Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Ik zit er dus ook mee. Nu studeer ik duaal en heb ik de mazzel dat ik nu al kan beginnen met afstuderen. Dat betekent dus dat ik ervoor betaald word. Al is het minimumloon dan kan ik alsnog mijn rekeningen betalen en de studieschuld betalen. Het is zo'n 530 euro per maand en dat 9 maanden lang.

Al heb ik wel een spaarrekening waar die 1500 euro op stond zodat ik makkelijk mijn collegegeld kan betalen (die paar honderd euro was geen probleem). is die ook na een maandje of 2/3 op.

Als ik nu dus een baan verdien > geen probleem, maandelijkse betalingen kan ik makkelijk voldoen. Maar het is behoorlijk k*t op de arbeidsmarkt. Maar zo los ik het op. Al vind ik het nogal unfair om tijdens het spel de regels te veranderen en ook voor mensen die dus een aantal jaar een extra functie('s in mijn geval) tbv de school en gemeenschap hebben voldaan. Zoals voorzitter opleidingscommissie om er maar eentje te noemen. En je loopt gewoon sneller vertraging op omdat je niet alles zelf in de hand hebt. Niet op tijd een baan kunnen vinden > half jaar uitloop. Ik heb maar een herkansing per jaar (want de andere helft ben je aan het werk) per vak. Dus dan kan het héél hard gaan. Dan is een jaar vertraging niet eens zo heel veel.

Maar ach, ik hoop er het beste van en anders kan ik lenen van mijn ouders, al zie ik daar wel tegenop. Ik haat handje ophouden :(

EDIT:

Hierover gesproken, zou ik kans maken? Er is al jurisprudentie geweest dat de boete 'terecht' zou zijn. De school heeft al gezegd dat voorzitter opl. comm. geen officiele functie is, mijn kruid lijkt wel behoorlijk verschoten te zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 28-09-2012 14:42 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:01
Ik zou proberen te schieten met kruit, niet met kruid.

Maar waar denk je wel of niet kans op te hebben? Kan het niet helemaal volgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
Een aantal scholen vergoed de boete voor voltijd commissie leden. Maar dat is lang niet iedere school, en dan alleen voor commissies waarvoor je een jaar lang stopt met je studie.

Deeltijd studenten (begonnen voor 1jan 2012) krijgen als het goed is ook vrijstelling van de boete.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUNZERK3R
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-07 11:32
Ik kreeg een shock toen ik in juli bericht kreeg dat mijn collegegeld verhoogd zou zijn naar 4750 euro, ik was namelijk al afgestudeerd! Gelukkig voor mij zonder enige gevolgen maar zou niet weten hoe ik dit plotselinge verhoging zou moeten financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

RocketKoen schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:00:

Deeltijd studenten (begonnen voor 1jan 2012) krijgen als het goed is ook vrijstelling van de boete.
Dat geldt alleen voor studies die op papier in deeltijdvorm langer duren dan de voltijd vorm. Helaasch... Ik ben begonnen in sept. 2009 met deeltijd, toendertijd alles overwogen (voltijd, deeltijd, duaal) en door uitdagende, maar tijdrovende projecten op werk 'rustig' aangedaan met de studie, en daar moet ik nu voor boeten.

Edit: Toch niet; zie http://www.lsr.nl/.

De Hogeschool heeft dus wel die boete van mijn rekening afgeschreven (zit nu dan ook de komende 2 mnd aan droog brood :P)
Bezwaarschrift gaat morgen aangetekend naar mijn Hogeschool.

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 29-09-2012 11:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 12:08
Nou de eerste termijn is afgeschreven, ik ben officieel 990 euro armer.
Het mooie was dat de DUO dus niet tegemoet komt omdat ze te langzaam zijn. Ik kreeg welgeteld 130 euro van ze, rest heb ik zelf bij moeten betalen. Hopelijk gaat de tweede termijn wat soepeler.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vind het toch lastig DUO daar de schuld voor te geven wanneer jij het formulier eind-augustus opstuurt, voor iets wat september begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 16:38

Snippertje

Light up your life

Lees nu op nu.nl dat hij waarschijnlijk van de baan is. Zullen we het geld dan nog terug krijgen?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Denk het niet. Incasseren is zo gebeurd, maar aan geld terug als ie kort daarna wordt afgeschaft gaan ze niet beginnen. Hiermee is er al een gat van 370 miljoen en dat laten ze heus niet hoger worden door te erkennen dat het geïncasseerde geld eigenlijk niet nodig bleek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 20:10

weebl

YARR!

Hopelijk verrekenen ze het met het collegegeld dat nog betaald zou moeten worden zonder de boete er bij. Ze kunnen het niet maken om het boetedeel dat ze al geincasseerd hebben gewoon te houden als het afgeschaft wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Oef, ik ben nu ook wel benieuwd. De eerste 550 Euro is van de week afgeschreven, dus als dat niet meer hoeft te worden: gaarne!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
'Langstudeerboete afschaffen'
AMSTERDAM - Net als de forensentaks wordt naar verwachting ook de langstudeerboete de nek omgedraaid door VVD en PvdA, die onderhandelen over een regeerakkoord.

De langstudeerboete gaat dit collegejaar in, maar wordt dus hoogstwaarschijnlijk alweer snel afgeschaft. Daardoor valt nog eens een financieel gat in de schatkist van 370 miljoen euro.

Om de ontstane tekorten in de begroting voor 2013 te dekken, zou het vitaliteitspakket worden geschrapt. Dit is bedoeld om oudere werknemers langer aan het werk te houden. Ook wordt naar verluidt geld gezocht bij de WW-premie.

http://www.telegraaf.nl/b...e_langstudeerboete__.html

Alleen wat gebeurd er met de studenten nu al betalen?

[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 01-10-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
furby-killer schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 10:52:
Ik vind het toch lastig DUO daar de schuld voor te geven wanneer jij het formulier eind-augustus opstuurt, voor iets wat september begint.
Dat kun je wel vinden, maar normaliter hanteert de DUO een termijn van een week voor het verwerken van een wijziging, en niets wees er in eerste instantie op dat dit deze keer anders was. Via welgeteld 1 linkje op de hele website, ook nog lekker weggestopt achter allemaal andere pagina's, moest ik er achter komen dat je dit keer een formulier op moest sturen, omdat ze de mogelijkheid nog niet in hun digitale systeem hadden gestopt. Voor iedere poep en scheet sturen ze je een bericht via studielink, maar dit "vergeten" ze dan even te melden. Hoe toevallig, het scheelt ze natuurlijk heel veel geld als mensen die verhoogde tegemoetkoming niet aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
Je ziet overal opluchting bij de reacties onder de nieuwssites. Maar je krijgt er een sociaal leenstelsel voor terug. Wat ik daar van begrijp, is dat je elke euro die je leent ook weer terug moet betalen. Stel je vangt 100 euro per maand van het rijk, dan sta je na 4 jaar, 4800 euro in het rood bij de overheid.

Wat is dan vervelender: 3000 euro eenmalig extra verwerken voor 1 jaar langstudeerboete of 4800 euro rood staan (wat ook weer nadelig is voor je hypotheek en andere leningen die je aangaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robkazoe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:18:
Je ziet overal opluchting bij de reacties onder de nieuwssites. Maar je krijgt er een sociaal leenstelsel voor terug. Wat ik daar van begrijp, is dat je elke euro die je leent ook weer terug moet betalen. Stel je vangt 100 euro per maand van het rijk, dan sta je na 4 jaar, 4800 euro in het rood bij de overheid.

Wat is dan vervelender: 3000 euro eenmalig extra verwerken voor 1 jaar langstudeerboete of 4800 euro rood staan (wat ook weer nadelig is voor je hypotheek en andere leningen die je aangaat)?
Dat gaat niet op want rood staan (lees: studieschuld) bij de overheid wordt niet genoteerd bij de BKR.

Ik snap zowieso heel het probleem niet.
Ik heb 6 jaar over mijn HBO gedaan i.v.m verkeerde keus studie (= 2 jaar verprutst), daarna gewoon binnen 4 jaar mijn studie afgemaakt. Dit was precies net optijd voor de langstudeer boete, maar ik hou uiteindelijk toch nog een dikke 15.000 euro schuld over. Ik heb nooit echt bezuinigd in mijn studenten tijd, wel altijd nog daarnaast gewerkt hoor maar goed je kan maar 1 keer studeren en dat bier is ook niet gratis :9~ .

Maar who cares ? Ik heb nu een fatsoenlijke baan en kan dat gewoon gespreid aflossen. Het is gewoon een prima regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54

Prima move voor het starterssegment in de huizenmarkt over 5 jaar d:)b .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Versteegrob schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 09:58:[...]
Alleen wat gebeurd er met de studenten nu al betalen?
Dat is natuurlijk nog niet bekend, maar je hebt kans dat die gewoon heel veel pech hebben.
Aan de andere kant zullen die nog in het oude systeem vallen in plaats van het sociale leenstelsel, dus hoeveel pech dat is, valt natuurlijk nog te bezien.

Maar de bottom line is dat hier nog niets over bekend is, er is alleen wat informatie gelekt dat de langstudeerboete (op termijn?) weer op gaat houden met bestaan. Vooralsnog zou ik het als een gerucht behandelen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp
  • Laatst online: 20:35

Elp

Het wordt volgens mij wel meer dan 100 euro per maand. De basis prestatiebeurs is iets van 95 euro per maand, maar daar komt ook nog 136 euro per maand aan OV schuld bij. Oftewel 231 e per maand.

Het grootste verschil lijkt mij overigens dat het leenstelsel voor alle studenten gaat gelden waar de boete uiteraard maar voor een relatief klein deel geldt. Oftewel, de langstudeerders (inclusief mijzelf) gaan er op vooruit, maar de student in het algemeen gaat er op achteruit. Dit is dus gewoon heel erg slecht nieuws voor de student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Wel benieuwd of ze het nu met terugwerkende kracht afschaffen.
Hier is de €4800 namelijk al afgeschreven.

Ze moeten dus of die €3000 extra terugbetalen, of de studenten diehet niet konden betalen moeten nog het hele jaar die €500 per termijn ophoesten.

Per 1jan afschaffen ofzo wordt lastig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
-

[ Voor 110% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 20:01

Technicality

Vliegt rechtsom...

rr7r schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:06:
Ze gaan het financieren met het leenstelsel (waarschijnlijk) dus ziet er naar uit dat enkel de huidige generatie de boete krijgen en de nieuwe generatie niet. Die krijgen het leenstelsel. Dit is mijn persoonlijk verwachting althans.
Ze hebben het wel over 'het budget van 2013'. Of gaan ze ervan uit dat 2014 in eerste instantie een kopie is waaraan gesleuteld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 100% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Elp schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:29:
[...]

Het wordt volgens mij wel meer dan 100 euro per maand. De basis prestatiebeurs is iets van 95 euro per maand, maar daar komt ook nog 136 euro per maand aan OV schuld bij. Oftewel 231 e per maand.

Het grootste verschil lijkt mij overigens dat het leenstelsel voor alle studenten gaat gelden waar de boete uiteraard maar voor een relatief klein deel geldt. Oftewel, de langstudeerders (inclusief mijzelf) gaan er op vooruit, maar de student in het algemeen gaat er op achteruit. Dit is dus gewoon heel erg slecht nieuws voor de student.
Dat bedoel ik dus. De langstudeerboete had nog een kleine intentie van rechtvaardigheid. Mensen die er met de pet naar gooien, mogen nu de hoofdprijs betalen (uitzonderingen daargelaten). Maar nu is inderdaad iedereen de dupe.
rr7r schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:06:
Ze gaan het financieren met het leenstelsel (waarschijnlijk) dus ziet er naar uit dat enkel de huidige generatie de boete krijgen en de nieuwe generatie niet. Die krijgen het leenstelsel. Dit is mijn persoonlijk verwachting althans.
Mocht je nog een jaar extra nodig hebben, dan is het beter om een sociaal leenstelsel te hebben. Dat laatste jaartje weegt qua kosten niet op tegen de langstudeerboete van een paar duizend euro. Maar goed, is koffiedik kijken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 20:01

Technicality

Vliegt rechtsom...

rr7r schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:19:
[...]

Nou ik denk enkel niet dat ze voor Generatie A de langstudeerboete gaan afschaffen wat ze financieel dekken met de invoering van leenstelsel waar Generatie B mee te maken krijgt. Dat denk ik althans. In het vorige debat waren ze ook al te beroerd om de maatregel uit te stellen tot 1 januari, terwijl het toen maar om enkele tientallen miljoenen ging.
Wat ze nu doen is natuurlijk ook al correctief. Generatie A (langstudeerboete net betaald) betaaldt omdat in het verleden onderwijs te weinig kostendekkend blijkt. Effectief één generatie uitstellen is dus wat 370mi kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Daarnaast heb je nog andere dingen. Ga er maar vanuit dat je heel veel meer terug betaald dan enkel je eigen schuld. Sowieso moet je ook de schuld terugbetalen van degene die geen redelijke baan hebben gekregen (hallo sociologie studenten). Daarnaast zal het natuurlijk een makkelijke melkkoe zijn voor de overheid, idee was geloof ik gewoon extra belasting voor mensen die gestudeerd hebben, dus die kan altijd probleemloos omhoog gegooid worden.

Maar blijft wel grappig/triest te zien hoeveel mensen denken dat die beter voor hun is (was trouwens ook toen langstudeerboete werd aangekondigt en D66 hypocriet zat te huilen, terwijl hun plannen studenten veel meer geld hadden gekost). Voor degene die nu met langstudeerboete zitten is het inderdaad beter dat het eraf is. Maar voor 99% van de nieuwe studenten durf ik te beweren dat het ze uiteindelijk veel meer kost. Je moet echt heel veel langstudeerboetes krijgen voordat je op dezelfde kosten zit als met een sociaal leenstelsel.

Ik vraag me ook af of als ze het inderdaad via een 'afgestudeerden belasting' gaan doen ik ook die moet betalen ondanks niet gedoe gehad hebt met sociaal leenstelsel. Daarnaast vraag ik me af of het verplicht is daar te lenen. Ik had dan liever mijn eigen buffers opgemaakt en bij ouders geleend dan later het 10x terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
furby-killer schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:37:
[...]

Daarnaast heb je nog andere dingen. Ga er maar vanuit dat je heel veel meer terug betaald dan enkel je eigen schuld. Sowieso moet je ook de schuld terugbetalen van degene die geen redelijke baan hebben gekregen (hallo sociologie studenten). Daarnaast zal het natuurlijk een makkelijke melkkoe zijn voor de overheid, idee was geloof ik gewoon extra belasting voor mensen die gestudeerd hebben, dus die kan altijd probleemloos omhoog gegooid worden.

Maar blijft wel grappig/triest te zien hoeveel mensen denken dat die beter voor hun is (was trouwens ook toen langstudeerboete werd aangekondigt en D66 hypocriet zat te huilen, terwijl hun plannen studenten veel meer geld hadden gekost). Voor degene die nu met langstudeerboete zitten is het inderdaad beter dat het eraf is. Maar voor 99% van de nieuwe studenten durf ik te beweren dat het ze uiteindelijk veel meer kost. Je moet echt heel veel langstudeerboetes krijgen voordat je op dezelfde kosten zit als met een sociaal leenstelsel.

Ik vraag me ook af of als ze het inderdaad via een 'afgestudeerden belasting' gaan doen ik ook die moet betalen ondanks niet gedoe gehad hebt met sociaal leenstelsel. Daarnaast vraag ik me af of het verplicht is daar te lenen. Ik had dan liever mijn eigen buffers opgemaakt en bij ouders geleend dan later het 10x terug te betalen.
Je hoeft niets te lenen als je niet wil.
Maar de overheid betaalt ook niks meer, dus als je ouders het niet voor je kunnen betalen begin je je carriere met een dikke schuld.

Ben benieuwd wat ze met de OV jaarkaart doen. Als die ook een lening wordt, denk ik dat een hoop studenten hem laten liggen. Dat is €1700 per jaar. Dan maar 1x per jaar bij je ouders op bezoek ipv 1x per week. En met de fiets naar college ipv met de bus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 98% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Er is nu een persco, oa op Journaal24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Er wordt gesproken over het "terugdraaien van de langstudeerboete".

Of het met terugwerkende kracht wordt afgeschaft over collegejaar 2012/2013 is nog niet heel zeker, maar het woord terugdraaien geeft mij goede hoop.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Persco: Langstudeerboete & Reiskostentax inderdaad afgeschaft.
Formatie: Rutte: 'Het gaat goed, maar nog geen kabinet binnen twee weken'.
Sociaal: Samsom mag sociale afspraken opsommen. Onder andere afschaffing eigen bijdrage in geestelijke gezondheidszorg.
Polispeak: 'Het adagium van gunnen', 'politieke wil', 'elkaar niet verlammen', er vliegen weer een hoop holle politieke termen over tafel.
volgens onze o betrouwbare geenstijl.

[ Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 01-10-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Hooglander1 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:07:
Er wordt gesproken over het "terugdraaien van de langstudeerboete".

Of het met terugwerkende kracht wordt afgeschaft over collegejaar 2012/2013 is nog niet heel zeker, maar het woord terugdraaien geeft mij goede hoop.
Kijk uit voor valse hoop ;) maar het lijkt er inderdaad wel op.
Maar ze hebben het de hele tijd expliciet over de begroting van 2013, dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 01-10-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

anandus schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:08:
[...]
Kijk uit voor valse hoop ;) maar het lijkt er inderdaad wel op.
Ze hebben het expliciet over de begroting van 2013.
Ik kijk de conferentie ook. Maar erg duidelijk zijn ze niet, maar het woord terugdraaien gaf mij ook stille hoop. Hoewel ik die de laatste paar maanden al een paar x teveel heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Yeah terugwerkende kracht! Ik ben even blij :D!

Oeps dubbel ook nog :P

[ Voor 21% gewijzigd door Snippertje op 01-10-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ja, terugwerkende kracht!

Gefeliciteerd voor al die studenten die nu voor 3000 euro op vakantie kunnen :+

[ Voor 65% gewijzigd door anandus op 01-10-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

*O* oOo *O* oOo *O* oOo *O* oOo *O* oOo *O* oOo *O*

* Hooglander1 dansje doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Nu hopen dat ze dit er snel doorheen kunnen jassen. Ik heb weinig zin in de volgende termijn collegegeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Om met de woorden van Haermsma Buma te spreken (@0:33):
Het bier is daar!

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
De eerst volgende termijn lijkt me misschien nog wat kort dag.

Voor mezelf ben ik blij dat het teruggedraaid wordt (heb de persconferentie niet gevolgd) maar de kans is nu dus groot dat het sociale leenstelsel er komt lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Woooooooo yeaaaaaaaah :D Zijn m'n ouders ook weer blij (die sprongen voor 1000 bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Volgens het ISO zou het al heel snel terugbetaald kunnen worden, al begin 2013 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bartbh schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:22:
De eerst volgende termijn lijkt me misschien nog wat kort dag.

Voor mezelf ben ik blij dat het teruggedraaid wordt (heb de persconferentie niet gevolgd) maar de kans is nu dus groot dat het sociale leenstelsel er komt lijkt me?
Dat zal dan in principe pas ingaan met de begroting van 2014 lijkt me.

Ik krijg hopelijk nog een jaar extra studie (studeren met dyslexie) maar in principe ben ik na dit college jaar sowieso langer dan de nominale duur bezig (met dank aan een paar eikels op m'n universiteit) dus dan raakt dat mij niet echt meer.

Blijft imho nog steeds een volslagen idioot idee maar dan is het tenminste niet direct voor mij een enorm probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

anandus schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:25:
Volgens het ISO zou het al heel snel terugbetaald kunnen worden, al begin 2013 :)
Ik weet niet of ik dat "heel snel" moet noemen eigenlijk :X

Maar ISO is hier ook geen partij in en heeft al helemaal geen zicht op hoe dit geregeld moet worden. Ik zal het wel zien, het is iig duidelijk dat ik het terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Hoe groot is de kans dat dit nog steeds wordt afgeschoten in de eerste kamer? CDA en D66 willen dit ook nog steeds neem ik aan. Dus dan is er toch een meerderheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Weet iemand of de regeling, waarin je vanaf 1 januari 2013 geen recht meer op OV hebt , ook wordt geschrapt? Of haal ik nu dingen door elkaar.

[ Voor 16% gewijzigd door beat op 01-10-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Snippertje schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:33:
Hoe groot is de kans dat dit nog steeds wordt afgeschoten in de eerste kamer? CDA en D66 willen dit ook nog steeds neem ik aan. Dus dan is er toch een meerderheid?
Het CDA wil het ook afschaffen, dus dat zal geen probleem zijn.
En daarnaast is de EK er voornamelijk om te oordelen over de 'degelijkheid' van wetsvoorstellen, niet zozeer over de politieke betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Er zijn uitvoeringskosten voor het terugdraaien gereserveerd omdat het redelijk complex wordt.

Al met al dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Klinkt goed, maar eerst zien, dan geloven. :) Ondertussen heb ik de volle pond al wel afgelopen maand moeten betalen. Dus het zal mij benieuwen hoe spoedig het e.e.a. in het werk gezet wordt zodat alle studenten die er dit jaar mee zijn geconfronteerd hun geld weer terug krijgen. Om dit zo te horen is dus prima, maar ik ben er pas echt gerust op zodra ik die 3036 euro weer zie staan op mijn bankrekening. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 05:27
De studenten die 40 euro hebben gedokt zullen balen. Het advocatenkantoor lacht in z'n vuistje!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
LuPo schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:59:
De studenten die 40 euro hebben gedokt zullen balen. Het advocatenkantoor lacht in z'n vuistje!
Balen? Ik niet. :) Feit: de politieke partijen konden het niet eens worden voor 1 september 2012 over de afschaffing van de maatregel. Feit: zolang er geen alternatief plan op tafel lag zou het geld gewoon geïnd worden. Feit: met de historie aan coalitieonderhandelingen kun je wel proberen te wachten op het nieuwe kabinet, maar om je daar nu afhankelijk van te maken? Het enige wat je wist is dat die maatregel hoe dan ook uitgevoerd zou worden dit studiejaar. En aangezien je in bezwaar kon tegen de beslissing heb ik gebruikt gemaakt van de mogelijkheid die dit advocatenkantoor bood. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ik weet wel een beetje van bestuursrecht af, maar aangezien civiel recht meer mijn interesse heeft laat ik het bestuursrechtelijke traject wel over / besteed dat wel uit voor de bezwaarschriftenprocedure aan een advocatenkantoor die beter in de materie zit dan ik zelf.

Kon net zo goed zelf ook een bezwaarschrift indienen en 40 euro besparen, akkoord. Maarja, nogmaals: ik ben geen doorgewinterde bestuursrechtdeskundige die zoiets makkelijk uit de mouw schudt. Bovendien als je mij vraagt zou mijn bezwaarschrift toch niet ontvankelijk worden verklaard wegens overschrijding van de indientermijn van 6 weken na dagtekening van het besluit. (die niet vermeld wordt op het bericht in studielink dat ik dit jaar 4834 euro zou moeten betalen) Daarnaast heb ik wel belangrijkere dingen aan mijn kop dan me druk lopen maken over deze maatregel zoals nominaal afstuderen bijv. ;) (dat ik toch de boete heb moeten betalen kwam door de overstap mbo > hbo > wo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:18:
[...]
Je hoeft niets te lenen als je niet wil.
Is dat zeker? Gezien ik ondertussen genoeg ideeën voor sociale leenstelsels voorbij heb zien komen waarbij je verplicht was te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp

Elp

Joosie200 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:52:
Klinkt goed, maar eerst zien, dan geloven. :) Ondertussen heb ik de volle pond al wel afgelopen maand moeten betalen. Dus het zal mij benieuwen hoe spoedig het e.e.a. in het werk gezet wordt zodat alle studenten die er dit jaar mee zijn geconfronteerd hun geld weer terug krijgen. Om dit zo te horen is dus prima, maar ik ben er pas echt gerust op zodra ik die 3036 euro weer zie staan op mijn bankrekening. ;)
Zo denk ik er ook over. Ik ben er heel blij mee dat het met terugwerkende kracht afgeschaft wordt, maar het terugbetalen wordt natuurlijk een administratieve ramp. Eerst zien, dan geloven. Gelukkig betaal ik in 12 termijnen, dus het gaat bij mij (nog) niet om een groot bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Studenten dolgelukkig na schrappen boete

UTRECHT - Euforisch, een enorm aangename verrassing, ontzettend blij. De studentenorganisaties weten niet welke typering het beste past bij het nieuws dat de langstudeerboete na jaren van strijd toch geschrapt wordt.

''Hier is het feest’’, zegt Thijs van Reekum, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). ''Ik moet het nog even laten bezinken hoor’’, zegt Karlijn Ligtenberg van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Mark Rutte (VVD) en Diederik Samsom (PvdA) lieten maandag bij de presentatie van de voorziene begroting weten dat de langstudeermaatregel met terugwerkende kracht geschrapt wordt.

De maatregel gold voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie.

Teruggestort
Zij moesten bovenop hun collegegeld ruim 3000 euro per jaar extra betalen. Dat geld is door de langstudeerders inmiddels in zijn geheel of deels betaald. Waarschijnlijk wordt het begin volgend jaar teruggestort.

De studentenorganisaties verwachten daar geen problemen bij. ''Als de wet met terugwerkende kracht ingevoerd mag worden, dan voorzie ik geen enkel probleem als het met terugwerkende kracht wordt teruggedraaid’’, aldus Ligtenberg.

BRON: http://www.nu.nl/binnenla...kkig-schrappen-boete.html
Wat kortzichtig allemaal. Die lui die bij de studentenbonden werken, dat zijn natuurlijk allemaal langstudeerders die allemaal de dikke 3000 euro per jaar moesten betalen. Maar ze vergeten even dat het sociale leenstelsel er gewoon aan zit te komen voor alle studenten. :F Wanneer zal de vreugde omslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ja, die euforie begrijp ik ook totaal niet. De kans dat het sociale leenstelsel er nu doorkomt, is nu natuurlijk vele malen groter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Het is toch al financieel gedekt door iets anders?

[ Voor 29% gewijzigd door beat op 01-10-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een sociaal leenstel en volledig afschaffen van collegegeld zou misschien nog helemaal niet zo slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Titel maar even geüpdatet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Ik ben benieuwd hoe het met het sociaal leenstelsel zit. ik heb toch al lang geen recht meer op studiefinanciering. Of maakt dat geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Sociaal leenstelsel gaat erom wat je allemaal gekregen hebt van de overheid. Dus studiefinanciering, leningen en OV kaart kunnen er allemaal onder vallen. Vooral de OV kaart is een dure. Ze lijken de begroting rond te hebben als ik het zo hoor, en dat zou betekenen dat er niets veranderd voor studenten. Iets waar ik heel goed mee kan leven omdat kennis goud waard is. Met de langstudeerboete kan ik ook nog wel leven (heb hem zelf ook) behalve de manier waarop dat heeft plaatsgevonden. Sociaal leenstelsel is een grote val. Ik zou dan zorgen dat ik zelf alles kon betalen. Liever dat dan een lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Robkazoe schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:43:
[...]

Wat kortzichtig allemaal. Die lui die bij de studentenbonden werken, dat zijn natuurlijk allemaal langstudeerders die allemaal de dikke 3000 euro per jaar moesten betalen. Maar ze vergeten even dat het sociale leenstelsel er gewoon aan zit te komen voor alle studenten. :F Wanneer zal de vreugde omslaan?
Precies ja. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Of dat ze de OV kaart een trajectkaart willen maken.

Hoe die langstudeerdersboete is ingevoerd (onduidelijkheid - terugwerkende kracht etc) is natuurlijk niet top, maar ik vond het nog best schappelijk. Je had bij zowel je bachelor als master één jaar uitloop. Hij mocht alleen beter ontwikkeld moet worden. Nu leek het inderdaad op iets wat op een regenachtige namiddag is bedacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 01-10-2012 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
LuPo schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:59:
Het was alleen €40 als je de boete niet terug kreeg. €200 als je dat wel kreeg.
Dus gratis €200
furby-killer schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:21:
[...]

Is dat zeker? Gezien ik ondertussen genoeg ideeën voor sociale leenstelsels voorbij heb zien komen waarbij je verplicht was te lenen.
Hoe wou je iemand verplichten geld te lenen?
Iemand die geen geld heeft, zal geen andere keuze hebben. Maar iemand die rijk is (lees: rijke ouders heeft) zal niks hoeven lenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan iemand best verplicht laten lenen, het is een stuk lastiger de terugbetaling van iedereen 'gelijk te trekken', maar ook dat zou kunnen. Welke consequenties die terugbetaling heeft is dan nog weer een stapje lastiger gelijk te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 01-10-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Dat sociale leenstelsel geldt dat dan ook voor de huidige studenten die al een lening hebben? Ze kunnen toch niet zomaar alles omzetten in een lening waar dat eerst nog een gift was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou denken dat het erg lastig zou zijn die overeenkomst te veranderen nadat hij is gesloten (lastiger dan bij de langstudeerboete, omdat het veel explicieter zal moeten).

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 01-10-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 17:57
Langstudeerboete is in principe een prima initiatief, maar niet voor de bestaande gevallen. Rechtszekerheid heb ik hoog in het vaandel staan, en als iemand dus begonnen is aan een studie en hiermee al een prestatie-lening heeft afgesloten, is het niet eerlijk om deze 'verplicht' die 3000 euro tijdens de studie op te leggen. Vanwege de hoogte van de prestatie-lening, die na 4 jaar een stuk hoger is dan 3000 euro, heb je als student geen keuze; na 4 jaar stoppen, geen diploma hebben en een lening van €10.000+ terug betalen of €3000 erbovenop betalen.

Als je aan het begin van je studie met deze kennis begint kan je er op anticiperen. Nu had je gewoonweg geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:13:
[...]

Het was alleen €40 als je de boete niet terug kreeg. €200 als je dat wel kreeg.
Dus gratis €200
Niet dus :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3j4kx8q4xFDxBdUzaNE0g5tB/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:13:

[...]

Hoe wou je iemand verplichten geld te lenen?
Iemand die geen geld heeft, zal geen andere keuze hebben. Maar iemand die rijk is (lees: rijke ouders heeft) zal niks hoeven lenen.
Simpel, twee mogelijkheden:
Je maakt alle studenten x Euro per maand over, dat 'lenen' ze, en alle studenten moeten extra belasting betalen na afloop, de rest van hun leven, wat veel meer zal zijn dan wat je geleend hebt als je beetje nuttige studie hebt gedaan.

Of optie B, zelfde als optie A maar je maakt niet automatisch het geld over. En nog steeds laat je ze extra belasting betalen.

[ Voor 39% gewijzigd door Sissors op 01-10-2012 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vraag me af of het deel van de kosten die ze hebben gemaakt niet al de 100% overstijgt als iedereen 40 euro betaalt (maar goed ik heb geen idee in wat de kosten zijn&hoeveel mensen zich hadden gemeld...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Metro berichtte op 24 september hierover en had het over 600 studenten die in bezwaar gingen. Of dit natuurlijk allemaal via BoutOveres gegaan is, is maar de vraag. Maar het geeft wel een idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
furby-killer schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:50:
[...]

Simpel, twee mogelijkheden:
Je maakt alle studenten x Euro per maand over, dat 'lenen' ze, en alle studenten moeten extra belasting betalen na afloop, de rest van hun leven, wat veel meer zal zijn dan wat je geleend hebt als je beetje nuttige studie hebt gedaan.
Dat is toch nu al zo? Met een studie krijg je over het algemeen een beter betaalde baan en dus betaal je meer belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Lol, ze willen de kosten verhalen op de staat. Beetje omgekeerde wereld lijkt me, aangezien zij 'de aanval kiezen' (lees: een procedure starten). Het lijkt me leuker als de Staat het advocatenkantoor aan gaat spreken op de gemaakte kosten van het beantwoorden van alle onnodige bezwaarschriften die door dit advocatenkantoor zijn binnengekomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06:01
Ik vind de kosten willen verhalen op universiteiten of hogescholen nog een stuk triester, die hebben er niet voor gekozen...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tk55 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:59:
[...]

Dat is toch nu al zo? Met een studie krijg je over het algemeen een beter betaalde baan en dus betaal je meer belasting.
Waar je zelf natuurlijk ook de vruchten van plukt he. En dat wordt dan wel even vergeten.

Doe je een studie, en haal je hem niet, zit je studie op een te hoog niveau, en haal je het bijbehorende salaris waarschijnlijk niet. Terwijl als je de studie wel haalt, het een gift wordt, en 3x voordeel hebt. Je hoeft niets terug te betalen, en je verdient meer, en heb je het financieel beter.

Eigenlijk best een krom systeem die omzetting naar een gift.

De mensen die dan zeggen dat ze meer belsating betalen als je meer gaan verdienen, dat klopt, maar dat is ook niet van gisteren. Studeer dan lekker niet, en ga je ook vegen. Betaal je ook veel minder belasting, en krijg je nog toeslagen ook.

Ik zie alleen mensen niet snel die keuze maken, en er dus bewust voor kiezen om dan maar "heel vervelend" in een hoger inkomstenbelasting tarief te willen komen.

Zo heeft veel verdienen z'n voor en nadelen, net als bij het minimumloon. Vaak erg hard werken met een bizar hoge werkdruk. En dat voor een salaris wat niet eens toereikend is, want zaken als huur en zorgtoeslag zijn nodig, zelfs als het zweet je in de bilnaad staat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 20-09 17:57
RaZ schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:12:
[...]

Waar je zelf natuurlijk ook de vruchten van plukt he. En dat wordt dan wel even vergeten.

Doe je een studie, en haal je hem niet, zit je studie op een te hoog niveau, en haal je het bijbehorende salaris waarschijnlijk niet. Terwijl als je de studie wel haalt, het een gift wordt, en 3x voordeel hebt. Je hoeft niets terug te betalen, en je verdient meer, en heb je het financieel beter.

Eigenlijk best een krom systeem die omzetting naar een gift.

De mensen die dan zeggen dat ze meer belsating betalen als je meer gaan verdienen, dat klopt, maar dat is ook niet van gisteren. Studeer dan lekker niet, en ga je ook vegen. Betaal je ook veel minder belasting, en krijg je nog toeslagen ook.

Ik zie alleen mensen niet snel die keuze maken, en er dus bewust voor kiezen om dan maar "heel vervelend" in een hoger inkomstenbelasting tarief te willen komen.

Zo heeft veel verdienen z'n voor en nadelen, net als bij het minimumloon. Vaak erg hard werken met een bizar hoge werkdruk. En dat voor een salaris wat niet eens toereikend is, want zaken als huur en zorgtoeslag zijn nodig, zelfs als het zweet je in de bilnaad staat.
Eh, het gaat hier om overheidsbeleid, en dat moet er op gericht zijn om de maatschappij verder te helpen. Hoger opleiden betekent hogere productiviteit en meer belastinginkomsten. Twee zaken die Nederland als land vooruit helpen. Studeren toegankelijk houden helpt Nederland dus vooruit.

Geweldig betoog van je hoor, maar ik zie niet zo in wat deze uitleg op micro-niveau precies met iets als een langstudeermaatregel te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beat schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:35:
Weet iemand of de regeling, waarin je vanaf 1 januari 2013 geen recht meer op OV hebt , ook wordt geschrapt? Of haal ik nu dingen door elkaar.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik denk niet dat ik hem erg hard nodig zal hebben en waardeer 3000 euro in mijn zak meer, maar het zou niet verkeerd zijn.

Overigens ben ik ook geen voorstander van het sociale leengebeuren, ondanks dat het voor mij effectief geen donder meer uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tk55 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:59:
[...]

Extra belasting. Nu maakt het niks uit of je gestudeerd hebt en je 50k verdient, of als je vmbo dropout bent en 50k verdient. Met sociaal leenstelsel waarbij bij veel ideeen je het via extra loonbelasting terug moet betalen zal dat wel een verschil maken. En als dat nog voor mij relevant was had ik dan veel liever geen lening gehad van de overheid, om dat extra belastingtarief later te ontlopen, maar de vraag is of die optie er dan is.

@Raz, leuk betoog, maar volgens mij heb je niet goed gelezen waar je op reageert.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 01-10-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elp

Elp

furby-killer schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 22:04:
[...]

Extra belasting. Nu maakt het niks uit of je gestudeerd hebt en je 50k verdient, of als je vmbo dropout bent en 50k verdient. Met sociaal leenstelsel waarbij bij veel ideeen je het via extra loonbelasting terug moet betalen zal dat wel een verschil maken. En als dat nog voor mij relevant was had ik dan veel liever geen lening gehad van de overheid, om dat extra belastingtarief later te ontlopen, maar de vraag is of die optie er dan is.

@Raz, leuk betoog, maar volgens mij heb je niet goed gelezen waar je op reageert.
Het terugbetalen van een 'sociale' lening gaat niet via een extra loonbelasting. Het sociale leenstelsel waar over gepraat wordt is niets anders dan het huidige systeem met uitzondering van de omzetting van je prestatiebeurs naar een gift. Het is gewoon een kwestie van je schulden + rente terug betalen en that's it.

Waar jij het over hebt is een academicusbelasting, dat gaat wel even een stapje verder. Zo'n belasting gaat er niet komen. Ten eerste omdat het een volstrekt oneerlijke heffing is waar geen draagvlak voor te vinden is in de samenleving.
Daarnaast vlucht elke weldenkende student naar een niet-gefinancierde opleiding. Dan betaal je 9.000 euro per jaar, maar ontloop je wel een hoger belastingtarief voor de rest van je leven. Die 9k per jaar haal je er dan wel uit.
Je kan ook altijd nog naar het buitenland. In veel landen liggen de collegegelden nog een tikkie hoger dan 9.000 euro maar vaak kan je daar dan ook redelijk eenvoudig een lening afsluiten voor die bedragen.

Dat alles wil niet zeggen dat de gemiddelde student er niet op achteruit gaat bij een sociaal leenstelsel. Maar het is niet zo desastreus als bij een academicusbelasting. Zo'n belasting is echt de doodsteek voor de zogenaamde "Nederlandse kenniseconomie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elp schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:28:
Dat alles wil niet zeggen dat de gemiddelde student er niet op achteruit gaat bij een sociaal leenstelsel. Maar het is niet zo desastreus als bij een academicusbelasting. Zo'n belasting is echt de doodsteek voor de zogenaamde "Nederlandse kenniseconomie".
Het sociale leenstelsel gaat ook geen wonderen doen. Nederland moet nu gewoon eens woord bij daad voegen en investeren in het onderwijs. Ik heb het zo vaak geroepen en blijf het roepen; anders blijven we zitten met een land dat te duur is voor productie (wat het al is) en niet slim genoeg is om te innoveren. Wat overblijft is wat Wallonië nu een beetje is; de glorie van weleer is verdwenen en uitzichtloze grijsheid en net-niet armoede is er voor teruggekomen.

Besparen om de steeds hoger wordende kosten te kunnen dekken is leuk, maar als je je toekomstige inkomsten niet veiligstelt of genereert gaat dat ook niets meer redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 23:23

SalimRMAF

SpaceX - 4K

De boete was erg, maar het leenstelsel? :? Dat gaat dus écht niet werken!

Erg veel mensen krijgen dan een superhoge schuld. Daarnaast zijn er veel mensen die gewoon geen rente mogen betalen, of het vertikken om een lening af te sluiten. |:(

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 105% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Zijlstra erkent dat studenten die drie jaar geleden met een propedeuse op zak aan een universitaire studie zijn begonnen, niet hadden kunnen weten dat ze een langstudeerboete riskeerden. ,,Maar op een gegeven moment moet je een maatregel laten ingaan. Maar het klopt dat er studenten bij zullen zitten die de gevolgen niet konden overzien.”
Uit de link van rr7r zijn bericht. En de rechter die uitspreek deed blijft bij zijn standpunt dat deze langstudeermaatregel voor iedereen te overzien viel, want jaarlijks wordt opnieuw het collegegeld vastgesteld. Ja, met een zekere trend wat betreft de stijging: dat gaat met een paar tientjes per jaar. 2007/2008: €1538 > +3,8% = 2008/2009: €1597 >+1,4%= 2009/2010: €1620 >+3,2%= 2010/2011: €1672 >+2,45% 2011/2012: €1713 >+3,38%= 2012/2013: €1771. De Staatssecretaris geeft het dus zelf al aan: het instellen van een verhoogd wettelijk collegegeld viel helemaal niet te overzien. Maar enfin, een dergelijke stijging vind ik normaal te noemen.

En als je die hele maatregel echt consequent had willen invoeren en behouden, dan had je die langstudeerboete ongeacht welke fase je in zit moeten hanteren. Dus: eenmaal langstudeerder = altijd langstudeerder. En niet zoals het was dat zodra je in de bachelor ermee geconfronteerd wordt, je aan de master begint opeens dat verhoogd wettelijk collegegeld niet meer hoeft te betalen want het is een afgesloten studiedeel. Maak dat de kat wijs. :+ 9 v/d 10 op de universiteit ziet bachelor/master als een geheel en zo ziet de arbeidsmarkt dat ook. Dat neemt niet weg dat je met je wo bachelor op zich wel de arbeidsmarkt zou kunnen betreden. Maar menigeen vraagt naar een compleet doorlopen wo-studie: bachelor èn master.

Wie gaat nog meer vandaag de algemene beschouwingen volgen op de achtergrond om er zeker van te zijn dat dit deelakkoord door de TK heen wordt geloosd? :) Bedoel: de woorden zijn leuk, maar zoals gezegd: pas als het geld op mijn bankrekening staat ben ik er gerust op. Het kan namelijk gebeuren dat er geen kabinet komt met PvdA/VVD (al acht ik die kans klein), dat het CDA erbij betrokken wordt op de een of andere manier en zij blijven eisen: niks er van, die langstudeermaatregel blijft overeind, koste wat kost! Best wel dubieus want zij waren nou net de partij in de persoon van Buma met: studenten, het bier is daar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En kijk nu hoeveel het je had gekost als onze grote voorstander van investeren in onderwijs, D66, hun zin had gekregen toen al, en er een sociaal leenstelsel al was. Het was iig meer geweest dan je kosten nu.

Maar jij bent ook verder uiteraard niet echt een standaard geval, dus over het algemeen vond ik langstudeerboete idd ook best schappelijk. Het blijft allemaal relatief natuurlijk, maar het is iig een stuk beter dan sociaal leenstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Langstudeerboete is ook best schappelijk te noemen, alleen niet voor bestaande gevallen en al helemaal niet een verhoging van 250% in zo'n korte tijd. Zouden we eens moeten proberen met de HRA, afschaffen over 15 maanden. Mensen zouden er terecht schande van spreken.

Natuurlijk moet er overal bezuinigd worden, waarom niet beginnen met de studiefinanciering voor een paar jaar op de nullijn zetten te ipv meteen zo drastisch een sociaal leenstelsel in te voeren waarmee je alleen maar brokken maakt. Waarom zou de student überhaupt zo onredelijk veel van de bezuinigingen moeten voelen.

Alsof het bier niet duur genoeg is geworden door de BTW verhoging :+

[ Voor 42% gewijzigd door beat op 02-10-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
beat schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:04:
Langstudeerboete is ook best schappelijk te noemen, alleen niet voor bestaande gevallen en al helemaal niet een verhoging van 250% in zo'n korte tijd. Zouden we eens moeten proberen met de HRA, afschaffen over 15 maanden. Mensen zouden er terecht schande van spreken.

Natuurlijk moet er overal bezuinigd worden, waarom niet beginnen met de studiefinanciering voor een paar jaar op de nullijn zetten te ipv meteen zo drastisch een sociaal leenstelsel in te voeren waarmee je alleen maar brokken maakt. Waarom zou de student überhaupt zo onredelijk veel van de bezuinigen moeten voelen.

Alsof het bier niet duur genoeg is geworden door de BTW verhoging :+
Eensch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
-

[ Voor 100% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 00:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Nee continu profiteren van subsidie/stufi om maar wat aan te rotzooien en opleidingen van 4 jaar in 6/7 jaar doen. Dat is wel schappelijk? Ik vond het een prima maatregel die boete, maar een leenstelsel is ook wel ok.

Nu nog richten op kwaliteit ipv kwantiteit richting Hogescholen / Universiteiten en het kan misschien ooit nog iets worden hier in Nederland. Minder hoogopgeleiden, maar wel betere hoogopgeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Een langstudeerboete was op zich geen slecht idee. Er zaten alleen wat catastrofale fouten in.
) Niet belastingaftrekbaar, terwijl het gewoon studiekosten zijn.
) Geen rekening gehouden met goede redenen om langer te studeren (bestuursjaar, overstap tussen HBO/Uni, ziekte)
) Geen rekening gehouden met de nominale studieduur. Iemand met een 2 jarige studie krijgt 1 jaar uitloop (50%), maar iemand met een 4 jarige studie krijgt ook maar 1 jaar (25%)
) Maakt deeltijd studeren vrijwel onmogelijk.
) En je kan zoiets niet invoeren voor mensen die al aan hun studie zijn begonnen (en misschien al vertraging hebben).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
sinds wanneer is eender welke boete belastingsaftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 02:16

Herman

FP ProMod
Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:28:
sinds wanneer is eender welke boete belastingsaftrekbaar?
Het is officieel geen boete maar een maatregel betreffende verhoogd collegegeld.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07
Oh, dat is dus net zoals ik een bijkomende verkeerstaks krijg als ik ergens te snel passeer :+

Je kan het noemen zoals je het wil, maar ik denk toch dat het vrij duidelijk is dat dit een boete is. anders zou iedereen moeten dokken en niet enkel langstudeerders.

Verder eens met bepaalde mensen hierboven. Als je liever zuipt dan leert, dan betaal je maar een boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:39:
Als je liever zuipt dan leert, dan betaal je maar een boete
Ik gebruik hem zelden, maar hier moet hij wel: :')

Denk dat iedereen wel begrijpt dat je zonder inzet er niet gaat komen en dat het logisch is dat dat ontmoedigt wordt. Daar gaat nu net al héél lang de discussie niet meer over.

Dus bedankt voor je fantastische mededeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tarkin schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:39:
Oh, dat is dus net zoals ik een bijkomende verkeerstaks krijg als ik ergens te snel passeer :+

Je kan het noemen zoals je het wil, maar ik denk toch dat het vrij duidelijk is dat dit een boete is. anders zou iedereen moeten dokken en niet enkel langstudeerders.

Verder eens met bepaalde mensen hierboven. Als je liever zuipt dan leert, dan betaal je maar een boete
Dat is waarom het de naam "boete" heeft gekregen. Maar het is het vervallen van de subsidie op studie voor langstudeerders.
Andere opleidingen zonder subsidie (LOI bijvoorbeeld) zijn wel volledig aftrekbaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

RocketKoen schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:16:
Een langstudeerboete was op zich geen slecht idee. Er zaten alleen wat catastrofale fouten in.
) Niet belastingaftrekbaar, terwijl het gewoon studiekosten zijn.
) Geen rekening gehouden met goede redenen om langer te studeren (bestuursjaar, overstap tussen HBO/Uni, ziekte)
) Geen rekening gehouden met de nominale studieduur. Iemand met een 2 jarige studie krijgt 1 jaar uitloop (50%), maar iemand met een 4 jarige studie krijgt ook maar 1 jaar (25%)
) Maakt deeltijd studeren vrijwel onmogelijk.
) En je kan zoiets niet invoeren voor mensen die al aan hun studie zijn begonnen (en misschien al vertraging hebben).
Allemaal goede redenen tegen, behalve "Bestuursjaar" ;( Als je een jaar wilt lamballen en af en toe wat regelen dan is dat jouw "investering", en moet je daar maar voor betalen.

Wat nog een goede reden is;
* Mensen die zich hadden ingeschreven in een schooljaar, maar vanwege eigen bedrijfje geen tijd meer hadden voor studie. Zich na een maand hadden uitgeschreven voor de rest van het schooljaar. Het opvolgende jaar weer verder gegaan met studie, maar vervolgens wordt dat hele jaar geteld als 1 compleet jaar voor de boete. Terwijl er niets/nauwelijks studie is gevolgd, en hij/zij meer belasting heeft betaald in dat ene jaar dan 30 studenten bij elkaar in 1 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Dat is inderdaad wel vreemd. Stufi wordt (voor zover ik weet) wel gewoon naar het aantal maanden omgerekend, terwijl de boete gerekend wordt werd naar "jaren".

[ Voor 3% gewijzigd door bartbh op 02-10-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 17:48

Koppensneller

winterrrrrr

Bartjuh schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:14:
[...]

Allemaal goede redenen tegen, behalve "Bestuursjaar" ;( Als je een jaar wilt lamballen en af en toe wat regelen dan is dat jouw "investering", en moet je daar maar voor betalen.
Jij hebt vast nooit in een fatsoenlijk fulltime bestuur gezeten. Dat is bijkans drukker dan dat de normale student het heeft met zijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Koppensneller schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:35:
[...]Jij hebt vast nooit in een fatsoenlijk fulltime bestuur gezeten. Dat is bijkans drukker dan dat de normale student het heeft met zijn studie.
Ja, maar als je dat extra wilt doen, dan is dat jouw keuze. Gewoon een jaar uitschrijven dan maar, hoef je ook geen boete te ontvangen. Hoort niet bij het primaire leerproces.

Ik kan ook wel zeggen; ja, ik ga een jaartje een rondreis doen, zo krijg ik ervaring met verschillende culturen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Ah de titel is aangepast. Ik vond het al zo vreemd dat het topic al 20 pagina's had en in maart vorig jaar was begonnen. Wat mij betreft kan dat volgende keer achterwege blijven, dat hij gecancelled is wist zo'n beetje iedere Nederlander wel.

Maargoed, ik heb hem dus ook mogen betalen, thans ik doe het in termijnen. 500 per maand ongeveer. Maar wat nu? Want het wordt voor mij nogal krap bij kas als ik oktober, november, december en januari ook moet betalen, zoveel. Ik ben natuurlijk wel bezig dit op te lossen maar ik zie er eigenlijk wel tegenop.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Koppensneller schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:35:
[...]

Jij hebt vast nooit in een fatsoenlijk fulltime bestuur gezeten. Dat is bijkans drukker dan dat de normale student het heeft met zijn studie.
Met borrelen ja. En andere sociale bezigheden die vast allemaal fascinerend zijn, maar ik kan niet zeggen dat je dan druk bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het nu met dat extra collegegeldkrediet voor de langstudeerboete?? Hebben mensen hier het al ontvangen? Ik heb het ook een tijdje geleden aangevraagd en het lijkt mij dat we het gewoon nog ontvangen.

Politici kunnen nu wel wat roepen over een deelakkoord, maar mijn universiteit (TU Delft) heeft mij al gemeld dat ze voorlopig het verhoogde bedrag blijven afschrijven tot er een officieel bericht van het ministerie van onderwijs komt en dat kan volgens hun nog lang gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De plannen zijn aangekondigt, maar de wet moet wel eerst gewijzigd worden, dat heeft tijd nodig. Tot die tijd zal de oude situatie van toepassing zijn.

Wacht rustig af, je krijgt vanzelf wel meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seikeau
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09-2024
Dat is flink balen want bij mijn instelling (Haagse Hogeschool) gaan ze in november 2 termijnen afschrijven (a ~800E). Super dat ik het terugkrijg, maar het is een flinke hap geld om even 'voor te schieten'. Zeker na het nieuws van maandag hoopte ik er op dat ze het niet zouden gaan afschrijven.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste