Gomez12 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:22:
Het probleem is dat de mensen die daadwerkelijk
moeten werken om te studeren vrij gering is.
Werken voor uitgaan/plezier is namelijk iets totaal anders.
En als je gaat zeggen dat mensen moeten kunnen werken naast studeren krijg je ook weer een heleboel mensen die het opvatten als : oh, dan hoef ik niets te doen en ga ik vanavond en morgenavond en de dag daarna maar weer naar de studentenkroeg.
Mooi makkelijk, dat geld ook slechts met de ideale situatie. Thuiswonend in de stad (alles met ov te doen), ouders dragen bij + aanvullende beurs. En die persoon heeft geen sociaal leven en gaat dus nooit uit.
En ondertussen doe je het zelf wel rustig de andere kant op...
Ik zeg nergens dat iedereen er zo over denkt, ik zei: "er zijn veel mensen die". En dat is gewoon een feit.
Ach, hier is het ook niet bar en boos als voorgesteld hoor. Enkel maken veel studenten de studententijd duur door vanuit natuur alles tegelijk te gaan doen (autootje moet aangeschaft worden, rijbewijs moet gehaald worden, opeens voor de eerste keer op kamers etc. etc.)
Op het moment dat je puur naar studiekosten gaat kijken dan hebben al heel wat minder mensen een bijbaan nodig. Ik bedoel, je krijgt een "gratis" OV-kaart om gratis te reizen, dus je kan gewoon bij je ouders blijven wonen, je hebt geen auto nodig, je hoeft niet te gaan stappen etc. etc.
Het is hier inderdaad niet bar en boos. We kunnen studeren en daar mag je dankbaar voor zijn.
Zeggen dat elke student het zou moeten kunnen redden met een basisbeurs is vreemd. Waarom?
Je hebt gewoon kosten naast je studie, dat is niet anders. Ook al woon je thuis.
Op kamers gaan is vaak gewoon een vereiste ook. Je wil wat bereiken in je leven, de bijpassende opleiding is 150km weg met een slechte OV verbinding. Dat ga je op gegeven moment echt niet trekken als je niet op een pretopleiding zit. Wie weet heeft iemand op gegeven moment geen ouders meer, of je kan er niet mee omgaan en je hebt er geen contact meer mee. Daar al aan gedacht?
Die auto heb ik trouwens gewoon nodig, zoals zo veel mensen. Mooi makkelijk zeggen als je thuiswonend bent in de stad. OV is voor mij amper een mogelijkheid. Als ik naar een bijbaan wil, of nog vrienden wil zien, dan heb ik gewoon een auto nodig. Ja het kost allemaal wat. Maar daar werk ik voor.