Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Bedoeld wordt: een huurverhoging. Dat was immers ook het kabinetsplan (zie o..a http://www.volkskrant.nl/...uli-vooralsnog-door.dhtml)bartvl schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:07:
Maar wat zou er bedoeld worden met: "huren marktconform"?
Dat de huur van sociale huurwoningen naar een marktconforme prijs getild wordt? Dat is toch niet betaalbaar voor de burgers?
Virussen? Scan ze hier!
Overigens, wat schiet je op met het bevriezen van alle salarissen in het hele land? Je hebt dan toch ook minder inkomsten uit belastingen en minder koopkracht? Maar wat levert het op?
Life is not about specs, it is about joy!
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het levert een economie op die volledig ende gierend tot stilstand komt, mensen zijn nu al bang genoeg om de hand op de knip te houden en dat wordt dan alleen maar erger.bartvl schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:12:
Ik vind dat 'marktconform' eerlijk gezegd zwaarder klinken dan de genoemde huurverhoging.
Overigens, wat schiet je op met het bevriezen van alle salarissen in het hele land? Je hebt dan toch ook minder inkomsten uit belastingen en minder koopkracht? Maar wat levert het op?
Ik had al een hekel aan Wilders en dat wordt er nu niet minder op moet ik zeggen.
Waar ik dan nog banger voor ben is dat zo al die Widers stemmen euforisch worden omdat hun Geert voet bij stuk houdt. En dat bij eventuele verkiezingen mensen alsnog weer op die clown gaan stemmen.
Hij was altijd wel vermakelijk met dat geblaat van hem, maar hij wordt nu zo langzamerhand een gevaarlijke gek.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Juist de laatste kabinetten (die nooit lang meegingen) is aardig geprobeerd de schuldenberg uit het verleden aan te pakken. Dat was toen: "na het zuur komt het zoet". Op zich een goed idee, alleen na het zuur kwam de crisis!Mx. Alba schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 17:19:
Maar wat doet de overheid als de wind mee zit? Geld over de balk smijten want er komt toch zoveel binnen. En wat gebeurt er dan in crisistijd? In plaats van dat je geld hebt om extra in de economie te stoppen moet je gaan bezuinigen, wat de economie alleen maar verder drukt. En uiteindelijk versterk je zo de conjunctuur. Gouden bergen als het goed gaat, maar dat onvermijdelijke modderdal daar denkt niemand aan hoewel het toch echt een keer weer gaat komen...
Verwijderd
Inderdaad, ik wacht nog steeds op het zoet van de heer Balkenende.RemcoDelft schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:30:
Juist de laatste kabinetten (die nooit lang meegingen) is aardig geprobeerd de schuldenberg uit het verleden aan te pakken. Dat was toen: "na het zuur komt het zoet". Op zich een goed idee, alleen na het zuur kwam de crisis!

[ Voor 3% gewijzigd door nXXt op 21-04-2012 20:48 ]
Het is iets meer dan 3%. Voor sommige (jan modaal) gaat het op 3% per jaar ongeveer en pas in 2014 weer stilstaan. Nergens staat dat er in 2015 vooruitgang is, stilstand of achteruitgang.FicoF schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:53:
Ik vind die koopkrachtcijfers eigenlijk best meevallen. Paar procentjes en in 2014 al weer positief. Als we met z`n allen niet 3% willen inleveren, hoe gaan we die staatsschuld dan ooit terugbetalen?
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Wel positief toch in 2015. (0,5% over alle werkenden)Osxy schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:54:
[...]
Het is iets meer dan 3%. Voor sommige (jan modaal) gaat het op 3% per jaar ongeveer en pas in 2014 weer stilstaan. Nergens staat dat er in 2015 vooruitgang is, stilstand of achteruitgang.
Verwijderd
Zou wel verklaren, waarom de grootste groep ambtenaren (gemeente) ineens - vlak voor het Catshuisoverleg afgerond zou worden - een nieuwe CAO hadden met voor dit jaar structureel 2% verhoging en een eenmalige uitkering.MSalters schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 18:40:
[...]
Da's vrij makkelijk. Ze zeggen simpelweg "0%". Wettelijke regelingen gaan boven contractvoorwaarden.
Overigens is de makkelijkere methode om CAO's niet vebindend te verklaren indien ze een loonsverhoging bevatten. Dan heb je al een groot deel van de Nederlandse arbeidscontracten beinvloed, en het verwerpen van een CAO voorstel kan de regering doen zonder een wet door de Kamers te loodsen.
"Ze zagen de maatregel al aankomen, alleen ging hij op het laatste moment niet door." Laat ze nog maar even bekvexchten daar in Den Haag. Onze CAO moet binnenkort ook weer vernieuwd worden....
Over alle werkende ja, als je in de tabel kijkt zie je dat de grootste groei bij de mensen met >350% wml is en de rest lager is.FicoF schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 20:56:
[...]
Wel positief toch in 2015. (0,5% over alle werkenden)
[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 21-04-2012 21:02 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Het wordt tijd dat partijen voorbij hun eigen politieke, korte termijn belang kunnen kijken. Wel kijken naar het langere termijn landsbelang.mindcrash schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 18:31:
[...]
Alsof de PVDA akkoord zou gaan met deze plannen. Als ze dat doen zijn ze immers alle geloofwaardigheid kwijt. Als datgene wat er nu ligt en akkoord was slechts het puntje van de spreekwoordelijke ijsberg is moet de rest wel hééél erg pijnlijk zijn om de stekker eruit te trekken. Alleen al dat puntje met betrekking tot studiefinanciering, dat het in principe een volledige lening wordt voor iederéén vind ik echt onvoorstelbaar, laat staan het bevriezen van alle salarissen (ja, leuk als je nu al 500.000 euro of meer per jaar verdiend en daar prima je vaste lasten, vakanties en andere leuke dingen mee kunt betalen. Maar wat moeten al die mensen wel niet met studerende kinderen en vaste lasten die nu al geeneens meer op vakantie kunnen en elk dubbeltje moeten omdraaien om überhaupt al maandelijks rond te komen? Waanzin dit.
De overheid heeft inkomsten en uitgaven. De afgelopen x jaar zijn de inkomsten lager geweest dan de uitgaven en dat moet nu rechtgezet worden. Iedereen kan wel roepen dat bezuinigen nu niet verstandig is. Maar waarom is dan niet geroepen dat geld uitgeven dat je niet hebt ook onverstandig is?
Linkse partijen willen nu nog meer schulden aangaan, nog meer uitgeven. Je geeft de economie een korte impuls ja, en daarna geef je de jaren erna iedereen de lasten van een nog hogere staatsschuld.
De overheid moet zijn uitgaven en inkomsten in balans hebben. Dat zou zowel voor een linkse al een rechtse partij het eerste belang moeten zijn. Hoe je dan die uitgaven verdeelt zal verder afhangen van de wensen van een partij. Maar *ELKE* partij die meer uit wil geven dan er binnenkomt is onverstandig bezig.
Dat er dan door veel mensen (hier ook) wordt geroepen dat bezuinigen onverstandig is.... Tegen hen wil ik zeggen dat méér uitgeven dan je binnenkrijgt nog véél onverstandiger is! Nu het in het land minder goed gaat (en ja NL is één van de rijkste en gelukkigste landen ter wereld) moet toch iedereen snappen dat bij iedereen de broekriem aan moet? Stoppen met roken, zuiniger rijden met je auto en je hebt die 3% koopkrachtverlies al zelf terugverdiend. Hey, is dat niet een FWP? Zuiniger rijden met je auto!
Ik hoop dat VVD en CDA nu met de 2e kamer toch nog zinvolle bezuinigingen (lees: inkomsten en uitgaven in balans brengen) kunnen doorvoeren. Zou goed zijn voor het land. Oproep aan iedereen: denk verder aan de belangen van jezelf (student, werknemer of werkgever) en probeer uitgaven en inkomsten in balans te krijgen.
Homo sapiens non urinat in ventum
Verwijderd
Op zich klopt je verhaal, maar je gaat er in jouw verhaal aan voorbij dat er twee manieren zijn om te zorgen dat je inkomsten en uitgaven in balans zijn; minder uitgeven, of meer gaan verdienen. De mensen die de economie willen aanjagen zetten meer in op dat tweede, waar natuurlijk op zich wat voor te zeggen valt. Van al te veel bezuinigen valt de economie stil en ben je nog verder van huis.Jan Smit schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:25:
Dat er dan door veel mensen (hier ook) wordt geroepen dat bezuinigen onverstandig is.... Tegen hen wil ik zeggen dat méér uitgeven dan je binnenkrijgt nog véél onverstandiger is! Nu het in het land minder goed gaat (en ja NL is één van de rijkste en gelukkigste landen ter wereld) moet toch iedereen snappen dat bij iedereen de broekriem aan moet? Stoppen met roken, zuiniger rijden met je auto en je hebt die 3% koopkrachtverlies al zelf terugverdiend. Hey, is dat niet een FWP? Zuiniger rijden met je auto!
Ik denk dat het misschien het verstandigst is om een beetje van beiden te doen; slim bezuinigen, maar ook slim stimuleren.
Onzin en oversimplificatie. Het gaat ook om waar je je geld aan uitgeeft; partijen die veel aan defensie willen uitgeven en daarom bijvoorbeeld de zorg negeren zijn ook onverstandig bezig. Het is niet zo dat rechts verstandig en links onverstandig is, wat je wel lijkt te willen suggereren. In jouw redeneerwijze kun je ook zeggen dat rechts alleen maar afbreekt, nooit opbouwt. Dus misschien maar even wat genuanceerder gaan?Jan Smit schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:25:
Linkse partijen willen nu nog meer schulden angaan, nog meer uitgeven. Je geeft de economie een korte impuls ja, en daarna geef je de jaren erna iedereen de lasten van een nog hogere staatsschuld.
Dat kun je ook zeggen van partijen die wel een JSF willen kopen, maar geen geld voor onderwijs willen vrijmaken. Verder: wel eens van investeren en langetermijnsplanning gehoord? Nu investeren in onderwijs en innovatie kan op de lange termijn geld opbrengen. Maar als je dus niet mag investeren, dan gebeurt dat dus ook niet.Maar *ELKE* partij die meer uit wil geven dan er binnenkomt is onverstandig bezig.
Dan moeten ze eerst van hun stokpaardjes afstappen. Oproep aan iedereen: gebalanceerde plannen, niet alleen aan je eigen achterban denken.Jan Smit schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:25:
Ik hoop dat VVD en CDA nu met de 2e kamer toch nog zinvolle bezuinigingen (lees: inkomsten en uitgaven in balans brengen) kunnen doorvoeren. Zou goed zijn voor het land. Oproep aan iedereen: denk verder aan de belangen van jezelf (student, werknemer of werkgever) en probeer uitgaven en inkomsten in balans te krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 21-04-2012 21:44 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Je mag zo sceptisch zijn als je wilt over hoe die ratings tot stand komen (en waarschijnlijk terecht), maar de effecten ervan zijn vrij duidelijk: er zijn veel grote beleggers, zoals pensioenfondsen, waar in de contracten of reglementen gewoon volstrekt helder staat dat als iets geen AAA status heeft, je er niet in mag beleggen. Verder, omdat het risico groter is, wordt er dus meer rente gevraagd.phreako schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 18:53:
Nou sta ik vrij sceptisch tegenover die rating agencies en de effecten van hun ratings, maar dit hebben we toch mooi voor elkaar.
Dan mag je die ratings bullshit vinden tot je een ons weegt, maar dat verandert er niks aan dat ze in de praktijk gewoon heel veel invloed hebben.
Nederland (ja ook linkse partijen als GL) wil internationaal aan missies mee blijven doen, daar heb je een leger voor nodig en dat kost veel geld. Onze tanks zijn allemaal al wegbezuinigd, dus zoveel opties zijn er niet meer.gambieter schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 21:41:
[...]
Onzin en oversimplificatie. Het gaat ook om waar je je geld aan uitgeeft; partijen die veel aan defensie willen uitgeven en daarom bijvoorbeeld de zorg negeren zijn ook onverstandig bezig. Het is niet zo dat rechts verstandig en links onverstandig is, wat je wel lijkt te willen suggereren. In jouw redeneerwijze kun je ook zeggen dat rechts alleen maar afbreekt, nooit opbouwt. Dus misschien maar even wat genuanceerder gaan?
Ik wordt een beetje moe van deze populistische JSF praat. Er is gewoon geld voor dat ding gereserveerd en die F16's blijven ook niet eeuwig vliegen, dus die moeten ooit vervangen worden. Een andere opvolger kost trouwen ook heel veel geld. Met onderwijs en innovatie gaan we iig nooit uit de crisis komen, daarvoor zijn andere hervormingen nodig.Dat kun je ook zeggen van partijen die wel een JSF willen kopen, maar geen geld voor onderwijs willen vrijmaken. Verder: wel eens van investeren en langetermijnsplanning gehoord? Nu investeren in onderwijs en innovatie kan op de lange termijn geld opbrengen. Maar als je dus niet mag investeren, dan gebeurt dat dus ook niet.
Hoezo?tweaker2010 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:00:
[...]
Er is gewoon geld voor dat ding gereserveerd en die F16's blijven ook niet eeuwig vliegen, dus die moeten ooit vervangen worden.
Reserveringen gemaakt zonder de huidige financiele situatie. Een dergelijk vliegtuig is een luxeproduct. Het is juist opvallend dat de JSF als een stokpaardje buiten de aanpassingen en bezuinigingen wordt gehouden, zeker daar allerlei andere plannen wel worden aangepast.tweaker2010 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:00:
Ik wordt een beetje moe van deze populistische JSF praat. Er is gewoon geld voor dat ding gereserveerd
Zoals? Niet investeren?Met onderwijs en innovatie gaan we iig nooit uit de crisis komen, daarvoor zijn andere hervormingen nodig.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De huidige regering gaat/ging helemaal niet over de JSF. alleen over de aanschaf van 2 testtoestellen.gambieter schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:08:
[...]
Reserveringen gemaakt zonder de huidige financiele situatie. Een dergelijk vliegtuig is een luxeproduct. Het is juist opvallend dat de JSF als een stokpaardje buiten de aanpassingen en bezuinigingen wordt gehouden, zeker daar allerlei andere plannen wel worden aangepast.
De volgende regering mag gaan beslissen wat er verder gaat gebeuren. Dus we wachten het gewoon af
PS: Vergeet niet dat er duizenden mensen bij defensie werken, dus het kost ook geld als die werkloos worden.
Als we een luchtmacht willen behouden (wat me wel zo verstandig lijkt), dan hebben we straaljagers nodig. De F-16 wordt steeds duurder in het onderhoud en een deel van de vloot raakt nu echt aan het eind van zijn leven.
Maar goed, dat betekent niet dat we per se de F-35 moeten kopen. Dat is een heel andere beslissing, waar we in dit topic beter niet dieper op in kunnen gaan (daar is namelijk al een JSF-topic voor).

Krijgen we straks weer zo'n topic 'Tweede Kamerverkiezingen 2012' Moet er nog even niet aan denken eerlijk gezegd.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
1000FTE bij defensie omzetting naar een uitkering is waarschijnlijk goedkoper dan het aanschaffen van 2 testtoestellen. Daarnaast betwijfel ik de impact van het aanschaffen van de JSF.tweaker2010 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:16:
[...]
De huidige regering gaat/ging helemaal niet over de JSF. alleen over de aanschaf van 2 testtoestellen.
De volgende regering mag gaan beslissen wat er verder gaat gebeuren. Dus we wachten het gewoon af
PS: Vergeet niet dat er duizenden mensen bij defensie werken, dus het kost ook geld als die werkloos worden.
De defensie kan beter gaan bezuiningen op klusjes voor de VS opknappen
Het word weer eens tijd voor een stabiel kabinet, dat kan alleen als de mensen eens zelf gaan nadenken op wie ze gaan stemmen. Mijn indruk is dat Wilders alleen maar zoveel stemmen heeft gekregen door zijn haat tegen bepaalde bevolkingsgroepen en het heeft me verbaast dat het huidige kabinet zo lang actief is geweest.
De Nederlander kan weer eens trots zijn op zijn land lol.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Die F16's hebben gewoon een beperkte levensduur, zo'n airframe kan maar zoveel vlieguren mee. We hebben die grens nu al bereikt. Ook de rest van de F16 wordt steeds duurder in onderhoud, waardoor het geen kwestie van oud materiaal wordt, maar het wordt simpelweg onveilig en onbehoorlijk duur. Het is dus gewoon geen optie nog heel veel langer door te vliegen.Mx. Alba schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:36:
Ja, de F16 is onderhand zowat hopeloos verouderd. Maar bekijk ook eens de oorlogen waarin we tegenwoordig zitten. We vechten daarbij tegen nog hopelozer verouderd materieel, zelfgemaakte bommetjes en raketjes... Dan heb je aan een paar oude F16s wel genoeg hoor. Waar hebben we die JSF voor nodig? De tijd dat we bang waren om tegen MIGs te moeten vechten zijn al lang vervlogen...
De laatste formatie was al een ramp en nu ze ook in Den Haag weten dat een zware crisis onafwendbaar is, is het de vraag wie zijn vingers gaat branden aan harde maatregelen die er wel inhakken maar evengoed tot teleurstelling leiden. Na het zuur komt het zoet is voorbij. Nee, het wordt na het zuur wordt het pas echt bitter. En wie gaat dat vertellen aan de bevolking? Wilders wordt nu in ieder geval de clown van Den Haag. Die is nu door een ieder afgeschreven. Hij kan nu maar het beste wat anders gaan doen. Anders gaat hij doen wat hij zelf altijd veroordeelt, namelijk het zinloos verkwisten van belastinggeld. Zeldzaam dom wat hij vandaag gedaan heeft. Maar dat is mijn mening.
De campagnestrategie van de VVD richting PVV is wel duidelijk, zowel Blok als VVD'ers op Twitter zijn de PVV flink met de LPF aan het vergelijken.Cyberpope schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:23:
In nieuwsuur zit stef blok subtiel de PVV al dood te verklaren door het te wijten aan interne pvv perikelen... Lekker vilein.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
Dat is het gevoel dat mij ook sterk overvalt. Aan de ene kant ben ik oprecht blij dat dit kabinet weg is. Aan de andere kant ben ik de afgelopen tijd diep teleurgesteld in het blijven plakken aan het pluche (liberale principes als gelijke rechten voor homo's worden aan de kant gezet om de SGP te accommoderen), de dictatuur van de meerderheid en een premier die het belangrijker vond leuk te lachen dan werkelijk premier van alle Nederlanders te zijn. Dat het kabinet nu valt is eigenlijk niet meer dan een logisch gevolg van een constructie die van meet af aan gammel was.Bospa01 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:32:
[...]
De Nederlander kan weer eens trots zijn op zijn land lol.
En die gammele constructie vloeide weer voort uit een sterk gepolariseerde neoliberale samenleving waarin ieder individu zijn eigen economische waarde moet bewijzen, in plaats van een samenleving waarin geaccepteerd wordt dat sommige mensen economisch niet rendabel zijn (of ooit kunnen worden). Het poldermodel is ten grave gedragen, en dat betreur ik ten zeerste. Alle nuance is uit het politieke debat geslagen, en het zou mij sterk verbazen als dat met de volgende verkiezingen terugkomt. Kan een volgend kabinet wel stabiel zijn?
Deze gedoogconstructie was sowieso al een gedrocht, Wilders zette ons geregeld voor de hele internationale samenleving als clowns te kijk en de regering kon er niets tegen doen uit angst om de regering te laten klappen. Zou Rutte zich nu wel eens duidelijk gaan uitspreken tegen dingen als dat Polenmeldpunt nu zijn handen niet meer politiek gebonden zijn? Het zou hem sieren om dat wel te doen in ieder geval...
[ Voor 47% gewijzigd door Mx. Alba op 21-04-2012 22:41 ]
De vraag is meer, waarom moeten we zoveel euro's in het vliegen stoppenVerwijderd schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:38:
[...]
Die F16's hebben gewoon een beperkte levensduur, zo'n airframe kan maar zoveel vlieguren mee. We hebben die grens nu al bereikt. Ook de rest van de F16 wordt steeds duurder in onderhoud, waardoor het geen kwestie van oud materiaal wordt, maar het wordt simpelweg onveilig en onbehoorlijk duur. Het is dus gewoon geen optie nog heel veel langer door te vliegen.
De optie om dit simpelweg in te perken (dus ook geen JSF) word nergens genoemd.
Het Nederlandse leger is alleen maar een tool om draagvlak bij de VS te kweken.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Oh, ik geef ze ook wel gelijk, maar het is wel opvallend hoe 'spontaan' de VVD'ers het doen. Blijkbaar is er een whatsappje rondgestuurd vlak voor NieuwsuurMx. Alba schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:40:
Maar geef ze eens ongelijk, anandus? Het is gewoon voor de 2e keer bewezen dat een jonge politieke partij (heeft niets met (al dan niet extreem) rechts of populistisch zijn te maken) te onstabiel is om een regering mee te vormen...
Klopt eigenlijk wel. De meeste acties worden door de NAVO gecoordineerd. Waarom moeten wij per se gevechtsvliegtuigen hebben? Wij zijn toch een handelsland, waarom profileren wij ons niet als logistieke partner voor internationale vredesmissies en/of voor wederopbouwmissies? Dat wat wij niet hebben wordt door een andere NAVO-partner wel ingevuld...Bospa01 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:40:
De vraag is meer, waarom moeten we zoveel euro's in het vliegen stoppen
De optie om dit simpelweg in te perken (dus ook geen JSF) word nergens genoemd.
Het Nederlandse leger is alleen maar een tool om draagvlak bij de VS te kweken.
Laten we in ieder geval hopen dat we geen CDA in het volgende kabinet krijgen, er lijkt een vloek op ze te rusten, kunnen zelden een kabinetsperiode volmaken.
[ Voor 62% gewijzigd door anandus op 21-04-2012 22:50 ]
Nou, beschrijf dan eens hoe volgens jou mening het over 10 jaar eruit ziet, zelfs als we 10 jaar een links kabinet krijgen?Henk007 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:38:
De val van het kabinet zet de teloorgang van Nederland in een hogere versnelling. Het was al onafwendbaar maar nu gaat het dus wat sneller. En nu zal er eel een links kabinet komen die snelheid nog verder op gaat voeren. Maar ik denk dat Wilders hier niet beter van wordt. Links lustte hem al niet en rechts lust hem nu ook niet meer. Dus nog stemmen op Wilders is een verloren stem. Niet dat het veel uitmaakt op wie je stemt. Partijbelang gaat altijd boven landsbelang. Nu gaat waarschijnlijk de AAA-status er ook aan. Dat betekent hogere rente op staatsschulden en dus nog meer bezuinigen om de 3% te halen. En dat geldt voor alle partijen. Er zouden wel eens Belgische toestanden aan kunnen komen, in de zin van maandenlang (en misschien nog wel langer) soebatten over een nieuw kabinet.
De laatste formatie was al een ramp en nu ze ook in Den Haag weten dat een zware crisis onafwendbaar is, is het de vraag wie zijn vingers gaat branden aan harde maatregelen die er wel inhakken maar evengoed tot teleurstelling leiden. Na het zuur komt het zoet is voorbij. Nee, het wordt na het zuur wordt het pas echt bitter. En wie gaat dat vertellen aan de bevolking? Wilders wordt nu in ieder geval de clown van Den Haag. Die is nu door een ieder afgeschreven. Hij kan nu maar het beste wat anders gaan doen. Anders gaat hij doen wat hij zelf altijd veroordeelt, namelijk het zinloos verkwisten van belastinggeld. Zeldzaam dom wat hij vandaag gedaan heeft. Maar dat is mijn mening.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het feit dat we volgende week vieren dat het meest recente gewapende conflict tussen West-Europese naties (aka WOII) 67 jaar geleden is afgelopen geeft geen garantie voor de toekomst.Mx. Alba schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:43:
[...]
. Waarom moeten wij per se gevechtsvliegtuigen hebben?
[ Voor 32% gewijzigd door Henk007 op 21-04-2012 22:51 ]
Tien jaar is een erg lange horizon. Ik vermoed dat we dan zo ongeveer het dal van de deflatoire depressie hebben bereikt en we richting de wereldwijde reset gaan (WO III)Cyberpope schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:47:
[...]
Nou, beschrijf dan eens hoe volgens jou mening het over 10 jaar eruit ziet, zelfs als we 10 jaar een links kabinet krijgen?
Voor die tijd zullen EU, ECB, IMF ons feitelijk al onder curatele gesteld hebben, ongeveer zoals op dit moment in de mediterrane staten.
Nederland is anno 2022 in ieder geval geen prettig land om te leven.
[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 22-04-2012 01:31 ]
Als het echt die kant op gaat dan boek ik een enkele reis naar Burkina Faso. Daar weet men tenminste hoe je met niets kan rondkomen, hier is iedereen dat al lang vergeten...Henk007 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:54:
[...]
Tien jaar is een erg lange horizon. Ik vermoed dat we dan zo ongeveer het dal van de deflatoire depressie hebben bereikt en we richting de wereldwijde reset gaan (WO III)
Voor die tijd zullen EU, ECB, IMF ons feitelijk al onder curatele gesteld hebben, ongeveer zoals op dit moment in de mediterrane staten.
Juist wel met populisme. Dergelijke partijen trekken namelijk de opportunisten en incompetentelingen aan die bij de andere partijen geen voet aan de grond kunnen krijgen (en gezien het lang niet altijd hoge niveau van die vertegenwoordigers wil dat wel wat zeggen). En doordat ze populistisch zijn en daardoor vaak oppervlakkige en ondoordachte standpunten bot uitdragen, zullen de kwaliteitspolitici zich er niet aan willen verbindenMx. Alba schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:40:
(heeft niets met (al dan niet extreem) rechts of populistisch zijn te maken)
Dat zal zeker gebeuren met een alleen rechtse of alleen linkse regering, dwz als de extremen het regeren zonder balancering. Het heeft echter niets met links zelf te maken, een puur rechtse regering wordt er eentje van veiligheidsparanoia en afbraak van sociale structuren, met ongelimiteerde zelfverrijkingen. Zie je, zo moeilijk is het niet om eenzijdig een politiek spectrumdeel ergens de schuld van te gevenHenk007 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:54:
[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 21-04-2012 23:01 ]
Klopt, maar de SP had een eigen geluid waar ze aan vast bleven houden. Een van de kenmerken van het destructieve populisme waar de PVV voor staat is het windvaangedrag: meewaaien met de wind die vaak vanuit de onderbuik der samenleving wordt geproduceerd, waardoor het puur bij opportunisme blijft.Mx. Alba schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:00:
Maar gambieter, dat zelfde had je toch ook met de SP? Toen die is opgericht waren ze een echte oppositiepartij. "NEE" was het enige wat ze konden zeggen. Maar door de decennia heen zijn ze uitgegroeid tot een regeringswaardige partij en ik zie ze bij één van de komende verkiezingen nog wel eens serieus kans maken om in de regeringscoalitie terecht te komen. Een politieke partij, van welk pluimage ook, heeft gewoon tijd nodig om zich te stabiliseren voordat het regeringsverantwoordelijkheid kan nemen zonder uit elkaar te klappen.
Ik denk trouwens niet dat de SP regeringswaardig is qua plannen
Niet per se gerelateerd aan links/rechts, maar: staatsschuld ver boven 100% BNP, belastingen nog een stuk hoger dan nu, mensen met geld of een goede opleiding overwegen meer en meer Nederland/Europa te verlaten, als dat tegen die tijd tenminste nog mag zonder reisvergunning. De moeilijkste vraag is waarheen, want de rest van de "beschaafde" wereld is financieel gezien een vergelijkbare puinhoop.Cyberpope schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:47:
Nou, beschrijf dan eens hoe volgens jou mening het over 10 jaar eruit ziet, zelfs als we 10 jaar een links kabinet krijgen?
Dus dat wordt waarschijnlijk afstevenen op een wereldwijde reset, zoals Henk007 zegt.
Een beetje overdrijven mag in dit topic toch wel he?
[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 21-04-2012 23:06 ]
Verwijderd
Altijd maar nee is ook windvaangedrag, want je waait altijd mee met de tegenstander, al is het maar de andere kant op.gambieter schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:04:
Klopt, maar de SP had een eigen geluid waar ze aan vast bleven houden. Een van de kenmerken van het destructieve populisme waar de PVV voor staat is het windvaangedrag: meewaaien met de wind die vaak vanuit de onderbuik der samenleving wordt geproduceerd, waardoor het puur bij opportunisme blijft.
Damn.. wat moet jij een zwaar leven hebben als dit je angst is. Ik vraag me dan elleen wel af. hoe andere landen ervoor staan, als wij er dan al zo voor. Immers we hebben een van de beste uitgangsposities in europa en zitten in de top 10 van meest welvarende landen ter wereld.Henk007 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 22:54:
[...]
Tien jaar is een erg lange horizon. Ik vermoed dat we dan zo ongeveer het dal van de deflatoire depressie hebben bereikt en we richting de wereldwijde reset gaan (WO III)
Dat is de SP imo niet geweest: die hebben wel altijd eigen plannen gehad (alleen waren/zijn die niet altijd even sterk).Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:05:
Altijd maar nee is ook windvaangedrag, want je waait altijd mee met de tegenstander, al is het maar de andere kant op.
Ik vraag me af of ze de mensen hebben die minister/staatssecretaris-waardig zijn. Waarbij het (imo nogal idiote) systeem van het moeten afdragen van het salaris aan de partij ook nog wel eens een issue kan zijn, omdat een minister andere loyaliteiten heeftMx. Alba schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:05:
Ik heb toch ook niet gezegd dat de SP helemaal in z'n uppie een regering zal vormen? Het zal altijd in een coalitie zijn en dan zouden ze best uit de voeten kunnen. Want in een coalitieregering krijgt toch geen van de coalitiepartijen precies wat ze eigenlijk willen - behalve nu in dit geval de PVV natuurlijk...
Misschien moeten we de termijn verkorten van vier naar twee jaar
Een ding is wel zo: De kloof tussen burger en politiek is nog nooit zo klein geweest
Inderdaad weinig objectiviteit, wat ik eigenlijk toch wel verwacht van een nieuws uitzending.PWM schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:23:
Zit nu RTL te kijken met Samson, Bouwman en Wester. Schrik eigenlijk van Samson... Wat een beperkte debator, vol verkiezingsretoriek, in herhaling vallend en vooraf aangeleerde one-liners. Niet veel beter dan Wilders wat dat betreft.
Uiteraard logisch dat er vanuit Samsom een persoonlijk smaakje aan zou zitten, maar dit is pure propaganda.
'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren
Maar een stuk beter dan z'n voorgangerPWM schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:23:
Zit nu RTL te kijken met Samson, Bouwman en Wester. Schrik eigenlijk van Samson... Wat een beperkte debator, vol verkiezingsretoriek, in herhaling vallend en vooraf aangeleerde one-liners. Niet veel beter dan Wilders wat dat betreft.
Sowieso vind ik wel dat-ie het redelijk doet, eigenlijk, maar de PvdA moet echt een duidelijker verhaal maken, al probeert Samsom het wel, zie bijvoorbeeld de verduidelijking van de verschillen met de SP .
Mijn tenen stonden na de meeste die ik heb gehoord een tikkie krom... Sap, Verhagen, Wilders (hoewel me dat enorm meeviel), Roemer, Samsom, Rutte, maar ook Pechtold. Eigenlijk heb ik me alleen aan Haersma Buma niet gestoord. Hij kwam het meest geloofwaardig over op mij. Maar ook dat gehengel van die journalisten; beladen vragen en gedram. Ik word er vaak aan herinnerd waarom ik ook weer bijna geen TV kijk.PWM schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:23:
Inhoudelijk is het jammer dat we nu eigenlijk in eerste instantie even nergens zijn maar waar de oppositie vrij slap is geweest tot dusverre is het misschien in dit geval wel handig. Die maatregelen zijn wel nodig; liever hand in eigen boezem steken dan de boel stil leggen tot aan september, denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 21-04-2012 23:48 ]
Saved by the buoyancy of citrus
In crisistijd moet je snel en met harde hand beslissingen kunnen nemen. Een minderheidskabinet met fragiele gedoogconstructie was daarvoor al geen goede wapenkeuze - een demissionair kabinet en verkiezingen al helemaal niet...
Verwijderd
Ik heb het niet gezien, maar over het algemeen is de parlementaire journalistiek in Nederland van een bedroevend niveau. Wat op zich zelf z'n weerslag heeft op de politiek, politici willen toch graag in het nieuws komen, dus krijg je een soort vicieuze cirkel waarin telkens dieptepunten qua populisme en slechte journalistiek worden bereikt.Cyphax schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:47:
Maar ook dat gehengel van die journalisten; beladen vragen en gedram. Ik word er vaak aan herinnerd waarom ik ook weer bijna geen TV kijk.
De (parlementaire) journalist moet meer afstand nemen van de Haagse kaasstolp en de motivaties en plannen van politici weer durven te doorgronden met kritische vragen in een 1-op-1 setting en niet als kuddes uitgerust met microfoons en camera achter de politici aanrennen. Dit is ook het probleem met Wilders, bij een normale bevraging zou hij sneller door het ijs zakken, maar de parlementaire journalistiek danst in plaats daarvan naar zijn pijpen (en twitter account).
De crisis duurt nu al een aantal jaar, dus het is nooit een goed moment om verkiezingen te houden.Mx. Alba schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:54:
Maar voor het land, voor de economie, is het helemaal niet goed om nu verkiezingen te hebben...
Dat vind ik CDA en VVD zeker aan te rekenen, ze zijn uit electorale overwegingen het avontuur met de PVV aangegaan en hebben daar enorme gok mee genomen. Daarbij hebben ze de relaties met de oppositie op scherp gezet, je kan niet opeens verwachten dat die nu opeens de plannen gaan goedkeuren. De uitgestoken hand van Rutte is meerdere malen een loze belofte geweest, de oppositie kreeg er niets voor terug.In crisistijd moet je snel en met harde hand beslissingen kunnen nemen. Een minderheidskabinet met fragiele gedoogconstructie was daarvoor al geen goede wapenkeuze - een demissionair kabinet en verkiezingen al helemaal niet...
Indien ze dit niet nog een keer mee willen maken zou de politiek zich eens moeten afvragen of ze het populisme niet eens wat actiever moeten bestrijden in plaats van het met open armen te ontvangen.
Rutte's lot ligt in de handen van het CDA, als de strategische stemmers van vorige keer weer terug keren bij het CDA dan gaat het ten koste van VVD zetels. Tenzij het CDA te ver opschuift naar links, maar dat verwacht ik eigenlijk totaal niet.FicoF schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:03:
Rutte gaat weer premier worden.
[ Voor 41% gewijzigd door defiant op 22-04-2012 00:09 ]
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ten eerste: Is Wilders niet de Catshuisbesprekingen ingegaan om met voorbedachte rade het kabinet te laten klappen, maar toch zo veel mogelijk electoraal garen erbij te spinnen. Rug recht, opkomen voor AOW'ers, etc.?
En ten tweede: Hebben ze de besprekingen nog paar weken gerekt om de verkiezingen over de zomervakantie heen te tillen?
PVV is alleen maar stemmers kwijtgeraakt in de laatste maanden, dus die eerste conspiracy zie ik het nut niet helemaal van. En wat heeft het voor nut om de verkiezingen over de zomer(vakantie) te tillen?
The devil is in the details.
Dat hangt er vanaf of er verkiezingen komen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat VVD of CDA dat willen; Rutte is weinig daadkrachtig geweest en bijvoorbeeld zijn reacties op het PVV-meldpunt lieten de afbladderende verf goed zien. De CDA is uberhaupt op sterven na dood, Verhagen en Bleker maken alleen maar vijanden, en het CDA mist een identiteit en charismatische leider.Fiber schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:57:
De timing van deze kabinets-crisis kan nauwelijks beter voor de PvdA: Ze hebben net een nieuwe frisse politiek leider, zitten weer in de lift in de peilingen, Jolande Sap van Groen Links doet het niet heel sterk, en zelfs Roemer lijkt over z'n hoogtepunt heen. Dit gaat een tweestrijd tussen Rutte en Samsom worden denk ik.
Heb je net RTL gekeken? Samsom komt bij mij echt hysterisch over. Ik mag hem erg, ook vanwege zijn expertise op het gebied van energie, maar premier zie ik hem dus niet worden. Ik verwacht een hevige strijd tussen Wilders en Roemer. Rutte gaat weer premier worden.Fiber schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 23:57:
De timing van deze kabinets-crisis kan nauwelijks beter voor de PvdA: Ze hebben net een nieuwe frisse politiek leider, zitten weer in de lift in de peilingen, Jolande Sap van Groen Links doet het niet heel sterk, en zelfs Roemer lijkt over z'n hoogtepunt heen. Dit gaat een tweestrijd tussen Rutte en Samsom worden denk ik.
Vooral omdat Wilders er volledig tot het einde is blijven zitten en er alles uithaalde wat hij eruit wilde halen ongeveer.Hahn schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:02:
Waarom en waarom?
PVV is alleen maar stemmers kwijtgeraakt in de laatste maanden, dus die eerste conspiracy zie ik het nut niet helemaal van.
Het heeft vooral te maken met de complete verrassing, de onduidelijkheid waarom hij opeens besloot om ermee te stoppen terwijl hij het maximale eruit wist te halen, plus nog een miljardje die het CDA en de VVD hem toe wilde schuiven voor reperaties.
Voorbereidingstijd.En wat heeft het voor nut om de verkiezingen over de zomer(vakantie) te tillen?
De oppositie zit wat dat betreft veel meer in campagnemodus, hun eigen verhaal, etc.
Voor de partijen in het kabinet is dit niet het geval, ze moeten nog duidelijk hun eigen verhaal ontwikkelen en naar buiten brengen, distantiëren van dit kabinet.
Maar zoals ik zei, het zijn conspiracy-dingetjes.
Nog meer conspiracy, al zijn dit gewoon ordinaire Twitter-geruchten, dus korreltjes zout enzo: Er zouden 5 PVV'ers zich willen afscheiden bij uitvoer Catshuisakkoord.
[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 22-04-2012 00:10 ]
Hero Brinkman exit, Statenleden lopen weg, Limburg (bakemat) valt uiteen. Ik vermoed dat de PVV aan het uiteenvallen was. Stef Blok had het niet voor niets over LPF-achtige toestanden. Om de PVV te redden heeft Wilders verkiezingen nodig, als je nu nog uit die partij stapt weet je zeker dat je niet terugkeert in de kamer.anandus schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:06:
[...]
Vooral omdat Wilders er volledig tot het einde is blijven zitten en er alles uithaalde wat hij eruit wilde halen ongeveer.
Het heeft vooral te maken met de complete verrassing, de onduidelijkheid waarom hij opeens besloot om ermee te stoppen terwijl hij het maximale eruit wist te halen, plus nog een miljardje die het CDA en de VVD hem toe wilde schuiven voor reperaties.
Deels waar, de Kieswet schrijft een specifieke periode voor die minimaal aangehouden moet worden. Nadat de koningin het ontslag van het kabinet geaccepteerd heeft, hebben de partijen 40 dagen de tijd om een kandidatenlijst in te leveren. Nadat de kandidatenlijst is ingeleverd, volgt normaliter 43 dagen later de daadwerkelijke verkiezing. Zodoende moet je dus sowieso 83 dagen wachten. De koningin kan maandag het ontslag van het kabinet accepteren, waardoor je dus halverwege juli terecht komt voor verkiezingen. Verkiezing tijdens de vakantieperiode is echter hoogst onhandig, waardoor men het doorschuift naar (hoogstwaarschijnlijk) september.anandus schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:06:
[...]
Voorbereidingstijd.
De oppositie zit wat dat betreft veel meer in campagnemodus, hun eigen verhaal, etc.
Voor de partijen in het kabinet is dit niet het geval, ze moeten nog duidelijk hun eigen verhaal ontwikkelen en naar buiten brengen, distantiëren van dit kabinet.
("[...] dat kan maar een ding betekenen, dat is einde oefening, einde coalitie")
[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 22-04-2012 00:22 ]
Samsom en zijn vier klonen zijn druk bezig geweest om de hele avond op tv te komen. Maar wat een enge vent zeg. Ik vertrouw hem zover ik hem kan gooien... Bij RTL had ie geen zinnig woord te vertellen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wilders is over zijn hoogtepunt heen en ik denk dat er veel minder mensen dan vorige keer in zijn trucjes zullen trappen. Wilders zal ook zoveel mogelijk genegeerd gaan worden denk ik. Gewoon laten blaten is het beste. Roemer is inhoudelijk wel goed vind ik, maar ik verwacht toch dat als het op een premiers-strijd aankomt tussen Samsom en Rutte dat dan toch veel linkse kiezers strategisch op Samsom zullen stemmen.FicoF schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:03:
[...] Ik verwacht een hevige strijd tussen Wilders en Roemer...
Ik zit zelf het dichtst bij D66 maar overweeg ook op Samsom te gaan stemmen als het zo ver komt. Vorige keer met Cohen scheelde het maar één zetel en we zien nu de gevolgen. Hopelijk laten we het deze keer niet zo ver komen.
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Uiteraard, maar ik denk niet dat het lijsttrekkerschap hem nog kan ontgaan.kamstra schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:23:
Iedereen heeft het hier wel over Samsom als de leider van de PvdA, maar technisch gezien is ie niks meer dan de fractievoorzitter van de huidige TK fractie. Het is nog helemaal niet gezegd dat ie de boel ook leidt als lijsttrekker voor de verkiezingen....
Met de blik op de mogelijke bezuinigingen lijkt het me uiterst moeilijk om daarover overeenstemming te bereiken in de diverse mogelijke coalities.
Mochten er verkiezingen komen, wat nog niet zeker is, dan kunnen we nu al vaststellen dat er geen snelle formatie zal komen. De verschillen tussen de partijen zijn groot, misschien te groot. Het wordt dan een lange zomer, winter en lente.
Het idee van de CU, dat de tweede kamer nu de crisis moet oplossen, is geen gekke gedachte. Wat ik me dan afvraag is wie dan de premier wordt en welke partijen de ministers zullen gaan leveren.
ARME AOW’er
@ anandus, Ik zag het ook gisteravond. Die man is waarschijnlijk helderziende...
Verwijderd
Ik denk juist doordat mensen dat denken er nog wel een kans op terugkeer is. Hoe meer je een dergelijke partij in een hoekje stampt, hoe meer de achterban zich miskend voelt en terugduwt.Guardian Angel schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:25:
Een ding is 100% zeker, de PVV zien we nooit in welke regering dan ook.
Dat zal ze zeker nog een tijdje redden; er waren nog mensen die de 2e keer op de LPF stemden...Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:26:
Ik denk juist doordat mensen dat denken er nog wel een kans op terugkeer is. Hoe meer je een dergelijke partij in een hoekje stampt, hoe meer de achterban zich miskend voelt en terugduwt.
Samsom heeft met veel tamtam zijn nieuwe plannen mogen presenteren, hij heeft de voorzitter volgens mij achter zich. Alleen formeel kan het nog fout gaan voor hem.
Windows is exiting. Is this OK?

- Winston Churchill"We contend that for a nation to try to tax itself into prosperity is like a man standing in a bucket and trying to lift himself up by the handle."
[ Voor 21% gewijzigd door Henk007 op 22-04-2012 01:14 ]
Nogal tendentieus, maar goed. Hoe is in jouw allegorie het weghalen van de HRA dan? Dat is minder uitgeven als overheid.Henk007 schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:31:
ik heb de Catshuisplannen eens bekeken, maar ze geven me aanleiding om onderstaand plaatje te posten. Een overheid die meer uitgeeft dan er binnnenkomt, moet snijden in eigen uitgaven, niet proberen dit bij de burgers en bedrijven terug te halen, dat loopt altijd verkeerd af.
Windows is exiting. Is this OK?
De PVV zal vooralsnog stemmen behouden maar er nooit voldoende krijgen om zelf een meerderheid te hebben. Na vandaag is er naar ik denk ook geen enkele partij meer die met de PVV wil samenwerken.
Wilders zit tot de komende 20 jaar vast nog wel in de kamer maar veel schade zal hij daar niet kunnen aanrichten.
ARME AOW’er
Nuja, verkiezingen zijn niet eens nodig.Guardian Angel schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:25:
Het idee van de CU, dat de tweede kamer nu de crisis moet oplossen, is geen gekke gedachte. Wat ik me dan afvraag is wie dan de premier wordt en welke partijen de ministers zullen gaan leveren.
Wat is er over van het logisch vervolg: het minderheidskabinet van Rutte/Verhagen (VVD/CDA) zit de rit uit?
Rutte heeft keer op keer erop gehamerd dat PVV geen deelnam aan de regering, aan het kabinet. Uiteraard is Rutte 1 wel mede mogelijk gemaakt door de steun van Wilders/de PVV. Maar die steun is niet meer. Daarmee is en blijft Rutte 1 toch net zo missionair als voor heen?
Zodoende moet Rutte 1 nu aan de bak om meerderheden te zoeken in de tweede kamer. Er hoeven geen partijen dus nieuwe ministers aan te leveren, want die blijven op hun post. Tot zij een motie van wantrouwen krijgen. Of tot er een nieuwe kamer aantreedt d.m.v. nieuwe verkiezingen. Nieuwe verkiezingen vind ik prima. Daar niet van, maar het is geen noodzaak. Rutte 1 kan dan proberen het Catshuisakkoord te verdedigen in de tweede kamer. Kijken wat daar van heel blijft en gewoon uitvoeren. Met als belofte: opstappen zodra nieuwe verkiezingen georganiseerd kunnen worden rond september/oktober. Tot die tijd blijft Rutte 1 dan missionair.
Veel partijen stemmen nu tegen om het tegen stemmen, om dwars te liggen, niet altijd omdat het een slecht plan is. Daar moeten we vanaf.
[ Voor 0% gewijzigd door frickY op 22-04-2012 01:06 . Reden: mauw }:O ]
Verwijderd
Interne strubbelingen lijkt mij een goede reden om toch nee te zeggen tegen het akkoord. Ik las ergens in dit topic dat er vijf PVV-leden waren die tegen dit akkoord waren, en bereid zich af te scheiden als het toch doorgevoerd werd. Als dat waar is, waar had de PVV dan gestaan? Elke mogelijkheid tot een meerderheid in de Tweede Kamer was verloren gegaan, dus het kabinet was alsnog gevallen. Met als verschil dat Wilders niet kon zeggen dat hij de eer aan zichzelf had gehouden, maar de verkiezingen met een heel ander stel kaarten begon.Fiber schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:40:
Daarom snap ik, en eigenlijk bijna niemand, niet waarom Geert Wilders vandaag de Catshuisplannen heeft getorpedeerd. Hij had best veel binnengehaald, en nou gooit hij alles weg. Ik zal er niet om treuren, maar ik snap het gewoon niet. Als hij zijn handtekening had gezet had deze gedoog-constructie nog jaren door kunnen gaan.
frickY schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:43:
Als iedereen [...] zijn partij-shirt uittrekt [...] dan moet er toch een mauw aan te passen zijn?
lol
Waarna er bij Wilders zijn mouw soms de islamitische aap uit naar voren komt?frickY schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:43:
Als iedereen in de tweede kamer nu zijn partij-shirt uittrekt en individueel gaat stemmen op de plannen die er al liggen, of nog ingebracht worden, dan moet er toch een mauw aan te passen zijn?
Gewoon met regeringspartijen CDA/VVD?Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:47:
Met wie moeten ze dan doorregeren?
Er zijn best wel een paar kamerleden die van mij hun shirtje mogen uittrekken hoor...

Heeft dit nog gevolgen voor de Hedwige polder? De oppositie kan nu vrij stemmen zonder het kabinet te willen laten vallen want dat is al gevallen...

Het heeft niets met willen te maken, ze kunnen niet andersgambieter schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:02:
[...]
Dat hangt er vanaf of er verkiezingen komen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat VVD of CDA dat willen; Rutte is weinig daadkrachtig geweest en bijvoorbeeld zijn reacties op het PVV-meldpunt lieten de afbladderende verf goed zien. De CDA is uberhaupt op sterven na dood, Verhagen en Bleker maken alleen maar vijanden, en het CDA mist een identiteit en charismatische leider.
Rutte en Verhagen gaven het zelf toe in het NOS journaal, dus ja er komen nieuwe verkiezingen.
Van het CDA zal inderdaad weinig overblijven al hebben ze wel een redelijk trouwe achterban.
Inderdaad, ook al is Samson zn haar kwijt, het blijft een Greenpeace mannetje, die wil je toch niet als premier? Hopelijk krijgt Rutte een 2e kans met een andere kabinet, want ik vind dat hij het best goed gedaan heeft.FicoF schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:03:
[...]
Heb je net RTL gekeken? Samsom komt bij mij echt hysterisch over. Ik mag hem erg, ook vanwege zijn expertise op het gebied van energie, maar premier zie ik hem dus niet worden. Ik verwacht een hevige strijd tussen Wilders en Roemer. Rutte gaat weer premier worden.
Verwijderd
Een vleugellamme regering? De oppositie zal natuurlijk alleen mee willen werken aan hervormingen/bezuinigingen als er nieuwe verkiezingen komen.
Uiteraard was mijn post oversimplificatie. Afschaffing HRA op termijn is onvermijdelijk en prudent.gambieter schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:34:
[...]
Nogal tendentieus, maar goed. Hoe is in jouw allegorie het weghalen van de HRA dan? Dat is minder uitgeven als overheid.
De motor van een economie zijn de ondernemers, de entrepeneurs , die waarde toevoegen door creatieve, risicovolle initiatieven en daaropvolgend allocatie van productiemiddelen.
Verhoging van belastingen remt de economische groei. Waar op bezuinigd moet worden is juist overregulering en ondernemerschap door overheden. Die zijn meestal inefficiënt en vaak duurder van private initiatieven.
In Nederland hebben we een veel te hoog percentage ambtenaren of mensen die anderszins voor hun inkomen afhankelijk zijn van de overheid. Daar moeten we vanaf. Een minimale overheid, die slechts de randvoorwaarden schept voor bovengenoemde ondernemers is imo de ideale situatie.
Daardoor heeft dus iedereen een hekel aan die politiek, ze zitten er voor zichzelf. Maar Rutte heeft al gezegd dat hij verkiezingen wel, dus wees gerust. Maar ik zou het mooier vinden om de PVV eens uit te dagen. Laat ze maar een motie van wantrouwen steunen.Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:49:
[...]
Een vleugellamme regering? De oppositie zal natuurlijk alleen mee willen werken aan hervormingen/bezuinigingen als er nieuwe verkiezingen komen.
Imho was Rutte 1 al vanaf het begin vleugellam gemaakt omdat Wilders in zijn rol als grote gedoger de boel gegijzeld hield.Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:49:
[...]
Maar nogmaals: sec genomen ligt er nog steeds een regeerakkoord tussen CDA/VVD waarbij Rutte 1 doorgaat als missionaire, zij het minderheidsregering!
Dit topic is gesloten.