Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 15 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

init6 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 00:14:
[...]

En wat zijn je ervaringen? Ik heb een aantal platte cat6a of cat7 kabels nodig voor het overbruggen van 2x 20M en kom alleen AWG30 tegen...
serieusly?

In de link die je quote staat awg 27 kabel ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
fish schreef op woensdag 19 november 2014 @ 00:55:
[...]

serieusly?

In de link die je quote staat awg 27 kabel ...
Vandaar dat ik zijn ervaring vraag. Zelf kom ik awg30 tegen en zie nu iemand die een spool gekocht heeft met awg27, terwijl ik overal in het topic lees dat awg26 al 'not done' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de weerstand is gewoon veel hoger. normaal mag die max 10 ohm oid zijn. dus dunnere kabels vallen eerder buiten spec. en kun je dus geen 100 meter maken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-07 11:34
is deze kabel wat of is digitus niet betrouwbaar ?
https://netwerkproducten....rol-100-meter-p-2440.html

Ik ga thuis alles opnieuw bedraden en cat 7 is niet heel veel duurder om het niet te doen qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Volledig Koper
;)

CAT7 is wel behoorlijk stug, verkijk je daar niet op. Kon nog wel eens lastig worden als je dunne buizen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianbos
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-07 13:27
Op netwerkwinkel.com en netwerkproducten.com zijn dus goede kwaliteit kabels te koop (geen CCA etc.).
Nou ben ik op zoek naar een 20 meter lange cat 5E kabel, maar ze hebben bij beide winkels alleen maar kabels met een AWG van 26/27...
Waar zou ik een 20 meter lange cat 5E kabel (UTP/SPT/FTP/S-FTP, maakt me niet heel veel uit) van puur koper, met 2 RJ45 uiteindes en een AWG van 24 kunnen vinden?

Dank jullie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Het is goed mogelijk dat inmiddels CAT-5e al minder goed verkrijgbaar is en dat dus CAT6 al goedkoper is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
julianbos schreef op zondag 30 november 2014 @ 00:37:
[...]
Waar zou ik een 20 meter lange cat 5E kabel (UTP/SPT/FTP/S-FTP, maakt me niet heel veel uit) van puur koper, met 2 RJ45 uiteindes en een AWG van 24 kunnen vinden?

Dank jullie wel :)
CAT5E: Intronics (ACT) IB6520, zie Pricewatch of hier. (je kan ook kiezen voor de goedkopere IB6420 maar deze heeft geen tule dus dan breekt het palletje snel af en blijft haken).

CAT6: IS8420, deze is volgens Intronics ook AWG24 net als de IK8400 serie (niet in 20 meter verkrijgbaar). Ik heb voor een uitrol een tijd geleden een reeks patchkabels van 1 van deze typen besteld (weet niet meer of het de IS of juist de IK reeks was) en kreeg van collega's die het installatiewerk deden het commentaar dat deze kabels een stuk stijver waren dan CAT5E kabels, dit dus ondanks dat de diameter AWG24 zou zijn. Als je een soepele kabel wil kun je dus beter voor een CAT5E kabel gaan (tenzij natuurlijk die CAT6 IS reeks heel anders is dan de IK reeks en ik net de stijve variant te pakken had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianbos
smvs schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:27:
[...]

CAT5E: Intronics (ACT) IB6520, zie Pricewatch of hier. (je kan ook kiezen voor de goedkopere IB6420 maar deze heeft geen tule dus dan breekt het palletje snel af en blijft haken).

CAT6: IS8420, deze is volgens Intronics ook AWG24 net als de IK8400 serie (niet in 20 meter verkrijgbaar). Ik heb voor een uitrol een tijd geleden een reeks patchkabels van 1 van deze typen besteld (weet niet meer of het de IS of juist de IK reeks was) en kreeg van collega's die het installatiewerk deden het commentaar dat deze kabels een stuk stijver waren dan CAT5E kabels, dit dus ondanks dat de diameter AWG24 zou zijn. Als je een soepele kabel wil kun je dus beter voor een CAT5E kabel gaan (tenzij natuurlijk die CAT6 IS reeks heel anders is dan de IK reeks en ik net de stijve variant te pakken had).
Bedankt! Die site had ik nog niet gevonden. Maar is die site 100% betrouwbaar? (CCA ipv. puur koper, foute AWG waarden etc.)
En shielded kabels hebben altijd een lagere AWG dan UTP kabels, maar wat is nou beter?
UTP met een AWG van 24 of FTP/STP/S-FTP/S-STP met een AWG van 26?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
julianbos schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:33:
[...]

Bedankt! Die site had ik nog niet gevonden. Maar is die site 100% betrouwbaar? (CCA ipv. puur koper, foute AWG waarden etc.)
.
En shielded kabels hebben altijd een lagere AWG dan UTP kabels, maar wat is nou beter?

Weet ik niet.

[ Voor 17% gewijzigd door smvs op 27-12-2014 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
julianbos schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:33:
[...]

Geen idee hoe betrouwbaar verschillende leveranciers zijn, helaas.

Het antwoord wat beter is bestaat uit het belichten van twee kanten.
Enerzijds de afscherming. FTP al dan niet met de toevoeging S is natuurlijk beter afgeschermd. Maar dat speelt eigenlijk alleen maar een rol in industriële omgevingen waar veel storingsvelden kunnen optreden. In woonhuizen overbodig om er veel aandacht aan te besteden. En dan valt eigenlijk voor gewone particulieren in woonhuizen altijd de voorkeur op UTP.

Dan AWG24 of AWG 26. Dit heeft betrekking op de aderdoorsnede, hoe dunner hoe eerder je (heel begrijpelijk) aan de grenzen zit van je bereik. AWG24, mits verder voldoend aan alle eisen (zoals volledig aders van koper, dus nooit CCA of erger) kan een afstand overbruggen van 100 meter. AWG26 weet ik zo even niet uit m'n hoofd, maar dat is uiteraard door de hogere weerstand geschikt voor een kortere afstand. Zoek in de tabel voor AWG24 de weerstand op van 100 meter en bereken de lengte die zelfde weerstand heeft ingeval van AWG26, dan zit je niet ver mis. Een lengte van 20 meter is maar gering, dus is het een kwestie van zelf wikken en wegen. Persoonlijk zou ik sowieso voor standaard AWG24 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianbos
@smvs en @Techneut Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal voor de zekerheid gewoon voor AWG 24 gaan.
En gewoon UTP, want dat maakt dus eigenlijk toch niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Bij AWG: Hoe lager het getal, hoe dikker het draadje (dus beter).

maar als het "maar 25 meter" te overbruggen is, dan maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358866

Shielded kabels hebben alleen maar zin als je gehele verbinding afgeschermd is en je apparatuur bovendien geaard is. Dus ook shielded aansluitingen op je apparatuur. Anders kan de afscherming als antenne gaan werken en ben je nog verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 203842 schreef op zondag 30 november 2014 @ 20:31:
Bij AWG: Hoe lager het getal, hoe dikker het draadje (dus beter).

[...]
Niet altijd beter, want de connectoren zijn gemaakt voor een bepaalde dikte.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 30-11-2014 21:49 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Waarom zijn er geen voor geproduceerde kabels te krijgen van Cat6 FTP Awg 24?
De enige kabels die ik kan vinden met een 100% koper kern zijn van Awg 26.

In een aantal webshops/ebay vind je Cat6 kabels zonder een shielded RJ45 connector.
Dan heeft het afgeschermde verhaal toch geen zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Sowieso heeft het afschermen erg weinig zin.
De aders zijn namelijk al per paar getwist, dus redelijk ongevoelig voor storingen.
Alleen bij hele specifieke storingen zul je winst hebben van FTP-kabel.

En wat betreft de shielding op de connector. Als je een beetje fatsoenlijke aansluiting hebt in de female connector, dan biedt dat ook weinig meerwaarde.
Vaak zit er op een patchpanel, of een switch, wel een metalen strip rondom die storingen ook wel goed buiten kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Laatst online: 06-07 22:35
Ik had laatst nog 2 merken kabel naast elkaar, 1 elcheapo en 1 goede (ben merken kwijt).

Ik had ze beide gestript en het viel me op dat de aders van de elcheapo allemaal evenveel twists hebben en die van de andere dat er verschil in zit. Ik had in ieder geval begrepen dat het verschil in twists per meter overspraak voorkomt.

Kunnen we kabel waarbij aders allemaal evenveel twists per meter hebben ook onder slechte/inferieure kabel schuiven? (Het was volgens mij nog een geen CCA)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Keiichi schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:36:
[...]
Kunnen we kabel waarbij aders allemaal evenveel twists per meter hebben ook onder slechte/inferieure kabel schuiven? (Het was volgens mij nog een geen CCA)
Ja, alleen dat is op voorhand een stuk lastiger te testen.
Je kunt het wel testen met tooltjes als iperf, door dan een bidirectionele test te doen (optie -D als ik me niet vergis) en te kijken wat je dan haalt aan snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
TD-er schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:17:
Sowieso heeft het afschermen erg weinig zin.
De aders zijn namelijk al per paar getwist, dus redelijk ongevoelig voor storingen.
Alleen bij hele specifieke storingen zul je winst hebben van FTP-kabel.
Zo ken ik een geval waarbij de kabel langs de motor van een rolluik liep en elke keer dat deze bediend werd een korte disconnect veroorzaakte op de switch. Als je aan het telefoneren was (voip) dan hoorde je een paar seconden niets.

Als de kabels in dezelfde goot liggen als stroomkabels of langs zware elektrische apparaten lopen, dan zou ik persoonlijk wel kiezen voor shielded. Grote kans dat het niets uitmaakt, maar als het robuust moet zijn wil je niet onverwacht storingen krijgen als iemand gaat stofzuigen of zwaar gereedschap gebruikt ofzo.

Axis zegt hetzelfde (Shielded or unshielded network cables, pdf)
Our recommendation is to deploy an STP network cable in demanding electrical environments. Examples of demanding indoor environments are where the network cable is located in parallel with electrical mains supply cables or where large inductive loads such as motors or contactors are in close vicinity to the camera or its cable.
De shield kun je het beste aan één kant aarden, niet twee. Als je de massa van computers in een gebouw met elkaar verbindt dan maak je aardlussen (via randaarde stopcontact) en kunnen ongewenste stromen gaan lopen, vooral als er meerdere groepen bij betrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Ploink schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:58:
Zo ken ik een geval waarbij de kabel langs de motor van een rolluik liep en elke keer dat deze bediend werd een korte disconnect veroorzaakte op de switch. Als je aan het telefoneren was (voip) dan hoorde je een paar seconden niets.

Als de kabels in dezelfde goot liggen als stroomkabels of langs zware elektrische apparaten lopen, dan zou ik persoonlijk wel kiezen voor shielded. Grote kans dat het niets uitmaakt, maar als het robuust moet zijn wil je niet onverwacht storingen krijgen als iemand gaat stofzuigen of zwaar gereedschap gebruikt ofzo.

Axis zegt hetzelfde (Shielded or unshielded network cables, pdf)

[...]
Bedenk wel dat een shield is bedoeld om het E-veld af te leiden. Voor een grote stroom (H-veld) doet het in principe niets. Daarom staat in je gegeven link ook large inductive currents. Omdat de stroom inductief is, zal een wijziging in de stroom tot een dB/dt leiden welke tot een E-veld leidt volgens de wet van Faraday. De geïnduceerde spanning die op zal treden kan een scherm afvangen mits deze juist geaard is.
Voor het stationaire H-veld worden de twists erin gedraaid en die bescherming heb je met UTP ook al.

Een onbedoeld E-veld is echter ook vaak te traceren. Zo zou het in je voorbeeld van het rolluik kunnen gaan om een DC-motor waar de commutator niet goed of onvoldoende ontstoord is. Een defecte of te kleine ontstoorcondensator kan riante verstoring geven.

Maar volgens het adagium "beter voorkomen dan genezen" heb je natuurlijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-07 15:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ploink schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:58:
[...]

Maar eigenlijk mag je geen signaalkabels en voedingskabels in dezelfde goot leggen ivm kortsluiting. Er moet een metalen schot tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy_BuMBuM
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
Mr_gadget schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:29:
[...]

Maar eigenlijk mag je geen signaalkabels en voedingskabels in dezelfde goot leggen ivm kortsluiting. Er moet een metalen schot tussen zitten.
Ik vermoed dat je deze aanname maakt op basis van de nen1010, theoretisch gezien mag jezelf bepalen of je deze nen aanhoudt, zolang je kan aantonen dat jou oplossing veilig is, is de nen1010 niet bindend, slechts aanbevelend. Echter de kans dat de nen1010 in de voorwaarden van je verzekeringen is opgenomen is wel degelijk aanwezig.(dus een vorm van verplichting, mocht je ooit willen claimen).

Daarbij schrijft de nen1010 voor een scheiding van sterkstroom met zwak stroom een vereistte is. Bijvoorbeeld een kabelgoot als de attema k40 met 2 fysiek gescheiden ruimte gemaakt uit plastic is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:35
Willy_BuMBuM schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:10:
[...]
Ik vermoed dat je deze aanname maakt op basis van de nen1010, theoretisch gezien mag jezelf bepalen of je deze nen aanhoudt, zolang je kan aantonen dat jou oplossing veilig is, is de nen1010 niet bindend, slechts aanbevelend.
Dat klopt voor vrijwel alle normen, maar de NEN1010 is opgenomen in het Bouwbesluit en is daarmee als één van de weinig normen wettelijk verplicht om aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy_BuMBuM
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
Out.of.Control schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:29:
[...]

Dat klopt voor vrijwel alle normen, maar de NEN1010 is opgenomen in het Bouwbesluit en is daarmee als één van de weinig normen wettelijk verplicht om aan te houden.
Ondanks benoemd in het bouwbesluit(bijlage benoeming) is de nen1010 geen wettelijke verplichting, bevestigd door het ministerie van vrom. Tevens is er destijds een jurispredentie geweest omtrent het al dan niet gratis maken van nen normen. Door de rechtbank is destijds geoordeeld dat dit niet van toepassing is door ,het niet bindend karakter van de normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt helemaal, geen echt wettelijke status.
Maar langs een omweg komt het wel op het zelfde neer. Zo mogen wettelijk diverse instanties het voldoen aan de NEN1010 opnemen in hum voorwaarden. Zoals het hier al genoemde bouwbesluit, de elektriciteits-netbedrijven nemen het op in hun aansluitvoorwaarden en de eveneens genoemde verzekeringsmaatschappijen in de uitsluitingsbepalingen. Kortom, in de praktijk komt vrijwel alles wel op het zelfde naar als wettelijke status. Een verzekeringsmaatschappij b.v. kan in bepaalde gevallen heel moeilijk doen, in het uiterste geval kan schadevergoeding zelfs worden geweigerd.
Ik ken de jurisprudentie niet, maar wel dat heel vroeger de verkoop van installatiemateriaal was voorbehouden aan de hiervoor gediplomeerde vakhandel. Hetzelfde gold voor alle werkzaamheden. Zelfs voor het bij een verhuizen ophangen van je lampen moest via een erkend installateur gebeuren waarna een inspecteur van het energiebedrijf het ging controleren, pas daarna werd de hoofdzekering er weer ingezet.

In de loop van de tijd werden de inzichten hierover wat soepeler en de producten kwamen in de vrije verkoop. Echter moesten dit wel producten zijn met (in Nederland) Kemakeur of een daarmee gelijkgesteld keurmerk. Ik ken alleen deze geschiedenis, ik weet niet of dit laatste nog steeds het geval is. Soms twijfel ik wel eens daaraan als ik de goedkoopste producten in de bouwmarkten zie en in de praktijk mag iedereen maar wat aanrotzooien met als resultaat dat je soms de tranen in je ogen krijgt als je sommige amateuristische maaksels ziet. Niettemin het ontslaat niemand van verantwoordelijkheid, niemand kan zich achteraf verontschuldigen met "ik wist het niet".
Al met al zijn opmerkingen over niet bindend eigenlijk weinig relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:42
Binnenkort krijgen wij hier thuis glasvezel internet en daarvoor moeten er nog UTP kabels getrokken worden naar één slaapkamer (+- 15 meter) boven en naar de woonkamer (een meter of 10-15 gok ik). Klein probleem is dat ik momenteel geen enkel idee heb hoe ik van de voorkant van het huis (waar de AOP binnenkomt) naar de woonkamer kom. Er is nooit een schema gemaakt waar opstaat welke buis waarheen loopt.. :') Dat wordt dus net zolang met een trekveer door 10 buizen tot ik de goede heb. :P

Echter, om even terug te komen op mijn vraag. Voldoen cat5e en cat6 voor deze toepassing? Ik ben van plan om het glasvezel modem aan te sluiten op een switch en vanuit daar alle kabels naar 3 TVs en 3 (vaste) computers te leggen. Voor zover ik heb gelezen worden de cat kabels van netwerkproducten.com hier aangeraden (als in 'ze zijn niet slecht')?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je kunt natuurlijk ook de trekveer aan de kant van de woonkamer erin steken, dat gaat vast sneller ;)
Moet je alleen wel zeker van zijn dat je niet uitkomt in een of andere lasdoos.

Cat5e is ook al bedoeld voor Gbit, dus dat zou moeten werken, maar ik verwacht niet dat het veel voordeliger zal zijn dan CAT6 of zelfs CAT7.
Ik zou alleen wel proberen 2 kabels te leggen. Kostprijs is minimaal hoger en je gaat vast wel een toepassing vinden voor die extra kabel en als backup bij foutzoeken gaat 'ie vast ook wel erg handig zijn.
Probleem is alleen dat CAT6 en hoger wel een stuk stugger is, dus dat maakt trekken van 2 stuks al een stuk minder prettig.
Voor de rest gewoon zorgen dat 'ie koper is en AWG24 dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:42
Ik lees bij de diverse kabels steeds dat ze aangesloten moeten worden op een patchkast. Echter wil ik alles gewoon direct op een switch aansluiten..

Begrijp ik het goed dat ik op deze soepele kabel gewoon RJ45 plugs kan knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Awsom schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:52:
Ik lees bij de diverse kabels steeds dat ze aangesloten moeten worden op een patchkast. Echter wil ik alles gewoon direct op een switch aansluiten..

Begrijp ik het goed dat ik op deze soepele kabel gewoon RJ45 plugs kan knijpen?
Op die site staat
Deze soepele UTP CAT6 patchkabel is speciaal gemaakt voor het maken van patchkabels.
Een patchkabel is een soepele kabel met plugjes, ja dus.
Plugjes moeten wel geschikt zijn voor cat6 want die heeft iets dikkere isolatie dan cat5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal eens met Ploink. En van moeten is helemaal geen sprake, niets verplicht je in technisch opzicht om patchkabels te gebruiken, het is alleen maar een uitstekend advies, meer niet. Zelf heb ik in het jaar 2000 breedband internet gekregen, de kabel tussen modem en toen nog m'n enige computer was eenvoudig soepele kabel. Patchkastjes waren er toen wel, maar volgens mij in die jaren nagenoeg alleen in professionele installaties zoals in kantoren. Van niemand hoorde je toen (wederom volgens mij) iets over toepassingen op het terrein van thuiscomputers. Die zelfde soepele kabel ligt er nog steeds, zij het nu tussen modem en router en ik heb daarna nooit zin gehad om het allemaal los te trekken teneinde patchkastjes te monteren toen mijn dochters groot genoeg waren om ook een eigen computer te hebben, met opnieuw soepele kabels naar hun kamers aangesloten op die router.

Patchkastjes hebben alleen maar het voordeel van netjes en strak afwerken, met de kabels zo onopvallend als mogelijk is. Enfin ik neem aan dat alle voordelen wel duidelijk zijn. Maar nogmaals, niets moet. Die kabel zal, vooropgesteld dat het is wat ze op de site vertellen, het uitstekend doen. Ik zie dat het cat6-kabel is, het enige relevante advies is inderdaad om daar bijpassende plugjes te kopen, want die schijnen er ook te zijn voor enkel cat5 en ongeschikt voor de iets dikkere cat6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159710

In plaats van voor de megamantelbuis te kiezen kun je uit China eventueel voor mooiere plattere CAT(6) gaan.

[ Voor 143% gewijzigd door Anoniem: 159710 op 30-09-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 13:01

Gé Brander

MS SQL Server

Weet iemand of er ook netwerkkabel te koop is die geschikt is om in te graven? We moeten naar een bijgebouw gas, water en electra brengen maar voor ethernet kan ik niet zo snel iets vinden wat daarvoor geschikt is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 07-07 15:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 159710 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:40:
Wie weet of de kabels van monoprice ook inferieur zijn? Het is daar namelijk erg scherp geprijst.
Dat goekope lijkt me wel meevallen met 35 USD aan verzendkosten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gé Brander schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:57:
Weet iemand of er ook netwerkkabel te koop is die geschikt is om in te graven? We moeten naar een bijgebouw gas, water en electra brengen maar voor ethernet kan ik niet zo snel iets vinden wat daarvoor geschikt is.
Misschien deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou sowieso met een mantelbuis werken, dan sloop je de kabel wat minder makkelijk met graafwerkzaamheden bijv. Volgens mij kun je door een mantelbuis wel weer een gewone kabel trekken lijkt mij?

Als je een mantelbuis gaat leggen, leg er dan ook een touwtje in, dan kun je in de toekomst een stuk makkelijker nog een tweede kabel bijtrekken evt.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Zeer veel dank voor de links en de tip voor de Mantelbuis. Dat is precies wat ik nodig had :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:18
ThinkPadd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:49:
Volgens mij kun je door een mantelbuis wel weer een gewone kabel trekken lijkt mij?
Mantelbuis is inderdaad wel een goed idee. Zit je daarbij alleen niet met (condens)vocht in de buis? Ik weet niet of dat van invloed kan zijn op de kabel. Als je buitenkabel gebruikt welke eerder al aangehaald is samen met een mantelbuis, dan lijkt mij dat een optimale combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

tsjoender schreef op maandag 12 januari 2015 @ 17:01:
[...]

Mantelbuis is inderdaad wel een goed idee. Zit je daarbij alleen niet met (condens)vocht in de buis? Ik weet niet of dat van invloed kan zijn op de kabel. Als je buitenkabel gebruikt welke eerder al aangehaald is samen met een mantelbuis, dan lijkt mij dat een optimale combi.
Dat is inderdaad ook mijn plan nu. Grondkabel voor electra en grondkabel voor data beiden in een aparte mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57
Ik heb mijn bekabeling besteld bij SanderVunderink.nl Heel nette prijs volgens mij, ca 26 euro / 100m.
Belden cat5e, keurige AWG24 kabel. Wall outlets zijn van het merk Rutenbeck. Daar past precies een afdekplaat van Busch Jaeger op. In de meterkast komt een no-name patchpaneltje van Conrad ca €19. Ik kan met de veer aan de gang :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 12-01-2015 22:12 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4cks0n
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-02 09:53
Tweakers!! ik ben ten einde raad.

Mijn zelf aangelegde netwerk thuis wilt niet hoger komen dan 100mbit. Mijn server komt niet hoger dan een detectie van 100mbit. Alle materialen en apparaten welke ik gekocht heb, zijn afgestemd op het gebruik van een gbit.

Materialen:
ASUS RT-N66u
HP Switch ProCurve 1410-16G
Gembird pullbox 305 meter utp cat6 full solid copper (Upc-6004se-so)
IDICU rj45 stekkers
Busch&Jaeger 0217 RJ45 dubbele inbouwdozen

De kabellengte vanaf mijn switch naar de server is circa 5mtr. Op de eerste port van mijn switch zit de "voedende" kabel vanaf mijn router aangesloten, hier brand het gbit lampje (als deze niet brand betreft het een 10/100mbit verbinding). De kabel vanaf de switch naar de aansluitdoos is "straight" aangesloten.

Ik heb de kabelweerstand gemeten van 1mtr de door mij gebruikte UTP kabel. Een hoge weerstand leek mij al gek omdat het full solid copper betreft. En inderdaad kwam de weerstand niet hoger dan 0.1/0.2 ohm. Volgens mij prima.

Ook heb ik een zelf gemaakt stukje UTP kabel van circa 30cm. Dit kabeltje zorgde voor de verbinding tussen router en switch. Met het gebruik van deze kabel, gaf mijn switch géén gbit verbinding (lampje) aan. Met een kant en klaar gegoten UTP kabel, wel!

Waar kan het nou toch aan liggen waardoor ik geen gbit netwerk behaal. Ik hoop dat iemand hier iets op weet.!!

Alvast dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-07 12:17
kabel tester geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4cks0n
Ja, getest. Kabels via juiste volgorde aangesloten.

Zowel crossed als straight geprobeerd..

[ Voor 29% gewijzigd door J4cks0n op 13-01-2015 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-07 12:17
Op de kabel tester alle 8 kleuren goed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4cks0n
Ja, zeker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Heb je wel de aderparen in acht genomen?
Dus dat je pin1&2 ook echt met beide aders van een paar verbonden hebt?
Andere paren moeten op 3&6, 4&5, 7&8
Dus zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.diyha.co.uk/images/rj45.gif

Op zich maakt de keus voor de 568A en -B standaard niet veel uit, mits je maar in je hele netwerk hetzelfde hebt. (of in elk geval aan beide einden van dezelfde kabel)
Zoals je kunt zien, is het principe van een aderpaar op de pinnummers gelijk:
Afbeeldingslocatie: https://sewelldirect.com/images/gallery/Articles/Cat5_pinout.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Een veel voorkomende fout is dat men alle paren netjes op een rijtje doet, heb ik ook ooit gedaan :o
Of soms zijn de kleuren gewoon onduidelijk en dan is een foutje snel gemaakt.
Hier nog een plaatje, let op de positie van het blauwe en oranje paar, de een tussen de benen van de ander ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.ridge.com.au/images/cat5wiring.gif
(bron)

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 13-01-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ploink schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 23:13:
Een veel voorkomende fout is dat men alle paren netjes op een rijtje doet, heb ik ook ooit gedaan :o
[...]
Dat is precies wat ik bedoelde.
Pin 3 & 6 en 4&5 zijn een paar, dus niet 3&4 en 5&6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4cks0n
Mannen bedankt! Ik ben eruit..

Jullie begonnen over de paren en toen viel het kwartje!!
Ik heb in mijn meterkast (switch zijde) een verkeerde volgorde toegepast. Ik had daar alle stekkers al geknepen. Zelfs de verbindingen tussen modem en router / router en switch. Stuk of 12 totaal. Elke kamer in de woning heeft een bekabelde verbinding. Al deze stekkers hebben een andere volgorde dan de gebruikelijke A en B standaard. Hierdoor heb ik de paren door elkaar heen gehaald.

Ik dacht, wat maakt die "verkeerde" volgorde uit, als ik maar aan het uiteinde dezelfde volgorde/pinlayout toepas.

Ik ben blij dat ik uit ben want ik werd gek!! haha.. Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-07 18:51
dat vergeet je nooit meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ach, dat we er hier vrij snel aan dachten, geeft ook al iets van "been there, done that" aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, hoe de term twisted pair in de afkorting utp ook bekend mag zijn en wat dat twisted inhoudt, het schijnt dat menigeen toch net niet echt in de gaten heeft wat dat "pair" betekent, terwijl het daar nou juist om draait. Misschien is het voor hen nuttig, ook al is het voor de zoveelste keer, om dat nog eens te benadrukken.
Twee draden die nadrukkelijk bijelkaar horen, 4 paartjes innig ineen gestrengeld, d.w.z. 4 kanalen, 2 zenden en 2 ontvangen en van elk kanaal t.b.v. ontstoring de 2 draden getwist. Maar dan moeten ze natuurlijk niet alsnog op weg naar hun bestemming onderweg gescheiden worden, ook al komen ze op later weer bij elkaar. Misschien moet je tenminste enigszins technisch opgeleid zijn om dat in "volle breedte" te begrijpen. Dan kan ik me enigszins de blijkbaar veel voorkomende gedachte voorstellen van "wat maakt het uit als het maar aan beide kanten gelijk is . In elk geval leidden de vragen hierover tot het vallen van dat kwartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Techneut schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 13:17:
[...] Twee draden die nadrukkelijk bijelkaar horen, 4 paartjes innig ineen gestrengeld, d.w.z. 4 kanalen, 2 zenden en 2 ontvangen en van elk kanaal t.b.v. ontstoring de 2 draden getwist. [....]
Dit klopt niet helemaal: bij gigabit ethernet worden de 4 getwiste aderpaartjes alle 4 tegelijk voor zenden en ontvangen gebruikt (vork schakeling, echo cancelling technieken enz.), dus geen 2 paartjes heen en 2 paartjes terug.

Voor de geinteresseerden in deze techniek: broadcom heeft nu een chipset die 5 Gbit over 100 meter CAT5e kan transporteren.

http://www.wirelessfedera...ies-of-multi-gigabit-phys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:08

Bolletje

Moderator Harde Waren
Fast Ethernet kan je daarnaast af met twee paren. Moderne switches worden ook maar uitgerust met vier contactpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
joopv schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:44:
[...]

Dit klopt niet helemaal: bij gigabit ethernet worden de 4 getwiste aderpaartjes alle 4 tegelijk voor zenden en ontvangen gebruikt (vork schakeling, echo cancelling technieken enz.), dus geen 2 paartjes heen en 2 paartjes terug.

Voor de geinteresseerden in deze techniek: broadcom heeft nu een chipset die 5 Gbit over 100 meter CAT5e kan transporteren.

http://www.wirelessfedera...ies-of-multi-gigabit-phys
Je hebt gelijk, ik realiseerde me dit toen ik m'n bericht al had verzonden. Maar het doet niets af van de kern mijn uitleg dat het 4 paar adertjes zijn, die je dus onderweg naar hun bestemming niet uitelkaar moet halen. Met de dus foute gedachte van "wat maakt het uit, als het maar aan weerszijden gelijk is."
Bolletje schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:49:
Fast Ethernet kan je daarnaast af met twee paren. Moderne switches worden ook maar uitgerust met vier contactpunten.
Is dat zo, ook met gigabitverbindingen? Want die zijn er nou juist debet geweest aan het gebruik van alle aders in plaats van maar vier. Maar goed, best mogelijk dat ik van de laatste ontwikkelingen niet op de hoogte ben. Maar wat ik er zo vluchtig over vind met even zoeken, is dat fast ethernet toch maar tot 100 Mb/s gaat. Van de term fast ethernet krijg ik alleen maar de indruk dat het zich onderscheidt van de oudere norm 10 Mb/s. Een en ander betekent dat je voor een gigabitverbinding (daar ging de vraag nou juist over) wel terdege 8 aders nodig hebt, met uiteraard een overeenkomstige switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:08

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ja Fast Ethernet is 100 Mbps.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 15-01-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-07 13:12
Om dat dan een moderme switch te noemen...... :?

[ Voor 3% gewijzigd door AtRi op 15-01-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
AtRi schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 16:33:
Om dat dan een moderme switch te noemen...... :?
Die dingen zijn al een heel stuk moderner dan in de begintijd.
Vroegah moest je perse een cross-kabel hebben tussen switches en niet-cross van PC naar switch (of hub)
Tegenwoordig (zeg de laatste 10 jaar ;) ) kunnen ze zelf overleggen met de netwerkkaart hoe de paren zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:49
TD-er schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:53:
Heb je wel de aderparen in acht genomen?
Dus dat je pin1&2 ook echt met beide aders van een paar verbonden hebt?
Andere paren moeten op 3&6, 4&5, 7&8
Dus zoiets als dit:
[afbeelding]

Op zich maakt de keus voor de 568A en -B standaard niet veel uit, mits je maar in je hele netwerk hetzelfde hebt. (of in elk geval aan beide einden van dezelfde kabel)
Zoals je kunt zien, is het principe van een aderpaar op de pinnummers gelijk:
[afbeelding]
Voor zover ik weet is in europa de 568B het meest gebruikt. 1e paar oranje dus.Als je beide eindes zelf aansluit maakt het niet zoveel uit maar ik heb ooit meegemaakt dat 2 verschillende bedrijven de patchpanelen en wanddozen aangelegd hadden, een zijde A en andere B dus. Dus als je moet kiezen: leer jezelf aan de B-volgorde aan te houden, dat voorkomt ellende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Nu de switches en netwerkkaarten auto sensing mdi/mdix ondersteunen, is dat ook niet zo'n probleem meer.
Welke pinnen een paar zijn, is voor beide A- en B-standaarden namelijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-06 16:24
Ik heb een vraagje, heb even vlug geprobeerd het topic wat door te werken maar het is toch aan de dikke kant. Volgensmij heb ik ook deze kabels hier ook liggen, 4 aders gaven met een netwerktester heel mooi een fel led signaal, de 4 laatste aders echter een veel minder fel signaal:(
Nu vroeg ik mij af het misschien nuttig is om te proberen of een PoE+ injector werkt. Het gaat hier om een kabel die 2 verdiepingen omhoog gaat door de vloer etc (ik schat het op een goede 10 meter). Mijn vader heeft de kabel hier gelegd toen we hier kwamen wonen, dus ongeveer 15 jaar geleden. Vermoed dat hij toen dus ook niet echt heeft opgelet (niet dat het toen toegevoegde waarde bood.)
Ik vraag me dus alleen af of het niet zou helpen om het signaal te versterken, mogelijk door een PoE injector of misschien door een repeater? Of is dit ten zeerste af te raden?
Zou toch graag deze kabel fatsoenlijk willen gebruiken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Waarom vervang je de kabel niet, lijkt me eenvoudiger en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
jongetje schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 08:35:
Waarom vervang je de kabel niet, lijkt me eenvoudiger en goedkoper.
Omdat wij in een jaren 30 huis wonen waar dat zou beteken dat de vloer/ het plafond in meerdere kamers open zou moeten :+ Dit is dus niet een optie helaas, we hebben geen verbouwingen op de planning staan de komende tijd in ieder geval:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De eerste vraag is, werkt Gbit wel of niet?
En je zou de stekkers nog eens een keer extra kunnen aandrukken met de tang. Misschien helpt dat al.

Als die kabels 15 jaar oud zijn, is het zeer waarschijnlijk geen Cat5e, maar eerder CAT5 of CAT3. Vooral met dat laatste heb je erg weinig kans dat Gbit betrouwbaar gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gijs schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:37:
Ik vraag me dus alleen af of het niet zou helpen om het signaal te versterken, mogelijk door een PoE injector of misschien door een repeater? Of is dit ten zeerste af te raden?
Zou toch graag deze kabel fatsoenlijk willen gebruiken 8)7
Versterken :? Er bestaat niet zoiets als een signaalversterker voor netwerk kabels.
PoE = Power over Ethernet en heeft niks te maken met het versterken van signalen.

Als je de kabel in twee stukken kan knippen, dan kun je eventueel halverwege een switch installeren, maar anders is het gewoon een kwestie van beide einden aansluiten en dan maar hopen dat het werkt.

Als het niet werkt dan is vervanging de enige optie. Vloer en plafond hoef je niet open te maken als de kabel daar los ligt. Je maakt de oude en nieuwe kabel netjes en stevig aan elkaar en trekt de nieuwe kabel er doorheen. Eventueel kun je gebruik maken van een trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
Nou om de PoE+ te realiseren heb je dus op de laatste 4 aders zowel een voeding als een datastroom. Ik bedacht me dat daar dus de pieken veel hoger moet liggen en dat deze dus over een draad met een hogere weerstand kunnen. Ik ga eens nadenken over de draad trekken, ik weet alleen niet of dit handig gaat; hier moet in ieder geval de plint etc eraf dus dat wordt dan een zomerprojectje ergens:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57
Gijs schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:05:
Nou om de PoE+ te realiseren heb je dus op de laatste 4 aders zowel een voeding als een datastroom. Ik bedacht me dat daar dus de pieken veel hoger moet liggen en dat deze dus over een draad met een hogere weerstand kunnen. Ik ga eens nadenken over de draad trekken, ik weet alleen niet of dit handig gaat; hier moet in ieder geval de plint etc eraf dus dat wordt dan een zomerprojectje ergens:(
Fatsoenlijke PoE apparatuur kost volgens mij aardig wat, met PoE+ helemaal. Ben je niet veel goedkoper uit met een goede powerline adapter set. Heb je wellicht nog stabiele connectie mee ook.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gijs schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:05:
Nou om de PoE+ te realiseren heb je dus op de laatste 4 aders zowel een voeding als een datastroom. Ik bedacht me dat daar dus de pieken veel hoger moet liggen en dat deze dus over een draad met een hogere weerstand kunnen.
Het doel van PoE is voeding over de lijn te sturen. Hoewel dit over dezelfde lijn gaat als het ethernet signaal, is het in principe onafhankelijk van elkaar.
Data gaat differentieel over een paar, dus als de spanning in de ene omhoog gaat, gaat de andere omlaag, zodat de gemiddelde spanning in een getwist paar gelijk blijft.
PoE is Common Mode, dat wil zeggen dat het ene paar De positieve spanning draagt en het andere paar de negatieve. Via de scheidingstrafo in de netwerk interface word differential en common mode gescheiden.
PoE draagt dus niet bij aan het data signaal en kan het dus ook niet verbeteren.
Kabels met een hoge weerstand in 2 van de 4 paren zijn mogelijk gemaakt van ijzer ipv koper en dat is voor zowel power als data ongeschikt.

Afbeeldingslocatie: http://www.em.avnet.com/en-us/design/technical-articles/PublishingImages/articles-POE-Magnetics-chart4.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Goedemorgen.

Ik ben na dit topic tot de conclusie gekomen dat ik al enige tijd de "niet" goede kabels door het huis heb liggen.
Ik heb zojuist gebeld met een winkel om 40 meter CAT6 kabel op te halen. Wie kan me zeggen waar ik op moet letten?

Mvg; Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:32
Heb je het topic gelezen Rick?

(je hoeft hier niet te groeten trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik had vandeweek al wat gelezen, maar bleef scrollen. lol, m'n ogen begonnen er van te rollen. :)
Na mijn vorige post dacht ik dat ik geen zin kon maken om verder te lezen, maar ben nu toch al meer dan een uur aan het scrollen...en ja, ook aan het lezen.
Al het leesvoer heeft me al een stuk wijzer gemaakt en inmiddels antwoord gekregen op mijn vraag.

De groeten. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hier had ik het topic al een hele tijd geleden samengevat.
Scheelt een hoop geblader en rollende ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:51
Iemand ervaring met dit soort kabels: http://www.elektronica-online.nl/?content=11248 ? Ik heb deze een tijdje terug in verschillende lengtes aangekocht. Na dit topic te lezen, ben ik er met een mangeetje over geweest, en het blijkt niet magnetisch te zijn.

Ook heb ik zo'n kabel tussen 2 routers (Mikrotik) aangesloten en dan een speedtest gedaan, ik behaalde netjes 1Gbit/s.

Ben ik nu zeker dat dit een goede kabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
LEDfan schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:33:
Ben ik nu zeker dat dit een goede kabel is?
Je weet nog niet of het koper of CCA is. CCA is van mindere kwaliteit en haalt minder grote afstanden, maar in de praktijk werkt het vaak prima.
Als je het wil testen zonder de kabel te slopen, kijk met een loep goed naar de lichtreflectie op de snijvlakken van de draden.
CCA -> witte reflectie.
Koper -> ehhh koperkleurig, roodachtig.

Zie voor een voorbeeld Ploink in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 06-02-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Net nog een stuk kabel (vanaf rol) gekocht bij Onderdelenhuis Plentyparts, zocht nog een stuk met massieve kern, altijd handig voor wat soldeerprojectjes. €0,70 per meter.

Het is een grijze kabel met opdruk 'KABEL DO TELEKOMUNIKACJI UTP'.
De aders lijken gewoon koper, maar bij de aanstekertest smelten de aders gelijk, dus aluminium.

Spul werd verkocht als CAT5 meen ik, ze hadden ook CAT6 hangen, geen idee of die wel volledig koper is.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qpido80
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-07 09:56
Ik wil een utp kabel gaan trekken door mijn nieuwe huis.

Van de meterkast naar de zolder. 30 meter is de bedoeling. En dan denk ik een switch op zolder ivm 2 pc's en een playstation 3. Kan iemand me dan wel goede Cat6 kabel aanraden? Als ik dit zo lees weet ik even niet waar ik het beste iets kan bestellen en wat.

Ik wilde deze bestellen, eindjes eraf snijden, door het huis trekken en nieuwe eindstukjes erop zetten. Moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

http://www.cable-company...._kabel_cat_7_30m_m/m.html

[ Voor 27% gewijzigd door Qpido80 op 16-02-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ploink schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:58:
[...]

Je weet nog niet of het koper of CCA is. CCA is van mindere kwaliteit en haalt minder grote afstanden, maar in de praktijk werkt het vaak prima.
Als je het wil testen zonder de kabel te slopen, kijk met een loep goed naar de lichtreflectie op de snijvlakken van de draden.
CCA -> witte reflectie.
Koper -> ehhh koperkleurig, roodachtig.

Zie voor een voorbeeld Ploink in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"
Inderdaad zal een CCA-kabel voor niet al te lange afstanden prima werken. Dat is al meerdere keren gememoreerd. Immers strikt genomen is alleen de weerstand wat hoger, waardoor je met dezelfde overdrachtskwaliteit wat minder ver komt. Verder moet het beslist niet worden overdreven. Althans niet als de stekkertjes fabrieksmatig aangegoten zitten, anders is het wel een stuk minder positief, dan zal het met het oxideren ook wel meevallen.
En wat niet weet, wat niet deert.

Toch is dat niet alles! Vergelijk het voor de aardigheid eens met een pop van taai-taai en een gelijkvormige van speculaas. Doorgaans worden ze allebei lekker gevonden, misschien wel even lekker. Alleen zal de eerste een beetje meebuigen (daarom heet hij ook zo) en de tweede onmiddellijk breken bij dat buigen, waardoor je hem niet meer aan een gast presenteert.

Zo ook met aluminium aders. Dus als zo'n kabel regelmatig wordt bewogen, is de nogal broze eigenschap van aluminium toch wel een minpunt dat je liever niet wilt voor die paar dubbeltjes per meter dat je goedkoper uit bent dan met goed koper dat wel zoals het hoort veel taaier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik had laatst onbedoeld een rol minderwaardige copper clad cat6-kabel bij Conrad gekocht om wat 1-Wire sensoren aan te sluiten. Die communiceren met de snelheid van rooksignalen dus niet super kritisch. Op een gegeven moment moest ik een utp-kabel maken en had ik alleen die kabel van Conrad in huis. Eerst was het al een drama om de aders in de juiste volgorde in de plugs te krijgen. De aders zijn erg slap en buigen bij het geringste. Toen ik na een uur klooien eindelijk een kabel had geproduceerd haalde hij de tranentrekkende snelheid van 10Mbps. Gelukkig had de lokale Expert nog wat echte cat6-kabel op rol zodat ik snel zonder gepruts verder kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Femme neemt "Wij stellen technologie op de proef" wel erg letterlijk! :D Eigenlijk moeten ze CCA gewoon gaan verbieden, je komt er vaak pas achter als je het al in huis hebt (en je met een beetje pech de halve rol al hebt gebruikt).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wij praten hier voornamelijk over thuis / hobby netwerk installaties.

Maar ik ben eigenlijk erg benieuwd of er iemand - een netwerk techneut - is die deze CCA al eens in een professionele setting is tegengekomen, bijvoorbeeld bij het troubleshooten van netwerk issues in een kantoorpand, fabriek, winkel?

Zouden er professionele bekabelaars zijn die CCA gebruiken, misschien zelfs zonder het te weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:27
Powerline werkt in mijn geval niets erg fijn. Ik wil graag een kabeltje naar de garage leggen.
Het stukje van mijn bijkeuken naar de garage is ongeveer 15 meter. Er komen twee kabels te liggen.
Eéntje voor een poe accesspoint en 1 voor een ip camera. De buis in de grond zal waarschijnlijk ook
een paar 45 graden bochtjes krijgen. Vanuit de bijkeuken gaat de kabel naar de meterkast via de kruipruimte.
Is deze kabel geschikt in mijn situatie?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
rimave schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:00:
Is deze kabel geschikt in mijn situatie?
Welke kabel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:27
LOL. Linkje vergeten. Maar ik denk toch dat ik het beste voor de stugge kabel kan gaan.
Dan maak ik in de garage en meterkast een wpa op de muur. Ik ga daar niet een patchpaneel voor aanschaffen.

Deze dus: https://netwerkproducten....tel-100-meter-p-1683.html

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 12:52
Als je toch een buis in de grond legt kun je er ook voor kiezen de bochten en koppelingen te verlijmen.
Dan is alles vochtdicht en kun je gewone cat6 kabel gebruiken en geen dure grondkabel.
Ik zou een 32mm rioolbuis nemen, heb je lekker veel ruimte en kun je nog eens uitbreiden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
joopv schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:31:
...
Zouden er professionele bekabelaars zijn die CCA gebruiken, misschien zelfs zonder het te weten?
Een klant van mij met zo'n 40 werkplekken, servers, switches, AP's, routers, printers, etc. heeft altijd problemen met hun netwerk; verbinding weg, schakelen tussen half- en full duplex, gigabit terug naar 100mbit, zelfs met fixed op 100mbit. Ze hebben goede spullen en bij doormeten van lan aansluitingen lijkt alles aangesloten.

Kan bijna niet anders dat het CCA kabels zijn, denk ik haast. Het is alleen een huurpand en ze zijn al bijna 3 jaar bezig om te vertrekken naar een andere locatie. Dat gaat gelukkig dit jaar gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 22:40
Voor het voorzien van een netwerk aansluiting in mijn slaapkamer wil ik voor een lengte van ongeveer 8 meter een utp kabel door mijn kruipruimte trekken van de meterkast naar de slaapkamer. De kruipruimte is droog en ik wil de kabel tegen het isolatiemateriaal aan bevestigen (niet over de grond dus). Kan ik gewoon een cat6 soepele kabel gebruiken of beter een stugge speciaal voor vochtige ruimtes?

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 12:52
Maakt niet uit.
Stug of soepel is alleen van belang voor hoe je het afmonteert.
Bij stug hebben de aderparen een massieve kern en moet je ze afmonteren op een LSA of keystone
Soepel is bedoelt om connectors op te knijpen.

Die door elkaar halen werkt vaak wel maar is beslist onbetrouwbaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Bapawe
Oke soepel it is. Ik gebruik wel een normale cat6 soepele kabel aangezien de kruipruimte gewoon droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Maar spec zegt ook 30% koper en als dat echt waar is dan is het nog best goede CCA.
Zoals al vaker gezegd voldoet CCA niet aan de standaard, is de kwaliteit minder dan 100% koper, maar niet per definitie rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Ploink schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:41:
Maar spec zegt ook 30% koper en als dat echt waar is dan is het nog best goede CCA.
Zoals al vaker gezegd voldoet CCA niet aan de standaard, is de kwaliteit minder dan 100% koper, maar niet per definitie rommel.
Ah oke, bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Probleem is alleen wel dat er kennelijk toch aluminium in zit. En kennelijk is er dus bespaard op de kosten en kun je je afvragen waar nog meer op bespaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad TD-er, ik vertrouw ze ook niet meteen. Maar bovendien:
Ongeveer 30 % koper. Lijkt op het eerste gezicht inderdaad nog niet zo gek. Maar vergis je niet met dat "nog best goede CCA", want schijn bedriegt. De doorsnede is evenredig met het kwadraat van de middellijn. Als je dat haarfijn gaat uitrekenen blijkt dat het toch maar een heel dun schilletje is. Veel dunner dan je vermoedelijk verwacht. Daar wringt ook de schoen, want dat zou je op het eerste gezicht niet verwachten. Vergt een beetje wiskunde, maar het is gemakkelijkte doen.
De lengte kun je voor beide delen gewoon tegen elkaar wegstrepen, evenals de factor pi. Dan houd je aan die 70 % aluminium over √7 = 0,837. De middellijn van de aluminium kern is dus 83,7 % en dat schilletje koper maar de helft van het verschil met 100 %, zijnde 8,15 %. Dat is dus heel wat anders dan wat die 30 % probeert te suggereren.

Maar als je minder bedreven bent in de wiskunde is het met een beetje voorstellingsvermogen ook wel voor te stellen. dat schilletje bevindt zich aan de buitenkant van de cirkel. De inhoud ervan is dus dikte maal omtrek (maal uiteraard de lengte, maar dat valt voor de beide delen tegen elkaar weg).
Een volgend schilletje van de zelfde dikte zal dus meteen al minder inhoud hebben, enz. enz.

Goed of minder goed, daar zijn al eindeloze discussies over geweest. En eigenlijk is de conclusie steevast dat je dit product eigenlijk niet wilt. Het advies blijft dan ook om het niet te kopen Dat je het op zeker ogenblik toch in huis hebt, zal meestal ongewild zijn omdat je het bij de aankoop niet zag. Het blijft een inferieur product. Dat je het niet merkt bij compleet aangegoten korte patchkabeltjes of anderzijds korte wederom complete kabels is uiteraard een andere zaak.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 12-03-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:43
Ben(V) schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:03:
Maakt niet uit.
Stug of soepel is alleen van belang voor hoe je het afmonteert.
Bij stug hebben de aderparen een massieve kern en moet je ze afmonteren op een LSA of keystone
Soepel is bedoelt om connectors op te knijpen.

Die door elkaar halen werkt vaak wel maar is beslist onbetrouwbaar.
Heb bij mij thuis drie jaar geleden alles vervangen voor stugge sftp-cat6a + cat6a connectors. Was wat prielen maar werkt perfect. Had namelijk geen plaats voor wanddozen met keystones.
Hoogste spec gekozen om namelijk zo lang mogelijk met de kabels te kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lucky0wn op 11-03-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 20:42
Iemand ervaring met deze?
https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-411.html

En bestaat er ook een topic waarbij vermeld word welke webshops neppe en welke echte koper UTP verkopen? Zoniet, misschien een idee??

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-07 12:21

painkill

Pain(k)(ill)

Die kabel is goed, winkel ook.

Als er niet staat wat het is, of het is erg goedkoop, dan moet je opletten :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 20:42
painkill schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 18:39:
Die kabel is goed, winkel ook.

Als er niet staat wat het is, of het is erg goedkoop, dan moet je opletten :)
Heb het net binnen, ziet er super goed uit.
Het komt vanuit Duitsland (www.digitus.info)

Morgen maar eens aanleggen :)

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:39
Zeer veel dank voor dit topic. Stond op het punt om van Konig 100M UTP kabel te bestellen, maar las daar niet al te beste reviews over. Zojuist dus bij de winkel die JustinoFTW noemde kabel + wandcontactdozen besteld.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapawe
Ik heb ondertussen een cat6 utp besteld en geknepen en onder mijn kruipruimte gelegd. Ik heb een netgear R7000 i.c.m. met een Ubee modem van UPC (die staat in bridge modus). Nu heb ik iets raars dat ik random mijn connectie verlies met de router en weer automatisch restart na 3 seconden. Ik heb dan opeens een 100mbit verbinding ipv een 1000mbit verbinding.
Zou dat te maken kunnen hebben met een verkeerd geknepen utp kabel of zou dat toch echt aan de router moeten liggen?
Bij de netwerk kabeltester waren wel alle lichtjes op groen..

Pagina: 1 ... 15 ... 38 Laatste