Je zou hem inderdaad zeldaam kunnen noemen maar niet iedere zeldzame spel is duur en niet iedere dure spel is zeldzaam.
Als ik even mijn collectie bekijk op uncommon/rare Vita games die prijzig/duur zijn kom ik hierop uit:
- Tadeo Jones (uncommon (spain exclusive) en redelijk prijzig)
- Tadeo Jones 2 (uncommon (spain exclusive) en redelijk prijzig)
- WRC 3 (uncommon/zeldzaam en redelijk prijzig)
- F1 2011 (uncommon maar helemaal niet duur)
- Dj Max Technika Tune (uncommon en redelijk prijzig)
- Terraria (uncommon maar wel betaalbaar)
- Tetris Ultimate (engelse cover is uncommon maar het spel is niet duur)
- Ultimate Marvel vs Capcom 3 (valt net onder uncommon, vooral duur aangezien het spel iconisch is en niet meer te koop is op de PSN store)
- Dragon Ball Z Battle of Z (zeldzaam aangezien Bamco een kleine print van heeft gemaakt voor PAL en US een digital only heeft op de Vita, een vrij dure spel)
- Hatsune Miku Project Diva F 2nd (PAL variant is zeldzaam (kleine print), spel is vrij duur vanwege het feit dat dit de enige fysieke PAL Miku game is op de Vita en ook is deze duur puur omdat het Hatsune Miku is)
- Senran Kagura Shinovi Versus (complete US variant is erg zeldzaam en duur, punt is dat het spel uitsluitend als een Limited Edition is verkocht in de US, er zijn mensen die het losse spel verkopen maar ook dan is deze prijzig)
- Rainbow Moon (prijzig en zeldzaam, maar dat is puur omdat Limited Run Games kleine prints maakt, ik tel die games persoonlijk nooit als zeldzaam maar vermeld het even)
- Putty Squad (PAL versie is uncommon, spel is vrij goedkoop te verkrijgen)
- New Little King's Story (hetzelfde verhaal als met Dragon Ball, alleen PAL kreeg een fysieke versie, spel is vrij zeldzaam en vrij prijzig)
- Handball 16 (zeldzaam en duur (engelse cover is erg duur zelfs), PAL exclusive)
- Ben 10 Galactic Racing (PAL is vrij zeldzaam/zeldzaam, spel is vrij prijzig)
- Best of Arcade (PAL only, vrij zeldzaam/zeldzaam en aan de prijzige kant.
Verder nog paar games die uncommon zijn maar wel nog te koop zijn bij specifieke plekken:
- Corpse Party Blood Drive (PAL wordt alleen door de uitgever verkocht, spel is erg goedkoop maar uncommon)
- Soldner X-2 Play Asia Edition (spel heeft een hele kleine print van 3000, is nog te koop en werd door de uitgever opnieuw heruitgebracht via Play Asia nadat er veel vraag na was na de net zo zeldzame Limited Run Variant)
Spellen die ik heb waarvan ik uitga dat ze uncommon of rare worden:
- Utawarerumono: Mask of Deception (US kreeg een fysieke variant (PAL digital only) spel is van Atlus en kreeg een kleine Vita print in US)
Heb zelf nooit hoge bedragen voor mijn games betaald, meestal juist heb ik alles vrij goedkoop of erg goedkoop kunnen kopen 2de hands of nieuw, kwestie van heel goed zoeken op veel plekken online.
Verder heb ik 1 regel, PAL games die een engelse cover hebben gaan voor, covers in het nederlands zijn ook prima in sommige gevallen en alleen als een engelse cover erg zeldzaam of duur is alleen dan overweeg ik eventueel een PAL variant met cover in andere taal MITST het spel dan nog steeds in het engels speelbaar is, momenteel heb ik dat met 2 games moeten doen waaronder Putty Squad en Handball 16.
De lijst is puur gebaseerd op wat ik in mijn collectie heb, er wel meer games die zeldzaam zijn zoals Legends of War (zit nog niet in de collectie maar een kennis neemt die mee ergens dit jaar uit de UK).
In theorie zou je kunnen zeggen dat bijna alle PS Vita games in het westen uncommon zijn, een 3ds, PS4, PC of zelfs Wii U spel vind je zelfs bij een lokale Intertoys, Vita games vind je zelden of meestal niet.
Exorcist schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 22:55:
[...]
Ligt aan jou en je smaak. Het is overigens een PS Vita, geen PSP Vita

.
Hou je van (Japanse) RPG's? Een beter platform dan de Vita ga je niet vinden. Anders dan dat...bloedt het langzaam maar zeker dood. Op een FW lager dan 3.60 kun je nog leuk spelen maar dan is een PSP een goedkopere en betere aanschaf qua oude emulatoren etc.
Vita heeft vooral veel japanse games en indies maar het valt mij op dat dat mensen onnodig afschrikt, er zijn genoeg leuke japanse games die geen half naakte dames hebben (meest gehoorde klacht, valt mee in het westen) en ook hoor ik mensen indies afkraken (games als Axiom Verge, Terraria of Undertale (die laatste komt van de zomer) zijn hele leuke games).
En qua AAA is er ook genoeg als je naar games zoekt van voor 2014, heb tijdje terug iemand gezien die uitsluitend AAA games op de Vita verzameld en die had toch wel ruim 40 titels, niet veel maar de meeste mensen hebben niet eens tijd om zoveel games uit te spelen en als wel dan ben je alsnog een tijdje zoet.
[Voor 6% gewijzigd door Mizgala28 op 21-06-2017 23:20]