Ik heb je net op meerdere punten uitgelegd waarom je zowel wettelijk als niet wettelijk de HRA aftrek niet kan vergelijken met het invoeren van een langstudeerboete, maar goed als jij het op een hoop wil gooien prima, ik ga hier geen ja, nee spelletje van maken.N3oC schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:58:
[...]
Dus als mensen pas over 10 jaar last hebben van een keuze die ze nu maken (huis kopen in jou voorbeeld) dan is het ineens geen probleem meer voor je? Dit terwijl huidige kopers hier geen rekening mee hebben kunnen houden, je hebt op basis van de huidige wetgeving 30 jaar aftrek. (al snel 2500 euro per jaar, elk jaar) En waarom zou het tot 500k worden beperkt en niet 20k? Omdat je met 500k de grootste groep en meeste geld totaal niet raakt? /offtopic
De boete is eenmalig 3000 euro als je 6 jaar over je studie doet (6 jaar is 50% meer tijd dan nominaal)
De totaal termijn is misschien korter, maar er gebeurt precies hetzelfde... Je kiest nu (opleiding, switchen van opleiding, huis kopen) en in de toekomst kan er genoeg veranderen. 5 jaar voor een HBO opleiding is goed te doen, ik heb persoonlijk ook genoeg dingen niet gedaan om mijn studie in de gestelde termijn af te kunnen ronden.
Geen probleem? Je doet nu net alsof ik mijn persoonlijke mening over de regelgeving heb gegeven, het enige wat ik gedaan heb is uitgelegd dat als de HRA wordt aangepast dit gefaseerd zal gebeuren en dus met enige vorm van oversgangsregeling. Iets wat bij de langstudeerboete niet gebeurd.Dus als mensen pas over 10 jaar last hebben van een keuze die ze nu maken (huis kopen in jou voorbeeld) dan is het ineens geen probleem meer voor je?
Ik proef een sterke ondertoon in al je posts dat jij vindt dat omdat jij alles binnen het normale termijn hebt afgerond iedereen die er langer over heeft gedaan het maar helemaal aan zichzelf heeft te danken en op een of andere manier de boete hadden moeten zien aankomen.
Erg kortzichtig moet ik zeggen.
Realiteit is nou eenmaal dat niet iedereen (de meeste zelfs niet) direct de goede studie kiezen en ook alles binnen het toegestane termijn weten te halen.
Het zou een wonder zijn met het aantal studies dat tegenwoordig aangeboden wordt.
Mocht je van te voren weten dat er een vette boete boven je hoofd hangt als je te ver uitloopt dan wordt die keuze opeens heel anders, huidige studenten hebben dat niet mee kunnen nemen in hun keuze.
En dus is het onterecht om zo'n boete aan ze op te leggen.