Chrisje1983 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:00:
Ik snap je reply wel, maar die is meer op dit moment gericht op hoe we nu tegen de vita aankijken. Het apparaat is min of meer als een AAA game console in de markt gezet en om die reden had ik hem gekocht, maar dat heeft hij meteen al niet waar gemaakt. Na anderhalf jaar begon het er al somber uit te zien en eigenlijk is het daarna alleen maar slechter gegaan met als enige lichtpuntje de PS3 Port van borderlands.
Toch in elk geval fijn dat een andere doelgroep als ik er nu wel veel plezier aan beleeft.
Het ging vooral in het westen verkeerd met de Vita.
Men geeft de gebrek aan games en de hoge geheugenkaart prijzen vaak de schuld, maar eerlijk gezegd waren de geheugenkaarten niet het echte probleem maar de gebrek aan games.
Punt is dat de hele gebrek aan games verhaal een onderdeel van een cirkel is dat alle ellende heeft veroorzaakt, ik weet nog dat voordat ik de Vita had het al mij opviel dat Sony de handheld met enorme fanfare op de markt had gezet en iedereen was enthousiast dat dat DE Nintendo handheld killer wordt, zeker aangezien de 3ds een hele slechte start had.
Maar daarna was het stil, Sony begon de cirkel want in typische Sony stijl geven ze de schuld aan de gamers terwijl Sony zelf vrij snel de handdoek in de ring gooide, veel mensen zijn er vrij zeker van dat Sony verwachtte dat het systeem zichzelf zou verkopen en dat de games daarna ervoor gemaakt zouden worden, om maar over te zwijgen dat Nintendo een inhaal slag ging maken en dat dat al helemaal de Vita niet had geholpen.
In Japan liep de Vita tot vorig jaar qua games en verkopen nog steeds goed, maar dat komt doordat Sony juist daar wel deed wat ze in het westen niet deden en dat was marketing, en toen Sony stopte met games maken had dat daar geen invloed op de Vita omdat de in azie bekende devs ruim voldoende games voor gingen uitbrengen (vele daarvan kwamen hier ook uit).
Westerse devs verloren hun interesse want Vita verkocht niet, Vita verkocht niet want Sony deed vrijwel niks en mensen kochten de Vita niet omdat deze geen games had, het is een cirkel vol ellende.
Daarnaast heeft Sony het alleen erger gemaakt door het apparaat vrij snel te negeren en later als een verkapte PS4 accessoire te verkopen voor remote play, ook de hele marketing van "PS3 in je pocket" kon beter, games als Killzone en Wipeout 2048 tonen hoe enorm veel de Vita kon qua grafisch mooie games maar beiden waren grote titels die specifiek voor het apparaat gemaakt waren.
Wat later kwam waren PS3 ports, PS4 ports en best wat exclusives (die uiteindelijk elders ook op uitkwamen) en wat mij vooral opviel was dat PS3 ports mooi waren en goed draaien in de meeste gevallen, de (in eerste instantie) exclusives deden dat ook, maar je merkt dat PS4 ports er vaak vreselijk op uitzien (PS1 look of erger) en dat de framerate om te huilen is.
Dat allemaal is grotendeels een berg van ellende, ik ben er zeker van dat zelfs als Nintendo niks deed aan de slechte start van de 3DS deze nog steeds het beter zou doen dan de Vita (sowieso door Pokemon).
Sony heeft gefaald, zo erg dat ik nog twijfel of ik ooit nog een handheld van hun zou kopen, laat staan zo erg zou supporten als de Vita.