Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Afgesplitst van Catshuisoverleg mislukt en kabinet-Rutte gevallen

Hoi Tweakers,

Ik heb afgelopen verkiezingsronde voor het eerst mogen stemmen. Ben toendertijds een en ander gaan doen met stemwijzers etc. en uiteindelijk kwam PVV als "beste optie" uit de wijzer. Na wat meer te hebben verdiept had ik besloten daarop te stemmen.

Echter heb ik afgelopen anderhalf jaar een ander beeld gekregen over politiek, (en dus ook over Wilders), maar zou geen flauw idee hebben waar ik op zou moeten gaan stemmen. Elke partij heeft zo z'n goede en slechte punten ben ik van mening. Dus hoe kan ik nu de juiste afweging maken?

Tevens wordt er ook veel gepraat nu over het nieuwe akkoord en ik heb ook wat inhoudelijke zaken hier en daar gelezen, maar is er ergens een samenvatting te vinden waar alles in "normale taal" beschreven staat. Ik zou namelijk wel eens willen weten wat hier in staat. Ik heb bijv. ook wat vragen erover. Bijv. de 21% belasting voor o.a. "speciality" goods, is dat permanent of tijdelijk, of tijdelijk in de zin van "het kwartje van W. Kock" . En wanneer gaan bepaalde regelingen in?

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Squishie schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:36:
Dus hoe kan ik nu de juiste afweging maken?
Wederom stemwijzer en beetje inlezen in diverse partij-speerpunten/-programma's.
Tevens wordt er ook veel gepraat nu over het nieuwe akkoord en ik heb ook wat inhoudelijke zaken hier en daar gelezen, maar is er ergens een samenvatting te vinden waar alles in "normale taal" beschreven staat. Ik zou namelijk wel eens willen weten wat hier in staat. Ik heb bijv. ook wat vragen erover. Bijv. de 21% belasting voor o.a. "speciality" goods, is dat permanent of tijdelijk, of tijdelijk in de zin van "het kwartje van W. Kock" . En wanneer gaan bepaalde regelingen in?
Het varieert wanneer het ingaat, de verhoging van het hogere belastingtarief gaat in op 1 oktober, sommige dingen gaan in op 1 januari.
In principe zijn de meeste dingen tijdelijk, bijvoorbeeld de belastingverhoging is, geloof ik, maar voor 2 jaar.

Maar het hangt eigenlijk af van de verkiezingen in september. Het kabinet dat daarna komt kan besluiten om alles weer terug te draaien, of juist te verlengen. Dat kan nog alle kanten op.
(Al is het wel zo dat als bezuiniging A teruggedraaid wordt, dat er een bezuiniging B voor in de plaats komt om de begroting rond te krijgen).

Overigens was het kwartje van Kok ook tijdelijk, da's in '95 al terugbetaald.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 29-04-2012 11:48 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Squishie, allereerst heel mooi dat je interesse toont in de politiek! d:)b

De verhoging van de BTW naar 21% gaat volgens mij in oktober in en zal permanent zijn - tenminste, permanent totdat er eventueel weer een wijziging in wordt gemaakt. Er zijn twee BTW-tarieven: laag (6%) en hoog (19%, die dus naar 21% gaat). Het lage tarief geldt voor zogenaamde eerste levensbehoeften (vooral basisvoedselproducten zoals brood, melk, etc.) Het hoge tarief geldt voor luxegoederen.

Vooral in de politiek is niets zo tijdelijk als permanent, en niets zo permanent als tijdelijk... ;)

Tsja, hoe kies je voor welke partij je moet stemmen... Stemwijzers zijn uiteraard een goede tool maar het beste is om debatten te volgen en te kijken wat de "stijl" van elke partij is, om dan de partij te kiezen met de "regeringsstijl" die het beste bij je past. Je moet je niet al te veel blindstaren op individuele agendapunten, want uiteindelijk wordt er toch weer een coalitie gevormd en zal de partij waarop je hebt gestemd enkele punten moeten laten vallen om tot een compromis te komen met de andere coalitiepartijen - en die punten zouden best wel eens net die punten kunnen zijn waarvoor jij op die partij hebt gestemd...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Mx. Alba schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:50:
Squishie, allereerst heel mooi dat je interesse toont in de politiek! d:)b

De verhoging van de BTW naar 21% gaat volgens mij in oktober in en zal permanent zijn - tenminste, permanent totdat er eventueel weer een wijziging in wordt gemaakt. Er zijn twee BTW-tarieven: laag (6%) en hoog (19%, die dus naar 21% gaat). Het lage tarief geldt voor zogenaamde eerste levensbehoeften (vooral basisvoedselproducten zoals brood, melk, etc.) Het hoge tarief geldt voor luxegoederen.

Vooral in de politiek is niets zo tijdelijk als permanent, en niets zo permanent als tijdelijk... ;)

Tsja, hoe kies je voor welke partij je moet stemmen... Stemwijzers zijn uiteraard een goede tool maar het beste is om debatten te volgen en te kijken wat de "stijl" van elke partij is, om dan de partij te kiezen met de "regeringsstijl" die het beste bij je past. Je moet je niet al te veel blindstaren op individuele agendapunten, want uiteindelijk wordt er toch weer een coalitie gevormd en zal de partij waarop je hebt gestemd enkele punten moeten laten vallen om tot een compromis te komen met de andere coalitiepartijen - en die punten zouden best wel eens net die punten kunnen zijn waarvoor jij op die partij hebt gestemd...
thx voor de reaktie. Het verhaal omtrent de btw verhoging begrijp ik. Echter was mijn punt meer of iemand exact weet wat er in dat akkoord staat? Dus bijv. een samenvatting ervan, en dan doel ik niet op alleen de aow, btw verhoging die al 100x in het nieuws genoemd zijn :P.

Mja mssn ben ik wat dat betreft nog een groentje om te beslissen welke stijl ik het beste vind. Maar ga het zowiezo beter volgen. En inderdaad heb ook gemerkt dat de meeste partijen zich niet volledig aan hun standpunten houden.
Tevens wat ik ook raar vind is waarom er zoveel partijen in Nederland zijn... Ik hoor dat niet terugkomen op het nieuws in het buitenland (m.u.v. Belgie en zijn formatieproblematiek). Is het niet logisch dat; hoe meer smaken er zijn, hoe meer complex en ellendiger het wordt om een juist plan voor het land neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Squishie schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:53:
Tevens wat ik ook raar vind is waarom er zoveel partijen in Nederland zijn... Ik hoor dat niet terugkomen op het nieuws in het buitenland (m.u.v. Belgie en zijn formatieproblematiek). Is het niet logisch dat; hoe meer smaken er zijn, hoe meer complex en ellendiger het wordt om een juist plan voor het land neer te leggen.
Het grote aantal partijen is een gevolg van de pluriformiteit, en is op zich niet slecht als de partijen maar positief willen onderhandelen. Echter, momenteel is de onderhandelingstoon vaker negatief, mede door het gepolariseerde politieke klimaat.

Het gaat zoals altijd om de balans. In de VS zijn er maar 2 partijen, en dat werkt zeker niet (keuze tussen slecht en slecht). In het VK heb je keuze uit 2.5 partij (Conservatief/Labour en halve partij LibDem), en dat geeft ook problemen.

Het Nederlandse gebruik om coalities nodig te hebben, heeft voordelen (en nadelen). Voordeel is dat in coalities, partijen vaak de meer ideologische onzin moeten opgeven in de compromissen, en elke partij heeft van dat soort ideologische onzin. Dan hou je de meer "redelijke" delen van het programma over. Nadeel is als er te veel versnippering optreed, en de onderhandelingen lang kunnen duren en mede afhankelijk zijn van de poppetjes.

Aangaande stemadvies: hou bij je keuzen rekening met de vroegere prestaties van een partij, en wat voor mensen er op de lijst staan. Jonge populistische partijen trekken vaak opportunisten aan die bij andere partijen niet aan de bak zouden komen, doordat er al een structuur staat die dergelijke figuren uitfiltert.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gambieter: voorheen vond ik dat het systeem in de UK achter liep bij dat van Nederland. Inmiddels heb ik mijn mening daarover wel een beetje moeten bijstellen. Ik vind het nog steeds vreemd dat een partij als de LibDems 23% van de stemmen haalt, maar slechts 9% van de zetels heeft in het lagerhuis. Echter, het Nederlandse systeem van evenredige vertegenwoordiging lijkt de laatste 10 jaar ook niet heel stabiel te zijn. Ik vind het schokkend dat er met de huidige polls rekening gehouden moet worden met een coalitie van 4 partijen. Volgens mij moet dat beter kunnen en is een coalitie van 2 (maximaal 3) partijen veel stabieler en sneller te formeren. Wellicht moet Nederland eens nadenken om het politieke systeem te herzien. Het continu vallen van een kabinet lijkt mij niet in het landsbelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:07:
@gambieter: voorheen vond ik dat het systeem in de UK achter liep bij dat van Nederland. Inmiddels heb ik mijn mening daarover wel een beetje moeten bijstellen. Ik vind het nog steeds vreemd dat een partij als de LibDems 23% van de stemmen haalt, maar slechts 9% van de zetels heeft in het lagerhuis.
Dat is een gevolg van het "first past the post" systeem, dwz een districtensysteem. Het betekent dat de stemmen van de mensen die niet op de winnende kandidaat/partij stemden, weggegooid worden.

Maar er zijn twee verschillen: geen proportionele representatie, en een paar grote partijen die als eenpartij regering willen optreden. Als je dan kijkt naar een CDA afgelopen verkiezingen, dan zie je dat de rechtervleugel de partij ging overheersen en zo het geluid van de partij bepaald, en daarmee dus ook het regeringsbeleid als ze aan de macht komen.
Echter, het Nederlandse systeem van evenredige vertegenwoordiging lijkt de laatste 10 jaar ook niet heel stabiel te zijn. Ik vind het schokkend dat er met de huidige polls rekening gehouden moet worden met een coalitie van 4 partijen. Volgens mij moet dat beter kunnen en is een coalitie van 2 (maximaal 3) partijen veel stabieler en sneller te formeren. Wellicht moet Nederland eens nadenken om het politieke systeem te herzien. Het continu vallen van een kabinet lijkt mij niet in het landsbelang.
Ik denk niet dat het systeem proportionele representatie het probleem is, maar meer de politieke partijen/politici en de kiezers ;) . Op zich zou ik wel wat zien in een kiesdrempel, om zo de versplintering wat tegen te gaan, en kleine partijtjes te dwingen om wat meer open te staan voor samenwerking. En de kiezer moet wat minder op de waan van de dag en de poppetjes stemmen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:01
Alleen op poppetjes stemmen vind ik sowieso niks. Ik snap het idee ervan (voorkeursstemmen), maar maak het in ieder geval zo dat je daarnaast ook op een partij stemt. Poppetjes vind ik niet thuishoren in onze politiek. Maak het maar wat abstracter door PvdA vs VVD te doen ipv Samsom vs Rutte.

Desnoods een soort keuzemenu: Op welke partij wilt u stemmen? Welk lid van de gekozen partij heeft uw voorkeur (met optie geen voorkeur)?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Squishie schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:53:
In Nederland zijn er inderdaad veel kleine partijen, in andere landen zijn er vaak minder. Dat heeft te maken met het kiessysteem. Sowieso is het in republieken zo dat er maar één president kan zijn van één partij en dat heeft al een concentrerende invloed.

Persoonlijk vind ik het wel wat hebben, zoveel partijen. Want hoe kan je nou de meningen van alle inwoners samenvatten in de programma's van 2 of 3 partijen? :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:11:

Aan de ene kant is een 4 partijen kabinet bizar, aan de andere kant heb je in het VK hetzelfde, alleen daar wordt alles onder 3 partijen verdeeld. Hier spreken wij over het linker en rechter flank bij het CDA of het enorme verschillen zijn maar in het VK of de VS zijn de linker en rechter flanken gigantisch groot.

Als we in Nederland naar 3 partijen zou gaan dan zou je SP, PvdA, PvdD en een gedeelte van GL in 1 partij gaan, dan zou je VVD, D66 en de rest van GL in 1 partij gaan en dan de christelijke partijen in 1. Een partij als de PVV zou geen kans hebben omdat daar mensen stemmen op de partij die moet regeren, niet welke ze het best vinden.
In de UK zijn er wel meer partijen hoor. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: House of Commons of the United Kingdom voor de huidige verdeling. Zoals gambieter het hieronder stelt is dat het gevolg van first past the post systeem. Ik ben dus niet zozeer van mening dat het aantal partijen verminderd zou moeten worden, maar wellicht is het wel tijd om over te stappen naar een systeem dat wat minder snel de waan van de dag volgt.
gambieter schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:34:

Maar er zijn twee verschillen: geen proportionele representatie, en een paar grote partijen die als eenpartij regering willen optreden. Als je dan kijkt naar een CDA afgelopen verkiezingen, dan zie je dat de rechtervleugel de partij ging overheersen en zo het geluid van de partij bepaald, en daarmee dus ook het regeringsbeleid als ze aan de macht komen.
Het gaat er mij niet zozeer om of een partij zich linksom of rechtsom profileert en ook niet welk deel van de partij de huidige mening domineert. Het gaat mij erom dat er momenteel heel moeizaam een regering kan worden gevormd door een grote verdeeldheid onder de Nederlandse kiezer en de regelmatige opkomst/afgang van populistische partijen die een grote deuk in de bestaande verhoudingen weten te slaan. Het is geenszins mijn bedoeling om vast te houden aan oude huisje, noch om nieuwe partijen te weren, maar het gaat mij om het landsbelang. Ik wil graag een stabiele en betrouwbare overheid.
Ik denk niet dat het systeem proportionele representatie het probleem is, maar meer de politieke partijen/politici en de kiezers ;) . Op zich zou ik wel wat zien in een kiesdrempel, om zo de versplintering wat tegen te gaan, en kleine partijtjes te dwingen om wat meer open te staan voor samenwerking. En de kiezer moet wat minder op de waan van de dag en de poppetjes stemmen.
Ik denk dat we moeten accepteren dat de kiezer momenteel wat meer opportuun stemt, sneller informatie door krijgt en dat politici goed voor de camera moeten zijn. We hoeven wat mij betreft niet vast te houden aan een oud systeem, maar ik ben bang dat de kiezer van de toekomst alleen nog maar individueler wordt en nog minder loyaal is aan een bepaalde partij is. Ik denk dat we Nederland een beetje moeten beschermen tegen teveel versplintering (wat daarvan het gevolg kan zijn) om zodoende de welvaart van Nederland te waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Volgens mij moet dat beter kunnen en is een coalitie van 2 (maximaal 3) partijen veel stabieler en sneller te formeren. Wellicht moet Nederland eens nadenken om het politieke systeem te herzien. Het continu vallen van een kabinet lijkt mij niet in het landsbelang.
Het politieke systeem qua partijen en evenredige vertegenwoordiging is zeker niet de oorzaak van de instabiliteit. De instabiliteit is een veel fundamenteler probleem dat rechtstreeks raakt aan hoe het hele politieke spectrum (politiek/media/stakeholders in de maatschappij) zich is gaan gedragen na de opkomst van de 'nieuwe politiek' in 2001.

De problemen van toen zijn nog steeds niet opgelost, maar feitelijk misbruikt voor het spel om de macht. Met name voor CDA en VVD heeft die strategie zeker geen windeieren gelegd.
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:59:
Vind je? Ik denk dat het CDA graag terug wil naar >40 zetels van voorheen ;)
Onder Balkenende ging het ze zeker voor de wind :) Maar het CDA rebound wel weer, daar is de partij te slim voor.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 02:21 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind je? Ik denk dat het CDA graag terug wil naar >40 zetels van voorheen ;) Ik denk ook dat het oude politieke systeem niet meer bestaat noch zal terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:46:
In de UK zijn er wel meer partijen hoor. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: House of Commons of the United Kingdom voor de huidige verdeling. Zoals gambieter het hieronder stelt is dat het gevolg van first past the post systeem. Ik ben dus niet zozeer van mening dat het aantal partijen verminderd zou moeten worden, maar wellicht is het wel tijd om over te stappen naar een systeem dat wat minder snel de waan van de dag volgt.
Klopt, je hebt ook de Greens, Noord-Ierse, Welsh, Schotse partijen, de UKIP en de xenofobische nationalisten van de BNP, en nu ook aartsopportunist Gallaway (Respect, muhahaha). Maar in de praktijk zijn het er 2.5 ;)
maar het gaat mij om het landsbelang. Ik wil graag een stabiele en betrouwbare overheid.
Zoals altijd met wensen: van de 3, selecteer er 2 ;) . Landsbelang is echter een moeizaam begrip; de VVD-aanpak is imo niet in het landsbelang, maar alleen in het belang van hun achterban. En dat gaat ook op voor de SP, SGP, CDA, GL etc, alle partijen, alleen de mate waarin men die achterban beschermd (en hoe stabiel en identificeerbaar die achteban is), dat verschilt per partij.
Ik denk dat we moeten accepteren dat de kiezer momenteel wat meer opportuun stemt, sneller informatie door krijgt en dat politici goed voor de camera moeten zijn. We hoeven wat mij betreft niet vast te houden aan een oud systeem, maar ik ben bang dat de kiezer van de toekomst alleen nog maar individueler wordt en nog minder loyaal is aan een bepaalde partij is. Ik denk dat we Nederland een beetje moeten beschermen tegen teveel versplintering (wat daarvan het gevolg kan zijn) om zodoende de welvaart van Nederland te waarborgen.
Daar zou een kiesdrempel wel kunnen werken. Dat zou versplintering als CU/SGP, PvdD, Ouderenpartij etc voorkomen, en die partijen ook dwingen wat meer aansluiting te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:43:
[...]

Het grote aantal partijen is een gevolg van de pluriformiteit, en is op zich niet slecht als de partijen maar positief willen onderhandelen. Echter, momenteel is de onderhandelingstoon vaker negatief, mede door het gepolariseerde politieke klimaat.

Het gaat zoals altijd om de balans. In de VS zijn er maar 2 partijen, en dat werkt zeker niet (keuze tussen slecht en slecht). In het VK heb je keuze uit 2.5 partij (Conservatief/Labour en halve partij LibDem), en dat geeft ook problemen.

Het Nederlandse gebruik om coalities nodig te hebben, heeft voordelen (en nadelen). Voordeel is dat in coalities, partijen vaak de meer ideologische onzin moeten opgeven in de compromissen, en elke partij heeft van dat soort ideologische onzin. Dan hou je de meer "redelijke" delen van het programma over. Nadeel is als er te veel versnippering optreed, en de onderhandelingen lang kunnen duren en mede afhankelijk zijn van de poppetjes.

Aangaande stemadvies: hou bij je keuzen rekening met de vroegere prestaties van een partij, en wat voor mensen er op de lijst staan. Jonge populistische partijen trekken vaak opportunisten aan die bij andere partijen niet aan de bak zouden komen, doordat er al een structuur staat die dergelijke figuren uitfiltert.
thx voor de reactie :P!

Iemand toevallig nog ergens een linkje naar het nieuwe bezuinigingsakkoord dat ze ontwikkeld hebben (desnoods samengevat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 21:55

nXXt

Carpe omnia

Hier staat het :)

Kabinet stuurt begrotingspakket naar Brussel

Een deel van de bezuinigingen (o.a. zorg) moet nog concreet ingevuld worden, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

defiant schreef op zondag 29 april 2012 @ 17:08:

Het gros van de partijen zou bijvoorbeeld met de media afspraken kunnen maken om de politiek inhoudelijk te benaderen in plaats van het huidige populisme, waarmee je (imho) er voor zorgt dat kiezers een betere keuze kunnen maken, wat op zichzelf weer gunstig is voor de stabiliteit van coalities.
Of slimmer worden in het verkopen van belangrijke boodschappen. Wat we deze week gezien hebben is dat partijen 'over hun eigen schaduw zijn gestapt' en duidelijke keuzes hebben gemaakt. Goed, dit soort keuzes kun je niet heel vaak maken in de politiek, maar het geeft wel heel duidelijk aan waar een partij voor staat. Wellicht dat politieke partijen zelf vaker de relevantie van maatregelen moeten uitleggen.

Voor een overzicht van de maatregelen:
http://www.nu.nl/kabinets...punten-crisisakkoord.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Tja, je zou kunnen zeggen dat de kloof tussen burgers en politiek verkleind is en dat dat een goede zaak is, maar aan de andere kant gaat dit wel bijna hand in hand met populistische oneliners en wazige concepten als Henk & Ingrid, postbode Martin en weet ik wie meer.

Ik weet nu niet of we zo krampachtig moeten doen over het feit dat de gemiddelde stemmer de grotere problemen niet begrijpt en dat politici dus 'de taal van het volk' moeten spreken. In een ideaal geval zou iedereen de problemen begrijpen en deze kennis gebruiken om een keuze te maken, maar het feit is nu eenmaal dat een deel van de bevolking niet over de kennis en kunde beschikt om alle problemen effectief te doorgronden en dat een deel niet de tijd of de interesse heeft om zich er in te verdiepen.

Helaas betekent dit ook weer dat politici weg kunnen komen met loze oneliners en lege beloften. Los daarvan zie ik liever een politicus een goed verhaal houden met degelijke argumenten, frisse stijlfiguren en een algemeen hoog niveau van retoriek en eloquentie, dan een politicus die misschien een groot deel van Nederland meer aanspreekt, maar zich bedient van holle retoriek met uitgekauwde metaforen en catchphrases als 'over je schaduw heen springen'.

Maar goed, dat zal door sommigen ook weer bestempeld worden als snobisme :+

[ Voor 19% gewijzigd door nXXt op 29-04-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dat is inderdaad het grote nadeel van een democratie, nXXt... Het volk heeft geen verstand van politiek - daar hebben we immers politici voor. Politici moeten regelmatig beslissingen kunnen maken die in het belang van het land zijn maar die voor individuele burgers nadelig zijn. De individuele burger zal daar uiteraard tegen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Vroeger, was er juist geen sprake van onderbuik gevoelens maar was de keuze van een partij vaak gelegen in de historisch gegroeide achtergrond van de kiezer.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
nXXt schreef op zondag 29 april 2012 @ 18:42:
Hier staat het :)

Kabinet stuurt begrotingspakket naar Brussel

Een deel van de bezuinigingen (o.a. zorg) moet nog concreet ingevuld worden, overigens.
thx voor de link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit topic is dus een afsplitsing van Catshuisoverleg mislukt en kabinet-Rutte gevallen; mocht ik een post gemist hebben, DM me dan even. Ook kan het zijn dat er een enkele post tussen zit die op meer reageert dan alleen wat in deze discussie hoort, dat was helaas niet te vermijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
Twijfelen? D66 stemmen, altijd winnen

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@MrAngry: kun je dat wat verder uitwerken? Niet dat ik het met je oneens bent, maar voor de TS en anderen kan het heel verhelderend zijn waarom je dit stemadvies geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
Simpel, omdat iedereen met enige ideologische inslag (behalve dan mensen die uitgesprroken progessief zijn) op een andere partij stemt. Dat bedoel ik overigens niet negatief, ik ben uitgesproken progressief, maar als je simpelweg niet weet wat je moet stemmen dan zegt de pure kansberekening dat je bij d66 goed zit omdat je anders wel wist wat je moest stemmen :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Grappig die OP. Laatste keer dat ik die stemwijzer deed, kwam daar ook PVV uitrollen. Amme dooie dood niet dat ik daar op ga stemmen. De hardheid van Wilders, zoals ie het weet te brengen vind ik dan wel goed. Het met de vuist op tafel slaan, en even de aandacht trekken. De rest komt redelijk soft over.

Maar ook die stemwijzers vertrouw ik niet helemaal. Er worden wat hoofdvragen gesteld op basis van punten waar een aantal partijen het op oneens zijn. Maar dat is allemaal zonder inhoud.

Bijvoorbeeld: Meer blauw op straat. Ben ik helemaal voor. Maar een plan kan nog zo goed klinken, het zal de uitvoering zijn die het moet waarmaken. En juist die uitvoering vind ik een doorslaggevend punt. En dat kom je daar niet tegen op zulke sites.

En als ik wel eens een debat volg, of de berichten samengevat lees in het nieuws, dan hebbe alle partijen goede en slechte punten (in mijn optiek dan).

Kijk ik naar de afgelopen verkiezingen. En dan even naar die 130km/uur. Prima, al wordt het 140, het boeit mij vrij weinig. Maar als dat veel geld kost omdat te realiseren, dan zie ik liever die investering naar nuttigere zaken gaan als zorg en onderwijs bijvoorbeeld.

En zo zijn er meer dingen hoor waarvan ik zeg: Jongens, kan dat geld niet beter besteed worden, met een groter algemeen nut.

Ik zal zo'n site wel weer gebruiken, en dan zal ik mij toch eens gaan verdiepen in de partijprogrammas van de top3 die daar uitrolt.

* RaZ zweeft nog even verder :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-09 08:48

Benjamin-

CrazyGunner#2385

MrAngry schreef op maandag 30 april 2012 @ 02:56:
Simpel, omdat iedereen met enige ideologische inslag (behalve dan mensen die uitgesprroken progessief zijn) op een andere partij stemt. Dat bedoel ik overigens niet negatief, ik ben uitgesproken progressief, maar als je simpelweg niet weet wat je moet stemmen dan zegt de pure kansberekening dat je bij d66 goed zit omdat je anders wel wist wat je moest stemmen :)
Gezien dat partijen als VVD en SP een stuk hoger staan in de peilingen, dan is de pure kansberekening logischer dat je bij 1 van die 2 zit...

D66 is gewoon een liberale partij, ieder voor zichzelf, meer eigen bijdrage in de zorg, studiefinanciering is een lening, huren omhoog, HRA naar beneden, meer macht naar Europa, ontslagrecht versoepelen, AOW zeer snel omhoog enz.
Ze zijn gewoon heel duidelijk liberaal. Of je dit positief vindt moet ieder natuurlijk voor zichzelf uitmaken.

Pechtold probeert mensen vaak wijs te maken dat je bij hem in het midden goed zit maar dat is maar net hoe je het midden ziet, de ChristenUnie zit ook in het midden maar de verschillen zijn op veel punten gigantisch.
Ik vind D66 dan ook steeds meer naar de oude plek van de VVD schuiven, leuke partij als alles goed op orde is maar als je het niet breed hebt, misschien wat gezondheidsproblemen en kinderen die willen gaan studeren, dan wordt je bij D66 keihard gepakt. D66 is dan ook echt een partij voor zowel financieel als lichamelijk gezonde mensen.

Als je nog niet weet wat je gaat stemmen, moet je eerst kijken of je een ik of wij persoon bent. Wil je wat meer inleveren zodat je voor andere zorgt via de overheid, of wil je minder inleveren en leg je de verantwoordelijk bij mensen zelf neer. Het eerste kost ons veel geld, het tweede heeft het risico dat mensen buiten de boot vallen.
Ik weet dat dit een beetje simplistisch is maar dat is wel de essentie van het verhaal.
Daarbij gaat natuurlijk de ene partij verder dan de ander, de SP steekt meer geld in het wij dan de PvdA en de VVD neemt grotere risico's dat mensen buiten de boot vallen dan D66 of Groenlinks.

[ Voor 17% gewijzigd door Benjamin- op 30-04-2012 10:25 ]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 10:19:
[...]

Gezien dat partijen als VVD en SP een stuk hoger staan in de peilingen, dan is de pure kansberekening logischer dat je bij 1 van die 2 zit...

D66 is gewoon een liberale partij, ieder voor zichzelf, meer eigen bijdrage in de zorg, studiefinanciering is een lening, huren omhoog, HRA naar beneden, meer macht naar Europa, ontslagrecht versoepelen, AOW zeer snel omhoog enz.
Ze zijn gewoon heel duidelijk liberaal. Of je dit positief vindt moet ieder natuurlijk voor zichzelf uitmaken.

Pechtold probeert mensen vaak wijs te maken dat je bij hem in het midden goed zit maar dat is maar net hoe je het midden ziet, de ChristenUnie zit ook in het midden maar de verschillen zijn op veel punten gigantisch.
Ik vind D66 dan ook steeds meer naar de oude plek van de VVD schuiven, leuke partij als alles goed op orde is maar als je het niet breed hebt, misschien wat gezondheidsproblemen en kinderen die willen gaan studeren, dan wordt je bij D66 keihard gepakt. D66 is dan ook echt een partij voor zowel financieel als lichamelijk gezonde mensen.

Als je nog niet weet wat je gaat stemmen, moet je eerst kijken of je een ik of wij persoon bent. Wil je wat meer inleveren zodat je voor andere zorgt via de overheid, of wil je minder inleveren en leg je de verantwoordelijk bij mensen zelf neer. Het eerste kost ons veel geld, het tweede heeft het risico dat mensen buiten de boot vallen.
Ik weet dat dit een beetje simplistisch is maar dat is wel de essentie van het verhaal.
Daarbij gaat natuurlijk de ene partij verder dan de ander, de SP steekt meer geld in het wij dan de PvdA en de VVD neemt grotere risico's dat mensen buiten de boot vallen dan D66 of Groenlinks.
Zullen we dit soort BS stemadviezen gewoon voor ons zelf houden of moet ik nu ook maar even een bak stront over de SP uitgooien? Kan hoor, er lopen genoeg zieke zielen(o.a. Harry intifada van Bommel) rond bij die partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Benjamin-: zullen we de verkiezingspropaganda overlaten aan de politieke partijen? Wat je nu schetst zijn karikaturen die de TS zeker niet gaan helpen. Een neutralere post of links naar neutralere bronnen zou je verhaal helpen :)

@Miki: iets minder scherp svp. Weerleg inhoudelijk, de opmerking over Van Bommel is nogal flamerig en zet een verkeerde toon :)

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Propaganda? Ik heb net wat van de belangrijkste punten van D66 genoemd, dit zijn punten die Pechtold zelf voorop zet. Verder is het aan de persoon zelf om deze als negatief of positief te ervaren.
Verder kan je niet ontkennen dat het verschil tussen socialisme en liberalisme klopt, ik kan er moeilijk iets anders van maken, ik verzin de termen niet.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Liberalisme wegzetten als 'ieder voor zich' en 'genaaid worden als het slechter gaat of je kinderen hebt die gaan studeren' gaat echt veel te kort door de bocht. Dat is van een vergelijkbaar niveau als socialisme classificeren als 'we gaan succesvolle mensen eens lekker heel hard belasten om zo de armen gratis geld te geven, dat is namelijk eerlijk'.

Wel is het zo dat de liberale stroming meer de nadruk legt op het individu, dus een zwaarder beroep op de eigen verantwoordelijkheid om iets aan de eigen situatie te doen, terwijl de socialistische stroming meer de nadruk legt op de maatschappij of de staat. Liberalen noemen die laatste insteek misschien te bemoeizuchtig, terwijl socialisten misschien vinden dat de liberale insteek mensen te veel aan hun lot overlaat.

Het is echter onzin om te zeggen dat het bij liberalen ieder voor zich is: veel liberalen (waaronder ik) zijn voorstander van een adequaat sociaal vangnet, juist omdat je voor het beroep op de eigen verantwoordelijkheid zo veel als redelijkerwijs mogelijk gelijkwaardige kansen moet creëren. Helaas zijn er dan alsnog mensen die de eigen verantwoordelijkheid niet nemen, sommigen uit onwil, maar voor sommigen ook uit onmacht. Er zijn mensen voor wie de complexiteit van het alledaagse leven, van het bijhouden van de eigen financiën tot het kijken naar welke toeslagen en kwijtscheldingen mogelijk zijn, erg lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik heb het woord genaaid worden niet gebruikt hoor. Niet woorden in mijn mond leggen aub.

Het plaatje die ik schetste klopt 100%, de eigen bijdrage en uitkleding van het zorgpakket zijn dingen van D66, ook de stufi veranderen in een leenstelsel is een punt van D66. Dit zijn punten die D66 baseert op het liberalisme.
Het ieder voor zichzelf is maar net hoever je het uitwerkt, het verschil tussen Groenlinks en VVD is erg groot terwijl ze allebei liberaal zijn. Hetzelfde is met het socialisme, hoever ga je?

Daarom zei ik ook, vanuit welk punt zie je de samenleving, je kan dan ook niet ontkennen dat wat ik zei klopt. Hoe verder je naar het ik gevoel ga (bijvoorbeeld VVD), hoe meer mensen buiten de boot vallen (denk bijvoorbeeld aan de mensen in de sociale werkplaatsen). Hoe meer je naar het wij gevoel gaan, hoe duurder het wordt.
Dan is het een kwestie, welke uitwerking wil je daarvan, hoever wil je gaan maar ook wat voor regels zitten daar aan vast.

Dat mensen het ik gevoel bij het liberalisme als negatief willen zien, is toch echt hun eigen gevoel.
liberalisme
li - be - ra` lis - me («Frans) het -woord stelsel van denkbeelden omtrent mens en maatschappij, waarbij de nadruk ligt op individuele vrijheid, recht op economisch initiatief en particulier eigendom, terwijl de staatsmacht zoveel mogelijk beperkt dient te blijven

liberalisme
Politieke Stroming die ontstond in de tweede helft van de negentiende eeuw, als ondersteuning van het idee van de vrijheid van iedere individuele burger, en die ook functioneerde als onderbouwing en rechtvaardiging van de kapitalistische productiewijze.

liberalisme
Uitleg: politiek-filosofische stroming, die in de gezondheidszorg en sociale zekerheid de eigen verantwoordelijkheid van het individu benadrukt, tot uitdrukking komend in bijvoorbeeld eigen bijdragen, invoering van concurrentie, vrijheid van contracteren en van marktwerking
NB: ook neoliberalism...
http://www.encyclo.nl/begrip/liberalisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 11:44:
Ik heb het woord genaaid worden niet gebruikt hoor. Niet woorden in mijn mond leggen aub.
Mijn excuses, je gebruikte het woord 'gepakt'. Mijn karakterisering van het sentiment leek me echter wel correct.
Het plaatje die ik schetste klopt 100%, de eigen bijdrage en uitkleding van het zorgpakket zijn dingen van D66, ook de stufi veranderen in een leenstelsel is een punt van D66. Dit zijn punten die D66 baseert op het liberalisme.
Het ieder voor zichzelf is maar net hoever je het uitwerkt, het verschil tussen Groenlinks en VVD is erg groot terwijl ze allebei liberaal zijn. Hetzelfde is met het socialisme, hoever ga je?
D'66 is vooral met het sociaal leenstelsel gekomen als ombuiging, niet puur vanuit de liberale grondslag. Men wilde geld vrijmaken voor investeringen in het onderwijs in een tijd waarin investeren vrijwel uitgesloten is door de crisis. Op zich is er best wat voor te zeggen, zo'n sociale lening. Het is doorgaans behoorlijk goed terug te betalen en het is de meest voordelige lening die je ooit zult krijgen. Wel jammer is dat het kan leiden tot het kiezen van 'rendabele' studies, studies waarbij men dus sneller een hoog inkomen tegemoet kan zien. Dat is voor mij een reden om terughoudend te zijn ten aanzien van deze ombuiging.
Als we zo gaan beginnen ... kijk voor de grap eens wat er op diezelfde site over socialisme staat.

http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=socialisme
so - cia` lis - me [-sjaa-] («Frans) het -woord 1 politiek-economisch stelsel waarin de productiemiddelen niet in particuliere handen zijn en waarbij de opbrengsten van deze productiemiddelen zoveel mogelijk ten goede komen aan de gehele bevolking; 2 het streven dat is gericht op het verwezenlijken...

politiek-maatschappelijke stroming, ontstaan in de 19e eeuw. Het socialisme gaat uit van een sterk overheidsingrijpen om sociale en maatschappelijke problemen op te lossen en dan vooral problemen die ontstaan zijn door een oneerlijke verhouding tussen arm en rijk.

Politieke stroming die streeft naar gelijke mogelijkheden en rechten voor alle burgers. Alle productiemiddelen vormen gezamenlijk bezit.

is de maatschappijvisie dat de productiefactoren in principe eigendom zijn van het volk en ook door het volk beheerd moeten worden.

1 wijze van samenleving gericht op afschaffing van privé kapitaalbezit, socialisatie van de productiemiddelen en gemeenschappelijke voorziening in de behoeften van haar leden
2 [pol.] beweging die streeft naar een dergelijke maatschappij
socialisme, als term de samenvatting van al die vormen ...
Zoals je aangeeft zitten er nogal wat verschillen in uitvoering. 'Socialistisch' en 'liberaal' zijn gewoon zeer brede labels, alle soorten die daar onder vallen zijn te vatten onder de hoofdnoemer en het is lastig om te zeggen wie nu meer socialistisch of meer liberaal is binnen die noemers. Dit soort labeltjes is ook helemaal niet zo zinnig in een situatie waarin echte problemen aangepakt moeten worden en een politiek systeem waarin compromissen sluiten standaard is.

Nogmaals: het is onzin om te stellen dat het liberalisme op ideologische grond mensen buiten de boot wil laten vallen. Er zijn genoeg liberalen die een sociaal vangnet van cruciaal belang achten voor het liberale principe van eigen verantwoordelijkheid en eerlijkheid (Rawls o.a.).

[ Voor 20% gewijzigd door nXXt op 30-04-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Doorgaans goed terug kunnen betalen? Voor mijn studie is dat zo'n 40.000 euro, dit terwijl mijn salaris straks rond de 1400 euro bruto zit, zo'n 17.000 per jaar, tegen de tijd dat daar alles van af is en nog een beetje normaal bestaan, dan blijft er niet veel meer over.

Ja het begrip liberalisme is breed, mij hoor je ook niet zeggen dat dit niet zo is, wat ik wel zeg is dat je moet afvragen wat je meer trekt, dat betekent niet dat je niet bij een partij komt die ook liberaal is, maar je moet ergens beginnen, persoonlijk weet ik niet iets beters waar je kan beginnen.
Het probleem van kieswijzers enz is dat ik de essentie mis van een partij, ze vragen vaak dingen waar mensen weinig van weten en niet goed begrijpen van hoe en wat, uiteindelijk komt het vaak op het wij of ik gevoel uit en natuurlijk alles daar tussen.

Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat D66 allemaal ik is, maar het is wel een duidelijke liberale partij waarbij de ik een duidelijke rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 12:11:
Doorgaans goed terug kunnen betalen? Voor mijn studie is dat zo'n 40.000 euro, dit terwijl mijn salaris straks rond de 1400 euro bruto zit, zo'n 17.000 per jaar, tegen de tijd dat daar alles van af is en nog een beetje normaal bestaan, dan blijft er niet veel meer over.
Ik weet natuurlijk niet precies wat je opleidingstraject en carrière inhoudt en dat gaat me ook verder weinig aan, maar de situatie van 1400 bruto is bepaald niet de standaardsituatie voor hogeropgeleid werk. Daarnaast geldt nog altijd het principe dat je alleen terug hoeft te betalen als dit volgens de draagkrachtmeting kan en ben je na een vaste periode je schuld sowieso kwijt.

Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat €40.000 een schijntje is, maar voor het overgrote deel van de hogeropgeleiden is dit best te overzien over de lange periode waarover dit wordt uitgespreid.
Ja het begrip liberalisme is breed, mij hoor je ook niet zeggen dat dit niet zo is, wat ik wel zeg is dat je moet afvragen wat je meer trekt, dat betekent niet dat je niet bij een partij komt die ook liberaal is, maar je moet ergens beginnen, persoonlijk weet ik niet iets beters waar je kan beginnen.
Ik bestrijd ook niet het idee dat het zeer nuttig is om een keuze te maken voor de individualistischer ingestelde liberale stroming of de meer communautaire aanpak van de socialistische stroming, maar je trok nogal van leer tegen de liberale stroming. Je trok het principe van eigen verantwoordelijkheid duidelijk te ver door, waardoor het geheel voor mijn gevoel meer neerkwam op het framen van 'liberaal' als 'ikke, ikke, ikke'. Dat zat mij als liberaal, vooral juist als liberaal die voorstander is van een sociaal vangnet, totaal niet lekker, waardoor ik mij geroepen voelde dat beeld te nuanceren.
Het probleem van kieswijzers enz is dat ik de essentie mis van een partij, ze vragen vaak dingen waar mensen weinig van weten en niet goed begrijpen van hoe en wat, uiteindelijk komt het vaak op het wij of ik gevoel uit en natuurlijk alles daar tussen.
Dat is helemaal waar. Men vraagt naar een aantal zaken waar de partijen duidelijk verschillend over denken, waarna er een hapklare score uitgerold komt. Wat partijen in bredere zin willen voor de maatschappij kom je maar beperkt te weten.

[ Voor 4% gewijzigd door nXXt op 30-04-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Het echte ikke ikke ikke is natuurlijk kapitalisme, gelukkig kennen we dat hier (nog) niet. Al vind ik wel dat de VVD hier wel beetje bij beetje hier meer naar neigt, zij geven hierdoor D66 ook echt bestaansrecht, net zoals de PvdA door het schuiven de SP bestaansrecht geven.

Jij geeft zelf aan dat vangnet belangrijk te vinden, dan lijkt mij ook dat je sociaal liberaal bent.
Progressief liberalisme, links liberalisme, sociaalliberalisme, vrijzinnig links, vrijzinnig liberalisme of radicalisme is de variant binnen het liberalisme die ervan uitgaat dat de overheid een taak kan hebben in de bevordering van de vrijheid van de burgers. Anders dan het klassiek liberalisme staat het progressief liberalisme niet negatief tegenover overheidsoptreden. Met de term sociaalliberalisme wordt wel aangegeven dat in deze variant van het liberalisme sprake is van een synthese van sociaaldemocratisch gedachtegoed met liberalisme. Het progressief liberalisme gaat in tegenstelling tot socialistisch geïnspireerd gedachtegoed uit van het individu. Men is niet eenduidig in het aanduiden van deze stroming, zo worden de termen sociaalliberaal, vrijzinnig-democratisch, radicaal, links-liberaal en liberaal-democratisch door elkaar gebruikt.
Dan is je richting GL en de linkervleugel van D66 (door de opschuiving van VVD krijgt D66 toch een wat bredere groep mensen die lid worden)

Mijn opleiding zit in de welzijn (maatschappelijk zorg specifieke doelgroepen) en ik ga hierna maatschappelijk werk en dienstverlening doen (dit ga ik dan duaal doen), dus ja boven minimum voor die diploma's zal ik nooit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Het minimumloon is al 1450, dus ik weet niet wat voor een studie je doet, maar heel handig is het dan niet. Je krijgt 15 jaar om het terug te betalen. Er is ook een inkomenstoets wat je kan aflossen. Je stelt zaken wat zwarter voor dan ze zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 13:18:
Jij geeft zelf aan dat vangnet belangrijk te vinden, dan lijkt mij ook dat je sociaal liberaal bent.

Dan is je richting GL en de linkervleugel van D66 (door de opschuiving van VVD krijgt D66 toch een wat bredere groep mensen die lid worden).
Tja, zoals ik al aangaf is labeltjes plakken binnen de hoofdstromingen ten eerste vrij lastig en ten tweede niet direct enorm nuttig. Zoals in de door jou aangehaalde tekst al aangegeven staat is daarbij sociaal-liberaal een nog lastiger te bepalen label.

Ik zit niet zozeer in de hoek van GroenLinks, al waardeer ik hun doorgaans toch behoorlijk liberale inslag. D66 is een partij die ik zeer kan waarderen, maar normaliter zit ik in de liberale vleugel van de VVD. Ik ben iets rechtser dan D66. Zo ben ik meer pro-marktwerking, mits de sector daar geschikt voor is en ben ik iets kritischer ten aanzien van de EU.

Gezien de koers van de VVD de afgelopen tijd zal ik echter hoogstwaarschijnlijk D66 stemmen, aangezien die partij op dit moment dichter bij mijn idealen ligt en ik op die manier de VVD richting het midden wil doen bewegen. Ik was dan ook bepaald geen voorstander van de keuze voor de PVV, ik had liever een middenkabinet gezien. Mijn ideale kabinet (echter wel volstrekt onlogisch qua zetelaantal) zou dan ook VVD+D66+GL zijn :P En met VVD bedoel ik dan niet een VVD die vooral hamert op conservatieve punten als 'law & order'.

[ Voor 3% gewijzigd door nXXt op 30-04-2012 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Senor Sjon schreef op maandag 30 april 2012 @ 13:44:
Het minimumloon is al 1450, dus ik weet niet wat voor een studie je doet, maar heel handig is het dan niet. Je krijgt 15 jaar om het terug te betalen. Er is ook een inkomenstoets wat je kan aflossen. Je stelt zaken wat zwarter voor dan ze zijn.
1450 over hoeveel uur?

Voorlopig is er nog niets en is er helemaal niet duidelijk wat ze precies willen.
Van de D66 site:
D66 wil dat onderwijs voor iedereen toegankelijk is. Tegelijkertijd moet de kwaliteit van het onderwijs verbeterd worden en talent meer gestimuleerd. D66 wil op termijn de basisbeurs vervangen door een sociaal leenstelsel, onder voorwaarde dat de vrijgekomen gelden worden geïnvesteerd in verbetering van de kwaliteit van het hoger onderwijs.

Maatregelen waar D66 aan denkt zijn bijvoorbeeld meer docenten, talentprogramma's, masters en meer onderzoekerbanen. D66 stelt voor de terugbetalingstermijn van studieschulden te verlengen tot twintig jaar, waardoor afgestudeerden maandelijks minder hoeven terug te betalen.

Dat scheelt voor mensen die net beginnen met werken.
nXXt schreef op maandag 30 april 2012 @ 13:48:
[...]

Tja, zoals ik al aangaf is labeltjes plakken binnen de hoofdstromingen ten eerste vrij lastig en ten tweede niet direct enorm nuttig. Zoals in de door jou aangehaalde tekst al aangegeven staat is daarbij sociaal-liberaal een nog lastiger te bepalen label.

Ik zit niet zozeer in de hoek van GroenLinks, al waardeer ik hun doorgaans toch behoorlijk liberale inslag. D66 is een partij die ik zeer kan waarderen, maar normaliter zit ik in de liberale vleugel van de VVD. Ik ben iets rechtser dan D66. Zo ben ik meer pro-marktwerking, mits de sector daar geschikt voor is en ben ik iets kritischer ten aanzien van de EU.

Gezien de koers van de VVD de afgelopen tijd zal ik echter hoogstwaarschijnlijk D66 stemmen, aangezien die partij op dit moment dichter bij mijn idealen ligt en ik op die manier de VVD richting het midden wil doen bewegen. Ik was dan ook bepaald geen voorstander van de keuze voor de PVV, ik had liever een middenkabinet gezien. Mijn ideale kabinet (echter wel volstrekt onlogisch qua zetelaantal) zou dan ook VVD+D66+GL zijn :P En met VVD bedoel ik dan niet een VVD die vooral hamert op conservatieve punten als 'law & order'.
Ja precies, jij denkt echt aan de oude VVD waarbij het liberalisme nog echt sterk is. Dat is iets wat erg is afgenomen de afgelopen tijd en niet alleen door het akkoord met CDA, PVV en SGP, maar in het algemeen is het minder geworden.
Jammer want ik had toen met het GroenRechts echt wel hoop voor het liberale en toekomstbestendige VVD. Maarja.

In welke sectoren vind je marktwerking dan slecht? Want de VVD wilt dit gewoon overal, iets wat ik persoonlijk heel onverstandig vind.

[ Voor 0% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 17:55 . Reden: edit ongedaan gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Om nog even in te gaan op de vraag van de TS:
Squishie schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:36:
Echter heb ik afgelopen anderhalf jaar een ander beeld gekregen over politiek, (en dus ook over Wilders), maar zou geen flauw idee hebben waar ik op zou moeten gaan stemmen. Elke partij heeft zo z'n goede en slechte punten ben ik van mening. Dus hoe kan ik nu de juiste afweging maken?
Zoals al anderen al aangeven, is de basis van politiek voornamelijk hun stromingen/ideologie waaruit partijen dan hun standpunten destilleren. Wat je tegenwoordig echter ziet is dat de focus heel erg komt te liggen op de standpunten en niet op de achterliggende ideologie, terwijl juist de ideologie van een partij zo'n beetje de belangrijkste voorspeller is van het gedrag van een partij.

Ik volg de politiek nu al aardig lang en het zijn juist de standpunten tijdens verkiezingstijd die vaak een verkeerd beeld schetsen (dit komt imho met name door de opkomst van het populisme).

Mijn idee van een goed onderbouwde keuze komt denk ik op het volgende verhouding qua weging:
50% op basis van de ideologie van de partij.
40% op basis van het regeer/stemgedrag van de partij de afgelopen 4 a 8 jaar.
10% de standpunten van de partij in de huidige verkiezingsronde.

Bovenstaand verhouding komt ook door mijn houding dat je de politiek moet afrekenen op hun prestaties en niet op hun beloftes.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:17:
[...]
Ja precies, jij denkt echt aan de oude VVD waarbij het liberalisme nog echt sterk is. Dat is iets wat erg is afgenomen de afgelopen tijd en niet alleen door het akkoord met CDA, PVV en SGP, maar in het algemeen is het minder geworden.
Jammer want ik had toen met het Groenrechts echt wel hoop voor het liberale en toekomstbestendige VVD. Maarja.
Het is inderdaad niet een probleem dat pas sinds het gedoogakkoord speelt, maar al langer. De conservatieve vleugel is veel beter in het domineren van de agenda om de een of andere reden. Ik denk dat de kwestie-Verdonk daarin ook erg heeft meegespeeld: Rutte moest na de gewonnen lijsttrekkersverkiezing eigenlijk wel wat naar rechts toe, want velen hadden immers voor Verdonk gestemd.

Ik weiger om definitief naar D66 te vluchten :P Ik wil liever proberen om de VVD naar het midden te bewegen (wellicht naïef :+)
In welke sectoren vind je marktwerking dan slecht? Want de VVD wilt dit gewoon overal, iets wat ik persoonlijk heel onverstandig vind.
Om een voorbeeld te geven: op het hoofdrailnet (ongeveer de omvang van de intercitytrajecten) denk ik dat het, gezien de complexiteit van de dienstregeling, de gebruiksintensiteit en de enorme hoeveelheid investeringen, geruime tijd onmogelijk zal zijn om dit openbaar aan te besteden zonder enorm afbreuk te doen aan het serviceniveau door een lappendeken van vervoerders te creëren.

Een ander iets waar ik zeer terughoudend ben is de zorg. Ik geef eerlijk toe dat ik niet in staat ben om de volledige afweging te maken (iets wat politici vaker zouden moeten toegeven), maar ik kan me voorstellen dat marktwerking tussen zorgaanbieders slecht werkt. Er moet aan zo immens veel randvoorwaarden voldaan worden om de gezondheidszorg op peil te houden, dat ik me voor kan stellen dat marktwerking niet van de grond kan komen.

Marktwerking tussen verzekeraars acht ik aanzienlijk beter mogelijk: de marges van ziektekostenverzekeraars zijn erg laag en er wordt op prijs geconcurreerd. Het probleem is wel dat de stijgende zorgkosten zorgen voor problemen in de dekking, waardoor de eigen risico's omhoog moeten en/of het basispakket uitgekleed wordt. Vervolgens kiezen minder mensen voor een aanvullende verzekering om zo te kunnen besparen, waardoor je enkel de mensen overhoudt die meer gebruik maken van de aanvullende verzekering dan dat ze betalen: voor deze groep stijgt de premie voor de aanvullende verzekering dus, waardoor meer mensen uit de AV stappen.

Dit probleem is echter veel beperkter aanwezig als de zorgkosten beperkt stijgen. Dat is nu echter het probleem: hoe houden we de zorgkosten in de hand. Eerlijk gezegd kan ik daar geen oordeel over vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

defiant schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:19:

[...]

Zoals al anderen al aangeven, is de basis van politiek voornamelijk hun stromingen/ideologie waaruit partijen dan hun standpunten destilleren. Wat je tegenwoordig echter ziet is dat de focus heel erg komt te liggen op de standpunten en niet op de achterliggende ideologie, terwijl juist de ideologie van een partij zo'n beetje de belangrijkste voorspeller is van het gedrag van een partij.

Ik volg de politiek nu al aardig lang en het zijn juist de standpunten tijdens verkiezingstijd die vaak een verkeerd beeld schetsen (dit komt imho met name door de opkomst van het populisme).

Mijn idee van een goed onderbouwde keuze komt denk ik op het volgende verhouding qua weging:

Bovenstaand verhouding komt ook door mijn houding dat je de politiek moet afrekenen op hun prestaties en niet op hun beloftes.
Inderdaad. Op dat gebied gaat het lokaal beter, daar is betrouwbaarheid, inzicht enz veel belangrijker.
Een groot probleem is ook dat ze steeds meer in een regeerakkoord stoppen, ik weet dat Bas van der Vlies (oud SGP leider) met zijn aftreden vertelde hoe enorm de kamer was veranderd, van een punt waarbij een debat zin had, waar veel nog niet besloten was en kabinetten veel meer functioneer als uitvoerders voor in de plaats absolute machthebbers.

Wat er vorige week gebeurd is, is daar een duidelijk voorbeeld van, de oppositie kreeg niets voor elkaar, Wilders is weg en opeens is alles mogelijk. Zo extreem zou het niet moeten zijn en dit maakt het formeren ook zo enorm moeilijk, want ja als je alles wilt uitonderhandelt hebben, dan ben je wel even bezig.

Maarja ideologie van de partij, neem de VVD, ze konden paars plus realiseren, dit had zeer sterk geweest in hun liberale gedachtegoed, sterk in beleid naar Europa, had brede steun in beide kamers en in de samenleving gehad, maar voor in de plaats gingen ze voor het rechtse beleid, het liberale was dan ook zeer ver te zoeken. Naar mijn mening een enorm gemiste kans voor de VVD, ze hadden hiermee echt kunnen laten zien wie ze zijn. Naja dat hebben ze nu natuurlijk ook wel laten zien...
nXXt schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:31:
[...]

Het is inderdaad niet een probleem dat pas sinds het gedoogakkoord speelt, maar al langer. De conservatieve vleugel is veel beter in het domineren van de agenda om de een of andere reden. Ik denk dat de kwestie-Verdonk daarin ook erg heeft meegespeeld: Rutte moest na de gewonnen lijsttrekkersverkiezing eigenlijk wel wat naar rechts toe, want velen hadden immers voor Verdonk gestemd.

Ik weiger om definitief naar D66 te vluchten :P Ik wil liever proberen om de VVD naar het midden te bewegen (wellicht naïef :+)

[...]

Om een voorbeeld te geven: op het hoofdrailnet (ongeveer de omvang van de intercitytrajecten) denk ik dat het, gezien de complexiteit van de dienstregeling, de gebruiksintensiteit en de enorme hoeveelheid investeringen, geruime tijd onmogelijk zal zijn om dit openbaar aan te besteden zonder enorm afbreuk te doen aan het serviceniveau door een lappendeken van vervoerders te creëren.

Een ander iets waar ik zeer terughoudend ben is de zorg. Ik geef eerlijk toe dat ik niet in staat ben om de volledige afweging te maken (iets wat politici vaker zouden moeten toegeven), maar ik kan me voorstellen dat marktwerking tussen zorgaanbieders slecht werkt. Er moet aan zo immens veel randvoorwaarden voldaan worden om de gezondheidszorg op peil te houden, dat ik me voor kan stellen dat marktwerking niet van de grond kan komen.

Marktwerking tussen verzekeraars acht ik aanzienlijk beter mogelijk: de marges van ziektekostenverzekeraars zijn erg laag en er wordt op prijs geconcurreerd. Het probleem is wel dat de stijgende zorgkosten zorgen voor problemen in de dekking, waardoor de eigen risico's omhoog moeten en/of het basispakket uitgekleed wordt. Vervolgens kiezen minder mensen voor een aanvullende verzekering om zo te kunnen besparen, waardoor je enkel de mensen overhoudt die meer gebruik maken van de aanvullende verzekering dan dat ze betalen: voor deze groep stijgt de premie voor de aanvullende verzekering dus, waardoor meer mensen uit de AV stappen.

Dit probleem is echter veel beperkter aanwezig als de zorgkosten beperkt stijgen. Dat is nu echter het probleem: hoe houden we de zorgkosten in de hand. Eerlijk gezegd kan ik daar geen oordeel over vellen.
Daarna kon het opzicht nog wel, maar hij heeft veel kritiek gehad op GroenRechts, dat heeft hem denk ik een flinke klap naar rechts gegeven, hij deed dit toen echt met overtuiging ik vond het ook echt een mooi iets, maarja de achterban ging toch liever voor korte termijn winst.

Het is niet alleen zorgaanbieders, ook het feit dat de salarissen zo hoog oplopen. Wanneer je een thuiszorgbedrijf hoor zeggen dat ze mensen moeten ontslaan en ze gedeeltelijk als alfa hulp aannemen (geen arbeidsvoorwaarden), terwijl de directeur met 5+ ton per jaar thuiskomt, dan denk ik, hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Verder over hoe de zorgkosten in de hand blijven? Marktwerking eruit, maximumsalaris (balkenende norm), flink minder bureaucratie, kleinschaliger en dichter bij de mens (denk aan zorg in de wijk zelf).

[ Voor 0% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 17:55 . Reden: edit ongedaan gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
@nXXt ik had juist grote moeite met de VVD van Dijkstal e.d. Die was mij na 8 jaar paars iets teveel op de schoot van de PvdA gekropen.

@Benjamin. Loon is o.b.v. 40 uur/week. Zodra je in NL een opleiding hebt gevolgd, verdien je altijd boven het minimum. Plus je zal ook salarisstijgingen mee gaan maken. Je blijft niet eeuwig hetzelfde verdienen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12
MrAngry schreef op maandag 30 april 2012 @ 02:18:
Twijfelen? D66 stemmen, altijd winnen
Als een VVD-er D66 stemt omdat hij de VVD niet liberaal meer vindt snap ik dat. Maar voor de rest snap ik dit advies niet. Het is een advies om vooral niet na te denken over welke richting dit land op moet.

D66 of GL gaan namelijk niet bepalen welke coalitie we gaan krijgen. Of het nu Paarsplus of de Kunduz-variant is. Ze zullen uiteindelijk aanschuiven bij de coalitie die een grote VVD hen "oplegt".

Mijn advies zou zijn: bedenk welke coalities je wilt. Liefhebbers van de Kunduzcoaltie zitten dan goed bij D66, maar voor centrumlinks of zelfs Paarsplus is toch echt een grote PvdA nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 17:53 . Reden: Onterechte mbr ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

@Benjamin. Loon is o.b.v. 40 uur/week. Zodra je in NL een opleiding hebt gevolgd, verdien je altijd boven het minimum. Plus je zal ook salarisstijgingen mee gaan maken. Je blijft niet eeuwig hetzelfde verdienen.
In de welzijn zie je bijna alleen maar contracten voor 32/36. In de 4 jaar dat ik stage heb gelopen (moet nog 2 maandjes!) heb ik nog nooit iemand ontmoet die een contract ook had voor meer dan 32 uur.
gambieter schreef op maandag 30 april 2012 @ 17:05:
[mbr]@Benjamin- (maar ook preventief richting iedereen): wil je svp geen naamsverbasteringen als "Groenrechts" gebruiken, maar de normale namen/afkortingen gebruiken? Ze zijn niet grappig, en zijn vergelijkbaar met trolls als M$.[/]
Groenrechts was een plan waarmee Mark Rutte kwam. Ik heb hier toen een filmpje van gezien waarbij bedrijven die echt gericht waren op winst, toch voor groene oplossingen gingen. Rutte heeft dit snel laten vallen na veel kritiek van zijn achterban.
Dit is niet een verbastering, dit was de naam die de VVD zelf hieraan had gegeven.
http://nos.nl/video/13416...anceert-groen-rechts.html

EDIT: Geen probleem, begrijp waar de vergissing vandaan komt, het was dan ook een plan die snel gebombardeerd was door de VVD achterban. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Benjamin- op 30-04-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Benjamin-: dank voor de uitleg & excuus voor het misverstand, ik zal het terugzetten. Ik vermoed dat weinig mensen dit zich herinneren, om misverstanden te voorkomen is het verstandig om de context wat duidelijker te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gambieter schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:34:
[...]
Ik denk niet dat het systeem proportionele representatie het probleem is, maar meer de politieke partijen/politici en de kiezers ;) .
Ik weet niet of versplintering echt een probleem is. Diversiteit is net wat een meerpartijensysteem zo goed doet werken. Zonder groenen ga je geen groene accenten in een regeringsakkoord krijgen. Zonder rechtse rakkers geen inburgeringscursussen :P.
Op zich zou ik wel wat zien in een kiesdrempel, om zo de versplintering wat tegen te gaan, en kleine partijtjes te dwingen om wat meer open te staan voor samenwerking.
Het zijn vaak grotere partijen die voorstander zijn van zo'n kiesdrempel. Die speelt vaak in hun voordeel. Stemmen voor partijtjes die de kiesdrempel niet halen worden herverdeeld, dus dat zijn weer extra zetels voor grote partijen. Verhofstadt heeft dat hier in België ook doorgevoerd (wel, misschien was het gewoon de OpenVLD en niet Verhofstadt :P), en dat heeft niks opgeleverd.
En de kiezer moet wat minder op de waan van de dag en de poppetjes stemmen.
Het 'systeem' filtert die eendagsvliegen er zo weer uit. Als dat niet gebeurt dan imploderen dat soort partijen wel na een tijd door onbekwaam leiderschap (Lijst Pim Fortuyn, Lijst Dedecker in België). Daarnaast werkt die personencultus net zo hard bij grote als kleine partijen (al staat of valt het succes van een kleinere partij natuurlijk sneller met hun 'iconen'). Het zijn vaak de traditionele partijen die volk uit het bedrijfswezen lokken (of figuren die op een andere manier erg zichtbaar zijn).

Kleinere partijen hebben vaak een hefboomfunctie bij formaties, en maken het zo vaak makkelijker. Voor je meederheid heb je vaak een paar procentjes nodig, of net die twee zetels meer - een klein partijtje kan daarbij helpen, en in ruil wat van zijn agenda geïmplementeerd zien. Dat effect heb je bij een kiesdrempel veel minder. Erger nog: dat zorgt voor een zekere mate van impasse. In Vlaanderen heb je nu vier blokken - de nationalisten, de liberalen, de christendemocraten en de socialisten - die elkaar hier en daar wat stemmen afsnoepen. Maar een regering vormen gaat heus niet makkelijker, integendeel. Nu heb je drie grote partijen samen in een regenboogregering met een regeerakkoord dat vis noch vlees is (en centrum-rechts). Een diverser partijlandschap betekent ook dat je meer kiezers kan aanspreken; een de facto tweepartijensysteem (zoals de VS of de UK) is veel meer monocultuur.

Ik ben trouwens ook een groot voorstander van verplichte stemming, omdat die (zelfs met de bokkende proteststemmers) een stuk representatiever is voor wat de bevolking wil/denkt dan een vrije stemming - onderzoek heeft aangetoond dat het vooral de mensen zijn die beseffen dat hun stem kan tellen die vrijwillig zullen gaan stemmen, en dat is grotendeels de bovenkant van de samenleving (de liberalen). Dat zou alleen nog maar voor meer verrechtsing en afbouw van de welvaartsstaat zorgen. Het hoeft ook geen betoog wie er voorstander is van zo'n maatregel hier :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Echter, het Nederlandse systeem van evenredige vertegenwoordiging lijkt de laatste 10 jaar ook niet heel stabiel te zijn.
Ik denk dat dat nog best meevalt. Het is niet omdat de regering om de zoveel jaar valt dat het hele politieke systeem instabiel is :).
Ik vind het schokkend dat er met de huidige polls rekening gehouden moet worden met een coalitie van 4 partijen. Volgens mij moet dat beter kunnen en is een coalitie van 2 (maximaal 3) partijen veel stabieler en sneller te formeren. Wellicht moet Nederland eens nadenken om het politieke systeem te herzien. Het continu vallen van een kabinet lijkt mij niet in het landsbelang.
In Italië heeft Berlusconi het briljante idee gehad om de zetels disproportioneel te verdelen: de partij(en) die een meerderheid van de stemmen halen en samen een regering vormen krijgen zo'n 60% van de zetels in het parlement ook al hebben zij maar 51% van de stemmen verzameld. Zijn idee was dat dat een stabielere regering zou opleveren. Guess what.

Ik snap dat mensen stabiliteit willen maar de tijden van institutionele starheid - waar één partij op zichzelf een regering kon vormen, of partij A en B nooit met mekaar in bed zouden kruipen - zijn ondertussen toch wel voorbij... En gelukkig maar.
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:46:
Ik ben dus niet zozeer van mening dat het aantal partijen verminderd zou moeten worden, maar wellicht is het wel tijd om over te stappen naar een systeem dat wat minder snel de waan van de dag volgt.
Maar hoe ga je dat bepalen? Nu al is de kiesdrempel vaak gewoon een wapen voor de gevestigde partijen om kleinere, nieuwere bewegingen buiten de deur te houden. Als die niet voorbij de kiesdrempel raken dienen die (in België tenminste) zelf kapitaal te vinden om hun werking te ondersteunen. Niet iedereen is bereid om dat te doen, ook al geloof je er nog zo in.

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 30-04-2012 18:24 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Toch zie je nog wel dat bepaalde partijen niet met elkaar durven te samenwerken door hun eigen achterban. Met de laatste formatie waren zowel VVD als de PvdA niet bereid met elkaar samen te werken, de PvdA moest dan terug naar de kiezer, ja linkser kon het niet en de VVD met het verhaal, ja rechtser kon het niet.
In het geval van de VVD kon het wel rechtser, dus deden ze dat, dit ten koste van stabiliteit in zowel de coalitie als in Europa.

Het is best bizar dat het zo moet, ik geloof echt niet dat iedereen vriendjes moet zijn en dat alles goed is, maar partij politiek blijft toch een zeer grote rol spelen, groter dan het landsbelang bij verschilllende partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Borromini schreef op maandag 30 april 2012 @ 18:14:
Ik weet niet of versplintering echt een probleem is. Diversiteit is net wat een meerpartijensysteem zo goed doet werken. Zonder groenen ga je geen groene accenten in een regeringsakkoord krijgen. Zonder rechtse rakkers geen inburgeringscursussen :P.
Dat valt wel mee, ze moeten de "coalitie-onderhandelingen" echter van te voren voeren, binnen de eigen partij :) .
Het zijn vaak grotere partijen die voorstander zijn van zo'n kiesdrempel. Die speelt vaak in hun voordeel. Stemmen voor partijtjes die de kiesdrempel niet halen worden herverdeeld, dus dat zijn weer extra zetels voor grote partijen. Verhofstadt heeft dat hier in België ook doorgevoerd (wel, misschien was het gewoon de OpenVLD en niet Verhofstadt :P), en dat heeft niks opgeleverd.
Ik vind dat kleine partijen relatief weinig bijdragen, maar belangrijker is, ze maken dat het makkelijker is om een nieuwe partij op te richten dan om de problemen intern op te lossen. Ook zorgen ze ervoor dat ze de liever de verschillen accentueren dan de overeenkomsten. En juist de mogelijkheid dat een klein partijtje als de SGP onevenredig veel macht had kunnen hebben, is een teken dat het niet goed werkt. Als stem van de zijkant kunnen ze nuttig zijn, maar macht moet je ze niet geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Normaal hoor je daar ook nooit een meerderheid vandaan te halen, eigenlijk moet je als coalitie gewoon 85-90 zetels hebben, beetje draagvlak creeren.

Toch vind ik kleine partijen belangrijk, niet alleen om een ander geluid te laten horen maar ook om ze een kans te geven. De SP kwam ook met 2 in de kamer in 94, met een drempel hadden ze misschien nog steeds niet in de kamer gezeten, want ja, wil je groot worden, dan moet je in het nieuws zijn en kamerleden krijgen gewoon veel meer aandacht.

Tenzij je natuurlijk veel geld hebt en veel lawaai kan/wil maken. ;)

Uiteindelijk vind ik wel heel positief dat we echt wat te kiezen hebben, of je nu een dierenfreak bent, een eurofiel of een extreem conservatief christen die zijn/haar kinderen niet wil inenten, voor ieders wat. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Benjamin- op 30-04-2012 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gambieter schreef op maandag 30 april 2012 @ 18:28:
Ik vind dat kleine partijen relatief weinig bijdragen, maar belangrijker is, ze maken dat het makkelijker is om een nieuwe partij op te richten dan om de problemen intern op te lossen. Ook zorgen ze ervoor dat ze de liever de verschillen accentueren dan de overeenkomsten.
Ik denk dat dat eerder symptomatisch is voor onze huidige maatschappij. Die kent weinig conformeringsdruk, wat vroeger wel anders was. Individualisme (en personencultus) wordt niet alleen positiever bekeken maar ook gecultiveerd; net dat leidt tot partijtjes die eigenlijk op niks gebaseerd zijn buiten op het 'charisma' van de partijleider in kwestie. En die vindt elke keer wel genoeg politieke opportunisten die het risico wel willen nemen om in zijn zog op te klimmen.
En juist de mogelijkheid dat een klein partijtje als de SGP onevenredig veel macht had kunnen hebben, is een teken dat het niet goed werkt. Als stem van de zijkant kunnen ze nuttig zijn, maar macht moet je ze niet geven ;)
Elk systeem heeft zijn nadelen jammer genoeg, al ben ik het er volmondig mee eens dat zo'n partij niet teveel macht/aandacht moet krijgen :P. Die kleinere partijen zitten inderdaad vaak langs de buitenkant van het spectrum, zowel links als rechts. Langs de andere kant zijn veel van die huidige gevestigde partijen (zoals de groenen en socialisten) zijn net begonnen als 'extremen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Borromini schreef op maandag 30 april 2012 @ 18:14:
[...]
Ik ben trouwens ook een groot voorstander van verplichte stemming, omdat die (zelfs met de bokkende proteststemmers) een stuk representatiever is voor wat de bevolking wil/denkt dan een vrije stemming - onderzoek heeft aangetoond dat het vooral de mensen zijn die beseffen dat hun stem kan tellen die vrijwillig zullen gaan stemmen, en dat is grotendeels de bovenkant van de samenleving (de liberalen). Dat zou alleen nog maar voor meer verrechtsing en afbouw van de welvaartsstaat zorgen. Het hoeft ook geen betoog wie er voorstander is van zo'n maatregel hier :P.
Ik ben tegen een dergelijke maatregel, maar niet omdat het in het nadeel zou kunnen zijn van de liberale partijen. Vanuit een liberaal perspectief vind ik het nogal vreemd om opkomst of stemmen te verplichten. Wat mij betreft is een stem juist wat waard omdat mensen uit eigen beweging gebruik maken van een democratisch recht en niet simpelweg gedwongen worden.

Natuurlijk heb je in beide systemen ongeïnformeerde mensen die stemmen of mensen die vooral 'tegen links' of 'tegen rechts' stemmen, maar ik denk dat je door de verplichting een hele groep mensen naar de stembus haalt die verder weinig interesse hebben in de politiek en sneller op een partij zullen stemmen zonder de standpunten of achtergrond van de partij ook maar te kennen. De politiek wordt voor een aantal partijen dan nog meer een spelletje van schreeuwen en blèren om zo het nieuws te halen en 'de man op de straat' te bereiken.

Daarnaast kan ik ook maar moeilijk medelijden hebben met mensen die niet eens bereid zijn de moeite willen nemen om te stemmen. Als je een mening hebt over welke richting we met dit land op moeten en je bent kiesgerechtigd, dan staat het je geheel vrij om even naar die stembus te gaan om te jouw voorkeur te laten horen. Ik ben niet van het kamp 'als je niet stemt, mag je geen mening hebben over de politiek', maar als je de keuze maakt om niet te stemmen, kun je niet klagen geen politieke invloed te hebben. Je hebt je kans op politieke invloed gehad en je hebt blijkbaar niet gekozen om daar gebruik van te maken door ofwel zelf te stemmen ofwel per volmacht te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ben ik het volledig mee eens.

Wij hebben hier een systeem waarbij je bijna niets hoeft te doen om te stemmen, als mensen dan nog geen zin hebben dan moeten zij dat zelf weten.
Er zijn landen waar het een stuk moeilijker is om te stemmen, ze moeten zich registreren of de bereikbaarheid is enorm slecht. Dat is in Nederland allemaal niet het geval, mensen maken dus zelf de afweging of ze willen of niet. Dat is uiteindelijk hoe het hoort in een democratie.

Tevens zou ik het wel geweldig vinden als mensen echt onderzoek zouden doen en dat iedereen ging stemmen, ben benieuwd hoe het politiek landschap er dan uit zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 19:58:
Tevens zou ik het wel geweldig vinden als mensen echt onderzoek zouden doen en dat iedereen ging stemmen, ben benieuwd hoe het politiek landschap er dan uit zou zien.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de standpunten, maar ook om de betrouwbaarheid van de partij, en dat is een stuk moeilijker te beoordelen. Een partij die perfect past bij je standpunten maar die bekend staat om daar gemakkelijk vanaf te wijken, is toch geen goede keuze. Dat is ook gelijk een manco aan de stemwijzer.

Ik zie inderdaad niets in een stemgebod, maar niet stemmen betekent wel dat je eigenlijk niet zoveel recht van spreken meer hebt. Maar de politiek presteert dermate slecht, dat ik wel begrip heb voor de desillusie, niet voor de desinteresse.

* gambieter stemt vanuit het buitenland

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik zeg dan ook onderzoek doen, want inderdaad de betrouwbaarheid, daadkracht, professionaliteit enz zijn erg belangrijk. Hierin is het ook belangrijk om te weten wie de poppetjes zijn.
Neem bijvoorbeeld in 2006, Bos en Marijnissen konden elkaar niet luchten, Bos was best wel rechts voor de PvdA en zag de SP als 1 bonk gevaar, concurrentie die hij niet wilde. Marijnissen heeft natuurlijk altijd een bepaalde arrogantie gehad en met ze tweeen had de samenwerking moeizaam gegaan. Als je dan een paar jaar later kijkt en je zag dan Cohen en Roemer strijden voor gezamenlijke idealen, dan was dat opeens heel anders, beide stonden ze daar open naar elkaar.

Balkenende was geen teamspeler, Verhagen volgens mij ook niet, een persoon als de Jager juist weer wel. En zo heb je dat in alle partijen, diegene die de partij trekt bepaalt toch best veel en zeker ook of een kabinet uiteindelijk zal werken. Ik geloof daarom ook dat Rutte nooit de oorzaak zal zijn dat een kabinet valt. Natuurlijk kan er onderlinge verschillen zijn die te groot worden maar ik geloof niet dat de persoon Rutte het kabinet zal laten vallen.
Van Samsom vraag ik me dit persoonlijk wel af, hij raakt toch wel wat sneller opgewonden wat het niet makkelijker maakt en zeker de positie van Premier moet worden gevuld door iemand die kan binden. Op dat gebied denk ik ook dat de volgende premier weer Rutte is of Roemer, CDA gaat het nooit voor elkaar krijgen en Samsom is gewoon niet Premier materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nXXt schreef op maandag 30 april 2012 @ 19:26:
Ik ben tegen een dergelijke maatregel, maar niet omdat het in het nadeel zou kunnen zijn van de liberale partijen. Vanuit een liberaal perspectief vind ik het nogal vreemd om opkomst of stemmen te verplichten. Wat mij betreft is een stem juist wat waard omdat mensen uit eigen beweging gebruik maken van een democratisch recht en niet simpelweg gedwongen worden.
Ik begrijp goed dat je als liberaal niemand tot iets wil verplichten. Mijn argument is dat de representativiteit (die zo al erg beperkt is) in het gedrang komt. Doe es een dwarsdoorsnede van wat er in het parlement zit. Da's 90% advocaten of andere vrije beroepen, met hier en daar een weggeplukte tv-persoonlijkheid.
Natuurlijk heb je in beide systemen ongeïnformeerde mensen die stemmen of mensen die vooral 'tegen links' of 'tegen rechts' stemmen,
Integendeel. Onderzoek wijst ook uit dat het vooral de proteststemmers zijn (die vroeger in Vlaanderen en masse op het Vlaams Belang stemden, en nu naar de N-VA zijn verschoven) die het eerst hun stem zullen opgeven. Het politieke landschap zal dus eerder wat verlinksen (of terug opschuiven naar het centrum). Je gelooft toch geen moment dat extreem-linkse kiezers hun kans gaan laten schieten? Zij zijn door de band genomen hoger opgeleid dan de gemiddelde kiezer (en zeker in vergelijking met de gemiddelde rechtse kiezer).
maar ik denk dat je door de verplichting een hele groep mensen naar de stembus haalt die verder weinig interesse hebben in de politiek en sneller op een partij zullen stemmen zonder de standpunten of achtergrond van de partij ook maar te kennen.
Ook hier helt het weer over naar de andere kant. De politici hier in België doen nog altijd het rondje van de 'gemeenschap' en 'kopen' mensen hun stem over een biertje. Dat soort gedrag neemt alleen maar toe als je stemrecht invoert in plaats van stemrecht. Kijk naar de VS (het is een extreem voorbeeld, maar het blijft een democratie, naar vorm) waar kiezers actief geronseld worden. Of erger nog, waar potentiële (maar sociaal zwakkere) kiezers een rad voor de ogen wordt gedraaid om hun stem te neutraliseren.

Wat het gebrek aan achtergrondkennis betreft, dat gaat evenmin veranderen. Veel kiezers beslissen pas op het laatste moment voor wie ze kiezen, en 99% van de kiezers leest het partijprogramma nooit. Die kieswijzers mogen wat licht in de duisternis schijnen maar het is uiteindelijk ook maar een lapmiddel. Ik durf te wedden dat een kiezerspubliek in een stemrechtsituatie nauwelijks meer geïnformeerd is dan een kiezerspubliek in stemplichtsituatie.
De politiek wordt voor een aantal partijen dan nog meer een spelletje van schreeuwen en blèren om zo het nieuws te halen en 'de man op de straat' te bereiken.
Dat is het toch nu al voor Pim Fortuyn- en Wilders-types? Die roepen ook maar wat, al dan niet gefundeerd, en zijn een meester in het inspelen op onderbuikgevoelens.
Daarnaast kan ik ook maar moeilijk medelijden hebben met mensen die niet eens bereid zijn de moeite willen nemen om te stemmen. Als je een mening hebt over welke richting we met dit land op moeten en je bent kiesgerechtigd, dan staat het je geheel vrij om even naar die stembus te gaan om te jouw voorkeur te laten horen. Ik ben niet van het kamp 'als je niet stemt, mag je geen mening hebben over de politiek', maar als je de keuze maakt om niet te stemmen, kun je niet klagen geen politieke invloed te hebben.
Daar heb je gelijk in. Maar net zoals je schoolplicht hebt, is ook stemplicht iets dat je imho moet opleggen. Uiteindelijk ben je als individu voor een groot deel het product van je omgeving. Als jouw ouders, vrienden en familie zich in politiek interesseren dan is de kans groot dat jij dat ook zal doen. Da's een vicieuze cirkel. Het zijn altijd dezelfde groepen die door de politiek genegeerd worden. Stemplicht verplicht de politiek ten minste om op een (al is het eenzijdige) manier rekening te houden met hen.
Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 19:58:
Ben ik het volledig mee eens.

Wij hebben hier een systeem waarbij je bijna niets hoeft te doen om te stemmen, als mensen dan nog geen zin hebben dan moeten zij dat zelf weten.
Er zijn landen waar het een stuk moeilijker is om te stemmen, ze moeten zich registreren of de bereikbaarheid is enorm slecht. Dat is in Nederland allemaal niet het geval, mensen maken dus zelf de afweging of ze willen of niet. Dat is uiteindelijk hoe het hoort in een democratie.
Dat 'privilege' is uiteraard relatief. Als betrokken burger besef jij misschien wel dat het allemaal niet zo eenvoudig is, maar die tokkie van om de hoek, wat weet die daar nou van? Die heeft waarschijnlijk met moeite z'n school afgemaakt, zit misschien in de bijstand, en heeft moeite om de eindjes aan mekaar te knopen. Dan is wie de nieuwe premier wordt niet echt zijn eerste bekommernis.

Da's geen situatieschets bedoeld om medelijden op te wekken, dat is gewoon zo. Mensen zijn vaak niet louter gedesinteresseerd maar ook gedesinformeerd. Dat is net waarom de onderlaag van de maatschappij de kwetsbaarste groep is: in tegenstelling tot burgers met een bovengemiddeld inkomen hebben zij niet de connecties of de informatiekanalen om hen op de hoogte te houden over wat er voor hen relevant mag zijn. Voor zonnepanelen hebben ze het geld niet, dus subsidies zullen hen worst wezen; maar als hun uitkering wordt beperkt of verminderd, wees maar gerust dat ze daartegen zullen ageren - als die informatie tot bij hen raakt.

[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 30-04-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Borromini schreef op maandag 30 april 2012 @ 21:46:
[...]
Ik begrijp goed dat je als liberaal niemand tot iets wil verplichten. Mijn argument is dat de representativiteit (die zo al erg beperkt is) in het gedrang komt. Doe es een dwarsdoorsnede van wat er in het parlement zit. Da's 90% advocaten of andere vrije beroepen, met hier en daar een weggeplukte tv-persoonlijkheid.
Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar op zich vind ik het bepaald geen slechte zaak dat het parlement geen dwarsdoorsnede is van de samenleving. Een groot deel van de parlementariërs komt inderdaad uit ofwel het algemeen bedrijfsleven, vrije beroepen ofwel uit de academische sfeer. Ik heb echter liever iemand als Plasterk van de PvdA die duidelijk verstand heeft van complexe problemen dan sommige onervaren schreeuwers die je bij bijvoorbeeld LPF of PVV geregeld aan kunt trekken.

Natuurlijk is het opleidingsniveau of de carrière geen garantie voor goede vaardigheden als politicus, maar gemiddeld genomen denk ik dat je wel kunt stellen dat een hogeropgeleid persoon beter in staat is om complexe problemen te doorgronden. Het doorgronden van complexe problematiek is een belangrijke vaardigheid.

De taak van het parlement is volksvertegenwoordiging, dit betekent echter niet dat het parlement een dwarsdoorsnede van de bevolking moet zijn. Het vertegenwoordigende karakter komt voort uit het mandaat dat de kiezer geeft, niet omdat elke bevolkingsgroep in directe zin actief vertegenwoordigd is door zitting te hebben in de Kamer.
Integendeel. Onderzoek wijst ook uit dat het vooral de proteststemmers zijn (die vroeger in Vlaanderen en masse op het Vlaams Belang stemden, en nu naar de N-VA zijn verschoven) die het eerst hun stem zullen opgeven. Het politieke landschap zal dus eerder wat verlinksen (of terug opschuiven naar het centrum). Je gelooft toch geen moment dat extreem-linkse kiezers hun kans gaan laten schieten? Zij zijn door de band genomen hoger opgeleid dan de gemiddelde kiezer (en zeker in vergelijking met de gemiddelde rechtse kiezer).
In Nederland is het zo dat de partij met het hoogste aantal hoogopgeleide stemmers D66 is (volgens onderzoek BMC), de partij met het hoogte aantal laagopgeleide stemmers is PVV.

GroenLinks heeft net als D66 een groot aantal hoogopgeleiden (meer dan 50%).VVD zit iets boven gemiddeld qua opleidingsniveau, CU, CDA, PvdA liggen op het gemiddelde en de SP heeft een iets onder gemiddeld opleidingsniveau, evenals de SGP. De PvdD heeft een merkwaardige verdeling: ongeveer 50-50 verdeeld tussen laag en hoog opgeleid met vrijwel geen midden.

Het lijkt me dus onjuist om te stellen dat links direct hoger opgeleid is. Wat wel gezegd kan worden is dat hogeropgeleiden veelal naar partijen trekken met een liberale vleugel of een liberale inslag (GroenLinks, D66 en VVD). De economisch conservatiever stemmers trekken richting de rechtervleugel van de VVD en de economisch progressiever stemmers trekken richting D66/GL. Ook is het duidelijk dat deze mensen over het algemeen de voorkeur geven aan een middenkabinet en weinig ophebben met de flanken.

Mijn opmerking ging er overigens vooral over dat je in ieder systeem een aantal mensen zult hebben die vooral proteststemmen of tegen de andere kant van het politiek spectrum stemmen.
Ook hier helt het weer over naar de andere kant. De politici hier in België doen nog altijd het rondje van de 'gemeenschap' en 'kopen' mensen hun stem over een biertje. Dat soort gedrag neemt alleen maar toe als je stemrecht invoert in plaats van stemrecht. Kijk naar de VS (het is een extreem voorbeeld, maar het blijft een democratie, naar vorm) waar kiezers actief geronseld worden. Of erger nog, waar potentiële (maar sociaal zwakkere) kiezers een rad voor de ogen wordt gedraaid om hun stem te neutraliseren.
Ik begrijp niet zo goed wat je precies bedoelt met je karakterschets van de Belgische politiek en in nog mindere mate begrijp ik wat de situatie van de VS hier mee te maken heeft. :) De VS is namelijk het toppunt van vooral tegen een bepaalde partij stemmen door het 'winner take all'-principe van het districtenstelsel daar. Het heeft geen zin om voor de presidentsverkiezingen te kiezen voor een partij buiten Rep of Dem, want je stem gaat toch verloren. Dan kun je als 'linkser' (of centristischer) ingesteld persoon beter zorgen dat vooral niet de Republikeinen aan de macht komen.
Dat is het toch nu al voor Pim Fortuyn- en Wilders-types? Die roepen ook maar wat, al dan niet gefundeerd, en zijn een meester in het inspelen op onderbuikgevoelens.
Daar ontkom je inderdaad niet aan. Ik denk echter dat veel mensen die nu niet komen opdagen voor verkiezingen al een verminderde interesse of een verhoogd wantrouwen hebben tegen de politiek en zich gemakkelijker laten inpalmen door loze beloftes van bepaalde politici en het ageren tegen 'de politieke elite'.
Daar heb je gelijk in. Maar net zoals je schoolplicht hebt, is ook stemplicht iets dat je imho moet opleggen. Uiteindelijk ben je als individu voor een groot deel het product van je omgeving. Als jouw ouders, vrienden en familie zich in politiek interesseren dan is de kans groot dat jij dat ook zal doen. Da's een vicieuze cirkel. Het zijn altijd dezelfde groepen die door de politiek genegeerd worden. Stemplicht verplicht de politiek ten minste om op een (al is het eenzijdige) manier rekening te houden met hen.
Leerplicht ben ik (uiteraard) voorstander van omdat het van oorsprong een probaat middel is tegen kinderarbeid en bovendien als belangrijkste moderne reden de verbetering van de toekomst van het kind heeft. Ouders kunnen er in feite niet voor kiezen om hun kinderen niet te scholen (bij thuisscholing zijn er immers ook verplichtingen), waardoor het kind een eerlijke kans op een toekomst en een vervolgopleiding krijgt, een kans die de ouders niet zomaar kunnen ontnemen.

De leerplicht is echter beperkt wanneer je 16 bent en loopt af wanneer je 18 bent. Vanaf dat moment word je geacht zelf je keuzes te kunnen maken ten aanzien van scholing. Natuurlijk is de omgeving van grote invloed op het individu, zo is het nogal een beslissing om als eerste van je familie te kiezen voor studeren en is het omgekeerd nogal een beslissing om als eerste van je familie te besluiten om niet te studeren en bijvoorbeeld iets artistieks te gaan doen. Dat is echter de keuzevrijheid van het individu.

Iemand kan zich toch ook na een totaal apolitieke opvoeding nog kunnen richten op politiek? Mensen doen wel ingrijpender dingen, zoals van hun geloof vallen of die-hard rechts-conservatief worden uit een zeer links nest :P

Misschien ietwat een gewetensvraag: ben je ook voor een stemplicht als je zou weten dat het tot een radicale verrechtsing zou leiden?
Dat 'privilege' is uiteraard relatief. Als betrokken burger besef jij misschien wel dat het allemaal niet zo eenvoudig is, maar die tokkie van om de hoek, wat weet die daar nou van? Die heeft waarschijnlijk met moeite z'n school afgemaakt, zit misschien in de bijstand, en heeft moeite om de eindjes aan mekaar te knopen. Dan is wie de nieuwe premier wordt niet echt zijn eerste bekommernis.

Da's geen situatieschets bedoeld om medelijden op te wekken, dat is gewoon zo. Mensen zijn vaak niet louter gedesinteresseerd maar ook gedesinformeerd. Dat is net waarom de onderlaag van de maatschappij de kwetsbaarste groep is: in tegenstelling tot burgers met een bovengemiddeld inkomen hebben zij niet de connecties of de informatiekanalen om hen op de hoogte te houden over wat er voor hen relevant mag zijn. Voor zonnepanelen hebben ze het geld niet, dus subsidies zullen hen worst wezen; maar als hun uitkering wordt beperkt of verminderd, wees maar gerust dat ze daartegen zullen ageren - als die informatie tot bij hen raakt.
Uiteraard is het zo dat men in sommige gevallen niet in staat is om een weloverwogen keuze te maken en dat is een situatie die als het enigszins mogelijk is voorkomen moet worden. De manier hiervoor is volgens mij niet het invoeren van een stemplicht. In het beste geval breng je mensen over enkele generaties misschien een soort burgerplichtgevoel bij, in het slechtste geval dwing je een grote groep slechtgeïnformeerde mensen te stemmen (en reken maar dat men niet en masse blanco gaat stemmen).

Daarnaast vind ik het een kwalijke zaak dat men vooral voor de eigen portemonnee stemt. Dat geldt niet alleen voor de persoon die van een bijstandsuitkering moet rondkomen, maar ook van de persoon die de hypotheekrenteaftrek van zijn kapitale villa wil behouden. Je zou eigenlijk moeten stemmen op de richting die je aan het land wilt geven, niet puur omdat die partij toevallig goed voor jouw portemonnee is.

Stemmen op Pvda/SP alleen omdat je dan een hogere uitkering zou kunnen krijgen of stemmen op de VVD omdat je als villa-eigenaar niet wilt inleveren in welke vorm dan ook is mijns inziens een zeer slechte zaak. Het doet stromingen als socialisme en liberalisme en het bijbehorende gedachtengoed tekort als men enkel om de portemonnee denkt. Niemand wil inleveren, iedereen wil vooruitgaan. Politiek is echter meer dan dat: het gaat keuzes maken voor het landsbelang. Natuurlijk heeft iedereen een andere idee over wat het beste is voor het land en dat is prima, maar dat is een andere manier van je stem onderbouwen dan alleen 'wat levert voor mij persoonlijk het meeste geld op?'.

[ Voor 21% gewijzigd door nXXt op 30-04-2012 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

nXXt schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:23:
[...]GroenLinks heeft net als D66 een groot aantal hoogopgeleiden (meer dan 50%).VVD zit iets boven gemiddeld qua opleidingsniveau, CU, CDA, PvdA liggen op het gemiddelde en de SP heeft een iets onder gemiddeld opleidingsniveau, evenals de SGP. De PvdD heeft een merkwaardige verdeling: ongeveer 50-50 verdeeld tussen laag en hoog opgeleid met vrijwel geen midden.

Het lijkt me dus onjuist om te stellen dat links direct hoger opgeleid is. Wat wel gezegd kan worden is dat hogeropgeleiden veelal naar partijen trekken met een liberale vleugel of een liberale inslag (GroenLinks, D66 en VVD). De economisch conservatiever stemmers trekken richting de rechtervleugel van de VVD en de economisch progressiever stemmers trekken richting D66/GL. Ook is het duidelijk dat deze mensen over het algemeen de voorkeur geven aan een middenkabinet en weinig ophebben met de flanken.
Opleiding heeft er zeker wel wat mee te maken maar vooral ook inkomen. Deze zitten natuurlijk wel vaak aan elkaar gekoppeld.
Inkomen speelt vaak een grote rol, niet iedereen stemt naar ideologie maar vaak ook wat hun het beste uitkomt, iemand met een laag inkomen of uitkering zal daarom SP stemmen, iemand met een hoog inkomen zal eerder VVD stemmen.
Dus ja het is toch echt wel een combinatie van. Ik vraag me erg af wat mensen stemmen als hun eigen inkomen er niet afhankelijk van zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:39:
[...]
Inkomen speelt vaak een grote rol, niet iedereen stemt naar ideologie maar vaak ook wat hun het beste uitkomt, iemand met een laag inkomen of uitkering zal daarom SP stemmen, iemand met een hoog inkomen zal eerder VVD stemmen.
Een deel van de VVD zal inderdaad puur voor het behoud van de eigen centen stemmen, dat kan ik niet ontkennen :P.
Dus ja het is toch echt wel een combinatie van. Ik vraag me erg af wat mensen stemmen als hun eigen inkomen er niet afhankelijk van zou zijn.
Ik denk dat je dat enigszins terugziet in de cijfers van bijvoorbeeld D66. Veel kiezers hebben middeninkomens of hoge inkomens (net als bij VVD), terwijl D66 in veel opzichten niet direct het beste voor de portemonnee van deze groep (o.a. beperking HRA). De PvdA heeft gemiddeld genomen de hoogste inkomens van de linkerzijde. GroenLinks heeft ondanks het hoge opleidingsniveau weinig hoge inkomens. Op zich is dat echter te begrijpen, omdat men als GL-er waarschijnlijk eerder in banen werkt waar men minder verdient (idealistischer wellicht).

Als je het puur op inkomen bekijkt zie je ook weer dat de hogere en middeninkomens in het midden zitten, terwijl de lagere inkomens en lageropgeleiden doorgaans meer naar de flanken bewegen (ook dus PVV). Het enige lastige is dat je van een VVD-stemmer niet weet of hij meer van de liberale vleugel is of van de conservatieve vleugel, wat nogal een verschil maakt voor het idee 'voor de eigen portemonnee' stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

De midden inkomens kunnen eigenlijk best wel vrij stemmen, natuurlijk is de ene partij wat voordeliger dan de ander, worden die over het algemeen niet bijzonder geraakt, dit terwijl links de hoge inkomens flink raakt terwijl rechts de lage inkomens flink raakt, maar de midden inkomens blijven altijd aardig stabiel (ook die verliezen natuurlijk wel wat af en toe, maar is tussen de verschillende partijen altijd aardig in evenwicht). Dus wil je een beetje stabiel beeld hebben, dan moet je rond het midden inkomen kijken, dat zou het meest evenwichtige beeld moeten weergeven.

Hoog en laag blijft een voorkeur houden.
Lastige van hoge en lage opleiding, is dat het onvoldoende zegt, mensen blijven vaak voor zichzelf kiezen. Jij kan psychologie hebben gedaan op de universiteit maar niet aan een baan komen door de bezuinigingen (een collega van mij heeft dit die nu het werk van een MBO 4 doet), dan kan je wel een hoge opleiding hebben maar VVD stemmen is niet goed voor je eigen belang.
Tevens is het wel heel lastig om bij D66 te peilen hoe het er precies voorstaat, als je kijkt naar hun verleden, er is geen enkele partij die zo ongelooflijk hard omhoog en omlaag schiet, niet alleen in de peilingen maar ook met verkiezingen.

Uiteindelijk is het vrij onmogelijk om te bepalen wat wie zou stemmen, er zijn teveel factoren, eigen portomonnee, werkgelegenheid, je omgeving maar ook wie het goed doet in de politiek. Ik weet bijvoorbeeld dat ik achter de punten van de SP sta, maar ik weet dat ook veel mensen SP zullen stemmen omdat Roemer eerlijk is/overkomt (ik geloof persoonlijk wel dat hij een eerlijk persoon is), humor heeft en iemand die je wel vertrouw om Nederland te besturen (even je mening over zijn politieke opvatting daarbuiten gelaten).
Hetzelfde geldt voor Rutte, ook hij heeft zo veel stemmen binnengehaald, dit was niet omdat de VVD opeens zo goed was maar omdat mensen hem vertrouwen.

Al met al is het gewoon onmogelijk om te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nXXt schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:23:
De taak van het parlement is volksvertegenwoordiging, dit betekent echter niet dat het parlement een dwarsdoorsnede van de bevolking moet zijn. Het vertegenwoordigende karakter komt voort uit het mandaat dat de kiezer geeft, niet omdat elke bevolkingsgroep in directe zin actief vertegenwoordigd is door zitting te hebben in de Kamer.
Ok, een dwarsdoorsnede is waarschijnlijk niet interessant. Meer diversiteit in ieder geval wel.
Het lijkt me dus onjuist om te stellen dat links direct hoger opgeleid is.
Dat zeg ik ook niet :). Mijn voorbeeldje bouwde op de extreem-linkse kiezer (die meestal wel hoger opgeleid is). Over linkse/centrum-linkse kiezers ga ik geen uitspraken doen. Kennis kan vreemde dingen met mensen doen; het kan radicaliseren, het kan ontmoedigen, het kan mensen egoïstischer maken en een misplaatst superioriteitsgevoel geven.
De leerplicht is echter beperkt wanneer je 16 bent en loopt af wanneer je 18 bent. Vanaf dat moment word je geacht zelf je keuzes te kunnen maken ten aanzien van scholing.
Dat is inderdaad een goed argument. Het probleem met politici is dan weer wel dat die een niet-stemmende kiesgerechtigde zullen negeren, net vanwege de opzet van het systeem: je catert vooral naar je achterban.
Natuurlijk is de omgeving van grote invloed op het individu, zo is het nogal een beslissing om als eerste van je familie te kiezen voor studeren en is het omgekeerd nogal een beslissing om als eerste van je familie te besluiten om niet te studeren en bijvoorbeeld iets artistieks te gaan doen. Dat is echter de keuzevrijheid van het individu.
Zeker, maar het is net de bevolkingsgroep die het meest baat heeft bij een stem in de politiek die er nu door genegeerd wordt. Het woord 'disenfranchised' komt steeds in me op hierbij, maar het Nederlandse equivalent kan ik niet vinden :$
Iemand kan zich toch ook na een totaal apolitieke opvoeding nog kunnen richten op politiek? Mensen doen wel ingrijpender dingen, zoals van hun geloof vallen of die-hard rechts-conservatief worden uit een zeer links nest :P
Zeker. Misschien zouden we stemplicht/-recht pas vanaf 21 (of zelfs 25) moeten invoeren. Al denk ik dat dat voor de 'verloren' stemgerechtigden weinig gaat uitmaken.
Misschien ietwat een gewetensvraag: ben je ook voor een stemplicht als je zou weten dat het tot een radicale verrechtsing zou leiden?
Ja, want zo weet je tenminste wat de bevolking denkt. Mensen die weten hoe politiek werkt kunnen belangengroepen oprichten, en die bespelen nog een beperkter (en eigengereider) publiek dan politieke partijen doen. Die belangengroepen worden vaak ook bevolkt door mensen die het zich financieel kunnen permitteren (tenzij het over idealistische dingen gaat zoals dierenrechten enzo).

Die anecdote over de liberalen die voorstander zijn van stemrecht in plaats van stemplicht was meer om te argumenteren dat zij dat niet zuiver vanuit ideologische redenen doen. Ik vind stemplicht sowieso een goed idee.
Uiteraard is het zo dat men in sommige gevallen niet in staat is om een weloverwogen keuze te maken en dat is een situatie die als het enigszins mogelijk is voorkomen moet worden. De manier hiervoor is volgens mij niet het invoeren van een stemplicht. In het beste geval breng je mensen over enkele generaties misschien een soort burgerplichtgevoel bij, in het slechtste geval dwing je een grote groep slechtgeïnformeerde mensen te stemmen (en reken maar dat men niet en masse blanco gaat stemmen).
De meeste mensen zullen een proteststem uitbrengen, zoals dat nu in België (of vooral in Vlaanderen) het geval is. De gevestigde politieke waarden zullen even schrikken en uitgebreid laten noteren dat ze 'het signaal van de kiezer begrepen hebben' [sic]. En daarna weer vrolijk verderdoen. Dus neen, in de praktijk zet het inderdaad niet veel zoden aan de dijk, omdat de politici dat soort signalen gewoon negeren.
Daarnaast vind ik het een kwalijke zaak dat men vooral voor de eigen portemonnee stemt. Dat geldt niet alleen voor de persoon die van een bijstandsuitkering moet rondkomen, maar ook van de persoon die de hypotheekrenteaftrek van zijn kapitale villa wil behouden. Je zou eigenlijk moeten stemmen op de richting die je aan het land wilt geven, niet puur omdat die partij toevallig goed voor jouw portemonnee is.
Daar heb je gelijk in, maar in wezen is dat hoe ons kiessysteem werkt. Een kiezer stemt vooral op een partij omdat die zijn belangen verdedigt. Het 'not in my backyard' syndroom werkt op nationaal niveau even goed als op lokaal niveau :P. Ook 'moderne' democratieën zijn niet vies van enig cliëntelisme; dat is niet alleen zo in Zuid-Europa jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Borromini schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:02:
[...]Dat zeg ik ook niet :). Mijn voorbeeldje bouwde op de extreem-linkse kiezer (die meestal wel hoger opgeleid is). Over linkse/centrum-linkse kiezers ga ik geen uitspraken doen. Kennis kan vreemde dingen met mensen doen; het kan radicaliseren, het kan ontmoedigen, het kan mensen egoïstischer maken en een misplaatst superioriteitsgevoel geven.
Is er wel ergens echt extreemlinks? En dan bedoel ik niet 1 of ander klein partijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Borromini schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:02:
[...]
Ok, een dwarsdoorsnede is waarschijnlijk niet interessant. Meer diversiteit in ieder geval wel.
Als meer diversiteit inhoudt dat het niveau daalt, ben ik er tegen. Als meer diversiteit inhoudt dat we bijvoorbeeld meer ingenieurs in de politiek zien, ben ik voorstander :P. Niet zozeer omdat ik zelf ingenieur ben, overigens :P Meer omdat ingenieurs toch ook een bijdrage kunnen leveren in de vorm van een zeer oplossingsgerichte en generalistische aanpak.

Ik zie een ingenieur sneller iets bijdragen dan, met alle respect, de gemiddelde loodgieter. Toegegeven, het is wat gechargeerd, maar ik bedoel maar te benadrukken dat niet elke vorm van meer diversiteit beter is.
Dat is inderdaad een goed argument. Het probleem met politici is dan weer wel dat die een niet-stemmende kiesgerechtigde zullen negeren, net vanwege de opzet van het systeem: je catert vooral naar je achterban.
De niet-stemmende kiesgerechtigde laat zich ook niet horen: je kunt mensen moeilijk betichten van iemand negeren als die persoon zijn mond niet opentrekt.
Zeker, maar het is net de bevolkingsgroep die het meest baat heeft bij een stem in de politiek die er nu door genegeerd wordt. Het woord 'disenfranchised' komt steeds in me op hierbij, maar het Nederlandse equivalent kan ik niet vinden :$
Het probleem is mijns inziens dat men de keuze niet maakt om de stem te gebruiken. Als je niets zegt of doet, kun je ook niet genegeerd worden. Mensen zullen zich wat mij betreft uit eigen beweging naar het stemhokje moeten bewegen, als ze dat nalaten hebben ze vervolgens weinig te klagen over genegeerd worden.

Dat betekent niet dat de politiek maar kan doen en laten wat ze wil met deze mensen (niet-stemgerechtigden hebben immers ook rechten en mogen in een democratie niet ineens in rare situaties gedrukt worden), maar het betekent wel dat hun belangen inderdaad wellicht onderbelicht blijven. Er is echter maar een manier om daar iets aan te veranderen: stemmen.

Natuurlijk heb ik liever niet dat men blind vaart op wat men in een willekeurige krant leest of wat de Stemwijzer toevallig zegt, maar zelfs die middelen geven al enigszins een indicatie van de plannen van de partijen en kunnen een zeer basaal begin vormen voor het doorgronden van de politiek. Het is niet alsof je een dagtaak hebt aan politieke oriëntatie. Heck, je zou het er zelfs tijdens een barbecue eventjes over kunnen hebben of weet ik veel waar. Politieke geëngageerd zijn hangt natuurlijk enorm van je omgeving af, maar we moeten de drempel nu ook weer niet overdrijven.
Zeker. Misschien zouden we stemplicht/-recht pas vanaf 21 (of zelfs 25) moeten invoeren. Al denk ik dat dat voor de 'verloren' stemgerechtigden weinig gaat uitmaken.
Ik denk inderdaad dat die verhoging weinig uit zal halen. Ik ben overigens tegenstander van het verhogen van de kiesgerechtigde leeftijd. Volgens de wet ben je dan volwassen en dan zul je ook volwassen beslissingen mogen nemen. Het lijkt me vrij onzinnig om mensen de rechten die graag op hun 18e zouden willen stemmen in te perken omdat er mensen zijn die dat blijkbaar niet willen, maar misschien begrijp ik je argument verkeerd.
Die anecdote over de liberalen die voorstander zijn van stemrecht in plaats van stemplicht was meer om te argumenteren dat zij dat niet zuiver vanuit ideologische redenen doen. Ik vind stemplicht sowieso een goed idee.
Duidelijk :). Ik blijf vanuit mijn ideologie (en dus niet vanuit angst voor verlinksing of zo :+) fel tegenstander van een stemplicht, omdat een stem juist waarde ontleent aan het feit dat iemand even de minimale moeite neemt om even te stemmen.
De meeste mensen zullen een proteststem uitbrengen, zoals dat nu in België (of vooral in Vlaanderen) het geval is. De gevestigde politieke waarden zullen even schrikken en uitgebreid laten noteren dat ze 'het signaal van de kiezer begrepen hebben' [sic]. En daarna weer vrolijk verderdoen. Dus neen, in de praktijk zet het inderdaad niet veel zoden aan de dijk, omdat de politici dat soort signalen gewoon negeren.
Ik denk niet dat de meesten een proteststem uitbrengen, ik denk dat je dat vooral ziet bij de flanken, zoals PVV en SP. Niet dat iedere SP- of PVV-stemmer een tegenstemmer is, maar voor een deel van de stemmers is het volgens mij wel vooral een stem tegen de grote middenpartijen.
Daar heb je gelijk in, maar in wezen is dat hoe ons kiessysteem werkt. Een kiezer stemt vooral op een partij omdat die zijn belangen verdedigt. Het 'not in my backyard' syndroom werkt op nationaal niveau even goed als op lokaal niveau :P. Ook 'moderne' democratieën zijn niet vies van enig cliëntelisme; dat is niet alleen zo in Zuid-Europa jammer genoeg.
Tot op zekere hoogte is dat hoe ons kiessysteem werkt, ja. Het is hoe het systeem in de praktijk werkt, omdat mensen nu eenmaal gevoelig zijn voor zaken die hun eigen portemonnee aangaan. In het volstrekt theoretische ideale geval kiest men voor de richting die men voor Nederland wil, onafhankelijk van de eigen situatie. Ik denk echter dat je weinig mensen met een uitkering voor uitkleding van het sociaal vangnet zult zien stemmen en dat veel mensen die flink van de HRA profiteren ook niet snel een stem uit zullen brengen op een partij die de HRA fors in wil perken.
Benjamin- schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 00:06:
[...]
Is er wel ergens echt extreemlinks? En dan bedoel ik niet 1 of ander klein partijtje.
Er zijn wel extreemlinkse partijen, maar in de meeste situaties zijn dat erg kleine partijen. Een en ander hangt ook af van hoe extreem een partij moet zijn om onder de noemer extreemlinks of -rechts te moeten vallen.

Het al dan niet aanwezig zijn van extreemlinkse partijen heeft overigens niet direct veel te maken met stemmers met extreemlinkse gedachten. Iemand die extreemlinks is zal hoogstwaarschijnlijk SP stemmen. Deze partij gaat voor deze persoon waarschijnlijk niet ver genoeg, maar voor hem alleszins beter dan PvdA, laat staan een liberale partij.

Wat komen we met z'n allen de laatste 2 pagina's ineens snel tot wederzijds begrip en/of 'agreeing to disagree' :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
defiant schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:19:

[...]

Ik ben het hier wel mee eens, maar zoals ik al zeg ik ben dus een relatief nieuwe stemmer. En met de gedachtegang dat je naar het verleden moet kijken, geef je nieuwe partijen (zoals de PVV) toch geen kans, die hebben zich niet bewezen. Door te leren van het verleden vind ik wel dat hij bepaalde beloftes niet is nagekomen en z'n werkwijze minder acceptabel.

Wat bedoel je met de ideologie van een partij, z'n missie/vise?
Benjamin- schreef op maandag 30 april 2012 @ 15:23:
[...]

Inderdaad. Op dat gebied gaat het lokaal beter, daar is betrouwbaarheid, inzicht enz veel belangrijker.
Een groot probleem is ook dat ze steeds meer in een regeerakkoord stoppen, ik weet dat Bas van der Vlies (oud SGP leider) met zijn aftreden vertelde hoe enorm de kamer was veranderd, van een punt waarbij een debat zin had, waar veel nog niet besloten was en kabinetten veel meer functioneer als uitvoerders voor in de plaats absolute machthebbers.

Wat er vorige week gebeurd is, is daar een duidelijk voorbeeld van, de oppositie kreeg niets voor elkaar, Wilders is weg en opeens is alles mogelijk. Zo extreem zou het niet moeten zijn en dit maakt het formeren ook zo enorm moeilijk, want ja als je alles wilt uitonderhandelt hebben, dan ben je wel even bezig.

Maarja ideologie van de partij, neem de VVD, ze konden paars plus realiseren, dit had zeer sterk geweest in hun liberale gedachtegoed, sterk in beleid naar Europa, had brede steun in beide kamers en in de samenleving gehad, maar voor in de plaats gingen ze voor het rechtse beleid, het liberale was dan ook zeer ver te zoeken. Naar mijn mening een enorm gemiste kans voor de VVD, ze hadden hiermee echt kunnen laten zien wie ze zijn. Naja dat hebben ze nu natuurlijk ook wel laten zien...

[...]
Dit is precies wat ik bedoel. Er was nooit iets mogelijk voor discussie / onderhandelingen tussen kabinet en oppositie en er waren geen plannen te realiseren met het huidige kabinet. En kijk nu, het demissionair kabinet heeft met de oppositie in 2 a 3 dagen een volledig plan uitgewerkt?
M'n klomp breekt hiervan...

Ook wordt er veel gepraat over links, rechts, progressief, conservatief, sociaal, liberaal. Ik vind het moeilijk hier onderscheid te brengen in wat elke partij nou is en hoe het politiek raamwerk zich verplaatst.

Tevens heb ik het idee dat het niet goed gaat komen met de politiek van Nederland, ik heb het gevoel dat het te versplinterd is om tot een goed akkoord te komen, zonder relatief weinig af te kunnen wijken van je eigen standpunten.

[ Voor 37% gewijzigd door Squishie op 01-05-2012 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Squishie schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 10:27:
[...]
En met de gedachtegang dat je naar het verleden moet kijken, geef je nieuwe partijen (zoals de PVV) toch geen kans, die hebben zich niet bewezen. Door te leren van het verleden vind ik wel dat hij bepaalde beloftes niet is nagekomen en z'n werkwijze minder acceptabel.
Ik zou zelf ook niet op een nieuwe partij stemmen, tenzij ze hun zaakjes enorm goed voor elkaar lijken te hebben en minstens enige ervaring op lokaal of provinciaal vlak hebben.
Wat bedoel je met de ideologie van een partij, z'n missie/vise?
Het is inderdaad een soort missie of visie, het is de visie die een partij heeft voor het land.

Voor D66 en VVD kun je dan denken aan veel marktwerking, over het algemeen veel nadruk op het individu en persoonlijke vrijheden en verantwoordelijkheden, relatief weinig nivellering (nivelleren is het verkleinen van inkomensverschillen, dit kan een doel op zich zijn of een gevolg van ander beleid, bijv. uitkeringen verhogen). In vergelijking met de VVD legt D66 meer nadruk op onderwijs, Europa en natuur. Beide partijen zijn voor versoepeling van het ontslagrecht en het verhogen van de aow-leeftijd.

PvdA en zeker SP zijn bijvoorbeeld minder van de marktwerking, zeker in de zorg (en soms ook OV), leggen meer nadruk op veranderingen vanuit de maatschappij en maatschappelijke veranwoordelijkheid. Bij deze partijen zul je sneller nivellerend beleid zien. De SP staat kritischer tegenover de EU dan de PvdA en gaat wat verder op sociaal-economisch vlak: men is doorgaans tegen verhogen van de aow-leeftijd. Beide partijen zijn tegen versoepeling van het ontslagrecht.

De PVV is sociaal-economisch vooral links, maar heeft ook rechts-conservatieve stokpaardjes: geen wijziging hypotheekrenteaftrek, zeer stringent immigratiebeleid en de partij staat behoorlijk afwijzend tegen de multiculturele samenleving en de islam in het bijzonder. De linkse invloeden zie je bijvoorbeeld in het niet willen versoepelen van het ontslagrecht (wat Wilders eerst wel wilde) en het niet aan willen passen van de aow-leeftijd (behalve in het Catshuis).
Dit is precies wat ik bedoel. Er was nooit iets mogelijk voor discussie / onderhandelingen tussen kabinet en oppositie en er waren geen plannen te realiseren met het huidige kabinet. En kijk nu, het demissionair kabinet heeft met de oppositie in 2 a 3 dagen een volledig plan uitgewerkt?
M'n klomp breekt hiervan...
Het is op zich logisch. Het kabinet bestond uit CDA en VVD, waarbij beide partijen ook nog eens enorm overhelden naar hun eigen rechtervleugel. Wilders gedoogde dit rechtse kabinet in ruil voor wat los grabbelwerk (streng immigratiebeleid vooral). Men zag dus de kans schoon om het eigen beleid te voeren, omdat er totaal geen matigende factor was in de vorm van een centrumpartij of centrumlinkse partij.

Wanneer het kabinet dan valt en verkiezingen aangekondigd worden, zijn partijen als D66, GL, CU bereid om een begrotingsakkoord te sluiten voor het lopende jaar om de financiën snel op orde te krijgen.
Ook wordt er veel gepraat over links, rechts, progressief, conservatief, sociaal, liberaal. Ik vind het moeilijk hier onderscheid te brengen in wat elke partij nou is en hoe het politiek raamwerk zich verplaatst.
Sommige partijen zijn ook lastig te typeren. De PvdA, CDA en VVD hebben bijvoorbeeld al duidelijk meerdere vleugels die behoorlijk groot zijn. Bij de PvdA'ers heb je mensen die aan de linkerkant dicht bij de SP zitten en richting het midden mensen die meer richting GL/D66 zitten. Bij de VVD heb je mensen die dicht bij het centrum zitten en dus dichter bij D66 zitten (waaronder ik zelf) en mensen die veel rechtser zitten.

Op zich zijn de labeltjes vooral handig om even snel iets te kunnen zeggen over een partij of beleid, het heeft relatief weinig inhoudelijke waarde.
Tevens heb ik het idee dat het niet goed gaat komen met de politiek van Nederland, ik heb het gevoel dat het te versplinterd is om tot een goed akkoord te komen, zonder relatief weinig af te kunnen wijken van je eigen standpunten.
De versplintering maakt coalitievorming moeilijker omdat er meer gesprekspartners komen, maar op zich hoeft dat geen reden te zijn om veel af te wijken van de eigen standpunten. Partijen die qua standpunten erg overeenkomen kunnen elkaar altijd wel vinden voor een akkoord. Een groter probleem is de polarisatie, waardoor men sneller voor de partijen die verder van het centrum liggen kiest in plaats van middenpartijen. Dat bemoeilijkt pas echt coalitievormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben het hier wel mee eens, maar zoals ik al zeg ik ben dus een relatief nieuwe stemmer. En met de gedachtegang dat je naar het verleden moet kijken, geef je nieuwe partijen (zoals de PVV) toch geen kans, die hebben zich niet bewezen. Door te leren van het verleden vind ik wel dat hij bepaalde beloftes niet is nagekomen en z'n werkwijze minder acceptabel.
Misschien moet je je stem zien als zijnde geld. Je gaat iemand betalen die je huis gaat beheren. Wie geef je de opdracht, de persoon (partij) die je allerlei mooie verhaaltjes verteld, maar geen ervaring of bewijs van kwaliteiten heeft, of de persoon die het al wel vaak heeft gedaan, maar dat niet altijd even goed deed?

Koop je bij Beun de Haas of bij de winkelier die er al lang zit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 19:29
[...]
Door te leren van het verleden vind ik wel dat hij bepaalde beloftes niet is nagekomen en z'n werkwijze minder acceptabel.
Een van de misverstanden is dat partijen waarmaken wat ze beloven. In verkiezingstijd geven ze hun visie op de wereld, maar alleen als 1 partij 76 zetels haalt wordt die visie werkelijkheid.

Helaas is door de opkomst van het populisme tegenwoordig de trend om tijdens verkiezingstijd vooral de verschillen te benadrukken. Daarmee sluiten partijen elkaar bij voorbaat uit. Het benoemen van breekpunten is dan ook volledige onzin en kun je alleen doen als je zeker weet dat je de oppositie ingaat imho.

Deze polarisatie zorgt er ook voor dat het voor kiezers onduidelijk is waar de overeenkomsten dan wel zitten. Terwijl je juist na de formatie met een coalitie zit die op die overeenkomsten gaat doorpakken en de verschillen vaak op de lange baan schuift.

Als je voor een partij kiest op basis van een grote overeenkomst met jouw eigen standpunten, bestaat nog steeds de kans dat geen enkele van deze standpunten wordt uitgevoerd door de uiteindelijke coalitie.
Dat is dan ook de reden dat er mensen zijn die strategisch stemmen, hoewel ik dat persoonlijk onverstandig vind.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

sanderb schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:38:
[...]

Een van de misverstanden is dat partijen waarmaken wat ze beloven. In verkiezingstijd geven ze hun visie op de wereld, maar alleen als 1 partij 76 zetels haalt wordt die visie werkelijkheid.

Helaas is door de opkomst van het populisme tegenwoordig de trend om tijdens verkiezingstijd vooral de verschillen te benadrukken. Daarmee sluiten partijen elkaar bij voorbaat uit. Het benoemen van breekpunten is dan ook volledige onzin en kun je alleen doen als je zeker weet dat je de oppositie ingaat imho.

Deze polarisatie zorgt er ook voor dat het voor kiezers onduidelijk is waar de overeenkomsten dan wel zitten. Terwijl je juist na de formatie met een coalitie zit die op die overeenkomsten gaat doorpakken en de verschillen vaak op de lange baan schuift.

Als je voor een partij kiest op basis van een grote overeenkomst met jouw eigen standpunten, bestaat nog steeds de kans dat geen enkele van deze standpunten wordt uitgevoerd door de uiteindelijke coalitie.
Dat is dan ook de reden dat er mensen zijn die strategisch stemmen, hoewel ik dat persoonlijk onverstandig vind.
Het benadrukken van verschillen heeft niets met populisme te maken. Het zou toch raar zijn als je 10 partijen naast elkaar hebt die allemaal de gezamenlijk overeenkomsten zouden benoemen, dan begrijpen mensen helemaal niet meer voor wie ze moeten stemmen.

Verder laten breekpunten zien dat dit helemaal niet een partij weerhoudt om te regeren, de 3 partijen die breekpunten hadden, namelijk VVD/CDA (beide HRA) en de PVV (AOW), hebben alledrie hun belofte gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

Rutte wilde HRA geen breekpunt noemen :) Wel gaf hij aan voor HRA te staan en zijn afspraken na te komen.

Overigens is er vrij weinig aan de HRA zelf gedaan: het enige is dat de voorwaarden rondom HRA veranderd zijn, het kiezen van een hypotheek voor maximale HRA is niet meer mogelijk.

[ Voor 75% gewijzigd door nXXt op 02-05-2012 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
Benjamin- schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:22:
[...]
Het benadrukken van verschillen heeft niets met populisme te maken. Het zou toch raar zijn als je 10 partijen naast elkaar hebt die allemaal de gezamenlijk overeenkomsten zouden benoemen, dan begrijpen mensen helemaal niet meer voor wie ze moeten stemmen.
Daar zit nog wel wat tussen. Natuurlijk gaan partijen niet alleen de overeenkomsten benoemen. Door de opkomst van het populisme hebben partijen zich wat mij betreft echter teveel laten verleiden om mee te gaan in de trend om een complete visie partij van een partij samen te willen vatten op een half A4-tje.
Als je slechts een half A4-tje hebt, dan zet je daar inderdaad de speerpunten op, waarmee je je onderscheidt van de anderen. Helaas zijn het vaak net die speerpunten die (deels) sneuvelen in een coalitie.
Veel mensen kunnen alleen de kroonjuwelen van een partij opnoemen en beroepen zich bij hun keuze in het stemhokje op die kennis.

ontopic: Tip aan de TS: Kijk verder dan de paar kreten die je op elke partijpagina kan vinden. Je hebt nog een paar maanden de tijd en als je tussen 2 of 3 partijen twijfelt kun je in die tijd een heel goed beeld vormen welke partij het meeste jouw stem verdient.
Verder laten breekpunten zien dat dit helemaal niet een partij weerhoudt om te regeren, de 3 partijen die breekpunten hadden, namelijk VVD/CDA (beide HRA) en de PVV (AOW), hebben alledrie hun belofte gebroken.
Daarom zeg ik ook dat breekpunten naar mijn mening onzin zijn... Wanneer potentiele coalitiepartners tegengestelde breekpunten uitspreken, maken ze het zichzelf verdomde moeilijk in de formatie.
VVD en CDA hebben overigens tijdens de formatie en het regeerakkoord geen beloftes gebroken. Dat kwam pas toen het echt niet anders kon.
nXXt schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:37:
Rutte wilde HRA geen breekpunt noemen :) Wel gaf hij aan voor HRA te staan en zijn afspraken na te komen.

Overigens is er vrij weinig aan de HRA zelf gedaan: het enige is dat de voorwaarden rondom HRA veranderd zijn, het kiezen van een hypotheek voor maximale HRA is niet meer mogelijk.
Rutte nam het woord niet in de mond, maar de strekking was hetzelfde.
Er wordt niet voor niets nu geschermd met het feit dat er beweging zit in de VVD. Zie maar, ze zijn zelfs bereid de HRA aan te pakken! Dat biedt perspectieven voor de toekomst om er meer mee te doen!

[ Voor 15% gewijzigd door sanderb op 02-05-2012 01:23 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

nXXt schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:37:

Ja hij heeft het woord breekpunt niet genoemd, maar hij zei precies hetzelfde.
YouTube: Carré debat RTL - Pechtold: Balkenende heeft acht jaar lang niets gedaan
Op de vraag van Balkenende waarom hij het geen breekpunt noemde zei hij "Er is volstrekte duidelijk, ik sta pal voor de HRA"
Met zulke uitspraken ben je inderdaad volstrekt duidelijk. Dit is puur een spelletje om het woord niet te gebruiken, maar de booschap is hetzelfde.
sanderb schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 01:20:
[...]
Daarom zeg ik ook dat breekpunten naar mijn mening onzin zijn... Wanneer potentiele coalitiepartners tegengestelde breekpunten uitspreken, maken ze het zichzelf verdomde moeilijk in de formatie.
VVD en CDA hebben overigens tijdens de formatie en het regeerakkoord geen beloftes gebroken. Dat kwam pas toen het echt niet anders kon.
De belofte waren voor de tweede kamer verkiezingen, niet regeer verkiezingen, die bestaan namelijk niet.
Als tweede kamer hebben zij beloofd hier niets aan te doen, dit doen ze nu wel, dus hebben ze gelogen. Geeft niet, gebeurd overal, er zijn maar weinig partijen die eerlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
sanderb schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 01:20:
[...]

ontopic: Tip aan de TS: Kijk verder dan de paar kreten die je op elke partijpagina kan vinden. Je hebt nog een paar maanden de tijd en als je tussen 2 of 3 partijen twijfelt kun je in die tijd een heel goed beeld vormen welke partij het meeste jouw stem verdient.
Ik ben afgelopen week al druk bezig geweest en kwam tot de conclusie dat ik een totaal andere richting wil stemmen dan de PVV. Qua standpunten zoals ze nu geformuleerd zijn zijn er echter zijn er 3 partijen waar ik nog tussen twijfel, nl, de PvdA en de SP en op andere punten kan ik het met de VVD vinden waar die andere twee weer weinig iets mee hebben.

Dus moet me nu maar eens echt gaan verdiepen. Het klinkt stom, maar de lijsttrekker van de partij vind ik ook belangrijk om naar te kjiken. Hij/zij is namelijk degene die jou vertegenwoordigt, of is dit een fout beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59
De lijsttrekker is zeker belangrijk. Niet het belangrijkste maar de lijsttrekker staat wel symbool voor een partij. Dat zou tenminste zo moeten zijn. Buiten geweldige ideeën moet een partij natuurlijk ook in staat zijn om deze ideeën te 'verkopen' aan partners en tegenstanders. Hierin speelt de lijsttrekker een grote rol. Bovendien is het ook natuurlijk om vooral naar deze persoon te kijken, het is namelijk concreet, je kunt er een gevoel bij krijgen en iemand ligt je wel of niet.

Voorbeeld: ik ben absoluut geen VVD stemmer maar vond Rutte toch een hele verbetering na Balkenende omdat ik vond dat die laatste niet de juiste uitstraling had voor Nederland. Een slimme man, dat geloof ik graag, maar hij kon het niet uitdragen of enthousiast maken.

Om even ontopic te blijven, ik zou zelf meer naar de ideologie van een partij kijken dan naar de daadwerkelijke standpunten. Probeer ook niet een partij te vinden waarbij alle standpunten je aanstaan, die ga je niet vinden. Kijk vooral naar de speerpunten van de partij (onderwijs, veiligheid, immigratie, zorg etc.) en welke jij daarin belangrijk vindt. Kijk ook vooral naar de argumenten achter de standpunten, zijn deze er überhaupt? En zijn ze gestoeld op onderbuikgevoel of feiten? Hardere straffen lijken bijvoorbeeld in eerste instantie goed te zijn tegen criminaliteit terwijl ze in praktijk juist averechts werken. Zijn dit standpunten om de achterban tevreden te houden of zijn ze het beste voor Nederland op de lange termijn? Zijn de standpunten realistisch? Een anti-Europa roep van Wilders is leuk maar nooit realiseerbaar omdat hij daar nooit een meerderheid voor krijgt.

Kortom, het is niet makkelijk en je gaat ook teleurgesteld als je verwacht dat het programma voor 80% wordt uitgevoerd omdat politiek nu eenmaal bestaat uit compromissen. Maar hopelijk laat je, je niet verleiden door het korte termijn geroep want dat zorgt op lange termijn alleen maar vertraging van de voortgang.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Squishie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:42:
Ik ben afgelopen week al druk bezig geweest en kwam tot de conclusie dat ik een totaal andere richting wil stemmen dan de PVV. Qua standpunten zoals ze nu geformuleerd zijn zijn er echter zijn er 3 partijen waar ik nog tussen twijfel, nl, de PvdA en de SP en op andere punten kan ik het met de VVD vinden waar die andere twee weer weinig iets mee hebben.
Dat is niets vreemds; geen enkele partij is perfect aangepast aan jouw mening, het gaat erom of je uiteindelijk een partij vind die het dichtste zit bij wat je mening is. Maar het zal altijd een compromis blijven :)
Dus moet me nu maar eens echt gaan verdiepen. Het klinkt stom, maar de lijsttrekker van de partij vind ik ook belangrijk om naar te kjiken. Hij/zij is namelijk degene die jou vertegenwoordigt, of is dit een fout beeld?
Ja, want dan gaat het om poppetjes en niet om standpunten. Poppetjes kunnen komen en gaan, waarom zou je wel PvdA onder Bos of CDA onder Balkenende stemmen, maar opeens SP onder Roemer of VVD onder Rutte stemmen? :)
MrFl0ppY schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:56:
Om even ontopic te blijven, ik zou zelf meer naar de ideologie van een partij kijken dan naar de daadwerkelijke standpunten.
Ik zou het beiden doen. Kijk naar de VVD, daar is de ideologie toch wel veranderd van liberaal naar conservatief.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 02-05-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:31

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Squishie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:42:

Wel grappig. SP en VVD staan bijkans lijnrecht tegenover elkaar qua ideologie. Ik kan me wel voorstellen dat je de vorige keer voor PVV ging. Die nam immers de meest populistische VVD en SP voorstellen over en was daarmee tegelijkertijd uiterst links en uiterst rechts.
Als je tussen VVD en SP twijfelt wil je dus volgens mij zo min mogelijk overheid, maar vind je het tegelijkertijd zielig voor de armeren en baal je van het egoistische gedrag van juist die mensen die het meest profiteren van de VVD. Een soort spagaat-houding. Misschien moet je in dat geval juist gaan stemmen op de ideologie die je het meest voorstaat en de nadelen van deze ideologie op de koop toenemen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
FunkyTrip schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:02:
[...]

Wel grappig. SP en VVD staan bijkans lijnrecht tegenover elkaar qua ideologie. Ik kan me wel voorstellen dat je de vorige keer voor PVV ging. Die nam immers de meest populistische VVD en SP voorstellen over en was daarmee tegelijkertijd uiterst links en uiterst rechts.
Als je tussen VVD en SP twijfelt wil je dus volgens mij zo min mogelijk overheid, maar vind je het tegelijkertijd zielig voor de armeren en baal je van het egoistische gedrag van juist die mensen die het meest profiteren van de VVD. Een soort spagaat-houding. Misschien moet je in dat geval juist gaan stemmen op de ideologie die je het meest voorstaat en de nadelen van deze ideologie op de koop toenemen.
goed idee, ik ga maar eens verder lezen :P.

En er zit een kern van waarheid in wat je zegt. In Nederland moet iedereen het "goed" kunnen hebben (ja ik weet het, we hebben het goed in verhouding met Afrika). En tja ik ben idd van mening dat mensen met een gigantisch inkomen dus wel meer mogen gaan betalen i.p.v. teveel gaan profiteren van zaken die eigenlijk voor de minder bedeelden onder ons zijn.
Anderzijds ben ikzelf ook hoog opgeleid en wil mezelf niet té in de vingers gaan snijden (klinkt egoistisch), maar waarom zou jij jezelf anders nog hoog opleiden? Ben dus ook geen voorstander van een sociaal leenstelsel in het onderwijs (ik werk btw). Zo heb ik (denk ik) dus opvattingen die heel erg tegenstrijdig zijn met elkaar.
Zo vind ik bijv dat zorg ook echt niet duurder moet worden. Ik ken mensen met heel zware (en dus dure) ziektes, waar ze niet om gevraagd hebben en die gaan het nog moeilijk krijgen als het gigantisch duur gaat worden.

Ook zie je stellingen voorbij komen m.b.t. defensie en wegenuitbreiding. Ik vind dat op dit moment minder belangrijk dan bijv. de economie, zorg en onderwijs!

[ Voor 39% gewijzigd door Squishie op 02-05-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ik wil je niet een bepaalde richting opduwen ;) Maar je verhaal klinkt in elk geval niet als het verhaal van een VVD-stemmer eerlijk gezegd. Ja, je hebt het over "wil mezelf niet té in de vingers gaan snijden" maar met een iets hogere bijdrage heb je kennelijk geen moeite. Bij de meeste VVD-ers gaan de haren recht overeind staan als er wordt gesproken over "inkomensafhankelijk" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
Squishie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:30:
[...]
Ook zie je stellingen voorbij komen m.b.t. defensie en wegenuitbreiding. Ik vind dat op dit moment minder belangrijk dan bijv. de economie, zorg en onderwijs!
Dat is de eerste stap die je moet zetten: Bepalen waar jij vind dat het om moet gaan.
Je kunt het volledig eens zijn met een partij op punten, maar als dat punten zijn waar je weinig belang aan hecht is dat niet zo relevant.

Kun je uitleggen waarom je PvdA, SP en VVD overweegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

gambieter schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:57:
[...]Ja, want dan gaat het om poppetjes en niet om standpunten. Poppetjes kunnen komen en gaan, waarom zou je wel PvdA onder Bos of CDA onder Balkenende stemmen, maar opeens SP onder Roemer of VVD onder Rutte stemmen? :)
Daar ben ik het niet mee eens.
In 2006 hadden we een kabinet van CDA, PvdA en SP gekregen als de PvdA een leider had die aan de linkerflank van de PvdA zat voor in de plaats rechts en ook niet zo'n hekel had aan de SP.
Tegelijkertijd had Bos hier misschien meer voor ingezet als het niet Marijnissen had geweest die leiding gaf aan de SP.

Verhouding tussen de poppetjes moet toch echt wel goed zitten, kabinetten worden gemaakt en vallen uit elkaar door die poppetjes, betrouwbare en degelijke poppetjes zijn dan toch wel heel belangrijk.
Ik had daarom ook al eerder geschreven dat ik niet denk dat Samsom dit van Roemer kan winnen, Samsom is iemand die dingen toch wat te scherp kan zetten waardoor onderlinge relaties verslechteren, dat zou geen probleem zijn als hij een links kabinet krijgt, dan is het probleem niet groot maar als hij leiding zou geven aan een kabinet met VVD, dan denk ik dat dit heel moeizaam zou lopen. Roemer daarintegen is toch iemand die een stuk kalmer blijft, rustig nadenkt en ook door zijn collega's als zeer prettig worden ervaren en dat is toch wel essentieel als je een probleem probeert te tackelen, dat de onderlinge relaties goed zijn en blijven, zodat alleen de inhoud overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Benjamin- schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:58:
[...]
In 2006 hadden we een kabinet van CDA, PvdA en SP gekregen als de PvdA een leider had die aan de linkerflank van de PvdA zat voor in de plaats rechts en ook niet zo'n hekel had aan de SP.
Het CDA kwam al vanaf het allereerste begin aanzetten met de CU als partner. De SP dus nooit een kans gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
sanderb schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:30:
[...]

Dat is de eerste stap die je moet zetten: Bepalen waar jij vind dat het om moet gaan.
Je kunt het volledig eens zijn met een partij op punten, maar als dat punten zijn waar je weinig belang aan hecht is dat niet zo relevant.

Kun je uitleggen waarom je PvdA, SP en VVD overweegt?
Ik hoop niet dat ik nu een flamewar ontketen, maar dit vind ik belangrijk als je vergelijkt met stemwijzers.
Als we uitgaan van standpunten die voor mij belangrijk zijn en ook benoemd worden in stemwijzers. Zoals ik al zei. Ik heb nog niet naar ideologien etc. gekeken....

Financieel:
- Ik wil, geleidelijk, af van de hypotheekrente aftrek. Kost ons teveel en zorgt voor (te) hoge huisprijzen
- Rijksbegroting moet weg, liefst zsm. Ik wil niet jarenlang in een economische ellende leven. Ik ben van mening dat Nederland veel rijker en welvarender zou kunnen zijn dan dat het nu is!
- Mensen die al ton(nen) verdienen, mogen best wel iets extra's afdragen, om dat doel te kunnen bereiken.

Sociaal
- AOW (met pensioen) op 65. Niemand kan voorspellen dat we daadwerkelijk 20-30 jaar langer zullen leven dan onze voorgangers. Wij hebben onze eigen ziektes en kwalen (of die moeten nog komen), daarbij komt ook nog eens dat er nu vergrijzing plaatst vind vanwege de babyboom in de 19e eeuw. Dit zal ook door de jaren af gaan zwakken. Ik zie mijzelf geen 90 worden.
- Mensen met hogere inkomens mogen van mij meer gaan betalen voor bijv. sociale huurwoningen.
- Kinderbijslag vind ik dat mensen met hogere inkomens meer kunnen investeren in de toekomst van hun kinderen. Ze verdienen immers toch al tonnen?
- WW moet hetzelfde blijven.
- Mensen die zich niet gedragen moeten zich harder aangepakt worden.

Onderwijs
- Ik ben voorstander van de studiefinanciering zoals die nu is. Geen sociaal leenstelsel etc. Je jaagt mensen onnodig op hoge kosten en zo investeer je in de kennis van je eigen land. Doordat je een leenstelsel implementeert ben ik bang dat een drempel neerlegt voor minder bedeelden.

Geloof:
- Ik vind niet dat mensen hoofddoeken, keppels oid. mogen dragen in een werkfunctie in een westerse omgeving. Ik vind dat niet professioneel overkomen.
- Ik ben wel voorstander van een multiculturere samenleving, zolang mensen zich maar gedragen naar (westerse) behoren.

Groen:
Geen kerncentrales. Ik heb geen behoeftes aan fukushima's, tjernobyls o.i.d. Ik ben dus ook zwaar tegen nucleaire wapens/installaties etc. Wij merken nog steeds de nasleep van tjernobyl. Ik vrees voor de mensen in Japan.

Koningin:
- Ik ben van mening dat georven titalatuur en rechten niet meer van deze tijd is en niet past bij een moderne democratie, wat dus betekent dat de koningin minder politieke invloed moet hebben.

Referenda:
Kiezers moeten de mogelijkheid hebben om landelijke zaken waar ze niet mee eens te zijn terug te kunnen draaien. Het is een democratie en de burger is dus "koning".

Zaken die me nu gestolen kunnen worden en dus weg kunnen:
- Kunst, mja ik houd gewoon niet veel van kunst.
- Publieke omroepen (behalve Nederland 1 bijv. het NOS etc.), vind ik op dit moment ook niet interessant als het ons teveel kost.
- Wegenuitbreiding vind ik op dit moment ook niet interressant, eerst Nederland economisch het in orde brengen...

[ Voor 7% gewijzigd door Squishie op 02-05-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

D-e-n schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:03:
[...]

Het CDA kwam al vanaf het allereerste begin aanzetten met de CU als partner. De SP dus nooit een kans gehad.
Dat is niet waar.
Het CDA heeft gezegd dat ze of met de PvdA of met de SP zouden regeren maar niet met beide.

Dessalnietemin, who cares. Wat had het CDA anders moeten doen, de SP heeft gezegd beide of niets, de PvdA alleen niet.
Had de PvdA hun poot stijf gehouden dan had het CDA een coalitie van CDA, VVD, Groenlinks en ChristenUnie moeten maken, dit in een tijd dat Groenlinks nog echt links was en een lijstverbinding met de SP had. Had dus GL ook hun poot stijf gehouden dan hadden ze of met de PVV voor in de plaats GL moeten nemen, of ze hadden moeten kijken of ze D66, SGP en PvdD erbij hadden kunnen krijgen, oftewel onmogelijk.

Simpelweg gezegd, de drie linkse partijen konden gewoon een links kabinet forceren. Bos dacht hier anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Squishie: je realiseert je hopelijk dat je jezelf tegenspreekt op een aantal belangrijke punten? :)
Squishie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:20:
- Ik vind niet dat mensen hoofddoeken, keppels oid. mogen dragen in een werkfunctie in een westerse omgeving. Ik vind dat niet professioneel overkomen.
- Ik ben wel voorstander van een multiculturere samenleving, zolang mensen zich maar gedragen naar (westerse) behoren.
Het eerste punt zou betekenen dat iedereen vaste bedrijfskleding moet krijgen, want anders krijg je willekeur. Wat jij professioneel vind, is dat niet voor een ander. Ook is het een nogal repressief standpunt welke persoonlijke vrijheden weghaald gebaseerd op emoties en wat meer onderbuiksgevoelens.

Het tweede punt is een directe tegenspraak. Hoe kun je multicultureel zijn als je je volledig aan moet passen aan de westerse maatstaven (die niet eens goed gedefinieerd zijn)?
- Ik ben van mening dat georven titalatuur en rechten niet meer van deze tijd is en niet past bij een moderne democratie, wat dus betekent dat de koningin minder politieke invloed moet hebben.
Ze heeft nu geen macht. Wat wil je dan wegnemen?
Kiezers moeten de mogelijkheid hebben om landelijke zaken waar ze niet mee eens te zijn terug te kunnen draaien. Het is een democratie en de burger is dus "koning".
Dat is "the worst of two worlds". Dan verlam je de politiek nog verder... Je hebt al minstens elke 4 jaar een referendum, die heten verkiezingen ;) .
Zaken die me nu gestolen kunnen worden en dus weg kunnen:
- Kunst, mja ik houd gewoon niet veel van kunst.
[...]
- Wegenuitbreiding vind ik op dit moment ook niet interressant, eerst Nederland economisch het in orde brengen...
Het eerste is de kruidenier of het boertje dat spreekt, wat 'ie niet kent en wat geld kost, dan moet 'ie niet ;) . Wegenuitbreiding en economie zijn toch wel gelinkt. Ook cultuur en onderwijs zijn belangrijk voor een maatschappij, al merk je dat niet altijd direct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:30:
@Squishie: je realiseert je hopelijk dat je jezelf tegenspreekt op een aantal belangrijke punten? :)

[...]

Het eerste punt zou betekenen dat iedereen vaste bedrijfskleding moet krijgen, want anders krijg je willekeur. Wat jij professioneel vind, is dat niet voor een ander. Ook is het een nogal repressief standpunt welke persoonlijke vrijheden weghaald gebaseerd op emoties en wat meer onderbuiksgevoelens.

Het tweede punt is een directe tegenspraak. Hoe kun je multicultureel zijn als je je volledig aan moet passen aan de westerse maatstaven (die niet eens goed gedefinieerd zijn)?
[...]
Ja ik weet dat ik mezelf hier behoorlijk tegenspreek. Ik zeg niet dat iedereen in pak moet rondlopen, maar ik vind wel dat er een verschil is tussen algemene acceptatie en nogo. Een pet zie je toch ook niet in schoolklassen? En dan heb ik het niet over wel of niet geloof.

Ze heeft nu geen macht. Wat wil je dan wegnemen?

[...]
De koningin regelt toch alle zaken (zorgen voor formatie etc.) als het kabinet valt? Waarom moet zij dit op dit moment doen?

Dat is "the worst of two worlds". Dan verlam je de politiek nog verder... Je hebt al minstens elke 4 jaar een referendum, die heten verkiezingen ;) .

[...]
Daar zijn meningen over verdeeld. Ik kan me best voorstellen dat een regering iets implementeerd, waar het volk het niet mee eens is.
Het eerste is de kruidenier of het boertje dat spreekt, wat 'ie niet kent en wat geld kost, dan moet 'ie niet ;) . Wegenuitbreiding en economie zijn toch wel gelinkt.
ik heb nooit gezegd dat ik slim ben of er verstand over heb . Voor mij is het ook een leerproces, anders zou ik hier nu niet zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Squishie op 02-05-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
Ik zou als kiezer goed bij jezelf te raden gaan waar je ongeveer in het politieke spectrum staat. Dan blijft er vanzelf een shortlist van een partij op 3 over waar je jezelf in kan verdiepen en waartussen je kan wisselen elke verkiezing als je dat wilt. Een aantal vragen die je jezelf kan stellen:

- Hoe kijk je tegen het geloof aan
- Hoe kijk je tegen de overheid aan
- Hoe zie je de vrije markt
- Economie vs leefbaarheid
etc (anderen kunnen dan wel aanvullen)

Als je goed nadenkt over deze vragen dan komen er ongetwijfeld partijen naar voren waar je bij past, desnoods laat je je hier helpen. Je moet niet teveel op de concrete punten afgaan, want het is toch altijd maar de vraag of er iets van terecht komt (coalities, veranderende omstandigheden etc). Personen veranderen ook om de haverklap en het is niet verstandig om je teveel door de emotie die je voelt bij persoon X te laten leiden. Beter is het om naar de achterliggende idealen te kijken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Squishie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:31:
Ja ik weet dat ik mezelf hier behoorlijk tegenspreek. Ik zeg niet dat iedereen in pak moet rondlopen, maar ik vind wel dat er een verschil is tussen algemene acceptatie en nogo. Een pet zie je toch ook niet in schoolklassen? En dan heb ik het niet over wel of niet geloof.
Maar je maakt het dus toch willekeurig. Een pet in de klas is een huisregel, maar je wilt het algemeen maken? Het is gewoon erg onverstandig, en ontneemt mensen persoonlijke vrijheid zonder dat het iets bereikt (behalve dat de wat meer repressieve stromingen hun zin krijgen).

Algemene acceptatie, so what? Een beetje common sense is nodig, maar wat jij voorstelt maakt het een perfecte kans voor de meer fobische stromingen die angst hebben voor non-conformisme. Uiteindelijk is er wel een stelregel die zegt dat verbieden de laatste keuze moet zijn, zeker als er andere mogelijkheden zijn :)
De koningin regelt toch alle zaken (zorgen voor formatie etc.) als het kabinet valt? Waarom moet zij dit op dit moment doen?
Allemaal ceremonieel. Ze heeft geen macht, misschien invloed maar dat is niet slecht.
Daar zijn meningen over verdeeld. Ik kan me best voorstellen dat een regering iets implementeerd, waar het volk het niet mee eens is.
Heb je enige bedrijfsmatige of leidinggevende ervaring? Soms moet je nu eenmaal een impopulaire beslissing nemen, omdat je verder kijkt dan de eigen neus. Dat doet de gemiddelde stemmer nu eenmaal niet. Je weet wat een NIMBY is? (Not In My BackYard). Dat zijn mensen die vinden dat een nieuwe snelweg er moet komen, maar niet door hun achtertuin. Iedereen zal zeggen dat er wat aan de staatschuld of HRA moet worden gedaan, maar ze zullen ook zeggen dat de pijn door anderen moet worden gedragen.

Het spreekwoord is niet voor niets: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Soms moeten er nu eenmaal pijnlijke keuzes worden gemaakt :) .

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 02-05-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:45:
[...]

Maar je maakt het dus toch willekeurig. Een pet in de klas is een huisregel, maar je wilt het algemeen maken? Het is gewoon erg onverstandig, en ontneemt mensen persoonlijke vrijheid zonder dat het iets bereikt (behalve dat de wat meer repressieve stromingen hun zin krijgen).

Algemene acceptatie, so what? Een beetje common sense is nodig, maar wat jij voorstelt maakt het een perfecte kans voor de meer fobische stromingen die angst hebben voor non-conformisme.
Tja dat is dan mijn mening... :/. Mensen mogen van mij geloven en dragen wat ze willen, maar op een werkvloer/school/ziekenhuis vindt ik dat toch iets anders.

[...]

Allemaal ceremonieel.

[...]
Weer iets geleerd ;). Ik dacht dat de koningin ook de eindbeslissing neemt over acceptatie over o.a. formatie etc.

Heb je enige bedrijfsmatige of leidinggevende ervaring? Soms moet je nu eenmaal een impopulaire beslissing nemen, omdat je verder kijkt dan de eigen neus. Dat doet de gemiddelde stemmer nu eenmaal niet. Je weet wat een NIMBY is? (Not In My BackYard). Dat zijn mensen die vinden dat een nieuwe snelweg er moet komen, maar niet door hun achtertuin. Iedereen zal zeggen dat er wat aan de staatschuld of HRA moet worden gedaan, maar ze zullen ook zeggen dat de pijn door anderen moet worden gedragen.

Het spreekwoord is niet voor niets: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Klopt. Je kan niet altijd beslissen wat bij iedereen geliefd is.

Maar dan vraag ik me af welke gedachtegang van mij waarbij past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Squishie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:52:
Tja dat is dan mijn mening... :/. Mensen mogen van mij geloven en dragen wat ze willen, maar op een werkvloer/school/ziekenhuis vindt ik dat toch iets anders.
Stel je nu voor dat de situatie omgekeerd was, en jij in de minderheid bent? Zou je je dan zonder morren aanpassen, terwijl je weet dat je niets fout doet en dat het puur angstgevoelens zijn waar de maatregelen op gebaseerd zijn? :)
Klopt. Je kan niet altijd beslissen wat bij iedereen geliefd is.

Maar dan vraag ik me af welke gedachtegang van mij waarbij past?
Het referendum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Officieel is Nederland een monarchie waar ons staatshoofd, de uiteindelijk machthebber, de kroon is, in dit geval Beatrix. Onofficieel is het ceremonieel want bijvoorbeeld een nieuwe wet weigeren te ondertekenen zou zorgen dat wij heel snel over zijn op een republiek, al kan zij deze technisch gezien ook weigeren, in zo'n geval gaan we gewoon terug naar de goede oude tijd waar staatshoofden onthoofd werden. :P

De formatie die zij doet is op vraag van de kamer, ik geloof dat al een jaar of 40 geleden de kamer het recht in eigen handen heeft genomen dat wij het staatshoofd hier niet voor hoeven te gebruiken maar tot nu toe is dat recht nog nooit gebruikt. Nog niet zolang geleden heeft de kamer de onzinnige motie aangenomen om de volgende keer het staatshoofd buitenspel te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
D-e-n schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:47:
Ik wil je niet een bepaalde richting opduwen ;) Maar je verhaal klinkt in elk geval niet als het verhaal van een VVD-stemmer eerlijk gezegd. Ja, je hebt het over "wil mezelf niet té in de vingers gaan snijden" maar met een iets hogere bijdrage heb je kennelijk geen moeite. Bij de meeste VVD-ers gaan de haren recht overeind staan als er wordt gesproken over "inkomensafhankelijk" :)
Beetje kortzichtig, ongeveer alle voorzieningen voor de lagere inkomens zijn bedacht door (de voorlopers van) de VVD: sociale woningbouw, SVW, verbod op kinderarbeid, grondwet, etc.

Waar bij de meeste VVD-ers nog wel de haren van overeind gaan staan is de "de overheid bepaalt wat goed voor je is" mentaliteit die sommige linkse partijen nog steeds hebben. Waarbij de SP wel heel ver gaat door zijn eigen bestuurders te forceren de wet te overtreden door hun onkostenvergoeding in te laten leveren bij de partij (en van de belasting af te laten trekken) en daarmee hun eigen activiteiten te betalen. De belastingbetaler betaald dus voor hun rotzooi op bushokjes en lantaarnpalen...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:56:
[...]

Stel je nu voor dat de situatie omgekeerd was, en jij in de minderheid bent? Zou je je dan zonder morren aanpassen, terwijl je weet dat je niets fout doet en dat het puur angstgevoelens zijn waar de maatregelen op gebaseerd zijn? :)

[...]

Het referendum.
Wat ik nu dus bedoel is dat ik zaken heb genoemd die voor mij belangrijk zijn en de 3 partijen die daar (deels) mee eens zijn. Maar wat komt dan het meeste in de buurt? Eerder werd nl. al gezegd dat dit totaal bijv. niet op de VVD lijkt :/..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Jiriki schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:59:
[...]
Beetje kortzichtig, ongeveer alle voorzieningen voor de lagere inkomens zijn bedacht door (de voorlopers van) de VVD: sociale woningbouw, SVW, verbod op kinderarbeid, grondwet, etc.
De Grondwet? Een beetje een selectieve opsomming lijkt me. Daarbij heb ik het niet over verleden maar het heden.
Waar bij de meeste VVD-ers nog wel de haren van overeind gaan staan is de "de overheid bepaalt wat goed voor je is" mentaliteit die sommige linkse partijen nog steeds hebben.
Dat zegt geen enkele linkse partij. Dat is puur een promotiepraatje van Rutte en co.
Waarbij de SP wel heel ver gaat door zijn eigen bestuurders te forceren de wet te overtreden door hun onkostenvergoeding in te laten leveren bij de partij (en van de belasting af te laten trekken) en daarmee hun eigen activiteiten te betalen. De belastingbetaler betaald dus voor hun rotzooi op bushokjes en lantaarnpalen...
Dat is een keuze van die partij en haar leden. Het is een manier om geld te genereren voor de verkiezingen. Geld dat de SP anders niet zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

[...]

Ja nog effe...

Straks ga je me ook nog vertellen dat de VVD wereld heeft gered van de ondergang...

Leuk en aardig maar je hebt het hier over wetten van 100 jaar en ouder, de VVD dit op zo'n 65 jaar.

Liberalen van toen kan je niet vergelijken met nu, zeker niet gezien we drie liberale partijen hebben.
[...] Waarbij de SP wel heel ver gaat door zijn eigen bestuurders te forceren de wet te overtreden door hun onkostenvergoeding in te laten leveren bij de partij (en van de belasting af te laten trekken) en daarmee hun eigen activiteiten te betalen. De belastingbetaler betaald dus voor hun rotzooi op bushokjes en lantaarnpalen...
Er word geen wet overtreden, de leden geven vrijwillig het inkomen aan de partij, de partij betaald dan een gemiddeld salaris naar gewerkte uren.
Tevens kan iedere politicus van de SP hier afstand doen, immers zijn ze allemaal vrij om te doen wat ze willen, net als in ieder andere partij.

En sowieso betaald de belastingbetaler voor die 'rotzooi', of wist jij niet dat partijen geld krijgen?

[ Voor 40% gewijzigd door Benjamin- op 02-05-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
Squishie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:20:
[...]
Ik hoop niet dat ik nu een flamewar ontketen, maar dit vind ik belangrijk als je vergelijkt met stemwijzers.
Als we uitgaan van standpunten die voor mij belangrijk zijn en ook benoemd worden in stemwijzers. Zoals ik al zei. Ik heb nog niet naar ideologien etc. gekeken....
Probeer eens los te komen van de standpunten uit stemwijzers..Beredeneer vanuit jezelf welke punten jij belangrijk vind.

Je standpunten zitten zo'n beetje in het hele spectrum van links naar rechts, met progressieve en conservatieve trekjes :)
Daar is helemaal niets mis mee.

Ik wil ook niet te inhoudelijk op je standpunten ingaan.
Wel zou je bij sommige dingen wat verder kunnen kijken:

Je geeft aan dat je geen hoofddoekjes of keppeltjes op de werkvloer vind passen. Hoe sta je tegenover een (zichtbaar gedragen) kruisje? Vind je dat de overheid zou moeten kunnen bepalen dat dit voor elke werkvloer geld, of vind je dat de overheid alleen iets over haar eigen werkvloer mag zeggen (dus ambtenaren) en niet over andere werkvloeren? Mag een hoofdoekje bij een buschauffeur wel, of alleen als dit een Connexxion hoofddoekje is bijvoorbeeld? Kortom: waar ligt de grens, of hoe nuanceer je.

Je hebt het steeds bij financien/economie over "tonnen", maar waar leg je de grens? Waarom leg je daar een grens? Heb je het dan over mensen die meer dan de balkenende norm verdienen (om maar eens een arbitraire grens te trekken) of gaat het om 2 keer die modaal (andere arbitraire grens)?

Je bent voor een multiculturele samenleving, zolang mensen zich aanpassen aan de Westerse norm. Wat versta je dan onder die multiculturele samenleving, en wat versta je onder de westerse norm?
Gaat het dan om geloof, of gaat het puur om functionele zaken als het beheersen van de taal?

Het sociale leenstelsel bijvoorbeeld: Wat als dit wel doorgevoerd wordt, maar de draagkrachtmeting aangepast wordt? Wat als de termijn van terugbetaling aangepast wordt, of zelfs een combinatie van die 2.

Rijksbegroting moet weg zeg je.. Ik ga er vanuit dat je bedoelt dat de staatsschuld weg moet?
Daar is iedereen het eigenlijk wel over eens. Waar de discussie over gaat is hoe snel dat moet, en met welke maatregelen.
HRA eigenlijk hetzelfde. Inmiddels is bijna iedereen het er wel over eens dat de HRA aangepakt moet worden. Zelfs dat dit geleidelijk moet is een standpunt dat alle partijen zullen onderstrepen. Hoe, en in welk tempo de HRA aangepakt wordt is echter punt van discussie.

Het nadeel van de stemwijzers is dat de antwoorden vaak zwart wit zijn en er geen grijs mogelijk is. Begrijpelijk, want nuance is moeilijk aan te brengen in zo'n vragenlijstje zonder dat het heel ingewikkeld en langdradig wordt.

Je zegt op basis van je onderzoek nu uit te komen bij SP, PvdA of VVD.
Zoals ik het nu lees, sluit je D66 ook nog niet uit. Sommige standpunten zijn zelfs typisch D66 (koningin en referendum).
Sluit je het CDA en CU uit omdat je vind je dat die C niet in de politiek thuishoort? Of is dat op basis van de poppetjes? PvdD en GL snap ik als je bij groen alleen aan kerncentrales denkt :)

Overigens snap ik best dat mensen afgaan op poppetjes. Een lijsttrekker/fractieleider heeft een behoorlijke invloed op de uitstraling van een partij en is anderzijds ook een weergave van de op dat moment geldende stroming in een partij.
Wanneer GL geen vrouwelijke fractieleider meer heeft, zal het feministische toontje wat minder hard klinken. Cohen (bestuurder) vs Samsom (activist) geeft duidelijk een omslag bij de PvdA aan. Roemer na Kant zorgt voor een zachte g in de kamer, maar ook voor een veel gematigder / minder agressieve uitstraling van de SP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
sanderb schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:37:
[...]
HRA eigenlijk hetzelfde. Inmiddels is bijna iedereen het er wel over eens dat de HRA aangepakt moet worden.
Iedereen buiten de politiek. De politiek is voorlopig nog verdeeld.
Zelfs dat dit geleidelijk moet is een standpunt dat alle partijen zullen onderstrepen. Hoe, en in welk tempo de HRA aangepakt wordt is echter punt van discussie.
Wat prominente VVD-ers hebben al anders beweerd maar tot nu toe is het VVD-standpunt nog steeds dat de HRA niet qua hoogte van aftrekbaarheid beperkt zal worden. Daarom komt er nu ook die slechte oplossing uitrollen die alleen het soort hypotheek beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

In zekere zin is er wat voor te zeggen om de HRA niet in hoogte te beperken. De HRA is namelijk nooit bedoeld als subsidie voor koopwoningen of een maatregel om huizenbezit te stimuleren, maar als belastingregel.

Het idee was namelijk dat een woning een vermogen vertegenwoordigt waar men inkomsten aan kan ontlenen. Die inkomsten zijn niet in de vorm van direct geld in de portemonnee, maar je woont toch in een huis waar je geen huur voor betaalt. Je 'verdient' in wezen dus doordat je huurt bespaart (of fictieve huur ontvangt, ligt er net aan vanaf welke kant je het bekijkt).

De kosten die je maakt om tot dit inkomen uit vermogen te komen, mag je aftrekken. In dit geval komt dat dus neer op de financieringskosten van dit vermogen, oftewel de hypotheekrente (maar ook de taxatiekosten, afsluitkosten, etc.).

Het in hoogte beperken van de HRA is dan ook niet zozeer een echte hervorming als meer een lastenverzwaring voor de hogere inkomens en/of duurdere woningen. Het tornt aan het basisprincipe van de HRA. Een echte hervorming van de HRA zou het geleidelijk afbouwen zijn over de gehele linie. Eventueel zou je voor de lagere inkomens tot wellicht lage middeninkomens een toeslag kunnen instellen die zowel de HRA als de huurtoeslag vervangt: een woontoeslag. In ruil daarvoor lijkt het me dan wel redelijk om via de inkomenstenbelasting dan toch enige verzachting aan te bieden.

Ik ben voor het hervormen van de woningmarkt, maar in de huidige vorm gaat het aftoppen van de HRA op een bepaald bedrag nogal in tegen het idee van de HRA en is dus mijns inziens vrij oneerlijk, omdat het een pure lastenverhoging is voor de hogere inkomens.

Wel is het belangrijk om de HRA te wijzigen wegens het marktverstorende effect en de enorme hoeveelheid geld die ermee gemoeid is, maar dat ga je niet bereiken door enkel de dure woningen aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Waarom zouden de hoogste inkomens zoveel gecompenseerd moeten worden? Los van het ontstaan is en blijft het een compensatie. En ja, het aftoppen is een lastenverzwaring. Maar dat is huren "marktconform" maken ook, en dat treft vaak mensen die dat zwaar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Squishie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:01:
Wat ik nu dus bedoel is dat ik zaken heb genoemd die voor mij belangrijk zijn en de 3 partijen die daar (deels) mee eens zijn. Maar wat komt dan het meeste in de buurt? Eerder werd nl. al gezegd dat dit totaal bijv. niet op de VVD lijkt :/..... :?
Veel van je punten zijn inderdaad meer SP-achtig, maar de religie/veiligheid etc punten zijn meer PVV/VVD. Ik kan me wel voorstellen dat de stemwijzer PVV suggereerde vorige keer, daar die dergelijke punten combineerde. Alleen kan de stemwijzer niets zeggen over de (on)betrouwbaarheid van een partij :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt

nXXt

Carpe omnia

D-e-n schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:50:
Waarom zouden de hoogste inkomens zoveel gecompenseerd moeten worden? Los van het ontstaan is en blijft het een compensatie. En ja, het aftoppen is een lastenverzwaring. Maar dat is huren "marktconform" maken ook, en dat treft vaak mensen die dat zwaar valt.
Oh, ik bedoelde het ook niet als 'het is dramatisch, etc.'. Ik bedoelde meer dat het niet eerlijk is om alleen iets aan de bovenkant van de markt te doen, net zoals het niet eerlijk is om alleen aan de onderkant of aan het midden van de woningmarkt iets te doen.

Wat ik verder bedoel is dat het aftoppen niet zozeer een echte hervorming is als een lastenverzwaring voor de hoge inkomens. Op zich is daar niet direct iets mis mee, zolang de hogere inkomens maar niet als melkkoe gebruikt worden en het niet onterecht als een hervorming gebracht wordt.

Kort gezegd ben ik tegenstander van nivelleren om het nivelleren, maar vind ik nivelleren wel een acceptabele uitkomst van de financiering van de overheid onder het mom van 'de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten'. En onder 'de overheid' valt ook een sociaal vangnet (dat schept gelijkwaardiger kansen voor opwaartse sociaaleconomische mobiliteit en dat vind ik als liberaal een vereiste voordat je kunt spreken van 'eigen verantwoordelijkheid').
Pagina: 1 2 Laatste