[ervaringen] Het grote Opera Internet Suite topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-07 04:26
Een rendering engine minder is een gemis voor de wereld als geheel. ;w

Verder zie ik de toekomst met de nodige reserveringen tegemoet maar ben er ook nieuwsgierig naar.. Ik hoop dat Opera customiseerbaar blijft als het altijd was. Ik ben geen typische power user met tientallen of meer dan 100 tabs open maar vrees toch dat Opera een onzuiniger minder fijngetunede browser zou kunnen worden.... :/ :|

Hier zijn wat quotes van Haavard uit een post om iets van een beeld te krijgen over de redenenen waaarom:
Finally we can focus on more interesting things than constantly fixing sites that keep changing and breaking.
If there is a bad impact on the web because of WebKit, it is already happening and would have happened without Opera. We are simply not getting through to web developers, and it's hurting us. Using WebKit at least gives us a shot at becoming a more influential player.
Obviously, us regular employees don't make these decisions. But it just so happens that we think this was the right decision by our managers. It has overwhelming support among regular employees in the company.

I guess you have to be dealing with the frustration of keeping Presto compatible to understand..
The fact is that maintaining Presto takes up a considerable amount of resources, and far too much of that is spent on trying to catch up with the web and stay compatible. It's holding us back.
En nog een quote van Opera's Evangelist Bruce Lawson die ons wat gerust zou kunnen stellen:
quote: brucelawson
Kostia we're not going to comment (yet) on features of forthcoming products. But the aim is to move focus away from playing catch-up on rendering engine, and put more focus on the kind of UI innovations that you mention
Ik zou het sterker vinden als Opera meer openheid van zaken geeft over wat in de toekomst te verwachten valt (denk aan wat voor functionaliteit er blijft etc) en volgens wat voor zeer voorlopige tijdsschema dan ook..

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-07 03:32
Hero Of Time schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 20:07:
38 tabs open en maar 7,1% van 16000 MB in gebruik. Dat is dus 1136 MB, 1,1 GB! Met daarbij een shitload aan gesloten tabs in de trash. Hoe krijg je 't voor elkaar om dan met maar 1 luttele tab 1 GB te verstoken!? En het is nog wel GoT die open staat, waar ik er 12 pagina's van open heb.
Het moet de Windows build zijn, want ik gebruik de Debian Linux x64 build. Op m'n werk laptop gebruik ik ook Debian en heb daar met 160+ tabs en 50+ in trash en pakt Opera net wat over 2 GB.
Geen idee, meestal zit het ook wel wat lager. Rond 600-800MB. Ik gebruik Opera x64 op een Windows 7 PC met 8GB geheugen. Verder is de snelkiezer goed gevuld en gebruik ik 2 mail accounts in M2.

Als ik 38 tabs zou openen (en ook gebruiken) schiet het geheugengebruik direct over de 2GB. De PC op mijn werk heeft ongeveer hetzelfde met slechts 4GB geheugen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Crim schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:00:
[...]

Geen idee, meestal zit het ook wel wat lager. Rond 600-800MB. Ik gebruik Opera x64 op een Windows 7 PC met 8GB geheugen. Verder is de snelkiezer goed gevuld en gebruik ik 2 mail accounts in M2.

Als ik 38 tabs zou openen (en ook gebruiken) schiet het geheugengebruik direct over de 2GB. De PC op mijn werk heeft ongeveer hetzelfde met slechts 4GB geheugen.
Hier hoe ik m'n Opera heb op 't werk, met htop bij. Let niet al te veel op de meerdere Opera entries, dat zijn threads. Ik heb m'n werk mail ingesteld via imap. Geheugen is een percentage van 't systeemgeheugen (7917 MB in dit geval).
edit:
Voor wie niet wil tellen, ik zit rond de 190 tabs open. Dit was begin dit jaar nog ongeveer 160. Ja, ik moet eens wat werk afronden zodat de tabs weg kunnen.
/edit
Tel de tabs, zie het geheugen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 14-02-2013 14:00 . Reden: tabs geteld ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 16:01
Spijtig, maar uiteindelijk onvermijdelijk denk ik. Opera is een relatief klein bedrijf om dan mee te komen met engines die ontwikkeld worden door gigantische bedrijven en/of complete OSS gemeenschappen kan niet makkelijk zijn. Als je al je energie steekt in het op één vlak bijhouden van je concurrent zul je uiteindelijk toch achter gaan lopen. Ik vraag me af of de overstap naar Chromium betekent dat Chrome extensies in OPera gaan werken (en of ik m'n eigen extensies aan moet gaan passen). En wat zal er met UserJS gebeuren?
[...]maar zijn er niet genoeg sites die expres foute code uitspugen als ze Opera zien? [...]
Maar Opera wordt lastiger te zien, dus aan die onzin zou tenminste een einde moeten komen.
The window.opera object will not exist in future versions of Opera. We continue to recommend that developers SHOULD NOT use browser-sniffing; feature-detection - either using a 3rd party solution such as Modernizr or hand-rolling your own - is better.
http://my.opera.com/ODIN/blog/

[ Voor 30% gewijzigd door Ook al Bezet op 14-02-2013 19:19 ]

• EricJH
Ook al Bezet schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 19:13:
Spijtig, maar uiteindelijk onvermijdelijk denk ik. Opera is een relatief klein bedrijf om dan mee te komen met engines die ontwikkeld worden door gigantische bedrijven en/of complete OSS gemeenschappen kan niet makkelijk zijn. Als je al je energie steekt in het op één vlak bijhouden van je concurrent zul je uiteindelijk toch achter gaan lopen. Ik vraag me af of de overstap naar Chromium betekent dat Chrome extensies in OPera gaan werken (en of ik m'n eigen extensies aan moet gaan passen). En wat zal er met UserJS gebeuren?
http://my.opera.com/ODIN/blog/
Van de blog post over de switch naar Webkit/Chromium:

What does this mean for extension developers?

Extensions have been the most successful Opera add-on and it's of paramount importance to us that existing extensions continue working. We've been working on a conversion tool that will take existing OEX extensions and convert them into a format that can be used by Chromium-based Opera for computers. In addition, we'll provide conversion tutorials and documentation, and we'll provide assistance through our developer forums as well. In short, we stay totally committed to our enthusiastic community of extension developers and users, and we'll do our best to make the transition as smooth as possible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Ik ben ook heel benieuwd hoe het nu gaat lopen. Ik gebruik Opera al sinds versie 7 ('tabs? Waar heb je dat nou voor nodig!' kreeg ik regelmatig te horen als ik aan vrienden vertelden hoe handig het wel niet was). Ik heb Opera altijd gewaardeerd vanwege de innovaties en vele handige features. Mouse gestures, ingebouwde RSS reader, speed dial, tab stacking... Ik waardeerde Opera ook omdat ze veel belang hechten aan standaarden.

Anderzijds begon ik me de laatste tijd steeds vaker aan bepaalde dingen te storen. Scrollen dat op veel websites gewoon niet soepel gaat, de browser is sneller met HWA uit dan aan en een Google-dienst gebruiken in je browser is in veel gevallen simpelweg niet te doen. Natuurlijk hangt het een en ander ook weer samen met het negeren van mijn geliefde standaarden, maar uiteindelijk wil je toch gewoon een browser die je websites snel en foutloos toont. Ik hoop dan ook dat Opera met WebKit als basis weer een lekker snelle, soepele browser wordt met veel mooie features. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb 't al in een paar posts terug gezegd, maar accentueer het nu wat duidelijker: Ik hoop van harte dat ze niet de 'prutser dev hacks' in de engine laten zitten 'om de site te laten werken'. IMO verandert Opera dan onder de motorkap van een knappe Ferrari naar een Fiat. Het rijdt, maar doet het niet zo mooi als zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Over de verandering naar Webkit. Ik hoop echt dat het niet een brakke browser wordt zoals Chome(ium) en Firefox dat zijn. Ik hoor te vaak dat bijvoorbeeld Firefox crasht op een bepaalde pagina en dat Chrome(ium) traag is.
Firefox maakt gebruik van de Gecko engine en niet die van webkit. Safari is degene die dat wel doet en inderdaad een brakke browser is die veel crasht op diverse pagina's. Firefox is hierin zeer stabiel net als IE tegenwoordig (daar kan Safari nog een puntje aan zuigen).
Ik zie zelf met Firefox dat minimaal gebruik, dus een tiental of twintigtal tabs open het geheugengebruik niet meer normaal is (in hoeverre het standaard gebruik al normaal te noemen is).
Dan gebruik je ongetwijfeld een sterk verouderde Firefox versie. Inmiddels is Firefox bij diverse onderzoeken juist 1 van de beste op gebied van geheugengebruik en slurpen Chrome, Safari en ook Opera meer geheugen wanneer men dezelfde sites gebruikt. Opera en Firefox kunnen qua geheugengebruik goed met elkaar concurreren. Dat geldt ook voort Chrome en Safari (als in veel geheugengebruik). Als we echter over het hele plaatje kijken dan zien we dat het qua geheugengebruik allemaal wel meevalt. Zo erg groot zijn de verschillen nou ook weer niet plus dat je ook het geheugengebruik moet kunnen duiden. Daar schort het vaak aan want men kijkt alleen maar naar hoeveelheid en niet naar wat een applicatie nou daadwerkelijk met het geheugen doet, of het deze wat inlevert wanneer een andere app veel geheugen nodig heeft, etc.
HET voordeel van Opera is juist dat 't door z'n eigen engine zo retesnel is, stabiel (voor mij iig) en geheugenefficiënt (al zegt de post boven mij iets anders) is. Ik hoop echt dat ze met de overstap alle voordelen van Webkit kunnen gebruiken, maar geen van de instabiele teringbende die 't is krijgt, evenals de rendering hacks die er in zit.
Webkit is een prima stabiele renderengine. Het is de software die er gebruik van maakt die dat niet altijd is (zoals Safari). Eerlijk is eerlijk, eigenlijk heeft iedere renderengine wel z'n nukken. Wat je liever hebt is een renderengine die iets goed weergeeft ipv snel. Helaas heb ik (en ook vele anderen) in de praktijk moeten vaststellen dat zowel Opera als Webkit dat beiden niet goed blijken te kunnen. SSL spul en Opera...ik heb het te vaak mis zien gaan. Net als fontrendering (waar Webkit ook een handje van heeft). Dat krijg je als je alleen maar een wedstrijdje doet wie van de 2 (Webkit of Opera) als eerste voor een ACID test slaagt (en dus het idee van de ACID test niet snapt).
Als ik ergens een hekel aan heb, is het wel een browser, of in dit geval eigenlijk engine, prutswerk van developers aan het 'herstellen' is. Hierdoor krijgt de webprutser een vals gevoel dat z'n site in orde is, terwijl 't eigenlijk aan alle kanten rammelt (zie bijvoorbeeld m'n post verder hierboven over debijenkorf.nl). Opera is altijd al een goede benchmark geweest om te controleren of je site (of een site in 't algemeen) correct geschreven is.
Ehh, nee. Opera heeft een renderengine die ook hier steekjes laat vallen. Helaas gaat op dit vlak geen enkel renderengine vrijuit. Er is dus ook geen browser waarmee je een goede benchmark hebt, je zult domweg in diverse browsers testen wat men dan ook massaal doet. Wat nu een probleem vormt is de enorme populariteit van Webkit. Ze gebruiken voor HTML5 diverse eigen tags en het risico bestaat nu dat we in eenzelfde situatie als met IE4-IE6 terecht komen waarbij we sites krijgen die alleen maar met een bepaalde renderengine werken. Ik hoop ook niet dat dit gebeurd en als ik kijk naar wat we nog hebben aan renderengines dan stemt dit toch wel hoopvol.
Tuurlijk, sommige nieuwe standaarden worden niet (volledig) ondersteund, zelfs een paar die ze zelf hebben gemaakt, maar is het niet beter om de engine code op zo'n manier aan te passen dat webkit mogelijkheden er naar te patchen zijn?
Ligt eraan hoever ze achterlopen en hoeveel werken ze moeten verrichten om weer bij te poten. Een andere renderengine gebruiken en wat bijdragen aan dat project kan dan een beter alternatief zijn. Het levert je ook het voordeel dat je door het meer richten op de software rondom die engine je ook minder afhankelijk kunt maken van zo'n renderengine. Men zou de boel dusdanig kunnen inrichten dat men zo naar een ander kan switchen. Webkit krijgt straks gewoon nog een ontwikkelpartij erbij en dat kun je zien als iets positiefs. Nou zijn er meer mensen die de nukkigheden van webkit eruit kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Firefox maakt gebruik van de Gecko engine en niet die van webkit.
Helemaal waar. Had er even niet over nagedacht.
Dan gebruik je ongetwijfeld een sterk verouderde Firefox versie. Inmiddels is Firefox bij diverse onderzoeken juist 1 van de beste op gebied van geheugengebruik en slurpen Chrome, Safari en ook Opera meer geheugen wanneer men dezelfde sites gebruikt.
Op 't werk heb ik altijd de laatste Firefox en zie bij m'n collega's die alleen interne websites open hebben (OTRS in dit geval en ons simpele intranet) al snel aan 1 GB geheugen komen. Of 't een geheugenlek is of wat anders, het is iig meer dan wat ik met Opera gebruik. Zeker in vergelijking met m'n gebruik thuis en m'n laptop, vs de Terminal Server.
Webkit is een prima stabiele renderengine. Het is de software die er gebruik van maakt die dat niet altijd is (zoals Safari).
Nou, Safari ken ik dan niet, en Chrome alleen bij andere gezien en verder van horen-zeggen, maar als de render engine op z'n bek gaat, neemt 't bij deze twee, maar ook bij Firefox, de gehele browser mee. Bij Chrome zou alleen de tab moeten crashen en dat gebeurt ook vaak genoeg, precies wat ze hebben gemaakt. Maar het raakt nog wel eens een ander instabiliteitje waardoor 't in z'n geheel plat gaat. Dit heb ik met Opera nog niet meegemaakt in recente versies. Laatste keer dat Opera bij mij op een site structureel crashte was bij versie 9 of een van de eerste 10-reeks.
Ehh, nee. Opera heeft een renderengine die ook hier steekjes laat vallen. Helaas gaat op dit vlak geen enkel renderengine vrijuit.
Klopt als een bus, geen engine is perfect, daarom stappen ze bij Opera ook over op Webkit, omdat hun engine niet met de tijd mee gaat op een tempo dat ze zouden willen. Maar in al m'n bezoeken aan websites heb ik met andere browsers ook maar een enkel probleem gehad, als deze 't prima deed in Opera. Uiteraard, IE uitgezonderd, want dat is (eigenlijk was) gewoon een ramp met de W3C support.

Ik hoop met jou dat we geen tweede IE tijdperk krijgen met Webkit, dat alles voor webkit geschreven wordt en that's it, de rest moet maar volgen. Maar gelukkig hebben IE en FF genoeg marktaandeel om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
Hero_of_Time schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 23:48:Ik hoop met jou dat we geen tweede IE tijdperk krijgen met Webkit, dat alles voor webkit geschreven wordt en that's it, de rest moet maar volgen. Maar gelukkig hebben IE en FF genoeg marktaandeel om dit te voorkomen.
En laten we eerlijk zijn: het marktaandeel van Opera was zodanig klein dat Presto op zo'n proces vrijwel geen invloed had kunnen uitoefenen. Presto open-source maken had ik nog wel en interessante optie gevonden, maar ik begrijp (vanuit bedrijfsperspectief) waarom hier niet voor is gekozen.

[ Voor 13% gewijzigd door Pimzm op 17-02-2013 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat laatste is zeker jammer, want de engine heeft/had veel potentie IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28
Graag even een test. Ik vind dat Opera wat vaak hapert de laatste tijd. Als ik bijvoorbeeld naar kieskeurig ga en ik open van een bepaald product 25 reviews in aparte tabs, dan loopt Opera vast. Bij IE gebeurt dit niet. Nu ben ik benieuwd waar dit aan ligt. Kieskeurig icm Opera? Opera? Heb overigens aantal weken terug nog een format en frisse instal gedaan, win7.

Iemand die dit ook eens wil proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-07 13:52
Tommy The Cat schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:23:
Graag even een test. Ik vind dat Opera wat vaak hapert de laatste tijd. Als ik bijvoorbeeld naar kieskeurig ga en ik open van een bepaald product 25 reviews in aparte tabs, dan loopt Opera vast. Bij IE gebeurt dit niet. Nu ben ik benieuwd waar dit aan ligt. Kieskeurig icm Opera? Opera? Heb overigens aantal weken terug nog een format en frisse instal gedaan, win7.

Iemand die dit ook eens wil proberen?
Ik had het sowieso bij Opera als ik +- 20 tabs open had staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan tabs openen wat ik wil, heeft geen invloed op de werking. Maar ik heb vaker gezien dat de Windows build slechter tegen bepaalde stress kan dan de Linux versie. Ik kan daarom geen oordeel geven. Ook gezien m'n uitbundige gebruik van tabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 23:48:
Nou, Safari ken ik dan niet, en Chrome alleen bij andere gezien en verder van horen-zeggen, maar als de render engine op z'n bek gaat, neemt 't bij deze twee, maar ook bij Firefox, de gehele browser mee. Bij Chrome zou alleen de tab moeten crashen en dat gebeurt ook vaak genoeg, precies wat ze hebben gemaakt. Maar het raakt nog wel eens een ander instabiliteitje waardoor 't in z'n geheel plat gaat. Dit heb ik met Opera nog niet meegemaakt in recente versies. Laatste keer dat Opera bij mij op een site structureel crashte was bij versie 9 of een van de eerste 10-reeks.
Ik heb het tot dusver ook alleen bij Safari en dan met name wanneer er iets met Flash of een wat technisch ingewikkeldere pagina moet gebeuren. Andere browsers zijn daarin gewoon wat stabieler. Dat crashen van de render engine is overigens iets wat echt zeer zelden is, vaak zijn het plugins en die worden tegenwoordig out of band gedraaid. Het grote voordeel: alleen de plugin crasht, de rest niet. Overigens heeft de manier waarop Chrome het doet ook zo zijn nadelen. Je hebt een enorme hoeveelheid processen die allemaal op zichzelf staan. Dat neemt doorgaans al wat meer resources in beslag en als het hoofdproces crasht kan dat de situatie opleveren dat je niet meer bij de rest van de processen kunt komen.
Uiteraard, IE uitgezonderd, want dat is (eigenlijk was) gewoon een ramp met de W3C support.
Eerlijk is eerlijk, dat gaat alleen op voor IE7 en eerder. Vanaf IE8 heeft men grote vooruitgang geboekt bij IE. Ik moet zeggen dat IE9 een zeer competente browser is wat ik bij IE10 gecontinueerd zie worden. De compatibility mode is bij de laatste voor sommige nukkige websites nog wel eens een handige uitkomst. Eigenlijk verbazingwekkend en super dat ze bij Microsoft de boel hebben weten te herpakken, dat moet ik ze wel nageven.
Ik hoop met jou dat we geen tweede IE tijdperk krijgen met Webkit, dat alles voor webkit geschreven wordt en that's it, de rest moet maar volgen. Maar gelukkig hebben IE en FF genoeg marktaandeel om dit te voorkomen.
Ik denk dat IE zich goed heeft weten te herpakken en Firefox is ook weer druk bezig. Je ziet dat ze bij Mozilla nu ook wat meer doen dan domweg een browser maken en releasen. Er wordt inhoudelijk goed gekeken naar waar men kwaliteit kan verbeteren omdat iets niet snel genoeg reageert, teveel geheugen slurpt, enz. Dat is een ontwikkeling die dan weer wel over mag slaan naar de rest :) Marktaandeel van IE en FF is in ieder geval genoeg om de boel staande te houden. Ik vraag me eigenlijk af hoeveel er nog te winnen valt qua features op render engine gebied. Als je kijkt naar de extensions en welke features er tegenwoordig in browsers worden gestopt zit het hem meer in het hele gebeuren rondom die render engine heen dan in die render engine zelf. Ik denk dat we daar de meeste concurrentie van mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Opera 14 beta for Android is out

Met WebKit inderdaad.

Verder een vernieuwde UI en nieuwe features.

Tweakers: Opera brengt eerste mobiele browser met Webkit-engine uit

[ Voor 32% gewijzigd door GeekK op 08-03-2013 08:22 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-06 15:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

GeekK schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:27:
Opera 14 beta for Android is out

Met WebKit inderdaad.

Verder een vernieuwde UI en nieuwe features,
Interessant. Ik draai hier nog steeds Opera Mobile 11.6.3, omdat alle nieuwere versies ineens veel trager waren geworden, inclusief met het zoomen en het pannen over webpagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Een paar berichten terug heb ik al geklaagd over het vastlopen van Opera bij het open hebben staan van meerdere tabs.

Maar eigenlijk is mijn ervaring in het algemeen de afgelopen maanden slecht. Opera loopt vaak vast (not responding), is traag met scrollen en traag over het algemeen. Enige extensie die ik nu nog draai is ImgTip, maar ook zonder extensies loopt 't niet goed. Nieuwe install maakt ook geen verschil. IE loopt als een trein. Draai win7, legale software, laptop is schoon.

Zijn er meer met deze klachten? Als 't nog even duurt stap ik over naar een andere browser. Zou jammer zijn, ik vind Opera top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Belooft veel goeds voor mij. Van m'n baas moet ik naar Windows op 't werk, dus ;w Debian. Aangezien ik niets anders ga gebruiken dan Opera heeft 't nog meer impact op m'n werk. M'n productiviteit zal al achteruit gaan puur voor 't feit dat ik naar Windows moet, maar met bovenstaande issues wordt 't nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Rumor: Opera 14 Desktop Coming Next Month:
No version 13.

Now here is something that should be taken with a huge amounts of salt, in fact, so much salt that you can get kidney stones.

Recently, we have received an anonymous tip that the very first public build of Opera 14 (with WebKit rendering engine) will be revealed next month, April that is.

On a side note, it looks like at least one of the Opera employees is already playing with the latest build as he recently tweeted:

Mucking around with Opera 14 desktop, seeing if I can select link text (much required, it seems

And one more thing, it looks like Opera is yet to decide on what to implement and what to leave behind:

The feature set for unreleased products is still undecided.

And now we wait.
toon volledige bericht
Nu maar hopen dat het geen vroege 1 april grap is..... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Laatst online: 15-07 19:08

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

EricJH schreef op maandag 01 april 2013 @ 01:26:
Rumor: Opera 14 Desktop Coming Next Month:
[...]
Nu maar hopen dat het geen vroege 1 april grap is..... :o
Zou best kunnen van versie 13. Bij Microsoft Office hebben ze hetzelfde gedaan, Office 2007 staat in de folder office12 en office 2010 in folder office14.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
IStealYourGun schreef op maandag 01 april 2013 @ 01:43:
[...]
Zou best kunnen van versie 13. Bij Microsoft Office hebben ze hetzelfde gedaan, Office 2007 staat in de folder office12 en office 2010 in folder office14.
Dat ze 13 skippen op gronden van bijgeloof geloof ik. Maar een alpha of beta in april zou fantastisch zijn maar een eerdere projectie ging uit van de zomer voor een eerste testversie,

Ik zag het volgende vlammende betoood samenvattend van wat Opera browser door elations :
Opera must not loose the qualities that have set it apart till now and that are the reason there is such a strong loyalty to it among core users. If that's gone, these core user group will loose the reason to keep using Opera as opposed to alternative browsers. Some new users may be gained, and Opera may compete with the likes of Comodo Dragon and SRWare Iron, but mere numbers don't tell the full story. Opera may even excel those, and it probably will, but if it looses the core users it will loose its heart and soul. It will lose its Opera-ishness and no more be the browser we so cherished that had many of us refer to it as *my* Opera.

My plea is, first of all, to find a way to keep Opera as CUSTOMIZABLE as it used to be. The worry about alienating writers relatively new Opera extensions should their work become incompatible is fine and good, but much more work was done by countless users to tailor-suit Opera to their and other users' requirements via its inbuilt scope for customizations. That's where the heart of Opera really beats! The care and concern for developers of extensions should be secondary to not alienating those countless users who, over a much longer period of time, expended a much larger total amount of time and effort to improve and personalize users' workflow and general Opera-experience building on nothing but Opera's inbuilt architecture. What about the tireless efforts of user like, just to give an example TAMIL. Will they become redundant, part of and applicable only to a bygone era? All the wonderful little enhancements to Opera's functionality in the form of tricks, tweaks, a wide variety of ingenious scripts, with bookmarklets and custom buttons and what not, enhancements in large numbers some of which are very special and ingenious indeed.

Existing extensions are fine and keeping their developers in good spirit is important, no doubt, but the existing extensions as such are not really that essential, even less considering the wealth of already existing Chrome extensions that will probably work with Webkit based Opera versions of the future. Existing exensions could be rewritten to fit a new architecture, but what will become of the vast treasure chest of previous user input to help themselves and others to put the stamp of their individuality on the Opera running on their systems, allowing even users with much less technical know-how to make it their very own, a unique, privatised version much closer to the ideal browser for their needs than any factory made version of any browser could possibly be. If that type of dedication and effort got lost in the course of the transition, everything is lost. The Opera that we cherished or even loved, will be lost to us. Please keep that in mind and foremost on the agenda.

Apart from this, there are other features or qualities users fear to loose, of course, and most of these have mentioned and elaborated on by much more expert voices than mine (I'm just a simple user). I'm less concerned than some about loosing the features for which there are already good Chromium extensions or that could be implemented by developing new ones.

In addition to user worries about feature loss, there is concern future Opera releases will share the weaknesses and annoyances of the other Webkit browsers (like the lack of MRU tabs support, text highlighting nightmares, poor download management, etc, just to name a few). I'll draw my hat and be most happy and if Opera find a way to improve the status quo and these concerns will be found to have no basis. But till then, I can only add my voice to those that have such concerns and say: "Me too!"

But, while there's a whole host of concern, the one central, most important and crucial point of them all is the question of configurability touched on first. So, for maximum clarity, and not least because hardly anyone is going to read through the whole comment anyway, I'll repeat it. even using capital letters, though I'm generally opposed to "caps shouting". But this issue is the crux for me, the litmus test of whether the new incarnation will be true Opera or just another Chromium clone. Even if you managed to become the best of them, which I believe you could - Opera always was something special - but you'd no more be "my" Opera. So therefore, hat whatever the compromises Opera will be forced to make to enable this transition , you must, PLEASE, DO everything humanly possible to NOT COMPROMISE ON CUSTOMIZABILITY! Please, KEEP ANYTHING THAT ALLOWS USER INPUT now ( interface, shortcuts, etc) AS CUSTOMIZABLE AS IT IS.

This was a heartfelt pleas. Thanks for reading.
toon volledige bericht
Ik vat wat Opera browser is soms heel kort samen als een Zwitsers zakmes. Opera heeft veel nuttige en wel doordachte functies in een standaardinstallatie. Waarbij er voor mij weinig extra nodig in de vorm van extensies of UserJS. Netjes uitgewerkt en efficient hard coded. Houd in gedachten dat Firefox pas sinds kort, na jaren, geheugenlekken door extensies aangepakt.

Extensies voor bijvoorbeeld mouse gestures in Firefox zijn volgens rapportages die ik zag not on par met Opera's standaardimplementatie hiervan. Ongetwijfeld zijn er meer voorbeelden van anderen die vergelijkbare ervaringen hebben....

Enfin, omdat ik wat lui ben quote ik mijn reactie op elations:
Opera is The Swiss Army Knife browser. It has sooo much functionality and customisability on offer straight from the box while at the same time being a fast browser. That is where Opera really shines.

Giving that up will alienate it's long term users (read ambassadors). Very little is being said about keeping functionality and only goes as far as a best effort promise. In the world of missions statements that does not come across as strong.

This feeds the underlying fear that Opera management is aiming for the bigger pond while hoping the sheer size of the pond will up Opera's turn over taking a more lazy approach of shirking and taking enough with competition at its most regressed level: narcissism of the little difference. In this scenario all browsers are pretty much the same, so the little difference there is will be advertised aggressively suggesting more difference than there is,
Kortom, ik ben niet geheel gerust op de commitment van Opera management op waar Opera zich gaat positioneren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

Heeft het skippen van 13 er niet mee te maken dat ze daar reeds mee bezig waren voordat ze besloten over te stappen naar Webkit?

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik zag op de blog van het Desktop Team twee Tweets van Haavard gequote:
Opera's goal is not to become anything to Chrome. Opera is supposed to stand on its own.
There will be differences in both UI and features even though we both run Blink.
En nu maar hopen dat het gerucht waar is dat er al in april een eerste test build voor de desktop gaat zijn... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Tommy The Cat schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 19:44:
Een paar berichten terug heb ik al geklaagd over het vastlopen van Opera bij het open hebben staan van meerdere tabs.

Maar eigenlijk is mijn ervaring in het algemeen de afgelopen maanden slecht. Opera loopt vaak vast (not responding), is traag met scrollen en traag over het algemeen. Enige extensie die ik nu nog draai is ImgTip, maar ook zonder extensies loopt 't niet goed. Nieuwe install maakt ook geen verschil. IE loopt als een trein. Draai win7, legale software, laptop is schoon.

Zijn er meer met deze klachten? Als 't nog even duurt stap ik over naar een andere browser. Zou jammer zijn, ik vind Opera top.
Ja. Ik ben teruggegaan naar 11.64. Geen vastlopers, geen problemen met veel tabs en weer gewoon snel. Maar omdat 12.5 final werd, deze versie ook even geprobeerd en het lijkt er gelukkig op dat de crashes voorbij zijn. Heb wel dat opera soms volledig uit beeld verdwijnt als ik een link klik, maar even later komt ie dan toch. Ben weer tevreden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Op de blog van het Destkop Team linkte iemand naar een presentatie van Andreas Bovens van Opera over de switch naar Blink, de nieuwe Opera voor Android: http://project4.tv/video/451 .

In de eerste 9 minuten zijn wat interessante uitspraken te vinden over Opera voor desktop. Ik quote mijn reactie hier die ik op de blog van het Desktop Team maakte met de interessante uitspraken:
Focusing engineering efforts more on innovative browser features which is Opera known for.

Opera will make their own browser UI. Opera already made contributions to Webkit and Chrome projects but is currently focusing on getting a product out first. Atter that they will contribute more to the engine and other parts like font, networking may be, graphics etc.

Opera is not going to be a skin on Chrome or a top layer on top of Chrome. There will be deeper integrations and changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Nu.nl: Opera klaagt ex-werknemer aan voor 2,6 miljoen euro
Browser-ontwikkelaar Opera sleept een ex-werknemer voor de rechter. Hij wordt voor 2,6 miljoen euro aangeklaagd wegens het vermeend doorspelen van bedrijfsgeheimen aan concurrent Mozilla.
Bron: The Next Web: Opera claims ex-employee took trade secrets to Mozilla, sues him for $3.4m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Dank voor dit pittige stukje nieuws. Waait er een nieuwe wind in Opera waarbij er agressiever Opera's intellectueel eigendom wordt verdedigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat klinkt als een vervelende zaak waarbij de vraag zal zijn wie nou de eigenaar is van het een en ander (zie artikel The Next Web). De ex-werknemer waar het om gaat lijkt te vinden dat het om spullen gaat die hij heeft bedacht in de periode toen hij niet voor Opera werkzaam was en dat hij ook duidelijk heeft aangegeven een deel daarvan met Mozilla te willen delen. Dat zal nog wel wat modder over en weer gooien worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Een paar tweets over het nieuwe Opera waaraan momenteel hard gewerkt word:
Van Haavard:
The new #Opera for Desktop will have "new, fresh features", "exclusive Opera functionality" and a native user interface
Van Bruce Lawson:
Having my socks rocked by Opera's gaming engine running 193 fps on Kindle Fire HD
Nieuws van de voor velen wat minder bekende kant van Opera. Leverancier van web functionaliteit voor OEM's:Opera to power new Samsung Blu-ray players

Heeft iemand nog interessante nieuwtjes of speculaties over de nieuwe Opera?

[ Voor 17% gewijzigd door EricJH op 20-05-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
EricJH schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:08:
Heeft iemand nog interessante nieuwtjes of speculaties over de nieuwe Opera?
Ik helaas niet, het is erg stil... ben erg benieuwd naar de nieuwe versie/features...en... bugfixes (dat is wel een ergernis). Hoop dat er snel enige duidelijkheid komt over een eerste alpha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Zie op Android wel de mobiele versie 14.0.1074.57453 binnen komen.
Flinke wijzigingen in het uiterlijk en de start van de nieuwe generatie Opera browsers.

http://my.opera.com/choos...oid-now-released#comments

[ Voor 20% gewijzigd door sambalbaj op 21-05-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
GeekK schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:24:
[...]
Ik helaas niet, het is erg stil... ben erg benieuwd naar de nieuwe versie/features...en... bugfixes (dat is wel een ergernis)
Er is sprake van dat er een 12.16 zou komen. Ik hoop dat deze de freezes aanpakt die schijnbaar uit het niets gebeuren..
Hoop dat er snel enige duidelijkheid komt over een eerste alpha.
De desktop versie staat gepland (oude planning) voor Q3. Misschien deze zomer een eerste alpha? 8)
sambalbaj schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 09:12:
Zie op Android wel de mobiele versie 14.0.1074.57453 binnen komen.
Flinke wijzigingen in het uiterlijk en de start van de nieuwe generatie Opera browsers.

http://my.opera.com/choos...oid-now-released#comments
Ook de Opera developer blog ODIN besteed aandacht aan de nieuwe Opera 14 for Android: Opera 14 for Android is out!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ram0n
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-07 13:05

Ram0n

Bierbrouwende nerd

EricJH schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 19:16:
[...]
Er is sprake van dat er een 12.16 zou komen. Ik hoop dat deze de freezes aanpakt die schijnbaar uit het niets gebeuren..
Ik betrap mezelf er steeds vaker op Chrome open te houden naast Opera vanwege deze freezes, die inderdaad totaal random lijken te zijn. Ontzettend irritant, mede doordat ik juist van Opera stabiliteit gewend ben.

Eigenaar/brouwer Milky Road Brewery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, ik heb nu twee weken Windows 8 op 't werk en heb hierop, net als thuis met Linux, geen enkel probleem met freezes. En ik gebruik Opera best intensief, het staat altijd open en is de enige browser die ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Op mijn netbook lijken ze iets vaker voor te komen dan op mijn desktop. Beiden draaien Windows 8. Ze houden langer aan op mijn netbook die dan ook belangrijk minder krachtig is dan mijn desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Zit nou een dag te werken met Opera 14 op Android en erg overtuigd ben ik niet. Vind het ook geen final versie, meer een eerste rc. Op m'n HTC Incredible S is de eerste ervaring:

* In tegenstelling tot Presto wordt alles nu wel in 1 keer volledig geladen
* Sneller is het echter niet.
* Wat vooral mist is een flink stuk instelbaarheid.
* De nieuws verzamelaar ''ontdekken'' is aardig, vraag me alleen af of dat ook op je eigen historie gebaseerd is en een echte vervanger voor een nieuwssite wordt het denk ik niet
*Storend is wel dat Flash niet ondersteund wordt
*Ook die oranje kat van de ''oeps er gaat wat mis'' pagina irriteert en die pagina heb ik al meermaals gezien
*Bij zoomen blijft tekst wel erg lang blurrig voor het eens scherp wordt.
* Nieuwe snelkiezer was vooral optisch even wennen, maar is verder wel ok.
*Qua tabs wel een hoop verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Wordt sans-serif tekst ondertussen al als sans-serif weergegeven, of nog steeds serif? Dat vond ik vrij irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb dus een gigantische hekel gekregen aan Opera en sinds de laatste nieuwe update op Android (14 ofzo) ben ik het zat, ik wil iets anders. Het linken is voor mij erg belangrijk (inclusief bookmarks, die ze eruit hebben gehaald bij de nieuwste update?!) en een plug-in zoals Ghostery wil ik blijven gebruiken. Kan dat met Firefox ook? Dan kan ik eindelijk van Opera af.

Oh en heeft iemand de .apk van de vorige versie 12 nog? Dan kan ik nog even in de overgang.

[ Voor 8% gewijzigd door Verstekbakker op 22-05-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik heb nog de .apk van 11.5.3, toen de UI nog "vlot" werkte. Sindsdien is alles veel trager geworden, daarom dat ik ben teruggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
ftp://ftp.opera.com/pub/opera/android/mobile/1210

Alles is hier te vinden. Gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Op de blog van Desktop Team linkte iemand naar een interview met een Opera medewerker (Mike Taylor): http://player.fm/1ZwnD#t=10m18s .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik ben sinds kort over op Opera. Was jarenlang een overtuigd Firefox-gebruiker, maar die lijkt ondanks de vele projecten die lopen steeds trager te worden. Ik had er ook steeds vaker last van dat sommige dingen opeens niet meer werkten of vastliepen.
Mijn ervaringen zijn tot nu toe erg goed, weinig problemen gehad en de hoeveelheid extensies valt erg mee (in positieve zin, dacht altijd dat ik daarom Firefox zou missen, maar Opera blijkt er ook veel te hebben).

Ben ook wel benieuwd naar de nieuwe versie met Blink. Als web-developer vond ik Opera altijd al erg fijn vanwege de fantastische ondersteuning voor webstandaarden, en ik ben benieuwd of dat nu nog beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Google Play: Opera Mobile Classic [Opera Mobile 12.1.4]. Voor de liefhebbers. ;)

Bericht van Opera-medewerker:
Today we have released Opera Classic, which is just a rebadged version of Opera Mobile 12.1.4

Opera Classic can be downloaded from Google Play (here) and you can install it alongside of Opera 14.

[ Voor 8% gewijzigd door GeekK op 26-05-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mooi nieuws. Ik heb 1x de nieuwe Opera gebruikt en het reageerde voor geen meter. Retetraag, zoomen wilde niet, link tappen deed 't af en toe en scrollen was ook een drama. Wat ik wilde doen, heb ik maar via Opera Mini gedaan, want dat werkte tenminste. Zal later vandaag eens kijken hiernaar en deze installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
gelukkig, erg blij mee en het bevalt meteen weer prima.

Onwerkbare beta versie dat webkit ding. Zat me al op een alternatief te orienteren, dus net op tijd eigenlijk die classic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Net ontdekt dat de laatste update zelfs niet compatibel is met mijn HTC Desire. -_-
Ik mis Jon.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Oudere versie stond natuurlijk ook gewoon in het archief en op de downloadsite, maar denk dat het goed is dat ze hem ook zo aanbieden - gemakkelijker te vinden.

Gebruik zelf trouwens geen Android (heb zelfs geen mobiel :o), maar de problemen lijken inderdaad fors. Maar wel erg vreemd dat ze blijkbaar niet goed genoeg op verschillende toestellen hebben getest? Weer iets dat te snel uitgebracht is. Hopelijk gaan ze met de komende (mobiele) versie iets voorzichter te werk...

PS. zie verder ook deze post op Opera News. Verder is er nog een labs-versie met Presto van 3 april met ondersteuning voor extensies.

[ Voor 22% gewijzigd door GeekK op 26-05-2013 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
http://my.opera.com/choos...on-of-opera-available-now

Een nieuwe Next build van Opera met de Webkit engine is beschikbaar. Ziet er echt totaal anders uit en ze hebben er een boel dingen uitgesloopt van wat ik zo snel kan zien. Mail heeft nu z'n eigen client, urlfilter/javascript/edit site preferences lijkt weg te zijn. IRC, torrents, side panel lijken ook allemaal weg...

Opera mail is heel vreemd. Het lijkt precies de oude Opera, maar dan al het andere eruit gesloopt. Ik vind dit toch erg jammer dat ze dit op deze manier gedaan hebben. En het is niet dat ik de mail client uit Opera nu zo goed vond dat ik deze als standalone wil gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door tarlitz op 28-05-2013 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Het is maar de vraag hoe representatief deze sneak is voor de final versie, maar ik mis in elk geval een hoop shortcuts. Zelfs control+z om een gesloten tab terug te openen werk niet eens. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-07 21:43
Het is een skin voor Chromium...

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Ik ben ook niet erg enthousiast over deze versie. Zoals ik hierboven al heb gezegd ben ik sinds kort helemaal over op Opera, en die keuze was juist omdat ik in Chromium het gevoel heb te weinig opties te hebben. Nu heeft Opera precies hetzelfde. En de nieuwe Dragonfly werkt ook minder goed, vind ik. Alle iconen zijn verdwenen en in plaats van tabs zijn ze over gegaan op een accordeon.
Ik hoop dat dit maar een snapshot is dat ze nog heel erg gaan aanpassen. Hoewel dat tegenwoordig wel vaker wordt geroepen bij browsers lijkt dit toch best wel op Chrome/Chromium.

En die Opera Mail is ook heel gek, net als tarlitz al zegt. Het is net Opera 12, maar dan alleen met mail. Terwijl volgens mij het handige aan de mail was, dat deze in de browser was ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lighter, brighter, and with the addition of a search box
What the!? Brighter? Ik wil 't juist donker hebben omdat 't prettig is voor de ogen. Nu lijkt 't erop dat ze Office 2013 na gaan doen met de kleuren, alles zo fel mogelijk zodat je je ogen brand, of met een zonnebril achter je computer moet zitten (of natuurlijk de brightness op 0 zetten 8)7).
En search box nieuw? The hell, dat is al jaren standaard geweest en is het nog steeds. Sterker nog, ze hebben zelfs nog 'geadverteerd' dat je direct vanaf de adresbalk kan zoeken en dan gaan ze er nu weer een apart veld van maken?

Volgens mij weten ze bij Opera niet wat ze nou willen, en voornamelijk dat de community/hun gebruikers willen.

Bij het commentaar staat ook dat je nu mappen hebt in je speed dial. Ja, laten we de snelheid uit speed halen |:( Mail is nu ook losgetrokken, iets wat juist erg prettig is aan de huidige builds, mail IN de browser gebouwd. Hoe kan 't dan 'on popular demand' zo losgetrokken worden? Als het echt deze slechte kant op gaat, is de 12.x versie de laatste die ik installeer en net zo lang blijf gebruiken totdat de dependencies op m'n Linux systeem niet meer willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
Deze versie heeft absoluut minder features dan de vorige, maar laten we niet vergeten dat het nog maar een snapshot is van de allereerste Chromium-versie van Opera. Versie 14 is immers geen doorontwikkelde Opera 12, maar meer een nieuw ontwikkelde browser. En hoewel ik sommige functies wel mis ben ik wél enthousiast over deze versie: als Opera deze versie goed doorontwikkelt kan dit een hele fijne browser worden. Want er zitten toch weer nieuwe handigheidjes in die ik erg leuk vind:
- Stash
- Speed dial folders
- Speed dial button (ipv homebutton)
- op OSX: Sluitknop aan de linkerkant

Wat ik hoofdzakelijk mis op dit moment:
- Tab stacking
- Aanpasbaarheid (weg met die veel te grote zoekbalk op mijn Speed Dial!)
- Tab previews
- Menuutje om laatst gesloten tabs te heropenen
- Downloads in een tab
- Aangepaste zoeksleutels

Verder als reactie op een aantal posts hierboven: je laatst gesloten tab heropenen gaat met Shift-CMD-T / Shift-CTRL-T. Ik neem aan dat die snelkoppeling wel weer aan te passen is naar ctrl-z. Dragonfly stelt op dit moment nog niet zoveel voor (is gewoon de Chrome web inspector), maar toen de overstap naar Chromium aangekondigd werd verscheen er ook een vacature op de website voor een developer voor Dragonfly. Ik hoop van harte dat ze Dragonfly op het oude niveau krijgen, want dat was één van de mooiste features van Opera voor mij.

Edit: uit de reacties van de developers op de Desktop blog blijkt ook wel dat een hoop van de functies die wij missen gewoon weer terug gaan komen.
Tab handling is a signature strength of Opera and you should expect us to improve significantly here over time, we don't aim for second place

[ Voor 10% gewijzigd door Pimzm op 28-05-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Het volgende klinkt wel niet echt positief:
Other features missing from the first release of Opera based on Chromium will be evaluated and potentially re-instated in future releases.
Again: "Ik mis Jon"

Ik snap sowieso niet wat developers zich bezielen om allemaal chrome clones te maken. FX gaat net het zelfde te doen: "So you have more space for the content." Begin jaren 2000 had ik een resolutie 800x600 en toen had ik ook voldoende plaats voor mijn content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
  • Laatst online: 21-07 21:02
Er ontbreken veel features, maar de nieuwe browser loopt in ieder geval erg vlot en ziet er veelbelovend uit. Als ze tóch een aantal veel gevraagde features (zoals een volledig aanpasbare UI) herimplementeren heeft de browser absoluut bestaansrecht naast de grote 3. Je merkt absoluut het verschil in snelheid met versie 12, dus dat gaat helemaal de goede richting uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

HuRRaCaNe schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 14:19:
Er ontbreken veel features, maar de nieuwe browser loopt in ieder geval erg vlot en ziet er veelbelovend uit. Als ze tóch een aantal veel gevraagde features (zoals een volledig aanpasbare UI) herimplementeren heeft de browser absoluut bestaansrecht naast de grote 3. Je merkt absoluut het verschil in snelheid met versie 12, dus dat gaat helemaal de goede richting uit :)
Voor mij gaat het niet om de veel gevraagde features, maar ook om de details. Stomme zaken zoals een slash om te zoeken (en neen, dat is niet het zelfde als ctrl+f). Standaard gedrag om iets ongedaan te maken met ctrl+z. Net het enorm aantal features zorgde dat ik ooit opera heb gekozen. Als ik iets minimalistisch wil, dan neem ik wel links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
na het debacle met de Android versie vorige week, waag ik me er voorlopig even niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Het is ook nog maar de eerste preview-versie. Het is nu volgens mij Chromium waar ze een Opera-label hebben opgeplakt, met wat nieuwe features (zoals Stash). Ik denk dat ze nu weer zaken uit Opera er in gaan stoppen. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat het zoals het nu is een nieuwe Opera wordt. Als dat zo is, dan blijf ik bij versie 12 (waarom het trouwens versie 15 is, is me ook een raadsel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Ja, 't is afwachten, deze versie is nog wel erg bare bones. Inderdaad zullen features toegevoegd worden, maar welke....? Mail is nu afgescheiden van de browser zelf, wat ik enorm jammer vind, op z'n zachtst gezegd... :/

Zelf gebruik ik mail (gaat dus weg als geïntegreerde feature), rss (snelle updates zonder in te moeten loggen op google reader*) en chat (ook heel makkelijk). Is maar zeer de vraag of de laatste twee nog native ondersteund worden, ipv met extensies.

Webkit rendert wel veel sneller dan presto op mijn pc, maar dat was te verwachten (chrome is ook sneller hier).

edit:
Pimzm schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:05:
En hoewel ik sommige functies wel mis ben ik wél enthousiast over deze versie: als Opera deze versie goed doorontwikkelt kan dit een hele fijne browser worden. Want er zitten toch weer nieuwe handigheidjes in die ik erg leuk vind:
- Stash
- Speed dial folders
- Speed dial button (ipv homebutton)
Ja, vind ik ook positieve features.

Maar wat betreft bookmarks:
Haavard (@opvard):"The new Speed Dial with folder replaces bookmarks."
Hoop het toch niet... :/
Wat ik hoofdzakelijk mis op dit moment:
- Tab stacking
- Aanpasbaarheid (weg met die veel te grote zoekbalk op mijn Speed Dial!)
- Tab previews
- Menuutje om laatst gesloten tabs te heropenen
- Downloads in een tab
- Aangepaste zoeksleutels
Deze laatste dingen zullen ook nog wel komen (zie ook je eigen edit).

* wil niet ingelogd blijven op google reader ivm tracking, ook al gebruik ik Ghostery. Nog geen goede vervangende webreader gevonden..

[ Voor 96% gewijzigd door GeekK op 28-05-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Eerste indruk is dat het inderdaad bare bones is.

Ik mis:
  • toggelen met een tab (klik op tab en de vorige tab wordt actief (ik weet nooit van welke tab ik kwam... :D )
  • mouse flips; gebruik muisknoppen om voor en achteruit door de geschiedenis te gaan (ik kan bijna niet zonder)
  • progress bar als pop up onderaan
  • Link maar daar wordt aan gewerkt
  • kan bookmarks niet importeren?
  • opera:config
Ik kan met z en x (9.2 keyboard shortcuts) door de browser geschiedenis navigeren. Deze staan niet op de help pagina. Weet iemand of er meer van de oude shortcuts beschikbaar zijn?

Weet iemand of Opera 14 pagina's herlaad als je terug gaat naar vorige pagina? Het is moeilijk te zien.
Aardigheidje: opera://bookmark-importer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuRRaCaNe
  • Laatst online: 21-07 21:02
EricJH schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:26:

Weet iemand of Opera 14 pagina's herlaad als je terug gaat naar vorige pagina? Het is moeilijk te zien.
Aardigheidje: opera://bookmark-importer .
Op de vorige knop drukken gaat zeker niet de pagina volledig opnieuw laden. Wat ze er wél mee doen kan ik niet meteen zeggen. Sowieso dat de pagina zo goed als meteen opnieuw gerendered wordt, maar het helpt uiteraard dat zowat de hele pagina al gecached is. In Opera 12.X lijkt het nét iets sneller te gaan. Aan het icoontje in de tab kan je afleiden dat de pagina stiekem wel geladen wordt op de achtergrond. Dat heb je niet in Opera 12; natuurlijk hangt dat ook volledig af van hoe ze dat laad-icoontje geïmplementeerd hebben.

Ik meen me te herinneren dat ze deze feature niet zo even kunnen implementeren op de Blink engine, omdat Presto heel flexibel was en dit soort toestanden wél toeliet, terwijl het veel ingewikkelder ligt bij Blink.

[ Voor 12% gewijzigd door HuRRaCaNe op 28-05-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik mis:
  • toggelen met een tab (klik op tab en de vorige tab wordt actief (ik weet nooit van welke tab ik kwam... :D )
  • mouse flips; gebruik muisknoppen om voor en achteruit door de geschiedenis te gaan (ik kan bijna niet zonder)
  • progress bar als pop up onderaan
Ctrl+Tab ftw! Of rmb+scrollwiel.
De progressbar en mouse flip zijn zeker mooie functies. 'T zou echt kut zijn als die er niet meer in zitten straks.
Ik kan met z en x (9.2 keyboard shortcuts) door de browser geschiedenis navigeren. Deze staan niet op de help pagina. Weet iemand of er meer van de oude shortcuts beschikbaar zijn?
1 en 2 voor naar tab links/rechts gaan. Gebruik ik heel veel. Ik heb verschillende fora van GoT open staan en doe dan snel 2 + F5 om er doorheen te bladeren. Maar deze twee werken niet meer ondanks dat ik m'n key config uit Linux heb meegenomen naar Windows. Ik heb zelfs de optie aangezet voor single key navigatie. Ook z en x doen 't niet, terwijl die in Linux 't wel deden. M'n aanpassingen (ctrl+q sluit niet, maar geeft access menu weer) heb ik weer wel, dus ik weet dat ik m'n eigen config heb.

Ik heb zelf Opera Next niet geïnstalleerd en dat zal ook niet gebeuren. Er is geen Linux versie en Windows gebruik ik puur zakelijk en hier moet ik al elke dag Opera opnieuw starten omdat hibernate niet werkt (gaat er wel heen, maar geeft error bij terugkomen in logboek). En mensen maar zeggen dat Linux problemen heeft met power management zoals sleep en hibernate 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Hero of Time schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:52:
[...]

Ctrl+Tab ftw! Of rmb+scrollwiel.
Die ken ik maar zijn ook niet in de nieuwe Next. Maar het toggelen van een tab is voor mij onmisbaar. Dat zit zo in mijn systeem. Het is zo verdomd handig om op een tab te klikken en terug te gaan naar de vorige tab. Ik vergeet altijd van welke tab ik kom. :X
De progressbar en mouse flip zijn zeker mooie functies. 'T zou echt kut zijn als die er niet meer in zitten straks.
Dat zijn van die kleine sieraden waarvan er zoveel in Opera zitten.
1 en 2 voor naar tab links/rechts gaan. Gebruik ik heel veel. Ik heb verschillende fora van GoT open staan en doe dan snel 2 + F5 om er doorheen te bladeren. Maar deze twee werken niet meer ondanks dat ik m'n key config uit Linux heb meegenomen naar Windows. Ik heb zelfs de optie aangezet voor single key navigatie. Ook z en x doen 't niet, terwijl die in Linux 't wel deden. M'n aanpassingen (ctrl+q sluit niet, maar geeft access menu weer) heb ik weer wel, dus ik weet dat ik m'n eigen config heb.
1+2 gebruik ik ook deel van de tijd en zijn helaas niet in de nieuwe Next. Ik gebruik de 9.2 keyboard shortcuts in Windows. Ik heb geen idee hoe het meenemen van shortcuts tussen Linux en Windows werkt... :|

Ik zag recent ergens een commentaar dat het sorteren van bookmarks in Opera zo fijn werkt in vergelijking met FF en Chrome. Gelukkig was er een gelovige die kwam vertellen dat er extensies voor beide browsers zijn om het sorteren van bookmarks beter te maken. :o Zoiets zou standaard functionaliteit moeten zijn in mijn wereldbeeld. Mompelt iets van paard achter de wagen.... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Ik kan zelf zo snel geen lijst vinden van de '9.2 Compatible shortcuts'-template, die je kunt kiezen onder Voorkeuren > Geavanceerd > Sneltoetsen. Heb je die gekozen als template?

Je kunt de Single-key shortcuts aanzetten. Deze bevat de "populairste shortcuts" van 9.2. De link bevat ook een lijst van die shortcuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
GeekK schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:50:
[...]

Ik kan zelf zo snel geen lijst vinden van de '9.2 Compatible shortcuts'-template, die je kunt kiezen onder Voorkeuren > Geavanceerd > Sneltoetsen. Heb je die gekozen als template?
Die heb ik ingesteld staan in Opera's voorkeuren. Ik bedacht me dat ik nog een url had met de lijst van de twee shortcut systemen: http://snapshot.opera.com/950a1-keyboard.html
Je kunt de Single-key shortcuts aanzetten. Deze bevat de "populairste shortcuts" van 9.2. De link bevat ook een lijst van die shortcuts.
Dank u. Ik heb deze altijd aan staan maar moet bekennen dat ik dat niet wist. Zoals de door jouw gelinkt pagina zegt:
Opera 9.5 disables the following single-key shortcuts, which were enabled by default in Opera 9.2 and previous. To re-enable these shortcuts, check the box marked "Enable single-key shortcuts" in Settings > Preferences > Advanced > Shortcuts.
Er is hoop voor de Linux gebruikers:
We’re not releasing a Linux version today. It is an important market for us, and we are still working on it.
Bron.

[ Voor 10% gewijzigd door EricJH op 29-05-2013 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
tarlitz schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 08:26:
http://my.opera.com/choos...on-of-opera-available-now

Een nieuwe Next build van Opera met de Webkit engine is beschikbaar. Ziet er echt totaal anders uit en (...)
Kijk aan! Net even wat getest en deze nieuwe build voelt snel aan. Presteert wat dat betreft beter dan 12.15.

Zie ook dat ik nu met mijn trackpoint direct horizontaal kan scrollen. Het kan in tegenstelling tot 12.15 op bepaalde websites ook mijn trackpoint-turboscroll aan; ik heb af en toe de neiging om heel snel op en neer te scrollen.

Belooft voor mij dus een plezierige nieuwe Opera-versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Bye bye bookmarks:
The new Speed Dial with folder replaces bookmarks.
Haavard op Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

EricJH schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 04:32:
Bye bye bookmarks:
[...]
Haavard op Twitter.
Ik hoop dat ze daar nog van gaan afstappen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rmeWtg7p6fCElfiPLNZc63fy/full.png

En aan de reply,s te horen op twitter, ben ik niet de enige. Doorgaans gebruik trouwens de sidebar voor mijn bookmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Top 3 wat je mist, goh, ehm, iets als dit?
1) Alles
2) Alles
3) Al gezegd, alles?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Hopelijk het begin van de terugkeer van het volledige Swiss Army Knife. }:O

Aan de andere kant. Het was geloof ik aangaande bookmarks dat er werd betoogd dat statistieken lieten zien dat het "niet veel gebruikt" wordt (vgl start menu in Windows 8?). Als dat de nieuwe lijn wordt dan moeten we vrezen dat een heleboel nuttige functies niet terugkeren omdat weinig mensen een specifieke functie gebruiken. Maar het mooie aan Opera is nu just dat er zoveel in, aan en op zit dat het voor een breed scala aan gebruikerswensen voldoet. Dat is wat Opera onderscheidt; haar Unique Selling Point...

Mompelt iets van of hoe statistiek multifunctionaliteit om zeep helpt en nodeloos uniformeert.... :X :? 8)7 |:( :r

[dream mode]Ooit keert ridder Jon op zijn witte paard terug met zijn schatten verdient met aandelenhandel en start een open source browser op basis van Presto.... :o [/dream mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Ik kan me voorstellen dat ze een functie schrappen die niet veel gebruikt wordt als het enorm veel werk kost om het te behouden. Maar bookmarks zijn toch zoiets elementairs... Veel simpeler dan een lijst urls kan bijna niet. Ik moet toegeven dat ik voor m'n veelbezochte websites speed dial echt ideaal vind, maar ik bookmark bijna alles, alleen al om het feit dat ik er dan later via de adresbalk sneller bij kan. Echt onbegrijpelijk!

Ik heb gister maar vast firefox ingesteld, en met wat addons is het best goed te doen. En ik moet stiekem toegeven dat de bijkomende compatibiliteit met websites wel erg fijn is :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
tarlitz schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:23:
Ik kan me voorstellen dat ze een functie schrappen die niet veel gebruikt wordt als het enorm veel werk kost om het te behouden.
Dat was nooit een probleem. De grootste problemen die Opera naar zeggen had was met de weerbarstigheid van het web (websites die experimentele HTML 5 gebruiken (die dus nog niet klaar is in browsers anders dan Chrome/Webkit en zo compatibiliteit met browsers afbraken) en het onderhouden van een eigen engine. Veel functies zitten er al jaren in zonder dat er iets aan gewijzigd is dus dat telt ook al niet als argument.

Het is precies dat type oogklep, en het onvermogen van hoger opgeleide want verstandige mensen zelfs maar de assumptie toe te laten dat er oogkleppen zouden kunnen zijn, dat de trouwe gebruikers van Opera (sommigen gaan terug tot versie 3) zorgen baart.

Opera's unique selling point is nu juist de grote verscheidenheid aan functies en aanpasbaarheid. Dit vervangt een heleboel extensies en is efficiënt gecodeerd omdat er geen overhead in de vorm van een extensie framework tussen zit.
Maar bookmarks zijn toch zoiets elementairs... Veel simpeler dan een lijst urls kan bijna niet. Ik moet toegeven dat ik voor m'n veelbezochte websites speed dial echt ideaal vind, maar ik bookmark bijna alles, alleen al om het feit dat ik er dan later via de adresbalk sneller bij kan. Echt onbegrijpelijk!
Gelukkig zit het ook in Opera's geschiedenis te luisteren als er veel protest is. Dus daar hoop ik maar op maar met de nieuwe wind bljift het toch afwachten.

Sprekend over bookmarks. Laatst klaagde iemand over dat in FF en Chrome zo'n rommeltje is en lastig is in te delen. Kwam er een reactie van een gelovige op dat er daarvoor in FF en Chrome extensie bestonden. In Opera zijn bookmarks gewoon standaard al zeer functioneel. Dat laatste is het mooie aan Opera: het is standaard al zeer functioneel.
Ik heb gister maar vast firefox ingesteld, en met wat addons is het best goed te doen. En ik moet stiekem toegeven dat de bijkomende compatibiliteit met websites wel erg fijn is :$
Graag wijs ik erop dat pas dit jaar, 10 jaar nadat FF populair werd, er problemen met memory leaks t.g.v. extensie(lees performance problemen) zijn opgelost en dat extensies plegen te breken bij versie updates.

Zeker is het mogelijk Opera functionaliteit via een lading extensies ook in andere browser te verkrijgen. Ervaringen van ervaren gebruikers leren dat het werkt maar niet zo lekker en soepel en missen soms toch functionaliteit als in Opera en dat is dan weer reden om terug te komen bij Opera.

Wat is er mis om een grote hoeveelheid nuttige functies hard coded aan te bieden? Het is prettig voor de gebruiker om in de loop van de tijd nuttige functies te vinden. Het is efficiënt geschreven en kost belangrijk minder systeem capaciteit.

Ik deed laatst onderhoud op een 11 jaar oude Acer Ferrari laptop, in die tijd geen kinderachtig systeem. Chrome en Firefox zonder extensie liepen zwaar en log. Opera, inclusief de overdaad aan hard coded functies, liep het lichtste. Ik heb mijn oom en tante dan ook aangeraden Opera te blijven gebruiken.

Extensie zijn prima en een goede aanvulling op wat de oude Opera browser al doet. Toch blijf ik de oude Opera benadering trouw. Zorg voor veel nuttige efficiënt geschreven functies en aanpasbaarheid als standaard, en , functionaliteit met daarboven op een extensie framework.

Helaas zitten we met de nieuw engine vast aan de technische draak van ieder tab in een eigen proces. Dat vreet capaciteit. De belangrijkste reden dat een pagina vastloopt zijn plugins. Het is veel efficiënter plugins in aan apart proces te draaien dan om ieder tab in een apart proces te draaien. Architectuur van op hol geslagen techneuten voor wie enkel telt wat het meest fancy en nieuw is. Technici zijn niet altijd rationeel bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Ik ben het totaal met je eens. Ik had ook liever gehad dat alles geintegreerd was in Opera 15 zoals het nu is. Dit is ook de reden waarom ik destijds Opera ben gaan gebruiken. Met name geintegreerde Mail, RSS, urlfilter, gestures etc waren echt een verademing.

Helaas is is dit er allemaal uitgesloopt en ik ga geen uitgeklede browser gebruiken en wachten tot alles wat ik wil erin zit. Het is nu in ieder geval duidelijk waar Opera naar toe wil. Opera Next is een totaal andere browser. Ben het met je eens dat ze vaak luisteren naar de community, maar alles inbouwen gaat niet wel een tijdje duren. Prima dat jij de Opera-benadering trouw blijft, maar als Opera mij niet meer kan bieden wat ik nodig heb, dan ben ik weg. Over een aantal versies zal ik weer eens kijken of het wat is, maar tot die tijd biedt FF een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik ben tezeer gehecht aan een aantal typische Opera handigheheden. Dus tot nader order blijf ik 12.15 gebruiken daar de sites die ik het meest bezoek gewoon werken en blijf met belangstelling volgen waar het nieuwe Opera heen gaat.

Keeping fingers crossed...

[ Voor 6% gewijzigd door EricJH op 30-05-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

* Hero of Time joins EricJH. Ik gebruik Opera al sinds versie 6 en 't blijft een geweldige browser. Ik zou niet weten wat ik moet gebruiken als alle handigheden die ik nu gebruik weg zouden vallen. Het zijn er te veel om zo even op te noemen, want ik ga er geheid een paar vergeten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben zelf ook echt addicted opera user... maar ze maken het me de laatste tijd wel erg lastig. Enorme problemen met het geheugen. Opera die gewoon 3 GB van de 4 in gebruik neemt met 5 pagina's open etc.
Google sites die niet functioneerde op het moment dat je was ingelogd etc. Heb de beta en ja, het werkt weer snel maar....
- waar is mijn mail client!!! ( ja ik heb hem ook los gedownload, maar dan toch... moet ik 2 programma's draaien ipv 1 en dus opstarten etc. Gewoon onhandig!
- Gestures en tabs stacking etc etc...
- gewoon te veel features die er nu zijn uitgesloopt die opera zo handig maakte!

Als ze nou de laatste build gebruikte met belangrijkste features er weer in ... dan ben ik weer verkocht!!

ps. bestaande mail client kan niet in de nieuwe browser worden gestopt ipv andere taal etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Hero of Time schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 22:58:
* Hero of Time joins EricJH. Ik gebruik Opera al sinds versie 6 en 't blijft een geweldige browser. Ik zou niet weten wat ik moet gebruiken als alle handigheden die ik nu gebruik weg zouden vallen. Het zijn er te veel om zo even op te noemen, want ik ga er geheid een paar vergeten :P.
Ik sinds versie 7; dat is dit jaar 10 jaar.

Ik zag nog een grappige smiley op één van de Opera blogs: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NlF2mFQ.gif

Edit: heb een kleine wijziging bij de troubleshooter in the start post gemaakt. Punt 1 is aangepast:
1. Wis je cache en prive-gegevens en herstart Opera
Opera Next 15 update:
As we announced yesterday we are going to be releasing more frequently, and here is the first one! Opera Next has been updated to address several of the most popular crashes plus many more fixes.

You can either download the build below or autoupdate should kick in soon and you be on the new version next time your restart.

Please keep sending in your feedback.

Download
Opera Next for Windows
Opera Next for Mac

Highlights

Chromium updated to 28.0.1500.29
Startup crash for some proxy users
Crash and stability issues
toon volledige bericht
Straefer, probeer eens de stappen uit de troubleshooter van de topic start.

Voordat je Opera opnieuw installeert maak dan eerst een back up van de bestanen met de diverse instellingen etc van Opera uit de profiel mappen: http://help.opera.com/Windows/12.10/en/backup.html .

Als de schone installatie het probleem oplost zet dan één voor één de bestanden terug. Dat is om te zien of een beschadigd Opera systeembestand het probleem veroorzaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door EricJH op 31-05-2013 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Wat denken jullie van de volgende analyse. Het idee kwam tot mij toen ik net wat verder nadacht in een antwoord in Poll: What do you think about Opera switching to WebKit? op de blog van Haavard:

[...]

[...]
Actually, the old Opera is known to be very strict in following the html standards. I have seen various posts by web developer who prefer to code a site in Opera because then they get the code right and it is pretty easy to adapt for other browsers then.

However, Webkit/Chrome started introducing experimental html 5 tags with their own prefixes. Which in turn got used by web sites while at the the same the sites excluded other browsers (which also are working on getting html 5 in but following a different path) by not providing decent non experimental html. A practice seen in the past when IE 6 had it's prime. It's a wild wild web out there.

HTML 5 is almost final now; it's basically in the RC phase. Google promised to start deprecating the use of browser specific tags (webkit.borderradius etc) and to never go down path that again.

Coming to think about it. With HTML 5 tags being officially defined now Opera's move to Blink becomes even more strange. All they had to do was hang on a bit more.

This makes me wonder if there is another reason, rather than having a hard time to put up with the web, to make the switch. May be the engine development lacked good leadership and the management people saw their chance to use that as leverage to jump ships so they can follow the crowd. However they are forgetting lot's of players are jumping that same ship which may make it a hard place to get market share.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De strictheid is ook een van de redenen dat ik Opera gebruik. Als een site in Opera niet degelijk uitziet, weet je dat je met een knoeier te maken hebt, of een luilak. Ik heb 't eerder aangegeven, maar bijenkorf.nl is door een stel prutsers gemaakt, want ze hebben de opacity van body op 0 staan, je ziet dus geen zak. Alle andere browsers negeren dat, want er is in geprogrammeerd dat 't een blanco pagina zal geven.

En nu gaat Opera dus de 'help de luie programmeur'-kant op met Blink. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
hopen op een presto fork dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Moet dat wel open source gemaakt worden, en hopelijk gebeurt dat ook, maar realistisch gezien niet. Opera zal de fork niet zelf onderhouden, dat is iig zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Ik kwam een aardige wiki tegen op reddit waar gebruikers alle aangekondigde/gerumourde/afgeschreven features bijhouden: http://operabrowser.wikispaces.com/Features#cite_note-15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
EricJH schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 01:21:
[...]

Straefer, probeer eens de stappen uit de troubleshooter van de topic start.

Voordat je Opera opnieuw installeert maak dan eerst een back up van de bestanen met de diverse instellingen etc van Opera uit de profiel mappen: http://help.opera.com/Windows/12.10/en/backup.html .

Als de schone installatie het probleem oplost zet dan één voor één de bestanden terug. Dat is om te zien of een beschadigd Opera systeembestand het probleem veroorzaakt.
Heb al mijn hele pc geformatteerd en had geen succes. Clean opera install..
Misschien ligt het aan de 3000 mailtjes die erop staan maar dan nog... Probleem lijkt zich echt met sites voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

3000 mailtjes, dat zou 't niet moeten zijn, want dat staat idd los van sites lezen, en ik zou er dan ook last van moeten hebben op 't werk, heb ik de 2,5 jaar toch wel in de buurt van dat aantal aan mails ontvangen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
streafer schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:01:
[...]

Heb al mijn hele pc geformatteerd en had geen succes. Clean opera install..
Misschien ligt het aan de 3000 mailtjes die erop staan maar dan nog... Probleem lijkt zich echt met sites voor te doen.
Het zijn wellicht niet de mailtjes maar de indexer van de email client. Ik heb vaak op de Opera forums de tip gezien de indexer data te wissen. Opera zal dan een nieuwe index opbouwen.
Hero of Time schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:14:
Moet dat wel open source gemaakt worden, en hopelijk gebeurt dat ook, maar realistisch gezien niet. Opera zal de fork niet zelf onderhouden, dat is iig zeker.
[dreammode]Misschien dat Ridder Jon op zijn witte paard, rijk geworden met aandelen besluit een open source project te beginnen op basis van open source Presto[/dreammode]
tarlitz schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:51:
Ik kwam een aardige wiki tegen op reddit waar gebruikers alle aangekondigde/gerumourde/afgeschreven features bijhouden: http://operabrowser.wikispaces.com/Features#cite_note-15
Nice one....

[ Voor 42% gewijzigd door EricJH op 31-05-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 16:01
EricJH schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:31:
Wat denken jullie van de volgende analyse. Het idee kwam tot mij toen ik net wat verder nadacht in een antwoord in Poll: What do you think about Opera switching to WebKit? op de blog van Haavard:
[...]
Op zich zou het kunnen, maar het gaat natuurlijk niet alleen om Presto/Webkit, het gaat ook (en misschien nog wel veel meer) om Carakan/V8. Een punt waar ze moeite leken te hebben de concurrentie bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ook al Bezet schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:09:
[...]

Op zich zou het kunnen, maar het gaat natuurlijk niet alleen om Presto/Webkit, het gaat ook (en misschien nog wel veel meer) om Carakan/V8. Een punt waar ze moeite leken te hebben de concurrentie bij te houden.
Dat valt wat mij betreft onder de core ontwikkeling die misschien niet een goede focus had. Ik zie bij Javascript niet een heel groot probleem. Aan hardware acceleratie heeft Opera zich duidelijk vertild.

Op de Desktop Team blog linkte iemand naar Core or Plugin - The missing opera features met als vraag welke functie je in de core van de nieuwe Opera wilt zien en welke als plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-03 18:53
Ik denk dat ze bij Opera eens moeten kijken waar ze naartoe willen met hun browser. Initieel was het de browser voor de veeleisende gebruiker. Hun concurrenten hebben veel van hun originele eigenschappen gekopieerd en zijn met de pluimen gaan lopen.

Waar ze altijd een voorloper waren, zonder dat ze daar veel marktaandeel mee wonnen, lijkt de Opera Next 15 te veel op een kopie van Chrome. Mijns inziens is het niet slecht dat ze wat van die eigenschappen overnemen maar ze moeten wel een eigen smoel behouden.

Ik zou graag volgende eigenschappen zien zodat ze voldoende aan de vraag van de power users kunnen voldoen zonder hun eigenheid te verliezen:
  • Afstappen van de Internet suite gedachte: ik heb nooit gebruik gemaakt van de ingebouwde Torrent-client of de e-mail-client. Dit kunnen andere programma's beter. Anderzijds moeten ze wel zoveel mogelijk extra eigenschappen voor een goede surfervaring ondersteunen, zoals sterke Bookmarks ondersteuning, Notes en eventueel Reading Lists. Dit kunnen ze perfect onderbrengen onder het vroegere zijpaneel F4, dat ongeëvenaard is bij andere browsers. Zoals enkele anderen hier erger ik me serieus aan de brakken ondersteuning van bookmarks bij Chrome.
  • Anderzijds wel toelaten dat een tab op zichzelf kan staan. De create application shortcut eigenschap van Chrome is gewoon subliem en ideaal voor programma's die losstaan van het echte browsen, zoals een agenda of een e-maildienst. Dit is voor mij de reden om op Windows met Chrome te werken. Ook op Mac kunnen ze die ondersteuning bieden. De reden dat Chrome het niet kan op Mac heeft volgens mij vooral te maken met de huidige vijandigheid tussen de twee grootmachten.
  • Snel openen van tabs of snel zoeken door middel van F2 of F8. Daar ben ik aan verslaafd geraakt. In de Next-versie is dit eruit gehaald en vervangen door CMD+T.
  • De flexibiliteit van de deelvensters: mogelijkheid bieden om vier vensters tegelijk te tonen of twee naast elkaar, ook op Mac graag.
  • Tabs met voorvertoning. Dit vond ik de laatste sterke feature.
  • Betere ondersteuning in de cloud voor bookmarks en paswoorden. De ondersteuning liet het in het verleden wel eens afweten.
Ik denk dat ze bij Opera zelf nog wel wat van die sterke features kunnen verzinnen. Ze zullen het nodig hebben om op te boksen tegen vier grote concurrenten. Indien ze een duidelijke richting vinden in het publiek dat ze bedienen, hebben ze wel kans op slagen. De engine is alvast in orde nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Zullen ze misschien wel willen maar ik heb meer de indruk dat er dringend geld op de plank moet komen daar en dat ze doorhebben dat ze het met een misschien fantastisch maar in de praktijk marginaal browsertje financieel nooit gaan bolwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

brommer schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:17:
Ik denk dat ze bij Opera eens moeten kijken waar ze naartoe willen met hun browser. Initieel was het de browser voor de veeleisende gebruiker. Hun concurrenten hebben veel van hun originele eigenschappen gekopieerd en zijn met de pluimen gaan lopen.

Waar ze altijd een voorloper waren, zonder dat ze daar veel marktaandeel mee wonnen, lijkt de Opera Next 15 te veel op een kopie van Chrome. Mijns inziens is het niet slecht dat ze wat van die eigenschappen overnemen maar ze moeten wel een eigen smoel behouden.

Ik zou graag volgende eigenschappen zien zodat ze voldoende aan de vraag van de power users kunnen voldoen zonder hun eigenheid te verliezen:
  • Afstappen van de Internet suite gedachte: ik heb nooit gebruik gemaakt van de ingebouwde Torrent-client of de e-mail-client. Dit kunnen andere programma's beter. Anderzijds moeten ze wel zoveel mogelijk extra eigenschappen voor een goede surfervaring ondersteunen, zoals sterke Bookmarks ondersteuning, Notes en eventueel Reading Lists. Dit kunnen ze perfect onderbrengen onder het vroegere zijpaneel F4, dat ongeëvenaard is bij andere browsers. Zoals enkele anderen hier erger ik me serieus aan de brakken ondersteuning van bookmarks bij Chrome.
Ze hebben nu de mail client er al uit gehaald omdat de hele browser om de engine heen opnieuw is gebouwd. Ik zie dan liever dat ze twee aparte versies geven: 1 met de mail erin en 1 zonder. Hierdoor heb je de keus om de mailclient geïntegreerd te hebben of niet. Ze willen de mailclient al apart maken, hopelijk kunnen ze dan de boel samenvoegen of splitsen zonder dat dit veel werk kost om beide gebruikersgroepen tevreden te houden. Ik zou het een heel gemis vinden namelijk. Het stoort mij redelijk wat om een aparte mailclient te moeten draaien, want ik kijk er nauwelijks in. Als dit niet in m'n browser zit, ga ik zeker vergeten om m'n mailclient te starten en zal dus emails missen.

Panels zijn zeker een geweldige uitvinding die je in geen andere browser terug ziet in deze vorm.
  • Anderzijds wel toelaten dat een tab op zichzelf kan staan. De create application shortcut eigenschap van Chrome is gewoon subliem en ideaal voor programma's die losstaan van het echte browsen, zoals een agenda of een e-maildienst. Dit is voor mij de reden om op Windows met Chrome te werken. Ook op Mac kunnen ze die ondersteuning bieden. De reden dat Chrome het niet kan op Mac heeft volgens mij vooral te maken met de huidige vijandigheid tussen de twee grootmachten.
Zie m'n notatie hierboven. Als ze de boel kunnen scheiden, moet het ook mogelijk zijn om 't samen te kunnen voegen. Geïntegreerde email maar toch ook weer niet is een aardige optie.
  • Snel openen van tabs of snel zoeken door middel van F2 of F8. Daar ben ik aan verslaafd geraakt. In de Next-versie is dit eruit gehaald en vervangen door CMD+T.
F2 is open URL en F8 is adresbalk selecteren. Wat heeft dit te maken met snel openen van tabbladen of zoeken? Ctrl+T of cmd+T is altijd al open new tab geweest (althans, nadat FF dat ging doen, hiervoor was 't ctrl+n).
Zoeken doe je via / of F3 (volgende zoeken). Zijn de toetsen die je aanhaalt specifiek voor OSX?
  • De flexibiliteit van de deelvensters: mogelijkheid bieden om vier vensters tegelijk te tonen of twee naast elkaar, ook op Mac graag.
Heb je hiervan een screenshot? Of bedoel je dat je een volledige MDI hebt waarbij je tabbladen verschillende groottes kan hebben zoals dat nu met 12.15 nog mogelijk is (en al jaar en dag in Opera zit)?
  • Tabs met voorvertoning. Dit vond ik de laatste sterke feature.
Zeker een mooie functie, zo houd je je tabbladen tenminste nog uit elkaar als je er te veel open hebt en de titel niet meer ziet, of afhankelijk van de website het verschil niet ziet door afgekapte titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Haavard (@opvard):
We want your feedback on tab handling in Opera 15: https://plus.google.com/u.../+Opera/posts/jSLo2JhYoPP … (reply here if you don't want to use G+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-03 18:53
Zijn de toetsen die je aanhaalt specifiek voor OSX?
Zonet even op Windows getest: F2 zit er inderdaad nog in, oef! Het is altijd een sterkte geweest van Opera dat ze sneltoetsen hebben met één toets, zonder CTR of ALT. Dit kan perfect in een browser omdat je toch meer consumeert dan dat je produceert. Functietoetsen zijn dan weer zalig omdat je ze blindelings weet te vinden. In Total Commander heb ik bijvoorbeeld F5 ingesteld om te kopiëren. Daar krijg je tenminste geen kramp van in vergelijking met CTR + C en CTRL + V!
Heb je hiervan een screenshot? Of bedoel je dat je een volledige MDI hebt waarbij je tabbladen verschillende groottes kan hebben zoals dat nu met 12.15 nog mogelijk is (en al jaar en dag in Opera zit)?
Ik bedoel Tile Vertically of Tile Horizontally op Opera voor Windows. Dat zit er ook niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Desktop Team: First summer Opera Next update (15.0.1147.44):
In this build, we have included the ability to try out Opera Next migrating your Opera 12 profile to Opera Next 15. History, cookies, speed dial, bookmarks and some settings (passwords, search engines) will be copied from Opera 12 profile.

If you had bookmarks in your Opera 12 profile they will be available in the Bookmark Importer. It's located in menu, under "More tools" on Windows and under the "Window" menu on Mac.

Note: that if you choose to migrate your profile from Opera 12, your previous profile for Opera Next 15 will be lost.

Full change log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Geen email meer in Opera 15?
Dan maar een aparte emailclient: Opera Mail:
http://my.opera.com/desktopteam/blog/2013/06/11/opera-mail

En dan te bedenken dat Thunderbird bij Mozilla een ondergeschoven kindje geworden is.
Webmail hadden we ook nog:
https://mail.opera.com/

[ Voor 10% gewijzigd door sambalbaj op 11-06-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
sambalbaj schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:20:
Geen email meer in Opera 15?
Dan maar een aparte emailclient: Opera Mail:
http://my.opera.com/desktopteam/blog/2013/06/11/opera-mail
Zoals je hierboven kan lezen is ook niet iedereen het daarmee eens, het fijne was juist dat deze ingebouwd in de browser zat. Ik vind het dan ook een rare beslissing, want er zijn zat betere e-mailclients.
En dan te bedenken dat Thunderbird bij Mozilla een ondergeschoven kindje geworden is.
Misschien een beetje off-topic, maar dat is volgens mij omdat Mozilla volgens mij vindt dat er niet heel veel meer te verbeteren is. Ik geloof dat Thunderbird wel het nieuwe Australis-uiterlijk krijgt in één van de komende versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Er zijn diverse mogelijkheden om met command line switches geavanceerde functies aan te zetten.

Hier volgen enkele links met nuttige tips (het werkt als met Chrome blijkbaar):
How to add command line switches to Google Chrome or Chromium
enable spatial navigation
vijf command line parameters van ashus
lange lijst command line switches Chrome van Peter Beverloo.
[url=http://âpp.com/Paib]Opera 15 command line ? par ra-mon[/url]; 200 stuks
een lijstje van zeven switches

Smooth scrolling is niet zo smooth als met het oude Opera. Je kunt Opera 15 ook als single process draaien. Spatial navigation is mogelijk maar volgens gebruiker niet zo goed als op de oude Opera (z en x (om door browser geschiedenis te navigeren) en 1 en 2 om langs tabs te lopen werken alvast niet).

Ik zou het handiger vinden als er weer een opera:config scherm zou komen in het nieuwe Opera.

Hier nog een tip om Chrome extensies in het nieuwe Opera te kunnen installeren: https://ashus.ashus.net/viewtopic.php?f=18&t=265 .

[ Voor 17% gewijzigd door EricJH op 16-06-2013 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woembah
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 10:31

Woembah

YNWA

Die chrome extensies zijn echt een uitkomst :D. Hierbij deel ik drie extensies die voor veel Opera-gebruikers waarschijnlijk wel nuttig zijn:

SmoothScroll (werkt echt heel goed, beter dan de 'command-switch'-optie, en ook beter dan in Opera 12)

Shortcut Manager

Auto HD for YouTube

Voor mij persoonlijk is Opera 15 al best wel bruikbaar zo, ik werd helemaal gek van Opera 12.15 omdat die rustig tegen de 4gb ram gebruikte, compatibiliteitsissues had met een aantal sites, ook dramatisch presteerde bij sites met veel javascript (Facebook, The Verge, etc.), en regelmatig crashte met Flash. Dat is bij Opera Next 15 allemaal opgelost, nu nog features terugbrengen. Vind het gruwelijk irritant dat ik tabs niet meer naar een nieuwe window kan slepen. Stacking mis ik ook wel, alsmede de bookmarks bar. En die vreselijk grote google zoekbalk op de speed dial wil ik ook uit kunnen zetten. Echter heb ik er zeker vertrouwen in dat ook de nieuwe Opera mij kan overtuigen :)

Check out my photography on Instagram

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste