Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:36
#ProductPrijsSubtotaal
1Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp opbouw DN-9006-N € 6,95€ 6,95
1FTP CAT6 AWG 24 netwerkkabel stugge kern 50 meter 100% koper € 39,95€ 39,95
110 inch CAT6 Digitus patchpaneel 8 poorten DN-91608S € 25,95€ 25,95
1Professionele universele kabelstripper€ 14,95€ 14,95
1LSA punch down tool met schaar (dogger)€ 5,95€ 5,95
1Combi Outlet Coax + UTP 1x RJ45 Gigabit uitvoering€ 24,95€ 24,95
Totaal€ 118,70

Dat van dat talkpoeder had ik inderdaad gelezen en ik ben bang dat wel noodzakelijk wordt.

Maar, 24AWG dus. Dat hebben ze niet op een rol, alleen 50m. Nou dan kies ik daar maar voor want 100m is echt teveel en ik woon toch in een huurwoning. Worst case scenario kan ik maar 1 kabel naar de verdeeldoos in de studiekamer trekken.
Belangrijkste is dat de woonkamer 1 UTP aansluiting krijgt.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 19:44
Ik zie bij die webshop geen AWG24 kabel met stugge kern zonder folie, dus als je bij hen wilt bestellen lijkt me dit een goede lijst.
Nadeel van FTP kabel is dat deze nog net even wat lastiger te leggen is door een buis met andere kabels.
Voordeel is wel dat je er vaak net even wat meer trekkracht op kunt zetten... wat ook nodig zal zijn :X

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
TD-er schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 20:54:
Ik zie bij die webshop geen AWG24 kabel met stugge kern zonder folie, dus als je bij hen wilt bestellen lijkt me dit een goede lijst.
Nadeel van FTP kabel is dat deze nog net even wat lastiger te leggen is door een buis met andere kabels.
Voordeel is wel dat je er vaak net even wat meer trekkracht op kunt zetten... wat ook nodig zal zijn :X
Ah crap daar was ik al bang voor. Nou dat wordt denk ik een fikse onderneming. Overigens ben ik van plan eerst de coax eruit te trekken met daarvoor een trekveer in de plaats, vervolgens wil ik de coax en de UTP tegelijk weer terug trekken. Ik neem aan dat het geheel dan wat soepeler zou moeten gaan?

* tikkietrugjaap gaat alvast 5kg talkpoeder kopen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voordat je die coax dan terug gaat trekken, kijk dan even goed wat voor kwaliteit kabel dat is.
Je ziet tegenwoordig vaak berichten tegenkomen dat in gebieden met 4G een aantal zenders niet meer te ontvangen is met matige kabel.
En kabel trekken moet je echt met 2 personen doen. De een zorgt ervoor dat de kabels niet om elkaar draaien en de ander zet kracht.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Puch-Maxi schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 16:38:
[...]

Inderdaad, volledig mee eens. Ga alstublieft geen Dreft, WD-40 of water gebruiken je wilt niet weten hoeveel zooi dat geeft als je de kabels ooit nog weer eens los moet hebben. Talkpoeder geeft minimale rommel en het werkt uitstekend, vooral niet nat maken maar dat lijkt me duidelijk.
Moet je alleen geen natte leidingen heben ...

Ja, er stond water in mijn loze leidingen :| (nieuwbouw)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Ben ik ook al eens tegengekomen Fish! :D Kabel trekken, kwam me toch een plens water mee naar beneden alles nat. Was geen succes, talkpoeder is dan geen goed idee nee :+.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
Daarom gebruikten wij (toen ik nog bij een installatie bedrijf een bijbaantje had) zeep als glijmiddel. Ik ken dus genoeg profesionals die het wel gebruiken. Ook om bovenstaande redenen.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 11-08-2014 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Deze woning is gelukkig van 2008 dus mocht er ooit water in hebben gestaan dan denk ik dat het er nu wel uit is haha.
Ik ga vanmiddag de spullen bestellen en hopelijk dit weekend dan wel de volgende alles trekken. Als jullie me in je gebeden zou willen plaatsen, graag ;)

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikerepairman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 10:40
Zelf gebruik ik kabel van draka (drakalan CAT5e, geel). Met deze kabel haal ik Gbit over 65m. Erg stugge kabel, mede door plastic 'kruis' die de aderparen scheid, maar wel heerlijk verwerken. De dikte van de aders zijn uit mijn hoofd awg24. Ik heb hem op een klos (400m) en niet in doos.

Veni Vidi Foetsie
Hit 'em up, Moooh 'em out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

tikkietrugjaap schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 07:47:
Deze woning is gelukkig van 2008 dus mocht er ooit water in hebben gestaan dan denk ik dat het er nu wel uit is haha.
Nou, daar kun je je in vergissen. Vorig jaar trok ik nog een stukje UTP thuis door een loze leiding in mijn woning van eind 2007, maar de kabel kwam er niet droog uit. WTF momentje van die dag ;)

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Dat komt omdat het water niet kan verdampen, het blijft hangen ergens in lage bocht. Met perslucht krijg je het er misschien uit, maar ach voor UTP maakt het niet zoveel uit. VD-draad met 230V in zo'n natte buis lijkt me een minder prettig idee (stel de isolatie raakt een beetje beschadigd bij het trekken).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
Ik ga binnenkort ook maar eens wat kabels trekken, maar nu zit ik met het volgende:

Kabelgoot loopt van de meterkast tot de studeerkamer en naast de studeerkamer is de slaapkamer.
Ik wil graag 1 kabel trekken, die ik dan op 2 wandcontactdozen aan sluit, 1 in de studeerkamer en gelijk aan de andere kant van de muur wil ik de andere plaatsen.

Hoe kan ik dat het beste doen? Kabel op het eind splitsen lijkt me geen goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-07 14:42
Je moet dan twee kabels trekken. Je kan niet zo 1-2-3 een UTP kabel splitsen, omdat er dus data over vervoert wordt. Je kan boven ook een switch neerzetten, maar ik denk dat twee kabels makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:19
hmm, 2 kabels trekken door 1 kabelgoot? Ik heb al heel veel moeite gehad met het trekken van een stugge coax kabel, maar moet er wel bij zeggen dat ik dat zonder talkpoeder gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Ik heb hier 1x UTP en 2x Digitus SF/UTP door een 5/8" buis getrokken. Meer kan er absoluut niet door. Voordeel van die buis is dat er 1 heel flauw bochtje in zit, verwacht niet dat je dat gaat lukken als er een paar flinke bochten in zitten.
Overigens ook nog getrokken zonder trekveer, die 1xUTP zat er al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
iNSaNe-oNe schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 08:33:
[...]

Nou, daar kun je je in vergissen. Vorig jaar trok ik nog een stukje UTP thuis door een loze leiding in mijn woning van eind 2007, maar de kabel kwam er niet droog uit. WTF momentje van die dag ;)
Wow, dat is inderdaad niet best zeg. Moet ook wel lekker geroken hebben.

Nou, ik weet genoeg, FTP kopen en even zwoegen. Het wordt een flinke klus maar het moet maar. Kan zo snel geen andere winkels vinden die verkopen wat ik zoek.

Heren, bedankt!

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Er bestaat ook netwerkkabel met 16 aders (8 aderparen), die netto dus wat kleinere diameter heeft dan 2 losse kabels. Dat trekt wat makkelijker door een buis heen, ookal is 'ie stugger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:01
Met een trekveer en twee mensen krijg je twee utp kabels gemakkelijk door de buis, mits je ze tegelijk trekt en niet meer dan drie bochten hebt is mijn ervaring.
Eerst de ene trekken en dan de andere is een zware oefening maar kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
TD-er schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:50:
Er bestaat ook netwerkkabel met 16 aders (8 aderparen), die netto dus wat kleinere diameter heeft dan 2 losse kabels. Dat trekt wat makkelijker door een buis heen, ookal is 'ie stugger.
Ik kan die kabels niet vinden moet ik je eerlijk vertellen. Denk ook niet dat het nodig is. Ik denk dat alleen de kabel die naast de coax moet worden getrokken moeizaam zal gaan. De rest is gewoon standaard UTP door een compleet lege leiding.
Springuin schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 07:27:
Met een trekveer en twee mensen krijg je twee utp kabels gemakkelijk door de buis, mits je ze tegelijk trekt en niet meer dan drie bochten hebt is mijn ervaring.
Eerst de ene trekken en dan de andere is een zware oefening maar kan wel.
Ja komt wel goed denk ik. Ga het samen met de missus doen. "Trekken schat!" ;)

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:33
_JGC_ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:26:
Ik heb hier 1x UTP en 2x Digitus SF/UTP door een 5/8" buis getrokken. Meer kan er absoluut niet door. Voordeel van die buis is dat er 1 heel flauw bochtje in zit, verwacht niet dat je dat gaat lukken als er een paar flinke bochten in zitten.
Overigens ook nog getrokken zonder trekveer, die 1xUTP zat er al in.
Kan best :P heb hier in 1 buis 3x UTP kabel van digitus + 1x een 5-aderige soepele kabel voor alarm. Oké, de buis is maar 4m lang ofzo en heeft slechts 1 bocht, maar het kán :D
Tevens een buis met 2x UTP van digitus en een koka 799 erbij gepropt, maar dat was minder krap 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:09
Om voor de toekomst klaar te zijn met bekabeling, zit ik er over na te denken om maar gelijk CAT 7 te gaan trekken in huis. Patchpanelen en wandcontactdozen zijn nog niet goed verkrijgbaar voor CAT 7.

Klopt het dat ik CAT 7 kabels gewoon kan aansluiten op CAT6(A) patchpanelen / wandcontactdozen?

Dit is de kabel waar ik momenteel geïnteresseerd in ben:
https://netwerkproducten....r-p-3274.html#description
Zal het niet lastiger zijn om dit op de wandcontactdoos aan te sluiten? Of moet je de kabels aan het einde een beetje los van elkaar snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:11

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

joenevd schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 03:20:
Om voor de toekomst klaar te zijn met bekabeling, zit ik er over na te denken om maar gelijk CAT 7 te gaan trekken in huis. Patchpanelen en wandcontactdozen zijn nog niet goed verkrijgbaar voor CAT 7.

Klopt het dat ik CAT 7 kabels gewoon kan aansluiten op CAT6(A) patchpanelen / wandcontactdozen?

Zal het niet lastiger zijn om dit op de wandcontactdoos aan te sluiten? Of moet je de kabels aan het einde een beetje los van elkaar snijden?
Volgensmij is dit gewoon universeel, net als USB.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

joenevd schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 03:20:

Die zgn. shotgun-kabel kun je gewoon uitelkaar plukken. Cat7 bekabeling kun je inderdaad prima aansluiten op Cat6a materiaal.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:08
Waarom niet "gewoon" cat5/6 bekabeling? Is een stuk goedkoper tenzij je nu al 10GBit switches gaat aansluiten... Anders lijkt het me zonde van je geld en kun je in de toekomst altijd nog je bekabeling vervangen tegen de dan geldende norm, connectors en switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Juist met kabel kan het handig zijn om vooruit te kijken.
Vooral wanneer je nogal wat moeite gaat doen om de kabel weg te werken. Het "even vervangen" is er dan niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
Het is een kwestie van welke lengte je nodig hebt.
Wikipedia: 10-gigabit Ethernet
CAT6: tot 55m
CAT6a / CAT7: tot 100m

En dan kun je nog een veilige marge aanhouden, bv tot 40m cat6, daarboven cat7.

[ Voor 18% gewijzigd door Ploink op 17-08-2014 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 15:22

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Dat is toevallig. Ik heb dit dus ook met één van mijn kabels. Die doet het ook in eens niet meer. Heeft een tijdje prima gewerkt, maar nu wil de kabel niet meer op 1 gbps draaien. Ik had een tijdje terug de kabel weer opnieuw afgepatcht. Toen werkte deze weer (eerste keer waarschijnlijk net een adertje niet goed in het plugje geduwd) maar nu is het weer over met de pret. Na de beide einden te hebben gecheckt op connecties zijn deze gewoon prima, maar toch wil hij niet op 1gbps. Het duurt ook even voordat de link tot stand komt nadat ik de kabel er in heb gedrukt.

Misschien dan toch maar een ander kabeltje kopen.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kijk dan gelijk of je misschien toch CCA-kabel hebt liggen.
Aluminium kan een oxidelaagje vormen wat niet zo geweldig elektriciteit geleid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:01
Hey all!

Middels een reactie in een ander topic wat ik geopend heb (klik) op dit draadje beland en flink zitten lezen. Nu wil ik ergens volgende week wat CAT6 kabel gaan bestellen om mijn thuisnetwerk uit te breiden en aan te passen zoals beschreven in het andere topic.

Nu ben ik benieuwd naar jullie reacties op onderstaand 'boodschappenlijstje' wat ik heb samengesteld voor deze aanpassingen. Kom ik weg met deze kabel en RJ45-connectoren? Of kan ik beter een shielded en/of CAT5e kabel nemen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

#ProductPrijsSubtotaal
30CAT6 utp installatiekabel per meter 100% koper€ 0,65€ 19,50
1Krimptang Metaal voor RJ45, RJ12 en RJ11€ 12,95€ 12,95
16P4C plugjes RJ11 per 10 stuks€ 0,90€ 0,90
1RJ45 knikbeschermers grijs verpakt per 10€ 1,00€ 1,00
1RJ45 CAT6 connector per 10 stuks€ 2,95€ 2,95
1Netgear WNDR4300€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 119,15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Als je:
- niet harder wil gaan dan gigabitsnelheid op lange afstanden (35+m)
- geen gigantische afstanden af wil leggen
- niet al te veel ruimte hebt om wat dikkere kabels te trekken

Dan is 5e ruim voldoende.

Anders zou je naar 6, 6a of 7 kunnen gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door M2M op 21-09-2014 19:48 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Krimptang zou ik een andere voor pakken, deze knijpt de pinnen dichter bij het scharnier harder aan dan de pinnen bij de handvatten.

Je kunt beter zo eentje kopen: http://www.microtech.net....R_CRIMP_g__48308_zoom.jpg

Die drukt alle pinnen even hard aan.

Van waar trouwens de RJ11 connectoren? Daar past de netwerkkabel niet in he ;)

Oja en je hebt solid (stugge) kabel, maar connectoren voor stranded (soepel). Dat gaat nie werken nie ;) Moet je speciale RJ45 voor solid voor hebben.

Als je patchkabels wilt maken kun je beter stranded kabel nemen. Solid is in principe om 1x te leggen (buis in de muur bijv.) en daarna niet meer aan te zitten (omdat het bij veel gebruik door metaalmoeheid kan breken).

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 21-09-2014 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
M2M schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:43:
Als je:
- niet harder wil gaan dan gigabitsnelheid op lange afstanden (35+m)
- geen gigantische afstanden af wil leggen
- niet al te veel ruimte hebt om wat dikkere kabels te trekken

Dan is 5e ruim voldoende.

Anders zou je naar 6, 6a of 7 kunnen gaan.
De snelheden liefst natuurlijk zo hoog mogelijk en wil ook enigszins futureproof zijn. De afstand die ik moet afleggen moet ik nog meten, maar moet in ieder geval van de meterkast, via kruipruimte onder de vloer door naar boven door 2 verdiepingsvloeren om op zolder te komen. Ik gok een meter of 20 :? 1 verdiepingsvloer zit al een gat want daar loopt nu een coax-kabel, idee is om hier de UTP-kabel doorheen te trekken. Andere verdiepingsvloer moet ik hoe dan ook nog boren, dus eerste gat wat groter maken is ook geen probleem.

Dat gezegd hebbende, hoe verhoud zich een CAT5e en een CAT6 kabel in dikte ten opzichte van een coax-kabel?

ThinkPadd schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:44:
Krimptang zou ik een andere voor pakken, deze knijpt de pinnen dichter bij het scharnier harder aan dan de pinnen bij de handvatten.

Je kunt beter zo eentje kopen: http://www.microtech.net....R_CRIMP_g__48308_zoom.jpg

Die drukt alle pinnen even hard aan.
Goeie tip, dank je! In theorie zou dus daarmee aan de kant van het scharnier de connector sterker zijn dan bij de handvatten? Als ik je goed begrijp..?
Ik bestel het liefst zoveel mogelijk bij een shop, dus eens kijken wat netwerkproducten.com nog meer heeft.

EDIT: Is dit een betere krimptang?

Van waar trouwens de RJ11 connectoren? Daar past de netwerkkabel niet in he ;)
RJ11 connectoren gaan inderdaad nie passen nie, dat weet ik :+ Maar heb nog wat telefoonkabel liggen waar ik wat mee wil doen, dus vandaar de stekkertjes ;)

Oja en je hebt solid (stugge) kabel, maar connectoren voor stranded (soepel). Dat gaat nie werken nie ;) Moet je speciale RJ45 voor solid voor hebben.

Als je patchkabels wilt maken kun je beter stranded kabel nemen. Solid is in principe om 1x te leggen (buis in de muur bijv.) en daarna niet meer aan te zitten (omdat het bij veel gebruik door metaalmoeheid kan breken).
Ok, dat is dus nog een aandachtspuntje. Misschien handig dat ik nog iets meer toelicht waar ik naar toe wil dan...
Ik heb momenteel vanaf de meterkast (locatie Ziggo-modem) naar de trapkast (+/- 4 meter) een UTP-kabel lopen, die lag er al en is gelegd door de vorige bewoners en ik gok dat dit een stranded kabel is, maar nog nooit naar gekeken. Vanaf hier loopt er onder de vloer een UTP-kabel naar een inbouwdoos waar vervolgens m'n tv op aangesloten is. Werkt prima. Nu wil ik op zolder mijn kantoor/hobbykamer/gameroom gaan inrichten en daar komt tevens een extra router als AP om het wireless-netwerk in huis te versterken. Vandaar de UTP-kabel naar zolder.

Deze UTP-kabel vervangt een COAX-kabel die nu van de meterkast onder de vloer, via de convectorput en de verwarmingsleidingen naar onze slaapkamer loopt. Daar zat eerst een tv-aansluiting die we toch niet gebruiken. Ik moet dus vanaf de slaapkamer nog 1 verdiepingsvloer omhoog om op de juiste plek uit te komen op mijn toekomstige kantoor/hobbykamer/gameroom.

Gedachte was om hier een solid kabel te leggen omdat deze deels onder de vloer loopt en door de verdiepingsvloeren gaat. Deze wil ik vervolgens netjes wegwerken in een kabelgootje en aansluiten op een opbouw wandcontactdoos. Van daaruit 1 kabel naar de router en vanuit de router 1 kabel naar de NAS en een naar de PC :)

Maar nu ik dit zo lees vraag ik me af of ik niet net zo goed af ben met een stranded kabel 8)7 ..

[ Voor 2% gewijzigd door Rohem op 22-09-2014 08:58 . Reden: Linkje andere krimptang ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die tang is beter ja.

En voor een opbouwdoos heb je wel solid nodig, omdat de opbouwdoos waarschijnlijk ook een solid kabel verwacht (LSA stroken waar je de aders van de kabel mbv een 'dogger' in moet drukken). Een stranded krijg je daar niet goed in gemonteerd.

Van een netwerkstopcontact > PC moet je stranded pakken, dat is veel soepeler en daarvan breken de aders niet zo snel als je hem veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ThinkPadd schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:09:
Die tang is beter ja.

En voor een opbouwdoos heb je wel solid nodig, omdat de opbouwdoos waarschijnlijk ook een solid kabel verwacht (LSA stroken waar je de aders van de kabel mbv een 'dogger' in moet drukken). Een stranded krijg je daar niet goed in gemonteerd.

Van een netwerkstopcontact > PC moet je stranded pakken, dat is veel soepeler en daarvan breken de aders niet zo snel als je hem veel gebruikt.
Ok zet ik die tang op het lijstje:)

De opbouwdoos die ik wil gaan bestellen ziet er zo uit van binnen Ik neem aan dat je dit bedoeld met LSA stroken? Een dogger heb ik overigens niet en zegt mij ook niet direct wat.. Kan het ook zonder, of kun je de kabels alleen maar met een dogger aansluiten?

Ok, duidelijk:) Word het dus een CAT6 solid kabel van de meterkast naar wandcontactdoos en een stranded kabel vanaf wandcontactdoos naar router en PC.

Nu zit ik nog met de volgende vragen;
  1. Hoe groot is de kans dat een solid-kabel breekt als ik deze via de aangegeven route (dus van meterkast, onder vloer door, door 2 verdiepingsvloeren naar wandcontactdoos) ga leggen?
  2. Heb ik echt een dogger nodig voor het vastmaken van de kabel in de wandcontactdoos? Of kan het ook zonder?
  3. Ik zit er nog steeds een beetje mee wat nu de beste keuze is. Een solid kabel naar een wandcontactdoos en van daaruit naar de router en pc, of een stranded kabel rechtstreeks naar de router en van daaruit ook met een stranded kabel naar de PC?
  4. De stranded kabel tussen een router en PC word ook wel een patchkabel genoemd toch 8)7 ?
Sorry voor de vele vragen overigens, ben op dit vlak een complete n00b |:(

Lijstje pas ik nog even aan met juiste RJ45 connectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 620028

Mijn tip, smeer de kabel met vaseline in als je m door een bestaande buis heen trekt. Hoef je minder aan de trekkoord te trekken. En zodoende minder belasting voor de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rohem schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:39:
[...]

Ok zet ik die tang op het lijstje:)

De opbouwdoos die ik wil gaan bestellen ziet er zo uit van binnen Ik neem aan dat je dit bedoeld met LSA stroken? Een dogger heb ik overigens niet en zegt mij ook niet direct wat.. Kan het ook zonder, of kun je de kabels alleen maar met een dogger aansluiten?
Zie linkje hierboven voor een dogger. Wat dat ding doet is de kabel er goed stevig indrukken, en ook gelijk op de goede lengte afsnijden, zodat het een netjes geheel wordt.
Nu zit ik nog met de volgende vragen;
• Hoe groot is de kans dat een solid-kabel breekt als ik deze via de aangegeven route (dus van meterkast, onder vloer door, door 2 verdiepingsvloeren naar wandcontactdoos) ga leggen?
Het is niet zo dat de kabel van porselein is ofzo, het is meer dat als je zo'n solid kabel vaak beweegt dat de aders binnenin dan lam worden (metaalmoeheid) en daardoor kunnen breken. Daarom pak je voor voor toepassingen waar je het vaak loskoppelt/oprolt e.d. een stranded (soepele) kabel. Die zijn veel flexibeler.
• Heb ik echt een dogger nodig voor het vastmaken van de kabel in de wandcontactdoos? Of kan het ook zonder?
Het kan vast ook wel met een schroevendraaier ofzo, maar met zo'n dogger werkt het sneller en makkelijker. Kan je overigens ook wel uit China ofzo bestellen via eBay. Zo spannend is het ook weer niet. Het is een soort aandruk ding met mesjes die na het vastdrukken de overtollige lengte van de aders afsnijdt.
• Ik zit er nog steeds een beetje mee wat nu de beste keuze is. Een solid kabel naar een wandcontactdoos en van daaruit naar de router en pc, of een stranded kabel rechtstreeks naar de router en van daaruit ook met een stranded kabel naar de PC?
In die opbouwdoos moet sowieso solid. Zoals gezegd krijg je een stranded kabel daar niet betrouwbaar in gemonteerd. In je meterkast (of waar de kabel er ook uit komt) monteer je het geheel normaal op een patchpaneel. Maar je kunt ook een RJ45 voor solid kabel eraan knijpen... Minder netjes, maar werkt ook.
• De stranded kabel tussen een router en PC word ook wel een patchkabel genoemd toch 8)7 ?
Klopt, patchkabel is volgens mij puur om van een outlet naar een device te gaan, of van een switch naar een patchpaneel ('patchen').

Kijk ook eens hier trouwens: https://netwerkproducten.com/thuisnetwerk-aanleggen.html
Daar leggen ze het precies uit, incl. filmpje.
Daar zeggen ze overigens ook dat je een solid kabel eigenlijk moet afmonteren in een (klein) patchpaneel, omdat een connector aan een solid kabel knijpen niet aan te raden is.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 22-09-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ThinkPadd schreef op maandag 22 september 2014 @ 10:13:
[...]

Zie linkje hierboven voor een dogger. Wat dat ding doet is de kabel er goed stevig indrukken, en ook gelijk op de goede lengte afsnijden, zodat het een netjes geheel wordt.

[...]

Het is niet zo dat de kabel van porselein is ofzo, het is meer dat als je zo'n solid kabel vaak beweegt dat de aders binnenin dan lam worden (metaalmoeheid) en daardoor kunnen breken. Daarom pak je voor voor toepassingen waar je het vaak loskoppelt/oprolt e.d. een stranded (soepele) kabel. Die zijn veel flexibeler.

[...]

Het kan vast ook wel met een schroevendraaier ofzo, maar met zo'n dogger werkt het sneller en makkelijker. Kan je overigens ook wel uit China ofzo bestellen via eBay. Zo spannend is het ook weer niet. Het is een soort aandruk ding met mesjes die na het vastdrukken de overtollige lengte van de aders afsnijdt.

[...]

In die opbouwdoos moet sowieso solid. Zoals gezegd krijg je een stranded kabel daar niet betrouwbaar in gemonteerd. In je meterkast (of waar de kabel er ook uit komt) monteer je het geheel normaal op een patchpaneel. Maar je kunt ook een RJ45 voor solid kabel eraan knijpen... Minder netjes, maar werkt ook.

[...]

Klopt, patchkabel is volgens mij puur om van een outlet naar een device te gaan, of van een switch naar een patchpaneel ('patchen').

Kijk ook eens hier trouwens: https://netwerkproducten.com/thuisnetwerk-aanleggen.html
Daar leggen ze het precies uit, incl. filmpje.
Daar zeggen ze overigens ook dat je een solid kabel eigenlijk moet afmonteren in een (klein) patchpaneel, omdat een connector aan een solid kabel knijpen niet aan te raden is.
Top, bedankt voor de uitgebreide reactie _/-\o_

Hiermee kom ik op onderstaande aangepaste boodschappenlijstje. Patchpaneel twijfel ik nog wel even over. Vind het beetje zonde om zo'n paneel te kopen voor die ene kabel die ik moet aansluiten, knijp ik er net zo lief een RJ45-connector aan. Aan de andere kant doen die paar tientjes voor zo'n paneel het hem ook niet meer dan.. Daar denk ik nog even over, moet sowieso wachten op reactie van de webshop over de RJ45 connectoren voor de stugge kabel, staat bij dat levertijd week 8 is..maar dat lijkt me wel heel erg ver..

#ProductPrijsSubtotaal
30CAT6 utp installatiekabel per meter 100% koper€ 0,65€ 19,50
1Krimptang Metaal voor RJ45, RJ12 en RJ11€ 12,95€ 12,95
16P4C plugjes RJ11 per 10 stuks€ 0,90€ 0,90
1RJ45 knikbeschermers grijs verpakt per 10€ 1,00€ 1,00
1RJ45 CAT6 afgeschermde connector per 10 stuks voor stugge kabel€ 2,95€ 2,95
1LSA punch down tool met schaar (dogger)€ 5,95€ 5,95
1Netgear WDR4300€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 125,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-03 09:32
Je hoeft niet per sé een patchkast te monteren als je maar één kabel aansluit, staat ook in die omschrijving: kan je net zo goed een opbouw patchpoortje erop zetten voor een paar euro.

Ik doe het zo:

Meterkast heeft VDSL modem met 4 LAN-poorten:
2x met patchkabel naar de NAS
1x met patchkabel naar e-thermostaat
1x pet patchkabel naar wandcontactdoosje (Digitus Wandcontactdoos CAT6)

Deze laatste wordt aangesloten op UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern naar de zolder

Op zolder gaat de UTP stugge kern in een patchpaneltje (Digitus Desktop Patch Panel CAT6), daarin gaat dan een patchkabeltje naar de uplink van een Gbit switch (8 poorts)

Van daaruit 7 patchkabeltjes terug naar de overgebleven poorten op het patchpaneltje en daaraan komen weer UTP solid netwerkkabel naar de verschillende kamers (2 per kamer) met aan het einde weer een wandcontactdoos met 2 poorten.

Daarin steek ik patchkabels naar de verschillende apparaten.

Mijn boodschappenlijst (excuses voor niet gelinkt/klikbaar):

LSA punch down tool met schaar (dogger) € 5,95
Professionele krimptang metaal voor RJ45, RJ10, RJ11 en RJ12 € 19,95
Voordeelverpakking 5x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp opbouw DN-9006/B5 € 31,95
UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern 100 meter 100% koper € 51,95
Digitus Desktop Patch Panel CAT6 8 poorts DN-91608SD € 19,95
Totaal inclusief BTW: € 129,75

Die tang is voor het maken van patchkabeltjes.

Ziet iemand een probleem in mijn plan?
Het enige waar ik niet zeker van ben is of het zo werkt met het patchpaneel dat elke poort onafhankelijk is van de anderen en dit dus zo gaat werken...

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
fritsjof schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:27:
Je hoeft niet per sé een patchkast te monteren als je maar één kabel aansluit, staat ook in die omschrijving: kan je net zo goed een opbouw patchpoortje erop zetten voor een paar euro.
Je bedoeld in de meterkast een wandcontactdoos ipv patchpanel? Stranded cable van modem naar wandcontactdoos en dan een solid cable naar zolder naar tweede wandcontactdoos om van daaruit weer met een stranded cable verder te gaan..?

EDIT: Bedenk me net dat ik eerst eens goed moet kijken of ik geen 90-graden bochten moet maken met de sold-cable. Dat schijnt niet zo heel best te zijn lees ik :? Meteen maar even doen thuis

EDIT 2:
Ter info, ook voor andere lezers.
Kortom: gebruik altijd de juiste kabel voor de juiste klus. Een connector aan de ene kant en een wandcontactdoos aan de andere kant is in geen geval mogelijk. Neem in deze situaties altijd een installatiekabel en plaats aan beide kanten een wandcontactdoos / patchpaneel, zodat u met een standaard patchkabel alsnog een kabel met een stekkertje aan het einde overhoudt.
Bron: http://netwerkproducten.blogspot.nl/2012/09/verschil-tussen-soepele-en-stugge.html 13 september 2012

Lijkt dus wel degelijk te kunnen?

[ Voor 48% gewijzigd door Rohem op 22-09-2014 16:11 . Reden: Vraag over 90-graden bochten toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Ja precies zo op die manier. Een patchpaneltje is niets meer dan een rijtje patchpoortjes/wandcontactdoosjes naast elkaar :)

Als je maar één of twee solid kabels naar de zolder gaat trekken dan is een 2-poorts wandcontactdoosje dus eigenlijk een patchpanel met maar 2 poortjes, en werkt precies op dezelfde manier.

Denk ik...

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
fritsjof schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:57:
Ja precies zo op die manier. Een patchpaneltje is niets meer dan een rijtje patchpoortjes/wandcontactdoosjes naast elkaar :)

Als je maar één of twee solid kabels naar de zolder gaat trekken dan is een 2-poorts wandcontactdoosje dus eigenlijk een patchpanel met maar 2 poortjes, en werkt precies op dezelfde manier.

Denk ik...
Hmmm nooit bij stil gestaan, maar klinkt logisch... Maar aangezien je zegt 'denk ik' wacht ik voor de zekerheid ook nog even wat andere reacties af. Als dit kan ben ik geholpen _/-\o_ Vooropgesteld dat ik geen 90-graden bochten hoef te gaan maken, want volgens mij kan ik dan beter terugvallen op een stranded-cable..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Ik heb zelf onlangs kabels aangesloten, aan de ene kant aan een patchpaneel, aan de andere kant aan een wandcontactdoosje en ik kan bevestigen dat een patchpaneel meer of minder hetzelfde is. Patchpaneel biedt als extra ook de mogelijkheid tot het aansluiten van de aarde-kabel die zo'n FTP kabel vaak bevat (dat kleine stalen draadje. Ikzelf heb daar geen gebruik van gemaakt maar vond het gewoon handig om een patchpaneel te hebben.

Trouwens, 90-graden bochten zijn natuurlijk relatief he. Als je bocht een meter aan PVC pijp is, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Is de bocht een klein L stukje van een paar centimeter, gaat het wat pittiger worden.

Daarnaast kunnen die kabels wel wat hebben hoor. Het is gelukkig geen glasvezel :D

[ Voor 26% gewijzigd door tikkietrugjaap op 22-09-2014 15:48 ]

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lunarmoon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-07 20:45
NeutraleTeun schreef op zondag 12 februari 2012 @ 16:20:
Dus het zekere voor het onzekere... een magneet meenemen bij aankoop van kabels?
Of iig testen voor het inbouwen.
Een magneet werkt niet met koper of aluminium! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Even een niet-technisch vraagje:

Stel dat ik dit wil laten aanleggen (dus niet zelf doen omdat ik dat fysiek niet kan) door iemand: hoe noem ik zo 'iemand' en wat kost dat?

Dus: voor lekkage bel ik de loodgieter, voor een gebroken ruit de glaszetten, en voor het aanleggen van een thuisnetwerk bel ik ...?

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Netwerk of data Installateur?
Je kan eventueel een oproep plaatsen in Vraag & Aanbod of een klus website als werkspot.nl.

Let wel op dat je iemand treft met verstand van zake. Er zijn ondernemers die denken dat ze ook wel ff een draadje kunnen trekken en dan de ethernet poortjes parallel aansluiten op dezelfde kabel alsof het een telefoondraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Ok dank voor de info, ik pols m'n schoonvader, anders een oproepje.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-07 14:39
Bochten maken lijkt me geen probleem. Heb ook kabel aangelegd en 2 aan het eind vd kamer een bocht van 90 graden gemaakt, no problem. Inderdaad niet 5 keer de kabel heen en weer buigen, want dan breekt ie...

Overigens heb ik nu overal cat5e gelegd want cat6 paste helaas niet 2x door de buis (stomme flexibele buis). Kan ik nog moeite hebben met het vastzetten van deze kabels in een cat6 wandcontactdoos? Ik ga namelijk morgen deze bestellen, maar de cat5e variant heeft een rechte plug, maar de cat6 een schuine en dat lijkt me net wat praktischer.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 00:05
lunarmoon schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:52:
[...]
Een magneet werkt niet met koper of aluminium! :(
Nee, maar wel met ijzer, zodat je i.i.g. CCS eruit kan halen wat nog slechter is dan CCA. TS bleek namelijk netwerkkabels te hebben waarvan de helft van de paren uit CCS bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Boobybandit schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:07:
Bochten maken lijkt me geen probleem. Heb ook kabel aangelegd en 2 aan het eind vd kamer een bocht van 90 graden gemaakt, no problem. Inderdaad niet 5 keer de kabel heen en weer buigen, want dan breekt ie...
[...]
Een bocht van 90 graden is ook geen probleem.
Een knik van 90 graden wel.
Bij buigzame materialen wordt vaak een radius aangegeven om de krapste bocht aan te duiden waarmee je het materiaal kunt buigen. Hoe groter die radius, hoe flauwer de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
tikkietrugjaap schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:46:
Ik heb zelf onlangs kabels aangesloten, aan de ene kant aan een patchpaneel, aan de andere kant aan een wandcontactdoosje en ik kan bevestigen dat een patchpaneel meer of minder hetzelfde is. Patchpaneel biedt als extra ook de mogelijkheid tot het aansluiten van de aarde-kabel die zo'n FTP kabel vaak bevat (dat kleine stalen draadje. Ikzelf heb daar geen gebruik van gemaakt maar vond het gewoon handig om een patchpaneel te hebben.
Heb dit inmiddels ook van netwerkproducten.com bevestigd gekregen. Betekent dus dat ik de stugge kabel van een wandcontactdoos in de meterkast naar een wandcontactdoos op zolder ga leggen. Van de modem naar wandcontactdoos in de meterkast een korte soepele kabel, en op zolder van wandcontactdoos naar pc hetzelfde.
tikkietrugjaap schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:46:
Trouwens, 90-graden bochten zijn natuurlijk relatief he. Als je bocht een meter aan PVC pijp is, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Is de bocht een klein L stukje van een paar centimeter, gaat het wat pittiger worden.

Daarnaast kunnen die kabels wel wat hebben hoor. Het is gelukkig geen glasvezel :D
TD-er schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 07:26:
[...]

Een bocht van 90 graden is ook geen probleem.
Een knik van 90 graden wel.
Bij buigzame materialen wordt vaak een radius aangegeven om de krapste bocht aan te duiden waarmee je het materiaal kunt buigen. Hoe groter die radius, hoe flauwer de bocht.
Duidelijk verhaal, thnx all! Ga ik gewoon CAT6 kabel bestellen, gaat toch om een enkele kabel. Bochten maken zal ik voorzichtig mee zijn ;-)

Inmiddels ook contact gehad met netwerkproducten.com voor de RJ45 stugge connectoren, de levertijd op hun site geeft week 8 aan en die klopt ook.. Ze zijn blijkbaar moeilijk te krijgen. Denk dat ik dus toch maar voor een patch-panel extra wandcontactdoos ga. Ben ik meteen wat meer toekomst voorbereid mocht ik meer aan willen sluiten :)

[ Voor 46% gewijzigd door Rohem op 23-09-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 23:53

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik heb een 100 meter UTP kabel, die wil ik gebruiken voor een component videoverbinding. Gaat dat lukken denken jullie (de ijzerdraadjes koppelen aan tulp-aansluitingen.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 00:05
Nou, als het ijzerdraadjes zijn weet ik het nog zo net niet! maar als het gewoon koper is zou ik het gewoon proberen. Hier wat info van Belden over hun UTP kabels met gebruik van component RGB.

Edit: wellicht interessant voor je: http://myhometheater.homestead.com/vgacable.html

[ Voor 14% gewijzigd door Eric70 op 23-09-2014 13:57 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
SalimRMAF schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:48:
Ik heb een 100 meter UTP kabel, die wil ik gebruiken voor een component videoverbinding. Gaat dat lukken denken jullie (de ijzerdraadjes koppelen aan tulp-aansluitingen.
Je moet de 75Ω coax omzetten naar een 100Ω balanced twisted pair. Daar heb je een video
balun voor nodig.

Ebay heeft zat van die dingen, ook in 4-kanaals uitvoering. Ze hebben ook rca(tulp) - bnc adaptertjes als je die nodig hebt.
Normaal worden ze gebruikt voor composiet video, maar component is eigenlijk gewoon voor elke kleur een apart signaal, dus dat zal ook wel werken.

Ik neem aan dat je gewoon PAL video gebruikt, als je een hogere resolutie door zo'n ding wil sturen weet ik niet of de bandbreedte voldoende is.

Je kan het ook wel zonder balun aansluiten zoals je voorstelt, maar dan klopt de impedantie niet en dan krijg je reflecties (ghosting). Omdat het signaal niet gebalanceerd is zul je bij grote lengte ook meer verlies krijgen en dat maakt het beeld onscherp.

edit:
Ik vermoed dat deze dingen geen baluns zijn zoals ze beweren, maar gewone adaptertjes.
Afbeeldingslocatie: http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mJ0BJTSFwQTuq6UL29YP1Mg.jpg

Koop bv twee van deze en een setje rca adapters.
Afbeeldingslocatie: http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/mujX_nBujBzFxDVQOJ_pQJw.jpgAfbeeldingslocatie: http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/m_daW_wMb2ppxmI2Oyqv-AQ.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 23-09-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Wij hebben soms wel eens wat netwerkkabel nodig. Dan daar een stukje, dan hier een stukje.
Dus was van plan om een rolletje ergens te bestellen zodat ik daar telkens een stuk van kan nemen en zelf wat stekkertjes op kan zetten. (deze + tang zijn al in bezit).

Nou kwam ik ooit bij deze site terecht. Veel netwerkspul wat goedkoop is (zoals de inbouwdozen), maar ik heb begrepen dat de gelinkte kabel prut is, namelijk het koperverhaal.
Nou zal het bij de lengtes die ik wil gebruiken waarschijnlijk niet veel uitmaken (slechts enkele meters per keer), maar toch.
Erg jammer, want nog geen €20 (incl. verzending) voor 100 meter kabel is erg aantrekkelijk. ;(

Nou komt deze site hier veel langs, maar ik zie daar zo geen stranded netwerkkabel; alleen solid.
Wat is dan een adres voor een goedkoop rolletje kabel waar ik zelf de stekkers op kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Piet91 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:59:
Wij hebben soms wel eens wat netwerkkabel nodig. Dan daar een stukje, dan hier een stukje.
Dus was van plan om een rolletje ergens te bestellen zodat ik daar telkens een stuk van kan nemen en zelf wat stekkertjes op kan zetten. (deze + tang zijn al in bezit).

Nou kwam ik ooit bij deze site terecht. Veel netwerkspul wat goedkoop is (zoals de inbouwdozen), maar ik heb begrepen dat de gelinkte kabel prut is, namelijk het koperverhaal.
Nou zal het bij de lengtes die ik wil gebruiken waarschijnlijk niet veel uitmaken (slechts enkele meters per keer), maar toch.
Erg jammer, want nog geen €20 (incl. verzending) voor 100 meter kabel is erg aantrekkelijk. ;(

Nou komt deze site hier veel langs, maar ik zie daar zo geen straned netwerkkabel; alleen solid.
Wat is dan een adres voor een goedkoop rolletje kabel waar ik zelf de stekkers op kan zetten?
Zoek je zoiets?

Cat 5e Per meter of CAT 5e per 100 meter. Via deze link gevonden, ongeveer halverwege de pagina.

[ Voor 4% gewijzigd door Rohem op 23-09-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:59:

Nou komt deze site hier veel langs, maar ik zie daar zo geen stranded netwerkkabel; alleen solid. .......
Ik zie daar als ik wat verder naar beneden scroll toch echt zowel stugge als soepele kabel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
@Rohem: goed bezig met die contactdoos in je meterkast, je maakt een vergelijkbare installatie als ik van plan ben :)

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Rohem schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:32:
Zoek je zoiets?

Cat 5e Per meter of CAT 5e per 100 meter. Via deze link gevonden, ongeveer halverwege de pagina.
Techneut schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:03:
[...]
Ik zie daar als ik wat verder naar beneden scroll toch echt zowel stugge als soepele kabel staan.
Ik zat snel de afbeeldingen langs te gaan van die kabel om te kijken of er stranded tussen stonden.
Daarbij het ik niet gelet op de tekst.

Ik wordt dom :$ ...

Op de foto leek het i.i.g. allemaal solid. Maar dat is dus de site waar ik moet zijn. Toch jammer dat het dus 2x zo duur is. Dan maar gaan bedenken ik of direct voor 100 meter ga of toch maar wat minder.

Bedankt i.i.g.

• Rohem
fritsjof schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:18:
@Rohem: goed bezig met die contactdoos in je meterkast, je maakt een vergelijkbare installatie als ik van plan ben :)
Thnx! Dat is wel heel toevallig trouwens! :D Maar leuke projectjes om te doen, wel eerste keer. Dus kijken hoe het afloopt ;-)
Piet91 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:42:
[...]

[...]

Ik zat snel de afbeeldingen langs te gaan van die kabel om te kijken of er stranded tussen stonden.
Daarbij het ik niet gelet op de tekst.

Ik wordt dom :$ ...

Op de foto leek het i.i.g. allemaal solid. Maar dat is dus de site waar ik moet zijn. Toch jammer dat het dus 2x zo duur is. Dan maar gaan bedenken ik of direct voor 100 meter ga of toch maar wat minder.

Bedankt i.i.g.
No problemo :) Ik had eerst ook goedkopere kabel gezien, maar dat bleek ook CCA te zijn... Omdat ik het graag goed wil doen toch maar voor de duurdere CAT6 koperen kabel gegaan.. Heb hier teveel slechte verhalen gelezen over inferieure kabels. Dan maar iets meer betalen ;-)

[ Voor 52% gewijzigd door Rohem op 24-09-2014 09:01 ]

• fritsjof
@Rohem: ja voor mij ook eerste keer, en ik moet wachten op een verbouwing van de badkamer want er moeten wat pijpen achter de muren worden gemaakt voor mijn kabel-honger :)

@Allen:
Ik vind ~50 euro voor 100 meter Cat6 100% koper kabel niet echt duur hoor, dat valt me reuze mee. Zeker als je bedenkt dat als je het goed aan legt je echt een toevoeging voor je woning realiseert. Ik heb nog niet zo heel lang geleden mijn huis gekocht maar ben nergens (tijdens bezichtigingen) UTP-patchpoortjes tegengekomen, en had dat wel graag gezien.

Natuurlijk heeft het gros van de mensen geen idee wat je aan snelheid en veiligheid verliest met wifi maar ik denk toch dat, naast dat je er zelf veel plezier van hebt, je een beetje extra 'waarde' toevoegt aan je woning als je je netwerk bekabeling netjes aanlegt.

En dan is ~50 euro voor kwaliteitskabel door je hele huis met nette patchpoortjes echt niet duur.
Denk ik.

Bekabelde WIFI

• Piet91
  • Niet online
Rohem schreef op woensdag 24 september 2014 @ 08:58:
No problemo :) Ik had eerst ook goedkopere kabel gezien, maar dat bleek ook CCA te zijn... Omdat ik het graag goed wil doen toch maar voor de duurdere CAT6 koperen kabel gegaan.. Heb hier teveel slechte verhalen gelezen over inferieure kabels. Dan maar iets meer betalen ;-)
Da's ook weer zo, al vraag ik me af hoeveel het gaat uitmaken bij kleine afstanden.
fritsjof schreef op woensdag 24 september 2014 @ 09:54:
@Allen:
Ik vind ~50 euro voor 100 meter Cat6 100% koper kabel niet echt duur hoor, dat valt me reuze mee.
Mwah; wanneer je 100 meter installatiedraad kan krijgen voor nog niet de helft waar evenveel of meer koper in zit is het toch even :/
Maar ja; markt zal wel kleiner zijn en daardoor prijs hoger.
Zeker als je bedenkt dat als je het goed aan legt je echt een toevoeging voor je woning realiseert. Ik heb nog niet zo heel lang geleden mijn huis gekocht maar ben nergens (tijdens bezichtigingen) UTP-patchpoortjes tegengekomen, en had dat wel graag gezien.

Natuurlijk heeft het gros van de mensen geen idee wat je aan snelheid en veiligheid verliest met wifi maar ik denk toch dat, naast dat je er zelf veel plezier van hebt, je een beetje extra 'waarde' toevoegt aan je woning als je je netwerk bekabeling netjes aanlegt.

En dan is ~50 euro voor kwaliteitskabel door je hele huis met nette patchpoortjes echt niet duur.
Denk ik.
Da's natuurlijk wel weer zo. Bij de verbouwing bij m'n broer's woning zijn ook in nagenoeg elke ruimte netwerkaansluitingen gekomen. Niets zo handig als gewoon even een kabeltje inprikken en een goede, stabiele verbinding hebben. (en daarom dus even zo'n rolletje bestellen ;) )

Wel weer klote dat zij vast zitten aan ADSL met max. zo'n 5.8 Mbps en met de TV aan de helft. :')

• Piet91
  • Niet online
Betrouwbaar? Toch weer zo'n €15 goedkoper dan hier.
Ze hebben er expliciet 100% koper bij staan; bij hun goedkoopste Cat5e-kabel van 100 meter staat dat er niet bij.
Wel is deze - zogenaamd 100% koper - kabel maar 26AWG, geen 24AWG.

• fritsjof
Over die AWG-waarde: geldt: hoe lager het getal voor de letters AWG = hoe dikker (dus kwalitatief beter) de kabel?
Met andere woorden: 23AWG is dikker dan 24AWG?
(ik heb de uitleg op de site van TD-er over UTP gelezen maar daar wordt alleen gesproken van 'minimaal 24AWG' en ik lees hieroboven "kabel maar 26AWG, geen 24AWG" dus vandaar mijn vraag).

Bekabelde WIFI

• ThinkPad
Wikipedia: American wire gauge

Lager getal = dikkere kabel
23AWG is dus dikker dan 24AWG ja.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 623469

De kwaliteit en snelheid van netwerkkabels is erg afhankelijk van het type kabel. Ik heb ook ontzettend veel gezeik gehad met diverse internetkabels en ook met verschillende webshops. Een klein tijdje geleden ben ik terecht gekomen bij de webshop ´´serverkast.com´´.

Ik ben netwerkbeheerder en onderhoud het netwerk bij verschillende bedrijven, ik heb hier dus ook vaak nieuwe kabels voor nodig :P . Met deze webshop heb ik eigenlijk nog geen gezeik gehad, er is wel eens een product in de verkeerde kleur geleverd, maar na een telefoontje werd ik snel geholpen en mocht ik de kabel houden en werd mij de goede kabel zelfs gratis opgestuurd _/-\o_ .

Ook de kwaliteit van de kabels is prima, er staat heel duidelijk vermeld wat CCA kabels zijn en welke kabels 100% koper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het feit dat een webshop uberhaubt CCA kabels levert - ook al geven ze dat netjes aan - zou voor mij als netwerkbeheerder al reden genoeg zijn om daar nooit iets te willen kopen voor een zakelijke toepassing.

(Netwerk) kabels zijn een product waar je voor de volle 100% op moet kunnen vertrouwen. Als dat een onzeker punt wordt in een hele keten van een professionele / zakelijke IT omgeving dan wordt de basis, de fundering van je hele IT gebouw gammel.

Dan mag je nog hopen dat je managed switches gebruikt waar je error counters en statistieken uit kunt halen zodat je het probleem kunt achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-07 11:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Anoniem: 623469 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 10:42:
De kwaliteit en snelheid van netwerkkabels is erg afhankelijk van het type kabel. Ik heb ook ontzettend veel gezeik gehad met diverse internetkabels en ook met verschillende webshops. Een klein tijdje geleden ben ik terecht gekomen bij de webshop ´´serverkast.com´´.

Ik ben netwerkbeheerder en onderhoud het netwerk bij verschillende bedrijven, ik heb hier dus ook vaak nieuwe kabels voor nodig :P . Met deze webshop heb ik eigenlijk nog geen gezeik gehad, er is wel eens een product in de verkeerde kleur geleverd, maar na een telefoontje werd ik snel geholpen en mocht ik de kabel houden en werd mij de goede kabel zelfs gratis opgestuurd _/-\o_ .

Ook de kwaliteit van de kabels is prima, er staat heel duidelijk vermeld wat CCA kabels zijn en welke kabels 100% koper zijn.
Het spijt me zeer maar pas sinds vandaag geregistreerd om vervolgens ff keihard te vloeken in de netwerk-kerk en een winkel aan te raden die dat ook doet. Misschien te voorbarig van mij maar dit lijkt heel erg op reclame maken.

CCA achtige praktijken moeten gewoon uitgeroeid worden in netwerkland. Ook al is het 'voldoende' als je 1 meter moet overbruggen, het is gewoon troep. Je hoeft geen netwerkbeheerder te zijn om dat te weten.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:13:
Betrouwbaar? Toch weer zo'n €15 goedkoper dan hier.
Ze hebben er expliciet 100% koper bij staan; bij hun goedkoopste Cat5e-kabel van 100 meter staat dat er niet bij.
Wel is deze - zogenaamd 100% koper - kabel maar 26AWG, geen 24AWG.
Iemand? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
AWG26 is dunner dan AWG24, dus niet volgens de standaard.
Gevolgen zijn:
- hogere weerstand
- dunner draad, dus mogelijk minder goed contact

Als ze daar op lopen beknibbelen, weet je gewoon dat er alles aan gedaan is om zo goedkoop mogelijk te zijn en dat is vaak een recept voor "goedkoop = duurkoop" enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Wikipedia: Category 5 cable
Since 1995, solid-conductor UTP cables for backbone cabling is required to be no thicker than 22 American Wire Gauge (AWG) and no thinner than 24 AWG, or 26 AWG for shorter-distance cabling. This standard has been retained with the 2009 revision of ANSI TIA/EIA 568.[28]
Als ik voetnoot [28] volg naar het TIA/EIA-568-B.2 document dan staan daar op pagina 111/112 specificaties voor 26 AWG stranded ScTP patchkabels.

Maar dit is UTP (unschielded) installatiekabel en dan moet het volgens datzelfde document (p6) AWG24 zijn idd.

Dit wil niet zeggen dat de kabel in de praktijk troep is of onbruikbaar. Het gaat om de maximale lengte die je betrouwbaar kan halen en daarbij zijn nog veel meer factoren van belang dan alleen het koper. Hoever je hiermee komt, geen idee, maar ik zou het zeker niet kopen als je 100m moet overbruggen.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:50
Ik zie dit topic geregeld aktief in het Netwerken subforum en vraag me dan altijd af of dit topic een sticky topic gemaakt kan worden.

Ben ik de enige die zich dit afvraagt?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Nee ik vraag me dat ook af, het is zeker wel interessant.

Ik heb ook al meerdere malen slechte ervaringen gehad met 'door derde geleverde' netwerk kabels (elektriciens die het wel 'ff doen') met alle gevolgen van dien.

-Slechte verbinding, soms 1 ader welke slecht contact maakt ofzo.
-Hoge latency??
-Verbinding die er gewoon uit knalt...

Laatst nog een flinke klus gedaan bij een vriend thuis, nieuw huis uit 1890 ofzo helemaal leeg en alles nieuw er in en daar een netwerk aangelegd bijna 600 meter kabel in totaal (per kamer 2 of 4 aansluitingen, woonkamer 16 aansluitingen, zolder 8 aansluitingen etc.) met een mooie groene kabel op haspel (ben merk ff kwijt) en dat draait werkelijk als een trein.

Patch paneel in de meterkast, beetje gemodificeerd kwam oorspronkelijk uit een patchkast. 24poorts Cisco POE/Gbit (POE voor kinderkamer en het scheelde niets in prijs met een normale 24p) + 8 poorts Gbit voor tv en de snelheden zijn werkelijk super. 2 AP's geplaatst voor wifi centraal in de woning Engenius EAP900H wat werkelijk pracht AP's zijn.

Netwerk is stabiel en snel, alles mooi afgewerkt met wand contact dozen, nu de rest van de woning nog ;)

Waar het op neer komt is dat er bij sommige mensen thuis een beter netwerk ligt dan bij sommige bedrijven... Het is gewoon triest... Een goed netwerk wordt zo vaak onderschat, mensen prikken er gewoon een kabeltje bij om nog maar te zwijgen over 'besparen op materiaal'.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• TD-er
Het onderwerp speelt wel degelijk, want op mijn blog, krijg ik gemiddeld zo'n 50 - 70 hits op dat topic per dag!
Dus het sticky maken is zeker niet verkeerd.

En wat betreft dat "thuis"netwerk van hierboven... Die Cisco switch zal wel lekker bijdragen aan de elektriciteitsrekening vermoed ik. :X
POE-switches verbruiken vaak nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyrrti
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-01 13:17
Ik weet niet of ik hier goed zit. Ik zoek een netwerkkabel die van de muur aansluiting naar mijn pc gaat. Eentje die gewoon op de grond ligt in mijn kamer.

Ik heb voor deze kabel gekozen http://azerty.nl/36-4143-...ed-cat5e-350mhz-asse.html

Alleen hoe weet je nou precies of de kabel wel goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EricJH schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 00:54:
Ik zie dit topic geregeld aktief in het Netwerken subforum en vraag me dan altijd af of dit topic een sticky topic gemaakt kan worden.

Ben ik de enige die zich dit afvraagt?
Dien een topic report in met die vraag? Of plaatsen in Lieve Adjes , denk dat dat wel een goede plek is voor die vraag.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Raven schreef op zondag 28 september 2014 @ 14:26:
[...]

Dien een topic report in met die vraag? Of plaatsen in Lieve Adjes , denk dat dat wel een goede plek is voor die vraag.
Een goed idee. Ik heb de Adjes lief in de ogen gekeken en wacht op een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Nyrrti schreef op zondag 28 september 2014 @ 14:05:
Ik weet niet of ik hier goed zit. Ik zoek een netwerkkabel die van de muur aansluiting naar mijn pc gaat. Eentje die gewoon op de grond ligt in mijn kamer.

Ik heb voor deze kabel gekozen http://azerty.nl/36-4143-...ed-cat5e-350mhz-asse.html

Alleen hoe weet je nou precies of de kabel wel goed is?
Ligt er een beetje aan wat je er mee wilt. Als je een Gbit netwerk wil kan het waarschijnlijk wel, mits de rest van de apparatuur van voldoende kwaliteit is (aansluiting muur, router, etc). Het is altijd veiliger om gewoon cat6 te kopen, weet je in ieder geval dat de kabel volgens de standaard voldoet.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EricJH schreef op maandag 29 september 2014 @ 00:25:
[...]
Een goed idee. Ik heb de Adjes lief in de ogen gekeken en wacht op een antwoord.
Hmm, had blijkbaar in SeM gemoeten, zie de reactie :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Raven schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:26:
[...]

Hmm, had blijkbaar in SeM gemoeten, zie de reactie :P
Inderdaad. :o

Ik heb in mijn reply ook toegelicht waarom het een sticky topic zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...] Het is altijd veiliger om gewoon cat6 te kopen, weet je in ieder geval dat de kabel volgens de standaard voldoet.
Cat6 is niet nodig voor gigabit ethernet. Cat5e, solid of stranded, is goed genoeg voor 1Gbit tot 100 meter. De standaard is daarop gemaakt, feitelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
joopv schreef op maandag 29 september 2014 @ 19:38:
[...]
Cat6 is niet nodig voor gigabit ethernet. Cat5e, solid of stranded, is goed genoeg voor 1Gbit tot 100 meter. De standaard is daarop gemaakt, feitelijk.
Daar heb je gelijk. Ik dacht alleen dat een kabel volgens de Cat6 standaard minder storingsgevoelig is wat ook de reden is waardoor het een hoger frequent signaal aan kan?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
Zeker sticky-waardig dit, kwam hier via het blog van TD-er (ik las daar waar ik naar moet zoeken en hier waar ik het kan kopen), dit zou standaard-leesvoer moeten zijn voor iedereen die UTP-kabel, switch of een huis gaat kopen.
prutser001 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 01:18:
[...]

Laatst nog een flinke klus gedaan bij een vriend thuis, nieuw huis uit 1890 ofzo helemaal leeg en alles nieuw er in en daar een netwerk aangelegd bijna 600 meter kabel in totaal (per kamer 2 of 4 aansluitingen, woonkamer 16 aansluitingen, zolder 8 aansluitingen etc.) met een mooie groene kabel op haspel (ben merk ff kwijt) en dat draait werkelijk als een trein.
Met zulke vrienden heb je geen installatie-techniek-bedrijf nodig :)

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59
prutser001 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 01:18:
Laatst nog een flinke klus gedaan bij een vriend thuis, nieuw huis uit 1890 ofzo helemaal leeg en alles nieuw er in en daar een netwerk aangelegd bijna 600 meter kabel in totaal (per kamer 2 of 4 aansluitingen, woonkamer 16 aansluitingen, zolder 8 aansluitingen etc.) met een mooie groene kabel op haspel (ben merk ff kwijt)
Grote kans dat het Schneider Electric Actassi is (naam voorheen was LexCom overigens).
Dit gebruik ikzelf alleen maar; kwaliteit is gewoon top. Het is alleen een product wat je normaal gesproken bij de elektrotechnische groothandel meeneemt; niet 1-2-3 bij de bij ons zo bekende webshops.
Enfin - back on topic; dit was even puur informatief in het kader van "herken het beestje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Uiteindelijk maar van bovenstaande 50 meter gekocht. Per meter is zo'n rol van 100 meter wel goedkoper maar het is nog altijd €15 duurder.
Bovendien; wat moet ik met 100 meter soepele netwerkkabel? :+

Kan echter nog steeds geen goede connectors vinden voor stugge netwerkkabel.
Ik heb deze voor stranded, maar kom nergens op de bekende China-sites connectors tegen die duidelijk bedoeld zijn voor solid kabel.
Het is allemaal voor stranded of stranded/solid, terwijl het wel degelijk verschillende connectoren zijn.

Iemand wel solid connectors in China tegengekomen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Piet91 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:29:
[...]
Ik dacht dat plugjes voor alleen solid niet bestonden...
Als je de moeite neemt om goede kabel te zoeken, moet je daar vooral geen Chinese flutplugjes met slechte contact prongs op knijpen.
Zie Ploink in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritsjof
@Piet91: waarom schroef je niet gewoon een patchpoortje op die solid kabel zoals 'het hoort'? Ziet er netjes uit, kost niet veel en je kunt dan met een patchkabeltje verder connecten.

Je kunt, als je pluggen voor solid kunt vinden, ook een andere tang moeten gebruiken (anders dan normale tang) als ik me niet vergis. Patchpoortje is veel netter en ook stabieler volgens mij.

Bekabelde WIFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De pluggen voor solid kabel zijn gewoon te krijgen en je knijpt ze met dezelfde tang.
Zie hier de verschillen:
Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/2012/11/RJ45_solid_stranded1-300x274.jpg
Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/2012/11/Stranded_vs_solid_contact_lg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
TD-er schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:11:
De pluggen voor solid kabel zijn gewoon te krijgen en je knijpt ze met dezelfde tang.
Zie hier de verschillen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat zijn solid/stranded plugjes ;)
Ik heb geen idee waarom, maar Piet91 zocht naar plugjes voor ALLEEN solid kabel. Voor zover ik weet zijn idd alle plugjes waar solid in past ook geschikt voor stranded.
Piet91 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:29:
..
Ik heb deze voor stranded, maar kom nergens op de bekende China-sites connectors tegen die duidelijk bedoeld zijn voor solid kabel.
Het is allemaal voor stranded of stranded/solid, terwijl het wel degelijk verschillende connectoren zijn.

Of misschien bedoelt Piet91 die speciale plugjes voor AWG23 solid installatie kabel, die net te dik is om in de normale plugjes te passen? Echter, die heeft Piet niet nodig want hij heeft AWG24 kabel gekocht, dus solid/stranded plugjes passen hier prima op. Toch zou ik geen el-cheapo ebay plugjes kopen... :|

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 02-10-2014 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
fritsjof schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:04:
@Piet91: waarom schroef je niet gewoon een patchpoortje op die solid kabel zoals 'het hoort'? Ziet er netjes uit, kost niet veel en je kunt dan met een patchkabeltje verder connecten.
De TV/netwerk-kabels (provider is KPN en dus IPTV) komen via installatiebuizen de meterkast binnen.
De netwerkkabels gaan daar direct naar een switch. Deze switch zit weer aan het KPN modem/router.

Ja een patchpanel is netjes maar IMHO in dit geval overbodig. Met de wetenschap dat er connectors zijn voor solid Cat5e vind ik het wel prima. Maar dan moet ik dus wel connectors vinden die geschikt zijn voor cat5e.
TD-er schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:11:
Zie hier de verschillen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Jup, die bedoel ik. Die ik van BIC heb zijn van onderste type op de eerste afbeelding.
Bij jouw 2e afbeelding staat dat ze voor zowel stranded als solid kabels geschikt zijn.
Elders vind ik juist dat ze alleen voor stranded geschikt zijn.

Ervaringen van anderen met die connectors van BIC zijn goed.
Waarschijnlijk komt die 50 meter patchkabel morgen binnen en dan kan ik die plugjes nog eens testen.

Note: ik haal nu solid en stranded door elkaar.
Ik heb dus nu patchkabel besteld en ik heb geschikte connectors (van BIC) daar voor.

Maar we hebben ook ergens in een woning overal solid netwerkkabel gelegd en daar in de meterkast ook die connectors gebruikt. Maar wij vonden ze niet echt goed werken.
Later las ik (weer) dat er verschil zit tussen die connectors en dat wij solid kabel hadden gebruikt.
Daarom zocht ik nog connectors voor solid zodat ik die van BIC kan vervangen.
Ploink schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 21:26:
Dat zijn solid/stranded plugjes ;)
Ik heb geen idee waarom, maar Piet91 zocht naar plugjes voor ALLEEN solid kabel. Voor zover ik weet zijn idd alle plugjes waar solid in past ook geschikt voor stranded.
Sorry, heb ik dus niet helemaal goed omschreven. Ik zoek plugjes die ook geschikt zijn voor solid. Of ze dan ook voor stranded zijn boeit niet. Als ze maar geschikt zijn voor solid.
Of misschien bedoelt Piet91 die speciale plugjes voor AWG23 solid installatie kabel, die net te dik is om in de normale plugjes te passen? Echter, die heeft Piet niet nodig want hij heeft AWG24 kabel gekocht, dus solid/stranded plugjes passen hier prima op. Toch zou ik geen el-cheapo ebay plugjes kopen... :|
Zie hierboven. Die gebruikte solidkabel die daar in huis ligt is gewoon goed cat5e solid kabel van AWG24. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:48
Als ik het topic goed doorgelezen heb zit ik dus goed bij de webshop: https://netwerkproducten.com?

Mijn situatie: nieuwbouw woning, die ik wil voorzien van een gigabit netwerk (cat6).
Aan de hand van het boodschappenlijstje van de genoemde shop, kom ik uit op (als ik het goed doe):
  • UTP CAT6 Cablexpert netwerkkabel stugge kern 305 meter 100% koper (voor patchpanel naar wcd)
  • Voordeelverpakking 5x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp opbouw DN-9006/B5
  • 10 inch CAT6 Digitus patchpaneel 12 poorten DN-91612S
  • Patchkabel cat6 (diverse afstanden en kleuren)
  • Switch -> nog nader te bepalen.
De tools om dit netwerk aan te leggen, heb ik al in mijn bezit.

[ Voor 9% gewijzigd door noodel1988 op 19-10-2014 16:58 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:43
Inbouw is voor als je lege dozen in de muur hebt zitten.
Opbouw is voor als dit niet het geval is en je met buis of goot naar een wcd wilt.

(Dit is een antwoord op een vraag hierboven van noodel1988 die inmiddels verdwenen is :x)

[ Voor 24% gewijzigd door jbhc op 19-10-2014 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
jbhc schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:01:
Inbouw is voor als je lege dozen in de muur hebt zitten.
Opbouw is voor als dit niet het geval is en je met buis of goot naar een wcd wilt.

(Dit is een antwoord op een vraag hierboven van noodel1988 die inmiddels verdwenen is :x)
Toch bedankt voor je antwoord. Had de vraag weg gehaald omdat ik het antwoord al gevonden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:23
noodel1988 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 16:37:
Als ik het topic goed doorgelezen heb zit ik dus goed bij de webshop: https://netwerkproducten.com?

Mijn situatie: nieuwbouw woning, die ik wil voorzien van een gigabit netwerk (cat6).
Aan de hand van het boodschappenlijstje van de genoemde shop, kom ik uit op (als ik het goed doe):
  • UTP CAT6 Cablexpert netwerkkabel stugge kern 305 meter 100% koper (voor patchpanel naar wcd)
  • Voordeelverpakking 5x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp opbouw DN-9006/B5
  • 10 inch CAT6 Digitus patchpaneel 12 poorten DN-91612S
  • Patchkabel cat6 (diverse afstanden en kleuren)
  • Switch -> nog nader te bepalen.
De tools om dit netwerk aan te leggen, heb ik al in mijn bezit.
Niet om ergens verder aan af te doen hoor maar als dit nieuwbouw woning is wil je dat geen utp aansluitingen in je woning bijpassend aan je schakelmateriaal?
Dus iets van berker/jung/B&J of zoiets?
Je hebt dan opties meen ik voor al kant en klare utp dozen en combo's met draagring en keystones.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
@Annuk,

Dat is een goed idee, in opbouwdozen had ik me nog niet verdiept, het gaat me vooral om dat ik de juiste kabel te pakken heb.
Ik zal vrijdag is kijken of er al al schakelmateriaal inzit en zo ja, van welk merk en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-07 14:39
noodel1988 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:50:
@Annuk,

Dat is een goed idee, in opbouwdozen had ik me nog niet verdiept, het gaat me vooral om dat ik de juiste kabel te pakken heb.
Ik zal vrijdag is kijken of er al al schakelmateriaal inzit en zo ja, van welk merk en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.
In mijn nieuwbouwwoning was alles bijvoorbeeld opgeleverd van het merk Niko. Met veel moeite via een Belgische site kunnen bestellen. Kostte me wel 20-25 euro per inbouwdoosje met benodigdheden, maar het zit nu wel strak in de muur in dezelfde stijl van de overige schakelaren.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 08:34

WhiteDog

met zwarte hond

Ik ben ook net aan het verhuizen en moet nog wat netwerkkabels trekken. Om een beetje future-proof te zijn en omdat ze niet veel meer kosten heb ik besloten maar meteen voor CAT7 te gaan.

Nu kwam ik ook deze tegen: SFTP solid duplex cat. 7 kabel. Iemand ervaringen met zo'n dubbele kabel? Is dat net makkelijker of moeilijker om ergens heen te trekken? Neem aan dat die dingen eventueel ook gewoon van elkaar te snijden zijn?

Moet ik ergens rekening mee houden als ik een patch paneel / wandcontactdoos uitkies omdat het een STP kabel is? Ik heb nu bv. deze: Equip Pro / Patch Panel / Cat.6 / 227368. Ik zie dat bv. Digitus alle patch panelen zowel als Shielded en Unsgielded heeft. Maar wat is dan het verschil?

[ Voor 24% gewijzigd door WhiteDog op 15-11-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Deze duplex kabel zal zelfs nog iets lastiger door een buis heen te trekken zijn, omdat het tussenstuk de aders iets verder uit elkaar drukt.

En SFTP-kabel is al redelijk stug om door buizen heen te trekken, dus dit zal zeker niet makkelijker worden.
Voordeel is wel dat het "maar" 80 ct per meter is voor CAT7.
Gezien de specs in het rapport zou het dus netjes koper zijn (aangenomen dat het rapport gaat over die kabel) en zit de dikte eerder op AWG23 dan AWG24 (dus dikker)
Dat zou een issue kunnen zijn met stekkers en contactdoosjes, al denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen bij zo'n minimaal verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Birelissimo schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 17:54:
Wat een hoop informatie in dit topic. Ik ben bezig met een bekabeld netwerk, echter het moet weggewerkt worden onder de vloer. Na wat zoeken etc heb ik een platte cat7 kabel gevonden op conrad.nl

Mijn vraag is, wie heeft er ervaring met platte netwerkkabels? Het hoeft geen cat7 te zijn, cat 5e is wat mij betreft al prima. De langste kabel zal een lengte van +-10-12 meter krijgen.

Link naar de conradkabel: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/604040/

Er zit een technische data pdf bij op die pagina. Daarin kan ik afleiden dat het een 27/28 AWG kabel is. Nu las ik dat dat niet zo bevorderlijk is voor de kwaliteit. Qua materiaal staat er tinned copper. Gaat deze kabel mij een stabiel gigabit netwerk opleveren?

Alvast dank!

EDIT: link naar de technical sheet: http://www.produktinfo.co...TH_K270_SPOOL_TYPE_20.pdf
En wat zijn je ervaringen? Ik heb een aantal platte cat6a of cat7 kabels nodig voor het overbruggen van 2x 20M en kom alleen AWG30 tegen...
Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste