Anoniem: 361336 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 02:44:
Zo dan, over updates gesproken! Dat Jelly Bean kan me niet snel genoeg komen!
Ik ben gister 8 uur bezig geweest om een slagaderlijke bypass aan te leggen voor mijn Note!
Het probleem: de interne SD van mijn Note was onwijs traag geworden. Zo traag, dat bij het
booten het ding 30 seconden tot 1 minuut bleef hangen op het laden van de interne SD.
'checking for errors' zo gaf het ding aan.
Na wat rondpluizen op de interne SD (dus die op het moederbord zit, niet de externe) had
ik ontdekt dat Wechat, een Chinese variant van Whatsapp, 3,5 Gb ingenomen had, waarvan
de meeste meuk in 1 hoofd folder stond. Dit waren allemaal kleine files in talloze subfolders.
Dus: /01/01 tm 09/09 en ook nog eens alfabetisch /1a/1a tm /1f/1f. En dit in meerdere folders!
Duizenden kleine files dus.
Mijn Note kon de interne SD niet meer uitlezen, het weergeven van wat erop stond bleef
hangen. Software begon te crashen, android.media.player stopped working, settings stopped
working, etc. Mijn video player laadde geen bestanden meer in, herkende t niet meer. En de
foto gallery had hetzelfde probleem. Hard genakt dus!
Ik een factory reset gedaan. Zowel software-matig als via het bootmenu. Hielp niet! Want de
meuk bleef op mijn interne SD staan. Toen ging ik hem knijpen, want ik dacht eraan dat
wellicht de SD controller niet goed meer werkte, en dan heb je een mooie brick in handen.
Echter, de telefoon deed het nog gewoon. En een hardware fout moet resulteren in een full faillure
en niet dat half half gedoe. Dat was mijn laatste strohalm.
Toen gepoogd handmatig de oude folders eruit te slopen. Daar ben ik 4 uur me bezig geweest
en gaf het toen op, want het duurde TE lang. 1 subfolder deleten kostte 30 seconden wachten.
Tegelijk deleten kon niet, dan bleef hij hangen. Op dat moment had ik afspraken gemaakt om
morgen naar het Samsung service centre te gaan en hield er sterk rekening mee dat ik een
Note 2 zou moeten aanschaffen.
Na een tijdje keek ik toevallig in de settings, en de optie format internal SD was ineens wel
beschikbaar. (eerder niet, weergave bleef hangen). 1 druk op de knop en TATA, Hatsikidee!
De SD was leeg! Kennelijk zit er nog enig leven in deze telefoon! Ik heb eerder al een nieuwe
batterij erin moeten doen omdat ik de oude had gesloopt door overmatig gebruik, en nu dus
de interne SD die bijna overleed, maar een 2e leven heeft.
Na een paar uurtjes testen lijkt het toestel in orde. Een compass software crashte 1 x,
en het ding voelt minder 'snappie' aan soms. Ik had al eerder problemen met Android, hoogst
waarschijnlijk Kernel gerelateerd. Daarom wacht ik met smart op Android Puddingboon!
Veel leesplezier lieve kijkbuiskinderen!