Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 17:46
Voer alhier de discussie over het scherm van de Samsung Galaxy SIII.

Goed, slecht, iets ertussenin? Roept u maar.

Als iemand zich geroepen voelt om deze neutrale TS aan te vullen : stuur me een DM en ik voeg je toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144601

Ik ken het scherm van de SGS3 niet maar als de subpixels net zo groot zijn als die van het scherm van de HTC One S, dan zeg ik slecht...voor mij in ieder geval, maar ik heb wel hele goede ogen en zie de subpixels, vooral bij rode vlakken is het erg storend, blauw en groen zijn beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Toen ik deze vergelijkingsvideo zag schrok ik toch wel hoeveel minder scherp/detailvol pentile is:

YouTube: HD Super AMOLED vs True HD IPS

Mijn voorlopige conclusie: De SIII heeft vast een prachtig scherm, maar als je er een true rgb HD scherm naasthoudt en zorgvuldig kijkt, pentile gewoon minder scherp/detailvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Miki schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:01:
[...]
De harde randjes van mijn scepsis m.b.t. zijn het scherm zijn afgenomen maar ik wacht nog even op de wat kritischere reviews van The Verge, Engadget en uiteraard T.Net.
Ik hoop dat genoemde websites een vergelijking maken met true rgb HD schermen van bijv. de One X en niet
zoals GSM Arena doet een vergelijking met notabene het 800x480 scherm van de SII. Met deze vergelijking schieten we niets op, lógisch dat de SIII scherper is. :F

"In case you were worried about the PenTile matrix that the Galaxy S III employs - well, don't be. You'd need to be looking from such close range that your eyes will hurt before you notice any difference. It's plain to see that the HD PenTile screen of the S III is sharper than the RGB WVGA unit on the Galaxy S II, despite the increased screen size. It's just that at these ppi levels the differences are extremely hard to spot, so PenTile is nothing to be worried about"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hadespuiter schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:45:
Toen ik deze vergelijkingsvideo zag schrok ik toch wel hoeveel minder scherp/detailvol pentile is:

YouTube: HD Super AMOLED vs True HD IPS

Mijn voorlopige conclusie: De SIII heeft vast een prachtig scherm, maar als je er een true rgb HD scherm naasthoudt en zorgvuldig kijkt, pentile gewoon minder scherp/detailvol is.
Vraag is: voldoet het voor het doel waarvoor het bedoeld is? Ik ga geen HD-video's op een miniscuul schermpje kijken; ik gebruik het voor tekstberichten en wat browsewerk. Het is een smartphone, geen televisie.

Die obsessie met theorie neemt de overhand in ICT-land; de praktijk is het enige wat telt. Benchmarks idem: het zegt geen moer. Hoe is de gebruikerservaring qua snelheid?

[ Voor 10% gewijzigd door TimMer op 21-05-2012 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-05 22:04
alwaysleft schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:57:
Brekend!

Eerste grote review van een super review website gsmarena.com:

http://www.gsmarena.com/s...lvr.it&utm_medium=twitter
Ook het scherm wordt uitgebreid besproken

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:55
alwaysleft schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:50:
[...]

Dat de camera niet meekomt met de 4S is een mening van jouw, ik vind hem gelijkwaardig aan de 4S. In alle belangrijke benchmarks staat die bijna overal aan de eenzame top. Of je leest de review niet goed, of je bent een azijnzeiker. De conclusie van gsmarena.com sluit perfect aan bij de gehele positieve review. Dit is de beste smartphone leverbaar anno midden 2012.
Zullen we gewoon op de inhoud discussiëren inplaats van op de man proberen te spelen?
Hadespuiter schreef op maandag 21 mei 2012 @ 01:56:
[...]

Ik hoop dat genoemde websites een vergelijking maken met true rgb HD schermen van bijv. de One X en niet
zoals GSM Arena doet een vergelijking met notabene het 800x480 scherm van de SII. Met deze vergelijking schieten we niets op, lógisch dat de SIII scherper is. :F

"In case you were worried about the PenTile matrix that the Galaxy S III employs - well, don't be. You'd need to be looking from such close range that your eyes will hurt before you notice any difference. It's plain to see that the HD PenTile screen of the S III is sharper than the RGB WVGA unit on the Galaxy S II, despite the increased screen size. It's just that at these ppi levels the differences are extremely hard to spot, so PenTile is nothing to be worried about"
Het is inderdaad jammer dat er geen goede vergelijking is gedaan met andere schermen. Waarschijnlijk hadden ze tijdens de review geen reviewexemplaren van de concurrerende telefoons tot hun beschikking. Het is natuurlijk ook wat waard om als eerste site een grote review uit te brengen, dat zijn immers een hoop hits :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Hmmm, wel grappig dat er zo'n verhitte discussie was in het algemene SGS3 topic en nu er een apart topic is over het scherm... niets. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook pas een oordeel wil vellen nadat ik het scherm zelf goed heb kunnen bekijken. Tot nu toe heb ik alleen kunnen vergelijken met de Galaxy Nexus en die heeft niet hetzelfde scherm zoals duidelijk blijkt uit de metingen en de foto's onder microscoop.

Overigens is het wel een open deur dat het scherm van de SGS3 scherper is dan die van de SGS2, gezien het verschil in (sub)pixeldichtheid. Dat zegt dus nog niet zo veel.

Uiteindelijk blijft het grotendeels een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur. De optie dat je makkelijk kan switchen tussen verschillende scherminstellingen is overigens wel leuk bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
TimMer schreef op maandag 21 mei 2012 @ 04:03:
[...]

Vraag is: voldoet het voor het doel waarvoor het bedoeld is? Ik ga geen HD-video's op een miniscuul schermpje kijken; ik gebruik het voor tekstberichten en wat browsewerk. Het is een smartphone, geen televisie.

Die obsessie met theorie neemt de overhand in ICT-land; de praktijk is het enige wat telt. Benchmarks idem: het zegt geen moer. Hoe is de gebruikerservaring qua snelheid?
We hebben het hier over Samsung's top of the bill van bijna 600 euro, geen budget smartphone. Niemand die er over zal vallen als een smartphone van 2-300 euro een pentile scherm bevat, maar als dat ook bij het duurste model het geval is moet je niet gek opkijken als er vraagtekens verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Ik kijk er niet gek van op; ik relativeer de boel een beetje. Cijfertjes zeggen weinig; eerst maar eens zien hoe het er in het echt uitziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Phone arena doet in haar review helaas ook geen vergelijking met een true rgb scherm en schrijft er o.a. het volgende over;

"If you look very closely at the screen of the Galaxy S III, you will notice some pixelization going on here and there, but when you look at the screen from a normal distance, those nasty dots aren't really visible, due to the high resolution."

http://www.phonearena.com...alaxy-S-III-Review_id3031
(de telefoon krijgt een 9,3 als cijfer maar de site lijkt niet erg consequent wat betreft cijfers, gezien de Nexus afgelopen november een 9,5 kreeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114616

Zag net deze afbeelding en het scherm van de Xperia S lijkt echt een heel stuk beter/scherper..

Afbeeldingslocatie: http://i582.photobucket.com/albums/ss269/netbookc/XB1/XperiaS_GalaxySIII_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb nog nooit last van Pentile gehad. Mijn Amoled-scherm op de Desire met 800x480 pixels vond ik juist prachtig, met mooie volle kleuren en diepzwart. Reviews hebben uitgewezen dat de SIII qua scherm allesbehalve slecht is, dus ik vermoed dat het overgrote deel van de consumenten (inclusief mezelf) het verschil in subpixels met de One X (bijvoorbeeld) niet gaat zien. Misschien dat het wel kán, maar ach.. ik geloof niet dat het een dealbreaker gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
Anoniem: 114616 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:16:
Zag net deze afbeelding en het scherm van de Xperia S lijkt echt een heel stuk beter/scherper..
Het scherm van de Xperia S is gewoon een stuk scherper, als je ze naast elkaar ziet is dat heel duidelijk. Dat is ook logisch, want naast dat hij anderhalf keer zoveel subpixels heeft is de ppi ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batentje_kaitos
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11-2024
Is het scherm van de S3 nu veel beter dan die van de S2 of maar een beetje beter?
Gezien het feit dat het geen RGB is, ondanks dat ie een hogere resolutie heeft.
Jammer trouwens dat de S4 pas een 1280 x 720 RGB Super Amoled scherm zal hebben (of 1920 x 1080 pentile).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

batentje_kaitos schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 01:40:
Is het scherm van de S3 nu veel beter dan die van de S2 of maar een beetje beter?
Gezien het feit dat het geen RGB is, ondanks dat ie een hogere resolutie heeft.
Beter is nogal een subjectieve beoordeling. Wat vind je zelf na het lezen van de al beschikbaar zijnde reviews?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
RoD schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 01:43:
[...]

Beter is nogal een subjectieve beoordeling. Wat vind je zelf na het lezen van de al beschikbaar zijnde reviews?
Eerlijk gezegd vind ik dat je niet uit kan gaan van die reviews. Je moet ze eigenlijk zelf bekijken, dingen uitproberen en dan zelf een mening vormen. Die kan haaks staan op de grote gemene deler van de reviews, maar het is wel hetgene wat voor jou van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 13:56

Rudios

Lost in space?

Op 25 cm zie ik al pixelation, op de Xperia van m'n vriendin totaal niet. En ja, mijn kijk afstand is altijd rond de 25cm, dus ik zie het nagenoeg altijd. Ik persoonlijk vind pentile helemaal niks. Het is dat de rest van de telefoon zo goed is. Anders had ik 'm laten liggen.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 13:25
Bekijk de videoreview op de tweakers homepage en dit topic kan dicht.
Vervuiling om niks willen we toch niet op het forum?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114616

Le_Freak ! schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:40:
Bekijk de videoreview op de tweakers homepage en dit topic kan dicht.
Vervuiling om niks willen we toch niet op het forum?
Waarom? Je ziet toch duidelijk dat het beeld minder scherp is en er zullen altijd mensen zijn die dit dus kunnen zien en daar niet tevreden mee zijn. En dan gaat het alleen over het scherm, laat staan dat de software erop gewoon bagger is. Maar het is een Galaxy dus DE android telefoon. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 18:37
Software etc maak ik me niet druk om,dat kun je verwijderen.
Maar tja dat scherm is toch wel een minpuntje.
Als ik ergens een azijnpisser over ben dan zijn het wel kleuren.
Dat moet gewoon kloppen niks geen compromis.
Kijk naar dat scherm van die s3 ,wit is niet wit,groen is niet groen.

[ Voor 13% gewijzigd door jejeh op 31-05-2012 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:43
Als je gaat rooten (om software te verwijderen) kan je ook net zoals bij de GN een kernel met color control flashen. Dat kan een heleboel schelen, op de standaard waarden zie je ook een groene zweem, ik heb em nu zo dat wit echt wit is, en de overige kleuren ook natuurlijker (minder verzadigd).

qua (sub-pixel) resolutie kan ik alleen over de GN spreken, maar volgens mij is dat 99% vergelijkbaar met de S3. En LCD2 zal echt wel zichtbaar beter zijn, maar ik kan op mijn GN de frontpage in portrait lezen, dus met de randjes van letters zit het wat mij betreft echt wel goed.

dus frontpage op 720p resolutie / 4.65" is klein, maar scherp en leesbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/fpage.png

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
Prulleman schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:36:
Als je gaat rooten (om software te verwijderen) kan je ook net zoals bij de GN een kernel met color control flashen. Dat kan een heleboel schelen, op de standaard waarden zie je ook een groene zweem, ik heb em nu zo dat wit echt wit is, en de overige kleuren ook natuurlijker (minder verzadigd).
Mooi dat dit mogelijk is.
Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
jejeh schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:00:
[...]

Mooi dat dit mogelijk is.
Weer wat geleerd.
Ja, maar mijn ervaring bij de Galaxy Nexus is dat je zelfs dan de kleuren niet goed krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
op lage helderheid blijft het inderdaad behelpen, maar op 40%+ is het prima

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Pentile heeft per echte pixel maar 2 subpixels, waar RGB er per pixel 3 stuks heeft.

In de praktijk heeft een Pentile scherm dus altijd 1/3 minder resolutie (= minder "scherp") dan een RGB scherm op vergelijkbare (pixel)resolutie. De PPI van een Pentile scherm direct vergelijken met die van een RGB scherm is feitelijk dus een scheve vergelijking. Het Pentile scherm heeft in de praktijk namelijk 1/3 minder resolutie, in principe moet de PPI bij Pentile op 66,7% gesteld worden in vergelijking met een RGB scherm.

Ik heb nog geen 1280x720 pentile scherm gezien, maar bij de 800x480 en 960x540 schermen zie ik dit resolutieverschil zelf echt duidelijk. Ik heb een HTC Desire (800x480 Amoled pentile) gehad en vond de onscherpte bij websites ronduit storend. De Desire HD (800x480 RGB LCD) was wat dat betreft een echte verademing: ondanks dat de Desire 3,7" is en de HD 4,3" is het scherm van de HD gewoon duidelijk scherper.

Dit was voor mij ook 1 van de belangrijkste redenen om geen One S te nemen, en toch maar voor een (2e hands) Senstation XE te gaan: resolutieverlies bij de One S was t.o.v. de Sensation XE voor mij onacceptabel. Ik koop een telefoon mede om veel mee te internetten/browsen, en mijn ogen zijn goed genoeg om kleine lettertjes te lezen zonder inzoomen. Dit gaat niet op de Pentile schermen die ik tot nu toe heb gezien.

Best mogelijk dat de GS III met zijn hoge 1280x720 resolutie e.e.a. qua pentile voldoende compenseert, maar ik zou dit eerst met eigen ogen moeten zien. Niet iedereen is hier trouwens gevoelig voor, wat ook logisch is omdat niet iedereen even scherpe ogen heeft en niet iedereen dezelfde zaken storend vindt.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel23456
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10-2020
Hadespuiter schreef op maandag 21 mei 2012 @ 17:45:
[...]

We hebben het hier over Samsung's top of the bill van bijna 600 euro,
En die over 5/6 maanden gekelderd is naar circa 400 Euro ;)

Intussen heb ik ook even met de siii mogen spelen, maar qua scherm vind ik mijn note toch beter. Als ik goed kijk zie ik bij de siii toch echt sub pixels. Het is weliswaar verwaarloosbaar maar de echte kenners hier valt zoiets meteen op.

[ Voor 32% gewijzigd door marcel23456 op 31-05-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
marcel23456 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:28:
[...]

En die over 5/6 maanden gekelderd is naar circa 400 Euro ;)

Intussen heb ik ook even met de siii mogen spelen, maar qua scherm vind ik mijn note toch beter. Als ik goed kijk zie ik bij de siii toch echt sub pixels. Het is weliswaar verwaarloosbaar maar de echte kenners hier valt zoiets meteen op.
En bij de note zie je dat niet? Ik namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
Prulleman schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:13:
op lage helderheid blijft het inderdaad behelpen, maar op 40%+ is het prima
Op lage helderheid is het redelijk dramatisch, maar ook op maximale helderheid heb ik de kleuren nooit echt goed gekregen en ik was niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

marcel23456 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:28:
[...]

Dit is natuurlijk lulkoek. Ik heb een S3 en een Note. Bij de note is pixelation nog beter te zien, logisch ook daar het scherm diagonaal een stuk groter is dan bij de S3. Knap dat jij de Note dan beter vind.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZooYork74
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 18:36
Voordat ik iets koop wil ik het op zijn minst hebben vastgehouden, zo ook de S3.
De hele tijd wordt er gesproken dat het scherm dit en dat is, nog steeds, ik moet het zien.

Heb ik eindelijk een winkel gevonden die er 1 ter display had (MM Alexandrium), ben ik er naartoe gegaan.

Weet je, misschien komt het door de "mooie" winkellampen die zo verdomd fel schijnen. Maar ik vind het scherm van de S3 echt niet zo slecht uitzien. Ik heb wel getuurd naar de eerder genoemde subpixels.
Ik kon die niet vinden, heb wel -5 ogen. =).
Kleuren vond ik ook niet slecht. Wat ik wel vreemd vond (het is een deel van het scherm) is dat tijdens het brrowsen het scherm opeens zo donker werd.
Op maximum helderheid was hij nog errug donker.

Ah well, ik vind het goed.
Nu nog wachten op die verdomde blauwe......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -db-
  • Registratie: Februari 2003

-db-

Hoi

Rudios schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:48:
[...]

Dit is natuurlijk lulkoek. Ik heb een S3 en een Note. Bij de note is pixelation nog beter te zien, logisch ook daar het scherm diagonaal een stuk groter is dan bij de S3. Knap dat jij de Note dan beter vind.
Als we kijken naar het aantal subpixels per inch dan heeft de S3 er 611 en de note er 831.
respectivelijk een ppi van 305 met 2 subpixels per pixel en een ppi van 277 met 3 subpixels per pixel.

Volgens mij is pentile echter gemiddeld 2,5 subpixel per pixel wat dan weer neerkomt op 764 subpixels per inch voor de S3.

Hoe dan ook levert de S3 minder scherp beeld dan de note.

Als ik dit dan vergelijk met een one X die 937 subpixels per inch doet of een Xperia S die 1024 sppi aantikt verwacht ik toch wel een duidelijk verschil te zien tussen deze telefoons en de S3.

Als je dat verscil niet ziet dan zijn de huidige resoluties waarschijnlijk sowieso niet aan je besteed.

Wat men zich echter wel moet realiseren is dat dit allemaal vergeleken is met de huidige concurrentie. Als je vergelijkingsmateriaal een telefoon van een oudere generatie is (wat in de praktijk voor de meesten zo zal zijn, ze vergelijken namelijk met de telefoon die ze hebben), dan zal het scherm van de S3 absoluut indrukwekkend scherp zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door -db- op 31-05-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Dat is natuurlijk theorie. Maar in praktijk vind ik de Note minder scherp.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
-db- schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 23:33:
[...]

Als we kijken naar het aantal subpixels per inch dan heeft de S3 er 611 en de note er 831.
respectivelijk een ppi van 305 met 2 subpixels per pixel en een ppi van 277 met 3 subpixels per pixel.

Volgens mij is pentile echter gemiddeld 2,5 subpixel per pixel wat dan weer neerkomt op 764 subpixels per inch voor de S3.

Hoe dan ook levert de S3 minder scherp beeld dan de note.

Als ik dit dan vergelijk met een one X die 937 subpixels per inch doet of een Xperia S die 1024 sppi aantikt verwacht ik toch wel een duidelijk verschil te zien tussen deze telefoons en de S3.

Als je dat verscil niet ziet dan zijn de huidige resoluties waarschijnlijk sowieso niet aan je besteed.

Wat men zich echter wel moet realiseren is dat dit allemaal vergeleken is met de huidige concurrentie. Als je vergelijkingsmateriaal een telefoon van een oudere generatie is (wat in de praktijk voor de meesten zo zal zijn, ze vergelijken namelijk met de telefoon die ze hebben), dan zal het scherm van de S3 absoluut indrukwekkend scherp zijn.
De Note heeft ook een pentile scherm. Pentile heeft gemiddeld 2 subpixels per pixel (RGBG per twee pixels ipv RGB per pixel). De subpixeldichtheid bij de SGS3 is dus hoger dan van de Note en dat is ook zichtbaar. Ik ben het met je eens dat het verschil in scherpte en kleurbalans met de One X en Xperia S zichtbaar is, alleen niet in alle situaties even opvallend en storend. Daarnaast vind ik de laatsgenoemde schermen veel helderder. Het zwart en contrast (en dynamiek) van het Super Amoled HD scherm is echter weer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Bij Pentile is RedGreen+BlueGreen 2 pixels, ofwel: 1 rode en 1 blauwe subpixel worden samen gedeeld door 2 pixels. Pentile kan dus slechts per 2 pixels 1x rood of 1x blauw weergeven. Bij RGB is RedGreenBlue+RedGreenBlue 2 pixels, ofwel: RGB kan voor iedere pixel zelfstandige het volledige kleurenpalet weergeven.

Ergo: Pentile heeft gemiddeld genomen bij gelijke beeldresolutie en schermformaat (bijv 800x480 @4") t.o.v. RGB inderdaad 'slechts' 4/6 van de subpixels = 2/3 van de resolutie.
En dan reken ik nog vrij mild want onder ongunstiger omstandigheden (bijv. puur blauw of puur rood op het beeld) heeft een pentile scherm nog maar de helft (!!) van de resolutie van een RGB scherm: per 2 'pixels' kan pentile dan namelijk maar 1 subpixel inschakelen!

Dat resolutieverschil ziet er als volgt uit, uitvergroot: review display One X vs S3
Afbeeldingslocatie: http://static.stuff-review.com/wp-content/uploads/2012/04/htc-one-x-vs-galaxy-nexus-screen-instagram-icon-1804.jpg

En nog duidelijker: klik)
Afbeeldingslocatie: http://assets.sbnation.com/assets/1037274/htc-one-x-one-s-display-compare.jpg

Best mogelijk dat anderen dit niet zien of niet storend vind op zo'n scherm, maar ik zie het wel degelijk, en duidelijk ook... en ik zag het al lang voordat ik zelfs maar van pentile gehoord had, laat staan wist wat het inhield. Ook bij de One S vs de Sensation is dit verschil goed te zien; en voor mij dermate storend dat ik persoonlijk van de One S heb afgezien. Vele anderen zijn echter dolgelukkig met dat toestel, dus zoals ik al schreef: dit is vrij persoonlijk.

Uiteraard wordt met de verhoging van de resoluties dit steeds minder een issue. Maar voorlopig is het zichtbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 01-06-2012 14:55 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Mooi vergelijkend plaatje uit de Tweakers.net Review:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1338380580.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Zijn die drie foto's op dezelfde schaal, oftewel zijn ze 1 op 1 te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -db-

-db-

Hoi

Sigis schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 00:17:
[...]

De Note heeft ook een pentile scherm. Pentile heeft gemiddeld 2 subpixels per pixel (RGBG per twee pixels ipv RGB per pixel). De subpixeldichtheid bij de SGS3 is dus hoger dan van de Note en dat is ook zichtbaar. Ik ben het met je eens dat het verschil in scherpte en kleurbalans met de One X en Xperia S zichtbaar is, alleen niet in alle situaties even opvallend en storend. Daarnaast vind ik de laatsgenoemde schermen veel helderder. Het zwart en contrast (en dynamiek) van het Super Amoled HD scherm is echter weer beter.
Ik ging uit van een RGB layout voor de Note. De SGS3 is dan dus inderdaad scherper dan de Note.
Cheetah schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 01:06:
Bij Pentile is RedGreen+BlueGreen 2 pixels, ofwel: 1 rode en 1 blauwe subpixel worden samen gedeeld door 2 pixels. Pentile kan dus slechts per 2 pixels 1x rood of 1x blauw weergeven. Bij RGB is RedGreenBlue+RedGreenBlue 2 pixels, ofwel: RGB kan voor iedere pixel zelfstandige het volledige kleurenpalet weergeven.

Ergo: Pentile heeft gemiddeld genomen bij gelijke beeldresolutie en schermformaat (bijv 800x480 @4") t.o.v. RGB inderdaad 'slechts' 4/6 van de subpixels = 2/3 van de resolutie.
De verhouding in sppi tussen de Xperia S en de SGS3 is dan 1024 tegen 611 gemiddeld! In het meest extreme geval (als rood en/of blauw overheersend zijn) ligt de verhouding zelfs op 153 voor de SGS3 tegen 341 voor de Xperia S. De Xperia S levert dus twee maal zo scherp beeld bij rood en blauw.

[ Voor 39% gewijzigd door -db- op 01-06-2012 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 13:25
Anoniem: 114616 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 08:53:
[...]

Waarom? Je ziet toch duidelijk dat het beeld minder scherp is en er zullen altijd mensen zijn die dit dus kunnen zien en daar niet tevreden mee zijn. En dan gaat het alleen over het scherm, laat staan dat de software erop gewoon bagger is. Maar het is een Galaxy dus DE android telefoon. }:O
Wat ik bedoel te zeggen is dat alles gezegd is over het scherm, ja we weten wat de kwaliteit is en wat de pluspunten en mindere punten zijn.
Dan is elke discussie erover toch herhaling? Lees de reviews en lees dan wat tweakers erover zeggen.
Hetzelfde in andere bewoordingen alleen maar omdat ze graag iets over het scherm willen zeggen of zeiken.
Gaat dus steeds over hetzelfde, mijn inziens totale onzin omdat alles er al over gezegd is.
Maar ga gerust door :+

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
Ja, eigenlijk zou je de resolutie bij pentile schermen anders moeten bepalen.
Het aantal subpixels is dus:

WVGA RGBG: 768.000 tot, 1866 diag
QHD RGBG: 1.036.800 tot, 2203 diag
WVGA RGB: 1.152.000 tot, 2799 diag
QHD RGB: 1.555.200 tot, 3304 diag
HD RGBG: 1.843.200 tot, 2937 diag
HD RGB: 2.764,800 tot, 4406 diag

De SGS2 heeft dus 651 subpixels/inch.
De SGS3 heeft dan 612 subpixels per inch, minder dus dan de SGS2.
De SGS3 heeft wel meer subpixels per square inch, 80k tegen 62k.
Aangezien het scherm van de S3 bij mijn weten door zo ongeveer iedereen die er iets over gezegd heeft inclusief ikzelf als scherper beoordeeld wordt kan je je dus afvragen of ppi of sppi een goede graad meter is, Bij grotere schermen zal je het scherm waarschijnlijk vaak verder van je afhouden, waardoor het met eenzelfde ppi of sppi scheper lijkt. Daarnaast zegt sppsi wellicht meer dan ppi.

[ Voor 78% gewijzigd door Sigis op 01-06-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Le_Freak ! schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 09:10:
[...]

Wat ik bedoel te zeggen is dat alles gezegd is over het scherm, ja we weten wat de kwaliteit is en wat de pluspunten en mindere punten zijn.
Dan is elke discussie erover toch herhaling? Lees de reviews en lees dan wat tweakers erover zeggen.
Hetzelfde in andere bewoordingen alleen maar omdat ze graag iets over het scherm willen zeggen of zeiken.
Gaat dus steeds over hetzelfde, mijn inziens totale onzin omdat alles er al over gezegd is.
Maar ga gerust door :+
Als dat de insteek is dan is zo ongeveer elke discussie over elk onderwerp herhaling, conform jouw terminologie dus totale onzin, ergo: kunnen we gelijk GoT opdoeken. Wat belangrijk is staat immers toch op de FP en kan iedereen gewoon lezen nietwaar? 8)7

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Sigis schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 11:03:
Ja, eigenlijk zou je de resolutie bij pentile schermen anders moeten bepalen.
Het aantal subpixels is dus:

[...] WVGA RGB: 1.152.000 tot, 2799 diag (= SGS2)
[...] HD RGBG: 1.843.200 tot, 2937 diag (= SGS3)
[...] HD RGB: 2.764.800 tot, 4406 diag (= One X)

De SGS2 heeft dus 651 subpixels/inch.
De SGS3 heeft dan 612 subpixels per inch, minder dus dan de SGS2.
De SGS3 heeft wel meer subpixels per square inch, 80k tegen 62k.
Aangezien het scherm van de S3 bij mijn weten door zo ongeveer iedereen die er iets over gezegd heeft inclusief ikzelf als scherper beoordeeld wordt kan je je dus afvragen of ppi of sppi een goede graad meter is, Bij grotere schermen zal je het scherm waarschijnlijk vaak verder van je afhouden, waardoor het met eenzelfde ppi of sppi scheper lijkt. Daarnaast zegt sppsi wellicht meer dan ppi.
Niet geheel vreemd natuurlijk dat de SGS3 scherper lijkt dan de SGS2, omdat het (gemiddeld genomen) ook gewoon scherper is :)

Als we voor het gemak even delen door de diagonaal kom je op het volgende:
* SGS3 = 1843200 / 4,8 = 384.000 subpixels per inch diagonaal
* SGS2 = 1152000 / 4,3 = 267.907 subpixels per inch diagonaal
* OneX = 2764800 / 4,7 = 588.255 subpixels per inch diagonaal
Ik weet dat dit niet helemaal correct berekend is omdat de SGS2 vs SGS3 beeldverhouding ietsje anders is, maar toch, punt is duidelijk. Je stelt zelf ook al dat de SGS3 meer subpixels per square inch dan de SGS2 heeft, dus logisch :)
Het is echter een stuk minder scherp dan een RGB scherm was geweest.

PS: in de extremen (puur blauw of puur rood) zal de SGS2 trouwens wel scherper zijn dan de SGS3 (omdat je bij de SGS3 de pixeloutput dan moet halveren naar 1 subpixel per 2 pixels).

Dit plaatje laat dat goed uitkomen (de rode M):
Afbeeldingslocatie: http://assets.sbnation.com/assets/1037274/htc-one-x-one-s-display-compare.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Cheetah op 01-06-2012 16:15 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hoe goed ik ook naar mijn nexus kijk.... mijn gmail logo ziet er zoveel beter uit dan deze ingezoomde drakenfoto... Ik zal eens kijken of ik met mijn dSLR een acceptabel macroshot kan maken van het gmail logo op mijn nexus...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
Prulleman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:19:
hoe goed ik ook naar mijn nexus kijk.... mijn gmail logo ziet er zoveel beter uit dan deze ingezoomde drakenfoto... Ik zal eens kijken of ik met mijn dSLR een acceptabel macroshot kan maken van het gmail logo op mijn nexus...
Niet zo moeilijk doen,gewoon je samsung bril afdoen en gaan vergelijken.
Bv je nexus met een xperia s/one x en je zult versteld staan.
Wel identieke dingetjes plaatjes,sites enz om te vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door jejeh op 01-06-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 09:51

Spotmatic

Ken sent me

Wat ik nu zie is dat iedereen gaat zitten "pixelpeepen". Tja, als je de mooiste vrouw ter wereld onder de microscoop legt dan zie je ook allerlei oneffenheden. Als Samsung Note-bezitter vind ik dat "scherpte" overrated is. Wat is scherpte? Ik kom eigenlijk helemaal niets te kort en ik kan dagelijks vergelijken met de SII van mijn vrouw en ik gebruik de Note zeer intensief.

De verschillen zijn er wel degelijk, maar ik heb er persoonlijk geen enkel probleem mee, zelfs niet toen ik daarnet even van overdreven dichtbij het scherm van mijn Note ging kijken. Ik bedoel, kom op, het gaat hier maar om een smartphone.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Inderdaad, waar gaat het nou om? Dat het onder de microscoop er iets minder mooi uitziet? Of wat je voor je snufferd krijgt als je de telefoon in handen hebt? Ik heb nog nooit irl van mensen gehoord dat ze een amoled-scherm onscherp vonden. Dan zal het zeker bij de Galaxy S III wel meevallen met zijn hoge resolutie.

...zegt iemand met een HOX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:50
RoD schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:02:
Ik heb nog nooit irl van mensen gehoord dat ze een amoled-scherm onscherp vonden.
Het scherm van de Desire vind ik echt bijzonder slecht. Heb dat toestel om die reden niet gekocht toen.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passion fruit
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09-2024
Inderdaad, waar gaat het nou om? Dat het onder de microscoop er iets minder mooi uitziet? Of wat je voor je snufferd krijgt als je de telefoon in handen hebt? Ik heb nog nooit irl van mensen gehoord dat ze een amoled-scherm onscherp vonden. Dan zal het zeker bij de Galaxy S III wel meevallen met zijn hoge resolutie.

...zegt iemand met een HOX.
Ja dat heb ik nu ook al zoveel keer gezegd. |:( Het feit dat het uitvergroot moet worden onder een microscoop zegt al genoeg. Toch schijnen er tweakers onder ons te zijn die met hun blote oog de subpixels kunnen zien. 8)7
Want dat moet je kunnen wil je het verschil zien tussen een pixel van een LCD scherm met RGB layout en een HD Super Amoled scherm met pentile layout van de SIII.
Nou, dat zijn geen normale ogen als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Persoonlijk ben ik minder gevoelig voor scherpte dan voor zwartwaarden. Ik kan me eraan ergeren als "zwart" niet echt zwart is en sta dan ook vooraan in de rij als ik de eerste 40" 3D AMOLED TV kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Ik vind dit helemaal geen muggezifterij topic, zoals sommige hier beweren. Ik heb mijn S3 namelijk geretourneerd omdat ik me groen en geel erger aan dat pentile scherm met bij behorende pixelation en oververzadigde kleuren. Ik moet zeggen dat ik wel een beeldpurist ben. Ik ben toch voor de HTC gegaan, dit scherm is serieus veel beter. Maar als je je niet ergerd aan het pentile scherm van de S3 dan heb je gewoon verder een super telefoon. Ik heb thuis bv ook een plasma TV staan die de kleuren zo natuurgetrouw weergeeft en geen LED TV met die booming felle onnatuurlijke kleuren, dus voor mij is dat dus wel een belangrijk punt van afweging.

[ Voor 7% gewijzigd door Rudios op 01-06-2012 17:28 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

In mijn Galaxy Note kan ik kiezen voor schermmodus "Film" en dan zijn de kleuren stukken minder verzadigd en meer natuurgetrouw dan in de standaardmodus. Maar volgens mij zijn er ook velen die niet van deze mogelijkheid weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Klopt. Dan ziet het er al een stuk beter uit, maar voor mij voldoet dat nog steeds niet. Mijn broer heeft bv zijn Note op standaard staan, hij ziet het niet eens als ik 'm stiekem op dynamic of op film zet. Dus daaruit kun je opmaken dat niet iedereen zo intensief/kritisch met een scherm bezig is - zoals mij bv ;) Ik heb dat altijd al gehad wat betreft beeld. Ik erger me al bij de minste oneffenheden, hoe dat kan weet ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudios op 01-06-2012 17:34 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Smaken verschillen nu eenmaal. En ik denk ook dat het ene oog het andere niet is. Zo hebben jongeren natuurlijk een scherper zicht ("arendsogen") dan ouderen en zullen zij vast eerder de minpunten opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Prulleman, ben benieuwd naar je foto van het scherm!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Spotmatic schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:37:
Smaken verschillen nu eenmaal. En ik denk ook dat het ene oog het andere niet is. Zo hebben jongeren natuurlijk een scherper zicht ("arendsogen") dan ouderen en zullen zij vast eerder de minpunten opmerken.
Ik ben dan wel 35 jaar, maar heb wel een ooglaser behandeling gehad, misschien speelt dat ook wel mee, had ik dat nu niet gedaan, was me het pentile scherm wel bevallen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Rudios op 01-06-2012 17:53 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Rudios schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:52:
Ik ben dan wel 35 jaar, maar heb wel een ooglaser behandeling gehad, misschien speelt dat ook wel mee, had ik dat nu niet gedaan, was me het pentile scherm wel bevallen ;)
Grappig, ik ook: nu 160% zicht (gemiddeld zicht = 100%). Tja, dan zie je dingen.. and what has been seen cannot be unseen ;)

Net als Brad Pitt vond ik het pentile 3,7" 800x480 scherm van de Desire ook om te huilen. Ik heb me eraan geergerd vanaf aankoop tot de dag dat ik het ding weer verkocht en een Desire HD kocht. En pas daarna kwam ik er achter wat die pentile lay-out inhield (ik dacht toen dat het gewoon door Amoled kwam).
Bij de grotere pentile schermen - zeker op diezelfde resolutie - heb ik er nog veel meer last van. One S (pentile 960x540 4,3") -> zelfde verhaal.
Ik heb nog nooit irl van mensen gehoord dat ze een amoled-scherm onscherp vonden.
*Steekt hand nog maar eens op* ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Cheetah op 01-06-2012 19:07 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Cheetah schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:02:
[...]
Grappig, ik ook: nu 160% zicht (gemiddeld zicht = 100%). Tja, dan zie je dingen.. and what has been seen cannot be unseen ;)
Goh, toevallig, ik zit ook op 160%, misschien bij dezelfde arts geweest? :P

Heb nu een Iphone 4s voor me liggen van een vriend. Als ik daar de complete frontpage van Tweakers in portraitmode zie, zie ik meer duidelijkere text dan de complete frontpage met de S3. Zegt dus eigenlijk genoeg over de (on)scherpte van de S3, althans voor mij.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
[...]
Steekt ook zijn hand op. Ik heb nog geenSuper Amoled scherm gezien die scherp is. Zelfs de Sensation heeft een scherper scherm dan alle Super Amoleds die ik heb gezien inclusief de SGS2, SGS3, Galaxy Nexus, Galaxy Note en One S.

[ Voor 4% gewijzigd door Sigis op 01-06-2012 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Cheetah schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:02:

[...]
Ik zei irl ;) Dat er hier op het forum geklaagd wordt, dat is duidelijk. Maar ik heb niet het idee dat het 'echt' een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
RoD schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:47:
Ik zei irl ;) Dat er hier op het forum geklaagd wordt, dat is duidelijk. Maar ik heb niet het idee dat het 'echt' een issue is.
"Men" koopt toch ook massaal de meest brakke monitors of televisies? Wat een ander van iets vindt is nogal irrelevant lijkt mij aangezien de meeste mensen gewoon tevreden zijn met vrijwel alles dat ze kopen. Check een willekeurige "review" op een site als Kieskeurig en je weet genoeg. Alles is tóp. Ignorance is bliss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
[...]

;)...QFT

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
Inderdaad, het gaat er om of je er zelf blij mee bent. Dat is het enige wat belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sgs2 is geen pentile he? Die is per pixel even scherp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:14
Sigis schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:55:
Inderdaad, het gaat er om of je er zelf blij mee bent. Dat is het enige wat belangrijk is.
Zelf was ik ook sceptisch in het beginnen, zoals Spotmatic al aangaf, schermmodus "Film" maakt veel goed.
Buiten dat de auto-brightness zwaar bocht is momenteel is het scherm wel een feestje.. :)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel23456
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10-2020
Rudios schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:48:
[...]

Dat is niet knap maar een eigen beleving, jij vind wellicht de siii beter, ik vind de note beter dan de siii qua beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 04:11:
[...]

Zijn die drie foto's op dezelfde schaal, oftewel zijn ze 1 op 1 te vergelijken?
In dezelfde setup gefotografeerd maar de exacte details moet je aan señor Wokke vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Je zou de hoeveelheid mensen die irl qua beeldkwaliteit niet of nauwelijks onderscheid zien tussen hun Salora LCD TV en een Pioneer Kuro plasma - vooral als die niet naast elkaar staan opgesteld - de kost moeten geven. Beeld van die Salora is dan toch ook niet 'echt' een issue? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cheetah op 01-06-2012 20:28 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
Cheetah schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:25:
[...]
Je zou de hoeveelheid mensen die qua beeldkwaliteit niet of nauwelijks onderscheid zien tussen hun Salora LCD TV en een Pioneer Kuro plasma de kost moeten geven. Beeld van die Salora is dan toch ook niet 'echt' een issue? ;)
Je zou de mensen de kost moeten geven die vinden dat een willekeurige goedkope LED of LCD TV een betere beeldkwaliteit hebben dan een top of the line Kuro plasma. Veel mensen houden gewoon van cartoon-achtige overdreven kleuren. Verschil in resolutie zien veel mensen ook niet. Ik ken te veel mensen die geen kwaliteitsverschil zien tussen DVD en Blue-ray.

Hetzelfde heb je met geluid. Vandaag kwam ik nog iemand tegen die het jammer vind dat de S3 geen Beats Audio heeft. Want hij vind het geluid van de HTC One X met Beats Audio en de Beats headset van de Sensation XE véél beter dan het geluid van de S3 met Shure 525´s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

marcel23456 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:20:
[...]

Dat is niet knap maar een eigen beleving, jij vind wellicht de siii beter, ik vind de note beter dan de siii qua beeld.
Daar heb je gelijk in, het is jouw beleving, maar je zegt dat de Note scherper is dan de S3. Dat is theoretisch en in praktijk gewoon niet het geval. Dat je het scherm van de Note mooier vind, dat kan. Over smaak valt niet te twisten ;)
[...]

Voor de meeste mensen niet nee (gelukkig). Maar er zijn nog genoeg mensen die er wél over vallen, zoals ik. Ik heb de S3 zelfs teruggebracht omdat ik gewoon teleurgesteld ben in het scherm.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
JvS schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:47:
Hey, lang geleden ;)

Anyway, zoals ik al zei, de beruchte pentile foto's lijken veel erger.
Hieronder wat verschillende plaatjes, de eerste bij 50% helderheid, de laatste bij een helderheid van bijna 0. verder wat verschillende belichtingen zodat je het verschil tussen over/onder belicht zelf kan zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/nexus/1.jpg
50% normaal belicht

Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/nexus/2.jpg
50% beetje onder belicht

Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/nexus/3.jpg
50% onderbelicht

Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/nexus/4.jpg
5% onderbelicht (anders niet meer scherp)

Afbeeldingslocatie: http://www.nvalphen.nl/files/got/nexus/5.jpg
5% onderbelicht (anders niet meer scherp)
hier zie je duidelijk de beperkingen van het nexus scherm op lage helderheid :)

maar totaal niet vergelijkbaar met dit dramatische plaatje:
erg geel trouwens dat onex scherm.... :>

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-05 11:46

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

bij dat beruchte plaatje ik de indruk dat in de rode M bij de One S de pixels verder uit elkaar gezet zijn.

Persoonlijk vind ik dat kleurreproductie voor scherpte gaat, en AMOLED is daar veel beter dan LCD. De witwaarden zijn goed aanpasbaar, zwart is zwart en zal nooit meer door een andere techniek verbeterd worden. Het menselijk oog is gevoeliger voor contrast en bewegingen dan voor kleur en scherpte...

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Even een beetje ingezoomd om het vergelijk wat eerlijker te maken (2e plaatje genomen)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wAC4BQrurVTgL35Ef2Fam3DT/full.jpg

Het is allemaal wel wat softer heb ik zo het idee. Maar niet echt dramatisch. Ik moet zeggen dat ik een niet pentile wel als voordeel zou zien. Maar ik denk dat het met name met kleine tekst zo is. Ik vind de SGS 1 niet zo heel mooi daarin. Mij SGS 2 een heel stuk beter. Die is gewoon mooi scherp.

[ Voor 36% gewijzigd door JvS op 01-06-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Prulleman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:51:
[...]
maar totaal niet vergelijkbaar met dit dramatische plaatje:
[afbeelding]
Mja niet zo vreemd, hun plaatjes zijn genomen met een veel hogere vergroting plus zijn wél gewoon haarscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
.ScorpionSquad schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:02:
bij dat beruchte plaatje ik de indruk dat in de rode M bij de One S de pixels verder uit elkaar gezet zijn.

Persoonlijk vind ik dat kleurreproductie voor scherpte gaat, en AMOLED is daar veel beter dan LCD. De witwaarden zijn goed aanpasbaar, zwart is zwart en zal nooit meer door een andere techniek verbeterd worden. Het menselijk oog is gevoeliger voor contrast en bewegingen dan voor kleur en scherpte...
Dat is dus juist absoluut onwaar. Hét grote probleem van Amoled tot nu toe is dat de kleurreproductie niet natuurlijk is. Overigens is de kleurreproductie van zelfs de beste LCD schermen weer niet zo goed als van goede plasma schermen.
Het contrast van LED zegt relatief weinig, omdat een deel daarvan buiten het onderscheidend valt van het menselijk oog. Als je daarvoor compenseert komt het netto effectief contrast van LED schermen een stuk lager uit en vaak zelfs slechter dan bij goede LCD schermen. Echt zwart komt overigens in de natuurlijke omgeving van mensen nauwelijks voor en wordt bij AMOLED schermen meestal ten onrechte gebruikt en is dan dus onnatuurlijk en een onjuiste weergave. Er is nagenoeg altijd wel wat zichtbaar licht, ook al is dat niet altijd voldoende om objecten te zien.
Door het overdreven echt zwart en het feit dat Amoled schermen donker te snel echt zwart maken en de lage lichtopbrengst zijn AMOLED schermen in veel situaties te donker. Daarnaast is het zo dat het ´echt´wit maken van wit bij AMOLED schermen (voor zover dat lukt, want als je goed kijkt is het nooit helemaal wit) de rest van de kleurbalans vernaggelt (bij de huidige schermen).

Dat neemt niet weg dat AMOLED een hele goede en mooie technologie is en mijns inziens in basis beter dan LCD. Er is nog heel veel ruimte voor doorontwikkeling bij AMOLED.
Brad Pitt schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:01:
[...]

Mja niet zo vreemd, hun plaatjes zijn genomen met een veel hogere vergroting plus zijn wél gewoon haarscherp.
Hoe kom je daarbij? Wil je zeggen dat je het verschil echt niet ziet? Dat kan ik bijna niet geloven. Of is de kwaliteit van het scherm waar je het op bekijkt niet goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Sigis schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:04:
Hoe kom je daarbij? Wil je zeggen dat je het verschil echt niet ziet? Dat kan ik bijna niet geloven. Of is de kwaliteit van het scherm waar je het op bekijkt niet goed genoeg?
Hoe bedoel je? Zeg alleen dat de plaatjes waarmee zou moeten worden aangetoond dat Pentile wel meevalt zowel een stuk kleiner zijn als "de beruchte plaatjes" plus enorm onscherp. Dus hiermee iets aantonen is wat lastig. Alleen het derde plaatje is redelijk, de rest is eigenlijk gewoon niet bruikbaar naar mijn mening en al helemaal niet vergelijkbaar met de haarscherpe foto's waar de One op staat en waar je het Pentile patroon overduidelijk kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:36

reaL_G

G

Sigis schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:04:

[...]

plaatje is totale onzin, een 720p scherm met qhd scherm vergelijken, dan is het logisch dat er meer pixels in het logo zitten, waardoor er dus een zwaar vertekend beeld onstaat.

eerlijk zou zijn, een s3 met een one x
of een one s met een sensation.

pentile is zowiezo korreliger dan normale rgb, maar echte resolutieverlies is er niet, want pixels bepalen resolutie niet de subpixels. de pixelcount is en blijft hetzelfde.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

reaL_G schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:15:
maar echte resolutieverlies is er niet, want pixels bepalen resolutie niet de subpixels. de pixelcount is en blijft hetzelfde.
Als je al gelijk hebt is dat een definitietechnische kwestie, maar de scherpte van een scherm komt natuurlijk van de subpixels en niet het aantal pixels dat die theoretisch vormen. Als er minder subpixels zijn is het scherm dus ook korreliger.

Dan zou je dezelfde resolutie hebben, dat betekent nog niet dat je daarmee dezelfde kwaliteit behaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:36

reaL_G

G

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:18:
[...]

Als je al gelijk hebt is dat een definitietechnische kwestie, maar de scherpte van een scherm komt natuurlijk van de subpixels en niet het aantal pixels dat die theoretisch vormen. Als er minder subpixels zijn is het scherm dus ook korreliger.

Dan zou je dezelfde resolutie hebben, dat betekent nog niet dat je daarmee dezelfde kwaliteit behaalt.
klopt. lcd wint gewoon in wit- en lichtwaardes en amoled in zwart en contrast.
pentile verliest gewoon scherpte tov lcd (vooral zichtbaar bij witwaarden, voor de rest valt het wel heel erg mee)

maar ik hoor iedereen over 1/3de resolutieverlies praten (zelfs de reviewers van tweakers zelf),
dat is gewoon echt onzin, dat de scherpte minder is is een hard feit, en dan vooral zulke vergelijkingen zoals de fotos (gmail logo, de laatste is gewoon geen werkelijkheid).

overdrijven blijft iets eigen op fora`s. :X

[ Voor 1% gewijzigd door reaL_G op 01-06-2012 22:41 . Reden: adding ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kunt subpixels wel slim gebruiken hoor. Cleartype aanzetten in windows doet dat bijvoorbeeld. Dan worden de subpixels van de naburig liggende letters gebruikt om het geheel nog iets scherper te krijgen. Maar dan moet je het scherm wel slim aansturen (op een virtueel hogere resolutie).

Maar nogmaals, dat extreem dramatische van het vergelijkingsplaatje slaat nergens op volgens mij. Dat zie je met geen mogelijkheid terug op een pentile display. Ook al kijk je vanaf 2cm afstand...

Dit plaatje doet ook minder extreem aan dan dat ene plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://phandroid.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2010/09/amoled-vs-lcd-pixels.jpg

Ik ben er wel van overtuigd dat een pentile display het gewoon significant minder doet met hele kleine letters. Ik denk dat android de schermen wel slim aanstuurt en je met meer subpixels gewoonweg scherpere tekst krijgt met scherpere randjes. Zeker omdat je dan ook nog eens een extra scherptestap kan maken door een cleartype achtige techniek te gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 01-06-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

JvS schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:48:
Je kunt subpixels wel slim gebruiken hoor. Cleartype aanzetten in windows doet dat bijvoorbeeld. Dan worden de subpixels van de naburig liggende letters gebruikt om het geheel nog iets scherper te krijgen. ...
ClearType?? Hoe wazig wil je het hebben :X

Dan kom ik op het volgende punt: Hoe defineer je een scherp scherm? Alle pixels kunnen zien? Ik zie afzonderlijke pixels namelijk niet op enige afstand. Niet op mijn note, niet op mijn 1080p 18" en 24" schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 19894 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:57:
[...]

ClearType?? Hoe wazig wil je het hebben :X
Hangt ervanaf. Als je het op een CRT bekijkt is het zo wazig als de pest. Een goed ingestelde cleartype op een goede LCD is gewoon anti aliassing van letters en zeker met kleine letters potentieel scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

JvS schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 23:01:
[...]
...Een goed ingestelde cleartype op een goede LCD is gewoon anti aliassing van letters en zeker met kleine letters potentieel scherper.
Ik zie het niet, en voor mij is ClearType (of equivalent op Linux/Apple) gewoon wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Brad Pitt schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 22:01:
[...]

Punt is dat pentile niet per definitie groen is en dat je de pixels ziet, wazig of niet plaatjes hebben een duidelijk ander beeld

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:57

Laguna

Connaisseur

Ik vind dat hele gezeik over de pentile HD schermen overdreven (ja momenteel is het scherm in de HTC One X op bepaalde punten het beste scherm en ook het scherm in de Xperia S is scherper).

Mensen doen nu net of je er vergeleken met de S2 op achteruit gaat, omdat dat scherm wel een RGB layout had.

In het onderstaand plaatje is duidelijk te zien dat een pentile HD scherm scherper is dan het laatste RGB scherm (gebaseerd op de AMOLED techniek):

Afbeeldingslocatie: http://www.howardforums.com/attachment.php?attachmentid=75206&d=1321534995

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Laguna schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:47:
Ik vind dat hele gezeik over de pentile HD schermen overdreven (ja momenteel is het scherm in de HTC One X op bepaalde punten het beste scherm en ook het scherm in de Xperia S is scherper).

Mensen doen nu net of je er vergeleken met de S2 op achteruit gaat, omdat dat scherm wel een RGB layout had.

In het onderstaand plaatje is duidelijk te zien dat een pentile HD scherm scherper is dan het laatste RGB scherm (gebaseerd op de AMOLED techniek):

[afbeelding]
Ik geloof het ook wel. Maar wel lullig dat ze dan het lettertype aanpassen. Kijk maar naar de letter "g".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
knakworst schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 10:51:
[...]
Ik geloof het ook wel. Maar wel lullig dat ze dan het lettertype aanpassen. Kijk maar naar de letter "g".
Inderdaad, heel goed gezien, plus rechter plaatje is serieus ouf of focus. Maar ach, het is weer wat voer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Is niet out of focus, naast de letters kunnen gewoon niet scherp worden weergegeven... In het witte zie je de pixel structuur wel scherp

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:30
.ScorpionSquad schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:02:
Persoonlijk vind ik dat kleurreproductie voor scherpte gaat, en AMOLED is daar veel beter dan LCD.
Wacht, wat? Okay, de fabrikanten stellen het één en ander in, maar kleurreproductie is nog altijd behoorlijk waardeloos op AMOLED en voorlopig nog niet in de buurt bij LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Prulleman schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:00:
Is niet out of focus, naast de letters kunnen gewoon niet scherp worden weergegeven... In het witte zie je de pixel structuur wel scherp
Zal allemaal best wel, het ding had gewoon een RGB-paneel moeten hebben. Is scherper, klaar.

"Both have roughly the same viewing angles. The HTC One X's display is slightly sharper because it's not arranged in a pentile matrix like the S III's though to be honest, the difference isn't dramatic like it is on lower resolution pentile displays. When it comes to such high resolution displays the difference just isn't as noticeable. Still, it would have been nice if the S III's subpixels had the same layout as the S II's 480x800 display."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Dat vind ik zo'n onzin dat er overal maar gezegd wordt; "isn't really noticable" My ass. Ik doe veel internetten en de letters - zeker in portrait mode - zien er gewoon niet uit en zien er 'priegelig' uit, je moet altijd inzoomen wil het font tot z'n recht komen. Ik kon zelfs op m'n 3.5inch Iphone alles perfect lezen in portait mode. Bij de S3 is dat gewoon klote. Ik snap dan ook gewoon niet dat ze voor een pentile scherm hebben gekozen. Mij hebben ze er in ieder geval aan verloren, niet dat ze dat merken, maar toch ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rudios op 06-06-2012 12:55 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Brad Pitt schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 12:35:
[...]

Zal allemaal best wel, het ding had gewoon een RGB-paneel moeten hebben. Is scherper, klaar.
Zo ver is de techniek dus nog niet en aangezien het een vooruitgang is op het scherm van de S2 geen reden tot klagen. Alleen hierdoor blijft Samsung op sommige punten dus achter vergeleken met de concurrentie.

@Rudios

AMOLED is dus duidelijk niet aan jou besteed.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios

Rudios

Lost in space?

Laguna schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:01:
[...]
AMOLED is dus duidelijk niet aan jou besteed.
Klopt, vind het ook best jammer omdat ik de S3 echt een mooie smartphone vind. Dan maar wachten op de S4 ;)

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sja, het was ook leuk geweest als er 2GB ram in zat en een grotere accu en een soc op 24nm ipv 32nm etc etc... Het heeft niet zoveel zin om te klagen over de specs, want de specs zijn nu eenmaal een feit. Als je perse rgb wilt in 720p, dan is er een alternatief, wil je toch geen HTC, dan houd het op...

begrijp me niet verkeerd, iedereen mag zijn eigen mening hebben en je mag pentile verschrikkelijk vinden, persoonlijk vind ik het allemaal overdreven, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Het heeft alleen geen zin om te roepen wat de s3 had moeten hebben, want zover is samsung gewoon nog niet.

Lijkt wel of het erom gaat dat je met een s3 kan zeggen dat je op alle vlakken de beste hebt.... snelste soc, meeste software features, meeste geheugen etc etc.. maar dan kom je iemand met een one x tegen en dan moet je het afleggen op het scherm... :'( :'( :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 06-06-2012 13:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Prulleman schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:15:
begrijp me niet verkeerd, iedereen mag zijn eigen mening hebben en je mag pentile verschrikkelijk vinden, persoonlijk vind ik het allemaal overdreven, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Het heeft alleen geen zin om te roepen wat de s3 had moeten hebben, want zover is samsung gewoon nog niet.
Het verdedigen van het Pentile-gedoe valt toch precies onder de dezelfde noemer? Het is gewoon qua techniek en weergave inferieur aan RGB maar toch moet er ook constant worden aangetoond dat het "wel meevalt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
maar over feiten valt zo lastig te discussieren... dus elke keer roepen dat rgb beter is schiet niemand wat mee op. Dat weet namelijk iedereen en daar valt niks aan te veranderen. Concreet te verschillen aantonen en vervolgens vinden dat het wel of niet meevalt omdat dit of dat, voegt wellicht nog iets toe aan de discussie.

dat was mijn punt :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Brad Pitt schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:21:
[...]

Het verdedigen van het Pentile-gedoe valt toch precies onder de dezelfde noemer? Het is gewoon qua techniek en weergave inferieur aan RGB maar toch moet er ook constant worden aangetoond dat het "wel meevalt".
AMOLED > Super AMOLED > Super AMOLED Advanced > Super AMOLED Plus > Super AMOLED HD

Elke generatie is toch weer beter, dus ik zie niet in waarom er nu geklaagd moet worden over Pentile.

Bij de laatste generatie met Pentile is deze niet inferieur aan die generatie daarvoor met RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:30
Prulleman schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:15:
Lijkt wel of het erom gaat dat je met een s3 kan zeggen dat je op alle vlakken de beste hebt.... snelste soc, meeste software features, meeste geheugen etc etc.. maar dan kom je iemand met een one x tegen en dan moet je het afleggen op het scherm... :'( :'( :'(
Wat gebruik je het meeste van een smartphone? Waar kijk je eigenlijk tegenaan. Juist, het scherm. Ik zou me dood ergeren aan een PenTile-scherm mocht ik het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Laguna schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 13:53:
[...]
Elke generatie is toch weer beter, dus ik zie niet in waarom er nu geklaagd moet worden over Pentile.
Omdat Pentile gewoon een brakke techniek is.
Bij de laatste generatie met Pentile is deze niet inferieur aan die generatie daarvoor met RGB.
Per pixel sharpness is op RGB beter, welke generatie dan ook. Ook op de S3 is Pentile zichtbaar dus bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
:X

Strava

Pagina: 1 2 3 Laatste