Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:19:Ik wil graag volgende week een ebike aanschaffen. Eerlijk gezegd heb ik een vrij slechte conditie en heb gemerkt dat ik op een ebike veel vaker de fiets zal pakken. Mij gemiddelde max afstand op een dag zit maar op 15-20km voornamelijk in de binnenstad van Amsterdam. Ik zal zo veel mogelijk in de (een-na)hoogste ondersteuning rijden.
Paar dingen die ik heb geconcludeerd:
[...]
-In iedergeval geen Bosch active aangezien die te weinig power heeft en mogelijk de Yamaha over de Bosch performance.
[...]
Grappig dat je concludeert dat de Bosch AL te weinig power heeft, terwijl je schrijft dat je voornamwlijk in de binnenstad van Amsterdam gaat rijden. Ik heb nu een paar ritjes door Amsterdam heen gedaan met mijn Bosch en moet zeggen dat een Bosch in de stad eigenlijk al overkill is.
Buiten de binnenstad, in wijken als Slotervaart, Osdorp, Diemen, Noord en Buitenveldert heb je wel wat meerwaarde aan een pedelec, maar in de stad is het wat mij betreft eigenlijk niet nodig (en ja, ik heb ook een slechte conditie). Het probleem in de binnenstad is voornamelijk dat je te weinig lange stukken hebt, waarop je een beetje kan doorfietsen.
De motor gaat je op korte stukjes voornamelijk alleen helpen met optrekken, en minder met snelheid. Ik heb toch al aardig wat kilometers in Amsterdam in de benen, maar vond dertig over de Haarlemmerdijk toch wel wat spannond voor mij en mijn medeweggebruikers.
Dat ga je overal in de stad krijgen, omdat het druk is met fietsers en stoplichten. Dan kan je veel power willen, maar he maakt het er niet comfortabeler op (veel schakelen, ook ten behoeve van de motor) en vooral veel remmen. Je kan voor de binnenstad met alle motoren uit de voeten en wellicht dat je juist daar voor een motor met minder power wilt kiezen.
Als je dan toch voor power gaat, neem dan ook meteen de hoogste stand in de ondersteuning, omdat je dat juist in de stad gaat gebruiken met het vele optrekken en je afstand redelijk te overzien is qua verbruik.
Zelf fiets ik voornamelijk buiten de stad (Haarlem-Sloterdijk) en gebruik juist om snel weer op gang te komen, de hoogste ondersteuning. Ik merk dat ik het grootste gedeelte van mijn rit zonder ondersteuning fiets (ik zit erboven qua snelheid), maar vind het erg prettig als ik voor een konijn heb moeten remmen, dat ik dan zo weer op de 26 zit. Bosch levert dat ook gewoon.
Verder denk ik dat je er goed aan doet om inderdaad verder te lezen. Heeft mij ook heel erg geholpen in mijn kennis over pedelecs en hoe er mee om te gaan. Frappant is wel dat ik nu na een paar weken een totaal andere ervaring heb en er ook totaal anders mee omga, dan vantevoren gedacht. Cijfertjes zeggen niet alles, zo is mijn ervaring, je weet het pas echt als je een fiets onder de kont hebt.
Overigens wil ik je hier net mee affakkelen, maar wil je behoeden voor oogkleppen. Bedenk dat de meesten hier niet in de sad rijden, maar in het buitengebied. Dat stelt hele andere eisen aan accu, motor en fiets, zo rij ik 14km vrij vlak, maar zou ik in Arnhem of Valkenburg veel meer power willen hebben tegen de heuvels op. Jouw ritjes in de stad stellen andere eisen dan die ritjes.