Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Ben maar een ergernis tegen gekomen bij de overgang van windows naar OSX.

Het is dat OSX op usb sticks en flash cards een prullenbak maakt en daar de meuk instopt als je wat verwijderd. Je stick lijkt leeg, maar je krijgt er niets op. Grrr.

De meest praktische oplossing voor mij hiervoor is CleanMyDrive. Als je vei dat tooltje je hardware loskoppelt wordt de grootste rommel onmiddellijk opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dat is een extra beveiliging in OS X om te voorkomen dat je per ongeluk een bestand verwijdert. Je verwijdert het bestand namelijk niet, maar verplaatst het enkel naar de prullenmand. Je hebt in principe ook geen extra tooltje nodig; de prullenmand in je dock leegmaken volstaat ook.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
sypie schreef op zondag 12 januari 2014 @ 10:07:
[...]
Bijna nooit. CMD-tab en dan CMD-Q doet wonderen, daar heb je geen trackpad voor nodig, die vervolgens meer energie neemt dan 2 keer snel met je toetsenbord werken.
Thanks voor de shortcuts dat gaat idd sneller. Maar ik doelde meer op of ik uberhaupt wel apps hoef te sluiten omdat ze freezen (net zoals dat bij de iphone) of dat OS X het zelf naar verloop van tijd doet.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Dzine schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:11:
[...]

Thanks voor de shortcuts dat gaat idd sneller. Maar ik doelde meer op of ik uberhaupt wel apps hoef te sluiten omdat ze freezen (net zoals dat bij de iphone) of dat OS X het zelf naar verloop van tijd doet.
In principe hoeft het niet. het is mee dat je dan onder cmd+tab meer applicaties open ziet staan en eventueel in het dock. OS X wordt er niet merkbaar langzamer van zolang het open staat en niet actief gebruikt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 13:20
Ik heb sinds vandaag ook een rMBP. Voor mij ook voor het eerst dat ik met OS X ga werken, na mijn hele leven windows gewent te zijn.

Mijn eerste vraag:

Installeren jullie een andere browser, of gebruiken jullie gewoon de standaard aanwezige safari? En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
ik gebruik chrome, voornamelijk vanwege de dev tools en het syncen met m'n android device. De performance van Safari lijkt wel een stukje beter (geen harde cijfers maar alles voelt een stuk 'smoother' aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mister9 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:51:
Ik heb sinds vandaag ook een rMBP. Voor mij ook voor het eerst dat ik met OS X ga werken, na mijn hele leven windows gewent te zijn.

Mijn eerste vraag:

Installeren jullie een andere browser, of gebruiken jullie gewoon de standaard aanwezige safari? En waarom?
Ik gebruik Safari. Die springt in Mavericks veel zuiniger om met energie, is sneller en ik maak graag gebruik van alle gestures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Even een andere vraag. Kan ik bij na het instellen van de mbp de systeemtaal later nog veranderen als ik dat wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
En welke taal zal ik kiezen. NL of Engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
mister9 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:38:
Even een andere vraag. Kan ik bij na het instellen van de mbp de systeemtaal later nog veranderen als ik dat wil?
Ja, dat kan http://support.apple.com/kb/PH11221

Welke taal je kiest is persoonlijk natuurlijk. Ikzelf gebruik graag engels omdat het dan een stuk makkelijker troubleshooten is als je foutmeldingen gaat googlen.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mister9 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:52:
En welke taal zal ik kiezen. NL of Engels?
Ik kies voor al mijn apparaten Engels. Gewoon omdat het zo veel makkelijker is om zaken over een bepaald programma op te zoeken. Denk bijvoorbeeld aan foutmeldingen of menu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Nog een vraagje. Hoe krijg ik voor elkaar dat ik niet elke keer als ik iets wil installeren mn wachtwoord moet invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Volgens mij is dat niet mogelijk. Maar het zorgt juist voor een groot stukje veiligheid, om bijvoorbeeld malware te voorkomen. En het is toch niet zo dat je dagelijks tientallen programma's installeert? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
En nog een vraag. Is er niet een plek in OS X waar ik gewoon een ipadres in kan typen en op die manier op een share terrecht kan komen, zoals de share waar je printer staat (\\192.168.1.50\mijn-printer) of een netwerk share op je werk ( \\server1\bestanden" ofzoiets? Zou niet weten hoe ik dat soort locaties nu kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
mister9 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:31:
En nog een vraag. Is er niet een plek in OS X waar ik gewoon een ipadres in kan typen en op die manier op een share terrecht kan komen, zoals de share waar je printer staat (\\192.168.1.50\mijn-printer) of een netwerk share op je werk ( \\server1\bestanden" ofzoiets? Zou niet weten hoe ik dat soort locaties nu kan bereiken?
Command-K in de Finder

My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mister9 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:51:
Ik gebruik Firefox, voornamelijk omdat daar een Adblock Plus plugin voor is.

Voor sommige sites - zoals het nieuwe geweldige ABN Amro internetbankieren :') - gebruik ik Safari omdat het niet goed werkt met Firefox.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 10:40:
[...]

Ik gebruik Firefox, voornamelijk omdat daar een Adblock Plus plugin voor is.
Die is ondertussen ook al een hele tijd voor Safari te krijgen, mocht je geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:50
Ik probeerde gisteren eens de microsoft remote desktop client maar die is traaaag vergeleken met zijn windows variant, iemand daar nog een goed alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Douwe63 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:46:
Ik probeerde gisteren eens de microsoft remote desktop client maar die is traaaag vergeleken met zijn windows variant, iemand daar nog een goed alternatief voor?
Teamviewer. Ik begrijp trouwens niet dat MS het niet voor elkaar krijgt een tragere client te hebben dan de eerste de beste gratis oplossing.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Tjoekie schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:26:
[...]

Die is ondertussen ook al een hele tijd voor Safari te krijgen, mocht je geïnteresseerd zijn.
Tegenwoordig bestaat ook Ghostery voor de meeste browsers. Die zet ook alle tracking cookies en widgets uit.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Heb je degene welke met Microsoft Office meekomt of die uit de App store.
De laatste werkt behoorlijk vlot, en zelfs verassend goed en handig met een dual screen setup.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 14:17
Traag??? Deze client werkt sneller dan de standaard RDP client op mijn Windows machine! Zegt voldoende ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Tjoekie schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:26:
[...]

Waar vind ik die?

Edit: laat maar, gevonden. Ik zie alleen wel nu een grijs vlak waar normaal de advertentie zou komen te staan. Alsof het kader er wel staat, maar het plaatje van de advertentie zelf geblokkeerd word zeg maar. klopt dat?

[ Voor 31% gewijzigd door mister9 op 18-01-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik zit vandaag voor het eerst even een paar uur te spelen achter elkaar. Ff kijken hoe alles werkt, het bevalt tot nu toe geweldig.

Ik vind alleen accu niet heel indrukwekkend. Moet zeggen dat die redelijk snel terug loopt. Met dit tempo is ie na een uur of 4,5 wel leeg denk ik. En da's toch niet echt best.

Kan ik iets doen om dat te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
mister9 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:42:
[...]

Waar vind ik die?

Edit: laat maar, gevonden. Ik zie alleen wel nu een grijs vlak waar normaal de advertentie zou komen te staan. Alsof het kader er wel staat, maar het plaatje van de advertentie zelf geblokkeerd word zeg maar. klopt dat?
Verschilt volgens mij per website. Bij nu.nl heb ik dat bijvoorbeeld ook (grijze balk boven in beeld), maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit ergens anders gezien. Ook nooit echt op gelet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

mister9 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:58:
Ik zit vandaag voor het eerst even een paar uur te spelen achter elkaar. Ff kijken hoe alles werkt, het bevalt tot nu toe geweldig.

Ik vind alleen accu niet heel indrukwekkend. Moet zeggen dat die redelijk snel terug loopt. Met dit tempo is ie na een uur of 4,5 wel leeg denk ik. En da's toch niet echt best.

Kan ik iets doen om dat te verbeteren?
Denk dat je niet moet vergeten dat inderdaad "spelen" iets heel anders is dan er straks normaal mee werken. Mijn telefoon was de eerste paar dagen ook steeds na een halve dag leeg. Het was leuk om er mee te spelen. Het is nieuw. Ik verwacht dat dit met een laptop niet anders zal zijn.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Wat ik mis in Safari tov andere browsers, je muis over een url, en niet zien wat er onder zit. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Niet online
UltraSub schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:18:
Wat ik mis in Safari tov andere browsers, je muis over een url, en niet zien wat er onder zit. Wat zie ik over het hoofd?
Daar is een (redelijk uitgebreid te configureren) extensie voor: Ultimate Status Bar (linkt naar de website ;) ).

[ Voor 0% gewijzigd door Tio Nordin op 18-01-2014 16:25 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Sircuri schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:10:
[...]

Denk dat je niet moet vergeten dat inderdaad "spelen" iets heel anders is dan er straks normaal mee werken. Mijn telefoon was de eerste paar dagen ook steeds na een halve dag leeg. Het was leuk om er mee te spelen. Het is nieuw. Ik verwacht dat dit met een laptop niet anders zal zijn.
Maar kan dat een verschil zijn tussen tussen of de accu het 4,5 of 7 uur volhoudt? ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik heb nog een vraag. Als ik, via Royal TS, een RDP verbinding opzet naar de windows servers van mn werk, dan merk ik dat de inconen en desktop er niet zo scherp uitzien, heel korrelig zeg maar. Ik denk dat het komt door mijn retina display van mn mbp. Klopt dat? En zo ja, hoe krijg ik het voor elkaar dat het scherm van mijn RDP sessie gewoon scherp is?

Bedankt vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Tio Nordin schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:24:
[...]

Daar is een (redelijk uitgebreid te configureren) extensie voor: Ultimate Status Bar (linkt naar de website ;) ).
Thanks man! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:50
OkselFris schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:24:
[...]

De laatste werkt behoorlijk vlot, en zelfs verassend goed en handig met een dual screen setup.
Uit de app store (dus die met dat rode icoon), ik zal degene die bij MS Office zit ook eens proberen. Het zou natuurlijk ook kunnen komen door de SonicWall NetExtender VPN verbinding maar die kans acht ik wat kleiner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10
UltraSub schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:18:
Gewoon heel simpel.
Zet de Status bar aan in Safari (command + /) of Menu Beeld --> Show Status Bar
(mijn OS staat op Engelstalig, in NL waarschijnlijk Beeld --> Toon Status balk)
Als je nu de muis op een link plaatst, dan zie je onder aan het scherm wat de url is.
Indien je dat alleen wilt zien dan heb je daar geen Ultimate Status Bar voor nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Lol :)
Ik zei toch, ik zie iets over het hoofd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Zelfde principe geldt voor de Finder:

- Finder -> Weergave -> Toon statusbalk
- Finder -> Weergave -> Toon navigatiegatiekolom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Niet online
sonderpa schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 19:43:
[...]
Zet de Status bar aan in Safari (command + /) of Menu Beeld --> Show Status Bar
(mijn OS staat op Engelstalig, in NL waarschijnlijk Beeld --> Toon Status balk)
Als je nu de muis op een link plaatst, dan zie je onder aan het scherm wat de url is.
Indien je dat alleen wilt zien dan heb je daar geen Ultimate Status Bar voor nodig. ;)
Aan deze standaard statusbalk valt niks te tweaken en hij is altijd in beeld, maar toch is het wel een hele cleane oplossing. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
OkselFris schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:24:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik gebruik al jaren de RDC die bij Office geleverd wordt, maar Microsoft Remote Desktop uit de App Store werkt stukken fijner. Eindelijk gewoon 1920x1080 i.p.v. klein vierkant scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
mister9 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:36:
Ik heb nog een vraag. Als ik, via Royal TS, een RDP verbinding opzet naar de windows servers van mn werk, dan merk ik dat de inconen en desktop er niet zo scherp uitzien, heel korrelig zeg maar. Ik denk dat het komt door mijn retina display van mn mbp. Klopt dat? En zo ja, hoe krijg ik het voor elkaar dat het scherm van mijn RDP sessie gewoon scherp is?

Bedankt vast!
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Probeer eens command+1 of command+2. Mogelijk is je window geshaald en niet op full-screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Oh ja, ik heb nog een vraag. Ik zie overal op youtube en andere plaatsten staan hoe je de rMBP naar z'n "echte" 2880 x x1800 resolutie brengt. Dan moet je zo'n change res tooltje downloaden en daarmee zou de resolutie echt naar 2880 x 1800 gaan. Alles is ook heel klein direct dan.

Kan iemand me dat uitleggen? Wordt alles er ook scherper van?

En ik zie bij mijn beeldscherminstellingen ook wat instellingen. Nu staat ie op " Beste (retina)". Maar ik kan dat ook veranderen naar bv 1680 x 1050 of 1920 x 1200. Daar worden te tekens op het beeld ook kleiner van. Maar als de middelste instelling Retina (dan denk ik dus aan 2880 x 1800) is, dan zou het dan toch juist al veel kleiner moeten zijn dan dat ik het op bv 1920 x 1200 instel?

Graag wat uitleg. Alvast heel erg dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Retina stand maakt gebruik van 2 fysieke pixels op scherm per 1 pixel in osx. Dus effectief krijg je een resolutie van 1440x900 bij de "retina" optie.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
4 fysieke pixels. Eigenlijk. want de resolutie past 1440 x 900 past 4 x in de resolutie 2880 x 1800.

Maar best voor retina houd in dat hij het heel scherpt maakt door die 1 px te verdelen over 4. Waardoor je bruikbare resolutie 1440 x 900 is.

Wanneer je hem dus in 2880 x 1800 zet, dan heb je dus veel meer werk ruimte om dingen te kunnen doen. Maar alles is ook veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Welke instelling gebruiken jullie qua beeld / resolutie? Gewoond "beste (retina)" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Ik gebruik 1680x1050 en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Y.Y.Eagle schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:39:
Ik gebruik 1680x1050 en dat gaat prima.
En gewoon nieuwsgierig, maar waarom gebruik je niet de " beste (retina)" instelling, of de 1920 x 1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Bij 'best retina' heb ik weinig ruimte voor de programma's die ik gebruik en bij 1920x1200 vind ik de letters te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
En qua scherpte is er dan geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tio Nordin schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 21:37:
[...]

Aan deze standaard statusbalk valt niks te tweaken en hij is altijd in beeld, maar toch is het wel een hele cleane oplossing. Thanks :)
De status bar kan nog een trucje: je kunt het venster middels de status bar verslepen, precies zoals je dat normaliter middels de title bar zou doen (anders gezegd: je kunt nu aan de bovenzijde en onderzijde het venster verslepen).

[ Voor 0% gewijzigd door ppl op 22-01-2014 00:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Niet online
ppl schreef op zondag 19 januari 2014 @ 23:35:
[...]
De status bar kan nog een trucje: je kunt het venster middels de status bar verslepen, precies zoals je dat normaliter middels de title bar zou doen (anders gezegd: je kunt na aan de bovenzijde en onderzijde het venster verslepen).
Ja tnx, was me ook opgevallen :)

In de statusbar weergeven waar zo'n korte URL, bit.ly ofzo, naar verwijst voordat ik er op klik is de voor mij de belangrijkste reden dat ik (nog) Ultimate Status Bar gebruik. Ik kan dat nergens in Safari terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Ik heb trouwens ook Office voor mac geïnstalleerd op mijn rMBP. Werkt prima. Alleen merk ik dat er een (behoorlijke) vertraging zit tussen de outlook op mijn mbp, en de outlook op mijn windows pc die op mijn werk staat. Als ik een mailtje verwijder op mijn mbp, dan duurt het wel een seconde of 40 voor die ook op mijn pc uit mijn box verdwijnt. Andersom ook. En als ik nieuwe mail krijg komt die eerst op mijn pc binnen, en pas ruim een halve minuut later op mijn mbp.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

mister9 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:57:
En qua scherpte is er dan geen verschil?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
jctjepkema schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:09:
4 fysieke pixels. Eigenlijk. want de resolutie past 1440 x 900 past 4 x in de resolutie 2880 x 1800.

Maar best voor retina houd in dat hij het heel scherpt maakt door die 1 px te verdelen over 4. Waardoor je bruikbare resolutie 1440 x 900 is.

Wanneer je hem dus in 2880 x 1800 zet, dan heb je dus veel meer werk ruimte om dingen te kunnen doen. Maar alles is ook veel kleiner.
Maar als ik mijn instelling op 1920 x 1200 zet, dan worden er dus niet meer 4 pixels gebruikt?

Wat ik graag wil weten, maakt het qua scherpte uit, of ik mijn instelling op retina zet, op 1680 zet of op 1920 zet?? En hoe werkt het met de pixels dan in deze verschillende standen? Kan iemand me dat duidelijk uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

mister9 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 09:38:
Ik heb trouwens ook Office voor mac geïnstalleerd op mijn rMBP. Werkt prima. Alleen merk ik dat er een (behoorlijke) vertraging zit tussen de outlook op mijn mbp, en de outlook op mijn windows pc die op mijn werk staat. Als ik een mailtje verwijder op mijn mbp, dan duurt het wel een seconde of 40 voor die ook op mijn pc uit mijn box verdwijnt. Andersom ook. En als ik nieuwe mail krijg komt die eerst op mijn pc binnen, en pas ruim een halve minuut later op mijn mbp.

Iemand enig idee?
Dat heet synchronisatie :) En dat doet jouw pc en je mbp niet op hetzelfde ogenblik, dus zit er tijd tussen voordat je een wijziging op de een, ziet op de ander. Heeft verder weinig te maken met Windows en Mac hoor. Dat is zelfs als je twee iPhones hebt, mailtje weggooien op de een, zie je ook pas een x aantal seconden later op de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:56

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:58:
[...]

Maar als ik mijn instelling op 1920 x 1200 zet, dan worden er dus niet meer 4 pixels gebruikt?

Wat ik graag wil weten, maakt het qua scherpte uit, of ik mijn instelling op retina zet, op 1680 zet of op 1920 zet?? En hoe werkt het met de pixels dan in deze verschillende standen? Kan iemand me dat duidelijk uitleggen?
1680 en 1920 op NON-retina zijn stukken minder scherp dan de retina tegenhanger. Dit heeft te maken met het feit dat retina in principe 4x zoveel pixels gebruikt op dezelfde resolutie. 1 pixel op normaal is dus gelijk aan 4 pixels op retina. Het beeldoppervlak wordt in principe 2x zo hoog en 2x zo breed weergegeven (dus 4x meer pixels totaal).

De 1680 x 1050 resolutie in retina is dan in 3360 x 2100 als resolutie
De 1920 x 1200 wordt dan een resolutie 3840 x 2400 qua aantal pixels.

Ga je het precies meten in PPI (Pixels Per Inch) kom je uit op het volgende:
1680 x 1050 normaal heeft een PPI van 132.08 op een 15" rMBP
1920 x 1200 normaal heeft een PPI van 150.94 op een 15" rMBP
1680 x 1050 retina (3360 x 2100) heeft een PPI van 264.15 op een 15" rMBP
1920 x 1200 retina (3840 x 2400) heeft een PPI van 301.89 op een 15" rMBP

Zoals je ziet worden de waardes op retina veel hoger. Ervanuitgaande dat ongeveer 220 PPI ervoor zorgt dat je geen pixels meer kan zien op bepaalde afstand is het beeld op retinamode dus gewoon veel scherper. Dit met uiteraard 1920 x 1200 retina als scherpste.

Op de 15" retina macbook kan je met behulp van sommige programma's zoals bijvoorbeeld Pupil verschillende resoluties op retina en non-retina selecteren.

alle resoluties tot en met 1920 x 1200 zijn zowel normaal als retina (in OS X aangeduid als HiDPI) te gebruiken.
Dan heb je daarnaast nog 2880 x 1800, 3360 x 2100 en 3840 x 2400 welke je als non-retina nog kan instellen. Ik draai zelf op 2880 x 1800 omdat ik de werkruimte erg prettig vind dan maar omdat het geen retina is (en dus niet 4 pixels per pixel gebruikt) wordt het wel erg klein. Voor de meeste mensen te klein.

Hoop dat het verhaal je een beetje wat duidelijker heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
ankhie schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:27:
[...]

1680 en 1920 op NON-retina zijn stukken minder scherp dan de retina tegenhanger. Dit heeft te maken met het feit dat retina in principe 4x zoveel pixels gebruikt op dezelfde resolutie. 1 pixel op normaal is dus gelijk aan 4 pixels op retina. Het beeldoppervlak wordt in principe 2x zo hoog en 2x zo breed weergegeven (dus 4x meer pixels totaal).

De 1680 x 1050 resolutie in retina is dan in 3360 x 2100 als resolutie
De 1920 x 1200 wordt dan een resolutie 3840 x 2400 qua aantal pixels.

Ga je het precies meten in PPI (Pixels Per Inch) kom je uit op het volgende:
1680 x 1050 normaal heeft een PPI van 132.08 op een 15" rMBP
1920 x 1200 normaal heeft een PPI van 150.94 op een 15" rMBP
1680 x 1050 retina (3360 x 2100) heeft een PPI van 264.15 op een 15" rMBP
1920 x 1200 retina (3840 x 2400) heeft een PPI van 301.89 op een 15" rMBP

Zoals je ziet worden de waardes op retina veel hoger. Ervanuitgaande dat ongeveer 220 PPI ervoor zorgt dat je geen pixels meer kan zien op bepaalde afstand is het beeld op retinamode dus gewoon veel scherper. Dit met uiteraard 1920 x 1200 retina als scherpste.

Op de 15" retina macbook kan je met behulp van sommige programma's zoals bijvoorbeeld Pupil verschillende resoluties op retina en non-retina selecteren.

alle resoluties tot en met 1920 x 1200 zijn zowel normaal als retina (in OS X aangeduid als HiDPI) te gebruiken.
Dan heb je daarnaast nog 2880 x 1800, 3360 x 2100 en 3840 x 2400 welke je als non-retina nog kan instellen. Ik draai zelf op 2880 x 1800 omdat ik de werkruimte erg prettig vind dan maar omdat het geen retina is (en dus niet 4 pixels per pixel gebruikt) wordt het wel erg klein. Voor de meeste mensen te klein.

Hoop dat het verhaal je een beetje wat duidelijker heeft gemaakt.
Dank je. Dus als ik op mijn rMBP naar de beeldscherminstellingen ga, en ik pas daar de scaled instellingen aan van " Best (retina) " naar 1680 x 1050 of helemaal naar rechts (1920 x 1200), wordt het beeld daar dan minder scherp van? Dus niet op een ander systeem, maar op de rMBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:39:
[...]

Dank je. Dus als ik op mijn rMBP naar de beeldscherminstellingen ga, en ik pas daar de scaled instellingen aan van " Best (retina) " naar 1680 x 1050 of helemaal naar rechts (1920 x 1200), wordt het beeld daar dan minder scherp van? Dus niet op een ander systeem, maar op de rMBP?
In principe wel ja, omdat alleen de Best for retina daar als HiDPI/retina mode wordt ingesteld. Met Pupil (en je hebt nog wat andere gratis tooltjes) kan je ook andere resoluties tot 1920 x 1200 op HiDPI zetten en dat geeft gewoon echt een stuk scherper beeld. Het enige dat je dan wel merkt is dat sommige plaatjes op internet niet 'retinaproof' zijn en er minder uitzien. Persoonlijk vind ik het niet zo'n ramp omdat de rest gewoon een gigantische verbetering is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Maar de standaard instelling die op mijn MBP zit van 1920 x 1200 of 1680 x 1050 zijn dus niet HiDPI?

Dat moet ik met dat tooltje doen? En kan ik dan ook kiezen tussen 1920 x 1200 en 1680 x 1050 ?

Bedankt vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

mister9 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 17:28:
Maar de standaard instelling die op mijn MBP zit van 1920 x 1200 of 1680 x 1050 zijn dus niet HiDPI?

Dat moet ik met dat tooltje doen? En kan ik dan ook kiezen tussen 1920 x 1200 en 1680 x 1050 ?

Bedankt vast!
Heb het net nog even nagekeken op mijn eigen rMBP 15" en het lijkt erop dat de 1920 x 1200 en 1680 x 1050 inderdaad wel al HiDPI zijn. In elk geval ziet het er wel zo uit en geeft Pupil het ook weer als HiDPI. Gebruik zelf Pupil om op 2880 x 1800 te komen als resolutie dus had me er niet zo heel erg in verdiept. Maar alle resoluties worden dus weergegeven als retina daar. Feitelijk kan je ze dus allemaal selecteren vanuit System Preferences.

Het lijkt dus inderdaad zo te werken dat alles wordt opgeschaald en daarna teruggeschaald naar de geselecteerde resolutie. De non-retina 1680 x 1050 en 1920 x 1200 moet je dus via een tooltje selecteren, maar dat is iets dat je toch niet wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tio Nordin schreef op maandag 20 januari 2014 @ 02:25:
In de statusbar weergeven waar zo'n korte URL, bit.ly ofzo, naar verwijst voordat ik er op klik is de voor mij de belangrijkste reden dat ik (nog) Ultimate Status Bar gebruik. Ik kan dat nergens in Safari terugvinden.
Voor zover ik weet doet geen enkele browser voor OS X dat standaard. Daarvoor heb je altijd een extension nodig. Die doet gewoon een lookup van die verkorte URL en geeft dan het eindresultaat weer. Enerzijds handig omdat je ziet waar die dingen naartoe gaan (je kunt niks verhullen), anderzijds wat lastig omdat ie eerst alles moet gaan omzetten (wordt iets trager). Ultimate Status Bar kan nog meer, zeker een aanrader om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Sinds gisteren mag ik mijzelf ook tot de groep van switchers rekenen. Heb via de BTW actie bij de MediaMarkt een macbook pro 13" gekocht (8GB/256GB versie). Helemaal in mijn nopjes.

Waar ik nu nog wel even van baal is dat ik altijd KeePass gebruik onder Windows en dat deze nu als Mac variant 7 euro kost. Is het de moeite waard? is deze versie ongeveer het zelfde als KeePass onder windows?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Volgens mij kun je KeePass voor de Mac gewoon gratis vanaf de officiele KeepPass website afhalen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

oh ja. je hebt gelijk. Maar ik moet dan inderdaad MONO installeren. gaan we maar eens even doen.
Woaw, wat is dat lekker om eens een goed draagbare laptop tot je beschikking te hebben. Mijn Windows laptop is altijd een 17" geweest en dus zwaar en onhandig.

update: die OSX versie van KeePass werkt niet. Heb ook geen zin om meteen een nieuwe laptop te vervuilen met allemaal externe X11 window systems om zoiets simpels als een password manager te installeren.
XQuartz: 150 mb
Mono: 400 mb
alles maar weer verwijderd 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door Sircuri op 29-01-2014 14:22 . Reden: keepass osx werkt niet lekker ]

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:27
Sircuri schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:43:
Sinds gisteren mag ik mijzelf ook tot de groep van switchers rekenen. Heb via de BTW actie bij de MediaMarkt een macbook pro 13" gekocht (8GB/256GB versie). Helemaal in mijn nopjes.
De actie start toch pas vandaag om 18u?

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

moet deze week ook nog een keer terug om de BTW terug te halen. Heb hem nu nog inderdaad buiten de actie om gekocht.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zaterdag mijn MacBook Pro via Apple gekocht voor €1867 (studentenkorting) maar zie dat ie hier http://www.mediamarkt.nl/...3,1006851.html?langId=-11 maar €1653 is. Kan je aankopen uit de Apple Store terugbrengen? Heb hem niet via internet maar zelf opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Cross posting is niet echt nodig. We hebben je bericht gelezen Crazy-Mazy.

Je mag volgens mij altijd een product zonder opgaaf van reden teruggeven binnen een x aantal dagen. maar ik neem aan dat je deze macbook al volledig in gebruik hebt genomen? Ben bang dat je dan pech hebt. je hebt hem immers gebruikt en hebt hem dus niet meer in een ongeopende verpakking.
Was je niet op de hoogte van de BTW actie bij MediaMarkt?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem idd al uit de verpakking gehaald maar nog amper gebruikt. Vanwege al 't gekraak was ik al van plan nog even terug te gaan, maar als ik dan ook m'n geld terug kan krijgen ga ik vervolgens liever langs de mediamarkt en pak ik meteen een Apple TV en externe hdd mee.

Excuses voor de cross-post, kwam via beide topics een beetje op deze vraag terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Wie weet of het mogelijk is om die gruwelijk CPU slurpende functie "Enter Time Machine" aan te passen? De animaties om terug te gaan in de tijd is leuk, maar mijn laptop begint direct te blazen en mijn batterij loopt zienderogen terug.
Ik zie niemand klagen over de CPU load bij gebruik van deze functie. Heeft niemand er last van of is het gewoon pech en "get used to it"? Ik kan dus ook niet vinden of deze functie aangepast kan worden. Ik zou verwachten dat ik gewoon in een lijst kan scrollen zonder al die grafische sugar.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Hoe vaak moet je in Time Machine zijn dan?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Is dat heel belangrijk? Of zitten er in Mavericks 2 instellingen? 1 voor wanneer ik het maar 1 x per half jaar gebruik en 1 instelling als ik het vaker gebruik?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03
Sircuri schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:16:
Is dat heel belangrijk? Of zitten er in Mavericks 2 instellingen? 1 voor wanneer ik het maar 1 x per half jaar gebruik en 1 instelling als ik het vaker gebruik?
Denk dat Rob bedoelt dat als je het maar 1 keer in de zoveel tijd gebruikt dat het niet uitmaakt dat het dan iets meer energie verbruikt.

Tenminste dat is ook mijn idee.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Dat snapte ik ;)

ik had alleen gehoopt op een antwoord op mijn vraag en niet een wedervraag. Maar ik denk dat het antwoord gewoon is dat het niet anders kan. helaas, want het maakt de interface van Time Machine wel heel traag in gebruik. Naar mijn idee gaat Apple voorbij aan de functie van de applicatie en is de focus veel te veel gelegd op een mooie interface.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Je kunt ook de sparsebundle van je backup mounten, dan kun je de backups via de Finder benaderen en veel sneller bladeren :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ah kijk, dat wist ik niet. Meteen maar eens uitzoeken hoe dat moet. Bedankt voor de tip.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het was geenszins lullig bedoeld. Ik bedacht me dat er belangrijkere dingen zijn om je druk over te maken dan de grafische soepelheid van een functie die ik maar zeer zelden nodig heb. Persoonlijk hoef ik zelden terug in de tijd met TM. Dat komt omdat ik als software bouwer meer gebruik maak van het versiebeheer van oa. Git en SVN, en minder van Time Machine. Ik verontschuldig mij als de opmerking vijandig overkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3NSE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11-2020
Van Vista nu net recent naar een desktop met Windows 8.1 geswitched. In het achterhoofd hield ik een MacBook als aanvulling te halen. Mac is zeker weten binnenkort een nieuwe switcher rijker, 8.1 gaat stof verzamelen...

Greetings from Earth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

@RobV, geen probleem. Je opmerking was niet vijandig. Het was voor mij meer een irritatie dat ik antwoord op mijn vraag wilde en ook best snap dat een back-up functie niet veel gebruikt wordt. Ik blijf erbij verder dat die time machine een draak van een interface heeft.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Sircuri schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:50:
Wie weet of het mogelijk is om die gruwelijk CPU slurpende functie "Enter Time Machine" aan te passen? De animaties om terug te gaan in de tijd is leuk, maar mijn laptop begint direct te blazen en mijn batterij loopt zienderogen terug.
Ik zie niemand klagen over de CPU load bij gebruik van deze functie. Heeft niemand er last van of is het gewoon pech en "get used to it"? Ik kan dus ook niet vinden of deze functie aangepast kan worden. Ik zou verwachten dat ik gewoon in een lijst kan scrollen zonder al die grafische sugar.
Ik reageer op deze post terwijl ik je latere Posts al gezien heb. Ik herken jouw problemen totaal niet.
Heb een iMac 27 inch early 2012 en een Mbpr 15inch 10 dagen oud. Beide met mavericks.

Dit is geen post 'die van mij doet het WEL goed', maar eerder om af te vragen: is de hardware wel in orde?
Als het een common problem of softwarematig is dan zouden er veel meer mensen / zou iedereen er last van hebben.

Krijg je die Cpu Load alleen daarbij of ook bij andere taken? Ik ben heel benieuwd. Jammer dat je er zoveel last van hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mijn laptop doet het verder gelukkig heel goed, dus nee geen problemen met andere functies. Maar ik denk dat ik wel moet meegaan met RobV; hoeveel mensen maken er daadwerkelijk gebruik van. Wanneer je hem nodig hebt, ben je waarschijnlijk bezig met een pc restore. Een back-up functie draait gewoon mee op de achtergrond en je hoopt hem nooit nodig te hebben. Het viel mij gewoon op dat het bladeren door de tijd met die geanimeerde sterrenhemel veel te zwaar is naar mijn idee. Toch bedankt.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:53
Intussen al bijna een half jaartje volledig overgeschakeld naar Mac voor webontwikkeling. Ik ben heel tevreden tot nu toe hoewel ik wel merk dat je bijna twintig jaar Windows gebruik niet zomaar wegveegt.

Veel zaken zijn zoveel beter geregeld in Mac OS X. Voornamelijk deze:
  • Consistente interface en bediening.
  • Programma's die in het OS ingebakken zitten zijn goed.
  • Preview en voorvertoning met spatie werkt voor heel veel bestandstypes.
  • CMD + I om details van een bestand of map te bekijken.
  • Heel goede drag-and-drop ondersteuning.
  • Terminal gebruik ik wel degelijk; de Terminal praat ook heel goed met Unix servers.
  • Plaatsing van de veel gebruikte CMD toets is veel beter dan de CTRL toets op Windows (duim vs pink).
Andere zaken geraak ik maar niet aan gewend of heb ik problemen mee:
  • Het gedrag van de muis (Logitech G500) is anders, en niet ten goede.
  • Geen Total Commander :(. Forklift is niet slecht maar ik was zowat vergroeid met Total Commander.
  • Geen rechtermuisknop via het keyboard. Ok, je kan dit configureren maar de rechterklik zal toch ter hoogte van de cursor uitkomen, wat niet mijn bedoeling is.
  • Sommige dialogs laten geen keyboard shortcuts toe. Onbegrijpelijk!
  • Enter opent bestanden niet in Finder. Daar geraak ik maar niet aan gewend.
  • Geen directe delete toets.
  • CMD + TAB: Finder komt vaak in de weg te zitten (ik gebruik een dual pane bestandsbrowser).
  • Als je zoals mij met drie monitoren werkt, dan is de taakbalk in Windows toch handiger dan de dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
brommer schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:46:

Andere zaken geraak ik maar niet aan gewend of heb ik problemen mee:
Het gedrag van de muis (Logitech G500) is anders, en niet ten goede.
Wat bedoel je hier precies mee? Dat de functieknoppen niet meer of anders werken? Dit kun je namelijk oplossen door het programma BetterTouchTool te installeren. Je kunt dan alle knoppen toewijzen aan bijvoorbeeld een programma, sneltoets of functie.
Sommige dialogs laten geen keyboard shortcuts toe. Onbegrijpelijk!
Bedoel je hier dat je niet kunt tabben tussen bijvoorbeeld de knoppen Ok en Annuleer in een dialog venster? Zo ja, dit kun je aanzetten in Instellingen -> Toetsenbord -> Toetscombinaties en dan onderaan 'Alle regelaars' te selecteren. Volgens mij staat dit sinds Mavericks standaard aan.
Enter opent bestanden niet in Finder. Daar geraak ik maar niet aan gewend.
Dit kun je instellen met het programma BetterTouchTool. Je kunt dan zelfs instellen dat het alleen voor de Finder moet gelden. Wijs CMD + O toe aan de Enter knop.
Geen directe delete toets.
Idem. Wijs CMD + backspace toe aan de delete knop.
CMD + TAB: Finder komt vaak in de weg te zitten (ik gebruik een dual pane bestandsbrowser).
Probeer meer gebruik te maken van Mission Control. Ik gebruik CMD + Tab eigenlijk nooit

Ik kan je sowieso aanraden om BetterTouchTool te installeren. Je kunt dan in advanced settings Window snapping aanzetten. Dat is dus exact hetzelfde idee als in Windows 7: sleep een venster bijvoorbeeld helemaal naar de bovenkant van je scherm en het scherm wordt dan maximaal vergroot. Sleep een scherm links én een scherm rechts zodat ze precies verdeeld worden. Heerlijk!

Hoop dat je er iets aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10
Koop anders een Apple keyboard met numeriek toetsenbord (met USB kabel)
Die heeft een Delete toets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Sircuri schreef op maandag 03 februari 2014 @ 21:21:
@RobV, Je opmerking was niet vijandig. Het was voor mij meer een irritatie dat ik antwoord op mijn vraag wilde en ook best snap dat een back-up functie niet veel gebruikt wordt. Ik blijf erbij verder dat die time machine een draak van een interface heeft.
Een backup functie die goed werkt niet gebruiken lijkt me verre van handig.
En jij hebt het over 'die Time Machine' dus wellicht het apparaat, zo een rechthoekige toren.

1 van de dingen die ik wel handig vind , is op os x in de mac mini welke ik heb, dat nu juist een kwestie is van aan het eind van een sessie ff 'time machine' aanzetten en hij werkt op mijn ext hdd (hfs+ gefrmtrd. uiteraard) de backup bij.

Over een backup (deels, kan dat ook?-) terug zetten en of dan alles 100% ok is kan ik nog niks zeggen, voorlopig nog geen crash of ander heftig gedoe waarom ik dat heb moeten doen.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Ik meende ooit eens gelezen te hebben dat je het toetsenbord van een Macbook tijdelijk uit kon schakelen wanneer je deze schoon wil maken. Ik kan dat nu nergens meer vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Je Macbook uitzetten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:36
Deze ff downloaden:
http://blog.boastr.net/keyboardcleantool/

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 07-02-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
notsonewbie schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:04:
[...]

Een backup functie die goed werkt niet gebruiken lijkt me verre van handig.
En jij hebt het over 'die Time Machine' dus wellicht het apparaat, zo een rechthoekige toren.
Als je meegelezen had, wist je dat het ging over de traagheid van de interface van het restore gedeelte van de backup functie. Ik genruik de backup (automatisch) dagelijks, maar Ik mag hopen voor je dat je niet regelmatig bestanden hoeft te restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

notsonewbie schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:04:
[...]
Dat is een Time Capsule :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
Wat bedoel je hier precies mee? Dat de functieknoppen niet meer of anders werken? Dit kun je namelijk oplossen door het programma BetterTouchTool te installeren. Je kunt dan alle knoppen toewijzen aan bijvoorbeeld een programma, sneltoets of functie.
Ik heb Steermouse geïnstalleerd om de functieknoppen weer aan de praat te krijgen. Mijn probleem is eerder dat de muis en de cursor anders aanvoelen. Ik vind dit in Windows beter. Er zijn daar topics over op GOT. In essentie wordt anders omgegaan met het snel of traag bewegen van de muis.
Bedoel je hier dat je niet kunt tabben tussen bijvoorbeeld de knoppen Ok en Annuleer in een dialog venster? Zo ja, dit kun je aanzetten in Instellingen -> Toetsenbord -> Toetscombinaties en dan onderaan 'Alle regelaars' te selecteren. Volgens mij staat dit sinds Mavericks standaard aan.
Dat staat aan maar dat werkt niet overal. Neem bijvoorbeeld de Dialoog 'This is a program downloaded from the internet'. Daar geraak je met het keyboard niet naartoe.
Dit kun je instellen met het programma BetterTouchTool. Je kunt dan zelfs instellen dat het alleen voor de Finder moet gelden. Wijs CMD + O toe aan de Enter knop.
Ik ga dat programma zeker eens installeren. Anderzijds probeer ik zoveel mogelijk met gewone OS functionaliteit verder te geraken. Anders zit je bij een andere computer volledig vast. In Forklift heb ik ENTER wel toegewezen als Open. Maar in Finder staat het nog standaard.
Idem. Wijs CMD + backspace toe aan de delete knop.
Misschien moet ik dat wel doen. Ik heb toch een volwaardig keyboard.
[...]
Probeer meer gebruik te maken van Mission Control. Ik gebruik CMD + Tab eigenlijk nooit
Ik heb drie monitors met telkens gemakkelijk tien programma's open staan. En ik wil vooral met mijn keyboard werken. Het ziet er goed uit en met de muis werkt het inderdaad heel goed maar het is niet wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Laatst online: 20-08 14:54
Delete in Mac OS krijg je door fn + backspace te doen.. hoef je niks voor toe te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle

Y.Y.Eagle

Black&White

Nismod schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 12:14:
Delete in Mac OS krijg je door fn + backspace te doen.. hoef je niks voor toe te wijzen.
cmd + backspace is het standaard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nismod schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 12:14:
Y.Y.Eagle schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 12:54:
cmd + backspace is het standaard. ;)
Fout, het is beiden. Je kunt namelijk tekst, plaatjes, bestanden en mappen verwijderen. Voor tekst en plaatjes is er backspace en fn+backspace (op niet-Mac toetsenborden de delete knop), voor bestanden en mappen is er cmd-backspace (wat dan weer een Finder functionaliteit is).

Kortom, voordat je van leer trekt is het verstandig om eerst eens te vragen wat iemand wil deleten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

RobV schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 09:31:
[...]

Als je meegelezen had, wist je dat het ging over de traagheid van de interface van het restore gedeelte van de backup functie. Ik genruik de backup (automatisch) dagelijks, maar Ik mag hopen voor je dat je niet regelmatig bestanden hoeft te restoren.
klopt. Het ging over de restore interface met die sterren hemel als achtergrond.
Nee, ik heb het ook nog niet echt nodig gehad, maar het viel me op toen ik het bekeek. Want ja, als kersverse macbook gebruiker wil je toch alle features bekijken :)

Verder draait inderdaad Time Machine netjes op de achtergrond mee.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 11:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

brommer schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 12:07:

[...]

Dat staat aan maar dat werkt niet overal. Neem bijvoorbeeld de Dialoog 'This is a program downloaded from the internet'. Daar geraak je met het keyboard niet naartoe.
Bij mij wel: Druk op TAB om selectie (blauwe omlijning) te wisselen; spatie activeert knop met omlijning (en enter activeert knop die blauw is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
[b]kaassouffle schreef op zondag 09 februari 2014 @ 14:03:[/
Bij mij wel: Druk op TAB om selectie (blauwe omlijning) te wisselen; spatie activeert knop met omlijning (en enter activeert knop die blauw is).
Ja, inderdaad. Mijn full keyboard access stond toch niet aan. Nu werkt het. Bedankt!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 12:27
brommer schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 12:07:
[...]

Ik heb Steermouse geïnstalleerd om de functieknoppen weer aan de praat te krijgen. Mijn probleem is eerder dat de muis en de cursor anders aanvoelen. Ik vind dit in Windows beter. Er zijn daar topics over op GOT. In essentie wordt anders omgegaan met het snel of traag bewegen van de muis.
http://smoothmouse.com
Zet acceleration op "Like in Windows".

Thank me later.

Verwijderd

Ik ben gisteren overgestapt van een Windows (Acer) naar een MacBook Pro 13" en dit had ik veeel en veeeel eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de zaak 3 maanden met OSX gespeeld omdat een paar mini klanten macbooks aangeschaft hebben. En dus professioneel weer met OSX aan de gang moest. Maar het is toch veel te onhandig/omslachtig vergeleken met Windows 8. Zeker met professioneel gebruik. En direct maar een mooie Lenovo Carbon X ipv een MacBook. http://shop.lenovo.com/us...nkpad/x-series/x1-carbon/ Succes allemaal hier, want het gaat even duren voordat je weer lekker op gang bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 20:36
Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:53:
Voor de zaak 3 maanden met OSX gespeeld omdat een paar mini klanten macbooks aangeschaft hebben. En dus professioneel weer met OSX aan de gang moest. Maar het is toch veel te onhandig/omslachtig vergeleken met Windows 8. Zeker met professioneel gebruik. En direct maar een mooie Lenovo Carbon X ipv een MacBook. http://shop.lenovo.com/us...nkpad/x-series/x1-carbon/ Succes allemaal hier, want het gaat even duren voordat je weer lekker op gang bent.
Waarin onhandig/omslachtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:53:
Ik vind dit meer op flamebait lijken dan een nuttige bijdrage aan dit topic... vertel dan op z'n minst waarom het (professioneel) omslachtig zou werken. Zat mensen die dat niet ervaren namelijk.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste