xtaix schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:41:
Hallo ik heb een vraag over de GTX serie.
MSI GTX 650 OC V1,1GB,
Asus GTX 650 DC OC,1GB,
Asus GTX 650 TOP,1GB
Asus GTX 650 Ti DCII OC,1GB
wat betekend OC, TOP en DC OC, TI DCII OC? waar staat dit voor?
Ik wil de GTX 650 aanschaffen, mijn voeding is 450Watt.
Welke merk - type (van de GTX 650) raden jullie hierbij aan?
Om nog even verder te gaan op de uitleg van Skynick en Cencord:
Allereerst nog je hier 2 type kaarten, de GTX650 en de GTX650ti. De 650ti variant is gehele andere serie dan de 650 en deze 2 moet je eigenlijk los zien van elkaar. De 650ti is door Nvidia gepositioneerd tussen de 650 en de 660. Zowel MSI als ASUS hebben van beide series een aantal kaarten uitgebracht gok ik.
Dan gebruikt MSI termen als OC (OverClocked) en PE (PowerEdition) om aan te geven dat de kaart vanuit de fabriek al hoger geklokt is dan het referentiemodel van Nvidia.
ASUS heeft hiervoor de termen OC (OverClocked) en Top. Hierbij is Top de (de naam verraad t al) top versie binnen de serie. Beide zijn sneller geklokt dan normaal, waarbij de Top nog weer iets sneller is geklokt dan de OC versie. Volgens mij houdt de term Top ook in dat ASUS deze heeft specifiek heeft gekozen uit een productieserie chips omdat deze beter dan gemiddeld presteren, maar hang me hier niet aan op. De tem DC2 of DCII is ook van ASUS en heeft betrekking op de koeler die op de kaart zit, deze heet voluit de DirectCU 2 koeler en wordt over het algemeen als erg stil beoordeeld. In het typenummer komt dit naar voren als bv. 650ti DC2O (DirectCU Overclocked) of 650ti DC2T (Direct CU Top).
Alles samenvattend tot een aankoopadvies:
Als het budget het toe laat, zou ik persoonlijk gaan voor de ASUS 650ti DC2T. Deze presteert als een van de beste binnen deze categorie (de door tweakers is de standaard versie, niet de Top versie)en ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van de koeler die ASUS erop heeft zitten aangezien deze erg stil is.
Vind je €150,- teveel, dan heeft MSI voor €135,- ook een zeer knappe kaart die zeer goed presteert binnen het segment en een stille koeler heeft.
De 650 serie zou ik persoonlijk toch links laten liggen, aangezien je er misschien een paar euro mee bespaard vergeleken met de instap 650ti modellen en de presaties toch wel aanzienelijk minder zijn.
Wat betreft de voeding denk ik wel dat je voldoende moet hebben aan 450W. En aangezien deze kaarten maar 1 powerconnector nodig hebben, zal dat allemaal wel los lopen.
Misschien zijn er mensen die er anders over denken, maar dit is mijn input iig. Hopelijk kan je er wat mee. Volgens mij kan je trouwens dergelijke vragen beter stellen op de bijbehorende Aankoopadvies-fora.
[
Voor 3% gewijzigd door
CrackSlet op 12-02-2013 11:35
]