Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
N3oC schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:58:
[...]

Dus als mensen pas over 10 jaar last hebben van een keuze die ze nu maken (huis kopen in jou voorbeeld) dan is het ineens geen probleem meer voor je? Dit terwijl huidige kopers hier geen rekening mee hebben kunnen houden, je hebt op basis van de huidige wetgeving 30 jaar aftrek. (al snel 2500 euro per jaar, elk jaar) En waarom zou het tot 500k worden beperkt en niet 20k? Omdat je met 500k de grootste groep en meeste geld totaal niet raakt? /offtopic
De boete is eenmalig 3000 euro als je 6 jaar over je studie doet (6 jaar is 50% meer tijd dan nominaal)

De totaal termijn is misschien korter, maar er gebeurt precies hetzelfde... Je kiest nu (opleiding, switchen van opleiding, huis kopen) en in de toekomst kan er genoeg veranderen. 5 jaar voor een HBO opleiding is goed te doen, ik heb persoonlijk ook genoeg dingen niet gedaan om mijn studie in de gestelde termijn af te kunnen ronden.
Ik heb je net op meerdere punten uitgelegd waarom je zowel wettelijk als niet wettelijk de HRA aftrek niet kan vergelijken met het invoeren van een langstudeerboete, maar goed als jij het op een hoop wil gooien prima, ik ga hier geen ja, nee spelletje van maken.
Dus als mensen pas over 10 jaar last hebben van een keuze die ze nu maken (huis kopen in jou voorbeeld) dan is het ineens geen probleem meer voor je?
Geen probleem? Je doet nu net alsof ik mijn persoonlijke mening over de regelgeving heb gegeven, het enige wat ik gedaan heb is uitgelegd dat als de HRA wordt aangepast dit gefaseerd zal gebeuren en dus met enige vorm van oversgangsregeling. Iets wat bij de langstudeerboete niet gebeurd.

Ik proef een sterke ondertoon in al je posts dat jij vindt dat omdat jij alles binnen het normale termijn hebt afgerond iedereen die er langer over heeft gedaan het maar helemaal aan zichzelf heeft te danken en op een of andere manier de boete hadden moeten zien aankomen.
Erg kortzichtig moet ik zeggen.

Realiteit is nou eenmaal dat niet iedereen (de meeste zelfs niet) direct de goede studie kiezen en ook alles binnen het toegestane termijn weten te halen.
Het zou een wonder zijn met het aantal studies dat tegenwoordig aangeboden wordt.

Mocht je van te voren weten dat er een vette boete boven je hoofd hangt als je te ver uitloopt dan wordt die keuze opeens heel anders, huidige studenten hebben dat niet mee kunnen nemen in hun keuze.
En dus is het onterecht om zo'n boete aan ze op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
defiant schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 13:49:
Hetzelfde ben ik ook van plan (aankomende studie SE), maar dat heeft naast die boete ook als redenen dat ik het principe van een 'studiejaar' totaal niet vind passen bij iemand met een drukke voltijdbaan. Ik heb op bepaalde momenten veel tijd om te studeren en op andere momenten niet, financieel gezien zie ik daar het liefst een directe koppeling tussen.
Bij ons speelt ook het absurd trage tempo op de universiteit mee. Tijdens mijn studie had ik vaak van september t/m december colleges, in januari en februari tentamens, dan van maart t/m mei colleges, juni en juli tentamens, en augustus vrij. Ik was dus, kortom, ruim vijf maanden per jaar kwijt met wachten en een paar tentamens maken (stelde niet veel voor als je goed had gestudeerd). Dus vijf kalendermaanden per jaar verspild -- ruim anderhalf jaar over een studie van vier jaar!

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
nare man schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 23:34:
... Ik was dus, kortom, ruim vijf maanden per jaar kwijt met wachten en een paar tentamens maken (stelde niet veel voor als je goed had gestudeerd)...
Dan ga je ervanuit dat je studeert voor tentamens, maar je studeert in principe om zoveel mogelijk te leren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ach ieder nadeel heeft zijn voordeel.

In dit geval hoeven we ons steeds minder druk te maken over concurrentie op de arbeidsmarkt als het niveau van de mensen aan het dalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 22:19
Het probleem met de langstudeerboete is IMHO dat studenten naast de studie een druk sociaal leven hebben. Commissie-werk en bestuurswerk zie ik als praktijk-cursussen management. Enorm leerzaam (er wordt ook vaak gesuggereerd dat studenten die in een bestuur hebben gezeten automatisch een streepje voor hebben bij sollicitaties)
maar dit komt automatisch met een jaar vertraging.

studentenleven (studentenvereniging) zal voor de outsider voornamelijk zuipen zijn, maar het opbouwen van sociale netwerken is ook belangrijk en leerzaam, zeker voor adolescenten. Ik geef toe dat voornamelijk eerstejaars daarin nog doorschieten. (zeker de eerstejaars van het lokale studentencorps zag ik altijd als lamballen, waar je bij een project toch niet zoveel aan had) Ik heb me dan ook nooit bij zo'n vereniging aangesloten.

en wat al vaker is aangehaald: als 18 jarige kies je niet altijd het levenspad dat je ook echt in wilt slaan.
zelf heb ik ook twee keer verkeerd gekozen. Na de tweede keer heb ik het VWO gedaan om mijzelf de kans te geven dit keer een weloverwogen studie te maken.
helaas heeft dat er voor gezorgd dat ik inmiddels al wel wat jaartjes in het studietraject zit.
ander geval: mijn broertje is tweemaal uitgeloot voor geneeskunde. Een jaartje wat anders studeren is dan de beste optie om te voorkomen dat je straks niet meteen studie-moe bent.
Wat als hij nu wordt ingeloot?

Ik zit nu in het eerste jaar van mijn master en begin nu pas de waarde van dit alles een beetje in te zien, in plaats hiervan heb ik gewoon hard gewerkt (tot het punt van een geïrriteerde vriendin: in studieweken kan ik een nogal teruggetrokken leven leiden)
en wat krijg ik uiteindelijk terug? kreten als "we moeten er maar een boete opleggen, DAN gaan de studenten pas wat harder werken" zijn nu niet bepaald goed voor mijn eigen motivatie.
Dat inmiddels ruim 40% van de studenten zulke stress ervaart dat hun privéleven eronder lijdt lijkt dan niet ter zake te doen. studenten worden toch als lui neergezet heb ik het idee.
Een erg actief sociaal leven heb ik niet, maar ik zou nu wensen dat ik er meer uit had gehaald.
maar ik heb wel het bachelor-papiertje binnen drie jaar gehaald 8).

en ik mag er naar uitzien dat ik het laatste jaar van mijn master mag lenen omdat de overheid (gekozen door het volk, dus ik neem aan dat de maatschappij er ook achter staat) van mening is dat studenten een groter deel van hun studie moeten betalen.
het nieuwste gerucht is trouwens dat de basisbeurs maar helemaal wordt afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medidem
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-01-2023
Lothlorien67 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:58:
Commissie-werk en bestuurswerk zie ik als praktijk-cursussen management. Enorm leerzaam (er wordt ook vaak gesuggereerd dat studenten die in een bestuur hebben gezeten automatisch een streepje voor hebben bij sollicitaties)
maar dit komt automatisch met een jaar vertraging.
En vooral bij dit heb ik dus geen enkel medelijden met de betreffende studenten. Als het echt zo waardevol is, dan is die €3000,- namelijk ook peanuts. Een uitzondering voor bestuurders vind ik dan ook nergens voor nodig (hoewel er wel wat voor te zeggen is dat zij zich misschien helemaal niet zouden moeten hoeven inschrijven, als ze toch geen lessen/tentamens doen). Want dan zou je ook ander relevant (vrijwillgers)werk kunnen gaan aanmerken als erg nuttig. Die hebben (lijkt mij althans) immers ook een streepje voor op de arbeidsmarkt ten opzichte van studenten die dat niet hebben gedaan.

Overigens is er nu dus ook nog de ruimte* om dat bestuursjaar te pakken, een verkeerde studiekeuze te maken of een paar maand ziek te zijn. Bij (1) levert dat kennelijk veel op en is het in ieder geval je eigen keuze, (2) ligt in ieder geval ook gedeeltelijk bij jezelf. Enkel bij (3) vind ik een soepele regeling echt nodig. En hoe vaak gebeurt het nu echt dat iemand vanwege ziekte meer dan een jaar niet kan studeren? (Neemt niet weg dat degenen die het overkomt geholpen dienen te worden).

Voor mij maakt het niet zoveel meer uit (heb nog een paar maand studeren te gaan hopelijk), maar ik zou me als (toekomstig) student eerder zorgen maken over het niveau van de lessen en de begeleiding, dan over een boete van €3000,-.

*Aangenomen dat nominaal ook goed haalbaar is. Wat dus niet het geval schijnt te zijn bij bepaalde bèta-opleidingen. Maar dat is een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Medidem schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:05:
... ik zou me als (toekomstig) student eerder zorgen maken over het niveau van de lessen en de begeleiding, ...
Het kan nogal duur worden je daar druk over te maken. Trouwens: ziek zijn ligt ook (gedeeltelijk) aan jezelf.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 25-03-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Medidem schreef op zondag 25 maart 2012 @ 21:05:
[...]

En vooral bij dit heb ik dus geen enkel medelijden met de betreffende studenten. Als het echt zo waardevol is, dan is die €3000,- namelijk ook peanuts. Een uitzondering voor bestuurders vind ik dan ook nergens voor nodig (hoewel er wel wat voor te zeggen is dat zij zich misschien helemaal niet zouden moeten hoeven inschrijven, als ze toch geen lessen/tentamens doen). Want dan zou je ook ander relevant (vrijwillgers)werk kunnen gaan aanmerken als erg nuttig. Die hebben (lijkt mij althans) immers ook een streepje voor op de arbeidsmarkt ten opzichte van studenten die dat niet hebben gedaan.
Helemaal mee eens. Die bestuurs- en commissie-onzin is er bij mij ook nooit ingegaan. Ik heb heel wat studenten gezien met een CV bol van de nevenactiviteiten, die geen bal presteerden zodra het om de inhoud ging. Overigens zou iemand met een bovengemiddelde intelligentie helemaal geen extra tijd nodig moeten hebben voor zo'n bestuur. Gaat het je daadwerkelijk om het besturen van zo'n club, dan heb je aan een paar avonden per week genoeg; het is dan ook niet het besturen, maar het borrelen, het aanwezig zijn op sociëteit e.d., dat zoveel tijd kost. En dat is natuurlijk iets wat niet hoeft te worden gesauveerd.

Na heel wat sollicitanten te hebben gezien kom ik tot de conclusie dat veel bestuurlijke nevenactiviteiten voor mij eerder een nadeel is dan een voordeel, tenzij mensen daarnaast ook excellente studieresultaten hebben behaald (is zelden het geval). En iemand die op zijn CV afzonderlijk de tapcommissie, de feestcommissie, en de sociëteitscommissie vermeldt, valt om die reden a priori al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
begintmeta schreef op zondag 25 maart 2012 @ 23:07:
Trouwens: ziek zijn ligt ook (gedeeltelijk) aan jezelf.
Vind ik (ik neem even aan dat je met 'ligt aan je zelf' een gemaakte keuze aanduidt?) bijzonder kort door de bocht...

Zelfs als we mensen met een aangeboren afwijking buiten beschouwing laten kan iedereen wel eens iets verkeerds eten, een infectie oplopen, bij een ongeluk betrokken raken etc.

Je hebt gelijk als je zegt dat sommigen op maandag zichzelf 'ziek'melden als ze zondags flink hebben lopen feesten (of soortgelijke gevallen) maar dat verwoord je dan wat ongelukkig :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Paul schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:53:
[...]
Vind ik (ik neem even aan dat je met 'ligt aan je zelf' een gemaakte keuze aanduidt?) bijzonder kort door de bocht...

Zelfs als we mensen met een aangeboren afwijking buiten beschouwing laten kan iedereen wel eens iets verkeerds eten, een infectie oplopen, bij een ongeluk betrokken raken etc.

Je hebt gelijk als je zegt dat sommigen op maandag zichzelf 'ziek'melden als ze zondags flink hebben lopen feesten (of soortgelijke gevallen) maar dat verwoord je dan wat ongelukkig :)
ziek zijn is een keuze, tenzij het een langdurige ziekte is (pfeiffer ofzo)

Korte ziektes zijn geen reden voor school vertraging, voedsel vergiftiging ofzo, dan ga je maar niet in de zomer jezelf de graftyfus zuipen op whatever voor kansloze locatie maar gewoon een beetje wat voor school doen in de vakantie, ik heb vorig jaar ook mijn zomervakantie overgeslagen omdat ik wat opdrachten af wou maken omdat ik last heb gehad van voedsel vergiftiging. Dagjes uit werken net zo goed als ontspanning als 3/4 weken weg.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Paul schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:53:
[...]
...
Met 'ligt aan jezelf' duid ik zeker niet noodzakelijk een gemaakte keuze aan.

Sommige mensen worden nu eenmaal ziek door omstandigheden/factoren die anderen niet ziekmaken (of die eventueel te voorkomen zijn door andere keuzes te maken) of ze zijn 'van nature' ziek. Dat hoort bij die mensen (ligt aan henzelf), net als dat sommige mensen (op een bepaald moment) nu eenmaal hun studierichting wat minder goed kunnen bepalen, niet intelligent genoeg zijn, te snel afgeleid zijn, te slecht kunnen multitasken, niet volgzaam genoeg zijn, te volgzaam zijn, zich (niet) storen aan bepaalde zaken, daar op een bepaale manier mee omgaan ...
looyenss schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:58:
... Korte ziektes zijn geen reden voor school vertraging, ...
Dat kan toch best, soms zijn er bijvoorbeeld maar twee toetsmomenten en is het halen van een tentamen voorwaarde voor het kunnen volgen van andere vakken (/het afleggen van andere tentamens).

... Dagjes uit werken net zo goed als ontspanning als 3/4 weken weg.
Dat weet ik zo net nog niet.

[ Voor 63% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
begintmeta schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:09:
Dat hoort bij die mensen (ligt aan henzelf)
Ah.. Tja, die twee stel ik absoluut niet gelijk aan elkaar, voor mij impliceert 'ligt aan jezelf' dat je er invloed op uit kunt oefenen, vandaar :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Paul schreef op maandag 26 maart 2012 @ 12:40:
[...]
Ah.. Tja, die twee stel ik absoluut niet gelijk aan elkaar, voor mij impliceert 'ligt aan jezelf' dat je er invloed op uit kunt oefenen, vandaar :)
Dan neem ik aan dat je bijvoorbeeld in het geval van het 'afstraffen van een verkeerde studiekeuze' zou eisen dat wordt aangetoond dat iemand een andere keuze had kunnen (of zelfs moeten) maken.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2012 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Toen ik begon met studeren gebruikte men dit: "Of je wordt student, of je gaat studeren".

Student: Zuipen, feesten, aanwezigheid bij disputen/verenigingen/commisies/sportteams etc. Zoals diegene die aan zijn 10e jaar bezig was.

Studeren: 'Saai' leren en na 4 jaar klaar zijn om te beginnen met cashen.

Het motto was dat je het niet allebei tegelijk kan doen door de hoeveelheid tijd die het kost en die beschikbaar is, ergens moet je een keuze maken.

Maar het gaat natuurlijk wel snel. Jaartje verkeerde studiekeuze, jaartje vertraging door ziekte (1 tentamen missen kan genoeg zijn, zelf ondervonden - 1x niet gehaald en de keer daarna ziek, mag je gelijk jaar lang wachten) en nog ergens jezelf laten groeien door bijvoorbeeld bestuur. De limiet op 6-7 jaar zitten was veel realistischer geweest (we komen tenslotte af van 10 jaar als periode dus dat is nog steeds een behoorlijke stap)

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 26-03-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
begintmeta schreef op maandag 26 maart 2012 @ 12:57:
Dan neem ik aan dat je bijvoorbeeld in het geval van het 'afstraffen van een verkeerde studiekeuze' zou eisen dat wordt aangetoond dat iemand een andere keuze had kunnen (of zelfs moeten) maken.
Waar volgt dat nu weet uit? :P

Ik zeg alleen dat 'ziek zijn is een keuze' kort door de bocht is, en nu blijkt dat jij het niet als keuze bedoelde :)

Uit het feit dat iemand geswitcht is van opleiding zou je op kunnen maken dat hij initieel de verkeerde studie had gekozen en je afvragen waarom hij niet meteen die andere opleiding is gaan volgen, maar je straft niet (zozeer) het maken van de verkeerde keuze af, je straft het overschrijden van de maximale studietermijn (die in dat geval dus komt omdat je een andere studie bent gaan volgen).

Het is altijd mogelijk om aan te tonen dat iemand een andere keuze kan maken, zolang er studies zijn zonder numerus fixus; als je dat moet gaan bewijzen, moet je dan gaan aantonen dat iemand wel motivatie op had kunnen brengen of zo? Of waarom stellen we ons opeens deze vraag?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Paul schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:50:
... je straft niet (zozeer) het maken van de verkeerde keuze af, je straft het overschrijden van de maximale studietermijn (die in dat geval dus komt omdat je een andere studie bent gaan volgen).
Hetzelfde gaat op voor overschrijding door ziekte, je straft de ziekte niet af, maar het overschrijden van de maximale studietermijn.
Het is altijd mogelijk om aan te tonen dat iemand een andere keuze kan maken, ...
Dat is volgens mij toch vrij lastig.
Paul schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:50:
... Of waarom stellen we ons opeens deze vraag?
Ik vraag me af op grond waarvan je bepaalde verschillen zou willen aanbrengen. Je impliceert eerder een beetje dat dat afhankelijk zou kunnen zijn van het kunnen uitoefenen van invloed. Ik denk dat je dan wel moet aantonen dat je die invloed al dan niet hebt of nader moet specificeren welk (gebrek aan) invloed je accepteert als reden voor het aanbrengen van verschillen en waarom je dat doet.

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
looyenss schreef op maandag 26 maart 2012 @ 09:58:
[...]

ziek zijn is een keuze, tenzij het een langdurige ziekte is (pfeiffer ofzo)

Korte ziektes zijn geen reden voor school vertraging, voedsel vergiftiging ofzo,
dan ga je maar niet in de zomer jezelf de graftyfus zuipen op whatever voor kansloze locatie maar gewoon een beetje wat voor school doen in de vakantie, ik heb vorig jaar ook mijn zomervakantie overgeslagen omdat ik wat opdrachten af wou maken omdat ik last heb gehad van voedsel vergiftiging. Dagjes uit werken net zo goed als ontspanning als 3/4 weken weg.
Ook wat kort door de bocht. Een vak wordt eenmaal per jaar aangeboden, en je kunt eenmaal per jaar herkansen. Vaak duurt een periode 6 weken, dan volgen 2 tentamens, herkansing is 4 tot 6 weken later. Dan kan het prima gebeuren dat je kort ziek bent en toch vertraging oploopt hoor. Daar is niet zoveel voor nodig.

En dat is ook een groot probleem met deze wet vind ik. Zoals ik eerder al ergens schreef: Wat nou als Student A nog 30 punten tekort komt, en Student B mist er maar 3. Echter, student A kan al die punten halen in de eerste 2 a 3 periodes van het studiejaar, terwijl dat nietige 3 punts vakje van student B pas aan het eind van het jaar wordt gegeven...hoe redelijk is het dan om te zeggen dat student b de volle 3000 euro mag lappen, terwijl student A doodleuk begin februari klaar is, en slechts de helft van de 3000 euro moet betalen? Hij heeft niet harder gewerkt, sterker nog, op de peildatum moest hij nog 10x zoveel doen als student B. Simpelweg door het moment van aanbod van het vak is hij eerder klaar. Je laat Student B dan de maximale boete betalen terwijl hij al die maanden niks aan zijn bachelor hoeft te doen, en misschien wel zijn master afrondt samen met dat ene 3 punts vak uit zijn bachelor. Harde knip is er bij ons namelijk niet..

Dat is toch gigantisch krom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ik vraag me af op grond waarvan je bepaalde verschillen aanbrengt. Je schrijft eerder dat dat afhankelijk is van het kunnen uitoefenen van invloed.
begintmeta schreef op maandag 26 maart 2012 @ 13:58:
Hetzelfde gaat op voor overschrijding door ziekte, je straft de ziekte niet af, maar het overschrijden van de maximale studietermijn.
Dat is een hele andere discussie, een die jij nu pas begint?

Ik heb het in dit topic alleen gehad over 'verhalen van kosten' <> de werkelijke kosten van het jaar dat voor vertraging zorgt, en daarnaast haak ik (losstaand) in op jouw opmerking dat ziekte aan jezelf ligt :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bear87, studenten zouden dergelijke inflexibiliteit dan ook niet (meer) van hun faculteit mogen accepteren. (Nog los van de andere gevolgen die zo'n boete kan hebben zonder dat een instelling er wat aan zou kunnen doen)
Paul schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:06:
...
... daarnaast haak ik (losstaand) in op jouw opmerking dat ziekte aan jezelf ligt :P
OK, inmiddels is dat wat opgehelderd dan. In mijn ogen ligt ziekte aan jezelf (zonder dat ik hiermee verwijtbaarheid/schuld/invloed wil impliceren), net als een bepaalde keuze maken aan jezelf ligt (ook zonder dat ik hiermee verwijtbaarheid/schuld/invloed wil impliceren)

[ Voor 54% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
bear87 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:04:
[...]

Ook wat kort door de bocht. Een vak wordt eenmaal per jaar aangeboden, en je kunt eenmaal per jaar herkansen. Vaak duurt een periode 6 weken, dan volgen 2 tentamens, herkansing is 4 tot 6 weken later. Dan kan het prima gebeuren dat je kort ziek bent en toch vertraging oploopt hoor. Daar is niet zoveel voor nodig.

En dat is ook een groot probleem met deze wet vind ik. Zoals ik eerder al ergens schreef: Wat nou als Student A nog 30 punten tekort komt, en Student B mist er maar 3. Echter, student A kan al die punten halen in de eerste 2 a 3 periodes van het studiejaar, terwijl dat nietige 3 punts vakje van student B pas aan het eind van het jaar wordt gegeven...hoe redelijk is het dan om te zeggen dat student b de volle 3000 euro mag lappen, terwijl student A doodleuk begin februari klaar is, en slechts de helft van de 3000 euro moet betalen? Hij heeft niet harder gewerkt, sterker nog, op de peildatum moest hij nog 10x zoveel doen als student B. Simpelweg door het moment van aanbod van het vak is hij eerder klaar. Je laat Student B dan de maximale boete betalen terwijl hij al die maanden niks aan zijn bachelor hoeft te doen, en misschien wel zijn master afrondt samen met dat ene 3 punts vak uit zijn bachelor. Harde knip is er bij ons namelijk niet..

Dat is toch gigantisch krom?
is krom. en je er bij neerleggen is drom

Als je over dit soort problemen in gesprek gaat met je examen/advies commissie dan zijn er echt altijd wel dingen te regelen. regels zijn er om gebroken te worden, je kan het altijd proberen. ik ben een student B, en ik heb de bewuste "3" punten in de zomervakantie ingehaald nadat ik dat had aangevraagd. wat me overigens wel 4 weken kostte.

Ik geef toe, het kost je veel energie, maar je moet zulke dingen wel proberen, en niet nodeloos gaan huilen om de 3 punten als je nog niks hebt geprobeerd, dat maak ik namelijk uit je verhaal op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bear87
  • Laatst online: 05-02 22:41
Dat is dan ten onrecht, voor alsnog kom ik niks tekort ;)

Het gaat mij gewoon om het principe.

[ Voor 25% gewijzigd door bear87 op 26-03-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
looyenss schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:08:
... Als je over dit soort problemen in gesprek gaat met je examen/advies commissie dan zijn er echt altijd wel dingen te regelen. ...
Niet altijd ben ik bang, soms zul je er (met een onzekere uitkomst) erg veel meer energie of eventueel geld aan moeten besteden. Je kan dan eventueel alternatief kiezen de 'gewonnen tijd' gebruiken om je kennis/opleiding wat te verbreden/verdiepen. Dat laatste wordt nu wel een stuk duurder.

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ligt ook aan studie en aantal studenten enzo, maar hier zou je ook gewoon direct docent een mailtje kunnen sturen met de vraag of er wat te regelen is, en bij de meeste docenten is een mondeling dan gewoon een optie.

Dan wordt er trouwens wel verwacht dat je er tijd in steekt, als je een twee ofzo ervoor haalt is dat direct ook laatste keer dat een docent zoiets voor je regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
tuurlijk wel..
en als ze moeilijk doen knal je het op twitter, en zorg je dat de gelderlander het leest en dan kom je in de krant en dan kan het ineens wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

looyenss schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:12:
[...]

tuurlijk wel..
en als ze moeilijk doen knal je het op twitter, en zorg je dat de gelderlander het leest en dan kom je in de krant en dan kan het ineens wel
Misschien gay hoor, maar ik wil dat soort privé shit niet op fucking twitter.

En niet overal waar een wil is is een weg, ik ben geen Jezus ook geen Mozes dus over/door de zee lukt nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ik zie de kop al voor me "universiteit last geen extra herkansing in voor student"
ik denk niet dat dat echt gaat werken om een extra hertentamen te doen....
Wat wellicht wel gaat werken is dat de overheid de onderwijsinstelling zo'n 6000 euro gaat korten op een vertraagde student. € 3000 hiervan betaalt de student, dus de school gaat er € 3000 op achteruit.
Dit kan imho niet anders dan dat het onderwijs hieronder lijdt. Onbegrijpelijk
Dat is ook wel een beetje wat medidem aangeeft

En over de voorgaande discussie: direct na de HAVO ben ik naar de zeevaartschool gegaan. Daarvan was ik toen overtuigd dat ikdat wilde, maar na een jaar werd mij langzaam duidelijk dat dat niet zo was. Daarna heb ik een nieuwe keuze gemaakt waarbij ik mij teveel heb laten leiden door mijn moeder.

Na dat een tijdje te hebben vol te hebben gehouden heb ik VWO gedaan en zo heb ik jaren later pas het inzicht verkregen over wat ik nu echt wilde.
Nu vinden jullie het dus terecht dat ik voor die verkeerde keuzen een heffing krijg? (daarbij implicerend dat ik dit bewust heb gedaan?) In dat licht zie ik net als begintmeta niet veel verschil met vertraging door ziekte, beide oorzaken zijn een gevolg van hoe jij zelf bent en dit zal je niet voorkomen door er maar een boete tegenover te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Lothlórien op 27-03-2012 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:13
Lothlorien67 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 01:18:
Ik zie de kop al voor me "universiteit last geen extra herkansing in voor student"
ik denk niet dat dat echt gaat werken om een extra hertentamen te doen....
Wat wellicht wel gaat werken is dat de overheid de onderwijsinstelling zo'n 6000 euro gaat korten op een vertraagde student. € 3000 hiervan betaalt de student, dus de school gaat er € 3000 op achteruit.
Dit kan imho niet anders dan dat het onderwijs hieronder lijdt. Onbegrijpelijk
Dat is ook wel een beetje wat medidem aangeeft

En over de voorgaande discussie: direct na de HAVO ben ik naar de zeevaartschool gegaan. Daarvan was ik toen overtuigd dat ikdat wilde, maar na een jaar werd mij langzaam duidelijk dat dat niet zo was. Daarna heb ik een nieuwe keuze gemaakt waarbij ik mij teveel heb laten leiden door mijn moeder.

Na dat een tijdje te hebben vol te hebben gehouden heb ik VWO gedaan en zo heb ik jaren later pas het inzicht verkregen over wat ik nu echt wilde.
Nu vinden jullie het dus terecht dat ik voor die verkeerde keuzen een heffing krijg? (daarbij implicerend dat ik dit bewust heb gedaan?) In dat licht zie ik net als begintmeta niet veel verschil met vertraging door ziekte, beide oorzaken zijn een gevolg van hoe jij zelf bent en dit zal je niet voorkomen door er maar een boete tegenover te zetten.
De discussie is natuurlijk ook niet te winnen.
Je doet dus te lang over een studie (meerdere jaren ben je dus veel vrij\lever je niets op zwart-wit gezien), hiervoor betaal je dus nu een soort compensatie (€3000,-).
Die overigens na een goede studie met gemak is te betalen.

We moeten leren waarderen dat we deze mogelijkheden hebben in dit land, dat het voor de overheid (blijkbaar) de spuigaten uitloopt en dat daarvoor een compensatie nodig is vindt ik niet meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Lothlorien67 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 01:18:

Grappig hoe sommige mensen het enkel eenzijdig kunnen bekijken. Het gaat wmb niet zozeer erom dat jij een boete krijgt. Enkel erom dat er kosten zijn en dat die door iemand gedragen moeten worden.
Vanuit dat oogpunt bezien, is het dan terecht dat de samenleving alle kosten draagt. Of zouden we toch niet een gedeelte van die kosten bij de persoon zelf neer kunnen leggen?

Het is geen eenzijdige lastenverhoging, het is enkel een gedeeltelijke herverdeling van de lasten wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Geen woord over HBO/WO overigens.
Het MBO heeft (En niet alleen de beta richtingen) mijns inziens een ander probleem dat ze eerst moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Sphere- schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 08:53:
[...]

Geen woord over HBO/WO overigens.
Het MBO heeft (En niet alleen de beta richtingen) mijns inziens een ander probleem dat ze eerst moeten oplossen.
het is een politicus. dacht je dat er iets fatsoenlijks uit zou komen? ik weet wel, dat mijn afstudeerbedrijf mijn half jaar langstudeerboete betaald. (ik studeer HBO elektro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52
Laten we stoppen het een langstudeerboete te noemen, dat komt alleen maar omdat we zo verwend zijn en alles kon en alles mocht.

Zie het als dikke bonus en grote gift dat je 5 jaar lang gratis/goedkoop/gesubsidieerd mag leren, daarna mag je op eigen kosten nog verder/meer doen/afmaken.

Super toch!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het is wel degelijk een boete, als het hogere onkosten waren, dan zou het wel fiscaal aftrekbaar zijn. Maar dat is het echter niet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
assje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:02:
Laten we stoppen het een langstudeerboete te noemen, dat komt alleen maar omdat we zo verwend zijn en alles kon en alles mocht.

Zie het als dikke bonus en grote gift dat je 5 jaar lang gratis/goedkoop/gesubsidieerd mag leren, daarna mag je op eigen kosten nog verder/meer doen/afmaken.

Super toch!
+1 voor het sarcasme, want het meer doen in de techniek buiten je studie wordt bestraft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Hooglander1 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:04:
Het is wel degelijk een boete, als het hogere onkosten waren, dan zou het wel fiscaal aftrekbaar zijn. Maar dat is het echter niet.
Het zijn wel hogere onkosten, en inderdaad zou deze fiscaal aftrekbaar maken dan redelijk zijn (maar van welke inkomstenbelasting? :P )
looyenss schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:05:
[...]

+1 voor het sarcasme, want het meer doen in de techniek buiten je studie wordt bestraft :D
?

[ Voor 47% gewijzigd door assje op 29-03-2012 09:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Als jij meent wat je hebt gezegd. heb je het duidelijk niet begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
looyenss schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:07:
[...]

Heb jij mij niet begrepen bedoel je, ik meen wat ik zeg. Ik denk dat we nog veel meer en heftigere bezuinigingen tegemoed kunnen zien en vind het dus helemaal niet onredelijk om hier veel strenger mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

assje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:02:

Super toch!
Maar als dat zo is, waarom wordt dat geld dan van de studenten verlangd als zij het niet kunnen betalen (en dus sneller geneigd zijn een inferieure, kortere opleiding te kiezen) in plaats van op het moment dat ze het met hun dikke baan wel kunnen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mux schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:09:
[...]

Maar als dat zo is, waarom wordt dat geld dan van de studenten verlangd als zij het niet kunnen betalen (en dus sneller geneigd zijn een inferieure, kortere opleiding te kiezen) in plaats van op het moment dat ze het met hun dikke baan wel kunnen betalen?
Zover ik weet zijn er legio mogelijkheden tot leningen met coulante terugbetaal regelingen en blijven die ook gewoon gelden voor langstudeerders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
[...]

Wat er gebeurt op de (elektro)techniek; doordat mensen erachter komen dat ze sociaal aan hun competenties moeten werken, ze in groepsverband mogen werken EN het feit dat er meerdere projecten parralel aan je studie kunnen lopen doen beta studenten gemiddeld langer over hun studie.

[ Voor 14% gewijzigd door looyenss op 29-03-2012 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
looyenss schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:12:
[...]

Door het langstuderen duur te maken, wordt techniek studeren voor de meeste mensen onmogelijk.
heel zwart wit: alle echte techneuten, zijn op de een of andere manier autistisch of dyslectisch. (dit is heel zwart wit)
Misschien dat het op de TU heel anders is maar ik heb mijn HBO Werktuigbouwkunde in 3 jaar gewoon gehaald hoor? En dan vond ik nog dat het helemaal niks voorstelde en de kwaliteit om te huilen was. het 1e jaar was best wel werken en daar leerde je wat, de laatste twee jaar was uitzingen en diploma in ontvangst nemen.

Nu heb ik daarvoor wel MBO gedaan dus ben ik zelf ook een langstudeerder. Dit komt doordat ik het vroeger heel druk had met van alles en daardoor vanaf start op VWO uiteindelijk een VMBO diploma haalde. Toen eerst nog een jaarte Bedrijfsadministratie MBO en toen toch maar Werktuigbouwkunde MBO en daarna HBO. Resultaat diploma op mijn 24e. Dit had dus ook gekund door HAVO + 4 jaar en dan was ik met 22 klaar geweest. Ik vind het niet meer dan terecht als ik van die 2 extra jaren een gedeelte zelf had moeten betalen.

Waarom gaan we er allemaal zo makkelijk mee om? Omdat het kan! Op het moment dat ik studenten tegenkom die 50+ uur per week actief aan hun studie besteden ben ik het misschien met je eens dat het onmogelijk is voor (techniek) studenten om hun diploma te halen binnen die 4 jaar. Ik ben er echter nog nooit één tegengekomen die gemiddeld meer dan 30 uur aan zijn opleiding besteed (ikzelf niet meer dan 20 inclusief reistijd schat ik als je stages niet meerekent)

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 29-03-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

[...]

Door het langstuderen duur te maken, wordt techniek studeren voor de meeste mensen onmogelijk.
heel zwart wit: alle echte techneuten, zijn op de een of andere manier autistisch of dyslectisch. (dit is heel zwart wit)
:s je invalideert al je argumenten door dit soort dingen te zeggen... Hoe kóm je erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
mux schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:28:
[...]

:s je invalideert al je argumenten door dit soort dingen te zeggen... Hoe kóm je erbij?
klassikale ervaring. en ik zei er bij, het is zwart wit.
O en wacht. ik ben zelf ook beide :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
looyenss schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:07:
Waarom niet, ik ben het helemaal met hem eens.
Ik heb zelf 6 jaar over mijn HBO gedaan en heb ook een studieschuld door die twee jaar extra. Mijn eigen schuld en eigen keuze dat ik er langer over heb gedaan. Desondanks is het een investering geweest voor mijn huidige baan en bijpassend salaris.

Ik verdien nu ongeveer 800 euro netto per maand meer dan dat ik zonder diploma's had bereikt. Dus die paar duizend euro extra studieschuld is dan echt een schijntje...

Ik ben voor de nieuwe regeling, mits het leenbeleid bij DUO in tact blijft.
Waarom niet kunnen betalen, dan moet het te lenen zijn bij DUO.

Wat er gebeurt op de (elektro)techniek; doordat mensen erachter komen dat ze sociaal aan hun competenties moeten werken, ze in groepsverband mogen werken EN het feit dat er meerdere projecten parralel aan je studie kunnen lopen doen beta studenten gemiddeld langer over hun studie.
Waarom wordt het onmogelijk? Zo lang er maar geleend kan worden bij DUO...
Die hebben erg gunstige rentes en tergbetaalregelingen, daarbij geen notatie bij BKR...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
@Assje, op een TU is het wel heel erg veel lastiger, het is erg moeilijk om de harde beta studies binnen 5 jaar te doen. Echter het argument van looyness gaat ook helemaal nergens over. Is hij nu serieus aan het beweren dat beta studenten gemiddeld langer over hun studie doen omdat ze voor een flink gedeelte autistisch zijn en dus aan hun sociale vaardigheden gaan werken ter compensatie? (Lees: borrelen en feesten?). Sorry hoor maar dat slaat nergens op.

En ik moet zeggen dat ik zelf nog nooit een technische studie aan een TU hebt gezien waar de reden dat het lastig is om nominaal af te ronden is dat er meer projecten parallel lopen dan haalbaar is. Waarom in groepsverband werken voor meer vertraging zou zorgen zie ik ook totaal niet in. Sowieso op zijn minst de eerste projecten waarin je in groepsverband werkt zit gewoon een strak tijdschema met tijden waarop je eraan werkt, daar kan je onmogelijk vertraging oplopen tenzij je het hele project niet haalt, en dat is echt je eigen schuld.
klassikale ervaring. en ik zei er bij, het is zwart wit.
O en wacht. ik ben zelf ook beide
Geweldig argument, niks aan toe te voegen :|

Heeft trouwens ook niks met zwart-wit te maken, maar hooguit met je eigen problemen op iedereen projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
ok, die opmerking neem ik terug, maar het zijn niet mijn problemen, aangezien ik geen problemen heb op school

Ik krijg de langstudeer"bonus" ik betaal hem gewoon, maar ik vind het jammer dat het zo opgelost moet worden. Studie schuld is wel te overzien, maar het is niet lekker om zo de arbeidsmarkt op te gaan. probeer maar eens een hypotheek te krijgen

[ Voor 53% gewijzigd door looyenss op 29-03-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
looyenss schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:37:
ok, die opmerking neem ik terug, maar het zijn niet mijn problemen, aangezien ik geen problemen heb op school

Ik krijg de langstudeer"bonus" ik betaal hem gewoon, maar ik vind het jammer dat het zo opgelost moet worden. Studie schuld is wel te overzien, maar het is niet lekker om zo de arbeidsmarkt op te gaan. probeer maar eens een hypotheek te krijgen
Geen enkel probleem, kan ik je uit ervaring vertellen...
Wij hebben beide een studieschuld...

Nogmaals, een lening bij DUO levert geen BKR registratie op.

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 29-03-2012 11:07 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
dfrenner schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:03:
[...]

ahh ok, dat stukje info miste ik. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:18:
[...]

Waarom gaan we er allemaal zo makkelijk mee om? Omdat het kan! Op het moment dat ik studenten tegenkom die 50+ uur per week actief aan hun studie besteden ben ik het misschien met je eens dat het onmogelijk is voor (techniek) studenten om hun diploma te halen binnen die 4 jaar. Ik ben er echter nog nooit één tegengekomen die gemiddeld meer dan 30 uur aan zijn opleiding besteed (ikzelf niet meer dan 20 inclusief reistijd schat ik als je stages niet meerekent)
Ik had in het eerste jaar aan de KULeuven al 34 uur les. Dit in een gecombineerd traject van 2 opleidingen. Feit blijft dat er aangeraden werd om voor elk uur hoorcollege 3 uur studie in te lassen gedurende het academiejaar. De universiteiten schatten de studie voor 60 studiepunten trouwens in tussen de 1500 en 1800 uren. Ik vind dit toch al vrij veel, natuurlijk zijn er mensen die het met minder kunnen en dat lijken dan profiteurs.

In BE betaal je 550-650 eur inschrijvingsgeld en dan moet je nog boeken en zooi kopen. Dus studeren is enorm goedkoop. Denk je dat ik er wakker van lig dat ik 200 euro belasting moet betalen om ervoor te zorgen dat jongeren kunnen studeren? Ik spendeer het liever daar aan dan aan een nieuwe vlieger voor Crembo of een nieuwe tank voor de dikkertjes bij Defensie.

Zelfs de jongeren die een jaar gaan studeren, geen klop doen en elke avond goed doorzakken in de kroeg mogen van mij die kans krijgen. Want ik heb ze ook gehad. Nu vind ik uitgaan niet echt fantastisch leuk, dus ik heb me meer met andere dingen bezig gehouden. Vooral veel gestudeerd, wat aan politiek gedaan, wat eigen projectjes uitgevoerd en vrij veel sport gedaan.

Ik moet nu nog 6 jaar doen voor ik 100% afgestudeerd ben en ik heb nog al mijn leerkrediet, wat wilt zeggen dat ik nog wel een tijdje van het laagste tarief kan genieten. Is dit oneerlijk? Volgens mij niet, want iedereen heeft quasi dezelfde kansen. Van het moment dat je het zelf te financieren deel kan betalen, kan je studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
[...]

Wat ik trouwens raar vindt. Het maakt voor de hoogte van je hypotheek dus niets uit of je naast je hypotheek nog €30.000 aan studieschuld moet betalen?

Lijkt mij dat zo'n systeem ook bijdraagt aan de huidige crisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-08 02:13
[...]

Maar je verzwijgt het wel.

Mocht je ooit in de problemen komen, dan kun je fluiten naar bijvoorbeeld NHG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
Lothlorien67 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:38:
[...]

Wat ik trouwens raar vindt. Het maakt voor de hoogte van je hypotheek dus niets uit of je naast je hypotheek nog €30.000 aan studieschuld moet betalen?

Lijkt mij dat zo'n systeem ook bijdraagt aan de huidige crisis?
Dat lijkt al lang achterhaald, het staat niet bij BKR geregistreerd maar dat betekent niet dat het niet meegerekend wordt. De link met de huidige crisis mis ik ook volledig, ik zie niet in hoe de crisis te maken heeft met studieschuld en een mogelijk hogere hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:06:
[...]

Het zijn wel hogere onkosten, en inderdaad zou deze fiscaal aftrekbaar maken dan redelijk zijn (maar van welke inkomstenbelasting? :P )
Na mijn HBO (Werktuigbouwkunde) ben ik full time gaan werken én een MSc opleiding gaan doen. Ik kan dus wel dergelijk al mijn studiekosten aftrekken van de mijn inkomstenbelasting, maar ik ontvang dan bijvoorbeeld ook geen basisbeurs (op zich logisch). Omdat je misschien zelf ook wel begrijpt dat full time werken en een full time opleiding soms een beetje te veel is, volg ik meestal per semester 2 vakken in plaats van de nominale 3.
Oftewel ik ben straks in m'n laatste jaar het belastingvoordeel kwijt én ik ga ineens €5000 per jaar betalen. Voelt een beetje onrechtvaardig als je weken van 60 uur maakt, en dan zo dubbel genaaid gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij wordt de langstudeerboete niet opgelegd als je het instellingstarief betaalt.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2012 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 12:12:
Volgens mij geldt de langstudeerboete niet als je het instellingstarief betaalt.
Ik volg een gewone reguliere opleiding, met regulier tarief (€1700 per jaar). Het instellingstarief is volgens mij iets van €9000 per jaar...

Stel dat ik na mijn HBO werktuigbouwkunde een HBO elektrotechniek had willen doen (zou me 2 jaar extra kosten omdat er wel redelijk wat overlap is tussen die opleidingen, en ik ook al wat vakken van elektro had gehaald), dan had ik dus €9000 per jaar moeten betalen. Een MSc gaan doen was dus de enige keuze (omdat dat gewoon telt als een Master na Bachelor). En WTB+Elektro is echt -de- combinatie die gevraagd is (op m'n werk zijn er minimaal 3 personen die die combinatie hebben, want vroeger kon dat nog). Maar dat is dus tegenwoordig écht onmogelijk geworden. Onvoorstelbaar.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De hoogte van de tarieven kan afhankelijk van allerlei factoren nogal verschillen.

IMHO zijn sommige maatregelen inderdaad nogal onvoorstelbaar als je de praat over kenniseconomie en innovatie hoort. Is voor wettelijk tarief een U-M doen na een HBO-B tegenwoordig eigenlijk nog een optie?

[ Voor 62% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Leftblank schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:50:
[...]

Dat lijkt al lang achterhaald, het staat niet bij BKR geregistreerd maar dat betekent niet dat het niet meegerekend wordt. De link met de huidige crisis mis ik ook volledig, ik zie niet in hoe de crisis te maken heeft met studieschuld en een mogelijk hogere hypotheek?
ik dacht al dat de studieschuld een BKR-registratie opleverde, maar iedereen is altijd zo stellig dat dit niet het geval is. Ook kamersnet.nl stuurde e-mailtjes rond met daarin het volgende bericht:
"Hoe denk jij over lenen tijdens je studententijd? Het NIBUD wil studenten met studieschuld laten registreren bij het BKR. Eens of oneens? Laat het ons weten via de poll. "
zelfs een creditcard of de mogelijkheid rood te kunnen staan tellen mee voor de hypotheekaanvraag. (doorlopende lening)
De spraakverwarring zit er waarschijnlijk in dat je bij een studieschuld niet meteen een negatieve BKR-registratie krijgt. Oftewel: je wordt niet meteen als een wanbetaler gezien, in dat geval wordt het afsluiten van een hypotheek een stuk moeilijker.

De link met de kredietcrisis is als volgt:
volgens mij is één van de veroorzakende/bijdragende factoren van de crisis dat mensen te makkelijk en te veel lenen. Daardoor komt men in de problemen.
Het Bureau krediet Registratie is er nu juist om te voorkomen dat dit gebeurt, maar dan moeten alle schulden wel bij het BKR geregistreerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
MyrddinLXXIIX schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:49:
[...]

Ik heb het toen open en bloot verteld, was helemaal niet boeiend ze vroegen alleen hoelang het duurde voor dat je er vanaf was.

Dat was bij miij binnen een aanzienbare tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mektheb schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 15:11:
[...]
Dat was bij miij binnen een aanzienbare tijd.
afzienbaar + aanzienlijk = aanzienbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Weet hoe iemand hoe het zit als je bijvoorbeeld twee maanden later klaar bent dan 1 september? Dan betaal je toch niet de gehele boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
begintmeta schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 12:12:
Volgens mij wordt de langstudeerboete niet opgelegd als je het instellingstarief betaalt.
Volgens mij is dat juist. Mijn vriendin heeft daarnaar geïnformeerd bij zowel DUO als de EUR. Zou ze een tweede studie rechten doen (na filosofie) aan de EUR, dan zou ze niet het instellingscollegegeld betalen, maar wel de langstudeertboete, waardoor de totale kosten hoger zouden zijn dan aan de OU, waar je het instellingscollegegeld betaalt, waar geen recht hebt op stufi, maar waar je ook geen langstudeerboete betaalt en waar je dus alle kosten 100% van je inkomen mag aftrekken (tot een maximum van 15k per jaar dan, maar daar zit je niet zo snel aan).

Langstudeerboete is echt een manier om mensen van de universiteit af te jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:13
Versteegrob schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:16:
Weet hoe iemand hoe het zit als je bijvoorbeeld twee maanden later klaar bent dan 1 september? Dan betaal je toch niet de gehele boete?
Nee, het is immers officieel 'verhoogd collegegeld'. Dus net als het gewone collegegeld betaal je gewoon het gedeelte dat je 'gebruikt'.

Edit: Bron Kopje betaling verhoogd wettelijk collegegeld

[ Voor 19% gewijzigd door BlueMotion op 04-04-2012 17:34 . Reden: bron toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
BlueMotion schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:31:
[...]

Nee, het is immers officieel 'verhoogd collegegeld'. Dus net als het gewone collegegeld betaal je gewoon het gedeelte dat je 'gebruikt'.

Edit: Bron Kopje betaling verhoogd wettelijk collegegeld
Let wel op dat je niet in termijnen betaalt, omdat de geldterugvraagregeling dan minder gunstig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Ja? Nu betaal ik altijd in termijnen en straks ook. Ga niet gelijk 5000 euro betalen of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Versteegrob schreef op woensdag 04 april 2012 @ 18:18:
Ja? Nu betaal ik altijd in termijnen en straks ook. Ga niet gelijk 5000 euro betalen of bedoel je wat anders?
De wet zegt:
De student heeft aanspraak op terugbetaling van een twaalfde gedeelte van het door hem verschuldigde wettelijk collegegeld voor elke maand dat het studiejaar na beëindiging van zijn inschrijving duurt, tenzij een betalingsregeling als bedoeld in artikel 7.47, onderdeel b, is getroffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlueMotion schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:31:
[...]

Nou, als het alleen 'verhoogd collegegeld' zou zijn, dan zou het ook aftrekbaar zijn... (net zoals 'gewoon collegeld'). Maar dat is het dus mooi niet. Dus het is gewoon een boete... Eentje die voor mij daardoor dubbel zo hard aankomt. :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 12:15:
[...]

Ik volg een gewone reguliere opleiding, met regulier tarief (€1700 per jaar). Het instellingstarief is volgens mij iets van €9000 per jaar...

Stel dat ik na mijn HBO werktuigbouwkunde een HBO elektrotechniek had willen doen (zou me 2 jaar extra kosten omdat er wel redelijk wat overlap is tussen die opleidingen, en ik ook al wat vakken van elektro had gehaald), dan had ik dus €9000 per jaar moeten betalen. Een MSc gaan doen was dus de enige keuze (omdat dat gewoon telt als een Master na Bachelor). En WTB+Elektro is echt -de- combinatie die gevraagd is (op m'n werk zijn er minimaal 3 personen die die combinatie hebben, want vroeger kon dat nog). Maar dat is dus tegenwoordig écht onmogelijk geworden. Onvoorstelbaar.
Niet helemaal onmogelijk.
Bedrijf waar ik werk betaalt bvb je 2e studie, als dat nuttig is voor je werk.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Versteegrob schreef op woensdag 04 april 2012 @ 18:18:
Ik betaal ook in termijnen, en heb met de DUO gebeld. je betaald net zolang als dat je ingeschreven staat op school. net zo als je college geld, dus gewoon de boete gedeeld door het aantal termijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
assje schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:18:
[...]

Bij Technische Informatica aan de TU/e hadden we alleen al 30 contacturen per week in de eerste drie jaar.
MyrddinLXXIIX schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:49:
[...]

Onzin, bij de vragen van de NHG staat duidelijk dat het om consumptieve kredieten gaat. Een studielening is -geen- consumptief krediet. Je verzwijgt dus helemaal niks. (Bij dat artikel wat hierboven gelinkt wordt staat dat de banken vragen naar andere kredieten, maar dat doen ze dus niet.)

[ Voor 27% gewijzigd door Grijze Vos op 06-04-2012 10:36 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YBH
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

YBH

Wat gebeurt er eigenlijk als je langstudeerboete weigert te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Staat gelijk aan niet betalen van lesgeld en heb je dus geen recht op les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 23:09
Iemand die weet wat er nu gebeurd met de hervormingen in het onderwijs, nu het Catshuisoverleg is mislukt? Gaat de langstudeerboete door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
YBH schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 02:47:
Wat gebeurt er eigenlijk als je langstudeerboete weigert te betalen?
Dan krijg je geen diploma, lijkt me nogal logisch?
AquaSheep schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:22:
Iemand die weet wat er nu gebeurd met de hervormingen in het onderwijs, nu het Catshuisoverleg is mislukt? Gaat de langstudeerboete door?
Boete was er al door toch? Dus dat lijkt me helaas iets wat niet meer (zomaar) teruggedraaid kan/zal worden.

[ Voor 44% gewijzigd door Hahn op 22-04-2012 19:25 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 23:09
Sorry, ik was even in de war met de andere maatregelen met betrekking op het hoger onderwijs. De langstudeerboete gaat idd door, maar andere versoberingen staan nu op een lager pitje.
Utrecht 22 april 2012 - Zoals u waarschijnlijk reeds heeft vernomen heeft het kabinet Rutte op zaterdag 21 april haar meerderheid verloren. Dit heeft zeer waarschijnlijk de consequentie dat het wetsvoorstel 'studeren is investeren' (studiefinanciering masterfase en verkorting OV reisrecht) voorlopig geen doorgang zal vinden.
Het voorstel zou komende week in de Tweede Kamer worden behandeld, evenals het amendement Collegegeldvrij Besturen. Het amendement zal naar alle waarschijnlijkheid niet worden besproken en komend collegejaar helaas geen doorgang vinden.
http://www.lkvv.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Gezien zo ongeveer elke partij van stufi een leenstelsel wilde maken zou ik er maar niet vanuit gaan dat het meer dan wat uitgesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Een poosje geleden kreeg ik ook de brief waarin staat dat als ik me volgend jaar weer inschrijf dat ik dan de €3000,- dien op te hoesten. Ik volg een HBO opleiding in deeltijd, werk 40 uur per week en heb 1 avond per week les. Door topdrukte op het werk heb ik wat vertraging op gelopen, vandaar de potentiële boete. In al die tijd heb ik geen OV, stufi of welke vergoeding dan ook gekregen. Waarom ik dan dezelfde boete krijg als voltijders snap ik absoluut niet. De kans is klein dat ik het dit jaar niet ga redden, maar toch, rare gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
^ ^
Zelfde verhaal, zelfde schuitje. Alleen weet ik zeker dat ik nog minimaal 1 extra jaar nodig heb. Ik heb de brief echter nog niet ontvangen? Maar het is van de gekke dat deeltijders onder dezelfde regeling vallen.

Buiten dat is het gewoon van de gekke dat deze regeling nu zo in zijn geheel meteen ingezet wordt! Elke ander 'bedrijf' dat een contract zomaar eenzijdig in deze mate aan gaat passen zou ervoor op de vingers getikt worden door de overheid.
Ik ben dus ook deeltijder. Heb ook verantwoording af te leggen op het werk en daardoor ook hier en daar wel eens een kwartaal gemist. Dat gaf niet, want die kosten waren nog wel te behappen. Nu heeft dat dus toch wel weer ineens grote gevolgen.

Als dit nu ingaat voor de nieuwe studenten, zodat je weet waar je aan toe bent, dan kan ik ermee leven.
Maar voor zittende studenten? Geeft die dan i.i.g. wat meer ruimte.

Nu krijg ik een beetje het gevoel van een vliegticket kopen naar Amerika en als je halverwege bent, krijg je te horen dat je €3.000,- extra moet betalen omdat je te laat ingechecked had. En of je anders z.s.m. het vliegtuig wil verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dit probleem is wel vaker aangekaart. Helaas gaan ze (nog) niets veranderen.

Tel even het aantal jaren dat je ingeschreven stond bij een hogeschool.

Houd het nieuws iig in de gaten:
http://www.ib-groep.nl/pa...or_wie_geldt_de_maatregel
http://www.nu.nl/tag/langstudeerboete/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:32

Nikeo

Jawelles

AquaSheep schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:41:
Sorry, ik was even in de war met de andere maatregelen met betrekking op het hoger onderwijs. De langstudeerboete gaat idd door, maar andere versoberingen staan nu op een lager pitje.

[...]

http://www.lkvv.nl/
Wat bedoelen ze met 'helaas geen doorgang vinden'? Ik krijg de hoop dat het verkorten van het OV-reisrecht dus niet doorgaat en ik nog wel betaald naar mijn stage zal kunnen reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Nikeo schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:57:
[...]

Wat bedoelen ze met 'helaas geen doorgang vinden'? Ik krijg de hoop dat het verkorten van het OV-reisrecht dus niet doorgaat en ik nog wel betaald naar mijn stage zal kunnen reizen?
een beetje stagebedrijf betaald dat voor je.. vragen is gratis weet je 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:23
Toch maar hopen dat het afstuderen een beetje lukt. Anders zit ik ook vast aan die boete.

Wat een tegenstrijdigheden. Als je het eerste jaar een verkeerde keuze hebt gemaakt zit je al snel aan een langstudeerdersboete. Niemand verspilt graag een jaar of half jaar van zijn leven. Als die boete er jaren geleden was heeft dat mij heus niet behoed van het maken van een verkeerde keuze.

Laat ze wat doen aan de voorlichtingen van de opleidingen. Ze laten alles mooier lijken dan het is. Of laat ze er beter en eerder wat doen aan de oriëntatie op de middelbare school.

Ook willen ze af van het idee dat er gewerkt kan worden naast een studie. Het lenen wordt dus aangemoedigd. Zie maar eens rond te komen van 90 euro stufie. En aan de andere kant komt er vaak in de media hoeveel schuld studenten wel niet hebben. Zo gek is dat toch niet?
Gelukkig heb ik zelf een goede stagevergoeding geregeld. Ook werk ik één dag in de week.

Ik en de rest van de jongeren in Nederland mogen qua levensstijl en mogelijkheden eigenlijk niet echt klagen. We mogen blij zijn met de mogelijkheden die we hebben 67 jaar na een wereldoorlog.
Wel jammer dat de studenten die al bezig zijn elke keer weer voor verrassingen komen te staan.
En ook jammer dat de politiek alle mogelijkheden en voorzieningen voor studenten stap voor stap aan het afbreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Piekartz87 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:35:

Ook willen ze af van het idee dat er gewerkt kan worden naast een studie. Het lenen wordt dus aangemoedigd. Zie maar eens rond te komen van 90 euro stufie. En aan de andere kant komt er vaak in de media hoeveel schuld studenten wel niet hebben. Zo gek is dat toch niet?
Gelukkig heb ik zelf een goede stagevergoeding geregeld. Ook werk ik één dag in de week.
Als je €90 stufi krijgt wordt er al vanuit gegaan dat je ouders ca. €150,- bijdragen aan je studie. Dit bijvoorbeeld door je lesgeld en/of zorgverzekering te betalen. In dat geval krijgen je ouders elk jaar keurig een brief thuis waarin staat hoeveel zij redelijkerwijs bij moeten leggen aan jouw studiekosten.

Ik kreeg op het MBO thuiswonend €365,- per maand en op het HBO thuiswonend €240,- per maand studiefinanciering. Hierbij was de ouderbijdrage dan €0,- (ouders met 5 kinderen en niet bizar hoog inkomen)

Natuurlijk kan het voorkomen dat je ouders niet bij willen dragen maar in de meeste gevallen die ik ken betalen ouders met dergelijke inkomens in ieder geval het lesgeld. Verder kun je natuurlijk nog prima een bijbaantje naast je opleiding doen. Nu is het alleen veel te makkelijk. Ik verdiende naast mijn opleiding gemiddeld altijd €12k-€15k per jaar bij wat je bijna netto overhoud. Daarbij nog de studiefinanciering had ik netto evenveel te besteden als vrienden die full time werkten (oke ik moest dan wel lesgeld betalen en in de weekenden achter de bar staan)

De gulden middenweg ligt natuurlijk ergens tussenin, een bijbaantje is gezond maar 30uur/week werken naast je opleiding moet gewoon niet kunnen vanwege de studiedruk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:21
Doekle vindt dat je niet hoort te werken naast je opleiding.
Lapt de overheid dan even de rest van het geld bij?

Kortzichtig beleid bij Inholland; ze weten best dat scholieren niet voor hun lol bijbeunen, maar om hun studie en bijkomende randverschijnselen te bekostigen.
Plus dat de economie op de jongeren drijft in de lage-lonen sferen. Stel je voor dat supermarkten geen jongeren meer kunnen vinden; hallo inflatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
BounceCloud schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:01:
Doekle vindt dat je niet hoort te werken naast je opleiding.
Lapt de overheid dan even de rest van het geld bij?

Kortzichtig beleid bij Inholland; ze weten best dat scholieren niet voor hun lol bijbeunen, maar om hun studie en bijkomende randverschijnselen te bekostigen.
Plus dat de economie op de jongeren drijft in de lage-lonen sferen. Stel je voor dat supermarkten geen jongeren meer kunnen vinden; hallo inflatie!
Misschien ziet hij "werken" en "bijbaantje" als twee verschillende dingen. Neem bijvoorbeeld de mensen die als free-lancer werken naast hun studie, heel erg leuk natuurlijk maar dat kan wel flinke nadelige invloed op je studie hebben. Als je het weet te combineren prima natuurlijk, maar de motivatie om school voor werk te laten gaan wordt wel groter d.m.v. de "langstudeerboete".

Iedereen heeft toch een bijbaantje naast zijn studie? (of rijke ouders), en dat kan ook gewoon bij elke studie! Je maakt mij niet wijs dat er mensen zijn die minder dan 8 uur per week vrije tijd hebben tijdens de studie, ofwel het kan prima te koste gaan van vrijetijdsbestedingen in plaats van de studie.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 07-05-2012 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
assje schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:54:
[...]
De gulden middenweg ligt natuurlijk ergens tussenin, een bijbaantje is gezond maar 30uur/week werken naast je opleiding moet gewoon niet kunnen vanwege de studiedruk!
Mijn ouders hebben mijn schoolgeld inderdaad betaald. Maar ik heb wel veel moeite moeten doen om uit te leggen dat hun een bijdrage "horen" te doen. Ze hebben verder altijd zonder problemen bijgedragen hoor. Maar ik kan me voorstellen dat sommige ouders dat niet willen doen.

Verder heb ik niet altijd een bijbaantje kunnen hebben. Veel banen stellen dat je 20 uur moet werken, met mijn studie was dat niet mogelijk omdat wij in projecten werken en er was vrijwel een volledige werkweek (wel erg soepel dat wel).
Het is pas het laatste jaar na mijn (onbetaalde) stage dat ik een goede bijbaan heb. Helaas is het niet mogelijk om in het weekend daar te werken. Dus zit ik vast aan 1 dag per week.

Dus elke zomervakantie heb ik kunnen werken en het laatste jaar. Ik heb dus veel bij moeten lenen met mijn basisbeurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:46
Piekartz87 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:06:
Verder heb ik niet altijd een bijbaantje kunnen hebben. Veel banen stellen dat je 20 uur moet werken, met mijn studie was dat niet mogelijk omdat wij in projecten werken en er was vrijwel een volledige werkweek (wel erg soepel dat wel).
Tijdens je fulltime studie moet je dan ook geen werk zoeken, maar een bijbaantje. Een baan die je dus in het weekend en 's avonds door de week zou kunnen uitvoeren. Die minimaal 20 uur is gewoon onzin.

Zelf loop ik op dit moment stage, maar zelfs met 40 uur stage, lukt het mij om 12 tot 16 uur ernaast te werken (excl. koopzondagen en extra dagen dat ik werk). Dit is dan wel doordat ik een bijbaan heb met (voor mij) goede werktijden ('s avonds van 19.30 tot 24.00 en zaterdags van 05.00-14.00 of 14.00 tot 23.00). Maar 8 uur per week werken naast je studie moet 'vrijwel' altijd mogelijk zijn en dat hoeft helemaal niet van de '40' uur tellende studieweek af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Piekartz87 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:06:
[...]

Mijn ouders hebben mijn schoolgeld inderdaad betaald. Maar ik heb wel veel moeite moeten doen om uit te leggen dat hun een bijdrage "horen" te doen. Ze hebben verder altijd zonder problemen bijgedragen hoor. Maar ik kan me voorstellen dat sommige ouders dat niet willen doen.
Je kan natuurlijk geen wetgeving maken waarbij iedereen extra geld van de overheid krijgt omdat van een enkeling hun ouders weigeren aan hun 'plichten' te voldoen (tussen aanhalingstekens omdat ze niet wettelijk verplicht zijn te betalen).

En dan gaat het dus over de ouders die wel kunnen, maar niet willen betalen. Gelukkig zijn er ook gewoon regelingen voor studenten die in principe geen recht hebben op aanvullende beurs, maar waarbij de ouders weigeren bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
Hogader schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:25:
[...]

Tijdens je fulltime studie moet je dan ook geen werk zoeken, maar een bijbaantje. Een baan die je dus in het weekend en 's avonds door de week zou kunnen uitvoeren. Die minimaal 20 uur is gewoon onzin.

Zelf loop ik op dit moment stage, maar zelfs met 40 uur stage, lukt het mij om 12 tot 16 uur ernaast te werken (excl. koopzondagen en extra dagen dat ik werk). Dit is dan wel doordat ik een bijbaan heb met (voor mij) goede werktijden ('s avonds van 19.30 tot 24.00 en zaterdags van 05.00-14.00 of 14.00 tot 23.00). Maar 8 uur per week werken naast je studie moet 'vrijwel' altijd mogelijk zijn en dat hoeft helemaal niet van de '40' uur tellende studieweek af te gaan.
Veel studenten vinden geen bijbaan met zulke handige werktijden. Ik kon wel baantjes vinden opzich, maar nooit één met die werktijden die jij noemt. Heb dus wel elke vakantie gewerkt.
Ik heb op de kpn helpdesk gezeten, bekertjes bedrukt(boooring), badmeester geweest.
Nu ben ik na mijn stage blijven hangen en doe ik nu werk wat aansluiting heeft op mijn opleiding. Waardevolle relevante werkervaring dus. Daar maak ik wel wat tijd voor vrij.

Trouwens: enkele zaken die ik verandert zou willen zien:
  • Veel mensen geloven echt dat een stufi een vetpot is en dat studenten daar hun auto/ computers etc van betalen. (daar wordt gewoon voor gewerkt hoor menschen)
  • Ik wil wel meer waard voor mijn collegegeld, meer lessen, contactmogelijkheden met docent en algemene verbetering van de opleiding.
  • Wel een langstudeerboete maar niet ineens €3000,- voor mensen die al bezig zijn of bijna klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
Piekartz87 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 16:11:
[...]

Veel studenten vinden geen bijbaan met zulke handige werktijden. Ik kon wel baantjes vinden opzich, maar nooit één met die werktijden die jij noemt. Heb dus wel elke vakantie gewerkt.
Ik heb op de kpn helpdesk gezeten, bekertjes bedrukt(boooring), badmeester geweest.
Nu ben ik na mijn stage blijven hangen en doe ik nu werk wat aansluiting heeft op mijn opleiding. Waardevolle relevante werkervaring dus. Daar maak ik wel wat tijd voor vrij.
Een bijbaan met zulke handige tijden zijn er iid niet veel. Wat wel in overvloed is, zijn de simpele bijbaantjes voor de weekenden en sommige avonden. Ik doelde dus vooral op het feit dat 8 uur werk per week makkelijk naast de '40' uur studie kan.
Trouwens: enkele zaken die ik verandert zou willen zien:
  • Veel mensen geloven echt dat een stufi een vetpot is en dat studenten daar hun auto/ computers etc van betalen. (daar wordt gewoon voor gewerkt hoor menschen)
  • Ik wil wel meer waard voor mijn collegegeld, meer lessen, contactmogelijkheden met docent en algemene verbetering van de opleiding.
  • Wel een langstudeerboete maar niet ineens €3000,- voor mensen die al bezig zijn of bijna klaar zijn.
Eens met alle punten en dan vooral punt 2 en 3. Ik merk op mijn eigen school dat (het wordt gelukkig al minder) het halve gebouw gevuld is met kantoren. En dan niet kantoren voor leraren, maar voor administratief personeel. Regelmatig lijkt het gewoon of er meer administratief personeel rondloopt dan docenten. Een kwalijke zaak in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
Oh de ruimte ervoor is er zeker inderdaad. En als iemand dat kan vinden zoiets vind ik dat studenten dat ook moeten doen.
Ik vind dat dat juist aangemoedigd zou moeten worden i.p.v. dat ze gaan zeggen: "Werken naast studeren zou niet moeten kunnen."
En ja dan scheelt het nogal wat ze daar exact mee bedoelen. Gewoon alle vorm van werk of alleen werk met een vast aantal uren.

Ik moet wel zeggen, het eerste half jaar had ik een opleiding die me totaal niet paste. Maar los daarvan had ik zoveel uur, zoveel huiswerk en zoveel reistijd dat ik totaal geen vrije tijd meer had. Laat staan tijd voor een bijbaantje. Met andere woorden, er zijn zoveel uitzonderingen. Ik vind het schandalig dat ze alle studenten over één kam scheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Een beetje offtopic maar ik vind het interessant eens te lezen over de situatie in NL. Toch helemaal niet te vergelijken met de situatie zoals ik die ken hier in BE. Hier is het toch redelijk 'normaal' dat de ouders de studiekosten betalen voor hun kinderen (ik dacht zelfs verplicht, herinner me nog een nieuwsuitzending van een student die zijn ouders via de rechtbank voor zijn studiekosten had laten betalen). Afhankelijk van het inkomen krijgen ze dan wel een studiebeurs hiervoor.
Het aantal studenten dat ik in mijn studententijd gekend heb die een bijbaan hadden om hun eigen studie te betalen kan ik op maximum 1 vinger tellen.

Zelf ben ik nu terug gaan studeren (een schakeljaar = samengesteld jaar vakken 1e en 2e bachelor jaar) naast mijn werk (halftijds gaan werken). En hoewel dat behoorlijk zwaar is om planmatig rond te krijgen en een redelijke druk op je sociale contacten legt (vrienden minder vaak zien etc) is het zeker niet onmogelijk. En dan worstel ik nog ongelooflijk met mijn eeuwig uitstelgedrag. Voor mensen met een betere discipline dus ook beter te doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Piekartz87 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 16:46:
Oh de ruimte ervoor is er zeker inderdaad. En als iemand dat kan vinden zoiets vind ik dat studenten dat ook moeten doen.
Ik vind dat dat juist aangemoedigd zou moeten worden i.p.v. dat ze gaan zeggen: "Werken naast studeren zou niet moeten kunnen."
Het probleem is dat de mensen die daadwerkelijk moeten werken om te studeren vrij gering is.
Werken voor uitgaan/plezier is namelijk iets totaal anders.

En als je gaat zeggen dat mensen moeten kunnen werken naast studeren krijg je ook weer een heleboel mensen die het opvatten als : oh, dan hoef ik niets te doen en ga ik vanavond en morgenavond en de dag daarna maar weer naar de studentenkroeg.
Ik vind het schandalig dat ze alle studenten over één kam scheren.
En ondertussen doe je het zelf wel rustig de andere kant op...
Yohsoog schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:12:
Een beetje offtopic maar ik vind het interessant eens te lezen over de situatie in NL. Toch helemaal niet te vergelijken met de situatie zoals ik die ken hier in BE. Hier is het toch redelijk 'normaal' dat de ouders de studiekosten betalen voor hun kinderen (ik dacht zelfs verplicht, herinner me nog een nieuwsuitzending van een student die zijn ouders via de rechtbank voor zijn studiekosten had laten betalen). Afhankelijk van het inkomen krijgen ze dan wel een studiebeurs hiervoor.
Praktisch gezien soortgelijk als in NL dus.
Hier krijg je een basisbeurs en daarnaast wordt er naar inkomen van ouders gekeken om te zien of die kunnen bijdragen, zoniet dan aanvullende beurs erbovenop.

Ik ken geen zaak van dat een rechter de ouderbijdrage verplicht stelde, maar het hele systeem is hier wel op gebaseerd. Willen je ouders je niet steunen dan krijg je toch niet een aanvullende beurs, want ze kunnen je wel steunen (uitzonderingen daargelaten)
Het aantal studenten dat ik in mijn studententijd gekend heb die een bijbaan hadden om hun eigen studie te betalen kan ik op maximum 1 vinger tellen.
Ach, hier is het ook niet bar en boos als voorgesteld hoor. Enkel maken veel studenten de studententijd duur door vanuit natuur alles tegelijk te gaan doen (autootje moet aangeschaft worden, rijbewijs moet gehaald worden, opeens voor de eerste keer op kamers etc. etc.)

Op het moment dat je puur naar studiekosten gaat kijken dan hebben al heel wat minder mensen een bijbaan nodig. Ik bedoel, je krijgt een "gratis" OV-kaart om gratis te reizen, dus je kan gewoon bij je ouders blijven wonen, je hebt geen auto nodig, je hoeft niet te gaan stappen etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
Gomez12 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:22:
Op het moment dat je puur naar studiekosten gaat kijken dan hebben al heel wat minder mensen een bijbaan nodig. Ik bedoel, je krijgt een "gratis" OV-kaart om gratis te reizen, dus je kan gewoon bij je ouders blijven wonen, je hebt geen auto nodig, je hoeft niet te gaan stappen etc. etc.
Het verschil tussen de 90 euro studiefinanciering en de 180 a 190 euro studiegeld per maand is toch best aanzienlijk, om nog maar te zwijgen over zorgkosten en andere 'verplichte' dingen. Als je ouders dus niet meebetalen, terwijl de staat vind dat dit wel zou moeten (je krijgt immers minder omdat je ouders genoeg verdienen), dan moet je wel een bijbaan hebben om het te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Hogader schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 17:28:
[...]
Het verschil tussen de 90 euro studiefinanciering en de 180 a 190 euro studiegeld per maand is toch best aanzienlijk, om nog maar te zwijgen over zorgkosten en andere 'verplichte' dingen. Als je ouders dus niet meebetalen, terwijl de staat vind dat dit wel zou moeten (je krijgt immers minder omdat je ouders genoeg verdienen), dan moet je wel een bijbaan hebben om het te bekostigen.
Kwestie van prioriteiten stellen.

Geef gewoon 1200 euro per jaar (ik dacht trouwens dat het een stuk meer was maargoed) minder uit aan dure dingen.
Als jij smart-/iphone hebt dan heb je waarschijnlijk al 40% van de maandkosten gedekt (even uitgaande van abbo van 40 euro, tel aanschaf van 700 euro ben je een stukkie verder).

Het gaat niet om of er een gat is, studeren hoeft toch niet helemaal 100% gratis te zijn?
Het gaat er volgens mij meer om hoe groot het gat is. En zoals je hier zelf al beredeneert is het gat vrij klein (100 euro). Stoppen met roken en je hebt hoeft niet meer een bijbaan te hebben.

Je hebt enkel een bijbaan nodig als je eerst het gat groter gaat maken door uit huis te gaan wonen (+400 euro huur schat ik, plus duurdere boodschappen), dan nog even een autootje erbij (+100 euro) etc. etc.
Dan heb je opeens een gat van 600 of 700 euro en tja dat is niet zomaar meer op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat je minder geld hoeft te verdienen als je minder uitgeeft ben ik helemaal met je eens, maar je roept alleen maar 'dan heb je geen bijbaan nodig'.

Echter, hoe wil je zonder bijbaan en zonder ouders het gat van enkel en alleen het ingeschreven staan bij een instelling op willen vangen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Paul schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:30:
Echter, hoe wil je zonder bijbaan en zonder ouders het gat van enkel en alleen het ingeschreven staan bij een instelling op willen vangen?
Benoem eerst eens dat gat? Is dat 100 euro (ik heb geen idee, dat is het eerder genoemde bedrag, maar dat lijkt mij extreem laag)?

Want 100 euro is voor de gemiddelde persoon makkelijk op te vangen door simpelweg iets anders te kiezen. Ik heb me jarenlang verbaasd over jeugd/studenten die klagen over geld te weinig om iets te doen, maar ondertussen wel met een iphone / 42 inch tv / games-computer zitten.
Dan heb je simpelweg keuzes gemaakt die veel geld kosten. Het zegt niets over hoeveel jij binnenkrijgt en of dat genoeg is voor 1 doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Een opleiding kost je sowieso €1700 per jaar. Als jij géén bijbaan hebt en géén (meebetalende) ouders, ofwel gewoonweg géén inkomsten, hoe wil je die €1700 tevoorschijn toveren dan?

De €90 per maand die je krijgt van stufi (als je bij je ouders woont) is natuurlijk niet genoeg om €1700 per jaar te kunnen bekostigen.

[ Voor 31% gewijzigd door Hahn op 08-05-2012 20:37 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Wat Hahn zegt. Alle keuzes in de wereld helpen je geen zier zonder inkomen, 0 - 1700 (schooldgeld) - 0 (omdat je geen iPhone koopt) + 12 * 90 is nog altijd € -620

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
en daarnaast wordt er veel te gemakkelijk gedacht over "gewoon" maar thuis blijven wonen. De studie die jij wilt doen wordt waarschijnlijk helemaal niet gegeven bij de uni om de hoek, in plaats daarvan ben je iedere dag een boel reistijd kwijt.
Daarnaast kun je je ook afvragen of het wel zo goed is dat studenten tot hun 25ste bij moeders thuis blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 02-06 15:21
Lothlorien67 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 21:49:
Daarnaast kun je je ook afvragen of het wel zo goed is dat studenten tot hun 25ste bij moeders thuis blijven.
Met het nieuwe beleid is iedereen wel met 5 jaar klaar, dus zou je toch zo rond je 22ste je diploma moeten hebben en dat is een heel respectabele leeftijd om op jezelf te gaan :+
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste