Valt wel mee toch? Misschien niet als het schemerig is, maar als het echt helemaal donker is helpt bij mijn 8530w het ledje wel degelijk.jorisp schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 20:54:
[...]
Bij mijn 8530w geeft het scherm nog meer licht als dat belachelijke ledje.
Ik ga komend jaar Elektrotechniek studeren en ik twijfel een beetje over de laptop, en dan vooral over het gewicht en de accu. De prijs is niet echt een issue. Mijn keuze is eigenlijk tussen de high-end van de TU of een ultrabook of MB-air met bootcamp. Verder heb ik thuis een redelijke desktop staan (i5 750). De HP is natuurlijk een enorm gesleep elke dag en de batterij gaat vrij kort mee. In vergelijking met bijvoorbeeld een air heeft hij natuurlijk een enorme bak rekenkracht, maar is dat nodig? Wat zouden jullie doen?
Op elektrotechniek hoef je niet met zooi applicaties als Autocad te werken volgens mij. Je gaat wel met zware rekenprogramma's zoals Matlab, Maple en Mathematica werken maar die draaien ook prima op een Ultrabook.
Het is vooral de prijs. Heb je het er voor over om 1400 euro uit te geven aan een ultrabook die na drie jaar wel door z'n levensduur heen is of geef je 960 euro uit aan een (zware) laptop met een winkelwaarde van 2000 euro die zeker vijf jaar mee gaat en ook nog eens is uit te breiden.
Het is vooral de prijs. Heb je het er voor over om 1400 euro uit te geven aan een ultrabook die na drie jaar wel door z'n levensduur heen is of geef je 960 euro uit aan een (zware) laptop met een winkelwaarde van 2000 euro die zeker vijf jaar mee gaat en ook nog eens is uit te breiden.
Op elektro heb je niet echt een laptop nodig @ college'spientertje schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:30:
Ik ga komend jaar Elektrotechniek studeren en ik twijfel een beetje over de laptop, en dan vooral over het gewicht en de accu. De prijs is niet echt een issue. Mijn keuze is eigenlijk tussen de high-end van de TU of een ultrabook of MB-air met bootcamp. Verder heb ik thuis een redelijke desktop staan (i5 750). De HP is natuurlijk een enorm gesleep elke dag en de batterij gaat vrij kort mee. In vergelijking met bijvoorbeeld een air heeft hij natuurlijk een enorme bak rekenkracht, maar is dat nodig? Wat zouden jullie doen?
De meeste docenten zullen je juist vragen om hem af te zetten (aangezien de meeste mensen die er een meenemen, hem gebruiken om te gamen in de les..)
Aantekeningen maken of opdrachten uitwerken op je laptop is namelijk totaal niet praktisch. Bijna alles is in ingewikkelde formules. En dat gaat 10x sneller op papier.
De ultrabook is meer een desktop vervanger. Je gebruikt hem op je kamer als je geen vaste PC hebt. Of in het weekend als je nog terug gaat naar je ouders (zoals bijna alle sjaars).
Vandaag heb ik antwoord gekregen op wat vragen aan SCC die ik had aangaande garantie e.d. Bij deze deel ik die hier zodat jij niet ook 3 dagen hoeft te wachten op antwoord.
Telefonisch had ik nog even gevraagd of ze zich ervan bewust waren dat deze nieuwe Elitebook niet compatible is met oudere dockingstations en dat de nieuwe nog nergens leverbaar is. Het gaat inderdaad om het nieuwe model (series 2012). Er zal een mogelijke vertraging zijn wanneer je een docking station bestelt, want ze zijn nog niet eens te bestellen bij de leverancier - dat zal pas 15 juli mogelijk worden.Q: Ik verwacht binnen een jaar te gaan afstuderen en mogelijk is dit in het buitenland of niet in de buurt van Delft of zelfs in het buitenland. Is het mogelijk gebruik te maken van HP's eigen on-site garantie in geval van een defect?
A: De garantie afhandeling geldt alleen voor het land waar de laptop is aangekocht. In dit geval is het support alleen gedekt in Nederland.
Q: Wanneer ik ben afgestudeerd of niet meer ben ingeschreven bij de TU Delft (dat al binnenkort is), is het dan wel mogelijk om nog support/garantie te verkrijgen?
A: Dat is mogelijk.
Q: Indien ik besluit het HP Docking station mee te bestellen, heeft dat nog invloed op de levertijd?
A: Ja, afhankelijk van wanneer de HP Docking op voorraad is zullen wij de gehele order afleveren.
Q: De Elitebook 8570w beschikt over een Nvidia discrete grafische kaart, maar kan ik ook gebruik maken van de integrated graphics (Intel HD, op de CPU)? Met andere woorden, beschikt deze laptop over 'switchable graphics' of heeft HP net als bij de voorganger, de 8560w, besloten Intel HD graphics in het geheel uit te schakelen?
A: Intel HD Graphics is uitgeschakeld.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Hoe zou de levensduur zich verhouden tot een macbook air? Ik heb nog nooit een macbook gehad. Ik begrijp dat macbooks ook niet heilig zijn, maar ik had wel 4-5 jaar verwacht.arnem_ schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 02:06:
Op elektrotechniek hoef je niet met zooi applicaties als Autocad te werken volgens mij. Je gaat wel met zware rekenprogramma's zoals Matlab, Maple en Mathematica werken maar die draaien ook prima op een Ultrabook.
Zou de goedkoopste macbook 13" (€1150) snel genoeg zijn voor de vereiste programma's? Alle drie de genoemde programma's draaien ook native op osx. Welke programma's om schema's en printen te tekenen wordt er gebruikt? Ultiboard, Altium of wat anders? De site van de TU zegt alleen dat je een "krachtige processor" moet hebben.
Op de site van de TU staat dat je perse een laptop moet hebben voor het digitaal toetsen. Bovendien lijkt het me ook handig om niet afhankelijk te zijn van de beschikbaarheid van de computers daar. Je hebt dan je eigen vertrouwde omgeving waar je gewoon alles kan doen waar je zin in hebt. Aantekeningen bij college is niet het voornaamste doel, maar het is toch wel handig bij college?RocketKoen schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 07:47:
[...]
Op elektro heb je niet echt een laptop nodig @ college's
De meeste docenten zullen je juist vragen om hem af te zetten (aangezien de meeste mensen die er een meenemen, hem gebruiken om te gamen in de les..)
Aantekeningen maken of opdrachten uitwerken op je laptop is namelijk totaal niet praktisch. Bijna alles is in ingewikkelde formules. En dat gaat 10x sneller op papier.
De ultrabook is meer een desktop vervanger. Je gebruikt hem op je kamer als je geen vaste PC hebt. Of in het weekend als je nog terug gaat naar je ouders (zoals bijna alle sjaars).
De laptop hoeft dus geen dekstopvervanger te zijn, die heb ik immers al.
Tekenen gaat in AutoCAD en Solidworks zover ik weet.pientertje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:24:
[...]
Hoe zou de levensduur zich verhouden tot een macbook air? Ik heb nog nooit een macbook gehad. Ik begrijp dat macbooks ook niet heilig zijn, maar ik had wel 4-5 jaar verwacht.
Zou de goedkoopste macbook 13" (€1150) snel genoeg zijn voor de vereiste programma's? Alle drie de genoemde programma's draaien ook native op osx. Welke programma's om schema's en printen te tekenen wordt er gebruikt? Ultiboard, Altium of wat anders? De site van de TU zegt alleen dat je een "krachtige processor" moet hebben.
[...]
Op de site van de TU staat dat je perse een laptop moet hebben voor het digitaal toetsen. Bovendien lijkt het me ook handig om niet afhankelijk te zijn van de beschikbaarheid van de computers daar. Je hebt dan je eigen vertrouwde omgeving waar je gewoon alles kan doen waar je zin in hebt. Aantekeningen bij college is niet het voornaamste doel, maar het is toch wel handig bij college?
De laptop hoeft dus geen dekstopvervanger te zijn, die heb ik immers al.
Digitale toetsen heb je inderdaad. Maar die krijg je altijd in een lokaal met computers.
Ze zijn op dit moment wel alle collegezalen @ EWI aan het ombouwen zodat er stroom + LAN aansluitingen in elke tafel zitten. Dus misschien is dit nieuw.
Als het goed is heb je gister/vandaag een mail ontvangen met de gegevens. Ik ben ook een nulletje en ik heb het gisteren ontvangen. Laptop vandaag besteld.Senui schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:09:
Zijn degene die de laptop besteld hebben allemaal aankomende tweedejaars of hoger? Zo niet: hoe zijn jullie aan een NetID gekomen, ik heb geen brief ontvangen met zo'n "one-time-key". Ook bij wachtwoord vergeten en SMS sturen naar mobiel levert geen resultaat op. Iemand die mij een hand toe kan reiken?
Op de site stond dat de laptops na 18 juli geleverd zullen worden!
Things are cheaper for a reason
Je hebt door dat dit de on-campus garantie is met de TU leenlaptop? Je kunt wereldwijd HP bellen mocht je panne krijgen. Hooguit dat je m dan een tijdje kwijt bent.gertvdijk schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:08:
Vandaag heb ik antwoord gekregen op wat vragen aan SCC die ik had aangaande garantie e.d. Bij deze deel ik die hier zodat jij niet ook 3 dagen hoeft te wachten op antwoord.
[...]
Dat hangt er deels vanaf hoe jij er mee om gaat. Ik heb hele goede ervaringen met de Elitebooks, veel steviger ga je ze niet vinden. Mac books, tja nu de bat vastgelijmd zit aan de laptop blijft dat toch behelpen.pientertje schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:24:
Hoe zou de levensduur zich verhouden tot een macbook air? Ik heb nog nooit een macbook gehad. Ik begrijp dat macbooks ook niet heilig zijn, maar ik had wel 4-5 jaar verwacht.
Wat software betreft; bootcamp is een uitkomst, maar let er op dat je op dit moment niet meer gratis Win7 kan downloaden als student.
[ Voor 41% gewijzigd door kjast op 13-07-2012 13:54 ]
Nee. Garantie van HP geldt dus blijkbaar voor dit model of deze batch via SCC alleen voor NL. Mijn vraag en zijn antwoord waarin daarin duidelijk.kjast schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:50:
Je hebt door dat dit de on-campus garantie is met de TU leenlaptop? Je kunt wereldwijd HP bellen mocht je panne krijgen. Hooguit dat je m dan een tijdje kwijt bent.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Lijkt me raar, je wordt hierin als consument namelijk door wetgeving beschermd. Ik ga het nazoeken!gertvdijk schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:09:
Nee. Garantie van HP geldt dus blijkbaar voor dit model of deze batch via SCC alleen voor NL. Mijn vraag en zijn antwoord waarin daarin duidelijk.
EDIT: En SCC is niet meer dan een verkoper.
EDIT2:
Lijkt me duidelijk dusBuitenland (lokale HP)
Mocht je in het buitenland problemen krijgen met de laptop, dan kun je contact opnemen het de lokale HP van het land. Met behulp van de servicetag onderaan de laptop kun je op de service van hp rekenen.
[ Voor 31% gewijzigd door kjast op 13-07-2012 14:14 ]
De Laptopproject blackboard group
Je bedoelt onder Organizations? Daar vind ik geen relevante groep voor het project van dit jaar, hoor. Alleen van voorgaande jaren. En de algemene gaat alleen over softwaresupport.kjast schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:26:
De Laptopproject blackboard group. Maar dit betreft wel de fabrieksgarantie, niet de verkopersgarantie. (en die krijg je on-campus)
[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 13-07-2012 14:39 ]
Het komt uit het draadje van vorig jaar, maar dat was een gelijksoortige deal met dezelfde spelers, en bijna dezelfde laptop. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat dit punt niet gewijzigd is. Ook vanuit consumentenrechten kan ik me niet voorstellen dat je enkel garantie in Delft hebt.gertvdijk schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:38:
Je bedoelt onder Organizations? Daar vind ik geen relevante groep voor het project van dit jaar, hoor. Alleen van voorgaande jaren.
Maar bel HP zelf en je weet het
Vorig jaar was het niet SCC die wat leverde, toch? In "Colofon" op de laptopproject site:kjast schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:42:
Het komt uit het draadje van vorig jaar, maar dat was een gelijksoortige deal met dezelfde spelers, en bijna dezelfde laptop. Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat dit punt niet gewijzigd is. Ook vanuit consumentenrechten kan ik me niet voorstellen dat je enkel garantie in Delft hebt.
Servicedesk Campusshop
(Projecten: 2009-2010, 2010-2011 & 2011-2012)
HP verkoopt mij geen laptop en ik weet niet onder welke voorwaarden deze worden geleverd aan SCC. Misschien hebben ze wel de wereldwijde garantie afgekocht of andere afspraken met HP. Dit kan volgens mij ook gewoon, omdat je in NL gewoon een overeenkomst hebt met de verkoper, niet de fabrikant.
Dat is wel een goed aanknopingspunt: fabrieksgarantie vs garantieafhandeling. Ik heb dit nogmaals, maar nu specifieker en expliciet gevraagd. Ik wacht het antwoord af.kjast schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:42:
Nogmaals in jou antwoord refereren ze naar "de garantie afhandeling". Dit lijkt me de 3 jaar on-campus garantie inclusief leenlaptop. Dat is niet de fabrieksgarantie, maar de garantie die door de TU Delft is afgedwongen / vastgelegd bij de leverancier.
Ik heb momenteel een desktopvervanger van 4 jaar oud die op instorten staat zo ongeveer. De LAN-aansluiting is kapot, de oplader is kapot (die van mijn voorganger bleek echter identiek, dus geen probleem nog) en het scherm begint ietwat krakkemikkig/lossig te zitten. Ergo, het is langzamerhand wel tijd voor vervanging.
Nou heb ik eigenlijk geen geld op het moment, maar deze prijs oogt wel erg goed... En volgend jaar ben ik afgestudeerd, dus het is nu of nooit ;-)
Wat ik me even afvroeg, hoe zit het met de specs?
Wat ik veel doe is heel veel multi-tasken. Verder programmeer ik e.e.a, dus een dergelijke omgeving draai ik.
Ik gebruik geen CAD dingen, waar deze laptop dus ideaal voor is gebruik ik dus niet.
Op zijn tijd een spel vind ik wel leuk, maar ben geen hardcore gamer. Nu lees ik dat dit geen gaming GPU is. Zoals ik al zei, ik ben geen hardcore gamer, dus echt doorslaggevend is het ook weer niet, maar ben benieuwd wat de beperkingen zo'n beetje zijn. Iemand enig idee?
Nou heb ik eigenlijk geen geld op het moment, maar deze prijs oogt wel erg goed... En volgend jaar ben ik afgestudeerd, dus het is nu of nooit ;-)
Wat ik veel doe is heel veel multi-tasken. Verder programmeer ik e.e.a, dus een dergelijke omgeving draai ik.
Ik gebruik geen CAD dingen, waar deze laptop dus ideaal voor is gebruik ik dus niet.
Op zijn tijd een spel vind ik wel leuk, maar ben geen hardcore gamer. Nu lees ik dat dit geen gaming GPU is. Zoals ik al zei, ik ben geen hardcore gamer, dus echt doorslaggevend is het ook weer niet, maar ben benieuwd wat de beperkingen zo'n beetje zijn. Iemand enig idee?
Inmiddels heb ik antwoord van SCC op mijn vraag over de garantie.
Dus: gewone garantie in het buitenland, Next-business on-site alleen in NL. Mag iets duidelijker op de website wat mij betreft, maar goed nieuws dus.Fabrieksgarantie van HP is aan te spreken, alleen HP zal geen support Next Business Day onsite uitvoeren in het buitenland. Dit geldt alleen voor in Nederland.
Zoals verwacht dusgertvdijk schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:57:
Dus: gewone garantie in het buitenland, Next-business on-site alleen in NL. Mag iets duidelijker op de website wat mij betreft, maar goed nieuws dus.
@Martao: Meer waar voor je geld ga je niet krijgen. Dit is een hele goede aanbieding. Wat gamen betreft: volgens de sys.eisen draait Simcity 5 op dit systeem, kortom dat zit ook nog wel goed. Verwacht alleen niet de allernieuwste games op high res te spelen.
Multi-tasken gaat natuurlijk uitstekend met die i7, al zou ik er zelf een SSD bijplaatsen op de plaats van de dvd-drive of kiezen voor een mSATA SSD. Zelf ga ik hem ook gebruiken voor programmeren en dan vind ik het hoge resolutie matte scherm ideaal: er kan lekker veel tekst op je scherm, terwijl je ruimte overhoudt voor je console en package manager etc.Martao schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 15:51:
Wat betreft gamen ligt het helemaal aan wat voor games je speelt. Veel medestudenten van mij spelen met hun oudere Quadros gewoon games als League of Legens, Heroes of Newerth, UT, Call of Duty(Black Ops) en Diablo 3 zonder problemen. Ga je echter naar veeleisende games als Battelfield 3 dan gaat hij het niet verder redden dan low details op native resolutie.
Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580
Je hebt niet eens een laptop nodig om het eerste jaar elektro zonder gezeur door te komen als je al een desktop hebt. En veel zwaarder dan wat simpele simulaties in MATLAB wordt het niet: zolang je CPU maar SSE2 ondersteunt (dat mag je zo ongeveer wel aannemen) zit het wel snor.pientertje schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:30:
Met andere woorden, je hebt dat tempo in ieder geval in het eerste jaar echt niet nodig. En het is best droevig om aan te moeten zien dat al die dure bakbeesten voornamelijk voor wat ge-internet worden gebruikt.

Eigenlijk is het voor elektro heel ver zoeken naar een reden om in plaats van de dure de goedkope TU-laptop te kopen. Die voldoet perfect en is veel draagbaarder.
Ik heb inmiddels besloten wat ik ga doen. Ik heb nu een ipad 3 gekocht, daar red ik het voorlopig wel even mee. Ik heb dan nog tot februari om de beslissen of ik een laptop ga nemen, en zo ja welke. Ik kan dan even rustig kijken hoe het er aan toe gaat, en als ik toch graag een laptop wil heb ik hem zo in huis.
Ook hier istie besteld!
Hoop alleen dat het goed gaat met de levering, want ik ben van faculteit gewisseld...
Hoop alleen dat het goed gaat met de levering, want ik ben van faculteit gewisseld...
Zo, even de startpost up-to-date gemaakt.
Het relaxte van een laptop vs vaste computers is dat je lekker je eigen programma's kan draaien. Op de vaste pc's op de TU ga je al gauw dingen als WinRar en Dropbox missen, om over je browser maar niet te spreken...
Mwah, als je eenmaal wat dikkere Matlab simulaties aan het doen bent, dan is het best relaxed wanneer die tweemaal sneller worden uitgerekend. Ik doe geen elektro maar je zal daar toch ook de nodige wiskundige simulaties moeten uitvoeren? (misschien niet in jaar 1, maar dan later). Verder heeft de elitebook top of the line specs én bouwkwaliteit, zodat je er een stuk langer iets aan hebt. (over een jaar of 3 zijn dualcores niet echt gangbaar meer). Tenzij er geen budget voor is, zou ik ten alle tijde de high-end versie nemen, kan je zo 5 jaar mee blijven werken.Eigenlijk is het voor elektro heel ver zoeken naar een reden om in plaats van de dure de goedkope TU-laptop te kopen. Die voldoet perfect en is veel draagbaarder.
Het relaxte van een laptop vs vaste computers is dat je lekker je eigen programma's kan draaien. Op de vaste pc's op de TU ga je al gauw dingen als WinRar en Dropbox missen, om over je browser maar niet te spreken...
[ Voor 12% gewijzigd door Goron op 14-07-2012 22:52 ]
Je kan gewoon software installeren op je gebruikers account hoorGoron schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:46:
[...]
Mwah, als je eenmaal wat dikkere Matlab simulaties aan het doen bent, dan is het best relaxed wanneer die tweemaal sneller worden uitgerekend. Ik doe geen elektro maar je zal daar toch ook de nodige wiskundige simulaties moeten uitvoeren? (misschien niet in jaar 1, maar dan later). Verder heeft de elitebook top of the line specs én bouwkwaliteit, zodat je er een stuk langer iets aan hebt. (over een jaar of 3 zijn dualcores niet echt gangbaar meer). Tenzij er geen budget voor is, zou ik ten alle tijde de high-end versie nemen, kan je zo 5 jaar mee blijven werken.
Maar je hebt wel gelijk. met de elitebook zou je in principe je hele studie kunnen doen. ding is onverwoestbaar en top of the line.
Echt? Op 3ME niet dacht ik, en anders heb ik me jarenlang voor niets geërgerd...RocketKoen schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 23:33:
[...]
Je kan gewoon software installeren op je gebruikers account hoor

Ik heb firefox op mn account staan.Goron schreef op zondag 15 juli 2012 @ 00:01:
[...]
Echt? Op 3ME niet dacht ik, en anders heb ik me jarenlang voor niets geërgerd...
Je hebt een eigen netwerkschijf. zolang je daar ruimte hebt kun je er software op zetten.
werkt op alle faculteiten waar ik het heb geprobeert
en voor je rarretjes staat 7zip er geloof ik standaard op.
Ik doe elektro en voor die twee keer per jaar dat je een iets zwaardere Matlabsimulatie moet doen is een snellere laptop wel fijn, maar mijn inziens is hij het niet waard. Je hebt eigenlijk niet eens een laptop nodig. Als er op de computer gewerkt moet worden, dan zijn er zat computers in het computerlokaal en die zijn snel zat. Tijdens colleges wordt het daarnaast ook niet op prijs gesteld dat je met je laptop er zit.Goron schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:46:
[...]
Mwah, als je eenmaal wat dikkere Matlab simulaties aan het doen bent, dan is het best relaxed wanneer die tweemaal sneller worden uitgerekend. Ik doe geen elektro maar je zal daar toch ook de nodige wiskundige simulaties moeten uitvoeren? (misschien niet in jaar 1, maar dan later). Verder heeft de elitebook top of the line specs én bouwkwaliteit, zodat je er een stuk langer iets aan hebt. (over een jaar of 3 zijn dualcores niet echt gangbaar meer). Tenzij er geen budget voor is, zou ik ten alle tijde de high-end versie nemen, kan je zo 5 jaar mee blijven werken.
[ Voor 12% gewijzigd door danielkraak op 15-07-2012 01:19 ]
Je kan via MA3D gratis aan Windows 7 pro komen.kjast schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:50:
[...]
Wat software betreft; bootcamp is een uitkomst, maar let er op dat je op dit moment niet meer gratis Win7 kan downloaden als student.
Weet iemand trouwens hoe het zit met die HP upgrade bays?
Ik begrijp dat je dan je optical drive uit de laptop haalt en in plaats daarvan een HDD of SSD plaatst. Lijkt me op zich wel handig om een SSD bij te bouwen en die optische drive gebruik je toch nauwelijks.
Alleen, kun je dan de optische drive extern aansluiten als je hem incidenteel toch nodig hebt? (eSata of zo? Zelf nog nooit gebruikt) Zou niet echt handig zijn als je dan je HDD/SSD er uit zou moeten halen...
Ik begrijp dat je dan je optical drive uit de laptop haalt en in plaats daarvan een HDD of SSD plaatst. Lijkt me op zich wel handig om een SSD bij te bouwen en die optische drive gebruik je toch nauwelijks.
Alleen, kun je dan de optische drive extern aansluiten als je hem incidenteel toch nodig hebt? (eSata of zo? Zelf nog nooit gebruikt) Zou niet echt handig zijn als je dan je HDD/SSD er uit zou moeten halen...
Dat gaat niet werken, er zijn wel apparaatjes waarmee je je sata apparaat op usb kunt aansluiten, bijvoorbeeld deze al weet ik niet of daar ook stroom bij zit.Martao schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:35:
Ryzen 5950X | NZXT Kraken X63 | EVGA 2080 Ti Black | Samsung 970 EVO 1TB | 2x16GB G.Skill Ripjaws V C16 DDR4-3600 | Asus ROG STRIX X570-I Gaming | Corsair SF750 PSU | Sliger SM580
Je zou ook iets als dit kunnen aanschaffen, niet eens heel erg duur (tenminste, als je toch al een SSD in je laptop zet).
Heb de 8540w, van twee jaar oud.Martao schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:35:
En heb er net paar maanden geleden een upgrade bay in gedaan ipv de optische drive.
Drivebay van Ebay, precies zoals de cd drive, zelfde afronding, zelfde pas vorm/schroefjes ed.
Toen heb ik de optische drive in mijn Docking station geplaatst. Daar zat eerst externe hdd van 1tb in, maar die is verplaatst naar een externe behuizing. Werkt allemaal prima, maar de optische drive in een externe behuizing met USB2.0/USB3.0/ESata/whatever zou ook prima werken
(PS. die docking station is echt
Er kan ook een msata SSD in. Dan kun je zowel je harde schijf en je DVD-speler houden. Als je nog geen SSD hebt liggen, dan zou ik hier eens voor kijken.
Interessant, ik heb inderdaad nog geen SSD liggen.danielkraak schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:12:
Er kan ook een msata SSD in. Dan kun je zowel je harde schijf en je DVD-speler houden. Als je nog geen SSD hebt liggen, dan zou ik hier eens voor kijken.
Wat is een mSata SSD precies? Alleen verschil qua form factor, of meer dan dat?
Dit ziet er wel betaalbaar uit iig:
http://tweakers.net/pricewatch/313035/crucial-m4-ct128m4ssd3-128gb.html#tab:info
EDIT: overigens, ik zie in de specs op de HP site geen mSata aansluiting?
http://shopping1.hp.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/WW-USSMBPublicStore-Site/en_US/-/USD/ViewProductDetail-Start?ProductUUID=.qYQ7EN5cXwAAAE35tI.vMD3
[ Voor 24% gewijzigd door Martao op 18-07-2012 14:41 ]
He jammer, las vandaag dat de eerste laptops vanaf 23 juli geleverd gaan worden, waar eerst nog 18 juli stond. Had wel gehoopt om hem een dezer dagen binnen te krijgen nu de vakantie net is begonnen
Zie de Quickspecs (North America alleen?): http://h18004.www1.hp.com...ecs/14315_na/14315_na.pdf (page 7)Martao schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:15:
EDIT: overigens, ik zie in de specs op de HP site geen mSata aansluiting?
En de specs op de gewone website: http://www.hp.com/united-...eatures.html#.UAbdlMcgdKg
Daar wordt toch echt over een optionele FlashCache module gesproken via mSATA. Kan me niet voorstellen dat er alleen een specifieke module in past.
Ik heb trouwens ook het docking station erbij besteld. Kom er nu pas achter dat er helemaal geen digitale audio uitgang op zit.

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 18-07-2012 18:02 ]
Is zo'n FlashCache niet veel kleiner?gertvdijk schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:01:
[...]
Zie de Quickspecs (North America alleen?): http://h18004.www1.hp.com...ecs/14315_na/14315_na.pdf (page 7)
En de specs op de gewone website: http://www.hp.com/united-...eatures.html#.UAbdlMcgdKg
Daar wordt toch echt over een optionele FlashCache module gesproken via mSATA. Kan me niet voorstellen dat er alleen een specifieke module in past.
Ik heb trouwens ook het docking station erbij besteld. Kom er nu pas achter dat er helemaal geen digitale audio uitgang op zit.Geen HDMI, geen optische of coaxiale digitale uitgang. Bummer.
Dat een grotere SSD er simpelweg qua ruimte niet in past?
Het is inderdaad jammer dat er geen HDMI op zit, onbegrijpelijk zelfs, maar ik denk toch niet dat dat een dealbreaker is.
HDMI zit al jaren niet meer op de ElitebooksMartao schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:31:
[...]
Is zo'n FlashCache niet veel kleiner?
Dat een grotere SSD er simpelweg qua ruimte niet in past?
Het is inderdaad jammer dat er geen HDMI op zit, onbegrijpelijk zelfs, maar ik denk toch niet dat dat een dealbreaker is.
Je kan wel alvast Displayport--> HDMI verloop stukjes bestellen voor paar euro op ebay
Geluid gaat ook prima via de displayport naar hdmi naar m'n TV
Eensch,gertvdijk schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:32:
Alle recipients (236) in de CC (niet BCC). Fail.
waarom verbaast het me niets dat de levering vertraagd is?!
Verwijderd
Weet iemand of het de bedoeling is dat er een handtekening gezet wordt bij ontvangst? Zelf ben ik namelijk op vakantie tijdens de (vertraagde) bezorging maar er zijn hier wel anderen thuis die de laptop in ontvangst kunnen nemen.
Dan moet je ze voor de zekerheid ff je handtekening laten oefenen..
Ik verwacht dat ie gewoon afgegeven wordt.. Immers vroegen ze het voor de eerste lichting (oorspronkelijk gisteren) ook niet. Een beetje pakjesbezorger probeert 't een paar keer toch? Gezien het feit dat we een Track and Trace nummer zouden krijgen zal het wel via de TNT gaan, dan leveren ze 'm uiteindelijk toch gewoon af op het postkantoor...
Ik laat m'n adres iig ongewijzigd (vertrek op 29 juli) wie weet komt ie toch nog een week later....
Ik verwacht dat ie gewoon afgegeven wordt.. Immers vroegen ze het voor de eerste lichting (oorspronkelijk gisteren) ook niet. Een beetje pakjesbezorger probeert 't een paar keer toch? Gezien het feit dat we een Track and Trace nummer zouden krijgen zal het wel via de TNT gaan, dan leveren ze 'm uiteindelijk toch gewoon af op het postkantoor...
Ik laat m'n adres iig ongewijzigd (vertrek op 29 juli) wie weet komt ie toch nog een week later....
Ik ga na de zomer technische aardwetenschappen doen, nou staat er op de site dat voor de faculteit CiTG geen laptop nodig is. Mocht je toch een laptop aan willen schaffen dan moet hij aan de volgende eisen voldoen:
-CITG is meer een reken- dan een tekenfaculteit; een krachtige processor is belangrijker dan een krachtige grafische kaart
-Geschikt voor Windows 7
-Tenminste 2 GB RAM
-Tenminste 120 GB harddisk
nou vraag ik me af of de actie van delft dan ook voor mij handig is of ik beter voor iets simpels kan gaan met een langere accuduur, want ik neem aan dat die bij beide laptops niet geweldig is.
is er iemand met ervaring wat betreft computer gebruik bij deze faculteit die mij hier iets over kan zeggen?
-CITG is meer een reken- dan een tekenfaculteit; een krachtige processor is belangrijker dan een krachtige grafische kaart
-Geschikt voor Windows 7
-Tenminste 2 GB RAM
nou vraag ik me af of de actie van delft dan ook voor mij handig is of ik beter voor iets simpels kan gaan met een langere accuduur, want ik neem aan dat die bij beide laptops niet geweldig is.
is er iemand met ervaring wat betreft computer gebruik bij deze faculteit die mij hier iets over kan zeggen?
Ligt eraan of jij je laptop ook nog voor andere dingen dan je studie wilt gaan gebruiken. Als je een krachtige laptop nodig hebt, dan is het high-end model zeker geen slechte keuze. Het goedkopere model is ook goed als je gewoon een stevige laptop wilt.tomsassen schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:10:
Ik ga na de zomer technische aardwetenschappen doen, nou staat er op de site dat voor de faculteit CiTG geen laptop nodig is. Mocht je toch een laptop aan willen schaffen dan moet hij aan de volgende eisen voldoen:
-Geschikt voor Windows 7
-Tenminste 2 GB RAM
tja ik heb niet echt zware programma's die ik draai dus daar hoeft het niet voor. Heeft iemand enig idee wat de twee ongeveer doen in accu-bedrijfstijd?
hierbij gaat het dan om simpele dingen doen met de laptop en geen zware programma's
hierbij gaat het dan om simpele dingen doen met de laptop en geen zware programma's
[ Voor 21% gewijzigd door tomsassen op 19-07-2012 23:14 ]
Als je geen grafische applicaties draait (dus CAD applicaties of spellen) of andere zware berekeningen waar de GPU van dienst kan zijn, dan zou ik denk ik voor de 2e aanbieding gaan.
Overigens is die qua prijs niet zo heel bijzonder volgens mij; maar wel goede service heb ik het idee.
Overigens is die qua prijs niet zo heel bijzonder volgens mij; maar wel goede service heb ik het idee.
Klopt, op de Elitebook krijg je echt een ~1000 euro korting ten opzichte van de winkelprijs, bij de Probook is dat maar ~50 euro. Bij beiden krijg je wel 3 jaar goede garantie natuurlijk. Het zijn beiden hele stevige laptops, iets wat geen overbodige luxe is als je je laptop van hot naar her sleept.Martao schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:32:
Als je geen grafische applicaties draait (dus CAD applicaties of spellen) of andere zware berekeningen waar de GPU van dienst kan zijn, dan zou ik denk ik voor de 2e aanbieding gaan.
Verder lijken die specs die CITG noemt me erg 2010, dus wat rekenkracht kun je denk ik met elke i5 of beter uit de voeten. De i7 ivy bridge quad core in de high-end laptop is natuurlijk wel een processor waar je nog jaren mee vooruit kunt.
Wat batterijtijd betreft schat ik dat ze een uurtje of 3 tot 5 meegaan op een batterij bij licht gebruik, maar dat is gebaseerd op niets
elke i5 of beter, maar in de goedkope aanbieding zit een i3.Flixion schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:32:
[...]
Klopt, op de Elitebook krijg je echt een ~1000 euro korting ten opzichte van de winkelprijs, bij de Probook is dat maar ~50 euro. Bij beiden krijg je wel 3 jaar goede garantie natuurlijk. Het zijn beiden hele stevige laptops, iets wat geen overbodige luxe is als je je laptop van hot naar her sleept.
Verder lijken die specs die CITG noemt me erg 2010, dus wat rekenkracht kun je denk ik met elke i5 of beter uit de voeten. De i7 ivy bridge quad core in de high-end laptop is natuurlijk wel een processor waar je nog jaren mee vooruit kunt.
Wat batterijtijd betreft schat ik dat ze een uurtje of 3 tot 5 meegaan op een batterij bij licht gebruik, maar dat is gebaseerd op niets
nog steeds verstandig of wordt het dan al minder?
Goed punttomsassen schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 08:26:
[...]
elke i5 of beter, maar in de goedkope aanbieding zit een i3.
nog steeds verstandig of wordt het dan al minder?
Ok dus de goedkope is goed genoeg maar i5 is beterFlixion schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 09:14:
[...]
Goed puntHet verschil tussen i5 en i3 is bij laptops meestal niet zo groot, meestal heeft de i5 wél turbo boost en kan bij zwarte taken een paar honderd extra MHz inzetten. Als je gaat Matlabben, en volgens mij doe je dat bij vrijwel elke TU studie, dan is het wat mij betreft hoe sneller hoe beter. Je hebt echter wel gelijk met elke degelijke i3 of beter kun je eigenlijk wel uit de voeten. Mijn vorige laptopje had een i3-380M en ook bij Informatica had ik er eigenlijk weinig last van, al had wat extra snelheid in Matlab (grote simulaties) of bij het compileren van wat grotere programmas zeer welkom geweest.
is er trouwens iemand die weet welke programma's er gebruikt worden bij technische aardwetenschappen of weet aan welke eisen de computer nou precies moet doen zodat ik kan kijken of er misschien ook nog iets interessanters is buiten het project?
of is de service en garantie zo goed dat ik niets beters ga vinden?
@tomsassen ik studeer er nu 3 jaar en heb nog nooit iemand gesproken die technische aardwetenschappen doet, dus ik zou het je niet kunnen vertellen
Verder lijkt het me niet echt een studie die zwaar gebruik maakt van computers. Vrijwel elke laptop tegenwoordig voldoet aan de specificaties die je eerder aangaf van de site gehaald te hebben. Matlab en misschien R zul je sowieso wel gaan gebruiken, en dan kun je met een i3+ goed uit de voeten. Ik weet niet precies wat voor berekeningen ze doen, maar voor grote simulaties geldt sneller is beter, anders zit je zo lang te wachten (iemand die elektro doet deed simulaties van 10 uur en dat was op een i7
)
Ik zou er in jouw geval belang aan hechten dat je gewoon een laptop hebt waar je fijn op kunt werken en waar je wat jaartjes mee vooruit kunt. Zorg dat de laptop voldoet aan je eigen wensen. Zelf zwicht ik zelf voor de bouwkwaliteit, de garantie en verzekering van 3 jaar, omdat er in mijn omgeving nog al eens wat stuk gaat, bovendien kan ik bij informatica de i7 en quadro gegarandeerd goed gebruiken.

Ik zou er in jouw geval belang aan hechten dat je gewoon een laptop hebt waar je fijn op kunt werken en waar je wat jaartjes mee vooruit kunt. Zorg dat de laptop voldoet aan je eigen wensen. Zelf zwicht ik zelf voor de bouwkwaliteit, de garantie en verzekering van 3 jaar, omdat er in mijn omgeving nog al eens wat stuk gaat, bovendien kan ik bij informatica de i7 en quadro gegarandeerd goed gebruiken.
Ik ga hem ook bestellen als het geld overgeboekt is van mijn spaarrekening. Het top-model dan.
Waar ik nog over twijfel:
- De verzekering, voor 64 euro verzekerd tegen "waterschade" en "valschade" basically.
In principe ben ik tegen dit soort verzekeringen, maar aan de andere kant heb ik de afgelopen jaren toch heel wat near misses gehad met omvallende glazen en zo...
Wat vinden/doen jullie?
- Of ik er een SSD in ga zetten.
Een upgrade bay (iets van 20 dollar op eBay zo te zien?) en een SSD (100 euro voor 128 en 170 euro voor 256), is wel veel geld, is dat het waard?
En zo ja, is 128 GB genoeg? Of beter 256 GB als je investeert. In principe is mijn C-schijf nu niet groter dan 128 geloof ik, maar is het niet zo dat de SSD langer meegaat als je hem groter koopt, wegens het verdelen van de writes over het hele geheugen?
Verder: Samsung 830 of Crucial m4, wat is de aanrader?
Waar ik nog over twijfel:
- De verzekering, voor 64 euro verzekerd tegen "waterschade" en "valschade" basically.
In principe ben ik tegen dit soort verzekeringen, maar aan de andere kant heb ik de afgelopen jaren toch heel wat near misses gehad met omvallende glazen en zo...
Wat vinden/doen jullie?
- Of ik er een SSD in ga zetten.
Een upgrade bay (iets van 20 dollar op eBay zo te zien?) en een SSD (100 euro voor 128 en 170 euro voor 256), is wel veel geld, is dat het waard?
En zo ja, is 128 GB genoeg? Of beter 256 GB als je investeert. In principe is mijn C-schijf nu niet groter dan 128 geloof ik, maar is het niet zo dat de SSD langer meegaat als je hem groter koopt, wegens het verdelen van de writes over het hele geheugen?
Verder: Samsung 830 of Crucial m4, wat is de aanrader?
@Martao
Ik neem de verzekering wel, omdat de kans bij mij groot is dat er in 3 jaar wat mis gaat. Althans bij mijn vorige 2 laptops was dat wel het geval
. Het keyboard zou spill resistant moeten zijn maar daar vertrouw ik ook niet volledig op. Tegen diefstal neem ik niet, want volgens de voorwaarden geldt dat alleen als je laptop aan zo'n lock zit of als die uit een kluisje gestolen wordt. Dat zie ik niet gebeuren.
Wat betreft de SSD upgrade: ja dat is het waard. Het is wat mij betreft de beste upgrade die je kunt doen aan je pc. Knappe jongen als je je OS nog langzaam krijgt als je het vanaf een SSD draait. Als ik voor mezelf spreek dan is 128GB meer dan zat, zeker met een harddisk er naast. Mijn 2 jaar oude 80GB Intel X-25M G2 zou naar schatting van SSD Life nog meegaan tot 2020, voor die tijd vervang ik hem wel. Ik dacht verder dat de 830 een fractie sneller was dan de m4 in de 128GB varianten, bovendien is hij ook nog een tikje goedkoper net onder de 100 euro grens :]
Ik neem de verzekering wel, omdat de kans bij mij groot is dat er in 3 jaar wat mis gaat. Althans bij mijn vorige 2 laptops was dat wel het geval
Wat betreft de SSD upgrade: ja dat is het waard. Het is wat mij betreft de beste upgrade die je kunt doen aan je pc. Knappe jongen als je je OS nog langzaam krijgt als je het vanaf een SSD draait. Als ik voor mezelf spreek dan is 128GB meer dan zat, zeker met een harddisk er naast. Mijn 2 jaar oude 80GB Intel X-25M G2 zou naar schatting van SSD Life nog meegaan tot 2020, voor die tijd vervang ik hem wel. Ik dacht verder dat de 830 een fractie sneller was dan de m4 in de 128GB varianten, bovendien is hij ook nog een tikje goedkoper net onder de 100 euro grens :]
Flixion, thanks voor je mening. Diefstal ga ik zeker ook niet nemen, dat is de meest nutteloze verzekering ooit, zo te zien. De Silver-verzekering is precies wat je zegt, al kan ik natuurlijk ook proberen extra voorzichtig te zijn of zo... Het is toch 64 euro, zeg maar de helft van een SSD-upgrade als ik voor 128GB zou gaan.
Bij mij gebeurt het in de praktijk overigens meestal echt net niet. 1 keer wat kleins gemorst, maar dat ging goed. De grote ongelukken bleven net uit, dat al het water echt net naast de laptop viel of zo. Dus op die manier weet je dat het ook een keer goed mis kan gaan... tenzij je je aanwent om niks te drinken naast de laptop of zo, maar dat is ook weer lastig natuurlijk.
Nog andere meningen? :-)
Bij mij gebeurt het in de praktijk overigens meestal echt net niet. 1 keer wat kleins gemorst, maar dat ging goed. De grote ongelukken bleven net uit, dat al het water echt net naast de laptop viel of zo. Dus op die manier weet je dat het ook een keer goed mis kan gaan... tenzij je je aanwent om niks te drinken naast de laptop of zo, maar dat is ook weer lastig natuurlijk.
Nog andere meningen? :-)
[ Voor 37% gewijzigd door Martao op 23-07-2012 11:32 ]
ik ben vandaag bij de mycom geweest en die kwamen met de asus r500vd-sx093v
deze heeft dezelfde processor en zou een betere videokaart hebben, maar dan voor 700 euro
is dit wat of niet?
deze heeft dezelfde processor en zou een betere videokaart hebben, maar dan voor 700 euro
is dit wat of niet?
Die heeft zeker geen betere videokaart. Voor games is de kaart uit de Elitebook ongeveer equivalent aan de 630M. Daarnaast 4GB geheugen ipv 8GB, mindere bouwkwaliteit en een jaar minder garantie die niet on-site is en waarbij je geen leen laptop krijgt.tomsassen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:06:
is dit wat of niet?
Als je met de Probook vergelijkt krijg je wel (veel) meer prestaties voor je geld, met daartegenover weer bouwkwaliteit en garantie ;]
danku. ben ik dus gewoon voorgelogen daar, want ik liet het project zien en hij zei direct dat deze kaart beter was maar dan weet ik dat dus hij is beter dan de probook maar minder stevig maar zeker niet beter dan de elitebook
Ligt er heel erg aan wat je wil natuurlijk. Sowieso kon ik niet zo snel specs vinden, behalve wat basis shit op de Pricewatch. Valt meteen op dat-ie 4GB geheugen heeft ipv 8 GB. Er staat 500 Gb harde schijf, maar hoogstwaarschijnlijk zal dat 5400 rpm zijn ipv 7200 rpm voor deze. Ik heb geen enorm verstand van videokaarten, maar er staat dat er een GeForce GT610M in zit. Volgens mij is die niet beter dan de videokaart die hier in zit. Ik had gisteren een review gevonden van de Quadro K1000M, waar je kunt lezen dat deze geoptimaliseerd is voor CAD-doeleinden, maar dat hij qua gaming prestaties ongeveer gelijk zou zijn aan de GeForce 630, dus ik twijfel of Mycom wist waar ze over praten!?tomsassen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:06:
is dit wat of niet?
Verder staat er bij deze specs niet of het een Full HD scherm is; vermoedelijk van niet. Waar je op een aantal andere punten best wel een beetje kunt bezuinigen, lijkt me dat je dat niet echt op het scherm wilt doen.
Tot slot levert MyCom vast niet de service die je via deze deal krijgt.
Al met al lijkt het me de vraag: waar gebruik je het voor, wat heb je nodig en wat is je budget.
Ik had zelf ook even naar andere alternatieven gekeken. Zelf had ik het idee dat ik wellicht wel iets goedkoper uit kon komen (bij wijze van spreken 100 euro of zo), maar of je dat nou moet doen voor een investering van 4 jaar? Ik zou zeggen van niet.
Edit: Oh, ik ben traag, zie ik
ja ze hadden een offerte gemaakt met office, een ssd, 4 gb om er 8gb van te maken en upgrade naar windows 8 kwam het op 955,-
met 3 jaar garantie m.u.v. de accu en accessoires.
en dan kon je voor 12 euro per maand een verzekering die vergelijkbaar was met de verzekering van delft nemen maar daar zat ook diefstal bij.:p
maar ik weet niet precies wat er allemaal in zat sowieso en dat wist hij ook amper want er is weinig over te vinden maar die videokaart wist hij wel erg snel te vertellen dat deze beter was.
en de hd is inderdaad 5400 rpm
met 3 jaar garantie m.u.v. de accu en accessoires.
en dan kon je voor 12 euro per maand een verzekering die vergelijkbaar was met de verzekering van delft nemen maar daar zat ook diefstal bij.:p
maar ik weet niet precies wat er allemaal in zat sowieso en dat wist hij ook amper want er is weinig over te vinden maar die videokaart wist hij wel erg snel te vertellen dat deze beter was.
en de hd is inderdaad 5400 rpm
Ik ga zelf volgend jaar L&R toen aan de TU
Daarom ben ik nu ook aan het kijken voor een laptop, is er iemand die deze studie doet er er iets zinnigs over kan zeggen?
Daarom ben ik nu ook aan het kijken voor een laptop, is er iemand die deze studie doet er er iets zinnigs over kan zeggen?
Goede keuze! (4e jaars TA-er hier)tomsassen schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:10:
-Geschikt voor Windows 7
-Tenminste 2 GB RAM
Voor de studie heb je niet echt een laptop nodig. De dingen die met de PC worden gedaan (vooral Matlab) kan op elke laptop bijna wel. Daarnaast is ongeveer alle software ook op de TU computers beschikbaar (hoewel dat altijd een drama is en ik daarom ook altijd met mijn eigen laptop werk). Het enige waar je de laptop dus echt voor nodig hebt is om verslagen te typen en/of powerpoints te kijken bij het studeren.
Neemt niet weg dat de TU laptops over het algemeen een goede deal zijn, en je de laptop ook prima voor andere dingen kunt gebruiken
eindelijk een TA-er:pGtoniser schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:38:
[...]
Goede keuze! (4e jaars TA-er hier)
Voor de studie heb je niet echt een laptop nodig. De dingen die met de PC worden gedaan (vooral Matlab) kan op elke laptop bijna wel. Daarnaast is ongeveer alle software ook op de TU computers beschikbaar (hoewel dat altijd een drama is en ik daarom ook altijd met mijn eigen laptop werk). Het enige waar je de laptop dus echt voor nodig hebt is om verslagen te typen en/of powerpoints te kijken bij het studeren.
Neemt niet weg dat de TU laptops over het algemeen een goede deal zijn, en je de laptop ook prima voor andere dingen kunt gebruiken
Maar het komt er dus gewoon nog steeds op neer dat de laptop in principe altijd wel goed genoeg is en de laptop deals van delft zijn eigelijk het handigst wat garantie betreft.
Wanneer zouden de eerste laptops eigenlijk geleverd worden?
30 juli zouden ze beginnen met het leveren van de elitebooks, met de probooks zouden ze al begonnen moeten zijntomsassen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:46:
[...]
Wanneer zouden de eerste laptops eigenlijk geleverd worden?
Vandaag zeiden ze tegen mij eerste week augustus, uiterlijk 2e week.
Ze wachten op HP.
Ze wachten op HP.
Nee. De week van 30 juli. Dus de eerste week van augustus is ook waar.Flixion schreef op maandag 23 juli 2012 @ 18:43:
30 juli zouden ze beginnen met het leveren van de elitebooks
Eerst 18 juli, toen 20, toen 23, nu de-week-van 30 juli.tomsassen schreef op maandag 23 juli 2012 @ 20:03:
was het niet eerst 3 dagen geleden?
[ Voor 38% gewijzigd door gertvdijk op 23-07-2012 20:04 ]
Ik heb hem inmiddels ook besteld en ben nu aan het uitzoeken hoe je de optical bay kan vervangen met een SSD. Het lijkt me vrij eenvoudig als je die caddy eenmaal hebt, maar waar haal je het beste zo'n caddy vandaan?
via het laptopproject mailadres werd ik naar deze verwezen.broc85 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:48:
Ik heb hem inmiddels ook besteld en ben nu aan het uitzoeken hoe je de optical bay kan vervangen met een SSD. Het lijkt me vrij eenvoudig als je die caddy eenmaal hebt, maar waar haal je het beste zo'n caddy vandaan?
Muchas gracias, precies wat ik zocht.
Wat gaan jullie doen met de optische drive die je overhoudt?
Op ebay zijn ze stukken goedkoper, je hebt dan alleen minder garantie...Maar ik vermoed dat hddcaddy.nl ze van dezelfde leverancier betrekt.
Bewaren voor het zeldzame geval dat ik een dvd moet branden
Dat scheelt meer dan de helft, 23,95e vs. 10,67e. Ik mocht wel vorige keer dat ik iets vanuit HK besteld had vrolijk bij de deur bij betalen, zou dat hier ook het geval (kunnen) zijn? Zie dat er overigens genoeg andere verkopers zijn wat dat betreft.Mr_gadget schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 16:40:
Op ebay zijn ze stukken goedkoper, je hebt dan alleen minder garantie...Maar ik vermoed dat hddcaddy.nl ze van dezelfde leverancier betrekt.
[ Voor 5% gewijzigd door broc85 op 24-07-2012 16:50 ]
Na slechte ervaringen met dingen bestellen uit Azië bestel ik liever gewoon in Nederland of als het moet Europa, lekker snel in huis ook al kost het wat extra
maarja dat is persoonlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Flixion op 24-07-2012 16:51 ]
Ik heb die caddy ook besteld bij die site. Op eBay kon ik niet echt goed wijs uit welk type etc etc.
Mag dan wel een paar euro goedkoper zijn, maar als het dan mis is... geen zin in!
Min of meer eens met Flixion dus.
Goede service van die knakker van hddcaddy.nl trouwens. Hij was eerst uitverkocht, maar hij stuurde me netjes een mailtje terug dat ie hem nu weer had. Meteen besteld vanmiddag en inmiddels al verzonden zo te zien en hij past door de brievenbus. Heb tevens een SSD besteld bij Dixons, hopelijk lukt dat want die Samsungs zijn ff wat schaars zo te zien. Waarschijnlijk heb ik de upgrade dus ruimschoots eerder dan de laptop
De vraag wat ik nu met de ODD ga doen: ik meen dat je die wel extern kan aansluiten met een SATA -> eSATp kabel. Iemand die dit kan bevestigen? Hooguit zou een soort van casing wel handig zijn, maar daar ga ik geen geld aan uitgeven wat mij betreft.
Ik moet wel even kijken hoe ik Windows (7 pro) ga installeren zonder DVD-drive. Ideas?
Mag dan wel een paar euro goedkoper zijn, maar als het dan mis is... geen zin in!
Goede service van die knakker van hddcaddy.nl trouwens. Hij was eerst uitverkocht, maar hij stuurde me netjes een mailtje terug dat ie hem nu weer had. Meteen besteld vanmiddag en inmiddels al verzonden zo te zien en hij past door de brievenbus. Heb tevens een SSD besteld bij Dixons, hopelijk lukt dat want die Samsungs zijn ff wat schaars zo te zien. Waarschijnlijk heb ik de upgrade dus ruimschoots eerder dan de laptop
De vraag wat ik nu met de ODD ga doen: ik meen dat je die wel extern kan aansluiten met een SATA -> eSATp kabel. Iemand die dit kan bevestigen? Hooguit zou een soort van casing wel handig zijn, maar daar ga ik geen geld aan uitgeven wat mij betreft.
Ik moet wel even kijken hoe ik Windows (7 pro) ga installeren zonder DVD-drive. Ideas?
Guys, ik wil een nieuwe laptop aanschaffen en heb de mogelijkheid om de elitebook aan te schaffen, maar hij is wel wat te zwaar ik dacht ook over de s15 met gt640, want ik wil wat gamen. Welke is geschikter om te gamen de hp of de sony ?
W7 staat al op de normale schijf, je mount vanaf die normale schijf een image met W7 (je gebruikt die OEM code op de onderkant van de laptop, dan is het legitiem). Vervolgens installeer je het op de SSD, en boot je vanaf de SSD en formatteer je de HDD. Duidelijk?Martao schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:13:
Ik heb die caddy ook besteld bij die site. Op eBay kon ik niet echt goed wijs uit welk type etc etc.
Als case kun je wel zo'n bay kopen op eBay, zijn ongeveer 14 euro. Heb 'm zelf ook gekocht, prima ding.
[ Voor 3% gewijzigd door Sloeber op 24-07-2012 18:44 ]
Waarom kopen jullie een SSD, en geen msata SSD? Ik denk dat ik een Crucial m4 msata er in ga zetten, dan heb je geeneens een caddy nodig.
Daar is gewoon een dock voor toch?
Edit: mbt. Laptop en CITG / TA, in hoeverre de desktops die nu tot onze beschikking staan behouden blijven in de komende jaren is onzeker. Een standaard laptop is voor beide opleiding meer dan voldoende. De elitebook is een overkill, maar een erg goede aanbieding waar je zeker je hele studie mee kunt doen.
Edit: mbt. Laptop en CITG / TA, in hoeverre de desktops die nu tot onze beschikking staan behouden blijven in de komende jaren is onzeker. Een standaard laptop is voor beide opleiding meer dan voldoende. De elitebook is een overkill, maar een erg goede aanbieding waar je zeker je hele studie mee kunt doen.
[ Voor 47% gewijzigd door kjast op 24-07-2012 20:19 ]
Ja, dat kan natuurlijk, maar volgens mij staat er Home Premium op die unit en niet Professional.Sloeber schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 18:43:
[...]
W7 staat al op de normale schijf, je mount vanaf die normale schijf een image met W7 (je gebruikt die OEM code op de onderkant van de laptop, dan is het legitiem). Vervolgens installeer je het op de SSD, en boot je vanaf de SSD en formatteer je de HDD. Duidelijk?
Als case kun je wel zo'n bay kopen op eBay, zijn ongeveer 14 euro. Heb 'm zelf ook gekocht, prima ding.
Nou kun je je afvragen of dat boeit natuurlijk....
Ik heb daar ook even naar gekeken. Echter, om de volgende redenen heb ik toch besloten voor deze optie te gaan:kjast schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:15:
Waarom kopen jullie een SSD, en geen msata SSD? Ik denk dat ik een Crucial m4 msata er in ga zetten, dan heb je geeneens een caddy nodig.
1) Het was mij niet helemaal zeker of er ruimte was voor een mSata SSD in deze laptop
2) mSata is iets duurder, dus de extra prijs voor de caddy boeit daarmee niet
3) Ik dacht begrepen te hebben dat mSata SSD's toch een stukje trager zijn.
Er zit een msata aansluiting in volgenz HP, maar of daar een SSD in past.. ik koop de ssd toch niet meteen, ik neem m mee vanuit het buitenland ivm. prijsverschil.Martao schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:30:
[...]
Ik heb daar ook even naar gekeken. Echter, om de volgende redenen heb ik toch besloten voor deze optie te gaan:
De crucial m4 msata is nagenoeg even snel als de sata variant, dusdat maakt weinig uit. Prijsverschil is maar 4 euro.
USB stickie met Win7Martao schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:13:
En als je win7 installeert authentiseertie 'm automatisch vanwege Oem gedoe
Heb je de code onderop niet nodig..
Als je persee windows proffesional wilt kan je via Ma3d fixen ...
Exact, dat risico wilde ik liever niet aan.kjast schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:36:
[...]
Er zit een msata aansluiting in volgenz HP, maar of daar een SSD in past.. ik koop de ssd toch niet meteen, ik neem m mee vanuit het buitenland ivm. prijsverschil.
Tja, maar de Samsung was wel wat goedkoper geloof ik. En ik had in het grote SSD topic hier op GoT iets gelezen over prestatieverschil. Heb dat verder niet onderzocht. Misschien is mSata ook een goede optie. Zo ja, helaas dan maar.De crucial m4 msata is nagenoeg even snel als de sata variant, dusdat maakt weinig uit. Prijsverschil is maar 4 euro.
Ja, WIndows professional heb ik uiteraard al.tokko1 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:52:
[...]
USB stickie met Win7Kan prima...
En als je win7 installeert authentiseertie 'm automatisch vanwege Oem gedoe
Heb je de code onderop niet nodig..Heb je win 7 Home premium.
Als je persee windows proffesional wilt kan je via Ma3d fixen ...
[ Voor 23% gewijzigd door Martao op 25-07-2012 00:10 . Reden: tagje vergeten ]
Voor alle mensen die liever een ander model hebben, ik heb vandaag contact gehad met deze lenovo partner en zij hebben al enkele verzoeken van studenten gehad en kijken of ze via Lenovo met een mooie actie voor de W530 kunnen komen, bel of mail ze, hoe meer animo hoe beter 
https://www.bluelink.nl/
Waarom zou je in godsnaam liever een Lenovo hebben?brilsmurfffje schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:27:
Voor alle mensen die liever een ander model hebben, ik heb vandaag contact gehad met deze lenovo partner en zij hebben al enkele verzoeken van studenten gehad en kijken of ze via Lenovo met een mooie actie voor de W530 kunnen komen, bel of mail ze, hoe meer animo hoe beter
Tja. Genoeg redenen. Hier in het topic al voorbijgekomen ook.Martao schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:26:
Waarom zou je in godsnaam liever een Lenovo hebben?
Voor mij zou een W530 wel beter zijn, o.a. gewicht en HD4000 switchable graphics. Kwaliteitsverschil Thinkpad vs Elitebook in de praktijk is ook, in mijn praktijkervaring in elk geval, nogal in het voordeel van Lenovo. (Op mijn eigen T61p service-na-garantie-fail na.)
Ik heb de HDD caddy van Ebay ontvangen, prima ding, maar volgens mij is het best lelijk als je hem in de laptop zet. Het is namelijk zo'n zwarte "dvd-station" afdekplaat terwijl de elitebook die afdekplaat in aluminium naar zwart overloopt..Flixion schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 16:15:
[...]
via het laptopproject mailadres werd ik naar deze verwezen.
Dynamic Disks[47]Martao schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:27:
[...]
Ja, dat kan natuurlijk, maar volgens mij staat er Home Premium op die unit en niet Professional.
Nou kun je je afvragen of dat boeit natuurlijk....
Encrypting File System
Location Aware Printing
Presentation Mode
Group Policy[48]
Offline Files and Folder redirection[48]
Windows Server domain joining
Windows XP Mode[49]
Software Restriction Policies
Remote Administration Tools
Active Directory Lightweight Directory Services (AD LDS, formerly Active Directory Application Mode or ADAM)
Dit zijn de verschillen van Prof t.o.v. Home Premium, inderdaad niet zo boeien, mijns inziens
bron: Wikipedia: Windows 7 editions
[ Voor 6% gewijzigd door Sloeber op 25-07-2012 11:27 ]
Ah juist ja dat is jammer. Als het goed is moet de plaat van de DVD speler op de caddy gezet kunnen worden bij de caddy die ik gelinkt heb.Sloeber schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:24:
[...]
Ik heb de HDD caddy van Ebay ontvangen, prima ding, maar volgens mij is het best lelijk als je hem in de laptop zet. Het is namelijk zo'n zwarte "dvd-station" afdekplaat terwijl de elitebook die afdekplaat in aluminium naar zwart overloopt..
EDIT:tokko1 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:32:
[...]
En ik die van het jaar dáárvoor...
3x usb 2.0 én 2x usb 3.0![]()
Gaat er toch echt op achteruit hoor, maar de rest van de hardware
Misschien jammer dat er geen SSD in zit, maar die kan je opzich zelf inbouwen met een mooie drivebay. Heb ik in deze 8540w ook, werkt prima.
Was ook mijn idee
[ Voor 8% gewijzigd door Vestux op 25-07-2012 20:36 ]
3 jaar on-site garantieMartao schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:26:
[...]
Waarom zou je in godsnaam liever een Lenovo hebben?
Lichter ( halve kilo lichter en je hoeft geen adapter mee)
12 uur accu werktijd
Betere ergonomie
Een echt spill resistance toetsenbord
Built to last
Standaard hardware en daardoor beter compatible met andere os'en
M'n ex had het vorige model elitebook en na een clean install deed bijna niets het. Wifi, lan, touchpad werkte allemaal niet. Dus via een andere computers drivers downloaden om hem aan de praat te krijgen.
Verder vond ik de afwerking van de hp ook matig..
Dat is dezelfde garantie als bij de Elitebook volgens mij?
De accuduur en het gewicht zijn inderdaad beter bij de Lenovo en dat zou voor mij ook de reden zijn om ervoor te gaan.Lichter ( halve kilo lichter en je hoeft geen adapter mee)
12 uur accu werktijd
Betere ergonomie vind ik moeilijk te beoordelen. Ik heb zelf de oude Elitebook en nooit last gehad van de ergonomie, maar dat ligt misschien aan mij. Wel heb ik zelf ervaren dat ook de Elitebook een spill resistant toetsenbord heeft, zolang je er geen emmer over heen kiepert komt dat wel goed. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.Betere ergonomie
Een echt spill resistance toetsenbord
Dit is volgens mij het stokpaardje van de Elitebook. Dat hij built to last is. Daarom is hij ook wat zwaarder en meer 'rugged'. Lijkt me onwaarschijnlijk als de Lenovo dat meer is, maar daar kan ik me in vergissen.Built to last
Heb ik zelf niet zoveel verstand van. Ik wist persoonlijk niet dat dat zoveel uit maakteStandaard hardware en daardoor beter compatible met andere os'en
Ik kan me voorstellen dat als je een negatieve ervaring hebt dat je daardoor liever de Lenovo wil hebben ipv de Elitebook. Dan is het natuurlijk wel een N=1 verhaal. Op die manier kan ik je ook verzekeren dat er genoeg mensen zijn die een clean install prima voor elkaar hebben gekregen zonder dat alles er opeens mee ophield.M'n ex had het vorige model elitebook en na een clean install deed bijna niets het. Wifi, lan, touchpad werkte allemaal niet. Dus via een andere computers drivers downloaden om hem aan de praat te krijgen.
Verder vond ik de afwerking van de hp ook matig..
Ze komen hem de volgende dag aan huis fixen. Dus je hoeft hem niet zelf weg te brengenbroc85 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 08:39:
Dat is dezelfde garantie als bij de Elitebook volgens mij?
De accuduur en het gewicht zijn inderdaad beter bij de Lenovo en dat zou voor mij ook de reden zijn om ervoor te gaan.
Betere ergonomie vind ik moeilijk te beoordelen. Ik heb zelf de oude Elitebook en nooit last gehad van de ergonomie, maar dat ligt misschien aan mij. Wel heb ik zelf ervaren dat ook de Elitebook een spill resistant toetsenbord heeft, zolang je er geen emmer over heen kiepert komt dat wel goed. Dus daarvoor hoef je het niet te doen.
in vergelijking met de HP http://youtu.be/R_O4WdkJ63c
voert de Lenovo het water sneller af en geef ik daardoor meer kan het te overleven als er een glas overheen valt.
De ergonomie zit hem vooral in bijvoorbeeld de afgeronde rand aan de voorkant, dit typte veel comfortabeler
[YouTube: http://youtu.be/-CrpUU3cCPE]Dit is volgens mij het stokpaardje van de Elitebook. Dat hij built to last is. Daarom is hij ook wat zwaarder en meer 'rugged'. Lijkt me onwaarschijnlijk als de Lenovo dat meer is, maar daar kan ik me in vergissen.
Doordat de Thinkpads van glasvezel plastic zijn is het zeer sterk en plastic is veel minder gevoelig voor krassen dus na x jaren ziet hij er nog als nieuw uit..
Heb ik zelf niet zoveel verstand van. Ik wist persoonlijk niet dat dat zoveel uit maakte![]()
[...]
Ik kan me voorstellen dat als je een negatieve ervaring hebt dat je daardoor liever de Lenovo wil hebben ipv de Elitebook. Dan is het natuurlijk wel een N=1 verhaal. Op die manier kan ik je ook verzekeren dat er genoeg mensen zijn die een clean install prima voor elkaar hebben gekregen zonder dat alles er opeens mee ophield.
Elitebook ook. Je *kunt* gebruikmaken van Student Support op de campus, je *kan* er ook voor kiezen om HP's eigen NBD On-site support te gebruiken.brilsmurfffje schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:31:
Ze komen hem de volgende dag aan huis fixen. Dus je hoeft hem niet zelf weg te brengen
Zie eerste Q&A in gertvdijk in "[TU Delft] Laptopproject 2012 - 2013"
Zoals ik al zei, uit persoonlijke ervaring weet ik dat een ongeveer een glas niet het einde van je laptop betekend. Als je er per ongeluk meer over heen gooit kan het anders aflopen en doet misschien de Lenovo het beter, maar dan hebben we het meer over flood resistant. Die afgeronde rand is natuurlijk subjectief maar dat maakt het argument voor jou niet minder valide ik wou alleen aanstippen dat ik na 3 jaar gebruik geen last heb gehad tijdens het typen etc.brilsmurfffje schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:31:
[video]
in vergelijking met de HP http://youtu.be/R_O4WdkJ63c
voert de Lenovo het water sneller af en geef ik daardoor meer kan het te overleven als er een glas overheen valt.
De ergonomie zit hem vooral in bijvoorbeeld de afgeronde rand aan de voorkant, dit typte veel comfortabeler
[...]
Hoe hij eruit ziet vind ik niet perse built to last. Als hij een keer valt, geen krassen heeft maar binnen in ligt alles overhoop heb je er niks aan. Ik heb mijn huidige Elitebook al een aantal keer laten vallen, of terwijl hij in mijn tas zat tegen iets aangestoten en hij doet het nog perfect. Ik zal eens kijken hoe het zit met krasjes.[video]
Doordat de Thinkpads van glasvezel plastic zijn is het zeer sterk en plastic is veel minder gevoelig voor krassen dus na x jaren ziet hij er nog als nieuw uit..
Zelf geen ervaring met Lenovo, maar ik ken wel een groot bedrijf die over is gegaan van HP naar Lenovo.
Daarvan begreep ik dat ze voor wat betreft de 'built to last' onderwerp meer pro-HP waren.
Verder kan ik me ook niet echt voorstellen dat Lenovo meer standaard componenten gebruik dan HP, maar dat is maar een gevoel.
Al met al vind ik die hele lijst de mooi om waar te zijn.
Als het al waar is, dan zal hij waarschijnlijk ook duurder zijn, wat natuurlijk ook een argument is.
Daarvan begreep ik dat ze voor wat betreft de 'built to last' onderwerp meer pro-HP waren.
Verder kan ik me ook niet echt voorstellen dat Lenovo meer standaard componenten gebruik dan HP, maar dat is maar een gevoel.
Als het al waar is, dan zal hij waarschijnlijk ook duurder zijn, wat natuurlijk ook een argument is.
Die Lenovo W520 is inclusief BTW al ruim 2200 euro geloof ik. Zelfs al komt Lenovo met een aanbieding, dan komen ze niet in de buurt van de prijs van de Elitebook. Daar krijg je dan wel betere hardware en potentieel dus andere voordelen voor terug.Martao schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:45:
Zelf geen ervaring met Lenovo, maar ik ken wel een groot bedrijf die over is gegaan van HP naar Lenovo.
Op hardware.info wordt de Elitebook geschat op een prijs van 2400 euro. Waarom zou Lenovo niet een soort gelijk aanbod kunnen doen om markt aandeel bij studenten te winnen?Flixion schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:20:
[...]
Die Lenovo W520 is inclusief BTW al ruim 2200 euro geloof ik. Zelfs al komt Lenovo met een aanbieding, dan komen ze niet in de buurt van de prijs van de Elitebook. Daar krijg je dan wel betere hardware en potentieel dus andere voordelen voor terug.
edit:
Nevermind, had de originele post er over volledig verkeerd geïnterpreteerd. Je hebt helemaal gelijk.Flixion schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 13:32:
[...]
Omdat er een verschil is tussen wat individuele studenten die aankloppen om een actie, en een hele universiteit die het laptop project wil regelen.
[ Voor 23% gewijzigd door broc85 op 26-07-2012 13:36 ]
Omdat er een verschil is tussen wat individuele studenten die aankloppen om een actie, en een hele universiteit die het laptop project wil regelen.broc85 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 13:18:
[...]
Op hardware.info wordt de Elitebook geschat op een prijs van 2400 euro. Waarom zou Lenovo niet een soort gelijk aanbod kunnen doen om markt aandeel bij studenten te winnen?