Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 16 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Trivian schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 00:36:
Zou dat te maken kunnen hebben met een verkeerd geknepen utp kabel of zou dat toch echt aan de router moeten liggen?
Ja / zou ook kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 21-03-2015 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Heb je het zo gedaan? Let op het oranje en blauwe paar.
Als je alle paren netjes op een rijtje doet gaat het dus niet goed.
Afbeeldingslocatie: http://www.ridge.com.au/images/cat5wiring.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 15:13

lier

MikroTik nerd

Mooi plaatje Ploink, is alleen niet de standaard (T-568B).

Afbeeldingslocatie: http://www.buildmyowncabin.com/electrical/t-568b.gif

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 21-03-2015 08:02 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
T-568A is de standaard :P :P
Wikipedia: TIA/EIA-568
TIA/EIA-568 recommends the T568A pinout for horizontal cables. This pinout's advantage is that it is compatible with the 1-pair and 2-pair USOC pinouts. The U.S. Government requires it in federal contracts.
...
The standard also allows the T568B pinout, as an alternative "if necessary to accommodate certain 8-pin cabling systems". This pinout matches the older AT&T 258A (Systimax) pinout. In the 1990s, when TIA/EIA-568 was published, 258A had the most widely installed UTP cabling infrastructure. Many organizations still use T568B out of inertia.
@Trivian, het maakt in de praktijk niet uit of je de A of B standaard kiest, als je maar aan beide kanten hetzelfde doet. Als je aan de ene kant A doet en aan de andere kant B dan heb je effectief een crosslink kabel, maar ook dat zal meestal werken omdat vrijwel elke moderne netwerk interface dit kan detecteren.

[ Voor 18% gewijzigd door Ploink op 21-03-2015 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Inderdaad, let heel goed op dat je de kabels uit hetzelfde paar ook zo gebruikt als op de tekeningen.
En soms kan het nog wel eens helpen om de stekkers nogmaals aan te knijpen. Soms druk je de stekkers net niet lekker door de kern van de aders heen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:09
LEDfan schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:33:
Iemand ervaring met dit soort kabels: http://www.elektronica-online.nl/?content=11248 ? Ik heb deze een tijdje terug in verschillende lengtes aangekocht. Na dit topic te lezen, ben ik er met een mangeetje over geweest, en het blijkt niet magnetisch te zijn.

Ook heb ik zo'n kabel tussen 2 routers (Mikrotik) aangesloten en dan een speedtest gedaan, ik behaalde netjes 1Gbit/s.

Ben ik nu zeker dat dit een goede kabel is?
Even een update, ik heb kans gehad om elk aderpaar op te warmen met een aanstekker. Ik ben nu zeker dat het slechte kabels zijn, hoewel de snelheid redelijk goed is.

Waar kopen jullie eigenlijk korte patch kabels (0,25m-1m)? Naar mijn inziens te veel werk en gedoe om ze zelf te makken. Ik heb nu enkele van deze aangeschaft http://www.reichelt.de/Pa...5847&artnr=PATCH-C5U+1+WS . Maar ik vermoed dat het hierbij ook om CCA gaat, aangezien ik maar 800Mbps haal. Wat is een goede prijs voor zulke korte kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:56

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik had een soort gelijk probleem als in de startpost. Alle aders contact, maar toch maar 7-9 MB/s naar de woonkamer. (Heeft een paar jaar wel goed gewerkt, afstrippen en nieuwe connectoren voor harde kern hielpen niet.)

Situatie oud: Unbranded connector voor harde kern -> 15 meter unbranded cat 6 met harde kern, gamma WCD -> unknown cat6 patch 5 meter.

Situatie nieuw: Hirose TM31 -> 20 meter Draka UC900 (Super Screen 27 CAT7 S/FTP) -> Hirose TM31. (Gaatje in een afdekkapje gemaakt, geen WCD meer.)

109MB/s en geheel klaar voor 10Gbit als de switches en NICs nog wat zakken in prijs. De tang koste een godsvermogen (eerst een goedkope tang gekocht, echter kneep die de stekker niet goed), maar ben er nu wel blij me.

[ Voor 50% gewijzigd door |sWORDs| op 21-03-2015 12:03 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:16

Pierre

Van nature lui!

Dat is wel een hele dure tang ik heb deze gekocht bij Conrad

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 14:00

WCA

Hammetje schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:46:
Zeer veel dank voor dit topic. Stond op het punt om van Konig 100M UTP kabel te bestellen, maar las daar niet al te beste reviews over. Zojuist dus bij de winkel die JustinoFTW noemde kabel + wandcontactdozen besteld.
Gebruik al jaren CAT6 kabel van König, goeie kabel is het hoor, Campzone trokken we gigabit over een kabel van 100m makkelijk, en er zaten stekkers en een tang bij. Ook was FTP CAT6 goedkoper dan UTP CAT6 (Bij bol.com in de aanbieding)

Anyways, goeie stevige kabel die gewoon gigabit haalt over lange afstanden. De kans dat dat dan CCA is is wel klein lijkt me :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LEDfan schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:46:
Waar kopen jullie eigenlijk korte patch kabels (0,25m-1m)? Naar mijn inziens te veel werk en gedoe om ze zelf te makken. Ik heb nu enkele van deze aangeschaft http://www.reichelt.de/Pa...5847&artnr=PATCH-C5U+1+WS . Maar ik vermoed dat het hierbij ook om CCA gaat, aangezien ik maar 800Mbps haal. Wat is een goede prijs voor zulke korte kabels?
Ik weet niet hoe je die 800Mbps meet, maar dat is heel realistisch. Netwerk communicatie heeft altijd een bepaalde overhead (packet headers, checksums, ruimte tussen packets, etc) en als je dat haalt met een TCP verbinding is dat netjes.

Ik heb deze patchkabels
https://netwerkproducten....-cat6-sftp-lszh-c-65.html

Kwaliteit is goed, maar ik vind de kleine stekkertjes met dat gekke snagless lipje een beetje onhandig uitpluggen. Dit is SFTP, de gewone UTP kabeltjes hebben een ander soort stekkertje zo te zien, maar is me niet precies duidelijk hoe omdat er verschillende plaatjes bij staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 21-03-2015 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Maar niet de voorkeur voor nieuwe netwerken in de US (dat is T-568B) in Europa is B sowieso al de standaard, maar ik denk dat je dat ook bedoelde met de smilies.
Pierre61 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:03:
Dat is wel een hele dure tang ik heb deze gekocht bij Conrad
Ik wilde een tang speciaal voor Hirose connectoren en heb er dus nu een van Hirose zelf. Knipex is prima, liever een AMP, maar Knipex is echt wel ok. Wel goed opletten met Knipex, er zijn heel veel imitatie tangen, maar Conrad zal daar vast niet aan mee doen.

[ Voor 44% gewijzigd door |sWORDs| op 21-03-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
|sWORDs| schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:22:
[...]

Maar niet de voorkeur voor nieuwe netwerken in de US (dat is T-568B) in Europa is B sowieso al de standaard, maar ik denk dat je dat ook bedoelde met de smilies.
Heb je een linkje? Volgens mijn quote van Wikipedia heeft A de voorkeur..... :?

[ Voor 64% gewijzigd door Ploink op 21-03-2015 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

|sWORDs| schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:22:
[...]

[...]

Ik wilde een tang speciaal voor Hirose connectoren en heb er dus nu een van Hirose zelf. Knipex is prima, liever een AMP, maar Knipex is echt wel ok. Wel goed opletten met Knipex, er zijn heel veel imitatie tangen, maar Conrad zal daar vast niet aan mee doen.
Wij gebruiker crimpers van Weidmuller, kosten ongeveer 100-120 euro. Het zijn lekker degelijk uitgevoerde tools, met een soepel mechanisme. Werken prima.
Ploink schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:43:
[...]

B, in Nederland gebruiken alle prof. installateurs B.

[ Voor 13% gewijzigd door c0ne op 21-03-2015 12:47 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
c0ne schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:46:
[...]

B, in Nederland gebruiken alle prof. installateurs B.
Jij zegt het, maar ik vroeg om een linkje...
Edit: zie ook deze discussie op reddit. Blijkbaar is de voorkeur veranderd (of is wikipedia niet correct?) en doen de meesten nog B. Als ik mijn eigen patchkabeltjes bekijk zijn die allemaal B, inclusief degenen die ik zelf heb geknepen :D

Ik vond net een TIA-EIA-568-B.2.pdf (copyrighted, mag dus geen linkje geven) en daar staat:
Pin/pair assignments shall be as shown in figure 1 or, optionally, per figure 2 if necessary to accommodate certain 8-pin cabling systems.
Met in figuur 1 de A standaard.
Maar omdat bijna iedereen B doet zal ik ook maar achter de kudde aan blijven lopen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Ploink op 21-03-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ploink schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:43:
[...]

Ik heb een tijd terug een artikel gelezen waar in stond dat alle Europese fabrikanten B afgesproken hebben en de US heel lang A is blijven gebruiken omdat het een eis was in overheidsprojecten, maar dat sinds de eis vervallen is ze overstappen naar B. Ik kan het alleen niet meer vinden.

Bij Panduit zie je bijvoorbeeld ook dat ze vanaf CAT6 B als default gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door |sWORDs| op 21-03-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
LEDfan schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:46:
[...]

Even een update, ik heb kans gehad om elk aderpaar op te warmen met een aanstekker. Ik ben nu zeker dat het slechte kabels zijn, hoewel de snelheid redelijk goed is.

Ik constateer hier een misverstand dat wel vaker voorkomt in deze discussies.
CCA-aders hebben duidelijk drie nadelen, aluminium is voor zo'n snoertje minder geschikt vanwege de stugheid van het materiaal. Bij veel heen en weer bewegen heb je vergeleken bij koper veel meer kans op spontaan breken.
In de tweede plaats is er de ongeveer 60 % hogere ohmse weerstand. Het nadeel daarvan is dat waar normaliter een afstand van ongeveer 100 meter kan worden overbrugd, je met zo'n 60 meter dik te tevreden mag zijn.
Het derde punt is dat aluminium zeer gauw oxideert. Maar door het dunne filmpje koper waarmee de aders zijn bedekt speelt dat nauwelijks een rol. En al helemaal niet als het een kant en klare kabel is.
Die drie punten zijn echt het enige. Overigens genoeg om die troep niet te willen hebben, maar daar is iedereen het wel over eens.

Jouw bevindingen met 800 Mb/s zijn beslist niet slecht, integendeel. Als het echt maar korte eindjes zijn betwijfel ik of je met koperen aders een beter resultaat haalt. Wat verwachtte je er eigenlijk van? Als dat 1000 is, dan is die 800 wel 80 %. Je vraagt naar korte patchkabeltjes. Welnu, daarmee merk je nou juist als ze goed volgens de regelen van de kunst zijn gemaakt (stekkertjes degelijk aangegoten) helemaal niets, zelfs niet een beetje. Maar goed, dit alleen als je het product al in huis hebt, anders blijft natuurlijk het advies om dat spul niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Techneut schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:19:
[...]
CCA-aders hebben duidelijk drie nadelen, aluminium is voor zo'n snoertje minder geschikt vanwege de stugheid van het materiaal. Bij veel heen en weer bewegen heb je vergeleken bij koper veel meer kans op spontaan breken.
Wat dat betreft, ik betwijfel of deze kabel na al die jaren nog zou werken als het CCA was geweest :D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3zZ5pTH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 22:40
Na wat getest lijkt het er op dat de utp stekker naar mijn computer niet goed is. In en uit pluggen heeft verschillende resultaten, ene keer 100mbit andere keer 1000mbit. Ik heb de stekker opnieuw geknepen als T-568B en dat lijkt nu goed te zijn. Nog even afwachten :)

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:09
Techneut schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:19:
[...]
In de tweede plaats is er de ongeveer 60 % hogere ohmse weerstand. Het nadeel daarvan is dat waar normaliter een afstand van ongeveer 100 meter kan worden overbrugd, je met zo'n 60 meter dik te tevreden mag zijn.
Het derde punt is dat aluminium zeer gauw oxideert. Maar door het dunne filmpje koper waarmee de aders zijn bedekt speelt dat nauwelijks een rol. En al helemaal niet als het een kant en klare kabel is.
Die drie punten zijn echt het enige. Overigens genoeg om die troep niet te willen hebben, maar daar is iedereen het wel over eens.

Jouw bevindingen met 800 Mb/s zijn beslist niet slecht, integendeel. Als het echt maar korte eindjes zijn betwijfel ik of je met koperen aders een beter resultaat haalt. Wat verwachtte je er eigenlijk van? Als dat 1000 is, dan is die 800 wel 80 %. Je vraagt naar korte patchkabeltjes. Welnu, daarmee merk je nou juist als ze goed volgens de regelen van de kunst zijn gemaakt (stekkertjes degelijk aangegoten) helemaal niets, zelfs niet een beetje. Maar goed, dit alleen als je het product al in huis hebt, anders blijft natuurlijk het advies om dat spul niet te kopen.
Ik weet dat opzich CCA niet slecht is, mits je de nadelen weet. Als ik kabels ga kopen om in te bouwen, ga ik zeker deftige kabels kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LEDfan schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:58:
Als ik kabels ga kopen om in te bouwen, ga ik zeker deftige kabels kopen.
Zilveren Cat.9 kabels gesmeed door elfen bij maanlicht? :+

Ik gebruik zelf uitsluitend deze patchkabels, kost wat, maar dan heb je ook wat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik hou best van goede spullen, maar hierbij plas ik dan toch in mijn broek: http://artsexcellence.com...ethernet-kabels-recensie/
Als een kabel goed is (en ze beginnen als referentie al met een kabel van 35 euro voor 1.5 meter) dan gaat vrijwel niets je helpen om er ook nog maar een mbit extra uit te persen. En zo'n kabel vrolijk in een tplink switch (Niets mis mee, heb er zelf ook nog wel ergens een, maar het staat niet in verhouding met de prijs voor de kabel) stoppen en dan met droge ogen zo'n review schrijven.

Man, ik maak zo'n kabel met Draka en Hirose voor een paar euro.

[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 21-03-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mee eens. En de kritische lezer haakt bij deze zin in de wijdlopige inleiding al af:
Of die verandering een verbetering is hangt van een heleboel factoren af en de wetenschappelijke argumenten die daar aan ten grondslag liggen ontgaan me volledig. Maar die doen er ook niet toe. Waarom moet altijd alles uit te leggen zijn?
Erg gemakkelijk dat "ontgaan me volledig", dan wordt je immers ook niet gehinderd door de kennis die als je deze wel zou hebben tot de overtuiging komt dat er geen sikkepit van klopt. Dat al die bla bla lariekoek is. Daarom kies ik er juist wel voor dat alles moet zijn uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:51
Techneut schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 20:00:
Mee eens. En de kritische lezer haakt bij deze zin in de wijdlopige inleiding al af:

[...]
Erg gemakkelijk dat "ontgaan me volledig", dan wordt je immers ook niet gehinderd door de kennis die als je deze wel zou hebben tot de overtuiging komt dat er geen sikkepit van klopt. Dat al die bla bla lariekoek is. Daarom kies ik er juist wel voor dat alles moet zijn uit te leggen.
Dat hebben ze nodig om hun dure aankoop te verantwoorden. Anders zijn het gewoon idioten die 35 euro betalen voor een kabel die maar een paar cent waard is. Oh wacht... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59
De Diamond heeft geleiders die helemaal van zilver zijn en dat hoor je.
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/3b/b2/72/3bb272d463cd339b8a7473aaa8327d43.jpg
Leuk ook, verschil merken bij een digitale kabel. Een 1 of een 0 komt wel aan, of niet. Het zal bij een cheapo kabel net zo goed klinken als een dure.

Maar genoeg over dat soort quatsch... Daar is al een heel eigen topic voor: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Daar komen ook de goldplated Toslink-kabels voorbij enzo :P :')
En ook: HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2015 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
|sWORDs| schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:16:
Ik hou best van goede spullen, maar hierbij plas ik dan toch in mijn broek: http://artsexcellence.com...ethernet-kabels-recensie/
Wat een prachtige review _O- :')
Xepos schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 20:11:
[...]

Dat hebben ze nodig om hun dure aankoop te verantwoorden. Anders zijn het gewoon idioten die 35 euro betalen voor een kabel die maar een paar cent waard is. Oh wacht... :+
Ik vermoed dat diegenen die zulke reviews schrijven de kabels VERkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 10:54
Welk merk van kabel kan ik best kopen voor CAT6 of CAT6a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646678

Timmy269 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:03:
Welk merk van kabel kan ik best kopen voor CAT6 of CAT6a
Heb hier goede ervaringen: https://netwerkproducten.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 10:54
Jammer genoeg hebben ze CAT6a niet op 50 meter en ook niet per meter. Maar die Cat7 zou me voor 50meter ook maar 67 euro kosten. Zou dit een optie kunnen zijn ipv die CAT6a? Zijn deze aan te sluiten op Connectors en inbouwdoezen van CAT6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Let wel op dat CAT7 (en ook 6a) kabel vrij stug is.
En ook wat dikker.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Timmy269 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:49:
Jammer genoeg hebben ze CAT6a niet op 50 meter en ook niet per meter. Maar die Cat7 zou me voor 50meter ook maar 67 euro kosten. Zou dit een optie kunnen zijn ipv die CAT6a? Zijn deze aan te sluiten op Connectors en inbouwdoezen van CAT6?
Mijn ervaring met cat7 is dat het met contactdozen prima gaat, maar stekkers kunnen er niet op. Niet de standaard AMP stekkers in ieder geval. Verder goede ervaringen met CAT6 van König, gekocht op bol.com.

http://www.bol.com/nl/p/k...0-meter/1003004011947351/

33 euro voor 50m afgeschermde kabel is natuurlijk geen geld ;).

[ Voor 17% gewijzigd door WCA op 04-04-2015 19:37 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:16:
Hahaha... wat een mafkees :)

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Juup schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 19:45:
[...]

Hahaha... wat een mafkees :)
Inderdaad zeg... Jitter, timings... Allemaal dingen die geen hol uitmaken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-03 21:24
Misschien te offtopic :P,

Is er ook een topic waar je wel goeie kabels kan halen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:15:
[...]

Wat een prachtige review _O- :')

[...]

Ik vermoed dat diegenen die zulke reviews schrijven de kabels VERkopen ;)
Ja, namelijk hier :+
Een mooie Cat700, voor zover ik weet hangen we nog bij Cat7 dus deze heeft er maar liefst 693 overgeslagen, zo goed is ie :o Rechtvaardigt de prijs van ruim 926 euro per meter dubbel en dwars 8)7 8)7 8)7

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Ach zulke review schrijvers hebben er belang bij om weer een nieuw mytisch geloof in kabels in de wereld te helpen.
Dan kunnen zij er over schrijven en blijven ze een dik belegde boterham houden.
Het meest belachelijke is nog dat ze kabels van meer dan 1000 euro aan zo'n brakke tp-link router hangen.
Had dan het verstand gehad om ze per test even 1 op 1 in de streamer te prikken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

RGAT schreef op zondag 05 april 2015 @ 00:04:
[...]

Ja, namelijk hier :+
Een mooie Cat700, voor zover ik weet hangen we nog bij Cat7 dus deze heeft er maar liefst 693 overgeslagen, zo goed is ie :o Rechtvaardigt de prijs van ruim 926 euro per meter dubbel en dwars 8)7 8)7 8)7
Ik lach me echt helemaal te pletter, een netwerkkabel inspelen 8)7

Die wil ik wel eens een blind testje laten doen })

[ Voor 4% gewijzigd door WCA op 05-04-2015 10:16 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In het artikel waar de link waarnaar je verwijst dat "inspelen" niet staan, zal dus een eerder artikel of bericht zijn geweest. Maar goed, het doet er ook niet toe, ik lach me sowieso plat als iemand het in volle ernst heeft over inspelen, ook bij audio componenten. Zelfs het genre muziek bij dat inspelen schijnt bij die gelovigen een rol te spelen. Je lacht je de barsten.

Wat bij mij in dat artikel wel weer een glimlach deed ontstaan was: "Zilver voorkomt dat de kabel op langere termijn degradeert". Die had ik nog niet eerder gezien, benieuwd wat ze zich bij dat degraderen voorstellen. Het blijft een bron van vermaak, ik bewonder soms de gave om steeds weer opnieuw iets komisch te verzinnen. Er zullen vast wel weer mensen zijn die daar intrappen en nog napraten ook, ongeacht hoe absurd het ook is. Net als dat je mensen hebt die heel stellig in kabouters en elfjes geloven.

Hoewel ik door onderstaande reactie pas begrijp hoe het komt dat een router soms wat trager is. Die kabouter met dat hamertje is dan gewoon wat slaperig en kan daardoor het ritme niet bijhouden. Het is ook nogal wat, dag en nacht klaar moeten staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 05-04-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Over dat kabouter zou ik maar voorzichtig zijn als ik jou was.
Elke techneut weet dat er in een router een router-kabouter zit die met een grote hamer de bitjes de goede kant op slaat... 8)7

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 15:13

lier

MikroTik nerd

Ben(V) en Techneut, er zijn zelfs al routers met dual-kabouter processor (en zelfs quad-kabouter). Af en toe krijgen die kabouters het druk (en heel warm), gelukkig kunnen ze dan (als ze een foutje maken) vragen of ze nog een keer de bitjes mogen krijgen :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Techneut schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:22:
In het artikel waar de link waarnaar je verwijst dat "inspelen" niet staan, zal dus een eerder artikel of bericht zijn geweest.
Even doorklikken op de link AudioQuest Cat 700 netwerkkabels voor de review.
"Van elk type werd een testkabel van 2 meter gemaakt met behulp van de zéér eenvoudig te monteren Telegärtner connectoren van 20 euro per stuk. Alle kabels kregen twee dagen inspeeltijd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ploink schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:49:
[...]

Even doorklikken op de link AudioQuest Cat 700 netwerkkabels voor de review.
"Van elk type werd een testkabel van 2 meter gemaakt met behulp van de zéér eenvoudig te monteren Telegärtner connectoren van 20 euro per stuk. Alle kabels kregen twee dagen inspeeltijd"
uit die link:
Er zijn duidelijk twee kampen. Aan de ene kant vind je de mensen die het allemaal maar flauwekul vinden en schermen met allerlei (pseudo)wetenschappelijke artikelen die ‘aantonen’ dat netwerkkabels geen verschil ‘kunnen’ maken. Aan de andere kant staan mensen zoals ik, die liever op hun oren vertrouwen en durven te accepteren dat sommige duidelijk hoorbare verschillen in geluidskwaliteit nu eenmaal (nog) niet in meetgegevens te kwantificeren zijn, maar tegelijkertijd óók niet uitsluitend tussen de oren leven.
Hahahaha _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik ga m'n kabels vervangen, dan klinken m'n mp3tjes (@ 128kbps) over 2 dagen tenminste ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:33
AtomicShockwave schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:42:
[...]

uit die link:

[...]

Hahahaha _O-
Zilvergesmeede wifi verbindingen? Of ben ik aangewezen op 12 mt UTP kabel á 7995,-?
Als geld geen rol speelt, tja, dan koop je dit soort geweldige producten natuurlijk.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:34
Nog meer achtergrond info: http://www.breem.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ik kan je garanderen, dat als je kwaliteits UTP neemt (bv. Belden, AMP, TE) zelfs al dat CAT 5e is, dat je daar makkelijk 1 Gbit door heen kan jagen ( je PC en je switch moeten dat ook wel kunnen!!!)

Dus deze hele discussie over "goedkoop spul".... laat maar.

Goedkoop is duurkoop (meestal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:13:
Ik kan je garanderen, dat als je kwaliteits UTP neemt (bv. Belden, AMP, TE) zelfs al dat CAT 5e is, dat je daar makkelijk 1 Gbit door heen kan jagen ( je PC en je switch moeten dat ook wel kunnen!!!)

Dus deze hele discussie over "goedkoop spul".... laat maar.

Goedkoop is duurkoop (meestal).
En de discussie gaat dus over goedkope kabels, niet de dure ;)
Probeer maar eens gigabit over 10 meter CCA te rammen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RGAT schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:16:
[...]
Probeer maar eens gigabit over 10 meter CCA te rammen >:)
No problem, 10m CCA werkt prima op onze gigabit camera met continu 100MByte/s.
Als je schreef "100 meter" dan zou je waarschijnlijk gelijk hebben.

Wat ik een beetje mis in dit hele CCA verhaal is een goede vergelijkende review. Er wordt veel beweerd op grond van theorie, aannames en een enkele ervaring, maar ik zou wel eens een echte kwantitatieve vergelijking willen zien. Bestaat er een dergelijke review of moeten we zelf iets organiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok ook even een verhaal over de positieve kanten van CCA.
Lees hier maar even.

https://sewelldirect.com/articles/cca-facts.aspx

Overigens denk ik persoonlijk dat de grootste problemen onstaan bij de connectoren en de LSA aansluitingen.
Alle methoden zijn gebaseerd op mesjes die de geleiders aansnijden en zo contact maken.
Bij CCA loop je dan de kans dat je juist het geleidende deel (de koper buitenmantel) wegsnijdt.

[ Voor 53% gewijzigd door Ben(V) op 06-04-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 13:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik denk zelf dat er een groot verschil zit in CCA en CCA :) De lowbudgetmeuk zal echt slechter werken dan high-end CCA, bijvoorbeeld door de dikte van de koperen laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ben(V) schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:42:
Ok ook even een verhaal over de positieve kanten van CCA.
Lees hier maar even.

https://sewelldirect.com/articles/cca-facts.aspx

Overigens denk ik persoonlijk dat de grootste problemen onstaan bij de connectoren en de LSA aansluitingen.
Alle methoden zijn gebaseerd op mesjes die de geleiders aansnijden en zo contact maken.
Bij CCA loop je dan de kans dat je juist het geleidende deel (de koper buitenmantel) wegsnijdt.
Op het moment dat ze de kwaliteit van hun CCA kabel aantonen door te laten zien dat ze 337,5KB/s nog steeds halen met een lange kabel kun je ze toch niet meer serieus nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Persoonlijk zou ik voor dat beetje prijsverschil nooit CCA kopen, maar soms moet je ook de andere kant van het verhaal lezen.

Op zich maakt het niet zoveel uit dat ze het met een wat lage snelheid testen, het gaat erom of er verschil is. Wat meer zinvol zou zijn als ze het zouden vergelijken met een volledig koperen kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Natuurlijk maakt het wel uit, het gaat erom wat de kabels maximaal kunnen transporteren over een bepaalde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
|sWORDs| schreef op maandag 06 april 2015 @ 14:04:
[...]

Op het moment dat ze de kwaliteit van hun CCA kabel aantonen door te laten zien dat ze 337,5KB/s nog steeds halen met een lange kabel kun je ze toch niet meer serieus nemen?
Ze meten hun online internet snelheid in dat filmpje.... 8)7 ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Precies en voor mij zijn er dan twee opties:
1) Ze zijn niet zo slim (en dan maak ik me gelijk zorgen over de kwaliteit).
2) Met iperf lokaal storte de boel zo erg in dat ze het niet durven te tonen.

In beide gevallen ren ik heel hard weg. ;)
Man een goede 10Base2 kabel haalt bijna het viervoudige van wat zij aantonen op die lengte.

[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 06-04-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
|sWORDs| schreef op maandag 06 april 2015 @ 14:26:
Natuurlijk maakt het wel uit, het gaat erom wat de kabels maximaal kunnen transporteren over een bepaalde afstand.
En ook hoe lang het goed blijft gaan.
Aluminium breekt makkelijker dan koper en er kan een oxidelaagje ontstaan wat een goede isolator is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kom op zeg. 100 meter Belden UTP (Cat 5e) kost € 39,95. En dat in de winkel. En als je goed zoekt op internet misschien nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 203842 schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:23:
Kom op zeg. 100 meter Belden UTP (Cat 5e) kost € 39,95. En dat in de winkel. En als je goed zoekt op internet misschien nog goedkoper.
Sommige CCA-kabel is zelfs duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WAUW! ook dat nog?

Zal ik het adres van de winkel hier publiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja heb een doos daarvan in gebruik.
Ik had wat cat 5e nodig om samen met een coax kabel in een buis te trekken.
Met cat 6 kreeg ik het niet voor elkaar.

Prima cat 5e kabel, heb er zo'n 20m van in gebruik momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Niet met dat product, wel met de winkel en nog geen enkele kabel op CCA kunnen betrappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Super, Ik heb van een kennis CAT5e gekregen alleen dat is van CCA ( dat wist hij misschien niet ), Dus dat ga ik echt niet door de muren trekken :#

Als ik nieuwe kabels ga installeren zal ik dan CAT6 nemen?

[ Voor 29% gewijzigd door michaell958 op 07-04-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
RGAT schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:19:
[...]

Niet met dat product, wel met de winkel en nog geen enkele kabel op CCA kunnen betrappen :)
Dito. Ik heb diverse patchkabels gekocht waar "100% koper" bij vermeld stond en dat bleek correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
michaell958 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:20:
Super, Ik heb van een kennis CAT5e gekregen alleen dat is van CCA ( dat wist hij misschien niet ), Dus dat ga ik echt niet door de muren trekken :#

Als ik nieuwe kabels ga installeren zal ik dan CAT6 nemen?
Als het kan zou ik altijd voor cat 6 kiezen, maar twee cat 6 kabels in een buis kan net, maar dan moet je niet te veel bochten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Ben(V) schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:27:
[...]

Als het kan zou ik altijd voor cat 6 kiezen, maar twee cat 6 kabels in een buis kan net, maar dan moet je niet te veel bochten hebben.
Ik denk dat CAT6 te dik is voor 3 kabels door 1 buis..
Ik denk dat het dan maar CAT5e word.

[ Voor 3% gewijzigd door michaell958 op 07-04-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
drie cat 5e door een buis gaat niet lukken tenzij je 3/4 buis hebt dan misschien net, maar de meest toegepaste buis is helaas nog steeds 5/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Ben(V) schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:38:
drie cat 5e door een buis gaat niet lukken tenzij je 3/4 buis hebt dan misschien net, maar de meest toegepaste buis is helaas nog steeds 5/8
http://www.deinternetbouw...7136e95/1/0/1077045_1.jpg

Die gaat door de muren. ;) ( iets dikker geloof ik zelfs )

[ Voor 6% gewijzigd door michaell958 op 07-04-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-05 14:58

thof

FP ProMod
Die zijn het ergste, extra stroef, vaak gebruikt met veel bochten. Daar kreeg ik totaal geen 2 cat6 kabels door heen, laat staan 3. 2 cat5 zal ook op het randje zijn ben ik bang. Koppel stukken zijn vaak ook een probleem bij die dingen als ze niet verlijmd zijn.

Edit: Zou kunnen dat er meerdere maten van de flexibele variant zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door thof op 07-04-2015 20:48 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
thof schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:44:
[...]

Die zijn het ergste, extra stroef, vaak gebruikt met veel bochten. Daar kreeg ik totaal geen 2 cat6 kabels door heen, laat staan 3. 2 cat5 zal ook op het randje zijn ben ik bang. Koppel stukken zijn vaak ook een probleem bij die dingen als ze niet verlijmd zijn.
Toen we de CAT6 kabel eruit haalde ging het wel lekker.

Maar we gaan ons netwerk omleggen daarom vraag naar nieuwe kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ploink schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:23:
[...]

Dito. Ik heb diverse patchkabels gekocht waar "100% koper" bij vermeld stond en dat bleek correct.
Terwijl ik dit schreef kreeg ik toch weer twijfels. Normaal kun je dit goed beoordelen door met een loep goed naar de draad eindjes in het stekkertje te kijken, maar de stekkertjes van netwerkproducten.com zijn van rood plastic en daardoor is het slecht te zien. Na enige twijfeling heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en mijn 0.5m cat6 patchkabeltje als voorbeeld gesteld en ritueel onthoofd. ;w

Het is inderdaad echt koper. De afscherming is zo te zien wel van aluminium of misschien een andere witte legering. Enig idee of dit iets uitmaakt? Ik kan me voorstellen dat alu wel een voordeel kan zijn omdat het de kabel als geheel stugger maakt en hij dan minder snel knikt.

Ik zal nog even meten wat de AWG dikte is....
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OG3bBPml.jpg

edit:
Diameter van een draadje is ongeveer 11 x 0.01mm = 0.11mm.
De bundel is dan 7 x π(0.11/2)2 = 0.067mm2, dus AWG29 :| .

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X44S5El.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 07-04-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:05
Hm, interessant. Laatst liep ik door de action, en kwam er 10m cat5e tegen voor €1,89. Had toevallig ongeveer 5 meter nodig toen voor een raspberry pi, en voor die prijs was het een no-brainer. Ben best benieuwd hoe de kwaliteit intern van zo'n kabel is, de raspberry werkt opzich prima, maar wordt dan ook niet zwaar belast (audiostreamertje). Misschien binnenkort nog eentje halen om te testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Typ even "ifconfig" op je Raspberry Pi console. Dan krijg je zoiets.
$ ifconfig
eth1: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
        ether 00:e0:4c:80:1a:50  txqueuelen 1000  (Ethernet)
        RX packets 2918329  bytes 1908132856 (1.7 GiB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 3842946  bytes 4343259863 (4.0 GiB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

Als alle errors op 0 staan dan weet je dat het een goede kabel is. (of in elk geval dat de data tot zover foutloos aankomt)
Het opgeofferde kabeltje zat dus in mijn servertje en de tellers zijn na vervanging op 0 gezet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 07-04-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De Raspberry Pi doet dan ook geen Gbit.
Dus al was het een kabeltje met 4 aders, dan nog zou 'ie het wel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Ploink schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:08

Na enige twijfeling heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en mijn 0.5m cat6 patchkabeltje als voorbeeld gesteld en ritueel onthoofd. ;w

Het is inderdaad echt koper.
Thanks, ik heb deze in rood :( en geel ;) in gebruik. Weer een zorg minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:49

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Heb gisteren in Beverwijk 30 meter "Cat6" ethernet kabel gehaald, voor slechts €16,-.

Hoe kan ik testen of dit echt Cat6 is (ik betwijfel het!), de kabel zelf werkt wel gewoon perfect!

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
SalimRMAF schreef op woensdag 08 april 2015 @ 01:32:
Heb gisteren in Beverwijk 30 meter "Cat6" ethernet kabel gehaald, voor slechts €16,-.

Hoe kan ik testen of dit echt Cat6 is (ik betwijfel het!), de kabel zelf werkt wel gewoon perfect!
Cat6 is bij netwerkproducten.com 65 cent per meter, dus zo'n vreemde prijs is die 16 euro voor 30 dan ook weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, bij gestolen Cat6 kabel is rond de 40-45 cent per meter een redelijke prijs.

Zonder inkoopprijs kan je de verkoopprijs aardig drukken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

SalimRMAF schreef op woensdag 08 april 2015 @ 01:32:

Mafketel in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
- 30 meter is om te beginnen al te weinig om een uitspraak als "het werkt perfect" te kunnen doen.
- heb je 1Gbit met iperf over de volle 30 meter getest? Zowel heen als terug, simultaan?
- heb je een PoE apparaat aangesloten gehad? Spanningsverlies gemeten?
- heb je error counters uitgelezen van je ethernet controllers?
Ploink schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:08:
[...]

Terwijl ik dit schreef kreeg ik toch weer twijfels. Normaal kun je dit goed beoordelen door met een loep goed naar de draad eindjes in het stekkertje te kijken, maar de stekkertjes van netwerkproducten.com zijn van rood plastic en daardoor is het slecht te zien. Na enige twijfeling heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en mijn 0.5m cat6 patchkabeltje als voorbeeld gesteld en ritueel onthoofd. ;w

Het is inderdaad echt koper. De afscherming is zo te zien wel van aluminium of misschien een andere witte legering. Enig idee of dit iets uitmaakt? Ik kan me voorstellen dat alu wel een voordeel kan zijn omdat het de kabel als geheel stugger maakt en hij dan minder snel knikt.

Ik zal nog even meten wat de AWG dikte is....
[afbeelding]

edit:
Diameter van een draadje is ongeveer 11 x 0.01mm = 0.11mm.
De bundel is dan 7 x π(0.11/2)2 = 0.067mm2, dus AWG29 :| .

[afbeelding]
Wauw. Hoe heb je die kabel zo netjes kunnen doorsnijden?

En je bent macro-fotografie specialist? I'm impressed.

Heb je ook doorgegeven aan de leverancier dat het AWG29 draad is?
Dit werkt alleen maar bij de gratie van de korte lengte - de electrische weerstand is 3 keer zo hoog als de voorgeschreven AWG24 (27 ohm per 100m tegenover 8,5 ohm / 100m).

[ Voor 72% gewijzigd door joopv op 08-04-2015 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bedankt voor de complimenten :)
Het is een amateur opstelling om mee te spelen, zie Ploink in "Het grote Macro Hardware-topic"
Met een professionele macro lens zou het resultaat nog beter kunnen zijn, maar ik ben al aardig tevreden zo :)

Wat betreft de AWG, ik zie vaker dat cat6 en 7 dunner is, vooral bij patch kabels. Ik meen ook ergens iets gelezen te hebben dat het awg28 mag zijn, maar pin me daar niet op vast. Het punt is namelijk dat de isolatie vrij dik moet zijn om capaciteit te reduceren zodat de kabel geschikt is voor de hoge frequentie. Dan kun je de adertjes als geheel dikker maken, maar dat past dan niet in een stekkertje en dan maken ze het koper maar dunner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomania
  • Laatst online: 13-12-2024
Jeps, vorige week nog tweemaal twee door een buis getrokken, haalt zo snel bezien de beloofde snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Phenomania schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:38:
[...]

Jeps, vorige week nog tweemaal twee door een buis getrokken, haalt zo snel bezien de beloofde snelheid :)
Getest met 1000mbit :) ? van je provider tot binnen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door michaell958 op 08-04-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomania
  • Laatst online: 13-12-2024
Correct, zat tegen de 1000 Mbps aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billov
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05-2023
Ik wil graag Cat6a FTP kabels in mijn huis doortrekken naar alle kamers toe via de loze leidingen en monteren op DATA WCD's.

Ik kwam deze tegen op het internet, is dat wat?

https://www.kabeltje.com/...bouw-per-strekkende-meter

Technical Information

Conductor: Bare copper wire
1 x 0.55 +0/- 0.02 mm (AWG23)
Insulation: Foam-PE, 1.37 +/- 0.03 mm
Twisting: 4 twisted pairs, 2 single conductors paired
Twisted pair color code:
1: white / blue 2: white / orange
3: white / green 4: white / brown
Individual Shielding: A layer of
aluminum foil laminated tape will
be wrapped over the twinning, the aluminum side face- out.
Binder (optional): Polyester
Shielding: Tinned copper wire as a drain wire 1 x 0.409 +/- 0.02 mm (AWG26)
Outer jacket: LS0H
Outer diameter: 7.0 +/- 0.2 mm
Bending radius: ≥4xOD without load
≥8xOD with load

[ Voor 60% gewijzigd door Billov op 29-04-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:33

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heb je afscherming nodig dan? Ik heb laatst per ongeluk S/FTP kabel besteld (had gewoon UTP nodig) en dat was een hel om twee van die kabels door een 3/4 pijpje te trekken. Dat spul is nog een tandje dikker dan een normale kabel, en zo stug als wat.

Voor thuisgebruik volstaat UTP gewoon prima, en dat scheelt je frustratie :P

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-02 09:55

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Iemand ervaring met Digitus?
www.amazon.de/Digitus-DK-...ationskabel/dp/B00I2ERPPE
Lijkt me goeie prijs voor 305m CAT6a :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48
Voor mijn nieuwbouw woning zoek ik:

* UTP CAT6
* Soepel
* 100% Koper
* 100m (of 2x 50m)
* Wit
* Prijs <80 euro

Inmiddels verschillende opties gevonden die aan de 1e vier eisen voldoen. Echter omdat ik niet uitsluit dat ergens een kabel in het zicht komt te liggen wil ik een witte kabel. En laat ik die nu net niet kunnen vinden.

Iemand nog een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je het in een buis gaat trekken moet je geen soepele kabel nemen, die is bedoelt voor patchkabels.
Je monteerd de kabel af in een doos en/of patchpaneel, dat doe je met een punchdown tool en dan heb je dus stugge kabel voor nodig.

Als je ergens een losse kabel nodig hebt koop je een losse patchkabel op lengte, in de kleur die je wilt met aangespoten connectoren.
Niet gaan knoeien met het zelf aankrimpen van utp connectoren.

Hier twee links naar kabels (pas op dat je hgeen CCA kabel neemt).
https://netwerkproducten.com/webshop/cat6-op-rol-c-334.html
http://www.allekabels.nl/...-utp-cat6-vaste-kern.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Momentopname van prijzen van 100% koperen UTP installatiekabel.

UTP Cat5e AWG24 volkoper massief.

100 meter:

27 euro - Belden 1583E
32 euro - Gembird Cablexpert UPC-5004E-SO/100
33 euro - Intronics ACT ES100H
36 euro - Equip 401411
38 euro - Assman Digitus DK-1511-V-1 (Duitsland v.a. 24 euro)
44 euro - Nedis König CMP-UTP5R100S

305 meter:

72 euro - Digitus BL-1583E.00U305 (= Belden 1583E)
72 euro - Gembird Cablexpert UPC-5004E-SO (ook in blauw of groen)
85 euro - Wentronic Goobay 68940

UTP Cat6 AWG24 volkoper massief

100 meter:

42 euro - Intronics ACT XS100H
54 euro - Nedis König CMP-UTP6R100S

305 meter:

110 euro - Gembird Cablexpert UPC-6004SE-SO
124 euro - Intronics ACT XS305B

UTP Cat6 AWG23 volkoper massief (let op, te dik voor de meeste RJ45-connectors, AWG23 is dikker dan 24)

100 meter:
36 euro - Assman Digitus DK-1611-V-1
43 euro - Belden 7965E

305 meter:
108 euro - Assman Digitus DK-1611-V-305
132 euro - Belden 7965E

[ Voor 30% gewijzigd door Dav1d op 05-06-2015 10:52 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb een nieuwe patchkabel nodig. Ongeveer 7/8 meter, geen 100 meter op rol dus.

Echter overal waar ik zoek kom ik CCA (Copper-Clad Aluminium) tegen, wat blijkbaar wel Cat6-gecertificeerd is. Vrijwel nergens zie ik puur koper. Ik moet toegeven dat ik in het verleden bij het kopen van patchkabels nog nooit gelet heb op van welk metaal ze gemaakt zijn, dus ik weet niet wat gebruikelijk is hiervoor.

Toen ik dat zag moest ik meteen aan dit topic denken. Moet een patchkabel ook koper zijn, of is het niet erg dat die CCA is?

In het geval van dat eerste, waar kan ik koperen patchkabels kopen?

In het geval van dat laatste, hoe kan het dat die kabels toch Cat6-gecertificeerd zijn? Halen ze die spec ook echt of is dat gewoon oplichterij?

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 18-06-2015 22:43 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58
@Compizfox

Die kabels maken gebruik van het zogeheten 'skin-effect'. Dit houdt in dat bij een wisselstroom op hoge frequentie de stromen door de buitenkant van de aders gaan lopen, en laat dat toevallig van koper zijn!

Ik beschouw CCA als een goedkoop alternatief voor koper.

Aanvulling:

Even voor je opgezocht; ik kwam het volgende artikel tegen: https://2015.sewelldirect.com/learning-center/cca-facts

Dit artikel heeft wel een subjectieve blik, maar laat alsnog duidelijk het falen van de industrie zien (te weinig koper in CCA kabel, wat ten koste gaat van de kwaliteit).

Al met al zou ik gewoon 100% koperen kabels nemen.

[ Voor 39% gewijzigd door WK100 op 19-06-2015 07:50 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Compizfox schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:37:
Ik heb een nieuwe patchkabel nodig. Ongeveer 7/8 meter, geen 100 meter op rol dus.

Echter overal waar ik zoek kom ik CCA (Copper-Clad Aluminium) tegen, wat blijkbaar wel Cat6-gecertificeerd is. Vrijwel nergens zie ik puur koper. Ik moet toegeven dat ik in het verleden bij het kopen van patchkabels nog nooit gelet heb op van welk metaal ze gemaakt zijn, dus ik weet niet wat gebruikelijk is hiervoor.

Toen ik dat zag moest ik meteen aan dit topic denken. Moet een patchkabel ook koper zijn, of is het niet erg dat die CCA is?

In het geval van dat laatste, hoe kan het dat die kabels toch Cat6-gecertificeerd zijn? Halen ze die spec ook echt of is dat gewoon oplichterij?
In de post boven je staan gewoon links naar plekken waar ze koperen patchkabels verkopen, zelfs van exact 7 meter? Verder kun je ook in de pricewatch kijken.
Maar weet je zeker dat je cat 6 moet hebben? Tot gigabit ethernet voldoet cat5 net zo goed en de kabels zijn soepeler en minder kwetsbaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:37:
<knip>

Goede vragen.
Aluminium heeft zoals bekend een veel hogere soortelijke weerstand. Bovengenoemd verhaal over het skineffect is weliswaar correct, maar de praktijk heeft toch wel geleerd dat de maximum te overbruggen afstand beduidend korter is, dus dat skineffect compenseert blijkbaar toch maar voor een deel. Maar bij korte patchkabels speelt die hogere weerstand nauwelijks of geen rol, dus wat dat aspect betreft zou ik me er totaal niet druk over maken, je merkt gegarandeerd er niets van. Ook het aspect van oxidatie is bij kant en klare kabels met aangegoten stekkertjes niet aan de orde.

Het enige wat wel speelt is dat koper veel soepeler is en dat vind ik bepaald niet het onbelangrijkste. Soms/vaak zijn patchkabels vaak aan beweging onderhevig, zoals vaak aanbrengen en verbreken of ingeval van een laptop het regelmatig even verplaatsen. Door de broosheid van aluminium is dan de kans op breken gewoon hoger.

Al met al maar één advies, zelf de aspecten wikken en wegen wat in jouw geval belangrijk is. Maar ook al is aluminium niet in alle gevallen inferieur, zelf zou ik als ik nieuwe zou moeten kopen toch wat verder zoeken, ze moeten zoals al is aangegeven er ruimschoots zijn. Voor die paar dubbeltjes per meter dat ze (misschien) duurder zijn hoef je het niet te laten.

En inderdaad helemaal eens met wat anderen ook al zeggen, bewust kiezen voor cat6 of nog hoger is meestal steltlopen, totaal overbodig., voor niets is het stugger enz. In bedrijfssituaties kan het anders liggen, maar in gewone woonhuizen volstaat, zeker voor patchkabels, eigenlijk altijd cat5e.

Wat die laatste vraag betreft, hoe het kan dat die kabels toch Cat6-gecertificeerd zijn?
Voor zover ik weet is de norm (noch) niet wettelijk vastgelegd. In mijn beleving is het daar niet aan voldoen en toch als zodanig bestempelen puur oplichterij, maar je kan ze er wellicht niet juridisch op aanklagen. Hooguit achteraf, als het product niet voldoet aan wat je mag verwachten, beter eisen en dan maar afwachten hoe coulant ze zijn.

Edit:
Wat dit laatste punt betreft, ik kan me vergissen, doodgewoon omdat ik onmogelijk alles kan zien, maar ik krijg de laatste tijd als gevolg van de commotie hierover wel de indruk dat de adverteerders de vermelding CCA er wel eerlijk bij zetten. Dit in tegenstelling tot een aantal jaren geleden. Ze kunnen zich dus altijd verdedigen met "stond er toch duidelijk bij".

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 19-06-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik was zelf niet op de hoogte van het gebruik van alluminium o.i.d. in plaats van koper... Weer wat geleerd.

Ik moet nu 2 kabels trekken vanuit de kelder naar de 2e verdieping. 1 voor internet (50/50) en 1 voor tv. Het is een oud huis, dus de kabels moeten gewoon langs de leidingen. Na het doornemen van dit topic ben ik nogal huiverig geworden met 'zomaar' voor de goedkoopste kabel gaan. Ik ben opzoek naar een rol van 100 meter en na het lezen van deze post vroeg ik me het volgende af:
Dav1d schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:16:
Momentopname van prijzen van 100% koperen UTP installatiekabel.

UTP Cat5e AWG24 volkoper massief.

100 meter:

27 euro - Belden 1583E
32 euro - Gembird Cablexpert UPC-5004E-SO/100
33 euro - Intronics ACT ES100H
36 euro - Equip 401411
38 euro - Assman Digitus DK-1511-V-1 (Duitsland v.a. 24 euro)
44 euro - Nedis König CMP-UTP5R100S

[...]

UTP Cat6 AWG24 volkoper massief

100 meter:

42 euro - Intronics ACT XS100H
54 euro - Nedis König CMP-UTP6R100S

[...]
Wat wat is het verschil tussen een rol van 100m voor 28 euro of 50 euro? En als je voor 'hetzelfde' geld cat6 kan krijgen, is dat dan slimmer of onnodig geld uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maasluip schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:41:
[...]

In de post boven je staan gewoon links naar plekken waar ze koperen patchkabels verkopen, zelfs van exact 7 meter? Verder kun je ook in de pricewatch kijken.
Hmm, waar? Die post boven me gaat volgens mij alleen over kabel op rol.
Maar weet je zeker dat je cat 6 moet hebben? Tot gigabit ethernet voldoet cat5 net zo goed en de kabels zijn soepeler en minder kwetsbaar.
Ik heb in het hele huis Cat 6 liggen in verband met 10GbE in de toekomst, dat wou ik dus graag volhouden.
Techneut schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:46:
[...]
Goede vragen.
Aluminium heeft zoals bekend een veel hogere soortelijke weerstand. Bovengenoemd verhaal over het skineffect is weliswaar correct, maar de praktijk heeft toch wel geleerd dat de maximum te overbruggen afstand beduidend korter is, dus dat skineffect compenseert blijkbaar toch maar voor een deel. Maar bij korte patchkabels speelt die hogere weerstand nauwelijks of geen rol, dus wat dat aspect betreft zou ik me er totaal niet druk over maken, je merkt gegarandeerd er niets van. Ook het aspect van oxidatie is bij kant en klare kabels met aangegoten stekkertjes niet aan de orde.
Wat ik me afvraag is eigenlijk of dit (UTP-kabels van CCA) iets nieuws is of dat dit altijd zo is geweest. Zoals ik al zei, heb ik er eigenlijk nooit opgelet voordat ik dit topic tegenkwam.

Ik vraag me dus af of ik me druk zit te maken om niets (omdat ik vroeger ook altijd gewoon zonder het te weten CCA gebruikte), of dat vroeger alles wel koper was.
Wat die laatste vraag betreft, hoe het kan dat die kabels toch Cat6-gecertificeerd zijn?
Voor zover ik weet is de norm (noch) niet wettelijk vastgelegd. In mijn beleving is het daar niet aan voldoen en toch als zodanig bestempelen puur oplichterij, maar je kan ze er wellicht niet juridisch op aanklagen. Hooguit achteraf, als het product niet voldoet aan wat je mag verwachten, beter eisen en dan maar afwachten hoe coulant ze zijn.
Daar hoeft het toch niet wettelijk voor vastgelegd te zijn? Cat 6 is een specificatie. Als je een kabel verkoopt als Cat 6, maar die ondermaats is en daarmee niet voldoet aan die specificatie, dan is dat gewoon misleiding. Daar hoeft die standaard niet voor wettelijk vastgelegd zijn. Als ik iemand een brommer als een motor verkoop dan mag dat toch ook niet?

Dat vind ik dus apart. Als zo'n CCA-kabel niet voldoet aan Cat 6, dan mogen ze toch helemaal niet als Cat 6 verkocht worden? Aangezien dat blijkbaar wel gebeurt, voldoen die kabels blijkbaar dus wél aan Cat 6? Wat is in dat geval eigenlijk het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 21:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Compizfox schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:15:
[...]

Hmm, waar? Die post boven me gaat volgens mij alleen over kabel op rol.
Oeps, je hebt gelijk. Ik had een van de links geklikt en op die website verder gezocht. Maar op die website zijn ze dus wel te vinden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:17
Ik koop mijn kabels altijd via netwerkproducten.com . Bevalt me zeer goed, alles 100% koper:

http://netwerkproducten.c...kabel-cat6-utp-c-146.html

Alleen even goede lengte en kleur uitzoeken ;).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hammetje schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 15:44:
Ik koop mijn kabels altijd via netwerkproducten.com . Bevalt me zeer goed, alles 100% koper:

http://netwerkproducten.c...kabel-cat6-utp-c-146.html

Alleen even goede lengte en kleur uitzoeken ;).
Thanks, die site ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:15:

Ik vraag me dus af of ik me druk zit te maken om niets (omdat ik vroeger ook altijd gewoon zonder het te weten CCA gebruikte), of dat vroeger alles wel koper was.
<knip>
Dat vind ik dus apart. Als zo'n CCA-kabel niet voldoet aan Cat 6, dan mogen ze toch helemaal niet als Cat 6 verkocht worden? Aangezien dat blijkbaar wel gebeurt, voldoen die kabels blijkbaar dus wél aan Cat 6? Wat is in dat geval eigenlijk het probleem?
<knip>
Wat heet probleem en wat heet druk maken om? We hebben al geprobeerd dit uit te leggen, daarover dus niet opnieuw alle details. Ik kan het zo gauw niet vinden, maar als in de norm is vastgelegd dat het met de aanduiding cat6 of cat6e koper moet zijn, dan is het met CCA dus gewoon geen cat6, ook al staat het er nog zo duidelijk op. Probleem van die hogere weerstand? Hoeft niet, zolang je als gezegd geen lange afstand hoeft te overbruggen is het wat dat betreft ook geen probleem en hoef je je er ook niet druk om te maken. En dat kan je bevindingen van nooit problemen mee gehad in het verleden ook bevestigen.
Los daarvan, je vraag gaat over patchkabels en dat zijn doorgaans korte stukjes.

De cat5e-specs vermelden zowel de minimale ohmse weerstand als de ader-diameter/doorsnede (24 AWG) en daar voldoet door z'n hogere soortelijke weerstand van aluminium gewoon niet aan. Ik neem aan dat dat verhoudingsgwijs bij cat6(e) niet anders zal zijn.
Pagina: 1 ... 16 ... 38 Laatste