Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik ben benieuwd hoe het met het sociaal leenstelsel zit. ik heb toch al lang geen recht meer op studiefinanciering. Of maakt dat geen verschil?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
Sociaal leenstelsel gaat erom wat je allemaal gekregen hebt van de overheid. Dus studiefinanciering, leningen en OV kaart kunnen er allemaal onder vallen. Vooral de OV kaart is een dure. Ze lijken de begroting rond te hebben als ik het zo hoor, en dat zou betekenen dat er niets veranderd voor studenten. Iets waar ik heel goed mee kan leven omdat kennis goud waard is. Met de langstudeerboete kan ik ook nog wel leven (heb hem zelf ook) behalve de manier waarop dat heeft plaatsgevonden. Sociaal leenstelsel is een grote val. Ik zou dan zorgen dat ik zelf alles kon betalen. Liever dat dan een lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Robkazoe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:43:
[...]

Wat kortzichtig allemaal. Die lui die bij de studentenbonden werken, dat zijn natuurlijk allemaal langstudeerders die allemaal de dikke 3000 euro per jaar moesten betalen. Maar ze vergeten even dat het sociale leenstelsel er gewoon aan zit te komen voor alle studenten. :F Wanneer zal de vreugde omslaan?
Precies ja. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Of dat ze de OV kaart een trajectkaart willen maken.

Hoe die langstudeerdersboete is ingevoerd (onduidelijkheid - terugwerkende kracht etc) is natuurlijk niet top, maar ik vond het nog best schappelijk. Je had bij zowel je bachelor als master één jaar uitloop. Hij mocht alleen beter ontwikkeld moet worden. Nu leek het inderdaad op iets wat op een regenachtige namiddag is bedacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 01-10-2012 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
LuPo schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:59:
De studenten die 40 euro hebben gedokt zullen balen. Het advocatenkantoor lacht in z'n vuistje!
Het was alleen €40 als je de boete niet terug kreeg. €200 als je dat wel kreeg.
Dus gratis €200
furby-killer schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:21:
[...]

Is dat zeker? Gezien ik ondertussen genoeg ideeën voor sociale leenstelsels voorbij heb zien komen waarbij je verplicht was te lenen.
Hoe wou je iemand verplichten geld te lenen?
Iemand die geen geld heeft, zal geen andere keuze hebben. Maar iemand die rijk is (lees: rijke ouders heeft) zal niks hoeven lenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan iemand best verplicht laten lenen, het is een stuk lastiger de terugbetaling van iedereen 'gelijk te trekken', maar ook dat zou kunnen. Welke consequenties die terugbetaling heeft is dan nog weer een stapje lastiger gelijk te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 01-10-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

Snippertje

Light up your life

Dat sociale leenstelsel geldt dat dan ook voor de huidige studenten die al een lening hebben? Ze kunnen toch niet zomaar alles omzetten in een lening waar dat eerst nog een gift was?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou denken dat het erg lastig zou zijn die overeenkomst te veranderen nadat hij is gesloten (lastiger dan bij de langstudeerboete, omdat het veel explicieter zal moeten).

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 01-10-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:57
Langstudeerboete is in principe een prima initiatief, maar niet voor de bestaande gevallen. Rechtszekerheid heb ik hoog in het vaandel staan, en als iemand dus begonnen is aan een studie en hiermee al een prestatie-lening heeft afgesloten, is het niet eerlijk om deze 'verplicht' die 3000 euro tijdens de studie op te leggen. Vanwege de hoogte van de prestatie-lening, die na 4 jaar een stuk hoger is dan 3000 euro, heb je als student geen keuze; na 4 jaar stoppen, geen diploma hebben en een lening van €10.000+ terug betalen of €3000 erbovenop betalen.

Als je aan het begin van je studie met deze kennis begint kan je er op anticiperen. Nu had je gewoonweg geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:13:
[...]

Het was alleen €40 als je de boete niet terug kreeg. €200 als je dat wel kreeg.
Dus gratis €200
Niet dus :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3j4kx8q4xFDxBdUzaNE0g5tB/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:13:

[...]

Hoe wou je iemand verplichten geld te lenen?
Iemand die geen geld heeft, zal geen andere keuze hebben. Maar iemand die rijk is (lees: rijke ouders heeft) zal niks hoeven lenen.
Simpel, twee mogelijkheden:
Je maakt alle studenten x Euro per maand over, dat 'lenen' ze, en alle studenten moeten extra belasting betalen na afloop, de rest van hun leven, wat veel meer zal zijn dan wat je geleend hebt als je beetje nuttige studie hebt gedaan.

Of optie B, zelfde als optie A maar je maakt niet automatisch het geld over. En nog steeds laat je ze extra belasting betalen.

[ Voor 39% gewijzigd door Sissors op 01-10-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vraag me af of het deel van de kosten die ze hebben gemaakt niet al de 100% overstijgt als iedereen 40 euro betaalt (maar goed ik heb geen idee in wat de kosten zijn&hoeveel mensen zich hadden gemeld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Metro berichtte op 24 september hierover en had het over 600 studenten die in bezwaar gingen. Of dit natuurlijk allemaal via BoutOveres gegaan is, is maar de vraag. Maar het geeft wel een idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
furby-killer schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:50:
[...]

Simpel, twee mogelijkheden:
Je maakt alle studenten x Euro per maand over, dat 'lenen' ze, en alle studenten moeten extra belasting betalen na afloop, de rest van hun leven, wat veel meer zal zijn dan wat je geleend hebt als je beetje nuttige studie hebt gedaan.
Dat is toch nu al zo? Met een studie krijg je over het algemeen een beter betaalde baan en dus betaal je meer belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
Lol, ze willen de kosten verhalen op de staat. Beetje omgekeerde wereld lijkt me, aangezien zij 'de aanval kiezen' (lees: een procedure starten). Het lijkt me leuker als de Staat het advocatenkantoor aan gaat spreken op de gemaakte kosten van het beantwoorden van alle onnodige bezwaarschriften die door dit advocatenkantoor zijn binnengekomen. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Ik vind de kosten willen verhalen op universiteiten of hogescholen nog een stuk triester, die hebben er niet voor gekozen...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tk55 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:59:
[...]

Dat is toch nu al zo? Met een studie krijg je over het algemeen een beter betaalde baan en dus betaal je meer belasting.
Waar je zelf natuurlijk ook de vruchten van plukt he. En dat wordt dan wel even vergeten.

Doe je een studie, en haal je hem niet, zit je studie op een te hoog niveau, en haal je het bijbehorende salaris waarschijnlijk niet. Terwijl als je de studie wel haalt, het een gift wordt, en 3x voordeel hebt. Je hoeft niets terug te betalen, en je verdient meer, en heb je het financieel beter.

Eigenlijk best een krom systeem die omzetting naar een gift.

De mensen die dan zeggen dat ze meer belsating betalen als je meer gaan verdienen, dat klopt, maar dat is ook niet van gisteren. Studeer dan lekker niet, en ga je ook vegen. Betaal je ook veel minder belasting, en krijg je nog toeslagen ook.

Ik zie alleen mensen niet snel die keuze maken, en er dus bewust voor kiezen om dan maar "heel vervelend" in een hoger inkomstenbelasting tarief te willen komen.

Zo heeft veel verdienen z'n voor en nadelen, net als bij het minimumloon. Vaak erg hard werken met een bizar hoge werkdruk. En dat voor een salaris wat niet eens toereikend is, want zaken als huur en zorgtoeslag zijn nodig, zelfs als het zweet je in de bilnaad staat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 17:57
RaZ schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:12:
[...]

Waar je zelf natuurlijk ook de vruchten van plukt he. En dat wordt dan wel even vergeten.

Doe je een studie, en haal je hem niet, zit je studie op een te hoog niveau, en haal je het bijbehorende salaris waarschijnlijk niet. Terwijl als je de studie wel haalt, het een gift wordt, en 3x voordeel hebt. Je hoeft niets terug te betalen, en je verdient meer, en heb je het financieel beter.

Eigenlijk best een krom systeem die omzetting naar een gift.

De mensen die dan zeggen dat ze meer belsating betalen als je meer gaan verdienen, dat klopt, maar dat is ook niet van gisteren. Studeer dan lekker niet, en ga je ook vegen. Betaal je ook veel minder belasting, en krijg je nog toeslagen ook.

Ik zie alleen mensen niet snel die keuze maken, en er dus bewust voor kiezen om dan maar "heel vervelend" in een hoger inkomstenbelasting tarief te willen komen.

Zo heeft veel verdienen z'n voor en nadelen, net als bij het minimumloon. Vaak erg hard werken met een bizar hoge werkdruk. En dat voor een salaris wat niet eens toereikend is, want zaken als huur en zorgtoeslag zijn nodig, zelfs als het zweet je in de bilnaad staat.
Eh, het gaat hier om overheidsbeleid, en dat moet er op gericht zijn om de maatschappij verder te helpen. Hoger opleiden betekent hogere productiviteit en meer belastinginkomsten. Twee zaken die Nederland als land vooruit helpen. Studeren toegankelijk houden helpt Nederland dus vooruit.

Geweldig betoog van je hoor, maar ik zie niet zo in wat deze uitleg op micro-niveau precies met iets als een langstudeermaatregel te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beat schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:35:
Weet iemand of de regeling, waarin je vanaf 1 januari 2013 geen recht meer op OV hebt , ook wordt geschrapt? Of haal ik nu dingen door elkaar.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik denk niet dat ik hem erg hard nodig zal hebben en waardeer 3000 euro in mijn zak meer, maar het zou niet verkeerd zijn.

Overigens ben ik ook geen voorstander van het sociale leengebeuren, ondanks dat het voor mij effectief geen donder meer uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tk55 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:59:
[...]

Extra belasting. Nu maakt het niks uit of je gestudeerd hebt en je 50k verdient, of als je vmbo dropout bent en 50k verdient. Met sociaal leenstelsel waarbij bij veel ideeen je het via extra loonbelasting terug moet betalen zal dat wel een verschil maken. En als dat nog voor mij relevant was had ik dan veel liever geen lening gehad van de overheid, om dat extra belastingtarief later te ontlopen, maar de vraag is of die optie er dan is.

@Raz, leuk betoog, maar volgens mij heb je niet goed gelezen waar je op reageert.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 01-10-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp
  • Laatst online: 20:35

Elp

furby-killer schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 22:04:
[...]

Extra belasting. Nu maakt het niks uit of je gestudeerd hebt en je 50k verdient, of als je vmbo dropout bent en 50k verdient. Met sociaal leenstelsel waarbij bij veel ideeen je het via extra loonbelasting terug moet betalen zal dat wel een verschil maken. En als dat nog voor mij relevant was had ik dan veel liever geen lening gehad van de overheid, om dat extra belastingtarief later te ontlopen, maar de vraag is of die optie er dan is.

@Raz, leuk betoog, maar volgens mij heb je niet goed gelezen waar je op reageert.
Het terugbetalen van een 'sociale' lening gaat niet via een extra loonbelasting. Het sociale leenstelsel waar over gepraat wordt is niets anders dan het huidige systeem met uitzondering van de omzetting van je prestatiebeurs naar een gift. Het is gewoon een kwestie van je schulden + rente terug betalen en that's it.

Waar jij het over hebt is een academicusbelasting, dat gaat wel even een stapje verder. Zo'n belasting gaat er niet komen. Ten eerste omdat het een volstrekt oneerlijke heffing is waar geen draagvlak voor te vinden is in de samenleving.
Daarnaast vlucht elke weldenkende student naar een niet-gefinancierde opleiding. Dan betaal je 9.000 euro per jaar, maar ontloop je wel een hoger belastingtarief voor de rest van je leven. Die 9k per jaar haal je er dan wel uit.
Je kan ook altijd nog naar het buitenland. In veel landen liggen de collegegelden nog een tikkie hoger dan 9.000 euro maar vaak kan je daar dan ook redelijk eenvoudig een lening afsluiten voor die bedragen.

Dat alles wil niet zeggen dat de gemiddelde student er niet op achteruit gaat bij een sociaal leenstelsel. Maar het is niet zo desastreus als bij een academicusbelasting. Zo'n belasting is echt de doodsteek voor de zogenaamde "Nederlandse kenniseconomie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elp schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:28:
Dat alles wil niet zeggen dat de gemiddelde student er niet op achteruit gaat bij een sociaal leenstelsel. Maar het is niet zo desastreus als bij een academicusbelasting. Zo'n belasting is echt de doodsteek voor de zogenaamde "Nederlandse kenniseconomie".
Het sociale leenstelsel gaat ook geen wonderen doen. Nederland moet nu gewoon eens woord bij daad voegen en investeren in het onderwijs. Ik heb het zo vaak geroepen en blijf het roepen; anders blijven we zitten met een land dat te duur is voor productie (wat het al is) en niet slim genoeg is om te innoveren. Wat overblijft is wat Wallonië nu een beetje is; de glorie van weleer is verdwenen en uitzichtloze grijsheid en net-niet armoede is er voor teruggekomen.

Besparen om de steeds hoger wordende kosten te kunnen dekken is leuk, maar als je je toekomstige inkomsten niet veiligstelt of genereert gaat dat ook niets meer redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

De boete was erg, maar het leenstelsel? :? Dat gaat dus écht niet werken!

Erg veel mensen krijgen dan een superhoge schuld. Daarnaast zijn er veel mensen die gewoon geen rente mogen betalen, of het vertikken om een lening af te sluiten. |:(

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
-

[ Voor 105% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Zijlstra erkent dat studenten die drie jaar geleden met een propedeuse op zak aan een universitaire studie zijn begonnen, niet hadden kunnen weten dat ze een langstudeerboete riskeerden. ,,Maar op een gegeven moment moet je een maatregel laten ingaan. Maar het klopt dat er studenten bij zullen zitten die de gevolgen niet konden overzien.”
Uit de link van rr7r zijn bericht. En de rechter die uitspreek deed blijft bij zijn standpunt dat deze langstudeermaatregel voor iedereen te overzien viel, want jaarlijks wordt opnieuw het collegegeld vastgesteld. Ja, met een zekere trend wat betreft de stijging: dat gaat met een paar tientjes per jaar. 2007/2008: €1538 > +3,8% = 2008/2009: €1597 >+1,4%= 2009/2010: €1620 >+3,2%= 2010/2011: €1672 >+2,45% 2011/2012: €1713 >+3,38%= 2012/2013: €1771. De Staatssecretaris geeft het dus zelf al aan: het instellen van een verhoogd wettelijk collegegeld viel helemaal niet te overzien. Maar enfin, een dergelijke stijging vind ik normaal te noemen.

En als je die hele maatregel echt consequent had willen invoeren en behouden, dan had je die langstudeerboete ongeacht welke fase je in zit moeten hanteren. Dus: eenmaal langstudeerder = altijd langstudeerder. En niet zoals het was dat zodra je in de bachelor ermee geconfronteerd wordt, je aan de master begint opeens dat verhoogd wettelijk collegegeld niet meer hoeft te betalen want het is een afgesloten studiedeel. Maak dat de kat wijs. :+ 9 v/d 10 op de universiteit ziet bachelor/master als een geheel en zo ziet de arbeidsmarkt dat ook. Dat neemt niet weg dat je met je wo bachelor op zich wel de arbeidsmarkt zou kunnen betreden. Maar menigeen vraagt naar een compleet doorlopen wo-studie: bachelor èn master.

Wie gaat nog meer vandaag de algemene beschouwingen volgen op de achtergrond om er zeker van te zijn dat dit deelakkoord door de TK heen wordt geloosd? :) Bedoel: de woorden zijn leuk, maar zoals gezegd: pas als het geld op mijn bankrekening staat ben ik er gerust op. Het kan namelijk gebeuren dat er geen kabinet komt met PvdA/VVD (al acht ik die kans klein), dat het CDA erbij betrokken wordt op de een of andere manier en zij blijven eisen: niks er van, die langstudeermaatregel blijft overeind, koste wat kost! Best wel dubieus want zij waren nou net de partij in de persoon van Buma met: studenten, het bier is daar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En kijk nu hoeveel het je had gekost als onze grote voorstander van investeren in onderwijs, D66, hun zin had gekregen toen al, en er een sociaal leenstelsel al was. Het was iig meer geweest dan je kosten nu.

Maar jij bent ook verder uiteraard niet echt een standaard geval, dus over het algemeen vond ik langstudeerboete idd ook best schappelijk. Het blijft allemaal relatief natuurlijk, maar het is iig een stuk beter dan sociaal leenstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Langstudeerboete is ook best schappelijk te noemen, alleen niet voor bestaande gevallen en al helemaal niet een verhoging van 250% in zo'n korte tijd. Zouden we eens moeten proberen met de HRA, afschaffen over 15 maanden. Mensen zouden er terecht schande van spreken.

Natuurlijk moet er overal bezuinigd worden, waarom niet beginnen met de studiefinanciering voor een paar jaar op de nullijn zetten te ipv meteen zo drastisch een sociaal leenstelsel in te voeren waarmee je alleen maar brokken maakt. Waarom zou de student überhaupt zo onredelijk veel van de bezuinigingen moeten voelen.

Alsof het bier niet duur genoeg is geworden door de BTW verhoging :+

[ Voor 42% gewijzigd door beat op 02-10-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 23:23
beat schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:04:
Langstudeerboete is ook best schappelijk te noemen, alleen niet voor bestaande gevallen en al helemaal niet een verhoging van 250% in zo'n korte tijd. Zouden we eens moeten proberen met de HRA, afschaffen over 15 maanden. Mensen zouden er terecht schande van spreken.

Natuurlijk moet er overal bezuinigd worden, waarom niet beginnen met de studiefinanciering voor een paar jaar op de nullijn zetten te ipv meteen zo drastisch een sociaal leenstelsel in te voeren waarmee je alleen maar brokken maakt. Waarom zou de student überhaupt zo onredelijk veel van de bezuinigen moeten voelen.

Alsof het bier niet duur genoeg is geworden door de BTW verhoging :+
Eensch!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 100% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 00:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Nee continu profiteren van subsidie/stufi om maar wat aan te rotzooien en opleidingen van 4 jaar in 6/7 jaar doen. Dat is wel schappelijk? Ik vond het een prima maatregel die boete, maar een leenstelsel is ook wel ok.

Nu nog richten op kwaliteit ipv kwantiteit richting Hogescholen / Universiteiten en het kan misschien ooit nog iets worden hier in Nederland. Minder hoogopgeleiden, maar wel betere hoogopgeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een langstudeerboete was op zich geen slecht idee. Er zaten alleen wat catastrofale fouten in.
) Niet belastingaftrekbaar, terwijl het gewoon studiekosten zijn.
) Geen rekening gehouden met goede redenen om langer te studeren (bestuursjaar, overstap tussen HBO/Uni, ziekte)
) Geen rekening gehouden met de nominale studieduur. Iemand met een 2 jarige studie krijgt 1 jaar uitloop (50%), maar iemand met een 4 jarige studie krijgt ook maar 1 jaar (25%)
) Maakt deeltijd studeren vrijwel onmogelijk.
) En je kan zoiets niet invoeren voor mensen die al aan hun studie zijn begonnen (en misschien al vertraging hebben).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
sinds wanneer is eender welke boete belastingsaftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 02:16

Herman

FP ProMod
Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:28:
sinds wanneer is eender welke boete belastingsaftrekbaar?
Het is officieel geen boete maar een maatregel betreffende verhoogd collegegeld.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
Oh, dat is dus net zoals ik een bijkomende verkeerstaks krijg als ik ergens te snel passeer :+

Je kan het noemen zoals je het wil, maar ik denk toch dat het vrij duidelijk is dat dit een boete is. anders zou iedereen moeten dokken en niet enkel langstudeerders.

Verder eens met bepaalde mensen hierboven. Als je liever zuipt dan leert, dan betaal je maar een boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:39:
Als je liever zuipt dan leert, dan betaal je maar een boete
Ik gebruik hem zelden, maar hier moet hij wel: :')

Denk dat iedereen wel begrijpt dat je zonder inzet er niet gaat komen en dat het logisch is dat dat ontmoedigt wordt. Daar gaat nu net al héél lang de discussie niet meer over.

Dus bedankt voor je fantastische mededeling.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:39:
Oh, dat is dus net zoals ik een bijkomende verkeerstaks krijg als ik ergens te snel passeer :+

Je kan het noemen zoals je het wil, maar ik denk toch dat het vrij duidelijk is dat dit een boete is. anders zou iedereen moeten dokken en niet enkel langstudeerders.

Verder eens met bepaalde mensen hierboven. Als je liever zuipt dan leert, dan betaal je maar een boete
Dat is waarom het de naam "boete" heeft gekregen. Maar het is het vervallen van de subsidie op studie voor langstudeerders.
Andere opleidingen zonder subsidie (LOI bijvoorbeeld) zijn wel volledig aftrekbaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:16:
Een langstudeerboete was op zich geen slecht idee. Er zaten alleen wat catastrofale fouten in.
) Niet belastingaftrekbaar, terwijl het gewoon studiekosten zijn.
) Geen rekening gehouden met goede redenen om langer te studeren (bestuursjaar, overstap tussen HBO/Uni, ziekte)
) Geen rekening gehouden met de nominale studieduur. Iemand met een 2 jarige studie krijgt 1 jaar uitloop (50%), maar iemand met een 4 jarige studie krijgt ook maar 1 jaar (25%)
) Maakt deeltijd studeren vrijwel onmogelijk.
) En je kan zoiets niet invoeren voor mensen die al aan hun studie zijn begonnen (en misschien al vertraging hebben).
Allemaal goede redenen tegen, behalve "Bestuursjaar" ;( Als je een jaar wilt lamballen en af en toe wat regelen dan is dat jouw "investering", en moet je daar maar voor betalen.

Wat nog een goede reden is;
* Mensen die zich hadden ingeschreven in een schooljaar, maar vanwege eigen bedrijfje geen tijd meer hadden voor studie. Zich na een maand hadden uitgeschreven voor de rest van het schooljaar. Het opvolgende jaar weer verder gegaan met studie, maar vervolgens wordt dat hele jaar geteld als 1 compleet jaar voor de boete. Terwijl er niets/nauwelijks studie is gevolgd, en hij/zij meer belasting heeft betaald in dat ene jaar dan 30 studenten bij elkaar in 1 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Dat is inderdaad wel vreemd. Stufi wordt (voor zover ik weet) wel gewoon naar het aantal maanden omgerekend, terwijl de boete gerekend wordt werd naar "jaren".

[ Voor 3% gewijzigd door bartbh op 02-10-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:48

Koppensneller

winterrrrrr

Bartjuh schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:14:
[...]

Allemaal goede redenen tegen, behalve "Bestuursjaar" ;( Als je een jaar wilt lamballen en af en toe wat regelen dan is dat jouw "investering", en moet je daar maar voor betalen.
Jij hebt vast nooit in een fatsoenlijk fulltime bestuur gezeten. Dat is bijkans drukker dan dat de normale student het heeft met zijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Koppensneller schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:35:
[...]Jij hebt vast nooit in een fatsoenlijk fulltime bestuur gezeten. Dat is bijkans drukker dan dat de normale student het heeft met zijn studie.
Ja, maar als je dat extra wilt doen, dan is dat jouw keuze. Gewoon een jaar uitschrijven dan maar, hoef je ook geen boete te ontvangen. Hoort niet bij het primaire leerproces.

Ik kan ook wel zeggen; ja, ik ga een jaartje een rondreis doen, zo krijg ik ervaring met verschillende culturen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Ah de titel is aangepast. Ik vond het al zo vreemd dat het topic al 20 pagina's had en in maart vorig jaar was begonnen. Wat mij betreft kan dat volgende keer achterwege blijven, dat hij gecancelled is wist zo'n beetje iedere Nederlander wel.

Maargoed, ik heb hem dus ook mogen betalen, thans ik doe het in termijnen. 500 per maand ongeveer. Maar wat nu? Want het wordt voor mij nogal krap bij kas als ik oktober, november, december en januari ook moet betalen, zoveel. Ik ben natuurlijk wel bezig dit op te lossen maar ik zie er eigenlijk wel tegenop.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Koppensneller schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:35:
[...]

Jij hebt vast nooit in een fatsoenlijk fulltime bestuur gezeten. Dat is bijkans drukker dan dat de normale student het heeft met zijn studie.
Met borrelen ja. En andere sociale bezigheden die vast allemaal fascinerend zijn, maar ik kan niet zeggen dat je dan druk bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het nu met dat extra collegegeldkrediet voor de langstudeerboete?? Hebben mensen hier het al ontvangen? Ik heb het ook een tijdje geleden aangevraagd en het lijkt mij dat we het gewoon nog ontvangen.

Politici kunnen nu wel wat roepen over een deelakkoord, maar mijn universiteit (TU Delft) heeft mij al gemeld dat ze voorlopig het verhoogde bedrag blijven afschrijven tot er een officieel bericht van het ministerie van onderwijs komt en dat kan volgens hun nog lang gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De plannen zijn aangekondigt, maar de wet moet wel eerst gewijzigd worden, dat heeft tijd nodig. Tot die tijd zal de oude situatie van toepassing zijn.

Wacht rustig af, je krijgt vanzelf wel meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seikeau
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09-2024
Dat is flink balen want bij mijn instelling (Haagse Hogeschool) gaan ze in november 2 termijnen afschrijven (a ~800E). Super dat ik het terugkrijg, maar het is een flinke hap geld om even 'voor te schieten'. Zeker na het nieuws van maandag hoopte ik er op dat ze het niet zouden gaan afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:01:
Wacht rustig af, je krijgt vanzelf wel meer informatie.
Ja, dat leer je wel bij de DUO... Ondertussen zitten ik en heel veel andere mensen in een financiele situatie dat niet veel ruimte geeft voor 'rustig afwachten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

rr7r schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:59:
[...]

Heb je nog geluk, bij mij ziet het er zo uit:
Ghehe bij mij als volgt:

7 september: €4834,-
....

Ah well, ik zie wel wanneer het terugkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rr7r schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:06:
[...]

Dat had je allang aangevraagd moeten hebben via het schriftelijke formulier (online kan in dit geval niet).
http://www.ib-groep.nl/pa...rs.asp#Collegegeldkrediet
Ja, dat had ik ook allang gedaan. Vroeg me alleen af of mensen het al hadden ontvangen, zodat ik een beeld kan vormen over hoe lang het gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rr7r schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:11:
[...]

Ik had het op 5 juni jl. per aangetekende post verzonden. De dagtekening van de 'beslissing' waarop de verhoging vermeld staat is van 16 juni....
Thanks, dan ben je er inderdaad wel lekker op tijd bij. Ik wist pas in augustus of ik uberhoupt de boete ging krijgen, maar ik zie het wel verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp

Elp

rr7r schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:59:
[...]

Heb je nog geluk, bij mij ziet het er zo uit:

27-09-2012 829,66
30-10-2012 805,66
29-11-2012 805,66
26-02-2013 805,66 <<< teruggave start??
28-03-2013 805,66
26-04-2013 805,66
Ik denk dat februari misschien nog wel te positief ingeschat is. Eerst moet er nog een echt akkoord komen, dan moet de wet gewijzigd worden via de Eerste Kamer. Daarna moet het nog administratief geregeld worden door de Uni's/Hogescholen. Ik denk dat dat wel richting een jaar kan gaan.

Ik heb bij de UvA overigens wel iets vriendelijkere afschrijvingen, daar gaat het met ~400 e per maand, 12 keer.

[ Voor 3% gewijzigd door Elp op 03-10-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Bij mij gaat t in 8 termijnen:

513
530
620
620
620
620
620
620

De eerste termijn is afgeschreven en ik hoop dat ze voor oktober een schappelijke 220 af gaan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Elp schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:14:
[...]

Ik denk dat februari misschien nog wel te positief ingeschat is. Eerst moet er nog een echt akkoord komen, dan moet de wet gewijzigd worden via de Eerste Kamer. Daarna moet het nog administratief geregeld worden door de Uni's/Hogescholen. Ik denk dat dat wel richting een jaar kan gaan.

Ik heb bij de UvA overigens wel iets vriendelijkere afschrijvingen, daar gaat het met ~400 e per maand, 12 keer.
In de persconferentie werd "begin 2013" gezegd.
En het aanpassen van de wet die IDkaarten gratis maakte, was ook in een week gebeurt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Bartjuh schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 17:09:
[...]

Ja, maar als je dat extra wilt doen, dan is dat jouw keuze. Gewoon een jaar uitschrijven dan maar, hoef je ook geen boete te ontvangen. Hoort niet bij het primaire leerproces.

Ik kan ook wel zeggen; ja, ik ga een jaartje een rondreis doen, zo krijg ik ervaring met verschillende culturen later.
Ik kon me zonder dat mijn voortgang compleet gewist zou worden niet "echt" uitschrijven bij mijn istituut. Ik heb een jaar gewerkt bij mijn stagebedrijf, op aanraden van de SLB'er notabene. Achteraf dus ineens belast met de boete.

Ik ben bang dat ik nu ook nog even een poosje moet lappen om het vervolgens een paar maanden later weer terug te moeten krijgen. Eigenlijk geen zin in een verhoogd collegekrediet hiervoor, omdat ik dan wel rente er op betaal. maar even ouders lief aankijken :).

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 03-10-2012 13:42 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

RocketKoen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:33:
[...]

En het aanpassen van de wet die IDkaarten gratis maakte, was ook in een week gebeurt.
Maar er moet nu eerst een regeerakkoord komen, een kabinet etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp

Elp

RocketKoen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:33:
[...]

Er werd gezegd dat het over de begroting van 2013 ging en dat het nog wel eens een ingewikkeld verhaal zou kunnen worden, er is niet gezegd dat het meteen aan het begin van 2013 teruggedraaid zou worden.

En zelfs als ze die wet er door heen hebben, dan ben je nog afhankelijk van tig universiteiten die per student moeten gaan uitzoeken wat ze precies betaald hebben en wat er precies teruggestort moet worden. Dat is wel iets ingewikkelder dan het lijkt, aangezien je ook rekening moet gaan houden met termijnen en betalingsachterstanden, etc.. Lijkt simpel maar voor de administratie afdeling van menig universiteit wordt dat een ramp.
Maar goed, dat is ook een beetje gebaseerd op persoonlijke ervaringen met de administratie van hogescholen/uni's, laten we zeggen dat ik er niet echt een hoge pet van op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tjebakka schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:30:
[...]

Waar denk je dat die persconferentie voor was?
Ze hebben een akkoord voor een aantal maatregelen die nog in de begroting van 2013 moesten.

De begroting over 2013 moet nog door de 2e kamer worden aangenomen (algemene beschouwingen zijn bezig).
In theorie kan de oud-minister wel zeggen "dat doe ik lekker niet', maar dan komt de hele begroting er niet door.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hmm, kreeg net dit in de mail.
Beste student,

Velen van jullie zullen via de media berichten hebben gehoord over het voornemen van de politiek om de langstudeerboete af te schaffen met terugwerkende kracht. Voor veel TU Delft studenten wellicht een positief bericht. Echter, zover is het nog lang niet. Het is een voornemen van 2 partijen die mogelijk de regering gaan vormen. Er moet een nieuw wetsvoorstel worden ingediend, dat vervolgens het hele parlementaire traject moet doorlopen. Wij moeten daarom de huidige wet en de langstudeermaatregel blijven uitvoeren.

Dit betekent dat de volgende maatregelen van kracht blijven:
1) de incasso van het verhoogd wettelijk collegegeld;
2) de compensatieregeling voor de schakelklassers;
3) de vergoeding verhoogd collegegeld na een overmachtsituatie;
4) het collegegeldvrij besturen.

Houd daarom de Studentenportal, Blackboard en jouw TU e-mail goed in de gaten. We zullen je informeren over de gang van zaken zodra er meer bekend is.
Meer informatie over de langstudeerregeling: www.tudelft.nl/langstudeerders

Met vriendelijke groet,

Andre van Peppen
Adjunct-directeur Onderwijs & Studentenzaken

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 18:31
Elp schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:38:
[...]

Er werd gezegd dat het over de begroting van 2013 ging en dat het nog wel eens een ingewikkeld verhaal zou kunnen worden, er is niet gezegd dat het meteen aan het begin van 2013 teruggedraaid zou worden.
Dat is wel de bedoeling, lees maar: http://www.kabinetsformat...kkoord-begroting-2013.pdf

Nu heb ik zelf ook niet zo'n hoge pet op van de administratie van universiteiten, dus ik vraag me ook af hoe snel dat ook daadwerkelijk allemaal uitgevoerd gaat worden. Maar goed, laten we positief blijven, het belangrijkste vind ik dat hij van de baan is.
Tjebakka schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:30:
[...]

Er is geen regeerakkoord of kabinet nodig om een wetswijziging in te dienen, het gaat hier om een (deel)akkoord tussen 2 partijen die samen een meerderheid in de Tweede Kamer hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door Arrne op 03-10-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MsG schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:41:
[...]
Ik kon me zonder dat mijn voortgang compleet gewist zou worden niet "echt" uitschrijven bij mijn istituut. Ik heb een jaar gewerkt bij mijn stagebedrijf, op aanraden van de SLB'er notabene. Achteraf dus ineens belast met de boete.
Hmm, apart. Mijn broertje kon dat met zijn HBO studie wel. Jaar erop weer verder gegaan waar hij was gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 100% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ach, ik vind het niet erg, als het maar terug komt.
Het liefst na 1 jan ivm belastingen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 12:08
http://www.nu.nl/politiek...e-wordt-teruggestort.html

Het lijkt erop dat de boel misschien toch snel wordt verhandeld. Zou wel uniek zijn voor de overheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Struikrover schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:38:

Het lijkt erop dat de boel misschien toch snel wordt verhandeld. Zou wel uniek zijn voor de overheid :P
Ben nog benieuwd of ze rentes gaan geven. Maakt voor mij niet zoveel uit (heb termijnen betaald) maar als je in 1x de volle mep hebt betaald zou het wel reeel zijn.

Maar de praktijk zal wel duidelijk maken dat we eerst een half jaar mogen wachten voor er een geschikt kabinet is die het gat wat nu ontstaan is gaat opvullen met iets anders (leenstelsel oid).

Ik zat laatst ook te denken, die boete was bedoeld voor bezuinigingen, volgens mij heeft het gedraai van die politiek alleen maar geld gekost?!

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2012 21:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

RocketKoen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:33:
Ach, ik vind het niet erg, als het maar terug komt.
Het liefst na 1 jan ivm belastingen
Het was toch niet fiscaal aftrekbaar, dus maakt geen zier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hooglander1 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:34:
[...]

Het was toch niet fiscaal aftrekbaar, dus maakt geen zier uit.
vermogensbelasting.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat is 1,2% , dus 3063/2*1,2% = 18 euro...

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 102% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
rr7r schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:15:
[...]

Nou eerst moet Zijlstra aftreden, want volgens hem was het niet mogelijk de boete op 0 te zetten of terug te draaien.

[...]

BRON

Daarnaast moeten ze ook een compensatie inregelen wegens de schadelijkheid van het niet door laten gaan van de langstudeerboete. Dat is namelijk onbehoorlijk richting studenten.

[...]

BRON

Ik vind dat ik 2000 euro vergoeding dien te krijgen, wegens het niet door laten gaan van de langstudeerboete. Maar dan wel met terugwerkende kracht, dus als ze het in 2013 uitkeren is het na indexatie 2024 euro.
Sport_Life schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:15:
[...]

Dat is 1,2% , dus 3063/2*1,2% = 18 euro...
waarom delen door 2?

[ Voor 8% gewijzigd door RocketKoen op 05-10-2012 22:19 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
rr7r schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:15:
[...]
Daarnaast moeten ze ook een compensatie inregelen wegens de schadelijkheid van het niet door laten gaan van de langstudeerboete. Dat is namelijk onbehoorlijk richting studenten.
[...]

BRON
Lol, ok doen we niet onbehoorlijk tegen studenten, zetten we de regeling niet meer stop, nou happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Omdat wordt gekeken naar saldo op 1/1 (+3063) en 31/12 (0). Maar een student die vermogensbelasting moet betalen mag van mij sowieso zijn hele studie zelf betalen :P.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sport_Life schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:22:
[...]

Omdat wordt gekeken naar saldo op 1/1 (+3063) en 31/12 (0). Maar een student die vermogensbelasting moet betalen mag van mij sowieso zijn hele studie zelf betalen :P.
Ze verrekenen zover ik weet studieschuld niet met je saldo.
Ik heb afgelopen jaren maximaal geleend, ondanks dat ik door mn werk geen lening nodig heb.
Dat geld staat op een spaarrekening, zodat ik niet in de problemen zou komen als de politiek zou besluiten om langstudeerders een boete te geven of af te snijden van goedkope leningen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Bovendien is het peiltijdstip 1/1 voor box 3, verschil 1/1 en 31/12 hebben ze alweer verlaten. Maar genoeg off topic. Toch grappig om Zijlstra dit nu te horen vertellen terwijl ie eind augustus nog verhalen had van dat het onbehoorlijk zou zijn het af te schaffen richting studenten. En dan nu zeggen dat het onbehoorlijk is studenten lang in het ongewisse te houden :+ Achja: staatssecretaris, dus die voert uit wat hem opgedragen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Joosie200 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:51:
Bovendien is het peiltijdstip 1/1 voor box 3, verschil 1/1 en 31/12 hebben ze alweer verlaten. Maar genoeg off topic. Toch grappig om Zijlstra dit nu te horen vertellen terwijl ie eind augustus nog verhalen had van dat het onbehoorlijk zou zijn het af te schaffen richting studenten. En dan nu zeggen dat het onbehoorlijk is studenten lang in het ongewisse te houden :+ Achja: staatssecretaris, dus die voert uit wat hem opgedragen wordt.
Politici vlak voor verkiezingen vs politici vlak na verkiezingen :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Nos.nl
Goed nieuws voor langstudeerders die dure eerste collegemaanden hebben door de langstudeerboete: uiterlijk 1 december wordt het geld teruggestort op hun rekening. Dat zei staatssecretaris Halbe Zijlstra vanmiddag in de Tweede Kamer.
En vanmiddag mocht ik dit bericht ontvangen v/d RuG via studielink:
Terugbetaling ?Langstudeerdersboete?
De Rijksuniversiteit Groningen heeft besloten om het verhoogd wettelijk collegegeld zo snel mogelijk terug te betalen. Om de terugbetaling goed te laten verlopen, zijn er enkele administratieve aanpassingen nodig. Hier wordt op dit moment hard aan gewerkt. Zo gauw bekend is hoe en wanneer het verhoogd wettelijk collegegeld kan worden terugbetaald, ontvang je als je hier recht op hebt bericht. Het laatste nieuws staat ook op: www.rug.nl/studenten/langstudeerdersmaatregel

Met vriendelijke groet,
Rijksuniversiteit Groningen
GRONINGEN
Optimist: mooi voor het einde v/h jaar het geld dus terug. :) Pessimist: hebben ze er wel mooi 3 maand rente over kunnen trekken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Luxeprobleem: ik hoop dat ze deze maand de langstudeerboete niet van m'n rekening afschrijven, dan houd ik net niet genoeg geld over voor de huur en moet ik geld van m'n spaarrekening halen, welke ik liefst nooit aanraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ga daar maar niet van uit, komende maand zal zeer waarschijnlijk nog wel gewoon geïnd worden. Blijkbaar willen de uni's een eenduidig beleid voeren, zodra het officiële bericht bij hen binnenkomt wordt het boete gedeelte in ieder geval niet meer geïnd.

[ Voor 47% gewijzigd door bartbh op 09-10-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 12:08
Hangt er dus vanaf. Bij mij (RUG) was het collegegeld per ongeluk gestorneerd. Maar toen ik gister alsnog van plan was om 990 euro af te tikken hoefde dat niet meer: het langstudeer gedeelte wordt door hen vanaf gister al niet meer geïnd. Ook bij de aankomende termijn in november wordt niet het verhoogd gedeelte geïnd wisten ze mij te vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 104% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Goh ze zijn niet bijzonder snel, maar ook de studentenverenigingen zijn er eindelijk achter dat ze misschien niet blij moeten zijn met afschaffing van langstudeerboete: http://www.nu.nl/politiek...el-studenten-in-maak.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ach, what else is new? Alsof de huidige basisbeurs + aanvullende beurs nu zo'n vetpot is. Ik leen nu al bij, waarom? Omdat ik dat de investering (=diploma behalen) waard vind. Bovendien hoef je ook niet te lenen hé. Dan zie je gewoon af van studiefinanciering: kan ook. Graag of niet hoor, verder verschilt het in feite weinig met nu. Je krijgt het nu ook als lening, maar dat kan een gift worden zodra je in 10 jaar tijd een diploma hebt behaald. Wat ze nu doorgestreept hebben is het 'kan een gift worden'. Het wordt nu gewoon geen gift meer, je krijgt geen 15 jaar maar 20 jaar de tijd voor afbetaling en das dat.

Stukken logischer ook wat mij betreft. Alleen de overheid heeft wel een handje van slechte naamvoering. Verhoogd wettelijk collegegeld impliceert dat je het als studiekosten kunt opgeven bij de belastingdienst > nope. Immers elk collegegeld komt als studiekosten daarvoor in aanmerking, maar met dit als uitzondering. En dan nu sociaal leenstelsel. Laat dat sociale maar vallen, het is gewoon een leenstelsel. Punt. Niks sociaals aan :z

[ Voor 27% gewijzigd door Joosie200 op 09-10-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 102% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
furby-killer schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 21:55:
Goh ze zijn niet bijzonder snel, maar ook de studentenverenigingen zijn er eindelijk achter dat ze misschien niet blij moeten zijn met afschaffing van langstudeerboete: http://www.nu.nl/politiek...el-studenten-in-maak.html
Robkazoe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:43:
[...]
Wat kortzichtig allemaal. Die lui die bij de studentenbonden werken, dat zijn natuurlijk allemaal langstudeerders die allemaal de dikke 3000 euro per jaar moesten betalen. Maar ze vergeten even dat het sociale leenstelsel er gewoon aan zit te komen voor alle studenten. :F Wanneer zal de vreugde omslaan?
Dit kon je toch op je klompen aanvoelen dat dit ging gebeuren?
Joosie200 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:06:
Ach, what else is new? Alsof de huidige basisbeurs + aanvullende beurs nu zo'n vetpot is. Ik leen nu al bij, waarom? Omdat ik dat de investering (=diploma behalen) waard vind. Bovendien hoef je ook niet te lenen hé. Dan zie je gewoon af van studiefinanciering: kan ook. Graag of niet hoor, verder verschilt het in feite weinig met nu. Je krijgt het nu ook als lening, maar dat kan een gift worden zodra je in 10 jaar tijd een diploma hebt behaald. Wat ze nu doorgestreept hebben is het 'kan een gift worden'. Het wordt nu gewoon geen gift meer, je krijgt geen 15 jaar maar 20 jaar de tijd voor afbetaling en das dat.

Stukken logischer ook wat mij betreft. Alleen de overheid heeft wel een handje van slechte naamvoering. Verhoogd wettelijk collegegeld impliceert dat je het als studiekosten kunt opgeven bij de belastingdienst > nope. Immers elk collegegeld komt als studiekosten daarvoor in aanmerking, maar met dit als uitzondering. En dan nu sociaal leenstelsel. Laat dat sociale maar vallen, het is gewoon een leenstelsel. Punt. Niks sociaals aan :z
Wat mij betreft hadden ze de studiefinanciering ook gewoon helemaal af kunnen schaffen. Als thuiswonend is 80 euro gewoon 3x niets. Uitwonend kun je met 200 euro niet eens een WC van huren. Enige reden dat ik het toen genomen heb, is dat het een gift werd als je slaagt. Leuk extratje, meer niet. Maar toen ik geen studiefinancering meer kon krijgen heb ik ook gewoon alles zelf betaald met bijbaantjes en dat lukt prima.

Het sociale kan voorstellen dat een chirurg zometeen 20 jaar lang, 500 euro moet betalen terwijl iemand die kleuterjuf is maar 50 euro per maand, 20 jaar lang hoeft te betalen. Dan wordt de lening verrekend t.o.v. je inkomen wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
Hoe zit het met de OV-studentenkaart? Wordt dat nog teruggedraaid, en als het wordt teruggedraaid, hoe wilt men dan dat ik reis elke dag van Rotterdam naar Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilantir
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-02 01:41
Dat is al niet handig, en daarnaast is het juridisch ook nog eens onmogelijk de boete terug te draaien naar 0 euro. Het bedrag van 3000 euro als boete is namelijk vastgesteld in de wet en kan niet zomaar veranderd worden.
Een boete kan toch door een nieuwe vonnis op 0 worden gezet? Ik heb dit zelf ook meegemaakt toen ik een boete over mijn Aangifte Omzetbelasting had gekregen. Na bezwaar werd de boete teruggezet naar 0 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 02:16

Herman

FP ProMod
Van mijn hogeschool heb ik de bevestiging ontvangen dat de langstudeermaatregel wordt terugbetaald, en wel binnen enkele weken. Gisteren heeft staatssecretaris Zijlstra alle hogescholen aangeschreven met een verzekering dat er een wetswijziging gaat komen die de langstudeermaatregel met terugwerkende kracht opheft.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Beste Bart,

De onderwijsinstelling heeft de hoogte van je collegegeld gewijzigd.
Het te betalen collegegeld bedraagt 1771,00.
De administratiekosten zijn 24,00 euro. Het bedrag zal in 12 termijnen worden afgeschreven op of rond de volgende data: 19-09-2012, 19-10-2012, 20-11-2012, 18-12-2012, 21-01-2013, 19-02-2013, 19-03-2013, 19-04-2013, 21-05-2013, 19-06-2013, 19-07-2013, 20-08-2013.
Het kán dus wel snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Kreeg net de volgende mail van school

Vooruitlopend op de wetswijziging voor het afschaffen van de langstudeerboete, gaat Hogeschool Utrecht het collegegeld voor studenten die dit betreft herberekenen. Dit geldt ook voor jou; het collegegeld wordt bijgesteld naar het wettelijk tarief. Dit tarief is voor:
Bachelor en master, voltijd en duaal: € 1771,-
Bachelor deeltijd: € 1451,-
Master deeltijd € 1589,-.

Als gevolg van deze herberekening ontvang je één of meer berichten in Studielink. Je blijft ingeschreven en een eventueel afgegeven digitale machtiging blijft geldig. Het teveel geïnde collegegeld wordt binnen nu en twee weken naar je teruggestort. Heb je gekozen voor betaling in 10 termijnen, dan zal bij de 2e afschrijving (rond 25 oktober) het aangepaste collegegeld worden geïnd. In alle gevallen hoef je zelf geen actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:18

sphere

Debian abuser

Robkazoe schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 10:31:
Het sociale kan voorstellen dat een chirurg zometeen 20 jaar lang, 500 euro moet betalen terwijl iemand die kleuterjuf is maar 50 euro per maand, 20 jaar lang hoeft te betalen. Dan wordt de lening verrekend t.o.v. je inkomen wat je hebt.
Een sociaal leenstelsel gaat maar een ding filteren, en dat is studenten die zich minder gaan aanmelden voor beroepen waar ze zich wel voor in de schulden moeten steken, maar nog niet eens 1.5 modaal kunnen verdienen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Kreeg vanochtend dit bericht:
De onderwijsinstelling heeft de hoogte van je collegegeld gewijzigd.
Het te betalen collegegeld bedraagt 3063,00.
Het bedrag zal in 1 keer worden afgeschreven op of rond de datum: 26-10-2012.

Dit bericht heeft betrekking op de volgende opleiding:
Opleidingsnaam (instelling) Notarieel Recht (Bachelor)
Opleidingsnaam (landelijk) B Notarieel Recht
Onderwijsinstelling Rijksuniversiteit Groningen
Plaats GRONINGEN
Soort opleiding bachelor
Inschrijvingsvorm student
Opleidingsvorm voltijd
Periode 01-09-2012 t/m 31-08-2013

Met vriendelijke groet,
Studielink.
Dit bericht is automatisch gegenereerd en kan niet beantwoord worden.
Beetje tweemaal het verhoogd wettelijk collegegeld incasseren ey? :X Omdat het kan? :+ Dat kon niet kloppen was mijn gedachte, dus na een kort mailtje richting de RuG het volgende bericht:
Beste student,
Vanochtend ontving je een bericht van Studielink aangaande een wijziging van het collegegeld. Helaas bevatte deze mail een aantal fouten.
Het klopt dat we de hoogte van het bedrag hebben gewijzigd. Dit komt doordat de langstudeerdersmaatregel is afgeschaft. Het bedrag van ?3063,- ben je juist niet meer verschuldigd. Dit bedrag zal dan ook NIET worden afgeschreven rond de datum 26-10-2012.
Je kunt de e-mail van Studielink dus als niet verzonden beschouwen. Onze welgemeende excuses voor deze verwarring.

Met vriendelijke groet,
Studenten Informatie en Administratie

Met vriendelijke groet,
GRONINGEN
Dus ja, ze zijn er nog steeds mee bezig, maar ze mogen voortaan wel tweemaal nadenken voordat ze zulke mailtjes de deur uit doen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 00:41
Er staat duidelijk onder dat het een automatisch gegenereerd bericht was en een foutje is menselijk. Iemand heeft waarschijnlijk gewoon per ongeluk het verkeerde bedrag ingevuld en toen is dat systeem per direct gaan mailen.

[ Voor 38% gewijzigd door Hahn op 16-10-2012 22:26 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Yay, en zojuist ook een mailtje van studielink gekregen dat m'n collegegeld is verlaagd naar het normale tarief. Tijd om eindeloos veel geld uit te geven dat ik had opgespaard!

nee, niet echt, ik ben gewoonlijk wel verantwoordelijk met m'n geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:38
Vanaf november zal er weer een normale incasso plaatsvinden ter hoogte van de betalingstermijnen die gelden voor het wettelijk collegegeld. Zie voor de hoogte van deze termijnen de wegwijzer op www.hanze.nl/wegwijzer.

Ter illustratie volgt hier een rekenvoorbeeld:

Geïncasseerde termijn collegegeld september: € 551,50
Te betalen 1e termijn wettelijk collegegeld (sept.) € 214,50 -/-

Te betalen 2e termijn wettelijk collegegeld (okt.) € 212,- -/-

Terug te ontvangen € 125,-
Toch wel fijn, gisteren geen afschrijving ontvangen, maar 125 euro op mijn rekening van de Hanze :)
Nogmaals blij dat die verschrikkelijke langstudeerboete (die zelfs Word fout rekent) van de baan is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

* Hooglander1 heeft zijn centjes al een paar dagen terug oOo

De Fontys was er echt heel snel bij :)

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste