Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

fespen schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 02:27:
in het bestel menu kan je kiezen uit 3 toetsenbord layouts.
wat is het verschil?
De link die je hierboven is gegeven geeft de verschillen al aan. Zelf gebruik ik altijd een US toetsenbord. Belangrijkste redenen voor mij: De enter toets en de schift toets. Deze vind ik persoonlijke prettiger werken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

super _/-\o_
maar; is er dan nog een makkelijke manier om mijn fotos uit iphoto te exporteren? die ik reeds had geimporteerd en gedeleted van de telefoon?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
-knip-

lezen is ook een vak.. 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door MenN op 03-12-2013 14:05 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

First day iMac user hier, dus waarschijnlijk een domme vraag... Hoe kan ik mijn kalender laten synchroniseren met een Outlook.com kalender?

Ik vind op het forum wel veel mensen die willen synchroniseren met een Google kalender, maar ik wil dit juist doen met een Outlook.com kalender. Alle account gaan goed, Yahoo, Google, Flickr, Facebook, Twitter... Maar geen Outlook.com. Kan dat wel?

[ Voor 15% gewijzigd door mvds op 10-12-2013 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

mvds schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 08:19:
First day iMac user hier, dus waarschijnlijk een domme vraag... Hoe kan ik mijn kalender laten synchroniseren met een Outlook.com kalender?

Ik vind op het forum wel veel mensen die willen synchroniseren met een Google kalender, maar ik wil dit juist doen met een Outlook.com kalender. Alle account gaan goed, Yahoo, Google, Flickr, Facebook, Twitter... Maar geen Outlook.com. Kan dat wel?
Bied Outlook.com geen exchange aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Good Fella schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:32:
[...]

Bied Outlook.com geen exchange aan?
Nope, en ook geen CalDav. Alleen ICS, XML of HTML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:52
Agenda werkt met ICS, dus dat is de methode die je moet gebruiken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door sonderpa op 10-12-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Op Windows gebruikte ik altijd Keepass als password manager, en eigenlijk beviel/bevalt me dat heel erg goed. De versies die op OS/X beschikbaar zijn vind ik helaas wat minder. Ik lees behoorlijk slechte verhalen over de native app keychain, dus ik was benieuwd of er nog specifieke password managers zijn die jullie aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik gebruik lastpass, werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
ah, even gekeken naar lastpass maar dat voldoet helaas niet helemaal aan m'n eisen. Nu keepassx gevonden (stond gewoon op de keepass site) die wel goed werkt op OS/X. Helaas niet shiny/retina ready en een aantal functies ontbreken, maar het ziet er beter uit dan de standalone keepass versie gedraaid dmv Mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

1Password

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26
Die moet ik ook maar eens gaan gebruiken. Met alle testaccounts en dingen raak ik de tel een beetje kwijt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
oei wat een sexy programma! Die heb ik aangeschaft. Jammer dat het geen open source is, maar je kan niet alles hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nedra schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:36:
[...]

oei wat een sexy programma! Die heb ik aangeschaft. Jammer dat het geen open source is, maar je kan niet alles hebben!
:)
Gebruik het zelf al jaren op Mac, Windows, Windows Phone en iOS en die versies synchroniseren allemaal met dezelfde Dropbox-data. Ik zou niet meer zonder de browserplugins kunnen.
Het is ook altijd de eerste applicatie die ik na een nieuwe installatie weer installeer, direct gevolgd door de Dropbox-client, want al m'n serials van software staan erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Over die 1Password. Ziet er goed uit, maar ik vind het wel duur.. Lastpass is dan misschien iets minder, maar wel gratis. $70 om je wachtwoorden op te kunnen slaan vind ik nogal heftig! (Mac + Windows)

Ik zat eens te kijken naar een vervanging voor (het imho geweldige prog) WinSCP en ik las dat veel mensen Cyberduck aanraden. Ik lees ook dat iedereen zegt dat het gratis is, maar als ik in de app store kijk, dan zie ik staat dat ik $24 moet betalen om hem te mogen downloaden.Maar zo te zien kan ik hem gratis downloaden vanaf de website.

Zie ik wat over het hoofd of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
mvds schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:01:
Over die 1Password. Ziet er goed uit, maar ik vind het wel duur.. Lastpass is dan misschien iets minder, maar wel gratis. $70 om je wachtwoorden op te kunnen slaan vind ik nogal heftig! (Mac + Windows)

Ik zat eens te kijken naar een vervanging voor (het imho geweldige prog) WinSCP en ik las dat veel mensen Cyberduck aanraden. Ik lees ook dat iedereen zegt dat het gratis is, maar als ik in de app store kijk, dan zie ik staat dat ik $24 moet betalen om hem te mogen downloaden.Maar zo te zien kan ik hem gratis downloaden vanaf de website.

Zie ik wat over het hoofd of wat?
Hij was vroeger altijd gratis.. (vood de Mac Appstore), geen idee hoe het nu zit. Gebruik zelf Transmit (wat volgens mij door bijna alle Mac-gebruikers als de beste FTP-client wordt gezien). Is niet gratis, maar wel een goed stukje software.

http://www.panic.com/transmit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
1password is inderdaad aan de prijs, maar voor iets wat ik elke dag gebruik heb ik het er voor over. Lastpass is voor mij vooral afgevallen omdat alles opgeslagen wordt op eigen servers. Ik heb liever zelf de password bestanden in handen ipv dat zij dat (ook) hebben. Wat dat betreft was keepass echt ideaal.

Transmit is inderdaad nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Nedra schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:35:
1password is inderdaad aan de prijs, maar voor iets wat ik elke dag gebruik heb ik het er voor over. Lastpass is voor mij vooral afgevallen omdat alles opgeslagen wordt op eigen servers. Ik heb liever zelf de password bestanden in handen ipv dat zij dat (ook) hebben. Wat dat betreft was keepass echt ideaal.

Ehh? Hoe zie jij dat dan? 1Password maakt gebruik van iCloud (ook andermans servers) of Dropbox (idem, andermans servers). Of je moet het stand alone op één pc gebruiken, maar dan zie ik het nut niet echt eerlijk gezegd. Want bij een herinstallatie ben je dan alles kwijt. En ik kan mijn werk- en thuis pc niet met elkaar via WiFi laten synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Eswip schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:08:
[...]

Hij was vroeger altijd gratis.. (vood de Mac Appstore), geen idee hoe het nu zit. Gebruik zelf Transmit (wat volgens mij door bijna alle Mac-gebruikers als de beste FTP-client wordt gezien). Is niet gratis, maar wel een goed stukje software.

http://www.panic.com/transmit/
Ik ben eigenlijk meer in de niet-FTP functionaliteiten van WinSCP geïnteresseerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
mvds schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 16:16:
[...]

Ehh? Hoe zie jij dat dan? 1Password maakt gebruik van iCloud (ook andermans servers) of Dropbox (idem, andermans servers). Of je moet het stand alone op één pc gebruiken, maar dan zie ik het nut niet echt eerlijk gezegd. Want bij een herinstallatie ben je dan alles kwijt. En ik kan mijn werk- en thuis pc niet met elkaar via WiFi laten synchroniseren.
Daar heb je gelijk in, ik zeg het ook fout. Lastpass valt voor mij af omdat het alleen synchroniseert met eigen servers en niet met de cloud servers die ik sowieso al gebruik, zoals dropbox. Ook kan 1password USB syncen, dus alles kwijt zijn bij herinstallatie hoeft niet het geval te zijn, mocht je absoluut geen gebruik willen maken van de interwebs. Wat dat betreft mis ik dus wel de functionaliteiten van keepass om je ww database overal op te kunnen slaan waar je maar wilt.

Overigens zag ik dat er behoorlijk wat tools zijn om de finder te verbeteren en wat logischer te maken, zijn er nog favorieten onder de switchers hier?

[ Voor 7% gewijzigd door Nedra op 13-12-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvds schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 16:18:
[...]

Ik ben eigenlijk meer in de niet-FTP functionaliteiten van WinSCP geïnteresseerd. :)
Forklift heeft daar wel goede support voor maar je kunt ook gewoon scp'en op de commandline (OS X is UNIX en bevat by default dit soort tools) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nedra schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:51:
[...]

Overigens zag ik dat er behoorlijk wat tools zijn om de finder te verbeteren en wat logischer te maken, zijn er nog favorieten onder de switchers hier?
Ik ben geen switcher (gebruikt macs sinds System 6) en gebruik ook geen tool of plugin voor de Finder. Wel een alternatief, want eerlijkgezegd ben ik nooit echt heel blij geweest over de functionaliteit en kwaliteit van de diverse Finder-versies.
Al meerdere jaren gebruik ik Forklift. Ook om te ftp-en. Doet wat ik wil en snel ook.
Path Finder heb ik er ook op mijn machines staan, maar ben nu eenmaal gewend aan Forklift, dus die gebruik ik toch het meest. Alles wat ik niet in Forklift kan, doe ik wel in de terminal ;)
Ik weet dat vele (pro-)mac-gebruikers fan zijn van TotalFinder, maar het is maar net waar je je lekker bij voelt.
Kan best zijn dat er betere alternatieven zijn dan Forklift, maar ik ben nu eenmaal makkelijk en nu ook al tevree ;)

Ondanks dat velen hier op Tweakers flink klagen moet wel zeggen dat ik vind dat de Finder in OS 10.9 flink verbeterd is tov vorige versies...

My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:14
Nedra schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:35:

Als nieuwe Mac gebruiker vraag ik me toch af wat de meerwaarde hier van is, ik heb zelf het idee dat Keychain Access (ondanks het missen van gebruiksvriendelijkheid als je de software opent) gewoon voldoet omdat het ook de mogelijkheid bied om tussen meerdere (dan wel iOS) apparaten je wachtwoorden en credit card informatie.

Wellicht mis je dan de koppeling met Windows maar als ik het goed begrijp moet je dan 2 licenties kopen? En is dit geen Windows naar Mac Switchers topic? 8)7 Het idee was toch om geen Windows meer te gebruiken? :+

[ Voor 5% gewijzigd door Evernote op 14-12-2013 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb weer een vraagje :P Op Windows kon ik door middel van de middelste muisknop een linkje openen in een nieuwe tab. Is daar ook in OSX een shortcut voor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
mvds schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 09:24:
Ik heb weer een vraagje :P Op Windows kon ik door middel van de middelste muisknop een linkje openen in een nieuwe tab. Is daar ook in OSX een shortcut voor? :P
Command + Klik?

Probeer eens een aantal combinaties qua toetsen zo leer je het 't snelst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
@Tio, thanks! Ik ga er gewoon eens wat uitproberen en kijken wat me het beste bevalt!

@Evernote Mac switcher betekent niet 'nooit meer windows' (of misschien ook wel, maar dat weet ik nog niet op het moment, haha). Maar misschien is het ook m'n natuurlijke wantrouwen jegens Apple. Ik vind de systemen die ze leveren prachtig, de diensten vaak wat minder.

Wat ik overigens miste op Os/x was een manier om gemakkelijk spaces met meerdere vensters te organiseren. Op een windows desktop sleep je een venster naar de rand van het schem om 'm een positie en grote mee te geven. Op Os/x is er Moom: http://manytricks.com/moom/ en ik kan nu al niet meer zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Evernote schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 09:37:
[...]

Command + Klik?

Probeer eens een aantal combinaties qua toetsen zo leer je het 't snelst ;)
Nah, voor je het weet heb ik de shortcut voor format c: te pakken ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nou ik ben sinds kort ook weer over op de Mac thuis.

Ik heb een base model Mac Mini i5 late 2012 gekocht en die uitgebreid naar 8 GB RAM.

Omdat ik toch al een gebruiker was van veel open source software, is er op dat gebied weinig veranderd voor mij. Ik gebruik nog steeds Firefox, Thunderbird, Open Office en The Gimp :)

Op audio gebied had ik met Cockos Reaper op mijn Windows 7 PC een latency van 40 ms (zelfs nadat ik de block size had verlaagd incl ASIO driver). Dezelfde USB audio interface (Line6 UX1) geeft met Reaper op Mac OS X een latency van 9.5 ms :+

Verder is de Mac Mini lekker stil vergeleken met mijn oude PC.

Het enige dat ik mis, is de SSD. Ik heb hier nog een Crucial M4 256 GB liggen, maar twijfel een beetje over het inbouwen ervan. Ik merk het eigenlijk vooral als ik VMWare Fusion gebruik dat de interne 5400 toeren hardeschijf wat traag is. Bij normaal gebruik is de mini lekker vlot en kan hij veel cachen.

Waar ik wel problemen mee heb gehad, is mijn HP Officejet 6500 Wireless printer. De meegeleverde HP Scan software werkt niet goed op mijn Mac. Wellicht omdat ik OS X Mavericks gebruik en HP de software nooit meer heeft bijgewerkt (sinds 10.6).

Ik kan wel scannen met Image Capture en dat werkt goed. Alleen mis ik nu dus OCR. Voorlopig kan ik blijven scannen in mijn virtuele machine, maar ideaal is anders :P

Helaas heeft een Google search enkel opgeleverd dat ik niet de enige ben.

Het is jammer dat mijn printer niet naar een netwerk map kan scannen zelf, waardoor ik nu eigenlijk de keuze heb tussen de volgende opties:
- Een nieuwe (Brother of Epson :P ) printer kopen die documenten naar PDF met OCR kan scannen naar een netwerk map op mijn Synology NAS.
- Software kopen zoals Abbyy FineReader PRO.
- Blijven scannen met mijn Windows 7 VM in VMWare Fusion.
- Accepteren dat ik niet per se OCR nodig heb en scannen met Image Capture (maar ik vind het niet tof om functionaliteit kwijt te raken :P ).
- Wachten tot HP er eindelijk wat aan doet (gezien HP Scan problemen niet alleen bij mijn printer voorkomen en er blijkbaar toch een update aan zit te komen maar (nog) niet voor mijn printer :') )
- Gewoon de Mavericks drivers (met software) installeren van een nieuwer printermodel zodat ik een nieuwe HP Scan versie op mijn machine krijg die toevallig ook mijn printer herkent en gewoon werkt :') _/-\o_

Argh :D Voor de rest erg blij met de Mac Mini. De lagere latency in Reaper en het feit dat de mini lekker stil is, maakt het opnemen van mijn geklooi op de gitaar een stuk leuker.

Ik had eerder al eens een MacBook Pro, maar die heb ik verkocht omdat hij zoveel geluid maakte (fan ging steeds uit zijn dak). Dit is bij de mini gelukkig niet het geval (die mag blijkbaar warmer worden / meer warmte afgeven).

[edit]
Mochten er nog mensen zijn die ook een HP hebben die niet lekker scant sinds Mavericks: ik heb het opgelost door de HP Scan software te installeren van een nieuwere HP printer en dan bij device setup te annuleren!!

Hierdoor heb ik nu een nieuwe versie van HP Scan die werkt met mijn bestaande HP driver. Wel bizar dat ik het zo moet oplossen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 14-12-2013 17:28 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Nog een vraagje; op Windows kon ik via de volumeknop de audio bron (browser, spotify, vlc of whatever de bron was) kiezen en per bron het volume regelen/uitzetten. Bestaat dat ook op OS/X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 14:00

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Lethalis schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 14:39:
Nou ik ben sinds kort ook weer over op de Mac thuis.

Ik heb een base model Mac Mini i5 late 2012 gekocht en die uitgebreid naar 8 GB RAM.

Omdat ik toch al een gebruiker was van veel open source software, is er op dat gebied weinig veranderd voor mij. Ik gebruik nog steeds Firefox, Thunderbird, Open Office en The Gimp :)

Op audio gebied had ik met Cockos Reaper op mijn Windows 7 PC een latency van 40 ms (zelfs nadat ik de block size had verlaagd incl ASIO driver). Dezelfde USB audio interface (Line6 UX1) geeft met Reaper op Mac OS X een latency van 9.5 ms :+

Verder is de Mac Mini lekker stil vergeleken met mijn oude PC.

Het enige dat ik mis, is de SSD. Ik heb hier nog een Crucial M4 256 GB liggen, maar twijfel een beetje over het inbouwen ervan. Ik merk het eigenlijk vooral als ik VMWare Fusion gebruik dat de interne 5400 toeren hardeschijf wat traag is. Bij normaal gebruik is de mini lekker vlot en kan hij veel cachen.

Waar ik wel problemen mee heb gehad, is mijn HP Officejet 6500 Wireless printer. De meegeleverde HP Scan software werkt niet goed op mijn Mac. Wellicht omdat ik OS X Mavericks gebruik en HP de software nooit meer heeft bijgewerkt (sinds 10.6).

Ik kan wel scannen met Image Capture en dat werkt goed. Alleen mis ik nu dus OCR. Voorlopig kan ik blijven scannen in mijn virtuele machine, maar ideaal is anders :P

Helaas heeft een Google search enkel opgeleverd dat ik niet de enige ben.

Het is jammer dat mijn printer niet naar een netwerk map kan scannen zelf, waardoor ik nu eigenlijk de keuze heb tussen de volgende opties:
- Een nieuwe (Brother of Epson :P ) printer kopen die documenten naar PDF met OCR kan scannen naar een netwerk map op mijn Synology NAS.
- Software kopen zoals Abbyy FineReader PRO.
- Blijven scannen met mijn Windows 7 VM in VMWare Fusion.
- Accepteren dat ik niet per se OCR nodig heb en scannen met Image Capture (maar ik vind het niet tof om functionaliteit kwijt te raken :P ).
- Wachten tot HP er eindelijk wat aan doet (gezien HP Scan problemen niet alleen bij mijn printer voorkomen en er blijkbaar toch een update aan zit te komen maar (nog) niet voor mijn printer :') )
- Gewoon de Mavericks drivers (met software) installeren van een nieuwer printermodel zodat ik een nieuwe HP Scan versie op mijn machine krijg die toevallig ook mijn printer herkent en gewoon werkt :') _/-\o_

Argh :D Voor de rest erg blij met de Mac Mini. De lagere latency in Reaper en het feit dat de mini lekker stil is, maakt het opnemen van mijn geklooi op de gitaar een stuk leuker.

Ik had eerder al eens een MacBook Pro, maar die heb ik verkocht omdat hij zoveel geluid maakte (fan ging steeds uit zijn dak). Dit is bij de mini gelukkig niet het geval (die mag blijkbaar warmer worden / meer warmte afgeven).

[edit]
Mochten er nog mensen zijn die ook een HP hebben die niet lekker scant sinds Mavericks: ik heb het opgelost door de HP Scan software te installeren van een nieuwere HP printer en dan bij device setup te annuleren!!

Hierdoor heb ik nu een nieuwe versie van HP Scan die werkt met mijn bestaande HP driver. Wel bizar dat ik het zo moet oplossen :)
waarom niet ssd en je standaard hdd, op ifixit staat een mooie handleiding en een inbouw kit, werkt heel makkelijk heb ik ook gedaan op de mac mini 2011 base model heb daar nu 2.3 ghz intel en 2 x 1 tb 8gb ram
maar dit kan natuurlijk ook met ssd en hdd samen dan ziet osx het al snel als fusion drive:) <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Coldbullet schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:01:
[...]
waarom niet ssd en je standaard hdd, op ifixit staat een mooie handleiding en een inbouw kit, werkt heel makkelijk heb ik ook gedaan op de mac mini 2011 base model heb daar nu 2.3 ghz intel en 2 x 1 tb 8gb ram
maar dit kan natuurlijk ook met ssd en hdd samen dan ziet osx het al snel als fusion drive:) <3
Ik weet het, ik heb al 20 verschillende inbouwfilmpjes gekeken haha :D

Ben gewoon bang dat ik iets stoms doe, zoals het slopen van de fan connector op het logicboard.

Heb op zich genoeg ervaring met het bouwen van PC's enzo, maar bij zo'n Mac Mini is alles zo ontzettend klein en ik ben niet zo van de fijne motoriek. En als dan iets misgaat, dan is het meteen einde garantie.

In de Macbook Pro die ik had, heb ik destijds ook de schijf vervangen.. maar dat was dan ook ondersteund door Apple destijds. Bij de Mac Mini ligt dat net even wat anders.

[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 14-12-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Lethalis schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:26:
[...]

Ik weet het, ik heb al 20 verschillende inbouwfilmpjes gekeken haha :D

Ben gewoon bang dat ik iets stoms doe, zoals het slopen van de fan connector op het logicboard.

Heb op zich genoeg ervaring met het bouwen van PC's enzo, maar bij zo'n Mac Mini is alles zo ontzettend klein en ik ben niet zo van de fijne motoriek. En als dan iets misgaat, dan is het meteen einde garantie.

In de Macbook Pro die ik had, heb ik destijds ook de schijf vervangen.. maar dat was dan ook ondersteund door Apple destijds. Bij de Mac Mini ligt dat net even wat anders.
voor mij was de laatste pc die ik gebouwd had en aan gewerkt had was een pentium 3 met een geforce 4
dus dat is misschien 10 jaar geleden? en mij is het ook gelukt gewoon op je gemak doen en via ifixit de spullen bestellen levering is snel en het gaat zo makkelijk, niveau: kinderlijk eenvoudig, alleen je moet het durven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:54
Nedra schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 18:43:
Nog een vraagje; op Windows kon ik via de volumeknop de audio bron (browser, spotify, vlc of whatever de bron was) kiezen en per bron het volume regelen/uitzetten. Bestaat dat ook op OS/X?
Kijk hier eens naar: http://www.macworld.com/a...asis-with-soundbunny.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Coldbullet schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:15:
[...]

voor mij was de laatste pc die ik gebouwd had en aan gewerkt had was een pentium 3 met een geforce 4
dus dat is misschien 10 jaar geleden? en mij is het ook gelukt gewoon op je gemak doen en via ifixit de spullen bestellen levering is snel en het gaat zo makkelijk, niveau: kinderlijk eenvoudig, alleen je moet het durven :P
Haha, ik sleutel bijna elk jaar weleens aan een PC.

Maar ik hou niet van gepiel. Even ter illustratie: de Mac Mini vervangt een PC die 20 kg weegt :D Als ik daar een hardeschijf in wou plaatsen dan gingen de zijkanten er af, sleufje er uit voor een HD, even schroeven en daarna klik je hem er zo weer in (Fractal Design Black Pearl kast waar zonder moeite 8 schijven in kunnen).

Sinds ik een NAS heb, heb ik dit echter allemaal niet meer nodig.. vandaar dat het straks op marktplaats staat.

Gisteren heb ik nog wel even gekeken naar de Mac Mini, ik heb alleen geen torx die klein genoeg is. Binnenkort maar eens een setje halen bij de Karwei. Geen idee of ik het dan ook doorzet, maar dan kan ik iig even kijken hoe ver ik kom zonder zenuwachtig te worden ;)

De fan connector op het logicboard en de connector voor de WIFI vind ik persoonlijk het engste. Als ik die connectors goed bestudeerd heb, dan komt de rest wel goed. Wel is mijn SSD 9.5 mm dik, dikker dus dan de 7 mm schijf die er in zit. Dit is op zich geen probleem, maar zou wel kunnen betekenen dat het moederbord een stukje opzij moet om hem te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 15-12-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Wel is mijn SSD 9.5 mm dik, dikker dus dan de 7 mm schijf die er in zit. Dit is op zich geen probleem, maar zou wel kunnen betekenen dat het moederbord een stukje opzij moet om hem te plaatsen.

ja idd die van de mac mini is 7 mm of er 9.5 mm in past zou ik niet durven zeggen, ik kan me wel herinneren dat ik toen der tijd echt naar een 7mm gezocht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evernote schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 08:43:
Als nieuwe Mac gebruiker vraag ik me toch af wat de meerwaarde hier van is, ik heb zelf het idee dat Keychain Access (ondanks het missen van gebruiksvriendelijkheid als je de software opent) gewoon voldoet omdat het ook de mogelijkheid bied om tussen meerdere (dan wel iOS) apparaten je wachtwoorden en credit card informatie.
Keychain kan minder dan wat 1Password kan. Het werkt bijv. niet in Opera, Firefox en Chrome terwijl 1Password dat wel doet. Keychain is ook beperkt tot username/passwords, simpele secure notes, certificates en keys. 1Password kan dat ook maar biedt ook de mogelijkheid om software licenties op te slaan en een overzichtelijke user interface waarbij je eenvoudig kunt zoeken. Gegenereerde passwords worden automatisch opgeslagen als je ze ook daadwerkelijk gebruikt, doet Keychain niet. Niet handig als je het ingevuld hebt en later het inloggen wil opslaan maar het wachtwoord al vergeten bent.
Wellicht mis je dan de koppeling met Windows maar als ik het goed begrijp moet je dan 2 licenties kopen?
Je hebt helaas voor ieder platform die ze ondersteunen (OS X, iOS, Windows) een aparte licentie nodig. Ze hebben wel een bundle voor OS X + Windows waarbij je een korting krijgt (70 USD betalen ipv 100 USD). iOS zit met het probleem dat de software alleen via de app store aangeboden kan worden en die heeft dit soort mogelijkheden niet. Voor OS X en Windows kun je het via je eigen store aanbieden en dat doen ze dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Coldbullet schreef op zondag 15 december 2013 @ 12:40:
ja idd die van de mac mini is 7 mm of er 9.5 mm in past zou ik niet durven zeggen, ik kan me wel herinneren dat ik toen der tijd echt naar een 7mm gezocht had.
Van wat ik gelezen heb, past er wel een 9.5 mm schijf in, maar zou het dus kunnen betekenen dat ik het moederbord los moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

ppl schreef op zondag 15 december 2013 @ 17:02:
[...]
Je hebt helaas voor ieder platform die ze ondersteunen (OS X, iOS, Windows) een aparte licentie nodig. Ze hebben wel een bundle voor OS X + Windows waarbij je een korting krijgt (70 USD betalen ipv 100 USD). iOS zit met het probleem dat de software alleen via de app store aangeboden kan worden en die heeft dit soort mogelijkheden niet. Voor OS X en Windows kun je het via je eigen store aanbieden en dat doen ze dan ook.
Kijk, en juist dat staat me tegen en zorgt ervoor dat ik het niet ga gebruiken. Het mag dan best een goed stukje software zijn. Maar de prijzen die ze hanteren (Die vind ik echt absurd! Je bent bijna €100 kwijt voor iOS + OSX + Windows), plus het feit dat je per platform (en ze zien iOS en OSX ook nog eens als apart platform) een licentie nodig hebt doet me beslissen om het links te laten liggen. Dan maar iets minder functionaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb bijna alle versies (Mac, Windows, iOS en Windows Phone) en heb een paar weken geleden voor het eerst sinds een paar jaar weer betaald voor een upgrade. Er zijn echt heel vaak aanbiedingen van de producten. De eerste versies voor iOS en Windows Phone zijn ook heel lang gratis geweest. De Mac- en Windowsversie heb ik verkregen via de aanschaf van softwarebundels (MacHeist, MacUpdate bundle) en ik kon mijn tweede Mac-serial die onderdeel was van zo'n bundel ruilen voor een Windows-serial. De iOS-versie heb ik tijdens de Thanksgiving Sale gekocht met 40% korting.

Maar goed, voor applicaties die ik zo vaak gebruik, betaal ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het is mogelijk het verkeerde topic, maar wel ontopic :+ ( Als in niet het aanbiedingen topic )

Tip:

1Password for Mac kon ik afgelopen weekend nog met de coupon code MacPowerUser (of MacPowerUsers dat weet ik nu even niet meer precies) kopen met 20% korting :Y)

Dat heb ik dus nav de adviezen hier toch maar gedaan en ben er dik tevreden mee!

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost(NL) op 16-12-2013 21:44 . Reden: Couponcode helaas verlopen ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Ghost(NL) schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:36:
Het is mogelijk het verkeerde topic, maar wel ontopic :+ ( Als in niet het aanbiedingen topic )

Tip:

1Password for Mac kon ik afgelopen weekend nog met de coupon code MacPowerUser (of MacPowerUsers dat weet ik nu even niet meer precies) kopen met 20% korting :Y)

Dat heb ik dus nav de adviezen hier toch maar gedaan en ben er dik tevreden mee!
@Offtopic: Code is inmiddels verlopen..

Wat we voornamelijk niet aanstaat over 1Password, en ook me weerhoud het aan te schaffen is dit:

Upgrade Policy

When you purchase AgileBits software your license will never expire and you can use it on the current version of the licensed application indefinitely. While the license itself will never expire, system updates from Apple could cause certain aspects of some software to stop working. For example, the Safari 5 upgrade stopped 1Password 2 from working correctly and required an updated version of 1Password.

Historically, AgileBits has been very generous with upgrades. Your purchase entitles you to free updates until the next major version upgrade. That means if you buy a license for version 2 of a product, you will get all 2.x releases for free, but upgrading to version 3 might require another purchase.

Please note that this upgrade policy is valid only for software sold and distributed directly by AgileBits. This policy is not applicable to software sold by other distributors, including the Mac App Store, iTunes App Store and Android Marketplace.

Daarom blijf ik voorlopig ook bij Keychain en neem ik maar voor lief dat het niet zo compleet is als 1Password. Voordeel is wel dat het gratis is en blijft ook als Apple er major updates aan toevoegt, het is immers onderdeel van OS X Mavericks.

Kan iemand beamen dat er een strandbal in beeld komt als je "wachtwoord tonen" aanvinkt voor een website en je wachtwoord moet invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ok helaas! Ik zal het even aanpassen!

Wat bedoel je precies met wachtwoord tonen? ( En bedoel je dit in combinatie met 1Password? )

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Ghost(NL) schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:43:
Ok helaas! Ik zal het even aanpassen!

Wat bedoel je precies met wachtwoord tonen? ( En bedoel je dit in combinatie met 1Password? )
Gaat hierbij om Keychain, niet 1Password (die schaf ik dus niet aan :P) als je een wachtwoord hebt opgeslagen zie je staan in een overzicht op Keychain Access en kun je dus het wachtwoord opzoeken door je Keychain password in te geven. Als ik dit dus doe werkt het wel maar heb ik een strandbal op 't scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ha ok, sorry dat is me (voor ik overgestapt ben ri. 1Password) niet opgevallen eigenlijk :)

Maar dat zegt niet zo heel veel omdat ik nog maar sinds kort een Apple/Mac OS X heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Ghost(NL) schreef op maandag 16 december 2013 @ 21:49:
Ha ok, sorry dat is me (voor ik overgestapt ben ri. 1Password) niet opgevallen eigenlijk :)

Maar dat zegt niet zo heel veel omdat ik nog maar sinds kort een Apple/Mac OS X heb :P
Ha no problem, ben zelf ook een nieuwe Mac/OS X gebruiker. Zoals gezegd werkt het gewoon prima maar wil even kijken wat normaal is, en wat niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvds schreef op maandag 16 december 2013 @ 08:39:
Kijk, en juist dat staat me tegen en zorgt ervoor dat ik het niet ga gebruiken. Het mag dan best een goed stukje software zijn. Maar de prijzen die ze hanteren (Die vind ik echt absurd! Je bent bijna €100 kwijt voor iOS + OSX + Windows), plus het feit dat je per platform (en ze zien iOS en OSX ook nog eens als apart platform) een licentie nodig hebt doet me beslissen om het links te laten liggen. Dan maar iets minder functionaliteit...
Je kunt je ook afvragen of je op werkelijk ieder platform zoiets nodig hebt of wil hebben (wat als je iOS device gejat wordt of zoek raakt?). KeePass en KeePassX zijn aardige alternatieve als je per se dat crossplatform wil hebben.

@hierboven: het garanderen van updates doet niemand, dus wat Agilebits daar neerzet is niet zo raar. Wat je echter wel vaak ziet is dat er toch nog een update uit komt als iets niet werkt. Het blijft, voor welk stuk software dan ook, altijd gokken of iets werkt of niet. Niet voor niets dat het bedrijfsleven heel erg terughoudend is en eerst even de kat uit de boom kijkt en het nodige wil testen ;) Ook bij KeePass/KeePassX ben je overgeleverd aan de maker (OpenOffice.org en OpenSolaris zijn mooie voorbeelden: de eerste omdat die voorbij is gestreefd doordat anderen uit frustratie de boel hebben geforkt en de tweede omdat die gewoon de nek om is gedraaid en je dat nu dus niet meer kunt gebruiken).

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 16-12-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid1986
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05-2023
mvds schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 12:55:
[...]

Nah, voor je het weet heb ik de shortcut voor format c: te pakken ;) :P
Voor wat betreft het leren van shortcuts kan ik Cheatsheet heel erg aanraden!
http://www.mediaatelier.com/CheatSheet/

Met cheatsheet krijg je alle shortcuts die in het programma waar in je op dat moment aan het werk bent van toepassing te zien als je de command knop vasthoud. Super handig vind ik zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

ppl schreef op maandag 16 december 2013 @ 22:03:
[...]

Je kunt je ook afvragen of je op werkelijk ieder platform zoiets nodig hebt of wil hebben (wat als je iOS device gejat wordt of zoek raakt?). KeePass en KeePassX zijn aardige alternatieve als je per se dat crossplatform wil hebben.
Ik heb het zeker wel nodig :) Ik heb thuis een Mac en iPhone, en voor mijn werk heb ik een Windows laptop. En ik wil op alle platformen dezelfde wachtwoorden kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
mvds schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 16:39:
[...]

Ik heb het zeker wel nodig :) Ik heb thuis een Mac en iPhone, en voor mijn werk heb ik een Windows laptop. En ik wil op alle platformen dezelfde wachtwoorden kunnen gebruiken.
Ik gebruik hier iPin voor, werkt prima, is eenvoudig en betaalbaar. Het werkt via iCloud en dat maakt het wat lastig i.c.m. windows. Echter windows gebruik ik alleen op het werk, dus heb ik daar een wachtwoord nodig dan kijk ik in iPin op mijn iphone :)

Verwijderd

Ik twijfel of dit de beste topic voor deze vraag is maar ik probeer het toch maar even.

Sinds krap een week heb ik een 15' rmbp (late 2013, zonder discrete gpu) en een mac mini. Eigenlijk ben/was ik helemaal vastgeroest aan windows, maar om meerdere redenen wilde ik toch proberen om te wisselen van main OS.

Voor de zekerheid wil ik echter voorlopig nog een win7 achter de hand hebben (zeker als ik op pad ben voor een paar dagen met alleen een mbp). Daarnaast hou ik de optie open om op beiden ooit win7 te zetten als het echt niet anders kan door mijn werk (software ontwerp & ontwikkeling), maar hopelijk is dat niet nodig. Ik heb twee win7 licenties op de plank liggen voor dit doel. Mijn werk sla ik altijd op onder encryptie.

Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing hiervoor is en of mensen uit eigen ervaring kunnen zeggen wat wel/niet lekker werkt.

De mbp zit het krapste in zijn jasje met 8GB/256GB en daarom let ik daar nu alleen op. Omdat de nieuwste mbp's heel slecht te zijn repareren volgens ifixit wil ik ook liever geen overmatige slijtage van de ssd/accu.

Dan nu mijn belangrijkste overwegingen voor de verschillende oplossingen:

virtueel (virtualbox/vmware/parallels):
+ je kan het op dezelfde partitie doen als de mac dus filefault2 werkt daar ook op
+ geen partitie opdelen en 2* 128GB is altijd wat krapper dan 1* 256gb
- minder efficiënt dus accu sneller leeg
- performance is waarschijnlijk minder maar de quadcore is vast ruim snel zat voor een IDE

bootcamp
+ alle RAM voor win7
+ langere accu duur/betere performance
- extra partitie, dus aparte encryptie oplossing nodig als truecrypt
- ssd ruimte moet worden verdeeld
- meer ssd slijtage omdat de writes van het OS over 128GB worden verdeeld ipv 256GB

remote werken op een 'echte' win7 workstation
+ geen 'kosten' in RAM of SDD
+ intensief werk wordt gedaan door de workstation
- lag/latency als je geen snelle internet hebt
- continue internet verkeer om het beeld door te geven (kost dit veel stroom ? hoeveel MB/s verbruikt dit bij fullhd)
- een stuk minder betrouwbaar als je er niet fysiek in de buurt bent van de workstation

Dus op basis van deze dingen vroeg ik mij af in welke mate bootcamp echt zuiniger is met de accu dan een virtuele oplossing? Hoeveel uur/minuten scheelt dat?

Als je kijkt naar virtualbox/parallels/vmware, welke haalt de hoogste accu duur? Bij een standaard IDE (netbeans/eclipse/visual studio), zijn er misschien bijzonderheden welke de keuze kunnen beïnvloeden?

Hoe soepel/robuust is het om vanaf je mac remote te werken op een snelle win7 workstation vanaf een fatsoenlijke internetverbinding 200km verder weg ?

Waar ik ook mee zit is dat als ik een licentie gebruik voor een virtuele windows, dat deze mogelijk niet meer zomaar activeert als ik hem gebruik in een andere configuratie zoals bootcamp (toch?). Daarom is het domweg testen een beetje lastig.

edit: dit is dus mijn eerste mac en ook de eerste keer dat ik langer dan 2 minuten achter een osx systeem zit :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2013 12:39 ]

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 14:05
Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:25:
Ik twijfel of dit de beste topic voor deze vraag is maar ik probeer het toch maar even.

Sinds krap een week heb ik een 15' rmbp (late 2013, zonder discrete gpu) en een mac mini. Eigenlijk ben/was ik helemaal vastgeroest aan windows, maar om meerdere redenen wilde ik toch proberen om te wisselen van main OS.

Voor de zekerheid wil ik echter voorlopig nog een win7 achter de hand hebben (zeker als ik op pad ben voor een paar dagen met alleen een mbp). Daarnaast hou ik de optie open om op beiden ooit win7 te zetten als het echt niet anders kan door mijn werk (software ontwerp & ontwikkeling), maar hopelijk is dat niet nodig. Ik heb twee win7 licenties op de plank liggen voor dit doel. Mijn werk sla ik altijd op onder encryptie.

Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing hiervoor is en of mensen uit eigen ervaring kunnen zeggen wat wel/niet lekker werkt.

De mbp zit het krapste in zijn jasje met 8GB/256GB en daarom let ik daar nu alleen op. Omdat de nieuwste mbp's heel slecht te zijn repareren volgens ifixit wil ik ook liever geen overmatige slijtage van de ssd/accu.

Dan nu mijn belangrijkste overwegingen voor de verschillende oplossingen:

virtueel (virtualbox/vmware/parallels):
+ je kan het op dezelfde partitie doen als de mac dus filefault2 werkt daar ook op
+ geen partitie opdelen en 2* 128GB is altijd wat krapper dan 1* 256gb
- minder efficiënt dus accu sneller leeg
- performance is waarschijnlijk minder maar de quadcore is vast ruim snel zat voor een IDE

bootcamp
+ alle RAM voor win7
+ langere accu duur/betere performance
- extra partitie, dus aparte encryptie oplossing nodig als truecrypt
- ssd ruimte moet worden verdeeld
- meer ssd slijtage omdat de writes van het OS over 128GB worden verdeeld ipv 256GB

remote werken op een 'echte' win7 workstation
+ geen 'kosten' in RAM of SDD
+ intensief werk wordt gedaan door de workstation
- lag/latency als je geen snelle internet hebt
- continue internet verkeer om het beeld door te geven (kost dit veel stroom ? hoeveel MB/s verbruikt dit bij fullhd)
- een stuk minder betrouwbaar als je er niet fysiek in de buurt bent van de workstation

Dus op basis van deze dingen vroeg ik mij af in welke mate bootcamp echt zuiniger is met de accu dan een virtuele oplossing? Hoeveel uur/minuten scheelt dat?

Als je kijkt naar virtualbox/parallels/vmware, welke haalt de hoogste accu duur? Bij een standaard IDE (netbeans/eclipse/visual studio), zijn er misschien bijzonderheden welke de keuze kunnen beïnvloeden?

Hoe soepel/robuust is het om vanaf je mac remote te werken op een snelle win7 workstation vanaf een fatsoenlijke internetverbinding 200km verder weg ?

Waar ik ook mee zit is dat als ik een licentie gebruik voor een virtuele windows, dat deze mogelijk niet meer zomaar activeert als ik hem gebruik in een andere configuratie zoals bootcamp (toch?). Daarom is het domweg testen een beetje lastig.

edit: dit is dus mijn eerste mac en ook de eerste keer dat ik langer dan 2 minuten achter een osx systeem zit :P
Je vergeet nog een minpuntje bij het remote werken op een Windows Workstation. Ook dat workstation moet betaald worden, daar zit immers ook hardware in ;). Dus dan is het RAM of SSD upgraden in een bootcamp situatie ineens een stuk minder ernstig.

Ik binnen twee maanden tijd volledig geswitched van een Windows omgeving naar een Mac omgeving. Ik heb een nieuwe iMac 27" aangeschaft, en daarbij heb ik mijn ultrabook omgewisseld voor een Macbook Pro 15" uit 2011. Een zeer goede ruil zeg ik zelf zo..

Ik heb de keuze voor Mac gemaakt omdat ik van beroep ben gewisseld. Vroeger was ik 3D Visual Artist, en was Windows de meest logische keuze omdat daar alle 3D programma's compatible mee zijn. Nu ben ik software ontwikkelaar, en hier werken de talen en frameworks die ik gebruik veel beter op een Mac omgeving.

Het heeft wel ruim een jaar geduurt voordat ik overtuigd genoeg was om volledig over te stappen van Windows naar Mac OSX. Maar ergens heb ik nu spijt dat ik het niet eerder heb gedaan, ben dik tevreden over Mac OSX.

Verwijderd

FricoRico schreef op donderdag 26 december 2013 @ 13:36:
[...]

Je vergeet nog een minpuntje bij het remote werken op een Windows Workstation. Ook dat workstation moet betaald worden, daar zit immers ook hardware in ;). Dus dan is het RAM of SSD upgraden in een bootcamp situatie ineens een stuk minder ernstig.
Ik heb niet alle details vermeld, want mijn post was al heeeeel lang.... maar ik heb nog een quadcore met 12gb staan, eentje met 16gb en ook nog een quadcore laptop... alle drie met win7 en ssd. Daarnaast kan ik natuurlijk ook nog gewoon de macmini gebruiker om een win7 virtual te draaien en dan te 'remote connecten' rechtstreeks naar de virtual instance, wat iig kan in virtualbox.
Ik binnen twee maanden tijd volledig geswitched van een Windows omgeving naar een Mac omgeving. Ik heb een nieuwe iMac 27" aangeschaft, en daarbij heb ik mijn ultrabook omgewisseld voor een Macbook Pro 15" uit 2011. Een zeer goede ruil zeg ik zelf zo..

Ik heb de keuze voor Mac gemaakt omdat ik van beroep ben gewisseld. Vroeger was ik 3D Visual Artist, en was Windows de meest logische keuze omdat daar alle 3D programma's compatible mee zijn. Nu ben ik software ontwikkelaar, en hier werken de talen en frameworks die ik gebruik veel beter op een Mac omgeving.

Het heeft wel ruim een jaar geduurt voordat ik overtuigd genoeg was om volledig over te stappen van Windows naar Mac OSX. Maar ergens heb ik nu spijt dat ik het niet eerder heb gedaan, ben dik tevreden over Mac OSX.
Zelf heb ik ook een mbp 15' en ik vind het echt hele mooie dingen. Apple zou duur zijn, maar zelf vind ik het best meevallen als je kijkt dat ze er ook echt wat voor leveren.

Hoe lang duurde het voordat je echt over was en geen ctrl+c & ctrl+v etc gebruikte? Juist door dat half osx & half win7 vind ik het nog best lastig wennen :9

Ik had er nog niet eens aan gedacht maar misschien had ik ook beter wat hardware kunnen omruilen met iemand |:(

• FricoRico
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 14:05
Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 13:56:
[...]

Ik heb niet alle details vermeld, want mijn post was al heeeeel lang.... maar ik heb nog een quadcore met 12gb staan, eentje met 16gb en ook nog een quadcore laptop... alle drie met win7 en ssd. Daarnaast kan ik natuurlijk ook nog gewoon de macmini gebruiker om een win7 virtual te draaien en dan te 'remote connecten' rechtstreeks naar de virtual instance, wat iig kan in virtualbox.

[...]

Zelf heb ik ook een mbp 15' en ik vind het echt hele mooie dingen. Apple zou duur zijn, maar zelf vind ik het best meevallen als je kijkt dat ze er ook echt wat voor leveren.

Hoe lang duurde het voordat je echt over was en geen ctrl+c & ctrl+v etc gebruikte? Juist door dat half osx & half win7 vind ik het nog best lastig wennen :9

Ik had er nog niet eens aan gedacht maar misschien had ik ook beter wat hardware kunnen omruilen met iemand |:(
Ik werkte bij mijn bedrijf op een iMac, toen duurde het wel effe voordat ik die cmd+c/v goed onder de knie had. Zeker aangezien ik thuis weer vrolijk verder moest met ctrl... Nu kan ik op de een of andere manier uitstekend wennen aan beide. Alsof er in mijn hoofd nu een automatische schakelaar detecteert in welke omgeving ik zit.

Dat ruilen is inderdaad wel handig, zeker als je financieel wat krap zit. Zijn toch zat mensen die terug willen naar Windows en waar bootcamp niet bevalt. Of mensen die een lichter alternatief willen, zoals bij mij met het ultrabook allemaal het geval was.

Ik heb mijn watergekoelde desktop verkocht om de nieuwste iMac te kopen, met een flinke videokaart. Want een randvoorwaarde was dat ik wel een klein beetje moest kunnen gamen. Dit wordt ook steeds beter bij Mac de laatste tijd. Evenals de prijs, die is zeker bij de MBPr modellen met €100,- daling ineens aantrekkelijk geworden. Zeker als je (net als ik) nog een studentenkorting daarbij krijgt.
Verwijderd schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:25:
Omdat de nieuwste mbp's heel slecht te zijn repareren volgens ifixit wil ik ook liever geen overmatige slijtage van de ssd/accu.
Dan moet je vooral geen tweaks en "optimalisaties" gaan doorvoeren maar gewoon de machine gebruiken waarvoor je hem gekocht hebt.
Niet per definitie. In boot camp start je, indien je van de boot camp assistent gebruik hebt gemaakt en/of Windows <8 installeert, middels de CSM optie van EFI. Dat betekent dat hij iets van een BIOS nadoet. Helaas heb je bij menig Mac dan ook IDE ipv AHCI voor de schijf. Afgezien hiervan moet je ook rekening houden met de drivers en hoe Windows zelf omgaat met energie (of Linux) en dan blijkt dat dit lang niet altijd positief is. Er zijn zat mensen die weer naar OS X zijn omdat die een heel stuk zuiniger is op dezelfde hardware dan Windows (of Linux). Dit is dus moeilijk vooraf te zeggen. Ik heb het gevoel dat het uiteindelijk om het even is. Het enige grote voordeel van native draaien is het feit dat je de hardware directer aan kunt spreken. Met name voor de videokaart is dat erg fijn (3d support in virtualisatie software is aardig op weg maar haalt het nog niet bij native).
Qua overall performance en zuinigheid kun je het beste kijken naar Parallels en VMware. Virtualbox is leuk maar amateuristisch als je het vergelijkt met die andere twee. Virtualbox neem je alleen als je er geen geld aan wil spenderen. Als je iets wil dat fatsoenlijk werkt zoek je het bij Parallels of VMware.

Let bij je IDE trouwens wel even op welke je neemt. Een aantal zijn ook prima in OS X zelf te draaien. Dat is dan wel de zuinigste optie. Voor de rest is het heel erg bepalend wat je in zo'n IDE doet. Er zijn mensen die Visual Studio niet in een vm draaien omdat de bare metal hardware een veel betere performance levert die ze nodig hebben.
Het is net als bij Windows meer een handigheidje voor de nood. Je moet niet iets met 3D willen doen. RDP is overigens wel een stuk efficiënter dan wat OS X gebruikt.
Activatie kan inderdaad een probleem zijn maar daar hebben ze bij Parallels en VMware wel documentatie voor. Ik weet niet of Virtualbox inmiddels ook de mogelijkheid heeft om je boot camp partitie te gebruiken.
Tijd om je suf te spelen op dat ding dus :) Probeer zelf de trial versies van Parallels en VMware en kijk wat werkt en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog niet alles van onder tot boven getest, dus kan nog geen echte ervaringen geven.... maar ik heb al wel parallels gekocht en win8.1 (ook legaal) geïnstalleerd. Tot nu toe ben ik daar erg tevreden mee alleen heb ik het maar 10 minuten getest.

Naar mijn mening is virtualbox juist niet amateuristisch, maar heeft het juist meer technische mogelijkheden. Dit is ook te lezen in verschillende onderlinge vergelijkingen. Hoewel ik veel positieve ervaring heb met virtualbox (met windows), ben ik toch maar direct gegaan voor een op apple afgestemde oplossing.

Overigens wil ik juist ook de IDE's native draaien onder OSX (indien mogelijk), maar is win8 puur als fallback. Ik vind het juist heel erg leuk om te spelen met dit soort dingen, maar helaas heb ik geen zeeën van tijd dus bekijken ik het nu puur van een zakelijke kant. Daarnaast was mijn eerste poging met netbeans absoluut niet soepel. Maar java (-applicaties) en apple software zijn volgens mij wel vaker geen ideale match.

Volgens mij moet ik eerst maar eens serieus gaan werken met alles voordat ik beslis hoe ik de win7 licenties ga gebruiken... vandaar ook dat ik 8.1 heb geïnstalleerd.

Als ik meer concrete ervaringen heb zal ik het hier posten. Tot die tijd ben ik nog altijd benieuwd naar ervaringen van andere overstappers die nog af en toe win nodig gebruiken via bootcamp/virtueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 26 december 2013 @ 21:03:
Als je iets wil dat fatsoenlijk werkt zoek je het bij Parallels of VMware.
QFT! Ik heb zelf ruime ervaring met VMWare (Eigenlijk initieel meer vanwege het feit dat je eea gratis kon downloaden (en dus eenvoudig al proberend kon leren) bij VMWare (Esxi/VMWare player e.d.) Bij mijn rMBP ook weer naar een virtualisatie mogelijkheid gekeken.

Eerst even Virtualbox geprobeerd (Wat ik in het verleden al eens had geprobeerd maar weg had gelegd nadat OpenBSD dienst weigerde toentertijd) en uiteindelijk ook de trailversie van Parallels gedownload. (VMWare fusion heb ik laten liggen, want ik wilde juist wat nieuws proberen om mijn kennis weer te verbreden)

Maar een wereld van verschil qua integratie zeg! Ik heb geen indepth technische vergelijking tussen de twee uitgevoerd maar Parallels integreert out-of-the-box echt snaarstrak in Mac Os X.

Heb dus naar volle tevredenheid een Ubuntu en Windows 7 VM erbij draaien en heb geen moment spijt van de extra kosten die ik heb gemaakt om Parallels uiteindelijk aan te schaffen :)
Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:41:
Daarnaast was mijn eerste poging met netbeans absoluut niet soepel. Maar java (-applicaties) en apple software zijn volgens mij wel vaker geen ideale match.
Wat ging/gaat hier dan mis? Ik heb ook Netbeans (7.4 nu) draaien op mijn rMBP en dat werkt prima, ook mijn java apps werken gewoon. Enige probleem waar ik zelf tegen aanloop is een retina probleempje in combinatie met de appbundler (nieuwe jarbundler maar nu van Oracle).

offtopic:
Wanneer ik de jar zo start is er niets aan de hand en heb ik haarscherpe font's, zodra ik hem via de appbundler start is dit niet het geval. Dit schijnt een probleem/bug te zijn in java en zou quick 'n dirty al gefixt moeten zijn in jdk/jre 7 en in 8 volledig opgelost moeten worden/zijn, dus echt een issue is het niet, alleen even uitzitten want ik heb geen zin om tegen een beta jdk aan te developen.

[ Voor 36% gewijzigd door Ghost(NL) op 27-12-2013 23:35 . Reden: Reactie op fietspomp toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 14:17
Ik ben mijzelf aan het orienteren op een mbr 15" (retina). Dat deze met 16GB wordt uitgerust is een feit, ik zit nog wel erg te dubben of ik het highend model pak met z'n GT750m. Echt veel gamen ga ik niet op de mac, ik wil wat foto bewerking doen en wat simpele filmpjes bewerken (ook hier geen zware eisen) en ik wil een virtuele W7 machine erbij kunnen draaien.

Is die € 600,- het echt waard om te investeren in een betere videokaart en wat extra SSD ruimte voor mijn behoefte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

jvalks schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 07:51:
Ik ben mijzelf aan het orienteren op een mbr 15" (retina). Dat deze met 16GB wordt uitgerust is een feit, ik zit nog wel erg te dubben of ik het highend model pak met z'n GT750m. Echt veel gamen ga ik niet op de mac, ik wil wat foto bewerking doen en wat simpele filmpjes bewerken (ook hier geen zware eisen) en ik wil een virtuele W7 machine erbij kunnen draaien.

Is die € 600,- het echt waard om te investeren in een betere videokaart en wat extra SSD ruimte voor mijn behoefte?
Dat is vooral voor jezelf een keuze. Sowieso is de meerprijs 400 euro en niet 600 omdat er in het basismodel maar 8 GB zit en je voor 200 euro moet upgraden. Als je gaat video editen zit 256 GB natuurlijk wel vrij snel vol, afhankelijk van hoe lang je films zijn. Zeker als je er ook nog een Windows image op wil zetten (bootcamp dan al niet Parallels/VMWare Fusion). Natuurlijk kan dat ook op een externe schijf maar dan mis je weer veel meer het voordeel van de PCI-e 800 SSD die in de rMBP zit. Als je dan kijkt dat je toch naar 512 GB wil zit je alweer op 300 euro extra en dat is dan nog maar 100 euro onder de high-end versie.

Persoonlijk zat ik in hetzelfde schuitje als jij, ik kon af met het 'instap' model, maar vanwege 16GB en toch de ruimte (256 GB is genoeg voor mij als ik erop let, maar 512 GB is niet hoeven nadenken :)) ben ik toch voor de high-end gegaan, met de GT 750M als leuke bonus (toch handig voor games, wel stuk sneller dan de Iris Pro voor je occasional game)

De grote vraag is, heb je het geld? Wil je het erin investeren? Voor 600 euro kan je een prima 3TB externe HDD halen voor je foto's / films voor editing en je kan zelfs Windows draaien vanaf een USB 3 schijf.
Het is aan jou of je de echte max snelheid wil van het moment (PCI-e SSD) voor editing & windows met een snellere videokaart als bonus, of dat je liever het geld in je zak houdt voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
ankhie schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 10:06:
[...]

Dat is vooral voor jezelf een keuze. Sowieso is de meerprijs 400 euro en niet 600 omdat er in het basismodel maar 8 GB zit en je voor 200 euro moet upgraden. Als je gaat video editen zit 256 GB natuurlijk wel vrij snel vol, afhankelijk van hoe lang je films zijn. Zeker als je er ook nog een Windows image op wil zetten (bootcamp dan al niet Parallels/VMWare Fusion). Natuurlijk kan dat ook op een externe schijf maar dan mis je weer veel meer het voordeel van de PCI-e 800 SSD die in de rMBP zit. Als je dan kijkt dat je toch naar 512 GB wil zit je alweer op 300 euro extra en dat is dan nog maar 100 euro onder de high-end versie.

Persoonlijk zat ik in hetzelfde schuitje als jij, ik kon af met het 'instap' model, maar vanwege 16GB en toch de ruimte (256 GB is genoeg voor mij als ik erop let, maar 512 GB is niet hoeven nadenken :)) ben ik toch voor de high-end gegaan, met de GT 750M als leuke bonus (toch handig voor games, wel stuk sneller dan de Iris Pro voor je occasional game)

De grote vraag is, heb je het geld? Wil je het erin investeren? Voor 600 euro kan je een prima 3TB externe HDD halen voor je foto's / films voor editing en je kan zelfs Windows draaien vanaf een USB 3 schijf.
Het is aan jou of je de echte max snelheid wil van het moment (PCI-e SSD) voor editing & windows met een snellere videokaart als bonus, of dat je liever het geld in je zak houdt voor andere zaken.
Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb toch besloten om voor de high-end te gaan. Ik ken mijzelf en ik zou er ook later spijt van krijgen. Sterker nog... ik type dit nu op m'n nieuwe Macbook Pro :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

jvalks schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:18:
[...]

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik heb toch besloten om voor de high-end te gaan. Ik ken mijzelf en ik zou er ook later spijt van krijgen. Sterker nog... ik type dit nu op m'n nieuwe Macbook Pro :-)
Feli met je aankoop. Je gaat er geen spijt van krijgen. Hoor mijzelf ook praten. De instap is goed genoeg, maar het blijft knagen voor de high-end ... dus toch dan maar de high-end ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
Ik ben onlangs overgestapt van een windows laptop naar een MacBook. De overstap verliep redelijk soepeltjes, er is alleen 1 ding waar ik graag van wil weten hoe andere Windows->OSX gebruikers dit hebben opgelost.

Ik heb een externe hardeschijf die ik gebruik om data van mijn Windows desktop over te zetten naar portable devices en andersom, het huidige geval dus een MacBook. Lezen van een NTFS schijf is geen probleem, schrijven wel. Ik weet hoe dat zit, en ben dus ook van plan mijn externe hardeschijf te formatteren. FAT32 is geen optie omdat ik veel bestanden van meer dan 4GB heb. Dan lijkt exFAT een goede keuze, maar ik lees dat dat niet zo betrouwbaar is als NTFS, en ondersteunt veel features die ik niet nodig heb. Betrouwbaarheid blijft een belangrijke factor.

Wat ik dan nog dacht is gewoon HFS+ formatteren, maar dat kun je weer niet lezen in Windows. Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem, en ik vroeg me af hoe men dit opgelost heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 19:16

N14

omgwtfbbq schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:15:
... Dan lijkt exFAT een goede keuze, maar ik lees dat dat niet zo betrouwbaar is als NTFS, en ondersteunt veel features die ik niet nodig heb. Betrouwbaarheid blijft een belangrijke factor.

Wat ik dan nog dacht is gewoon HFS+ formatteren, maar dat kun je weer niet lezen in Windows. Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem, en ik vroeg me af hoe men dit opgelost heeft :)
Tuxera NTFS is nog een optie (zorgt dat je ook NTFS schijven kunt beschrijven vanuit OS X)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
N14 schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:57:
[...]

Tuxera NTFS is nog een optie (zorgt dat je ook NTFS schijven kunt beschrijven vanuit OS X)...
Hmm, dat kan op zich wel, alleen ga ik dan denk ik liever voor een HFS+ lees/schrijf programma op windows. Dan kan ik ook mooi Time Machine backups maken :) (Als iemand nog een gratis variant weet zou dat ook fantastisch zijn trouwens.. Ik blijf toch een nederlander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

omgwtfbbq schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:11:
[...]

Hmm, dat kan op zich wel, alleen ga ik dan denk ik liever voor een HFS+ lees/schrijf programma op windows. Dan kan ik ook mooi Time Machine backups maken :) (Als iemand nog een gratis variant weet zou dat ook fantastisch zijn trouwens.. Ik blijf toch een nederlander)
Heb daarvoor nog nooit een gratis oplossing gezien.
Een betaalde oplossing is Paragon HFS+ voor Windows

http://www.paragon-software.com/home/hfs-windows/

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
Bedankt voor de suggesties, ik ga even goed nadenken wat het handigst is voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Bedankt voor de tip. Het is jammer dat soundbunny alle programma's aangeeft, en niet uitsluitend degene die geluid maken. Dit zorgt dat je door de lijst moet zoeken wat een klein beetje het doel voorbij streeft. Nog andere suggesties?

Een andere vraag: Is er een manier om in icon view de thumbnails tijdelijk groter te maken? Als ik snel een paar foto's moest kiezen onder windows maakte ik altijd de thumbnails even extra groot zodat ik goed kon zien welke ik nodig had. Onder OS/X zie ik alleen een optie om ze via view->view options groter te maken, maar dan kan je ze niet net zo gemakkelijk weer kleiner maken. Is daar nog een mogelijkheid of app voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:41:
Naar mijn mening is virtualbox juist niet amateuristisch, maar heeft het juist meer technische mogelijkheden. Dit is ook te lezen in verschillende onderlinge vergelijkingen. Hoewel ik veel positieve ervaring heb met virtualbox (met windows), ben ik toch maar direct gegaan voor een op apple afgestemde oplossing.
De networking mogelijkheden komen niet in de buurt van die van Fusion en Parallels. Daarnaast mis je op 3D gebied zo'n beetje alles met Virtualbox, heeft het de minste guest OS ondersteuning van de 3 en werken simpele zaken als drag 'n drop tussen guest en host OS niet eens (ow en usb kan ook vrij wispelturig zijn). Dus nee, het heeft zeker niet meer technische mogelijkheden.
Maar java (-applicaties) en apple software zijn volgens mij wel vaker geen ideale match.
Het is niet anders als in Windows is mijn ervaring. Java op bijv. Linux of FreeBSD daarentegen, dat kan een totaal andere ervaring zijn (als in: negatiever).
Volgens mij moet ik eerst maar eens serieus gaan werken met alles voordat ik beslis hoe ik de win7 licenties ga gebruiken... vandaar ook dat ik 8.1 heb geïnstalleerd.
Dat is sowieso een goed plan als je iets nieuws koopt. Eerst eens uitgebreid alles proberen in de praktijk en na verloop van tijd bekijken wat je er nou daadwerkelijk van gebruikt.
omgwtfbbq schreef op zondag 29 december 2013 @ 10:15:
Ik heb een externe hardeschijf die ik gebruik om data van mijn Windows desktop over te zetten naar portable devices en andersom, het huidige geval dus een MacBook. Lezen van een NTFS schijf is geen probleem, schrijven wel.
Voor lezen gebruik ik gewoon Finder, voor schrijven wil ik 'm nog wel eens doorlussen naar mijn Windows vm. Je kunt namelijk mappen tussen OS X en de Windows vm delen. Heb wel eens vaker op die manier even snel wat kunnen regelen (schijf met UFS en eentje met UFS2 als filesystem aan de FreeBSD vm hangen, voila, leesbaar) :) Voor gebruik binnen OS X zul je echter naar Paragon NTFS of Tuxera NTFS moeten grijpen (de open source ntfs-3g kan ook maar dat is niet snel en ook niet altijd stabiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
ppl schreef op maandag 30 december 2013 @ 01:02:

Voor lezen gebruik ik gewoon Finder, voor schrijven wil ik 'm nog wel eens doorlussen naar mijn Windows vm. Je kunt namelijk mappen tussen OS X en de Windows vm delen. Heb wel eens vaker op die manier even snel wat kunnen regelen (schijf met UFS en eentje met UFS2 als filesystem aan de FreeBSD vm hangen, voila, leesbaar) :) Voor gebruik binnen OS X zul je echter naar Paragon NTFS of Tuxera NTFS moeten grijpen (de open source ntfs-3g kan ook maar dat is niet snel en ook niet altijd stabiel).
Hé, dat is een goed idee, heb toch een VM draaien met windows, en die staat eigenlijk continue aan. Dat ik daar nog niet aan heb gedacht! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
Heb de Macbook pro sinds zaterdag en ik heb mijn PC niet meer aangehad! Wat een heerlijk systeem. Ik heb eerder een overstap gewaagd met een iMac maar toen de fout gemaakt om deze als 2e systeem te gebruiken. Nu gebruik ik primair alleen de mbpro en ben echt al over. Wel even wennen met de andere toetscombinaties, maar dat gaat steeds beter.

Parallels werkt inderdaad fantastisch, mijn W8 phone kan niet werken rechtstreeks met een Mac (er is schijnbaar wel een brakke app). Dus mooi gekoppeld aan mijn virtuele Windows 7 machine om de foto's e.d. over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 01:02

BombaAriba

Ondertitel

jvalks schreef op maandag 30 december 2013 @ 20:01:
Heb de Macbook pro sinds zaterdag en ik heb mijn PC niet meer aangehad! Wat een heerlijk systeem. Ik heb eerder een overstap gewaagd met een iMac maar toen de fout gemaakt om deze als 2e systeem te gebruiken. Nu gebruik ik primair alleen de mbpro en ben echt al over. Wel even wennen met de andere toetscombinaties, maar dat gaat steeds beter.

Parallels werkt inderdaad fantastisch, mijn W8 phone kan niet werken rechtstreeks met een Mac (er is schijnbaar wel een brakke app). Dus mooi gekoppeld aan mijn virtuele Windows 7 machine om de foto's e.d. over te zetten.
Je kan altijd nog die brakke app proberen: https://itunes.apple.com/...s-phone/id415571499?mt=12

Bij sommige mensen werkt hij wel helemaal goed dus zo brak is hij niet ;) Als dat bij jou ook het geval is scheelt het je wel het werken met een inferieur( >:) ) OS in Parallels.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
BombaAriba schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:58:
[...]

Je kan altijd nog die brakke app proberen: https://itunes.apple.com/...s-phone/id415571499?mt=12

Bij sommige mensen werkt hij wel helemaal goed dus zo brak is hij niet ;) Als dat bij jou ook het geval is scheelt het je wel het werken met een inferieur( >:) ) OS in Parallels.
;) Ik zal Windows er nog altijd naast moeten gebruiken i.v.m. het ontwikkelen van games (IDE software is er nog(!) niet voor de Mac, en uiteraard nog voor mijn werk gezien ik een systeembeheerder ben en met Microsoft producten werk :)

Gelukkig werkt Parallels ontzettend smooth en handig, dus ik ben heel tevreden! Zie het nog gebeuren dat er volgend jaar een iMac erbij komt voor op m'n werkkamer haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Grappig.. nadat mijn vriendin notabene mij liet zien hoe ik makkelijk met mijn iPhone bijvoorbeeld een é of een ü kon typen (ingedrukt houden en kiezen maar), heb ik dit voor de grap ook uitgeprobeerd in OS X.

Dit is wel de makkelijkste manier tot nu toe zeg. Gewoon een e toets bijvoorbeeld ingedrukt houden en dan kun je daarna kiezen wat je wil.

Stuk makkelijker dan eerst Option-u (voor umlaut) en dan een u typen om ü te krijgen.

Had Windows dat maar :D

PS:
Zit er blijkbaar sinds Lion in: http://applecoach.nl/speciale-tekens-mac
jvalks schreef op maandag 30 december 2013 @ 20:01:
Heb de Macbook pro sinds zaterdag en ik heb mijn PC niet meer aangehad! Wat een heerlijk systeem. Ik heb eerder een overstap gewaagd met een iMac maar toen de fout gemaakt om deze als 2e systeem te gebruiken.
Ik heb juist de fout gemaakt meteen een laptop te kopen (Macbook Pro 13" 2011). Het was mijn eerste laptop. Dat was voor mij helaas een confrontatie met het feit dat een laptop niet weggelegd is voor mij. Ik vind werken achter een groot scherm echt vele malen fijner.

Dus ik had eerst die Macbook Pro gekocht.. tijdje mee gespeeld als systeem naast mijn PC. Toen kwam ik al snel tot de conclusie dat ik hem haast nooit gebruikte. Uit ellende dan maar aan een 24" scherm gehangen en op een standaard gezet. Dat ging een tijdje goed, maar was alsnog onhandiger dan gewoon een systeem met 1 scherm, nam ook veel ruimte in beslag op mijn bureau.

Toen maar de Macbook weer verkocht.

Paar weken geleden heb ik echter een Mac Mini gekocht en nu ga ik echt niet meer terug naar een PC :D Het machientje is lekker stil, klein, en sinds ik er een SSD en 8 GB RAM in heb gezet ook lekker snel. Ik kan er niks negatiefs over bedenken eigenlijk.

[ Voor 76% gewijzigd door Lethalis op 01-01-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Lethalis schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 13:26:
Grappig.. nadat mijn vriendin notabene mij liet zien hoe ik makkelijk met mijn iPhone bijvoorbeeld een é of een ü kon typen (ingedrukt houden en kiezen maar), heb ik dit voor de grap ook uitgeprobeerd in OS X.

Dit is wel de makkelijkste manier tot nu toe zeg. Gewoon een e toets bijvoorbeeld ingedrukt houden en dan kun je daarna kiezen wat je wil.

Stuk makkelijker dan eerst Option-u (voor umlaut) en dan een u typen om ü te krijgen.

Had Windows dat maar :D
De grap is dat OS X helemaal vol zit met dat soort slimme snelkoppelingen en trucjes, ook bijvoorbeeld om screenshots te maken. Dat en de gestures op een trackpad maken dat OS X zo productief werkt voor mij. Ik denk ook dat dat veel mensen die OS X geprobeerd hebben en het niks vonden, zich onvoldoende verdiept hebben in dit soort mogelijkheden.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:58
page404 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 18:29:
[...]

De grap is dat OS X helemaal vol zit met dat soort slimme snelkoppelingen en trucjes, ook bijvoorbeeld om screenshots te maken. Dat en de gestures op een trackpad maken dat OS X zo productief werkt voor mij. Ik denk ook dat dat veel mensen die OS X geprobeerd hebben en het niks vonden, zich onvoldoende verdiept hebben in dit soort mogelijkheden.
Eens, maar het zou mooi zijn als dat soort handigheidjes meer bekend worden, het is toch wel aardig verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv87
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
Mac Mini binnen en druk bezig met de boel overzetten, ontdekken enz.

Ik ben echter op zoek naar het volgende:

In Windows gebruikte ik SyncToy (van Microsoft zelf) op een map op de hd en mijn usb-stick die ik gebruik met elkaar te syncen. Wat is daarvoor een alternatief voor de mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Kan iemandme vertellen of een Yubikey toegevoegde waarde heeft voor 1Password? Ik kan namelijk niet vinden of 1Password het überhaupt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Hallo,
Ik, windows gebruiker en pc fanaat ivm de vele diverse uitbreidingen en upgrade mogelijkheden,
zag een mac mini voor 600 en nog wat euro.
Daar ik ook nog een ongebruikte 24 inch led monitor heb staan met hdmi, de laptop kuren gaat vertonen op de kamer boven... overweeg ik eens een mac te proberen.

Wat ze er echter niet bijzetten, en waar de ene webshop een foto toont met muis en keyboard, maar de andere niet...
is of er dus een muis en keyboard bij zit !
Zo nee, kan een logitech of ander radio systeem mouse/keyboard setje via usb op deze dingetjes?
Nog anders gevraagd, moet je per se een apple keyboard en muis gebruiken met de mac mini, want de rest werkt niet?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvds schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:25:
Kan iemandme vertellen of een Yubikey toegevoegde waarde heeft voor 1Password? Ik kan namelijk niet vinden of 1Password het überhaupt ondersteund.
Geen enkele want ze ondersteunen het niet. Op hun forum staat daar wat meer over. Het is ook een beetje de vraag in hoeverre je iets als een YubiKey zou willen gebruiken bij iets als 1Password. Bij velen is het niet echt interessante data, het wordt vaak meer gebruikt als verzamelplek voor accounts die men her en der heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:10

Hoite

Goed verhaal

notsonewbie schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 15:42:
Hallo,
Ik, windows gebruiker en pc fanaat ivm de vele diverse uitbreidingen en upgrade mogelijkheden,
zag een mac mini voor 600 en nog wat euro.
Daar ik ook nog een ongebruikte 24 inch led monitor heb staan met hdmi, de laptop kuren gaat vertonen op de kamer boven... overweeg ik eens een mac te proberen.

Wat ze er echter niet bijzetten, en waar de ene webshop een foto toont met muis en keyboard, maar de andere niet...
is of er dus een muis en keyboard bij zit !
Zo nee, kan een logitech of ander radio systeem mouse/keyboard setje via usb op deze dingetjes?
Nog anders gevraagd, moet je per se een apple keyboard en muis gebruiken met de mac mini, want de rest werkt niet?
Er zit geen muis/keyboard bij een Mac Mini, deze kan je er los bijkopen.
In principe werken alle toetsenbord/muiscombinaties op een mac, als het maar USB varianten zijn.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Marv87 schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 15:03:
Mac Mini binnen en druk bezig met de boel overzetten, ontdekken enz.

Ik ben echter op zoek naar het volgende:

In Windows gebruikte ik SyncToy (van Microsoft zelf) op een map op de hd en mijn usb-stick die ik gebruik met elkaar te syncen. Wat is daarvoor een alternatief voor de mac?
Ik denk dat rsync hier een goed alternatief voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

ppl schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 16:49:
[...]

Geen enkele want ze ondersteunen het niet. Op hun forum staat daar wat meer over. Het is ook een beetje de vraag in hoeverre je iets als een YubiKey zou willen gebruiken bij iets als 1Password. Bij velen is het niet echt interessante data, het wordt vaak meer gebruikt als verzamelplek voor accounts die men her en der heeft.
Nou, aangezien je er ook creditcardgegevens en legitimaties in opslaat denk ik dat vele mensen het toch wel als interessante info zouden willen bestempelen ;) En dan is die hele beveiliging van 1Password zo sterk als zijn zwakste schakel, en dat is toch het master password aangezien die te onthouden moet zijn. Als je daarvoor een Yubikey zou kunnen gebruiken, hoef je dus ook die niet te kunnen onthouden, en kan je er een steeds wisselend wachtwoord voor gebruiken, of eentje van bijvoorbeeld 32 karakters lang.

Ik zie daarom de toegevoegde waarde wel zeer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Ah Yubikey ziet er immens interessant uit! Stomme vraag..maar wat als je dat ding kwijt raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Nedra schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 21:36:
Ah Yubikey ziet er immens interessant uit! Stomme vraag..maar wat als je dat ding kwijt raakt?
Dat ligt aan de service waaraan je de Yubikey koppelt. De meeste compatible services hebben daar een oplossing voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarbij je dan kunt afvragen wat je er aan veiligheid bij krijgt. In een aantal gevallen levert het zelfs een minder veilig systeem op. Je bent nu namelijk volledig overgeleverd aan die andere partij en we hebben helaas voorbeelden te over dat daarop vertrouwen geen goed idee is (gehackte sites en systemen is hier regelmatig frontpage nieuws).

Wat betreft iets als 1Password: er zijn een aantal mensen die er meer in opslaan (of juist alleen maar) dan useraccounts maar dat doet het overgrote deel van de mensen niet. Dit is namelijk de core functionaliteit van dit soort applicaties. Je moet ook de kennis van security bij de mensen niet gaan overschatten. Het is iets waar men heel weinig van af weet als ze er überhaupt al iets van afweten. Er zullen dan ook maar weinig mensen zijn die een YubiKey gebruiken en ook daadwerkelijk weten wat de sterke en zwakke punten van het systeem zijn. Dat zal waarschijnlijk ook wel meespelen bij de keuze van AgileBits om er vooralsnog niets mee te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door ppl op 03-01-2014 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 22:14
Dag,

Ik ben een Windows gebruiker die over wil stappen naar OSX,IMac 27".
Ik ben een fanatiek League of Legends speler en kijk geregeld films en series via mijn computer.

In een Mac zit daarentegen maar 1TB aan hardeschijf ruimte. Dit vindt ik jammer. Is het mogelijk om via de time capsule ook films op te slaan en af te spelen? Dit geeft extra ruimte waar ik me films op kwijt kan en kan kijken. En ik twijfel tevens of ik niet moet wachten tot er een nieuwe Mac komt, of gaat dat of even duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
Je kan toch ook kiezen om een grotere schijf te kopen bij je iMac?? En inderdaad via een externe schijf kan je gewoon lekker je films afspelen, of streamen naar je Apple-TV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04
Darklor schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:36:
Dag,

Ik ben een Windows gebruiker die over wil stappen naar OSX,IMac 27".
Ik ben een fanatiek League of Legends speler en kijk geregeld films en series via mijn computer.

In een Mac zit daarentegen maar 1TB aan hardeschijf ruimte. Dit vindt ik jammer. Is het mogelijk om via de time capsule ook films op te slaan en af te spelen? Dit geeft extra ruimte waar ik me films op kwijt kan en kan kijken. En ik twijfel tevens of ik niet moet wachten tot er een nieuwe Mac komt, of gaat dat of even duren?
Je kunt ook voor een CTO model gaan, waarin je bijvoorbeeld voor een 3TB schijf kies in de iMac, al is dit wel behoorlijk overpriced. Ik zou gewoon voor een externe HDD gaan die je ergens naast of achter de iMac zet.

Een andere mogelijkheid is om een NAS aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawk999
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 22:24
Darklor schreef op maandag 06 januari 2014 @ 19:36:
Alleen als jij dat wilt. Nu al heb je voor 200 € extra een flash drive van 256 gigabyte.

Ik heb even gecontroleerd of je dan geen ruimte problemen gaat krijgen met een volledig geïnstalleerde versie van League of Legens.

Hier is een tread van het League of Legends forum waar je meer info kunt vinden:

http://forums.na.leagueof.../showthread.php?t=3592149

Voor de rest sluit ik me aan bij de rest; je kan een grotere harde schijf van drie terabyte of een fusion drive van drie terabyte of een flash drive van 256 gigbyte of een flash drive van 512 gigabyte nemen. Er zijn genoeg opties.

Die flash drive van 512 gigabyte gaat je wel 500 € kosten. :o

Zelf heb ik voor de flash drive van 256 gigabyte gekozen en ben er erg gelukkig mee.
Ik heb een externe harde schiijf van vier terabyte er aan gehangen en dat werkt uitstekend.

Ik kom overigens ook van windows af. Sinds 1991 met Windows gewerkt en sinds een week of twee trotse bezitter van een iMac. Ik mis Windows geen seconde. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb een 256GB SSD in mijn iMac en een externe 2TB USB3.0 schijf ernaast waar ik mijn spellen op heb staan. Zo kan ik mijn programma's lekker snel houden en heb toch ruimte zat om alles te kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Ik heb juist een SSD om de games op te draaien. Anders is het ook een beetje zonde. En dat zijn nu juist dingen waar je geen of zo weinig mogelijk laadtijden wilt hebben (zeker bij online competitieve games als LoL).

256GB blijkt in de praktijk ruim voldoende voor OS X, software en games (zolang je er niet perse 20 tegelijk geinstalleerd wilt hebben :P). Alleen foto, video en data sla ik op op een NAS.

Ik zou anno 2014 never nooit meer een computer kopen zonder SSD (Mac of PC)

[ Voor 38% gewijzigd door Bosmonster op 07-01-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik speel spellen waarbij laadtijden geen issue/probleem zijn ;)

En mijn externe hdd doet ook 150MB/sec en dat vind ik snel zat :) Ik denk dat je daar ook wel rekening mee zou kunnen/moeten houden als je kiest voor een SSD in je iMac. Dat heb ik wel gedaan tenminste. Misschien over een tijdje overstappen naar 2 (of meer) schijven in raid 0 op Thunderbolt ofzo als ik het niet meer haal met de opslag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 22:14
Bedankt voor de reacties. Custom made doe ik liever niet omdat ik voor de 3 jaar garantie van dixons wil gaan. Werkt software/games/films draaien van een externe hardeschijf goed? Bv hd 1080p films? Of ziet hier vertraging op?
Is misschien een NAS beter hiervoor?

Sorry voor de vele vragen, maar de overstap is natuurlijk best groot van Windows naar OSX en ik wil er zeker van zijn dat ik er alles mee kan dan wat ik nu doe. Bedankt i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04
Darklor schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:04:
Bedankt voor de reacties. Custom made doe ik liever niet omdat ik voor de 3 jaar garantie van dixons wil gaan. Werkt software/games/films draaien van een externe hardeschijf goed? Bv hd 1080p films? Of ziet hier vertraging op?

Sorry voor de vele vragen, maar de overstap is natuurlijk best groot van Windows naar OSX en ik wil er zeker van zijn dat ik er alles mee kan dan wat ik nu doe. Bedankt i.i.g.
Dixons kan deze gewoon voor je bestellen normaal gesproken. Even langs een filiaal in de buurt gaan. Films op 1080p vanaf een externe HDD afspelen is geen enkel probleem. Games heb ik geen ervaring mee. Games vanaf een NAS lijkt me sowieso niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik merk totaal geen problemen/vertragingen als ik iets doe op/vanaf mijn externe HD. Maar zoals ik al zei, het is wel slim om een snelle HD te nemen :) (Maar elke recente HD zou prima moeten voldoen hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Darklor schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:04:

Ik draai zelf mijn games (onder bootcamp) vanaf een externe SSD die via USB3.0 is aangesloten. Ik vermoed dat het hooguit iets scheelt in laadtijden, maar in game merk je er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Weer een noob vraag... Hoe vaak sluiten jullie apps via de dock?

Ik heb een MBA en ben een beetje panisch over batterij live. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik op de actieve icoontjes let en als er iets brand wat ik niet ga gebruik het sluit via de longpress (in mijn geval). Is dit normaal of maak ik me druk om niks? :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik sluit ook altijd alles wat ik niet gebruik hoor :) En dat is op een iMac dus niks batterij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dzine schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 13:10:
Weer een noob vraag... Hoe vaak sluiten jullie apps via de dock?
Bijna nooit. CMD-tab en dan CMD-Q doet wonderen, daar heb je geen trackpad voor nodig, die vervolgens meer energie neemt dan 2 keer snel met je toetsenbord werken.

Het Dock is in mijn geval slechts een indicatie van wat er open staat. De rest gaat met CMD-tab, wel zo snel. Wanneer een venster geminimaliseerd is in het Dock is het er ook zo weer uit te halen, zonder trackpad. (CMD-tab, CMD vasthouden, Alt indrukken en daarna CMD loslaten) Mede hierdoor staat het Dock ook op z'n kleinst ingesteld en wanneer ik in Word fullscreen wil werken dan gaat het even weg (CMD-ALT-D), waarbij ik in Word ook nog eens ingesteld heb dat de hele werkbalk bovenaan het venster weggaat met CDM-ALT-R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Je kan ook rechtermuisknop (2 vingers op het trackpad) en dan quit kiezen. Scheelt je weer even wachten op de longpress.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
of met bettertouchtool o.d. een shortcut voor je trackpad instellen, ben je al helemaal snel kaar. Alhoewel die dan niet te makkelijk moet zijn zodat je per ongeluk applicaties afsluit
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste