http://www.destaatsschuldmeter.nl/kenneth schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:35:
Is er überhaupt ooit een jaar geweest dat de staatsschuld kleiner werd? Dus geen noemereffect maar een nominale krimp.
In de tabel links staat het verloop van de staatsschuld sinds 1900.
Welgeteld 5 keer is er een daling van de staatsschuld geweest, waarvan 3 keer in de periode 1994 - 2002.
Inderdaad...tijdens de Paarse kabinetten.
Te laat.. staat hierboven al met grafiek en al
Ik vraag me toch altijd af waar het idee vandaan komt dat de PvdA er zo ongeveer in hun eentje verantwoordelijk voor zijn dat we met zijn allen die staatssschuld hebben.
Je hebt gelijk dat Paars in een betere economische tijd zat.Benjamin- schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:43:
[...]
Nu vind ik dat wel een heel slecht grafiek, ze laten het in miljarden zien en niet in procenten. Een miljard 50 jaar geleden was veel meer dan nu.
Verder zat paars in een economisch gezonde tijd terwijl de laatste kabinetten (waarbij zeker de huidige) het veel zwaarder hadden. Daarbij heeft Paars ook veel marktwerking ingevoerd, leuk op korte termijn, negatief op lange termijn.
Dat doet echter niets af aan het feit dat de schuld daalde. Heel simpel gezegd: Er werd minder uitgegeven dan er binnenkwam.
Daar veranderen percentages ook niets aan. Natuurlijk zou je voor de werkelijke waarde moeten kijken naar de inflatie. Het enige wat echter telt: Er moet minder uitgegeven worden dan er binnenkomt.
In meer dan 100 jaar is dat slechts in 5 jaar gebeurd..waarvan dus 3 keer onder paars.
[ Voor 58% gewijzigd door sanderb op 26-04-2012 12:59 ]
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams