Ik heb sinds een aantal weken avast mobile security geinstalleerd op m'n S3. De app heeft op play store een goede rating en is veel gedownload.
De app heeft naar mijn mening relatief weinig instelmogelijkheden (vergeleken met de desktop variant). Als je de app opent (na 'm geinstalleerd te hebben) kun je de volgende 'tabbladen' selecteren:
-
virus scanner (je kunt selecteren om apps te scannen als ook de SD-card. Tevens kun je een atomatische scan instellen met door jouw opgegeven dagen/tijden)
-
privacy advisor (hele handige feature waarmee je kunt zien welke rechten apps hebben, zoals welke apps je locatie tracken, toegang hebben tot je contacten, toegang hebben tot je mobiele gegevens als serial number, etc. etc.)
-
application management (je ziet een lijst staan met de applicaties die je geinstalleerd hebt en deze kun je force closen of de system info ervan lezen. Ook kun je zien hoeveel geheugen etc. een app verbruikt en kun je ook zien wat de rechten van die app zijn)
-
web shield (optie om aan/uit te zetten van de webshield. Geen overige instellingen mogelijk)
-
sms and call filter (je kunt filters aanzetten om bijv. sms en/of telefoontjes te blokkeren op bepaalde dagen en/of tussen bepaalde tijden. Handige ervan is, is dat je meerdere filters kunt aanzetten)
-
firewall (werkt helaas alleen bij gerootte devices. Ik heb mijn S3 nog niet geroot en dat doe ik pas nadat de garantie verlopen is. Helaas kan ik over deze functie dan ook niet oordelen)
-
anti-theft (persoonlijk geen ervaring mee)
-
settings (je kunt hier instellen of je automatische updates wilt, de connectie type instellen, PUP-detectie in/uit schakelen, CPU-wakelock aan/uitzetten, password protectie aan/itzetten en nog wat andere opties)
Bij het installeren van apps zie je in je notificatiebalk (bij het 'omlaag trekken hiervan') mooi de melding dat avast de te installeren app aan het scannen is.
Al met al ben ik tevreden over de app, maar één punt vind ik mateloos irritant, en dat is dat je links in je notification balk het avast pictogram ziet. Als je je notification balk omlaag trekt, zie je bij "Doorlopende notificaties" het Avast Mobile security pictogram staan en de melding 'avast is protecting you...'.
Dit pictogram in de notificatiebalk kun je uitzetten, maar dan krijg je de melding dat het Belangrijk is om dit pictogram NIET uit te zetten, aangezien het essentieel is voor een goede werking van Avast

.
Daarnaast vind ik het aantal instellingen veel te beperkt. Dit mocht naar mijn mening wel een stuk uitgebreider.
Conclusie: Goede app, helaas wat te weinig instellingen mogelijk en het is irritant dat je het pictogram aan dient te houden voor een 'goede werking' van de app.
[
Voor 3% gewijzigd door
8x4 op 28-08-2012 13:03
]