Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt eraan welke software je gebruikt en welke bestandsformaten. Kijk maar naar bovenstaande waar het al eerder ging over videocamera's. Juist in dat wereldje is er enorm veel geslotenheid. Soms is het zo erg dat je gewoon vast zit aan specifieke tools. Gek genoeg heb je dat ook met open formaten als ODF en OOXML (en van beiden doel ik dan op de ISO/IEC versie!). Apple is hierin niet de enige. Het lijkt alsof we na een tijdje in de richting van echte interoperabiliteit te hebben bewogen weer teruggaan naar de oude platforms die we in de jaren 80 en 90 hadden. Mijns inziens absoluut geen goede ontwikkeling. Ik wil graag data uit kunnen wisselen met anderen ongeacht wat zij draaien en ongeacht wat ik draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
ik ben nu 2 maanden over gestapt naar Apple, eerst naar een mac mini / ipad, nu naar een macbook pro, omdat ik mijn ipad toch niet helemaal kon gebruiken zoals een laptop, en ik dat toch wel prettig vind omdat ik veel op verschillende locaties werk.

ik moet zeggen dat ik met overstappen eigenlijk geen problemen had, maar mischien komt dat omdat ik bij voorbaat mezelf al ingeprent had dat Apple geen Microsoft is.. dat scheelt denk ik ook heel vaak.
De meeste mensen die ergens tegenaan lopen roepen "ja maar onder <OS> kan het wel / werkt het anders"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:11

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Daar sla je sowieso de spijker op z'n kop Yonah. Zo ben ik er zelf ook 1,5 jaar geleden ingegaan met 'ik stel mij open voor een nieuwe manier van werken' en heb eigenlijk nooit meer omgekeken. Als ik eens sporadisch op de Mac van mijn vader werkte vond ik een aantal dingen gewoon irritant maar als je er gewoon voor gaat zitten en je 'mee laat slepen' zijn de meeste dingen wel erg logisch. Soms kom je nog wel eens achter wat dingen die handig zouden zijn die je bij Windows wel had maar zo'n ramp is het ook weer niet dat iets er niet in zit. Toch blijven er dingen inzitten die gewenning nodig hebben, zelfs na 1,5 jaar nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
ja ik merk het ook nog hoor :)
maar oefening (en gewenning) baart kunst!
Ik vind de mail app bijvoorbeeld vele malen makkelijker dan de windows tegenhanger, maar de finder dan weer niet!
maar ik heb er bewust voor gekozen om niet allerlei plugins te zoeken om van mijn mac alsnog een windows lookalike te maken, en als je er eenmaal je tanden door gezet hebt dan merk je dat het uiteindelijk allemaal vanzelf gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 07:23
Nou wil ik grote bestand verplaatsen naar mijn externe hd, alleen gebeurt dit niet. Ik heb al de manier via Macfuse en Tusera NTFS geprobeerd, dit werkte voor 2 weken, maar de licentie is verlopen. IS er een andere handige manier ? Dit is overigens enige punt dat ik last van had van de switch naar OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
hier al gekeken:
http://www.macbreaker.com...-ntfs-hard-drives-on.html

Dit schijnt ook een goede te zijn voor NTFS read/write
http://sourceforge.net/projects/ntfsfree/?source=directory

[ Voor 38% gewijzigd door Aherin op 03-02-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:57
M0otje schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:45:
Nou wil ik grote bestand verplaatsen naar mijn externe hd, alleen gebeurt dit niet. Ik heb al de manier via Macfuse en Tusera NTFS geprobeerd, dit werkte voor 2 weken, maar de licentie is verlopen. IS er een andere handige manier ? Dit is overigens enige punt dat ik last van had van de switch naar OS.
Formateer hem als ExFat. Dan is ie zowel voor Windows en Mac te beschrijven en heb je geen last van bestandsgrootte limiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Ik weet niet of ik specifiek NTFS free heb geprobeerd, maar mijn ervaringen met de gratis NTFS drivers zijn dramatisch, de meeste worden niet meer verder ontwikkeld en hebben geen of slechte ondersteuning voor Lion/ML.
Ik heb uiteindelijk de 15€ opgehoest voor Paragon NTFS en dat was een verademing. Installeerde zonder gedoe en werkt als een zonnetje. Mijn advies: verspil je vrije middag niet aan experimenten en koop Paragon ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:29
Sinds korte tijd gebruik ik VMWare fusion met meerdere vms, echter loop ik tegen iets aan.

In VMWare workstation voor windows zie je boven in de naam in welke vm je zit, kan dit ook in Fusion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
page404 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:33:
[...]

Ik weet niet of ik specifiek NTFS free heb geprobeerd, maar mijn ervaringen met de gratis NTFS drivers zijn dramatisch, de meeste worden niet meer verder ontwikkeld en hebben geen of slechte ondersteuning voor Lion/ML.
Ik heb uiteindelijk de 15€ opgehoest voor Paragon NTFS en dat was een verademing. Installeerde zonder gedoe en werkt als een zonnetje. Mijn advies: verspil je vrije middag niet aan experimenten en koop Paragon ;)
Voor wie geen geld wil uitgeven, bevat deze pagina een uitstekende oplossing om ntfs write support te krijgen op Mountain Lion en eerder: http://fernandoff.postero...n-osx-lion-with-ntfs-3g-f
Voor mij werkt de tweede oplossing perfect.

In het kort komt het erop neer dat je ntfs-3g en fuse4x installeert via Macports (sowieso kan het geen kwaad om Macports te hebben) en het mountscript voor ntfs vervangt door een script dat naar deze driver verwijst. Zolang je geen multi-user setup hebt, gaat alles vervolgens automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

fondacio schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 01:18:
[...]

Voor wie geen geld wil uitgeven, bevat deze pagina een uitstekende oplossing om ntfs write support te krijgen op Mountain Lion en eerder: http://fernandoff.postero...n-osx-lion-with-ntfs-3g-f
Voor mij werkt de tweede oplossing perfect.

In het kort komt het erop neer dat je ntfs-3g en fuse4x installeert via Macports (sowieso kan het geen kwaad om Macports te hebben) en het mountscript voor ntfs vervangt door een script dat naar deze driver verwijst. Zolang je geen multi-user setup hebt, gaat alles vervolgens automatisch.
het is een afweging dus, ga je voor gratis met risico's of voor gemak met enige kosten. Als ik dat artikel van je lees denk ik persoonlijk: bedankt, die weg ben ik ingegaan en halverwege gekeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nou ja, 't is een hoop informatie maar het komt er eigenlijk op neer dat je twee dingen installeert, één bestand van naam verandert en een script copy & paste naar een nieuw bestand. En wat je installeert is in feite hetzelfde als Tuxera, alleen iets minder snel. Je loopt dus net zo weinig risico als wanneer je Tuxera installeert, het kost alleen iets meer tijd. De meest riskante oplossing gratis oplossing was ntfsmounter die native ntfs write support aanzette (er is een reden dat OS X dat niet standaard ondersteunt), maar daar heb ik na Snow Leopard nooit meer iets over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geldermalsen schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:38:
Sinds korte tijd gebruik ik VMWare fusion met meerdere vms, echter loop ik tegen iets aan.

In VMWare workstation voor windows zie je boven in de naam in welke vm je zit, kan dit ook in Fusion?
Workstation maakt gebruik van tabs en dat doet Fusion niet. Fusion houdt zich meer aan de gangbare manier van werken in OS X en dat is met losse vensters (die je dan wel weer afzonderlijk in fullscreen mode kunt draaien en dus afzonderlijk ook een workspace krijgen). De naam van de vm staat echter altijd keurig netjes in de titlebar vermeldt. Die naam is hetgeen je opgeeft bij de aanmaak van zo'n vm (kies dus een goed herkenbare naam voor je vm!). Daarnaast heb je ook nog een library waarin je een mooi overzicht van je vm's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja wel in de titlebar bij window mode, maar niet in de full screen minibar. Ik vind het ook onhandig.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was de vraag ook niet. Die titlebar is de enige mogelijkheid binnen Fusion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

ppl schreef op zondag 10 februari 2013 @ 22:54:
Dat was de vraag ook niet. Die titlebar is de enige mogelijkheid binnen Fusion.
Ik antwoordde met mijn post niet op een vraag.

Mijn post was een verkapte retorische vraag waarom de VM-naam niet in de full screen minibar te zien is.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan kun je die beter op communities.vmware.com stellen denk ik. Het is nou eenmaal zoals het is en ook wel overkomelijk door je vm's herkenbaar te maken. Bij de gemiddelde ssh sessie naar een remote host zie je ook niet zo snel waar je zit. Daarom worden al die prompts aangepast zodat je dat wel kunt. Dat is het enige alternatief wat je hebt als je niet in windowed mode wil draaien. Je kunt ook nog de VNC mogelijkheid per vm aan zetten of er middels iets als rdp naar toe connecten als je het echt irritant vindt. Sta dan echter niet versteld dat in fullscreen mode je bij de andere apps ook weinig tot geen informatie zult zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Album Artwork instellen gaat blijkbaar niet zonder iTunes :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Verwijderd schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 19:30:
Album Artwork instellen gaat blijkbaar niet zonder iTunes :N
Daar zijn allerlei tooltjes voor hoor, ik gebruik zelf voor het gehele beheer van mijn ID3-tags Media Rage, erg fijn programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaSaN schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 00:33:
[...]

Daar zijn allerlei tooltjes voor hoor, ik gebruik zelf voor het gehele beheer van mijn ID3-tags Media Rage, erg fijn programma.
Ik gebruik Kid3, werkt ook wel fijn: http://kid3.sourceforge.net/ en voordeel is dat het gratis is.

Ik ben nog op zoek naar een aantal tools sinds mijn overstap die ik als 'pro' gebruiker mis (ik classificeer mijzelf maar even zo ;)).

Zo ben ik op zoek naar een eenvoudige manier om:
1. SD kaarten op FAT32 met 64KB File Allocation Size/Clusters te formatteren. Kan het wel via de console met het volgende commando overigens: newfs_msdos -v UNNAMED -F 32 -c 64 /dev/disk1s1

2. Ik moet het volume ID van een SD kaart wijzigen, onder Windows is daar een tool voor "Hard Disk Serial Number Change"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Zijn hier mensen die Prizmo gebruiken? Wie heeft daar een fatsoenlijke manier van werken mee gevonden? Het lijkt wel of je alleen OCR resultaat als output kan krijgen en bv geen jpg. Ook inscannen van PDF's of TIFF's krijg ik niet voor elkaar. Beperking van het programma of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prev
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 08:56
Ik heb sinds een aantal dagen mijn MBP, nu heb ik gisteren de muziek overgezet als volgt:
- Vanuit iTunes (Windows PC) alle bestanden gesleept naar externe hardeschijf.
- Vanaf de externe harde schijf alle muziek gesleept naar iTunes (MBP).

Hier is niks fout gegaan, muziek staat goed weergeven en op het eerste oog geen bestanden verloren.

Echter nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de gegevens(aantal keer afgespeeld & beoordeling) uit de iTunes van de oude PC ' mee te nemen' naar mijn MBP?

Waarschijnlijk is deze vraag reeds gesteld, echter kon ik het m.b.v. de zoekfunctie het niet in dit topic terugvinden.

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31

breinonline

Are you afraid to be known?

Had dit misschien geholpen: http://support.apple.com/kb/HT4796?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Ik zoek een manier om om twee Word-documenten naast elkaar op de startbalk te zetten zoals dat bij Windows ook kan. Ik weet het, je moet bij de Mac met rechts klikken op het Word-icoon en dan kun je het gewenste document aanklikken maar dit vind ik (na een half jaar proberen) echt niet handig. Bestaat zoiets?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik werk dagelijks met een handje vol aan Excel bestanden.

Indien je meerdere spaces aanmaakt, kan je in elke space (bureaublad ) gewoon een excel bestand open hebben staan. Je hoeft dan enkel te swipen tussen spaces. ( of CTRL+ Pijltje Links / Rechts )

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
AquaSheep schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:20:
Ik heb inmiddels ook een MacBook :), maar af en toe moet ik Windows netwerk schijven benaderen via VPN voor mijn studie. De VPN connectie aanmaken werkt prima in Mac OS X. Vanuit Windows ben ik gewend om een netwerk schijf te openen met de NetBIOS naam. Bijv in Windows Explorer typ ik dan //studieserver in de adresbalk. Met Mac OS X kan ik niet de NetBIOS naam gebruiken, maar moet ik de volledige FQDN naam gebruiken via SMB. Dus:
  • smb://studieserver (NetBios) werkt niet
  • smb://studieserver.campus.uni.nl (FQDN) werkt wel
De oplossing is dan om alleen FQDN te gebruiken, maar vaak is die niet gegeven. Ik weet niet of dit een algemeen netwerk probleem is of dat ik iets moet instellen in Mac OS X.

Als ik eenmaal een connectie kan opzetten met een netwerk schijf moet ik per se een folder mounten. Bijv studieserver.campus.uni.nl/folder1, studieserver.campus.uni.nl/folder2, etc. Echter wil ik studieserver.campus.uni.nl mounten in plaats van een folder. Is dat mogelijk?
Bij je VPN settings, advanced, DNS, Search domains invullen: campus.uni.nl
Problem solved ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
havana schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:41:
Ik zoek een manier om om twee Word-documenten naast elkaar op de startbalk te zetten zoals dat bij Windows ook kan. Ik weet het, je moet bij de Mac met rechts klikken op het Word-icoon en dan kun je het gewenste document aanklikken maar dit vind ik (na een half jaar proberen) echt niet handig. Bestaat zoiets?
Voor het switchen of het overzicht? Dan kun je of Spaces gebruiken zoals Destianto al zegt, of via CMD+~ snel switchen (in plaats van CMD+TAB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54

DJH

havana schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 08:41:
Als je switchen tussen 2 documenten bedoelt, kun je cmd+' gebruiken. Ik kan niet zonder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

page404 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:37:
Zijn hier mensen die Prizmo gebruiken? Wie heeft daar een fatsoenlijke manier van werken mee gevonden? Het lijkt wel of je alleen OCR resultaat als output kan krijgen en bv geen jpg. Ook inscannen van PDF's of TIFF's krijg ik niet voor elkaar. Beperking van het programma of mis ik iets?
Ik miste iets. Inmiddels ben ik eruit, en blijkt het een verdraaid krachtig tooltje te zijn. Aanrader, alhoewel standaard vrij prijzig (49$). Ik had 'm fijn in een MacUpdate bundel voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
Over een paar daagjes zal mijn eerste Mac een plaatsje op mijn bureau krijgen. Nu wil ik serieus overstappen dus ik ga Bootcamp (denk ik) niet gebruiken om mijzelf te dwingen een paar weekjes te wennen aan OsX. Voor het geval ik toch Windows nodig heb zal ik dit liever door virtualisatie oplossen. Nu lees ik dat parallels en vmware de betere opties zijn waarbij parallels iets beter zou presteren.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
Parallels en VMWare zijn wel twee verschillende technieken: bij Parallels draait windows op de achtergrond en draai je je windowsprogramma's alsof ze draaien in OS X. In principe zie je heel windows dus niet. Bij VMWare draai je windows gewoon volledig virtueel, inclusief de UI van windows.

Ik heb zelf met beide geen ervaring, maar gebruik af en toe wel XP voor een game. Dit doe ik gevirtualiseerd met VirtualBox. Dit is een open-source variant van VMWare en volstaat voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
DaSaN schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:15:
Ik heb zelf met beide geen ervaring, maar gebruik af en toe wel XP voor een game. Dit doe ik gevirtualiseerd met VirtualBox. Dit is een open-source variant van VMWare en volstaat voor mij prima.
Hoe is je ervaring met compatibiliteit van Virtualbox? Is dat vergelijkbaar met de commerciële oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:52
DaSaN schreef op zondag 26 mei 2013 @ 17:15:bij Parallels draait windows op de achtergrond en draai je je windowsprogramma's alsof ze draaien in OS X. In principe zie je heel windows dus niet.
Dat is de Coherence mode. Parallels en VMWare maken beiden gebruik van virtualisatie.

MacTech heeft in januari 2013 een uitgebreide performance test gedaan tussen VMware Fusion 5 en Parallels Desktop 8
MacTech Labs: How do VMware Fusion 5 and Parallels Desktop 8 for Mac compare?

Conclusie: Parallels verslaat VMware qua snelheid op bijna alle fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Parallels en VMWare zijn wel twee verschillende technieken: bij Parallels draait windows op de achtergrond en draai je je windowsprogramma's alsof ze draaien in OS X. In principe zie je heel windows dus niet. Bij VMWare draai je windows gewoon volledig virtueel, inclusief de UI van windows.
Dat klopt niet, Fusion doet dat ook, en VMware noemt dat Unity.

Kan overigens best zo zijn dat Parallels qua performance wint, maar ook een bedenking is dat als je thuis of op je werk veel met VMware werkt, de vm's makkelijk te exporteren/importeren zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
mtouw78 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:27:
[...]

Hoe is je ervaring met compatibiliteit van Virtualbox? Is dat vergelijkbaar met de commerciële oplossingen?
Wat bedoel je precies met compatibiliteit? Ik heb virtual box draaien op meerdere machines (van macbook pro mid 2009 tot aan de nieuwste imac) en met meerdere versies van windows (XP t/m windows 8 ) en ben nog tegen geen enkele beperking aangelopen.

Sterker nog: de guest-OS'sen draaien soepeler dan op menig windowsbak;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
DaSaN schreef op maandag 27 mei 2013 @ 01:46:
[...]

Wat bedoel je precies met compatibiliteit?

Sterker nog: de guest-OS'sen draaien soepeler dan op menig windowsbak;-)
Ik bedoel hiermee in hoeverre het stabiel draait. Maar als ik jouw reactie lees is dit geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Ja, helemaal mee eens. Ik heb een WXP VirtualBox draaien voor de wat oudere programma's die ik nog voor mijn opleiding nodig heb, en ik heb nooit problemen met vastlopen of iets dergelijks. De shared folders vind ik ook ideaal, een soort dropbox tussen je Mac en je virtuele machine:)

Met VMWare en Parallels heb ik geen ervaring, dus vergelijken kan ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
mtouw78 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 18:01:
[...]

Ik bedoel hiermee in hoeverre het stabiel draait. Maar als ik jouw reactie lees is dit geen enkel probleem :)
Ik merk vooral een verschil tussen VMware en Virtualbox op het vlak van usability. Zo kan je met VMware een file slepen van je host OS naar je guest om deze naar je guest te kopiëren. Zoiets kan met Virtualbox niet, daar moet je gebruik maken van Shared Folders tussen je host en guest.
Een ander verschil is de manier waarop Virtualbox omgaat met virtuele disks. VMware is daar wat flexibeler in, zeker als het gaat om kopiëren van files, etc.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik zoek een programma om de calendar kleuren van gmail calendar te laten matchen met de mac calendar. Waarschijnlijk kan dit niet of wel?

en gebruiken jullie de kleuren van de labels? Ik tot nu toe niet maar lijkt me wel handig op zich?

en ik zoek een programma om meerdere app fullscreen te draaien (heb 5 moniteren, dus 1tje is wat kaal), ik zoek al een tijd maar kan niks vinden... en ben niet de enige heb ik het idee

[ Voor 55% gewijzigd door Tennisbal op 06-06-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oracle Virtualbox, Parallels Desktop for Mac en VMware Fusion zijn allemaal hetzelfde op dit vlak: ze doen aan volledige virtualisatie en ze kennen allemaal verschillende manieren om de vm met OS X te laten integreren. Parallels gaat hier wel het verste in, de anderen houden het alleen bij iets als Unity (zo heet de VMware variant waarbij het lijkt alsof je native Windows programma's draait op OS X).

De 3 genoemde producten doen niet veel voor elkaar onder. Over het algemeen is Parallels hetgene wat mensen kiezen als ze alleen Windows draaien want Parallels doet dit snel. VMware Fusion wordt gekozen door wie het graag stabiel wil hebben en/of meerdere verschillende OS'en wil kunnen draaien. Virtualbox is voor wie geen geld wil uitgeven en ja, dan zul je de nodige concessies moeten gaan doen want Virtualbox kan het minste van de 3.
Tennisbal schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 18:03:
Ik zoek een programma om de calendar kleuren van gmail calendar te laten matchen met de mac calendar. Waarschijnlijk kan dit niet of wel?
Wat als je het andersom doet?
en ik zoek een programma om meerdere app fullscreen te draaien (heb 5 moniteren, dus 1tje is wat kaal), ik zoek al een tijd maar kan niks vinden... en ben niet de enige heb ik het idee
Als je de Lion/Mountain Lion fullscreen mode wil gebruiken dan kan dit niet. De fullscreen mode van OS X kan namelijk alleen een applicatie fullscreen draaien over al je beeldschermen. Als je dit niet wilt (en dat wil bijna iedereen) dan zal de applicatie z'n eigen fullscreen implementatie moeten gebruiken. VMware Fusion is een voorbeeld van een applicatie die dat doet. Er zijn geruchten dat dit hele probleem in een nieuwe OS X versie (10.9) opgelost zal worden. Maandag maar ff de keynote in de gaten houden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 13-09 20:39

Ethirty

Who...me?

Ik heb thuis sinds begin dit jaar een Mac mini, maar nu overweeg ik ook nog een MacBook te halen. Daar wil ik ook Fusion op zetten en Windows draaien. Ik heb erg veel moeite met het aanleren van alle nieuwe shortcuts. Print screen, F2 voor edit, enter voor openen, del, insert, voornamelijk zaken om de muis minder te gebruiken. Op Windows gebruik ik bijv veel ctrl ←/→ om van woord naar woord te springen in een editor (of gecombineerd met shift om gelijk te selecteren. Ook ben ik nog niet uit de shift + end/home om een regel te selecteren. Weet iemand ergens een kant en klaar overzicht van veelgebruikte Windows keys en het Apple equivalent?

Verder heb ik op de Mini veel ruzie met de default keyboard settings gehad. Heb een Logitech US intl keyboard, maar op een of andere manier is bij de eerste setup een verkeerde layout gekozen (landkeuze wellicht, taal staat namelijk wel op engels?). Dat heb ik inmiddels gecorrigeerd, maar ik vraag me af welke layout ik het beste kan kiezen voor in een MacBook. Ik denk de VS indeling, die komt het meest overeen met de US intl indeling waar ik aan gewend ben en die het meest in Nederland voor komt. Enige "gebrek" is het ontbreken van het Euro teken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ethirty schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:34:Ik heb erg veel moeite met het aanleren van alle nieuwe shortcuts. Print screen, F2 voor edit, enter voor openen, del, insert, voornamelijk zaken om de muis minder te gebruiken. Op Windows gebruik ik bijv veel ctrl ←/→ om van woord naar woord te springen in een editor (of gecombineerd met shift om gelijk te selecteren. Ook ben ik nog niet uit de shift + end/home om een regel te selecteren. Weet iemand ergens een kant en klaar overzicht van veelgebruikte Windows keys en het Apple equivalent?
Echt serieus 3 seconden google werk en je krijgt de gehele lijst voor je neus: http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US
Voor alle zaken die je noemt is gewoon een Apple equivalent.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mtouw78 schreef op zondag 26 mei 2013 @ 15:52:
Over een paar daagjes zal mijn eerste Mac een plaatsje op mijn bureau krijgen. Nu wil ik serieus overstappen dus ik ga Bootcamp (denk ik) niet gebruiken om mijzelf te dwingen een paar weekjes te wennen aan OsX. Voor het geval ik toch Windows nodig heb zal ik dit liever door virtualisatie oplossen. Nu lees ik dat parallels en vmware de betere opties zijn waarbij parallels iets beter zou presteren.

Wat is jullie ervaring?
Ik gebruik VMWare. Dit komt omdat ik VM's tussen verschillende besturingssystemen uitwissel en simpelweg ooit met VMWare Player begonnen ben. VMWare Player bevalt mij goed maar ik vrees dat er geen gratis VMWare Player voor OSX bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

breinonline schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 06:35:
[...]

Echt serieus 3 seconden google werk en je krijgt de gehele lijst voor je neus: http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US
Voor alle zaken die je noemt is gewoon een Apple equivalent.
Thanks, die pagina was ik eerder tegen gekomen, maar gek genoeg kon ik hem niet terug vinden.

Geen wonder dat ik moeite heb om die lijst uit mijn hoofd te leren :o

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Je zou deze app kunnen installeren: http://osxdaily.com/2012/...cuts-apps-mac-cheatsheet/
Dan kan je de cmd key ingedrukt houden om alle shortcuts te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 08:41:
VMWare Player bevalt mij goed maar ik vrees dat er geen gratis VMWare Player voor OSX bestaat.
VMware Fusion is het enige OS X virtualisatie product van VMware. Erg jammer want de meeste Fusion gebruikers hadden liever een port van Player en Workstation gehad omdat de ene Fusion overkill vindt en de ander juist features mist.

Btw, inmiddels is de keynote geweest en is inderdaad bevestigd dat 10.9 (OS X Mavericks) het hele fullscreen debacle nou eindelijk oplost. Hopelijk zien we dit ook terug in Fusion en de rest van de apps. Wat Fusion betreft verwacht ik dat dit in versie 6 zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb een paar dagen terug een nieuwe Air besteld, maar nu bedenk ik me het volgende. Ik werk vrij veel met RDP (en RDP in RDP), maar ook de vSphere console onder RDP. Daarvoor gebruik ik onder Windows het commando ctrl+alt+ins om voorbij de login te komen.

Voor ctrl+alt+del is onder het MacBook keyboard een alternatief beschikbaar (cmd+alt+fn+del), maar voor ctrl+alt+ins (of ctrl+alt+end) kan ik niet echt een alternatief vinden. Met Fusion kan je misschien een send key commando gebruiken, maar hoe zou ik dit onder Bootcamp doen?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Moet ff een rits iso's naar dvd zetten. Dat deed ik op Windows altijd met Imageburn. Wat is het beste vergelijkbare alternatief voor OSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
UltraSub schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:07:
Moet ff een rits iso's naar dvd zetten. Dat deed ik op Windows altijd met Imageburn. Wat is het beste vergelijkbare alternatief voor OSX?
Volgens mij kan dat standaard met de Harddisk Utillity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heh? Je verwacht het niet he :)
Net ff een iso gemount, en inderdaad, in Diskutility is die te branden. However, heb er ook nog een paar met een video_ts structuur, en dus geen iso. Hoe doe ik die het makkelijkst dan?

Gewoon Burn dus. Even wat rondgeneust op het net, en die komt er toch wel goed uit.

/edit
Command-Tab.. Waarom komt de app die ik selecteer middels die methode niet naar voren?

[ Voor 29% gewijzigd door UltraSub op 29-06-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
UltraSub schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:15:
Heh? Je verwacht het niet he :)
Net ff een iso gemount, en inderdaad, in Diskutility is die te branden. However, heb er ook nog een paar met een video_ts structuur, en dus geen iso. Hoe doe ik die het makkelijkst dan?

Gewoon Burn dus. Even wat rondgeneust op het net, en die komt er toch wel goed uit.

/edit
Command-Tab.. Waarom komt de app die ik selecteer middels die methode niet naar voren?
Als de applicatie geminimaliseerd is (CMD+M dus niet CMD+H), dan werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat werkt wel maar je moet weten hoe :) Gewoon cmd-tab doen, navigeren naar de app, de option toets indrukken en ingedrukt houden, cmd loslaten, option loslaten. Voila, hij pakt het geminimaliseerde scherm. Er kleeft wel 1 groot nadeel eraan: het werkt alleen als het geminimaliseerde scherm het enige scherm is. Zo niet dan pakt hij de eerste de beste openstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
ppl schreef op zondag 30 juni 2013 @ 18:09:
Dat werkt wel maar je moet weten hoe :) Gewoon cmd-tab doen, navigeren naar de app, de option toets indrukken en ingedrukt houden, cmd loslaten, option loslaten. Voila, hij pakt het geminimaliseerde scherm. Er kleeft wel 1 groot nadeel eraan: het werkt alleen als het geminimaliseerde scherm het enige scherm is. Zo niet dan pakt hij de eerste de beste openstaande.
Oh, bah, wat een vingerballet zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Vandaag mijn rMBP opgehaald. Het went sneller dan verwacht moet ik zeggen.
Maar één ding krijg ik nog niet voor elkaar: hoe krijg ik dat ' home' icon op het dock?
Ik dacht ergens gevonden te hebben dat het via ' finder' kon? Ik zie daar echter geen 'gebruikers' tussen staan.
Favorieten, gedeeld, apparaten. Ik heb nu al wel een stack met folders op het dock, maar ik vind het home icon veel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
me_mrtn schreef op zondag 30 juni 2013 @ 18:22:
Oh, bah, wat een vingerballet zeg.
Als je het scherm niet laat minimaliseren naar het dock icon wordt ie aan de rechterzijde van het dock bij het prullenbakje gezet. Kwestie van een klikje. Veel handiger dan met de application switcher. Dat ballet valt trouwens nog wel mee.
readytoflow schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 00:31:
Maar één ding krijg ik nog niet voor elkaar: hoe krijg ik dat ' home' icon op het dock?
Naar je thuismap gaan, dan een mapje hoger. Je ziet daar dan de thuismappen van alle gebruikers (zal er wel eentje zijn: jij). Pak je eigen thuismapje en sleep dat naar de rechterzijde van het dock. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Hoe bedoel je, naar je thuismap gaan? ik kies het ' finder' icoon of cmd-f en zie dan:
-Favorieten >hier staat mijn thuismap onder, maar krijg 'm niet op Dock gesleept
-Gedeeld
-Apparaten

slepen naar dock (rechts inderdaad) werkt niet?

Edit:
Ah..Ik zie het al: stond als 'toon als stapel' ipv 'map'.

[ Voor 12% gewijzigd door readytoflow op 02-07-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
ppl schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 19:42:
[...]

Als je het scherm niet laat minimaliseren naar het dock icon wordt ie aan de rechterzijde van het dock bij het prullenbakje gezet. Kwestie van een klikje. Veel handiger dan met de application switcher. Dat ballet valt trouwens nog wel mee.
Right. Veel makkelijker om weer naar je touchpad te gaan ipv met je handen op het toetsenbord te blijven. :) Gewoon dom dat met cmd-tab geminimaliseerde schermen niet geopend worden. Hoe verzin je het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 07:21:
[...]
Gewoon dom dat met cmd-tab geminimaliseerde schermen niet geopend worden. Hoe verzin je het..
Dat kan wel:

* CMD-Tab naar het programma wat je open wilt hebben
* CMD vasthouden
* ALT er bij indrukken
* CMD loslaten
* Verder gaan in het programma wat je open wilde hebben

Volgens mij is deze echt al een paar keer genoemd in dit topic of het vorige deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik reageerde hier op.
ppl schreef op zondag 30 juni 2013 @ 18:09:
Er kleeft wel 1 groot nadeel eraan: het werkt alleen als het geminimaliseerde scherm het enige scherm is. Zo niet dan pakt hij de eerste de beste openstaande.
Maar dan nog. Waarom moeilijk doen met extra toetsen? Open gewoon dat scherm als de gebruiker daar los laat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Nog een vraag

Ik heb dus net een MBP.
Ik heb twee gebruikers aangemaakt: Mijnzelf (beheerder) en mijn vriendin
Belangrijkste reden is dat ik niet met haar mail/afspraken lastig gevallen wil worden. Daarnaast is het leuk dat ze d'r eigen bureaublad etc. heeft.

Wat is de makkelijkste manier om één gezamelijke map foto's, muziek en documenten te hebben.
In Windows maakt ik dan een snelkoppeling naar de betreffende mappen onder 'Mijn documenten'

Hoe doe ik dat binnen ML? Ik zie dat er wel een map 'gedeeld' is. Daar heb ik nu wat zaken onder staan, maar die zie je dan weer niet terug binnen je 'thuismap' ? Daar moet je dus weer apart naar toegaan om daar iets te openen.

Het is voor ons beiden de eerste kennismaking met OSx. En ik wil de overstap voor mijn vriendin zo makkelijk mogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
readytoflow schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 10:02:
Nog een vraag

Ik heb dus net een MBP.
Ik heb twee gebruikers aangemaakt: Mijnzelf (beheerder) en mijn vriendin
Belangrijkste reden is dat ik niet met haar mail/afspraken lastig gevallen wil worden. Daarnaast is het leuk dat ze d'r eigen bureaublad etc. heeft.

Wat is de makkelijkste manier om één gezamelijke map foto's, muziek en documenten te hebben.
In Windows maakt ik dan een snelkoppeling naar de betreffende mappen onder 'Mijn documenten'

Hoe doe ik dat binnen ML? Ik zie dat er wel een map 'gedeeld' is. Daar heb ik nu wat zaken onder staan, maar die zie je dan weer niet terug binnen je 'thuismap' ? Daar moet je dus weer apart naar toegaan om daar iets te openen.

Het is voor ons beiden de eerste kennismaking met OSx. En ik wil de overstap voor mijn vriendin zo makkelijk mogelijk maken.
Sleep de "Shared" map gewoon naar je favorites in side-balk van je finder? Anders kan je gewoon een "Alias" maken als je met de rechtermuisknop op de map klikt.. (een alias is gewoon een snelkoppeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ook handig, zo niet onmisbaar, ACL voor een shared folder. Pas toen ik dat deed waren al mijn rechtenproblemen opgelost:
http://hints.macworld.com...p?story=20050904072808460

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 07:21:
[...]

Right. Veel makkelijker om weer naar je touchpad te gaan ipv met je handen op het toetsenbord te blijven. :)
Niet iedereen heeft een touchpad ;) En ja sommigen vinden van keyboard naar muis/touchpad/etc teruggaan veel gemakkelijker. Persoonlijk zou ik niet eens gebruik maken van de application switcher voor minimised windows. Die klik ik gewoon aan in m'n dock want dat is sneller en makkelijker dan via het toetsenbord (en al helemaal omdat ik een tablet heb). Ieder zo z'n ding.
Gewoon dom dat met cmd-tab geminimaliseerde schermen niet geopend worden. Hoe verzin je het..
Zoals uitgelegd kan dat dus vaak wel. Dat het niet altijd kan is pas wat echt stom is. Wat ook stom is: je kunt niet met cmd ~ switchen naar een geminimaliseerd scherm. Gelukkig zit het wel weer in app expose.
UltraSub schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:01:
Maar dan nog. Waarom moeilijk doen met extra toetsen? Open gewoon dat scherm als de gebruiker daar los laat..
Als dat geminimaliseerde scherm de enige is heb ik dat ook liever maar anders niet. Dat scherm is niet voor niets geminimaliseerd! Als dat steeds weer voor je snufferd komt als je naar de app switcht is dat rete irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Alias, lijkt voldoende te zijn. Maar de tijd zal het leren...thx!

Weer een vraag:
BIj het opstarten, startte Word, Systeemmonitor (ff de juiste naam kwijt) en Mail altijd op.

Toen zag ik het vinkje 'opnieuw openen venster die geopend zijn bij afsluiten' bij het afsluitscherm
En ik zag bij Word dat die gewoon bleef draaien, die moest ik dus expliciet stoppen (wat ik best raar vind, sluiten is sluiten zou je zeggen).

Er staat ook niks bij gebruikers>programma's openen bij opstarten

Maar goed, mail blijft opstarten. Ik wil wel dat mail op de achtergrond binnen gehaald wordt, maar ik wil niet dat het bij opstarten in beeld staat.

Mail moet dus eigenlijk geminimaliseerd opstarten. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

tweede vraag:
Soms heb ik lange 'jobs' (backups, downloads etc...) die ik in de nacht uitgevoerd wil hebben. Nu bijv. het syncen van foto's vanaf mijn NAS. Op mijn laptop had ik ingesteld bij energieschema dat de laptop aan moest blijven ook al was het scherm dichtgeklapt. Hoe werkt dat bij OSx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

readytoflow schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:01:
Toen zag ik het vinkje 'opnieuw openen venster die geopend zijn bij afsluiten' bij het afsluitscherm
En ik zag bij Word dat die gewoon bleef draaien, die moest ik dus expliciet stoppen (wat ik best raar vind, sluiten is sluiten zou je zeggen).
De meeste vragen kan ik nog geen antwoord op geven, maar dit is volgens mij dat een applicatie verschillende vensters kan hebben. Bij het sluiten met het kruisje sluit je dan alleen dat venster. Alleen met command+Q sluit je de hele applicatie.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Als ik het goed snap, sluit OSX het item waar je mee bezig bent, maar het programma blijft in het geheugen zodat je deze sneller op kan starten zodra je die weer nodig hebt.

Dit kan je in safari heel goed zien, als je Safari afsluit via de rode knop sluit je wel je tabbladen, maar het programma zelf blijft wel actief.

Inmiddels ben ik zo goed gewend aan OSX, dat ik na de zomer mijn Apple certificering ga halen :)
Het enige waar ik in den beginne echt moeite mee had was het doetsenbord, geen delete knop bijvoorbeeld, dat was wel raar.
Maar als je je inleest in de filosofie erachter dan lijkt het ineens een stuk logischer :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Dat van het sluiten snap ik ondertussen al wel een beetje. Begrijpen doe ik het niet. Zeker niet bij Safari. Beetje kromme redenering vind ik persoonlijk.

is het mogelijk om mail geminimaliseerd op te laten starten?

Wat is die filosofie erachter het ontbreken van een delete keydan? Ik zie het dat zo snel niet terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
readytoflow schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:25:
Dat van het sluiten snap ik ondertussen al wel een beetje. Begrijpen doe ik het niet. Zeker niet bij Safari. Beetje kromme redenering vind ik persoonlijk.

is het mogelijk om mail geminimaliseerd op te laten starten?

Wat is die filosofie erachter het ontbreken van een delete keydan? Ik zie het dat zo snel niet terug?
Hij ontbreekt niet, is alleen verstopt op de laptops. Vast vanwege ruimtegebrek. :)
fn met backspace = delete.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na jaren Windows te hebben gebruikt, en nu ze komen met Windows 8 heb ik ook de overstap gemaakt naar Apple. Gebruik al vanaf het begin de iPhone en de iPad en dat altijd met veel plezier.

In september ga ik beginnen met de studie Bedrijfseconomie. In het teken hiervan mijn studiekamer een grondige beurt gegeven en gisteren de iMac 27" i5 2.9Ghz QC - 2012 & 15" MacBook Pro Ret-i7-2.4Ghz opgehaald.

Over het design kan ik heel kort zijn: :9~ , simpelweg prachtig. Maar sinds dit mijn eerste computers van Apple zijn had ik een paar vraagjes waar de mensen hier mij vast mee kunnen helpen.
  • Acces & Office
    Voor de opleiding ben ik ook Acces nodig. Voor mijzelf heb ik de volgende Office oplossing bedacht. Ik heb 2 Windows 7 licenties, en 2x Parallels Desktop 8.0 Mac en Office 365 Pro. Verbeter mij als ik het fout heb maar hiermee kan ik toch gewoon alle Office programma's gebruiken op mijn Mac's?
  • Starter
    Zoals gezegd ben ik een starter op het gebied van computers van Apple. Ik kan niet wachten om de mogelijkheden te ontdekken en ermee aan de slag te gaan. Ik heb voor de MacBook DVI en VGA kabels voor beamers etc, de netwerkadapters etc. Maar er zijn vast dingen waarvan de ervaren mensen hier zeggen die onmisbaar/handig zijn als je je Apple's voor je studie gaat gebruiken. Dus mijn vraag luid hefet iemand nog tips voor mij die ik mee kan nemen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Iedereen van harte met hun Mac hardware, ik was in 2011 ook om. Het spul werkt echt 50x zorgelozer.

Maar wat ik me toch elk jaar weer afvraag met de 'back to school' acties, is hoe een student of eerstejaars het voor elkaar krijgt om een splinternieuwe macbook (air, pro of retina) te kunnen betalen. Ik heb nu een goede baan, geen kids, en nog was mijn MBA van 1100,- een gruwelijk dure uitgave. Nu zie ik orders langskomen met i7 en 512gb ssd's om maar wat te noemen. Toen ik student was met bijbaantjes kon ik amper de huur betalen!

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:45
Pap en mam? :+ denk dat de meeste zo doen van, ja ik heb een laptop nodig voor school, dus krijgen ze hem (gedeeltelijk) betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou scheelt het dat ik een goede bijbaan heb waar ik veel uren draai en altijd zorgvuldig met mijn geld ben omgegaan. Ik zit ook niet op kamers omdat ik vlak bij het scholenterrein woon. Heb het inderdaad 50/50 gedaan met mijn ouders.

Voor een doorsnee student (dus kamers, bijbaantjes in horeca etc) is het inderdaad onbegonnen werk ben ik bang.

Maar iemand die feedback heeft op de office oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Ik heb in Juni mijn 15 inch retina macbook gekocht en word in augustus 18, het is gewoon hard werken/thuiswonen/school en nog wat leuke factoren.
Ik heb ook geen baantje bij de AH of iets dergelijks.

Ik heb denk ik 150 euro gekregen van m'n ouders om een laptop uit te zoeken voor het nieuwe schooljaar.

Mijn configuratie is de 512gb ssd en de snelste I7 en 16gb RAM

On topic:
Als ik kijk bij over deze mac en dan schijfgebruik zag ik tot mijn grote verbazing 200gb aan backups staan, voor zo ver ik weet maakt hij elke nacht een backup naar mijn time machine server, kan iemand vertellen waarom het zo groot is en waarom die uberhaupt een lokale backup schirjft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 10:38:
  • Acces & Office
    Voor de opleiding ben ik ook Acces nodig. Voor mijzelf heb ik de volgende Office oplossing bedacht. Ik heb 2 Windows 7 licenties, en 2x Parallels Desktop 8.0 Mac en Office 365 Pro. Verbeter mij als ik het fout heb maar hiermee kan ik toch gewoon alle Office programma's gebruiken op mijn Mac's?
Ja dat is voldoende. Met parallels kan je het dan in Coherence mode draaien om het als een "gewoon" programma te laten draaien. Werkt prima,zo gebruik ik ook vaak Office365 voor het werk.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

hoe gaat het eigenlijk met het onderhouden van osx?
ik bedoel, windows; %temp% leeggooien, defragmentatie, cache ie explorer etc ...

als ik google op mac opschonen krijg ik alleen van die kant en klare - flauwekul- programma's.
wat is handig om af en toe op te schonen / bij te houden?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Want hoewel het idee van Apps simpel lijkt om weg te gooien heb ik al gemerkt dat in diverse verborgen mappen toch allerlei userdata achterblijft.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Ethirty schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:12:
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Want hoewel het idee van Apps simpel lijkt om weg te gooien heb ik al gemerkt dat in diverse verborgen mappen toch allerlei userdata achterblijft.
Ik heb http://www.freemacsoft.net/appcleaner/ geinstalleerd staan. Als ik dan een app naar de prullenbak sleep komt ie automatisch op of ie alle andere data ook mag weggooien.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
GJ007 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:57:
ik bedoel, windows; %temp% leeggooien, defragmentatie, cache ie explorer etc ...

als ik google op mac opschonen krijg ik alleen van die kant en klare - flauwekul- programma's.
Ik doe niks bijzonders.. alleen af en toe mijn download folder even doorspitten.. En vaak doe ik bij een release van een nieuwe OS X een clean install.. Verder nergens problemen mee gehad dat dingen trager werden ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:30
Ik doe helemaal niks om mijn mac schoon te houden, heb ook geen antivirus of dergelijke geinstalleerd maar weet gewoon wat ik download en wat niet. Verder heb ik een SSD waardoor je het snelheidsverschil toch allemaal niet meer gaat merken.

Maar in het algemeen is het volgens mij allemaal niet zo nodig op mac os, het is niet zon rommelig OS als windows is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

thnx voor de reacties!

heb zelf idd ook appcleaner... zeker aanrader; die vind alle bestanden van een app als je die wilt deleten idd.

collega van me begon vandaag tegen me, dat d'r 3j oude imac zo traag werd... ze doet veel met photoshop (ed).

vandaar dat ik mezelf begon af te vragen of dat idd net zo is als bij windows..

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Maar Appcleaner werkt niet meer achteraf zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GJ007 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:57:

OS X doet dat allemaal zelf, is daarin erg proactief. Er zijn wat scripts die het nodige opschonen welke op gezette tijdstippen draaien. Mocht je die tijdstippen missen dan draait het later. Iets wat overigens voor vrijwel ieder systeem in de unix/Linux wereld geldt. Daarom krijg je ook van die flut/flauwekul apps als zoekresultaat. Er zijn een aantal die goed zijn en die je dan ook prima in kunt zetten wanneer je problemen ervaart. De rest van de apps is gewoon bagger en maakt vaak de boel stuk waardoor je een herinstallatie kunt doen.

De enige tools die nog wel aan te raden zijn, zijn die app cleaners. Die zoeken naar de userdata wanneer je een app weggooit en ook echt helemaal weg wil hebben (AppCleaner is daar een goed voorbeeld van). Caches leeggooien kan nuttig zijn als je tegen problemen aanloopt. ccleaner en Onyx zijn daar wel goede tools voor (die eigenlijk niets anders doen als wat jij ook al niet kan op de commandline, het is alleen geautomatiseerd en das lekker makkelijk). Aantal apps zoals Safari en Firefox hebben zelf de mogelijkheid om caches te legen. En dan houdt het qua 3rd party tools eigenlijk ook wel op. Je kunt beter de UNIX onderlaag leren kennen en middels deze tools je systeembeheer doen (voor zover dat überhaupt nodig is).

Defragmentatie zie je weinig bij non-Windows systemen trouwens. Meeste filesystems voorkomen dat of doen het automatisch (HFS+ is meer een mix van die 2, zul je wel vinden als je zoekt naar HFS+ op bijv. Wikipedia).

TL;DR: OS X doet het lekker zelf, voor de rest is het alleen handig om van een paar tools gebruik te maken wanneer je tegen problemen loopt. Pas wel op, er zijn genoeg tools die OS X stuk weten te maken als je niet goed oplet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ethirty schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 14:56:
Ik heb een paar dagen terug een nieuwe Air besteld, maar nu bedenk ik me het volgende. Ik werk vrij veel met RDP (en RDP in RDP), maar ook de vSphere console onder RDP. Daarvoor gebruik ik onder Windows het commando ctrl+alt+ins om voorbij de login te komen.

Voor ctrl+alt+del is onder het MacBook keyboard een alternatief beschikbaar (cmd+alt+fn+del), maar voor ctrl+alt+ins (of ctrl+alt+end) kan ik niet echt een alternatief vinden. Met Fusion kan je misschien een send key commando gebruiken, maar hoe zou ik dit onder Bootcamp doen?
Iemand toevallig nog een suggestie voor bovenstaand? Ik krijg het niet voor elkaar met als gevolg dat ik nu min of meer gedwongen in Fusion werk.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verschillende sites suggereren dat de help key hetzelfde zou doen (onder Windows that is). Wat ze dan precies met de help key bedoelen is me niet helemaal duidelijk. Misschien cmd+? of cmd+shift+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De help key zit wel op een fullsize Apple keyboard, waar normaal insert zou zitten. Op een MacBook heb je die toets niet vziw.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
n00b question:

Ik heb even GIMP geprobeerd als alternatief v photoshop en het was helemaal niks. Nu moest Gimp via een omweg geinstalleerd worden. Iets met security warnings omdat het een download buiten de app store om was. Uninstallen dus..
Maar hoe weet ik nu of ik hem helemaal heb verwijderd? Binnen programma's staat hij niet meer.. Is dat genoeg?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Dzine schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 22:38:
n00b question:

Ik heb even GIMP geprobeerd als alternatief v photoshop en het was helemaal niks. Nu moest Gimp via een omweg geinstalleerd worden. Iets met security warnings omdat het een download buiten de app store om was. Uninstallen dus..
Maar hoe weet ik nu of ik hem helemaal heb verwijderd? Binnen programma's staat hij niet meer.. Is dat genoeg?
Ik weet niet of GIMP met een install script komt of gewoon zoals de meeste programma's naar je applicatie folder kan slepen. Maar uit de applicatie folder slepen is voldoende. Zou me niet al te druk maken om de cache en nog wat preferences die soms achter blijven. Wil je het echt 100% kwijt zijn dat moet je iets als Maccleaner gebruiken.

Goede alternatieven voor Photoshop zijn ook Pixelmator of Acorn

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Nog even een vraagje:

Bij een Windows melding waarbij ik iets moetst kiezen (Annuleren, OK) deed ik tab en dan enter om 'OK' te selecteren.

Bij mijn Macbook werkt dit niet? Hoe kom ik snel bij 'OK' zonder mijn trackpad te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
Als backup Win7 op mijn Mac Mini i7 late 2012 geïnstalleerd.
Dit werkt in principe naar behoren, het lukt mij echter niet om de intel drivers te installeren voor de videokaart. Hij draait nu op generieke drivers maar ik vind dit niet optimaal op het vlak van resolutie en performance.

Als ik de driver van de website download en probeer te installeren krijg ik de melding 'het systeem voldoet niet aan de miniem systeem eisen'

Via Apple zie ik wel dat er een driverpack is voor BootCamp. Is er ook zoiets indien je BootCamp niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

readytoflow schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:35:
Nog even een vraagje:

Bij een Windows melding waarbij ik iets moetst kiezen (Annuleren, OK) deed ik tab en dan enter om 'OK' te selecteren.

Bij mijn Macbook werkt dit niet? Hoe kom ik snel bij 'OK' zonder mijn trackpad te gebruiken?
Dacht dat dit em was:
Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > onderaan 'Alle regelaars' aanvinken.

Dan kun je TAB gebruiken om de selectie (blauwe omlijning te wijzigen), die activeer je met spatie!
De knop die al helemaal blauw is activeer je met enter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mtouw78 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 16:26:
Als backup Win7 op mijn Mac Mini i7 late 2012 geïnstalleerd.
Dit werkt in principe naar behoren, het lukt mij echter niet om de intel drivers te installeren voor de videokaart. Hij draait nu op generieke drivers maar ik vind dit niet optimaal op het vlak van resolutie en performance.

Als ik de driver van de website download en probeer te installeren krijg ik de melding 'het systeem voldoet niet aan de miniem systeem eisen'

Via Apple zie ik wel dat er een driverpack is voor BootCamp. Is er ook zoiets indien je BootCamp niet gebruikt?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met als backup geinstalleerd. Maar ik zou sowieso de bootcamp drivers installeren. Dan heb je alle goede Windows drivers voor alle hardware in 1x te pakken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
Ethirty schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 17:11:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met als backup geinstalleerd. Maar ik zou sowieso de bootcamp drivers installeren. Dan heb je alle goede Windows drivers voor alle hardware in 1x te pakken.
Met backup bedoel ik voor de tools/software die niet beschikbaar zijn voor OsX.

Die Bootcamp drivers kan ik niet als losse download vinden. Enkel de link naar Bootcamp zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
kaassouffle schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 16:31:
[...]

Dacht dat dit em was:
Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > onderaan 'Alle regelaars' aanvinken.

Dan kun je TAB gebruiken om de selectie (blauwe omlijning te wijzigen), die activeer je met spatie!
De knop die al helemaal blauw is activeer je met enter.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mtouw78 schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 18:56:
[...]

Met backup bedoel ik voor de tools/software die niet beschikbaar zijn voor OsX.

Die Bootcamp drivers kan ik niet als losse download vinden. Enkel de link naar Bootcamp zelf.
Je kan de drivers natuurlijk via de bootcamp tool downloaden en volgens mij kan je ze hier ook vinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net een mbp gekocht, maar zit nog met 2 windows 7 en 8 laptops. Voorlopig ga ik nog niet helemaal overstappen dus, maar ik vind het wel al een zeer goede aankoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
Ethirty schreef op zaterdag 03 augustus 2013 @ 00:09:
[...]

Je kan de drivers natuurlijk via de bootcamp tool downloaden en volgens mij kan je ze hier ook vinden.
De drivers gedownload via de link. Chipset driver instellen lukt, maar bij alle andere drivers krijg ik de melding "systeem voldoet niet aan de minimale eisen" Als ik rechtstreeks via Intel download precies dezelfde melding. Zal wel iets voor de hand liggends zijn, maar als Mac nieuwbie kom ik erg niet uit. (Google is ook niet echt behulpzaam)

Blijf dus met die brakke generieke VGA driver zitten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
in het bestel menu kan je kiezen uit 3 toetsenbord layouts.
wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007

GJ007

hetgeen waar ik eigenlijk nog steeds mee zit;

als je een camera of telefoon (iphone) koppelt aan je windows bak, krijg je keurig netjes een wizard die je fotootjes van het toestel afhaalt en evt verwijderd.
als ik dit in OSX doe, lijk ik vast te zitten aan iphoto, wat opzich niet zon ramp is. maar; ik krijg een steeds groter wordende bibliotheek van verschillende GB's en ik heb het 'gevoel' mijn daadwerkelijke foto kwijt te raken; cq geen 'tastbare' jpeg meer...

zie ik wat over het hoofd? kan ik dit anders instellen? iemand die hier ook 'mee zit'

dank :)

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Laatst online: 27-01-2023
GJ007 schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 09:00:
hetgeen waar ik eigenlijk nog steeds mee zit;

als je een camera of telefoon (iphone) koppelt aan je windows bak, krijg je keurig netjes een wizard die je fotootjes van het toestel afhaalt en evt verwijderd.
als ik dit in OSX doe, lijk ik vast te zitten aan iphoto, wat opzich niet zon ramp is. maar; ik krijg een steeds groter wordende bibliotheek van verschillende GB's en ik heb het 'gevoel' mijn daadwerkelijke foto kwijt te raken; cq geen 'tastbare' jpeg meer...

zie ik wat over het hoofd? kan ik dit anders instellen? iemand die hier ook 'mee zit'

dank :)
Het kan ook zonder iPhoto:
If you do not have iPhoto installed on your computer, you can import pictures from the device using Image Capture:

Connect the iOS device to the computer.
If Image Capture does not open automatically, you can navigate to your Applications folder and open Image Capture from there.
Choose the location to which you'd like to import pictures.
Click Options.
Click the Options tab if it isn't already selected.
Enable the option "Delete items from camera after downloading".
Note: Deleting photos after importing helps to reduce Camera Roll size, and it improves backup and restore times. You may choose Keep Photos if you wish to import the photos to additional computers.
Click OK.
Click Download All.
Bron: http://support.apple.com/kb/ht4083

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste