P.E.T.E.R. schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:39:
[...]
Zou ik niet via een SPDT (of DPDT?) relais, met de spoel aan de 1A voeding, kunnen schakelen? Dus zo:
Voeding aangesloten:
- Voeding naar versterker
- Lader aan accu
- Accu *niet* aan versterker
- Muziek aan zolang de stekker erin zit
Voeding niet aangesloten:
- Lader niet aangesloten
- Accu aan versterker
- Muziek te schakelen via schakelaar op accu
En dan van de lader en de voeding de behuizing erafslopen, tegenover elkaar tegen de zijkant van het kistje. Beiden netjes via een
C7/C8 connector naar buiten en via een relais aan de accu en versterker.
In essentie dus bijna de accusafe, maar dan zonder de beveiliging (ik vertrouw erop dat de accu zichzelf tegen diepontlading beschermt, en de lader door heeft wanneer ie aan het overladen is.
Edit: ik heb alvast de 350mA lader (links) en de 1A voeding (rechts) opengemaakt en naast elkaar gelegd:
http://i.imgur.com/tmC3r.jpg
Sorry voor het onscherpe plaatje, maar een webcam vasthouden met een hand,en handmatig scherpstellen met de andere hand gaat niet. En de camera waarmee ik de andere foto's heb gemaakt is verdwenen.
Wanneer je een DPDT relais hiervoor gebruikt heb je eigenlijk de deluxe versie van een DPDT schakelaar. Dan zit je kwa gemak tussen een DPDT schakelaar en een AccuSafe in

. Prima toch

?
alfaleader schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:56:
Nu ik een usb lader heb ingebouwd in mijn ammoboxradio krijg ik veel ruis als ik oplaad en afspeel tegelijkertijd.
Valt dit op de een of andere manier op te lossen? Zo een filtertje die op veel kabels van voedingen zit? Of een condensator?
Deze goedkope DC/DC converters werken met een hoge frequentie wat zomaar eens een hoop ruis op je circuit kunnen gooien. Je zou eens een aantal condensators kunnen toevoegen, bijvoorbeeld een 100nF en een 1uF parallel aan je voeding dichtbij je versterker.
hollan43 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 21:29:
Hee hallo,
Na al heel veel leeswerk en wilde ideeën heb ik toch nog een punt van twijfel.
Ik heb al de beschikking over:
- 4 x 4ohms boxen van Pioneer (wil deze waarschijnlijk in serie hangen)
- een MCA-200 (die had ik nog liggen)
- een autoaccu
- een accusafe V3.0 ( assembleren was trouwens een makkie, top gemaakt
)
Nou wil ik nog een voeding, acculader en MP3 decoder kopen. Ik zat voor de mp3 decoder te denken aan de MPL-1 van JB systems, voor de voeding aan een min 2A versie.
Maar het gene waar ik nog het meeste over twijfel is de acculader. Ik zie de goedkope allemaal rond de 600ma hangen, wat ik nou graag wil weten is of er meerdere mensen zijn die deze op een auto accu hebben gehangen en wat de ervaringen zijn? is het te doen (laadtijd is natuurlijk erg lang).
De kistradio gaat dan op een steekwagen mee naar de festivals en met kampen! Ons is een beetje Zunig dus ik probeer het budget een beetje in de perken te houden. (Nou weet ik dat de MPL nou niet erg goedkoop is maar ik geil er stiekem gewoon een beetje op! )

Geen problemen gehad met het solderen van de 2 transistor behuizingen

? Ach, zonder die 2 componenten was het solderen weer zo simpel geweest, zo blijft het een beetje een uitdaging

.
Voor een MCA200 zou ik richting een 3A voeding kijken, een MCA200 wilt af en toe over de 2A heen schieten met hoog volume.
De meeste goedkope acculaders zijn inderdaad allemaal 600mA. Ik weet niet hoe groot je autoaccu is, maar met de meest gebruikte 7Ah accu ben je al ruim 10+ uur aan het laden, dus zeker met een auto accu duurt dit een eeuwigheid. Werken zal het zeker, hoelang het duurt kan je simpelweg uitrekenen door de capaciteit door de laadstroom te delen. Bv 7Ah/0.6= 11.67 uur. Nu is niet niet helemaal waar, want de lader zal niet over het hele laadproces met de maximale stroom laden, het zal eerder richting de 15 uur gaan in de praktijk.
Je zult dus even moeten overwegen of je met deze lang laadtijd kunt leven, een lader met hogere capaciteit is namelijk snel een stuk duurder.
[
Voor 34% gewijzigd door
wesleytjuh op 07-05-2012 22:40
]