Wow, wat een goeie belichting kan doen...
Ik heb een vermoeden dat er heel bewust voor z/w gekozen is vanwege de flinke kleurruis. Maar inderdaad: belichting doet wonderen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
True er zit meer kleur ruis in maar dit is dan ook zonder ruis reductie. Als je dat doet is het goed te behappen. Maar wat vooral belangrijk is is dat er nog voldoende scherpte in de plaat zit.Universal Creations schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:13:
Ik heb een vermoeden dat er heel bewust voor z/w gekozen is vanwege de flinke kleurruis. Maar inderdaad: belichting doet wonderen.
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
in mijn ervaring is kleurruis vrij goed weg te werken met anti-ruis tools zonder dat je scherpte verliest.
Korrelruis is veel lastiger. Ik beperk me dan ook wel eens tot alleen het wegwerken van de kleurruis. Die vind ik veel storender dan korrelruis.
Korrelruis is veel lastiger. Ik beperk me dan ook wel eens tot alleen het wegwerken van de kleurruis. Die vind ik veel storender dan korrelruis.
Ok, zou ik eens uit moeten proberen. Ik schiet weinig op iso12800 waarbij je al aardig wat kleurruis ziet (iso6400 valt het op kleiner formaat reuze mee), dus heb er niet zoveel ervaring mee of dit goed gaat.mjtdevries schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:18:
in mijn ervaring is kleurruis vrij goed weg te werken met anti-ruis tools zonder dat je scherpte verliest.
Ik bedoelde 'not done' dat het erg onbeleefd is.mphilipp schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:08:
[...]
Dan moet je goed leren flitsen. No two ways about it. Flitsen zonder sfeer te verzieken is heel goed mogelijk en je ziet er geen klap van op je foto, behalve dat je daadwerkelijk iets ziet. Ik heb noodgedwongen veel concertfoto's gemaakt met flits (1D Mk1, die maar tot 400ISO 'bruikbaar' kon schieten). Prima platen met zát sfeer.
Gewoon een heel zacht flitsje meegeven is echt geen zonde. Ik begrijp dat er puristen zijn die het heel stellig beweren, maar dan beweer ik heel stellig dat zij niet kunnen flitsen. Het is een beetje experimenteren en ik ben by no means an expert, maar het is goed te doen.
Ik geef je gelijk dat zachtjes inflitsen erg mooi kan zijn.
Uitgezoomd is het een mooie, sfeervolle foto.Villean schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:29:
[...]
Ik denk dat dit wel een geval is van niet correct belichten. Ik maak met de 5DIII shots op ISO 12800 en deze zijn heel goed te gebruiken. Laatst op Elf Fantasy Fair in Arcen een shot gemaakt die alleen belicht was met het licht uit de kraampjes (meter of 6 afstand) en voor de rest was het donker.
85mm F1.4 ISO 12800 dus best wel donker:
Full Ress Sample No noise reduction:
http://www.slivercreations.net/temp/_MG_9188-100.jpg
Alleen ingezoomd weet ik het nog niet zo wat ik er van moet vinden.
weet het niet meer
Als je die foto ingezoomd niet goed vindt - vergeet niet ISO 12800 op F1.4 - dan ben je met alle respect een echte pixelneuker.
Sowieso schrijf je zo!
Tsjah, als je kleine details wil zien op iso12800... dat is een beetje kansloos bij welke camera dan ook.
Dat zeggen ze. Ik heb er alleen nog nooit commentaar op gehad. Zelfs een keer een bandje geschoten waarvan ik de gitarist ken en die zelf ook nog eens fotografeert. Hij had totaal niet in de gaten dat ik stond te flitsen.Vishari Beduk schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:47:
[...]
Ik bedoelde 'not done' dat het erg onbeleefd is.
Maar goed, met de 5D gaat het ook prima. Ik zit nu wel een beetje te azen op de Mk3, want in feite zijn mijn gebeden verhoord: de AF is nu volwaardig, het scherm is halfway decent geworden en zelfs bruikbaar om een foto op de beoordelen en de lowlight capaciteiten zijn nóg beter.
Ik heb op de 24-105 na allemaal lichtsterk glas (2.8 of minder) en dat scheelt een hoop. Met concerten of andere moeilijke situaties schiet ik sowieso op manual en ik weet zo'n beetje wat ik uit de hand kan schieten. Nu de Mk3 gewoon prima bruikbaar is op 6400 hoef ik me gewoon nooit meer zorgen te maken.
Mind you: als het een of ander folkbandje is in een donker café zonder extra licht, wordt het wel lastig. Maar misschien dat het met de 50mm 1.4 nog wat kan worden...
Een digitale sensor is nog lang niet zo goed als ons eigen oog en we moeten gewoon niet de illusie hebben dat we élke lichtsituatie zonder hulpjes aankunnen. In een extreme situatie zou een indirecte flits ook nog wat kunnen helpen. Een beetje creatief zijn helpt ook, kijk maar naar de Strobist luitjes.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik betwijfel of mijn ogen meer detail kunnen waarnemen dan een 5D3 met lichtsterke prime op iso6400.
Je weet niet wat je ervan moet vinden? Ingezoomd zit er aardig wat ruis in, maar is het allesbehalve storend als je het mij vraagt.Vishari Beduk schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:47:
[...]
Uitgezoomd is het een mooie, sfeervolle foto.
In kleur was het vast erger geweest, maar volgens mij weet je alleen maar niet wat je ervan moet vinden, omdat je je eigen punt onderuit zou halen als je zou zeggen dat het indrukwekkend/goed is
The devil is in the details.
Ik ook, het voorbeeld wat ik hier noemde is op foto echt beter te zien dan met blote oog.Universal Creations schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:10:
Ik betwijfel of mijn ogen meer detail kunnen waarnemen dan een 5D3 met lichtsterke prime op iso6400.
Dat weet ik niet, maar er is (nog) geen camera met het dynamisch bereik van ons oog. De resolutie van ons ook is niet echt in megapixels uit te drukken, dus die vergelijking gaat al niet op. Uiteraard kun je de boel gaan opkrikken, maar ik denk niet dat het er beter op wordt. We zien gewoon heel anders als een sensor. Kijk maar naar nachtkijkers. Om nou te zeggen dat daar een heel scherp beeldje uitkomt...nou nee. Niet echt.Universal Creations schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:10:
Bovendien, als het heel donker is kun je niet eens scherpstellen. Wij kunnen in het donker aardig wat zien als we eenmaal een paar minuutjes gewend zijn. De camera heeft nog altijd contrast nodig om scherp te kunnen stellen. Dus ik weet zo net nog niet of er echt meer detail uitkomt.
Maar goed, ik denk niet dat het handig is om hier een hele brede maatschappelijke discussie over op te zetten. Ons oog is gewoon anders als een sensor. Op het ene punt zal een sensor (misschien) 'winnen' en op andere punten is het oog weer 'beter'.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
op 1/64 (bij een 430ex-II) en een diffuser kapje erop. Dat gaat heel subtiel.
Een klein beetje hoeft toch niet per se het kleinste beetje te zijn (in het geval van een 430EXII)? Of mag je 1/16e of 1/32e geen 'klein beetje' meer noemen en is het uit den boze?
Beetje experimenteren. Het hangt steeds weer van de situatie af.Hahn schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:05:
Een klein beetje hoeft toch niet per se het kleinste beetje te zijn (in het geval van een 430EXII)? Of mag je 1/16e of 1/32e geen 'klein beetje' meer noemen en is het uit den boze?
Wat ook werkt is zo'n klein opvouwbaar reflectieschermpje meenemen en iemand vragen het voor je vast te houden. Draai je flitser naar achteren en laat het reflectieschermpje het werk doen. Allemaal mogelijkheden, experimenteren is het leukste van de hobby.
Echt? Ik hoop dat je niet verwachte dat ingezoomd het er hetzelfde uitziet als ISO100?? Ik heb ook even de kleuren versie erop gezet en daar alle noise reduction sliders op 0 behalve de colour op de standaard waarde van 25. Wat je krijgt is een bruikbare korrel en geen vieze kleur ruis. Wat mij betreft heel goed bruikbaar als als je em resized voor web of voor 15*10 print.Vishari Beduk schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:47:
[...]
Ik bedoelde 'not done' dat het erg onbeleefd is.
[...]
Uitgezoomd is het een mooie, sfeervolle foto.
Dus geen noise reduction behalve colour noise en zelfs wat extra sharpening om het beter te laten zien.
http://www.slivercreations.net/temp/_MG_9188-kleur.jpg
AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty
Verwijderd
Klein berichtje tussendoor. Denken jullie dat er een prijsdaling komt rond sinterklaas/kerst op de 5DIII?
ik ben een pixelpeepernadroJ schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:21:
Als je die foto ingezoomd niet goed vindt - vergeet niet ISO 12800 op F1.4 - dan ben je met alle respect een echte pixelneuker.
maar ik bedoelde dat ik het niet meer estetisch verantwoord vind
wat betreft flitsen: het was in een totaal andere situatie waarin jij het beschrijftmphilipp schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:01:
[...]
Dat zeggen ze. Ik heb er alleen nog nooit commentaar op gehad. Zelfs een keer een bandje geschoten waarvan ik de gitarist ken en die zelf ook nog eens fotografeert. Hij had totaal niet in de gaten dat ik stond te flitsen.
Maar goed, met de 5D gaat het ook prima. Ik zit nu wel een beetje te azen op de Mk3, want in feite zijn mijn gebeden verhoord: de AF is nu volwaardig, het scherm is halfway decent geworden en zelfs bruikbaar om een foto op de beoordelen en de lowlight capaciteiten zijn nóg beter.
Ik heb op de 24-105 na allemaal lichtsterk glas (2.8 of minder) en dat scheelt een hoop. Met concerten of andere moeilijke situaties schiet ik sowieso op manual en ik weet zo'n beetje wat ik uit de hand kan schieten. Nu de Mk3 gewoon prima bruikbaar is op 6400 hoef ik me gewoon nooit meer zorgen te maken.
Mind you: als het een of ander folkbandje is in een donker café zonder extra licht, wordt het wel lastig. Maar misschien dat het met de 50mm 1.4 nog wat kan worden...
Een digitale sensor is nog lang niet zo goed als ons eigen oog en we moeten gewoon niet de illusie hebben dat we élke lichtsituatie zonder hulpjes aankunnen. In een extreme situatie zou een indirecte flits ook nog wat kunnen helpen. Een beetje creatief zijn helpt ook, kijk maar naar de Strobist luitjes.
wat betreft mk3: mijn 'hit-rate' is niet omhoog gegaan t.o.v. mk2, behalve in het donker
ook bij daglicht foto's zie je later op de foto meer dan je zag toen je de foto namUniversal Creations schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:10:
weet het niet meer
Ik begin me nu serieus af te vragen wat voor formaten jij afdrukt, dat dit ruisniveau storend zichtbaar is? Ik zou dit op 20x30 zonder problemen durven af te drukken, misschien nog wel groter ook met een beetje ruisreductie...Vishari Beduk schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 18:42:
[...]
ik ben een pixelpeeper
maar ik bedoelde dat ik het niet meer estetisch verantwoord vind
Heeft iemand al geprobeerd om de 5D MK3 als 'webcam' te gebruiken? Aka, stel je wilt met deze DSLR live gaan streamen naar YouTube, iemand enig idee of dat werkt en überhaupt mogelijk is? Je zou zeggen met de HDMI-uitgang dat daar iets mee moet kunnen..
ik druk niks afThomasW schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 19:21:
[...]
Ik begin me nu serieus af te vragen wat voor formaten jij afdrukt, dat dit ruisniveau storend zichtbaar is? Ik zou dit op 20x30 zonder problemen durven af te drukken, misschien nog wel groter ook met een beetje ruisreductie...
het zou bij onderstaande foto (ISO 2500) toch leuk zijn geweest als de diamant die geslepen wordt beter zichtbaar is. toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Vishari Beduk op 10-10-2012 16:44 ]
weet het niet meer
inderdaad! die kunnen vast wel wat moois voor je op papier drukken
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Verwijderd
Ik was ook al benieuwd hoe dat moest (al werk ik met een 60D). Dit is wat ik gevonden heb:DaannO schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:31:
Heeft iemand al geprobeerd om de 5D MK3 als 'webcam' te gebruiken? Aka, stel je wilt met deze DSLR live gaan streamen naar YouTube, iemand enig idee of dat werkt en überhaupt mogelijk is? Je zou zeggen met de HDMI-uitgang dat daar iets mee moet kunnen..
YouTube: Use Canon DSLR as Webcam
Je kan EOS Utility Live View beeld proberen te capturen met bijvoorbeeld ManyCam. Het is dan alleen geen Full HD en de framerate is ook niet heel denderend.DaannO schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:31:
Meen je dit nou of zit je gewoon te trollen? Als het de diamant is die je had willen laten zien, had je die wat groter in beeld moeten nemen. Het ding staat sowieso te klein op de foto om ook maar op te vallen.Vishari Beduk schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:43:
[...]
ik druk niks af
het zou bij onderstaande foto (ISO 2500) toch leuk zijn geweest als de diamant die geslepen wordt beter zichtbaar is. toch?
[afbeelding]
Thanks, die was ik idd ook al tegen gekomen maar is imho niet ideaal ivm watermerk en framerate en 720p. Eigenlijk bizar dat t niet kan, ook niet met de HDMI out dusG-Tus schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:45:
[...]
Je kan EOS Utility Live View beeld proberen te capturen met bijvoorbeeld ManyCam. Het is dan alleen geen Full HD en de framerate is ook niet heel denderend.
Op dit forum betrap ik je vaker op uitspraken die de indruk wekken alsof je geen hout snapt van (de technische kant van) fotografie.Vishari Beduk schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:43:
[...]
ik druk niks af
[afbeelding]
Echter als ik zo door je site heen blader zie ik mooie foto's voorbij komen.
Soms lijkt het alsof je niet weet hoe je bepaalde dingen moet bereiken. Zoals nu weer: "het zou bij onderstaande foto (ISO 2500) toch leuk zijn geweest als de diamant die geslepen wordt beter zichtbaar is. toch?"
Wat verwacht je nu? Je kiest een bepaald brandpunt, diafragma, iso en sluitertijd. Dat is toch jouw keuze? wat had je nou gewild dan? Als hij beter in beeld moet komen dan zul je of dichter op de diamant moeten kruipen, meer tele moeten gebruiken of evt. een macro gebruiken.
Hoe wil je je body hiervan "de schuld" geven?
Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
Tja, ik zou het niet als webcam willen gebruiken, veel te veel gedoe met focussen. En een Full HD webcam kost tegenwoordig ook niks meer: http://tweakers.net/price...WMLHCBVqt67jbUimrVFoZSyhMDaannO schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:05:
[...]
Thanks, die was ik idd ook al tegen gekomen maar is imho niet ideaal ivm watermerk en framerate en 720p. Eigenlijk bizar dat t niet kan, ook niet met de HDMI out dus
[ Voor 27% gewijzigd door G-Tus op 10-10-2012 21:58 ]
2 Oplossingen: schiet zo'n foto niet op iso2500 en pak een 10"x8" formaat camera. Dan heb je ieder detail in 1 shot te pakken. Je kunt ook met je 5D3 en een telelens een panorama schieten. Dan heb je ook zoveel detail, maar dan moet je wel vragen of iedereen 1 minuut stil kan zitten.Vishari Beduk schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:43:
[...]
ik druk niks af
[afbeelding]
Wat jij verwacht is dat je in 1 shot zowel een overzicht als detailopname kan maken. Alsof je in een voetbal stadion het hele publiek op 1 foto wil hebben, maar ook nog kunt zien wie aan de overkant zit.
Edit: nog een tip: neem een flickr account, dan kun je heel makkelijk foto's sharen. En als je er $25 per jaar aan uit geeft, kan je zoveel foto's en in elk formaat wat je leuk vindt erop gooien.
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 10-10-2012 22:12 ]
Sowieso lijkt het me niet lekker voor je sensor om heel lang achter elkaar video op te nemen dus een GoPro of webcam is inderdaad een betere keuzeG-Tus schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:57:
Tja, ik zou het niet als webcam willen gebruiken, veel te veel gedoe met focussen. En een Full HD webcam kost tegenwoordig ook niks meer: http://tweakers.net/price...WMLHCBVqt67jbUimrVFoZSyhM
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Daar heb ik nou echt werkelijk nog nooit van gehoord !nero355 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:01:
[...]
Sowieso lijkt het me niet lekker voor je sensor om heel lang achter elkaar video op te nemen ...
Paar jaar geleden was het wel eens zo dat camera's overhit konden raken van langdurig filmen. Maar tegenwoordig is het schering en inslag dat mensen DSLR's gebruiken om video's te maken, dus om nou iemand een GoPro of webcam aan te raden in plaats van een 5D3 vind ik wel beetje overdreven

Ik wil hem ook niet als webcam gebruiken, maar wel om live events via YouTube te streamen en op profi kwaliteit
Daarvoor moet hij imho geschikt zijn en waarom zou je er wel 30+ mee kunnen filmen maar niet mee kunnen streamen
Het hangt een beetje van de camera af, maar over het algemeen heb je grote kans dat je een "Sensor te heet" melding krijgt door middel van een thermostaat icoontje aan de rechter kant van je display als je te lang achter elkaar filmt.DaannO schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:21:
Ik wil hem ook niet als webcam gebruiken, maar wel om live events via YouTube te streamen en op profi kwaliteitDaarvoor moet hij imho geschikt zijn en waarom zou je er wel 30+ mee kunnen filmen maar niet mee kunnen streamen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Met mijn 5D2 heb ik dat nog nooit gehad en die heeft toch echt menig registratie gedaan van meer dan een uur en echt niet onder de meest geventileerde toestanden.
Misschien dat sommige camera's daar last van hebben, maar het is dus niet vanzelfsprekend dat de 5D3 daar ook last van heeft.
Misschien dat sommige camera's daar last van hebben, maar het is dus niet vanzelfsprekend dat de 5D3 daar ook last van heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 11-10-2012 10:39 ]
Inderdaad, zelf mijn 5DII ook wel eens als webcam gebruikt dmv. EOS Utility liveview etc. Dat ging perfect al schrok ik wel toen hij ineens uit ging, ik dacht dus dat hij te heet was geworden ... bleek gewoon dat de accu's leeg warenUniversal Creations schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:38:
Met mijn 5D2 heb ik dat nog nooit gehad en die heeft toch echt menig registratie gedaan van meer dan een uur en echt niet onder de meest geventileerde toestanden.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Er zit toch een max van x aantal minuten aan wat je kan filmen? Of gewoon steeds opnieuw aangezet?Universal Creations schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:38:
MagicLantern heeft de optie om hem opnieuw aan te zetten, je zal wel een seconde ofzo beeld verliezen maar daar is niks aan te doen helaas.TranceSetter schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:48:
[...]
Er zit toch een max van x aantal minuten aan wat je kan filmen? Of gewoon steeds opnieuw aangezet?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Je kunt inderdaad maximaal 12min40 (of iets in die richting) filmen, want dan zit ie aan de limiet van 4GB per bestand (harde FAT32 limiet), dus of heel snel nieuwe video starten of inderdaad zoiets als magic lantern gebruiken.
Maakt 'ie niet gewoon zelf een nieuw bestand aan dan? Dacht dat de 5D3 dat wel deed (meen Vincent Laforet zoiets te hebben horen zeggen in de 5D3-review), maar kan het ook door de war halen met een andere camera.
Klopt, dat doet hij idd. Hij maakt verschillende bestanden aan die naadloos in elkaar overlopen. Eerst keer had ik even een WTF-momentje, maar daarna vond ik t wel slimHahn schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:44:
Maakt 'ie niet gewoon zelf een nieuw bestand aan dan? Dacht dat de 5D3 dat wel deed (meen Vincent Laforet zoiets te hebben horen zeggen in de 5D3-review), maar kan het ook door de war halen met een andere camera.
Gelukkig, m'n geheugen doet het dan nog best aardig
Het is me bijgebleven omdat 'ie zelf ook verbaasd was dat er niks verloren was gegaan, ondanks de splitsing.
Maar 'snel een nieuwe opname' of Magic Lantern zijn dus niet nodig. Maar dat zal over de 5D2 zijn gegaan, nu ik het nog een keer teruglees?
Maar 'snel een nieuwe opname' of Magic Lantern zijn dus niet nodig. Maar dat zal over de 5D2 zijn gegaan, nu ik het nog een keer teruglees?
[ Voor 14% gewijzigd door Hahn op 11-10-2012 16:52 ]
ik heb boven mijn eettafel een 100x75 ikea frame met daarin 4 grote foto's van profonetjesper86 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:10:
profotonet.nl geweldige prints maakt die.
dat is dan de uitzondering die ik wilde maken
was een beetje een geintje, en een beetje serieusThomasW schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:57:
[...]
Meen je dit nou of zit je gewoon te trollen? Als het de diamant is die je had willen laten zien, had je die wat groter in beeld moeten nemen. Het ding staat sowieso te klein op de foto om ook maar op te vallen.
ik zal maar niet de vleermuizen laten zien die ik gefotografeerd heb; één bak ruis
tja, ik was naief; ik geloofde de canon propaganda en de bladieblah hypewavemaster100 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:57:
[...]
Hoe wil je je body hiervan "de schuld" geven?
inmiddels sta ik weer met beide benen op de grond; de 5D3 is nauwelijks beter dan de 5D2
ik zal jullie verder niet lastig vallen met mijn gezeur
maar ik wil nog wel even kwijt dat ik de AF kwalitatief uitermate teleurstellend vind (omdat ik het zwarte vierkantje gewoon niet zie)
weet het niet meer
Dat je het vierkantje niet kan zien zegt niet zoveel over de kwaliteit van de AF. Wel ben ik met je eens dat het rood mocht oplichten.Vishari Beduk schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:14:
maar ik wil nog wel even kwijt dat ik de AF kwalitatief uitermate teleurstellend vind (omdat ik het zwarte vierkantje gewoon niet zie)
Sig
Canon heeft eindelijk de EOS Utility compatible gemaakt voor OS X 10.8.
versie 2.12.0
Vind zelf de nieuwe versie nog niet echt stabiel (crasht nog wel eens), maar kon ieder geval lens profiel van de 24-70 II updaten in de 5D III.
Te downloaden op de US site van Canon. Europa site stond deze nog niet.
versie 2.12.0
Vind zelf de nieuwe versie nog niet echt stabiel (crasht nog wel eens), maar kon ieder geval lens profiel van de 24-70 II updaten in de 5D III.
Te downloaden op de US site van Canon. Europa site stond deze nog niet.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
vraagje!
ik vraag mij af wat de 'Auto Lighting Optimizer' / 'Auto optimalisatie helderheid' eigenlijk doet
de beschrijving in de handleiding maakt mij niet duidelijk wat het precies doet
nou maak ik al mijn foto's in RAW en doe de post processing in PS op de PC
dus het kan zijn dat dit voor mij helemaal niet van toepassing is
even wat test foto's gemaakt:

op de verschillende standen: off / low / standard / high
en zie geen verschil
dus of het is alleen voor jpg of ik doe iets verkeerd
iemand die hier ervaring mee heeft?
ik vraag mij af wat de 'Auto Lighting Optimizer' / 'Auto optimalisatie helderheid' eigenlijk doet
de beschrijving in de handleiding maakt mij niet duidelijk wat het precies doet
nou maak ik al mijn foto's in RAW en doe de post processing in PS op de PC
dus het kan zijn dat dit voor mij helemaal niet van toepassing is
even wat test foto's gemaakt:

op de verschillende standen: off / low / standard / high
en zie geen verschil

dus of het is alleen voor jpg of ik doe iets verkeerd
iemand die hier ervaring mee heeft?
weet het niet meer
Het zal wel raar klinken op een site als tweakers, maar het is best wel eens handig om de handleiding van je camera er bij te pakken 
Daar staat dat (bij mijn 50D) dat het primair voor JPG is, maar als je DPP gebruikt, dan kun je in DPP die instelling ook op RAW files toepassen.
@Vishari Beduk:
Mag ik je een andere sig voorstellen: "Onrealistische verwachtingen = teleurstelling"
Daar staat dat (bij mijn 50D) dat het primair voor JPG is, maar als je DPP gebruikt, dan kun je in DPP die instelling ook op RAW files toepassen.
@Vishari Beduk:
Mag ik je een andere sig voorstellen: "Onrealistische verwachtingen = teleurstelling"
mjtdevries schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:11:
@Vishari Beduk:
Voor de duidelijkheid. De camera gebruikt dus zijn interne RAW converter om er een gepimpte JPEG van te maken. Logischerwijs veranderd er niks aan de RAW zelf, maar is het wel mogelijk om zelf hetzelfde te doen. Iets als higlights omlaag, shadows omhoog. Of met Canon software waar misschien een voorkeuze onder dezelfde naam beschikbaar is die weer hetzelfde voor je doet als in-camera.
Handig tooltje voor voorgekauwde JPEGs, maar net als contrast/scherpte/kleur en dergelijke instellingen geen effect voor RAW gebruikers.
ok bedankt, dan kan die instelling naar 'off'
@mjtdevries: ik heb bladzijde 142 echt goed gelezen voordat ik hier mijn vraag stelde, ik vond het vreemd dat het ALO-symbool op het display staat tegelijkertijd met het RAW-symbool
en nee, ik neem je voorstel niet over (ik was wel blij te lezen dat ze de 1D-x firmware met betrekking tot de rode punten hebben aangepast)
@mjtdevries: ik heb bladzijde 142 echt goed gelezen voordat ik hier mijn vraag stelde, ik vond het vreemd dat het ALO-symbool op het display staat tegelijkertijd met het RAW-symbool
en nee, ik neem je voorstel niet over (ik was wel blij te lezen dat ze de 1D-x firmware met betrekking tot de rode punten hebben aangepast)
weet het niet meer
Alle manipulaties die in-camera gebeuren hebben per definitie betrekking op jpg. RAW is een formaat voor ruwe sensorinfo (vandaar de naam). De RAW indicatie gaat toch ook aan als je RAW+JPG doet?
Je tagline geeft imho aan dat je je vooraf niet goed hebt verdiept in de camera. Dat beeld wordt versterkt door de basale vraag die je stelt. Als je bv reviews als op DPreview leest, zou je feitelijk alles over de camera te weten kunnen komen en heb je bijna niet eens meer de handleiding nodig. Het komt een beetje trollerig over.
Je tagline geeft imho aan dat je je vooraf niet goed hebt verdiept in de camera. Dat beeld wordt versterkt door de basale vraag die je stelt. Als je bv reviews als op DPreview leest, zou je feitelijk alles over de camera te weten kunnen komen en heb je bijna niet eens meer de handleiding nodig. Het komt een beetje trollerig over.
[ Voor 46% gewijzigd door mphilipp op 20-10-2012 17:41 ]
@mphilipp: ik heb de reviews op DPReview en vele andere sites minimaal 5x gelezen, alleen de eigen praktijk is toch even wat anders dan een lap tekst op de computer
wat betreft de OLA vraag/antwoord: ik snap niet waarom canon dat symbool weergeeft op het LCD terwijl het vanwege RAW helemaal niet van toepassing is. dan mag ik hierover toch wel een vraagstellen??
wat betreft de OLA vraag/antwoord: ik snap niet waarom canon dat symbool weergeeft op het LCD terwijl het vanwege RAW helemaal niet van toepassing is. dan mag ik hierover toch wel een vraagstellen??
weet het niet meer
Niet alleen lezen mensen de handleiding niet, maar mijn reactie word blijkbaar ook niet gelezen.
De reden dat het ALO symbool ook aan gaat als je RAW gebruikt is omdat DPP dat dan automatisch mee kan nemen bij je RAW foto.
De RAW zelf blijft onaangetast, maar er is wel in opgeslagen dat je ALO wilt gebruiken. En zodra je dan de RAWs in DPP inlaadt gaat die automatisch ALO er op toepassen, zodat je dat meteen op je scherm ziet.
Dan hoef je niet voor elke foto naar "View | Tool Palet | NR/ALO" te gaan om daar de checkbox ALO aan te vinken.
De reden dat het ALO symbool ook aan gaat als je RAW gebruikt is omdat DPP dat dan automatisch mee kan nemen bij je RAW foto.
De RAW zelf blijft onaangetast, maar er is wel in opgeslagen dat je ALO wilt gebruiken. En zodra je dan de RAWs in DPP inlaadt gaat die automatisch ALO er op toepassen, zodat je dat meteen op je scherm ziet.
Dan hoef je niet voor elke foto naar "View | Tool Palet | NR/ALO" te gaan om daar de checkbox ALO aan te vinken.
wel gelezen maar je tweede uitleg had ik echt niet uit je eerste post begrepenmjtdevries schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:22:
Niet alleen lezen mensen de handleiding niet, maar mijn reactie word blijkbaar ook niet gelezen.
different subjects:
het viel mij vandaag op dat als de camera uit staat dat deze dan toch 'stroom trekt' om het diafragma open te houden, haal je batterij eruit dan wordt het beeld donkerder
en ik heb nog eens goed naar de AF unit gekeken; deze heeft wel degelijk rode led's, maar deze worden door canon gewoon niet aangezet
er is dus nog hoop dat dit met een firmware upgrade (net als bij de 1Dx) aangezet worden
er heb er even een filmpje van gemaakt: http://youtu.be/-7KZ3MYCU1c
weet het niet meer
Verwijderd
Het lijkt me niet dat de camera stroom nodig heeft om het diafragma open te houden, aangezien deze standaard open staat, kijk maar naar de objectieven in je tas 
Als de camera uit staat zie ik nog wel een rondje in me zoeker, ook als ik me batterijklepje open maar zodra je de batterij los klikt verdwijnt het rondje in me zoeker en is het beeld donkerder en wazig dus het lijkt me focus-sceen gerelateerd.
Wat verwacht jij dan van de AF punten, dat deze altijd aanstaan?
In jouw filmpje zie ik namelijk wel oplichtende af-punten tbv focus bevestiging.
Als de camera uit staat zie ik nog wel een rondje in me zoeker, ook als ik me batterijklepje open maar zodra je de batterij los klikt verdwijnt het rondje in me zoeker en is het beeld donkerder en wazig dus het lijkt me focus-sceen gerelateerd.
In jouw filmpje zie ik namelijk wel oplichtende af-punten tbv focus bevestiging.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2012 19:49 ]
wat betreft het diafragma: ok, zou kunnenVerwijderd schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:45:
Het lijkt me niet dat de camera stroom nodig heeft om het diafragma open te houden, aangezien deze standaard open staat, kijk maar naar de objectieven in je tas
wat betreft de AF: niet altijd aan, alleen even oplichten na het scherpstellen
nu worden ze alleen rood als het donker is, overdag blijven de AF punten op zwart
gevolg is dat ik op goed geluk moet richten omdat ik die punten niet zie
weet het niet meer
Ook vreemd, bij mijn oude 30D had je wel gewoon altijd rode oplichtende puntjes. Ook overdag.Vishari Beduk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:02:
[...]
wat betreft het diafragma: ok, zou kunnen
nu worden ze alleen rood als het donker is, overdag blijven de AF punten op zwart
Leica MM + Sony A9
Als je zo ontevreden bent. Dan zou ik over stappen op Nikon of ander merkVishari Beduk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:02:
[...]
wat betreft het diafragma: ok, zou kunnen
Of leren omgaan met te camera ?
Ik heb een topic gevonden op de Fred Miranda forums over dit Mk3 probleem. Aangezien ik er geen heb, ga ik niet alles lezen, maar wat ik er in de gauwigheid van begrijp is dat dit de manier is die op de 7D ook is geïmplementeerd. Op pag.2 doet iemand die verschillende bodies heeft een manier aan de hand hoe je ermee om moet gaan. Het zou idd anders zijn dan op de Mk2, maar wel zo bedoeld:
Evengoed is het een goed idee om Canon te laten weten als je het niet fijn vindt werken. Als ze veel klachten krijgen, kunnen ze er wat aan doen.Wow. This system is working 100% the same as the 7D. I've never once heard this complaint about the 7D. Is anyone on here that doesn't like the way it works using a 7D?
So lets get this straight. In bright light with AF illumination set to ON. You won't see any red at all. You will see black squares. You can have all 61 black squares show 100% of the time with the selected one being bigger. You can have only the selected one showing but at all time. You can have the selected one show only prefocusing (so framing the shot) and then reshow up after focus locks. Or you can have the point only show up once you lock focus. I'd suggest using either option 2 or 3. 1 is too busy and 4 seems pointless to me.
Now in darker situations if you have the camera set to AF illumination ON or Auto then you get the red flash when focus locks. If you have the grid displaying then it flashes red too. Now I think what people don't like is that the black box doesn't stay red either during focusing or when focus is achieved. And in bright light it doesn't turn red at all or at least you can't tell it is turning red even with AF Illumination set to ON.
Now the best way for you guys to see a constant red is to hit the button on the upper right next to the AE lock (*) button that will then turn on all the points to red and let you move the point around the 61pt grid etc. This should allow you to have a clearer idea of where the point is and to aim it at what you are wanting to focus on. However, once it locks then it will go back to the same display that you have set as I spoke about earlier (1-4 options).
With all that said I also have to say that you guys are crazy!!! I don't mean to be rude or demeaning but I just went outside in bright sunlight and snow covered ground and then came back inside my fairly dim apartment and went around focusing constantly on random things. I can easily see the black square no matter what type of light I'm in. And even with busy forested backgrounds focusing at infinity and even with focusing at MFD with my 100L on my dark jeans from 10cm away, I can still easily see the black square focus points. If I need to see them better than I just hit the button beside the * button and see all 61 in red with my selected point as a large red square. Then I use the small joystick to move the point around and then focus. I get the red flash and then take the picture.
I just don't see the problem BUT I have been shooting the 7D for 2 years and only have had the 5D2 for 2 months so I am much more accustomed to the red flash than people who have been shooting the 5D2. If the red flash that you see when looking into the lens is a problem then turn off AF illumination and just use the aforementioned button next to the * button to light up the points.
If you are in AI Servo then you don't get as much showing as in One shot. And please tell me no one is using AI Focus. If you are please don't. It is a horrible mode. Use back button focus and AI Servo to get both one shot and AI servo at the same time at your control (either one push or holding down the AF-ON button).
I hope this helps and at least explains how I know it is supposed to work. If you can't get something that I said to work then your camera may have a problem. Otherwise, call/write to Canon and ask for the AF point to stay lit in red after focus is achieved if this is the main problem people are having.
Even een website opzetten en digitale handtekeningen verzamelen
canon heeft met de 5D3 de plank behoorlijk misgeslagen maar dat is nog geen reden om over te stappenSuperdaantje schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 18:07:
[...]
Als je zo ontevreden bent. Dan zou ik over stappen op Nikon of ander merk
ik ben zeer tevreden over mijn 24-70 2.8 en 70-200 2.8 IS
en ik heb mijn 5D2 nog, eigenlijk de beste camera die canon ooit gemaakt heeft
op lage iso's heeft de 5D2 zelfs nog een groter dynamic range dan de 5D3
de bediening is net even prettiger (geen extra zoom knop nodig)
de greep is net wat smaller en daarom prettiger
en last-but-not-least de AF punt is te zien
dus binnenkort laat ik de sensor weer schoonmaken en dan gaat de volgende keer de 5D2 weer mee
bedankt!mphilipp schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:31:
Ik heb een topic gevonden op de Fred Miranda forums over dit Mk3 probleem. Aangezien ik er geen heb, ga ik niet alles lezen, maar wat ik er in de gauwigheid van begrijp is dat dit de manier is die op de 7D ook is geïmplementeerd. Op pag.2 doet iemand die verschillende bodies heeft een manier aan de hand hoe je ermee om moet gaan. Het zou idd anders zijn dan op de Mk2, maar wel zo bedoeld:
[...]
Evengoed is het een goed idee om Canon te laten weten als je het niet fijn vindt werken. Als ze veel klachten krijgen, kunnen ze er wat aan doen.
al was het maar om te lezen dat ik niet de enige ben
weet het niet meer
Denk dat je minder de apparatuur de schuld moet gaan geven, maar deze eerst eens goed moet leren gebruiken, maar dat is mijn bescheiden mening.Vishari Beduk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:05:
[...]
canon heeft met de 5D3 de plank behoorlijk misgeslagen maar dat is nog geen reden om over te stappen
en last-but-not-least de AF punt is te zien![]()
dus binnenkort laat ik de sensor weer schoonmaken en dan gaat de volgende keer de 5D2 weer mee
[...]
bedankt!interessant leesvoer
* Daan_ off ;-)
Ik vond juist de orginele 5D qua output in kleuren een van de beste canon's. Samen met de 30D die dezelfde soort output heeft.Vishari Beduk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:05:
[...]
canon heeft met de 5D3 de plank behoorlijk misgeslagen maar dat is nog geen reden om over te stappen
en last-but-not-least de AF punt is te zien![]()
[...]
Leica MM + Sony A9
Canon heeft de plank behoorlijk misgeslagen, maar vervolgens kom je met een paar kleine puntjes aan die dit harde statment zouden moeten onderbouwen?
Verder blijkt uit gecontroleerde tests nergens uit dat de DR van de markIII kleiner is.
http://www.dxomark.com/in...2)/483%7C0/(brand2)/Canon
In al die situaties is de III juist overal gelijk of beter aan de II...
Ik zie graag wat onderbouwing voor jouw bewering dat het precies andersom is.
Verder blijkt uit gecontroleerde tests nergens uit dat de DR van de markIII kleiner is.
[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 22-10-2012 22:07 ]
Er wordt in dat topic wel aangegeven dat dit bij de 7D ook zo werkt. Het is blijkbaar 'de nieuwe manier' van Canon. Voor iemand die van een Mk2 afkomt wennen dus. Het klinkt als iets waar je mee moet leren omgaan. Dwing jezelf gewoon eens tot die werkwijze en wie weet ga je het vanzelf waarderen. Of niet natuurlijk...Vishari Beduk schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:05:
[...]
Verwijderd
Goed nieuws, in April 2013 komt er nieuwe firmware uit!
Uncompressed HDMI out, verbeterde AF en ook werkende AF bij F8
http://blog.planet5d.com/...ds-uncompressed-hdmi-out/
Dat is wel significant inderdaadVerwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:03:
En als ze dan toch bezig zijn, maak even een time-lapse functie erin. Kost niets, wel zo handig.
Merge dan Magic Lantern met de Canon firmware als je toch bezig bentNomad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:18:
[...]
Dat is wel significant inderdaad. Ben benieuwd of ze die deadline gaan halen (probably not), maar goed dat ze er mee bezig zijn.
En als ze dan toch bezig zijn, maak even een time-lapse functie erin. Kost niets, wel zo handig.

www.maartendeboer.net
Van mij mogen ze in ieder geval. Ik snap dat onderzoek geld kost, dat materiaal en dingen bouwen geld kost, maar soms worden er dingen uitgelaten waarvan ik echt niet snap waarom, zoals time-lapse. Kost werkelijk geen 12 regels code en alle hardware is reeds aanwezig.Ventieldopje schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:20:
[...]
Merge dan Magic Lantern met de Canon firmware als je toch bezig bent
True, maar dingen als bulb-ramping en andere dingen die er bij komen kijken (die reeds in Magic Lantern zitten though ...) kosten wel iets meer code, bovendien moeten alle nieuwe features ook vele malen getest worden en dat kost tijd ... en tijd is geld!Nomad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:24:
[...]
Van mij mogen ze in ieder geval. Ik snap dat onderzoek geld kost, dat materiaal en dingen bouwen geld kost, maar soms worden er dingen uitgelaten waarvan ik echt niet snap waarom, zoals time-lapse. Kost werkelijk geen 12 regels code en alle hardware is reeds aanwezig.
www.maartendeboer.net
Zeker netjes dat ze er mee bezig gaan. Ben ook benieuwd of ze het gaan halen, maar geduld is een schone zaakNomad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:18:
[...]
Dat is wel significant inderdaad. Ben benieuwd of ze die deadline gaan halen (probably not), maar goed dat ze er mee bezig zijn.
Ik heb vandaag met Canon support gebeld. Maar die support medewerker kwam niet verder dan "Je moet je camera laten nakijken bij het techcenter". Dat lijkt mij niet zinvol.mphilipp schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:31:
Evengoed is het een goed idee om Canon te laten weten als je het niet fijn vindt werken. Als ze veel klachten krijgen, kunnen ze er wat aan doen.
Dit is een discussie site. Ik dacht dat het de bedoeling was dat je hier over een product discusseert en elkaar tips geeft.Superdaantje schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:21:
[...]
Denk dat je minder de apparatuur de schuld moet gaan geven, maar deze eerst eens goed moet leren gebruiken, maar dat is mijn bescheiden mening.
* Vishari Beduk off ;-)
Wat jij doet lijkt meer op afzeiken. Post dan niets.
Hierbij mijn instellingen, dan zie je dat ik er tenminste over nagedacht heb:

Geen AF gerelateerde instellingen.

Idem.

Idem. Wel alle post processing settings uit staan.

Alleen voor liveview wat ik nooit gebruik.

Nog de standaard settings. Heeft echter alleen betrekking op 'AI servo' die ik bijna nooit gebruik.

Idem.

1: Heb geen electronische scherpstelring
2: AF hulplicht
3: Opname wordt pas gemaakt nadat is scherpgesteld. Dat is ook wat ik wil.

Nu wordt het interessant!
1: Je weet maar nooit.
2/3: Zie volgende plaatjes.
4: Maakt verder niet uit.
5: Niet van belang.

Alle punten beschikbaar. Maar in de praktijk gebruik ik bijna uitsluitend het middelste punt met 4 hulp punten erom heen.

Als het nodig is dan is alles selecteerbaar. Lijkt mij wel zo praktisch.

Het meest interessante scherm
1/2/3: Zie volgende plaatjes.
4: Lens is gecalibreerd door Rofa dus MA niet nodig.

Eigenlijk niet van belang.

Zeer belangrijke instelling. Met deze instelling komt het het meest overeen met de 5D2.

Zeer belangrijke instelling. Hiermee zou het rode led zichtbaar moeten zijn. Is het echter in de praktijk niet.

Geen AF gerelateerde instellingen.

De onderste instelling is zeer interessant. Zie hieronder.

Op twee na alles standaard.
Ik heb de DOF-knop uitgezet omdat ik deze vaak per ongeluk indruk en dat blokkeert de camera.
En de joystick staat op AF punt selectie. Maar dat werkt in de praktijk veel te traag dus gebruik ik bijna nooit.
Nooit gehad. Maar de 'classic' heeft mij iets te weinig MP's.RobertJRB schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:34:
[...]
Ik vond juist de orginele 5D qua output in kleuren een van de beste canon's. Samen met de 30D die dezelfde soort output heeft.
mjtdevries schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:49:

ik lees hier toch echt 11.7 versus 11.9
Dat is jammer.mphilipp schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 00:45:
[...]
Er wordt in dat topic wel aangegeven dat dit bij de 7D ook zo werkt. Het is blijkbaar 'de nieuwe manier' van Canon. Voor iemand die van een Mk2 afkomt wennen dus. Het klinkt als iets waar je mee moet leren omgaan. Dwing jezelf gewoon eens tot die werkwijze en wie weet ga je het vanzelf waarderen. Of niet natuurlijk...
Wat ik er van begrijp is dat je bij de vorige generatie nog echte led's had, maar dat er bij de nieuwe generatie van de zijkant erop wordt belicht. Je ziet dus eigenlijk indirect licht wat daardoor slechter te zien is.
Toch was het 'oude' systeem echt geniaal: Ik kon echt super snel richten en schieten.
ik maak geen video's en ik heb geen teleconverterVerwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:03:
dus weinig te upgraden
weet het niet meer
Mensen ... mensen, je hebt een prachtige camera in je handen! De kleine verschillen in specs die hier genoemd worden tegen over de 5DII ... who cares? Skills -> camera.Vishari Beduk schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:16:
[...]
Ik heb vandaag met Canon support gebeld. Maar die support medewerker kwam niet verder dan "Je moet je camera laten nakijken bij het techcenter". Dat lijkt mij niet zinvol.
knip
[ Voor 82% gewijzigd door Nomad op 23-10-2012 18:31 . Reden: een quote hoeft niet 2 pagina's te zijn wat mij betreft :P ]
www.maartendeboer.net
Ten eerste laat die tabel alleen iso 100 zien.[b][message=39156280,noline]Vishari Beduk schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:16
ik lees hier toch echt 11.7 versus 11.9
Ten tweede is het belachelijk om je over zo'n miniem verschil druk te maken. Je kan het verschil niet eens zien en bij een DR berekening hoort nog een stevige foutmarge ook. In de praktijk betekent het gewoon dat die twee gelijk presteren. (het exemplarische verschil is waarschijnlijk net zo groot)
Bovendien is het 11.74 versus 11.86.
Raak je ook meteen in paniek als je naar iso400 moet gaan? Dan heb je nog maar 11.62 ipv 11.86?
Oh jee, RAMPSPOED! Dat is toch echt wel onbruikbaar....

Je bent een stok aan het zoeken om mee te slaan, en komt triomfantelijk met een strohalmpje aan lopen...
Het gaat echt helemaal nergens over. Sorry dat ik het zo hard zeg, maar anders dringt het blijkbaar niet door.
Als je een verschil van 0.1 DR op iso100 zo belangrijk vind, wat moet je dan in godsnaam met een Canon body? Waarom koop je dan geen Nikon D800 die 14,33 haalt op iso100?
Dat is een factor 24 groter dan dat verschil tussen die 5DII en 5DIII...
Als je die 0.1 DR al zo belangrijk vindt, dan moet 2,47 toch onmiddelijk een reden zijn om al je Canon spul te verkopen en over te stappen naar Nikon?
[ Voor 6% gewijzigd door mjtdevries op 23-10-2012 18:55 ]
Inderdaad 0,2 EV lijkt meer op een meetfout of een exemplarisch verschil dan dat je echt keihard kunt zeggen dat de een 'beter' is dan de ander.
heeft er niemand anders iets leuks te melden of zo? 
mijn grootste probleem is dat ik de AF punten niet zie
heeft niets met skills te maken
mij interesseert het verschil in DR niets
ik snap ook wel dat je dat geringe verschil nooit en te nimmer terug vind in je foto's
ik reageerde alleen op jouw post
alsjeblieft, lees nou eens keer voordat je reageertVentieldopje schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:47:
[...]
Mensen ... mensen, je hebt een prachtige camera in je handen! De kleine verschillen in specs die hier genoemd worden tegen over de 5DII ... who cares? Skills -> camera.
mijn grootste probleem is dat ik de AF punten niet zie
heeft niets met skills te maken
waar heb jij last van? waarom deze tirade over DR (retorische vraag)? dit gaat toch helemaal nergens meer over
ik snap ook wel dat je dat geringe verschil nooit en te nimmer terug vind in je foto's
weet het niet meer
Mag ik je er aan herinneren dat jij die discussie begon met:Vishari Beduk schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:39:
waar heb jij last van? waarom deze tirade over DR (retorische vraag)? dit gaat toch helemaal nergens meer over
Dat geeft mij toch het idee dat je er toch blijkbaar redelijk wat om geeft.canon heeft met de 5D3 de plank behoorlijk misgeslagen
...
Maar goed, laten we die discussie gewoon varen. Dat je geen bevestiging van je AF-puntje krijgt, is wel degelijk een misser en zou mij ook aardig irriteren.
ah joh, ik zie ook het probleem met het rode/zwarte puntje niet zo.
Ik kies de compositie die ik wil en terwijl ik daar mee bezig ben, breng ik via mijn duim het AF puntje richting de plek waar ik op wil focussen. En tijdens het bewegen zie ik het puntje prima, dus ik zie ook perfect waar die is op het moment dat ik wil focussen. Van te voren het puntje alvast ergens neerzetten om op die plek te focussen lijkt mij wat raar, hoe weet je dat nu van te voren waar je onderwerp gaat staan om te focussen?
Kortom, ik stoor me er geheel niet aan.
Beter nog, ik vind de 5d3 echt nagenoeg de perfecte tool (met de huidige technologie die beschikbaar is) en de mooiste camera die Canon tot nu toe gemaakt heeft. Zou hem niet willen ruilen tegen een D800, die met een 70-200 o.a. behoorlijk trager focust en algeheel iets minder snappy aanvoelt.
Ik herken het commentaar van Vishari geheel niet, het strookt niet met mijn dagelijkse werkervaring ermee.
Ik kies de compositie die ik wil en terwijl ik daar mee bezig ben, breng ik via mijn duim het AF puntje richting de plek waar ik op wil focussen. En tijdens het bewegen zie ik het puntje prima, dus ik zie ook perfect waar die is op het moment dat ik wil focussen. Van te voren het puntje alvast ergens neerzetten om op die plek te focussen lijkt mij wat raar, hoe weet je dat nu van te voren waar je onderwerp gaat staan om te focussen?
Kortom, ik stoor me er geheel niet aan.
Beter nog, ik vind de 5d3 echt nagenoeg de perfecte tool (met de huidige technologie die beschikbaar is) en de mooiste camera die Canon tot nu toe gemaakt heeft. Zou hem niet willen ruilen tegen een D800, die met een 70-200 o.a. behoorlijk trager focust en algeheel iets minder snappy aanvoelt.
Ik herken het commentaar van Vishari geheel niet, het strookt niet met mijn dagelijkse werkervaring ermee.
Ik herken mij ook niet in de aangedragen argumenten. Heb zowel een 5D II als III liggen hier. En als men zegt dat de II voldoet aan de behoefte en de III niet. Dan vraag ik mij gewoon af " weet je wel hoe om te gaan met de camera " klinkt kort door de bocht, maar bij mij komen de reacties Vishari gewoon weg over als ik zoek iets om te bashen.
Dat van het niet oplichten van de AF punten. Kan vervelend zijn in sommige situaties, maar is hierdoor de camera onbruikbaar ?
Sorry Vishari je roept helaas de reacties zelf over je af.
Je hebt al eens eerder de plank volledig misgeslagen in dit topic met het is maar een group C objectief (bij de 24-105)
Dat van het niet oplichten van de AF punten. Kan vervelend zijn in sommige situaties, maar is hierdoor de camera onbruikbaar ?
Sorry Vishari je roept helaas de reacties zelf over je af.
Je hebt al eens eerder de plank volledig misgeslagen in dit topic met het is maar een group C objectief (bij de 24-105)
For what it's worth. Het lijkt mij ook vervelend om geen bevestiging te krijgen van de exacte AF puntjes. Dat is toch gewoon fijn. Geeft wat extra zekerheid tijdens het klikken van de foto die je dan misschien niet meer hoeft te chimpen. Zou me vooral ergeren aan het feit dat het wel was maar niet meer is, zonder reden. Tuurlijk het 'kan ook zonder', maar waarom zou dat moeten, waarom niet tenminste de optie om het weer aan te zetten. Het lijkt me een redelijk significant verschil, daar moeten ze toch wel even bij stil hebben gestaan.
Anyway, misschien brengt de nieuwe firmware nog wat verbeteringen die niet vermeld staan.
Anyway, misschien brengt de nieuwe firmware nog wat verbeteringen die niet vermeld staan.
Volgens mij staan in de door mij aangehaalde topic op dat andere forum manieren om hiermee om te gaan. Het is nl de bedoeling dat het zo werkt. Het is identiek aan de 7D en daar klaagt niemand. Het is misschien anders dan de Mk2, maar door een combinatie van instellingen en een (nieuwe) werkwijze is er (blijkbaar) prima mee te werken.
Ik volg niet helemaal meer waar het nou over gaat. Het gaat toch over het (niet) rood oplichten van de AF-punten bij focus-confirm? Op mijn 7D werkt dat prima, of ik moet heel ergens anders aan denken, maar volgens mij lichten de punten gewoon rood op als ik focus heb.
Maar als dat niet werkt bij de 5D3, waar doel jij (mphilipp) dan op
[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 23-10-2012 23:17 ]
Canonrumors heeft het er ook over, maar weinig informatief verder.
http://www.canonrumors.co...ng-red-af-point-firmware/
forum: http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=10405.0
ps. The new firmware update will be available, at no charge, in April 2013 ...
http://www.canonrumors.co...ng-red-af-point-firmware/
forum: http://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=10405.0
ps. The new firmware update will be available, at no charge, in April 2013 ...

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 23-10-2012 23:59 ]
Dat dus.Hahn schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:16:
Het werkt, maar anders dan op de Mk2 blijkbaar. Het zou zo werken als op de 7D. Ik heb geen van beiden, dus ik kan alleen herhalen wat anderen erover gezegd hebben. Naar aanleiding van die klacht ben ik op een ander forum gestuit waarin men klaagde over hetzelfde en toen kwam iemand die zei dat het zo hoort en dat het (blijkbaar) de nieuwe manier is hoe Canon wil dat het werkt. Dat hebben ze bij de 7D ook al zo gemaakt.
Meer weet ik er niet van. Ik blijf het wel een beetje volgen want ik heb wel oren naar een Mk3 om mijn 1 op te volgen.
Ik had het laatst over live opnames via de 5D MK3, volgens mij moet het na deze update wel lukken. HDMI-signaal gebruiken voor live opnames zou makkelijk moeten kunnen 
nieuws: Canon maakt clean hdmi-out en f/8-af bij EOS 5D Mark III mogelijk
Overigens blijft dan wel nog het probleem hoe je het signaal via bijv een MacBook door gaat sluizen. Zit geen HDMI input op, alleen output
nieuws: Canon maakt clean hdmi-out en f/8-af bij EOS 5D Mark III mogelijk
Overigens blijft dan wel nog het probleem hoe je het signaal via bijv een MacBook door gaat sluizen. Zit geen HDMI input op, alleen output

[ Voor 16% gewijzigd door DaannO op 24-10-2012 13:44 ]
Wat gebeurt er dan nu als je op f8 schiet en dat is je max diafragma? Kan je dan niet scherpstellen?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Als het goed is niet ... dat was een feature voor 1D modellen. Of dat met de nieuwe firmware van de 5DIII toegevoegd wordt lijkt mij stug en vrij onnodig. Mensen die een gigantische tele lens met TC's kunnen betalen die gaan heus wel voor een 1D IV / 1Ds III / 1D X.Royz schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:02:
Wat gebeurt er dan nu als je op f8 schiet en dat is je max diafragma? Kan je dan niet scherpstellen?
www.maartendeboer.net
Waarom? Zulke giga telelenzen heb je niet nodig om aan de F8 te komen met een TC. En als je bv in een studio fotografeert voegt een 1D vrij weinig toe boven een 5D, zolang ie maar fatsoenlijk kan focussenVentieldopje schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:04:
[...]
Als het goed is niet ... dat was een feature voor 1D modellen. Of dat met de nieuwe firmware van de 5DIII toegevoegd wordt lijkt mij stug en vrij onnodig. Mensen die een gigantische tele lens met TC's kunnen betalen die gaan heus wel voor een 1D IV / 1Ds III / 1D X.
En verder beslist een fotograaf zelf natuurlijk welke camera hij koopt. Het is geen wet van meden en perzen dat je een 1D moet hebben voor serieus werk. Het is een kei van een camera, en ik heb ze dan ook met bloedend hart weggedaan (oude 1D Mk1 en 2) maar een 5D Mk3 is volgens mij ook een heel serieus stuk speelgoed.
Stel ik ben landschapsfotograaf en schiet graag met enorme tele. Ik wil bijvoorbeeld met de 300 F/4 + 2TC , of een 500 F/4 + 2 TC schieten. Waarom zou de 5d3 dan ongeschikt zijn? Wat bied de 1dx wat de 5d3 niet heeft?Ventieldopje schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:04:
[...]
Als het goed is niet ... dat was een feature voor 1D modellen. Of dat met de nieuwe firmware van de 5DIII toegevoegd wordt lijkt mij stug en vrij onnodig. Mensen die een gigantische tele lens met TC's kunnen betalen die gaan heus wel voor een 1D IV / 1Ds III / 1D X.
Al mijn lenzen zijn tenminste F/2.8 of lichtsterker (op 1 na die ik niet gebruik), dus voor mij persoonlijk schiet het niet op, maar ik snap de meerwaarde wel
Je weet dat je ook beide TC's op elkaar kunt schroeven?Nomad schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:44:
Al mijn lenzen zijn tenminste F/2.8 of lichtsterker (op 1 na die ik niet gebruik), dus voor mij persoonlijk schiet het niet op
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Je kunt ze stacken idd, maargoed dan nog ... als jij dat soort werk hele dagen doet koop jij toch een camera die aan je eisen voldoet ... mensen met een 550D die sport willen fotograferen gaan toch ook niet zeuren dat hun autofocus het niet bij houd als ze hele dagen sport fotograferen ... daar hebben we de 7D voor ... betekend dit dan dat de 550D een gecastreerd 7D'tje is? Denk het niet ... gewoon een andere prijsklasse en publiek.Nomad schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:44:
[...]
Stel ik ben landschapsfotograaf en schiet graag met enorme tele. Ik wil bijvoorbeeld met de 300 F/4 + 2TC , of een 500 F/4 + 2 TC schieten. Waarom zou de 5d3 dan ongeschikt zijn? Wat bied de 1dx wat de 5d3 niet heeft?
Al mijn lenzen zijn tenminste F/2.8 of lichtsterker (op 1 na die ik niet gebruik), dus voor mij persoonlijk schiet het niet op, maar ik snap de meerwaarde wel
Bovendien voor studio
Het lijkt mij maar ik kan het fout hebben dat als je in een studio fotografeert die hele AF er net zo goed uit kan mieteren. Je hebt een gecontroleerde omgeving qua licht en omvang en een idee dat je op een beperkt aantal vierkante meters uit wil voeren met een model bijvoorbeeld, dus ik zie geen reden waarom je dan een gigantische AF unit nodig hebt en de 5D een gecastreerde camera vind. Ik schiet heel veel MF met mijn 5DII en EG-S matglas en dat gaat perfect en dan doe ik niet eens studio werkmphilipp schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:15:
[...]
Waarom? Zulke giga telelenzen heb je niet nodig om aan de F8 te komen met een TC. En als je bv in een studio fotografeert voegt een 1D vrij weinig toe boven een 5D, zolang ie maar fatsoenlijk kan focussenDat was volgens mij de reden dat Canon de 5D gecastreerd heeft. Als jij een 1Ds hebt bv en een tweede body wil, moet ie wel een beetje op dat nivo zijn. Afgezien van de resolutie biedt een 1D (whatever model dan ook) voor studiowerk erg weinig extra.
En verder beslist een fotograaf zelf natuurlijk welke camera hij koopt. Het is geen wet van meden en perzen dat je een 1D moet hebben voor serieus werk. Het is een kei van een camera, en ik heb ze dan ook met bloedend hart weggedaan (oude 1D Mk1 en 2) maar een 5D Mk3 is volgens mij ook een heel serieus stuk speelgoed.
Ik zal de plank wel ergens mis slaan

www.maartendeboer.net