defiant schreef op zondag 29 april 2012 @ 23:47:
[...]
Ik heb altijd nog wel mijn twijfels of er altijd genoeg vervangende werkgelegenheid zal zijn voor werk dat weg geautomatiseerd wordt. En dan te bedenken dat men vroeger de illusie schepte dat automatisering/mechanisering zou zorgen voor (te) veel vrije tijd.
[...]
Niet binnen de zelfde sector denk ik. Die mensen worden simpelweg overbodig. Wat ebia zei over de vakopleiding vond ik wel een hele goeie namelijk. Tegenwoordig is kennis op zulke gebieden niet meer nodig. De techniek doet dat voor je. Ik heb zelf met machines gewerkt die je nog met de hand moest instelling. Nu tik je een par keer op het touchscreen en klaar ben je.
De manager kan meer werk binnenhalen, en die krijgt z'n verhogingen qua loon wel. Trap er mensen uit, en als manager heb je kosten bespaart, en ben je goed bezig. Maar dat heeft een keerzijde natuurlijk.
De illusie waar je het over hebt, geldt denk ik nogsteeds. Maar men gaat dan wel uit van het behoud van je baan, waardoor je deels niks te doen hebt. Opzich zou iedereen 6 uur per dag kunnen werken, dan hebben meer mensen een inkomen. Maar dat houd wel in dat een ander moet inleveren. En dat is precies het punt wat niemand wil.
Als je kijkt wat technologie kan tegenwoordig. Watertoren komen te vervallen. We hebben immers betere pompen die de druk van het water op pijl kunnen houden. Ik zie op m'n bankrekening geld binnenkomen, en weer geld verdwijnen. Zonder dat ik het uberhaupt in m'n handen heb gehad.
Als we een week massaal zonder stroom zitten, dan zullen we zien dat onze samenleving direct onderuit gaat omdat we er afhankelijk van zijn. Het is allang geen ondersteunend middel meer. Hoewel ik geen Matrix achtige zaken verwacht, denk ik dat de film Die Hard 4, met de firesale wel iets zal zijn wat in de toekomst zeker zal gebeuren.
Je ziet het in landen waar supermarkten leeg geplundert worden. We kunnen ons zelfstandig niet meer redden en zijn allemaal van anderen afhankelijk. Dat is dan weer wel een wisselwerking natuurlijk.
Met de huidige bezuigingen denk ik dat het echt een korte termijns oplossing is die nu de 3% gaat halen, theoretisch gezien dan. Want dat plan is ook gebaseerd dat er geen armoede bestaat. Gemiddeld gezien heeft de Nederland per saldo nogsteeds een vermogen. Alleen ligt het gros van het vermogen niet bij iedereen.
Die 19 naar 21% BTW, het is maar 2% natuurlijk. Of je nu iets voor 119 euro koopt, of 121. Dat is verwaarloosbaar. Totdat je simpelweg dat verschil niet meer kan opbrengen. En die mensen zijn er ook. Er komt dus door een BTW verhoging minder de economie in, de staatskas zal oplopen. Maar als er geen geld de economie in gaat, kost dat banen. Voor elke 2 werkend minimumloners kan 1 WW'er betaald worden kijken naar belast afdracht, en een netto inkomen. Op het moment dat de zaken verder verschuiven, dus minder werkende en hogere werkloosheid, zal de druk op de staatskas als vangnetten sneller oplopen, en zijn die bezuigingen straks ook weer achterhaalt.
Er zijn nu al mensen die van gekkigheid niet weten waar ze op moeten bezuinigen. Die kunnen zo'n lasten verzwaring er helemaal niet bij gebruiken. En dat hoeven niet persee mensen zonder werk te zijn.
De overheid kan wel alles gaan belasten om meer inkomsten te genereren om zo hun eigen uitgave patroon niet te hoeven aanpassen, maar dat lijkt mij eigenlijk de verkeerde methode. Hervormen ben ik het helemaal mee eens, maar dat zei ik 4 jaar terug ook al. Maar toen was er niets aan de hand. Terwijl de signalen er al lang waren.
Het punt wat Hero Brinkman maakte tijdens dat debat vorige week, sta ik een 200% achter. Het poliie-apparaat krijgt er 0,0 bij, terwijl de luie raamambtenaar op het gemeentehuis liever met collega's over het weekend praat dan de wachtende klanten te woord staat krijgen dit jaar er wel 2x een verhoging bij. En ja, dat is een uitspraak uit ervaring van m'n bezoek aan het gemeentehuis op maandag.
Als ik dat op m'n werk doe, 10 minuten m'n werk neerleggen en dom lullen met een collega, krijg ik daar direct commentaar op.
Dat gaat zo scheef als het maar kan. De overheid heeft hun prioriteiten niet op orde. Al jaren niet. En nee, het zijn geen populaire dingen als er bezuinigd moet worden. Maar moeilijke keuzes maken zijn geen dingen die men maar kan blijven uitstellen.
Ik kan dezelfde manier hanteren als de overheid. Ipv dat ik zorg dat m'n financienen op orde heb, of kortweg gezegd minder ga uitgeven, het ook bij anderen vandaan halen.
Als ik zo de verhalen om mij heen hoor, en dat diverse stellen voor duizenden euro's per jaar de boel aan het frauderen zijn, dan vind ik het toch raar dat we daar met z'n allen aan bijdrage. Er wordt geen reet aan gedaan.
Vriend van me heeft een koophuis. Verhuurt 2 kamers, zwart natuurlijk. En die staan ingeschreven ook bij de gemeente op zijn adres. Maar die 2 gasten wonen er niet. Alleen op papier. Want die wonen beide bij hun partner die een bijstandsuitkering hebben. Dan heb je direct 4 mensen die de boel flink bedonderen. En die maat van me vind het wel prima. Hij plukt er immers ook de vruchten van. Zijn motto: "Tjah, het is toch 300 euro per maand meer he".
En vervolgens wel zeuren dat de sociale dienst voor de deur staat voor controle of die mensen er wel wonen.
Hij slikt z'n medicatie niet, maar ontvangt welk elke paar weken een doos vol met pillen. Zeg ze dan op. Stop die levering dan: Ja, ik betaal zorgverzekering, dan wil ik er ook iets van terug zien
Het verbaast mij dan ook niks waarom die zorg zo duur is. Er zijn constructie die gewoon legaal zijn om aan de zorg te verdienen. Dat die kosten voor de maatschappij rond de 30k ligt per persoon, is dan een bijzaak. Daar betalen wij met z'n alle wel voor.
Als je dan vraagt of ze het nodig vinden: Nee, maar zo hoef ik niet te werken, en dit levert mij meer op.
Maar ach. Misschien moet ik niet zo zeuren daarover en er een tweede baan bij nemen, zodat er mensen er lekker misbruikt van kunnen maken
Die crisis overleef ik wel denk ik, en dan gaan we over een jaar of 5 misschien wel weer een keer naar de kroeg of op vakantie. Of misschien moet ik m'n balkon gaan verhuren (lees: inschrijfadres) voor 150/maand. Maarja, dat is een beetje tegen m'n princiepes in.
En dan praat ik nog niet eens over het gros mensen wat in de bijstand zit, en er zwart bijwerken.
Ik zou best m'n privacy willen inperken als dit soort zaken sneller gespot worden. Boeit mij nou dat de overheid weet waar ik ben geweest. Kunnen ze toch wel zijn adhv betalingsverkeer. En waar m'n mobiel is geweest. Daar is heel geen OV-chipkaart voor nodig.
Misschien moet er maar eens een BigBrother partij komen

DNA databank ben ik ook voorstander van. Ben benieuwd wat een gedetineerde kost per dag. En dan ook wat een TBS'er kost. En waarom een TBS'er op proefverlof die 2 begeleiders heeft, nog weet te ontsnappen en niet te vinden is kan ik ook maar slecht tegen. Geef zo'n persoon op voorhand een enkelband zodat je weet waar die is. Scheelt wellicht heel wat mankracht en geld en ook slachtoffers.