| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Verwijderd
Meer om een hand onder de riem te steken, want de overstap naar OSX is niet niks.Frietsaus schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:08:
[...]
Ik vind dit meer op flamebait lijken dan een nuttige bijdrage aan dit topic... vertel dan op z'n minst waarom het (professioneel) omslachtig zou werken. Zat mensen die dat niet ervaren namelijk.
Afhankelijk van je wat je met een computer doet zal de stap kleiner of groter zijn.
Ben je een 'simpele' gebruiker, dan is de stap kleiner. Als IT Engineer+Consultant blijken vele handige dingen gewoon niet zo makkelijk als met Windows. En dan nu met Windows 8.1. Ik gebruik mijn computers vooral zakelijk bij klanten met voornamelijk een Windows BackOffice en dat maakt een overstap natuurlijk ook niet makkelijker. Ik had ook niet gedacht dat Office onder Windows beter is als onder OSX. Excel bevat bijvoorbeeld veel meer verschillen. Office =! Office En zo menig tool waaronder PowerShell. Mooie integratie en sync met andere Windows en niet-Windows apparaten is ook beter met een Windows 8.1 laptop ed. Heb ~2 jaar geleden een iPad (na een Galaxy Tab) weggedaan voor een Surface, inmiddels Surface 2. Een Surface 2 werkt ook makkelijker en beter als een iPad(eigenlijk alleen leuk voor op de bank). Daarnaast werk ik professioneel met VMware(Linux), VCP gecertificeerd. Verder CCA, MCP/MCSE en Apple Consultant Network certified. Zo voldoende toelichting?
Ook heb ik weer mooie, maar dure, hardware genomen. Hardware is natuurlijk ook heel belangrijk van hoe een OS zich gedraagt ie snelheid en stabiliteit. De Lenovo Carbon X lijkt ook wat beter te bestand tegen krassen en stoten.
Ergo: Succes allemaal hier, want het kan even duren voordat je weer lekker op gang bent.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2014 21:55 ]
Ik wens de bedrijven succes met een dergelijke consultant.Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:42:
[...]
Meer om een hand onder de riem te steken, want de overstap naar OSX is niet niks.
Afhankelijk van je wat je met een computer doet zal de stap kleiner of groter zijn.
Ben je een 'simpele' gebruiker, dan is de stap kleiner. Als IT Engineer+Consultant blijken vele handige dingen gewoon niet zo makkelijk als met Windows. En dan nu met Windows 8.1. Ik gebruik mijn computers vooral zakelijk bij klanten met voornamelijk een Windows BackOffice en dat maakt een overstap natuurlijk ook niet makkelijker. Ik had ook niet gedacht dat Office onder Windows beter is als onder OSX. Excel bevat bijvoorbeeld veel meer verschillen. Office =! Office En zo menig tool waaronder PowerShell. Mooie integratie en sync met andere Windows en niet-Windows apparaten is ook beter met een Windows 8.1 laptop ed. Heb ~2 jaar geleden een iPad (na een Galaxy Tab) weggedaan voor een Surface, inmiddels Surface 2. Een Surface 2 werkt ook makkelijker en beter als een iPad(eigenlijk alleen leuk voor op de bank). Daarnaast werk ik professioneel met VMware(Linux), VCP gecertificeerd. Verder CCA, MCP/MCSE en Apple Consultant Network certified. Zo voldoende toelichting?
Ook heb ik weer mooie, maar dure, hardware genomen. Hardware is natuurlijk ook heel belangrijk van hoe een OS zich gedraagt ie snelheid en stabiliteit. De Lenovo Carbon X lijkt ook wat beter te bestand tegen krassen en stoten.
Ergo: Succes allemaal hier, want het kan even duren voordat je weer lekker op gang bent.
Zelf al een aantal jaren over en het enige wat me nog weleens tegenvalt is de gebrekkige Office (en ja ik heb de officiële Office van Microsoft) .
Sommige documenten gaan toch niet helemaal lekker.
Verder werk ik ook veel met Microsoft omgevingen en ben nog nergens tegen aan gelopen hoor.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 15-02-2014 22:09 ]
Verwijderd
Hoezo? En wat flauw om op de man te spelen.GeeMoney schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 22:07:
[...]
Ik wens de bedrijven succes met een dergelijke consultant.
Wat zegt dit over het consult bij de bedrijven? Eerder dat ik/we juist een goed consult geven.
In tegenstelling tot die alleen één OS goed kennen.
Office op de Mac is inderdaad minder als Office onder Windows. Een klant met register accountants is daardoor weer naar Windows machines gegaan. Was een slecht consultZelf al een aantal jaren over en het enige wat me nog weleens tegenvalt is de gebrekkige Office (en ja ik heb de officiële Office van Microsoft) .
Sommige documenten gaan toch niet helemaal lekker.

.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2014 23:00 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ik heb bij mijn overstap afscheid moeten nemen van mijn Wacom tablet omdat deze alleen voor Windows bedoeld was. Toen ik naar Linux switchte werkte hij nog wel dankzij het open source project voor Wacom drivers maar bij mijn switch van Linux naar OS X kwam ik erachter dat er voor OS X geen drivers zijn (oplossing: nieuwe tablet kopen die wel OS X support had; gelukkig was de mijne toch al wat verouderd). Iets vergelijkbaars had ik ook met een usb-serial port. De goedkopere varianten waren allemaal prima geschikt voor Windows maar werkte voor geen meter op OS X dus ik heb een veel duurdere variant moeten kopen. Gelukkig is dit inmiddels anders (Prolific biedt goede support voor Windows, Linux en OS X). Voor de rest maakte mijn switch niet zo gek veel uit qua software wat voornamelijk kwam doordat ik al veel open source software gebruikte die voor o.a. Windows, Linux en OS X beschikbaar is. Wat me wel verbaasde was dat ik toch heel erg snel aan OS X gewend was. Toen ik het een paar keer in de winkel probeerde leek mij de drempel hoger dan hij achteraf bleek.
[ Voor 186% gewijzigd door Daedalus op 18-02-2014 21:11 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Daedalus op 17-02-2014 14:31 ]
https://buy.parallels.com...source=search&x-locale=eu
[ Voor 0% gewijzigd door RobV op 17-02-2014 21:47 . Reden: Geen $ maar € ]
Ik had al rondgezocht en zag dat er Sips scripts waren maar wanneer ik deze uitvoer dan krijgt de foto zwarte opvulling op de hoeken waar de afbeelding niet gevuld is.
Iemand een tip hoe ik dit zo simpel mogelijk gedaan krijg?
Edit: http://www.macosxautomati...es/learn/tut02/index.html
[ Voor 29% gewijzigd door Pimzm op 24-02-2014 15:09 ]
Heeft OSX zoiets gelijkaardig en hoe werkt het? De meeste problemen heb ik waneer ik probeer om een extended desktop te creeren met twee schermen met een verschillende resolutie
Verder 'Systeemvoorkeuren > Beeldschermen' voor de resoluties/rangschikking
Vroeger kon je bij je beeldscherminstellingen vanuit de menubalk. Jammer dat dat weg is. (Je kan wel 3rd-party app voor installeren (http://osxdaily.com/2012/...lution-menu-bar-mac-os-x/)
Wat lukt er niet bij je extended desktop?
OSX met meerdere beeldschermen werkte niet altijd even goed, sinds versie 10.9 zou dit verbeterd zijn.
Zelf gebruik ik een macbook met een externe monitor, en ik heb nog nooit problemen gehad eigenlijk.
Het enige jammere was altijd dat bij een fullscreen app (zoals vlc) het andere scherm zwart werd, maar dat is met 10.9 dus ook verleden tijd
gebruik maverick, als ik extended desktop kies zie ik op mijn tv nog altijd een 16/10 beeld (zwarte balk lanks links of rechtse kant, weet niet meer precies).
Wou gewoon een filmpje kijken op mijn tv, op native resolutie
Weet niet of je dit al geprobeerd hebt: open alle foto's met Voortvertoning. Maak ze allemaal blauw in de linkerkolom (cmd + a) en ga dan naar het menu Extra's -> Roteer linksommaccadon schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:59:
Ben sinds kort ook een Mac gebruiker (naast diverse Windows machines). Nu is het zo dat ik regelmatig een batch foto's 45 graden wil roteren. Is hier een simpel programma voor?
Ik had al rondgezocht en zag dat er Sips scripts waren maar wanneer ik deze uitvoer dan krijgt de foto zwarte opvulling op de hoeken waar de afbeelding niet gevuld is.
Iemand een tip hoe ik dit zo simpel mogelijk gedaan krijg?
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Da's 90 graden.Mick1990 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:32:
[...]
Weet niet of je dit al geprobeerd hebt: open alle foto's met Voortvertoning. Maak ze allemaal blauw in de linkerkolom (cmd + a) en ga dan naar het menu Extra's -> Roteer linksom
Ah tv.. volgens mij wel meer berichten over gelezen hier op GoT. Wellicht even op zoeken (met specifiek type van je tv ook als zoekterm. Verschilt volgens mij per tv). Zelf geen ervaringen mee helaas.maevian schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:01:
[...]
gebruik maverick, als ik extended desktop kies zie ik op mijn tv nog altijd een 16/10 beeld (zwarte balk lanks links of rechtse kant, weet niet meer precies).
Wou gewoon een filmpje kijken op mijn tv, op native resolutie
[ Voor 7% gewijzigd door kaassouffle op 27-02-2014 20:01 ]
Verwijderd

Ik wou graag nog een stapje verder en ook kocht ik een iPad 1 en een supernette iMac 27 (late 2012), maar toen was het hek van de dam!! Nu bijna een half jaar verder, en in het bezit van 2 'Hashwell' iMacs (21.5 en 27 Inch) iPad (retina), Apple Time Capsule (2TB) Apple TV3 <--- Videotheek hebben wij vaarwel gezegd
Apple ---- Zoals de meeste overstappers zeggen "Dat had ik veel eerder moeten doen!!" Mijn vrouw was eerst zeer sceptisch maar ook zij is helemaal om
[ Voor 8% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-03-2014 22:57 ]
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300
Verwijderd
Klik eens op de diagonale pijltjes rechts boveninThinkPadd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 22:49:
Ik ben ben van Windows gewend dat je kan dubbelklikken op de titelbalk van een venster om het te maximaliseren naar gehele schermoppervlakte. Maar op Mac werkt dit niet.... Zit deze functie er wel in? Groene plusje doet niet wat ik wil..
Dat is full screen en geen maximize. Is geen fijne functie vind ik. Enkel voor kijken van films wil ik het nog wel eens gebruiken.Verwijderd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 06:02:
[...]
Klik eens op de diagonale pijltjes rechts bovenin
Signature van nature
weet iemand of ik daar mavericks op kan draaien?
Niet zo uitgebreid als Photoshop, maar ook weer niet zo basic als de ingebouwde Paint.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2014 10:25 ]
Kan niet wachten tot ik alle andere mooie functies mag gaan ontdekken
PSN id: MrKnown86
Niet echt hetzelfde, maar ik gebruikte daarvoor altijd Picturesque (http://www.acqualia.com/picturesque/).ThinkPadd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:25:
Kent iemand ook een Mac variant op Paint.net voor Windows? Vond dat altijd wel een handig programma om snel wat foto's te croppen e.d.
Niet zo uitgebreid als Photoshop, maar ook weer niet zo basic als de ingebouwde Paint.
Wil je iets uitgebreider, dan kun je kijken naar Acorn (http://flyingmeat.com/acorn/) of het bekende Pixelmator in de App Store.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Pixelmator (€ 29,99)
Krita (Donationware)
Seashore (Open source)
GIMP (Donationware)
Tja, wat maximize is in Windows/Linux is fullscreen in OS X. OS X kent geen maximize, alleen de zoom functie (bij sommige applicaties is het weer wel erg vergelijkbaar met de maximize in Windows/Linux). Ik moet zeggen dat ik alles fullscreen (of maximized in Windows/Linux) draaien alleen in bepaalde gevallen prettig vindt (films, foto's, vm's bijv.) maar in veruit de meeste gevallen is het een verschrikking. Dan liever losse schermen die je heen en weer kunt slepen en die het scherm op nuttige wijze vullen (nadeel van maximize is dat veel dingen niet mee schalen, zeker niet op een groot beeldscherm). In OS X werkt het nog fijner vanwege Expose/Mission Control. Het geeft je een heel erg goed overzicht van eigenlijk al je schermen.Sircuri schreef op zondag 02 maart 2014 @ 09:56:
[...]
Dat is full screen en geen maximize. Is geen fijne functie vind ik. Enkel voor kijken van films wil ik het nog wel eens gebruiken.
Probeer eerst eens de OS X manier uit voor een tijdje en beslis daarna of je dat moet behouden of liever terug moet naar de Windows manier.
Schitterend tooltje! Thank you!Pepehv schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 11:04:
[...]
http://smoothmouse.com
Zet acceleration op "Like in Windows".
Thank me later.
Ik vind Sketchbook daar wel geschikt voor, niet te zwaar en lekker simpel.ThinkPadd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:25:
Kent iemand ook een Mac variant op Paint.net voor Windows? Vond dat altijd wel een handig programma om snel wat foto's te croppen e.d.
Systeemvoorkeuren > SmoothMouse > About > Uninstall...
[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 15-03-2014 12:23 ]
Zat nog te twijfelen of ik 13 zou nemen, maar toch voor de 15 gegaan en vind het heerlijk zo'n groot scherm en top resolutie.
Mooie openingspost, met alle handige sneltoetsen was er al een aantal vergeten.
De eerste hit op Google geeft jouw het antwoord.Brm-G schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:00:
Iemand ervaring met office 365? Als ik een licentie aanschaf, kan ik dan via de microsoft site gewoon Office for Mac 2011 downloaden? Na een jaar stop de office versie met werken totdat ik een nieuwe licentie aan schaf? En zijn er mensen die dit via surfspot gedaan hebben?
http://onlinehelp.microso...enterprises/hh180727.aspx
Signature van nature
Dat gaat over de enterprise versie maar neem aan dat het voor de gewone versie ook geldt. Bedankt voor de reactie.Sircuri schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 19:30:
[...]
De eerste hit op Google geeft jouw het antwoord.
http://onlinehelp.microso...enterprises/hh180727.aspx
There's an app for thatlangeraksander schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 13:30:
Kan iemand mij vertellen hoe ik met een bepaalde toetsencombinatie alle sneltoetsen kreeg weergegeven. Ik kreeg dat 2x voor elkaar maar ik weet alleen niet meer hoe.
CheatSheet
My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)
Ik heb wel vaak bootable USB sticks nodig en gewoon storage. Hoe doen jullie dit om het goed te laten werken ?
Een bootable USB moet als 'Mac OSX uitgebreid' geformatteerd zijn.Negaiido schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 00:26:
Wat doen jullie met USB sticks die op beide platformen moeten werken ?
Ik heb wel vaak bootable USB sticks nodig en gewoon storage. Hoe doen jullie dit om het goed te laten werken ?
Een USB stick voor storage zou ik formatteren als fat32
Dan zul je dus aparte USB sticks moeten gebruiken.Negaiido schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 00:26:
Wat doen jullie met USB sticks die op beide platformen moeten werken ?
Het is niet mogelijk om een OS X bootable stick te maken die tevens geschikt is voor Windows.
Als kleine aanvulling hierop zou ik exFAT gebruiken. Zowel Windows, OSX en Linux kunnen ermee overweg en dan loop je ook niet tegen een maximale filesize van 4GB aan.Brm-G schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 00:56:
[...]
Een bootable USB moet als 'Mac OSX uitgebreid' geformatteerd zijn.
Een USB stick voor storage zou ik formatteren als fat32
Dit werkt perfect dank hiervoor alleen ik kan de Backup Space toets niet toevoegen als shortcut om uit de directory te gaan.Mick1990 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 21:35:
[...]
Dit kun je instellen met het programma BetterTouchTool. Je kunt dan zelfs instellen dat het alleen voor de Finder moet gelden. Wijs CMD + O toe aan de Enter knop.
[
Enig idee hoe dit op te lossen?
Waarom niet gewoon de nieuwe combinaties leren? Zit heel snel in je systeemSamplex schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 10:55:
[...]
Dit werkt perfect dank hiervoor alleen ik kan de Backup Space toets niet toevoegen als shortcut om uit de directory te gaan.
Enig idee hoe dit op te lossen?
CMD + O of CMD + arrow down om bestand te openen
CMD + backspace om bestand te verwijderen
CMD + Arrow up om een map hoger te gaan. Die toets mis ik iedere keer als ik in Windows zit.Good Fella schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 11:57:
[...]
Waarom niet gewoon de nieuwe combinaties leren? Zit heel snel in je systeem
CMD + O of CMD + arrow down om bestand te openen
CMD + backspace om bestand te verwijderen
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Gewoon op backspace drukken werkt prima in windowspage404 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:53:
[...]
CMD + Arrow up om een map hoger te gaan. Die toets mis ik iedere keer als ik in Windows zit.
Gewoon spullen
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dat is niet helemaal hetzelfde. In Windows XP ging je met backspace inderdaad naar de hoger gelegen map. Vanaf Windows 7 is dit echter anders. Daarin ga je via backspace naar de vorige map. Dat kan de parent folder zijn, maar dat is dus niet altijd het geval.Soepie schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 19:56:
[...]
Gewoon op backspace drukken werkt prima in windows
Hmmmm, eens even in de gaten houden, is mij eigenlijk nog nooit opgevallen ....Tjoekie schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:57:
[...]
Dat is niet helemaal hetzelfde. In Windows XP ging je met backspace inderdaad naar de hoger gelegen map. Vanaf Windows 7 is dit echter anders. Daarin ga je via backspace naar de vorige map. Dat kan de parent folder zijn, maar dat is dus niet altijd het geval.
Gewoon spullen
- Waarom staan populaire items zoals "Google Chrome" eigenlijk niet in de App Store?
- En nog een vraagje: Wat is de beste/slimste optie als ik enkele Windows applicaties wil draaien op m'n MacBook (soms gewoon een applicatie, soms een spelletje). Heb nu Bootcamp erop staan, maar je hebt ook Parallels zie ik. Kun je daar ook mee gamen, met dezelfde performance als in Bootcamp?
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2014 21:17 ]
1. Waarschijnlijk omdat er strenge regels gelden voor apps die in de app-store komen, waaronder geheel gesandboxed. Vermoedelijk is dat voor Chrome niet werkbaar dus is het alleen als losse download beschikbaar. Zeker weten doe ik dit niet natuurlijkThinkPadd schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 21:17:
- Waarom staan populaire items zoals "Google Chrome" eigenlijk niet in de App Store?
- En nog een vraagje: Wat is de beste/slimste optie als ik enkele Windows applicaties wil draaien op m'n MacBook (soms gewoon een applicatie, soms een spelletje). Heb nu Bootcamp erop staan, maar je hebt ook Parallels zie ik. Kun je daar ook mee gamen, met dezelfde performance als in Bootcamp?
2. Op parallels kan je op zich prima gamen maar bootcamp is toch zeker wel een stuk vlotter. Met Parallels 'halveer' je je systeem in principe namelijk (afhankelijk van hoe je het configureert). Als je bijv. 16GB RAM hebt in je macbook wijs je er bijvoorbeeld 4-8GB van toe aan Parallels Windows. Zelfde met aantal CPUs en VRAM waar je maar een bepaald percentage van het totaal toewijst. Je hebt dus eigenlijk altijd een slomere computer met Parallels, waar je bij Bootcamp gewoon 100% van de resources gebruikt. Voor de meeste programma's is dit geen probleem. Voor Games (zeker de nieuwste/zwaardere) merk je dat toch wel. Dus het is ook beetje afhankelijk van je wensen/eisen. Zelf heb ik Civilization 4 (vanwege mods op Windows en niet kunnen omgaan met .dll op de Mac versie logischerwijs) altijd via Parallels gespeeld en dan Multiplayer en dat werkt schitterend. Maar Crysis oid zou ik toch niet snel via Parallels doen.
Ik zie dat je met Parallels Desktop 9 ook je Bootcamp Windows kunt gebruiken. Ik dacht dat je voor Parallels nog weer een extra Windows install moest hebben. Dat scheelt weer dus.
Nu heb ik the best of both worlds; Parallels in OSX, en voor games kan ik Bootcamp starten
Ik heb een 2ehands macbook pro 2010 overgenomen via marktplaats, hij werd geleverd zonder hdd.
Ik heb een ssd gekocht (Crucial M500, 120GB) om erin te bouwen en os x op te installeren.
Maar de macbook herkent 'm niet. Ik heb 'm in het omhulsel van een externe harde schijf gezet en daarna via usb en disk utility macbook klaar gemaakt. Ook OS X Mavericks erop gekregen en compleet laten booten. Maar als ik de ssd weer in de macbook bouw startie niet op.
Dus SSD > USB werkt gewoon vlekkeloos, SSD > Sata werkt niet. Als ik een usb stick erbij doe voor het opstarten en die toetsencombinatie invoer om een opstartdisk te kiezen (weet ff niet meer welke combo) ziet hij die ssd wel maar dan krijg ik een melding van "mavericks kan niet opstarten van deze schijf"
Dit betekent waarschijnlijk dat de Sata kabel defect is, toch?
11400F - ASUS TUF B560 -RTX 2060
Echt!? weer wat geleerdThinkPadd schreef op zondag 23 maart 2014 @ 10:20:
Ik zie dat je met Parallels Desktop 9 ook je Bootcamp Windows kunt gebruiken. Ik dacht dat je voor Parallels nog weer een extra Windows install moest hebben. Dat scheelt weer dus.
Nu heb ik the best of both worlds; Parallels in OSX, en voor games kan ik Bootcamp starten

39
In Windows kan dat gewoon met Alt + pijltje omhoog.page404 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 13:53:
[...]
CMD + Arrow up om een map hoger te gaan. Die toets mis ik iedere keer als ik in Windows zit.
Zo klinkt het wel ja.Angelo2510 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:37:
Goedemiddag tweakers, ik heb een vraag.
Ik heb een 2ehands macbook pro 2010 overgenomen via marktplaats, hij werd geleverd zonder hdd.
Ik heb een ssd gekocht (Crucial M500, 120GB) om erin te bouwen en os x op te installeren.
Maar de macbook herkent 'm niet. Ik heb 'm in het omhulsel van een externe harde schijf gezet en daarna via usb en disk utility macbook klaar gemaakt. Ook OS X Mavericks erop gekregen en compleet laten booten. Maar als ik de ssd weer in de macbook bouw startie niet op.
Dus SSD > USB werkt gewoon vlekkeloos, SSD > Sata werkt niet. Als ik een usb stick erbij doe voor het opstarten en die toetsencombinatie invoer om een opstartdisk te kiezen (weet ff niet meer welke combo) ziet hij die ssd wel maar dan krijg ik een melding van "mavericks kan niet opstarten van deze schijf"
Dit betekent waarschijnlijk dat de Sata kabel defect is, toch?
Op dit moment doe ik dat door met rechtermuisknop "Toon info", en dan daar de bestandsnaam aanpassen.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2014 13:57 ]
BetterTouchTool is superhandig, zo heb ik trackpad swipes voor Home en End ingesteld.
mv oudebestandnaam nieuwebestandnaam
Sowieso vind ik finder niet altijd even fijn werken.
No sig!
Mac mini, eind 2012, snelle adataext. hdd met 3 partities , 1 mac standaard (term ff kwijt) , 1 exfat en 1 kleine ntfs partitie ivm 2 a 6 GB files van beneden pc naar boven meenemen.
Sinds externe sata en wederom nu met usb 3, draai ik graag portable app's.
Om vele redenen, 1 er van is om de mac/pc zelf schoon soepel en snel te houden.
Nu haal ik van sourceforge.org voor de mac wat zaken die ik gebruik, werkt er van de 4 maar 1, 3 installeren zo lijkt het, maar starten niet op, ook geen error melding.
Enne die ene, mozilla thunderbird, 'werkt'... : installatie gaat niet zoals sourceforge EN mac (pop-up) vertelt. Kan natuurlijk, oude info, hoeft niet 100% meer te gelden voor nieuwe up to date os x mavericks.
Het installeren lukt wel 'gewoon', maar dan alleen na/via openen in finder.
Ik kan thunderbird nu dus starten vanaf ext hdd. Splashscreentje, icon in taakbalk, venster opent zich, account invullen, 3 x gechecked is goed ingevuld)
Echter mijn newsgroups, tekst only, van een payed server (easyusenet), hij pakt de groepenlijst niet eens, never ending draai-balk 'zandloper'. Dit ook na restart van het geheel. Ook hier geen error.
Wifi verbinding met ac 1750 van tp-link is op 70 a 80 Mbit op het ongestoorde kanaal, 5. (buren wonen ver en hebben niet allemaal wifi)
Verder is os x RSI bevorderender dan mijn win 8.1, ik moet meer klikken en muis kilometers maken voor de zelfde resultaten. Ook de lijst aan 2 a 5(!) sneltoets combinaties deed me bij wijze van spreken een nachtmerrie krijgen omdat ik ooit nog met wordperfect heb willen werken een week vanwege de toen vele mogelijkheden boven andere tekstverwerkers.
En sowieso, vind ik wederom, zitten er te weinig opties onder de rechtermuisknop, zoals bijv. een bestand renamen.
In het kader van vervuiling: wil je een programma echt opruimen, dan moet je meestal ook manueel 3 mappen in om resten weg te schrappen.
Soms mist in de file handling dialog gewoon kopieren danwel knippen, zoals ik nodig vond met de portable app's.
Streamen van audio dan
(Zowel van netwerk als sky.fm of tunein) over snelle wifi, waar acer windows 7 laptop 0,0 moeite mee heeft, om de zoveel tijd, bijv. na een minuut, 4 minuten, 30 seconden (wisselend dus nogal)
stopt dat er x seconden tot wel een minuut of 1,5 mee. Heeeel irritant.
Maar leuk om te zien is ie wel, dat aluminium doosje op een licht houten bureau, met het alu met witte toetsen keyboardje en muis.
http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)
Ik ben blij dat je het zegt, ik dacht dat het aan mij lag...Chrosser schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:59:
wat een verschrikkelijk moeilijke post om doorheen te lezen, of ligt dat aan mij
Je kunt toch gewoon nog een keer klikken op het zelfde bestand en dan krijg je de mogelijkheid om de bestandsnaam te editten in finderThinkPadd schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:57:
Hoe kan je onder OS X eigenlijk snel een bestand renamen? In Windows kan dat door bestand te selecteren, en dan F2 indrukken.
Op dit moment doe ik dat door met rechtermuisknop "Toon info", en dan daar de bestandsnaam aanpassen.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Of gewoon het bestand selecteren en op Enter drukken.. Mits BetterTouchTool uit staatFalcon schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:08:
[...]
Je kunt toch gewoon nog een keer klikken op het zelfde bestand en dan krijg je de mogelijkheid om de bestandsnaam te editten in finder
[ Voor 5% gewijzigd door Fusajiro op 09-04-2014 19:52 ]
XBOX One: Agonis
Roep een OS en vraag of iemand daar eens een lijstje wil maken waar bovenstaand probleem ook aan bod komt wat software voor dat OS betreft. Neem wat valium, wacht tot het werkt en bekijk dan de lijst...je zult het nodig hebben.notsonewbie schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:35:
Nu haal ik van sourceforge.org voor de mac wat zaken die ik gebruik, werkt er van de 4 maar 1, 3 installeren zo lijkt het, maar starten niet op, ook geen error melding.
Geen idee wat je hiermee bedoelt maar ik gok op het feit dat je een dmg opent en dan op het icoontje wat daar in zit klikt. Dat is leuk maar dat is niet wat je moet doen. Je moet dat icoontje naar de map "Applications" slepen. Zie verder macmiep.nl hoe OS X werkt en hoe je software moet "installeren". OS X kent een aantal installers zoals Windows die ook kent maar kent veelal het principe a la de portable apps die je al gewend bent; Thunderbird is van het laatste een voorbeeld. Je kunt echter niet portable apps in zowel Windows als Linux als OS X gebruiken. Het is beperkt tot maar 1 OS tenzij het een Java app (of iets vergelijkbaars) betreft.Het installeren lukt wel 'gewoon', maar dan alleen na/via openen in finder.
Interessante uitspraak aangezien Windows 8 en hoger gericht is op heel veel touch bewegingen wat nou niet bepaald bekend staat als RSI-vriendelijk. Door die touch interface is het ook een behoorlijk stuk lastiger en vaak totaal onmogelijk om gebruik te maken van alleen het toetsenbord. Je zult dan echt gebruik moeten maken van je vingers, muis of de pen (capacitief, resistief of inductief). Kun je eens een voorbeeld geven waar het in 8.1 makkelijker gaat dan in OS X?Verder is os x RSI bevorderender dan mijn win 8.1, ik moet meer klikken en muis kilometers maken voor de zelfde resultaten.
Tja, dat heb ik bij andere systemen waaronder Windows niet anders gezien. Op een gegeven moment raken de combinaties op want je wil toch wel graag dat applicaties niet in elkaars vaarwater gaan zitten. Het wordt heel interessant als al je apps gaan reageren op die ene sneltoetsOok de lijst aan 2 a 5(!) sneltoets combinaties deed me bij wijze van spreken een nachtmerrie krijgen omdat ik ooit nog met wordperfect heb willen werken een week vanwege de toen vele mogelijkheden boven andere tekstverwerkers.
Rare uitspraak van iemand die net zat te ranten op het RSI-onvriendelijke karakter van OS X, of in je eigen woorden: "ik moet meer klikken en muis kilometers maken". Druk eens op enter nadat je een file hebt geselecteerd of beter nog, gebruik de commandline. Kun je de muis in z'n geheel mijdenEn sowieso, vind ik wederom, zitten er te weinig opties onder de rechtermuisknop, zoals bijv. een bestand renamen.
Ik mis nog fatsoenlijk applicatie beheer in OS X. Op dit moment vind ik dat diverse Linux distro's en bijv. FreeBSD dit wel voor elkaar hebben. Windows en OS X daarentegen...het is bloed irritant hoe het daar werkt.In het kader van vervuiling: wil je een programma echt opruimen, dan moet je meestal ook manueel 3 mappen in om resten weg te schrappen.
Wellicht niet meteen intuïtief maar speel eens met het ingedrukt houden van cmd of option.Soms mist in de file handling dialog gewoon kopieren danwel knippen, zoals ik nodig vond met de portable app's.
Ik zie iemand die het aangedurfd heeft om het diepe in te duiken met OS X maar ik zie hier ook iemand die aan het verzuipen is. Bezoek macmiep.nl eens en neem daar de informatie door. Het levert een goede basis om met OS X om te gaan en je hoofd boven water te houden
Dat had ik met ubuntu in het begin, maar toen dat eenmaal werkte , werkten de portable app's ook, 9 uit de 10 dan toch.ppl schreef op woensdag 09 april 2014 @ 22:17:
Roep een OS en vraag of iemand daar eens een lijstje wil maken waar bovenstaand probleem ook aan bod komt wat software voor dat OS betreft. Neem wat valium, wacht tot het werkt en bekijk dan de lijst...je zult het nodig hebben.
Ja, dat staat zelfs in de pop up van , gok ik, os x zelf.Geen idee wat je hiermee bedoelt maar ik gok op het feit dat je een dmg opent en dan op het icoontje wat daar in zit klikt. Dat is leuk maar dat is niet wat je moet doen. Je moet dat icoontje naar de map "Applications" slepen.
Die staat zowel op mijn w8.1 pc als in de chrome voor mac browser bij favorieten.Zie verder macmiep.nl hoe OS X werkt
(ook zoiets, als je niet de ster goud kleurt om een website favoriet te maken, maar de icon in de balk met favorieten te slepen, dan laat de cursor letterlijk de tekst niet meer los en kan je niets ander meer klikken met linker knop...
Naast mac miep heb ik noodgedwongen ook andere mac sites bezocht, en zo openoffice kunnen installeren. De op 2 diverse plekken opgetekende methode werkte namelijk niet voor een up to date os x mavericks zo bleek. Deed je het echter vanuit finder... dan lukte het deels wel.
Nu is het a.h.w. _ook_ een 'portable'zip file maar dan op de mac mini interne hdd, dus dat vertraagd het starten nogal, maar hij opent en je kan er 100% mee werken, files delen, opslaan, openen.
Klopt.en hoe je software moet "installeren". OS X kent een aantal installers zoals Windows die ook kent maar kent veelal het principe a la de portable apps die je al gewend bent; Thunderbird is van het laatste een voorbeeld. Je kunt echter niet portable apps in zowel Windows als Linux als OS X gebruiken. Het is beperkt tot maar 1 OS tenzij het een Java app (of iets vergelijkbaars) betreft.
Deze waren dan ook allemaal voor de mac os's bedoeld, als er een limitatie op zit, bijv. t/m mountain lion versie x, staat het er bij. Ik weet de link niet uit mijn hoofd, maar sourceforge heeft een apart deel voor mac portable app's. Zoals gezegd, daar staat wel eens halve info, zoals: geschikt tm os x mavericks, maar dan bij de uitleg hoe te installeren, boven de tekst, een datum van bijv. 12-08-2013
1. ik gebruik het op een pc, zonder touchscreen, maar met muis en soms keyboard.Interessante uitspraak aangezien Windows 8 en hoger gericht is op heel veel touch bewegingen wat nou niet bepaald bekend staat als RSI-vriendelijk. Door die touch interface is het ook een behoorlijk stuk lastiger en vaak totaal onmogelijk om gebruik te maken van alleen het toetsenbord. Je zult dan echt gebruik moeten maken van je vingers, muis of de pen (capacitief, resistief of inductief). Kun je eens een voorbeeld geven waar het in 8.1 makkelijker gaat dan in OS X?
(Keyboard , tekst tikken uiteraard en : alt f4, ctrl-shft-esc, ctrl-alt-del, winkey-d, winkey-f4 en dat is het wel zo een beetje qua short keys.)
2. in de bureaublad omgeving, middels start8, dus hij start op in bureaublad omgeving, tiles gebruik ik niet.
Start8 is tevens het startmenu voor windows 8.1 en bijna 1 op 1 in windows 7 zit.
Ik gebruik zelden toetscombo's. Bijna alles kan met rechtsklik, optie kiezen en die met links klikken.Tja, dat heb ik bij andere systemen waaronder Windows niet anders gezien. Op een gegeven moment raken de combinaties op want je wil toch wel graag dat applicaties niet in elkaars vaarwater gaan zitten. Het wordt heel interessant als al je apps gaan reageren op die ene sneltoets
Dat is zo, echter dan wordt de boel ook trager, minder vlot en productief.Rare uitspraak van iemand die net zat te ranten op het RSI-onvriendelijke karakter van OS X, of in je eigen woorden: "ik moet meer klikken en muis kilometers maken". Druk eens op enter nadat je een file hebt geselecteerd of beter nog, gebruik de commandline. Kun je de muis in z'n geheel mijden
Daarbij is de muis gebruiken nu eenmaal een keuze, ook voor mij, op zowel os x als windows, en dan is het op os x dus meer klikken en zitten vaak functies verder uit elkaar op het scherm, kleinbere buttons (x)(+)(-) links boven in venster e.d.
Zelfs de tabbladen open en sluiten is een feest van rechts naar links, en met diverse afmetingen naar gelang je meer/minder tabs open hebt. Hier wint dus zelfs IE het van safari wat mij betreft (en ik gebruik chrome/FF veeeel vaker op zowel os x als w8)
Evenals met wordperfect indertijd, ik heb 2 a4's met shortcuts. Dat is gewoon mijn ding niet.Wellicht niet meteen intuïtief maar speel eens met het ingedrukt houden van cmd of option.
Zitten (een paar welke me wel nuttig leken) ook hand/vinger onvriendelijk dicht bij elkaar vaak, moet je hand-yoga doen met 2 a 5 vingers...
Zoals ik al zei, ik ken macmiep.Ik zie iemand die het aangedurfd heeft om het diepe in te duiken met OS X maar ik zie hier ook iemand die aan het verzuipen is. Bezoek macmiep.nl eens en neem daar de informatie door. Het levert een goede basis om met OS X om te gaan en je hoofd boven water te houdenHet systeem is anders dus dingen gaan anders en moet je opnieuw aanleren. Succes!
Al voor ik de mac mini kocht wist ik van het niet zo goed de-installeren door os x van applicaties en dat wil je dat goed doen, je in meestal 3 mappen manueel doen, resten deleten.
http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)
Op windows, zeker sinds 7, is mij dat volgens mij maar 2 maal overkomen !ppl schreef op woensdag 09 april 2014 @ 22:17:
Roep een OS en vraag of iemand daar eens een lijstje wil maken waar bovenstaand probleem ook aan bod komt wat software voor dat OS betreft. Neem wat valium, wacht tot het werkt en bekijk dan de lijst...je zult het nodig hebben.
Wel nog op zeker 1 keer met software die bij de hardware hoorde, zo werkt mijn d-link ip camera dus niet met diens eigen (windows!)software, (up to date, idem voor firmware) maar wel met een freeware proggie, dat ging in 1 keer, wizzard, merk/type (stond er niet tussen dus koos ik dichtslijkende benaming) ip van cam opgeven, wifi code, check, goed, klaar. 'Wilt u het programma nu starten?' ja dat wilde ik wel.
Zelfs motie detectie, met zelf aan te geven gebieden in beeld, fotos en video opnemen op beweging of timer, alles werkt. Besturing idem, en dat ook wereldwijd via een d-link 'dyndns'.
Alle portable apps werken gewoon vanaf hdd danwel usb stick op al mijn windows pc's/laptops.
Oh ja, die ip camera, safari (chrome idem) spugen hem uit, oftewel : link intikken, eneter, naam en passwrd intikken, beeld én geluid, zomen, besturen, alles werkt.
Eventjes.... dan volgt : streaming client gecrashed.
Vervolgens wat van d-link gedownload voor mac, maar helaas, zelfde verhaal
Dus ook daar wat anders voor gevonden, in de app store, gratis.
Ook al helaas, hij vind de camera, laat juiste type, ip en zelfs mac adres zien, installeert.
Dan opstarten : 4 vierkantjes venster (voor 4 camera's) en links boven de juiste die ik heb qua titel in de balk er boven, maar ook, "sorry no video/images found'.
Mijn conclusie is dus langzaam aan steeds meer: mac, kennelijk goed voor video, audio en foto bewerking met betaalde mac software hiervoor, maar als alleskunner, nope...
Dat je een voorkeur hebt voor de muis vind ik prima natuurlijk. Maar zeggen dat met toetscombi's minder vlot en productief is.... ik dacht het nietnotsonewbie schreef op donderdag 10 april 2014 @ 12:13:
Dat is zo, echter dan wordt de boel ook trager, minder vlot en productief.
Daarbij is de muis gebruiken nu eenmaal een keuze, ook voor mij, op zowel os x als windows, en dan is het op os x dus meer klikken en zitten vaak functies verder uit elkaar op het scherm, kleinbere buttons (x)(+)(-) links boven in venster e.d.
Zelfs de tabbladen open en sluiten is een feest van rechts naar links, en met diverse afmetingen naar gelang je meer/minder tabs open hebt. Hier wint dus zelfs IE het van safari wat mij betreft (en ik gebruik chrome/FF veeeel vaker op zowel os x als w8)
Ook met je ervaring dat een Mac geen "alleskunner" is kan ik het niet echt eens zijn. Er is letterlijk niets dat ik niet kan op een Mac wat wel onder windows kan. Behalve je tijd verspillen met allerlei vage problemen

Jij hebt óf pech met je software- en hardware die je wil gebruiken, of je wil het OS gewoon op een andere manier gebruiken dan bedoeld is. Voor een kruiskopschroef moet je ook een kruiskopschroevedraaier gebruiken, als je het dan met een pijpsleutel probeert moet je niet zeggen dat de usability van dat ding laag is
[ Voor 19% gewijzigd door page404 op 10-04-2014 17:44 ]
Dat is iets wat de ontwikkelaar van de betreffende applicatie helemaal zelf moet regelen. OS X heeft daar niets mee te maken. OS X genereert alleen popups wanneer je iets voor het eerst opent. Dan krijg je bijv. een melding dat je het van het internet hebt gedownload. Als Gatekeeper op de standaard waarde staat kun je ook een melding krijgen dat iets niet door de ontwikkelaar is ondertekend. In dat geval moet je rechtermuisklikken en in het contextmenu voor openen kiezen. Het is bedoelt om de gebruiker aan te zetten tot nadenken wat ie aan het doen is om zodoende besmetting met malware te voorkomen. Dat is ongeveer wat Windows ook doet middels zaken als UAC, Smartscreen, enz. Linux en andere systemen kennen vergelijkbare zaken.notsonewbie schreef op donderdag 10 april 2014 @ 12:13:
Ja, dat staat zelfs in de pop up van , gok ik, os x zelf.
Als je nou gewoon op de website van de ontwikkelaar zelf kijkt is dit in 99% van de gevallen geen enkel probleem. Daar staat exact wat je moet doen. LibreOffice is hier mijns inziens een beter alternatief dan Apache OpenOffice. Zit net even wat meer features in en de performance is iets beter. Met name import filters zijn een verbetering.Naast mac miep heb ik noodgedwongen ook andere mac sites bezocht, en zo openoffice kunnen installeren. De op 2 diverse plekken opgetekende methode werkte namelijk niet voor een up to date os x mavericks zo bleek. Deed je het echter vanuit finder... dan lukte het deels wel.
Dat verklaart nog niet waarom OS X dan meer stappen heeft. Dat wat je hier noemt aan Windows sneltoetsen kent in OS X vergelijkbare sneltoetsen. Start8 voegt weinig toe aan Windows 8 op het uiterlijk van het Windows 7 startmenu na. Wat mensen vergeten is dat het startmenu in Windows 8 alleen qua uiterlijk verschilt van die van Windows 7. Functioneel gezien zijn ze voor 99% identiek. In OS X heb je geen startmenu. Daar doe je dit middels spotlight en/of middels dashboard. Die kun je allemaal middels het toetsenbord bereiken.1. ik gebruik het op een pc, zonder touchscreen, maar met muis en soms keyboard.
(Keyboard , tekst tikken uiteraard en : alt f4, ctrl-shft-esc, ctrl-alt-del, winkey-d, winkey-f4 en dat is het wel zo een beetje qua short keys.)
2. in de bureaublad omgeving, middels start8, dus hij start op in bureaublad omgeving, tiles gebruik ik niet.
Start8 is tevens het startmenu voor windows 8.1 en bijna 1 op 1 in windows 7 zit.
Als je klaagt over veel muiswerk moet je dat toch maar eens gaan doen. Dat is de enige manier om muiswerk te verminderen. Je kunt beter afwisselen tussen de verschillende invoerapparaten want afwisseling is de beste manier om RSI te voorkomen/reduceren.Ik gebruik zelden toetscombo's. Bijna alles kan met rechtsklik, optie kiezen en die met links klikken.
Het is nogal merkwaardig dat iemand die de muis de voorkeur geeft gaat klagen dat een OS teveel muiswerk bevat. Afgezien van het feit dat het laatste niet eens klopt (waarschijnlijk omdat je door het veelvuldig muisgebruik niet was opgevallen dat in OS X heel veel met het toetsenbord kan). Dat vele muiswerk haal je door je voorkeur zelf op de halsDat is zo, echter dan wordt de boel ook trager, minder vlot en productief.
Dan heb je het overduidelijk niet geprobeerd. De sneltoetsen zijn niet gek veel anders als in Windows. Sterker nog, sinds Windows 8 kun je in Windows bijna net zoveel met het toetsenbord doen als in niet-Windows systemen. De Windows toets begint zo langzamerhand dezelfde positie in te nemen als de cmd toets in OS X.Zitten (een paar welke me wel nuttig leken) ook hand/vinger onvriendelijk dicht bij elkaar vaak, moet je hand-yoga doen met 2 a 5 vingers...
Dat is op niet-Windows systemen over het algemeen niet nodig. Dat grondig alles deleten is weer iets specifieks voor Windows en voor wie graag de boel netjes houdt. Waar ik op doelde was het centrale management van applicaties waar je ze kunt installeren, updaten, upgraden, downgraden, verwijderen, purgen, enz. Linux en FreeBSD kennen zoiets wel en het werkt echt rete handig. De Mac App Store komt echter wel aardig in de buurt maar mist veel te veel mogelijkheden die je in Linux/FreeBSD wel hebt (downgrades en het verwijderen van apps bijv.).Al voor ik de mac mini kocht wist ik van het niet zo goed de-installeren door os x van applicaties en dat wil je dat goed doen, je in meestal 3 mappen manueel doen, resten deleten.
Waar je je ook wat vragen over moet gaan stellen is je gebruik van portable apps. Ik heb zelf ook verschillende apparaten met verschillende operating systems. Toch draai ik de normale apps op ieder van die apparaten. Uitwisselen van applicaties is ook overbodig omdat heel veel software die ik gebruik op meer dan 1 platform te gebruiken is (eerder genoemde LibreOffice heeft een versie voor Linux, Windows, FreeBSD, OS X, enz.). Het enige wat ik nog uitwissel tussen de verschillende apparaten is de daadwerkelijke data. Daar heb ik lang niet altijd dezelfde applicaties voor nodig om er wat mee te kunnen doen. Kwestie van het juiste formaat kiezen (open standaarden helpen daar enorm bij!).
Zelf gebruik ik OS X als vervanger voor Linux. Iets wat op werk ook steeds meer gebeurd. De reden daarvoor is heel simpel: Linux kan vaak Windows dingen niet, OS X wel; OS X kan ook Linux dingen maar Windows juist niet. Kortom, OS X is Windows meets Linux met een fatsoenlijk werkende interface en powersaving functionaliteit (hoewel ik met Windows 8 daar ook uitermate tevreden over ben; het werkt gewoon net zo foutloos als dat van OS X). In dat geval is OS X de alleskunner en zijn Windows en Linux dat dus duidelijk niet. En zo kan ik nog wel doorgaan met voorbeelden bedenken waarbij ieder OS als beste uit de bus komt. Het ligt dan ook geheel aan je wensen en eisen lijstje. Weten wat iets wel en wat iets niet kan is al een heel goed begin om nare verrassingen te voorkomen.
Zojuist op de zaak ook overgestapt van windows naar apple (privé al heel lang gelukkig) en nu moet ik alle mails overzetten naar de mac. Heb op de windowsbak eerst alles naar Thunderbird overgezet waarna ik alles heb kunnen exporteren naar een mbox bestand. Nu heb ik deze files overgezet naar de mac en probeer deze via apple mail te importeren, maar ik krijg de rare foutmelding.

Sommige mappen erkent hij slechts 1 mail. Terwijl hij bij sommige mappen het wel erkent. Dit ligt niet aan de grootte van de bestanden (heb ik al naar gekeken)
Wie weet wat er fout gaat?
Hier staat wat
Zou je iets meer achtergrondinfo kunnen geven? Waar werkte je eerst mee (Outlook waarschijnlijk, maar wat hing erachter, Exchange IMAP?) en waar wil je mee werken?willem1509 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:18:
Mensen,
Zojuist op de zaak ook overgestapt van windows naar apple (privé al heel lang gelukkig) en nu moet ik alle mails overzetten naar de mac. Heb op de windowsbak eerst alles naar Thunderbird overgezet waarna ik alles heb kunnen exporteren naar een mbox bestand. Nu heb ik deze files overgezet naar de mac en probeer deze via apple mail te importeren, maar ik krijg de rare foutmelding.
[afbeelding]
Sommige mappen erkent hij slechts 1 mail. Terwijl hij bij sommige mappen het wel erkent. Dit ligt niet aan de grootte van de bestanden (heb ik al naar gekeken)
Met IMAP is het handigste, dan kun je op allerlei devices je mail binnen halen, maar ziet je mailbox er overal hetzelfde uit.
Ook hier: geef even wat meer achtergrondinformatie. Wat voor bestanden gaat het om, waar staan ze nu, waar wil je ze naar toe hebben? Is het een fysiek andere PC waar Windows op staat, of is het je Bootcamp partitie?Flappiewappie schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:22:
Misschien het verkeerde topic, maar is er een programma waar mee je je bestanden kunt back uppen naar Windows? Of gaat dat handmatig werk worden?
Anders kun je ze toch op een externe schijf/NAS whatever zetten? Gewoon kopieren en plakken met Finder?
[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2014 09:03 ]
[...]
Zou je iets meer achtergrondinfo kunnen geven? Waar werkte je eerst mee (Outlook waarschijnlijk, maar wat hing erachter, Exchange IMAP?) en waar wil je mee werken?
Met IMAP is het handigste, dan kun je op allerlei devices je mail binnen halen, maar ziet je mailbox er overal hetzelfde uit.
Sorry, informatie is idd wel handig. Het is allemaal pop. Het komt af van een windows 7 pc met gebruik van Thunderbird. Ik heb in thunderbird de add on import/export tools geïnstalleerd en dan de optie ' mappen met submappen exporteren (eenvoudig)' gekozen.
Het rare is, dat deze functie en deze handeling wel goed werkte op mijn werk pc (waar windows xp op was geïnstalleerd). Hier worden wel alle mails goed geïmporteerd (gebruik van oude outlook express waarbij ik de mails heb overgezet naar Thunderbird en vanuit Thunderbird alles heb geëxporteerd volgens bovenstaande handeling).
Weten doe ik het niet, ik vermoed wel 2 mail accounts, juist?willem1509 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:18:
Met op elk account ook mappen met dezelfde naam?
Wat ik zou proberen is thunderbird
(portable, gratis, te vinden op sourceforge)
op de mac te installeren
(is me hier niet gelukt maar moet kunnen volgens het gros, dus zal wel aan mij liggen)
Die zal, wederom een gok, de oude situatie wel goed overnemen.
Want al klopt de bestands indeling (.eml of whatever) de ene (mac-)mailclient is de andere (thunderbird) niet.
[ Voor 3% gewijzigd door notsonewbie op 15-04-2014 16:41 ]
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2014 17:09 ]
Het gaat om een oude timemachine back-up die ik terug heb gezet dmv een hackintosh installatie. Mou wil ik vanuit daar de bestanden overzetten naar -iets- waardoor ik de data op m'n windowslaptop kan benaderen....ThinkPadd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 09:02:
[...]
Zou je iets meer achtergrondinfo kunnen geven? Waar werkte je eerst mee (Outlook waarschijnlijk, maar wat hing erachter, Exchange IMAP?) en waar wil je mee werken?
[...]
Ook hier: geef even wat meer achtergrondinformatie. Wat voor bestanden gaat het om, waar staan ze nu, waar wil je ze naar toe hebben? Is het een fysiek andere PC waar Windows op staat, of is het je Bootcamp partitie?
Anders kun je ze toch op een externe schijf/NAS whatever zetten? Gewoon kopieren en plakken met Finder?
-edit- ik heb een exfat partitie aangemaakt waar ik een iphoto export naar heb gemaakt en al mn bestanden uit de gebruikersmappen naartoe heb gekopieerd. Volgens mij heb ik dan vrijwel alles.
Gaat het goed als ik zometeen mn exfat partitie weer wil mounten in Windows?
[ Voor 12% gewijzigd door Flappiewappie op 16-04-2014 13:58 ]
Hier staat wat
Wat als ik in Excel een gebied selecteer en de inhoud daarvan weg wilt hebben? Er is geen delete knop.ppl schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 15:31:
[...]
[...]
Fout, het is beiden. Je kunt namelijk tekst, plaatjes, bestanden en mappen verwijderen. Voor tekst en plaatjes is er backspace en fn+backspace (op niet-Mac toetsenborden de delete knop), voor bestanden en mappen is er cmd-backspace (wat dan weer een Finder functionaliteit is).
Kortom, voordat je van leer trekt is het verstandig om eerst eens te vragen wat iemand wil deleten
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
fn + Backspace.kevinl schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:37:
Wat als ik in Excel een gebied selecteer en de inhoud daarvan weg wilt hebben? Er is geen delete knop.
fn + Backspace is namelijk hetzelfde als de Del-toets op een PC.
Ok thankssonderpa schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:21:
[...]
fn + Backspace.
fn + Backspace is namelijk hetzelfde als de Del-toets op een PC.
In windows kan je cntr-c en dan enter om te plakken. Maar dat werkt hier ook niet.
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
[ Voor 0% gewijzigd door RobV op 17-04-2014 18:04 . Reden: Geen $, maar € ]
Geen idee hoe ze dat controleren trouwens, als hij gewoon in de App Store staat. Normaal kun je dat soort dingen alleen via Slim/Surfspot/OnTheHub kopen, waarbij je moet inloggen met je schoolaccount.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 17-04-2014 17:56 ]
Voor de volledigheid.. dit gaat over knippen (verplaatsen van bestanden) in Finder. In Excel en tekstverwerkers etc. werkt Command (⌘) - X gewoon.filenox schreef op donderdag 17 april 2014 @ 15:59:
En voor de volledigheid, knippen is Command (⌘) - C en Command (⌘) - Alt - V
Ik ben sinds gisteren ook overgestapt van Windows naar Macbook Pro 15 (late 2013). Nu zit ik van een externe HDD naar een andere externe HDD te kopiëren maar ik kan die voortgang nergens zien. Even op Google gekeken maar ik denk dat ik de verkeerde terminologie gebruik om een passend antwoord te vinden.
Hoe kan ik die status nu oproepen hoe ver het kopiëren is? Het waren 2 uur (297GB) en het zou binnen nu en zoveel tijd klaar moeten zijn...alleen weet ik niet hoe lang dat nog is noch waar ik dat kan zien.

Je kan dit natuurlijk ook verifiëren door naar de externe HD te gaan en daar controleren of de bestanden gekopieerd zijn. Indien het kopiëren nog bezig is zullen de icoontjes transparant zijn en hebben ze bij de laatste versie van OSX een voortgangsbalkje.

[ Voor 5% gewijzigd door filenox op 17-04-2014 21:23 ]
Als je een iMac/Mac Pro/[geen trackpad] hebt is het misschien handig om interactieve hoeken in te stellen. Interactieve hoeken - zijn zoals de naam al doet denken - plaatsen in de hoek van je scherm die een bepaalde actie uitvoeren als je er met de muis komt, bijvoorbeeld het activeren van Mission Control. Je kan interactieve hoeken instellen op de volgende locatie: Systeemvoorkeuren -> Bureaublad & Schermbeveiliging -> tabblad Schermbeveiliging -> Interactieve hoeken.
Een derde, maar ook minder snelle manier, is het aanklikken van Mission Control in het Dock.
[ Voor 14% gewijzigd door filenox op 17-04-2014 21:59 . Reden: Dock-mogelijkheid ]
ctrl+up: mission controlpage404 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:02:
En Mission Control per app kan ook; als je met 4 vingers naar beneden swipet laat hij alle vensters van je huidige programma zien. In dit soort gevallen ook handig.
ctrl+down: alle vensters van de huidige app.
Die ctrl-up e.d. staan weliswaar als standaard ingesteld maar kun je wijzigen. Is ook alleen handig op niet-Apple toetsenborden (hoewel ook die veelal de mission control functie aan de F3 hebben toegewezen). Ik zet ze altijd uit omdat ze teveel in de weg zitten met de werking van een aantal applicaties die ik gebruik. Uiteraard kun je ze via de mission control settings ook weer naar de oude toetsen in 10.4 toewijzen.
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 18-04-2014 15:12 ]