Heb hem nu ook binnen. Eerste indruk is toch wel een tegenvaller. Een paar dingen die me opgevallen zijn de eerste dag.
Ik was een ThinkPad T-series gewend, maar dit is nog erger plastic dan ik dacht; het is 90% fake metaal. De 8x30w-series hadden tenminste nog een metalen lid. Hier moet je het metaal echt zoeken.
PXE boot krijg ik niet uit. Uitgeschakeld bij boot options in BIOS, maar tevergeefs. Bij elke boot moet ik weer wachten tot de DHCP timeout als mijn ethernet kabel is verbonden, of een paar keer op Esc rammen. Re-te-ir-ri-tant.
update: lijkt plots toch verdwenen. Ben alleen in het BIOS geweest voor Secure Erase van mijn SSD en toen was het weg.
Het plaatsen van de batterij is ook iets wat grote vraagtekens bij mij opdoet. Hij is er nu al twee keer weer uitgevallen nadat ik hem heb 'vergrendeld' met die schuifknop. Wat blijkt; hij gaat heel gemakkelijk net niet goed in het juiste nokje, maar de vergrendeling verhindert niet. Oplossing voor mij was, om aan de lange, zijde, aan de achterkant van de laptop goed aan te drukken alvorens hem met de connector-zijde te laten klikken. Als je niet oppast klapt je batterij er dus zo weer uit, terwijl je dacht hem te hebben vergrendeld.
update: oorzaak lijkt gevonden. De sticker is bij mij scheef geplaatst, dat ervoor zorgde dat één nokje van de batterij zijn uitsparing niet goed kon bereiken. wat van de sticker opzij geduwd en nu klikt ie beter op z'n plek.
Heb er ook een docking station bij. Jezus wat een mega enorme power supply zit erbij. Dat ding is groter en zwaarder dan het hele docking station. Zie:
https://twitter.com/gertvdijk/status/232425286891884544
De system fan blijft bij mij altijd aan, ook op batterij en ook met de setting uitgeschakeld dat de Fan op AC niet altijd aan hoeft. Hij gaat sporadisch voor een paar seconden uit om dan vervolgens even in full-speed weer terug te komen en dan weer terug te zakken op het standaard erg goed hoorbare idle speed.
Die USB poorten zijn écht enorm stroef. Moet heel erg veel kracht zetten om er apparaten in en uit te halen. Ook maken de poorten zichtbare en diepe krassen in de connectoren. Heb wel eens vaker wat stroeve poorten gehad, maar dit is echt niet normaal. Ik kan de hele laptop optillen aan een USB stick, zonder bang te hoeven zijn dat ie loslaat.
Dat docking station en de laptop zijn zo goed aan elkaar vastgeklikt dat je echt veel kracht moet zetten op de eject knop om ze weer los te laten komen. De rechterkant van de laptop komt al helemaal omhoog, maar de linkerkant blijft hardnekkig vastzitten. Met groot lawaai komt hij uiteindelijk wel los, maar dit geeft een dermate spanning dat de laptop en het dockingstation beide flexen, waarbij de laptop rechts omhoog komt en het dockingstation links in de lucht komt. Dit lijkt me echt gewoon niet getest. De Probooks die ik met een soortgelijk docking station ken gaan met veel meer comfort erin en eruit.
Het toetsenbord backlight is gewoon kijken naar een felle ledstrip, want je kijkt zo onder de toetsen door naar de kleine felle LEDs. Alleen als je er recht boven zou hangen met je ogen (lijn loodrecht erop), zie je een goed verlicht toetsenbord, in een normale houding vind ik het alleen maar irritant.
Verder vind ik het toetsenbord erg tegenvallen. De aanslag is vrij ondiep, de respons erg zwak. Bovenin bij de F-toetsen flext ie ook nog wel een stukje naar binnen, waarbij er een krakend geluid is te horen.
Qua bouwkwaliteit vind ik de HP Compaq 6730s die ik hier te leen heb van het werk vergelijkbaar.
Het enige positieve wat ik tot nu toe kan noemen is de snelle resume tijd (suspend to ram) en het beeldscherm. Deze is goed helder, redelijk goede kijkhoeken ook.
Onder Ubuntu heb ik de videokaart met de beta driver aan de praat. Nouveau lijkt nog helemaal 0 power management te hebben, dus dat is geen optie als je ook nog op accu wil werken soms. Backlight niet kunnen regelen vind ik geen ramp, altijd op 100% vind ik geen probleem. Wat wel storend is, is dat ik met geen mogelijkheid het backlight boven de ongeveer 30% krijg wanneer ik hem boot vanaf accu. Met AC tijdens boot en daarna ontkoppelen blijft hij wel netjes op 100%. Geen optie in het BIOS natuurlijk. Pff.
Nee, zou hem niet aanraden.
update: en spontaan werkt ineens de backlight regeling in Ubuntu. Het lijkt erop dat dit alleen werkt na een suspend-resume actie.
update2: na twee dagen ermee te hebben gewerkt is de indruk een klein beetje positiever. Het ding draait wel rete-stabiel nu en ja er zijn nog wat problemen. Lijkt gewoon een gevalletje kinderziektes wat betreft hardware. Iets dat ik niet begrijp, omdat het dezelfde behuizing is als de voorganger. Zal later deze week een review schrijven.
[
Voor 7% gewijzigd door
gertvdijk op 07-08-2012 16:10
]