M2M schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:43:
Als je:
- niet harder wil gaan dan gigabitsnelheid op lange afstanden (35+m)
- geen gigantische afstanden af wil leggen
- niet al te veel ruimte hebt om wat dikkere kabels te trekken
Dan is 5e ruim voldoende.
Anders zou je naar 6, 6a of 7 kunnen gaan.
De snelheden liefst natuurlijk zo hoog mogelijk en wil ook enigszins futureproof zijn. De afstand die ik moet afleggen moet ik nog meten, maar moet in ieder geval van de meterkast, via kruipruimte onder de vloer door naar boven door 2 verdiepingsvloeren om op zolder te komen. Ik gok een meter of 20

1 verdiepingsvloer zit al een gat want daar loopt nu een coax-kabel, idee is om hier de UTP-kabel doorheen te trekken. Andere verdiepingsvloer moet ik hoe dan ook nog boren, dus eerste gat wat groter maken is ook geen probleem.
Dat gezegd hebbende, hoe verhoud zich een CAT5e en een CAT6 kabel in dikte ten opzichte van een coax-kabel?
Goeie tip, dank je! In theorie zou dus daarmee aan de kant van het scharnier de connector sterker zijn dan bij de handvatten? Als ik je goed begrijp..?
Ik bestel het liefst zoveel mogelijk bij een shop, dus eens kijken wat netwerkproducten.com nog meer heeft.
EDIT: Is
dit een betere krimptang?
Van waar trouwens de RJ11 connectoren? Daar past de netwerkkabel niet in he

RJ11 connectoren gaan inderdaad nie passen nie, dat weet ik

Maar heb nog wat telefoonkabel liggen waar ik wat mee wil doen, dus vandaar de stekkertjes
Oja en je hebt solid (stugge) kabel, maar connectoren voor stranded (soepel). Dat gaat nie werken nie

Moet je speciale RJ45 voor solid voor hebben.
Als je patchkabels wilt maken kun je beter stranded kabel nemen. Solid is in principe om 1x te leggen (buis in de muur bijv.) en daarna niet meer aan te zitten (omdat het bij veel gebruik door metaalmoeheid kan breken).
Ok, dat is dus nog een aandachtspuntje. Misschien handig dat ik nog iets meer toelicht waar ik naar toe wil dan...
Ik heb momenteel vanaf de meterkast (locatie Ziggo-modem) naar de trapkast (+/- 4 meter) een UTP-kabel lopen, die lag er al en is gelegd door de vorige bewoners en ik gok dat dit een stranded kabel is, maar nog nooit naar gekeken. Vanaf hier loopt er onder de vloer een UTP-kabel naar een inbouwdoos waar vervolgens m'n tv op aangesloten is. Werkt prima. Nu wil ik op zolder mijn kantoor/hobbykamer/gameroom gaan inrichten en daar komt tevens een extra router als AP om het wireless-netwerk in huis te versterken. Vandaar de UTP-kabel naar zolder.
Deze UTP-kabel vervangt een COAX-kabel die nu van de meterkast onder de vloer, via de convectorput en de verwarmingsleidingen naar onze slaapkamer loopt. Daar zat eerst een tv-aansluiting die we toch niet gebruiken. Ik moet dus vanaf de slaapkamer nog 1 verdiepingsvloer omhoog om op de juiste plek uit te komen op mijn toekomstige kantoor/hobbykamer/gameroom.
Gedachte was om hier een solid kabel te leggen omdat deze deels onder de vloer loopt en door de verdiepingsvloeren gaat. Deze wil ik vervolgens netjes wegwerken in een kabelgootje en aansluiten op een opbouw wandcontactdoos. Van daaruit 1 kabel naar de router en vanuit de router 1 kabel naar de NAS en een naar de PC
Maar nu ik dit zo lees vraag ik me af of ik niet net zo goed af ben met een stranded kabel

..
[
Voor 2% gewijzigd door
Rohem op 22-09-2014 08:58
. Reden: Linkje andere krimptang ]