Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik zou er ook graag aan gaan, maar ik kan de verticale buis alleen kwijt onder een hoek van 20 graden (vrijwel horizontaal). Ik heb geen idee wat er dan met het rendement gebeurt en ook of dat niet gaat verstoppen etc.Yariva schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:01:
[...]
Duidelijk dan gaat dat hem worden. Is nog eens flink goedkoper ook, dat scheelt
Als iemand daar een idee over heeft dan hoor ik het graag. Overigens kan ik er daar wel goed bij, maar ik ben geen fan van afvoer reparaties...
Het halve topic in een duidelijk filmpje.
YouTube: Wat bespaar je met een douche-wtw? Praktijkmetingen
YouTube: Hoe werkt een douche wtw - Besparen op warm tapwater
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
In het filmpje wordt gesproken over 50 tot 60m3 besparing per jaar. Dat komt neer op €82 per jaar. Dat ding kost ongeveer €500 als je het zelf plaatst, dan kom je uit op 6 jaar dat het rendabel wordt.Seafarer schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:38:
Het halve topic in een duidelijk filmpje.
Er zitten wel wat mitsen en maren aan vast:
-Hoe lang douche je
-Wat is je warmtebron
-Hoeveel water komt er uit de kop
Al met al niet slecht, met een WP en zonnepanelen word het plaatje wel wat minder vanwege de efficiëntie.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ik kwam hier even kijken omdat mijn verticale douche WTW van Itho Daalderop na 12 jaar intern is gaan lekken aan het waterleiding gedeelte en dus vervangen moet worden. Toch ben ik er wel enthousiast over en zal weer een nieuwe plaatsen.
Gekeken naar de tijd dat wij per dag douchen (15-20 minuten in totaal), wat efficientiemetingen die ik enkele keren heb gedaan en het basisgasgebruik buiten het stookseizoen, verwacht ik dat we er tussen de 150m3-200m3 gas er per jaar mee hebben bespaard.
Voor €750 inclusief installatie tijdens de bouw van ons huis, betekent dit dat we hem binnen 3 a 4 jaar hadden terug verdiend.
We hebben hem nog nooit onderhouden, want als je weet hoe snel er een basislaag aanslag aan de binnenkant van een afvoerbuis zit die toch niet dikker wordt, dan lijkt schrobben me weinig zin te hebben. Maar hij zit wel op een aparte afvoer van alleen de douche, en we zorgen wel dat we niet onze tanden poetsen onder de douche, want dat schijnt wel echt slecht te zijn.
Ik kan iedereen dus wel aanraden de verticale douche wtw bereikbaar te houden. Ik kwam er pas achter dat ie lekte nadat mijn watermeter al wekenlang regelmatig een klein boinkje gaf, terwijl alle kranen dicht stonden - wat op lekkage kan duiden.
Gekeken naar de tijd dat wij per dag douchen (15-20 minuten in totaal), wat efficientiemetingen die ik enkele keren heb gedaan en het basisgasgebruik buiten het stookseizoen, verwacht ik dat we er tussen de 150m3-200m3 gas er per jaar mee hebben bespaard.
Voor €750 inclusief installatie tijdens de bouw van ons huis, betekent dit dat we hem binnen 3 a 4 jaar hadden terug verdiend.
We hebben hem nog nooit onderhouden, want als je weet hoe snel er een basislaag aanslag aan de binnenkant van een afvoerbuis zit die toch niet dikker wordt, dan lijkt schrobben me weinig zin te hebben. Maar hij zit wel op een aparte afvoer van alleen de douche, en we zorgen wel dat we niet onze tanden poetsen onder de douche, want dat schijnt wel echt slecht te zijn.
Ik kan iedereen dus wel aanraden de verticale douche wtw bereikbaar te houden. Ik kwam er pas achter dat ie lekte nadat mijn watermeter al wekenlang regelmatig een klein boinkje gaf, terwijl alle kranen dicht stonden - wat op lekkage kan duiden.
Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe/waar hij kapot is gegaan. Op de naden (fabricagefout), putcorrosie, of door verkeerd gebruik (elke week chemische onstopper)? Of bij de aansluitingen?hemmer02 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:00:
Ik kwam hier even kijken omdat mijn verticale douche WTW van Itho Daalderop na 12 jaar intern is gaan lekken aan het waterleiding gedeelte en dus vervangen moet worden. Toch ben ik er wel enthousiast over en zal weer een nieuwe plaatsen.
Denk dat het makkelijk te achterhalen is: bovenkant afdoppen, even tuinslang erop, en in de buis kijken waar het drupt.
Is die kleine hoeveelheid tandpasta zo'n groot probleem? Onze douche heeft geen aparte afvoer, dus we zouden hem enkel kunnen aansluiten op de volledige afvoer van de eerste en tweede verdiepingen, dus inclusief wasbakkenhemmer02 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:00:
Hier is het geen probleem, ik heb ook nog nooit gehoord dat de leidingen van de wasbak naar de ´hoofdleiding´ (vaak 40-50mm) verstopt zijn van tandpasta.Danferno schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:52:
[...]
Is die kleine hoeveelheid tandpasta zo'n groot probleem? Onze douche heeft geen aparte afvoer, dus we zouden hem enkel kunnen aansluiten op de volledige afvoer van de eerste en tweede verdiepingen, dus inclusief wasbakken
Het gaat niet om verstoppen het gaat om dat kleine gemene laagje (heel dun) dat de warmte tegen houd.Wolly schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:55:
[...]
Hier is het geen probleem, ik heb ook nog nooit gehoord dat de leidingen van de wasbak naar de ´hoofdleiding´ (vaak 40-50mm) verstopt zijn van tandpasta.
Er was hier een tweaker die douche, bad, wastafel en wasmachine erdoor liet lopen. En een keer per jaar haalde hij een nylon pijprager borstel erdoor.
Maar dan moet je wel eraan denken, bij de installatie, dat je er makkelijk bij kunt komen aan de boven kant.
Tandpasta als isolatiemateriaal, effect zal wel heel klein zijn? Of plakt het zoveel beter aan koper dan aan pvc?Seafarer schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:50:
[...]
Het gaat niet om verstoppen het gaat om dat kleine gemene laagje (heel dun) dat de warmte tegen houd.
Er was hier een tweaker die douche, bad, wastafel en wasmachine erdoor liet lopen. En een keer per jaar haalde hij een nylon pijprager borstel erdoor.
Maar dan moet je wel eraan denken, bij de installatie, dat je er makkelijk bij kunt komen aan de boven kant.
Meestal gaat er nog veel meer door dat putje, scheerzeep is er ook eentje. enz.enz.Wolly schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:57:
[...]
Tandpasta als isolatiemateriaal, effect zal wel heel klein zijn? Of plakt het zoveel beter aan koper dan aan pvc?
Hij is ergens intern lek gegaan, op het gedeelte waar de waterleiding druk op zit. De aansluitingen zijn nog goed, maar aan de onderkant drupt het continue uit de buis, zelfs nadat we terugkwamen na een lang weekend waarin de douche niet gebruikt is.Zwartoog schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:31:
[...]
Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe/waar hij kapot is gegaan. Op de naden (fabricagefout), putcorrosie, of door verkeerd gebruik (elke week chemische onstopper)? Of bij de aansluitingen?
Denk dat het makkelijk te achterhalen is: bovenkant afdoppen, even tuinslang erop, en in de buis kijken waar het drupt.
Ik weet niet of dit putcorrosie is of de naden die na 12 jaar zijn gaan lekken, daarvoor zal ik hem open moeten slijpen na vervanging. Maar ik heb hem nooit onderhouden en er is nog nooit een reinigingsmiddel of ontstopper gebruikt.
Na 12 jaar is toch nog wel snel voor iets waar niks mechanisch aan zit, hoewel ik zelf in 9 jaar 2x een lekkage heb gehad: Goof2000 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"hemmer02 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Hij is ergens intern lek gegaan, op het gedeelte waar de waterleiding druk op zit. De aansluitingen zijn nog goed, maar aan de onderkant drupt het continue uit de buis, zelfs nadat we terugkwamen na een lang weekend waarin de douche niet gebruikt is.
Ik weet niet of dit putcorrosie is of de naden die na 12 jaar zijn gaan lekken, daarvoor zal ik hem open moeten slijpen na vervanging. Maar ik heb hem nooit onderhouden en er is nog nooit een reinigingsmiddel of ontstopper gebruikt.
Eerst een Hei-tech (inmiddels failliet) en daarna een Q-blue en nu een Technea.
(die Q-blue ligt inmiddels een jaar voor expertise bij de leverancier, bij Q-blue zelf was er geen enkele mogelijkheid voor garantie. Het was een bekend probleem, ze hebben een upgrade gedaan op de nieuwe versie. Koop maar een nieuwe.

Ik zou persoonlijk niet snel installatie materieel kopen van een partij die redelijk nieuw is, of als het het eerste model is van een nieuw soort toestel van een gerenommeerde speler.Goof2000 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:51:
[...]
Na 12 jaar is toch nog wel snel voor iets waar niks mechanisch aan zit, hoewel ik zelf in 9 jaar 2x een lekkage heb gehad: Goof2000 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"
Eerst een Hei-tech (inmiddels failliet) en daarna een Q-blue en nu een Technea.
(die Q-blue ligt inmiddels een jaar voor expertise bij de leverancier, bij Q-blue zelf was er geen enkele mogelijkheid voor garantie. Het was een bekend probleem, ze hebben een upgrade gedaan op de nieuwe versie. Koop maar een nieuwe.)
Wel een keer geprobeerd met het eerste model van de Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp. Meerdere keren software en moederbord problemen mee gehad in het begin. Uiteindelijk begaf de compressor het een paar maanden na het aflopen van de garantie...
De eerste keer had ik geen keuze, ivm nieuwbouw woning. De tweede kreeg ik als garantie omdat die zo snel lekte. Ik kijk meestal ook wel naar reputatie van een merk, maar zo ingewikkeld is dit product nou ook weet niet.hemmer02 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
Ik zou persoonlijk niet snel installatie materieel kopen van een partij die redelijk nieuw is, of als het het eerste model is van een nieuw soort toestel van een gerenommeerde speler.
Wel een keer geprobeerd met het eerste model van de Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp. Meerdere keren software en moederbord problemen mee gehad in het begin. Uiteindelijk begaf de compressor het een paar maanden na het aflopen van de garantie...
Iemand die zelf de Technea douche WTW heeft geinstalleerd? Zojuist opgehangen. Als je de Turbo Rotator of het verloop stukje aan de andere kant in de buis duwt, dan valt het rubberen ringetje in een kleine sponning tussen het plastic en het koper lijkt het. Maar dan zit de verbinding nog erg wiebelig / los. Je kunt hem ook nog verder doorduwen tot het einde, dan zit het plastic ringetje in de koperen buis denk ik. Weet iemand precies wat de bedoeling is?
Ik moet zeggen dat ik sowieso die aansluiting niet erg lekker vindt. Als het rubbertje slecht wordt, dan gaat het toch sowieso lekken aan de onderkant? Normaal schuif je met riolering pijpen op zo'n manier in elkaar dat water zeg maar altijd in de volgende pijp loopt, maar hier is dat niet het geval.
Beetje bang voor lekkages daar op termijn achter m'n muur.
Ik moet zeggen dat ik sowieso die aansluiting niet erg lekker vindt. Als het rubbertje slecht wordt, dan gaat het toch sowieso lekken aan de onderkant? Normaal schuif je met riolering pijpen op zo'n manier in elkaar dat water zeg maar altijd in de volgende pijp loopt, maar hier is dat niet het geval.
Ik ben het met je eens dat de O-ring wel dun is, maar als hij eenmaal zit heeft het niet echt te lijden.H.A.B. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:20:
Iemand die zelf de Technea douche WTW heeft geinstalleerd? Zojuist opgehangen. Als je de Turbo Rotator of het verloop stukje aan de andere kant in de buis duwt, dan valt het rubberen ringetje in een kleine sponning tussen het plastic en het koper lijkt het. Maar dan zit de verbinding nog erg wiebelig / los. Je kunt hem ook nog verder doorduwen tot het einde, dan zit het plastic ringetje in de koperen buis denk ik. Weet iemand precies wat de bedoeling is?
Wel de O-ring invetten met monteren, maar dan fietst ie er zo in.
De turbo valt toch in de pijp? Het kunststof (blauw) zit helemaal verlijmd met de koperen buis dus dat zal wel loslopen, gewoon de turbo erin schuiven totdat hij lekker zit, doorduwen om door een vernauwing heen te drukken zal niet nodig zijn.
Het is alweer ff geleden dat ik hem heb geplaatst.
Ah dank, hier zie je dat ze de ring tot in het koper hebben gedrukt zo te zien, dus toch niet alleen tot in de 'sponning'.bensss schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:28:
Zelf geen problemen ervaren. Op de site van Technea staan best wel duidelijke foto’s. En die rubberen ringen zijn wel gemaakt om lang mee te gaan.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die turbo kan uiteindelijk niet zoveel mis mee gaan, want dat water valt in de pijp. De onderkant ben ik iets minder enthousiast over het ontwerp. Maar ik moet hem dan toch verdere doorduwen dan ik in eerste instantie had gedaan, dus dat ga ik dan maar doen.elektriekert schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:32:
[...]
Ik ben het met je eens dat de O-ring wel dun is, maar als hij eenmaal zit heeft het niet echt te lijden.
Wel de O-ring invetten met monteren, maar dan fietst ie er zo in.
De turbo valt toch in de pijp? Het kunststof (blauw) zit helemaal verlijmd met de koperen buis dus dat zal wel loslopen, gewoon de turbo erin schuiven totdat hij lekker zit, doorduwen om door een vernauwing heen te drukken zal niet nodig zijn.
Het is alweer ff geleden dat ik hem heb geplaatst.