[TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
broc85 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 13:18:
[...]

Op hardware.info wordt de Elitebook geschat op een prijs van 2400 euro. Waarom zou Lenovo niet een soort gelijk aanbod kunnen doen om markt aandeel bij studenten te winnen?

edit:

[...]

Nevermind, had de originele post er over volledig verkeerd geïnterpreteerd. Je hebt helemaal gelijk.
De TU heeft een meerjarig contract voor tienduizenden laptops, workstations en support met HP
Dan is korting regelen iets makkelijker...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

In Amerika had Lenovo recentelijk vele Thinkpads voor de helft van de prijs, allemaal nieuwste generatie dus de w530

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 17:33
Only in America ;)

Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 15:20

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Flixion schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:29:
[...]

Ah juist ja dat is jammer. Als het goed is moet de plaat van de DVD speler op de caddy gezet kunnen worden bij de caddy die ik gelinkt heb.
Oh, nu zie ik het ja, dat heeft die van mij ook wel. In ieder geval hopen dat dat past. Ik zal het laten weten.

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
tokko1 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:52:
[...]
Als je persee windows proffesional wilt kan je via Ma3d fixen ...
Dat heb ik hier meer zien staan, en ik moet je helaas teleurstellen.

Je kon win7 professional krijgen via MA3D. Op dit moment is dat niet (meer) mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, het lijkt er anders op dat ik me nog steeds aan kan melden voor MSDNAA. Of worden aanvragen daarvoor tegenwoordig afgewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
dcm360 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:23:
Hm, het lijkt er anders op dat ik me nog steeds aan kan melden voor MSDNAA. Of worden aanvragen daarvoor tegenwoordig afgewezen?
Je kunt je nog prima aanmelden op de nieuwe website, alleen ze geven geen Win7 licenties meer uit. Ik heb het een 3 tal weken geleden nog geprobeerd omdat ik mijn code kwijt was en toch maar weer eens Win7 naast mijn Linux wilde zetten.

Wellicht dat we met Win8 weet iets vergelijkbaars krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 16:39
Flash Cache
Intel® 24 GB SLC mSATA cache module; Support Intel Smart Response Technology (5) (available with non-SED HDD only)
...
(5) Requires a compatible Intel® Core processor, enabled chipset, Intel® Rapid Storage technology software and non-SED HDD + optional mSATA SSD flash cache module. Intel® Smart Response Technology is only available on select 2012 HP systems. Depending on system configuration, results may vary. HP EliteBook 8570w must be non-WWAN with Intel Smart Response Technology.
http://www.hp.com/united-...tions/8570w_features.html
SED staat voor Self Encrypting Drive.

HP geeft hier aan dat deze aansluiting een caching ssd kan bevatten.
Is deze aansluiting ook bruikbaar als non-caching/ normaal opslag medium?

[ Voor 12% gewijzigd door R-J_W op 29-07-2012 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
R-J_W schreef op zondag 29 juli 2012 @ 00:01:
HP geeft hier aan dat deze aansluiting een caching ssd kan bevatten.
Is deze aansluiting ook bruikbaar als non-caching/ normaal opslag medium?
Voor zover ik weet is dit gewoon een normale mSATA SSD. Maar dat weten we nog niet zeker op dit moment. Als je googled op "mSATA SSD flash cache module" dan komt HP ook als eerste terug met deze notebook range, dus ik gok dat het gewoon een HP term is.

Zeker weten doen we deze week pas, als we de laptops op kunnen halen :).

Ik heb overigens eindelijk een goede factuur gehad (juiste BTW), ben benieuwd wanneer ik m op mag halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Ik heb vandaag een PDF ontvangen van de factuur van de laptop. Orderdatum, pakbon en vrachtbon etc. stonden er allemaal op met als datum 27/7/2012. Worden ze nu dan eindelijk opgestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 14:23
Sloeber schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:33:
Ik heb vandaag een PDF ontvangen van de factuur van de laptop. Orderdatum, pakbon en vrachtbon etc. stonden er allemaal op met als datum 27/7/2012. Worden ze nu dan eindelijk opgestuurd?
Neuh, dat is gewoon de datum van het maken van dat PDF-je.
Ik hoop dat ze deze week gaan uitleveren, maar zou zomaar volgende week kunnen worden.
Heeft er iemand nog recent contact gehad?

Volgens mij krijg je trouwens een mailtje voor levering. Die heb ik nog niet gezien, al was ik natuurlijk ook niet de eerste die besteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broc85
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 17:24
Je krijgt inderdaad automatisch bericht. Overigens zouden ze beginnen met leveren na 31 juli, morgen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg zojuist van iemand te horen dat daar de laptop al wel is aangekomen, dus blijkbaar is het uitleveren wel begonnen, en kijkend naar de factuur van vorige week staat daar ook een pakbonnummer op dus zou je eruit kunnen afleiden dat die wel verstuurd is. Aangezien ik zelf nog eerder had besteld verwacht ik eigenlijk dat die dan hier ook vandaag wel zal aankomen, omdat ik voor zover ik begrepen had de uitlevervolgorde gaat op basis van aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Martao schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:16:
[...]

Neuh, dat is gewoon de datum van het maken van dat PDF-je.
Ik hoop dat ze deze week gaan uitleveren, maar zou zomaar volgende week kunnen worden.
Heeft er iemand nog recent contact gehad?

Volgens mij krijg je trouwens een mailtje voor levering. Die heb ik nog niet gezien, al was ik natuurlijk ook niet de eerste die besteld heeft.
Nou mooi niet dus :) Ik heb hem nu al binnen.

Nou wil ik windows herinstalleren op de SSD, als ik dan de OEM-key gebruik met een image van W7 home premium, vindt windows dat dan legitiem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 14:41
Sloeber schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:45:
[...]

Nou mooi niet dus :) Ik heb hem nu al binnen.

Nou wil ik windows herinstalleren op de SSD, als ik dan de OEM-key gebruik met een image van W7 home premium, vindt windows dat dan legitiem?
Jup, kan prima ;)

Hier gebruikte hij gewoon de OEM key automatico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-08-2024
aangezien er mensen zijn die de laptop inmiddels binnen hebben kan iemand dan zo iets vertellen over de accu-bedrijfstijd onder zwaar en licht gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
De laptop is hier bezorgd hoor ik net, zit zelf echter t/m zaterdag op campzone, dus kan jullie er nog niets over vertellen :Y)

Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
Oh, nou, dat is goed nieuws.
Hopelijk was de eerste batch dan toerijkend ;-)
Ik heb nog niks gehoord.

[ Voor 14% gewijzigd door Martao op 30-07-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Laatst online: 16-07 14:05
Ook mijn laptop is binnen.
Heeft iemand toevallig al een mSATA SSD liggen en kunnen testen?
Ik zou er graag een m4 inzetten, maar het liefst natuurlijk een mSATA schijf zodat de rest mooi kan blijven zitten.
Over de accuduur kan ik nog niks zeggen, daarvoor gebruik ik hem nog te kort.
Verder is het wel een mooi laptopje :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
Martao schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:05:
Oh, nou, dat is goed nieuws.
Hopelijk was de eerste batch dan toerijkend ;-)
Ik heb nog niks gehoord.
Correctie, hij is inmiddels binnen. Ondanks dat ik zelf nietsvermoedend op m'n werk zit :)
Ik had wel een mail gehad, maar dacht dat dat slechts een factuur was, maar inderdaad ook een pakbon o.i.d. dus.

Jammer dat het net na het weekend is, duurt nog even dat ik echt tijd heb om de boel in te regelen dan (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
timleferink schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:26:
Ook mijn laptop is binnen.
Heeft iemand toevallig al een mSATA SSD liggen en kunnen testen?
Ik zou er graag een m4 inzetten, maar het liefst natuurlijk een mSATA schijf zodat de rest mooi kan blijven zitten.
Over de accuduur kan ik nog niks zeggen, daarvoor gebruik ik hem nog te kort.
Verder is het wel een mooi laptopje :) .
Even de chat support vragen of 't kan..? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
Heeft iemand enig idee hoe je dat frontje van de ODD af krijgt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Volgens mij moet je daar wat geweld voor gebruiken, zijn van die plastic klik haakjes zonder echt een systeem om het los te maken. Altijd gevaarlijk, die dingen breken wel eens af :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
Ik heb een beetje zitten duwen, maar niet echt kunnen ontdekken wat nou precies het klik haakje weggeduwd kan worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Gaat het om het plasticje aan de voorkant/onderkant ?
Ik heb wel even de 'onderplaat' eraf gehaald (met het schuifje, dat tamelijk zwaar gaat), en dan zie je wel hoe het plasticje vastzit.
Wat zit er eigenlijk achter? (ODD zegt me niks).
Ik heb trouwens een mSATA m4 128GB besteld, dus ik laat wel even weten hoe dat gaat. Desnoods zet ik hem weer in een 2.5" adapter.

Edit: oh, gewoon de dvd-drive... Zit volgens mij wel een haakje, maar volgens mij kan je hem niet echt losklikken. Vraag me alsnog af wat er iets uit het midden aan de voorkant/onderkant zit, achter het stukje plastic in de verwijderbare onderplaat.

[ Voor 25% gewijzigd door timleferink op 31-07-2012 00:12 . Reden: ODD afkorting opgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
[b][message=38670688,noline]
Edit: oh, gewoon de dvd-drive... Zit volgens mij wel een haakje, maar volgens mij kan je hem niet echt losklikken. Vraag me alsnog af wat er iets uit het midden aan de voorkant/onderkant zit, achter het stukje plastic in de verwijderbare onderplaat.
Voor de duidelijkheid, ik heb de optical drive er uit (dat gaat vrij makkelijk met een schroefje en een haakje) en de SSD in de bay er wel in, maar ik wil dus graag het frontje van de DVD-drive over zetten, zodat de zijkant van de laptop in tact blijft.
Iemand dat ding er al af gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Ja ik snapte hem inmiddels :P . Bij mijn 8540W ging dat behoorlijk gemakkelijk geloof ik, zit er niet een gaatje in de dvd drive waar je van boven/onderaf of vanaf de zijkant een stukje plastic ziet? Dat je daar een schroevendraaiertje ofzo in duwt? Is een tijdje geleden. Met deze ga ik het proberen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik heb sinds gister de Elitebook binnen, en hij presteert qua games veel beter dan ik had verwacht! De games die ik heb gespeeld zijn Protype 2, Far Cry 2 en Fallout 3 en bij alle games kon ik makkelijk op de hoogste settings spelen. Ze zien er een stuk beter uit dan op m'n PS3.

Het zijn wel al wat oudere games, maar je kan dus prima gamen op deze laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Iemand enig idee of ze al bij de Support desk bezorgd zijn? Die van mij wordt op het TU terrein afgeleverd omdat ik vorige week op vakantie was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Ja, ik heb mijn laptop vandaag opgehaald om dezelfde reden.

[ Voor 3% gewijzigd door arnem_ op 31-07-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
arnem_ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:28:
Ja, ik heb mijn laptop vandaag opgehaald om dezelfde reden.
Prettig dat ze even een mailtje sturen..

Edit: dat durven ze natuurlijk niet meer na de CC mail :P.

[ Voor 12% gewijzigd door kjast op 31-07-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
Net ontvangen en direct de garantie getest.
De meegeleverde voeding weigert dienst. Hij werkt prima op een andere hp voeding, maar die wordt wel erg warm. (Laden en pc aan op een 90W voeding, eigen voeding is 150W)
Op de gok maar naar SCC gebeld (tel in de e-mails). Zij boden keuze tussen service bij de tu of hp on-site.
Dus nu wordt me een vervangende voeding gestuurd.

Maar vast even gekeken hoe toegankelijk dit apparaat is.
De bodemplaat is zonder tools te verwijderen en bied toegang tot het binnenwerk.
Binnenin deze plaat is een rood schroefje geplaatst die in het slot gedraaid kan worden om ongeoorloofde toegang te blokkeren. (handig wanneer je extra onderdelen geplaatst hebt)

De bodemplaat bevat redelijk fijne gaas in de roosters, die het meeste stof buiten zouden moeten houden.
Het grootste deel van de ventilatie roosters bevind zich over de geheugenbanken en wordt niet/nauwelijks gebruikt voor actieve koeling.
De aanzuig opening van de ventilator is daarmee vrij klein en wordt ook deels afgeschermd door de bevestiging sloten. (dock of extra accu). Met de bodemplaat eraf zal deze redelijk schoon te maken zijn. Maar het toetsenbord moet eraf om het koelblok schoon te maken.

Het al aanwezige geheugen bevind zich in de tweede locatie, onder het (moeilijker te verwijderen) toetsenbord. Dus meer geheugen kan zonder moeite onderin bij geprikt worden.
Ook de voor een mSATA ssd gereserveerde ruimte bevind zich direct achter de bodemplaat en heeft in ieder geval de standaard afmetingen en bevestigingsgaten.
Voor het vervangen van de HDD en DVD speler is wel een fijne philips schroevendraaier nodig.

Ook een positief punt is dat de moederbord/bios/clock-baterij een standaard model is dat ook makkelijk toegankelijk is. Dus mocht je laptop zo oud worden dat deze leeg raakt, dan is deze in ieder geval zonder moeite te vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door R-J_W op 01-08-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
R-J_W schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:38:
Net ontvangen en direct de garantie getest.
De meegeleverde voeding weigert dienst. Hij werkt prima op een andere hp voeding, maar die wordt wel erg warm. (Laden en pc aan op een 90W voeding, eigen voeding is 150W)
Op de gok maar naar SCC gebeld (tel in de e-mails). Zij boden keuze tussen service bij de tu of hp on-site.
Dus nu wordt me een vervangende voeding gestuurd.
Mijn adapter maakt een "squeeqy sound". Beetje vergelijkbaar met een TV op een sneeuw kanaal icm. met een pieptoontje. Niet erg hard, maar ik hoor het wel als de muziek uit staat en de adapter onder mijn buro ligt. Oude laptop deed dit niet. Iemand anders die kan bevestigen of dit normaal is?

Prachting ding overigens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broc85
Ik ben ook zeer tevreden over het uiterlijk/bouw van de HP. Ik heb inmiddels een 830 128b SSD er in gezet...maar ik heb een beetje moeite met het overzetten van het OS. Hoe kan je dat het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
broc85 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:55:
Ik ben ook zeer tevreden over het uiterlijk/bouw van de HP. Ik heb inmiddels een 830 128b SSD er in gezet...maar ik heb een beetje moeite met het overzetten van het OS. Hoe kan je dat het beste doen?
Windows DVD naar een usb-stick kopieren en deze opstarten bij het aanzetten van je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broc85
De drivers gewoon van de bijgeleverde CD halen?

In eerste instantie had ik het geprobeerd met een image... maar daardoor lukte het niet met alle drivers.

[ Voor 53% gewijzigd door broc85 op 01-08-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
kjast schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:47:
[...]

Mijn adapter maakt een "squeeqy sound". Beetje vergelijkbaar met een TV op een sneeuw kanaal icm. met een pieptoontje. Niet erg hard, maar ik hoor het wel als de muziek uit staat en de adapter onder mijn buro ligt. Oude laptop deed dit niet. Iemand anders die kan bevestigen of dit normaal is?

Prachting ding overigens :).
Heb ik niet gemerkt, zal vanavond even opletten.
Maar ga er maar van uit dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
broc85 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:59:
De drivers gewoon van de bijgeleverde CD halen?

In eerste instantie had ik het geprobeerd met een image... maar daardoor lukte het niet met alle drivers.
Ik ga het vanavond pas proberen, want ik had nog geen USB-stick die groot genoeg is.
Maar ik neem aan dat je die drivers wel bij het Windows image kan plakken en dat het vervolgens prima werkt.

Overigens had ik de volgende link gevonden om te volgen:
http://www.overclock.net/...ation-guide-for-ssds-hdds

Heb jij dan trouwens het frontje van de DVD-drive afgekregen?
Ik heb hem een beetje kracht hem aan 1 kant los gekregen, maar de andere kant zie ik nog niet hoe ik die los krijg :/ Hij kan helemaal draaien, maar er uit klikken, ho maar. En ik ben een beetje bang om geweld te gebruiken, dan breekt-ie vast af.

[ Voor 19% gewijzigd door Martao op 01-08-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
@Martao, ik hoor het graag of jouw adapter ook geluid maakt.

Zojuist Linux in de dualboot gezet (Ubuntu met Unity). Grafische drivers zijn nog niet op orde. 1024*728 werkt niet echt prettig, dus terug naar Windows! De rest werkt allemaal prima en de snelheid van het systeem onder Linux is subliem, een SSD gaat daar niks merkbaars meer aan toevoegen.

Wel wennen aan het toetsenbord, ik druk heel de tijd op pagedown ipv. Delete :P.

EDIT: Mochten jullie nog Office zoeken voor op het systeem, probeer de Office 2013 Beta gratis :).

[ Voor 10% gewijzigd door kjast op 01-08-2012 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

kjast schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:37:

Zojuist Linux in de dualboot gezet (Ubuntu met Unity). Grafische drivers zijn nog niet op orde. 1024*728 werkt niet echt prettig, dus terug naar Windows! De rest werkt allemaal prima en de snelheid van het systeem onder Linux is subliem, een SSD gaat daar niks merkbaars meer aan toevoegen.

Wel wennen aan het toetsenbord, ik druk heel de tijd op pagedown ipv. Delete :P.

EDIT: Mochten jullie nog Office zoeken voor op het systeem, probeer de Office 2013 Beta gratis :).
Je moet even een ubuntu package vinden voor de huidige nvidia beta drivers
http://www.nvidia.com/obj...y-ia32-304.22-driver.html

http://www.upubuntu.com/2...linux-display-driver.html

[ Voor 4% gewijzigd door jelly op 01-08-2012 15:53 . Reden: nieuwe link gebruikt een PPA, beter dan de bin installatie ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
jelly schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:51:
[...]

Je moet even een ubuntu package vinden voor de huidige nvidia beta drivers
Die heb ik al, maar bedankt voor de tip. Nog iets teveel Beta gok ik. Ervaring leert mij dat dit binnen een paar weken naar de launch wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-J_W
De taal opties van mijn versie van Win7 Home Premium zijn trouwens best apart: Engels en een set Oost-Europese talen. Oorspronkelijk bedoeld voor Oost-Europa?
Niet dat het mij uitmaakt, maar niet echt lekker voor de mensen die Windows graag in het Nederlands gebruiken.

@kjast:
Nope, geen browserkeuze gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door R-J_W op 01-08-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
R-J_W schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:57:
De taal opties van mijn versie van Win7 Home Premium zijn trouwens best apart: Engels en een set Oost-Europese talen. Oorspronkelijk bedoeld voor Oost-Europa?
Niet dat het mij uitmaakt, maar niet echt lekker voor de mensen die Windows graag in het Nederlands gebruiken.
Dat viel mij ook al op. En geen "Welke browser wilt u" scherm gezien! (jij wel?) Gelukkig is mijn voorkeuzetaal Engels :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broc85
kjast schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:37:
Die van mij maakt in ieder geval geen geluid.
kjast schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:59:
[...]
Dat viel mij ook al op. En geen "Welke browser wilt u" scherm gezien! (jij wel?) Gelukkig is mijn voorkeuzetaal Engels :).
Was ook verrast door de oost-europese talen. Had ook geen keuze qua browser.
Martao schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:04:
[...]
Heb jij dan trouwens het frontje van de DVD-drive afgekregen?
Ik heb hem een beetje kracht hem aan 1 kant los gekregen, maar de andere kant zie ik nog niet hoe ik die los krijg :/ Hij kan helemaal draaien, maar er uit klikken, ho maar. En ik ben een beetje bang om geweld te gebruiken, dan breekt-ie vast af.
Een mengelmoes van beleid en kracht hebben het bij mij voor elkaar gekregen. Er zijn inderdaad plastic haakjes die vast klikken. Ik heb die bij mij aan de zichtbare kan langzaam eruit gekregen en toen was die andere er uit voordat ik er erg in had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvdv1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 06:57
Ik heb de EliteBook inmiddels ook binnen en ben er best tevreden over. Zou alleen nog wel graag een SSD willen plaatsen, dan is de hardeschijf minder de bottleneck. Heeft iemand al nieuws over het msata slot van de EliteBook? Is het nou alleen een flash cache (zoals HP het noemt) of wordt het als een volwaardige SSD door Windows herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broc85
erikvdv1 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:27:
Is het nou alleen een flash cache (zoals HP het noemt) of wordt het als een volwaardige SSD door Windows herkent?
Als je de upgrade bay gebruikt (dus de optische driver eruit haalt en waar je dus wel een caddy voor nodig hebt) dan wordt een volwaardige SSD herkent door Windows. Ik gebruik zelf een van de 830 series van Samsung. Die Caddy kan je goedkoop van ebay halen of bij een Netherlands webshop waarvan de link hier ergens gepost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
broc85 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 16:11:
Een mengelmoes van beleid en kracht hebben het bij mij voor elkaar gekregen. Er zijn inderdaad plastic haakjes die vast klikken. Ik heb die bij mij aan de zichtbare kan langzaam eruit gekregen en toen was die andere er uit voordat ik er erg in had.
Grappig, als ik je goed begrepen heb, dan heb ik het andersom.
De "onzichtbare kant", duurde even eer ik die gevonden had, maar die was er met een klein beetje kracht zo uit, maar die andere kant: nee.

Nou ik het omgedraaid heb en een beter geschikte schroevendraaier, was het nog redelijk snel voor elkaar. Ziet er weer mooi uit nu :-) Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
erikvdv1 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:27:
Ik heb de EliteBook inmiddels ook binnen en ben er best tevreden over. Zou alleen nog wel graag een SSD willen plaatsen, dan is de hardeschijf minder de bottleneck. Heeft iemand al nieuws over het msata slot van de EliteBook? Is het nou alleen een flash cache (zoals HP het noemt) of wordt het als een volwaardige SSD door Windows herkent?
M4 msata is binnen en word herkent als schijf :) . Dat scheelt een hoop gedoe met bays en externe dvd spelers enzo :D . Nu nog even windows erop.

edit: MSATA SSD werkt geweldig met windows (krijgt een 7.9) :). Zeker een aanrader als ik het vergelijk met de moeite die ik bij mn 8540W moest doen (had toen een hamer nodig om de bay er in te krijgen...). Verschil is duidelijk merkbaar en installeren kon nu gewoon vanaf de cd zonder moeite :P .

[ Voor 20% gewijzigd door timleferink op 01-08-2012 21:17 . Reden: windows geinstalleerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvdv1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 06:57
timleferink schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:02:
[...]

M4 msata is binnen en word herkent als schijf :) . Dat scheelt een hoop gedoe met bays en externe dvd spelers enzo :D . Nu nog even windows erop.
Super dat ga ik dan ook doen! Tnx voor de info :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey P
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb 'm ook (opgehaald). Adapter maakt bij mij ook dat vervelende geluid (wat ook niet constant is) en wordt zeer warm terwijl me laptop aan staat met enkel internet. Vind hem aldoor ook wel wat lawaaiig, maar verder een geweldig mooi afgewerkt ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 870w ook binnen, meteen een SSD erin gezet en wat extra ram.
Ik heb een image van de driver CD gemaakt om de drivers opnieuw te kunnen installeren, maar dat gaat nog niet helemaal lekker. Met geen mogelijkheid krijg ik HP Protectools geïnstalleerd en dus mis ik de functionaliteit van de fingerprint reader en wat andere zaken. Verder werkt alles als een trein en ben ik heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:16:
Met geen mogelijkheid krijg ik HP Protectools geïnstalleerd en dus mis ik de functionaliteit van de fingerprint reader en wat andere zaken. Verder werkt alles als een trein en ben ik heel tevreden.
Je mist er niks aan, ik heb de fout gemaakt de protect tools wel te activeren. Na het opstarten duurt het nu ~3 minuten voordat ik eindelijk het login blockje te zien krijg. De fingerprint reader werkt overigens ook met Third-Party software, en ook op linux :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broc85
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:16:
Ik heb de 870w ook binnen, meteen een SSD erin gezet en wat extra ram.
Ik heb een image van de driver CD gemaakt om de drivers opnieuw te kunnen installeren, maar dat gaat nog niet helemaal lekker. Met geen mogelijkheid krijg ik HP Protectools geïnstalleerd en dus mis ik de functionaliteit van de fingerprint reader en wat andere zaken. Verder werkt alles als een trein en ben ik heel tevreden.
Je kan protect tools ook prima downloaden van de driver/software site van HP. Als je op de Elitebook 8570w als type zoekt staan ze ertussen ergens onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 23:08
kjast schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 11:14:
[...]

Je mist er niks aan, ik heb de fout gemaakt de protect tools wel te activeren. Na het opstarten duurt het nu ~3 minuten voordat ik eindelijk het login blockje te zien krijg. De fingerprint reader werkt overigens ook met Third-Party software, en ook op linux :).
Ik kreeg de fingerprint reader hier met andere software juist niet werkend. Toen ik daarna Protect Tools installeerde werkte het wel gewoon. Ik zie ook geen merkbaar verschil qua opstarttijd sinds Protect Tools geinstalleerd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
Waar gebruiken jullie de fingerprint reader voor?

Edit: Interessant, misschien ook maar eens proberen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Martao op 02-08-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broc85
Martao schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:36:
Inloggen zonder je password te hoeven intikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
Martao schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:36:

Edit: Interessant, misschien ook maar eens proberen :)
Even HP Protecttools installeren en daarme kan je windows login doen met je fingerprint ;)
(En voode IE 8)7 gebruikers, je kan ook normale website logins met je vingertje doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Ik krijg op W7 ultimate die fingerprint scanner echt niet aan de praat... Ik heb wel de protecttools enzo. Kan iemand het wat beter uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-09 19:59
Voor degenen die hem al binnen hebben, wat voor een ordernummer hebben jullie? Dat van mij zit in de 400, maar ik weet niet hoe veel ze er per dag ongeveer sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Die van mij is 1133222, 27-7 besteld en de 30ste geleverd :P . Weet niet of ze fifo geleverd hebben ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
Sloeber schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:24:
Ik krijg op W7 ultimate die fingerprint scanner echt niet aan de praat... Ik heb wel de protecttools enzo. Kan iemand het wat beter uitleggen?
Open protecttools, daarna volg je alle stapjes die ze in dit filmpje ook gebruiken om fingerprint te registreren ;)
(Evt even de driver van je fingerprint scanner downloaden van de HP site als dat nog niet lukt in eerste instantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

tokko1 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 10:56:
[...]

Open protecttools, daarna volg je alle stapjes die ze in dit filmpje ook gebruiken om fingerprint te registreren ;)
(Evt even de driver van je fingerprint scanner downloaden van de HP site als dat nog niet lukt in eerste instantie)
Ja, ik heb dus alle software drivers doorgekeken maar ik kan die fingerprint driver dus niet vinden.. Welke is dat? Ik had ook eigenlijk wel verwacht dat windows update ze zou vinden, de webcam en wi-fi module heeft hij namelijk wel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martao
De makkelijkste methode is volgens mij update driver doen vanuit Device Manager en ze dan naar die swsetup map wijzen. Hij zoekt ook in subdirectories.
Of gewoon even downloaden vanaf HP site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
Sloeber schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:03:
[...]

Ja, ik heb dus alle software drivers doorgekeken maar ik kan die fingerprint driver dus niet vinden.. Welke is dat? Ik had ook eigenlijk wel verwacht dat windows update ze zou vinden, de webcam en wi-fi module heeft hij namelijk wel gevonden.
http://h20000.www2.hp.com...&taskId=135&swEnvOID=4058

Alle drivers en software beschikbaar van HP voor jou laptoppie (Deze pagina voor 64 bit windows home premium):
Onder het kopje > Driver - Keyboard, Mouse and Input Devices > Download je de Validity Fingerprint Sensor Driver
Voilá....

Voor andere OS(soorten): http://goo.gl/AvYmK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

tokko1 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 16:32:
[...]

http://h20000.www2.hp.com...&taskId=135&swEnvOID=4058

Alle drivers en software beschikbaar van HP voor jou laptoppie (Deze pagina voor 64 bit windows home premium):
Onder het kopje > Driver - Keyboard, Mouse and Input Devices > Download je de Validity Fingerprint Sensor Driver
Voilá....

Voor andere OS(soorten): http://goo.gl/AvYmK
Jemig, en ik maar doodzoeken bij security.. Dankjewel man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Net de hdd caddy met ssd erin geplaatst en win7 professional geinstalleerd. Blijkt het toetsenbord niet lekker te zijn, letters asdf geven bijv a1s2d3f4. Als ik even zoek op Google vind ik allemaal berichten over gemorst drinken en kortsluitingen, top :( volgende week ook maar de on-site garantie op de proef stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haal het toetsenbord eruit, blaas wat in de connector, en doe hem er weer in. Meestal worden deze problemen veroorzaakt door stof of slecht geplaatste connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Is die makkelijk los te maken dat je weet? Anders laat ik liever gewoon zo'n hp service guy on-site komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij niet. Ik heb deze maand al minimaal 3 mensen horen roepen dat het loshalen van het toetsenbord een regelrechte ramp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Flixion schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 19:56:
Is die makkelijk los te maken dat je weet? Anders laat ik liever gewoon zo'n hp service guy on-site komen ;)
Niet zelf aanklooien en gewoon gebruik maken van de garantie. Mijn defecte adapter is ook zonder probleem vervangen. Gewoon even een Call aanmaken bij SCC en de campusdesk binnen lopen. Ik ben in ieder geval erg netjes geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Ja net even snel gekeken hoe dat zat, drie schroeven voor het toetsenbord losgemaakt, maar geen triviale manier om hem eruit te halen. Ik bel maandag wel even om te kijken of ik dinsdag die on-site support kan regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
Flixion schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:26:
Ja net even snel gekeken hoe dat zat, drie schroeven voor het toetsenbord losgemaakt, maar geen triviale manier om hem eruit te halen. Ik bel maandag wel even om te kijken of ik dinsdag die on-site support kan regelen ;)
On-site support?
Call aanmaken en dan naar drebbelwel lopen dus.. ;)
Ze komen niet naar je huis of locatie om je laptop te fixen... 't is wel HP proffesional maar met beperkte andere voorwaarden ;)

Toetsenbord van de HP8540w is echt appeltje eitje om los te halen.. dus denk dat het bij de nieuwe ook prima kan. Naast álle schroeven met toetsenbord symbool aan de onderkant van je laptop 3 of 4..? moeten de kleine shuifjes tussen F4 en F4 (en de andere zelfde shuifjes) naar beneden geschoven worden, dan kan je 't keyboard er zo uit wippen ;)

Kan wel prima, maar iets anders.. check de service manual:
http://bizsupport1.austin...l/c03415386/c03415386.pdf
Pagina 72 d:)b

(Tevens wil ik er vanzelfsprekend op wijzen dat ik op geen enkele wijze aansprakelijk ben.. :P Maar ik kan hier blind m'n laptop openen om schoon te spuiten met lucht, under keyboard ram vervangen, ed.. voor verschillende mensen al gedaan. En m'n eigen laptop laatst nog naar service punt gebracht, garantie ed was niet vervallen alles was geowon prima :D )

[ Voor 22% gewijzigd door tokko1 op 03-08-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Las in een reactie op de vorige pagina dat iemand die scc had gebeld kon kiezen tussen campus support of on-site, vandaar. Ben ook niet in Delft deze week dus dat zou erg jammer zijn. Bedankt voor de link ik zal morgen eens kijken of dat me lukt en de aansluiting het probleem is(lets pray) anders toch garantie of RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
tokko1 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:02:
On-site support?
Call aanmaken en dan naar drebbelwel lopen dus.. ;)
Ze komen niet naar je huis of locatie om je laptop te fixen... 't is wel HP proffesional maar met beperkte andere voorwaarden ;)
Fout. De laptop komt met een reguliere HP Next Business Day On-Site 3yr garantie (hardware). Daarnaast nog eens campus software + hardware support van SCC.

Dat is bevestigd door SCC n.a.v. mijn vraag daarover. Ook gepost eerder in het topic.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokko1
gertvdijk schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 23:12:
[...]

Fout. De laptop komt met een reguliere HP Next Business Day On-Site 3yr garantie (hardware). Daarnaast nog eens campus software + hardware support van SCC.

Dat is bevestigd door SCC n.a.v. mijn vraag daarover. Ook gepost eerder in het topic.
Dan lijkt dat aanzienelijk verbeterd met een paar jaar terug :9~ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
Ik heb hem inmiddels ook binnen, en meteen maar linux erop gezet.
Mijn ervaringen:
  • HP ProtectTools is een ramp, en start de helft van de tijd niet, en zet meteen een wachtwoord op het BIOS
  • de wifi onder windows is buggy (ik moet hem soms opnieuw installeren voordat hij werkt)
  • er zit standaard MBR op met 4 primaire partities in gebruik, dus ik heb er GPT opgezet en windows via UEFI laten booten, maar dat werkt alleen in de hybrid mode, in de native UEFI mode werkt windows niet.
  • het BIOS trekt zich niets aan van standaarden, en de UEFI boot order is "EFI/BOOT/BOOTX64.EFI" en "EFI/Microsoft/BOOT/bootmgfw.efi", wat je in efibootmgr ook zegt.
  • nouveau is bruikbaar, de nvidia-beta driver ook, maar er is geen mogelijkheid om de backlight brightness aan te passen.
  • onder linux werkt USB3 (nog) niet.
de vingerafdruklezer en camera heb ik niet getest. Ook kreeg ik de ALS (ambient light sensor) niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
wat een hoop positieve reacties tot nu toe zeg:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

yorickvP schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:42:
Ik heb hem inmiddels ook binnen, en meteen maar linux erop gezet.
Mijn ervaringen:
  • HP ProtectTools is een ramp, en start de helft van de tijd niet, en zet meteen een wachtwoord op het BIOS
  • de wifi onder windows is buggy (ik moet hem soms opnieuw installeren voordat hij werkt)
  • er zit standaard MBR op met 4 primaire partities in gebruik, dus ik heb er GPT opgezet en windows via UEFI laten booten, maar dat werkt alleen in de hybrid mode, in de native UEFI mode werkt windows niet.
  • het BIOS trekt zich niets aan van standaarden, en de UEFI boot order is "EFI/BOOT/BOOTX64.EFI" en "EFI/Microsoft/BOOT/bootmgfw.efi", wat je in efibootmgr ook zegt.
  • nouveau is bruikbaar, de nvidia-beta driver ook, maar er is geen mogelijkheid om de backlight brightness aan te passen.
  • onder linux werkt USB3 (nog) niet.
de vingerafdruklezer en camera heb ik niet getest. Ook kreeg ik de ALS (ambient light sensor) niet werkend.
backlight aanpassen kan via nvidia-settings op linux of xcalib. Er zijn vast ook nog andere mogelijkheden hiervoor

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
jelly schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 00:16:
[...]

backlight aanpassen kan via nvidia-settings op linux of xcalib. Er zijn vast ook nog andere mogelijkheden hiervoor
In de nvidia-settings heb ik het nog niet gevonden, er is wel een brightness optie, maar die past alleen de brightness van de video-output aan, niet de backlight. Ook in xcalib zit alleen de brightness/contrast, en niet de backlight.. Mijn enige hoop is momenteel nvidiabl, of dat HP/linux de ACPI firmware/drivers repareert. Als tijdelijke workaround is het wel mogelijk om te suspenden+resumen, en dan via ACPI de backlight aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Heb hem nu ook binnen. Eerste indruk is toch wel een tegenvaller. Een paar dingen die me opgevallen zijn de eerste dag.

Ik was een ThinkPad T-series gewend, maar dit is nog erger plastic dan ik dacht; het is 90% fake metaal. De 8x30w-series hadden tenminste nog een metalen lid. Hier moet je het metaal echt zoeken.

PXE boot krijg ik niet uit. Uitgeschakeld bij boot options in BIOS, maar tevergeefs. Bij elke boot moet ik weer wachten tot de DHCP timeout als mijn ethernet kabel is verbonden, of een paar keer op Esc rammen. Re-te-ir-ri-tant.
update: lijkt plots toch verdwenen. Ben alleen in het BIOS geweest voor Secure Erase van mijn SSD en toen was het weg. :?

Het plaatsen van de batterij is ook iets wat grote vraagtekens bij mij opdoet. Hij is er nu al twee keer weer uitgevallen nadat ik hem heb 'vergrendeld' met die schuifknop. Wat blijkt; hij gaat heel gemakkelijk net niet goed in het juiste nokje, maar de vergrendeling verhindert niet. Oplossing voor mij was, om aan de lange, zijde, aan de achterkant van de laptop goed aan te drukken alvorens hem met de connector-zijde te laten klikken. Als je niet oppast klapt je batterij er dus zo weer uit, terwijl je dacht hem te hebben vergrendeld.
update: oorzaak lijkt gevonden. De sticker is bij mij scheef geplaatst, dat ervoor zorgde dat één nokje van de batterij zijn uitsparing niet goed kon bereiken. wat van de sticker opzij geduwd en nu klikt ie beter op z'n plek.

Heb er ook een docking station bij. Jezus wat een mega enorme power supply zit erbij. Dat ding is groter en zwaarder dan het hele docking station. Zie: https://twitter.com/gertvdijk/status/232425286891884544

De system fan blijft bij mij altijd aan, ook op batterij en ook met de setting uitgeschakeld dat de Fan op AC niet altijd aan hoeft. Hij gaat sporadisch voor een paar seconden uit om dan vervolgens even in full-speed weer terug te komen en dan weer terug te zakken op het standaard erg goed hoorbare idle speed.

Die USB poorten zijn écht enorm stroef. Moet heel erg veel kracht zetten om er apparaten in en uit te halen. Ook maken de poorten zichtbare en diepe krassen in de connectoren. Heb wel eens vaker wat stroeve poorten gehad, maar dit is echt niet normaal. Ik kan de hele laptop optillen aan een USB stick, zonder bang te hoeven zijn dat ie loslaat.

Dat docking station en de laptop zijn zo goed aan elkaar vastgeklikt dat je echt veel kracht moet zetten op de eject knop om ze weer los te laten komen. De rechterkant van de laptop komt al helemaal omhoog, maar de linkerkant blijft hardnekkig vastzitten. Met groot lawaai komt hij uiteindelijk wel los, maar dit geeft een dermate spanning dat de laptop en het dockingstation beide flexen, waarbij de laptop rechts omhoog komt en het dockingstation links in de lucht komt. Dit lijkt me echt gewoon niet getest. De Probooks die ik met een soortgelijk docking station ken gaan met veel meer comfort erin en eruit.

Het toetsenbord backlight is gewoon kijken naar een felle ledstrip, want je kijkt zo onder de toetsen door naar de kleine felle LEDs. Alleen als je er recht boven zou hangen met je ogen (lijn loodrecht erop), zie je een goed verlicht toetsenbord, in een normale houding vind ik het alleen maar irritant.

Verder vind ik het toetsenbord erg tegenvallen. De aanslag is vrij ondiep, de respons erg zwak. Bovenin bij de F-toetsen flext ie ook nog wel een stukje naar binnen, waarbij er een krakend geluid is te horen.

Qua bouwkwaliteit vind ik de HP Compaq 6730s die ik hier te leen heb van het werk vergelijkbaar.

Het enige positieve wat ik tot nu toe kan noemen is de snelle resume tijd (suspend to ram) en het beeldscherm. Deze is goed helder, redelijk goede kijkhoeken ook.

Onder Ubuntu heb ik de videokaart met de beta driver aan de praat. Nouveau lijkt nog helemaal 0 power management te hebben, dus dat is geen optie als je ook nog op accu wil werken soms. Backlight niet kunnen regelen vind ik geen ramp, altijd op 100% vind ik geen probleem. Wat wel storend is, is dat ik met geen mogelijkheid het backlight boven de ongeveer 30% krijg wanneer ik hem boot vanaf accu. Met AC tijdens boot en daarna ontkoppelen blijft hij wel netjes op 100%. Geen optie in het BIOS natuurlijk. Pff.

Nee, zou hem niet aanraden.

update: en spontaan werkt ineens de backlight regeling in Ubuntu. Het lijkt erop dat dit alleen werkt na een suspend-resume actie. :o

update2: na twee dagen ermee te hebben gewerkt is de indruk een klein beetje positiever. Het ding draait wel rete-stabiel nu en ja er zijn nog wat problemen. Lijkt gewoon een gevalletje kinderziektes wat betreft hardware. Iets dat ik niet begrijp, omdat het dezelfde behuizing is als de voorganger. Zal later deze week een review schrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 07-08-2012 16:10 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
gertvdijk schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:03:

Heb er ook een docking station bij. Jezus wat een mega enorme power supply zit erbij. Dat ding is groter en zwaarder dan het hele docking station. Zie: https://twitter.com/gertvdijk/status/232425286891884544
Hij moet natuurlijk ook de notebook, alle USB3.0 apparaten en de SATA van stroom voorzien (en misschien ook die gigantische batterijen die je kunt kopen snel opladen),
Het enige positieve wat ik tot nu toe kan noemen is de snelle resume tijd (suspend to ram) en het beeldscherm. Deze is goed helder, redelijk goede kijkhoeken ook.

Wel ben ik erg blij dat het niet zo'n glanzend scherm is waar alles in reflecteert.
Ja, goed helder, echt een genot voor je ogen als de backlight regeling het niet doet :)
update: en spontaan werkt ineens de backlight regeling in Ubuntu. Het lijkt erop dat dit alleen werkt na een suspend-resume actie. :o
Dat had ik ook al ontdekt, ja. Ik heb de ALS nog niet aan de praat gekregen, en ik heb maar even een email aan HP gestuurd wat ze hiermee gaan doen (binnen 24 uur moet ik een reactie krijgen).

Verder staat de default APM setting van de harde schijf zo, dat hij iedere tien seconden zn head parkeert. Dit is te verminderen met hdparm -B 254 /dev/sda (na iedere boot en resume en als de stekker eruit/in gaat), omdat hij anders niet lang mee gaat, vooral als hij idle is.

Hij wordt aardig warm, hier 55 graden idle, dus ik snap wel dat de fan de hele tijd aan staat. Ik heb nog niet gekeken hoe lang hij mee gaat op batterij, maar de power connector valt er wel snel uit.

edit: reactie op mailtje aan HP:
please be informed that HP does not provide any support for units installed on Linux. This is because we are not trained on working with Linux and moreover, support for Linux is not assured in the warranty details.

[ Voor 7% gewijzigd door yorickvP op 06-08-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
yorickvP schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:12:
Dat had ik ook al ontdekt, ja. Ik heb de ALS nog niet aan de praat gekregen
ALS. que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvP
De Ambient Light Sensor, dat hij de brightness en toetsenverlichting automatisch aanpast als het licht/donker is. (Zie mijn vorige reactie over HP support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
yorickvP schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:33:
De Ambient Light Sensor, dat hij de brightness en toetsenverlichting automatisch aanpast als het licht/donker is. (Zie mijn vorige reactie over HP support).
Ah oke. Waar zit dat ding dan? Kan hem niet spotten, zowel fysiek als met lspci/lsusb niet. Staat ook nergens in de specs. Dus... is er gewoon niet, volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 07-08-2012 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Gebruikt hij daar niet gewoon de webcam voor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

yorickvP schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:12:
[...]

Hij moet natuurlijk ook de notebook, alle USB3.0 apparaten en de SATA van stroom voorzien (en misschien ook die gigantische batterijen die je kunt kopen snel opladen),

[...]

Ja, goed helder, echt een genot voor je ogen als de backlight regeling het niet doet :)

[...]

Dat had ik ook al ontdekt, ja. Ik heb de ALS nog niet aan de praat gekregen, en ik heb maar even een email aan HP gestuurd wat ze hiermee gaan doen (binnen 24 uur moet ik een reactie krijgen).

Verder staat de default APM setting van de harde schijf zo, dat hij iedere tien seconden zn head parkeert. Dit is te verminderen met hdparm -B 254 /dev/sda (na iedere boot en resume en als de stekker eruit/in gaat), omdat hij anders niet lang mee gaat, vooral als hij idle is.

Hij wordt aardig warm, hier 55 graden idle, dus ik snap wel dat de fan de hele tijd aan staat. Ik heb nog niet gekeken hoe lang hij mee gaat op batterij, maar de power connector valt er wel snel uit.

edit: reactie op mailtje aan HP:

[...]
Wel mooi dat er dan op hun site staat:

Certified:

SUSE Linux Enterprise Desktop
Red Hat Enterprise Linux (RHEL)
FreeDOS

Zou bijna een discussie met de helpdesk aangaan, want hoe kun je nou wel certificering geven maar geen support...

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
al die problemen heeft iedereen daar last van of alleen de mensen met linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Flixion schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:03:
Gebruikt hij daar niet gewoon de webcam voor dan?
Dat zou pretty lame zijn. Dan kan je met elke software-implementatie dit gewoon doen.
jelly schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:44:
Certified:

SUSE Linux Enterprise Desktop
Red Hat Enterprise Linux (RHEL)

Zou bijna een discussie met de helpdesk aangaan, want hoe kun je nou wel certificering geven maar geen support...
Dat zijn Enterprise OS'en. Voor code die niet GPL hoeft maakt HP dan nog wel eens via een gesloten kanaal wat meer mogelijk. En zonder zo'n Enterprise licentie hoef je ook nergens aan te kloppen vrees ik.
tomsassen schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:46:
Indien je mijn problemen bedoelt: Als het gaat over software/drivers, dan alleen met Linux ja. Als het gaat om hardware dan heeft dat weinig met Linux te maken.

Inmiddels heb ik hem wel up and running en is het goed werkbaar in Linux. Met Linux kernel 3.5 en de laatste X+Nvidia drivers kom je een heel eind. Deze PPA gebruik ik met Ubuntu 12.04 en dan is het vlammen. Tegen de tijd dat Quantal er is zal het meeste wel out of the box werken.
Met kernel 3.2 werkt veel, maar had ik toch nog wat issues: geen battery remaining time, niet zo "snappy", wireless was buggy, geen USB 3.0, etc.
yorickvP schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:42:
onder linux werkt USB3 (nog) niet.
Heb ik geen enkel probleem mee. 90+ MB/s op een externe 2,5" HDD.

Het PXE-boot issue dat ik had is spontaan verdwenen. Enige wat ik had gedaan was een Secure Erase van mijn SSD, dan alleen via het BIOS kan. De SATA-chipset/BIOS verhindert dat dat gebeurt in het OS. Echt lame ook dat je dat niet kan uitzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 07-08-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
tomsassen schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:46:
Dat is enkel Linux en heel normaal bij dergelijke pcs icm. Linux gedurende de eerste weken. Je kunt wel de zeikstengel gaan uithangen, maar realiseer je dat je een gloednieuwe pc hebt met gloednieuwe hardware. Er zijn simpelweg nog geen fatsoenlijke drivers voor geschreven die op dit moment al de "gold" status hebben. Komt de komende weken wel.

Overigens backlight werkt hier wel met xbacklight icm. het remappen van de toetsen. Dit is min of meer de standaardoplossing voor dit probleem.

En wat betreft het commentaar op al die partities: ongeachte welke Windows laptop je koopt, het eerste wat je doet als Linux gebruiker is een Full Format.

Hier 0 klachten over Mint op deze PC. Het geen niet werkte heb ik ondertussen al aan de praat gekregen. De nodige patches zijn gesubmit dus ik denk dat jullie er binnenkort ook van kunnen genieten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
On-site support zou vandaag komen, niets van gehoord, geen email ook. Na even gebeld te hebben zou ik nog een afspraak moeten maken, terwijl ik gisteren had afgesproken dat ze vandaag zouden langskomen 8)7 Anyway morgenochtend komen ze mijn toetsenbord repareren ik zal laten weten hoe dat ging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
kjast schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:05:
Hier 0 klachten over Mint op deze PC. Het geen niet werkte heb ik ondertussen al aan de praat gekregen. De nodige patches zijn gesubmit dus ik denk dat jullie er binnenkort ook van kunnen genieten ;).
Nice. Welke patches? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
gertvdijk schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:59:
[...]

Indien je mijn problemen bedoelt: Als het gaat over software/drivers, dan alleen met Linux ja. Als het gaat om hardware dan heeft dat weinig met Linux te maken.
Ik had het inderdaad over de software problemen ik ben ook nog geen hardware problemen tegengekomen in het forum of heb ik wat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
tomsassen schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:13:
ik ben ook nog geen hardware problemen tegengekomen in het forum of heb ik wat gemist?
Mijn post heb je dan waarschijnlijk gemist. :) http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/38705348

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomsassen
oja wacht die had ik wel gezien
maar jij was de enige dus ik dacht dat dat toeval was:p
die software problemen leken wat meer aanwezig maar dat gaat dus over linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Een update over het toetsenbord probleem:

vandaag is de monteur geweest, netjes binnen een dag en van te voren even gebeld. Hij heeft de hele laptop uit elkaar gehaald, eerst het moederbord vervangen en daarna ook nog het toetsenbord. Het probleem is echter nog niet opgelost. De monteur zei dat hij het probleem al eerder had verholpen en dat toen het vervangen van het moederbord de oplossing bood.
Er wordt dus een 3e moederbord besteld en een afspraak gemaakt om die te plaatsen 8)7 lijkt er op dat er dus een productiefout zit in het moederbord. Ook het tooltje om nieuwe moederborden te registreren bij HP werkt nog niet, aldus de monteur. De schuld ligt naar mijn idee dan ook bij HP en niet bij SCC.
Ik zou het inmiddels wel leuk vinden als ik op mijn nieuwe laptop kan gaan werken, maar geduld is een schone zaak. Ik ga hem niet omruilen want dat duurt ook weer een week, bovendien heb ik dan dezelfde kans dat die nieuwe laptop ook een malfunctionerend moederbord bevat :-(

[ Voor 4% gewijzigd door Flixion op 08-08-2012 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Ik ben ook al in de garantieprocedure beland. Het docking station issue (het zeer moeilijk undocken) wat ik al eerder beschreef werd me vandaag echt te gortig. Mijn huisgenoot heeft het idee dat ik spullen door mijn kamer aan het gooien ben en het knarsende krakende geluid gaat dan ook dwars door de muur heen.
Na een telefoontje (SCC) werd me gevraagd langs te gaan bij Student IT support en daar te vragen naar de SCC engineer ter plaatse om het te laten beoordelen. Die heeft een paar spare laptops erin geklikt en beoordelde dit als 'defect'. Enkele pogingen waren niet slecht, maar de meeste keren was het nodig om zelf de laptop te helpen aan beide kanten terwijl de knop moet worden ingedrukt (dat makkelijker zou gaan als mensen drie handen hadden). In de quick start guide van het docking station staat echter heel duidelijk dat met het indrukken van de knop alleen de laptop los moet zijn gekomen en de stap erna is om de laptop te verwijderen.

Op verzoek van de engineer opnieuw gebeld met het hele verhaal en nu wordt er een call gemaakt en moet ik morgen het docking station inleveren en wordt er een nieuwe geleverd. Geen leen-hardware dus voor docking stations. Wel jammer, want ik heb een beeldscherm dat geen DP heeft, alleen DVI, en dat zit alleen op het docking station.

Als ik zelf naar de constructie kijk heb ik het vermoeden dat er gewoon een productiefout is gemaakt. Er komen in totaal 6 pinnen vanuit het docking station in de laptop waarvan er twee verticaal bewegen (loodrecht op het vlak), twee horizontaal (met vergrendelhaakjes) en twee vast staan. De volgorde waarin de twee paren bewegen is volgens mij gewoon verkeerd bij het undocken. De twee horizontale bewegen namelijk na de verticale. Dat betekent dat de laptop al omhoog wordt gedrukt terwijl hij nog is vergrendeld. Dat lijkt me erg vreemd, maar verklaart natuurlijk wel het enorme gekraak.
Echter, volgens de engineer van SCC was dit volgens ontwerp en zou dit niet tot problemen moeten leiden. Hij verdenkt dat één van de twee vergrendelingshaakjes iets te hardnekkig blijft hangen.

Anyway, ik zal later in de week wel zien of het is opgelost.

Er was nog iemand die een hardwaredefect meldde terwijl ik er was. Wat ik begreep functioneerde ook het toetsenbord niet goed en het touchpad regelmatig ook niet. Heb zelf geen enkel probleem met het toetsenbord of touchpad overigens.

Vooralsnog ben ik wel erg goed te woord gestaan en snel geholpen!

Overigens staan de practicumzalen nog vol met dozen laptops. Moeten nog een hoop mensen hun bestelling afhalen zo te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 08-08-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Ik merk net nu ik een spelletje ging spelen dat het touchpad inderdaad blijft hangen als je toetsen indrukt, het zal wel hetzelfde probleem zijn en schijnbaar een productiefout in het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Flixion schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:06:
Ik merk net nu ik een spelletje ging spelen dat het touchpad inderdaad blijft hangen als je toetsen indrukt, het zal wel hetzelfde probleem zijn en schijnbaar een productiefout in het moederbord.
Je beschrijft het 'hangen' wat summier, maar ik vermoed dat dat een feature is. Door het uitschakelen van het touchpad tijdens het typen, kan je met je polsen niet per ongeluk klikken en de muisaanwijzer bewegen. Weet niet hoe dat in Windows zit, maar in KDE/Linux kan ik dat gewoon uitschakelen en ik heb daar geen problemen mee.

@Darkstone: dat dus idd.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 08-08-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flixion schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:06:
Synaptics touchpad? Dat is een 'feature'. In de drivers kan je dat instellen, als je de palm check slider hoger zet voegt hij een grotere time-out toe.

Een bar slechte implementatie van palm check als je het mij vraagt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixion
Hahah inderdaad hier zit ik dus niet op te wachten. Heb het maar even uitgezet :) thanks!

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste