 19:08:
[...]

Wat heeft het paneeltype te maken met de grafische kaart?
Het IPS scherm maakt gebruik van een eDP aansluiting. Als ik me niet vergis is het paneel wat jij hebt lvds. Dat weet ik niet helemaal zeker overigens, want ik heb nooit het datasheet van jouw paneel kunnen vinden, ik weet nog steeds niet welke het is.

De lagere resoluties zijn sowieso lvds.
En even los van hardware-aanpassingen: dat de iGPU helemaal niet te gebruiken is, is *software* issue. Het is namelijk prima mogelijk een extra grafische kaart in je systeem te hebben *zonder* enige aansluitmogelijkheden. Dus ook zonder elektrisch verbonden te zijn kan HP de iGPU gewoon ingeschakeld laten en kan Gert gewoon dit stuk chip benutten wat er fysiek toch al aanwezig is.
Owkee, je kan de IGP mogelijk gebruiken met een hack. Maar wat heb je daaraan als je nvidia GPU niet uit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Anoniem: 303530 schreef op zondag 23 september 2012 @ 19:25:
Owkee, je kan de IGP mogelijk gebruiken met een hack. Maar wat heb je daaraan als je nvidia GPU niet uit kan?
Power management. Zodra ik vdpau gebruik lijkt de GPU niet meer aan power saving te doen. En de kwaliteit van interlaced 1080 MPEG4 aka ruw Ziggo tv signaal is om te huilen. Scherpte en motion zijn echt gigantisch bagger. en dan nog niet te spreken over de foutcorrectie... Kan er praktisch niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OppFox
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05-2023
Heeft iemand anders ook dat het scherm 'bol' is? Zelfs als je de hoeken aandrukt zit er nog een gleuf in het midden, maakt die rubberen strip rondom het scherm een beetje nutteloos.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HYkWs.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
OppFox schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 13:13:
Heeft iemand anders ook dat het scherm 'bol' is? Zelfs als je de hoeken aandrukt zit er nog een gleuf in het midden, maakt die rubberen strip rondom het scherm een beetje nutteloos.
Soortgelijk issue hier. Hij is alleen niet bol, maar het scherm raakt hier nergens de 'base'behuizing bij sluiten. Ik zie van links tot rechts een kier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 16:13:
Soortgelijk issue hier. Hij is alleen niet bol, maar het scherm raakt hier nergens de 'base'behuizing bij sluiten. Ik zie van links tot rechts een kier.
Zelfde probleem hier. Met een beetje drukken haalt ie het wel, maar daarna flext het scherm weer terug.

Sterker nog: als ik mijn scherm dichtklap gaat hij niet eens in sleep modus, dat gebeurd pas als ik hem een extra zetje geef...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank A
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-06-2022
timleferink schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:02:
[...]

M4 msata is binnen en word herkent als schijf :) . Dat scheelt een hoop gedoe met bays en externe dvd spelers enzo :D . Nu nog even windows erop.

edit: MSATA SSD werkt geweldig met windows (krijgt een 7.9) :). Zeker een aanrader als ik het vergelijk met de moeite die ik bij mn 8540W moest doen (had toen een hamer nodig om de bay er in te krijgen...). Verschil is duidelijk merkbaar en installeren kon nu gewoon vanaf de cd zonder moeite :P .
Hoi, ik heb een Cruciall m4 128GB mSata geplaatst, maar die wordt niet automatisch herkend. Moet ik og iets doen? Ik lees nu ook 'overal' op het www dat je er niet van zou kunnen opstarten. Wie helpt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Frank A schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:15:
[...]

Hoi, ik heb een Cruciall m4 128GB mSata geplaatst, maar die wordt niet automatisch herkend. Moet ik og iets doen? Ik lees nu ook 'overal' op het www dat je er niet van zou kunnen opstarten. Wie helpt me?
Kijk eens in je bios of mSata wel is ingeschakeld. Tevens kun je daar instellen of hij wel of niet meegenomen moet worden als boot device. Ik heb overigens wel ruzie gehad om windows + ubuntu dual boot vanaf de mSata SSD aan de praat te krijgen. De boot sector werd bijvoorbeeld een keer op de harddisk gezet in plaats van de SSD, en nog meer van dit soort vage problemen zelfs als ik alles handmatig instelde. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik mijn harddisk er even uit heb gehaald, de boel heb geïnstalleerd op de SSD en toen de harddisk heb teruggezet :Y)

Enkel Windows erop installeren ging overigens wel goed, ook met de harddisk erbij. Ik weet niet of de boot sector toen op mijn harddisk stond of de SSD, maar het werkte wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Flixion op 01-10-2012 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank A
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-06-2022
Flixion schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:37:
[...]

Kijk eens in je bios of mSata wel is ingeschakeld. Tevens kun je daar instellen of hij wel of niet meegenomen moet worden als boot device. Ik heb overigens wel ruzie gehad om windows + ubuntu dual boot vanaf de mSata SSD aan de praat te krijgen. De boot sector werd bijvoorbeeld een keer op de harddisk gezet in plaats van de SSD, en nog meer van dit soort vage problemen zelfs als ik alles handmatig instelde. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik mijn harddisk er even uit heb gehaald, de boel heb geïnstalleerd op de SSD en toen de harddisk heb teruggezet :Y)

Enkel Windows erop installeren ging overigens wel goed, ook met de harddisk erbij. Ik weet niet of de boot sector toen op mijn harddisk stond of de SSD, maar het werkte wel.
Dank voor je snelle reactie! mSata SSD stond al aangevinkt en in het setupmenu zag ik de SSD ook vermeld, maar ik zag hem verder nergens. Ik heb ontdekt dat ik hem in Disk management moest inschakelen en formatteren (of dat laatste ook nodig was weet ik niet zeker). Daarna zag ik hem wel en heb ik via de meegeleverde DVD's Windows op de SSD gezet. Nu kom ik na het starten vanzelf in de dual boot keuze, maar ik kies dus tussen Windows 7 vanaf SSD of Windows 7 vanaf HDD. Zonder de originele HDD start hij niet op, dus ik vrees dat de bootsector ook bij mij op de HDD staat. Moet ik de HDD verwijderen en vanaf de DVD's Windows opnieuw op de mSata SSD installeren? Of weet iemand een slimmere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
mSATA boot op de 8570w is niet mogelijk. HP heeft het ons ook hier weer zuur gemaakt. Zie dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:30:
mSATA boot op de 8570w is niet mogelijk. HP heeft het ons ook hier weer zuur gemaakt. Zie dit topic.
Ook niet met Grub of iets dergelijks? Ik heb er een mSATA bijgeprikt maar moet mijn systeem nog omzetten. Voor zover ik weet is de mSATA gewoon een extra HD voor mijn systeem, en kan ik er dus ook van booten. Nog niet getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
kjast schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:47:
Ook niet met Grub of iets dergelijks?
Ja dan wel, maar dan boot je indirect van je mSATA medium en ben je afhankelijk van een andere schijf om een bootloader op te installeren.
Een softwarematige beperking als deze heeft HP er dus bewust ingebouwd. Heb zin om iemand bij HP die dat bedacht heeft in z'n kl... laat ik dat maar niet afmaken. Kan niet wachten op de eerste BIOS mods die het alsnog mogelijk maken.

[ Voor 29% gewijzigd door gertvdijk op 02-10-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-03 20:52
gertvdijk schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:30:
Huh, eerder in het topic heeft iemand wel gewoon een msata gebruikt en die was erg positief:
timleferink schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:02:
[...]

M4 msata is binnen en word herkent als schijf :) . Dat scheelt een hoop gedoe met bays en externe dvd spelers enzo :D . Nu nog even windows erop.

edit: MSATA SSD werkt geweldig met windows (krijgt een 7.9) :). Zeker een aanrader als ik het vergelijk met de moeite die ik bij mn 8540W moest doen (had toen een hamer nodig om de bay er in te krijgen...). Verschil is duidelijk merkbaar en installeren kon nu gewoon vanaf de cd zonder moeite :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Goron schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 00:36:
Huh, eerder in het topic heeft iemand wel gewoon een msata gebruikt en die was erg positief:
Staat de bootloader ook echt op de mSATA SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 10:59
Hoe is dat te checken? Als ik kijk in computerbeheer -> schijfbeheer staat er bij m'n SSD: Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire Partitie. Bij mn HD is er een partitie van 100MB met daarop Systeem, actief, primaire partitie. Hieruit maak ik zelf op dat inderdaad de bootloader op mijn schijf staat, hoewel ik bij de install van windows gewoon voor m'n ssd heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Bij Windows? Geen idee.
Universele check: trek je harddisk eruit en kijk of je laptop nog kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
Ik kan bevestigen dat je niet vanaf mSATA kunt booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Dan is de vraag: hoe kan het dat ik gewoon mijn Windows en Linux kon installeren op de mSata SSD terwijl ik mijn harddisk eruit had gehaald? Dit was voor mij overigens de enige manier waarop ik fatsoenlijk kon dual booten na 4 uur rommelen met de harddisk er wel in. Toen beiden waren aangesloten kwam de bootloader inderdaad wel op de harddisk terecht, erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sorry hoor, maar dit apparaat van HP faalt wel heel erg hard, snap niet dat mensen hier ruim 2 mile voor betalen..

Je hebt geen optimus
Je kan niet booten van een Msata SSD
Sommige exemplaren zijn de schermen krom
Sommige pc's vallen uit als je de AC adapter eruit trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
Gelukkig betalen wij dat er dan ook niet voor:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
brilsmurfffje schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:51:
Sorry hoor, maar dit apparaat van HP faalt wel heel erg hard, snap niet dat mensen hier ruim 2 mile voor betalen..

Je hebt geen optimus
Je kan wel normaal booten van mSata.
Zorg dat je windows van de normale harde schijf geformatteerd is. Of haal die normale hdd er uit.
Het is mij in ieder geval gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 12:25
ik heb ook onlangs een HP 8570w besteld, bij het overlijden van mijn oude laptop.

In mijn oude laptop kon ik 2 schijven kwijt, nu wil ik een msata plaatsen maar wordt hier lekker tegenstrijdig gereageerd.
dus:
- Kan je windows installeren op de mSata (zonder ook maar iets op de HDD te hebben)
- Welke interface gebruikt HP, sata2 of sata3 (kortom wie plaatst er een speedtestje van zijn mSata SSD)
zero_cool89 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 09:36:
[...]
Je kan wel normaal booten van mSata.
Zorg dat je windows van de normale harde schijf geformatteerd is. Of haal die normale hdd er uit.
Het is mij in ieder geval gelukt.
misschien dat zero_cool89 een testje wilt plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
@leon

Mijn 8570w heb ik geinstalleerd op de mSata Crucial m4 zonder dat de oorspronkelijke harddisk geplaatst was. Heb een 80GB Windows 7 partitie en een 40GB Ubuntu partitie. Onder Windows heb ik de instellingen nog wat getweakt met 'SSD Tweaker'. Hier wat benchmarks vanuit Windows:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/4q4w7q.png

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/244scja.jpg

het lijkt er dus op dat het een sata2 interface is aangezien de opgegeven sequential read snelheid verre van behaald wordt. Verder vind ik dat niet zo'n probleem, het blijven toch de random reads waar het om gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door Flixion op 07-10-2012 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
Wat is nou precies het voordeel van de "Fan always on on AC" optie? Waarom hebben ze die er uberhaupt inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het zou kunnen dat als de fan constant op een laag toerental draait hij niet hard hoeft te gaan draaien? Dus dat het daardoor iets stiller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 20:10
yorickvP schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:09:
Wat is nou precies het voordeel van de "Fan always on on AC" optie? Waarom hebben ze die er uberhaupt inzitten?
Normaal kost het batterij als de fan draait (goh 8)7 ). Als je laptop echter aan het stopcontact zit, maakt het niet uit dat de fan altijd draait, dus kun je ervoor kiezen dat je laptop wat koeler blijft.

Ik vind het zelf best een handige optie.

[ Voor 4% gewijzigd door danielkraak op 10-10-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 21:42

FikkieHo

Wokmaster

brilsmurfffje schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:51:

Je hebt geen optimus
Nou nou, voor de meeste mensen die hem hebben is het echt een prima laptop voor ~1000 euro.. Mij kan optimus en Msata booten helemaal niks schelen en wss 80% van de TU gebruikers ook niet. Dat van de schermen en ac adapter problemen is wel jammer, maar die zou je zo kunnen omruilen voor een werkend/goed model.

Ben verder en net als mijn mede studenten prima tevreden over de laptop, er valt altijd wel iets op te merken bij elke laptop.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 20:10
FikkieHo schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:52:
[...]

Nou nou, voor de meeste mensen die hem hebben is het echt een prima laptop voor ~1000 euro.. Mij kan optimus en Msata booten helemaal niks schelen en wss 80% van de TU gebruikers ook niet. Dat van de schermen en ac adapter problemen is wel jammer, maar die zou je zo kunnen omruilen voor een werkend/goed model.

Ben verder en net als mijn mede studenten prima tevreden over de laptop, er valt altijd wel iets op te merken bij elke laptop.
Hij geeft toch ook al aan dat hij niet snapt dat mensen hier 2 mille voor betalen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door danielkraak op 10-10-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

danielkraak schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:14:
[...]

Hij geeft toch ook al aan dat hij niet snapt dat mensen hier 2 mille voor betalen. :)
Precies voor 1 mile is het opzich een aardige laptop. Mijn punt is dat het product niet geheel uitontwikkeld is en daarom de 2 mile niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-06 21:42

FikkieHo

Wokmaster

Ach so, my bad :)

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108840

Aangezien ik volgende week mijn bestelde 8570w in ontvangst mag nemen, heb ik me geregistreerd op ma3d.com.

Onder platform downloads staan echter maar twee vesies van Windows 7, namelijk Windows 7 Enterprise x86 NL en EN. Windows 7 Professional x64 zou echter ook beschikbaar moeten zijn.

Welke Windows 7 versies hebben jullie tot je beschikking op ma3d.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 148143

Ook alleen Enterprise maar dat is volgens mij de meest uitgebreide versie van Windows 7 vergelijkbaar met Ultimate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Anoniem: 108840 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 14:49:
Aangezien ik volgende week mijn bestelde 8570w in ontvangst mag nemen, heb ik me geregistreerd op ma3d.com.

Onder platform downloads staan echter maar twee vesies van Windows 7, namelijk Windows 7 Enterprise x86 NL en EN. Windows 7 Professional x64 zou echter ook beschikbaar moeten zijn.

Welke Windows 7 versies hebben jullie tot je beschikking op ma3d.com?
- De laptop komt met windows 7
- Je kunt geen windows 7 meer downloaden via MSDNAA. De optie is er nog wel, maar op het moment dat je daadwerkelijk wilt downloaden krijg je een melding dat de WIn 7 actie is gestaakt..

EDIT: ik ga er vanuit dat je de gratis win 7 voor TU studenten bedoeld?

[ Voor 16% gewijzigd door kjast op 11-01-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108840

Bedankt voor de antwoorden. De informatie van de TU site is blijkbaar verouderd. Enterprise is inderdaad zeer uitgebreid, maar helaas is deze versie alleen beschikbaar in x86. (Ik bedoelde inderdaad de gratis versie voor TU studenten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
  • Laatst online: 29-03 12:50
De laatste HP Connection Manager (SP# 58930, v4.4.10.1) schakelt mijn wlan uit wanneer de power adapter wordt aan/losgekopeld ...
En wel op zo'n manier dat ik alleen in de connection manager de verbinding weer aan kan zetten ...
De wlan adapter blijft trouwens gewoon aan staan. Zelfs het herstarten van de adapter in de devicemanager werkt niet.

Het was wel een makkelijk tooltje om netwerk-afhankelijke instellingen te regelen.
Oh, ja en hij dissabled aero. (win7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Iemand Ubuntu 12.10 al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Met de laatste nvidia drivers 310.14 (Linux) gaat op de laagste helderheidsstand het hele display uit. Merkwaardig, maar kan er ook wel het nut van inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:26:
Met de laatste nvidia drivers 310.14 (Linux) gaat op de laagste helderheidsstand het hele display uit. Merkwaardig, maar kan er ook wel het nut van inzien.
Ik vindt dat is eigenlijk best wel handig, dat dit niet eerder is ingevoerd.
Geen idee of het een bug is, maar houden zo aub _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahallow
Paar vraagjes naar jullie ervaring en expertise:
Ik lees vanalles over SSD, ik twijfel..
1. Als ik deze er in wil zetten betekent dit dat ik weer met een volledig geformateerde Windows moet beginnen zeker?
2. Ennuh welke kan ik het beste nemen? 128gb of 256gb? Of betere vraag: waarom zou je de 256gb nemen?
3. Is het lastig om in te bouwen? Een kwestie van open schroeven erin klikken, Windows erop en klaar, of..?
4. Mensen die al naar Windows 8 zijn geupgrade? Is dit de moeite waard, en kan dit ergens nog goedkoop ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
1. Nee hoor, je kan een harde schijf gewoon bit voor bit(dus incl mbr) kopieren, mits je windows partitie kleiner of gelijk aan de grootte van de SSD is. Zie hiervoor bijvoorbeeld Acronis True Image.
2/ Hangt er compleet vanaf wat jij ermee wil gaan doen. Voor sommige gebruiker is 32 GB voldoende, andere mensen willen 512 om niet moeilijk te doen. Bedenk gewoon wat je nodig gaat hebben en ga daar iets boven zitten. Je neemt dus 256 als je veel ruimte nodig denkt te hebben die snel moet zijn, of als je niet moeilijk wilt doen met bestanden op een andere schijf zetten. Samsung 830 voor als je Sata wilt, Crucial m4 voor als je mSata wilt zijn mijn persoonlijke aanraders.
3. Heel simpel, al hangt het van het type af. mSata prik je er zo bij en heb je je oude HD nog, bij Sata moet je 2 schroefjes losmaken en weer vastdraaien, waarvoor mooie handleidingen bij HP zijn als je t niet snapt.
4. Geen idee, ik hou t even lekker bij windows 7, met startmenu e.d.:P Mijn eigen install is net iets meer dan een maand oud, ik upgrade wel lekker later, wanneer het ook weer gratis kan via Ma3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahallow
@Marnixzzz: TY!
nog kleine vervolg vraagjes:
1. mn windows partitie is zoals ie is geleverd 448GB groot. Is dit nog aan te passen? Heb 120GB in gebruik.
2. dit ligt zeker ook aan msata en sata? klopt het dat bij sata je je huidige HDD eruit haalt en bij msata gebruik kan blijven maken (als partitie?)
3. als ik hierboven wat reacties lees (die ik niet allemaal helemaal snap: n00b) is het overzetten bij msata lastiger ivm booten etc, of is dat enkel als je er ook Linux op wilt zetten?

edit: ik zie ook dat je een Sata erbij kan zetten ipv je DVD. Niet echt ideaal imo. Neig dus wel naar die mSata, mits het dus voor mij noob te doen is.
edit2: ik zie ook dat je dan voor je DVD drive een kabeltje kan kopen zodat je hem nog wel als externe drive kan gebruiken. Dat is ook een optie.

[ Voor 23% gewijzigd door jahallow op 26-10-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
1. Dit kan je aanpassen in Computerbeheer(even intypen in startmenu) en dan Schijfbeheer
2. De groottes van mSata en Sata zijn gewoon hetzelfde. mSata is simpelweg kleiner, soms iets duurder, en soms iets minder snel. Voordeel is dus voor ons vooral dat je 'm erbij prikt en geen ruimte of DVD kwijtraakt. Je harde schijf wordt dan gewoon gezien als een extra harde schijf, geen partitie van je SSD, maar dat hoort ook zo. Als je Sata wilt gebruiken moet je inderdaad of je huidige HDD eruit halen, of zo'n bay kopen waardoor je je DVD kwijtraakt.
3. Zelf geen ervaring mee. Ik denk kwestie van uitproberen, en als het niet werkt via de herstelconsole je MBR fixen. Ik vond het zelf fijner om gewoon een clean install te doen, vooral omdat ik dan van al die HP meuk af was en ik een hogere versie van Win7 kon installeren

Ik raad je aan lekker voor een mSata te gaan, en dan de Crucial m4, zoals deze: pricewatch: Crucial m4 mSATA CT256M4SSD3 256GB
Maar da's natuurlijk je eigen keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou voor sata gaan en de huidige hdd in een caddy schuiven, de mSata poort is nog van het oude Type2 terwijl de poort waar nu de hdd zit van het moderne en snellere type3 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixzzz
't is een keuze. Ik heb niet nonstop een hoge doorvoersnelheid nodig, het ging mij vooral om de snelle random i/o en latency, en alsnog heb ik een behoorlijk hoge doorvoersnelheid. Ook wilde ik graag genoeg vaste opslag hebben, maar wel m'n dvd bewaren.

Wil je hoge doorvoersnelheden hebben moet je inderdaad voor sata gaan.
Gaat het je alleen om de snelle accestimes en random i/o werkt sata 2 prima en merk je het bijna niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179898

Iemand al Windows 8 erop gezet? Update kost maar €15,- ivm aanschaf in Juli, volgens de update assistant werken de HP protection tools niet meer, maar daar kan ik wel mee leven, al zou de fingerprint reader wel handig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Anoniem: 179898 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:28:
Iemand al Windows 8 erop gezet? Update kost maar €15,- ivm aanschaf in Juli, volgens de update assistant werken de HP protection tools niet meer, maar daar kan ik wel mee leven, al zou de fingerprint reader wel handig zijn!
Ik heb de beta getest en daar werd ik niet vrolijk van. Nog meer klikjes om hetzelfde te bereiken. Voorlopig niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
  • Laatst online: 29-03 12:50
Anoniem: 179898 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:28:
Iemand is een topic gestart op het hp-forum:
Upgrading to Windows 8, will certain HP features be updated for this in the (near) future?

edit:
Een schone install naar Windows 8 uitgevoerd
Bij mij werkt alleen de uefi hybrid instelling. Uefi zonder 'drieletter afkorting' starte bij mij niet op.

De meeste drivers zijn al geïnstalleerd incl een nieuwere nVidia driver dan HP aanbied.
- De synaptics driver was alleen geïnstalleerd voor de 'touchstick'. Dus na installatie is er geen multi-touch support. De win7 drivers via HP zijn niet compatible. Maar je kunt v15.2.20 van de website downloaden. Deze bied ook meer multitouch mogelijkheden en instellingen.
edit: versie 15.3.25 15 sept 11 bevind zich nu in Windows Update (als 'Important update'). Deze heeft dezelfde functionaliteit als de door HP geleverde versie voor win7.
En nog steeds geen support voor de nieuwe interface. Zo moet ik nog steeds op en neer scrollen in het startscherm.
Ik rol hem eerst terug, ik vond de extra's in v15.2 wel prettig.

Zelf geïnstalleerde HP software/drivers, werkend:
- HP backlit Keyboard controls (sp57208)
- HP hotkey support (sp56876)
- De HP tools: Power assistent (sp56988); Connection manager (sp58930); Support assistent (voor garantie info) (sp54620)
- Arcsoft webcam sharing manager (sp58116)
- HP 3D DriveGuard 5 (sp56960)
- Validity Fingerprint Driver (sp58152)
- JMicron Media Card Reader Driver (sp57014)

Nog wel een paar kleine bugs:
- De schermhelderheid aanpassen werkt niet met de fn+f9/10 toetsen in de nVidia driver van Windows Update (306.04)
- Het lampje van de mute-knop blijft op oranje staan (mute werkt wel normaal)
- Het oranje lampje in de touchpad werkt niet. (uitschakelen door in de linkerbovenhoek te dubbelklikken werkt wel). (maar ik gebruik niet de 'aanbevolen' driver)
- De fn-toetsen voor: accu-iets en het multi-monitor menu werken ook niet.

Helaas is mijn laptop na deze schone installatie nog steeds niet in staat zichzelf uit te schakelen (of the herstarten, hibernaten etc.), zelfs tijdens de installatie herstarte hij niet uit zichzelf...
Toch maar eens voor hardware issues gaan aankloppen.

[ Voor 80% gewijzigd door R-J_W op 31-10-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:46
Ik heb windows 8 x64 helemaal werkend gekregen, behalve de fingerprint reader (hoewel deze driver wel succesvol geinstalleerd is).

Out-of-the-box zijn er veel meer drivers die standaard worden geinstalleerd t.o.v. W7, verder heb ik de laatste nvidia beta driver geinstalleerd & de overige drivers m.b.v. de volgende guide geinstalleerd:
http://www.hmemcpy.com/bl...-8-on-hp-elitebook-8570w/

Ik ben hartstikke tevreden met windows 8 en ik heb het gevoel dat alles net even iets soepeler gaat.

Mijn SSD zit overigens op de oude plek van mijn DVD drive, is dit een SATA2 of SATA3 aansluiting? Is het misschien verstandiger om de 2 HDDs om te draaien voor snelheidswinst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertoontje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-05-2023
Heeft iemand ervaring met de laptop (8570w) aansluiten op tv? Als ik deze via een verloopje dp>hdmi aansluit op een sony/lg full hd tv klopt de resolutie niet (deel valt buiten beeld) terwijl de resolutie goed ingesteld staat op 1080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Op de Sony tv moet je overscan uitschakelen. Bij Sony heet deze optie Hoge Resolutie. Als het goed is past het beeld van de laptop dan netjes op de tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:28
Helaas is mijn laptop na deze schone installatie nog steeds niet in staat zichzelf uit te schakelen (of the herstarten, hibernaten etc.), zelfs tijdens de installatie herstarte hij niet uit zichzelf...
Toch maar eens voor hardware issues gaan aankloppen.
toevallig een hdd in de upgradebay geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertoontje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-05-2023
brilsmurfffje schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:38:
Op de Sony tv moet je overscan uitschakelen. Bij Sony heet deze optie Hoge Resolutie. Als het goed is past het beeld van de laptop dan netjes op de tv
Bedankt, dit was inderdaad de oplossing.
Bij LG is het met scannen op te lossen, de LG stelt dan zelf de resolutie goed in.
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste