Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.146 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

OgWok

U.N.C.L.E.

Fransn schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:16:
Dank voor de hoeveelheid nuttige info! Dr schijfremmen werden vervangen omdat iemand met hetzelfde type fiets de remschijf eraf had geremd. Bizar verhaal. Over de ondersteuning. Strava geeft vrij nauwkeurig aan hoe hard ik ga. De motor ondersteunt tot 40,5. Het display geeft dan 41,5 of 42 aan. De begrenzing is dus strak ingesteld. Dat moet softwarematig worden aangepast. Het kan ook anders, maar de garantie wil ik graag nog een poosje houden.
Ben je de garantie kwijt als je sneller gaat dan 40,5 :? Of snap ik het verkeerd?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
De begrenzing kan door de fabriek anders ingesteld worden of je koopt een chip die je inbouwt in de moter. Als je dat laatste doet, is de garantie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
OgWok schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 00:44:
[...]

Ben je de garantie kwijt als je sneller gaat dan 40,5 :? Of snap ik het verkeerd?
Zolang je zelf niet met de electronica/motor rotzooit en je gaat boven de 45Km/h valt het gewoon onder garantie.
Maar je kan wel harder dan 45Km/h, het is gewoon een kwestie van hard trappen, een beetje conditie en de juiste (weers) omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/e8vn0p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
racinfo schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:49:
[...]Het hoort natuurlijk niet maar de LUNA DPC14 geeft circa 2 volt te laag aan.
Dat heb ik bij mijn 36 volt batterij ook. Bij een vol geladen (LiFePO4) batterij geeft hij geen 42.3 maar 40.2 volt aan.[...]
Bij mij geeft ie bij volgeladen accu's 41,7V aan. Dus OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
Zanac-ex schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:45:
[...]

Zolang je zelf niet met de electronica/motor rotzooit en je gaat boven de 45Km/h valt het gewoon onder garantie.
Maar je kan wel harder dan 45Km/h, het is gewoon een kwestie van hard trappen, een beetje conditie en de juiste (weers) omstandigheden.

[afbeelding]
Of een foutje in de meting. Die van mij geeft 166,1 km/h aan 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 22:43:
[...]Bij mij geeft ie bij volgeladen accu's 41,7V aan. Dus OK.
Is dat met de Li-ion of LiFePO4? Op Luna forum wordt ook 'n te lage aanwijzing gemeld.

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 03-06-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Volgeladen accu 54.6V bij mij.
Conditie al een stuk verbeterd.
Afgelopen 2 weken woonwerk alleen maar fietsen. Ruim 280km gefietst inmiddels.

Wat voor middeltjes gebruiken jullie om roest te voorkomen.. nieuwe ketting 2 weken oud begint op sommige stukken licht bruin te worden. Komt dat doordat ik het gelijk nat in de schuur zet?
Schuur is in de centrale hal.
Enige verse lucht is komt onder de deur vandaan vanuit de hal.

Tijd om stroom te regelen in de schuur zodat ik de accu niet meer elke dag in de miniweekendtas hoef los te koppelen uit de fietstas en vervolgens 2 etages hoog hoef te tillen (6kg)

[ Voor 37% gewijzigd door BabyRattle op 03-06-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

BabyRattle schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:49:

Wat voor middeltjes gebruiken jullie om roest te voorkomen.. nieuwe ketting 2 weken oud begint op sommige stukken licht bruin te worden. Komt dat doordat ik het gelijk nat in de schuur zet?
Schuur is in de centrale hal. Enige verse lucht is komt onder de deur vandaan vanuit de hal.
Bij mij staat de fiets onder een afdakje min of meer buiten. Geen last van roest, ketting smeer ik met teflon ketting spray.
Ventilatie is natuurlijk een belangrijk punt, zeker als er te weinig van is ontstaat al snel roestvorming op metalen gedeelten. Kun je geen extra rooster(s) plaatsen in de deur, liefst boven en onder?

Edit
Wel heb ik last van roest op de remschijven, zie foto
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/roest.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door racinfo op 04-06-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Roest icm natte of droge smering is al heel veel over geschreven, niet zozeer hier maar wel op MTB forums. In het kort:
-droge smering is niet vet (zoals teflon) en zeer geschikt voor droge omstandigheden.
-natte smering is wel vet en zeer geschikt voor natte (water dus) omstandigheden.

Droge smering kan je wel gebruiken in natte omstandigheden maar je zal dan vaker de ketting moeten behandelen. Lees: Na iedere regenbui

Ik gebruik zelf natte (vette) smering en heb nog nooit roest gehad. Ik fiets met nat en droog weer en wissel de ketting iedere 500 km. Met twee kettingen hou ik zo de slijtage beperkt en de smering optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:12
Ja je hebt eigenlijk 2 keuzes,

Je houdt de ketting vet zodat water geen kans krijgt

Of na elke natte rit maak je de ketting schoon(ontvet) (park tool heeft zo'n ding wat best wel handig is imho) en daarna droog en smeer je zsm. Oftewel zo min mogelijk water laten staan op de ketting.

Goed onderhoud op je aandrijflijn is wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Tja zonder kettingkast met pantalonbroek op de fiets is een droge smering dan wenselijker. Met bijv "wd 40" zal het alle kanten opgaan zodra ik 40+ km /u fiets...
Al zijn mijn trappers vanwege een vrij strakke pantalonbroek ver genoeg van de ketting op dit moment.

Mmmmm anders maar 1x per 2 maanden afhankelijk van roest door wel/niet veel regen er een nieuwe ketting op.
Voor die 7 euro voor een nieuwe ketting hoef ik het niet te laten.

Koop ze dan wel in bulk ;-)

28 km per werkdag zegge 560km per maand

[ Voor 4% gewijzigd door BabyRattle op 03-06-2016 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
BabyRattle schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 23:21:
Tja zonder kettingkast met pantalonbroek op de fiets is een droge smering dan wenselijker. Met bijv "wd 40" zal het alle kanten opgaan zodra ik 40+ km /u fiets...
Al zijn mijn trappers vanwege een vrij strakke pantalonbroek ver genoeg van de ketting op dit moment.

Mmmmm anders maar 1x per 2 maanden afhankelijk van roest door wel/niet veel regen er een nieuwe ketting op.
Voor die 7 euro voor een nieuwe ketting hoef ik het niet te laten.

Koop ze dan wel in bulk ;-)

28 km per werkdag zegge 560km per maand
Dat zal nu nog wel meevallen maar in de herfst kan dat ketting wisselen + onderhoud vervelend worden.
Regelmatig met de spuitbus teflon word dan het advies. Of in de herfst overstappen naar natte smering kan ook + broek in je sokken stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij gewoon een jaar met een cassette, Bosch tandwiel voor en ketting rond. Slijt op elkaar in, dus je moet alles vervangen maar met regelmatig smeren heb ik zo 5000-6000km op een set staan in een jaar. Het afgelopen jaar heb ik kettingspray van Toolstation gebruikt maar dat ga ik niet meer doen, veel en veel te vet, de hele aandrijflijn zat vol vet/zand/etc, maar het roestte inderdaad niet :P Ik stap nu weer fijn over naar teflonspray, werkt uitstekend. Na de winter gewoon de hele set vervangen en klaar is kees, stelt niks voor ook, nog geen 20 minuten werk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2016 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Nouja dat is het punt nieuwe casette en ketting sinds twee weken na +- 300 km en nu kraakt het een beetje en zijn er kleine stukken op de ketting aan het roesten.

Maargoed ik fiets dan ook door weer en wind en enige mogelijkheid voor berging is binnen zetten in de schuur nabij het trappenhuis.

Hebben jullie een link naar het juiste type teflonspray? Zoveel verschillende soorten op google namelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door BabyRattle op 04-06-2016 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

BabyRattle schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 03:03:
Nouja dat is het punt nieuwe casette en ketting sinds twee weken na +- 300 km en nu kraakt het een beetje en zijn er kleine stukken op de ketting aan het roesten.

Maargoed ik fiets dan ook door weer en wind en enige mogelijkheid voor berging is binnen zetten in de schuur nabij het trappenhuis.

Hebben jullie een link naar het juiste type teflonspray? Zoveel verschillende soorten op google namelijk.
Je hebt inderdaad veel soorten, ik gebruik S100 kettingreiniger om de ketting schoon te maken en S100 Weisses Ketten Spray met PTFE (smeereigenschappen van -30 tot +110 graden, na gebruik liefst een nachtje laten inwerken. Is bestand tegen regen (zelfs wasbeurten) en beschermd optimaal tegen roest.

YouTube: S100 Witte kettingspray

[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 04-06-2016 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhetveld
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-01-2021
DeVadderF schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:12:
Is het OK dat ik hier even laat weten dat ik een Bafang kettingwiel 48T + cover in de aanbieding heb ?
http://link.marktplaats.nl/m1036721489
Indien niet gewenst verwijder ik dit dan wel weer.
Misschien dat hier iemand dit wel kan gebruiken ?
Een vraag over het chainwheel of kettingwiel van de Bafang. Mijn fiets heeft geen kettingkast misschien dat daarom het kettingwiel van http://www.alcedoitalia.it/ een van alu snel op was na zo'n 4000km.
Nu zit de originele er weer op. Ik las dat met een adapter http://www.greenbikekit.com/gearing-adapter-spider-bcd-104mm-for-bafang-bbs-kits.html de ketting kan gaan kraken.. Heeft iemand andere ervaringen?
Ik denk maar weer een originele 44 tands te bestellen, of heeft iemand een betere
oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
[newbe-vraag]
Moet ik me met een gesloten kettingkast zorgen gaan maken over een roestende ketting?
Ik rij in weer en wind over fietspaden en zet hem daarna in een verwarmde schuur... Genoeg ventilatie, maar nog niet nagedacht over smering van de ketting, inmiddels 500 km verder.
[/newbe-vraag]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 08:22:
[newbe-vraag]
Moet ik me met een gesloten kettingkast zorgen gaan maken over een roestende ketting?
Ik rij in weer en wind over fietspaden en zet hem daarna in een verwarmde schuur... Genoeg ventilatie, maar nog niet nagedacht over smering van de ketting, inmiddels 500 km verder.
[/newbe-vraag]
Gesloten ketting kast heeft een groot voordeel, de ketting wordt niet zo snel vuil.
Bij een open (derailleur) ketting is vuil (zand) een groter probleem, dit wordt fijn gemalen en veroorzaakt slijtage. Dit is de reden waarom het wordt aangeraden om de ketting geregeld schoon te maken en opnieuw in te vetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 08:22:
[newbe-vraag]
[/newbe-vraag]
In theorie: Ja, je moet regelmatig smeren voor maximale efficientie, ook bij een kettingkast.Je drukt immers het vet uit de rollertjes.*
In de praktijk: Ik smeer mijn ketting nooit op mijn naaf versnellingsfietsen. :+

Smeren is een hot topic. Droog, nat, inkoken, laagjes, wax.... ik ben behoorlijk kenner maar dit is wat mij betreft voodoo. Gelukkig doet voor mijn wedstrijdfiets de FM het gratis (mag ook wel voor de prijs van de fiets^^). Even langs voor een babbeltje, en hij gaat in een paar seconden snel alles langs (beste race FM in Amsterdam). Hij gebruikt volgens mij Olie en dat werkt prima (nooit getest met een vermogensmeter, bij mij is niet kraken goed genoeg^^).

Hou er trouwens rekening mee dat een ketting belangrijk is, maar dat je zithouding (aerodynamica) het meest ingrijpende deel is.Hoe soepel alles ook loopt, als je rechtop zit verlies je meer energie dan iemand die eens in het jaar smeert maar volledig plat op zijn fiets zit.

*Daarom is water zo irritant, dat versneld dit proces. Zand op zich zelf is niet eens zo'n issue, dat wordt vermorzeld door de krachten. Afborstelen na de rit en meestal is het wel afdoende. Maar als het ook nog erg nat is geworden is gewoon een deel van je vet meegespoeld met het water en zand.

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 04-06-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 06:46:
[...]Is dat met de Li-ion of LiFePO4? Op Luna forum wordt ook 'n te lage aanwijzing gemeld.
Panasonic PF cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
inhetveld schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 08:12:
[...]Een vraag over het chainwheel of kettingwiel van de Bafang. Mijn fiets heeft geen kettingkast misschien dat daarom het kettingwiel van http://www.alcedoitalia.it/ een van alu snel op was na zo'n 4000km.
Ik gebruik alleen maar die Italiaanse tandwielen en bij mij is er bar weinig van slijtage te merken(10k km).
Wel goed ketting onderhoud met chainglider kettingkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dat zijn High drain LiNiMnCoO2 battery cellen, toch?
Valt in categorie Li-ion meen ik

[ Voor 15% gewijzigd door racinfo op 04-06-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
inhetveld schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 08:12:
[...]

Een vraag over het chainwheel of kettingwiel van de Bafang. Mijn fiets heeft geen kettingkast misschien dat daarom het kettingwiel van http://www.alcedoitalia.it/ een van alu snel op was na zo'n 4000km.
Nu zit de originele er weer op. Ik las dat met een adapter http://www.greenbikekit.com/gearing-adapter-spider-bcd-104mm-for-bafang-bbs-kits.html de ketting kan gaan kraken.. Heeft iemand andere ervaringen?
Ik denk maar weer een originele 44 tands te bestellen, of heeft iemand een betere
oplossing hiervoor?
Door die BCD adapters verschuift je ketting nogal een eind naar buiten. De originele tandwielen zijn van staal dacht ik, dus die gaan allicht langer mee. Ik heb een 44T origineel tandwiel er op zitten. Ik wil ooit nog wel een kleinere kopen omdat dat gewoon beter gaat in de heuvels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een wellicht erg primitieve vraag.

Ik heb een fiets met AXA Defenderslot. Daarvoor kun je kettingen kopen met een plug die op het slot wordt aangesloten. Allemaal erg makkelijk en handig.

Maar, ze zijn er in 2 lengtes namelijk 1 meter en 1 meter 40. Wat is nu de handigste maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Voor de tweakers onder ons: De E-picycle: https://github.com/cws4204/e-picycle

Raspberry Pi based "ding" voor je (e-)bike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:14:
Een wellicht erg primitieve vraag.

Ik heb een fiets met AXA Defenderslot. Daarvoor kun je kettingen kopen met een plug die op het slot wordt aangesloten. Allemaal erg makkelijk en handig.

Maar, ze zijn er in 2 lengtes namelijk 1 meter en 1 meter 40. Wat is nu de handigste maat?
dat hangt ervan af of je alleen of met meerderen fietst, aan de korte heb je als alleen fietser meer dan genoeg maar de lange is met name handig wanneer je twee fietsen wil borgen.
Opperpanter2 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:27:
Voor de tweakers onder ons: De E-picycle: https://github.com/cws4204/e-picycle

Raspberry Pi based "ding" voor je (e-)bike.
Al de genoemde "zaken" zitten ook op mijn smartphone, dus waarom zou je het zelf willen maken?

[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 04-06-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een ketting van 1 meter is te kort om aan de naastliggende beugel van een reguliere stalling vast te maken. Dit type grondrekken vind je onder meer vaak bij supermarkten. De afstand tussen de beugel en het fietsslot is ruim een meter. Met een ketting van 1.40 kun je bij zowat elke stalling uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Ik heb een fiets met AXA Defenderslot. Daarvoor kun je kettingen kopen met een plug die op het slot wordt aangesloten.Allemaal erg makkelijk en handig..

Klopt, maar niet echt betrouwbaar. Beter is daarvoor een aparte ketting te kopen. Helaas zijn die zwaar, duurder en vaak (te) kort.
Wil toch die plug gebruiken dan is 1.40 meter, zoals ook willembunte schrijft, de meest flexibel inzetbare lengte.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Out6NuoQAQsXscJX201SEjyp/full.jpg

Zelf gebruik ik deze. Redelijk betaalbaar, niet al té zwaar, makkelijk in de bijgeleverde houder op de fiets te bevestigen, maar het is vaak zoeken naar een geschikt bevestigingspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:49:
[...]
Al de genoemde "zaken" zitten ook op mijn smartphone, dus waarom zou je het zelf willen maken?
Op zich goed punt. Ik geloof dat ze ook als doel hadden een goedkoop apparaatje te maken dat gebruikt kan worden als tracking device bij/na diefstal.
En op zich is het wel handig om een goedkoop apparaatje te hebben dat je gewoon op de fiets kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat het slot van @oblomov er erg goed uitziet. Akkeren is dat een aparte sleutel en voordeel van AXA plein kettingen is dat je juist geen extra sleutel nodig hebt.

Het gaat dus eentje van 140 cm worden. Jammer dat die er niet in zo'n groen of geel giftig kleurtje zijn want mijn stelling is dat je duidelijk moet laten een dat iets (extra) beveiligd is zodat tuig weet dat ze beter naar iets anders kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:39
Voor diegene die altijd zijn sleutel kwijt is van zijn slot...
http://noke.com/pages/padlock

Victron multiplus 48/5000, 3 maal Pylontech 15 kWh, Venus E V1.52, CT003 V1.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

spattex schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:24:
Voor diegene die altijd zijn sleutel kwijt is van zijn slot...
http://noke.com/pages/padlock
Owee wanneer net de accu van je gsm leeg is geraakt... :'(
Opperpanter2 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:11:
[...]

Op zich goed punt. Ik geloof dat ze ook als doel hadden een goedkoop apparaatje te maken dat gebruikt kan worden als tracking device bij/na diefstal.
En op zich is het wel handig om een goedkoop apparaatje te hebben dat je gewoon op de fiets kan laten.
Hoe goedkoop zal het nadien zijn wanneer je alle optioneel vermelde uitbreidingen bij de aankoopprijs optelt? De basisprint is inderdaad voordelig.
Voor op mijn ATB zou een extra kabel aan het AXA slot een goede optie zijn maar waar laat ik die kabel dan tijdens het fietsen? Een bagagedrager en spatborden heb ik er niet op. De ruimte onder mijn zadel is door de accutas al bezet en om die kabel nou om de framebuis te moeten draaien is niet bepaald een fraai gezicht.
Om die reden heb ik afgezien van de kabel en gebruik alleen het gewone slot. Blijft daarmee wel het probleem dat je de ATB niet ergens aan kunt verankeren. Een hachelijke zaak wanneer je bedenkt wat alle extra onderdelen, middenmotor, accu, enz. gekost hebben.

[ Voor 83% gewijzigd door racinfo op 06-06-2016 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08-2023

DHL

Voor de eventuele diefstalverzekering heb je meestal wel een goedgekeurd slot nodig.
De E bike van de kinderen heb ik verzekerd tegen diefstal. Kost amper iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:39:
[...]dat zijn High drain LiNiMnCoO2 battery cellen, toch?Valt in categorie Li-ion meen ik
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
spattex schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:24:
Voor diegene die altijd zijn sleutel kwijt is van zijn slot...http://noke.com/pages/padlock
Hoe snel is die doorgeslepen c.q. door te knippen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhetveld
  • Laatst online: 15-01-2021
Opperpanter2 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:23:
[...]

Door die BCD adapters verschuift je ketting nogal een eind naar buiten. De originele tandwielen zijn van staal dacht ik, dus die gaan allicht langer mee. Ik heb een 44T origineel tandwiel er op zitten. Ik wil ooit nog wel een kleinere kopen omdat dat gewoon beter gaat in de heuvels.
Dan hou ik het voorlopig maar bij het originele 44T tandwiel. Eventueel later op een fiets met naafversnelling een kettingkast bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
racinfo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:07:
Voor op mijn ATB zou een extra kabel aan het AXA slot een goede optie zijn maar waar laat ik die kabel dan tijdens het fietsen? Een bagagedrager en spatborden heb ik er niet op. De ruimte onder mijn zadel is door de accutas al bezet en om die kabel nou om de framebuis te moeten draaien is niet bepaald een fraai gezicht.
Om die reden heb ik afgezien van de kabel en gebruik alleen het gewone slot. Blijft daarmee wel het probleem dat je de ATB niet ergens aan kunt verankeren. Een hachelijke zaak wanneer je bedenkt wat alle extra onderdelen, middenmotor, accu, enz. gekost hebben.
Misschien met een houder aan de onderkant van de bovenbuis bevestigen.

Overigens, zit er een slotje op de tas met de accu?

In wat grotere plaatsen zet ik de fiets altijd in een bewaakte rijwielstalling. Ook geen garantie, maar de kans op diefstal van de fiets of onderdelen is iets kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Geen slotje maar de kans dat iemand dit model accu zou stelen is bijzonder klein mede door het afwijkende model.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/pingaccu.png

[ Voor 26% gewijzigd door racinfo op 06-06-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Als ik iemand met deze accu onder de arm zie lopen, dan weet ik dat die van jou is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Zoals bekend past Bosch bij haar motoren vanaf 2014 een interne tandwieloverbrenging toe. Hetgeen betekent dat voor de berekening van het verzet, het motortandwiel met factor 2.5 vermenigvuldigt dient te worden. Het motortandwiel varieert in grootte van 14 tands voor MTB’s in berggebieden tot 20 22 tands voor S-pedelecs.

Een tijd geleden heb ik het 17 tands motortandwiel van de Bosch Performance CX vervangen door een 19 tands. Want bij gebruik van hetzelfde achterkransje en dezelfde cadans gaat de fiets wat sneller. Doch, ik kwam erachter dat mij dat (65+) fysiek helaas niet meer lukt.

De cadans waarmee ik het prettigst fiets is tegenwoordig ongeveer 80 tpm.
Met een 17 tands voorblad (vergelijkbaar met 42.5 tands) kan ik die cadans alleen volhouden in combinatie met een 17 tands achterkrans.

Met een 19 tands voorblad (vergelijkbaar met 47.5 tands) kan die cadans alleen volhouden in combinatie met een 19 tands achterkrans.

Ik heb op http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm van de afstand in meters per pedaalomwenteling een berekening gemaakt voor beide hierboven genoemde verzetten, namelijk 42.5x17 & 47.5x19. Met beide combinaties fiets ik, met een cadans van 80 tpm, tegen de ondersteuningsgrens van 27 km/u aan (80 x 5.66 x 60 = 27 km/u) en aangezien ik voorbij de 27 km/u het gevoel krijg tegen een muur op te fietsen, heb ik er geen voordeel of nadeel van een 19 tands voorblad, zoals op de bijlage te zien is.

Als het 19(47.5) tands voorblad versleten is zet ik er weer een 17(42.5) tands op. Een klein voordeel van het 17 tands voorblad is het verzet in stijl heuvelachtig gebied.

Ook vraag ik mij ook af in hoeverre een groter tandwiel wel of juist niet belastender voor een motor met interne tandwieloverbrenging is? Wie weet het antwoord op deze vraag?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/veDyOoVsZQ8UbIcUmaxJI0hz/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
bgttje schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:48:
[...]

Hoe snel is die doorgeslepen c.q. door te knippen?
Goede vraag, ik zou het niet weten.
Een slot met een goede ketting vastgemaakt om een object schrikt toch de gelegenheidsdief af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
- oblomov - schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:04:
Zoals bekend past Bosch bij haar motoren vanaf 2014 een interne tandwieloverbrenging toe. Hetgeen betekent dat voor de berekening van het verzet, het motortandwiel met factor 2.5 vermenigvuldigt dient te worden. Het motortandwiel varieert in grootte van 14 tands voor MTB’s in berggebieden tot 20 tands voor S-pedelecs.
Klopt niet helemaal. Mijn speedbike met Bosch performance van 2015 heeft een 22 tands voorwiel.

Misschien kun je de cassette die je hebt met wat kleinere stapjes kopen. Het liefst zo ook nog dat je ketting dan ook nog een beetje een rechte lijn maakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ik lees het voor het eerst. Uitzonderingen bevestigen de regel ;) Ga ik aanpassen in de tekst hierboven!
22 x 2.50 is een 55 tands equivalent. Dat is behoorlijk groot. Trouwens, ik las onlangs ergens dat de factor eigenlijk 2.45 is. Niet dat het veel uitmaakt.

Kleinere stapje? Heb ik overwogen, maar eigenlijk vind ik het prima zo. Overigens, nu rijd ik vrijwel altijd in een bijna rechte lijn.

Ben nieuwsgierig naar een/het antwoord op de vraag wat de Bosch motor meer belast; een kleiner dan wel groter motor-tandblad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:12
Het makkelijkste is voelen of de motor warm wordt. Als deze significant warmer wordt belast je de motor inderdaad zwaarder en rij je inefficient.

Ik ben niet bekend met de Bosch motoren qua efficiëntie maar het algemene verhaal is hoe sneller een elektromotor draait hoe beter. Met een groter tandwiel voor ben je dus wat minder efficient bezig.
Meer warmte is minder voor de motor, maar of die verschillen significant gaan zijn durf ik niet te zeggen. Zolang je binnen specificaties blijft is er als het goed is niks aan de hand.

En het gaat toch om comfortabel rijden, als jij met een cadans van 60 rpm comfortabeler rijdt zou ik gewoon daarop blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
- oblomov - schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:35:
Ik lees het voor het eerst. Uitzonderingen bevestigen de regel ;) Ga ik aanpassen in de tekst hierboven!
22 x 2.50 is een 55 tands equivalent. Dat is behoorlijk groot. Trouwens, ik las onlangs ergens dat de factor eigenlijk 2.45 is. Niet dat het veel uitmaakt.

Kleinere stapje? Heb ik overwogen, maar eigenlijk vind ik het prima zo. Overigens, nu rijd ik vrijwel altijd in een bijna rechte lijn.

Ben nieuwsgierig naar een/het antwoord op de vraag wat de Bosch motor meer belast; een kleiner dan wel groter motor-tandblad!
Over die motor belasting denk ik eerlijk gezegd dat het niet uit zal maken of hij een groter of kleiner motortandblad ziet. Het koppel is toch bepalend hierin. Wat voor die motor wel slecht is, is met een grote versnelling ingeschakeld wegrijden. Je kunt op dat moment beter terug schakelen naar de kleinste versnelling en vandaar uit vertrekken. De motor kan dan lekker soepel ronddraaien zonder problemen met koeling en dergelijke. Als je zelf op de gewone fiets zit dan vertrek je zelf ook niet in de grootste versnelling. Je lichaam gaat dan ook protesteren en dat geldt voor de elektrische motor dan ook lijkt mij persoonlijk. Het is jammer dat wij bij de Bosch niet zelf kunnen uitlezen hoeveel stroom er daadwerkelijk gevraagd wordt.
Als je eenmaal je snelheid hebt en een lekkere cadans dan zit de motor ook in zijn goede bereik. En laat het dan een iets grotere of kleiner tandwiel zijn geloof niet dat hij daar last van heeft.
Eigenlijk is die verticale balk met blokjes in ons scherm toch wel een soort vermogensmeter.
Als ik op standje turbo aan het fietsen ben met zo'n 42 km/h dat staat hij meestal wel helemaal tot aan het bovenste balkje.
Mijn fiets is dan ook wel een erg rechtop zittend model moet ik eerlijk zeggen.
Als je een wat sportiever model hebt zal je een stuk minder wind vangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
spattex schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:18:
[...]Goede vraag, ik zou het niet weten.Een slot met een goede ketting vastgemaakt om een object schrikt toch de gelegenheidsdief af.
Zolang er geen ART sterren aan zijn toegewezen weet je niets. Heb zelf een slot met 4 ART sterren voor mn fiets. Is eigenlijk een scooterslot en ook redelijk zwaar. Maar ja..........wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Voor de liefhebber die deze Amerikaanse site nog niet ontdekt heeft.

https://electricbikereview.com

https://electricbikereview.com/tag/bikes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Torched schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:54:
Het makkelijkste is voelen of de motor warm wordt. Als deze significant warmer wordt belast je de motor inderdaad zwaarder en rij je inefficient.

Ik ben niet bekend met de Bosch motoren qua efficiëntie maar het algemene verhaal is hoe sneller een elektromotor draait hoe beter. Met een groter tandwiel voor ben je dus wat minder efficient bezig.
Meer warmte is minder voor de motor, maar of die verschillen significant gaan zijn durf ik niet te zeggen. Zolang je binnen specificaties blijft is er als het goed is niks aan de hand.

En het gaat toch om comfortabel rijden, als jij met een cadans van 60 rpm comfortabeler rijdt zou ik gewoon daarop blijven rijden.
Een goede graadmeter die jij aanhaalt. Zelfs op de enkele warme dag, tot nu toe, voelt de Bosch motor na 2 uur achter elkaar fietsen niet warm aan. Nu is dat met die kunststof beschermschalen niet echt goed te beoordelen, maar ik heb er vertrouwen in.

Ik geloof ook niet dat het verschil groot is. Het gegeven dat Bosch de grootte van de voortandblad laat variëren van 14 tot 22 tands geeft al aan dat deze binnen de specificaties vallen.

Je schrijft: "het algemene verhaal is hoe sneller een elektromotor draait hoe beter" heb je die ervaring ook vanuit een technische achtergrond?

Overigens gun ik iedereen zijn/haar cadans, maar 60 tpm is wel weinig. Ik houd het op 80 tpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zonnefreak schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:01:
Over die motor belasting denk ik eerlijk gezegd dat het niet uit zal maken of hij een groter of kleiner motortandblad ziet. Het koppel is toch bepalend hierin. Wat voor die motor wel slecht is, is met een grote versnelling ingeschakeld wegrijden. Je kunt op dat moment beter terug schakelen naar de kleinste versnelling en vandaar uit vertrekken. De motor kan dan lekker soepel ronddraaien zonder problemen met koeling en dergelijke. Als je zelf op de gewone fiets zit dan vertrek je zelf ook niet in de grootste versnelling. Je lichaam gaat dan ook protesteren en dat geldt voor de elektrische motor dan ook lijkt mij persoonlijk. Het is jammer dat wij bij de Bosch niet zelf kunnen uitlezen hoeveel stroom er daadwerkelijk gevraagd wordt.
Als je eenmaal je snelheid hebt en een lekkere cadans dan zit de motor ook in zijn goede bereik. En laat het dan een iets grotere of kleiner tandwiel zijn geloof niet dat hij daar last van heeft.
Eigenlijk is die verticale balk met blokjes in ons scherm toch wel een soort vermogensmeter.
Als ik op standje turbo aan het fietsen ben met zo'n 42 km/h dat staat hij meestal wel helemaal tot aan het bovenste balkje.
Mijn fiets is dan ook wel een erg rechtop zittend model moet ik eerlijk zeggen.
Als je een wat sportiever model hebt zal je een stuk minder wind vangen. :)
Zeker, de juiste versnelling is ook bij een e-bike van belang. Is het niet voor je zelf dan toch vooral ook om de motor niet te zwaar te belasten.

Je schrijft: "42 km/u op een erg rechtopstaand model" Ik heb weleens op een S-pedelec proefgereden en boven de 40 km/u voelde dat aan alsof ik met een lichte/kleine auto 150 km/u op de snelweg reed. Het zal wel wennen, verwacht ik. Welke S-pedelec heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:02
Vanmorgen wilde ik op het werk mijn Bosch Powerpack opladen. Gingen lampje 1,3 en 5 knipperen.
Gelijk opgezocht en het bleek dat dit een beveiliging was. Je kunt de accu niet opladen onder de 0 graden en boven de 40 graden. Nu is het hier op de afdeling een graadje of 25 (airco moeten we nog aanknallen) maar in mijn optiek zeker niet dusdanig warm dat de accu niet opgeladen kan worden.

Heb hem 10 minuten laten liggen en nu laadt hij wel weer.

Iemand dit ook al eens meegemaakt met Bosch?

[ Voor 6% gewijzigd door Vlassie1980 op 07-06-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Torched schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:54:
Met een groter tandwiel voor ben je dus wat minder efficient bezig.
Ik heb hem ook wat vergroot zodat ik op snelheid een lagere cadans kan aanhouden. Doorgaans zit ik nu een versnelling of wat lager dan eerder, waardoor het voor de motor geen ruk uitmaakt. Scheelt wel slijtage op de aandrijflijn (minder scheef schakelen & grotere tandwielen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Vlassie1980 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:02:
Vanmorgen wilde ik op het werk mijn Bosch Powerpack opladen. Gingen lampje 1,3 en 5 knipperen.
Gelijk opgezocht en het bleek dat dit een beveiliging was. Je kunt de accu niet opladen onder de 0 graden en boven de 40 graden. Nu is het hier op de afdeling een graadje of 25 (airco moeten we nog aanknallen) maar in mijn optiek zeker niet dusdanig warm dat de accu niet opgeladen kan worden.

Heb hem 10 minuten laten liggen en nu laadt hij wel weer.

Iemand dit ook al eens meegemaakt met Bosch?
Ja. Toen had ik vrij vlot de accu helemaal leeggereden en gelijk uit de fiets in de lader gestopt. Toen vond ie dat ie te warm was. Na 5 minuten nogmaals geprobeerd en toen deed ie het wel. De accu was overigens best wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dan sowieso beter om hem een tijdje weg te leggen en daarna pas op te laden, lithium cellen hebben een hekel aan warmte, dan gaat de degradatie sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat betreft (bezitters) van het C965 display, ik had mijn C965 op MP gezet en vandaag werd ie opgehaald door de nieuwe eigenaar die mij vertelde dat zijn oude defect was geraakt door (waarschijnlijk) regen. De display schijnt de geest te geven wanneer je ermee door de regen rijdt. Iets om rekening mee te houden denk ik, hopelijk is mijn dpc14 wel bestand tegen een flinke regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Je schrijft: "42 km/u op een erg rechtopstaand model" Ik heb weleens op een S-pedelec proefgereden en boven de 40 km/u voelde dat aan alsof ik met een lichte/kleine auto 150 km/u op de snelweg reed. Het zal wel wennen, verwacht ik. Welke S-pedelec heb je?
@ oblomov Ik heb de Sparta E Speed met Bosch performance motor

zie link https://www.fietsvoordeel...peed-m9b-2016-grijs-heren

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook diverse speedbike's heb uitgeprobeerd.

Allerlei verschillende merken en verschillende prijsklassen. Vond deze fiets de beste prijs kwaliteit verhouding hebben. Tot nu toe nog geen spijt van gehad. Gebruik hem nu ongeveer een half jaar voor woonwerk en prive.

Momenteel zie ik alleen wel af door de hooikoorts klachten die ik van graspollen heb. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:50:
Het is dan sowieso beter om hem een tijdje weg te leggen en daarna pas op te laden, lithium cellen hebben een hekel aan warmte, dan gaat de degradatie sneller.
Ja, dat ben ik met je eens. Ik moest in dit geval echter snel weer weg en was laat thuis. Normaal gesproken laat ik de accu eerst een half uurtje liggen voordat ie weer wordt opgeladen. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Over die versnellingen: ik heb de schakel-assistent aanstaan op mijn Bosch, maar dat ding geeft alleen maar in de hoogste versnelling aan dat ik terug moet schakelen. Bij het optrekken in een te hoge versnelling zwijgt het ding in alle talen bijvoorbeeld, of bij het rijden in een veel te lage versnelling. Ligt het aan mij, of werkt dat bij jullie ook nog niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dat ligt niet aan jou. Ik en anderen hebben dezelfde ervaring. De schakel-assistent werkt, zover ik weet, op de cadans van de fietser en dan ook nog vrij grof. Als ik boven de 90 tpm kom zie ik het pijltje weleens oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:52:
@ oblomov Ik heb de Sparta E Speed met Bosch performance motor

zie link https://www.fietsvoordeel...peed-m9b-2016-grijs-heren

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook diverse speedbike's heb uitgeprobeerd.

Allerlei verschillende merken en verschillende prijsklassen. Vond deze fiets de beste prijs kwaliteit verhouding hebben. Tot nu toe nog geen spijt van gehad. Gebruik hem nu ongeveer een half jaar voor woonwerk en prive.

Momenteel zie ik alleen wel af door de hooikoorts klachten die ik van graspollen heb. :(
Zeer gunstig geprijsd voor een speedbike.

Ja, zeer frustrerend die jaarlijks terugkerende gevoeligheid. Mijn partner heeft er ook last van, maar met het ouder worden wel minder lang en heftig. Misschien een kleine troost voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
- oblomov - schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:17:
[...]

Zeer gunstig geprijsd voor een speedbike.

Ja, zeer frustrerend die jaarlijks terugkerende gevoeligheid. Mijn partner heeft er ook last van, maar met het ouder worden wel minder lang en heftig. Misschien een kleine troost voor jou.
Ja zeker gunstig geprijsd. Ik kocht de mijne eind december 2015. Toen was de prijs nog 200 euro lager.
En ze namen de kosten voor het op kenteken zetten ook nog voor hun rekening.
Als mijn accu het echt ooit begeeft dan koop ik voor dat prijs verschil wel een 500Wh accu. :)

Wat dat betreft veel geluk mee gehad met deze koop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is inderdaad een gunstig geprijsde speed pedelec. Alleen het uiterlijk is niet mijn ding, maar dat is persoonlijk.

Hoe ervaren de speed pedelec gebruikers hier de slijtage van de ketting en andere irritante zaken zoals rammeltjes en andere ergernissen? En wat is jullie gemiddelde snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zijn hier ook Specialized Turbo X rijders? Begrijp dat deze ook als speed-pedelec (45km/h) te rijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:50:
Het is inderdaad een gunstig geprijsde speed pedelec. Alleen het uiterlijk is niet mijn ding, maar dat is persoonlijk.

Hoe ervaren de speed pedelec gebruikers hier de slijtage van de ketting en andere irritante zaken zoals rammeltjes en andere ergernissen? En wat is jullie gemiddelde snelheid?
Snelheid
Mijn gemiddelde snelheid, berg-af niet meegeteld is rond de 22 km/h. Hard zat, ook op de buiten paden, door de stad rij ik nooit omdat ik langs zoevende auto's niet echt kan waarderen.

Rammeltjes
Zijn er niet aan mijn fiets, behalve een zacht zoemend motorgeluid zijn de enige kraakjes hoorbaar tijdens het "af" schakelen van de versnellingen; "op" gaat overigens geruisloos.

Slijtage ketting
Bemerk ik niet, rij al enige tijd met deze fiets, enkele honderden km'ers maar daardoor kan ik dit niet echt al beoordelen. Met de vorige Peugeot reed ik op dezelfde cassette en ketting meer dan 3000 km.

Ergenissen
Zijn er niet, maar ik gebruik de fiets creatief, niet voor werk of iets van die aard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

racinfo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:16:
[...]

Snelheid
Mijn gemiddelde snelheid, berg-af niet meegeteld is rond de 22 km/h. Hard zat, ook op de buiten paden, door de stad rij ik nooit omdat ik langs zoevende auto's niet echt kan waarderen.
:o Ik kreeg van de week weer een mailing van Gazelle in de mail. O.a. ook over speed pedelecs. Daar werd gesteld dat mijn gemiddelde snelheid zou verdubbelen.
Nu rij ik met een gewone fiets dus al 22-23 km/h gemiddeld (als in: de gemiddelde snelheid van een woon-werkrit van 30 km). Hoe ik mijn gemiddelde snelheid met een speed pedelec kan verdubbelen was me een beetje onduidelijk, maar als je met een speed pedelec nog maar 22 km/h gemiddeld rijdt, dan begrijp ik dat soort claims wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Huh? Is 22 km/u niet wat weinig qua gemiddelde snelheid voor een speed-pedelec, of lees ik ergens overheen?

Lijkt me toch dat je dan minimaal ergens rond de 38 wil uitkomen met een speed-pedelec, wil het de moeite waard zijn ten opzichte van een normale pedelec, waar je toch rond de 26 moet uitkomen qua gemiddelde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Maasluip schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:19:
[...]

:o Ik kreeg van de week weer een mailing van Gazelle in de mail. O.a. ook over speed pedelecs. Daar werd gesteld dat mijn gemiddelde snelheid zou verdubbelen.
Nu rij ik met een gewone fiets dus al 22-23 km/h gemiddeld (als in: de gemiddelde snelheid van een woon-werkrit van 30 km). Hoe ik mijn gemiddelde snelheid met een speed pedelec kan verdubbelen was me een beetje onduidelijk, maar als je met een speed pedelec nog maar 22 km/h gemiddeld rijdt, dan begrijp ik dat soort claims wel.
Een gemiddelde van 22 km/h is al erg hoog vooral wanneer je vaak moet afremmen of zelfs stoppen moet op een rit. Mijn gemiddelde is wanneer ik een strak eind fietspad heb van tientallen km'ers zonder hindernissen ook veel hoger dan wanneer ik door het dorp rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
racinfo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:46:
Een gemiddelde van 22 km/h is al erg hoog vooral wanneer je vaak moet afremmen of zelfs stoppen moet op een rit. Mijn gemiddelde is wanneer ik een strak eind fietspad heb van tientallen km'ers zonder hindernissen ook veel hoger dan wanneer ik door het dorp rijdt.
Met een 25 km/u e-bike neem ik aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DanTm schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:02:
Zijn hier ook Specialized Turbo X rijders? Begrijp dat deze ook als speed-pedelec (45km/h) te rijden is.
Met een 250W motor? Forget it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

- oblomov - schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:03:
[...]
Met een 25 km/u e-bike neem ik aan!
Daar stond ie op toen ik de motor in gebruik nam maar of dat nog zo is ;)
Het Poezenbeest schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:46:
Huh? Is 22 km/u niet wat weinig qua gemiddelde snelheid voor een speed-pedelec, of lees ik ergens overheen? Lijkt me toch dat je dan minimaal ergens rond de 38 wil uitkomen met een speed-pedelec, wil het de moeite waard zijn ten opzichte van een normale pedelec, waar je toch rond de 26 moet uitkomen qua gemiddelde...
Waar zou je dan een gemiddelde van 38 kunnen rijden? Op een strakke kaarsrechte afsluitdijk met de wind in de rug lijkt het mij geen probleem maar andersom, tegen wind of op bochtige fietspaden in bos gebied, of in de stad of in het dorp is 22 km al erg snel en zal je vanwege de vele hindernissen (zijstraten, lopende mensen (met hond), verkeerslichten, enz) hoogstens een gemiddelde kunnen halen van 16-18 km/h, zelfs met een speed-pedelec!. Natuurlijk zijn er lieden die op een dorps fietspad denken dat ze op het circuit van Zandvoort zitten maar dat is dan abnormaal.

[ Voor 72% gewijzigd door racinfo op 09-06-2016 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

Ik heb met de eerste ketting ongeveer 900 km gedaan en met mijn tweede 1300km. De eerste ketting was wel in de winter periode gebruikt, met echt veel regen modder en pekel. Ik heb toen ook mijn remblokken mee vervangen. Slecht weer geeft behoorlijk slijtage extra.

De tweede ketting is eigenlijk preventief wat eerder vervangen. Ik zat nog steeds met het probleem dat mijn ketting van mijn voortandwiel af liep. Volgens de specificaties zou het kleinste tandwiel 11 moeten zijn voor de bosch performance. Ik heb vorige maand nu een nieuwe cassette en ketting en voortandwiel geplaatst. En toen kwam de aap uit de mouw.
De bestaande cassette had als kleinste tandwiel echter 14 tanden. Daarom fietste ik altijd op het allerkleinste achtertand wieltje als ik boven de 40km/h ging.
Nu met de juiste cassette rijd ik meestal op de 3de kleinste tandwiel. Hierdoor loopt de ketting in een veel rechtere lijn. En heb nu de eerste 250 km zonder aflopende ketting kunnen fietsen. *O*

Momenteel rammelt alleen mijn accu een klein beetje in de houder.

Mijn gemiddelde snelheid ligt tussen de 33 a 34km/h. Heb gelukkig geen stoplichten onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spattex
Weet iemand met een Bafang middenmotor wat de instelling is voor het oppakken van de motor als je stopt met trappen.
Ik stop n.l. altijd met trappen als ik opschakel, daarna begin ik weer met trappen maar ik vind dat de motor daarna niet snel genoeg inkomt.
Ik had al diverse instellingen geprobeerd maar ik raak het spoor een beetje bijster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59
spattex schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:44:
Weet iemand met een Bafang middenmotor wat de instelling is voor het oppakken van de motor als je stopt met trappen.
Ik stop n.l. altijd met trappen als ik opschakel, daarna begin ik weer met trappen maar ik vind dat de motor daarna niet snel genoeg inkomt.
Ik had al diverse instellingen geprobeerd maar ik raak het spoor een beetje bijster.
Kende je deze al?
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:05:
[...]

Met een 250W motor? Forget it.
De Turbo X is door de dealer op een hogere snelheid te zetten. De motor in de X is dezelfde als die van de S van vorig jaar, die haalde ook 45.
De S heeft nu een 500w motor, maar de X heeft een verende voorvork en zadel en is 1000 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin dit jaar heb ik een aantal posts gedaan mbt mijn (probleem)ervaring met de Kalkhoff Endeavour Impulse 2 S11.

Verwijderd in "Het grote elektrischefietsentopic"

Sinds januari kwam voor de 5e? keer (ik ben de tel kwijt) het motorprobleem weer terug. En daarvoor is maar 1 remedie, namelijk een nieuwe motor. Omdat ik mijn vertrouwen in de Kalkhoff volledig kwijt was had ik ook niet veel zin in het weer opnieuw naar mijn fietsendealer te gaan. Ik stond op het punt om de hele handel te dumpen en gewoon heel ergens anders een heel andere fiets te kopen. Liefst met Bosch middenmotor.

Echter, ik dacht, laat ik er toch nog 1x een mailtje naar mijn fietsendealer aan wagen. De dealer had me tenslotte wel altijd geholpen (uiteindelijk) en altijd onder gerantie.

Nu, ik stuurde een correct zakelijk mailtje, en tot mijn verwondering kreeg ik een mailtje terug (zeer correct) dat de dealer het nu ook zat was en dat hij contact zou gaan opnemen met de Kalkhoff directie.

Ik zei, prima, en was benieuwd.

Na 2 weken vertelde de dealer me dat hij de Kalkhoff (nu 2 jaar oud) ging 'terugnemen'. Ik zei, prima, maar wist niet precies wat 'terugnemen' nu ging inhouden.

De volgende dag ging ik naar hem toe om erover te praten. De dealer liet weten met meerdere Kalkhoffs problemen te hebben, en ik kreeg de indruk dat hij een heel stel fietsen wilde terugsturen, incl die van mij. Volgens mij was de dealer de situatie ook zat.

Anyway, ik vroeg 'Je gaat hem terugnemen. Ok, maar ik heb wel een snelle ebike nodig. Wat heb je staan, en dan geen Kalkhoff meer:)?'

Toen liet hij me direct zijn nieuwe trots, de Stromer, zien. Daar was hij onlangs dealer van geworden. Ik maakte een proefritje op de ST2. Gaaf. Vroeg toen 'En wat kost dat?' ... ehhh 6.500 euries:) 'Maar ik heb ook de ST1', 'Die is 4.000 euries'. Denk er maar eens over na.

's avonds surfde ik alle kanten op op zoek naar Stromers. En ik had er wel zin in. In de ST1 dan wel te verstaan (weinig electronica, weinig poespas, gewoon gaan). En ik mailde mijn dealer dat ik wel zin had in de ST1, maar dat hij dan het financiele plaatje even moest schilderen.

De volgende dag kreeg ik een email terug. 'Terugnemen' zo bleek nu, hield in dat ik 2.700 euro terugkreeg. Dus de hele fiets minus de (afgeschreven) accu. Oftewel, ik kon de Stromer ST1 nu voor 1.500 euries kopen ... en daar hoefde ik maar 3 seconden over na te denken. JA:)

De dealer had nog 1 ST1 die hij voor mij zou klaarmaken. En 3 weken later had ik mijn Stromer ST1. Dat is nu een paar weken terug.

Toffe fiets. Echt top. Het ding moet iig 3 jaar en +/- 20.000 km mee. Dat is mijn budget doel. Huiverig geworden door de Kalkhoff is natuurlijk ook een Stromer afwachten geblazen. Maar de eerste indruk is goed en solide. Laat ik hopen dat deze Stromer relatief probleemloos performed.

Kortom, na 2 jaar geklungel en pech met de Kalkhoff, nu dan onverwachts de trotse bezitter van de Stromer ST1.

YouTube: Stromer ST1 (short impression, driving through the woods)

Groetjes,
Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
[b]racinfo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 19:28:[/
[...]
Waar zou je dan een gemiddelde van 38 kunnen rijden? Op een strakke kaarsrechte afsluitdijk met de wind in de rug lijkt het mij geen probleem maar andersom, tegen wind of op bochtige fietspaden in bos gebied, of in de stad of in het dorp is 22 km al erg snel en zal je vanwege de vele hindernissen (zijstraten, lopende mensen (met hond), verkeerslichten, enz) hoogstens een gemiddelde kunnen halen van 16-18 km/h, zelfs met een speed-pedelec!. Natuurlijk zijn er lieden die op een dorps fietspad denken dat ze op het circuit van Zandvoort zitten maar dat is dan abnormaal.
Ik sloeg hier op aan omdat ik zelf op mijn gewone pedelec een gemiddelde haal van 26, op een rit van 15 km naar het werk. Ik rij dan inderdaad niet door de stad of door een dorp (ik rij er omheen), maar heb ook wat heuveltjes en punten waar ik moet afremmen. Ook zitten er een paar stoplichten en kruispunten in mijn rit.
racinfo schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 18:46:
[...]
Wat ik mij dan afvraag is wat de meerwaarde van een speed-pedelec is, als je er dus ongeveer dezelfde snelheden mee haalt (gemiddelden), als met een gewone pedelec. Dan zou het dus alleen nuttig zijn bij het toeren, maar minder voor forenzen. Ik probeer ook een beetje op de vraag van Vlassie in te haken.

22 lijkt mij gewoon te weinig om het verschil in prijs en de extra moeite (kenteken e.d.) te rechtvaardigen, daarnaast stelt het me ook gewoon een beetje teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat ik mij dan afvraag is wat de meerwaarde van een speed-pedelec is, als je er dus ongeveer dezelfde snelheden mee haalt (gemiddelden), als met een gewone pedelec. Dan zou het dus alleen nuttig zijn bij het toeren, maar minder voor forenzen. Ik probeer ook een beetje op de vraag van Vlassie in te haken.
Om die reden koos ik bij aanschaf voor de 250-350 watt bafang motor, met in mijn achterhoofd dat ik na juli '17 dan niet verplicht zou worden om er een kenteken, helm en een (dure) verzekering bij te nemen als ik dan toch maar met een gemiddelde van 22 km/h aan het fietsen ben. Maar ik kan mij best voorstellen wanneer je rit door een strakke polder of zonder hindernissen zou zijn dat je dan wel voor een speed-pedelec kiest. Of dat je door heuvelachtig gebied vele km'ers zou moeten afleggen. Dat zou het grotere vermogen wel rechtvaardigen en dan is de helmplicht, kenteken en bromfietsverzekering ook geen hindernis of ergenis meer.

Edit
En nu laat ik de extra kosten (aanschaf) bij een speed-pedelec en zwaardere accu ed. om de 3 a 4 jaar nog buiten beschouwing.

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 10-06-2016 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DanTm schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 22:26:
[...]

De Turbo X is door de dealer op een hogere snelheid te zetten. De motor in de X is dezelfde als die van de S van vorig jaar, die haalde ook 45.
De S heeft nu een 500w motor, maar de X heeft een verende voorvork en zadel en is 1000 euro goedkoper.
Elke fiets haalt 45. Het gaat er om hoeveel moeite je moet doen om daar te komen. Met een 250W motortje: heel veel. Als ie bedoelt is voor sportief gebruik, zou ik een gewone mountainbike kopen ipv een ebike, sportiever en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 23:34:
Begin dit jaar heb ik een aantal posts gedaan mbt mijn (probleem)ervaring met de Kalkhoff Endeavour Impulse 2 S11.

Verwijderd in "Het grote elektrischefietsentopic"

Sinds januari kwam voor de 5e? keer (ik ben de tel kwijt) het motorprobleem weer terug. En daarvoor is maar 1 remedie, namelijk een nieuwe motor. Omdat ik mijn vertrouwen in de Kalkhoff volledig kwijt was had ik ook niet veel zin in het weer opnieuw naar mijn fietsendealer te gaan. Ik stond op het punt om de hele handel te dumpen en gewoon heel ergens anders een heel andere fiets te kopen. Liefst met Bosch middenmotor.

Echter, ik dacht, laat ik er toch nog 1x een mailtje naar mijn fietsendealer aan wagen. De dealer had me tenslotte wel altijd geholpen (uiteindelijk) en altijd onder gerantie.

Nu, ik stuurde een correct zakelijk mailtje, en tot mijn verwondering kreeg ik een mailtje terug (zeer correct) dat de dealer het nu ook zat was en dat hij contact zou gaan opnemen met de Kalkhoff directie.

Ik zei, prima, en was benieuwd.

Na 2 weken vertelde de dealer me dat hij de Kalkhoff (nu 2 jaar oud) ging 'terugnemen'. Ik zei, prima, maar wist niet precies wat 'terugnemen' nu ging inhouden.

De volgende dag ging ik naar hem toe om erover te praten. De dealer liet weten met meerdere Kalkhoffs problemen te hebben, en ik kreeg de indruk dat hij een heel stel fietsen wilde terugsturen, incl die van mij. Volgens mij was de dealer de situatie ook zat.

Anyway, ik vroeg 'Je gaat hem terugnemen. Ok, maar ik heb wel een snelle ebike nodig. Wat heb je staan, en dan geen Kalkhoff meer:)?'

Toen liet hij me direct zijn nieuwe trots, de Stromer, zien. Daar was hij onlangs dealer van geworden. Ik maakte een proefritje op de ST2. Gaaf. Vroeg toen 'En wat kost dat?' ... ehhh 6.500 euries:) 'Maar ik heb ook de ST1', 'Die is 4.000 euries'. Denk er maar eens over na.

's avonds surfde ik alle kanten op op zoek naar Stromers. En ik had er wel zin in. In de ST1 dan wel te verstaan (weinig electronica, weinig poespas, gewoon gaan). En ik mailde mijn dealer dat ik wel zin had in de ST1, maar dat hij dan het financiele plaatje even moest schilderen.

De volgende dag kreeg ik een email terug. 'Terugnemen' zo bleek nu, hield in dat ik 2.700 euro terugkreeg. Dus de hele fiets minus de (afgeschreven) accu. Oftewel, ik kon de Stromer ST1 nu voor 1.500 euries kopen ... en daar hoefde ik maar 3 seconden over na te denken. JA:)

De dealer had nog 1 ST1 die hij voor mij zou klaarmaken. En 3 weken later had ik mijn Stromer ST1. Dat is nu een paar weken terug.

Toffe fiets. Echt top. Het ding moet iig 3 jaar en +/- 20.000 km mee. Dat is mijn budget doel. Huiverig geworden door de Kalkhoff is natuurlijk ook een Stromer afwachten geblazen. Maar de eerste indruk is goed en solide. Laat ik hopen dat deze Stromer relatief probleemloos performed.

Kortom, na 2 jaar geklungel en pech met de Kalkhoff, nu dan onverwachts de trotse bezitter van de Stromer ST1.

YouTube: Stromer ST1 (short impression, driving through the woods)

Groetjes,
Max
2700 euro voor een fiets van 2 jaar oud terwijl je toen laten we zeggen rond de 3500 hebt gelapt?
Ik kan alleen maar zeggen: Hulde voor die fietsenmaker! Als je motor 5 keer is vervangen dan is het gewoon duidelijk een wanproduct.

1500 eurie voor een Stromer, wat een deal :)
Ik denk dat de Stromer je heel goed gaat bevallen. Lees maar weinig klachten over Stromer terwijl diverse fora bol staan van de Impulse 2.0 klachten.
Zag laatst bij 12gobiking nog deze staan voor een scherpe prijs maar nu snap ik ook wel waarom :)
https://www.12gobiking.nl...ura-impulse-speed-20-2015

Toch wel jammer dat die Impulse motoren zo vaak in de soep draaien, ze zijn namelijk wel leverbaar met een best wel dikke accu van 612Wh. Terwijl Bosch maximaal 500Wh kan leveren.

Edit: Ook nog even je filmpje bekeken. Relaxed dat je zo lekker door het bos naar het werk kunt rijden. Ben je ook wat meer beschut tegen de wind. Hier in het westen is het alleen maar polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Laatst online: 17-06-2022
Het Poezenbeest schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 05:30:
Wat ik mij dan afvraag is wat de meerwaarde van een speed-pedelec is, als je er dus ongeveer dezelfde snelheden mee haalt (gemiddelden), als met een gewone pedelec.
Gewoon, omdat dat leuk is. Met de personenauto blaas je toch ook niet overal 180, omdat ie dat kan!
Dat is met mijn fiets exact hetzelfde. Als ik zin heb ga ik hard en anders niet.

Mijn meisje en ik hebben nu dik twee jaar een speed fiets met Bosch motor. Rammeltjes eigenlijk bijna niet, soms trilt er een schroefje los, die zet ik gewoon vast.
Ketting zit er bij mij nog steeds op, samen met de cassette. De teller staat boven de 5.100 km en bij mijn meisje iets van 4.700 km. Ook nog eerste spullen.
Ik smeer wel regelmatig met WD40 en ook wij rijden in de regen en in de winter.
Toevallig vorige week mijn achterband moeten wisselen omdat de wang gescheurd was.

Bij mij is de lader een keer stuk geweest en bij haar is de unit op het stuur een keer vastgelopen toen ze het ding van het stuur schoof terwijl deze aan het uitschakelen was. Maar na een dag of wat was de interne batterij leeg en werkte alles weer.

Oh ja, bij beide fietsen heb ik de bedrading van de koplamp moeten fixen. Bij haar fiets liep water de lamp in via de draad en bij mij waren de stekkertjes gecorrodeerd.

Dat was het wel. Zij heeft een Stevens en ik een Kreidler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Poezenbeest schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 05:30:
[...]

Mijn ervaring met de route Sint-Oedenrode -- Eindhoven, heb verschillende fietsen gehad ;)
25 km fiets afstand.

Giant Stadsfiets 1:15 uur 20km/hr gem
ProEbike 25 km/h (standaard) 0:55 uur 26km/hr gem
ProEbike 40 km/h (andere motor ingezet) 0:45 uur 32 km/hr gem
Cube Tonopah met BBS02 (+45 km/h) 0:40 uur 38 km/hr gem

Je ziet dat je inderdaad de grootste slag slaat met de overgang van normaal naar 25km/hr. Maar de speedpedelec levert echt wel iets op hoor qua reistijd en heel veel in fun. De stap voor mij naar de cube vond ik qua gevoel heel groot. Veel sportievere fiets, veel betere remmen, gevoel is stuk dynamischer en veiliger gevoel op de fiets (ondanks sneller). Speedpedelecs zijn gemiddeld wel wat sportiever neergezet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59
Gert02 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 09:04:
[...]

Ik smeer wel regelmatig met WD40 en ook wij rijden in de regen en in de winter.
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet & wat werkt, werkt. Ik heb wel op verschillende plekken gelezen dat 'smeren' niet met WD40 gedaan moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Laatst online: 17-06-2022
Frost_Azimov schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:06:
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet & wat werkt, werkt. Ik heb wel op verschillende plekken gelezen dat 'smeren' niet met WD40 gedaan moet worden.
Dat heb ik ook gelezen. Helaas staat de meeste onzin op het internet namelijk.

We zouden eens kunnen vergelijken. Wie fietst hier met een speed fiets en buitenketting, in zomer en winter, weer en wind, en hoeveel kilometers maken ze met hun kettingset met welk smeermiddel?

Ik zal beginnen: 5.100 km, tien speed, Bosch middenmotor, nog steeds eerste kettingset, regelmatig WD40 inspuiten en even ronddraaien, met een doek overtollig vet afnemen en fietsen maar.
Echtgenote: dito, alleen bijna 4.700 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige nadeel van zolang met je ketting rondrijden is dat je straks wel de hele set in 1x moet vervangen. Nu is een cassette niet zo dramatisch duur en die Bosch tandwielen ook niet, maar bijv. op een MTB zijn de bladen voor best prijzen. Daar wissel ik de ketting wel door omdat het gewoon economischer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
WD40 werkt goed omdat het staat voor Water Displacement en het is de 40e formule die eindelijk wel deed wat het moest doen volgens de maker. Dit is het idee van WD40:

Roestoplosmiddel
Smeermiddel
Contactspray
Reiniger
Corrosiebescherming

Dus ideaal voor een ketting die blootgesteld wordt aan de elementen. Wellicht zijn er nóg betere producten, maar voor een ketting is het prima.

Als je zoekt op 'kettingslijtagemeter' dan vind je diverse opties vanaf enkele euri. Bestel in China voor nog minder geld :+ Dan zie je gewoon wanneer de ruimte tussen schakels te groot wordt en het beter is de ketting te vervangen om te voorkomen dat ie knapt of je tandwielen te hard laat slijten. Tis niet zo ingewikkeld :)

[ Voor 29% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-06-2016 10:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teflon wordt ook vaak gebruikt, is ietsje vettiger, werkt ook prima. Of de verschillen nou zo dramatisch zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
Gert02 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:27:
[...]

Dat heb ik ook gelezen. Helaas staat de meeste onzin op het internet namelijk.

We zouden eens kunnen vergelijken. Wie fietst hier met een speed fiets en buitenketting, in zomer en winter, weer en wind, en hoeveel kilometers maken ze met hun kettingset met welk smeermiddel?

Ik zal beginnen: 5.100 km, tien speed, Bosch middenmotor, nog steeds eerste kettingset, regelmatig WD40 inspuiten en even ronddraaien, met een doek overtollig vet afnemen en fietsen maar.
Echtgenote: dito, alleen bijna 4.700 km.
Laat de zin en onzin van WD40 en ketting smeren maar even in het midden. Je kan ver komen met Duct tape en WD40 :) Hoe meet jij de ketting slijtage?

Hier ruim 8000 Km op de teller van mijn speed pedelec, ongeveer 5500 Km per jaar en bezig aan mijn 2e set maar ben van plan om nu maar eens te kijken hoe ver ik kan komen op een set.
Ik maak mijn ketting wekelijk schoon met Muc-off chain cleaner, droog de ketting en daarna muc-off wetlube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Een flink aantal reacties terug meldde ik dat mijn CityZen Speed de 45 km/u niet haalt. Nadat ik een mail had gedaan naar de FM dacht ik een standaardreactie terug te krijgen. Niets van dat al:
"Dit kan 2 dingen betekenen of de basis instellingen zoals bijv wielmaat en vertanding staat niet goed ingesteld of de snelheidsinstelling staat niet goed ingesteld. Indien de snelheidsinstelling vanaf de fabriek niet goed is, komt Gazelle bij ons de fiets juist programmeren."
Tegelijk krijg ik een uitnodiging dat de fiets opgehaald kan worden (gekocht via internet) of dat ik zelf langs mag komen met de fiets. Waarschijnlijk kies ik deze keer voor het laatste. Dan weet ik direct wat me te wachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Fransn schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 17:36:
Een flink aantal reacties terug meldde ik dat mijn CityZen Speed de 45 km/u niet haalt. Nadat ik een mail had gedaan naar de FM dacht ik een standaardreactie terug te krijgen. Niets van dat al:
"Dit kan 2 dingen betekenen of de basis instellingen zoals bijv wielmaat en vertanding staat niet goed ingesteld of de snelheidsinstelling staat niet goed ingesteld. Indien de snelheidsinstelling vanaf de fabriek niet goed is, komt Gazelle bij ons de fiets juist programmeren."
Tegelijk krijg ik een uitnodiging dat de fiets opgehaald kan worden (gekocht via internet) of dat ik zelf langs mag komen met de fiets. Waarschijnlijk kies ik deze keer voor het laatste. Dan weet ik direct wat me te wachten staat.
Staat volgens mij toch wel goed ingesteld. Bij mijn fiets gaat hij vanaf de 42km/h de ondersteuning langzaam afbouwen. Als ik boven de 43km/h uit kom dan is de ondersteuning ook weg.

Heb ook wel eens met de tomtom gefietst en dan vergeleken hiermee. Dit geeft ook al een paar km/h verschil. (negatief) maar goed houdt ons op de hoogte wat ze eventueel kunnen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

spattex schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 21:44:
Dat probleem komt ook bij mij voor; je stopt even met trappen en vervolgens moet de trapas wel 4 a 6x rond zijn geweest voordat de motor het weer oppakt.
Mijn instelling staat op -4-

De manual spreekt echter hierover : https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/Help_NL.txt
Start Degree (Signal No.) – This parameter sets how many pulses from the pedal sensor
are needed before the motor starts. Full pedal revolution on BBS kits generates 24 pulses.
Setting this to 0 or 1 will not work. A value around 4 works well as it doesn’t start with
just a small move and also doesn’t require too much rotation.
Wat nu de beste waarde is weet ik ook niet, ik weet wel dat het huidige getal vrij irritant werkt, het beste is om net voor een helling (wanneer je terugschakelt) toch te blijven trappen, althans dat doe ik zoveel mogelijk met mijn derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
een waarde van 4 betekent dat de trapas 1/6e maal rond moet gaan (24 magneetjes per omwenteling).
The "Time of stop" waarde bepaalt hoe snel de motor stopt nadat hij doorheeft dat je gestopt bent met trappen dacht ik. Volgens mij zit dezelfde delay er op voordat de motor weer start nadat je weer begint te trappen.
Ik heb die standaard op 25 staan, is voor mij snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik heb de Stop Delay [x10ms] nu eens verhoogt van 10 naar 25, dat betekend (volgens mij) dat de motor bij stoppen met trappen 250 ms doorloopt maar of dit enig effect zal hebben op het daarna weer opstarten betwijfel ik. De waarde Start Degree (Signal No.) nu eens (van 4) op 10 gezet, eens testen wat dat voor effect heeft. (wordt vervolgt)

Mijn technisch engels laat te wensen over, de manual via google in NL vertaald.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/Help_NL.txt

[ Voor 39% gewijzigd door racinfo op 11-06-2016 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester

Heb al eerder wat posts gemaakt over mijn kettingslijtage etc:
-Eerste cassette en ketting gingen 4300 km mee.
-Tweede cassette met twee kettingen gingen 12000 km mee
-Ik heb bij beide wissels ook het voortandwiel vervangen (classic motor) het orginele tandwiel was aluminium, de nieuwe is staal.
-Rammeltjes: de standaard zat altijd los, dat is verholpen na aanbrengen borgmoeren en veerringetjes. Het ringslot rammelt ook soms irritant. Het scheelt overigens een stuk als je de banden niet tot 6 bar oppompt. Dan rammelt namelijk alles. Zo'n 3,5 - 4 bar is zat. (zie ook de nodige andere discussies daarover)
-Ergenissen: de standaard bel was na drie keer bellen stuk en deed een standaard *PING *PING geluid. Nu vervangen door een gewone *RING *RING bel. Mensen horen je dan stukken beter.
-Opspattend vuil van het voorwiel word niet voldoende afgevoerd maar komt tegen de motor + ketting aan. Heb daarvoor inmiddels een extra spatlap gemonteerd aan de onderkant van mijn voorspatbord. Vreemd dat daar in het ontwerp geen rekening mee is gehouden.
-Gemiddelde snelheid; ligt op 30. (volgens de Bosch computer)
In de winter iets lager (29) en in de zomer iets hoger (31)
Mijn kruissnelheid ligt op zo'n 35 km.

Verder de nodige zaken vervangen; achterband, zadel, velg v achterwiel en een verende zadelpen gemonteerd.

[ Voor 2% gewijzigd door wmeester op 13-06-2016 09:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Interessante gegevens. Dank je. Ik ben ook benieuwd naar het merk & type van de diverse vervangende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
- oblomov - schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:15:
Interessante gegevens. Dank je. Ik ben ook benieuwd naar het merk & type van de diverse vervangende onderdelen.
Meest is gewoon Shimano. Ik weet niet precies wat je zoekt maar ik heb binnen dit topic in eerdere posts alles genoteerd + plaatjes :)

Zoek even binnen dit topic op mij als poster en vanaf pagina twee word het meest getoond. Ik had namelijk hiervoor een andere fiets (QWIC trend3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Daarom heb ik een ATB gekocht; de kleinkinderen gaan maar lopen met hun poppewagens en step.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Wil nieuwe pedalen aanschaffen. Heb mijn oog op bijgaande modellen laten vallen. Wat mij intrigeert is waarom de vorm zo verschillend is. Daar moet een reden voor zijn denk ik dan, maar weet niet welke! De ARS03 is wat breder. Met de spindel erbij zijn beide even lang. Ben benieuwd of iemand het weet.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GGrapiEF1yAQuHkxorMYqLhD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/a95PtDvRRrmYN4OVXFfnrGRm/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
wmeester schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:38:
Meest is gewoon Shimano. Ik weet niet precies wat je zoekt maar ik heb binnen dit topic in eerdere posts alles genoteerd + plaatjes :)

Zoek even binnen dit topic op mij als poster en vanaf pagina twee word het meest getoond. Ik had namelijk hiervoor een andere fiets (QWIC trend3)
Als je de ene keer langer of korter met een ketting doet en de ketting is duurder of goedkoper, dan vind ik dat van belang.

Prima, zoek ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
- oblomov - schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:07:
Wil nieuwe pedalen aanschaffen. Heb mijn oog op bijgaande modellen laten vallen. Wat mij intrigeert is waarom de vorm zo verschillend is. Daar moet een reden voor zijn denk ik dan, maar weet niet welke! De ARS03 is wat breder. Met de spindel erbij zijn beide even lang. Ben benieuwd of iemand het weet.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zou het ook niet weten. Zien er wel mooi en stevig uit. Bij welke winkel kun je die bestellen? Ik heb ook recentelijk mijn trappers vervangen maar het is ongelofelijke rommel. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Laatst online: 15:33
- oblomov - schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:07:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb onlangs de Shimano PD-T780 bij Wiggle gekocht. Perfecte pedalen voor zowel gewone schoenen als MTB-schoenen. Wegen samen slechts 392 gr.
Afbeeldingslocatie: http://www.wigglestatic.com/product-media/5360073256/shimano_pdt780.jpg?w=1800&h=1800&a=7
Pagina: 1 ... 97 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.