[TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 23:31
Daar hoef je toch geen benchmark voor te runnen?

[    5.401879] ata2: SATA link up 3.0 Gbps

En dan zegt zo'n benchmark nog niet zoveel - die SSD kan gewoon minder presteren met een 6Gb/s link.

Maar, back to the point, het is volgens mij een SATA 3Gb/s slot ja.

[ Voor 44% gewijzigd door gertvdijk op 11-01-2013 01:26 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-07 09:53

wph

gertvdijk schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 01:25:
Daar hoef je toch geen benchmark voor te runnen?

[    5.401879] ata2: SATA link up 3.0 Gbps

En dan zegt zo'n benchmark nog niet zoveel - die SSD kan gewoon minder presteren met een 6Gb/s link.

Maar, back to the point, het is volgens mij een SATA 3Gb/s slot ja.
Leuk, maar ik heb geen idee welk commando je daar voor ingevoerd hebt. Waarschijnlijk iets wat in Windows niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-07 09:22

ktf

wph schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:28:
Waarschijnlijk iets wat in Windows niet kan?
Het zou wel ergens in de Windows-systeeminformatie te vinden moeten zijn, geen idee waar, maar dat is gewoon een regel uit het kernel-log (tijdens het opstarten), wat je afhankelijk van je distro uit dmesg of uit /var/log/syslog haalt.

Maar verder is het natuurlijk een valide opmerking: met een benchmark kun je enkel vaststellen dat een link 6Gb is (als hij over de 3Gb heen gaat), maar verder ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
ktf schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:41:
Maar verder is het natuurlijk een valide opmerking: met een benchmark kun je enkel vaststellen dat een link 6Gb is (als hij over de 3Gb heen gaat), maar verder ook niet.
Wat je met een Benchmark ook kunt vaststellen is hoe je SSD reageert op kleinere / grotere files. Dat kan je niet uit je kernel log halen voor zover ik weer.

Nou is dat na aanschaf toch te laat, maar hier zit wel veel verschil in tussen de SSDs. Ik heb om die reden bewust voor de Crucial gekozen; die kan relatief goed overweg met kleinere files. Handig bij opstarten en bijvoorbeeld Matlab.

18 seconden boot is erg lang trouwens. Die van mij staat in 9 seconden klaar vanaf de power-on (win8, automatische yubi login).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wph

wph

kjast schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:35:
[...]

Wat je met een Benchmark ook kunt vaststellen is hoe je SSD reageert op kleinere / grotere files. Dat kan je niet uit je kernel log halen voor zover ik weer.

Nou is dat na aanschaf toch te laat, maar hier zit wel veel verschil in tussen de SSDs. Ik heb om die reden bewust voor de Crucial gekozen; die kan relatief goed overweg met kleinere files. Handig bij opstarten en bijvoorbeeld Matlab.

18 seconden boot is erg lang trouwens. Die van mij staat in 9 seconden klaar vanaf de power-on (win8, automatische yubi login).
Dat is inderdaad een behoorlijk verschil. Zoals je in de benchmark kan zien, ik heb de Crucial M4 mSata 128 GB, heb jij dezelfde? Zou je ook eens dezelfde benchmark willen draaien? Misschien dat daar grote verschillen in zitten?

edit: nog een paar keer getest, maar 15 a 16 sec is toch wel het minimum. Overigens is dat wel naar de desktop en niet naar het 'Metro' scherm, ik gebruik namelijk Classic Shell.

[ Voor 14% gewijzigd door wph op 11-01-2013 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

kjast schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:35:
Bedankt captain obvious! :+

Ik reageerde hierop
wph schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 13:36:
[...] ik dacht laat ik eens een keer een benchmark plaatsen om te laten zien dat het inderdaad een type 2 slot is.
Tuurlijk kun je heel veel met een benchmark, maar het vaststellen van de doorvoersnelheid van de link kun je alleen doen als je de andere zaken kunt verwaarlozen. Dat is hier (duidelijk) niet het geval, aangezien de SSD in dezelfde orde van grootte presteert als de SATA link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wph

wph

ktf schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 13:51:
[...]

Bedankt captain obvious! :+

Ik reageerde hierop

[...]

Tuurlijk kun je heel veel met een benchmark, maar het vaststellen van de doorvoersnelheid van de link kun je alleen doen als je de andere zaken kunt verwaarlozen. Dat is hier (duidelijk) niet het geval, aangezien de SSD in dezelfde orde van grootte presteert als de SATA link.
De SSD gaat normaal bij een Sata 3 link ver over deze snelheden heen. Die gaat bij de meeste tests op internet over de 400 MB/s heen, dus als ik dan zo significant lager scoor, dan denk ik dat ik wel kan stellen dat de Sata 2 bus de limiterende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Er is een nieuwe BIOS versie gereleased met Linux fixes zo te zien. Heb zelf met F.03 nergens last van, maar lijkt toch wat te zijn opgepoetst op dat vlak:
Version: F.32 (5 Dec 2012)
Fixes

- Fixes an intermittent issue where certain USB keyboards and mouse pointing devices do not function properly in the preboot environment. - Fixes an intermittent issue where a system running the Linux Operating System displays a blank screen on an external monitor connected to the system when the system resumes from standby or hibernation modes. - Fixes an issue where the touchpad on a system running the Linux Operating System stops functioning when the system resumes from hibernation after the system previously entered hibernation with the lid closed. - Fixes an intermittent issue where certain F10 options are not displayed in the BIOS Config Utility tool.
Enhancements

- Provides the BIOS Config Utility tool option "Bypass power-on password on all warm boots." - Updates the BIOS Setup Menu to display WWAN/GPS Combo cards as a single component. - Updates the BIOS diagnostics to version 1.6. - Updates the AMD video BIOS to version BR43730.001 for the HP EliteBook 8770w models. - Updates the AMD video BIOS to version BR43731.001 for HP EliteBook 8570w models.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 00:44
Bedankt.
Fixes an issue where the touchpad on a system
Die is welkom want daar heb ik af-en-toe wel last van. Jammer dat je Windows nodig hebt om de bios te installeren en Linux issues te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
arnem_ schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:12:
Die is welkom want daar heb ik af-en-toe wel last van. Jammer dat je Windows nodig hebt om de bios te installeren en Linux issues te fixen.
Dat hoeft niet hoor. Ik heb dacht ik in dit topic of het 8560w topic van vorig jaar gelezen hoe je dit kan doen vanuit Linux. Vereiste geloof ik wel een nog werkende HP_TOOLS partitie, maar heb later ook gelezen dat dit vanaf USB stick zou kunnen op een bepaald formaat met een file uit de handmatig uitgepakte installer van HP. Kan het helaas niet meer vinden. Anyone?

In elk geval heb ik laatst nog een 8560p geupdate door een USB stick te maken met de installer van HP zelf vanuit een Windows virtuele machine. :) Wel een gedoe, maar oke, geen Windows native nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2013 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:07:
[...]
In elk geval heb ik laatst nog een 8560p geupdate door een USB stick te maken met de installer van HP zelf vanuit een Windows virtuele machine. :) Wel een gedoe, maar oke, geen Windows native nodig.
Het is mij nog niet gelukt om de bios te updaten zonder windows. De update is afhankelijk van Microsoft .Net. En ik maar denken dat deze laptop linux certified was, beunhazen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
kjast schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:36:
Het is mij nog niet gelukt om de bios te updaten zonder windows. De update is afhankelijk van Microsoft .Net. En ik maar denken dat deze laptop linux certified was, beunhazen!
Ah, heb het gevonden! Re: BIOS upgrade with Linux

Als deze stappen aangepast voor deze laptop zouden werken, zou het wel handig zijn hier een specifiek stappenplan voor te maken in dit topic.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 22-01-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:02:
Als deze stappen aangepast voor deze laptop zouden werken, zou het wel handig zijn hier een specifiek stappenplan voor te maken in dit topic.
Topic datum: ‎08-20-2010 09:58 AM

Als ik me niet vergis maakte HP toen nog geen gebruik van UEFI. Oppassen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

kjast schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:22:
Topic datum: ‎08-20-2010 09:58 AM

Als ik me niet vergis maakte HP toen nog geen gebruik van UEFI. Oppassen dus!
Lijkt me sterk, ik heb een Elitebook 8530w van juni 2009, nooit geupdate, daar zit geloof ik ook gewoon UEFI in. Als ik de 'BIOS' open staat er namelijk een optie 'UEFI Boot mode'.

[ Voor 10% gewijzigd door ktf op 22-01-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:38

jelly

Arch Linux

Ik heb vandaag mijn bios geupdate naar de meeste recente versie, maar nu lijkt het erop dat de laptop standaard vanaf de hdd boot. Ik heb in de hdd caddy een SSD zitten waarop mijn dualboot staat en in de bios settings staat die ook boven als boot optie. Maar alsnog krijg ik de melding dat er geen OS is geinstalleerd..

Nog eens gespeeld met de bios instellingen en het werkt nu.

[ Voor 21% gewijzigd door jelly op 27-01-2013 22:09 . Reden: fixed ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 09:00
Hoe kan ik mijn laptop uitbreiden met 8GB geheugen?
Is bijvoorbeeld deze: http://www.centralpoint.n...-art-b4u37at-num-1343915/
geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:27
studioh schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:03:
geschikt?
nee die is niet geschikt, je hebt sodimm nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Gebruik de geheugenconfigurator van de verschillende geheugenfabrikanten, zoals Kingston, Corsair, Crucial etc. Meestal staat hij op de voorpagina. Het aangeraden geheugen is meestal gegarandeerd passend en werkend. De combinatie geheugen en moederbord komt namelijk nogal nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 09:00
Dankjulliewel! Waar halen jullie een geschikte schroevendraaier vandaan om 't bankje te plaatsen? De handleiding heeft het over vier verschillende:
● Flat-bladed screwdriver
● Phillips P0 and P1 screwdrivers
● Torx 8 screwdriver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
studioh schreef op maandag 28 januari 2013 @ 20:47:
Dankjulliewel! Waar halen jullie een geschikte schroevendraaier vandaan om 't bankje te plaatsen? De handleiding heeft het over vier verschillende:
Als ik me niet vergis heb je helemaal geen schoevendraaier nodig, de extra slots zitten onder de cover die er zo af slided. Of wil je de bestaande reepjes vervangen?

Edit: wil je sowieso afraden schroevendraaiers te gaan gebruiken; dat vinden de garantiejongens niet zo leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door kjast op 28-01-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
geschikt?
Ik heb pricewatch: Corsair Vengeance CMSX16GX3M2A1600C10 (16GB) er bijgeplaatst al een tijd geleden. Nu 24 GB en draait als een tiet. Heb geen zin om achter dat toetsenbord te kruipen om die andere 8GB eruit te halen.

Anyway, ik begin de laatste weken enorm last te krijgen van oververhitting tijdens wat CPU gebruik. 4 minuten into het compileren van een kerneltje:

Physical id 0:  +104.0°C  (high = +87.0°C, crit = +105.0°C)

En het begint ook echt te stinken naar verbrand plastic dan. Dus heb het maar even gekillt. Omgevingstemperatuur is normaal (20 graden o.i.d.), air vents lijken schoon, blaast als een malle ook, maar de warmte lijkt niet weg te komen. Het is dus dan een groot throttle feest en wachten tot de 105°C wordt geraakt en de kernel een emergency shutdown geeft. Ik ben echt not amused. En ben ook erg verbaasd dat deze laptop kan worden uitgerust met een veel brutere CPU nog... :X

Mijn Thinkpad workstation hiervoor had hier ook last van, maar dat was het bekende assemblageprobleem: een veel te grote klodder koelpasta was gebruikt in de fabriek. Dat zelf even opnieuw doen bracht toch even de max temp omlaag van 100 naar 88, met de meest extreme CPU van dat moment, terwijl dit "maar" een 3610QM is.

[ Voor 23% gewijzigd door gertvdijk op 29-01-2013 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

gertvdijk schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:57:
air vents lijken schoon, blaast als een malle ook
Lijken schoon? Heb je hem niet open gemaakt om schoon te maken? Ze kunnen van buiten heel schoon lijken en dat toch niet zijn. Als ik mijn 8530w niet elk half jaar schoonmaak loopt hij ook tegen het plafond aan ja, en ik heb hem nog wel softwarematig gedownclockt op 2.13GHz. Het is geen moeilijk karweitje, dus ik zou het gewoon even doen.

[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 29-01-2013 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
ktf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:14:
Lijken schoon? Heb je hem niet open gemaakt om schoon te maken? Ze kunnen van buiten heel schoon lijken en dat toch niet zijn. Als ik mijn 8530w niet elk half jaar schoonmaak loopt hij ook tegen het plafond aan ja, en ik heb hem nog wel softwarematig gedownclockt op 2.13GHz. Het is geen moeilijk karweitje, dus ik zou het gewoon even doen.
Ik neem aan dat je hiervoor gewoon de onderkant er af haalt en de fan schoonblaast? In die van mij zat al aardig wat fijnstof, niet dramatisch maar genoeg.

Heb hem eigenlijk nog nooit getemperatuur stresstest. Misschien maar eens proberen. Edit; heb wel het idee dat ie meer blaast als in het begin; maar dat kan ook door een andere omgeving komen.

[ Voor 7% gewijzigd door kjast op 29-01-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

kjast schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:45:
Ik neem aan dat je hiervoor gewoon de onderkant er af haalt en de fan schoonblaast?
Nee, ik neem het toetsenbord eruit, schroef de kap van de ventilator af, haal al het stof uit de achterkant van de koelvinnen, blaas het geheel van binnenuit schoon en haal het stof van de ventilatorvinnen. Vervolgens schroef ik de kap er weer op en zet ik het toetsenbord terug.

Ik heb in mijn vorige post misschien wat overdreven: het is niet zo dat ik onderklok en halfjaarlijks schoonmaak omdat hij tegen de 105 graden aanloopt maar omdat ik de hoogste ventilatorsnelheid veel te veel herrie vind maken. Ik wil de temperatuur niet boven de 80 graden uit hebben, ondanks dat ik weet dat 105 graden prima kan.

Overigens ben ik bij het schoonmaken wel eens vergeten de ventilator terug in te prikken: ik snapte maar niet waarom de CPU maar bleef throttlen naar 800MHz. :+ Toen ik er na 5 minuten achter kwam was alles bloedheet, maar ik heb nog nooit 'verbrand plastic'-achtige geuren geroken moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
ktf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:49:
Nee, ik neem het toetsenbord eruit, schroef de kap van de ventilator af, haal al het stof uit de achterkant van de koelvinnen, blaas het geheel van binnenuit schoon en haal het stof van de ventilatorvinnen. Vervolgens schroef ik de kap er weer op en zet ik het toetsenbord terug.
Is dat hetzelfde type laptop? Dit toetsenbord gaat er niet echt makkelijk uit volgens mij. En gebruik je een busje perslucht of iets dergelijks?

EDIT: mijn cores zijn op dit moment 65 graden, zit alleen een beetje op Youtube (wel HD) en te surfen. Kan, maar voelt "hoog" aan.

[ Voor 11% gewijzigd door kjast op 29-01-2013 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

kjast schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:53:
Is dat hetzelfde type laptop? Dit toetsenbord gaat er niet echt makkelijk uit volgens mij. En gebruik je een busje perslucht of iets dergelijks?
Dit is 8530w, voorgaand model. Uiterlijk zag ik niet zoveel verschil (edit: ik heb blijkbaar naar het verkeerde plaatje zitten kijken :s), maar ik heb nog geen nieuw model open hoeven maken. Het toetsenbord gaat er hier heel makkelijk uit: 2 schroeven aan de onderkant en 4 schuifjes aan de bovenkant, dan kan je hem los tillen.

Schoonmaken doe ik met mijn vingers of een kwastje. Je kunt de bolletjes stof zo uit de vinnen plukken.

edit: met normale taakjes zit ik zo rond de 55 a 60 graden en de laatste schoonmaak is 1 maand geleden. 65 lijkt me vrij normaal.

[ Voor 13% gewijzigd door ktf op 29-01-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:33
...en op de HP site kun je vinden hoe je het keyboard, fan e.d. kan verwijderen mocht je er niet uit komen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
kraades schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:10:
...en op de HP site kun je vinden hoe je het keyboard, fan e.d. kan verwijderen mocht je er niet uit komen.
Net even geprobeerd, toetsenbord zit muurvast. Het "plastic pasje" wat "eruitwippen" makkelijker maakt begaf het bijna. Geen idee hoeveel kracht je er op kan zetten dus ben maar gestopt. Wel het HP stappenplan gevolgd (manual).

http://bizsupport1.austin...l/c03415386/c03415386.pdf
--> pagina 72

[ Voor 10% gewijzigd door kjast op 29-01-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:27
kjast schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:31:
[...]

Net even geprobeerd, toetsenbord zit muurvast. Het "plastic pasje" wat "eruitwippen" makkelijker maakt begaf het bijna. Geen idee hoeveel kracht je er op kan zetten dus ben maar gestopt. Wel het HP stappenplan gevolgd (manual).

http://bizsupport1.austin...l/c03415386/c03415386.pdf
--> pagina 72
In de manual staat een fout, Als het een beetje strak zit krijg je het er met geen mogelijkheid meer uit op de manier die ze voorstellen.

Alle stappen op pagina 72 moet je doen, hierna moet je wat anders doen. Op de plek waar je de upgradebay hebt verwijderd is een gat onstaan waar je een vinger doorheen kan prikken. (kan maar op een plek) Doe dit en duw heel hard. een kleine stoot kan soms geen kwaad, als het goed is popt het toetsenbord er nu aan de bovenkant uit, de rest wijst zich vanzelf.

Niet gaan klooien met pasjes, zo sloop je alleen de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
General_Snuss schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 12:45:
Niet gaan klooien met pasjes, zo sloop je alleen de laptop.
Ik gebruik in principe enkel tools die minder sterk zijn dan de laptop, (edit: heb ook een plastic schroevendraaier -telefoon- set die prima werkt). Bij een full stress test kom ik maximaal tot de 84 graden dus ik laat het nog maar even zo.

[ Voor 9% gewijzigd door kjast op 29-01-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb wel eens gehoord van iemand die het 2010 model had dat hij de koelpasta had vervangen. Deze was helemaal drooggekookt bij hem. De temperaturen liepen ook op tot 100 graden, nu kan hij weer gamen e.d.
Maar toch wel slecht dat dat kan gebeuren bij zo'n dure laptop..

[ Voor 13% gewijzigd door Mr_gadget op 29-01-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Mr_gadget schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:18:
Maar toch wel slecht dat dat kan gebeuren bij zo'n dure laptop..
Er zijn nog wel wat andere dingen die niet zouden mogen bij zo'n dure laptop. Ik heb het 2009 model, en het LCD scherm is echt om te huilen, helaas ik had er niet naar gezocht voor de aanschaf. Daarnaast vallen de de adapters van bekenden van me nu na 3 jaar allemaal een voor een uit. Ik heb er al twee gerepareerd, eentje was een kabelbreuk, dat is nog tot daaraantoe, maar bij de andere was er sprake van kortsluiting omdat de binnenkabel was gaan kruipen. Dat had makkelijk voorkomen kunnen zijn door die iets langer te strippen. Ook geen kwaliteit dus.

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 29-01-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Zijn er linux gebruikers waarvan de wireless key het niet meer doet met het meest recent bios?

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
jelly schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:02:
Zijn er linux gebruikers waarvan de wireless key het niet meer doet met het meest recent bios?
Hoe bedoel je? Op Ubuntu werkt alles prima en ik heb de meest recente Bios (afgelopen weken via mijn dualboot geupdatet).

Net nogmaals geprobeerd het toetsenbord er af te krijgen; ding zit muurvast en ik wil hem niet slopen. Wat perslucht direct op de fan doet overigens ook wonderen; bijna 10 graden koeler :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jelly schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:02:
Wireless security gedeelte is onafankelijk van het BIOS, hoor. De firmware voor de Intel kaart wordt geladen vanuit het OS:

modinfo iwlwifi | grep firmware

Ik betwijfel dan ook dat het upraden van het BIOS in een half-werkende WLAN kaart resulteert.
kjast schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:25:
Hoe bedoel je? Op Ubuntu werkt alles prima en ik heb de meest recente Bios (afgelopen weken via mijn dualboot geupdatet).
Goed om te horen. Ik kijk nog even de kat uit de boom voordat ik een update ga wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:58:
[...]

Wireless security gedeelte is onafankelijk van het BIOS, hoor. De firmware voor de Intel kaart wordt geladen vanuit het OS:

modinfo iwlwifi | grep firmware

Ik betwijfel dan ook dat het upraden van het BIOS in een half-werkende WLAN kaart resulteert.

[...]

Goed om te horen. Ik kijk nog even de kat uit de boom voordat ik een update ga wagen.
Voor de update was de wifi knop een aan/uit knop, nu modprobe -r ik iwlwifi om het uit te schakelen. Wellicht komt dat door de nieuwe bios / nog niet geupdate driver. En ging dat voorheen automatisch. Dmesg toont nu ook
code:
1
2
[  751.108101] atkbd serio0: Unknown key released (translated set 2, code 0xf8 on isa0060/serio0).
[  751.108109] atkbd serio0: Use 'setkeycodes e078 <keycode>' to make it known.

Daarnaast blijf ik issue's hebben met hibernaten, als het opnieuw opstarten vanaf een hibernate faalt druk ik de powerknop in. Daarna kan het bios mijn hdd caddy met de SSD niet meer vinden.
Ik kan de SSD ook op de plaats van mijn HDD zetten, dit was mij iniedergeval niet gelukt.
Ik kan proberen om bijv. te hibernaten met een swapfile, maar waarom het bios af en toe mijn HDD caddy niet kan vinden is onduidelijk. Boot ik bijvoorbeeld even een live usb iso en reboot ik dan werkt het weer wel >_>

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
jelly schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 10:49:
[...]

Voor de update was de wifi knop een aan/uit knop, nu modprobe -r ik iwlwifi om het uit te schakelen. Wellicht komt dat door de nieuwe bios / nog niet geupdate driver. En ging dat voorheen automatisch. Dmesg toont nu ook
code:
1
2
[  751.108101] atkbd serio0: Unknown key released (translated set 2, code 0xf8 on isa0060/serio0).
[  751.108109] atkbd serio0: Use 'setkeycodes e078 <keycode>' to make it known.
Hmm. Interessant. Dat betekent dat de wireless killswitch niet meer hardwarematig werkt. Ik krijg met F.03 geen keycode (scan code) vanaf het toetsenbord als ik op die knop druk. Drukken daarop veroorzaakt juist een hardwarematige blokkade:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rfkill list
1: phy0: Wireless LAN
        Soft blocked: no
        Hard blocked: yes
2: hp-wifi: Wireless LAN
3: hp-bluetooth: Bluetooth

Als HP deze interface heeft veranderd in een nieuwe BIOS en alleen nog maar softwarematige blokkades doet, dan, tja, is dat een gemene ongedocumenteerde verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:33
ktf schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:09:
[...]

Daarnaast vallen de de adapters van bekenden van me nu na 3 jaar allemaal een voor een uit. Ik heb er al twee gerepareerd, eentje was een kabelbreuk, dat is nog tot daaraantoe, maar bij de andere was er sprake van kortsluiting omdat de binnenkabel was gaan kruipen. Dat had makkelijk voorkomen kunnen zijn door die iets langer te strippen. Ook geen kwaliteit dus.
Bij mij was ook het soldeer losgelaten van de blauwe draad. Ok, ik rol het draad altijd wel op maar toch...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:05:
[...]

Hmm. Interessant. Dat betekent dat de wireless killswitch niet meer hardwarematig werkt. Ik krijg met F.03 geen keycode (scan code) vanaf het toetsenbord als ik op die knop druk. Drukken daarop veroorzaakt juist een hardwarematige blokkade:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
rfkill list
1: phy0: Wireless LAN
2: hp-wifi: Wireless LAN
3: hp-bluetooth: Bluetooth

Als HP deze interface heeft veranderd in een nieuwe BIOS en alleen nog maar softwarematige blokkades doet, dan, tja, is dat een gemene ongedocumenteerde verandering.
Yup, ik kan wel eens kijken of het werkt met 3.8, maar dit was mijn eerste bios upgrade ever en ik denk niet dat ik er snel nog een zal doen.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-07 17:48
Ik heb vandaag mijn BIOS geupgrade, maar ik kan het niemand aanraden. De issues waarbij de backlight reset zodra er een flash-element in het zicht is zijn weer terug van weggeweest na fixes door nvidia, en het loste de problemen die ik had (USB3 poorten niet werkend bij boot van UEFI) niet op. Verder werkte de utility niet, die zei vrolijk dat hij na een herstart verder zou gaan, en ging dat niet (waarschijnlijk omdat ik op UEFI zit), en weet ik mijn linux nu helemaal niet meer op te starten zonder de bios file-selector iedere keer te moeten gebruiken. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
yorickvP schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:33:
Ik heb vandaag mijn BIOS geupgrade, maar ik kan het niemand aanraden. De issues waarbij de backlight reset zodra er een flash-element in het zicht is zijn weer terug van weggeweest na fixes door nvidia, en het loste de problemen die ik had (USB3 poorten niet werkend bij boot van UEFI) niet op. Verder werkte de utility niet, die zei vrolijk dat hij na een herstart verder zou gaan, en ging dat niet (waarschijnlijk omdat ik op UEFI zit), en weet ik mijn linux nu helemaal niet meer op te starten zonder de bios file-selector iedere keer te moeten gebruiken. :|
:F

Goed om te weten! Thanks.
Het is wel mogelijk om te downgraden, toch...? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
gertvdijk schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:56:
[...]

Het is wel mogelijk om te downgraden, toch...? :X
Volgens de release-notes is het niet mogelijk om te downgraden naar onder F.30; de versie waar de laptops mee kwamen is F.06, en de versie van oktober is F.31. Je kunt dus alleen downgraden naar F.31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 07:40
Zo, ik heb de laptop nu een half jaar ruim, en ben eigenlijk zeer tevreden.
Nu overweeg ik om er nog een monitor bij de kopen en eventueel een docking station.

Nu is mijn vraag dus: wat zijn de ervaringen met de docking station?
Wat hebben jullie er trouwens voor betaald? Het lijkt er op dat bij de TU bestellen geen optie meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Martao schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:58:
Wat hebben jullie er trouwens voor betaald? Het lijkt er op dat bij de TU bestellen geen optie meer is.
Ik heb een standaard HP docking station van het bedrijf waar ik nu zit, werkt erg goed. Ze zijn wel belachelijk duur in de aanschaf voor thuisgebruik (al snel 150 euro).

Ik kan je wel aanraden om er een tweede lader bij te kopen als deze niet wordt meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Martao schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:58:
Zo, ik heb de laptop nu een half jaar ruim, en ben eigenlijk zeer tevreden.
Nu overweeg ik om er nog een monitor bij de kopen en eventueel een docking station.

Ben je bekend met de notebook stands van HP? Zie deze quickspecs.

Ik heb zelf de "HP Adjustable Display Stand (AW663AA)" in combinatie met het 230W 2012 docking station. Die sluiten op elkaar aan - het docking station klikt vast aan de stand. Werkt wel aardig. Zoals in mijn eerdere bericht met de eerste ervaringen leken er wat kinderziektes te bestaan met de eerste batch van die docking stations, maar dat was opgelost en ik heb nergens last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-07 07:40
Ja, ziet er wel handig uit. Wordt alles bij elkaar wel een beetje duur als je het goed wilt doen :(

[ Voor 9% gewijzigd door Martao op 26-02-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Martao schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:02:
Ja, ziet er wel handig uit. Wordt alles bij elkaar wel een beetje duur als je het goed wilt doen :(
Jep. Voor dat docking station had ik wat "sponsoring" ontvangen om het zo maar te noemen waardoor ik het kon betalen. Die standaard viel me nog mee, net onder de €80. Dus €250 totaal is redelijk aan de prijs ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

gertvdijk schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:27:
[...]

Jep. Voor dat docking station had ik wat "sponsoring" ontvangen om het zo maar te noemen waardoor ik het kon betalen. Die standaard viel me nog mee, net onder de €80. Dus €250 totaal is redelijk aan de prijs ja.
Mijn enige probleem met het docking stations is dat het volgens mij zijn dvi en DP uitgang shared waardoor je niet twee keer schermen op beide uitgangen kan aansluiten met een hoge resolutie. :|

In mijn geval werkte twee 23" 2048x1152 waarvan een op DP en dvi volgens mij niet

[ Voor 7% gewijzigd door jelly op 02-03-2013 15:39 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

Ik zat (om wat te vragen voor mijn verjaardag) eens te kijken naar nieuwe harde schijven, maar volgens het label heeft de HDD die fabriek-af in mijn Elitebook 8530w zit (het laptopprojectmodel van 2009-2010) firmware-versie "HP15". Ik heb in mijn eerdere laptops zonder problemen de harddisk vervangen, maar zou het kunnen dat HP hier een soort vendor-lock op heeft zitten? Iemand ervaring? Het zou me sterk lijken, maar voor zulk zakelijk spul niet helemaal ongewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank A
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-06-2022
Ha allen,

De laptop wilde ineens niet meer inschakelen op de accu, terwijl ik er zeker van was dat die vol was.
Dus heb ik de laptop toch maar aan de lader gehangen. Dan start hij wel op, maar meldt bij de accu status "97% beschikbaar (aan netstroom, accu wordt niet opgeladen)"
Als ik nu de steker van de lader eruit trek, valt de pc direct uit.
Ik heb de accu (terwijl de laptop uit stond) verwijderd en na een halve minuut weer teruggezet. Dat hielp dus niet.

Mijn conclusie: accu dood (en blij dat die onder de garantie valt).
Iemand een ander idee?
Herkent iemand dit probleem?

Groeten,
Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179898

Dat de laptop de accu niet oplaat als hij al rond de 100% is klopt, dat uitvallen is uiteraard niet normaal. Misschien de contacten schoonmaken? Garantie zit er gelukkig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
Frank A schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 22:38:
Ha allen,

De laptop wilde ineens niet meer inschakelen op de accu, terwijl ik er zeker van was dat die vol was.
Dus heb ik de laptop toch maar aan de lader gehangen. Dan start hij wel op, maar meldt bij de accu status "97% beschikbaar (aan netstroom, accu wordt niet opgeladen)"
Als ik nu de steker van de lader eruit trek, valt de pc direct uit.
Ik heb de accu (terwijl de laptop uit stond) verwijderd en na een halve minuut weer teruggezet. Dat hielp dus niet.

Mijn conclusie: accu dood (en blij dat die onder de garantie valt).
Iemand een ander idee?
Herkent iemand dit probleem?

Groeten,
Frank
Ik heb dit bij twee laptops gehad/gezien. In beide gevallen was het niet de accu maar het moederbord (overigens totaal andere laptops). Het moederbord wist geen gebruik meer te maken van de accu en de accu liep langzaam leeg, ook al zat deze op de netspanning. Eén keer door waterschade, één keer oorzaak onbekend. Hopelijk is het voor jou geen waterschade, dat zal namelijk niet onder de garantie vallen.
Mijn laptop viel helemaal niet meer onder de garantie en ik heb dus een nieuwe accu gekocht omdat eerst ik hetzelfde dacht als jij, dat hielp niet (dubbel zonde). Laat even weten hoe het afloopt svp...

[ Voor 6% gewijzigd door arnem_ op 07-03-2013 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ik heb ook het vermoeden dat het power circuit in het geval van Frank stuk is. Accu's gaan niet *ineens* stuk, maar zullen bij normaal falen eerst een lagere capaciteit krijgen en steeds slechter hun spanning kunnen behouden. Het niet kunnen trekken van de laptop bij idle voor een seconde voor een accu van minder dan een jaar oud duidt echt op meer dan dat.

Onwaarschijnlijk, maar wel mogelijk, is dat de accu slecht contact maakt. Ik vind het ontwerp daarin wat tekort doen, omdat ik de accu zo kan plaatsen dat de vergrendeling klikt, maar dat hij er gelijk weer uitvalt als ik de laptop optil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:07
Heeft iemand ervaring met het overclocken van de Quadro K1000M in deze laptop?

Hier worden hele mooie resultaten behaald met de GeForce varianten van deze Kepler architectuur:
http://forum.notebookrevi...-clocks-oc-stability.html

Ik ga even kijken hoe ver ik kom. Wat zijn jullie hoogst haalbare clocks & bijhorende 3dmark scores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

bartosiej schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 02:40:
Heeft iemand ervaring met het overclocken van de Quadro K1000M in deze laptop?
Overklokken? :S Die dingen zijn met 35W 45W TDP nu al bloedheet. Ik heb de CPU zelfs ondergeklokt...

Nouwja, ieder zo zijn ding he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:07
Het mooie van de Kepler series is dat ze verschillende performance states hebben, namelijk P8 (idle) en P0 (performance). Met nVidia Inspector kan je er voor kiezen om alleen de P0 state over te clocken. Aangezien de performance state alleen naar P0 wordt omschakelt met een grafisch intensieve applicatie (gaming, video-editing, etc), zal de GPU 99% van de tijd in idle mode (P8) zitten en nooit meer energie gebruiken/heter worden t.o.v. stock settings.

Verder zijn de Kepler series, zoals eerder al gezegd, heer en meester in overclocken. Ik zit nu op +135MHz core en +250MHz memory en ik merk aanzienlijke FPS boosts in games. Terwijl ik het idee heb dat ik nog verder kan geen aangezien ik nog niet ben aangelopen tegen BSODs/artifacts.

Verder blijft mijn max gemeten GPU core temp 67C. Hierbij een 3Dmark vantage vergelijking tussen stock (links) & overclock (rechts):
http://www.3dmark.com/compare/3dmv/4651059/3dmv/4646253

Ik ga verder omhoog en opzoek naar de sweet spot. Ik ben benieuwd naar jullie resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
En er is nu ook al een tijdje een F.40 BIOS update. Iemand ervaring hiermee i.c.m. Linux met in het bijzonder regeling helderheid van het scherm? Die vorige update maakte nogal wat kapot en heb alle updates maar even bevroren, omdat het goed werkte. Nu heb ik steeds vaker het probleem dat wired ethernet niet kan worden geïnitialiseerd en ik hoop dat deze update het verhelpt... kan alleen niet terug als andere cruciale dingen ineens weer stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
gertvdijk schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:54:
En er is nu ook al een tijdje een F.40 BIOS update. Iemand ervaring hiermee i.c.m. Linux met in het bijzonder regeling helderheid van het scherm?
Ik ga hem vanavond testen. Het viel me trouwens op dat de GPU niet gebruikt kan worden met Matlab? Jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179898

kjast schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 18:15:
[...]

Ik ga hem vanavond testen. Het viel me trouwens op dat de GPU niet gebruikt kan worden met Matlab? Jammer...
Matlab zou wel de GPU kunnen gebruiken als je de Parallel Computing Toolbox hebt, die zit alleen niet standaard in de Tu studenten licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

kjast schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 18:15:
[...]

Bij mij was trouwens de wifi hardware switch stuk gegaan ( bij een vorige bios update) omdat de keycode ervan veranderd is. Heb al geprobeerd om dit zelf op te lossen maar dat lukte niet, wellicht fixt deze bios update dat ook weer ;).

Maar dan moet ik eerst weer eens windows installeren :|

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
jelly schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:24:
[...]

Bij mij was trouwens de wifi hardware switch stuk gegaan ( bij een vorige bios update) omdat de keycode ervan veranderd is. Heb al geprobeerd om dit zelf op te lossen maar dat lukte niet, wellicht fixt deze bios update dat ook weer ;).

Maar dan moet ik eerst weer eens windows installeren :|
Bespaar je dan de moeite. Zowel de WIFI hardware switch als de brighness keys, werken nog steeds niet. Denk trouwens dat die wifi hardware switch niet zoveel met de bios te maken heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door arnem_ op 10-04-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
arnem_ schreef op woensdag 10 april 2013 @ 14:17:
Zowel de WIFI hardware switch als de brighness keys, werken nog steeds niet. Denk trouwens dat die wifi hardware switch niet zoveel met de bios te maken heeft.
Hoe heb je dit getest? Welke versie Nvidia driver? Welke ACPI opties aan de kernel geef je mee? Welke kernel uberhaupt? Gebruik je nog zoiets als nvidiabl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
DVI aansluiting op docking station is single-link! Wat de neuk!?

Mijn Thinkpad uit 2008 had al dual link DVI op het docking station... Triest dit weer van HP. Heb je een Quadro kaart, high-end Elitebook, ... :X

/me bestelt dan maar DisplayPort kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Heee waarom is het artikel uit nieuws, de frontpage gehaald?
Stonden goede tips tussen!

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
notsonewbie schreef op zondag 28 april 2013 @ 11:56:
Heee waarom is het artikel uit nieuws, de frontpage gehaald?
Stonden goede tips tussen!
Het artikel? Ik geloof niet dat de TU-laptop in het nieuws heeft gestaan.

Verkeerde topic misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyper864
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-06 18:19
Het laptop project 2013-2014 zou in week 20 gepresenteerd worden, nu week 21 is er nog niks bekend. Iemand die hier meer informatie of ideeën over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:53
Er staat op de site dat week 20 de verwachting is, dus 1 of 2 weken later is niet zo raar natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat zouden ze voor model moeten aankondigen als de nieuwe modellen nog niet bekend zijn van zowel HP, Dell als Lenovo?
Zelfs Haswell is nog niet gereleased..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
brilsmurfffje schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:29:
Wat zouden ze voor model moeten aankondigen als de nieuwe modellen nog niet bekend zijn van zowel HP, Dell als Lenovo?
Zelfs Haswell is nog niet gereleased..
Gewoon weer de 8570w zeker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik denk het wel.. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het nog gaat lukken om haswell te krijgen. Normaal gaat er een maand of 2 overheen voordat de workstations te krijgen zijn met nieuwe chips?

De modelen van dell zijn overigens al ongeveer bekend. Althans, de latitude's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik denk trouwens dat je wel met enige zekerheid kan stellen dat er weer een HP baksteen uit gaat komen, aangezien de andere fabrikanten van die waardeloze configuraties insturen. Wat weer een gevolg is uit een slechte formulering van de aanbesteding. Getuige de vreemde Lenevo op de UT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:39
Komende week komt er meer informatie voer het laptopproject 2013-2014 :9 (Kreeg een email)

Ben benieuwd welk HP beest het dit keer wordt.. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosDaBosS
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-05-2021
tokko1 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:41:
Komende week komt er meer informatie voer het laptopproject 2013-2014 :9 (Kreeg een email)

Ben benieuwd welk HP beest het dit keer wordt.. :O
Ik was vandaag langsgeweest en ze zeiden dat de nieuwe laptop vandaag op de site zou komen te staan. Zie echter nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit zijn ze dan:

https://intranet.tudelft....oject/modellen-2013-2014/

[ Voor 8% gewijzigd door AlterEgo op 11-06-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosDaBosS
Ah, thnx!

Jammer dat het maar 15.6 inch scherm is, voor de rest ziet het er wel prima uit. Voor deze prijs/kwaliteit kun je toch geen beter laptop ergens anders kopen? Denk dat ik hem wel ga bestellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Met een 17 inch wil je niet rondzeulen ;)

Maar dit is niet echt een hele grote upgrade t.o.v die van vorig jaar zo te zien, moet mijn best doen ze uit elkaar te houden. Het basismodel heeft wel een haswell processor..Alleen jammer van de resolutie van dat ding. Maar wel lekker portable.

Hoe zou het basismodel zich verhouden tot de high end van een aantal jaar terug, de 8530w? Waarschijnlijk sneller, op de videokaart na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Het "\[TU/e] Notebookproject 2013-2014" heeft een vergelijkbaar model, maar dan met een AMD FirePro M4000 en 5 jaar garantie, voor €750.

De TUD heeft hem blijkbaar niet zo goedkoop kunnen krijgen en moet er €999 voor vragen. Ik zie ten opzichte van 2012/2013 ook geen docking station.

Anyway, dit is het topic voor 2012/2013. Is er nog geen nieuw topic?

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 11-06-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf

ktf

gertvdijk schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:47:
De TUD heeft hem blijkbaar niet zo goedkoop kunnen krijgen en moet er €999 voor vragen. Ik zie ten opzichte van 2012/2013 ook geen docking station.
Dat was in mijn jaar al zo (2009), dus ik vermoed dat de TU/e er gewoon structureel 'subsidie' op geeft? Toen was het model (identiek!) daar namelijk 300 euro goedkoper en had allerlei extra's zoals een tas erbij, dockingstation, veel langere garantie en standaard verzekerd e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-07 03:33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ansich is die accu garantie niet verkeerd, na 3 jaar nog even de accu laten vervangen en je kan er weer een paar jaar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosDaBosS
Waarom kan ik het topic van het nieuwe laptopproject niet meer zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat iemand het topic getrasht heeft. De reden daarvoor is mij onduidelijk. Misschien moet je even een modje aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosDaBosS
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 13:42:
Omdat iemand het topic getrasht heeft. De reden daarvoor is mij onduidelijk. Misschien moet je even een modje aanspreken.
Huh? Wtf....

Er staat dat het nu een besloten forum is, dus hij is weggezet/verborgen ofzo?

[ Voor 14% gewijzigd door JosDaBosS op 22-06-2013 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Categorie 6 is de trashcan dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc2000
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-04-2024
Zelfde geldt voor het TU/e topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Zie Bolletje in "[Feedback] CSL FAQ / Beleid"

Er wordt even gekeken hoe die topics (Delft, Eindhoven en Twente) dit jaar mooi bij elkaar kunnen, omdat de laptops (HP 8570W) grotendeels gelijk zijn. De topicstarts waren nu doorgaans nog erg basaal. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Bolletje op 22-06-2013 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-07 03:33
Bolletje schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:59:
Zie Bolletje in "[Feedback] CSL FAQ / Beleid"

Er wordt even gekeken hoe die topics (Delft, Eindhoven en Twente) dit jaar mooi bij elkaar kunnen, omdat de laptops (HP 8570W) grotendeels gelijk zijn. De topicstarts waren nu doorgaans nog erg basaal. :)
Thanks for the heads up :+
Wel prima idee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
quote: HP specs 2012 docking stations
The DisplayPort and DVI connectors are shared, so you may choose one DisplayPort or DVI plus a second DisplayPort, or DVI plus the VGA connector.
Tot mijn verbazing blijkt het niet zo te zijn dat DisplayPort en DVI aansluiting op het docking station wordt gedeeld. Ik kan wel degelijk drie schermen individueel digitaal aansturen met het "standaard" dockingstation dat bij de TU werd geleverd (non-advanced).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fhTI4QdIDr1c3m0pGysgRll0/medium.png

Als ik dit nou eerder had geweten... kom er pas achter op het moment dat ik mijn LP2065 verkoop en nog ff test.

[ Voor 26% gewijzigd door gertvdijk op 09-07-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
gertvdijk schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:03:
[...]

Tot mijn verbazing blijkt het niet zo te zijn dat DisplayPort en DVI aansluiting op het docking station wordt gedeeld. Ik kan wel degelijk drie schermen individueel digitaal aansturen met het "standaard" dockingstation dat bij de TU werd geleverd (non-advanced).
Ja, dat is alleen zo bij het advanced docking station. Verder vind ik het vrij stom dat ze er geen dual-link DVI in hebben gedaan, voor 150+ euro mag je toch wel wat meer verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
Ik ben aan het proberen om het BIOS te updaten zonder tussenkomst van windows (aangezien HP geen .iso wil leveren om op een USB-stick te flashen, en de laatste linux-biosupdate F01 van juni vorig jaar is).

Na wat gegoogle en bekijken van de linux updater, ben ik tot de volgende stappen gekomen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd uit angst dat de HP BIOS updater geen genade kent bij een ontbrekend of verkeerd genoemd bestand. Als iemand die ook windows tot zijn/haar beschikking heeft de updater zou willen gebruiken om een USB-stick te maken, en hier een shasum van te maken, om te kijken of de bestanden overeen komen, dan zou je mij een groot plezier doen.

Hypothetische stappen om BIOS OS-independent te updaten:
Ongetest, update op eigen risico.
  1. Download de windows update .exe
  2. Extract de exe als cab, en zet de BiosUpdate map in een map genaamd Hewlett-Packard
  3. Extract de verkregen ROM.CAB opnieuw als cab
  4. Zet het verkregen bestand Rom.bin neer in Hewlett-Packard/BIOS/New hernoemd naar 68IAV.bin
  5. zet het verkregen bestand Rom.sig neer in Hewlett-Packard/BIOS/New hernoemd naar 68IAV.sig
  6. Maak een lege map Hewlett-Packard/BIOS/Current en een map Hewlett-Packard/BIOS/Previous
  7. Je hebt nu als het goed is de volgende mappenstructuur:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18

Hewlett-Packard/
    Hewlett-Packard/BIOS/
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/CryptRSA.efi
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/CryptRSA32.efi
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/HpBiosUpdate.efi
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/HpBiosUpdate.s09
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/HpBiosUpdate.s12
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/HpBiosUpdate.sig
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/HpBiosUpdate32.efi
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/HpBiosUpdate32.s09
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/HpBiosUpdate32.s12
    Hewlett-Packard/BIOSUpdate/HpBiosUpdate32.sig
    Hewlett-Packard/BIOS/Current/
    Hewlett-Packard/BIOS/New/
    Hewlett-Packard/BIOS/New/68IAV.BIN
    Hewlett-Packard/BIOS/New/68IAV.sig
    Hewlett-Packard/BIOS/Previous/
  8. Zet deze Hewlett-Packard map in je HP_TOOLS partitie, als je deze nog hebt, of op een USB-stick met een FAT32 partitie genaamd HP_TOOLS.
  9. Reboot, en vink "Update BIOS" aan in het BIOS.
Bash:
1
2
3
4
5
6
cabextract sp62176.exe
mkdir -p Hewlett-Packard/BIOS/New Hewlett-Packard/BIOS/Current Hewlett-Packard/BIOS/Previous
mv BiosUpdate Hewlett-Packard/
cabextract ROM.CAB
mv Rom.bin Hewlett-Packard/BIOS/New/68IAV.BIN
mv Rom.sig Hewlett-Packard/BIOS/New/68IAV.SIG

Complete mappen+shasums van wat dit produceert met BIOS v0F.41 heb ik op pastie gezet., ter vergelijking met wat de officiele updater op een usb-stick zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Zojuist de upgrade gedaan naar windows 8.1, wat een drama

- De Graphics driver (meest recente via HP) werkt niet goed, ik kan de pixels tellen.
- Text is blurry in heel veel applicaties.
- Het geluid klinkt hopeloos, alsof het uit een telefoon komt.

Meer ervaringen?

[ Voor 8% gewijzigd door kjast op 01-11-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikola
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-04 13:36
kjast schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:44:
Zojuist de upgrade gedaan naar windows 8.1, wat een drama

- De Graphics driver (meest recente via HP) werkt niet goed, ik kan de pixels tellen.
- Text is blurry in heel veel applicaties.
- Het geluid klinkt hopeloos, alsof het uit een telefoon komt.

Meer ervaringen?
Ik liep zelf ook tegen de eerste 2 problemen op. Dit heb ik opgelost door de DPI op 100% (Smallest) in te stellen in Control Panel\Appearance and Personalization\Display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahallow
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03-2023
2 vraagjes over deze laptop: Ik wil graag een SSD erin zetten. Nou zit er in de laptop van het laptopproject van '14/'15 (HP Zbook14 of 15 voor ~€1000) een SSD in. Ik zit er aan te denken om mijn huidige 12/13 Elitebook te verkopen en dan de nieuwe te kopen. Ik neig ook naar de 14" omdat ik hem toch iets 'mobieler' wil gebruiken en deze 2x zo licht is. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de garantie/support als ik hem doorverkoop op bijv. Marktplaats en hoeveel ik er ongeveer voor kan krijgen/vragen (dus nog mét bijna 1,5 jaar garantie op laptop & accu).

Is er iemand die ervaring heeft met het doorverkopen van deze laptop? Stel ik verkoop hem voor €750 heb ik voor €250 een flinke upgrade :-) of is dat wishfull thinking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Laatst online: 14:19
jahallow schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:37:
2 vraagjes over deze laptop: Ik wil graag een SSD erin zetten. Nou zit er in de laptop van het laptopproject van '14/'15 (HP Zbook14 of 15 voor ~€1000) een SSD in. Ik zit er aan te denken om mijn huidige 12/13 Elitebook te verkopen en dan de nieuwe te kopen. Ik neig ook naar de 14" omdat ik hem toch iets 'mobieler' wil gebruiken en deze 2x zo licht is. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de garantie/support als ik hem doorverkoop op bijv. Marktplaats en hoeveel ik er ongeveer voor kan krijgen/vragen (dus nog mét bijna 1,5 jaar garantie op laptop & accu).

Is er iemand die ervaring heeft met het doorverkopen van deze laptop? Stel ik verkoop hem voor €750 heb ik voor €250 een flinke upgrade :-) of is dat wishfull thinking?
In principe is het niet toegestaan om de laptop door te verkopen, vziw. Al denk ik niet dat ze er erg veel tegen kunnen doen. Ook weet ik niet hoe de garantieafhandeling gaat op het moment dat iemand anders dan jij aanklopt bij SCC.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Frunz schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:42:
In principe is het niet toegestaan om de laptop door te verkopen, vziw. Al denk ik niet dat ze er erg veel tegen kunnen doen. Ook weet ik niet hoe de garantieafhandeling gaat op het moment dat iemand anders dan jij aanklopt bij SCC.
Dat is niet waar, dat was vroeger zo. Tegenwoordig staat nergens meer in de voorwaarden dat het niet mag (nog specifiek op gelet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Laatst online: 14:19
kjast schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:29:
[...]

Dat is niet waar, dat was vroeger zo. Tegenwoordig staat nergens meer in de voorwaarden dat het niet mag (nog specifiek op gelet).
Ik heb het tot vorige week nog op de site van het laptop project gezien, echter sinds gister is die informatie weg.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jahallow
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03-2023
Frunz schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:39:
[...]

Ik heb het tot vorige week nog op de site van het laptop project gezien, echter sinds gister is die informatie weg.
Ik heb het inderdaad ook nog ergens zien staan als regel nr 1. Maar het gaat hier volgens mij eerder om 'spelregels' dan om harde regels waar ze iets mee kunnen doen inderdaad. En dan nog is/was die regel er voornamelijk om er voor te zorgen dat studenten die laptop meteen door verkopen met winst denk ik...

Ik vraag me btw nog steeds af wat ik er nog ongeveer voor zou kunnen krijgen? Hij is echt nog zgan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 836523

Hoi! er staat: garantie 3 jaar + batterij 3 jaar. betekent dit dat de batterij 6 jaar garantie heeft? mijn batterij houdt het inmiddels niet langer dan 2 uur uit, wat ik vrij kort vind voor een blok van een paar kilo (oke dat zal wel een beetje overdreven zijn maar de accu is wel echt zwaar), maar wat kan garantie hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nee, normaal heb je geen garantie op de accu. Het is dus 3 jaar op de accu.
Twee uur vind ik nog best lang voor een laptop zo'n processor.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste