Begin dit jaar heb ik een aantal posts gedaan mbt mijn (probleem)ervaring met de Kalkhoff Endeavour Impulse 2 S11.
Verwijderd in "Het grote elektrischefietsentopic"
Sinds januari kwam voor de 5e? keer (ik ben de tel kwijt) het motorprobleem weer terug. En daarvoor is maar 1 remedie, namelijk een nieuwe motor. Omdat ik mijn vertrouwen in de Kalkhoff volledig kwijt was had ik ook niet veel zin in het weer opnieuw naar mijn fietsendealer te gaan. Ik stond op het punt om de hele handel te dumpen en gewoon heel ergens anders een heel andere fiets te kopen. Liefst met Bosch middenmotor.
Echter, ik dacht, laat ik er toch nog 1x een mailtje naar mijn fietsendealer aan wagen. De dealer had me tenslotte wel altijd geholpen (uiteindelijk) en altijd onder gerantie.
Nu, ik stuurde een correct zakelijk mailtje, en tot mijn verwondering kreeg ik een mailtje terug (zeer correct) dat de dealer het nu ook zat was en dat hij contact zou gaan opnemen met de Kalkhoff directie.
Ik zei, prima, en was benieuwd.
Na 2 weken vertelde de dealer me dat hij de Kalkhoff (nu 2 jaar oud) ging 'terugnemen'. Ik zei, prima, maar wist niet precies wat 'terugnemen' nu ging inhouden.
De volgende dag ging ik naar hem toe om erover te praten. De dealer liet weten met meerdere Kalkhoffs problemen te hebben, en ik kreeg de indruk dat hij een heel stel fietsen wilde terugsturen, incl die van mij. Volgens mij was de dealer de situatie ook zat.
Anyway, ik vroeg 'Je gaat hem terugnemen. Ok, maar ik heb wel een snelle ebike nodig. Wat heb je staan, en dan geen Kalkhoff meer:)?'
Toen liet hij me direct zijn nieuwe trots, de Stromer, zien. Daar was hij onlangs dealer van geworden. Ik maakte een proefritje op de ST2. Gaaf. Vroeg toen 'En wat kost dat?' ... ehhh 6.500 euries:) 'Maar ik heb ook de ST1', 'Die is 4.000 euries'. Denk er maar eens over na.
's avonds surfde ik alle kanten op op zoek naar Stromers. En ik had er wel zin in. In de ST1 dan wel te verstaan (weinig electronica, weinig poespas, gewoon gaan). En ik mailde mijn dealer dat ik wel zin had in de ST1, maar dat hij dan het financiele plaatje even moest schilderen.
De volgende dag kreeg ik een email terug. 'Terugnemen' zo bleek nu, hield in dat ik 2.700 euro terugkreeg. Dus de hele fiets minus de (afgeschreven) accu. Oftewel, ik kon de Stromer ST1 nu voor 1.500 euries kopen ... en daar hoefde ik maar 3 seconden over na te denken. JA:)
De dealer had nog 1 ST1 die hij voor mij zou klaarmaken. En 3 weken later had ik mijn Stromer ST1. Dat is nu een paar weken terug.
Toffe fiets. Echt top. Het ding moet iig 3 jaar en +/- 20.000 km mee. Dat is mijn budget doel. Huiverig geworden door de Kalkhoff is natuurlijk ook een Stromer afwachten geblazen. Maar de eerste indruk is goed en solide. Laat ik hopen dat deze Stromer relatief probleemloos performed.
Kortom, na 2 jaar geklungel en pech met de Kalkhoff, nu dan onverwachts de trotse bezitter van de Stromer ST1.
YouTube: Stromer ST1 (short impression, driving through the woods)
Groetjes,
Max