Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Benjamin- schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 18:08:
.
Uiteindelijk doet de verhoging niets behalve mensen 2 jaar langer in de uitkering houden terwijl de werkloosheid stijgt. Maar zolang het volk maar overtuigd is dat het nodig is, dan zien ze niet het populistische gedrag van al die partijen.
Dat vraag ik me dus af, de verhoging van de pensioenleeftijd zorgt er imho juist voor dat mensen twee jaar later hun aow krijgen. Iets wat niet zo gek is aangezien de groep aow'ers ook groter wordt, enerzijds doordat men ouder wordt en anderzijds door de vergrijzing. Dat werklozen dan twee jaar extra een uitkering krijgen i.p.v een aow lijkt me hier niet tegenop wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Sh4wn schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 15:43:
En voor de mensen die niet in zien waarom die 3% zo belangrijk is: wij zijn zelf een groot voorstander geweest van deze regel. Wij hebben heel veel druk gelegd op Griekeland en andere zuidelijke landen dat ze aan die regels moeten voldoen. Wat voor signaal zend dat uit als wij er dan kak aan hebben? Voor je het weet houdt alleen Duitsland zich nog aan die regel, en dan is de hele euro weer gedoemd om te falen, met alle gevolgen van dien.
Dan zendt dat exact de boodschap uit die ook de regel zelf belichaamt: dat rijke mensen het recht hebben om rijk te blijven, terwijl de armen moeten inleveren. Want daar heeft het Verdrag van Maastricht feitelijk toe geleid, alle "ierse tijgers" ten spijt.
En de euro verdoem je juist door keihard aan domme regels vast te houden. Want die regel betekent dat iedereen moet bezuinigen, terwijl er nergens ter wereld extra vraag ontstaat. En dat betekent dus een steeds verdergaande neerwaardse spiraal. (Serieus, waar leren mensen economie tegenwoordig? Uit de krant ofzo?)
Het enige dat je verder moet opmerken is dat dit niet alleen op macroniveau speelt (Zuid-Europa naaien door expres te laag in de Euro te stappen om zo hun concurrentiepositie nog slechter te maken tov Duitsland/Nederland/(Frankrijk)), maar ook op microniveau: want nu het crisis is halen "we" uiteraard geen geld weg bij de veroorzakers van de crisis, of bij de mensen die het meest kunnen missen, want nee, dan "ontmoedig" je "hardwerkende" mensen (want mensen die om half 5 in de auto stappen om om 7u ergens te beginnen met wegeven bouwen werken niet "hard"). Nee, dat moeten we weghalen bij die wegwerkers en verpleegkundigen. En solidariteit is uit het woordenboek geschrapt.

Anyway, de reden waarom ik hier kwam: Spuit 11 heeft het ook door: is de inhoud niet ook stiekem van enig belang?
‘Een huzarenstukje‘, ‘daadkracht’, ‘moed’ en niet te vergeten ‘historisch‘ en ‘uniek’. In die terminologie werd gisteren het gesloten akkoord van de ‘Kunduz-coalitie’ ontvangen. Maar het pakket waar de partijen VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks hun handtekening onder hebben gezet, lijkt verdacht veel op het Catshuisakkoord. Reden tot enthousiasme?
Catshuisakkoord vs. Wandelgangenakkoord. Zoek de verschillen
De btw-verhoging, de nullijn voor ambtenaren, hogere werkgeverslasten, versobering van de hypotheekrenteaftrek, hogere huren, het zwaarder belasten van rode diesel, het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Het zijn allemaal maatregelen die overeind zijn gebleven uit het Catshuisakkoord. Hier en daar aangepast, maar zij vormen nog steeds de belangrijkste posten om uit te komen op de Brusselse eis van drie procent.

Het zijn stuk voor stuk forse bezuinigingen, met onder meer effecten aan de onderkant van de arbeidsmarkt, waar een linkse partij als GroenLinks zich nog wel eens flink in kan verslikken. En dan is het de PvdA, nu weggehoond om hun buitenspelpositie, die hier mogelijk later de vruchten van plukt in een effectieve campagne tegen het akkoord. De economische effecten van het aangepaste bezuinigingspakket, dat momenteel wordt doorgerekend door het Centraal Planbureau, moeten nog duidelijk worden, maar een aantal effecten laten zich al raden.
En eventjes voor al die lui die zo enthousiast "regels zijn regels" en "wat voor signaal geef je af" liepen te papegaaien, (waaronder de nu opeens "kritische" nrc) in herinnering gebracht werd:
Een akkoord bereikt onder druk van Brussel. Alles voor de drie procentsregel. En laat het nu nét de Europese Commissie zijn, die zich momenteel beraadt op versoepeling van die regel, uit angst dat een strakke naleving van het begrotingsbeleid onnodige schade zal toebrengen aan een reeks landen in de eurozone.
Suggestie: stop met krantenlezen, want je wordt er helaas niets wijzer van.

[ Voor 39% gewijzigd door foppe-jan op 28-04-2012 19:31 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Lothlorien67 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 18:53:
[...]
Dat vraag ik me dus af, de verhoging van de pensioenleeftijd zorgt er imho juist voor dat mensen twee jaar later hun aow krijgen. Iets wat niet zo gek is aangezien de groep aow'ers ook groter wordt, enerzijds doordat men ouder wordt en anderzijds door de vergrijzing. Dat werklozen dan twee jaar extra een uitkering krijgen i.p.v een aow lijkt me hier niet tegenop wegen.
Heb pas ergens gelezen dat die mensen nu een paar jaar een bijstandsuitkering krijgen, weet iemand of dat klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-09 21:00

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 18:43:
Hmm, ik snap niet zoveel van je laatste alinea. Het eerste deel van je post gaat over conservatief en progressief, het tweede deel over populisme. Wat is de relatie en het punt dat je probeert te maken? Verder begrijp ik niet of je D66 nu juist wel of niet als populistisch probeert te kenmerken?

Edit: excuus voor spelling, ipads zijn absoluut niet gemaakt om te typen...
Progressie wordt gezien als positief, dus door jou plannen als progressief te labelen terwijl je die van andere als conservatief label, dan lijk jij dus beter te werk te gaan.
Waar het om gaat zijn dus gewoon politieke keuzes, heeft niets met progressief of conservatief te maken.

Over het populisme, mja ik vind D66 zeker wel populistisch op momenten, maarja daar kan je natuurlijk alle partijen van beschuldigen. Wat ik pas echt populistisch vind is dat iedere partij dezelfde cijfers ziet, namelijk een stijging van de werkloosheid waardoor een verandering, laat staan een snelle verandering, absoluut niet nodig is maar omdat de mensen het inmiddels hebben geaccepteerd gaan partijen maar mee en dat is het ultieme populisme.
Lothlorien67 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 18:53:
[...]

Ze zeggen altijd dat de leeftijd omhoog moet omdat mensen ook ouder worden. Dit is puur geneuzel, dit is gewoon een keihard bezuiniging op de ouderen, dit heeft helemaal niets met werk of iets dergelijk te maken. Een bijstandsuitkering is gewoon goedkoper dan een AOW. Dit is een zeer kille bezuiniging die ook maar weinig opleverd en dit doen we dus met onze ouderen die nul komma nul kans maken op de arbeidsmartk, ronduit schandalig.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00
Benjamin- schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:00:
[...]

Progressie wordt gezien als positief, dus door jou plannen als progressief te labelen terwijl je die van andere als conservatief label, dan lijk jij dus beter te werk te gaan.
Waar het om gaat zijn dus gewoon politieke keuzes, heeft niets met progressief of conservatief te maken.

Over het populisme, mja ik vind D66 zeker wel populistisch op momenten, maarja daar kan je natuurlijk alle partijen van beschuldigen. Wat ik pas echt populistisch vind is dat iedere partij dezelfde cijfers ziet, namelijk een stijging van de werkloosheid waardoor een verandering, laat staan een snelle verandering, absoluut niet nodig is maar omdat de mensen het inmiddels hebben geaccepteerd gaan partijen maar mee en dat is het ultieme populisme.
De enige partij die zich nu bediend van populisme(lees: onderbuik) is juist de SP.
Ze zeggen altijd dat de leeftijd omhoog moet omdat mensen ook ouder worden. Dit is puur geneuzel, dit is gewoon een keihard bezuiniging op de ouderen, dit heeft helemaal niets met werk of iets dergelijk te maken. Een bijstandsuitkering is gewoon goedkoper dan een AOW. Dit is een zeer kille bezuiniging die ook maar weinig opleverd en dit doen we dus met onze ouderen die nul komma nul kans maken op de arbeidsmartk, ronduit schandalig.
Geneuzel en vervolgens klagen dat de arbeidsmarkt niet functioneert? Goh had Pechtold dan toch gelijk :+
En die AOW verhoging is om de aanstaande vergrijzingsgolf financieel aan te pakken niet omdat men het zo leuk vindt dat je een paar jaar extra mag gaan werken.
Zoals ik al zei, de SP doet aan populisme door de achterban voor te houden dat het allemaal geen vaart loopt terwijl de rekening stilletjes aan naar de jongere generaties wordt doorgeschoven... chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Miki schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:13:
Zoals ik al zei, de SP doet aan populisme door de achterban voor te houden dat het allemaal geen vaart loopt terwijl de rekening stilletjes aan naar de jongere generaties wordt doorgeschoven... chapeau!
Nou, deze retoriek van "de rekening doorschuiven naar de jongere generaties" is natuurlijk net zo hard populisme.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00
Cyberpope schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:18:
[...]

Nou, deze retoriek van "de rekening doorschuiven naar de jongere generaties" is natuurlijk net zo hard populisme.
Lijkt me anders heel valide doordat de SP geen oplossingen heeft aangedragen hoe het anders zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Miki schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:13:
[...]

De enige partij die zich nu bediend van populisme(lees: onderbuik) is juist de SP.

[...]

Geneuzel en vervolgens klagen dat de arbeidsmarkt niet functioneert? Goh had Pechtold dan toch gelijk :+
En die AOW verhoging is om de aanstaande vergrijzingsgolf financieel aan te pakken niet omdat men het zo leuk vindt dat je een paar jaar extra mag gaan werken.
Ik zou zeggen, ga is opzoeken wat populisme is.

Als je nou kijkt naar hoe de SP altijd heeft gestaan tegenover de problemen van Griekenland, namelijk een flink deel kwijtschelden, denk je dat dit populair had geweest? En toch bepleite de SP dit. Voor in de plaats is het veel populairdere voorstel gedaan van ze geld lenen, want dat geld komt terug.
Of dit laatste door populisme komt kan ik niet beoordelen maar de keuze van de SP in ieder geval niet.
Zo zijn er diverse maatregelen van de SP die niet populair zijn maar de SP staat achter die keuze door haar eigen visie.

Als je kijkt naar de SP dan is het een koersvaste partij, terwijl het volk soms wisselt van idee, blijft de SP bij haar punten. Dan kan je een partij geen populistische partij noemen.

Er komt op termijn zeker een harde klap van de vergrijzing, maar niet al volgend jaar, volgend jaar hebben wij nog steeds een flinke hoeveelheid werkloze, de verhoging heeft dan ook geen zin.
De SP loopt ook niet weg voor de noodzaak van de verhoging, zij zeggen juist, doe dit wanneer er een tekort aan arbeiders begint te komen en niet eerder.
Lijkt me anders heel valide doordat de SP geen oplossingen heeft aangedragen hoe het anders zou kunnen.
Hun plannen voor de komende 3 jaar en verder zijn anders gewoon klaar. Dat jij dit allemaal geen oplossing vindt maakt jou de enige in dit land die dit denkt, gezien dat diverse maatregelen ook kamerbreed steun hebben.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Miki schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:44:
[...]

De kreet is populisme, omdat we het land al erg netjes achterlaten. b.v. de staatsschuld die we hebben is afhankelijk van hoe je rekent de laagste van europa. Ja, in vergelijking heeft duitsland een lagere schuld. Maar i.t.t. nederland heeft duitsland een omslagregeling voor zijn ambtenaren (inclusief zorg). Dus alle pensioenverplichtingen die wij uit het ABP en PGGM betalen, moet duitsland in de toekomst uit de staatskas betaling. Zou je dus het vergelijk maken en de tegoeden van het ABP en PGGM van de staatschuld aftrekken, kom je heel ver richting de nul staatsschuld. Frankrijk (bijna elk land in europa) zit in hetzelfde pakket.

Verder hebben wij ook een geweldig handelsoverschot, wat we primair in spaartegoeden in het buitenland parkeren.

Vergis je niet, ik zit echt niet op de SP te wachten om het land te besturen. En ik ben voor forse hervormingen op de arbeidsmarkt, de huizenmarkt. Maar het gelul van "we schuiven de rekening door naar onze kinderen" is totale onzin. Onze kinderen krijgen een land met een goede uitgangspositie, ze krijgen (tenzij we nog meer bezuiningen) een goede opleiding mee, een samenleving die gericht is op de externe wereld en een land dat (tenzij wilders weer aan de macht komt) serieus genomen wordt in het het buitenland.

Ik geef liever mijn kinderen een goede opleiding en inzicht in de wereld mee, als 10000 euro op het moment da ze volwassen zijn.

Ik zou liever een goed lopend familiebedrijf krijgen, met wat schulden., als een lege huls zonder schulden.

De waarheid ligt wat in het midden. Niet bij de VVD die hel en verdoemenis preekt en dat onze economie aan de rand van de afgrond staat, maar ook niet bij de SP die wellicht een sociale heilstaat wil (en niet te betalen is).

Dus de rekening doorschuiven naar onze kinderen (waar de VVD als het gaat om het milieu geen enkele moeite mee heeft, wat nog veel meer gaat kosten als de staatschuld) is net zo populistisch als het "het graaien" waar de SP het bij voortduring over heeft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Benjamin- schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:00:
[...]

Excuus voor mijn inmenging in de discussie, maar ik denk dat progressief over het algemeen niet wordt gezien als iets positiefs. Mensen (in het algemeen) zien toch liever dat alles bij het oude blijft en dat er toch juist niks verandert? Dat verklaard ook waarom vrijwel alle politieke partijen ook niet echt in het progressieve kader geplaatst kunnen worden, met slechts een paar uitschieters als D66 en GL.
[...]
De onderwerpen zijn inderdaad hetzelfde, maar elke politieke visie kent haar eigen waarheid, en haar eigen visie omtrent het onderwerp. Ik vind persoonlijk D66 juist helemaal geen populistische partij, omdat ze ook in durft te staan voor zaken die, ondanks dat ze er geen stemmen mee gaan trekken bij 'de grote meute', wel bespreekbaar maakt en er een duidelijk standpunt inneemt, ook al is dat niet per definitie iets positiefs.

Bijvoorbeeld ontslagrecht hervormen (lees: versoepelen) en de pensioenleeftijd verhogen. D66 roept al sinds jaar en dag dat dat moet gebeuren om NL op lange termijn financieel gezond te houden. Nu komt het er echt op aan, en gaat een meerderheid hierin mee, terwijl ze juist lang niet hun vingers wilde branden aan het onderwerp. Maar dus nu ineens gedragen door een meerderheid. Regeren is vooruitzien toch? We zouden eens meer partijen moeten hebben die zulke moeilijke zaken vandaag op de agenda te zetten, ook al worden het pas over een paar jaar hete hangijzers.
Het is maar net wat je geneuzel vind. Ik vind het een goed plan, omdat er geen goede reden is het niet te doen. Het is in alle opzichten goed voor het land: meer belastinginkomsten, minder AOW, en het houdt onze collectieve pensioenpotten gezond. Weinig opleveren? MILJARDEN...

Waar jij het over hebt is die marginale groep ouderen die bijvoorbeeld op hun 60ste ergens zijn ontslagen, niet meer aan het werk zijn kunnen komen, en die nu 2 jaar langer moeten wachten voordat ze met pensioen kunnen. Heel lullig hoor, maar je praat hierover een heel klein deel van de bevolking. En of een bijstand goedkoper is dan een AOW is maar net afhankelijk welk arbeidsverleden die mensen hebben, dat kun je dus niet zo hard stellen. Sowieso moeten die mensen ook hand in eigen borst steken: waarom ben je zo onaantrekkelijk voor de arbeidsmarkt? Heb je 40 jaar postzegels zitten likken en wil niemand je nu meer? Erg jammer, maar daar ben je zelf ook bij. Als je anno 2012 bijvoorbeeld geen computer kan bedienen, dan zet je jezelf buitenspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ebia schreef op zondag 29 april 2012 @ 00:40:
Excuus voor mijn inmenging in de discussie, maar ik denk dat progressief over het algemeen niet wordt gezien als iets positiefs. Mensen (in het algemeen) zien toch liever dat alles bij het oude blijft en dat er toch juist niks verandert? Dat verklaard ook waarom vrijwel alle politieke partijen ook niet echt in het progressieve kader geplaatst kunnen worden, met slechts een paar uitschieters als D66 en GL.
In mijn ervaring hebben progressieve plannen vaak de insteek dat ze meer rekening houden met het algemeen belang (HRA aanpassen etc), maar minder met individueel belang, iets waar de conservatieve stromingen meer rekening mee houden. Veel van die progressieve plannen hebben daardoor vaak last van het nimby-effect, de meeste mensen zien wel in dat het anders moet, maar willen de pijn elders hebben.

Nu liggen mjn voorkeuren meer richting de progressieve kant en stoor ik me sneller aan de conservatieve en nimby-instellingen, dus een lichtroze bril is niet helemaal uitgesloten ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Het nadeel van het gebruiken van progressief/conservatief is dat term op zichzelf helemaal niets zegt zonder dat je de algehele consequenties beschouwd van een item dat je juist wilt behouden of veranderen. Dat is een zwakheid die zowel de progressieve als conservatieve partijen ten toon spreiden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Benjamin- schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:57:

Er komt op termijn zeker een harde klap van de vergrijzing, maar niet al volgend jaar (...)
Die hard klap van de vergrijzing is al bezig. De babyboomers uit '46 zijn al met pensioen en de komende jaren gaan er nog wat grote lichtingen. Veel zijn trouwens al met de VUT... De vregrijzing zien we al decennia aankomen en tot nu toe heeft de politiek geen oplossingen geinplementeerd. Als we tien jaar geleden hadden ingegrepen, dan had de ingreep veel kleiner kunnen zijn. Als de pensioenfondsen tien jaar geleden niet waren leeggeroofd, dan hadden ze nu niet in de problemen gezeten. De huidige crisis zorgt er eindelijk voor dat men wel de juiste maatregelen neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

ebia schreef op zondag 29 april 2012 @ 00:40:
[...]

[...]

De onderwerpen zijn inderdaad hetzelfde, maar elke politieke visie kent haar eigen waarheid, en haar eigen visie omtrent het onderwerp. Ik vind persoonlijk D66 juist helemaal geen populistische partij, omdat ze ook in durft te staan voor zaken die, ondanks dat ze er geen stemmen mee gaan trekken bij 'de grote meute', wel bespreekbaar maakt en er een duidelijk standpunt inneemt, ook al is dat niet per definitie iets positiefs.

Bijvoorbeeld ontslagrecht hervormen (lees: versoepelen) en de pensioenleeftijd verhogen. D66 roept al sinds jaar en dag dat dat moet gebeuren om NL op lange termijn financieel gezond te houden. Nu komt het er echt op aan, en gaat een meerderheid hierin mee, terwijl ze juist lang niet hun vingers wilde branden aan het onderwerp. Maar dus nu ineens gedragen door een meerderheid. Regeren is vooruitzien toch? We zouden eens meer partijen moeten hebben die zulke moeilijke zaken vandaag op de agenda te zetten, ook al worden het pas over een paar jaar hete hangijzers.

[...]

Het is maar net wat je geneuzel vind. Ik vind het een goed plan, omdat er geen goede reden is het niet te doen. Het is in alle opzichten goed voor het land: meer belastinginkomsten, minder AOW, en het houdt onze collectieve pensioenpotten gezond. Weinig opleveren? MILJARDEN...

Waar jij het over hebt is die marginale groep ouderen die bijvoorbeeld op hun 60ste ergens zijn ontslagen, niet meer aan het werk zijn kunnen komen, en die nu 2 jaar langer moeten wachten voordat ze met pensioen kunnen. Heel lullig hoor, maar je praat hierover een heel klein deel van de bevolking. En of een bijstand goedkoper is dan een AOW is maar net afhankelijk welk arbeidsverleden die mensen hebben, dat kun je dus niet zo hard stellen. Sowieso moeten die mensen ook hand in eigen borst steken: waarom ben je zo onaantrekkelijk voor de arbeidsmarkt? Heb je 40 jaar postzegels zitten likken en wil niemand je nu meer? Erg jammer, maar daar ben je zelf ook bij. Als je anno 2012 bijvoorbeeld geen computer kan bedienen, dan zet je jezelf buitenspel.
Dat zeg jij wel, maar kijk nu is naar de peilingen, GL, D66 en CU zijn toch omhoog geschoten, iets wat ik trouwens niet bij GL had verwacht, maargoed dat is een ander verhaal.

Als jij progressie kan verkopen, dan werkt het zeker wel positief. Het verhaal van de AOW moet omhoog, vergrijzing, niet de rekening naar onze kinderen enz en dan accepteren mensen het en zien de politici die dit verkondigen als eerlijk, progressief en vooral bezig om nederland sterk te houden, dat spreekt mensen aan.
Mensen zelf zijn inderdaad vaak van het houden zoals het is, maar vinden progressie bij andere vaak wel positief. Bijvoorbeeld zelf durven ze nu niet van baan te wisselen, maar bij andere vinden ze dit vaak wel positief omdat ze het wel goed vinden als iedereen een baan heeft die ze leuk vinden.
Politieke keuzes vinden ze goed, zolang het ze maar niet te direct raken, oftewel ze moeten het niet teveel voelen. Doe daar nog een goede spin aan en ze vreten het op en ze belonen je met zetels.

Regeren is inderdaad vooruitzien, maar dan blijf ik erbij, waarom de AOW verhoging nog is versnellen? Het was al in gang gezet, wat heeft het nut om dit nog eens te versnellen als er toch geen werk is?
Dit is gewoon een keiharde bezuiniging op oudere, die makkelijk ergens anders vandaan had kunnen worden gehaald.

En dat laatste... steek is wat tijd om de arbeidsmarkt te bekijken. Met 55+ ben je niet meer aantrekkelijk in de meeste gevallen. Neem even een extreem geval, stratenmaker met een slechte rug, 55 jaar en werkloos. Wie wilt die nog hebben? Juist, niemand.
Marginale groep? Zoek de cijfers op, een derde van de 60+ heeft een baan, die andere moeten nu 2 jaar lang solliciteren naar een baan die ze nooit gaan krijgen.
Verder vind ik de opmerking dat mensen zichzelf buitenspel zetten erg triest. Echt wat een kut opmerking, ik werk zelf in de welzijn, ik heb gezien hoe ongelooflijk moeilijk het voor 50/60+ is om de basis dingen van een computer te leren. Jij zet nu echt in 1 keer een flinke groep mensen weg.

Tevens ben jij duidelijk 1 van de mensen die dit 'progressieve' beleid als positief ervaart, jij ziet namelijk maar een klein stukje van de arbeidsmarkt en de rest is de ver van je bed show.
mr_obb schreef op zondag 29 april 2012 @ 08:04:
[...]

Die hard klap van de vergrijzing is al bezig. De babyboomers uit '46 zijn al met pensioen en de komende jaren gaan er nog wat grote lichtingen. Veel zijn trouwens al met de VUT... De vregrijzing zien we al decennia aankomen en tot nu toe heeft de politiek geen oplossingen geinplementeerd. Als we tien jaar geleden hadden ingegrepen, dan had de ingreep veel kleiner kunnen zijn. Als de pensioenfondsen tien jaar geleden niet waren leeggeroofd, dan hadden ze nu niet in de problemen gezeten. De huidige crisis zorgt er eindelijk voor dat men wel de juiste maatregelen neemt.
De pensioenfondsen staan los van de AOW, dat is een kwestie van de hoogte aanpassen. Ook niet leuk, maar staat hier los van.
De vergrijzing is uiteraard al bezig maar dit heeft nog geen invloed op de arbeidsmarkt, op dit moment loopt de werkloosheid op en is de jeugdwerkloosheid hoog. Door meer ouderen op de arbeidsmarkt te zetten loopt de werkloosheid verder op, dat is opzicht niet erg, dat is maar een cijfertje door het gevolg van het vergroten van de arbeiders, maar wat wel kwalijk is, dat we straks een 66 jarige die dezelfde baan wilt als een 25 jarige en dat is heel erg schadelijk, het is namelijk veel beter voor de economie enz dat die 25 jarige die baan krijgt, je wilt die 66 jarige (over het algemeen, uitzonderingen daargelaten) helemaal niet aan het werk, je wilt de jeugd enz aan het werk.
Dus zolang de werkloosheid nog groot is, zolang jeugd maar niet aan een baan kan komen, dan hoeven 60+ niet te werken. Dus ja, uiteindelijk is het nodig, maar op dit moment levert alleen het verschil tussen de AOW en uitkering op en ja, dat is dus gewoon een botte bezuiniging, niks geen hervorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

http://www.nu.nl/kabinets...itiek-stijgt-akkoord.html
Het begrotingsakkoord dat VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks donderdag sloten heeft ervoor gezorgd dat het vertrouwen in de politiek gestegen is.

Dat blijkt uit de laatste peiling van Maurice de Hond.

Iets meer dan de helft (51 procent) van de Nederlanders heeft, vergeleken met vorige week, meer vertrouwen in de politiek. Bij de achterban van de deelnemende partijen is dat nog hoger.

Alleen een meerderheid van de PVV- en SP-kiezers zegt dat het vertrouwen juist gedaald is. Opvallend is dat het vertrouwen van kiezers van de PvdA, dat het bezuinigingspakket niet steunt, voor het grootste deel ook gestegen is.

Samsom

Ook blijkt uit de peiling dat Nederlanders over het algemeen positiever zijn over de toekomst van Nederland nu het akkoord er ligt. Alleen SP-kiezers zijn ten opzichte van vorige week somberder.

Het besluit van Diederik Samsom om niet mee te onderhandelen heeft de PvdA-leider geen goed gedaan. Het rapportcijfer van Samsom was in december nog 5,5, maar is inmiddels gedaald naar 5,1. Hij staat nu samen met Geert Wilders (PVV) onderaan de lijst wat betreft het oordeel over de hoofdrolspelers in Den Haag. Vrijdag bleek uit de peiling al dat de PvdA maar liefst 5 zetels heeft verloren na het aannemen van het begrotingsakkoord waarbij de partij niet betrokken was.
Samsom was gisteren in Nieuwsuur, weer als een gebeten hond op alles aan het schieten maar kwam eigenlijk wederom zelf met geen antwoord. Tja, de verhoging van de AOW zou op de helling gaan op moment dat hij deel zou nemen in een kabinet. De man is en blijft meer actievoerder dat politicus.... Hij is in mijn ogen meer campagneleider dan fractievoorzitter.

Wat ik overigens opvallend vindt,
Inkomen

Nederlanders met een inkomen dat boven modaal is zeggen dat de kans het grootst is dat ze op de VVD en D66 zullen stemmen. Bij de beneden modale inkomens staat de SP duidelijk bovenaan (38 procent) en op afstand volgen PvdA (26 procent) en D66 (22 procent).

De PvdA zou volgens de peiling alleen boven de 19 zetels uitkomen als het bij de lagere inkomens kiezers terugwint van de SP. Bij hogere inkomens zouden D66-kiezers moeten overlopen.
Hoe duidelijk wil je het hebben, de PvdA heeft het zelfde probleem als het CDA, te veel midden partij en worden links en rechts ingehaald door de SP en D66.

Goed te lezen dat er veel vertrouwen in dit akkoord is, ook het politieke vertrouwen in deze partijen stijgt.... Mooi!

[ Voor 7% gewijzigd door Bullet NL op 29-04-2012 10:10 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Bullet NL schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:06:

Goed te lezen dat er veel vertrouwen in dit akkoord is, ook het politieke vertrouwen in deze partijen stijgt.... Mooi!
Serieus... CDA/VVD die de boel anderhalf jaar verkloten samen met de PVV. Ministers die schijt hebben aan alles en iedereen en hun plannen er doorheen drukken. En nu ineens zijn deze partijen te vertrouwen? Minus PVV dan.

Dan klapt de boel en kan er ineens in 1 dag (!) waar men eerste 7 weken tijd heeft zitten verkwanselen in de achterkamertjes (hoezo betrouwbaar en open) een soortement akkoord worden gebrouwen. D66 schuift ineens aan nadat ze maanden hebben zitten afgeven op CDA/VVD/PVV. Pechtold blijkt dus ineens ook minder betrouwbaar. Dan nog Groenlinks/rechts, een nietszeggende en onbetrouwbare partij welke blijkbaar maar wat graag eens op het pluche wil zitten, mag ook meespelen en wordt waarachtig arrogant.

Afijn de schapen kijken niet langer dan hun neus lang is en hobbelen wederom achter het 'landsbelang' aan... Tsja...

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 29-04-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

ManiacsHouse schreef op zondag 29 april 2012 @ 10:37:
[...]

Serieus... CDA/VVD die de boel anderhalf jaar verkloten samen met de PVV. Ministers die schijt hebben aan alles en iedereen en hun plannen er doorheen drukken. En nu ineens zijn deze partijen te vertrouwen? Minus PVV dan.

Dan klapt de boel en kan er ineens in 1 dag (!) waar men eerste 7 weken tijd heeft zitten verkwanselen in de achterkamertjes (hoezo betrouwbaar en open) een soortement akkoord worden gebrouwen. D66 schuift ineens aan nadat ze maanden hebben zitten afgeven op CDA/VVD/PVV. Pechtold blijkt dus ineens ook minder betrouwbaar. Dan nog Groenlinks/rechts, een nietszeggende en onbetrouwbare partij welke blijkbaar maar wat graag eens op het pluche wil zitten, mag ook meespelen en wordt waarachtig arrogant.

Afijn de schapen kijken niet langer dan hun neus lang is en hobbelen wederom achter het 'landsbelang' aan... Tsja...
Tja, je kan wle op alle andere partijen dan de SP en PvdA afgeven, maar het blijkt gewoon dat heel veel mensen het gewoon niet met je eens zijn. Ik zie overigens niet in waarom het CDA of de VVD niet te vertrouwen zijn, ze zijn bereid tot consessies te nemen, dat is wat anders.

Overigens is het zeggen dat deze Kunduz-coalitie niet te vertrouwens is natuurlijk niets meer dan een rant, ze tonen juist verantwoording door er gezamenlijk uit te komen. Samsom heeft gisteren zelf op TV toegegeven dat de partijen ook tot hem toenadering hebben gezocht, maar dat hij dit op grond van een aantal punten heeft afgewezen.

Het is dus veel te makkelijk om te zeggen dat partijen niet te vertrouwen zijn, Samsom is de enige die in het politieke proces de afgelopen week fouten heeft gemaakt, daar is vriend en vijand het inmiddels wel overeens.

Zie ook de reacties die gisteravond waren te zien op het partij-congresje van de PvdA…

Ik vindt het daarom ook erg zuur klinken om partijen die noodzaak zien om de financiële huishouding van het land toch voor 30 april te regelen uit te maken als niet te vertrouwen. In de politiek wordt wel eens een draai gemaakt, Ik kan van alle partijen wel voorbeelden geven.
Door nu te zeggen dat anderen niet te vertrouwen zijn probeert men in mijn optiek de aandacht van het eigen falen af te leiden, een beetje te makkelijk.

In de politiek zeggen dat anderen niet te vertrouwen zijn is niets anders dan holle retoriek spuien…

[ Voor 36% gewijzigd door Bullet NL op 29-04-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bullet NL schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:00:
[...]

Tja, je kan wle op alle andere partijen dan de SP en PvdA afgeven, maar het blijkt gewoon dat heel veel mensen het gewoon niet met je eens zijn. Ik zie overigens niet in waarom het CDA of de VVD niet te vertrouwen zijn, ze zijn bereid tot consessies te nemen, dat is wat anders.

Je klinkt een beetje als een zure PvdA stemmer...... ;)
Ik begrijp, het is moeilijk om je verlies te nemen.... ;) :P
Het verschil tussen een mening en een stelling is of je er argumenten voor kunt geven.

En in tegenstelling tot jou post hierboven, die alleen gebaseerd is op "de meeste mensen" en een persoonlijke verdachtmaking geeft hij een aantal argumenten waarom het onzinnig is om nu plots meer vertrouwen te hebben in de politiek.

Als je het proces kritisch bekijkt, is het natuurlijk al een jaartje of 2 geklungel van de bovenste plank. En ja, vooral door CDA en PVV, die de oppositie in eerste instantie met alle geweld buiten de deur wilde houden.

Dat er nu toch een resultaat ligt (wat met de SP en PvdA nooit gelukt was) is prettig en ook goed, maar doet niets af aan het eerdere gerommel en akkoord gaan met onzin voorstellen die nu z'n beetje allemaal terug gedraaid moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik vindt het zo raar dat nu er een akkoord ligt partijen in eens niet meer zijn te vertrouwen, wanneer je in een coalitie zit met elkaar is het koek en ei, maar nu deugt er niets van de ander en is hij niet te vertrouwen omdat deze een akkoord sluit. Veelal is het zo dat bij een akkoord in de politiek alle partijen water bij de wijn moeten doen. Kortom geen enkele partij kan zijn of haar verkiezingsprogramma één op één uitvoeren. Kom dan met zinvolle punten en overtuig mensen van jou gelijk maar ga anderen niet weg zetten als onbetrouwbaar terwijl je dit zelf net zo min bent.

Dat de afgelopen 2 jaar heel moeilijk zijn verlopen heeft natuurlijk met de rare constructie te maken, de stempel en dus de onwil of op andere punten de wil van de PVV lag overal boven op.

Wat dat betreft is het duidelijk dat de PVV zich zelf helemaal heeft geserveerd als serieuze politieke partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bullet NL schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:25:
Ik vindt het zo raar dat nu er een akkoord ligt partijen in eens niet meer zijn te vertrouwen, wanneer je in een coalitie zit met elkaar is het koek en ei, maar nu deugt er niets van de ander en is hij niet te vertrouwen omdat deze een akkoord sluit. Veelal is het zo dat bij een akkoord in de politiek alle partijen water bij de wijn moeten doen. Kortom geen enkele partij kan zijn of haar verkiezingsprogramma één op één uitvoeren. Kom dan met zinvolle punten en overtuig mensen van jou gelijk maar ga anderen niet weg zetten als onbetrouwbaar terwijl je dit zelf net zo min bent.
Tja, dat vertrouwen was er bij de meeste mensen ook niet toen ze wel in een coalitie zaten.. En gok dat bijna iedereen wel veel punten niet gerealiseerd kunnen worden. Maar je grondwaarde aantasten omdat je er iets door wil krijgen (zoals weigerambtenaren en de koopzondag) in ruil voor steun van een ander partij is een ander verhaal.
Dat de afgelopen 2 jaar heel moeilijk zijn verlopen heeft natuurlijk met de rare constructie te maken, de stempel en dus de onwil of op andere punten de wil van de PVV lag overal boven op.
Maar het zijn de VVD en CDA die heel bewust hierop aangestuurd hebben en wisten in welke positie ze zichzelf plaatsten. Ook zijn ze willen en weten met veel onzinnige voorstellen meegegaan om toch maar iets te bereiken omdat de oppositie niets wilde.. En dan nu dit resultaat?? Klopt iets niet.
Wat dat betreft is het duidelijk dat de PVV zich zelf helemaal heeft geserveerd als serieuze politieke partij.
Nu pas?? Dat Wilders zijn eigen belang en politiek belang boven het landsbelang stelt, had elke politiekkenner je 4 jaar geleden al kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Bullet NL schreef op zondag 29 april 2012 @ 11:00:
Het gaat hier om een peiling hè? Een peiling van De Hond waarbij een meerderheid van de respondenten roept dat men hoopt dat het akkoord wordt veranderd na de verkiezingen en een meerderheid hoopt dat deze coalitie niet doorgaat, GL en D66 kiezers zien liever Paars plus.

@Cheetah
Het principe van groepswerkt werkt weldegelijk, het moet echter niet begeleid, of goed begeleid worden. Laat je alles los dan gaan mensen samenwerken die met elkaar samen willen werken, wil je het zelf sturen als opleiding dan moet er ook controle op de samenwerking zijn, en dat is nou net wat er (tegenwoordig) gebeurd.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bartjuh schreef op zondag 29 april 2012 @ 13:23:
[...]
Kortom, een balans vinden tussen deze twee is het best.
En daarom lijkt het mij nu interessant wat er van zou komen als je SP en VVD gezamenlijk in 1 regering zet. Goed.. dan kom je niet aan de benodigde 76 wanneer je voor de SP 30 zetels hanteert (kleine kans dat ze het zullen verzilveren in september) en voor de VVD 32 zetels bijv. Maar doe dan D66 er tussen als middenpartij/lijm :P met zeg 15 zetels en je hebt een meerderheidsregering met slechts 3 partijen. Er is al genoeg geëxperimenteerd binnen de regering, dus om SP/VVD af te doen als niet haalbaar en experimenteel.. dat kon je ook zeggen van Rutte 1 die gedoogd werd door de PVV.

Ik denk dat zo'n combi de boel behoorlijk in evenwicht brengt. Met een coalitieakkoord wat gaat voor de gulden middenweg i.p.v. dat rechts zijn vingers ergens bij af kan likken of dat linkse hobbies in stand blijven.

Edit:

Verder lijkt het mij geen slecht plan om bij de TK-verkiezingen een apart biljet mee te geven voor mogelijke coalities. Dat je als kiezer ook daar je stem over mag uitspreken, tegelijkertijd wanneer je stemt voor de TK. Aangezien de bal bij de kamer ligt om tot formatie over te gaan, nu het reglement onlangs is gewijzigd lijkt mij juist zoiets uitkomst bieden. Dan weet je èn meteen hoe het volk over de politieke partijen denkt èn welk kabinet/welke coalitie men graag wenst. Dat zo'n uitkomst niet bindend is, mag vanzelfsprekend zijn. Want het is de TK zelf die het initiatief heeft er iets totaal anders van te maken. Maar het zou wel geschikt zijn als leidraad. Wat jullie?

[ Voor 26% gewijzigd door Joosie200 op 29-04-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Joosie200 schreef op zondag 29 april 2012 @ 13:31:
[...]wanneer je voor de SP 30 zetels hanteert (kleine kans dat ze het zullen verzilveren in september)
Ik denk dat die kans juist groot is.

In 2006 stond de SP hoog, rond dezelfde hoeveelheid als de PvdA. Op het laatst zijn toch veel mensen voor de PvdA gegaan omdat ze een grote linkse partij wilde, dit is toch niet gelukt door de enorme populariteit van de SP.

Nu is hetzelfde aan de hand, verschil is dat de SP het duidelijk beter doet, straks wanneer de debatten er zijn zal de SP alleen nog maar harder groeien want laten we eerlijk zijn, Roemer doet het niets minder dan fantastisch in debatten, hij is helder en duidelijk en wordt van links tot rechts als sympathiek ervaren.
Er is nu juist een hele goede kans dat mensen die twijfelen tussen de linkse partijen, juist op de SP te kiezen om de SP de grootste te maken.
Als het er om gaat, wil je een linkse PvdA en Groenlinks, dan moet je een sterke SP hebben om ze een ruk naar links te laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Discussie over het experiment van groepswerk om de werking van socialisme/communisme uit te leggen heb ik even verplaatst naar Experiment groepswerk en socialisme aangezien het nogal afleid van de hoofddiscussie in dit topic. Gaarne berichten tav die vergelijking plaatsen in bovengenoemd topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Benjamin- schreef op zondag 29 april 2012 @ 13:42:
In 2006 stond de SP hoog, rond dezelfde hoeveelheid als de PvdA. Op het laatst zijn toch veel mensen voor de PvdA gegaan omdat ze een grote linkse partij wilde, dit is toch niet gelukt door de enorme populariteit van de SP.
Als Roemer slim is verwijst hij naar 2006. Toen werd de SP buitengesloten door Bos zonder serieus aan de onderhandelingstafel te kunnen gaan zitten, daar nu naar verwijzen kan stemmen bij de PvdA en GL wegtrekken.

[ Voor 196% gewijzigd door Speedpete op 29-04-2012 14:07 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:46
Benjamin- schreef op zondag 29 april 2012 @ 13:42:
[...]
Als het er om gaat, wil je een linkse PvdA en Groenlinks, dan moet je een sterke SP hebben om ze een ruk naar links te laten nemen.
Voor de centrumlinkse kiezer is het vooral belangrijk niet voor D66 of GL te stemmen om het risico van de Kunduz-variant als kabinet uit te sluiten. Ook al zijn verhalen van D66 en GL heel reeel , in combinatie met CDA en VVD lever je uiteindelijk toch veel meer in dan wenselijk.

Om een kabinet links van het midden te houden heb je PvdA of SP nodig. De keus voor mij is na deze week een stuk eenvoudiger geworden wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

De vraag is dan, wil je een centrum kabinet, of een links kabinet. Met de PvdA zal je centrum krijgen, want andere partijen zullen niet de SP erbij willen hebben, een grote SP, zeker als die het grootst is, forceer je dat andere partijen echt met de SP zullen moeten regeren.

Wat rechts nu met de PVV heeft gedaan, moet links een keer met de SP doen. Het stigma rondom de SP en regeren moet stoppen, niemand weet hoe dat gaat en ik weet dat lokaal de SP het goed doet, ze steeds buiten sluiten is niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Benjamin- schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:38:
De vraag is dan, wil je een centrum kabinet, of een links kabinet. Met de PvdA zal je centrum krijgen, want andere partijen zullen niet de SP erbij willen hebben, een grote SP, zeker als die het grootst is, forceer je dat andere partijen echt met de SP zullen moeten regeren.

Wat rechts nu met de PVV heeft gedaan, moet links een keer met de SP doen. Het stigma rondom de SP en regeren moet stoppen, niemand weet hoe dat gaat en ik weet dat lokaal de SP het goed doet, ze steeds buiten sluiten is niet terecht.
De vraag is dan wel: in hoeverre is de SP bereid compromissen te sluiten? Want dat is onderdeel van het coalitie sluiten. Welke punten zijn heilig, welke niet? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Benjamin- schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:38:
Wat de SP echter niet beseft is dat links in Nederland een structurele minderheid heeft en PvdA/SP en in minder mate GL communicerende vaten zijn. Het beoogde effect van de SP om GL en PvdA links te houden werkt hierdoor juist omgekeerd, bij coalitieonderhandelingen staan die partijen bij een grote SP veel zwakker waardoor je uiteindelijk een veel rechtser beleid krijgt.

Daarom vinden CDA/D66/VVD het fantastisch dat de SP het zo goed doet, het vergroot hun invloed en macht in het onderhandelingsspel, het is niet oprecht. Zo lang ze maar niet met de SP hoeven te regeren.

Het is natuurlijk een gevoel, maar als de SP te groot dreigt te worden is wat er met de PvdA gebeurd denk ik nog maar een voorproefje. Dat wordt de echte test voor die partij.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

gambieter schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:39:
[...]

De vraag is dan wel: in hoeverre is de SP bereid compromissen te sluiten? Want dat is onderdeel van het coalitie sluiten. Welke punten zijn heilig, welke niet? :)
De SP heeft geen heilige punten, natuurlijk zijn er wel punten die belangrijker zijn dan andere, maar dat heeft iedere partij.

De vraag of ze eruit zouden komen is inderdaad interessant, het ligt echt aan de uitslag, ik denk dat de VVD de samenwerking met de SP gewoon zouden blokkeren en het dan op de SP afschuiven dat ze niet willen regeren. Een coalitie waarbij iedereen tevreden is, is met de SP ook lastig, op rechts was er een meerderheid, op links is dat nog nooit geweest, ze zullen dan waarschijnlijk toch een partij van rechts, zoals het CDA, nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Benjamin- schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:30:
Een coalitie waarbij iedereen tevreden is, is met de SP ook lastig, op rechts was er een meerderheid, op links is dat nog nooit geweest, ze zullen dan waarschijnlijk toch een partij van rechts, zoals het CDA, nodig hebben.
Dat weet ik nog niet, in Brabant is men ook tevreden terwijl het samenwerken voornamelijk ten koste van de SP lijkt te gaan.

Mocht de SP het grootst worden dan is er natuurlijk weinig keuze voor een partij die graag wil regeren, wat PvdA, VVD en CDA toch echt wel graag willen. Daarnaast, voor de VVD kan het passeren van de PvdA wenselijk zijn en regeren met de SP betekend dat men een gegronde reden heeft om te roepen dat ze op bepaalde punten wel naar links moesten opschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Speedpete schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:35:
[...]

Dat weet ik nog niet, in Brabant is men ook tevreden terwijl het samenwerken voornamelijk ten koste van de SP lijkt te gaan.

Mocht de SP het grootst worden dan is er natuurlijk weinig keuze voor een partij die graag wil regeren, wat PvdA, VVD en CDA toch echt wel graag willen. Daarnaast, voor de VVD kan het passeren van de PvdA wenselijk zijn en regeren met de SP betekend dat men een gegronde reden heeft om te roepen dat ze op bepaalde punten wel naar links moesten opschuiven.
Lokaal gaat het opzicht goed maar lokaal zijn de verschillen vaak ook minder groot, dat komt nou eenmaal omdat de grote punten (denk HRA, ontslagrecht, WW, AOW, cultuur enz) allemaal in de tweede kamer worden beslist. Lokaal kijken ze toch vaker na hoe goed de fractie in elkaar steekt, betrouwbaarheid, individuele kwaliteiten enz. Dus ja daar is het gewoon een stuk eenvoudiger.

Als de SP het grootste is dan is dat zeker de troef die ze moeten hebben, maar wat als ze straks net een zetel onder VVD zit, wat dan? Gaat de VVD dan voor een 3 partijen kabinet, of zullen desnoods met 5 om de SP er buiten te houden?
Ik denk dat dit erg bijzondere verkiezingen kunnen worden.
@gambieter: voorheen vond ik dat het systeem in de UK achter liep bij dat van Nederland. Inmiddels heb ik mijn mening daarover wel een beetje moeten bijstellen. Ik vind het nog steeds vreemd dat een partij als de LibDems 23% van de stemmen haalt, maar slechts 9% van de zetels heeft in het lagerhuis. Echter, het Nederlandse systeem van evenredige vertegenwoordiging lijkt de laatste 10 jaar ook niet heel stabiel te zijn. Ik vind het schokkend dat er met de huidige polls rekening gehouden moet worden met een coalitie van 4 partijen. Volgens mij moet dat beter kunnen en is een coalitie van 2 (maximaal 3) partijen veel stabieler en sneller te formeren. Wellicht moet Nederland eens nadenken om het politieke systeem te herzien. Het continu vallen van een kabinet lijkt mij niet in het landsbelang.
Aan de ene kant is een 4 partijen kabinet bizar, aan de andere kant heb je in het VK hetzelfde, alleen daar wordt alles onder 3 partijen verdeeld. Hier spreken wij over het linker en rechter flank bij het CDA of het enorme verschillen zijn maar in het VK of de VS zijn de linker en rechter flanken gigantisch groot.

Als we in Nederland naar 3 partijen zou gaan dan zou je SP, PvdA, PvdD en een gedeelte van GL in 1 partij gaan, dan zou je VVD, D66 en de rest van GL in 1 partij gaan en dan de christelijke partijen in 1. Een partij als de PVV zou geen kans hebben omdat daar mensen stemmen op de partij die moet regeren, niet welke ze het best vinden.
In de UK zijn er wel meer partijen hoor. Zie bijvoorbeeld Wikipedia: House of Commons of the United Kingdom voor de huidige verdeling. Zoals gambieter het hieronder stelt is dat het gevolg van first past the post systeem. Ik ben dus niet zozeer van mening dat het aantal partijen verminderd zou moeten worden, maar wellicht is het wel tijd om over te stappen naar een systeem dat wat minder snel de waan van de dag volgt.
Net zoals dat er in de VS ook meerdere partijen zijn maar aan het eind van de dag gaat het in het VK maar om 2 partijen, Labour en Tories, het is pas sinds de laatste verkiezing dat Libdem enige macht heeft.
Waar in NL kleine partij nog flink geluid kunnen maken, zijn kleine partijen in het VK gewoon machteloos, ze zitten er, maar daar zeg je ook alles mee.

[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Benjamin- schreef op zondag 29 april 2012 @ 08:37:
[...]
Dat zeg jij wel, maar kijk nu is naar de peilingen, GL, D66 en CU zijn toch omhoog geschoten, iets wat ik trouwens niet bij GL had verwacht, maargoed dat is een ander verhaal.
Populisme is iets anders dan (al dan niet tijdelijk) populair zijn. Zoek maar eens op.
Regeren is inderdaad vooruitzien, maar dan blijf ik erbij, waarom de AOW verhoging nog is versnellen? Het was al in gang gezet, wat heeft het nut om dit nog eens te versnellen als er toch geen werk is?
Dit is gewoon een keiharde bezuiniging op oudere, die makkelijk ergens anders vandaan had kunnen worden gehaald.
Nogmaals dit heeft niet te maken met mensen die zonder werk zitten (marginale groep), dit heeft enorme financiële doorwerking op de groep die wel gewoon aan het werk is. Door dit verder naar voren te halen worden er nog eens miljoenen gewonnen op het eerdere plan.
En dat laatste... steek is wat tijd om de arbeidsmarkt te bekijken. Met 55+ ben je niet meer aantrekkelijk in de meeste gevallen. Neem even een extreem geval, stratenmaker met een slechte rug, 55 jaar en werkloos. Wie wilt die nog hebben? Juist, niemand.
Ja, als de stratenmaker niks anders in z'n leven heeft gedaan dan straten leggen en niks anders kan, ja dan is ie klaar op z'n 55ste. Maar meneer stratenmaker had ook na 10 jaar stratenmaken kunnen bedenken dat ie wellicht niet z'n hele leven straten wilde leggen en dat wellicht niet door het naatje wilde gaan door z'n rug te verkloten. Sowieso vind ik dergelijke voorbeelden echt niet boeiend, want als je kijkt hoe ze tegenwoordig straten aanleggen heeft dat weinig nog met echte fysieke over-inspanning te maken. Lang leven de machines enzo.

Door zo'n voorbeeld te noemen van een stratenmaker ben je zelf nu erg populistisch bezig. Want hoeveel stratenmakers telt dit land nu eigenlijk? Moeten we nu alle regels buigen voor een paar -mogelijk- werkloze stratenmakers? Sowieso als die stratenmaker echt een probleem met z'n rug heeft, en dat dat echt door het werk komt, raakt ie niet in de bijstand maar in de WIA en kan ie wellicht ook nog voorschot nemen op z'n pensioen ivm arbeidsongeschiktheid. Zal geen vetpot zijn, maar dat is het beroep als stratenmaker sowieso niet, dus niet klagen, had je maar door moeten leren.
Marginale groep? Zoek de cijfers op, een derde van de 60+ heeft een baan, die andere moeten nu 2 jaar lang solliciteren naar een baan die ze nooit gaan krijgen.
Ik heb wel wat cijfers in beeld, van het CBS. Die zeggen mij echt niet dat 66% van alle 60+ers werkloos is. Wat een onzin. Weet niet waar jij je cijfers vandaan hebt, maar ze liegen je blijkbaar iets voor.
Verder vind ik de opmerking dat mensen zichzelf buitenspel zetten erg triest. Echt wat een kut opmerking, ik werk zelf in de welzijn, ik heb gezien hoe ongelooflijk moeilijk het voor 50/60+ is om de basis dingen van een computer te leren. Jij zet nu echt in 1 keer een flinke groep mensen weg.
Ik zet niemand weg. Ik zeg alleen dat je er zelf bij bent. Als de wereld om je heen verandert, en je toont er geen moeite voor om iets te blijven leren, dan moet je niet raar staan te kijken als je op een dag gewoon niet meer nodig bent. Dat is niet de schuld van de wereld, maar gewoon een gevolg van de veranderingen waarin wij als maatschappij nu eenmaal aan conformeren.

Goed voor je als je ooit het ambachtelijke vak als off-set drukker hebt gevolgd, maar je had 30 jaar terug ook kunnen zien aankomen dat digitaal printen hét zou worden. Als je dus in die 30 jaar nu ineens ontslagen wordt door die off-setdrukkerij waar je werkt, moet je niet raar staan opkijken als die jongen net van school jouw baan inpikt omdat ie wel met die nieuwe technieken overweg kan...

Met andere woorden: een leven lang leren is gewoon een must, voor je zelf om je brood te blijven verdienen en voor werkgevers om met goede en gekwalificeerd personeel te concurreren op de (internationale) arbeidsmarkt.

Het spijt me voor diegene die deze boot hebben gemist, maar als je dan niet inventief genoeg bent om weer aan de slag te kunnen, nou dan hebben we toch nog dat sociale vangnet? Heet bijstand. Ja, geen wederom geen vetpot, maar dan hoef je in ieder geval geen honger te lijden.
Tevens ben jij duidelijk 1 van de mensen die dit 'progressieve' beleid als positief ervaart, jij ziet namelijk maar een klein stukje van de arbeidsmarkt en de rest is de ver van je bed show.
Ik ervaar geen enkele bezuiniging als positief. Ook ik wil liever met m'n 63e met pensioen, dan met m'n 67e. En ook ik ben niet blij dat ik nu 21% BTW moet betalen, enzovoorts. Maar ik ben gewoon realistisch en zie gewoon geen andere keuze om als land en volk gezond zuinig te zijn op de centjes en de situatie weer gezond te maken op de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ebia schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:42:
[...]

Goed voor je als je ooit het ambachtelijke vak als off-set drukker hebt gevolgd, maar je had 30 jaar terug ook kunnen zien aankomen dat digitaal printen hét zou worden. Als je dus in die 30 jaar nu ineens ontslagen wordt door die off-setdrukkerij waar je werkt, moet je niet raar staan opkijken als die jongen net van school jouw baan inpikt omdat ie wel met die nieuwe technieken overweg kan...

[..]
Dat was 30 jaar terug gewoon niet te bedenken. Wat je in de offset wereld sowieso is gebeurt dat men van 4 man naar 1 man operators zijn gegaan.

Techniek zou zaken makkelijker maken, klopt. Maar daardoor zijn er ook minder banen nodig natuurlijk. Het geld verdwijnt in de zakken van hogerhand.

Nu ben ik al 20 jaar werkzaam in de grafische sector, en het aanbod qua werk loopt als een malle gewoon terug. Waar bij m'n oude werk nog 4dagen per week werd overgewerkt om dat aanbod aan te kunnen, staan ze nu duimen te draaien. Het is rennen, of stilstaan.

Mensen gooien als eerste hun abo's de deur uit.

Die ontslagen waar jij over spreekt heeft 0,0 te maken met mee kunnen komen met de techniek, maar de vakman kan vervangen worden voor 2 schoolverlaters die helemaal geen opleiding nodig heeft. Het hele process is vele malen simpeler geworden.

Digitaal drukken is leuk natuurlijk. Maar analoog gaat altijd nog sneller en kwalitatief beter. Tuurlijk dat platen digitaal gaan tegenwoordig. Maar een Roland pers kan je echt niet vergelijken met een HP Indigo of een Xerox iGen.

Ik heb mensen op hun 60ste hun baan verloren zien raken, omdat ze wegbezuinigd worden. Dat heeft 0,0 meer te maken met wel of niet kunnen mee gaan. De starter slikt nu eenmaal meer en is veel goedkoper dan iemand met 40 jaar kennis en ervaring. Voor elke oude rot in het vak heb je 2 VMBO'ers die het zelfde doen. Druk op de knop, en draaien maar.

Vroeger had je letterzetters, tegenwoordig bestaan zetfouten niet meer. Het proces is simpeler geworden. VEEL simpeler. Opleiding zegt dus eigenlijk geen ene malle moer. Wat nu rocketsciense is en een opleiding van 4 jaar voor nodig hebt. Kan je straks aan een gezakte VMBO'er over laten.

Zoiets zie ik bijvoorbeeld ook wel gebeuren binnen het chirurgen vak. Hop, gewoon een joystick bij een 17jarige in de hand, en gaan met die handel.

En ja, iemand die na 40 jaar trouwe dienst niet zo'n fan is om aspergers te plukken, kan ik me totaal voorstellen.

De drukkerijen, en de afwerkers in de slagen er na, vallen met bosjes om. Dat zijn mijn klanten. Het is elke maand maar weer afwachten of wij de rekening wel betaald krijgen. Ik hou m'n hart vast. Zeker gezien ik buiten dat vakgebied geen kennis en ervaring heb. Maar ik kan dan achteraan in de rij aansluiten. Als ik te hoog inzet op salaris, om niet te veel in te leveren, is er altijd wel iemand die het wel voor die centen wil doen.

Ach ja, dan had ik maar een vak moeten leren :P

Dat is iets moet gebeuren om uit de crisis te komen is een feit, dat mensen dat gaan voelen is ook een feit. Als je de dans aardig weet te ontspringen heb je mazzel. Maar dat zal voor andere sectoren behalve de grafische ook wel exact zo zijn.

Wat ik wel geleerd heb door de jaren heen, dat inzet weinig tot niet beloond wordt. Ik heb er inmiddels een heel andere mentaliteit aan overgehouden. Ik sta zeker niet meer vooraan als er overgewerkt moet worden. Dan moet men maar beter plannen. Altijd maar ja en amen zeggen als er iets gevraagd wordt, en als je zelf eens de werkgever nodig heb, laat ie het afweten. Als je dan vraagt of die inzet niets waard is krijg je fijn te horen: Daar heb je toch gewoon betaald voor gekregen. Tjah. Helemaal waar natuurlijk. Maar alsof ik voor dat geld werk, ik dacht de toko te helpen. Maar blijkbaar werkt dat zo niet. Jammer van die investering in tijd.

Maar zonder die instelling met wel ja en amen zeggen behoud je wel sneller je baan. Want iemand die maar nee blijft zeggen kan je beter vervangen voor een broekie die net komt kijken.

/rant :P

En iedereen maar fijn sparen voor een pensioen. Allemaal grappig. Maar ik sprak vanochtend iemand die al een flinke tijd met pensioen is (al 15 jaar), en die vertelde ook doodleuk: De AOW stijgt wel met een inflatie-correctie, maar de uitbetaling van het pensioen is de rest van je leven bevroren. De laaste 15 jaar is alles 2x zo duur geworden met nu. Evenredig gezien moet je nu met de helft zien rond te komen.

Toch bizar dat in een tijd na oorlog wel iedereen de schouders er onder kan zetten. Dat hebben we na de crisis van de jaren 20/30 gezien, 5 jaartjes oorlog, en daarna met z'n alle het land opbouwen. Het kan blijbkaar wel.

Ach, het is nu een sombere tijd, en even houtje bijten voor de gene die geraakt worden (ik ook hoor, zachtjes gezegd zelfs), maar dat trekt ook wel weer bij. Het is net als een stoplicht. Na rood krijg je vanzelf weer groen. Het wachten is dan even vervelend :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RaZ schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:16:
... om aspergers te plukken.
offtopic:
Typo van de dag. Wat hebben die arme mensen met dat syndroom je misdaan :p :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

offtopic:
Whoopsie.. Nog iets gewonnen met die typo van de dag? Of is't alleenmaal eeuwige roem? :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RaZ schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:16:
En ja, iemand die na 40 jaar trouwe dienst niet zo'n fan is om aspergers te plukken, kan ik me totaal voorstellen.
Waarom zou iemand überhaupt mij willen plukken? ;)

(Een asperge is een groente, een asperger is iemand met het syndroom van Asperger...)

Wat je hier uitlegt is dat de technische veranderingen tegenwoordig veel harder gaan dan vroeger. Wat je beschrijft zie je in vrijwel alle sectoren. In sommige sectoren meer dan in andere, maar je merkt het overal.

Vroeger gingen de ontwikkelingen veel langzamer. Iemand kon bij wijze van spreke van zijn 12e tot zijn 60e het zelfde vak uitvoeren voor de zelfde baas en in al die tijd zou dat vak niet veel veranderd zijn. Maar de technieken waarmee ik op mijn 60e zal werken zijn nu nog niet eens uitgevonden...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ach.. Als de DSM/V er straks is, wordt er niet meer gesproken over PDD-NOS, Asperger of klassiek autisme. Dat zijn dan gewoon allemaal autisten. Zal dus niet lang meer duren of zelfs je eigen aandoening/stoornis/gebrek is achterhaalt >:)

Edit:
Maar ebia heeft natuurlijk wel een punt hoor trouwens. Blijven investeren in jezelf, ook qua kennis. Maar als je minimaal 50-55 uur per week voor je baas de tering staat te werken, dan is er simpelweg geen tijd. En ja, dan verwacht je toch enigsinds baan behoud. Maarja, die vlieger gaat gewoonweg niet altijd op heb ik ondervonden.

Ach ja, de opmerkingen van "dan had je maar een vak moeten leren" gaat dus ook niet altijd op.

Maar ik baal er momenteel toch wel van dat ik op m'n 18de maar gestopt ben school en werk gaan doen wat toen leuk betaalde en waar ik het heel erg naar m'n zin had. Maar dat is natuurlijk achteraf gelul :P

[ Voor 57% gewijzigd door RaZ op 29-04-2012 22:39 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En het meest grappige is nog, we liepen met z'n alle massaal eigenlijk tegen Griekenland te schoppen dat ze moesten bezuinigen, en als we ons zelf aan de door ons gesteld eis moeten houden, gilt iedereen moord en brand.

Daar is een mooi spreekwoord voor: Wel de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk in het eigen oog.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RaZ schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:33:
Ach.. Als de DSM/V er straks is, wordt er niet meer gesproken over PDD-NOS, Asperger of klassiek autisme. Dat zijn dan gewoon allemaal autisten. Zal dus niet lang meer duren of zelfs je eigen aandoening/stoornis/gebrek is achterhaalt >:)
O ja, wacht, aspergers worden al geplukt, middels de eigen bijdrage GGz... ;)

[/offtopic]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RaZ schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:33:
Ach ja, de opmerkingen van "dan had je maar een vak moeten leren" gaat dus ook niet altijd op.
Klopt. Ik liep laatst rond bij een informatica-opleiding en daar stonden allerlei interessante quotes op de muur. Onder andere "By the time you graduate, 50% of what you have learned will have already become obsolete. The technologies you will actually work with haven't been invented yet."

Een vak leren is niet meer genoeg, want het vak dat je leert is al achterhaald op het moment dat je je diploma hebt...

Oeps, en sorry voor de dubbelpost! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 29-04-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

defiant schreef op zondag 29 april 2012 @ 23:47:
Dat is me iets te gemakkelijk, technologie veranderd snel, maar de onderliggende principes zijn aan veel minder verandering onderhevig. En zeker onderwijs op HBO/WO moet toch voornamelijk de nadruk leggen op de principes en minder op het aanleren van specifieke technieken die morgen weer verouderd kunnen zijn.
Het was ook bij een MBO-opleiding... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]
Ik heb altijd nog wel mijn twijfels of er altijd genoeg vervangende werkgelegenheid zal zijn voor werk dat weg geautomatiseerd wordt. En dan te bedenken dat men vroeger de illusie schepte dat automatisering/mechanisering zou zorgen voor (te) veel vrije tijd.
O.a. steeds maar meer efficiency en dus minder mensen nodig voor hetzelfde houd ons ook in de groei-greep vast..

Ik ben benieuwd waneer de eerste mensen in de politiek komen die van het groeien af willen stappen. Iedereen minder werken (zodat iedereen wel werk behoud) , geen hoger GDP najagen (want daar worden we hier niet meer echt welvarender van) en minder consumeren. Nu nog onverkoopbaar natuurlijk, maar we zullen op den duur wel moeten.. Volgens mij is GL zo ver nog niet iig..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22

Fiber

Beaches are for storming.

Asperge(r)s pluk je niet, die steek je... ;)

Maar wat heeft dat verder allemaal nog met het mislukken van het Catshuisoverleg te maken? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 21:11

krvabo

MATERIALISE!

maratropa schreef op zondag 29 april 2012 @ 23:57:
[...]

Ik ben benieuwd waneer de eerste mensen in de politiek komen die van het groeien af willen stappen. Iedereen minder werken (zodat iedereen wel werk behoud) , geen hoger GDP najagen (want daar worden we hier niet meer echt welvarender van) en minder consumeren. Nu nog onverkoopbaar natuurlijk, maar we zullen op den duur wel moeten.. Volgens mij is GL zo ver nog niet iig..
In het voorzienbare politieke en economische stelsel is dat gewoon compleet onhaalbaar om het simpele feit dat als je niet groeit, niemand wil investeren in je land. Om nog maar niet te spreken over de inflatie en rentekosten (van de overheid) :P

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Ik heb altijd nog wel mijn twijfels of er altijd genoeg vervangende werkgelegenheid zal zijn voor werk dat weg geautomatiseerd wordt. En dan te bedenken dat men vroeger de illusie schepte dat automatisering/mechanisering zou zorgen voor (te) veel vrije tijd.

[...]
Niet binnen de zelfde sector denk ik. Die mensen worden simpelweg overbodig. Wat ebia zei over de vakopleiding vond ik wel een hele goeie namelijk. Tegenwoordig is kennis op zulke gebieden niet meer nodig. De techniek doet dat voor je. Ik heb zelf met machines gewerkt die je nog met de hand moest instelling. Nu tik je een par keer op het touchscreen en klaar ben je.

De manager kan meer werk binnenhalen, en die krijgt z'n verhogingen qua loon wel. Trap er mensen uit, en als manager heb je kosten bespaart, en ben je goed bezig. Maar dat heeft een keerzijde natuurlijk.

De illusie waar je het over hebt, geldt denk ik nogsteeds. Maar men gaat dan wel uit van het behoud van je baan, waardoor je deels niks te doen hebt. Opzich zou iedereen 6 uur per dag kunnen werken, dan hebben meer mensen een inkomen. Maar dat houd wel in dat een ander moet inleveren. En dat is precies het punt wat niemand wil.

Als je kijkt wat technologie kan tegenwoordig. Watertoren komen te vervallen. We hebben immers betere pompen die de druk van het water op pijl kunnen houden. Ik zie op m'n bankrekening geld binnenkomen, en weer geld verdwijnen. Zonder dat ik het uberhaupt in m'n handen heb gehad.

Als we een week massaal zonder stroom zitten, dan zullen we zien dat onze samenleving direct onderuit gaat omdat we er afhankelijk van zijn. Het is allang geen ondersteunend middel meer. Hoewel ik geen Matrix achtige zaken verwacht, denk ik dat de film Die Hard 4, met de firesale wel iets zal zijn wat in de toekomst zeker zal gebeuren.

Je ziet het in landen waar supermarkten leeg geplundert worden. We kunnen ons zelfstandig niet meer redden en zijn allemaal van anderen afhankelijk. Dat is dan weer wel een wisselwerking natuurlijk.

Met de huidige bezuigingen denk ik dat het echt een korte termijns oplossing is die nu de 3% gaat halen, theoretisch gezien dan. Want dat plan is ook gebaseerd dat er geen armoede bestaat. Gemiddeld gezien heeft de Nederland per saldo nogsteeds een vermogen. Alleen ligt het gros van het vermogen niet bij iedereen.

Die 19 naar 21% BTW, het is maar 2% natuurlijk. Of je nu iets voor 119 euro koopt, of 121. Dat is verwaarloosbaar. Totdat je simpelweg dat verschil niet meer kan opbrengen. En die mensen zijn er ook. Er komt dus door een BTW verhoging minder de economie in, de staatskas zal oplopen. Maar als er geen geld de economie in gaat, kost dat banen. Voor elke 2 werkend minimumloners kan 1 WW'er betaald worden kijken naar belast afdracht, en een netto inkomen. Op het moment dat de zaken verder verschuiven, dus minder werkende en hogere werkloosheid, zal de druk op de staatskas als vangnetten sneller oplopen, en zijn die bezuigingen straks ook weer achterhaalt.

Er zijn nu al mensen die van gekkigheid niet weten waar ze op moeten bezuinigen. Die kunnen zo'n lasten verzwaring er helemaal niet bij gebruiken. En dat hoeven niet persee mensen zonder werk te zijn.

De overheid kan wel alles gaan belasten om meer inkomsten te genereren om zo hun eigen uitgave patroon niet te hoeven aanpassen, maar dat lijkt mij eigenlijk de verkeerde methode. Hervormen ben ik het helemaal mee eens, maar dat zei ik 4 jaar terug ook al. Maar toen was er niets aan de hand. Terwijl de signalen er al lang waren.

Het punt wat Hero Brinkman maakte tijdens dat debat vorige week, sta ik een 200% achter. Het poliie-apparaat krijgt er 0,0 bij, terwijl de luie raamambtenaar op het gemeentehuis liever met collega's over het weekend praat dan de wachtende klanten te woord staat krijgen dit jaar er wel 2x een verhoging bij. En ja, dat is een uitspraak uit ervaring van m'n bezoek aan het gemeentehuis op maandag.

Als ik dat op m'n werk doe, 10 minuten m'n werk neerleggen en dom lullen met een collega, krijg ik daar direct commentaar op.

Dat gaat zo scheef als het maar kan. De overheid heeft hun prioriteiten niet op orde. Al jaren niet. En nee, het zijn geen populaire dingen als er bezuinigd moet worden. Maar moeilijke keuzes maken zijn geen dingen die men maar kan blijven uitstellen.

Ik kan dezelfde manier hanteren als de overheid. Ipv dat ik zorg dat m'n financienen op orde heb, of kortweg gezegd minder ga uitgeven, het ook bij anderen vandaan halen.

Als ik zo de verhalen om mij heen hoor, en dat diverse stellen voor duizenden euro's per jaar de boel aan het frauderen zijn, dan vind ik het toch raar dat we daar met z'n allen aan bijdrage. Er wordt geen reet aan gedaan.

Vriend van me heeft een koophuis. Verhuurt 2 kamers, zwart natuurlijk. En die staan ingeschreven ook bij de gemeente op zijn adres. Maar die 2 gasten wonen er niet. Alleen op papier. Want die wonen beide bij hun partner die een bijstandsuitkering hebben. Dan heb je direct 4 mensen die de boel flink bedonderen. En die maat van me vind het wel prima. Hij plukt er immers ook de vruchten van. Zijn motto: "Tjah, het is toch 300 euro per maand meer he".

En vervolgens wel zeuren dat de sociale dienst voor de deur staat voor controle of die mensen er wel wonen. |:(

Hij slikt z'n medicatie niet, maar ontvangt welk elke paar weken een doos vol met pillen. Zeg ze dan op. Stop die levering dan: Ja, ik betaal zorgverzekering, dan wil ik er ook iets van terug zien 8)7

Het verbaast mij dan ook niks waarom die zorg zo duur is. Er zijn constructie die gewoon legaal zijn om aan de zorg te verdienen. Dat die kosten voor de maatschappij rond de 30k ligt per persoon, is dan een bijzaak. Daar betalen wij met z'n alle wel voor.

Als je dan vraagt of ze het nodig vinden: Nee, maar zo hoef ik niet te werken, en dit levert mij meer op.

Maar ach. Misschien moet ik niet zo zeuren daarover en er een tweede baan bij nemen, zodat er mensen er lekker misbruikt van kunnen maken :P

Die crisis overleef ik wel denk ik, en dan gaan we over een jaar of 5 misschien wel weer een keer naar de kroeg of op vakantie. Of misschien moet ik m'n balkon gaan verhuren (lees: inschrijfadres) voor 150/maand. Maarja, dat is een beetje tegen m'n princiepes in.

En dan praat ik nog niet eens over het gros mensen wat in de bijstand zit, en er zwart bijwerken.

Ik zou best m'n privacy willen inperken als dit soort zaken sneller gespot worden. Boeit mij nou dat de overheid weet waar ik ben geweest. Kunnen ze toch wel zijn adhv betalingsverkeer. En waar m'n mobiel is geweest. Daar is heel geen OV-chipkaart voor nodig.

Misschien moet er maar eens een BigBrother partij komen :P DNA databank ben ik ook voorstander van. Ben benieuwd wat een gedetineerde kost per dag. En dan ook wat een TBS'er kost. En waarom een TBS'er op proefverlof die 2 begeleiders heeft, nog weet te ontsnappen en niet te vinden is kan ik ook maar slecht tegen. Geef zo'n persoon op voorhand een enkelband zodat je weet waar die is. Scheelt wellicht heel wat mankracht en geld en ook slachtoffers.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Intussen gaat dit topic allang niet meer over het Catshuisoverleg, de mislukking ervan, of de val van het Kabinet Rutte. Het gaat wel overal en nergens meer over, maar dat maakt het een verzameltopic welke zelfs voor de reageerders eigenlijk niet meer te volgen is ;) . Omdat dit topic de weg allang kwijt is, ga ik het nu maar uit zijn lijden verlossen met een mooi glanzend slotje :) .

Zo kunnen we de nieuwe week met een schone lei beginnen.

Zoals eigenlijk al forumbreed de gewoonte is, is het de voorkeur om geen grote verzameltopics te hebben, maar meer specifieke topics. Zoals ook in het TF: Verkiezingen 2012 staat, liefst aparte topics over bijvoorbeeld:
• Partijen, hun standpunten en verkiezingsprogramma's
• Nieuws over de verkiezingen en partijen
• Specifieke topics over de speerpunten van de verkiezingen, zoals: De crisismaatregelen, AOW-leeftijd, kilometerheffing, enz...
• Wat ga jij stemmen en waarom? of Wat was jouw stemwijzer-uitslag?
• En meer....

Daarbij dus de oproep om aparte topics te openen over interessante onderwerpen. Mocht iemand een specifieke post (of posts) uit dit topic overgeheveld willen zien naar een nieuw topic, om zo dergelijke topics vast een basis te geven, neem dan even contact op met een van de General Chat-mods :) .

Ik heb in ieder geval al twee topics afgesplitst :) :
Overwegingen van een twijfelende kiezer: wat nu te stemmen?
(On)partijdigheid van de media per politieke stroming

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 30-04-2012 02:23 ]

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Dit topic is gesloten.