Ik ben ook weer begonnen aan een kistradio, eerder heb ik er al twee gemaakt.
De eerste, 3-weg systeem met ingebouwde subwoofer/accu/lader. 25KG en dus veel te zwaar om mee te nemen op de fiets. De tweede was een kleinere doos die goed te tillen was en met een uitgerekende baspoort erin. Heb de tekening nog wel ergens liggen. Ding klonk super alleen is hij gejat.
Nu dit jaar ben ik weer begonnen aan een nieuwe. Ik had nog een Logitech X-530 liggen van vroeger dus mijn idee was om deze dan om te bouwen in een portable systeem met dezelfde kast dimensies.
Na het uit elkaar schroeven van de woofer/versterker ben ik eerst gaan zoeken naar hoe het ding van sap wordt voorzien. Er zit een trafo in die van de 230V een 17 volts wisselspanning maakt. Beetje balen want ik heb ooit begrepen dat de meeste meerkanaals versterkers op wisselstroom blijven werken intern.
Gelukkig kwam ik onderweg een viertal diodes tegen op de printplaat waarna het 17 volt gelijkspanning werd.
De bedoeling is dat hij onderweg op allerlei accu's aangesloten kan worden (brommer, auto, boot) alsmede het lichtnet, daarom ga ik er geen accu in bouwen maar een plug zodat ik er van alles aan kan hangen. Vervolgens heb ik nog gekeken of de versterker ook werkte op 12 volt en dat was gelukkig het geval.

Dit gaat de centrale kast worden, een tienhoek met hetzelfde volume als de originele wooferkast. Ik heb eerst de latjes gezaagd en vervolgens met het steuntje er rechts naast aan beide kant een 18 graden (18*20=360) hoek eraf geschuurd op een 90graden schuurschijf.

De voorkant heeft een diameter van 22cm, de tweeters die ervoor liggen heb ik er vier van (twee per kanaal). Ze hebben al een filtertje erop zitten dus dat kan mooi overgezet worden later. De woofer zit vast met schroeven en een laag vilt ertussen. De originele grill die ervoor zit past er ook weer voor straks.

Baspoort aan de achterkant, past ook weer mooi in de nieuwe kast. Zoals je ziet zitten er wel een paar naadjes in de zijkant. Ik ga die opvullen met houtvulmiddel en aan de binnenkant met lijm om alles mooi luchtdicht te maken.

Hier ben ik afgelopen woensdag mee bezig geweest. In één van de front speakers zit een kleine print met daarop de volume regeling, stroomknop, koptelefoon etc. Ik moest uitzoeken welke aders ik nodig had om het geheel te laten werken. Eerst wilde ik alles direct op de versterker solderen maar het blijkt dat er op die print al een paar weerstanden zitten in het signaalpad en ik dus beter het geheel op vol volume in de kast kan vastmaken. De versterker uit de wooferkast past straks netjes in één van de plankjes aan de zijkant zodat ik ook gelijk al een mooie plaat heb om aansluitingen op te maken. Wellicht dat ik dan wel een nieuwe plaat maak omdat er straks een hoop
loze aansluitingen op zullen zitten.
De bevestiging van de tweeters ben ik nog niet helemaal uit dus als je een idee hebt wil ik dat graag horen! Het idee nu is om ze zo te bevestigen:

Ik weet alleen nog niet hoe ik ze dan ga doen rondom de speaker, aangezien ik vier heb. Ik wil niet dat het geluid ook naar achteren gaat vanwege overlast bij andere mensen.
Mocht iemand het interessant vinden om updates te volgen, laat het even weten. Ik werk hier elke woensdagochtend een paar uurtjes aan. Als jullie het leuk vinden kan ik dan ook wat meer foto's maken.