Nomad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:05:
Ik kies de compositie die ik wil en terwijl ik daar mee bezig ben, breng ik via mijn duim het AF puntje richting de plek waar ik op wil focussen. En tijdens het bewegen zie ik het puntje prima, dus ik zie ook perfect waar die is op het moment dat ik wil focussen. Van te voren het puntje alvast ergens neerzetten om op die plek te focussen lijkt mij wat raar, hoe weet je dat nu van te voren waar je onderwerp gaat staan om te focussen?
ik vind het heel knap dat mensen in staat zijn om met het joystickje de focus punten te verplaatsen, ik ben al gauw 5 seconden aan het prutsen voordat ik ze verplaats krijg
daarom pas ik nog altijd 'focus & recompose' toe
tja, ik was teleurgesteld
en ik heb mijn teleurstellingen hier geuit, je zou dat bashen kunnen noemen
jesper86 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:34:
Tuurlijk het 'kan ook zonder', maar waarom zou dat moeten, waarom niet tenminste de optie om het weer aan te zetten. Het lijkt me een redelijk significant verschil, daar moeten ze toch wel even bij stil hebben gestaan.
Ze hebben het niet bewust uitgezet, het is een gevolg van een andere constructie waarbij je verlichting van de led's indirect ziet.
Samenvatting voor jouw dan
Ik had de 5D3 gekocht vanwege de low-light prestaties. De AF-unit heeft mij nooit geïnteresseerd.
Wat ik niet wist is dat de hoge ISO’s alleen bruikbaar zijn bij goede belichting. Mijn fout.
Belichting heb ik als straat fotograaf niet in de hand, dus dit voordeel viel weg.
Ik heb deze camera 3 weken in de keiharde straat praktijk gebruikt en kwam met te veel misser thuis.
Foto’s waarop de achtergrond haarscherp is, maar niet het onderwerp waar het om ging.
Ik kwam erachter dat de oorzaak ligt bij de focus punten die bijna niet te zien zijn; het is gewoon gokken waarop je scherp stelt.
Toen realiseerde ik mij pas hoe geniaal de klassieke 9/11 punts AF-units zijn met hun perfect zichtbare rode vierkantjes.
De 5D3 biedt slechts op één punt echt voordelen: het focussen bij weinig licht. Ik heb afgelopen fotoreis totaal geen last meer gehad van hunten tijdens het focussen, dat was wel heel prettig.
Daarna bij terugkomst de balans opgemaakt en tot de conclusie gekomen dat voor mijn fotografie de 5D2 beter geschikt is.
Voor mij gaat het om het resultaat; de foto’s. En om het plezier in het fotograferen. Het gereedschap van ondergeschikt belang.
Dus ik ga weer terug naar de 5D2. Jullie mogen dit topic zonder mij vullen.