HRA blijft inderdaad nog onduidelijk, maar de stap van breekpunt / onbespreekbaar naar dit akkoord is al een aardige winst. Dit had niemand 2 jaar geleden voor mogelijk gehouden.
Is een nieuw kabinet echt in staat om de begroting voor 2013 nog helemaal te regelen? Vond het nogal een raar verhaal van Roemer, net alsof het beter is om nu helemaal niks te doen.sanderb schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:34:
Na 2,5 uur debat mijn conclusies:
- Het akkoord dat er ligt geldt alleen tot er een nieuw kabinet zit. (Zolang Brussel en de financiele markten erin trappen is dat prima... )
[ Voor 11% gewijzigd door RaCio op 26-04-2012 23:42 ]
Mooie samenvatting. Zo heb ik het ook wel ervaren.sanderb schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:34:
Na 2,5 uur debat mijn conclusies:
- Het akkoord dat er ligt geldt alleen tot er een nieuw kabinet zit. (Zolang Brussel en de financiele markten erin trappen is dat prima... )
- Sap had als doelstelling het aantonen dat de VVD in beweging te krijgen is en ziet dat als de grote verdienste
- Pechtold krijgt het voor elkaar van der Staaij echt boos te krijgen, maar red zich er ternauwernood uit.
- van Haersma Buma deed een niet onaardige sollicitatie
- de Partij van de Dieren snapt niet hoe politiek werkt en dat je als kleine partij, ook bij onderhandelingen niet al
je punten er doorheen krijgt. Ook niet als je D66 of GroenLinks heet.
- Samsom kreeg de mogelijkheid zich op te werpen als oppositieleider, deed dat niet onaardig, maar was na Sap's betoog eigenlijk al klaar gezien de houdbaarheidsdatum.
- Verbeek mag van mij terugkomen als kamervoorzitter.
- Rutte kan in 2 zinnen uitleggen wat Sap in een half uur niet lukt..
- De (helaas)volgende generatie TK kan eindelijk fluiten naar het wachtgeld.
- De PVV was pijnlijk stil.
Eigenlijk is het enige wat we ermee opgeschoten zijn dat Brussel hopelijk tevreden is.
Wat betreft onrust wegnemen bij de bevolking zijn we niets opgeschoten. De HRA is in dit akkoord dan eindelijk benoemt, maar tot er een nieuw kabinet zit weet nog steeds niemand echt waar ze aan toe zijn.
Het kan blijkbaar in 48 uurRaCio schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:38:
[...]
Is een nieuw kabinet echt in staat om de begroting voor 2013 nog helemaal te regelen?
Zoals uitgelegd door Sap, en verduidelijkt door Rutte:
Het nieuwe kabinet kan wijzigingen aanbrengen. tot die tijd blijven de plannen dus op papier staan.
De vraag is wat er gebeurt met regelgeving die nog niet door de kamer is, terwijl de verkiezingen al achter de rug zijn en de formatie in volle gang is.
Mijn verwachting is dat dit akkoord dan niets meer waard is, behalve dan dat het inzet kan zijn voor de onderhandelingen in de formatie.
Stel dat er na 12 september onderhandelt wordt over Paars plus. Als Sap op dat moment ingaat tegen het akkoord, toont ze zich een onbetrouwbare partner richting de VVD en verzwakt dat haar positie in de onderhandelingen.
Zit Sap echter met PvdA en SP aan tafel voor een formatie, reken er dan maar op dat een lange neus richting de Kunduz coalitie maakt.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Nee, dat melden doe je inderdaad normaal gesproken niet, omdat iedereen weet dat het zo werkt. Afspraken die je met zo'n coalitie maakt gelden totdat er afspraken worden gemaakt met een nieuwe coalitie.Cheetah schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:28:
[...]
Nee. Als je het niet met elkaar eens bent, dan maak je geen afspraken. Als wel tot afspraken komt dan hou je je eraan, of commit je je in ieder geval aan de intentie je eraan te houden. En zelfs al ben je onbetrouwbaar en dat aldus niet van plan: je kunt tenminste voor het goede fatsoen for the time being doen alsof je die intentie hebt.
Wat je niet doet is afspraken maken, ondertekenen, en vervolgens 2 seconden later melden dat je je bij de eerste de beste gelegenheid die je krijgt je er niet aan gaat houden.
Je ziet het nu bijvoorbeeld gebeuren met een flink aantal punten die aan de PVV waren gegeven in de gedoogafspraken, zoals de bezuinigingen op cultuur en ontwikkelingssamenwerking. Nu het gedoogakkoord niet meer geldt, kunnen de VVD en de CDA deze punten weer terugdraaien.
Ik heb geen tijd gehad om het allemaal te volgen, maar op zich is het huidige akkoord geen verassing, politiek gezien liggen de verhoudingen zoals die nu naar voren komen al eigenlijk een aantal jaren in het verschiet. Met als belangrijkste conclusie dat je eigenlijk niet echt meer kan spreken van een politiek midden. Want wat het midden is, is met de huidige verhoudingen gewoon niet met goed fatsoen te bepalen.
Uiteindelijk zullen vooral GL en in mindere mate D66 keuzes moeten maken. Hoewel nooit ze sociaal economisch nooit links zijn geweest, heeft D66 heeft duidelijk nog meer afstand genomen en positie gekozen aan de rechtse liberale flank in de hoop om ontheemde VVD'ers en CDA'ers te trekken. Een strategie die lijkt te werken.
GL's strategie is daarentegen twijfelachtig op z'n minst, de partij wil zich kost-wat-kost regeringswaardig tonen, maar mist een strategie om echt stemmen te trekken. Plus een verandering in strategie ontheemd misschien juist de huidige achterban (kunduz). D66 maakt zich daarnaast breed genoeg om potentiële GL kiezers aan de rechterkant weg te houden en SP en de PvdA dekken de sociaal economische thema's die vaak sterk leven bij links veel beter af.
Verder zie ik de kunduz coalitie niet echt als levensvatbaar, hoewel GL en D66 qua compromisbereidheid nog nooit zo dicht bij CDA en VVD hebben gezeten, zijn CDA en VVD qua politieke strategie binnen een coalitie altijd overheersend en bepalend gebleken. D66 en met name GL zie ik daar toch niet tegen opgewassen, hoewel D66 het geluk heeft dat de achterban zich meestal prima kan vinden in gematigd VVD beleid.
Links zal het trouwens ook niet worden, als het erop aan komt wil niemand met de SP regeren. En de PvdA heeft genoeg (ex)prominenten die om hun beurt graag de gelegenheid nemen om de verkiezingscampagne te ondermijnen, daar kunnen de mastodonten van het CDA nog een puntje aan zuigen.
Qua coalitie hoop ik op machtswisseling bij het CDA, waarbij er een core coalitie CDA/D66/PvdA(+GL/CU) mogelijk wordt, de VVD lijkt me de grootste factor qua instabiliteit binnen een coalitie gezien hun positie op rechts. Paars+ lijkt me hierdoor wederom uitgesloten.
Maar ik verwacht eerlijk gezegd verwacht ik dat het erg moeilijk wordt en er weer een rechtse coalitie gesmeed wordt met een hele kleine meerderheid.
Uiteindelijk zullen vooral GL en in mindere mate D66 keuzes moeten maken. Hoewel nooit ze sociaal economisch nooit links zijn geweest, heeft D66 heeft duidelijk nog meer afstand genomen en positie gekozen aan de rechtse liberale flank in de hoop om ontheemde VVD'ers en CDA'ers te trekken. Een strategie die lijkt te werken.
GL's strategie is daarentegen twijfelachtig op z'n minst, de partij wil zich kost-wat-kost regeringswaardig tonen, maar mist een strategie om echt stemmen te trekken. Plus een verandering in strategie ontheemd misschien juist de huidige achterban (kunduz). D66 maakt zich daarnaast breed genoeg om potentiële GL kiezers aan de rechterkant weg te houden en SP en de PvdA dekken de sociaal economische thema's die vaak sterk leven bij links veel beter af.
Verder zie ik de kunduz coalitie niet echt als levensvatbaar, hoewel GL en D66 qua compromisbereidheid nog nooit zo dicht bij CDA en VVD hebben gezeten, zijn CDA en VVD qua politieke strategie binnen een coalitie altijd overheersend en bepalend gebleken. D66 en met name GL zie ik daar toch niet tegen opgewassen, hoewel D66 het geluk heeft dat de achterban zich meestal prima kan vinden in gematigd VVD beleid.
Links zal het trouwens ook niet worden, als het erop aan komt wil niemand met de SP regeren. En de PvdA heeft genoeg (ex)prominenten die om hun beurt graag de gelegenheid nemen om de verkiezingscampagne te ondermijnen, daar kunnen de mastodonten van het CDA nog een puntje aan zuigen.
Qua coalitie hoop ik op machtswisseling bij het CDA, waarbij er een core coalitie CDA/D66/PvdA(+GL/CU) mogelijk wordt, de VVD lijkt me de grootste factor qua instabiliteit binnen een coalitie gezien hun positie op rechts. Paars+ lijkt me hierdoor wederom uitgesloten.
Maar ik verwacht eerlijk gezegd verwacht ik dat het erg moeilijk wordt en er weer een rechtse coalitie gesmeed wordt met een hele kleine meerderheid.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Pfff, ben je even een uur of wat weg, 227 nieuwe berichten. Vinden jullie het heel erg als ik niet alles meer gelezen heb? De kamer gaat nu met reces, het kabinet kan aan het werk, de crisis is voor nu even opgelost, de verkiezingsposters kunnen gedrukt worden en binnenkort mogen we stemmen.
Volgens mij is dit topic wel klaar en mag iemand een nieuw topic openen: 'Tweede Kamer Verkiezingen 2012'
Edit:
En inderdaad, op links gaat Groen Links het ook erg zwaar krijgen vrees ik. Als ze niet uitkijken worden ze vermorzeld tussen de PvdA, de SP, D66 en de partij voor de Dieren.

Volgens mij is dit topic wel klaar en mag iemand een nieuw topic openen: 'Tweede Kamer Verkiezingen 2012'
Edit:
Het CDA staat nu op 11 (elluf...!) zetels in de peilingen. Als dat zo blijft is er geen rechtse meerderheid meer. De PVV is helemaal niet zo rechts economisch gezien en heeft bovendien sowieso al afgedaan.defiant schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 00:36:
[...]
En inderdaad, op links gaat Groen Links het ook erg zwaar krijgen vrees ik. Als ze niet uitkijken worden ze vermorzeld tussen de PvdA, de SP, D66 en de partij voor de Dieren.
[ Voor 52% gewijzigd door Fiber op 27-04-2012 00:54 . Reden: Edit: ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoelang de formaties gaan durenRaCio schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:38:
[...]
Is een nieuw kabinet echt in staat om de begroting voor 2013 nog helemaal te regelen? Vond het nogal een raar verhaal van Roemer, net alsof het beter is om nu helemaal niks te doen.
Ik weet niet of het de meest recente peilingen zijn, maar ik kwam deze tegen. 5 Dagen oud alweer
Dan zie je dat VVD (33) de grootste wordt, op de voet gevolgd door de SP (30). Twee partijen kunnen haast niet verder uit elkaar staan. dan heb je PvdA nog met 24 zetels, PVV met 19 (maar daar wil toch niemand meer mee regeren) D66 met 15 en CDA met 11. Daarna zijn het allemaal "kleine partijen" als GroenLinks (5) en CU (6). Dat wordt een kabinet wil met 4-5 partijen (lastig lastig).
Ik vraag me af wat de houding van de PvdA t.o.v. de onderhandelingen t.a.v. de begroting voor 2013 met de peilingen gaan doen. Zouden al die kiezers het als positief ervaren dat PvdA geen rol van betekenis heeft gespeeld en die 3% norm als niet-heilig beschouden?
Maar goed, 't is nog geen september, er kan nog van alles veranderen. Maar 2 van die machtsblokken op links (SP) en rechts (VVD) maken het niet erg duidelijk wat de burger nu wil
[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 27-04-2012 06:52 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
PVV is juist zeer links, op economisch vlak. Hun economische standpunten zijn bijna een rip-off van die van de SPFiber schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 00:44:
[...]
Het CDA staat nu op 11 (elluf...!) zetels in de peilingen. Als dat zo blijft is er geen rechtse meerderheid meer. De PVV is helemaal niet zo rechts economisch gezien en heeft bovendien sowieso al afgedaan.
Maargoed, de rol van de PVV is idd uitgespeeld, die gaan no way in geen enkele coalitie (al dan niet met gedoog-wangedrochten) meer terecht komen, ze hebben zich te onbetrouwbaar getoond.
Vond hem wel aardig:

Virussen? Scan ze hier!
Toen ik de kleine versie zag dacht ik heel wat anders

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Ik lees bij RTL Nieuws trouwens nog meer punten die ik volgens mij hier nog niet heb zien langskomen (als ik er over heen gelezen heb: mea culpa...):
Op de zorg wordt overigens niet 1 miljard bezuinigd zoals eerder gemeld, maar 1.6 miljard:
Goed plan. We zijn een transportland, laten we de transportsector nog even verder in de min drukken. Krimpt de economie iig nog verder...Het eurovignet wordt duurder, waarmee het vrachtvervoer de over weg zwaarder wordt belast.
Dat zijn dan wel weer goede plannen.- Er komt een vergroening van het belastingstelsel, onder meer door een extra belasting voor kolencentrales. Vervuilde energie wordt zwaarder belast.
- Er wordt extra geïnversteeerd in energiebesparing in woningen.
Goed plan. Men wil mensen het OV in krijgen, dan moet je niet daar op gaan bezuinigen.De bezuiniging op het openbaar vervoer van 100 miljoen wordt teruggedraaid.
Op de zorg wordt overigens niet 1 miljard bezuinigd zoals eerder gemeld, maar 1.6 miljard:
Op de zorg wordt 1,6 miljard bezuinigd (dit moet nog verder worden ingevuld.
Virussen? Scan ze hier!
Dat die bezuiniging op ontwikkeligssamenwerking niet doorgaat snap ik dan weer niet. Zo komt de rekening wel erg veel bij de burger te liggen.
Dus de 50 vrijwel lege bussen per dag blijven gewoon gesubsidieerd door de wijk denderen? Schaf die dingen af en laat die paar mensen gaat fietsen of een taxi nemen!wildhagen schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 07:44:
Goed plan. Men wil mensen het OV in krijgen, dan moet je niet daar op gaan bezuinigen.
Een bezuiginging op de toename van uitgaven neem ik aan? Want de huidige 87 miljard per jaar neemt 4 miljard euro per jaar toe... Of bedoelen ze dat het basispakket weer 1.6 miljard duurder wordt?Op de zorg wordt overigens niet 1 miljard bezuinigd zoals eerder gemeld, maar 1.6 miljard:
Had de EU niet ook regels voor inflatie? Want die wordt nu heel hard opgedreven om het begrotingstekort terug te dringen, m.a.w. overheidsschulden worden zo minder waard, net als spaargeld en pensioenen.
PVV dwarszitten? Juist die bezuiniging kon zo worden doorgevoerd, en zal op lange termijn ongetwijfeld leiden tot minder afhankelijkheid in ontwikkelingslanden.Frank Martin schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 07:53:
Dat die bezuiniging op ontwikkeligssamenwerking niet doorgaat snap ik dan weer niet. Zo komt de rekening wel erg veel bij de burger te liggen.
[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 27-04-2012 07:59 ]
Uhm, na ~60 jaar geld storten richting Afrika helpt het allemaal bar weinig. De ontwikkelingshulp ontwricht de lokale economie door goedkoop geld + spullen uit de westerse wereld. China doet het anders. Als een ware kolonisator koopt het heel veel grondstoffen en mijnen op in die gebieden.RemcoDelft schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 07:58:
[...]
[...]
PVV dwarszitten? Juist die bezuiniging kon zo worden doorgevoerd, en zal op lange termijn ongetwijfeld leiden tot minder afhankelijkheid in ontwikkelingslanden.
Ik had liever de BTW naar 20% i.p.v. OH handhaven. De werkende forens wordt goed gepakt. Neem een Almeerder die in Utrecht of Amsterdam werkt. Enkele reis ca. 30-40km met de auto. Bij 5 dagen werken rijdt hij ~400km/week. Daarvan kreeg hij 19 cent. Verwachting is dus dat dit nul wordt of er komt IB overheen, dan ben je alsnog de helft kwijt. Bij afschaffing verliest hij 400x0.19x46 (werkweken)/12 maanden=291 euro per maand. De brandstof die in zijn auto verbruikt wordt ook 2% duurder door de BTW. Als beide partners werken (normaal in Almere) dan kan zomaar netto 600 euro gelapt worden. Niet altijd is het OV geschikt en het lijkt mij dat die vergoeding er ook aan gaat?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
inderdaad, en als die mensen in almere kinderen hebben dan wordt 21% geheven op de luxe goederen, helaas vallen kinder kleding en luiers daar ook onder.
Die mensen moeten ook meer betalen voor het KDV.
Dat zijn cijfers, daar wordt je niet blij van.
Er staat ook nota bene in de brief dat het snel niet meer aantrekkelijk is voor de partner om te blijven werken!
Dat effect kan echt ver doorgaan, banen die leegkomen en die gevuld gaan worden door mensen uit lage lonen landen bijvoorbeeld die al het geld direct doorsluizen naar het land van herkomst. 0 opbrengst.
Die mensen moeten ook meer betalen voor het KDV.
Dat zijn cijfers, daar wordt je niet blij van.
Er staat ook nota bene in de brief dat het snel niet meer aantrekkelijk is voor de partner om te blijven werken!
Dat effect kan echt ver doorgaan, banen die leegkomen en die gevuld gaan worden door mensen uit lage lonen landen bijvoorbeeld die al het geld direct doorsluizen naar het land van herkomst. 0 opbrengst.
Bears and Bulls
Ze zijn helemaal gek geworden! In plaats van echt te bezuinigen zijn ze maar "meer geld" gaan halen bij de burger.
Dit noem ik niet bezuinigen. Het spijt me zeer maar toen ik 1,5 jaar geleden gestemd heb, stemde ik niet voor een BTW verhoging! Ik dacht dat het kabinet wel betere ideeen had dan ordinair meer belasting trekken bij de burgers.
Jammer dat het besluit richting EU voor 30 april moet gemaakt worden, maar ik hoop dat de plannen om meer btw te vragen en niet te bezuinigen op zaken waar heel gemakkelijk op bezuinigd kan worden, niet door gaat!
En de BTW verhoging naar 21% is een belastingverhoging op nagenoeg alles! Alleen eten wordt niet meegerekend omdat dit nog onder de 6% BTW groep valt.
Idioten. Ik heb niet gestemd op de D66/GL/CU waarom mogen zij dan voor mij beslissen?!?!?!?!
Dit noem ik niet bezuinigen. Het spijt me zeer maar toen ik 1,5 jaar geleden gestemd heb, stemde ik niet voor een BTW verhoging! Ik dacht dat het kabinet wel betere ideeen had dan ordinair meer belasting trekken bij de burgers.
Jammer dat het besluit richting EU voor 30 april moet gemaakt worden, maar ik hoop dat de plannen om meer btw te vragen en niet te bezuinigen op zaken waar heel gemakkelijk op bezuinigd kan worden, niet door gaat!
En de BTW verhoging naar 21% is een belastingverhoging op nagenoeg alles! Alleen eten wordt niet meegerekend omdat dit nog onder de 6% BTW groep valt.
Idioten. Ik heb niet gestemd op de D66/GL/CU waarom mogen zij dan voor mij beslissen?!?!?!?!
Alle vragen hebben een antwoord
Omdat jij niet hebt gestemd voor heel Nederland.mhindrik schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:02:
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Nee de mensen die wel D66/CU/Groenlinks hebben gestemd zijn lekker blij dat hun partijen bij de standpunten zijn gebleven?kenneth schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:04:
[...]
Omdat jij niet hebt gestemd voor heel Nederland.
Bears and Bulls
Zoek eens uit hoe een democratie werkt, met name het hoofdstuk "meerderheid"?Idioten. Ik heb niet gestemd op de D66/GL/CU waarom mogen zij dan voor mij beslissen?!?!?!?!
Wat jij stelt kan alleen in een regering die uit één partij bestaat (in andere woorden, dus een meerderheid heeft). Dat dat verder een nogal ongewenste situatie is, hoef ik je neem ik aan niet uit te leggen.
Virussen? Scan ze hier!
Snap je nu serieus niet hoe een democratie waar de meerderheids-stem bepalend is werkt?mhindrik schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:02:
edit: spuit 11
[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 27-04-2012 09:09 ]
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik heb gestemd voor een kabinet, niet voor losse partijen!
Kabinet maakt beleid.
Kabinet maakt beleid.
Je hebt helemaal niet gestemd voor een kabinet, dat kan namelijk helemaal niet. Je stemt op één partij.mhindrik schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:09:
Ik heb gestemd voor een kabinet, niet voor losse partijen!
Virussen? Scan ze hier!
Om het verhaal door te trekken. Veel huizen in Almere staan onder water. Als de rentetermijn afloopt (niet heel gek als je in 2004 10jr vast had met de toen lage rente), dan moet je je hypotheek gaan omzetten naar annuitair of een dikke renteverhoging slikken. In beide gevallen stijgen de netto maandlasten. Deze plannen zijn wat dat betreft funest voor de middenklasse. Je energierekening stijgt ook nog even door de BTW, de kolentax en de aansluitkosten van de nieuwe energiecentrales...
Maar hey, Chinese zonnepanelen worden wel goedkoper...
en je kan weer goedkoop naar een Joop van den Ende musical... (alsof die echt last had van de 19% BTW). Brood en spelen dus.
Maar hey, Chinese zonnepanelen worden wel goedkoper...
Laten we nou alstublieft niet over losse woorden vallen, jullie weten allemaal wat ik hier bedoel.
Ik heb gestemd op een partij die een kabinet heeft gevormd.
Dit kabinet bepaald de richting waarin Nederland gaat met beleid. Ik heb gekozen voor een partij waarvan ik vind die het beste het beleid kan maken in een kabinet.
Wat er nu gepresenteerd is door deze "coalitie" hoort niet bij het oorspronkelijke beleid. Om toch tot een akkoord te komen is er veel ingeleverd. Vooral het feit dat er niet meer bezuinigd wordt en eigenlijk ordinair geld getrokken vind ik afschuwelijk.
Vooral omdat ze veel standpunten van andere partijen in deze coalitie hebben overgenomen omdat Europa perse voor 30 april een akkoord moest hebben.
Dit kabinet bepaald de richting waarin Nederland gaat met beleid. Ik heb gekozen voor een partij waarvan ik vind die het beste het beleid kan maken in een kabinet.
Wat er nu gepresenteerd is door deze "coalitie" hoort niet bij het oorspronkelijke beleid. Om toch tot een akkoord te komen is er veel ingeleverd. Vooral het feit dat er niet meer bezuinigd wordt en eigenlijk ordinair geld getrokken vind ik afschuwelijk.
Vooral omdat ze veel standpunten van andere partijen in deze coalitie hebben overgenomen omdat Europa perse voor 30 april een akkoord moest hebben.
Waarom zou je je hypotheek moeten omzetten als de rentevaste periode voorbij is? Die hypotheek loopt gewoon voor 30 jaar dus die blijft gewoon doorlopen hoor (weliswaar dan zonder vaste rente).
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik ben blij dat deze partijen in deze tijd vlak voor verkiezingen onpopulaire maatregelen durven te nemen. Dit hadden ze niet voorzien tijdens de vorige verkiezingscampagne, denk niet dat iemand had verwacht dat een kabinet met CDA/VVD in een korte tijd zo'n puinhoop van onze financien en economie zou weten te maken. Tijd om niet nog een keer die fout te maken ipv kwaad te spreken over de partijen die ons land nu uit de brand helpen.mindcre8r schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:06:
Nee de mensen die wel D66/CU/Groenlinks hebben gestemd zijn lekker blij dat hun partijen bij de standpunten zijn gebleven?
Snijden in eigen vlees bestaat ook nauwelijks. Ambtenaren zijn al jaren de lul, iedereen wil dat het efficienter kan maar het lukt gewoon niet. Je kan wel nog een keer de lonen bevriezen, maar dat is volgens mij al 3 jaar het geval, en zijn maar kleine bedragen. Het reorganiseren van de overheid vereist investeringen en dat willen ze ook niet, het werk verdwijnt niet door simpelweg mensen weg te snijden en er zijn ook geen nieuwe banen voor die mensen beschikbaar.
Verder raakt elke maatregel die geen belastingverhoging is ook gewoon mensen in de portemonnee, het voordeel van de BTW is dat het iedereen gelijk raakt. Het is niet anders, ik sta op het punt een huis te kopen en zal door de hogere BTW flink extra kosten maken bij het verbouwen en inrichten, terwijl het huis waarschijnlijk rap minder waard wordt. Maarja, ik moet toch wonen en kan het voorlopig makkelijk opvangen.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Om te stunten zijn laatste jaren veel variabele rentes toegepast, maar banken staan vaak vrij om de opslag op de EURIBOR (of een gelijkwaardige rente) aan te passen. Maar dan rol je straks in de volgende crisis als iedereen variabel aanhoudt en de rente stijgt.Mx. Alba schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:21:
Waarom zou je je hypotheek moeten omzetten als de rentevaste periode voorbij is? Die hypotheek loopt gewoon voor 30 jaar dus die blijft gewoon doorlopen hoor (weliswaar dan zonder vaste rente).
Wat heeft de politiek trouwens met getallen die oh zo fijn rekenen?
Eerst 17,5% vervolgens 19% en straks 21% btw. Hou het dan, als je toch koste wat kost eenvoudig meer geld wil binnen harken het op 20%. Rekent een stuk eenvoudiger. Bovendien vraag ik me serieus af hoe groot de meerwaarde zal zijn. Want aan de ene kant zet je ambtenaren op 0%, alle prijzen in het 20% btw tarief gaan omhoog èn je mag meer belasting betalen over een kilometervergoeding. Dus denkt de rijksoverheid nu werkelijk dat dit de economie aanslingert? Voor zover ik economie nog herinner van de middelbare school was het zoiets als: y=c+i+o+e-m. Als de consumenten de hand op de knip houden, bedrijven geen leningen meer makkelijk rond kunnen krijgen om te investeren, de export niet aantrekt want de euro is te duur en je wel blijft importeren.. Dan heb je als overheid 1 constante niet ingevuld en dat zijn je eigen overheidsinvesteringen. (of is dat model achterhaald of afgedaan als te simplistisch?
) En dan had je ook nog een multiplier, maarja die kan zowel positief als negatief er een stempel op drukken. Zal tegenwoordig dus wel negatief zijn vanwege het tekort.
Waar heb je nu meer aan als overheid? Dat je consumenten er toe aan zet vooral geld te blijven uitgeven lijkt mij toch? Dan moet je hen daartoe toch wel in staat stellen no? Maar in plaats daarvan knijp je hen af qua inkomsten, qua uitgaven scheep je ze op met een hogere last en dat om je eigen honger te stillen als overheid. Rupsje nooitgenoeg, zo ziet de rijksoverheid er nu uit. En dat stoort mij nu het meest aan de VVD. Geen idee hoe die het voor elkaar boksen, maar het beeld leeft bij menig burger in het land dat de economie wel wat VVD kan gebruiken. En dat ze eindelijk eens zouden gaan naar een kleine overheid. Ja, dat zien we ook echt gebeuren. In plaats daarvan wordt menig taak afgestoten en overgeheveld naar gemeentes met name, terwijl zij er minder geld voor krijgen om uit te voeren. Handig om zo je straatje schoon te vegen. Kan je met recht zeggen: kijk eens hoe effectief wij nu draaien als rijksoverheid. Maar ondertussen zijn het de lagere overheden die met de gebakken peren zitten.
Maargoed, tenminste houdbaar tot 12-09-2012. Zoals het met echte houdbaarheidsdata is, zal ook hier blijken. Er ligt nu het e.e.a. op tafel om vroeg of laat uitgevoerd te worden. En als de verkiezingsuitslagen een beetje in lijn blijven met wat we gewend zijn heb je straks weer een groot linkse en rechtse partij. Dus ofwel grote SP/VVD dan wel PvdA/VVD. Krijg je weer het fenomeen van strategisch stemmen, wat ten koste gaat van GL/D66. Rechts heeft daar geen last van want of je nu VVD of CDA stemt, die schurken toch meteen tegen elkaar aan eer de verkiezingen voorbij zijn
Wat dat betreft leert links ook nooit iets uit de geschiedenis. Vaak zat constateren dat het toch wel zo handig is om 1 blok te vormen, maar als puntje bij paaltje komt gaat links elkaar de tent uitvechten i.p.v. een blok te vormen. En VVD/CDA staan erbij en kijken er naar, lachend in hun vuistje 
Waar heb je nu meer aan als overheid? Dat je consumenten er toe aan zet vooral geld te blijven uitgeven lijkt mij toch? Dan moet je hen daartoe toch wel in staat stellen no? Maar in plaats daarvan knijp je hen af qua inkomsten, qua uitgaven scheep je ze op met een hogere last en dat om je eigen honger te stillen als overheid. Rupsje nooitgenoeg, zo ziet de rijksoverheid er nu uit. En dat stoort mij nu het meest aan de VVD. Geen idee hoe die het voor elkaar boksen, maar het beeld leeft bij menig burger in het land dat de economie wel wat VVD kan gebruiken. En dat ze eindelijk eens zouden gaan naar een kleine overheid. Ja, dat zien we ook echt gebeuren. In plaats daarvan wordt menig taak afgestoten en overgeheveld naar gemeentes met name, terwijl zij er minder geld voor krijgen om uit te voeren. Handig om zo je straatje schoon te vegen. Kan je met recht zeggen: kijk eens hoe effectief wij nu draaien als rijksoverheid. Maar ondertussen zijn het de lagere overheden die met de gebakken peren zitten.
Maargoed, tenminste houdbaar tot 12-09-2012. Zoals het met echte houdbaarheidsdata is, zal ook hier blijken. Er ligt nu het e.e.a. op tafel om vroeg of laat uitgevoerd te worden. En als de verkiezingsuitslagen een beetje in lijn blijven met wat we gewend zijn heb je straks weer een groot linkse en rechtse partij. Dus ofwel grote SP/VVD dan wel PvdA/VVD. Krijg je weer het fenomeen van strategisch stemmen, wat ten koste gaat van GL/D66. Rechts heeft daar geen last van want of je nu VVD of CDA stemt, die schurken toch meteen tegen elkaar aan eer de verkiezingen voorbij zijn

offtopic:
Overigens eens met het aanmaken van een nieuw topic straks genaamd: verkiezingen 2012. Want inmiddels dekt de titel van dit topic de lading niet helemaal meer..
Overigens eens met het aanmaken van een nieuw topic straks genaamd: verkiezingen 2012. Want inmiddels dekt de titel van dit topic de lading niet helemaal meer..
Dat wist je op het moment van stemmen helemaal niet. Ik heb in juni 2010 gestemd op een partij die een kabinet zou moeten vormen. Vervolgens zijn er twee jaar lang keuzes gemaakt waar ik het lang niet altijd mee eens was. Dikke pech voor mij.mhindrik schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:19:
Laten we nou alstublieft niet over losse woorden vallen, jullie weten allemaal wat ik hier bedoel.
Nee, dat hoort niet bij het oorspronkelijke beleid, dat heet nu een kabinetscrisis, niemand heeft hier om gevraagd. Soms zit het tegen en worden je standpunten niet verwezenlijkt. Alle vijf de partijen hebben moeten slikken. You can't always get what you want.Wat er nu gepresenteerd is door deze "coalitie" hoort niet bij het oorspronkelijke beleid. Om toch tot een akkoord te komen is er veel ingeleverd. Vooral het feit dat er niet meer bezuinigd wordt en eigenlijk ordinair geld getrokken vind ik afschuwelijk.
Maar misschien snap ik echt helemaal niet wat je probleem is.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Het bestaat wel degelijk. Zo gemakkelijk als de VVD/CDA de kaasschaaf hanteren, zo eenvoudig is het ook om een slagersmes te pakken en de vetrandjes weg te snijden anders! Hoe? Simpel: keuzes maken. Maar dat lijkt in Politiek Den Haag gedoemd te mislukken. Want iedereen wil een paar eigen krenten uit de pap halen, zoals je duidelijk ziet in dit akkoord. Je kunt prima in het overheidsapparaat snijden, door simpelweg over te gaan tot een kleinere overheid omdat je het aantal kerntaken terugbrengt naar proporties die te handhaven zijn. Bijv door enkel gezondsheidszorg, binnenlandse zaken & veiligheid, onderwijs (met sport/cultuur/bladiebla) en economische zaken (daar breng je dan financiën/innovatie/landbouw e.d. onder) als ministeries te handhaven.ph4ge schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:22:
[...]
Snijden in eigen vlees bestaat ook nauwelijks.
En de rest bouw je af, wordt opgeheven per [insert datum]. Kijk, als de VVD nu eens echt ballen had om dat te doen. Dan doen ze eens een keer wat ze tijdens verkiezingen als hardste van de daken schreeuwen. Toch knap dat selectieve geheugen van de kiezer. Want elke keer weer komt de VVD met dat gedrag weg. Door heel hard A te schreeuwen waarna ze stilletjes B besluiten zodra ze aan de knoppen draaien. Het CDA halveert nog eens een keer in zetels, maar de VVD stijgt zelfs
[ Voor 3% gewijzigd door Joosie200 op 27-04-2012 09:48 ]
Dat doet elke politieke partij.
Maar de burger is ook schuldig hoor. Elke keer als er iets gebeurt in het land, moet er maar een regeltje + toezichthouder komen om dat tegen te gaan.
Maar de burger is ook schuldig hoor. Elke keer als er iets gebeurt in het land, moet er maar een regeltje + toezichthouder komen om dat tegen te gaan.
dit is niet een probleem van de VVD alleen, hier hebben bergen partijen schuld aan en diverse kabinetten. Als je voor de gein de staatsschuld erbij pakt vanaf registratie is op die berg schulden maar 2 keer afgelost (dus dat hij effectief minder werd). Het punt nu is dat de berg dermate groot is dat er niet meer veel uitstel bij is. Er is kortom maar 2 keer iemand (of een regering) geweest die verantwoordelijkheid nam en eens wat ging terugbetalen van de schulden die we hebben in plaats van lekker populair te schermen met zaken als koopkracht.Joosie200 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:47:
[...]
Het bestaat wel degelijk. Zo gemakkelijk als de VVD/CDA de kaasschaaf hanteren, zo eenvoudig is het ook om een slagersmes te pakken en de vetrandjes weg te snijden anders! Hoe? Simpel: keuzes maken. Maar dat lijkt in Politiek Den Haag gedoemd te mislukken. Want iedereen wil een paar eigen krenten uit de pap halen, zoals je duidelijk ziet in dit akkoord. Je kunt prima in het overheidsapparaat snijden, door simpelweg over te gaan tot een kleinere overheid omdat je het aantal kerntaken terugbrengt naar proporties die te handhaven zijn. Bijv door enkel gezondsheidszorg, binnenlandse zaken & veiligheid, onderwijs (met sport/cultuur/bladiebla) en economische zaken (daar breng je dan financiën/innovatie/landbouw e.d. onder) als ministeries te handhaven.
En de rest bouw je af, wordt opgeheven per [insert datum]. Kijk, als de VVD nu eens echt ballen had om dat te doen. Dan doen ze eens een keer wat ze tijdens verkiezingen als hardste van de daken schreeuwen. Toch knap dat selectieve geheugen van de kiezer. Want elke keer weer komt de VVD met dat gedrag weg. Door heel hard A te schreeuwen waarna ze stilletjes B besluiten zodra ze aan de knoppen draaien. Het CDA halveert nog eens een keer in zetels, maar de VVD stijgt zelfs
De partijen die het nu / straks voor het zeggen hebben mogen gaan puinruimen (of moeten zelfs). Ik hoop dat er nu gewoon op een duidelijke en snelle manier beslissingen worden genomen, dat men eens echt politieke belangen laat liggen. Dat iedereen het gaat merken: helder, maar we leven grotendeels toch al van geleend geld op het moment.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Denk niet dat iemand had verwacht dat we in zo'n enorme eurocrisis terecht zouden komen. Met linkse partijen in de regering hadden we nu net zo goed moeten bezuinigen, dus het is lood om oud ijzer.ph4ge schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:22:
[...]
Ik ben blij dat deze partijen in deze tijd vlak voor verkiezingen onpopulaire maatregelen durven te nemen. Dit hadden ze niet voorzien tijdens de vorige verkiezingscampagne, denk niet dat iemand had verwacht dat een kabinet met CDA/VVD in een korte tijd zo'n puinhoop van onze financien en economie zou weten te maken. Tijd om niet nog een keer die fout te maken ipv kwaad te spreken over de partijen die ons land nu uit de brand helpen.
En terecht, ambtenaren kunnen best wat missen: wat de denken van al die secundaire arbeidsvoorwaarden? Leraren hebben (zogenaamd) zwaar met al die vakantiedagen. Iedereen heeft het zwaar, werken in de zorg is ook zwaar.Snijden in eigen vlees bestaat ook nauwelijks. Ambtenaren zijn al jaren de lul, iedereen wil dat het efficienter kan maar het lukt gewoon niet. Je kan wel nog een keer de lonen bevriezen, maar dat is volgens mij al 3 jaar het geval, en zijn maar kleine bedragen. Het reorganiseren van de overheid vereist investeringen en dat willen ze ook niet, het werk verdwijnt niet door simpelweg mensen weg te snijden en er zijn ook geen nieuwe banen voor die mensen beschikbaar.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGG
Linkse honden!
Geen onbelaste vergoeding van 19ct. Nee dit is lekker goed voor de economie!
Je red het al amper om daarmee fatsoenlijk naar je werk te gaan met de huidige benzineprijzen.
Voor de roepers dat je maar dichter bij moet gaan wonen:
Als je al twijfelde om dichter bij je werk te gaan wonen kan dat niet want je kan minder lenen vanwege de afschaf van de hypotheekaftrek op spaarhypotheken. Geldt alleen voor nieuwe dus alle mensen die al een huis van 2 miljoen hadden kunnen de komende 30 jaar nog vrolijk doorgaan met aftrekken....
Lekker alles 2% duurder maken met de btw joh, zal mensen aansporen om te gaan consumeren, not!
Oh huren marktconform maken, behalve voor nietsnutten en uitkeringstrekkers zeker?
Oh we gaan niks besparen op de bodemloze put die Afrika heet? En dan heb ik het niet eens op al die Afrikanen die hier in Nederland wonen
Als je dan nog wat ontspanning zoekt mag je ook weer meer betalen voor je biertje vanwege de verhoging van de accijnas
Dat allemaal door die bruinwerker de Jager!
Linkse honden!
Geen onbelaste vergoeding van 19ct. Nee dit is lekker goed voor de economie!
Je red het al amper om daarmee fatsoenlijk naar je werk te gaan met de huidige benzineprijzen.
Voor de roepers dat je maar dichter bij moet gaan wonen:
Als je al twijfelde om dichter bij je werk te gaan wonen kan dat niet want je kan minder lenen vanwege de afschaf van de hypotheekaftrek op spaarhypotheken. Geldt alleen voor nieuwe dus alle mensen die al een huis van 2 miljoen hadden kunnen de komende 30 jaar nog vrolijk doorgaan met aftrekken....
Lekker alles 2% duurder maken met de btw joh, zal mensen aansporen om te gaan consumeren, not!
Oh huren marktconform maken, behalve voor nietsnutten en uitkeringstrekkers zeker?
Oh we gaan niks besparen op de bodemloze put die Afrika heet? En dan heb ik het niet eens op al die Afrikanen die hier in Nederland wonen
Als je dan nog wat ontspanning zoekt mag je ook weer meer betalen voor je biertje vanwege de verhoging van de accijnas
Dat allemaal door die bruinwerker de Jager!
Ik begrijp daar ook echt helemaal niks van. Velen in het bedrijfsleven staan al op de 0-lijn en kunnen binnen no-time hun baan kwijt zijn of zijn dat al. Als docent heb je ongeveer baangarantie tot je pensioen. Dat vergeten die mensen vaak.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:53:
[...]
En terecht, ambtenaren kunnen best wat missen: wat de denken van al die secundaire arbeidsvoorwaarden? Leraren hebben (zogenaamd) zwaar met al die vakantiedagen. Iedereen heeft het zwaar, werken in de zorg is ook zwaar.
Nou, ik ben ook ambtenaar maar ik heb al ruim 3 jaar geen verhoging meer gehad. Enkel een uur per week minder werken tegen inlevering van eea aan secundaire voorwaarden. Let wel, ik verdien niet slecht maar dit is wel weer erg makkelijk gezegd en politiek gezien lekker makkelijk scorentweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:53:
En terecht, ambtenaren kunnen best wat missen: wat de denken van al die secundaire arbeidsvoorwaarden? Leraren hebben (zogenaamd) zwaar met al die vakantiedagen. Iedereen heeft het zwaar, werken in de zorg is ook zwaar.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Dat is precies wat ik zei! Bezuinig op ontwikkelingshulp, en ze worden minder afhankelijk van ons.Senor Sjon schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 08:26:
[...]
Uhm, na ~60 jaar geld storten richting Afrika helpt het allemaal bar weinig. De ontwikkelingshulp ontwricht de lokale economie door goedkoop geld + spullen uit de westerse wereld.
PV is de laatste jaren ENORM in prijs gedaald, die BTW-verlaging is hooguit een versnelling van de prijsdaling van enkele maanden. Stelt dus niets voor.Senor Sjon schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:19:
Maar hey, Chinese zonnepanelen worden wel goedkoper...en je kan weer goedkoop naar een Joop van den Ende musical... (alsof die echt last had van de 19% BTW). Brood en spelen dus.
Erg jammer dat "bezuinigen" een belastingverhoging inhoudt. Zelf minder van andermans geld uitgeven zit er niet op bij politici
En de weinige dingen die goedkoper worden (PV, overdrachtsbelasting) helpen de economie ook niet. Zorg dan voor mogelijkheden om productie te verhogen. Huizen bouwen bijvoorbeeld: vraag zat, bouwers zat, alleen de kosten worden kunstmatig hoog gehouden. Verlaag die drempel, en de productie krijgt een boost.
Ondertussen zie ik m'n zorgverzekering ook gewoon als een belasting (van jongeren richting ouderen). Ik betaal jaarlijks flink geld, en krijg er welgeteld niets voor terug. Geen huisarts in de buurt die nieuwe patienten aanneemt, een huisarts 125 km verder die elk kwartaal 8-10 declaraties voor "vaste kosten" indient bij m'n verzekeraar, en als ik dan eens wat tandartskosten heb mag ik dat toch volledig zelf betalen. Waardeloos dus. Wat mij betreft zou er niet 1% maar 80% op zorg bezuinigd moeten worden. Gewoon eens serieus de boel herzien en serieus kijken waarom de meest lullige dingen zo duur zijn. Gevolgd door serieus kijken welke behandelingen niet meer de moeite waard zijn.
En als we dan toch gaan bezuinigen op personen: hoe zit het met gevangenissen (tot tienduizend euro per persoon per maand?) en TBSsers (zeg 1000 euro pppd)? Bezuinig daar eens gigantisch op! Iemand die tientallen jaren TBS krijgt kost vele miljoenen, dat is zo iemand stomweg niet waard. Dat geld is er ook niet, en de belastingbetaler is niet bereid het te betalen. Het wordt geleend bij een makkelijke groep, "de toekomst". Stop daar mee!
Wat mij betreft zou het begrotingstekort EU-breed naar 0% moeten. Gewoon een keiharde limiet. En alle schulden in 10 jaar aflossen. Dan gaan we daarna wel weer eens kijken waar subsidie naar toe moet.
Heb je behalve je tirade ook een alternatief pakket aan oplossingen? (waarmee ik niet beweer dat ik het op alle punten met het pakket wat er nu ligt zomaar eens ben overigens)wimpie007 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:02:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGG
[ Voor 19% gewijzigd door Rhapsody op 27-04-2012 10:06 ]
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Hoewel dit akkoord niet bepaald ideaal is zou ik een coalitie van VVD/CDA/D66/CU/GL best wel een optie vinden waarbij de zetelverdeling iets is van 30/18/18/7/7
En dan de PVV/PvdA/SP/rest iets van 17/25/22/6 is;
En dan de PVV/PvdA/SP/rest iets van 17/25/22/6 is;
Het salaris van ambtenaren hoeft niet omlaag, maar ik denk wel dat we met minder af kunnen.:)
Als een overheid een taak afstoot betekent het dat de burger hetzelf moet doen, dat kost geld, of dat het tenkoste gaat van de samenleving. Er is geen taak die je in zn geheel kan afschaffen, je kan hooguit wat prioriteiten verleggen. Noem dan eens een voorbeeld van wat de overheid moet afschaffen? En dan bedoel ik geen ontwikkelingssamenwerking.Joosie200 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:47:
Onzin, in 2010 wisten we prima wat boven ons hoofd hing, het was niet voor niets een belangrijk verkiezingsthema en niet voor niets deed de VVD het zo goed in de verkiezingen (de partij met het imago dat ze goed zouden zijn voor de financien). Paars Plus is stukgelopen op noodzakelijke hervormingen die er nu grotendeels noodgedwongen alsnog komen. Met de huidige plannen toont het kabinet aan dat ze anderhalf jaar lang verkeerd hebben gezeten. Er moest zogenaamd in het landsbelang geregeerd worden, er was geen andere optie dan met de PVV. Onzin.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:53:
Denk niet dat iemand had verwacht dat we in zo'n enorme eurocrisis terecht zouden komen. Met linkse partijen in de regering hadden we nu net zo goed moeten bezuinigen, dus het is lood om oud ijzer.
De plannen die in 2010 werden weggezet als links zijn nu noodzakelijk en komen alsnog, maar dan wel met 1,5 jaar vertraging waardoor onze economie flink achteruit gegaan is. Dit is ons niet overkomen, het feit dat de Nederlandse rente en de economie altijd gelijk liep met Duitsland en dat nu ineens niet meer het geval is toont aan dat we de boot gemist hebben en echt zelf iets verkeerds hebben zitten doen. Het belangrijkste voorbeeld is het consumenten vertrouwen wat in Nederland relatief veel te laag is en de economie schaadt, dit is mede zo laag omdat het kabinet onrust zaaide en niet de moeilijke beslissingen bijv. op de huizenmarkt nam die iedereen verwachtte. Hadden we in 2010 flink de huizenmarkt hervormd dan was de pijn nu al voor een deel achter de rug, maar in plaats daarvan is de problematiek alleen maar erger geworden. De behandeling van een ziekte is misschien vervelend, maar de ziekte wordt steeds erger naarmate hij onbehandeld blijft, en de behandeling steeds vervelender en moeilijker.
Anderhalf jaar stilstand is een ramp geweest voor ons land, een periode waarin we van het sterkste land van Europa naar het lachertje zijn gegaan. We zijn van blunder naar blunder gegaan terwijl we zoetgehouden werden met affaires als Mauro en 130 kmu. Ja, dat was met zo'n beetje elk ander kabinet beter gegaan.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
+1. Dat is inderdaad het probleem. Er moet veel bezuinigd worden en de enige manier om dat te doen is om flink te snijden in van alles en nog wat, wat iedereen gaat voelen. Wat de oppositie (links of rechts of whatever, maakt niet uit) langs de zijlijn roept is dan vaak "nee nee nee" zonder zelf met een sluitend alternatief te komen... Lekker makkelijk.Rhapsody schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:05:
Heb je behalve je tirade ook een alternatief pakket aan oplossingen? (waarmee ik niet beweer dat ik het op alle punten met het pakket wat er nu ligt zomaar eens ben overigens)
Nee, ik was altijd wel fan van de PvdA maar ze zijn in mijn eigen peiling toch wel een paar punten gezakt met dat gekonkel nu.
[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 27-04-2012 10:09 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Wees blij. In het bedrijfsleven was je 2 jaar geleden je baan al kwijt geraakt, omdat er kosten moeten worden bespaart. Het is of de 0-lijn of reorganisatie.Bastien schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:04:
[...]
Nou, ik ben ook ambtenaar maar ik heb al ruim 3 jaar geen verhoging meer gehad. Enkel een uur per week minder werken tegen inlevering van eea aan secundaire voorwaarden. Let wel, ik verdien niet slecht maar dit is wel weer erg makkelijk gezegd en politiek gezien lekker makkelijk scoren
Overigens ben je niet verplicht om daar te werken he.
Ik had er vorig jaar ook maar 0,7% bij... Dit jaar toevallig 2,7% (inflatiecorrectie staat betonhard in het arbeidscontract) maar dat is dus eigenlijk ook een soort van nullijn.
Maar buiten inflatiecorrectie heb ik sinds ik in deze baan ben gestart niets erbij gekregen...
Als ambtenaar heb je overigens toch wel een betere baangarantie dan als werknemer in het bedrijfsleven, dat is ook veel waard, vooral in crisistijd...
Maar buiten inflatiecorrectie heb ik sinds ik in deze baan ben gestart niets erbij gekregen...
Als ambtenaar heb je overigens toch wel een betere baangarantie dan als werknemer in het bedrijfsleven, dat is ook veel waard, vooral in crisistijd...
[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 27-04-2012 10:12 ]
Er zijn nu 3 oppositiepartijen die het tegendeel bewijzen. Het kabinet heeft anderhalf jaar geroepen dat wat ze deden noodzakelijk was en dat de oppositie geen alternatieven had. Totdat de pure paniek toeslaat en blijkt dat het met de oppositie in 48 uur te regelen is.Mx. Alba schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:08:
+1. Dat is inderdaad het probleem. Er moet veel bezuinigd worden en de enige manier om dat te doen is om flink te snijden in van alles en nog wat, wat iedereen gaat voelen. Wat de oppositie (links of rechts of whatever, maakt niet uit) langs de zijlijn roept is dan vaak "nee nee nee" zonder zelf met een sluitend alternatief te komen... Lekker makkelijk.
Wat ik grappig vind is dat er een soort merktrouw/fanboyism lijkt te ontstaan.
De oppositie partijen die nu tekenen voor de bezuinigingen gooien de standpunten overboord voor "scraps".
Maar toch blijft de aanhang roepen: Goed dat ze daadkracht hebben getoond en dat er nu iets ligt.
Wat is er dan belangrijk?
Is het dan gek dat er mensen roepen dat het geen nut heeft om op iets te stemmen?
En wat moeten we nu denken van Dhr Samson? die heeft wat hij zo zelfverzekerd (ik druk het netjes uit) in de DWDD bij zijn eerste crisis niet echt waargemaakt, staat nu met lege handen (handen vol modder om te gooien).
De oppositie partijen die nu tekenen voor de bezuinigingen gooien de standpunten overboord voor "scraps".
Maar toch blijft de aanhang roepen: Goed dat ze daadkracht hebben getoond en dat er nu iets ligt.
Is het dan gek dat er mensen roepen dat het geen nut heeft om op iets te stemmen?
En wat moeten we nu denken van Dhr Samson? die heeft wat hij zo zelfverzekerd (ik druk het netjes uit) in de DWDD bij zijn eerste crisis niet echt waargemaakt, staat nu met lege handen (handen vol modder om te gooien).
Bears and Bulls
Vooral kamerleden zouden wel iets minder mogen verdienen en wachtgeld regeling mag wat mij betreft ook flink versoberen.mace schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:07:
Het salaris van ambtenaren hoeft niet omlaag, maar ik denk wel dat we met minder af kunnen.:)
En belasting verhogen en vervolgens aan alle kanten lasten verzwaren gaat de economie ook niet helpen.
Zelfde voor de 19ct p/km die 19ct was voor zowel bezine kosten als onderhoudskosten voor prive auto van werknemer, met de stijgende prijs van benzine hield je er al haast niets meer aan over en nu dus helemaal niet meer !
En dat samen met andere maatregelen van vervoer zullen de economie alleen maar verder schaden en zeker geen goed doen !
Je wordt onderhand toch ziek van dit land ? De mensen die het hardst werken en het meeste geld uitgeven worden het hardst aangepakt en de veroorzakers komen weer overal mee weg...
Zonder die paniek was dat ook niet in 48 uur gelukt natuurlijk. Waarom denk je dat Sap nog tijdens de eerste termijn openlijk toegeeft een aantal plannen overboord te gooien zodra daar de kans voor is.ph4ge schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:12:
[...]
Er zijn nu 3 oppositiepartijen die het tegendeel bewijzen. Het kabinet heeft anderhalf jaar geroepen dat wat ze deden noodzakelijk was en dat de oppositie geen alternatieven had. Totdat de pure paniek toeslaat en blijkt dat het met de oppositie in 48 uur te regelen is.
Dat maakt de onderhandelingen wel makkelijker natuurlijk
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Even een rijtje kort eleden afgesproken bezuinigingen voor mensen die praten over minder ambtenaren:
Den Haag: 1050 minder ambtenaren
Rotterdam: 2500 minder ambtenaren
Utrecht: 600 minder ambtenaren
Vlaardingen: 250 minder ambtenaren
En op 1 januari 2013 loopt de non-ontslaggarantie af en van de grote gemeenten weet ik in ieder geval dat ze er gebruik van zullen maken.
Den Haag: 1050 minder ambtenaren
Rotterdam: 2500 minder ambtenaren
Utrecht: 600 minder ambtenaren
Vlaardingen: 250 minder ambtenaren
En op 1 januari 2013 loopt de non-ontslaggarantie af en van de grote gemeenten weet ik in ieder geval dat ze er gebruik van zullen maken.
Links? Dit is nog altijd een centrumrechts akkoord. Daar kunnen tien zeteltjes GL niks aan veranderen.wimpie007 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:02:
Linkse honden!
Hadden ze het anders kunnen doen dan? Met een partij extra is het alleen maar lastiger onderhandelen. Dan had de PvdA meegedaan en hadden ze alleen maar ingeleverd. Dan was dat de kritiek weer geweest.Mx. Alba schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:08:
[...]
Nee, ik was altijd wel fan van de PvdA maar ze zijn in mijn eigen peiling toch wel een paar punten gezakt met dat gekonkel nu.
@ albantar:
De nullijn was toch juist dat er niets bij je nominale salaris komt, ook geen inflatie correctie?
dus eigenlijk is de nullijn achteruitgang van het reële inkomen (en dat is/was dus het grootste punt van kritiek op deze nulllijn.
De nullijn was toch juist dat er niets bij je nominale salaris komt, ook geen inflatie correctie?
dus eigenlijk is de nullijn achteruitgang van het reële inkomen (en dat is/was dus het grootste punt van kritiek op deze nulllijn.
Tja, ik zou eerst eens afwachten in hoeverre de resp. achterbannen zich kunnen vinden in de besluiten die nu door de partijtoppen worden genomen "omdat het crisistijd is", en of het nou werkelijk om een zo breed gedragen akkoord gaat. Want vzv ik weet kunnen lang niet CU- of GL-stemmers zich vinden in het VVD-partijprogramma; terwijl dat is wat die twee partijen nu naadloos steunen. (d66ers hebben over sociaal-economische kwesties geen mening. Ik heb ze er iig nog nooit een woord over vuil horen maken.) Die opmerking van Sap dat ze de "rechtse wind heeft kunnen doen keren," terwijl ze enthousiast op het OV kort (is dat niet 'groener' dan auto's?) en de BTW verhoogt (ipv de IB) vertelt de goede luisteraar alleen maar dat ze geen flauw idee heeft waar de tegenstelling links/rechts om draait.ph4ge schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:12:
[...]
Er zijn nu 3 oppositiepartijen die het tegendeel bewijzen. Het kabinet heeft anderhalf jaar geroepen dat wat ze deden noodzakelijk was en dat de oppositie geen alternatieven had. Totdat de pure paniek toeslaat en blijkt dat het met de oppositie in 48 uur te regelen is.
Maar goed, als ik de kranten zo zie, hebben de journalisten het er voornamelijk dat het zo fantastisch belangrijk is dat "de verantwoordelijkheid genomen is".. Niemand begrijpt meer dat politiek niet om de vorm maar de inhoud gaat. Politiek Den Haag kan er prima mee leven als ze 3 jaar lang niks doen om de bankensector te hervormen, maar als de VVCDA via haar Brusselse partners beginnen te klagen dat Nederland haar economie niet snel genoeg kapotmaakt in naam van de "stabiliteit" dan moeten opeens alle principes wijken. En Sap en al die journalisten/'politiek commentatoren' zijn te dom om te begrijpen dat dat geschreeuw over "crisis" puur politiek is, bedoeld om mensen het gevoel te geven dat er geen tijd meer is om een goed plan te ontwikkelen. Hopeloos.
[ Voor 11% gewijzigd door foppe-jan op 27-04-2012 10:33 ]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Gisteren was Vermeend bij BNR. Die zei heel treffend dat je er als grootste oppositiepartij ALTIJD bij zo'n overleg moet zitten. Dat je het niet eens wordt is wat anders dan gewoon niet aanschuiven. Samsom heeft zijn hand overspeeld.Mx. Alba schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:08:
[...]
+1. Dat is inderdaad het probleem. Er moet veel bezuinigd worden en de enige manier om dat te doen is om flink te snijden in van alles en nog wat, wat iedereen gaat voelen. Wat de oppositie (links of rechts of whatever, maakt niet uit) langs de zijlijn roept is dan vaak "nee nee nee" zonder zelf met een sluitend alternatief te komen... Lekker makkelijk.
Maar ik zie telkens steefwaarden (ook na 2013) van een 3% tekort. Buiten dat worden door alle overheidsinstelling jaarlijks inflatieverhogingen doorgevoerd, veel meer dan het bedrijfsleven. Tel dat op bij het tekort en ze moeten 5% bezuinigen.
Definieer scraps eens dan? Want volgens mij zitten er voor GroenLinks en D66 zeker wel essentiële hervormingen tussen, zoals het versneld verhogen van de pensioenleeftijd, de aanpak van de hypotheekrenteaftrek (al is de voorgestelde maatregel ten opzichte van de programma's van beide partijen hooguit te kenmerken als een startpunt) en de versoepeling van het ontslagrecht gekoppeld aan een hervorming van de WW-uitkering.mindcre8r schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:23:
Deze drie punten waren al opgenomen in de verkiezingsprogramma's van deze partijen bij de afgelopen verkiezingen. Ook in de debatten werden deze maatregelen steeds aangehaald en verdedigd door deze partijen. Kortom, volgens mij hebben ze echt veel meer gekregen dan wat scraps, of louter een zogenaamd 'groen randje.'
With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi
Daar wens ik toch wel even tegenin te gaan.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:53:
Mijn vrouw werkt op een basisschool en maakt regelmatig dagen van 12 uur. Nu ligt dat deels aan de angst voor falen en perfectionistische houding van mijn vriendin. Waar ik sommige zaken met de Franse slag zou uitvoeren, omdat de werkgever niet genoeg tijd regelt voor bepaalde zaken, is mijn vrouw veel te verantwoordelijk...
Dit heeft wel als gevolg dat ze al 3 keer bijna overspannen heeft thuis gezeten en dat vakanties net op tijd kwamen... Maar het is niet gezond dat je 's avonds huilend op de bank zit, omdat je niet meer weet hoe je 12 kinderen apart gaat begeleiden op verschillende handelingsplannen die je allemaal zelf hebt moeten bedenken. Naast de klas van 30 leerlingen die ook gewoon aandacht nodig hebben.
Dan heb je nog een inspectie die al klaagt als je in de dagplanning 10 minuten reserveert voor opruimen, want opruimen is geen leertijd.
Er komt zo veel extra bij kijken... Daarbij is 2380 euro voor een HBO-er van 28, met 6 jaar ervaring niet heel erg veel toch?
Nu ken ik wel voorbeelden van Voortgezet onderwijs dat het ook heel anders kan, heel hoog salaris en veel vrije dagen...
[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 27-04-2012 10:31 ]
Over hun schaduw stappen, zoals dat tegenwoordig heet. De PvdA heeft zich afgelopen dagen exact zo gedragen als de VVD daarvoor. VVD keek constant naar de PVV., PvdA kijkt nu constant naar de SP, puur electorale motieven hielden hen dus van de onderhandelingstafel.D-e-n schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:27:
[...]
Links? Dit is nog altijd een centrumrechts akkoord. Daar kunnen tien zeteltjes GL niks aan veranderen.
[...]
Hadden ze het anders kunnen doen dan? Met een partij extra is het alleen maar lastiger onderhandelen. Dan had de PvdA meegedaan en hadden ze alleen maar ingeleverd. Dan was dat de kritiek weer geweest.
Daarom is bijna iedereen vol lof over CU/D66/GL. Die durven verantwoordelijkheid te nemen, ook als de maatregelen niet populair zijn. Ook mensen die het grotendeels niet eens zijn met het akkoord hoor ik positief praten. Terecht, mensen zijn veel slimmer dan ze in DH denken. Nee, nee, nee, roepen lost geen begrotingsprobleem op.
[ Voor 5% gewijzigd door FicoF op 27-04-2012 10:37 ]
Precies, dit is het meeste rechtse akkoord wat op het moment haalbaar is in de kamer, sinds de PVV zich aangesloten heeft bij de linkse oppositie.D-e-n schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:27:
[...]
Links? Dit is nog altijd een centrumrechts akkoord. Daar kunnen tien zeteltjes GL niks aan veranderen.
Dit is nog steeds vooral een VVD-akkoord, met wat punten voor D66 en GL die zij voor zichzelf belangrijk achten.
Maar 'rechtser' dan dit is niet mogelijk met het huidige parlement.
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 27-04-2012 10:38 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Met ^^dfrenner schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:30:
[...]
Daar wens ik toch wel even tegenin te gaan.
Mijn vrouw werkt op een basisschool en maakt regelmatig dagen van 12 uur. Nu ligt dat deels aan de angst voor falen en perfectionistische houding van mijn vriendin. Waar ik sommige zaken met de Franse slag zou uitvoeren, omdat de werkgever niet genoeg tijd regelt voor bepaalde zaken, is mijn vrouw veel te verantwoordelijk...
Dit heeft wel als gevolg dat ze al 3 keer bijna overspannen heeft thuis gezeten en dat vakanties net op tijd kwamen... Maar het is niet gezond dat je 's avonds huilend op de bank zit, omdat je niet meer weet hoe je 12 kinderen apart gaat begeleiden op verschillende handelingsplannen die je allemaal zelf hebt moeten bedenken. Naast de klas van 30 leerlingen die ook gewoon aandacht nodig hebben.
Dan heb je nog een inspectie die al klaagt als je in de dagplanning 10 minuten reserveert voor opruimen, want opruimen is geen leertijd.
Er komt zo veel extra bij kijken... Daarbij is 2380 euro voor een HBO-er van 28, met 6 jaar ervaring niet heel erg veel toch?
Nu ken ik wel voorbeelden van Voortgezet onderwijs dat het ook heel anders kan, heel hoog salaris en veel vrije dagen...
Ik ben dat eeuwige gezeik op leraren helemaal zat van de rest van het volk. Mijn beide ouders en zo grofweg de helft van mijn hele familie zit in het onderwijs. De lol aan het voor de klas staan is er wel van af. Het lesgeven aan kinderen vinden ze zeker nog leuk, maar de rest

- Buiten werktijd vergaderen over van alles en nog wat
- Voor ieder kind een persoonlijk plan op moeten stellen en persoonlijk moeten begeleiden
- Constant controleurs over de vloer
- Constant getoetst worden
- De kinderen die steeds beter moeten presteren omdat iedereen tegenwoordig HBO moet kunnen doen, maar dat gewoon _NIET_ kunnen.
- Ouderbezoeken etc, ook allemaal buiten werktijd
- Relatief laag salaris.
Imho, het enige voordeeltje aan het onderwijs zijn de lange vakanties ja. Voor de rest ben je als onderwijzer in Nederland zo langzamerhand het uitschot van de samenleving. Jammer voor deze mensen die graag eens wat meer waardering zouden willen zien voor het opleiden van kinderen en daarmee niet alleen hen, maar Nederland, een toekomst te geven!
Je wilt niet weten wat voor papierwinkel het onderwijs is tegenwoordig. Die is bijna groter dan het lesgeven zelf. Dat is jammer en komt gewoon door het ontbreken van vertrouwen in docenten. Door ze te vertrouwen en daardoor minder te toetsen en meer vrijheid te geven kun je er volgens mij veel en veel meer uithalen. Want juist dan is er weer eens meer tijd voor de kinderen waar het om draait.
Edit: Geldt idd vooral voor basisonderwijs overigens. Die zit constant in het verdomhoekje terwijl de controle juist op het middelbaar onderwijs wel eens mag worden opgevoerd imho.
[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 27-04-2012 10:42 ]
@dfrenner:
Mjah. Ik gun iedereen een riant salaris. Maar helaas werkt dat niet zo. We zijn geen communistisch land.
Er zijn een aantal banen, waar je simpelweg nooit rijk van zal worden. Bijvoorbeeld leerkracht. Maar dat is niet iets van de huidige tijd, dat was 20 jaar gelden ook al zo. Ik heb toen op de middelbare school al regelmatig lesuitval gehad van stakende leerkrachten.
Als je veel wil verdienen, moet je niet in de semi-overheid gaan werken, zoals politie-agent, leerkracht, zorg. Dat doe je primair gezien omdat het het leuk vind, en de voldoening uit het dankbare werk haalt.
Maar aan de andere kant ben ik wel weer realistisch ingesteld: Als je je werk niet aan kan, moet je wat anders zoeken. Relatief makkelijke uitspraak, waarbij de uitvoering nu ook niet zo 1,2,3 gedaan is. Zeker niet in de huidige tijd. Maar een HBO voor leerkracht is leuk, maar als dat papiertje in een andere sector niks waart is, zal er niet naar papiertjes worden betaald. En dat is niet meer dan logisch.
De druk die je zegt heb ik zelf ook gehad. Ben dan zelf ook al 3x thuis geweest vanwege een burn-out. Ik ken de slagen van de zweep. Ik ben dan ook erg perfectionistisch ingesteld als het p werk aankomt, en vraag ook veels te veel van mezelf.
In Den Haag rekenen ze alleen met cijfers en bedragen, of het werkbaar is is een ongeschoven kindje wat dat betreft.
Mjah. Ik gun iedereen een riant salaris. Maar helaas werkt dat niet zo. We zijn geen communistisch land.
Er zijn een aantal banen, waar je simpelweg nooit rijk van zal worden. Bijvoorbeeld leerkracht. Maar dat is niet iets van de huidige tijd, dat was 20 jaar gelden ook al zo. Ik heb toen op de middelbare school al regelmatig lesuitval gehad van stakende leerkrachten.
Als je veel wil verdienen, moet je niet in de semi-overheid gaan werken, zoals politie-agent, leerkracht, zorg. Dat doe je primair gezien omdat het het leuk vind, en de voldoening uit het dankbare werk haalt.
Maar aan de andere kant ben ik wel weer realistisch ingesteld: Als je je werk niet aan kan, moet je wat anders zoeken. Relatief makkelijke uitspraak, waarbij de uitvoering nu ook niet zo 1,2,3 gedaan is. Zeker niet in de huidige tijd. Maar een HBO voor leerkracht is leuk, maar als dat papiertje in een andere sector niks waart is, zal er niet naar papiertjes worden betaald. En dat is niet meer dan logisch.
De druk die je zegt heb ik zelf ook gehad. Ben dan zelf ook al 3x thuis geweest vanwege een burn-out. Ik ken de slagen van de zweep. Ik ben dan ook erg perfectionistisch ingesteld als het p werk aankomt, en vraag ook veels te veel van mezelf.
In Den Haag rekenen ze alleen met cijfers en bedragen, of het werkbaar is is een ongeschoven kindje wat dat betreft.
[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 27-04-2012 10:46 ]
Ey!! Macarena \o/
Dat wil ik ook onderschrijven. Mijn moeder werkt in het basisonderwijs. Ze werkt 4 dagen per week maar is bijna altijd 's avonds thuis bezig met het voorbereiden van de volgende dag, ze is regelmatig in de weekeinden bezig met rapporten, met het doorkijken van nieuwe methodes. Vaak na schooltijd vergaderingen. Buiten schooltijd cursussen. In de vakanties is ze ook altijd een aantal dagen aan het werk. Het werk beperkt zich echt niet tot de uren dat een leerkracht voor de klas staat...dfrenner schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:30:
Ik heb niet de indruk dat de PvdA iets aan het akkoord had kunnen veranderen. Verder hadden VVD en CDA echt niet willen gaan, in de wetenschap dat GL en D66 wel te overtuigen waren. En over "hun schaduw stappen" gesproken: de VVD heeft dat nog steeds niet gedaan. Is de marktwerking in de zorg al gestopt? Is er een begin gemaakt met aftoppen van de HRA? Nee.FicoF schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:35:
[...]
Over hun schaduw stappen, zoals dat tegenwoordig heet. De PvdA heeft zich afgelopen dagen exact zo gedragen als de VVD daarvoor. VVD keek constant naar de PVV., PvdA kijkt nu constant naar de SP, puur electorale motieven hielden hen dus van de onderhandelingstafel.
Daarom is bijna iedereen vol lof over CU/D66/GL. Die durven verantwoordelijkheid te nemen, ook als de maatregelen niet populair zijn. Ook mensen die het grotendeels niet eens zijn met het akkoord hoor ik positief praten. Terecht, mensen zijn veel slimmer dan ze in DH denken. Nee, nee, nee, roepen lost geen begrotingsprobleem op.
Vanochtend hadden ze het er op Radio 1 er ook over, ze waren daar ook van mening dat het een slechte zet was van Samson om niet mee te willen onderhandelen. De PvdA, SP en PVV richten zich nu allemaal op dezelfde (populistische) kiezer. De verwachting is dat de SP veel stemmen bij de PvdA gaat weghalen.mindcre8r schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:23:
Of het CDA hier nog van bovenop komt weet ik niet... Half mei weten we meer. Als de doorberekening van het CPB negatief uitvalt en Hollande wordt president van Frankrijk dan kan er veel gaan veranderen in Europa en het beleid daaromtrent... Daarnaast moet blijken wat andere landen gaan doen. Nu voldoen er iets van 23 landen niet aan de 3%-norm, als de commissie aan de hand van de begrotingen die ingestuurd worden bepaald dat nog altijd veel landen niet gaan voldoen aan het pact in 2013 en er volgt geen boete, dan verdwijnt dat hele argument uit de discussie en moet de Kunduz-coalitie aan gaan geven waarom die 3% zo belangrijk was, en bij pijn voor de burgers is dat lastig.Joosie200 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:38:
En als de verkiezingsuitslagen een beetje in lijn blijven met wat we gewend zijn heb je straks weer een groot linkse en rechtse partij. Dus ofwel grote SP/VVD dan wel PvdA/VVD. Krijg je weer het fenomeen van strategisch stemmen, wat ten koste gaat van GL/D66. Rechts heeft daar geen last van want of je nu VVD of CDA stemt, die schurken toch meteen tegen elkaar aan eer de verkiezingen voorbij zijnWat dat betreft leert links ook nooit iets uit de geschiedenis. Vaak zat constateren dat het toch wel zo handig is om 1 blok te vormen, maar als puntje bij paaltje komt gaat links elkaar de tent uitvechten i.p.v. een blok te vormen. En VVD/CDA staan erbij en kijken er naar, lachend in hun vuistje
Als SP en PvdA het slim doen dan slurpt de SP de PVV leeg en trekt de PvdA de nodige stemmen bij D66 en GL weg. Als ze vervolgens elkaar aanpakken in de verkiezingen kan je de situatie krijgen dat ze beiden groot worden, met een SP - PvdA coalitie als gevolg, eventueel aangevuld met bijvoorbeeld een CU.
Met het onderwijs in NL gaat het niet goed, dat onderkent elke politicus. Wil je goede mensen dan moet je fatsoenlijk belonen, niet excessief, niet met bonussen, maar gewoon een goed basissalaris waardoor men zich geen zorgen hoeft te maken of het einde van de maand gehaald kan worden. Door leraren continu op de nullijn te houden en vervolgens wel meer inzet te vragen (meer uren bijv.) schaaf je de onderwijs-sector de verdoemenis in.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:53:
Mx. Alba schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:08:
Wat de oppositie (links of rechts of whatever, maakt niet uit) langs de zijlijn roept is dan vaak "nee nee nee" zonder zelf met een sluitend alternatief te komen... Lekker makkelijk.
omschrijving | 2012 c | 2013 c | 2014 c | 2015 c | structureel |
Bezuiniging op defensie | 0,3 | 0,8 | 1 | 1 | |
Besparing infrastructuurfonds | 0,356 | 1,444 | 1,444 | 1,444 | |
Afschaffen accijnskorting rode diesel en landbouwvrijstelling | 0,58 | 0,58 | 0,58 | 0,58 | |
Heffing op lozing restwarmte | 0,05 | 0,15 | 0,3 | 0,3 | |
Opheffen vrijstelling kolenbelasting | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Verhogen belastingen financiële sector | 0,3 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Accijns op softdrugs | 0,26 | 0,26 | 0,26 | 0,26 | |
Pensioenpremies maximaal aftrekbaar tegen 42% | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,4 | |
Afschaffen MRB-vrijstelling oldtimers | 0,153 | 0,15 | 0,147 | x | |
Terugdraaien verlaging BPM en vergroening van de BPM | 0,1 | 0,25 | 0,5 | 0,5 | |
Geen hypotheekrenteaftrek in berekening toeslagen | 0,457 | 0,457 | |||
Afbouw hypotheekrenteaftrek conform verkiezingsprogramma 2010 (geleidelijke aftopping hypotheekschuld tot gemiddelde waarde koopwoning, geleidelijk beperken maximaal tarief waartegen rente wordt afgetrokken tot 30%, geleidelijk afschaffen vrijstelling kapitaalverzekering, niet indexeren grens hoogste EWF-tarief) | 0,304 | 0,4 | 0,6 | x | |
OV-jaarkaart omzetten in trajectkaart | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Korting op gemeenten en provincies | 0,35 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
Heffing op niet afbreekbare smeermiddelen | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Heffing op bestrijdingsmiddelen/oppervlaktedelfstoffen | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |
Inkomensafhankelijke Kinderbijslag | 0,6 | 0,9 | 1,2 | 1,2 | |
Topinkomens Medisch Specialisten en bestuurders zorg | 0,3 | 0,455 | 0,61 | 0,61 | |
Kortere en hogere WW (totaal duur 12 mndn, 90% eerste 6, 80% tweede 6) | 0,076 | 0,419 | 1,074 | ||
Geen AOW koopkrachttegemoetkoming bij aanvullend pensioen boven 10.000 euro | 0,597 | 0,588 | 0,632 | 0,632 | |
Terugdraaien prestatiebeloning | 0,01 | 0,03 | 0,07 | 0,25 | |
Verhogen boetes NMA | 0,05 | 0,05 | 0,05 | 0,05 | |
Aftoppen AOW-partnertoeslag hogere inkomens | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Eenmalig verkopen grond Domeinen | 0,2 | ||||
Vijfde schijf IB 60% vanaf 150.000 euro | 0,19 | 0,202 | 0,211 | 0,211 | |
Niet afschaffen verpakkingenbelasting maar optrekken naar Deens niveau | 0,9 | 1,35 | 1,8 | 1,8 | |
Bankbelasting | 0,3 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
Hogere accijnzen alcohol en tabak | 0,65 | 0,65 | 0,75 | 0,75 |
Even geshopt in de plannen van PvdA, GL, D66 en CU. Hiermee haal je 9,6 miljard in 2013 en 15 miljard structureel, zonder aan de BTW, uitkeringen of ambtenaren te komen...
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Ik heb zelf PABO gedaan, en daar mijn huidige vriendin ontmoet. Ik ken het klappen van de zweep, maar met alle respect. Tijdens je stages wordt al duidelijk hoe het straks gaat lopen. Ik zag het niet zitten en ben er mee gestopt na 3 jaar. Mijn vriendin is nu (ook een jaar of 6) lerares. En gaat na de zomer beginnen aan haar 2e master. Maar als jouw vriendin regelmatig dagen maakt van 12 uur (van 8 tot 20:00 uur, werken, dus exclusief reistijd) dan doet ze iets goed fout (of zit er op de betreffende school iets goed fout). Want een "normale" lesdag is voor een leerkracht van 8 tot 16:30 met anderhalf uur pauze tussen de middag. En de woensdagmiddag "vrij". Effectief sta je op zo'n dag van 8,5 uur 6,5 uur voor de klas. Reken een half uur pauze, net zoals de rest van Nederland. En er blijft op een normale werkdag al 2 uur over x4, dat is 8 uur in de week + de woensdagmiddag 4 uur. Dus in totaal 12 uur per week over voor het maken van handelingsplannen en het doen van nakijkwerk.dfrenner schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:30:
[...]
Neemt niet weg dat leerkracht best wel een zwaar beroep is, zeker met de inspecties die in je nek lopen te hijgen, en ook mijn vriendin heeft het wel eens zwaar, en de vakanties zijn echt wel nodig om bij te komen, maar laten we het niet overdrijven. Zeker in deze periode wordt er meer vakantie gevierd door de leerkrachten dan dat er daadwerkelijk les wordt gegeven
[ Voor 41% gewijzigd door St@m op 27-04-2012 11:00 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Dat is toch helemaal niet raar? Ik werk ook zat avonden en weekenden, ook in mijn vrije tijd. Leraren doen altijd alsof je medelijden met ze moet hebben omdat ze `s avonds hun volgende werkdag voorbereiden.Mx. Alba schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:39:
[...]
Dat wil ik ook onderschrijven. Mijn moeder werkt in het basisonderwijs. Ze werkt 4 dagen per week maar is bijna altijd 's avonds thuis bezig met het voorbereiden van de volgende dag, ze is regelmatig in de weekeinden bezig met rapporten, met het doorkijken van nieuwe methodes. Vaak na schooltijd vergaderingen. Buiten schooltijd cursussen. In de vakanties is ze ook altijd een aantal dagen aan het werk. Het werk beperkt zich echt niet tot de uren dat een leerkracht voor de klas staat...
Het is hard werken, tegen een niet al te riante vergoeding, dat ontken ik niet. Maar als de scholen nou eens zouden investeren in de leraar, in plaats van stoere gebouwen, zal dat al een stuk helpen.
Daarnaast is het een softe sector waarin mensen geen nee kunnen zeggen. In de zorg zie je hetzelfde. Laatst een vriend gesproken die leraar is in het basisonderwijs, die moest zijn telefoonnummer in het boekje zetten zodat ouders hem konden bellen. Ik zou dat dus never nooit doen. Ik geef mijn prive-nummer ook niet aan klanten. Als ik gebeld moet worden, geef mij dan maar een telefoon van de zaak. Op zijn school had iedereen z`n telefoonnummer afgegeven.
Daarnaast is een leraar een standaard vergadertijger. Ze hebben er allemaal een hekel aan, maar als ze in een vergadering zitten moeten ze allemaal het woord voeren. Vraag me sowieso af waarover steeds vergadert moet worden.
Jaja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Gooi er een zak geld tegenaan en alle problemen in het onderwijs zijn opgelost. Als je goud geld wil verdienen moet je in het het onderwijs gaan werken, de lonen zijn daar nu al bovengemiddeld, dus het is onzin om die leraren nog meer geld te geven. Volgens mij kies je voor een baan omdat je het leuk vind, niet omdat het nu zoveel verdient.Speedpete schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:47:
[...]
Met het onderwijs in NL gaat het niet goed, dat onderkent elke politicus. Wil je goede mensen dan moet je fatsoenlijk belonen, niet excessief, niet met bonussen, maar gewoon een goed basissalaris waardoor men zich geen zorgen hoeft te maken of het einde van de maand gehaald kan worden. Door leraren continu op de nullijn te houden en vervolgens wel meer inzet te vragen (meer uren bijv.) schaaf je de onderwijs-sector de verdoemenis in.
Het is ook altijd hetzelfde. Vanaf de zijlijn kijken naar al die vakantiedagen en dan beweren dat een leraar niks te doen heeft. Dat lijkt zo omdat je niet ziet dat hij 's avonds proefwerken, opdrachten en ander huiswerk van zijn leerlingen moet nakijken. Dat er ouderavonden worden georganiseerd, dat leerlingen buiten de lessen aankloppen voor hulp/advies. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar in vakanties heeft mijn vader altijd een stapel nakijkwerk bij zich en je wil echt niet weten wat voor klotewerk het is om dat na te kijken. Je moet voor de gein dit eens luisteren: http://giel.vara.nl/Joep-...89&tx_ttnews[backPid]=818tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:53:
[...]
Bovengemiddeld? Waar vergelijk je dan mee? Het bedrijfsleven? Onderbouw dat soort statements eens, dan komt het wat geloofwaardiger over. Je zou echt de eerste zijn die beweert dat een leraar een bovengemiddeld salaris heeft.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:54:
[...]
Jaja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Gooi er een zak geld tegenaan en alle problemen in het onderwijs zijn opgelost. Als je goud geld wil verdienen moet je in het het onderwijs gaan werken, de lonen zijn daar nu al bovengemiddeld, dus het is onzin om die leraren nog meer geld te geven. Volgens mij kies je voor een baan omdat je het leuk vind, niet omdat het nu zoveel verdient.
[ Voor 26% gewijzigd door Grrrrrene op 27-04-2012 10:58 ]
@St@m:
Er zit natuurlijk wel een groot verschil in welke klas je hebt. Een jaar of 6-7 zal totaal anders zijn qua werkdruk dan een jaar of 12-13-14 als ze beginnen te puberen.
Het e.e.a. is ook afhankelijk hoe sterk je zelf in je schoenen staat. Je kan druk zijn op je werk, maar je kan je ook druk maken. Zo neem ik ook altijd m'n werk mee naar huis. Lig er s'nachts wakker van. Ik kan simpelweg die knop niet omzetten en de boel op het werk laten. Dat zal voor dfrenner z'n vriendin ook wel deels een issue zijn. Beetje work-o-holic trekken zeg maar
Er zit natuurlijk wel een groot verschil in welke klas je hebt. Een jaar of 6-7 zal totaal anders zijn qua werkdruk dan een jaar of 12-13-14 als ze beginnen te puberen.
Het e.e.a. is ook afhankelijk hoe sterk je zelf in je schoenen staat. Je kan druk zijn op je werk, maar je kan je ook druk maken. Zo neem ik ook altijd m'n werk mee naar huis. Lig er s'nachts wakker van. Ik kan simpelweg die knop niet omzetten en de boel op het werk laten. Dat zal voor dfrenner z'n vriendin ook wel deels een issue zijn. Beetje work-o-holic trekken zeg maar
Ey!! Macarena \o/
Ik zie geld niet zozeer als probleem in het onderwijs. Het is de papierwinkel die het hem doet imho. Alle inspecties, alle vergaderingen, alle individuele leertraject plannen. Als daar nou eens in gesnoeid wordt en de docent weer het vertrouwen krijgt ipv constant voor de sier een goede les moet geven voor de inspectie.
Ik weet zeker dat de docenten dan weer plezier in hun werk krijgen. Als dat plezier en vertrouwen terug is, dan weet ik bijna wel zeker dat het niveau ook vanzelf omhoog gaat. Vertrouwen en motivatie is zo belangrijk en dat ontbreekt nu echt in het onderwijs.
Ik weet zeker dat de docenten dan weer plezier in hun werk krijgen. Als dat plezier en vertrouwen terug is, dan weet ik bijna wel zeker dat het niveau ook vanzelf omhoog gaat. Vertrouwen en motivatie is zo belangrijk en dat ontbreekt nu echt in het onderwijs.
Nee, een zak geld helpt juist niet. Fatsoenlijk belonen, dat helpt, niet een bonusregeling zoals het kabinet oorspronkelijk wilde. Geef leraren een procent erbij volgend jaar, of een inflatiecorrectie, en het gros zal dik tevreden zijn juist omdat ze het werk leuk vinden.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:54:
Jaja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Gooi er een zak geld tegenaan en alle problemen in het onderwijs zijn opgelost. Als je goud geld wil verdienen moet je in het het onderwijs gaan werken, de lonen zijn daar nu al bovengemiddeld, dus het is onzin om die leraren nog meer geld te geven. Volgens mij kies je voor een baan omdat je het leuk vind, niet omdat het nu zoveel verdient.
Als je geld wilt verdienen moet je kamerlid worden, zonder toeslagen vangen die 95k per jaar... maar in het eigen vlees snijden beginnen ze niet aan...
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Mn ma werkt zelf in het onderwijs. Maar zelfs parttime verdient zij meer als mn pa die 60 uur in de week werkt.Grrrrrene schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:57:
[...]
Het is ook altijd hetzelfde. Vanaf de zijlijn kijken naar al die vakantiedagen en dan beweren dat een leraar niks te doen heeft. Dat lijkt zo omdat je niet ziet dat hij 's avonds proefwerken, opdrachten en ander huiswerk van zijn leerlingen moet nakijken. Dat er ouderavonden worden georganiseerd, dat leerlingen buiten de lessen aankloppen voor hulp/advies. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar in vakanties heeft mijn vader altijd een stapel nakijkwerk bij zich en je wil echt niet weten wat voor klotewerk het is om dat na te kijken. Je moet voor de gein dit eens luisteren: http://giel.vara.nl/Joep-...89&tx_ttnews[backPid]=818
Dan ben ik benieuwd wat je pa doet dat ie een 60 urige werkweek heeft en nog minder verdient dan een parrtime docent.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:58:
[...]
Mn ma werkt zelf in het onderwijs. Maar zelfs parttime verdient zij meer als mn pa die 60 uur in de week werkt.
maar er wordt gedaan alsof er zo extreem veel uren geklopt worden, meer dan ergens anders. Mijn ouders zijn zelfstandigen geweest en dat was ook stevig aanpoten met een stuk minder vakantie dan in het onderwijs. Meer dan genoeg werkgevers verwachten personeel buiten de werkuren nog voor een vergadering en ga zo maar door.Mx. Alba schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:39:
[...]
Dat wil ik ook onderschrijven. Mijn moeder werkt in het basisonderwijs. Ze werkt 4 dagen per week maar is bijna altijd 's avonds thuis bezig met het voorbereiden van de volgende dag, ze is regelmatig in de weekeinden bezig met rapporten, met het doorkijken van nieuwe methodes. Vaak na schooltijd vergaderingen. Buiten schooltijd cursussen. In de vakanties is ze ook altijd een aantal dagen aan het werk. Het werk beperkt zich echt niet tot de uren dat een leerkracht voor de klas staat...
Punt is: we leven op geleend geld, dat betekend dat er moet worden ingeleverd en dat iedereen kan gaan dokken eraan. Je kunt zeggen dat we te min krijgen of een bepaalde groep te min krijgt, feit is en blijft dat je in feite meer krijgt dan wat je betaald (hence staatsschuld).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
En wat doet je pa dan? Timmerman? Vuilnisman? Putjesschepper? En wat doet je ma precies? Je maakt mij niet wijs dat je moeder voor de klas staat en je pa met een vergelijkbare baan in 60 uur niet meer bij elkaar kan verdienen.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:58:
[...]
Mn ma werkt zelf in het onderwijs. Maar zelfs parttime verdient zij meer als mn pa die 60 uur in de week werkt.
Volgens mij hebben we het over het basisonderwijs toch? 12-13-14 is voortgezet onderwijs. Daar ligt het heel anders.RaZ schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:57:
@St@m:
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Groep 7 en 8 kunnen ook klote zijn. Hangt een beetje van de klas af natuurlijk. Zo far kan mijn vader ze doorgaans wel aardig handelen
Het gaat niet om het salaris, daar werkt mijn vrouw niet voor in het onderwijs... Het gaat om iedere keer weer extra werkzaamheden, buiten de lesuren om!RaZ schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:39:
@dfrenner:
Lesgeven vind mijn vrouw erg leuk, maar het wordt steeds minder leuk met alle bureaucratie!Als je veel wil verdienen, moet je niet in de semi-overheid gaan werken, zoals politie-agent, leerkracht, zorg. Dat doe je primair gezien omdat het het leuk vind, en de voldoening uit het dankbare werk haalt.
Pas maar op met je uitspraak, weet je hoeveel leerkrachten er overspannen thuis zitten? Bij mijn vrouw op school zijn dat de afgelopen 3 jaren al 7 leerkrachten geweest. Zegt dat iets over de leerkrachten of de belachelijke werkzaamheden?Maar aan de andere kant ben ik wel weer realistisch ingesteld: Als je je werk niet aan kan, moet je wat anders zoeken. Relatief makkelijke uitspraak, waarbij de uitvoering nu ook niet zo 1,2,3 gedaan is. Zeker niet in de huidige tijd. Maar een HBO voor leerkracht is leuk, maar als dat papiertje in een andere sector niks waart is, zal er niet naar papiertjes worden betaald. En dat is niet meer dan logisch.
Wat ging er vroeger nou mis bij ons op de basisschool? Waarom iedere keer regeltjes verzinnen en die drang alles te veranderen!?
Een werkgever hoort daarop in te spelen!De druk die je zegt heb ik zelf ook gehad. Ben dan zelf ook al 3x thuis geweest vanwege een burn-out. Ik ken de slagen van de zweep. Ik ben dan ook erg perfectionistisch ingesteld als het p werk aankomt, en vraag ook veels te veel van mezelf.
In het kader van onderwijs moet alles altijd maar veranderen. tja als mensne thuis geen nederlands leren, is dat dan de taak van de leerkracht? Dat gaat ten koste van de 29 overige leerlingen in die klas!!!In Den Haag rekenen ze alleen met cijfers en bedragen, of het werkbaar is is een ongeschoven kindje wat dat betreft.
Ik zie niet in waarom het onderwijs er nou wel een paar procent op vooruit zou moeten gaan..... Bij ons op de zaak lopen vertegenwoordigers, die rustig van 8 tot 8 aan het werk zijn, en nee die zijn nog niet zo lang in dienst dat ze al en top salaris hebben. Er is voor mij geen enkele reden waarom een leeraar wel in loon zou moeten stijgen en een ander niet. Hoezo een sociale gedachte, het is ook onzin om te denken dat de kwaliteit van het onderwijs beter wordt wanneer een docent er een paar % extra loon bij krijgt.Speedpete schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:58:
[...]
Nee, een zak geld helpt juist niet. Fatsoenlijk belonen, dat helpt, niet een bonusregeling zoals het kabinet oorspronkelijk wilde. Geef leraren een procent erbij volgend jaar, of een inflatiecorrectie, en het gros zal dik tevreden zijn juist omdat ze het werk leuk vinden.
Als je geld wilt verdienen moet je kamerlid worden, zonder toeslagen vangen die 95k per jaar... maar in het eigen vlees snijden beginnen ze niet aan...
Cogitationis poenam nemo patitur
Hoewel de PvdA de wind van voren krijgt van veel kanten, vraag ik me toch af in hoeverre dit spelletje niet gewoon heel goed gespeeld is door de verschillende partijen:
De kans dat deze Kunduz Coalitie na de verkiezingen nog een meerderheid heeft acht ik niet eens zo groot.
In de laatste peilingen hebben ze geen meerderheid. Bij de VVD zit er niet heel veel groei meer in verwacht ik en wat het CDA gaat doen is helemaal maar de vraag.
Wanneer er straks bijvoorbeeld een Paars (plus) als mogelijkheid wordt bekeken, is doordat de PvdA op dat moment aanschuift alles wat er nu ligt van de baan. Dat geeft ook GL te mogelijkheid om een ander verhaal te houden op dat moment.
Als het over links gaat met de SP en PvdA, is de vraag hoeveel groei er bij beiden mogelijk is. Als de PvdA grote wordt dan in de huidige peilingen, zal de SP waarschijnlijk krimpen en andersom. De enige mogelijkheid is dat de SP kiezers wegtrekt bij de PVV.
Dan komen ze straks nog te kort voor een meerderheid en zal GL sowieso aanschuiven. Wederom geld dan "nieuwe ronde, nieuwe kansen".
Als Samsom wel had meegedaan met dit plan, hadden zes partijen het moeilijk gehad om daarna met een ander verhaal te komen. De PvdA had dan veel minder sterk gestaan bij de onderhandelingen met de VVD.
Waar de vorige keer de VVD hard kon spelen door bij de PVV te dreigen met Paars, kan dadelijk de PvdA het hard spelen.
Volgens mij heeft de PvdA de beste kaarten in handen om na september in de coalitie te komen. We zullen zien of het blufpoker van Samsom zich dan loont. Als het hem lukt om voldoende te klimmen in de peilingen, denk ik dat hij alsnog de beste hand heeft. Ook als de VVD de grootste wordt, wordt het voor de VVD moeilijk om buiten de PvdA om te gaan.
De kans dat deze Kunduz Coalitie na de verkiezingen nog een meerderheid heeft acht ik niet eens zo groot.
In de laatste peilingen hebben ze geen meerderheid. Bij de VVD zit er niet heel veel groei meer in verwacht ik en wat het CDA gaat doen is helemaal maar de vraag.
Wanneer er straks bijvoorbeeld een Paars (plus) als mogelijkheid wordt bekeken, is doordat de PvdA op dat moment aanschuift alles wat er nu ligt van de baan. Dat geeft ook GL te mogelijkheid om een ander verhaal te houden op dat moment.
Als het over links gaat met de SP en PvdA, is de vraag hoeveel groei er bij beiden mogelijk is. Als de PvdA grote wordt dan in de huidige peilingen, zal de SP waarschijnlijk krimpen en andersom. De enige mogelijkheid is dat de SP kiezers wegtrekt bij de PVV.
Dan komen ze straks nog te kort voor een meerderheid en zal GL sowieso aanschuiven. Wederom geld dan "nieuwe ronde, nieuwe kansen".
Als Samsom wel had meegedaan met dit plan, hadden zes partijen het moeilijk gehad om daarna met een ander verhaal te komen. De PvdA had dan veel minder sterk gestaan bij de onderhandelingen met de VVD.
Waar de vorige keer de VVD hard kon spelen door bij de PVV te dreigen met Paars, kan dadelijk de PvdA het hard spelen.
Volgens mij heeft de PvdA de beste kaarten in handen om na september in de coalitie te komen. We zullen zien of het blufpoker van Samsom zich dan loont. Als het hem lukt om voldoende te klimmen in de peilingen, denk ik dat hij alsnog de beste hand heeft. Ook als de VVD de grootste wordt, wordt het voor de VVD moeilijk om buiten de PvdA om te gaan.
Ja en? Ik ken legio beroepen die meer werken dat in hun contact staat en vervolgens ook niet extra betaald krijgen. Waarom zou dit nu specifiek bij docenten wel moeten, ik zie het niet.dfrenner schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:02:
[...]
Het gaat niet om het salaris, daar werkt mijn vrouw niet voor in het onderwijs... Het gaat om iedere keer weer extra werkzaamheden, buiten de lesuren om!
Hoe bepaal je uberhaubt het salaris van een docent? Of van een politie agent? Allemaal geen zaken waar winst mee speelt, dus daar kan je niet op bepalen.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Leraren kunnen zelf ook veel oplossen, als de wil er is. Ik zie dat bij een vriendin die les geeft aan geloof ik groep 7 nu. Werkte eerst op een school met oude leraren en vergaderde wat af, en zat `s avonds regelmatig te werken. Nu werkt ze op een school met veel jonge leraren. Blijven bijna allemaal van 08:00 - 17:00 uur op school en plannen alles in die tijd. `s Avonds wordt er nu bijna niet meer gewerkt, uiteraard wel bij sommige drukke momenten, maar dat daargelaten.dfrenner schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:02:
[...]
Het gaat niet om het salaris, daar werkt mijn vrouw niet voor in het onderwijs... Het gaat om iedere keer weer extra werkzaamheden, buiten de lesuren om!
Als de school je dan ook faciliteert met een fatsoenlijke werkplek met apparatuur dat werkt, scheelt dat voor de gemiddelde leraar ook al 2 uur per week. Kortom, kijk ook vooral naar de school waar je werkt, daar kan ook veel veranderen wat ten goede komt van de leraar.
Krijgen die volgend jaar wel geld erbij? Worden de salarissen aangepast? Kan men groeien in de functie?Bullet NL schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:03:
Ik zie niet in waarom het onderwijs er nou wel een paar procent op vooruit zou moeten gaan..... Bij ons op de zaak lopen vertegenwoordigers, die rustig van 8 tot 8 aan het werk zijn, en nee die zijn nog niet zo lang in dienst dat ze al en top salaris hebben.
De beloning moet fatsoenlijk zijn, nogmaals, ik heb het niet over 'goed' of 'hoog'. Een paar procenten erbij maken de kwaliteit van het onderwijs niet beter, maar de nul-lijn aanhouden en het takenpakket van docenten uitbreiden vormen wel het risico dat de kwaliteit verder afneemt.Hoezo een sociale gedachte, het is ook onzin om te denken dat de kwaliteit van het onderwijs beter wordt wanneer een docent er een paar % extra loon bij krijgt.
Wishful thinking! De grootste partij heeft altijd de beste kaarten om in de collatie te komen, sterker nog er is eigenlijk een ongeschreven regel dat de grootste partij het voortouw neemt in de onderhandelingen.sanderb schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:04:
Hoe de situatie na de verkiezingen er uit ziet kan niemand zeggen, feit is wel dat ze onder links meer aan kiezersroof doen dan onder rechts.
Zelf PvdA prominenten beginnen al te morrelen als het wel zo slim van Samsom is geweest om zich nu al buiten spel te laten zetten door niet mee te willen doen.
http://www.telegraaf.nl/b...enorme_kans_gemist__.html
Zo handig was Samsom dus niet volgens prominenten is z’n eigen partij.
Je had gisteravond Frans Timmermans moeten zien zitten bij P&W. Die verdedigde alles ook al sloeg het nergens op. In een hele kamer vol met PVDA stemmers gingen er al geluiden op om toch op GroenLinks of D66 te gaan stemmen bij de komende verkiezingen.Bullet NL schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:12:
[...]
Wishful thinking! De grootste partij heeft altijd de beste kaarten om in de collatie te komen, sterker nog er is eigenlijk een ongeschreven regel dat de grootste partij het voortouw neemt in de onderhandelingen.
Hoe de situatie na de verkiezingen er uit ziet kan niemand zeggen, feit is wel dat ze onder links meer aan kiezersroof doen dan onder rechts.
Zelf PvdA prominenten beginnen al te morrelen als het wel zo slim van Samsom is geweest om zich nu al buiten spel te laten zetten door niet mee te willen doen.
Zo handig was Samsom dus niet volgens prominenten is z’n eigen partij.
Omgekeerde wereld dus...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Omdat het dus niet om het geld gaat, maar om alle extra taken. Enig idee hoeveel er bij is gekomen aan werk voor docenten? De meeste leraren zijn alle extra taken die ze er de afgelopen jaren bij hebben gekregen helemaal zat. Nogmaals, het zit hem in de zaken die niets met het voor de klas staan te maken hebben en dus eigenlijk ook niet met de baan. Sure, je moet eens vergaderen en dat is het probleem ook niet. Maar juist de hoeveelheid vergaderingen en papierwinkel die er de afgelopen jaren is bijgekomen vormt het probleem.Bullet NL schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:05:
[...]
Ja en? Ik ken legio beroepen die meer werken dat in hun contact staat en vervolgens ook niet extra betaald krijgen. Waarom zou dit nu specifiek bij docenten wel moeten, ik zie het niet.
Sommige mensen (lees: Den Haag) lijken te denken dat meer inspecties en meer papierwerk voor de docenten het niveau verbeterd. Het werkt eerder averechts zou ik zeggen.
Ik ben het met je eens dat meer salaris het probleem niet oplost, al trek je wellicht wat geschikte mensen weg uit het bedrijfsleven. Ik zou het bijvoorbeeld persoonlijk best leuk vinden om een dag in de week les te geven, als ik wat meer werkervaring heb. Bijvoorbeeld als leraar natuurkunde, maar voro zo'n hongerloontje ga ik dat echt niet doen.Bullet NL schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:03:
[...]
Ik zie niet in waarom het onderwijs er nou wel een paar procent op vooruit zou moeten gaan..... Bij ons op de zaak lopen vertegenwoordigers, die rustig van 8 tot 8 aan het werk zijn, en nee die zijn nog niet zo lang in dienst dat ze al en top salaris hebben.
De vergelijking met vertegenwoordiger gaat ook niet echt op. Die zijn dan wel van 8 tot 8 aan het werk, maar verdienen ongetwijfeld ook meer. Zo niet, dan moeten ze ander werk zoeken.
De tijd zal leren of het een verstandige keuze was van Samson. Tegen de tijd dat het verkiezingen zijn (september) zijn de meeste kiezers dit allang weer vergeten.
Neen, we houden de 0-lijn aan, Salarissen wordt dus niet angepast. Men kan binnen ons bedrijf ook niet door groeien in functie. Als men meer zou willen verdienen moet men dus op zoek gaan naaar een andere baan.Speedpete schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:11:
[...]
Krijgen die volgend jaar wel geld erbij? Worden de salarissen aangepast? Kan men groeien in de functie?
De beloning van een docent is meer dan fatsoenlijk, het extra werk wat er bij komt kijken is in mijn ogen ook een non-argument. Al jaren is het zo dat een docent extra uren moet maken qua voorbereiding en nakijk werk.De beloning moet fatsoenlijk zijn, nogmaals, ik heb het niet over 'goed' of 'hoog'. Een paar procenten erbij maken de kwaliteit van het onderwijs niet beter, maar de nul-lijn aanhouden en het takenpakket van docenten uitbreiden vormen wel het risico dat de kwaliteit verder afneemt.
Vergeet ook niet dat een docent relatief veel vrije uren heeft met een fabrieksarbeider, ik bedoel de vakanties e.d. Wanneer je het 1 op 1 tegen elkaar weg zet heeft een docent helemaal niets te klagen in ons land.
Het kost de samenleving dan wat in het begin, maar op de lange termijn zorg je er dan wel voor dat je in de samenleving meer zelfredzaamheid hebt gecreëerd dan nu het geval is. En sinds wanneer is ontwikkelingssamenwerking nu een heilig huisje geworden?ph4ge schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:07:
[...]
Als een overheid een taak afstoot betekent het dat de burger hetzelf moet doen, dat kost geld, of dat het tenkoste gaat van de samenleving. Er is geen taak die je in zn geheel kan afschaffen, je kan hooguit wat prioriteiten verleggen. Noem dan eens een voorbeeld van wat de overheid moet afschaffen? En dan bedoel ik geen ontwikkelingssamenwerking.
Ministerie van volksgezondheid:
- Zorg inkomensafhankelijk maken. Het is een voorziening vanuit de overheid naar de burger toe. Dan vind ik het niet vreemd dat men je daar een apart tarief voor rekent. Daarmee kun je zorgtoeslag/eigen risico combineren en laten verdwijnen tot 1 geheel: de inkomensafhankelijke zorgbijdrage. De belastingdienst weet van iedereen toch al wat ie verdiend, dus met 1 klik op de knop is zo vast te stellen en door te geven aan verzekeraars wat iedereen moet betalen.
- Stoppen met marktwerking te introduceren waar geen echte markt is. Als je ziek bent ga je niet ziekenhuis hoppen. Verzekeringhoppen wil menigeen wel, maar ze mogen je dan voor een aanvullend pakket weigeren. (terecht, want een verzekeraar zou meteen failliet zijn als ie echt iedereen dus ook aanvullend moet accepteren)
- Lichamelijke en psychische zorg gelijk behandelen. Dus aparte introductie van tarieven bij de GGZ?

- PGB behouden, omdat er nu eenmaal mensen zijn die je zelfs voor het barre minimumbestaan dient te ondersteunen. Maar wel strikte ingangseisen stellen, zodat niet iedereen in aanmerking komt.
- Zorg inkomensafhankelijk maken betekent ook voor de AWBZ inkomens afhankelijk maken.
Ministerie van Defensie:
- De beste kist voor de beste prijs met specs die in de buurt komen kopen. En niet koste wat kost, notabene terwijl NL in een recessie zit, vasthouden aan een als maar duurder wordend show-off projectje van de V.S. Dat neigt namelijk om aan te sluiten in de rij van Betuwelijn, HSL-lijn, Noord-Zuidlijn etc. Ik wil niet zeggen dat de Saab Gripen dus dan maar gekocht moet worden. Maar je blind staren op 1 model is economisch niet verantwoord.
- Als defensie specialiseren in wat je goed doet. Dus niet jack of all trades and master of none. Tuig het Buitenlands veiligheidsbeleid in de EU op naar een waar een Europese defensie tak ook binnen valt. Stel vast met andere lidstaten wie wat het beste voor zijn rekening kan nemen. En wordt marine-specialist als NL bijv? UK/FR luchtmacht, DLD landmacht enz? Als het erop aan komt kon NL zich in de jaren '40 al niet lang genoeg het vege lijf redden en dat was toen. Dat verschil is tegenwoordig alleen maar groter!
Ministerie van Onderwijs/Cultuur:
- Per ingang van [insert datum] stufi omzetten in een leenstelsel voor studenten die instappen per [insert datum]. Onderwijs daarin moet de overheid investeren, maar het is ook een investering in je eigen toekomst. Mensen moeten eens af van het idee: lenen == slecht. Ja, als je dat continu doet voor dingen die eigenlijk niet nodig zijn. Maar kennis verwerven zodat je daarmee later in eigen onderhoud kunt voorzien? Dat is juist een investering waard.
- Niet drie, niet twee, nee een publieke omroepzender hanteren. Meer dan genoeg en er is gewoon weg niet zoveel plaats voor tig omroepen. De verzuiling ligt allang en breed achter ons en dan toch nog heb je al die omroepen van weleer? Dus daar kan echt wel het e.e.a. in veranderen imho.
Ministerie van Economische Zaken:
- BTW naar 5% i.p.v. 6% nu.
- BTW naar 20% i.p.v. 19% nu.
Door het lage tarief te verlagen zorg je ervoor dat mensen in elk geval nog iets overhouden in hun portemonnee terwijl ze qua inkomen moeten inleveren. Dat ze dan 20% btw kwijt zijn bij een tv/fiets/[insert voorwerp] is een non-issue want dat zijn luxe-uitgaven.
- HRA afbouwen met een looptijd van 30 jaar. Daarmee kunnen huidige hypotheken nog profiteren en je hebt zoiets als rechtszekerheid. Na 30 jaar is het over en uit, niemand profiteert er meer van. Eventueel i.c.m. een HRA-plafond met een woningwaarde tot 300.000 euro voor nieuwe gevallen enkel voor een afgesloten annuïteitenhypotheek?
- Als HRA er geleidelijk toch af gaat, gooi dan geleidelijk het IB-stelsel ook op de kop. Zeker box 1 staat en valt met HRA, of naja inkomsten uit eigen woning. Als mensen dus langzaamaan HRA moeten missen compenseer je dat door geleidelijk per jaar [insert procent] v/d belastingschijven af te halen. Als je dan een voordeeltje moet missen, heb je iig een uitgave minder dus netto merk je er niks van.
Maargoed, I stand corrected. Daarmee heb ik slechts een variant op bezuinigingen aangedragen.

Voorbeeldje met fictieve gevallen
y=c+i+o+e-m
32=20+5+5+10-8
Stel dat je dan door dit akkoord krijgt:
y=c+i+o+e-m
16=10+2+2+10-8
Dan kun je toch beter proberen
y=c+i+o+e-m
34=10+2+20+10-8
Waardoor consumenten/bedrijven een boost krijgen, export aantrekt en het dus kan worden:
y=c+i+o+e-m
57=15+10+20+20-8
Dan trekt de overheid zich terug want het duwtje in de rug is gegeven..
y=c+i+o+e-m
37=15+10+0+20-8
Het duurt dan wel even voordat je van y=32 naar y=37 gegaan bent, maar enfin.. als overheid en zeker als rijksoverheid heb je veel invloed op macro-economisch niveau. Door die invloed niet te laten gelden en de andere factoren nadelig te beïnvloeden help je een economie in elk geval niet op gang. Kan je wel triomfantelijk over 1 jaar zeggen: kijk eens we zitten op 3% tekort. Congrats, 4,6% of 3% tekort het is en blijft een tekort
Wat willen die prominenten nu? Een sterke PvdA of een sterke VVD? Als ze iedere keer weer overal over gaan zeiken wordt het natuurlijk nooit wat.Bullet NL schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:12:
[...]
De VVD is op dit moment stijf rechts en dus de natuurlijke "vijand" van de PvdA. Daar moet je je op dit moment dus niet mee inlaten.
Wat de kiezers betreft: mijn stem zou op dit moment juist naar Samsom gaan terwijl ik de vorige keer GL heb gestemd. Het laatste wat ik zou willen is vier jaar die Kunduz coalitie.
Jij hebt duidelijk geen flauw idee wat de werkdruk bij leraren/de zorg is, als ze ergens doorgeschoten zijn met bezuinigen is het daar wel.tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:53:
Leraren hebben (zogenaamd) zwaar met al die vakantiedagen. Iedereen heeft het zwaar, werken in de zorg is ook zwaar.
Vergeet verder niet dat een gedeelte van de vakantiedagen van leraren al op gaat aan werk (voorbereiden, vergaderingen etc.). Daarnaast werken ze al meer ter compensatie van het aantal vakantiedagen dat ze hebben. Ze moeten vaak ook op de dagen dat ze vrij zijn nog een hoop doen (wederom voorbereiden, nakijken etc.). Hetzelfde geldt ook voor de zorg waar de werkdruk gewoon (te) hoog is, maar het is duidelijk dat jij geen mensen kent die in het onderwijs/zorg zitten (of iig niet degene die hun werk echt goed willen doen)
Wat ze eens moeten doen is bij de ministeries zelf eens het goede voorbeeld geven en laten zien wat ze vinden dat overal kan. Oftewel met minder geld hetzelfde/meer werk doen, voorlopig zie ik juist die ministeries continue minder met meer geld doen

Dream on.... Als een school moet inkrimpen (bezuinigingen) wordt je gewoon ontslagen hoor, net als er in een bedrijf zou gebeuren. Wat je hier zegt was misschien een aantal jaren geleden zo, maar dat is al lang niet meer. Hetzelfde geldt ook voor die 0-lijn, ook veel ambtenaren zitten daar al weer wat jaartjes op (en vergeet al helemaal niet de groeimogelijkheden die zo goed als nihil zijn)FicoF schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:03:
[...]
Ik begrijp daar ook echt helemaal niks van. Velen in het bedrijfsleven staan al op de 0-lijn en kunnen binnen no-time hun baan kwijt zijn of zijn dat al. Als docent heb je ongeveer baangarantie tot je pensioen. Dat vergeten die mensen vaak.
[removed]
Helemaal eens. OS is al onderhevig aan de conjunctuur, dus als het economisch slechter gaat, dan krimpt het OS-budget automatisch mee.Joosie200 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:17:
[...]
En sinds wanneer is ontwikkelingssamenwerking nu een heilig huisje geworden?Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is afgesproken met tig landen dat eenieder 0,7% van zijn BNP zou uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking. Welnu, dat BNP fluctueert en ik zou dus ook niet meer dan 0,7% uitgeven.
En wat misschien niet duidelijk is, is dat de tweede bezuiniging op OS wordt teruggedraaid.
De eerste bezuiniging, van 0.8% naar 0.7% blijft gewoon staan, het is de Catshuisbezuiniging, van 0.7% naar 0.55%, dat 'teruggedraaid' wordt (een fictieve terugdraaiing dus, gezien het Catshuisakkoord er nooit gekomen is).
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik heb prima een idee hoor. Denk je soms dat er in de ICT of andere beroepen geen werkdruk is?redwing schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:21:
[...]
Jij hebt duidelijk geen flauw idee wat de werkdruk bij leraren/de zorg is, als ze ergens doorgeschoten zijn met bezuinigen is het daar wel.
Als het goed is vinden die leraren het leuk om hun werk te doen. Als je op een basisschool werkt, loop je om half 4 naar buiten, dan moet je ook niet klagen als je even wat moet nakijken. En over de zorg heb ik niets gezegd.Vergeet verder niet dat een gedeelte van de vakantiedagen van leraren al op gaat aan werk (voorbereiden, vergaderingen etc.). Daarnaast werken ze al meer ter compensatie van het aantal vakantiedagen dat ze hebben. Ze moeten vaak ook op de dagen dat ze vrij zijn nog een hoop doen (wederom voorbereiden, nakijken etc.). Hetzelfde geldt ook voor de zorg waar de werkdruk gewoon (te) hoog is, maar het is duidelijk dat jij geen mensen kent die in het onderwijs/zorg zitten (of iig niet degene die hun werk echt goed willen doen)
Die instelling heb ik exact het zelfde. Mijn takenpakket zag ik ook alleenmaar groter worden. Enige at ik zag was een inflatie-correctie. Daarbij moest ook wel nog even er bij in de normale 40-urige werkweek. En dan niet eens bij de overheid. Ik herken het wel. Ook het vergaderen om te kijken waar we over gaan vergaderen. Totaal onzinnig.dfrenner schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:02:
[...]
Been there done that, alleen andere sector buiten de overhead om.[...]
Lesgeven vind mijn vrouw erg leuk, maar het wordt steeds minder leuk met alle bureaucratie!
Ik had zelf op de basisschool vroeger leerkrachten die een aantal kinderen niet kon handelen. Die werden dan ook bij andere leerkrachten die wel overwicht hadden in het strafhokje gezet. Maar ook klassen van 30 leerlingen was niet ongewoon 30 jaar terug. Dat waren dan ook combinatie-klassen, de leerkracht had dus 2 groepen tegelijk.[...]
Pas maar op met je uitspraak, weet je hoeveel leerkrachten er overspannen thuis zitten? Bij mijn vrouw op school zijn dat de afgelopen 3 jaren al 7 leerkrachten geweest. Zegt dat iets over de leerkrachten of de belachelijke werkzaamheden?
Wat ging er vroeger nou mis bij ons op de basisschool? Waarom iedere keer regeltjes verzinnen en die drang alles te veranderen!?
Maar de tijd is nu anders. Mijn moeder die huisvrouw was, was dan ook actief op school bezig. Overblijf moeder, voorlees moeder, extra begeleiding voor een schoolreisje, en zat in commissies. etc.etc.. Dat soort zaken zie je nu niet meer, omdat men tegenwoordig allemaal 2-verdieners zijn. Nog los van het feit dat er vroeger amper kinderopvang was. Ik had op de basisschool al klasgenoten van gescheiden ouders die zogeheten sleutelkinderen waren. En zonder gezag, ontspoort het sneller.
Klopt. Maar ook leidinggevende zijn mensen. En niet iedereen die leidinggevende is heeft ook daadwerkelijk die competenties om daar op in te spelen. Bij veel mensen gaat het hun puur om de centen, en de rest is dan bijzaak.[...]
Een werkgever hoort daarop in te spelen!
Maar ach. Er is ook nog zoiets als een eigen verantwoording natuurlijk, en ik wil zeker niet deleidinggevende of de werkgever daar verantwoordelijk voor houden.
Dat doet me een beetje denken aan die Engelse moeder die 3 dochters had die alle 3 op hun 15de zwanger waren geworden. Die vond dat de school nalatig was, die vond seksuele voorlichting iets wat op school moest gebeuren. Met een instelling om de verantwoordelijkheid bij een ander neer te leggen zoals bij kinderopvang, scholen, e.d. begint het gezeik al. Op het moment dat er zaken worden uitbesteed, zie je direct dat men iets heeft van: We betalen er voor, dus zijn hun er ook verantwoordelijk voor.[...]
In het kader van onderwijs moet alles altijd maar veranderen. tja als mensne thuis geen nederlands leren, is dat dan de taak van de leerkracht? Dat gaat ten koste van de 29 overige leerlingen in die klas!!!
Als ik thuiskwam vroeger dat ik een corrigerende tik had gekregen van de leerkracht, kreeg ik er direct nog een. Dan had ik die klap thuis ook verdient. Tegenwoordig vliegen de ouders de leerkracht aan, terwijl de ouders zelf totaal niets aan enig corrigerend opvoeden doet.
Te triest voor woorden. Economische welvaart klinkt leuk, maar het sociale wordt daardoor wel op de achtergrond gedrukt. En Den Haag is enkel bezig met bedragen, ipv dat men echt naar de problematiek kijkt. Zaken die niet te becijferen valt, worden in Den Haag niet eens besproken.
Edit:
Ik ben zelf op 12 jarige leeftijd gaan roken. Waarom, omdat het niet mocht van m'n ouders. Ze rookte zelf ook toen. Stoerdoenerij ook deels natuurlijk. Maar alles wat een puber niet mag, wordt juist interessant om wel te doen. Het aftasten van grenzen, tot hoe ver kan je gaan.
Nu wordt je op TV doodgegooid met campagnes over geen 16 geen druppel. Uh.. HALLO!?!?! Dat lokt alleenmaar uit. Het is immers een trigger. Zelfde ook met de anti-rook campagnes. De boodschap is prima, maar een puber vind dat alleenmaar een uitdaging. Handen af van onze hulpverleners. Natuurlijk! Maar waar komt dat gedrag vandaan? Daar moet men eens over gaan soebatten. Pak het probleem bij de wortels aan, en ga niet domweg lopen snoeien, want dan groeit het vanzelf harder aan. Het is behalve dweilen met de kraan open, gewoon de kraan nog verder openzetten.
Maar in Den Haag zitten voornamelijk de mietjes en de kakkers, die allemaal een perfecte jeugd hebben gehad e.d. en die issues nooit aan de levende lijven hebben meegemaakt. Ze lullen over zaken waar ze totaal geen sjoege van hebben.
Een corigerende tik, of even je koter door elkaar shaken met een harde reality-check wordt op TV al bestempeld als kindermishandeling. Ga weg man. Wie niet horen wil moet maar voelen. En nee, dat is niet je kind het ziekehuis in beuken. Maar een flinke draai om de oren is zo af en toe wel nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door RaZ op 27-04-2012 11:41 ]
Ey!! Macarena \o/
Oh ja?tweaker2010 schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:26:
Ik heb prima een idee hoor.
Blijkbaar toch niet...Als je op een basisschool werkt, loop je om half 4 naar buiten
Als ik net zoveel vakantiedagen zou hebben als in het onderwijs zou mijn werkdruk ook oplopen en die dagen vervolgens nodig hebben om bij te tanken. Zoveel vakantie is simpelweg niet efficiënt.redwing schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:21:
[...]
Jij hebt duidelijk geen flauw idee wat de werkdruk bij leraren/de zorg is, als ze ergens doorgeschoten zijn met bezuinigen is het daar wel.
Dream on.... Als een school moet inkrimpen (bezuinigingen) wordt je gewoon ontslagen hoor, net als er in een bedrijf zou gebeuren. Wat je hier zegt was misschien een aantal jaren geleden zo, maar dat is al lang niet meer. Hetzelfde geldt ook voor die 0-lijn, ook veel ambtenaren zitten daar al weer wat jaartjes op.
Ik durf daarom ook wel te stellen dat als je als leraar gewoon 5 dagen in de week van 8:00 tot 17:00 op school gaat werken en maximaal 5 weken vakantie opneemt (3 in de zomer, 2 met kerst). Dat die werkdruk vervolgens aanzienlijk afneemt.
Dat rennen en stilstaan, daar zou ik gewoon gek van worden.
[ Voor 3% gewijzigd door FicoF op 27-04-2012 11:31 ]
Ik wou het net zelf op schrijven, Wat Timmermans aan het doen was weet ik niet, maar hij zat daar zeker niet uit partijbelang. Hij was flink bezig om de PvdA kiezer richting andere partijen te sturen.Touchdomex schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:14:
[...]
Je had gisteravond Frans Timmermans moeten zien zitten bij P&W. Die verdedigde alles ook al sloeg het nergens op. In een hele kamer vol met PVDA stemmers gingen er al geluiden op om toch op GroenLinks of D66 te gaan stemmen bij de komende verkiezingen.
Omgekeerde wereld dus...
Zo blijkt maar weer dat de PvdA juist in moeilijke omstandigheden totaal geen stabiele partij is, er is geen eenduidig geluid, men spreekt met verschillende monden verschillende kanten op.
Timmermans was gewoon weg beschamend bezig, hij zat als een kleine puber alleen maar te vertellen wat niet goed was zonder zelf met een oplossing te komen. Tja, Hij leek een beetje op een verstokte actievoerder die totaal niet van plan was op compromissen te sluiten...... Euh.... Waar doet me dat toch aan denken, Oja.... een voormalige Greenpeace actievoerder die nu partijleider is geworden.
Kok en Bos waren sterke leiders voor de PvdA, mensen die de neuzen binnen de partij de zelfde richting op kregen. Cohen en Samsom zijn geen natuurlijke (politieke) leiders, Cohen was veel te veel bestuurder, hij had gewoon door moeten gaan als burgemeester, nu is hij voor de rest van z’n carrière beschadigt. Samsom is een activist, een die nu al laat zien maar moeilijk tot een compromis kan komen. Kortom, weer onrust binnen de PvdA…..
Overigens, Kok en Bos doen nu precies het gene waar de achterban van de PvdA zo graag op mag schieten, Bos is z’n zakken aan het vullen in het bedrijfsleven en Kok zorgt er met zijn commissariaat bij Shell voor dat flinke bonussen worden uitgekeerd binnen het bedrijf….
PvdA leiders….. Hoe zo niet hypocriet????
Ps. Begin nu niet over PvdA bashen, ik heb hier meerde trollen tegen de VVD/Rutte voorbij zien komen.
Je haalt alleen het geld weg bij andere mensen. ik vind het huidige akkoord best prima. bv hogere BTW raakt ook veel rijken, die kopen meer luxe goederen dus ook meer belasting. HRA is ook aangepakt. Het plan in de tabel rijkt bepaalde groepen extra hard. Ik vind dat we allemaal wel in moeten leveren. De zwakkere in mindere mate.Speedpete schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 10:47:
[...]
Of het CDA hier nog van bovenop komt weet ik niet... Half mei weten we meer. Als de doorberekening van het CPB negatief uitvalt en Hollande wordt president van Frankrijk dan kan er veel gaan veranderen in Europa en het beleid daaromtrent... Daarnaast moet blijken wat andere landen gaan doen. Nu voldoen er iets van 23 landen niet aan de 3%-norm, als de commissie aan de hand van de begrotingen die ingestuurd worden bepaald dat nog altijd veel landen niet gaan voldoen aan het pact in 2013 en er volgt geen boete, dan verdwijnt dat hele argument uit de discussie en moet de Kunduz-coalitie aan gaan geven waarom die 3% zo belangrijk was, en bij pijn voor de burgers is dat lastig.
Als SP en PvdA het slim doen dan slurpt de SP de PVV leeg en trekt de PvdA de nodige stemmen bij D66 en GL weg. Als ze vervolgens elkaar aanpakken in de verkiezingen kan je de situatie krijgen dat ze beiden groot worden, met een SP - PvdA coalitie als gevolg, eventueel aangevuld met bijvoorbeeld een CU.
[...]
Met het onderwijs in NL gaat het niet goed, dat onderkent elke politicus. Wil je goede mensen dan moet je fatsoenlijk belonen, niet excessief, niet met bonussen, maar gewoon een goed basissalaris waardoor men zich geen zorgen hoeft te maken of het einde van de maand gehaald kan worden. Door leraren continu op de nullijn te houden en vervolgens wel meer inzet te vragen (meer uren bijv.) schaaf je de onderwijs-sector de verdoemenis in.
[...]
omschrijving 2012 c 2013 c 2014 c 2015 c structureel Bezuiniging op defensie 0,3 0,8 1 1 Besparing infrastructuurfonds 0,356 1,444 1,444 1,444 Afschaffen accijnskorting rode diesel en landbouwvrijstelling 0,58 0,58 0,58 0,58 Heffing op lozing restwarmte 0,05 0,15 0,3 0,3 Opheffen vrijstelling kolenbelasting 0,1 0,1 0,1 0,1 Verhogen belastingen financiële sector 0,3 0,7 0,7 0,7 0,7 Accijns op softdrugs 0,26 0,26 0,26 0,26 Pensioenpremies maximaal aftrekbaar tegen 42% 1,7 1,7 1,7 1,4 Afschaffen MRB-vrijstelling oldtimers 0,153 0,15 0,147 x Terugdraaien verlaging BPM en vergroening van de BPM 0,1 0,25 0,5 0,5 Geen hypotheekrenteaftrek in berekening toeslagen 0,457 0,457 Afbouw hypotheekrenteaftrek conform verkiezingsprogramma 2010 (geleidelijke aftopping hypotheekschuld tot gemiddelde waarde koopwoning, geleidelijk beperken maximaal tarief waartegen rente wordt afgetrokken tot 30%, geleidelijk afschaffen vrijstelling kapitaalverzekering, niet indexeren grens hoogste EWF-tarief) 0,304 0,4 0,6 x OV-jaarkaart omzetten in trajectkaart 0,1 0,1 0,1 0,1 Korting op gemeenten en provincies 0,35 0,5 0,5 0,5 Heffing op niet afbreekbare smeermiddelen 0,1 0,1 0,1 0,1 Heffing op bestrijdingsmiddelen/oppervlaktedelfstoffen 0,2 0,2 0,2 0,2 Inkomensafhankelijke Kinderbijslag 0,6 0,9 1,2 1,2 Topinkomens Medisch Specialisten en bestuurders zorg 0,3 0,455 0,61 0,61 Kortere en hogere WW (totaal duur 12 mndn, 90% eerste 6, 80% tweede 6) 0,076 0,419 1,074 Geen AOW koopkrachttegemoetkoming bij aanvullend pensioen boven 10.000 euro 0,597 0,588 0,632 0,632 Terugdraaien prestatiebeloning 0,01 0,03 0,07 0,25 Verhogen boetes NMA 0,05 0,05 0,05 0,05 Aftoppen AOW-partnertoeslag hogere inkomens 0,1 0,1 0,1 0,1 Eenmalig verkopen grond Domeinen 0,2 Vijfde schijf IB 60% vanaf 150.000 euro 0,19 0,202 0,211 0,211 Niet afschaffen verpakkingenbelasting maar optrekken naar Deens niveau 0,9 1,35 1,8 1,8 Bankbelasting 0,3 0,6 0,6 0,6 0,6 Hogere accijnzen alcohol en tabak 0,65 0,65 0,75 0,75
Even geshopt in de plannen van PvdA, GL, D66 en CU. Hiermee haal je 9,6 miljard in 2013 en 15 miljard structureel, zonder aan de BTW, uitkeringen of ambtenaren te komen...
Om nou alles op huiseignaren, tweeverdieners en bedrijven te gooien is ook niet goed.
Hulde!!!FicoF schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:30:
[...]
Als ik net zoveel vakantiedagen zou hebben als in het onderwijs zou mijn werkdruk ook oplopen en die dagen vervolgens nodig hebben om bij te tanken. Zoveel vakantie is simpelweg niet efficiënt.
Ik durf daarom ook wel te stellen dat als je als leraar gewoon 5 dagen in de week van 8:00 tot 17:00 op school gaat werken en maximaal 5 weken vakantie opneemt (3 in de zomer, 2 met kerst). Dat die werkdruk vervolgens aanzienlijk afneemt.
Dat rennen en stilstaan, daar zou ik gewoon gek van worden.
Maar dat willen ze niet, kom niet aan hun vrije vakantie uren... Natuurlijk dan wordt er wel eens een overleg gevoerd op school, maar dit staat in geen enkel verhouding tot de vrije tijd.
Ik zie het van heel dicht bij, mijn schoonvader is leeraar op een basisschool, wanneer ik z'n ouwe lullen uren er af haal is hij nogsteeds verschikkelijk veel vrij voor iemand die fulltime werkt.
Andre familie leden staan voor de klas in het voortgezet onderwijs, ook daar hoef je geen medelijden om te hebben qua uren die ze over het hele jaar gezien maken.
Natuurlijk, onderwijs = geen topsalairs, maar je bent wel lekker veel vrij.
Dit topic is gesloten.