Het grote elektrischefietsentopic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste
Acties:
  • 792.147 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 16:04
Zanac-ex schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:57:
Enigzins verrast over de impact van de zomerse temperaturen op de batterij capaciteit.
In de winter red ik het krap aan op een lading (28KM, Bosch Speed pedelel, Tour stand, 400W, gemiddeld 30Km/h),
Nu gewoon 30% procent capaciteit over
Ja, de batterij van de Stromer is ook blij dat de zomer is aangebroken. Afgelopen zaterdag 65 kilometer gereden op stand 1 (van de 4) en nog 10% capaciteit over. Op die stand rij je dus comfortabel rond de 30 kilometer per uur kruissnelheid. Prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 08:04
pjotter1965 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:36:
Ik ben nog zoekende naar een nieuwe ebike voor woon-werk. ( geen speed )
Vandaag het evenement van elektrischefietsen.com in Oldenzaal bezocht om eens een vergelijk te maken tussen de verschillende aandrijvingen.

Ik heb gefiets op :
-Bulls Labuca met Brose motor
-Koga E tour met ION motor
-Koga E-lement met Bosch performance motor
-Batavus Razer met Yamaha motor
-Trek DI2 met shimano steps motor
-Qwic Nuvinci met MPF middenmotor
-Sparta M10 met de nieuwe accel /ion middenmotor

Eindconclusie voor mij :
Best afgewerkte fiets : Koga ( wel duur )
Beste schakelsysteem : Nuvinci ( heerlijk het voor jou juiste trapritme instellen )
Beste aandrijving : Brose ( super stil en zeer krachtig ondersteunend )

Helaas bestaat deze combinatie niet. Nu nog even de gulden middenweg bepalen. 😀
Voor degene die ook twijfelt, kan ik dit evenement zeker aanraden.
Het volgende evenement is in Zandvoort op 19 Juni.
https://www.elektrischefi...ische-fietsen-event-2016/
Sinds een tweetal weken de trotse bezitter van een Koga E-Lement. Kost iets meer idd maar heb geen spijt van mijn keuze. Integendeel zelfs. De Razer is voor zijn geld geen slechte fiets. Verre van. Maar de Koga is toch stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 16:02
FrE911 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:56:
[...]

Sinds een tweetal weken de trotse bezitter van een Koga E-Lement. Kost iets meer idd maar heb geen spijt van mijn keuze. Integendeel zelfs. De Razer is voor zijn geld geen slechte fiets. Verre van. Maar de Koga is toch stukken beter.
Mooie fiets, maar ik blijf de accu in de bagagedrager oubollig vinden. Die accu moet gewoon op het frame, staat veel vlotter en is beter qua gewichtsverdeling. Daarnaast vind ik de prijs erg gepeperd en zie ik niet echt de 1000 euro meerwaarde als je deze fiets naast een recente Merida E-spresso zet.

Koga staat hoog aangeschreven, maar de meerprijs is daar ook wel naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 08:04
Ja hij is niet goedkoop. I know. Maar hij wordt op nog geen twee jaar zo goed als helemaal betaald door mijn woon werk verkeer vergoeding. Daarom toch maar mijn hart gevolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
FrE911 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:27:
Ja hij is niet goedkoop. I know. Maar hij wordt op nog geen twee jaar zo goed als helemaal betaald door mijn woon werk verkeer vergoeding. Daarom toch maar mijn hart gevolgd :)
Dat is inderdaad een goede motivator. En mooi om te lezen dat je er content mee bent.

Welkom bij de club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
Nige schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:13:
Goedendag
Heb ook een Bafang set gekocht nl. de 36V500W (binnen een week thuis bezorgd), kosten €380,- + €35,- douanekosten.
Accu 36v 15ah duurde wat langer, maar geen bijkomende kosten. €322,- . Hydraulische remkabels €21,-
Nu lekker in elkaar aan het knutselen op mijn Giant Roam Xr1, valt erg mee tot nu toe.
De Hollowtech 2 crank lag er binnen 5 minuten uit gelukkig.
https://www.giant-bicycle...es/model/roam/8023/46179/

Vandaag weer verder met de bekabeling wegwerken(gebruik hiervoor een tv kabelgoot en wat krimpkous)
Binnenkort nog de usb kabel aanschaffen. Iemand een goedkoop adresje hiervoor?
Nige, welkom bij de Bafang BBS club.
Ik heb ondertussen reeds 1500 km afgelegd met dezelfde motor als de uwe en ben zeer tevreden.
De prijs die je hebt betaald zit heel goed.
Binnen een week thuisbezorgd via AliExpress is erg snel en is mij nog nooit overkomen.
De douanekosten waren bij mij helaas ook een heel pak meer.
Veel succes verder met de ombouw en als alles klaar is een foto plaatsen kan geen kwaad ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
piwakawaka schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:55:
Na veel zoeken, veel wikken en wegen ga ik een Bafang BBS02 48V 750W bestellen met de opties:
  • C965A LCD display
  • Hydraulic remhendel
  • EB-Bus
  • 46T kettingblad en -bescherming
  • Speed detectie sensor
  • Thumb gashendel
  • 48V11.6Ah frame-accu gemaakt door NCR18650PF, 5V USB-uitgang
  • 180W oplader 54.6V3A
Incl. verzendkosten zal ik daar een kleine €.830 voor neer moeten leggen.
Welkom bij de Bafang BBS club.
Een mooie set aan een goede prijs, veel succes met de ombouw en laat eens iets weten a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
Allereerst, ik wil zeker niet iemand die blij is met zijn fiets aanvallen, maar je trekt hier een conclusie die je volgens mij niet zomaar kan trekken. En dat baseer ik niet alleen op eigen ervaringen, dit is vooral vanwege de vele slechte gebruikerservaringen en testen met de feathershock.
FrE911 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:56:
[...]
Hij is anders, maar zeer zeker niet stukken beter. Er zijn heel goede redenen om op sommige vlakken de Batavus te preferen, zoals de heel kwetsbare voorvork van de Koga, de plaatsing van de Accu en de 33% lagere prijs. Bovendien is de keuze tussen een Bosch Active en een Yamaha wat mij betreft vrij duidelijk; Yamaha is sterker en kent minder storingen

Eigenlijk is het enige wat voor de e-lement pleit de schijfremmen. Dingen als een iets beter gevijld lassen van een frame is cosmetisch, maar verder voor het gebruik geen invloed.

Ik zeg dit niet omdat ik mijn eigen keuze wil rechtvaardigen (zie ook mijn kritische review van de Batavus), maar vooral om toekomstige gebruikers wel de juiste keuze laten doen. Als je luxe en kwaliteit wil blazen momenteel B&M en Fyts Koga echt compleet weg.

Zolang Koga een voorvork blijft plaatsen die zowel tekort schiet bij kleine hobbels, snel slijt op de afsluiting en erg slap is (dat is allemaal niet zomaar mijn mening, maar door meerdere gebruikers en testen gebleken) kan ik het merk eigenlijk niet aanraden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Bbshd stadsfiets

Deze battletested fiets werkt volledig in weer en wind is te koop.
Nog niet eens een week oud.
Mocht iemand interesse hebben in een fiets met BBSHD en 20ah accu en niet lang willen wachten op onderdelen dan kan deze overgenomen worden.
Mijn handen kriebelen om een tweede te maken.
Vind het wel leuk wat te klussen.

[ Voor 5% gewijzigd door BabyRattle op 25-05-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertwh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 14:35
Even een update over de Bulls Green Mover E45.

Fiets is door 12GoBiking gereset. Bleek in programmeermodus te verkeren... Men kon mij helaas niet uitleggen hoe dit zo kon gebeuren. De ondersteuning was in elk geval weer terug! En hoe! Het Duitse werkpaard lijkt wel een Spaanse rodeo-stier. De ondersteuning is/blijft aanwezig, doch vertoond nerveus piekgedrag bij gelijkblijvende tred, in elke versnelling en ondersteuningstand.

Besproken met 12Go Biking (reageren correct en snel overigens!). Geven aan dat zij wel de fiets getest hebben. Gaan we zeer binnenkort even samen vaststellen. Wordt vervolgd.

...

Fiets inmiddels weer ingeleverd biij 12GO. Kreeg keurig geld terug met excuses. Fiets te snel uitgeleverd. Technische kennis van de modificaties (Suntour motor) nog niet aanwezig.

Vastgehouden aan het principe van een motor in het achterwiel. En overstag gegaan voor de Stromer ST2 bij Qicq. Wat een fiets..... 8)

[ Voor 21% gewijzigd door albertwh op 30-05-2016 12:42 . Reden: Update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:41
Daar is ie dan ! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/jzg0t1p0f/IMG_0728_1.jpg

Eerste indrukken na 150 km fietsen:

- Krachtige motor: 35-40 km/h constant in standje 1 is prima vol te houden.
- Goede degelijke afwerking
- Goede accu, met een redelijke reikwijdte
- Schlumpf speed drive is echt een fantastisch systeem. Snel en soepel schakelen met een tikje met je hiel tegen de crank.
- Supernova koplamp. Klein van formaat, maar er komt een enorme bak licht vanaf.
- De suntour geveerde voorvork maakt de rit een stuk comfortabeler dan met de standaard voorvork.

Nadelen:

- Stevig prijskaartje
- De schijfremmen zijn vrij luidruchtig

Kortom...ik ben er blij mee. Scheelt me bijna 20 minuten reistijd ( enkele reis ). :)

[ Voor 5% gewijzigd door netvista op 25-05-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Je plaatje doet het niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Fixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Euro'tje of 9000 volgens mij he ? Stromer st2
Vanaf 2017 op de weg net als scooters :P

[ Voor 32% gewijzigd door BabyRattle op 25-05-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
BabyRattle schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:59:
Euro'tje of 9000 volgens mij he ? Stromer st2
Dat is de ST2 s die jij bedoeld. Dit is de ST1 touring. Scheelt bijna de helft gelukkig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Pffff... ik word instant jaloers bij het zien van die plaatjes :P

Mooie fiets, vele fijne kilometers gewenst en rij voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Hoeveel wattage accu ? Dat is mijn probleem met ebikes en pedelecs vanaf de dealer mocht ik overschakelen op een officiele speedpedelec ze hebben niet veel watt en erg prijzig los te koop.

Terwijl een 20ah accu 48 volt op 960W zit en maar 600 euro kost in combinatie voor gebruik op een bafang. Al ben ik over de power die op mijn fiets zit ook wel erg te spreken.

[ Voor 25% gewijzigd door BabyRattle op 25-05-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
522W. Niet enorm veel, maar op standje 1 nog genoeg voor een reikwijdte van +/- 75 km, afhankelijk van de weers en terreinomstandigheden uiteraard. Voor een woonwerk verkeer ritje ( 20 kilometer ) en een ritje toeren is dat voor mij meer dan genoeg.

Thanks Vlassie, moet wel gaan lukken denk ik. :)

[ Voor 23% gewijzigd door netvista op 25-05-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 16:04
netvista schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:08:
522W. Niet enorm veel, maar op standje 1 nog genoeg voor een reikwijdte van +/- 75 km, afhankelijk van de weers en terreinomstandigheden uiteraard. Voor een woonwerk verkeer ritje ( 20 kilometer ) en een ritje toeren is dat voor mij meer dan genoeg.

Thanks Vlassie, moet wel gaan lukken denk ik. :)
Welkom bij de club van gelukkige Stromer rijders ;) Al eens over de limiet van 45 km/h gekomen? Om dan te merken dat de fiets gaat inhouden? Blijft jammer maar wel zo verstandig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Ko de Boswachter schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:31:
[...]

Welkom bij de club van gelukkige Stromer rijders ;) Al eens over de limiet van 45 km/h gekomen? Om dan te merken dat de fiets gaat inhouden? Blijft jammer maar wel zo verstandig...
Dank je Ko. De begrenzing bij 45 km/h is inderdaad vrij abrupt, maar dat is helaas bij de meeste e-bikes zo. Niet veel aan te doen vrees ik. De fabrikant word in dit opzicht ook beperkt door de wet.

[ Voor 17% gewijzigd door netvista op 25-05-2016 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
netvista schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:52:
Daar is ie dan ! _/-\o_

[afbeelding]

- Schlumpf speed drive is echt een fantastisch systeem. Snel en soepel schakelen met een tikje met je hiel tegen de crank.
- Supernova koplamp. Klein van formaat, maar er komt een enorme bak licht vanaf.
- De suntour geveerde voorvork maakt de rit een stuk comfortabeler dan met de standaard voorvork.

Nadelen:

- Stevig prijskaartje

Kortom...ik ben er blij mee. Scheelt me bijna 20 minuten reistijd ( enkele reis ). :)
Mooie fiets hoor. Lekker van genieten onderweg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Daar is ie dan ! _/-\o_

[afbeelding]

:)
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. Van deze fiets droom ik al maanden; het enige wat mij tegen hield is ontbreken van een handgas module, welk ik met mijn handicap niet missen kan en daarom mijn toevlucht zocht in zelfbouw.

Edit
Als je nog een (revisie) batterij zoekt voor de fiets, een kennis wees mij op : http://www.miton.nl/fiets_batterijen.html

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 25-05-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
Graag ervaringen met internet winkels gevraagd.
Bij vele internetwinkels krijg je snel een 500-600 euro korting bij aankoop van een ebike.
Ik ben benieuwd hoe de aftersales bij deze winkels verloopt.

Hoe wordt omgegaan met garantie ?
De leverende partij verleent immers de garantie, niet de fabrikant.
......kunnen de servicepunten van de internetwinkels buiten de normale werkzaamheden ook een beetje omgaan met bv software aanpassingen van de verschillende aandrijvingen.
Zijn ze technisch op de hoogte van alle aandrijvingen ? Of moet je dan toch bij de FM zijn.

Wie heeft er positive ( of negatieve ) ervaringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
racinfo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:46:
[...]
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. Van deze fiets droom ik al maanden; het enige wat mij tegen hield is ontbreken van een handgas module, welk ik met mijn handicap niet missen kan en daarom mijn toevlucht zocht in zelfbouw.

Edit
Als je nog een (revisie) batterij zoekt voor de fiets, een kennis wees mij op : http://www.miton.nl/fiets_batterijen.html
Over zelfbouw heb ik idd ook ernstig nagedacht, maar zoals ik al eerder vermeldde in dit topic is het risico me te groot ( Geen type goedkeuring, kans op bekeuring/inbeslagname, verzekerings issues wanneer je betrokken raakt bij een ongeval).

De stromer heeft wel een soort van handgas die je op een snelheid van 20 km/u brengt en houd zonder ook maar iets te doen, maar deze functie is verre van ideaal. Je moet hiervoor continue op de "+" knop drukken en deze is vrij stug, dus na een minuut of 2 heb je behoorlijk kramp in je duim :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

netvista schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 23:16:
[...]

Over zelfbouw heb ik idd ook ernstig nagedacht, maar zoals ik al eerder vermeldde in dit topic is het risico me te groot ( Geen type goedkeuring, kans op bekeuring/inbeslagname, verzekerings issues wanneer je betrokken raakt bij een ongeval).

De stromer heeft wel een soort van handgas die je op een snelheid van 20 km/u brengt en houd zonder ook maar iets te doen, maar deze functie is verre van ideaal. Je moet hiervoor continue op de "+" knop drukken en deze is vrij stug, dus na een minuut of 2 heb je behoorlijk kramp in je duim :P.
Ik gebruik de throttle niet zo zeer om zonder te trappen te kunnen rijden maar als hulp bij hellingen en wegrijden uit stilstand bij verkeerslichten ed. Overigens maak ik mij met de BBS01 250 watt geen zorg om type goedkeuring aangezien die beantwoordt aan wettelijke eisen. Om die reden kocht ik geen zwaardere uitvoering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Daar is ie dan ! _/-\o_

[afbeelding]

Nadelen:

- Stevig prijskaartje

Prachtig, een raspaard!

Als ik een 45 km/u e-bike nodig zou hebben dan kocht ik ook de Stromer ST1 Touring.

Die zadelvering is dat een Canecreek Thudbuster ST?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
- oblomov - schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:47:
[...]

Die zadelvering is dat een Canecreek Thudbuster ST?
Klopt inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ik vroeg er specifiek naar omdat ik zie dat er een afstandverdeling op je zadelpen staat en op de Thudbuster ST zadelpen van mijn fiets staan helaas geen merktekens. Altijd makkelijk omdat ik het zadel normaliter zo hoog mogelijk zet, maar voor wat ruiger werk in de natuur liefst wat lager en dan is zo'n verdeling makkelijk om de oorspronkelijke hoogte te onthouden. Afin, ik heb er met een kraspen een merkstreep opgezet.

Na een (soms korte) tijd zal je, bij wat sterker doorveren, een soort knakgeluiden horen. Er is over die
'cracking noise' heel wat afgeschreven op internet. Vaak denkt men dat die 4 koperen busjes geolied moeten worden, maar dat is niet afdoende. Er moet namelijk ook regelmatig wat smeervet tussen de onderste clamp en de cradle gesmeerd worden (zie afbeelding). Na wat smeervet op die plaats houdt het knakken meteen op. Ik dacht dé oplossing ontdekt te hebben, totdat ik er achter kwam dat het, nota bene, gewoon in de gebruiksaanwijzing staat B)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Y0qWNgqiPaAxBQACgMGi5OdN/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Is de Stromer ST1 ook in 25 km/h leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:13:
De eerste ST1 was leverbaar met 3 configs:

- 25 km/u
- 33 km/u ( meer koppel voor in de bergen )
- 45 km/u

Die is volgens de site alleen niet meer leverbaar.
https://www.stromerbike.c...chnologie/technologie-st1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Juizz heeft hem zo te zien nog wel:

http://www.juizz.nl/stromer-st1-mountain-25.html

Edit:

Directe link werkt blijkbaar niet, maar kijk even op de site. Hij staat er wel op iig.

[ Voor 36% gewijzigd door netvista op 27-05-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

netvista schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:28:
Juizz heeft hem zo te zien nog wel:

http://www.juizz.nl/stromer-st1-mountain-25.html

Edit:

Directe link werkt blijkbaar niet, maar kijk even op de site. Hij staat er wel op iig.
Gezien, maar wat valt dat vermogen (20 nm) tegen.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bosch vervangt (gratis) alle middenmotoren (Classic) van de 1e generatie

https://www.elektrischefi...ogramma-eerste-generatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
racinfo schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:13:
Ik meen dat ik enkele maanden geleden nog 25km/u varianten op hun internetsite zag staan. Ik heb het toen overwogen, maar vind ik die Stromer ST1 & 2 er wat té stoer en té gestroomlijnd uit zien voor 25 km/u uitvoering. Alsof je in een Jaguar XE rijdt met een topsnelheid van 60 km/u.
racinfo schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:49:
Gezien, maar wat valt dat vermogen (20 nm) tegen.. :(
Vraag mij af hoe zij dat koppel meten, want de zwaardere ST2 heeft maar een koppel van 30Nm, toch is die snel, zoals we weten. Men mag toch verwachten dat die Zwitsers, in hun bergachtig land, weten wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Mijn R&M Charger Touring heeft een Bosch middenmotor met een open ketting aandrijving en klein half open kettingscherm op het motor tandwiel. Persoonlijk vind ik dat geen probleem, want bij een derailleur versnelling vind ik het voor het onderhoud prettig als ik makkelijk op alle plaatsen bij de ketting kan en het past ook een beetje bij het karakter van de fiets.

Een nadeel is dat ik af en toe, afhankelijk van de windrichting, wat smeer op de binnenzijde van mijn rechter broekspijp krijg. Omdat te vóórkomen gebruik ik een kunststof broek-clip. Maar soms vergeet ik die clip, verlies ik hem, of vind ik de clip té veel klemmen.

Tijd dus voor een passende oplossing in de vorm van een Horn Catena 14eS ketteschutz. Voor degenen die hetzelfde probleem ervaren, hierbij de link naar de fabrikant.

http://www.horn-kettenschutz.de/Kettenschuetzer.80.0.html Naar beneden scrollen tot aan:
E-Bike - BOSCH-Antrieb MY 2014

In de gebruiksaanwijzing staat: Scheibe direkt auf das Motorgehäuse aufsteckbar, doch dat is maar ten dele waar want eerst moet die dunne kunststof ring die op het motorhuis geplakt is, verwijderd worden alvorens de gaten, waar het kettingscherm in vastgeklikt wordt, zichtbaar zijn. Zie bijlagen

Om het motorhuis niet te beschadigen, moet de ring voorzichtig, bijvoorbeeld met een dun plamuurmes, los gewrikt worden. Als je het voorzichtig doet en de ring niet beschadigd, is hij zo nodig weer terug te zetten.

De lijm, die op het motorhuis achterblijft, is te verwijderen, maar niet makkelijk.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/mVy6Y45uMw0UAH2W6c0sLgh4/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/CxGz9HDQZNVWiat1qTnUGMcl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/QA6ZQuUZ2K4dECdTdQECJiiQ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vanmiddag mijn nieuwe zadeltas (met accu) in gebruik genomen. De eerdere tas was specifiek op de voorwielmotor ingericht, met een contactslot ingebouwd wat via een extra draad inaar de controller de accu koppelde maar die bleek niet geschikt om de volle 20 Amp te schakelen die benodigd is voor de Bafang BBS01. Dus met het nieuwe contactslot maar meteen de hele tas vervangen, wel zo netjes.

Met een betere ophanging aan het zadel en deze extra aan de zadelstang vastgezet / geborgd met tie-rips. De losse laadsteker naar de accu, die alleen kon worden aangesloten wanneer de klep van de tas geopend werd , nu door een vaste 3 polige stekkerdoos vervangen, in de tas gemonteerd zodat de accu geladen kan worden zonder de klep te moeten openen.

Alle losse AMP stekkers vervangen door gesoldeerde aansluitingen en dat leverde meteen meer power aan de motor op en minder spanningsval. Motortje liep duidelijk hoorbaar beter dan voorheen.

De foto:t.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/DSC_0853.JPG

Op mijn ATB zit geen bagagedrager of spatborden, dan is zo'n zadeltas een goede oplossing. De LiFePO4 batterij heeft de afmetingen van 10.5 x 15 x 9.5 cm, dus ruim plek ervoor in de tas. Eventueel zou de 15 Ah Ping batterij ook nog (net) passen. Gewicht vd batterij is 4.2 kg.

De zadeltas zelf is erg stevig, opgebouwd uit 3 lagen, buitenste is canvas, dan een 1 mm dikke kunststof laag die door de hele tas loopt en aan de binnenzijde een dunne laag glanzend plastic. Verstevigde randen, een goed schuifslot en sterke riempjes voor bevestiging aan zadel. De tas meet 18cm breed.

[ Voor 25% gewijzigd door racinfo op 29-05-2016 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59
racinfo schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 10:15:
Bij een fietstocht vanmorgen in stand 3 (van 5) viel het mij op bij een snelheid van 25,3 km/h dat hij steeds als ik over die snelheid dreigde te gaan dat de motor een fractie inhield. Niet veel, we hebben het over een verschil van hoogstens 0.4 km/h.

Edit
Kapje over de rem sensor aangebracht ter afwerking van deze prima werkende oplossing!

[afbeelding]

De schakelaar extra vastgezet met Bison 2-componenten lijm. Daarmee ook de open ruimte opgevuld omdat de kleur vd lijm vrijwel overeenstemd met de schakelhandel.
bedankt voor deze truuk... ik was er wel in geslaagd de hydrolische rem-sensors te verkrijgen, maar dat bleek niet lekker te werken met hoe mijn rem-handles in elkaar steken... die heb ik nu dus over, want ik heb jouw truuk toegepast met veel success!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Frost_Azimov schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:56:
[...]

bedankt voor deze truuk... ik was er wel in geslaagd de hydrolische rem-sensors te verkrijgen, maar dat bleek niet lekker te werken met hoe mijn rem-handles in elkaar steken... die heb ik nu dus over, want ik heb jouw truuk toegepast met veel success!
S u p e r !!
Leuk dat je hiermee geholpen bent. De constructie bevalt mij nog steeds uitstekend, het werkt prima.

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/DSC_0858.JPG

[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 29-05-2016 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Een simpele, maar effectieve oplossing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:35
Hmm,

Bij het vervangen van mijn voorband kwam ik tot de ontdekking dat de velg gescheurd is over 10 cm op het gedeelte waar de V-brake aan grijpt. Waarschijnlijk een scherp voorwerp wat langer in heeft kunnen schuren en de velg heeft beschadigd.

De velg is ook aangetast door de v-brakes gedurende bijna 4 jaar.

Iemand enig idee wat het vervangen van de velg en opnieuw spaken zou moeten/mogen kosten.

Het betreft een Union Switch van 4 jaar oud met voorwielmotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Een 28 inch 36 gaats Rigida velg +/- € 20.-
Nieuwe spaken +/- € 7.50
Spaken ongeveer 1 uur werk à € 60,-
Ik schat all in € 100,- bij de FM.

Is de conditie van de motor dat nog waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerutti
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-08 18:56
Dag ,
Heb vorige week een bafang ombouwset aangekocht BBS01 250 watt voor de fiets van de vrouw.
Montage ging tot nu vrij vlot, behalve bevestigen van de batterij, is nl. een frameaccu .
De boutjes van de bidonhouder staan paar centimeter te laag.
Bestaat er geen adapter hiervoor die stevig genoeg is om de accu om zijn plaats te houden?
Wie heeft hier ervaring mee?
Cerutti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
- oblomov - schreef op zondag 29 mei 2016 @ 15:28:
Een 28 inch 36 gaats Rigida velg +/- € 20.-
Nieuwe spaken +/- € 7.50
Spaken ongeveer 1 uur werk à € 60,-
Ik schat all in € 100,- bij de FM.

Is de conditie van de motor dat nog waard?
Dat is hij zeker nog wel waard.

ik rijdt al 4 jaar probleemloos met deze fiets (muv een accu revisie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Het beste is om de huidige spaken te gebruiken dan weet je zeker dat ze passen in de nieuwe velg. Die velg moet dan wel dezelfde zijn als de huidige; ik zou van te voren overleggen met de FM.
De demontage van de spaken is een klus voor jou; dat spaart werkloon uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

- oblomov - schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:30:
Het beste is om de huidige spaken te gebruiken dan weet je zeker dat ze passen in de nieuwe velg. Die velg moet dan wel dezelfde zijn als de huidige; ik zou van te voren overleggen met de FM.
De demontage van de spaken is een klus voor jou; dat spaart werkloon uit!
Als je de velg gaat vervangen is het echt niet beter om de huidige spaken weer te gebruiken. Wil je kwaliteit dan kun je ze beter vervangen. Bovendien is jouw argument nou niet echt sterk, als je exact dezelfde spaaklengte en velg pakt, dan passen ze ook. Als je een Rigida velg neemt, die zijn wel vlakker dan de originele velgen, waardoor je wel een langere spaak nodig hebt. Ik zou zelf dan wel voor een zac19 of zac2000 gaan, dat zijn gebuste dubbelwandige velgen, prima kwaliteit.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
racinfo schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:01:
Vanmiddag mijn nieuwe zadeltas (met accu) in gebruik genomen.
Wie is de leverancier van die zadeltas? En welk merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Cerutti schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:20:
Heb vorige week een bafang ombouwset aangekocht BBS01 250 watt voor de fiets van de vrouw.
Montage ging tot nu vrij vlot, behalve bevestigen van de batterij, is nl. een frameaccu .De boutjes van de bidonhouder staan paar centimeter te laag.Bestaat er geen adapter hiervoor die stevig genoeg is om de accu om zijn plaats te houden?Wie heeft hier ervaring mee?Cerutti
Ik doe dat met RVS klemringen. Zie eerdere meldingen. Ik zit nu in t buitenland dus kan ff niet bij mn foto's.(ik ga t wel ff proberen). Die bidonhouder schroefbussen zijn te zwak,

Zie hier: https://www.dropbox.com/s...atavus%20Mamboo3.jpg?dl=0

https://www.mecatechnic.c...n-50-tot-70mm_UC45670.htm
Ik isoleer dit wel ff met krimpkous, anders gaat mn lak eraan.

[ Voor 16% gewijzigd door bgttje op 29-05-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hier een niet echt specifiek elektrische aandrijving vraag.
Mijn vrouw haar fiets een bafang aangedreven van raam low rider driewieler met een Nexus 8 versnellings naaf slaat door bij het schakelen.
Onder het rijden niet dus is volgens mij de naaf nog goed, ook staan in de vierde versnelling de merktekens goed tegenover elkaar.

Dus rijden goed, bij schakelen, rammelen en kraken en doorslaan, is de naaf nu toch aan vervanging toe?
De fiets zal toch zo'n 40 kg leeg wegen, dus misschien is de naaf tegen de totaal massa niet opgewassen.
Ik zit door andere onderbouw echter wel vast aan een bepaald type maar suggesties mbt nieuwe betere naaf van harte welkom, als dat de oplossing moet worden.

Edit, zou Dit een beter alternatief zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Supertip op 29-05-2016 23:20 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ben1985 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:03:
Als je de velg gaat vervangen is het echt niet beter om de huidige spaken weer te gebruiken. Wil je kwaliteit dan kun je ze beter vervangen. Bovendien is jouw argument nou niet echt sterk, als je exact dezelfde spaaklengte en velg pakt, dan passen ze ook. Als je een Rigida velg neemt, die zijn wel vlakker dan de originele velgen, waardoor je wel een langere spaak nodig hebt. Ik zou zelf dan wel voor een zac19 of zac2000 gaan, dat zijn gebuste dubbelwandige velgen, prima kwaliteit.
Rigida was maar voorbeeld ten behoeve van het prijsplaatje, het kan ook een ander merk zijn. Wat de spaken betreft, er moet een middenmotor tussen in plaats van een naaf. Mogelijk is het geen courante maat spaak, vandaar mijn advies. Als die (speciale!) lengte makkelijk verkrijgbaar is, dan zijn nieuwe spaken te verkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:51:
[...]

Wie is de leverancier van die zadeltas? En welk merk/type?
http://www.fietstasplus.n...as-groot-nr-21-zwart.html

Edit
Ik heb de tas wel aangepast, ophanging aan deksel met allum. strip van 4mm aan de binnenzijde en met staaldraad bevestigd aan de dempers van het zadel. Mede daardoor kon ik het front strak tegen de zadelbuis krijgen zodat de tas half onder het zadel hangt. De sluitings-clip heb ik 5cm naar boven verplaatst om een 10cm brede opening aan de bovenzijde te verkrijgen.

Gat voor contactslot is 26.5 mm met ruimer geboord, het gat (27x18mm) voor de 3-polige eurostekker uit gezaagd met een decoupeerzaag en een kleiner (smaller) gemaakt decoupeer-zaagblad. Het vergt enig precisiewerk maar is te doen.

Inwendige tas:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/DSC_0886.JPG

[ Voor 60% gewijzigd door racinfo op 30-05-2016 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Volgens mij kan er water inkomen via de zijkant van die zadeltas?
Wat voor verbinding heb jij voor je stekkers met de accu?
Voor mij is het elke dag laden met de witte kabel(soort van laptop stroomkabel) die uit de accu komt en andere anderson stekker vanaf de accu aansluiten met de anderson connectoren op de verlengkabel die naar de stroomkabel van de bbshd verbonden is.

Binnenkort heb ik stroom in mn schuur en kan de accu in de fietstas blijven( zit er nu los in omgeven door handoeken en plastic) Overigens wel goede kwaliteits waterdichte fietstassen maar je weet het maar nooit.

[ Voor 13% gewijzigd door BabyRattle op 30-05-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

BabyRattle schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:02:
Volgens mij kan er water inkomen via de zijkant van die zadeltas?
Wat voor verbinding heb jij voor je stekkers met de accu?
Voor mij is het elke dag laden met de witte kabel(soort van laptop stroomkabel) die uit de accu komt en andere anderson stekker vanaf de accu aansluiten met de anderson connectoren op de verlengkabel die naar de stroomkabel van de bbshd verbonden is.

Binnenkort heb ik stroom in mn schuur en kan de accu in de fietstas blijven( zit er nu los in omgeven door handoeken en plastic) Overigens wel goede kwaliteits waterdichte fietstassen maar je weet het maar nooit.
De batterij in de tas heb ik met bhv een 6 quadraat ''kroonsteen'' via het contactslot vast verbonden met de motorkabel. De batterij haal ik er nooit uit, om die reden heb ik ook de 3 polige eurostekkerdoos met rubber afdichtklepje (zwaar genoeg om de 2.5 Amp laadstroom te geleiden) erin gemonteerd. De losse lader wordt daar met de 3 polige eurostekker (2 contacten in gebruik) op aangesloten.

Aan de 2 zijkanten van de tas heb ik losse kunstlederen flapjes aangebracht die naar binnen zijn gevouwen , daar kan geen water bij komen. De tas zelf is waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bah, vanmorgen mijn fiets rijklaar voor de schuur gezet. Komt er opeens een windvlaag waardoor de schuurdeur hard op het achterspatbord klapt. Spatbord krom en ik kan amper bij die inbusboutjes komen om hem vast te zetten... Dus toch weer met de waggie naar het werk.

Iets met maandagmorgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:21:
Bah, vanmorgen mijn fiets rijklaar voor de schuur gezet. Komt er opeens een windvlaag waardoor de schuurdeur hard op het achterspatbord klapt. Spatbord krom en ik kan amper bij die inbusboutjes komen om hem vast te zetten... Dus toch weer met de waggie naar het werk.

Iets met maandagmorgen....
Potverdr... Vlassie, je hebt ook wel pech op deze manier zeg. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Hopelijk krijg je de zaak wer voor elkaar. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
racinfo schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:23:
[...]
Potverdr... Vlassie, je hebt ook wel pech op deze manier zeg. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Hopelijk krijg je de zaak wer voor elkaar. Succes.
Het is heel simpel te fixen, mits je de juiste tools hebt. Gaat goedkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Ben1985 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:03:
[...]

Nu nog een fietsenmaker vinden die het WIL doen. Toen ik de vorige keer mijn ketting wilde laten vervangen werd ik bij 3 fietsenmakers weg gestuurd. Ze wilden er niet aan beginnen. De enige die het wilde doen was Gigabikes (prima uitgevoerd trouwens).

Dit lijkt me echter een beetje specialistisch of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
Noppesnada schreef op maandag 30 mei 2016 @ 10:40:
[...]Toen ik de vorige keer mijn ketting wilde laten vervangen werd ik bij 3 fietsenmakers weg gestuurd.
Dat ze klagen over de ages op de fietsverkoop snap ik, maar dit soort dingen irriteert me mateloos.

Tenzij je echt een heel goede reden hebt, waarom wijs je reparaties af? Los dat je daar ook gewoon je brood mee kan verdienen, een klant gaat toch nooit meer iets bij je kopen als je hem de deur wijst voor het vervangen van een ketting? Net als dat afgrijselijke "man-splaining" die vrouwen meestal over zich heen krijgen gestort zodra ze een winkel binnenlopen.

Fietsenmakers: Teveel eigenwijze misogynisten die leven in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
[...]

Nu nog een fietsenmaker vinden die het WIL doen. Toen ik de vorige keer mijn ketting wilde laten vervangen werd ik bij 3 fietsenmakers weg gestuurd. Ze wilden er niet aan beginnen. De enige die het wilde doen was Gigabikes (prima uitgevoerd trouwens).

Echt he... Je komt bij een fietsenMAKER met een verzoek om een velgje te spaken en je kunt in de str*nt zakken.

Gelijk boycotten die gasten. Die gaan het nog wel merken de komende jaren. Service moet hun ding zijn en fietsen verkopen een 2e.

Even de steen in de vijver / knuppel in het hoenderhok op de vroege maandagmorgen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-05-2016 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
In Denemarken werkt men ondertussen aan een elektrische fiets waarbij de mechanische aandrijving komt te vervallen. In plaats van een middenmotor wordt er een generator geplaatst.

Heb er vandaag voor de eerste keer iets over gelezen...

http://bike2.dk/wp02/

De specificaties en uitrusting lijken op het eerste zicht alvast niet bovenmaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
http://www.nu.nl/lifestyl...lechte-accus-e-bikes.html
De Fietsersbond waarschuwt consumenten voor slechte accu's op e-bikes. Volgens de bond waarschuwen fabrikanten niet voldoende voor de houdbaarheid van de batterijen.
In het AD stelt de Fietsersbond dat de accu de "achilleshiel" van de elektrische fiets is. Fabrikanten waarschuwen niet dat de batterijen binnen twee of drie jaar kapot zijn en 500 tot 600 euro kosten.

"De accu-vervanging is het verdienmodel van de fabrikanten. Het is als met de printers: peperdure cartridges. Fietsaccu's zijn merkgebonden, zodat de prijs opgedreven kan worden. De consument moet bij de fabrikant kopen", aldus Kees Bakker van de Fietsersbond.

Sinds 2010 zijn er ruim 1 miljoen e-bikes verkocht; in 2015 was bijna één op de drie nieuwe fietsen een elektrische. De accu blijkt volgens de krant veruit het duurste en minst duurzame onderdeel van de fiets.

In november 2015 onderzocht televisieprogramma Radar de gebruiksvriendelijkheid van de fietsen. Ruim een kwart van de 20.000 e-bikebezitters uit het testpanel liet toen weten problemen te hebben met de accu.

Fietsmerken Gazelle, Batavus en Sparta hebben geen reactie gegeven aan de krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

JefVB schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:52:
In Denemarken werkt men ondertussen aan een elektrische fiets waarbij de mechanische aandrijving komt te vervallen. In plaats van een middenmotor wordt er een generator geplaatst.

De specificaties en uitrusting lijken op het eerste zicht alvast niet bovenmaats.
Nooit geen versleten tandwielen en ketting meer... :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het verbaast me eerlijk gezegd, mijn beeld van accu's van de afgelopen jaren is dat het niet zo'n issue meer is. Veel meer elektronische en mechanische problemen dan accuproblemen in mijn omgeving, die van mij is na 2 jaar en 11dkm nog uitstekend te noemen. Een collega had wel problemen met een Giant en zijn accu, maar dat was omdat er telkens een plas water in stond.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:55:
[...]

Het verbaast me eerlijk gezegd, mijn beeld van accu's van de afgelopen jaren is dat het niet zo'n issue meer is. Veel meer elektronische en mechanische problemen dan accuproblemen in mijn omgeving, die van mij is na 2 jaar en 11dkm nog uitstekend te noemen. Een collega had wel problemen met een Giant en zijn accu, maar dat was omdat er telkens een plas water in stond.
Mijn accu doet het ook nog steeds naar behoren. Eerste streepje is alleen wat eerder weg dan de andere. Maar nog steeds voldoende actieradius om probleemloos naar de zaak te fietsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-05-2016 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Maar zo even tussendoor, niks te melden eigenlijk.
De speed fiets nu twee jaar en inmiddels iets meer dan 5.000 km verder, zonder rare storingen.
Accu merk ik niet veel van, doet het nog prima. Voor mij geen meetbaar verlies.
Tweede generatie Bosch motor.
Lader was wel een keer stuk, onder garantie vervangen.
Eerste ketting, tandwielen en banden.
Tweede set remblokken, schijfrem.
Dit weekend een slag in mijn achterwiel, maar een spakenspanner doet wonderen, weer recht inmiddels.
Kortom, niks te mekkeren, superfiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gert02 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:05:
Maar zo even tussendoor, niks te melden eigenlijk.
De speed fiets nu twee jaar en inmiddels iets meer dan 5.000 km verder, zonder rare storingen.
Accu merk ik niet veel van, doet het nog prima. Voor mij geen meetbaar verlies.
Tweede generatie Bosch motor.
Lader was wel een keer stuk, onder garantie vervangen.
Eerste ketting, tandwielen en banden.
Tweede set remblokken, schijfrem.
Dit weekend een slag in mijn achterwiel, maar een spakenspanner doet wonderen, weer recht inmiddels.
Kortom, niks te mekkeren, superfiets!
Wat reed je ook alweer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 16:12
pjotter1965 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:51:
Graag ervaringen met internet winkels gevraagd.
Bij vele internetwinkels krijg je snel een 500-600 euro korting bij aankoop van een ebike.
Ik ben benieuwd hoe de aftersales bij deze winkels verloopt.

Hoe wordt omgegaan met garantie ?
De leverende partij verleent immers de garantie, niet de fabrikant.
......kunnen de servicepunten van de internetwinkels buiten de normale werkzaamheden ook een beetje omgaan met bv software aanpassingen van de verschillende aandrijvingen.
Zijn ze technisch op de hoogte van alle aandrijvingen ? Of moet je dan toch bij de FM zijn.

Wie heeft er positive ( of negatieve ) ervaringen ?
Ik heb mijn fiets ook bij een internet winkel gekocht die flink korting gaf op de adviesverkoop prijs. Deze winkel had echter ook een fysieke winkel.
Ik heb een paar reparaties (velg stuk, motor stuk) gehad die onder garantie zijn opgelost, ging niet altijd even makkelijk omdat de winkel 65 km verderop zat.
De winkel is begin dit jaar failliet gegaan en ik had in februari een defecte motor. Ik heb toen garantie via de fabrikant geclaimed en de motor is toen vervangen. Omdat de FM waar ik dat deed de fiets niet aan mij had verkocht hebben ze daar twee uur werk voor gerekend (110 euro) Deze heb ik gewoon betaald. Dat is dan het risico wat ik loop.
Ik heb overigens een Bosch motor.

Het vreemde van dit alles is dat de FM waar ik de reparatie liet uitvoeren vroeg waar ik de fiets had gekocht, de reactie op mijn antwoord was:"ja dat is zo'n internet winkel".
Dus ik zeg; ja maar ze hadden ook een fysieke winkel EN jullie vallen ook onder een keten (BikeTotaal) met webshop....
Conclusie: FM hebben moeite met de online markt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Eindelijk na mijn vakantie wat tijd gevonden om zoals eerder vermeld, mijn MTB om te bouwen naar een E-Bike. De motor is een Bafang BBS02, en die komt (oeeh risky) uit China, via aliexpres..

Mijn source was:
http://nl.aliexpress.com/...2.html?isOrig=true#extend

Nu heb ik wel wat ervaring met 'China -shopping' dus ik weet waar op te letten (niet kloppende technische claims, feedback, seller reputation, google seller, forums (endless-sphere) etc. etc.) er gaat natuurlijk wel heel wat research aan vooraf, maar da's nou net 'half the fun' :*)

Gelijk ook maar wat accesoires besteld; blitse pedaaltjes, nieuwe handvaten, gel-zadeltje. De fiets zelf kostte ooit 500 euro, en het enige wat er op is aan te merken is dat ik denk dat de remmen nog wel beter kunnen, verbeterpuntje voor later misschien...

Het meest enge was; is die batterij wel betrouwbaar... ik heb 'm flink getest met de multimeter, ook om te klijken wat het verlies was (0.2 volt in de twee weken dat ik op vakantie was)...so far so good.
De accu geeft 54.3 volt wanneer opgeladen en met 13s5p (13 cells serieel, 5 parallel) kom ik dan uit op 4.17 volt per cell, wat optimaal 4.2 volt zou moeten zijn.

Die accu is ook los te krijgen voor zo'n 290 euro, dus mogelijk een toekomstige uitbreiding als dit goed blijft werken. Overigens heft deze shop dat accu verhaal slim bekeken; die kreeg ik uit duitsland binnen van een of andere toko die in verlichting lijkt te doen. Ik vermoed dat hij een contactje heeft waar hij een container van die dingen heen heeft ge-shipped.

De fiets voor de 'upgrade':
Afbeeldingslocatie: https://ymvbpa-ch3301.files.1drv.com/y3mHvwBtyUJww4FwddN0YEYDxrlg_tJ_2j8Bli0atBkoA5qRk2YEUlJAhF57BFgQqbQeJxXy7Ffb6CSzthnWx8sE9D6Ml1U2NroaEbR6XwK-G7bDN_PmpD1GPuB2O-tLT6jZAse1vxwtMjC92EvbQ8fgw?width=1000&height=610&cropmode=none

Natuurlijk wilde ik alles zelf doen, (lekker leerzaam ;-) dus ook wat gereedschap besteld, dezelfde seller bleek ook een webshop te hebben waar parts te krijgen waren.

Deze hebben we nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.elifebike.com/upfile/dtpic/2014/AM/S70P.5ATQB/AMS8B7_Q5EEK.jpg

en deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.elifebike.com/upfile/dtpic/2014/AM/RX3P.5ATBW/AMS8VJ_DXQKX.jpg

Dit om de oude pedalen en 'crank' weg te halen, en de motor te plaatsen. Die eerste tool isniet zo bijzonder, ik moest uiteindelijk toch nog even bij de FM langs om een te vaste 'moer' los te krijgen. (die vonden het ding wel geweldig 8) )

Als je het hele process wilt zien, deze meneer maakte een mooi voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=DK_VHxYjDRk

De uitkomst:
Afbeeldingslocatie: https://v1l3ha-ch3301.files.1drv.com/y3mgHcS6H62xPMVK6fdUaGb18pOtaAlLjJM97z4xRk4j7g0GhZlgOKPQE9Ns_XpioCjGMO1wFMqh3az_fYFQ-FzPx_fR28TLYsqBUIDYCfGZv9M5yAqwFJfGpC1OT7a-FQFE_hguGjCMfWsR_L3nPdTaQ?width=1000&height=564&cropmode=none
Verder heb ik er de 'luna cycle dash' op gezet, dus die C965A ligt hier ook ongebruikt. Leuk zo'n kleuren schermpje, en inderdaad, je ziet de amperages teruglopen als je 'meefiets'

Ik heb 'm nog maar een paar dagen, en al zo'n 100KM op gefietst, actieradius lijkt zo tussen de 50 en 70 KM te liggen (afhankelijk van je gebruik/hulp).

Die 'remmentruuk' van racinfo bleek beter en zekerder te werken dan de 'hydrolic brake sensor', en nu fietst het ding eigenlijk erg lekker... Time will tell...

ahja... en een helm natuurlijk...

[ Voor 9% gewijzigd door Frost_Azimov op 30-05-2016 19:56 . Reden: piccies ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

@Frost_Azimov, de foto's (of de link's) mislukken, althans bij mij. Maar desalnietemin gefeliciteerd met de ombouw en alvast veel fijne km'ers gewenst met de BBS02.

@Vlassie, volgens mij had Gert02 iets met een Bosch motor en derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
[quote]racinfo schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:30:
@Frost_Azimov, de foto's (of de link's) mislukken, althans bij mij. Maar desalnietemin gefeliciteerd met de ombouw en alvast veel fijne km'ers gewenst met de BBS02.

Thanks... retry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Frost_Azimov schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:57:
[quote]racinfo schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:30:

Thanks... retry...
Mooi werkstuk, ziet er prima uit !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:12
JefVB schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:52:

Het enige probleem wat ik er mee heb is dat een ketting een efficiency van 97% oid kent. Hier zit je met verliezen in de generator en verliezen in de motor.

En dan komt er nog bij dat accu's het helemaal niet leuk vinden om geladen en ontladen te worden tegelijkertijd.

Tot slot zit je met het gewicht van alle onderdelen. Je hebt 2 keer een kopermassa die je in beweging probeert te houden. Zover ik weet is een ketting icm een paar tandwielen lichter.

In theorie is het leuk, maar praktisch is het niet bepaald. Tenzij de accu dermate goed is dat je alleen maar voor de show trapt. En zover is het tot nu toe nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert02
Geen eigen plaatje, excuses, maar zo eentje:
http://www.ebike-base.com...mh_Shimano_XT_10g_Dia.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

[...]

Mwa, velgje vervangen en opnieuw vlechten moet iedere gerespecteerde fietsenmaker kunnen, is echt niet specialistischer omdat er een motor in zit. Principe is nog altijd hetzelfde, enkel de flenzen op je as zijn een tikkeltje groter. Ketting vervangen bij een Union Switch is wel wat specialistischer, daar zit namelijk een trapkrachtsensor op waar je rekening mee moet houden bij het loshalen van je achterasmoeren. An sich logisch dat ze je wegsturen als ze niet weten hoe ze jouw fiets moeten behandelen, ik weet uit ervaring dat als eraan geklooid wordt die fietsen aardig op hol kunnen slaan... Beter dat dan dat ze gaan beunen en de boel slopen, dan ben je veel verder van huis, die achterpad sensoren zijn namelijk best prijzig.

Nu weet ik niet hoe ze je weggestuurd hebben, maar als ze netjes hebben uitgelegd hebben dat ze de technische kennis mbt deze fiets niet hebben, dan is er niks aan de hand. Maar als dat niet zo is, simpelweg vertellen "die fiets doen we niks aan" komt natuurlijk een beetje rauw op je dak.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
Frost_Azimov schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:19:
Eindelijk na mijn vakantie wat tijd gevonden om zoals eerder vermeld, mijn MTB om te bouwen naar een E-Bike. De motor is een Bafang BBS02, en die komt (oeeh risky) uit China, via aliexpres..

Mijn source was:
http://nl.aliexpress.com/...2.html?isOrig=true#extend

...
Hoeveel was je (in totaal) kwijt aan extra BTW, inklaringskosten en invoerrechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Lunacycle pakket binnen.
Luna display in een simpel klein bruin doosje maar alle losse onderdelen in deze doos

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DeCi8Y41lGb5CBwLAqwxKGkA/thumb.jpg

Vandaag op mn vrije dag maar eens beginnen met het vervangen van het standaard 965 display voor de kleuren luna DPC-14 display.

[ Voor 20% gewijzigd door BabyRattle op 31-05-2016 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
piwakawaka schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:07:
[...]

Hoeveel was je (in totaal) kwijt aan extra BTW, inklaringskosten en invoerrechten?
35 Euro, alleen op de motor, want de accu kwam dus uit Duitsland :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Ja ik had 306 dollar oftewel 274 euro besteld bij lunacycle en bleek dat order value op de doos stond van 50 dollar haha.
Dus uiteindelijk maar 22 euro bij het postkantoor betaald. Een kleine 10% bovenop de bestelde order importkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Ben1985 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:40:
[...]

Mwa, velgje vervangen en opnieuw vlechten moet iedere gerespecteerde fietsenmaker kunnen, is echt niet specialistischer omdat er een motor in zit. Principe is nog altijd hetzelfde, enkel de flenzen op je as zijn een tikkeltje groter. Ketting vervangen bij een Union Switch is wel wat specialistischer, daar zit namelijk een trapkrachtsensor op waar je rekening mee moet houden bij het loshalen van je achterasmoeren. An sich logisch dat ze je wegsturen als ze niet weten hoe ze jouw fiets moeten behandelen, ik weet uit ervaring dat als eraan geklooid wordt die fietsen aardig op hol kunnen slaan... Beter dat dan dat ze gaan beunen en de boel slopen, dan ben je veel verder van huis, die achterpad sensoren zijn namelijk best prijzig.

Nu weet ik niet hoe ze je weggestuurd hebben, maar als ze netjes hebben uitgelegd hebben dat ze de technische kennis mbt deze fiets niet hebben, dan is er niks aan de hand. Maar als dat niet zo is, simpelweg vertellen "die fiets doen we niks aan" komt natuurlijk een beetje rauw op je dak.
Het werd niet bot gezegd, maar ik kreeg duidelijk de indruk dat ze er geen enkele moeite voor wilde doen aangezien de fiets daar niet was gekocht. De fiets was gekocht bij de Halfords (failliet gegaan in mijn woonplaats) en daar kon ik dus niet terecht.

Gigabikes (ik heb geen aandelen) wilde het wel doen. Kort geleden had mijn fiets een beurtje nodig en moest de achternaaf afgesteld worden en heb ik ze ook die klandizie gegund.

Die andere fietsenmakers zullen me niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Groot gelijk noppesnada

Service van alle fietsen hoort gewoon de standaard te zijn bij ALLE fietsenmakers.

Met mijn 48V accu leest de luna display dpc 14 mijn accu tussen de 49.5 - 51.5V hoort dat zo?

De verdere instellingen van MPH to KPH geregeld en de tijd display(heel handig) Was even wat puzzelen maar gelukkig zijn er websites zoals electricbike-blog waar uitgebreid beschreven word hoe de settings geopend kunnen worden.

[ Voor 60% gewijzigd door BabyRattle op 31-05-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

BabyRattle schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:42:
Met mijn 48V accu leest de luna display dpc 14 mijn accu tussen de 49.5 - 51.5V hoort dat zo?
Het hoort natuurlijk niet maar de LUNA DPC14 geeft circa 2 volt te laag aan.
Dat heb ik bij mijn 36 volt batterij ook. Bij een vol geladen (LiFePO4) batterij geeft hij geen 42.3 maar 40.2 volt aan.
BabyRattle schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:40
Ja ik had 306 dollar oftewel 274 euro besteld bij lunacycle en bleek dat order value op de doos stond van 50 dollar haha.
Bij bestelling gewoon verzoeken om een lage(re) valuta op de verpakking te laten zetten. Dan doen ze bij Luna altijd; mijn dpc14 kwam gewoon netto aan (waarde 25 $).

[ Voor 47% gewijzigd door racinfo op 31-05-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Na dit topic doorgespit te hebben heb ik besloten voor een paar maandjes een Stromer ST2 te (short)leasen om te kijken of het mij bevalt.

Mocht de speed-pedelec bevallen dan zit ik te twijfelen over de volgende types:
Kalkhoff Integrale (S11)
Specialized Turbo S
Stromer ST2

voordeel van de Kalkhoff lijkt mij de riem aansturing en geen derailleur (onderhoud).
Specialized is denk ik prijs technisch de interessantste van de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DanTm schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:32:
Na dit topic doorgespit te hebben heb ik besloten voor een paar maandjes een Stromer ST2 te (short)leasen om te kijken of het mij bevalt.

Mocht de speed-pedelec bevallen dan zit ik te twijfelen over de volgende types:
Kalkhoff Integrale (S11)
Specialized Turbo S
Stromer ST2

voordeel van de Kalkhoff lijkt mij de riem aansturing en geen derailleur (onderhoud).
Specialized is denk ik prijs technisch de interessantste van de 3.
Zijn alle drie mooie fietsen. Maar volgens mij heeft de Specialized de minste capaciteit accu.
Als je eenmaal op een ST2 hebt gereden dan is alles minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:45:
[...]

Zijn alle drie mooie fietsen. Maar volgens mij heeft de Specialized de minste capaciteit accu.
Als je eenmaal op een ST2 hebt gereden dan is alles minder :P
ja dat is een beetje het risico van deze actie:)
De stromer was de enige die ik makkelijk voor kortere tijd kon leasen.
En ea zal zakelijk (zzp) aangeschaft worden en voor woon-werkverkeer gebruikt gaan worden. Dan zijn de hogere bedragen wat beter te verantwoorden (met name dankzij de belasting voordelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Torched schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:12:
[...]

Het enige probleem wat ik er mee heb is dat een ketting een efficiency van 97% oid kent. Hier zit je met verliezen in de generator en verliezen in de motor.

En dan komt er nog bij dat accu's het helemaal niet leuk vinden om geladen en ontladen te worden tegelijkertijd.

Tot slot zit je met het gewicht van alle onderdelen. Je hebt 2 keer een kopermassa die je in beweging probeert te houden. Zover ik weet is een ketting icm een paar tandwielen lichter.

In theorie is het leuk, maar praktisch is het niet bepaald. Tenzij de accu dermate goed is dat je alleen maar voor de show trapt. En zover is het tot nu toe nog niet.
Dat zijn interessante opmerkingen en bedenkingen. Bij die dubbele kopermassa had ik zelfs nog niet stil gestaan.

Dan wordt het inderdaad een leuk maar onpraktisch idee/werkstuk, hoewel het idee om te willen innoveren sowieso op mijn goedkeuring kan rekenen.

Dat batterijen er niet van houden om terzelfder tijd te worden geladen en ontladen, en dat dat zelfs kan, wist ik helemaal niet (weer wat bijgeleerd). Maar misschien gaat de opgewekte stroom niet naar de batterij maar rechtstreeks naar de motor, kan dat?

Blijkbaar zit je ook met een gefixeerde cadens, en moet je om 25 km/uur te rijden met 50 omwentelingen/minuut trappen. Zal allicht weinig worden met de fiets 2.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Ook weer een update. De Gazelle CitySpeed Zen bevalt ook na dik vier maanden nog steeds uitstekend. Prima fiets voor mijn woon-werk afstand (dik 23 km). Nog nooit problemen gehad met de actieradius. Bij stevige wind is het soms wat slim laveren met de verschillende standen in ondersteuning, maar dat is logisch.
Mijn langste fietstocht tot nu toe is 40 km met een gemiddelde van 36 km/u. Ik schat in dat als ik eens een 50 km tocht wil rijden dat ik met zo'n 30 km/u dit makkelijk haal. Beetje zelfbeheersing op zo'n fiets is dan wel nodig.
Woensdag komt de FM wel mijn schijven vervangen van de schijfremmen. Orders van Gazelle. Ik kan niet achterhalen wat de achtergrond is. Ik hoop dat de FM daar meer over kan vertellen. Het is trouwens lastig afstellen, die schijfremmen. Ik heb er al flink mee gerommeld, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Het is echt millimeter werk! Iemand hier ervaring met het perfect afstellen van schijfremmen?
Verder heb ik nog een vraag neergelegd via de FM bij Gazelle. Reguliere elektrische fietsen ondersteunen in ieder geval tot 25 km/u en vaak iets erboven. Mijn Speedbike (ondersteuning tot 45 km/u?!) houdt al op bij 40,5 km/u. Dat is op zich hard genoeg, maar zo'n 10 % onder de richtlijn. Zijn er ook fietsen die ondersteunen tot iets boven de 45 km/u (en dan bedoel ik officiële, winkel-af fietsen!!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:12:
[...]En dan komt er nog bij dat accu's het helemaal niet leuk vinden om geladen en ontladen te worden tegelijkertijd.
Zo werkt dat niet, Wat je genereerd gaat weer naar de motor en wat overblijft naar de accu. Absoluut geen enkel probleem. Of dit nut heeft.................tja..........een achterwiel motor heeft toch altijd minder trekkracht als een middenmoter dus geen optie........voor mij. En bij al die fabrieksfietsen met hun eigen motor bevestiging..............wanneer komt daar een standaard voor??????????????hopeloos dit.

[ Voor 34% gewijzigd door bgttje op 31-05-2016 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fransn schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:03:
Woensdag komt de FM wel mijn schijven vervangen van de schijfremmen. Orders van Gazelle. Ik kan niet achterhalen wat de achtergrond is. Ik hoop dat de FM daar meer over kan vertellen. Het is trouwens lastig afstellen, die schijfremmen. Ik heb er al flink mee gerommeld, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Het is echt millimeter werk! Iemand hier ervaring met het perfect afstellen van schijfremmen?
Wat bedoel je met afstellen, je kunt de boel ontluchten en de remklauw centreren. Eventueel kun je de uitslag van de hendel nog wat afstellen maar that's about it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het is trouwens lastig afstellen, die schijfremmen. Ik heb er al flink mee gerommeld, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. Het is echt millimeter werk! Iemand hier ervaring met het perfect afstellen van schijfremmen?
Op internet kom ik daarover het volgende verhaal tegen:

Als je 'n mechanische hebt, kan je de 't wieltje waar de buitenkabel je remhandle in gaat iets naar binnen (naar rechts) draaien. Dan haal je wat spanning van de binnenkabel aan. Je remblokjes gaan dan iets verder van je schijf afstaan en als je de remhandle niet inknijpt zou 't wiel vrij moeten lopen. Als je 'm al helemaal naar binnen gedraaid hebt en je wiel loopt nog niet vrij, dan moet je je kabel 'n beetje laten vieren bij de remklauw zelf. Dus bij de klauw de kabel losmaken en 'n beetje ruimte geven voor je 'm weer vastdraait. Vergeet bij 't afstellen niet 'n paar keer flink in de remhandle te knijpen als je aan dat wieltje bij de handle heb lopen draaien.

Als je 'n gesloten hydraulisch systeem hebt, werkt 't ongeveer 't zelfde. Je hebt dan 'n soort tonnetjes op je remhandle met 'n wielje erop. Dat is 'n reservoir dat je groter of kleiner kunt maken door aan dat wieltje te draaien. Draai 't wieltje dus naar links en 't wiel zou vrij moeten lopen. Als je 'm al helemaal naar links gedraaid hebt en 't wiel loopt nog niet vrij, dan is er iets mafs aan de hand. Ga daarvoor in eerste instantie maar naar iemand die vaker werkt met deze remmen. 'n Fietsenzaak kan dat, maar er zijn vast nog wel meer FM'ers die er mee overweg kunnen. Maar ik denk eigenlijk niet dat dit nodig zou moeten zijn.

't Open systeem komt 't meest voor. Je hebt dan ook 'n reservoir in je remhandle, al valt dit niet altijd (bij Hayes, Avid of Formula) direct op. Dit stelt zichzelf af, dus daar kan je niks aan doen. Als je wielen echt niet meer willen draaien, haal ze er dan uit en duw met 'n plastic pasje o.i.d. voorzichtig de blokjes uit elkaar.

Bij al deze remmen is 't belangrijk om ze even flink in te remmen bij eerste gebruik. Dus zoek 'n rustige veilige plek, ga flink hard rijden en rem dan zo hard mogelijk zonder te slippen. Doe dat 'n keer of dertig. Als je dat elke keer doet als je er nieuwe blokjes in zet, gaan je blokjes langer probleemloos mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Meldde ik gister nog dat mijn eerste banden er nog opzitten, zie ik nu dat van de achterband de wang los zit, bijna tegen scheuren aan!
Die doet het dus een goede 5.000 km. Er zit een Schwalbe Energizer 40-622 Reflex op.
Vandaag even een nieuwe scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

racinfo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:58:
[...]

't Open systeem komt 't meest voor. Je hebt dan ook 'n reservoir in je remhandle, al valt dit niet altijd (bij Hayes, Avid of Formula) direct op. Dit stelt zichzelf af, dus daar kan je niks aan doen. Als je wielen echt niet meer willen draaien, haal ze er dan uit en duw met 'n plastic pasje o.i.d. voorzichtig de blokjes uit elkaar.

Bij al deze remmen is 't belangrijk om ze even flink in te remmen bij eerste gebruik. Dus zoek 'n rustige veilige plek, ga flink hard rijden en rem dan zo hard mogelijk zonder te slippen. Doe dat 'n keer of dertig. Als je dat elke keer doet als je er nieuwe blokjes in zet, gaan je blokjes langer probleemloos mee.
Dit issue heb ik dus ook met mijn Formula hydraulische schijfremmen. Met het langzamer warmer wordende weer beginnen ze behoorlijk aan te lopen. 's Morgens niks aan het handje, terugkomen in de namiddag en ze lopen aan. Ik los het vervolgens op door wat olie eruit te laten lopen, ideaal is anders idd. Als iemand de betere oplossing heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gert02 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 08:04:
Meldde ik gister nog dat mijn eerste banden er nog opzitten, zie ik nu dat van de achterband de wang los zit, bijna tegen scheuren aan!
Die doet het dus een goede 5.000 km. Er zit een Schwalbe Energizer 40-622 Reflex op.
Vandaag even een nieuwe scoren.
Dat zijn verder hele goede bandjes die Energizers. Ik heb nu Continental winterbanden erop zitten maar die moeten binnenkort ook maar weer eens vervangen worden. Of gewoon een swap aangezien het achter meer slijt als voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
En de prijzen voor fietsbanden zijn toch lekker goedkoop vergeleken met autobanden o.i.d :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

OgWok

U.N.C.L.E.

BabyRattle schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 10:11:
En de prijzen voor fietsbanden zijn toch lekker goedkoop vergeleken met autobanden o.i.d :-)
Nou, de laatste Continental banden die ik gekocht heb voor mijn fiets waren duurder, dan de banden voor mijn Suzuki.......

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou net zeggen, ik vind die fietsbanden naar verhouding schreeuwend duur, de bandjes voor mijn aygo kosten 38 euro de stuk, ik heb een nieuwe band nodig voor de fiets omdat die vorige week klapte: 27 euro. Die Schwalbe Energizer Plus banden zijn trouwens verder wel dikke prima, profiel is na 10dkm nog prima te noemen, dus ik koop er nu weer een :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:45
Reguliere elektrische fietsen ondersteunen in ieder geval tot 25 km/u en vaak iets erboven. Mijn Speedbike (ondersteuning tot 45 km/u?!) houdt al op bij 40,5 km/u. Dat is op zich hard genoeg, maar zo'n 10 % onder de richtlijn. Zijn er ook fietsen die ondersteunen tot iets boven de 45 km/u (en dan bedoel ik officiële, winkel-af fietsen!!)?
Bosch Performance reduceert afgegeven vermogen boven 40 Km/h en kapt de ondersteuning volledig af bij 44.9 Km/h. Daarbij is de opgegeven snelheid aan de positieve kant, 45Km/h is in werkelijkheid 43Km/h.
Ook weer een update. De Gazelle CitySpeed Zen bevalt ook na dik vier maanden nog steeds uitstekend. Prima fiets voor mijn woon-werk afstand (dik 23 km). Nog nooit problemen gehad met de actieradius. Bij stevige wind is het soms wat slim laveren met de verschillende standen in ondersteuning, maar dat is logisch.
Mijn langste fietstocht tot nu toe is 40 km met een gemiddelde van 36 km/u. Ik schat in dat als ik eens een 50 km tocht wil rijden dat ik met zo'n 30 km/u dit makkelijk haal. Beetje zelfbeheersing op zo'n fiets is dan wel nodig.
Maar pas op, zodra de buiten temperatuur richting vriespunt gaat neemt de actieradius flink af.
Mijn ervaring is dat een afstand van 50 km in de zomer onder gunstige omstandigheden inderdaad haalbaar is maar dat in de winter 30Km helaas de realiteit is,

[ Voor 41% gewijzigd door Zanac-ex op 01-06-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Bandje gescoord bij de fietsenmaker: Schwalbe Marathon voor 29,50. Kan vast goedkoper maar niet sneller, denk ik.
Fiets weer strijdvaardig :-)

Schijfrem heb ik ook mee lopen klooien. Onlangs zag ik een filmpje waar iemand de zuigertjes bijna uit de klauw remt (zonder remblokjes dus). Daarna de zuigers goed reinigen met een doek en remmenreiniger. Dat heb ik ook gedaan en sinds die tijd ben ik verlost van die aanlopende rem.
Wel opletten dat je de zuiger er niet helemaal uitremt, als dat al kan, dat weet ik niet. Anders moet je boel weer ontluchten.

Na reiniging de boel gemonteerd en afgesteld door de rem in te knijpen en daarna pas de klauw vast zetten. Dat gaat het makkelijkst met een paar extra handen of een trekbandje om de remhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Gert02 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 14:26:

Wel opletten dat je de zuiger er niet helemaal uitremt, als dat al kan, dat weet ik niet. Anders moet je boel weer ontluchten.
Klopt het dat je moet ontluchten door aan de onderzijde (dus bij de rem klauwen) de olie erin te spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
racinfo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 18:52:
[...]
Klopt het dat je moet ontluchten door aan de onderzijde (dus bij de rem klauwen) de olie erin te spuiten?
Geen idee, van de fiets nog nooit gedaan, met de motor vaak zat. Dus over fietsremmen ontluchten kan ik nog geen oordeel over vellen, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst gedaan door inderdaad door vanaf onder olie aan te voeren en bij de remhendel het overtollige op te vangen. De rem was eerst een spons maar werkt nu weer zoals het hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Dank voor de hoeveelheid nuttige info! Dr schijfremmen werden vervangen omdat iemand met hetzelfde type fiets de remschijf eraf had geremd. Bizar verhaal. Over de ondersteuning. Strava geeft vrij nauwkeurig aan hoe hard ik ga. De motor ondersteunt tot 40,5. Het display geeft dan 41,5 of 42 aan. De begrenzing is dus strak ingesteld. Dat moet softwarematig worden aangepast. Het kan ook anders, maar de garantie wil ik graag nog een poosje houden.
Pagina: 1 ... 96 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.