Ik twijfel of dit de beste topic voor deze vraag is maar ik probeer het toch maar even.
Sinds krap een week heb ik een 15' rmbp (late 2013, zonder discrete gpu) en een mac mini. Eigenlijk ben/was ik helemaal vastgeroest aan windows, maar om meerdere redenen wilde ik toch proberen om te wisselen van main OS.
Voor de zekerheid wil ik echter voorlopig nog een win7 achter de hand hebben (zeker als ik op pad ben voor een paar dagen met alleen een mbp). Daarnaast hou ik de optie open om op beiden ooit win7 te zetten als het echt niet anders kan door mijn werk (software ontwerp & ontwikkeling), maar hopelijk is dat niet nodig. Ik heb twee win7 licenties op de plank liggen voor dit doel. Mijn werk sla ik altijd op onder encryptie.
Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing hiervoor is en of mensen uit eigen ervaring kunnen zeggen wat wel/niet lekker werkt.
De mbp zit het krapste in zijn jasje met 8GB/256GB en daarom let ik daar nu alleen op. Omdat de nieuwste mbp's heel slecht te zijn repareren volgens ifixit wil ik ook liever geen overmatige slijtage van de ssd/accu.
Dan nu mijn belangrijkste overwegingen voor de verschillende oplossingen:
virtueel (virtualbox/vmware/parallels):
+ je kan het op dezelfde partitie doen als de mac dus filefault2 werkt daar ook op
+ geen partitie opdelen en 2* 128GB is altijd wat krapper dan 1* 256gb
- minder efficiënt dus accu sneller leeg
- performance is waarschijnlijk minder maar de quadcore is vast ruim snel zat voor een IDE
bootcamp
+ alle RAM voor win7
+ langere accu duur/betere performance
- extra partitie, dus aparte encryptie oplossing nodig als truecrypt
- ssd ruimte moet worden verdeeld
- meer ssd slijtage omdat de writes van het OS over 128GB worden verdeeld ipv 256GB
remote werken op een 'echte' win7 workstation
+ geen 'kosten' in RAM of SDD
+ intensief werk wordt gedaan door de workstation
- lag/latency als je geen snelle internet hebt
- continue internet verkeer om het beeld door te geven (kost dit veel stroom ? hoeveel MB/s verbruikt dit bij fullhd)
- een stuk minder betrouwbaar als je er niet fysiek in de buurt bent van de workstation
Dus op basis van deze dingen vroeg ik mij af in welke mate bootcamp echt zuiniger is met de accu dan een virtuele oplossing? Hoeveel uur/minuten scheelt dat?
Als je kijkt naar virtualbox/parallels/vmware, welke haalt de hoogste accu duur? Bij een standaard IDE (netbeans/eclipse/visual studio), zijn er misschien bijzonderheden welke de keuze kunnen beïnvloeden?
Hoe soepel/robuust is het om vanaf je mac remote te werken op een snelle win7 workstation vanaf een fatsoenlijke internetverbinding 200km verder weg ?
Waar ik ook mee zit is dat als ik een licentie gebruik voor een virtuele windows, dat deze mogelijk niet meer zomaar activeert als ik hem gebruik in een andere configuratie zoals bootcamp (toch?). Daarom is het domweg testen een beetje lastig.
edit: dit is dus mijn eerste mac en ook de eerste keer dat ik langer dan 2 minuten achter een osx systeem zit
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 26-12-2013 12:39
]