Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ventieldopje schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:04:
[...]
Ik zal de plank wel ergens mis slaan :/ Niemand noemt mijn geliefde baksteen een gecastreerde camera >:)
Tsja...nadat ik met 1D Mk1 en 2 geschoten heb, vond en vind ik de AF op de 5D Mk1 die ik nu heb dramatisch. Voorheen hoefde ik haast nooit te chimpen om te zien of ik een shot had. Met een 1D wéét je gewoon dat je 'm hebt. Met de 5D moet ik gewoon vaker kijken omdat ie er (onder wat lastigere omstandigheden) vaak naast zit. En that's not just me. Ze hadden er een fatsoenlijke AF unit in kunnen doen, maar ze waren duidelijk bang voor concurrentie vanuit eigen huis. Een fotograaf die met een 1Ds schiet wil als 2de body ook een full frame. En dat zou dan ook een 5D kunnen zijn. Dat scheelt een paar flappen, to put it mildly. Vandaar het castreren. En ook in de studio kan een gebrekkige AF een probleem zijn. Er zijn altijd lastigere scenes met minder contrast te fotograferen, dat heeft niets met belichting te maken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 22:46

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Nomad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:05:
Ik kies de compositie die ik wil en terwijl ik daar mee bezig ben, breng ik via mijn duim het AF puntje richting de plek waar ik op wil focussen. En tijdens het bewegen zie ik het puntje prima, dus ik zie ook perfect waar die is op het moment dat ik wil focussen. Van te voren het puntje alvast ergens neerzetten om op die plek te focussen lijkt mij wat raar, hoe weet je dat nu van te voren waar je onderwerp gaat staan om te focussen?
ik vind het heel knap dat mensen in staat zijn om met het joystickje de focus punten te verplaatsen, ik ben al gauw 5 seconden aan het prutsen voordat ik ze verplaats krijg
daarom pas ik nog altijd 'focus & recompose' toe
Superdaantje schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:00:
maar bij mij komen de reacties Vishari gewoon weg over als ik zoek iets om te bashen.
tja, ik was teleurgesteld
en ik heb mijn teleurstellingen hier geuit, je zou dat bashen kunnen noemen
jesper86 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:34:
Tuurlijk het 'kan ook zonder', maar waarom zou dat moeten, waarom niet tenminste de optie om het weer aan te zetten. Het lijkt me een redelijk significant verschil, daar moeten ze toch wel even bij stil hebben gestaan.
Ze hebben het niet bewust uitgezet, het is een gevolg van een andere constructie waarbij je verlichting van de led's indirect ziet.
Hahn schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:16:
Ik volg niet helemaal meer waar het nou over gaat.
Samenvatting voor jouw dan :P

Ik had de 5D3 gekocht vanwege de low-light prestaties. De AF-unit heeft mij nooit geïnteresseerd.
Wat ik niet wist is dat de hoge ISO’s alleen bruikbaar zijn bij goede belichting. Mijn fout.
Belichting heb ik als straat fotograaf niet in de hand, dus dit voordeel viel weg.
Ik heb deze camera 3 weken in de keiharde straat praktijk gebruikt en kwam met te veel misser thuis.
Foto’s waarop de achtergrond haarscherp is, maar niet het onderwerp waar het om ging.
Ik kwam erachter dat de oorzaak ligt bij de focus punten die bijna niet te zien zijn; het is gewoon gokken waarop je scherp stelt.
Toen realiseerde ik mij pas hoe geniaal de klassieke 9/11 punts AF-units zijn met hun perfect zichtbare rode vierkantjes.
De 5D3 biedt slechts op één punt echt voordelen: het focussen bij weinig licht. Ik heb afgelopen fotoreis totaal geen last meer gehad van hunten tijdens het focussen, dat was wel heel prettig.

Daarna bij terugkomst de balans opgemaakt en tot de conclusie gekomen dat voor mijn fotografie de 5D2 beter geschikt is.
Voor mij gaat het om het resultaat; de foto’s. En om het plezier in het fotograferen. Het gereedschap van ondergeschikt belang.
Dus ik ga weer terug naar de 5D2. Jullie mogen dit topic zonder mij vullen. ;)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:02
Rataplan schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:37:
[...]
Je weet dat je ook beide TC's op elkaar kunt schroeven? ;)
Maar wat je dan voor resultaat overhoud valt me de broek vanaf ben ik bang :P, dus laten we dat maar niet doen, haha.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 17:04:
Je kunt ze stacken idd, maargoed dan nog ... als jij dat soort werk hele dagen doet koop jij toch een camera die aan je eisen voldoet ... mensen met een 550D die sport willen fotograferen gaan toch ook niet zeuren dat hun autofocus het niet bij houd als ze hele dagen sport fotograferen ... daar hebben we de 7D voor ... betekend dit dan dat de 550D een gecastreerd 7D'tje is? Denk het niet ... gewoon een andere prijsklasse en publiek.
Alleen stopt Nikon tegenwoordig ook een middelste punt met AF tot f8 in hun D600. En dan lijkt een 5D3 toch wel redelijk gecastreerd aan Canon's kant.

En daarbij geld je bovenstaande redenering alleen voor mensen die beroepsmatig fotograferen. Als ik met m'n 70-200 f4 graag toch even die enkele keer op 400mm een vogeltje wil fotograferen, dan is het logischer om dat met een TC te willen bereiken dan voor die ene keer een dure lens te kopen. En daarbij verlies je ook lengte als je van crop naar een 1D-X gaat, en op crop heb je geen AF punten die tot f8 aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

henkie196 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 21:14:
[...]
Alleen stopt Nikon tegenwoordig ook een middelste punt met AF tot f8 in hun D600. En dan lijkt een 5D3 toch wel redelijk gecastreerd aan Canon's kant.
Exact. De 5D is een pro-body, geen consumentenrommel. De AF unit in de Mk1 in ieder geval, is ondermaats. No two ways about it. Zeker voor een pro-body.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47
mphilipp schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 00:05:
[...]

Exact. De 5D is een pro-body, geen consumentenrommel. De AF unit in de Mk1 in ieder geval, is ondermaats. No two ways about it. Zeker voor een pro-body.
Dat wel ... maar als AF alles is voor je moet je toch wel serieus achter je oren gaan krabben of je goed bezig bent. Ook de Mark I is een prima camera en zeker voor die tijd wel een pro body te noemen. Er moet ook wel een duidelijk verschil zijn tussen de 1D en 5D series behalve de prijs natuurlijk ;)

De 1D series is de creme de la creme ... neusje van de zalm ... topje van de ijsberg en betaal je ook een vermogen voor. De 5D zit daar gewoon onder ... pro body of niet, het is gewoon een serie lager en daar kun je ook niet van verwachten dat alles er in zit, zeker niche dingen als f/8 punten ... man man waar hebben we het over ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hahn schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:16:
Ik volg niet helemaal meer waar het nou over gaat. Het gaat toch over het (niet) rood oplichten van de AF-punten bij focus-confirm? Op mijn 7D werkt dat prima, of ik moet heel ergens anders aan denken, maar volgens mij lichten de punten gewoon rood op als ik focus heb.

Maar als dat niet werkt bij de 5D3, waar doel jij (mphilipp) dan op :?
Volgens mij heeft niemand het echt duidelijk verteld dus ik doe een poging :

Bij de 7D en 5DMKIII heb je bij One Shot AF wel de mogelijkheid om "rode puntjes" te krijgen, maar bij Servo AF niet. Hierbij wordt de zwarte rand in het rood verlicht heel even zoals je dus al kent van de 7D :)

Niemand heeft hierover geklaagd bij de 7D maar omdat er blijkbaar veel meer low light fotografen rondlopen met een 5DMKIII dan er ooit zijn geweest met de 7D is dit opeens een probleem geworden.
Hetzelfde probleem is ook bij de 1D X geintroduceerd en ondertussen gefixt waarbij sommigen er happy mee zijn en anderen het maar niks vinden. In ieder geval komt deze fix straks eventueel ook naar de 5DMKIII volgens sommigen.

De fix is voor sommigen nogal storend vanwege het veel te snelle geknipper wat je dan krijgt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 00:36:
Dat wel ... maar als AF alles is voor je moet je toch wel serieus achter je oren gaan krabben of je goed bezig bent. Ook de Mark I is een prima camera en zeker voor die tijd wel een pro body te noemen. Er moet ook wel een duidelijk verschil zijn tussen de 1D en 5D series behalve de prijs natuurlijk ;)
De AF van de 5D en 5D2 was ook voor hun tijd ondermaats. En ik kan me goed voorstellen dat als je bijvoorbeeld veel trouwerijen schiet, dat AF toch ook wel belangrijk voor je is. Je kan moeilijk iedere keer gaan vragen of iedereen even stil wil gaan staan terwijl je de focus bepaald. Ook in een studio kan het bijvoorbeeld voordelen opleveren als je niet meer iedere keer focus-recompose hoeft te doen omdat je alleen je middelste AF punt kan vertrouwen. De kans dat je beweegt na het vastleggen van de focus is gewoon minder en daarmee is de miskans ook kleiner.

Je kan wel zeggen dat je moet kopen wat je nodig hebt, maar voor sport heb je eigenlijk alleen een 7D en dan een 1D. En dat is wel weer even €5000 verschil wat je daarvoor moet neerleggen. Iets er tussenin is misschien ook wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ventieldopje schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 00:36:
[...]
De 1D series is de creme de la creme ... neusje van de zalm ... topje van de ijsberg en betaal je ook een vermogen voor. De 5D zit daar gewoon onder ... pro body of niet, het is gewoon een serie lager en daar kun je ook niet van verwachten dat alles er in zit, zeker niche dingen als f/8 punten ... man man waar hebben we het over ;)
Ik heb het niet over F8 punten, maar over fatsoenlijk focussen... ;) Da's toch niet teveel gevraagd? Om met de man van 6 miljoen te spreken: we have the technology...
Nikon durft het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 17:37
Ik werk nog steeds met een 1Dmark2 en een 7D en denk ook na over de aanschaf van een 5D mark III.
De eerste 2 5D's heb ik overgeslagen vanwege de slechte AF(ik schiet veel sport), dat is bij deze opgelost.
Die nieuwe firmwares voor de 1DX en voor de 5DMIII over een half jaar zijn ook een goed teken: Canon wordt eindelijk wakker en zal vanaf nu hopelijk gewongen door Nikon beter gaan luisteren naar zijn klanten.

Ik zou nog het liefst zien dat Canon snel uitkomt met een 7D Mark2.
Een cropbody maakt van m'n 600mm een 960mm maar ik kom steeds meer in de verleiding om m'n eerste digitale fullframe te kopen en eindelijk een keer te zien hoe mijn 300/2.8 en mijn andere lenzen het daarop doen.

De 5Dm3 is nu overigens 2849 met gratis verzending bij Foka....

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:57
Kort na de introductie van de Canon 5D heb ik er een exemplaar gekocht en heb daar een paar jaar mee gefotografeerd. De camera had, wat mij betreft, echter een probleem met stof. De beeldsensor leek deze als een soort magneet aan te trekken (ook zonder het objectief te verwisselen) en in het prismahuis hoopte zich ook veel stogf op (erg storend zichtbaar in het zoekerbeeld). Schoonmaken van sensor en rismahuis bood slechts tijdelijk uitkomst.

Vanwege deze 'issues' (en vanwege de nog geringe investering in objectieven) heb ik destijds besloten de Canom te verkopen en een Nikon D300 aan te schaffen. Een prima camera en volgens reviews en forums op het web ook erg goed in High ISO low light fotografie. Mijn ervaringen zijn echter anders en ik verlang eigenlijk een beetje terug naar m'n Canon (ik heb voor het digitsale tijdperk ook op film met een Canon gefotografeerd).

Ik ben nu erg beniewd naar ervaringen van Canon 5D mark II of III gebruikers die ook met een 5D (mark I) hebben gefotografeerd.
Heeft Canon het stof-probleem waar de oer-5D opgelost?
En, ook belangrijk voor mij, hoe goed/snel (of slecht/traag) werkt autofocus in Live View of deze modellen?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk vind ik de 5D II nog wel gevoelig voor aantrekken van stof (wel minder als de I), maar de III al hele verbetering. Wissel vrij veel van objectief en nog geen problemen met vlekken op de foto. Naar drie maanden gebruik.

Live view gebruik ik nooit, maar zal vast ook verbeterd zijn techniek is in die jaren met stappen vooruit gegaan.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Toen ik de 1D nog had, fotografeerde ik vrij veel concerten en af en toe wat autosport. Volgens mij zijn er geen vijandigere omstandigheden te bedenken om je lens te wisselen dan bij een popconcert (pre-rookverbod). Maar met de 1D viel het reuze mee. En ik had zo'n stofzuigertje en een kwastje om de sensor schoon te maken. Maar met de 5D heb ik 'm zelfs een keer weggebracht want ik kreeg er alleen maar stof bij leek het wel.
Of het aan mij ligt of dat het idd een soort magneet is, weet ik niet, maar het was idd wel opvallend dat het met de 5D veel erger lijkt te zijn.

Maar de Mk2 en3 hebben toch zo'n trilsensor? Die zou daar weinig last van moeten hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Die zit er wel in en doet ook wel wat werk, maar stof op de sensor komt zeker nog voor.
5D II vind ik zelf toch ook nog redelijke stof magneet. De 7D en 5D III heb ik veel minder last van stof.

YouTube: Canon EOS - Integrated Cleaning System

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 25-10-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Superdaantje schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:02:
5D II vind ik zelf toch ook nog redelijke stof magneet. De 7D en 5D III heb ik veel minder last van stof.
Dat klinkt veelbelovend dan, want mijn 7D heeft er zo goed als geen last van, terwijl de 5DMKII van een collega bijna elke maand schoongemaakt moet worden :X Zo'n ervaring wil ik niet als ik straks een 5DMKIII aanschaf :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:38
nero355 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:22:
[...]
terwijl de 5DMKII van een collega bijna elke maand schoongemaakt moet worden
Dan wil ik niet weten wat hij daar mee doet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Flatlinernl schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:30:
Dan wil ik niet weten wat hij daar mee doet :o
Stofzuigen. Werkt beter dan zo'n swiffer doekje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
nero355 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:22:
[...]

Dat klinkt veelbelovend dan, want mijn 7D heeft er zo goed als geen last van, terwijl de 5DMKII van een collega bijna elke maand schoongemaakt moet worden :X Zo'n ervaring wil ik niet als ik straks een 5DMKIII aanschaf :/
Dat klinkt niet echt hoopgevend.

De aan te schaffen Canon (met standaardlens) moet voor een groot deel 'gefinancierd' worden uit de opbrengst van de verkoop van de Nikon (met 2 objectieven, 'power-pack', flitser, remote control) en nog wat spaargeld. Voor een (gebruikte) Mark II gaat dat wellicht lukken, omdat ik daarnaast ook nog een lichtsterk 70-200mm objectief will te schaffen. Maar voor een Mark III is dat zeer waarschijnlijk te hoog gegrepen, temeer omdat daarvan (nog) geen gebruikte exemplaren beschikbaar zijn. Ik vraag me daarom serieus af of de investering de moeite waard is, want ik weet dat stof op de beeldsensor (hopelijk niet in prismahuis) en het regelmatig moeten (laten) schoonmaken ervan voor mij een punt van ergernis zal gaan worden.

Ik ben naarstig op zoek naar de Canon EOS Mark II topic hier op Tweakers, om daar na te vragen over hun ervaring met stof op sensor en in prismahuis. Maar heb het topic niet kunnen vinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31

Royz

Kleurenblind!!

vtpeters schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:16:
[...]
Ik ben naarstig op zoek naar de Canon EOS Mark II topic hier op Tweakers, om daar na te vragen over hun ervaring met stof op sensor en in prismahuis. Maar heb het topic niet kunnen vinden ...
Canon EOS 5D MkII hier?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Waarom wordt de 5DMIII niet goedkoper?
Sterker nog, hij wordt alleen maar duurder!
In Augustus was ie te krijgen voor 2699€.
En hij zit ook niet in het cashback-programma.
En dat terwijl de Nikon D800 gestaag daalt in prijs...

Ik zit te wachten op een goede aanbieding, maar als die niet snel komt wacht ik op een 7DMII

Wat denken jullie, gaat het nog gebeuren voor de kerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik denk dat ze willen dat je voor de 6D gaat, en 5DIII echt voor de pro's bieden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou zeggen gewoon geduldig wachten en anders gewoon kopen ;-)
Of vaak over je glazenbol aaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
jesper86 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:24:
Ik denk dat ze willen dat je voor de 6D gaat, en 5DIII echt voor de pro's bieden :'(
De 6D wordt'm niet voor mij.

Ik werk nog met een 600mm Mark0 en die heeft een camera nodig met een zo goed mogelijke AF.
Mijn 7D zit er regelmatig net naast, vooral als het onderwerp meer dan 30 meter verwijderd is.

Mooiste zou zijn een 1dX maar die is echt te duur.

Als het zo doorgaat wordt het gewoon wachten op de 7D opvolger

[ Voor 46% gewijzigd door Sensai op 06-11-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Sensai schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:41:
[...]

De 6D wordt'm niet voor mij.

Ik werk nog met een 600mm Mark0 en die heeft een camera nodig met een zo goed mogelijke AF.
Mijn 7D zit er regelmatig net naast, vooral als het onderwerp meer dan 30 meter verwijderd is.

Mooiste zou zijn een 1dX maar die is echt te duur.

Als het zo doorgaat wordt het gewoon wachten op de 7D opvolger
Klinkt eerder alsof je de lens gewoon moet laten calibreren of zelf met AF Micro Adjustment moet spelen. De AF van de 7D is echt top gewoon ;)

Als je met TC's schiet (en dus f/8 hebt) kom je niet onder een 1D body uit helaas ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Straks kun je ook uit de voeten met de 5D III (als goed heb komt de optie ook in de nieuwe firmware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Mijn 600mm mark0 is nog pre digitaal en Canon support hem niet meer.
Ik ben zelf al bezig geweest met MA maar het blijft zo dat ik dichterbij meer scherpe fotoos produceer dan veraf.

De combinatie 7D-600mm-1.4 converter is 5.6 en de AF doet het prima.
Dan zit je soortement op 600x1.4 x1.6=1344mm en dat is al flink mikken voor bewegende onderwerpen en een erg beverig zoekerbeeld.
Met de 2x converter wordt het echt moeilijk op de 7D maar met de 5DIII zit je op 1200mm dus dat gaat nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Sensai schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:16:
Ik ben zelf al bezig geweest met MA maar het blijft zo dat ik dichterbij meer scherpe fotoos produceer dan veraf.

De combinatie 7D-600mm-1.4 converter is 5.6 en de AF doet het prima.
Dan zit je soortement op 600x1.4 x1.6=1344mm en dat is al flink mikken voor bewegende onderwerpen en een erg beverig zoekerbeeld.
Met de 2x converter wordt het echt moeilijk op de 7D maar met de 5DIII zit je op 1200mm dus dat gaat nog wel...
Het verschil tusen 1344 en 1200 valt me dan nog wel mee lijkt me ;) Betwijfel het zeer of een andere AF unit er verandering in gaat brengen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Sensai schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:16:
De vraag is of dat komt omdat de AF minder nauwkeurig is op grotere afstand (erg onwaarschijnlijk) of omdat de lens op grotere afstand minder scherp is, of omdat atmosferische omstandigheden er voor zorgen dat het beeld minder scherp is. (komt ook erg vaak voor)

Verder zul je je MA ook moeten instellen op de afstand waarop je 'm het vaakste gebruikt.
Heel veel lenzen hebben op korte afstand een andere MA nodig dan op lange afstand. (Canon raadt zelfs aan de MA ter plaatse in te stellen)

Eerste stap zal zijn om met LiveView op lange afstand vast te stellen hoe scherp je lens maximaal is. Dan heb je een referentie om naar toe te werken met MA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
mjtdevries schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:49:
[...]

De vraag is of dat komt omdat de AF minder nauwkeurig is op grotere afstand (erg onwaarschijnlijk) of omdat de lens op grotere afstand minder scherp is, of omdat atmosferische omstandigheden er voor zorgen dat het beeld minder scherp is. (komt ook erg vaak voor)

Verder zul je je MA ook moeten instellen op de afstand waarop je 'm het vaakste gebruikt.
Heel veel lenzen hebben op korte afstand een andere MA nodig dan op lange afstand. (Canon raadt zelfs aan de MA ter plaatse in te stellen)

Eerste stap zal zijn om met LiveView op lange afstand vast te stellen hoe scherp je lens maximaal is. Dan heb je een referentie om naar toe te werken met MA.
Ik heb dat allemaal al geprobeerd, gelukkig produceerd mijn lens nog steeds regelmatig prachtige foto's.

Als die nieuwe 600 nu wat goedkoper was....een 2ehands 600 Mark I zou ook wel wat zijn maar daar zie ik er ook niet veel van.

Maar ik ben denk ik gewoon toe aan een nieuw speeltje!

En ik dacht echt dat de 5DMIII nu wel naar 2700 gezakt zou zijn maar het lijkt erop dat Canon zijn vaste klanten flink wil uitmelken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Sensai schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:08:
[...]

Ik heb dat allemaal al geprobeerd, gelukkig produceerd mijn lens nog steeds regelmatig prachtige foto's.

Als die nieuwe 600 nu wat goedkoper was....een 2ehands 600 Mark I zou ook wel wat zijn maar daar zie ik er ook niet veel van.

Maar ik ben denk ik gewoon toe aan een nieuw speeltje!

En ik dacht echt dat de 5DMIII nu wel naar 2700 gezakt zou zijn maar het lijkt erop dat Canon zijn vaste klanten flink wil uitmelken..
Hmmm de eerste de beste Canon importer die ik bij de kladden grijp bied de 5D MK3 aan voor +/- 2680 Euro (import & tax included)

Snap dus niet waarom de NL versie 2900+ euro kost. Volgens mij worden wij hier in nederland gewoon een poot uit getrokken en de rest van de wereld lacht ons een beetje uit :X

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Via bol.com de 10% couponcode OPT_BJ_0911_CS11 gebruiken en je hebt voor rond 2600 euro!

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Merlijn_merlin schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:33:
Via bol.com de 10% couponcode OPT_BJ_0911_CS11 gebruiken en je hebt voor rond 2600 euro!
Net even geprobeerd: € 2699,10 om precies te zijn

Het begint al in de buurt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
sHELL schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:30:

Hmmm de eerste de beste Canon importer die ik bij de kladden grijp bied de 5D MK3 aan voor +/- 2680 Euro (import & tax included)
Wat bedoel je met Canon Importer?

Die bol.com code doet 't niet meer,was maar tot en met 9 november |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:10
Op canonrumors stond dat canon minimum prijzen ging hanteren. In veel gevallen kwam het er op neer dat de prijzen omhoog gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
In de VS hanteert Canon sinds 1 november een MAP ,minimum advertised price, en daar zijn inderdaad de prijzen omhooggegaan.Wat in Nederland aan de hand is is niet helemaal duidelijk maar het lijkt er wel op dat er weinig gezonde concurrentie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of dit issue eerder is aangekaart op Tweakers maar ik heb het volgende "probleem" met mijn 5D mk III

Ik heb sinds kort een Canon EOS 5D mk III aangeschaft met als upgrade op de 5D mk II en 40D.
Waar ik achter ben gekomen tot mijn uiterste frustratie met de combinatie 5D mk III en de Speedlight 580EX II of de Speedlight 600EX is dat de camera in donkere omgevingen met de AF-Assist beam zeer veel moeite heeft om snel te focussen.
Deze kwestie doet zich helaas niet voor met exacte instellingen en flitser en lens met de 5D mk II die ik nu als backup gebruik. Het kan soms 2-5 seconden in beslag nemen om de focus te locken met deze speedlights.
Echter als ik de AF-Assist beam uitschakel dan doet de 5D III focus wonderen en focus hij haast direct (zelfs in pikdonkere omgevingen) Helaas is de nauwkeurigheid van de Auto Focus in dit soort situaties niet optimaal en moet ik constant een keuze maken welke tekortkomingen ik moet accepteren. Ik begon aan mijn eigen (on)kunde te twijfelen en pakte mijn 5D mk II op voor de rest van de avond. Met exact de zelfde instellingen en situatie doet de voorganger van de 5D mk III het nauwkeurig en sneller. Ik begrijp niet waarom een top of the line camera van 3000+ euro hier tekort kan komen.
Ik heb het volgende tests uitgevoerd tijdens een pikdonkere bruiloft boeking (helaas tijdens een opdracht wat me uiterst veel tijd en nauwkeurige shots heeft gekost met de 5D mk III).
Canon 5D mk III, Canon 24-70 L 2.8 II, Canon Speedlight 580EX II/600EX
Modus : M
Sluitertijd : variërend van 0.8-1/100 seconden, afhankelijk van de situatie
Diafragma : 2.8-4.5
AWB
ISO1600
One Shot AF
ETTL +1/3
Evaluatieve meting
Auto Focus wisselend van Single Point AF en Single Point AF expansion op de middelste punt (de uiterste punten zijn nog langzamer met de Assist Beam).

Tijdens het fotograferen had de 5D III erg veel moeite om de juiste focus te vinden zodra de AF-Assist Beam was ingeschakeld.
Exacte tests uitgevoerd met de Canon 5D mk II en de AF-Assist Beam ingeschakeld en de camera focuste nauwkeurig en zeer snel, in tegenstelling tot de 5D mk III wat wel redelijk nauwkeurig is maar zeer langzaam met de AF Assit beam. Het was zelfs soms vernederend waarin enkele shots door een ander bezoeker sneller werd uitgevoerd met hun point en shoot camera of iphone, terwijl je met een configuratie van ruim 6000 euro het niet sneller kon.

Ik vroeg mij af of ik een defect exemplaar had, echter kwam ik met Google als snel achter dat het vaker voorkomt bij andere fotografen die de 5D mk III gebruiken. Is dit bij jullie bekend?
Is deze kwestie erkend door Canon en kan ik firmware fix verwachten?
Ik kan me niet voorstellen dat dit een blijvend issue is voor Canon klanten die een fortuin hebben uitgegeven aan een camera die zou moeten voldoen aan de verwachtingen en beloftes van Canon, zelfs in donkere omgevingen. Het mag niet zo zijn dat een dergelijke camera moet onderdoen in donkere omgevingen dan mindere camera’s, zelfs de camera’s binnen de zelfde Canon ondersegment die beter presteren (40D). Ik heb Canon al gemaild maar God mag weten hoe lang ik op een antwoord kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gebruik je wel het middelste AF punt? Deze zal onder alle omstandigheden wel moeten kunnen focussen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:08:
Gebruik je wel het middelste AF punt? Deze zal onder alle omstandigheden wel moeten kunnen focussen ;)
Hij focust wel maar heel langzaam, gemiddeld 2 sec met AF Assist vind ik niet acceptabel op niet bewegende onderwerpen waar zijn voorganger het zonder moeite op deed, ZONDER "Pro-AF".
Heel vaak ook spontane shots gemist door de "lag" die duidelijk aanwezig is. Gek genoeg als je alle 61 punten selecteerd dat hij dan wel razendsnel is. Centrumpunten hebben in donkereomgevingen een aanwezige vertraging. Uiterste punten zijn zowat onbruikbaar omdat het soms tot 5 seconden kan duren voor een focus-lock.
Let wel dit is alleen met de AF-Assist Beam ingeschakeld. Uitgeschakeld is hij nog sneller, maar minder nauwkeurig. Dit hoort niet lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12:04
Ventieldopje schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:08:
Auto Focus wisselend van Single Point AF en Single Point AF expansion op de middelste punt (de uiterste punten zijn nog langzamer met de Assist Beam).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Het is een bekend probleem en ik heb het ook ja. De camera wacht erg lang en begint dan met focussen en pakt dan met ok snelheid de juiste afstand qua focussen.
De 5d2 heeft die initiële hapering niet inderdaad. Ik heb ook beide camera's en je merkt het zeker.
Op canonrumors in de fora vind je meer over dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:37:
Het is een bekend probleem en ik heb het ook ja. De camera wacht erg lang en begint dan met focussen en pakt dan met ok snelheid de juiste afstand qua focussen.
De 5d2 heeft die initiële hapering niet inderdaad. Ik heb ook beide camera's en je merkt het zeker.
Op canonrumors in de fora vind je meer over dit probleem.
Wel een heel eigenaardig fenomeen. Heb je enig idee of dit is erkend door Canon? Heeft de 1Dx dit ook aangezien ze dezelfde AF-systeem gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Wat nou als je de AF op de AF-On button hebt zitten, heb je dan nog vertraging?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Ventieldopje schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:19:
Wat nou als je de AF op de AF-On button hebt zitten, heb je dan nog vertraging?
Nope maakt geen verschil. Het is de 5d3 die eerst goed en wel dat raster wil zien, daarna pas begint met focussen, dat gevoel krijg je een beetje.
De vertraging hier is trouwens geen 2 seconden, eerste 0,5 seconden "wachttijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Sensai schreef op zondag 11 november 2012 @ 08:22:
[...]

Wat bedoel je met Canon Importer?

Die bol.com code doet 't niet meer,was maar tot en met 9 november |:(
Zoiets als dit?

http://www.digitalrev.com...d-mark-iii/MTAwMDQwNQ_A_A

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
€ 2,676.31 is inderdaad wel een leukere prijs

Ik zou het bijna doen als protest tegen de te hoge prijzen die we hier in Nederland moeten betalen voor een 5DmIII maar het prijsverschil is net te klein...
Als er problemen zijn met je nieuwe camera moet je maar hpen dat Canon je wil helpen.

Ik begrijp wel dat Canon een hoop geld nodig heeft voor de ontwikkeling van de nieuwe sensor generatie maar ze moeten wel uitkijken dat er niet teveel Canon gebruikers overlopen naar de 'dark side'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Hij was heel kort € 2.564,- bij Saturn

Ik eerst snel mijn spaargeld in positie gebracht maar toen ik hem in mijn mandje deed was ie ineens uitverkocht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben hem in Tilburg nog 2x op voorraad. Prijs €2564,- inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensai
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:21:
Wij hebben hem in Tilburg nog 2x op voorraad. Prijs €2564,- inderdaad.
Kan je er een naar me opsturen?
Ik ga het niet redden langs te komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvZ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08 23:46

JvZ

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:00:
Ik heb sinds kort een Canon EOS 5D mk III aangeschaft met als upgrade op de 5D mk II en 40D.
Waar ik achter ben gekomen tot mijn uiterste frustratie met de combinatie 5D mk III en de Speedlight 580EX II of de Speedlight 600EX is dat de camera in donkere omgevingen met de AF-Assist beam zeer veel moeite heeft om snel te focussen.
Ik heb recent de 5DIII gehaald en merkte van de week dat ik hetzelfde probleem heb met mijn 430EX II, bijna onmogelijk om te focussen (ik gebruikte ook single AF point op het centre maar bewegende onderwerpen dus onmogelijk). Heb toen zelf de flitser maar uitgezet en de iso naar 25600 gegooid.

Ik vroeg me af of je nog reactie van Canon had gehad Memdroid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Dus door de iso te verhogen kon je opeens wel focussen? Heel vreemd, want iso staat los van de AF.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:58:
Dus door de iso te verhogen kon je opeens wel focussen? Heel vreemd, want iso staat los van de AF.
Ik meen dat er een probleem was met het AF-hulplicht dat er juist voor zorgde dat je niet kon focussen ipv. juist wel ;)

Door de flitser uit te zetten zou je dan wel kunnen focussen als ik me goed herinner :) ISO heeft er inderdaad niks mee te maken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:10:
Ik meen dat er een probleem was met het AF-hulplicht dat er juist voor zorgde dat je niet kon focussen ipv. juist wel ;)
Focussen kan wel maar het gaat traag...

Ik zou dan eerder alleen de AF assist beam uitzetten en lekker verder knallen : Al die cross puntjes doen hun werk toch wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:10

grimson

domeingrommer

Binnenkort een firmware update van de 5D Mark III met betrekking tot het langzame focussen met een flitser via de AF assist beam. Had iemand hier daar 'toevallig' last van?

http://forums.usa.canon.c...wer-focus/m-p/13107#M1450
Alhoewel al eerder een April 2012 update aangekondigd was zal deze firmware update eerder verschijnen.

Ik ben benieuwd, ik 'mis' bijv. ook de ingebouwde lenscorrectie voor de 24-70II (alleen voor jpg).

[ Voor 19% gewijzigd door grimson op 08-02-2013 15:30 . Reden: Inderdaad EOS Utility gebruiken :) ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Iedereen had daar last van i.c.m. een flitser als ik het Canon Rumors forum mag geloven dus mooi dat ze dat eindelijk fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
grimson schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 06:49:
Binnenkort een firmware update van de 5D Mark III met betrekking tot het langzame focussen met een flitser via de AF assist beam. Had iemand hier daar 'toevallig' last van?

Ik ben benieuwd, ik 'mis' bijv. ook de ingebouwde lenscorrectie voor de 24-70II (alleen voor jpg).
Hier iemand die daar "toevallig" last van heeft. Ik ben blij dat Canon het in ieder geval het fenomeen erkent en nu maar eens kijken of het goed wordt opgelost :). In het begin viel het in eerste instantie niet op, maar onder bepaalde omstandigheden met name in het donker werd het redelijk irritant. AF beam uit was vaak veel sneller dan aan ;).

Zitten de lenscorrectie instellingen niet al in de Canon Utility software, zodat je die in je 5D3 kunt laden?

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik heb via de EOS tool het profiel voor de 24-70 II in de camera geladen. De 24-70 II word nu als zo danig herkend in de camera. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
InsjaHH schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 18:00:
[...]

Hier iemand die daar "toevallig" last van heeft. Ik ben blij dat Canon het in ieder geval het fenomeen erkent en nu maar eens kijken of het goed wordt opgelost :). In het begin viel het in eerste instantie niet op, maar onder bepaalde omstandigheden met name in het donker werd het redelijk irritant. AF beam uit was vaak veel sneller dan aan ;).
Idem hier, de 6D focust zelfs veeeeeeel beter met AF beam dan de 5D3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Hatsj! het is april! tijd voor eindelijk de zon EN dé firmware update ;)
Komt ie al?! :+

Afbeeldingslocatie: http://www.canonrumors.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=13951.0;attach=30751;image
Gespot op een beurs!

[ Voor 60% gewijzigd door grimson op 11-04-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

5D Mark III Firmware 1.2.1 (1/5)
5D Mark III Firmware 1.2.1 (2/5)
5D Mark III Firmware 1.2.1 (3/5)
5D Mark III Firmware 1.2.1 (4/5)
5D Mark III Firmware 1.2.1 (1/5)
(lens is 24-70II)

Verkregen via http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=14486.0

Pfew ... geen brick ;) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Is dat een officiële of een bèta? :P

Heel slecht, maar ik ontdekte net pas hoe handig My Menu eigenlijk is. Alleen wel jammer dat je maar één pagina (met 6 opties) kunt hebben, of weet iemand of het mogelijk is om meerdere pagina's binnen My Menu te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Hahn schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:13:
Is dat een officiële of een bèta? :P
Hopelijk de final :o

5D300121.FIR (8/4/2013)

CRC32: 74E7EB56
MD5: 3CAB840CD3D4CF175B5B4E0EA514EBA9
SHA-1: C05471CBA648D4757D55101680E51994E08793C7

Dit zou straks gelijk aan de Canon webrelease moeten zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door grimson op 26-04-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Focus issues met een flitser erop zijn opgelost in ieder geval volgens de reacties daar *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Nu online

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Gelekte versie is dus gelijk aan de door Canon aangeboden webversie

[ Voor 6% gewijzigd door grimson op 30-04-2013 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Firmware gister geïnstalleerd en werkt naar behoren. Krijg wel een melding bij third party batterijen (Phottix), maar werkt bij bevestigen na behoren (voorals nog)
Hier screen shot geplaatst van de melding etc
http://eosfotografie.nl/c...-1-en-phottix-batterijen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verhip, ik heb het ook :P Had tot nu toe alleen nog maar 2 originele accu's in m'n grip gehad met de nieuwe firmware. Zolang het blijft bij een melding dat 'ie 'm niet herkent, vind ik het best. Als ze het maar niet gaan blokkeren in de toekomst (met als smoes dat het gevaarlijk kan zijn oid :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Zou de 5dmk3 net zo'n hit worden als de oude 5dmk2 nu je RAW video kan opnemen?

http://www.eoshd.com/cont...ding-on-canon-5d-mark-iii

http://petapixel.com/2013...t-of-the-canon-5d-mk-iii/

[ Voor 24% gewijzigd door falcon4ever op 13-05-2013 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap alleen niet hoe ze voor elkaar krijgen om een hogere resolutie van 1080p kunnen uitlezen. RAW snap ik wel, want je pakt de data voordat het van sensor dump naar codec gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Blijkbaar is de originele resolutie 1920x1280 (wat 3:2 is, wat de sensor ook is) en daar wordt in-camera 16:9 van gemaakt?

Die nog hogere resoluties lijken me niet echt meer video, maar foto's :? Dunno hoe dat zit :P

[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 13-05-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
Universal Creations schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:13:
Ik snap alleen niet hoe ze voor elkaar krijgen om een hogere resolutie van 1080p kunnen uitlezen. RAW snap ik wel, want je pakt de data voordat het van sensor dump naar codec gaat.
Op de 5D zit een (enorme) compressie. En als je deze weg zou kunnen laten zou je heel veel meer informatie over het beeld kunnen binnenhalen en dit is handig in post waardoor je iets donkerders veel makkelijker op kan trekken of meer kleuren enzovoort.

Bij de D800 heb je clean 1080p HDMI output, als je dit aansluit op een externe recorder met een veel hogere kwaliteit 'compressie' heb je dus direct het beeld van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Blijkbaar leest hij 1320 (van de 3840) beeldlijnen uit bij video en gebruikt ie maar een deel van de pixels per lijn (normaal 1080 van de 5760). Bij die hogere resoluties gebruikt ie dus meer van de horizontale pixels, maar geen idee hoe hij daar dan een fatsoenlijk beeld van maakt.
Ook snap ik die 1320 niet. Vanuit technisch oogpunt zou 1 op de 3 beeldlijnen gebruiken handiger zijn, lijkt mij (dat is die 1280 beeldlijnen van jou).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Servertje schreef op maandag 13 mei 2013 @ 23:00:
[...]

Bij de D800 heb je clean 1080p HDMI output, als je dit aansluit op een externe recorder met een veel hogere kwaliteit 'compressie' heb je dus direct het beeld van de sensor.
Als ik me niet vergis heeft de 5D3 dat (clean HDMI-out) nu ook met de nieuwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:51:
[...]
Als ik me niet vergis heeft de 5D3 dat (clean HDMI-out) nu ook met de nieuwe firmware.
Dat niet alleen, met de alpha die nu uit is van Magic Lantern kun je zelfs RAW video opnemen in 3.5k! :9~ De bedoeling is dat deze features ook naar de 6D, 5D Mark II en zelfs de 600D worden geport :) Al zullen de 6D en 600D niet de gigantische datastroom kunnen verwerken naar hun SD kaartjes ben ik bang, maargoed full-hd filmen zou op zijn minst moeten gaan :)

Side by side 5D III vs Blackmagic Cinema:
http://vimeo.com/66170436

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
En de 7D? :( Die heeft heel wat meer processing power dan de 6D en 600D volgens mij...

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
7D is op één of andere manier een stuk lastiger om te hacken, ze hebben pas onlangs überhaupt ML erop gekregen, terwijl 'ie al meer dan 3 jaar oud is :P
Ventieldopje schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:10:
[...]

Dat niet alleen, met de alpha die nu uit is van Magic Lantern kun je zelfs RAW video opnemen in 3.5k! :9~ De bedoeling is dat deze features ook naar de 6D, 5D Mark II en zelfs de 600D worden geport :) Al zullen de 6D en 600D niet de gigantische datastroom kunnen verwerken naar hun SD kaartjes ben ik bang, maargoed full-hd filmen zou op zijn minst moeten gaan :)

Side by side 5D III vs Blackmagic Cinema:
http://vimeo.com/66170436
Ziet er mooi uit, maar ik had ook wel een vergelijking willen zien met de normale videomogelijkheid van de 5D3 :P Want ik zie nu wel dat de 5D3 eigenlijk vrijwel net zo goed is als de Blackmagic, maar ik heb niet echt een idee hoeveel beter de Blackmagic is dan de normale 5D3-video-opnames.

[ Voor 74% gewijzigd door Hahn op 15-05-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:35:
7D is op één of andere manier een stuk lastiger om te hacken, ze hebben pas onlangs überhaupt ML erop gekregen, terwijl 'ie al meer dan 3 jaar oud is :P
[...]
Ziet er mooi uit, maar ik had ook wel een vergelijking willen zien met de normale videomogelijkheid van de 5D3 :P Want ik zie nu wel dat de 5D3 eigenlijk vrijwel net zo goed is als de Blackmagic, maar ik heb niet echt een idee hoeveel beter de Blackmagic is dan de normale 5D3-video-opnames.
Op SLR Lounge (link) staan meer filmpjes die ze gemaakt hebben, bijv. ook het Smith Rock filmpje (link) waar je het enorme dynamische bereik kan zien.

Normaal heb je namelijk niet zo veel dynamisch bereik en was het beeld echt behoorlijk soft (zowel 5DII als 5DIII). Je kunt het een beetje vergelijken met in JPG en in RAW schieten, aangezien je video met RAW ook echt 12 stops dynamisch bereik heeft en ook echt die kwaliteit!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Die andere filmpjes had ik ook gezien en ziet er indrukwekkend uit, maar nog steeds zie/weet ik het verschil nog niet met hoe de 5D3 normaal presteert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:15:
Die andere filmpjes had ik ook gezien en ziet er indrukwekkend uit, maar nog steeds zie/weet ik het verschil nog niet met hoe de 5D3 normaal presteert :P
Dat is toch niet zo moeilijk te vinden op youtube?

http://www.youtube.com/watch?v=ONIKL8s6uVw

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Nope, da's niet zo moeilijk te vinden wijsneus. Maar de voorbeelden die er werden gegeven laten prachtige beelden zien en daarvan zou ik ook graag de normale 5D3-beelden willen zien.

Jouw voorbeeld laat bijvoorbeeld ontiegelijk hakkelige RAW-beelden zien, dus dat vind ik ook nog geen geweldige vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:43:
Nope, da's niet zo moeilijk te vinden wijsneus. Maar de voorbeelden die er werden gegeven laten prachtige beelden zien en daarvan zou ik ook graag de normale 5D3-beelden willen zien.

Jouw voorbeeld laat bijvoorbeeld ontiegelijk hakkelige RAW-beelden zien, dus dat vind ik ook nog geen geweldige vergelijking.
Zucht ... ah zo, tja ik zou zeggen pak je 5DIII, installeer de firmware en maak zelf zo'n filmpje :) Als je vaker filmt met een DSLR en je de RAW video's ziet op youtube dan zul je er toch vrij snel achter komen dat er een gigantisch dynamisch bereik in zit (luchten niet overbelicht en detail in schaduwen).

Iets wat eerder alleen mogelijk was met HDR video wat behoorlijke nadelen had, zo kon je geen snel bewegende scenes schieten en was de nabewerking een regelrechte ramp.

Dat hakkelige komt door een te trage kaart of de 3.5k instelling die nu nog wat frame drops geeft ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 15-05-2013 15:47 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Dit zijn meer de beelden die ik wilde, ziet er best indrukwekkend uit hoeveel meer scherpte eruit te halen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:50:
[video]
Dit zijn meer de beelden die ik wilde, ziet er best indrukwekkend uit hoeveel meer scherpte eruit te halen valt :)
... knap dat je dat kan beoordelen met een 480p filmpje :z Nja oke met die 450% zooms kun je het wel zien, maar het effect is zelfs nog redelijk zichtbaar op 1080p op 100%, iets wat meer van belang is ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Ventieldopje op 15-05-2013 16:09 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ventieldopje schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:08:
[...]

... knap dat je dat kan beoordelen met een 480p filmpje :z
Verkeerde been uit bed gestapt ofzo?

[ Voor 70% gewijzigd door Hahn op 15-05-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Dat is wel een wereld van verschil in detail. Biedt veel potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 17:13
Ventieldopje schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:08:
[...]

... knap dat je dat kan beoordelen met een 480p filmpje :z Nja oke met die 450% zooms kun je het wel zien, maar het effect is zelfs nog redelijk zichtbaar op 1080p op 100%, iets wat meer van belang is ;)
http://youtu.be/YOLDDrfpFO8?t=4m46s
Jij je zin 1080p, inclusief een download link naar de sourcefiles, zodat je er zelf ook even mee kan spelen
http://neumannfilms.net/2...dslrs-with-magic-lantern/

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Kobus Post schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:44:
[...]

http://youtu.be/YOLDDrfpFO8?t=4m46s
Jij je zin 1080p, inclusief een download link naar de sourcefiles, zodat je er zelf ook even mee kan spelen
http://neumannfilms.net/2...dslrs-with-magic-lantern/
* Kahn's zin :7 Moet wel zeggen dat ze hier nog de oude techniek gebruikte welke DNG frames pakte van de liveview stream alleen kun je hier niet echt mee filmen en ligt de resolutie wat lager dan wat met de nieuwe techniek kan.

Het geeft echter wel een goed beeld van de kwaliteit die RAW levert! :)

Hier kun je de video DNG's downloaden (van de nieuwe techniek) van het Smith Rock filmpje van hun :)

http://neumannfilms.net/2...agic-lantern-dng-footage/

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 15-05-2013 17:10 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:54
Vandaag flink lopen spelen met de RAW functies. Ik moet zeggen het zit goed in elkaar. Pannen daarintegen daar ben ik nog niet zo sterk in maar voor een test vond ik het wel prima.

https://vimeo.com/66497390

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ben ik nou zo slecht in zoeken of is die Magic Lantern-versie waarmee je raw kunt filmen op de 5D3 op meeste plekken weggehaald? Op de website zelf vind ik 'm sowieso niet, maar ook op andere plekken kom ik geen werkende links meer tegen...

Hmm, nu toch eindelijk een werkende link gevonden op hun forum :P

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 13-08-2013 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Voglens mij komt dat doordat er zo ontzettend veel builds van zjin, iedere hobbyist kan er mee aan de slag. ML zelf heeft volgens mij nog niets 'officieels' gereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Het raw-filmen lukt inmiddels, wel een wat trage CF-kaart, maar goed. Alleen nu heb ik alsnog de grootste moeite met het vinden van een RAW2DNG-tooltje. Ik vind alleen maar links van BitBucket en daar staat het niet meer op... Iemand enig idee waar die wel te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Iemand enig idee of magic lantern er ook voor kan zorgen dat het geluid via hdmi wordt geëxporteerd? Of is dat een hardware issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Nu online
Gisteren voor de eerste keer met AI Servo van 5DIII geschoten. Impressive :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QLQ090r2vtgo3f18RcIXpVmM/medium.jpg

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:54
Hamed schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 22:01:
Gisteren voor de eerste keer met AI Servo van 5DIII geschoten. Impressive :)

[afbeelding]
Dat is die zeker ik heb een keer 50 frames achter elkaar geschoten op F1.2 en er waren er 3 uit focus. Meer dan impressive als je het mij vraagt :)

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Sowieso is de 5d3 gewoon de bom, vinden wij van WC-eend :P.
Ben wel erg tevreden met de camera, blij geen 1ds3 of 1dx te hebben. Heb recentelijk best vaak de grip eraf geschroefd om iets minder gewicht te hebben.
En hoewel de AF punten 2.8 zijn, werkt mijn body echt heel mooi precies met mijn 1.4's. Misfocus is echt zelden, in tegenstelling tot mijn 5d2, waar het hit en mis is.

De 5d3 is mijn eerste body waar ik echt tevreden mee ben en waar ik het nog wel een tijd mee uit kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Nomad schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:23:
Sowieso is de 5d3 gewoon de bom, vinden wij van WC-eend :P.
Ben wel erg tevreden met de camera, blij geen 1ds3 of 1dx te hebben. Heb recentelijk best vaak de grip eraf geschroefd om iets minder gewicht te hebben.
En hoewel de AF punten 2.8 zijn, werkt mijn body echt heel mooi precies met mijn 1.4's. Misfocus is echt zelden, in tegenstelling tot mijn 5d2, waar het hit en mis is.

De 5d3 is mijn eerste body waar ik echt tevreden mee ben en waar ik het nog wel een tijd mee uit kan houden.
Pff, spierballen kweken jij! Hup die grip er weer onder en rap een beetje :7

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Het is niet alleen het gewicht van de 1d serie. De 1dx is erg duur, dus die valt sowieso af.
Als ik hem dan vergelijk met de 1ds3 vind ik de 5d3 ook beter op technisch gebied.
De LCD achterop is fijner, menu is fijner en overzichtelijker, de sensor is duidelijk beter en het AF systeem is voor lichtsterke lenzen ook een betere keuze dan de 1ds3 vanwege zijn vele crosspunten.
De 1ds3 was alleen 2e hands iets goedkoper geweest en heeft time-lapse functies die mijn 5d3 niet heeft, dat vind ik af en toe jammer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Magic Lantern kan dat fixen :P Of anders een timer remote voor een tientje of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Nu online
Ik had voor de 1D X kunnen gaan. Daar had ik ook voor gespaard, maar heb nog geen ene moment spijt gehad dat ik voor 2x 5DIII ben gegaan. Heb wel een grip, maar gebruik hem alleen met zware tele lenzen die ik zelf niet heb. Is aan het stoffen dus!!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste