Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Incl pv natuurlijkPcDealer schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 19:24:
[...]
Dus inclusief salderen. Zo kan ik ook "besparen", althans op de rekening.
Jij denkt dat je zomaar van 8100kWh in het jaar terug kan naar 1000 kWh met 3,1kWp aan panelen zonder iets te besparen?
Panelen doen 2650 kWh in mijn berekening.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
elec: 138kWh
gas; 45m3
water; 5m3
totaal 2012
elec; 1442kWh
gas; 330m3
water 66m3
verwarming staat op 19,5 graad
Prognose gasverbruik 2012
Periode: 1 januari t/m 31 december
Totaal 402 m3
Per gewogen graaddag (i) 0,13 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar 1.600 kWh
Water, doelverbruik per jaar 65 m3
Tussenwoning 1990, 115m2, 3 personen, geen PV
17 graden is niet echt comfortabel denk ik?DDX schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 01:14:
[...]
Nee tenzij het ruim onder de 0 gaat.
Het is hier nu 17 graden binnen.
zeker geen vrouw/kind/vrienden in huis?
Het is nu 15.5 graden, maar nogsteeds prima temperatuur om gewoon in t-shirt rond te lopen.
Appartement kijkt uit op het zuiden, dus als de zon schijnt warmt die het ook de hele dag op.
En ik zit hier alleen ja.
Vriendin is ontzettende kouwkleum, maar toch lukt het...
November: |
40kWh Opgewekt |
Laag Tarief: 60,44 kWh |
Hoog Tarief: 68 kWh |
Water 6m³ |
Gas 111,79m³ |
2 volwassenen + 1 kind.
Het gaat in dit topic over het verbruik, niet over wat je overhoud na opwekking. Dus kunnen we je gegevens niet goed vergelijken. Dus een vebruik van 3650kWh?Rol-Co schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 07:37:
[...]
Incl pv natuurlijk
Jij denkt dat je zomaar van 8100kWh in het jaar terug kan naar 1000 kWh met 3,1kWp aan panelen zonder iets te besparen?
Panelen doen 2650 kWh in mijn berekening.
En toch lukt hetprein2 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 11:02:
Ik zit hier met vriendin op 18... Heel af en toe moet de temperatuur 's avonds laat omhoog... En in de studeerkamer moet het warmer, wegens stilzitten achter computer...
Vriendin is ontzettende kouwkleum, maar toch lukt het...
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verbruik november 2012:PcDealer schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:44:
[...]
Het gaat in dit topic over het verbruik, niet over wat je overhoud na opwekking. Dus kunnen we je gegevens niet goed vergelijken. Dus een vebruik van 3650kWh?
E: 290,6kWh
G: 113m3
zonder pv verbruik, "89 ketel 3woonlagen 380m³ tussenwoning geen +++ apparaten, 5 pers.
Maand: | Stroom: (kWh) | Warmte: (GJ) | WarmWater: (m3) | Water: (m3) |
September | 152 | 0,022 | 1,934 | 3,937 |
Oktober | 240 | 0,848 | 4,074 | 5,827 |
November | 226 | 1,331 | 4,052 | 5,482 |
2012 | 2520 | 9,807 | 39,346 | 61,146 |
Behalve het warme water is al het verbruik minder dan vorig jaar. Vooral het stroomverbruik maakt een diepe duik!
Verbruikt 98kwh & 62m3
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
- 80m3 nieuwbouwappartement
- semi hoekwoning aantal verdiepingen hoog
- 1 persoon full time werkend
- 'domme' thermostaat als ik savonds thuis kom zet ik hem op 20, snachts en overdag uit, sochtends even aan
- alle radiatoren in heel het huis aan
- lucht afzuigsysteem staat altijd aan
- (nog) geen besparende maatregelen qua materiaal. CV wel ingesteld eco stand gas en water warmte, was in het weekend, woonkamer altijd sfeerverlichting
Voor zover ik in kan schatten is het verbruik redelijk normaal.
--> kan iemand mij uitleggen of je dit bedraf altijd (waarom/hoe werkt dit?) terugkrijgt?
--> Elke huishoudelijke aansluiting ontvangt ook € 385,56 teruggave energiebelasting retour op de jaarnota.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2012 20:17 ]
Bij nieuwbouw moet je er rekening mee houden dat je het eerste jaar extra stookkosten heb omdat er nog veel vocht in de woning zit. Dit droog stoken kost veel energie.Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:17:
Ik heb 2 maanden geleden een nieuwbouwappartement opgeleverd gekregen, 80m3, semi hoekwoning aantal verdiepingen hoog,1 persoon, full time werkend, thermostaat aan als ik thuiskom op 20 graden, anders uit
Ik schrik van mijn berekening van de totaalkosten gas, electra en water.
Voor zover ik in kan schatten is het verbruik redelijk normaal, de totaalkosten van oops foutje
Daarnaast worden nieuwbouw woningen over het algemeen voorzien van een CV systeem wat NIET is ingeregeld en waar dus veel rendement verloren gaat. Mijn CV ketel stond bij oplevering op 80c. Pomp op stand 3 en alle voetventielen vol open

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Wat betreft vocht heb ik de luchtafzuiging iets hoger dan normaal aan staan
CV heb ik wel afgesteld op de Eco stand qua gas en water
Voor mij is 17 graden ook warm genoeg, maar dan heb ik wel een trui aan. En het heeft mij in november dus bijna 35 kuub extra aan gas gekost, gemiddeld iets meer dan een kuub per dag dus. Ik heb van maart tot en met oktober ook niet noemenswaardig gestookt, maar bij deze november temperaturen moet ik 's avonds en bijvoorbeeld in het weekend echt een beetje stoken, anders wordt het toch te koud en vochtig in huis.DDX schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 09:54:
Voor mij prima temperatuur, heb het gelukkig niet zo snel koud.
Het is nu 15.5 graden, maar nogsteeds prima temperatuur om gewoon in t-shirt rond te lopen.
Appartement kijkt uit op het zuiden, dus als de zon schijnt warmt die het ook de hele dag op.
En ik zit hier alleen ja.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Totalen | E | G | W |
Januari | 134 kWh | 143,4 m3 | 1,21 m3 |
Februari | 118 kWh | 166,9 m3 | 1,11 m3 |
Maart | 113 kWh | 79,2 m3 | 1,07 m3 |
April | 112 kWh | 59,9 m3 | 1,06 m3 |
Mei | 117 kWh | 16,8 m3 | 1,68 m3 |
Juni | 110 kWh | 4,8 m3 | 1,38 m3 |
Juli | 122 kWh | 2,9 m3 | 0,93 m3 |
Augustus | 96 kWh | 1,4 m3 | 0,62 m3 |
September | 115 kWh | 6,7 m3 | 0,90 m3 |
Oktober | 118 kWh | 50,2 m3 | 0,96 m3 |
November | 111 kWh | 99,9 m3 | 0,90 m3 |
December | 120 kWh | 157,1 m3 | 1,16 m3 |
Totaal 2012 | 1.386 kWh | 789,2 m3 | 12,98 m3 |
Van het elektriciteitsverbruik gaat nog 1.028 kWh af wat ik met de zonnepanelen heb geproduceerd. In 2013 hoop ik 1.600 kWh te produceren, i.v.m. met uitbreiding van zonnepanelen op NNW.
[ Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 18-01-2013 13:28 . Reden: aangevuld met de getallen van december ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Is inderdaad extreem laag. Enige manier waarop ik dat zou kunnen halen is door zeer regelmatig bij de sportschool of het zwembad of zo te douchen. Dat zou dan ook nog zo'n tien kuub gas in de maand besparen.marz01 schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:06:
@antonboonstra: hoe kom je aan zo'n laag waterverbruik?
Hier mijn verbruik van E en G in november
Gas: 130m³
Elektra: 324kWh
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Hoe verklaar je het toegenomen verbruik sinds september?ProudElm schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:34:
Behalve het warme water is al het verbruik minder dan vorig jaar. Vooral het stroomverbruik maakt een diepe duik!Nieuwe LED tv die toch wel erg veel zuiniger bleek dan dan oude LCD tv die vervangen werd.. En alleen nog maar met de laptop online ipv de desktop doet blijkbaar ook wonderen..

Laatst opgenomen stand is 1-december-2012. Rode lijn schijnt streefgebruik te zijn
In oktober enkele bezuinigingsmaatregelen doorgevoerd, nadat ik alles doorgemeten had met verbruiksmeter. Enkele nog normale lampen(60 watt op dimmer) vervangen door Led lampen (Philips Myvision, 7 euro). De staande lamp (70watt minimaal tot 330 watt op maximaal) naar de stort verwezen en, het belangrijkste, een pompschakelaar geinstalleerd bij de pomp van de vloerverwarming. Verbruik is daarop flink gezakt. In november wel wat gestegen, maar 2 weken vakantie gehad en non-stop in huis bezig geweest. Als het verminderde verbruik zo doorzet heb ik de pompschakelaar binnen 2-3 maanden eruit.
Wij stoken om de dag op tot 20 graden, in 48 uur tijd zakt hij dan naar 18,5 a 19 graden. Nu met pompschakelaar blijft warm water langer in de vloer. Hierdoor wordt kamer gemakkelijker warm en dat scheelt iets in het gas. Voorheen begon de pomp afgekoeld water rond te pompen omdat de CV niet meer stookte.
Nog steeds verbruiken we ergens meer dan het jaar daarvoor, maar kan me vinger er nog niet helemaal opleggen waardoor dit komt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Gewoon zuinig omgaan met water. Heb eerder al eens een opsomming gemaakt, dus ik zal mezelf nog even qouten:marz01 schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:06:
@antonboonstra: hoe kom je aan zo'n laag waterverbruik?
Vanaf juli ben ik ook nog begonnen met het (handmatig) bijvullen van de stortbak met regenwater. Niet dat het veel geld bespaart, maar meer om eens te kijken hoe laag ik per maand kan uitkomen.Mijn tips:Volgens mij heb ik zo alle waterverbruikende activiteiten wel gehad...
- Hou eens bij hoeveel water (en gas) een douchebeurt kost. Ik heb genoeg aan zo'n 20 liter water, door 'functioneel' te douchen. Ik sta eronder om schoon te worden, niet om eindeloos van het warme water te genieten. Daarnaast gaat bij mij de kraan nooit volledig open. Ik werk op kantoor, dus zweet erg weinig. Met gebruik van deo vind ik 2 à 3 keer douchen per week voldoende.
- Ik heb geen spaarknop op de WC, maar bij een kleine boodschap druk ik de knop half in waardoor de stortbak sluit zodra ik de knop los laat. Ik spoel wel altijd door en heb geen stenen in m'n stortbak. Een volledige stortbak ik bij mij zo'n 7,5 liter (afgelezen op de watermeter)
- 'Oud' water uit de waterkoker gooi ik niet weg, maar in de gieter waarmee ik mijn planten in huis water geef. Het bespaart (qua geld) geen zak, maar ik vind het gewoon zonde om weg te gooien
- Ik heb een redelijke tuin, maar geef deze nauwelijks water. Vooral gras en de weinige planten zijn vrij sterk. Mocht er wel een lange droge periode zijn, dan geef ik zo laat mogelijk in de avond pas water, om verdamping te voorkomen.
- Sinds ik een nieuwe auto heb, gaat deze niet meer door de wasstraat, maar maak ik deze thuis schoon. Voorspoelen met de tuinslang, dan een emmertje sop en weer naspoelen met de tuinslang (de kraan gaat natuurlijk nooit volledig open).
- Waarom mensen de kraan laten doorlopen tijdens het tandenpoetsen heb ik nooit begrepen, maar ik gebruik geen beker o.i.d.
- De wasmachine draait alleen met volle trommel (meestal 1, soms 2 keer per week) en afwassen gaat met de hand als er genoeg vaat staat.
- Ik kook vaak aardappelen en gebruik hiervoor slechts een klein laagje water. Door de deksel er goed op te houden en het vuur laag, verdampt er weinig en stomen de aardappelen gaar. Bij pasta kun je ook véél minder water (een derde!) gebruiken dan wordt geadviseerd op de verpakking.
Het scheelt natuurlijk ook dat ik een een persoons huishouden heb en een werkweek van 40 uur heb. Veel toiletbezoeken zijn daarmee natuurlijk op het werk.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Je douchewater kan je opvangen en gebruiken voor de wc, toch weer een 60l per week.
Hier nog een waterbespaar idioot (wat weinig oplevert, momenteel zijn variabele kosten slechts EUR 1,30/m3, exclusief wederom heftige vastrecht en precario). Data van 2012:Fiber schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:15:
[...]
Is inderdaad extreem laag. Enige manier waarop ik dat zou kunnen halen is door zeer regelmatig bij de sportschool of het zwembad of zo te douchen. Dat zou dan ook nog zo'n tien kuub gas in de maand besparen.

2 personen, waarvan 1 thuis werkt, laatste kolom is omgerekend per persoon.
DW = drinkwater; RW = regenwater uit de tonnen, waarmee we (deels) toilet spoelen (met de hand).
Kan niet zeggen dat ik me erg oncomfortabel voel met dit regime.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Goeie.. We douchen lang, vooral samen met onze dochter.. 1 grote pretboel.. Maar ja, verbruik zie je terug.. Maar ook nu het kouder wordt duurt het gewoon langer tot er echt warm water ons huis binnen komt. Dus daar zal ook iets inzitten. En er bleek ook lekkage te zijn in de afsluit kraan. Verholpen nu, maar daar lekte ook iets weg, maar nooit zo veel meer..PcDealer schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:52:
[...]
Hoe verklaar je het toegenomen verbruik sinds september?
Even warm water verbruik met alle maanden:
Januari | 4,622 |
Februari | 4,185 |
Maart | 4,404 |
April | 3,723 |
Mei | 3,283 |
Juni | 3,307 |
Juli | 3,499 |
Augustus | 2,263 |
September | 1,934 |
Oktober | 4,074 |
November | 4,052 |
Dan valt het mee ivm vorige kou periode.. In september waren we op vakantie, vandaar die enorme dip..
Elektra 4100KWh
Gas 900m3
Ik vind mijn elektra verbruik wel aardig hoog vooral omdat ik bijna overal klik aan klik uit tussen heb zitten en als ik weg ben alles uit zet. ben meestal 2 a 3 uur actief in huis van maandag tot vrijdag en als ik ga slapen gaat ook alles weer uit!
Wasmachine (1 x in de week)
Droger (gebruik ik 4 keer per jaar?)
Lampen zijn vervangen voor spaarlampen
Televisie is wel 50" plasma uit 2010 maar staat denk ik maximaal 2 uur per dag aan en overdag is alles wat bij de tv staat uit geschakeld (ook ziggo decoder).
Computer gebruik ik 1 x per week in het weekend 2 a 3 uur.
Tablet gebruik ik daar tegen wel veel maar deze laad ik alleen op als hij leeg is en zodra hij vol is haal ik hem van de lader en gaat lader uit stop contact.
Heb geen vaatwasmachine.
Zit er over na te denken om een Youless te kopen, wat vinden jullie van het verbruik?
[ Voor 39% gewijzigd door linuxontherocks op 17-12-2012 20:13 . Reden: Even wat meer informatie. ]
Sorry heb nu wat extra informatie bij gezet.Rol-Co schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:03:
De info is wat summier om een vergelijking te maken denk ik.
Nog steeds summier. Geen keuken(apparatuur)?linuxontherocks schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:14:
[...]
Sorry heb nu wat extra informatie bij gezet.
A'dam PVOutput
Anders een metertje aanschaffen en wat dingen gaan meten zoals koelkast, cv en alle andere dingen die 24u draaien.
Ik woon alleen in een appartement van 80m3 met twee slaapkamers. De cv op slaapkamers is dicht gedraaid.ericplan schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:18:
[...]
Nog steeds summier. Geen keuken(apparatuur)?
Aan keuken apparatuur heb ik een fornuis op gas en gebruik 1 a 2 keer per week de magnetron om broodjes af te bakken. Heb een standaard koelkast staan, weet niet echt welke energie label of wat hij gebruikt.
Het enige wat echt 24 uur aan staat in mijn cv installatie en koelkast en modem, router en telefoon zender.
[ Voor 10% gewijzigd door linuxontherocks op 17-12-2012 20:31 ]
Voor 10 of 12 Euro koop je zo'n energie metertje bij de Gamma of de Kijkshop of zo, hang die een tijdje aan het snoer van je tv, koelkast, etc. en je weet gauw genoeg waar je grootste verbruik in zit. Als je dan toch nog onverklaarbaar veel verbruik overhoudt dan moet je op zoek naar gekke dingen als wiet plantages, elektrische bedden, vloerverwarmingspompen, mechanische ventilatie, etc.linuxontherocks schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:30:
[...]
Ik woon alleen in een appartement van 80m3 met twee slaapkamers. De cv op slaapkamers is dicht gedraaid.
Aan keuken apparatuur heb ik een fornuis op gas en gebruik 1 a 2 keer per week de magnetron om broodjes af te bakken. Heb een standaard koelkast staan, weet niet echt welke energie label of wat hij gebruikt.
Het enige wat echt 24 uur aan staat in mijn cv installatie en koelkast en modem, router en telefoon zender.
Zo kun je makkelijk en kosteloos elimineren in welke groep het zit. Daarna stekkertrekken of meten met een metertje zoals hier al gemeld.
Maarja om altijd en online je verbruik te kunnen zien kan je ook een youless oid aanschaffen, kost alleen iets meer.
linuxontherocks schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:46:
Mijn verbruik is per jaar:
Elektra 4100KWh
Gas 900m3
Ik vind mijn elektra verbruik wel aardig hoog vooral omdat ik bijna overal klik aan klik uit tussen heb zitten en als ik weg ben alles uit zet. ben meestal 2 a 3 uur actief in huis van maandag tot vrijdag en als ik ga slapen gaat ook alles weer uit!
Televisie is wel 50" plasma uit 2010 maar staat denk ik maximaal 2 uur per dag aan en overdag is alles wat bij de tv staat uit geschakeld (ook ziggo decoder).
Tablet gebruik ik daar tegen wel veel maar deze laad ik alleen op als hij leeg is en zodra hij vol is haal ik hem van de lader en gaat lader uit stop contact.
Heb geen vaatwasmachine.
Zit er over na te denken om een Youless te kopen, wat vinden jullie van het verbruik?
Jouw situatie komt redelijk overeen met die van mij, alleen is het volgende bij mij anders:linuxontherocks schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:30:
Ik woon alleen in een appartement van 80m3 met twee slaapkamers. De cv op slaapkamers is dicht gedraaid.
- geen droger (maar zovaak lijk je die niet te gebruiken)
- 32" LCD tv, staat gemiddeld 3 uur per dag aan
- PC gebruik ik 3 a 4 uur per dag.
- Led lampen
- Gebruik magnetron 2x per week om broodjes/pizza/e.d. op te warmen op de oven stand
- 1.5 personen, vriendin is 2 a 3 dagen per week bij mij.
Mijn verbruik van afgelopen jaar: 1000kwh. Dus lijkt erop dat er bij jouw een flinke verbruiker tussen zit.
En natuurlijk de tips van de posters boven mij: verbruiksmeter en spelen met stoppen zal helpen om duidelijkheid te scheppen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Electra : 100 kWh
Gas : 37 m3
Water : 7m3
Jaartotaal 2012 voorlopig (vanaf afrekening mei) :
Electra : 1686 kWh
Gas : 296 m3
Water : 69 m3
Overige specs :
- Tussenwoning 1952, 3 lagen, 4 personen waarvan 3 altijd thuis.
- A++ koelkast
- Koken op gas
- CV staat nog steeds uit sinds februari
- Houtkachel verwarmt woonkamer tot ongeveer 20 graden waardoor het boven 16+ graden blijft
- Geen vloerisolatie en wand isolatie
- Geen PV
[ Voor 3% gewijzigd door Cpt00kirk op 18-12-2012 11:49 ]
Vloerisolatie kan je best zelf doen, veder mooi laag stroom en waterverbruik voor 4 personen!
Electra : 66 kWh
Gas : 36 m3
Water : 2,2m3
Jaartotaal 2012 voorlopig (januari tot en met november) :
Electra : 911 kWh
Gas : 263 m3
Water : 23,5 m3
Overige specs :
- appartement op 2e verdieping (hoogste verdieping)
- dubbele beglazing
- alleenstaand (geen andere bewoners)
- verwarming op gas
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik hou mijn verbruik maandelijks in de gaten, en sinds ik de decoder (wel van Belgacom) niet meer elke dag uit zet, en dus in "stand-by" laat staan, lijkt mijn verbruik gezakt te zijn.linuxontherocks schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:46:
Mijn verbruik is per jaar:
Elektra 4100KWh
Gas 900m3
Heb geen vaatwasmachine.
Kan het zijn dat zo'n decoder (veel) meer energie nodig heeft wanneer deze altijd opnieuw "koud" moet starten?
[ Voor 10% gewijzigd door BeArt op 18-12-2012 13:08 ]
wat extra info ketel is uit 1994 en we houden van lang douchen + in bad gaan dagelijksmarz01 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:44:
37m3 gas alleen voor koken douchen is best veel??
Vloerisolatie kan je best zelf doen, veder mooi laag stroom en waterverbruik voor 4 personen!
verder hebben we een antiek fornuis welke een gasoven heeft die niet echt zuinig is ben ik achter.
verder heb ik binnenkort tijd om met de vloer te starten qua isolatie maar dan moet ik 4x door een steensmuur om een kruipgat te maken en de onderzijde van een hollebaksteen vloer vlak maken.
Dat vind ik voor een groot gezin met waterbed, wasdroger, vaatwasser, 2 koelkasten, 2 vriezers, elektrische oven, elektrische inductiekookplaat een nette waarde.
Wat je kunt als je een douchebak hebt zoals wij is d.m.v. de douche de bak vullen en zo met het kindje spelen. Spetter spatter gegarandeerdProudElm schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:05:
[...]
Goeie.. We douchen lang, vooral samen met onze dochter.. 1 grote pretboel.. Maar ja, verbruik zie je terug.
Ik weet niet of dit minder waterverbruik oplevert...
marz01 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 12:44:
37m3 gas alleen voor koken douchen is best veel??
Dan valt het nog meeCpt00kirk schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:43:
[...]
wat extra info ketel is uit 1994 en we houden van lang douchen + in bad gaan dagelijks![]()
verder hebben we een antiek fornuis welke een gasoven heeft die niet echt zuinig is ben ik achter.
Pardon... dat is tussen de 7300 en de <10.000kWh per jaar. Heb je wel twee koelkasten en vriezers nodig, kunnen ze niet wat zuiniger? Een tijdschakelaar voor het waterbed een optie?ThinkPadd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:47:
We zitten hier op gemiddeld 20 kWh (met uitschieters naar 27 kWh) per dag aan elektra verbruik.
Dat vind ik voor een groot gezin met waterbed, wasdroger, vaatwasser, 2 koelkasten, 2 vriezers, elektrische oven, elektrische inductiekookplaat een nette waarde.
[ Voor 65% gewijzigd door PcDealer op 26-12-2012 09:55 ]
Dat is wel aan de hoge kant hoor, we zijn hier ook met zijn 5e en een redelijk groot huis maar komen gemiddeld rond 9.ThinkPadd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:47:
We zitten hier op gemiddeld 20 kWh (met uitschieters naar 27 kWh) per dag aan elektra verbruik (Youless draait nu een tijdje, dus kan het eenvoudig inzien). In de nacht is het standby gebruik 120 - 140W. Dat zat eerst rond de 200+, maar dat heb ik terug kunnen dringen door een tijdschakelaar op de pomp van de vloerverwarming te zetten.
Waterbed kan een probleem zijn als hij geen klok heeft, lekker de ramen open en dat bed maar stoken. Koelkast en vriezers kan ook nog 1 bij zitten die bijna 24u loopt.
Het gebruik wat je hebt is hoog voor deze spullen maar niet vreemd, ik kom van diezelfde afstand.
De kleine piekjes links zijn volgens mij de vriezers/koelkasten.
Waterbed op tijdklok zetten is niet handig ivm afkoeling. M'n ouders hebben er erg veel baat bij omdat ze wel eens last van hun rug hebben, dus daar willen ze niet op comfort inleveren.
De 2 vriezers zijn nog relatief nieuw, denk 2 jaar oud (Siemens, welke energieklasse weet ik zo niet). De ene koelkast is een inbouwkoelkast, volgens mij is dat de originele nog, dus die is 15 jaar oud waarschijnlijk. De andere is een grote staande koelkast, die volgens mij ook al redelijk oud is. Probleem is alleen dat beide koelkasten behoorlijk weggewerkt zitten, dus even een kWh meter ertussen hangen gaat niet zomaar.
[ Voor 106% gewijzigd door ThinkPad op 26-12-2012 12:56 ]

Ten opzichte van toen we het huis kochten geinvesteerd in:
-Geisoleerd dak
-Divers enkelglas vervangen door HR++
-Kruip ruimte isolatie
-Spouw isolatie
-Een klokthermostaat
-Finetuning van de CV installatie
-Vloerverwarming in de woonkamer
En we hebben een hele sloot hout liggen die langzaam door de kachel gedrukt wordt. Die sloot hout hadden we vorig jaar ook al.
Je ziet nu heel mooi het effect terug van de warme dagen de afgelopen weken en onze houtkachel, ik hoop voor het eind van dit energie contract onder de 1700m3 te eindigen
ieeeepppppp :P
Ik vind mijn 1250-1300 al veel en hoop met mijn inspanningen dit jaar onder de 1000 te komen. Wij koken op gas en cv combi van 23j oud, geen houtkachel of iets dergelijks
In ons rijtjeshuis van hiervoor zaten we ook op circa 1000m3.
[ Voor 6% gewijzigd door VROEM! op 26-12-2012 13:46 ]
Rijtje +/- 380m3 "89 met zelfde bouwjaar cv, maar zou dat van jou dan niet minder moeten zijn met die isolatie maatregelen?VROEM! schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:45:
Maar jij hebt dan denk ik ook geen jaren 30 twee onder 1 kap woning van 450m3...toch?
In ons rijtjeshuis van hiervoor zaten we ook op circa 1000m3.
Dan doe je het wel erg goed als je hoopt onder de 1000 uit te komenRol-Co schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:29:
1700?
Ik vind mijn 1250-1300 al veel en hoop met mijn inspanningen dit jaar onder de 1000 te komen. Wij koken op gas en cv combi van 23j oud, geen houtkachel of iets dergelijks
Hier ~1500m3 per jaar voor koken op gas en een Agpo Econforte HMC 23 cv ketel, ~18j oud, in een rijtjes woning uit 1938. Geen idee hoe dit te verlagen daar je aan een sociale huurwoning niet veel mag doen en als je al wat doet moet dit ongedaan gemaakt worden bij het verlaten van de woning.
Het enige dat we hier overigens aan isolatie hebben is dubbele beglazing beneden, voor en achter.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Valt wel mee, de vorige bewoners hebben vanaf nieuwbouw in 10 jaar 9000 cuub op de teller gekregen er van uit gaande dat de meter op 0 stond.Raven schreef op woensdag 26 december 2012 @ 14:10:
[...]
Dan doe je het wel erg goed als je hoopt onder de 1000 uit te komen
Hier ~1500m3 per jaar voor koken op gas en een Agpo Econforte HMC 23 cv ketel, ~18j oud, in een rijtjes woning uit 1938. Geen idee hoe dit te verlagen daar je aan een sociale huurwoning niet veel mag doen en als je al wat doet moet dit ongedaan gemaakt worden bij het verlaten van de woning.
Het enige dat we hier overigens aan isolatie hebben is dubbele beglazing beneden, voor en achter.
Dat vind ik knap met 2 volw en 2 kids in dit huis op zo'n periode. Nou heb ik wel een grote glazen pui pal op zuid en verwarmd de kamer al snel op met zo'n dag als vandaag, dat scheelt best, maar in de zomer bijv hebben we alsnog een verbruik van 50m3 in de maand van koken, douchen, klein afwasje, waakvlam,enz.
Dat kan nog beter
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

De betreffende wooncorporatie heeft onlangs wel beweert wat te gaan doen mbt energie:
Maar we weten hier uit ervaring dat onderhoud e.d. geen hoge prioriteit heeft, we verwachten van bovenstaande in ieder geval helemaal niets.Ons streven is dat in 2020 vrijwel al onze woningen energielabel A, B of C hebben. Dat is een van de maatregelen om 15% gas te besparen ten opzichte van 2008. Dit doen we door woningen te isoleren en HR++ glas te plaatsen evenals energiezuinige cv-ketels en andere installaties, deels gesubsidieerd door de Provincie Overijssel en de gemeente Enschede. We bekijken per woning of complex welke maatregelen we treffen; het gaat er ook om dat ze bijdragen aan het wooncomfort van onze huurders, zoals een gezond binnenklimaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 27-12-2012 10:05 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Raven schreef op woensdag 26 december 2012 @ 14:10:
[...]
Nieuwe cv dus. Binnen 7 jaar eruit heb ik al eens berekend. @ Raven: moet je verhuurder toch wel onderhand vervangen.Rol-Co schreef op woensdag 26 december 2012 @ 14:20:
[...]
maar in de zomer bijv hebben we alsnog een verbruik van 50m3 in de maand van koken, douchen, klein afwasje, waakvlam,enz.
Dat kan nog beter
Blijkbaar niet...Rol-Co schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:51:
[...]
Rijtje +/- 380m3 "89 met zelfde bouwjaar cv, maar zou dat van jou dan niet minder moeten zijn met die isolatie maatregelen?
Kijk de isolatie van het dak kon niet zo heel dik tenzij rondom alle boeien er af gingen. Het platte dak van de keuken is nog ongeisoleerd en ook uit de bijkeuken komt een hele sloot kou. Binnen isolatie van het dak willen we niet vanwege esthetische redenen op zolder. Onze dak konstruktie is van binnen erg mooi klassiek en dat stukje karakter willen we in het huis houden. Dan is de dikte van de spouw ook een beetje gelimiteerd. Verder zijn er best nog hier en daar wat kieren. We hebben verder nog aan 1 kant een grote muur waar de wind vrij straf langs waait ipv dat die strak tegen de buren aan zit zoals bij jou.
Dan zijn redelijk wat kozijnen nog met "ouderwetsch" dubbelglas uit de jaren 60/70. Tot slot zal het huis hier en daar een koubrug hebben die jouw huis niet heeft.
We kunnen nog een stukje winnen links en rechts, de plannen daarvoor zijn er ook al maar 1000m3/jaar is bij ons niet haalbaar vrees ik. Dat is: Niet met investeringen die zich binnen een jaar of 6-7 terug verdienen.
Hebben we al eens naar gevraagd. Zolang de onderdelen nog leverbaar zijn wordt ie niet vervangen.PcDealer schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:06:
[...]
[...]
Nieuwe cv dus. Binnen 7 jaar eruit heb ik al eens berekend. @ Raven: moet je verhuurder toch wel onderhand vervangen.
Oscar Wilde
Afschrijving schijnt 15 jaar te zijn. Er kunnen omstandigheden zijn die de noodzaak verhogen regelmatige (defecten).Raven schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:48:
[...]
Hebben we al eens naar gevraagd. Zolang de onderdelen nog leverbaar zijn wordt ie niet vervangen.
http://kassa.vara.nl/vraa...ervangen-geiser-en-ketel/
http://forum.fok.nl/topic/1846927
En
http://www.huurcommissie....rbetering-renovatie/#c721
Wanneer leidt een verbetering aan mijn woning tot huurverhoging?
Niet elke verbetering of renovatie aan uw woning mag leiden tot een huurverhoging. Uw verhuurder mag de huurprijs alleen verhogen als de nieuwe voorziening meer comfort biedt dan de oude. Een voorbeeld is het aanbrengen van centrale verwarming in de plaats van kachels. Maar is bijvoorbeeld de lift in uw flat aan vernieuwing toe, dan mag uw verhuurder daarvoor geen huurverhoging vragen.
Staat op mijn to do lijstjePcDealer schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:06:
[...]
[...]
Nieuwe cv dus. Binnen 7 jaar eruit heb ik al eens berekend. @ Raven: moet je verhuurder toch wel onderhand vervangen.
elec: 157kWh
gas; 64m3
water; 5m3
totaal 2012
elec; 1510kWh
gas; 389m3
water 66m3
verwarming staat op 19,5 graad
Prognose gasverbruik 2012
Totaal 389m3
Per gewogen graaddag (i) 0,14 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar 1.600 kWh
Water, doelverbruik per jaar 65 m3
Tussenwoning 1990, 115m2, 3 personen, geen PV
Doelverbruik is dus uitgekomen; maandbedrag eneco; 52 euro
Volgend jaar naar de 40 euro per maand en potje maken voor mijn passiefhuisstandaard-wensen
Eigenlijk is mijn totale elec/gas/water-verbruik gehalveerd door bewustwording: mindergas.nl /energiemangeronline.nl /wattcher /douchecoach.....
Verwijderd
Elektriciteit: 398kWh
Gas: 151m3
Water: 7,73m3
Verbruik december 2012
Elektriciteit: 256kWh (-36% van de doelstelling)
Gas: 86m3 (-43% van de doelstelling)
Water: 6,19m3 (-20% van de doelstelling)
Even lachen; terugblik naar vorig jaar.
Verbruik december 2011
Elektriciteit: 434kWh
Gas: 153m3
Water: (onbekend)
Maand | E | ES | G | W |
Juli | 240,60kWh | |||
Augustus | 246,06kWh | 10,305m3 | 3,382m3 | |
September | 240,43kWh | 9,946m3 | 2,748m3 | |
Oktober | 229,38kWh | 10,972m3 | 3,020m3 | |
November | 175,37kWh | 53,673kWh | 9,872m3 | 2,949m3 |
December | 195,12kWh | 55,791kWh | 11,573m3 | 3,286m3 |
Totaal 2012 | 2808kWh | 131,59kWh | 243,859m3 | 45,347m3 |
(vanaf juli pas verbruik gaan bijhouden, daarvoor alleen eind van jaar)
1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
In november server vervangen door nieuwe (zuinigere) server.
Extra kolom toegevoegd met verbruik van de server zelf. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)
Eind van de maand 1,5 week thuis ivm kerst/oud en nieuw dus iets hoger stroom verbruik.
Maand | E | G | W |
Januari | 289,00kWh | 130,35m3 | 11,41m3 |
Februari | 313,00kWh | 157,55m3 | 11,44m3 |
Maart | 332,00kWh | 67,94m3 | 11,66m3 |
April | 267,00kWh | 66,80m3 | 10,82m3 |
Mei | 249,00kWh | 20,25m3 | 12,62m3 |
Juni | 236,00kWh | 12,60m3 | 10,63m3 |
Juli | 265,00kWh | 9,75m3 | 11,45m3 |
Augustus | 220,00kWh | 3,90m3 | 10,21m3 |
September | 219,00kWh | 8,14m3 | 9,87m3 |
Oktober | 251,00kWh | 60,59m3 | 11,99m3 |
November | 255,00kWh | 117,12m3 | 11,95m3 |
December | 273,00kWh | 167,58m3 | 12,35m3 |
Verbruik December 2012:
E: 273kWh
G: 167,58m3
W: 12,35m3
Verwachting 2012 op basis van deze maand:
E: 3.214kWh
G: 1.973m3
W: 145m3
2012 werkelijk:
E: 3.169kWh
G: 822,58m3
W: 136,42m3
2011 (juni-mei) historisch:
E: 3.349kWh
G: 774,24m3
W: 136,15m3
Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open keuken
Label A, Agpo Econpact hr-107 combiketel met zonneboiler (97 liter). Label B AEG condensdroger, nieuwe AEG 7kg wasmachine, A+++-10%.
Twee volwassenen, twee kinderen (4 en 6).
[ Voor 0% gewijzigd door PcDealer op 01-01-2013 19:42 . Reden: Damn you DDX :) http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/39518471#39518471 ]
Verwijderd
2 personen, appartement uit ~1970. Koken op gas, Sinds een jaar bijgehouden, sinds een maand of 9 zuiniger aan het worden. Binnentemperatuur 20,5C. Oude koel/vries combi, oude wasmachine en geen droger.
@pcdealer, woonkamer met open kuiken ?
Verwijderd
Verbruik gas op jaarbasis: 2046 m3 per jaar
Redelijk standaard lijkt me voor een gezin met een (denk voor randstadbegrippen) riant huis.
Twee volwassenen, twee kinderen (9 en 11).
Gasverbruik
Totaal 1.461 m3
Per gewogen graaddag 0,39 m3/graaddag
Stroom
Periode: 28 april t/m 31 december
Totaal 2200 kwh
Opbrengst van de zonnepanelen (sinds 13-04-2012)
http://www.roijmans.tk//jaar_overzicht.php?jaar=2012-01-01
Verbruik warmte 2012: 14,25 GJ
Verbruik water 2012: 74,3m3
Omstandigheden: tussenwoning met 3 woonlagen en145m2 uit 2000, 2 personen waarvan bijna altijd iemand thuis is geweest, zuinig patroon maar niet ten koste van comfort, vaatwasser A++, wasmachine A++, droger B, koelvriescombinatie A+, bijna overal spaarlampen, 2 grote plasma tv's, mechanische ventilatie.
1 grote ruimte waar ook een keukeblok is opgenomen aan de ene kant en aan de andere kant het zitgedeelte met tv. Get the picture?
Opbrengst PV 2080 kWh (924,4 kWh/kWp), dus 21 kWh over. Voor het eerste jaar in de min.
Verbruik gas 2012: 1232 m3
Nagenoeg gelijk aan 2011 maar per gewogen graaddag toch nog 5,4 % besparing.
Verbruik water 2012: 167 m3. Dat is 24,6 % minder als in 2011.
Omstandigheden: tussenwoning zuid oost Nederland. Bouwjaar 1997. 3 personen. CV 2006. Verlichting alles LED.
December: |
18,5 kWh Opgewekt |
Laag Tarief: 83,57 kWh |
Hoog Tarief: 107,75 kWh |
Water 6m³ |
Gas 153,88m³ |
December was een maand waarin we veel verlof hebben gehad.
Halverwege februari geven we de meter eindstanden door aan Essent.
Als we nu kijken van 1 jan. 2012 tm 31 dec. 2012:
Jaar 2012: |
880 kWh Opgewekt (vanaf 8 juni 2012 installatie live) |
Laag Tarief: 742,90 kWh |
Hoog Tarief: 147,73 kWh |
Water 77,5 m³ |
Gas 974 m³ = 0,25 m3/graaddag |
Mindergas.nl voor gas ivm de graaddagen correctiedaanNL schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 17:20:
Ik ben benieuwd op welke manier jullie het verbruik/meterstanden registreren. Zelf gebruik ik sinds oktober deze website: http://manager.energiemanageronline.nl/ maar er zijn natuurlijk veel (betere?) manieren.
http://www.meterstandenmonitor.nl/ voor electra en gas ivm de mooie teruglever optie en de diagram met verbruik vs productie
Ecohome omdat dit ik deze eigenlijk al vanaf het begin gebruik, deze is sinds de komst van de zonnepanelen minder handig omdat ik geen teruglever telwerk heb.
E: 142 kWh (21 kWh meer dan November. Zal de kerstverlichting wel zijn...)
G: 73 m3 (27 m3 meer dan November. Wat meer vrij en gasten met de feestdagen denk ik.)
W: 5 m3 (Is redelijk normaal voor mij.)
Eenpersoonshuishouden in matig geïsoleerde tussenwoning.
Spreadsheet en ook Energiemanager Online, maar ik kan er al een tijd niet in vanwege verkeerd wachtwoord. Te lui om het goed uit te zoeken.daanNL schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 17:20:
Ik ben benieuwd op welke manier jullie het verbruik/meterstanden registreren. Zelf gebruik ik sinds oktober deze website: http://manager.energiemanageronline.nl/ maar er zijn natuurlijk veel (betere?) manieren.
Tijd voor ledkerstverlichting?Fiber schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:18:
Verbruik December 2012:
E: 142 kWh (21 kWh meer dan November. Zal de kerstverlichting wel zijn...)
En dan heb ik het niet over korter douchen en lichten uit, maar meer over aankoop van LED verlichting, zonnepanelen, etc.
Ik ga het allemaal niet voorrekenen. Maar volgens mij is investeren in LED lampen goedkoper als investeren in zonnepanelen (lees sneller terugverdiend). Zo duur is dat niet meer.VROEM! schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:30:
Ik ben wel benieuwd wie van de posters hier uit principe alles zo zuinig mogelijk doet, daar bereid is zwaar voor te investeren en wie nog rekening houdt met terug verdien tijden. En zo ja, welke terugverdientijden je accepteert over je aankopen
En dan heb ik het niet over korter douchen en lichten uit, maar meer over aankoop van LED verlichting, zonnepanelen, etc.
Hier is inmiddels alles LED. Bouwmarkten hebben regelmatig acties met 20 % korting. Koop wel een degelijk merk (Flipsen..), zeker geen huismerk.
(die zonnepanelen hebben we ook trouwens)
Je kunt heel snel makkelijk een paar honderd euro besparen door gewoon iets meer na te denken over wat je doet. Sluipverbruik is makkelijk te reduceren. Kijk ook in Serieus elektriciteit besparen en Gas besparen door middel van CV tuning.

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 02-01-2013 10:23 ]
Ik hou met de meeste duurzame/besparingsaanschaffingen wel rekening met de TVT, met de doodsimpele reden hoe eerder het terugverdiend is hoe eerder het weer opnieuw ingezet kan worden.VROEM! schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:30:
Ik ben wel benieuwd wie van de posters hier uit principe alles zo zuinig mogelijk doet, daar bereid is zwaar voor te investeren en wie nog rekening houdt met terug verdien tijden. En zo ja, welke terugverdientijden je accepteert over je aankopen
Die micro omvormers lijken me ook interessant, 95% efficientie. (mn huidige Enecsys 480duo 94%)PcDealer schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:22:
Ik ga pas aan zonnepanelen als ik geld over heb. Ik wacht wel met smart op de SMA Sunny Boy 240 microinverter. Dan hoef ik niet gelijk meerdere panelen aan te schaffen, maar kan ik klein beginnen.
Je kunt heel snel makkelijk een paar honderd euro besparen door gewoon iets meer na te denken over wat je doet. Sluipverbruik is makkelijk te reduceren. Kijk ook in Serieus elektriciteit besparen en Gas besparen door middel van CV tuning.
[afbeelding]
Ben wel benieuwd naar de prijs en het loggen, had een document gevonden: http://www.google.nl/url?...lP8-0KTiYgVX2qx-a7MWIz8VQ
De zgn sunny multigate heb je daarvoor nodig. (Bij Enecsys koop je de gateway voor +- € 200 incl. loggings en 25 jaar garantie op de omvormers.)
Het is inmiddels een principe geworden, maar er wordt wel rekening met de beurs gehouden. TVT is geen punt. Maar wel mooi om te weten wanneer je een behoorlijk bedrag (€2000+) uitgeeft aan iets.VROEM! schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:30:
Door al deze topics te volgen het afgelopen jaar ben ik wel gaan kijken naar wat wij thuis nu precies allemaal doen met onze energie en water etc. Ik koop nu geen nieuwe apparaten / lampen oid zonder te kijken wat het aan energie verbruikt, een pricewatch en reviews zal ik altijd raadplegen.
Thuis heb ik getracht me vrouw ook bewuster en enthousiaster te maken. (Ook familie en vrienden).
Het afgelopen jaar hebben de tweakers in deze fora er aan mogen bijdragen dat we (tot nu, met 1 dikke maand te gaan tot de eindstanden): 37% minder energie (En dan heb ik de panelen nog niet meegerekend.), 30% minder gas, en 34% minder water hebben "verspild".
We zijn 3 personen, (1kind)
- het hele huis is voorzien van LED verlichting
- LED tv, (max 3 uur per dag)
- zuinige (i3 T) computer als MCE (max 3 uur per dag)
- vaatwasser (Miele, A++, meen ik)
- koelkast (Miele A++)
- diepvries (Samsung A++)
- wasmachine (AEG A++, max 3 keer per week)
- droger (AEG A++, max 1 keer per week)
- koken doen we op gas
Zoals je ziet heb ik er met de aanschaf van de apparatuur wel op gelet dat het allemaal A++ is. Ik heb echter helemaal geen verklaring voor het hoge verbruik, iemand een idee?
(ga dadelijk een youless bestellen zodat ik het in ieder geval inzichtelijk heb en wat kan testen met groepen aan / uit)
[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 18-01-2013 12:46 ]
- pomp vloerverwarming zou kunnen, maar ook dit is een eco model (zou moeten checken welke)
- elektrisch bed, nope
- wietplantage, nope
Het is nogal frustrerend, gister al alles met een stekker langs geweest met een el cheapo stroommeter maar ook niets kunnen vinden met een hoog sluipverbruik.
[ Voor 24% gewijzigd door MF op 18-01-2013 12:51 ]
de cv ketel en /of boiler?MF schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:49:
- mechanische ventilatie, hebben we niet (afzuigkap in de keuken dan weer wel, maar ook die is zelden aan)
- pomp vloerverwarming zou kunnen, maar ook dit is een eco model (zou moeten checken welke)
- elektrisch bed, nope
- wietplantage, nope
Het is nogal frustrerend, gister al alles met een stekker langs geweest met een el cheapo stroommeter maar ook niets kunnen vinden met een hoog sluipverbruik.
90kwh/7/24=0.536kw per uur oftewel 536watt constant, en dat is wel heel erg fors!
Youless kopen icm groepentest is erg verstandig.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Welk model tv heb je? Als ik het goed begrijp zit je tv-decoder in je desktop?MF schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:42:
De decoder / tuner zit in de pc en die gaat uit als hij niet in gebruik is. De TV zit niet achter een schakelaar maar aangezien het een model van 2012 is zou het standby verbruik meen ik niet meer dan een 1 watt mogen zijn?
Eco is tegenwoordig helaas nogal een leeg begrip geworden... Helemaal als diezelfde eco vloerverwarmingspomp 24/7 draait. Vergeet trouwens niet dat je in de winter meer verbruikt omdat de verlichting langer brandt en de CV vaker aanslaat.MF schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:49:
- mechanische ventilatie, hebben we niet (afzuigkap in de keuken dan weer wel, maar ook die is zelden aan)
- elektrisch bed, nope
- wietplantage, nope
De decoder zit in de media center, en die gaat uit als we geen TV willen kijken. Model TV is een LG 47LS5600 en deze verbuikt aan 77 watt.Erasmo schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:45:
[...]
Welk model tv heb je? Als ik het goed begrijp zit je tv-decoder in je desktop?
[...]
Eco is tegenwoordig helaas nogal een leeg begrip geworden... Helemaal als diezelfde eco vloerverwarmingspomp 24/7 draait. Vergeet trouwens niet dat je in de winter meer verbruikt omdat de verlichting langer brandt en de CV vaker aanslaat.
De pomp van de vloerverwarming is na enig zoekwerk een Laing ecocirc, die zou ook gewoon goed moeten zijn / zuinig.
Dat ik iets meer zou verbruiken in de winter dan normaal was me wel duidelijk, daarom overal LED zonder onzinnige sfeer lampjes, dus per dag max 6 uur 5 LED lampen a 5~8 watt (de overige lampen branden niet als we ze niet nodig hebben)
Ter vergelijk: Ik verbruik die 130 kWh ongeveer in een maand, met een oude onzuinige koelkast en een oude onzuinige tv die langer aanstaat dan die van jou en op de meeste plaatsen nog gewoon gloeilampen.
[ Voor 42% gewijzigd door Fiber op 18-01-2013 14:20 ]
[ Voor 27% gewijzigd door MF op 18-01-2013 14:20 ]
Geen mechanische ventilatie? Hoe ventileer je dan in huis? Waarschijnlijk heb je een WTW unit, welke een toe- én afvoerventilator heeft en daarom redelijk wat elektriciteit kan gebruiken. Maar dat verklaart nog steeds niet al het verbruik. Geen aquarium of elektrische boiler o.i.d.?MF schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:49:
Vergeet ook niet dat de meeste CV ketels nu modulerend zijn (pomp blijft langer draaien) daarnaast heb je vloerverwarming wat ook weer een extra pomp is.
Hier een soort gelijke situatie met meer verbruikers:
3 personen, (1kind) waarvan er altijd minimaal 2 thuis van zijn (mijn vrouw en de kleine of ik en de kleine, of alle 3)
- spaarlampen + halogeenverlichting
- Plasma tv, (max 3 uur per dag) + Samsung LCD (max 3 uur per dag), 2 media boxen (max 6 uur per dag) grote receiver met speakers (max 4 uur per dag)
- 3960x + HD6990 (3 uur per dag), Q6600 (12 uur per dag) ,Server i7-3770T 24 uur per dag) (Ik werk meestal thuis)
- vaatwasser (ETNA, A+, 5 keer per week)
- koel/vries combi (ETNA A+)
- diepvrieskist 300L (Liebherr A++)
- wasmachine (Siemens A++, 4 keer per week)
- droger (Siemens A+++ warmtepomp), 3 keer per week)
- Grote 3kW oven, 3 keer per week
- Warmte pomp (Airco, alleen in de zomer)
- Whirlpool, 1 keer per week)
- koken doen we op gas
Gemiddeld verbruik 15kwh per dag, 107kwh per week., 5600kwh per jaar (lager verbruik met meer en grotere verbruikers)
Laten jullie de koffie zetter o.i.d. aanstaan? anders zou je i.d.d. zeggen dat het in je WTW unit of CV pompen zit.
[ Voor 3% gewijzigd door fast-server op 18-01-2013 20:42 ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Ramen open zetten, het is wel zo gebouwd dat we later een WTW unit kunnen plaatsen (lege kanalen enzo zijn er)antonboonstra schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:30:
[...]
Geen mechanische ventilatie? Hoe ventileer je dan in huis? Waarschijnlijk heb je een WTW unit, welke een toe- én afvoerventilator heeft en daarom redelijk wat elektriciteit kan gebruiken. Maar dat verklaart nog steeds niet al het verbruik. Geen aquarium of elektrische boiler o.i.d.?
Geen aquarium en geen elektrische boiler, koffie drinken we niet, dus die is ook altijd uit. Soms is de waterkoker aan maar dat zal ook max 1 keer per dag zijn.
Ook geen electrische vloerverwarming in de badkamer of andere electrische verwarming in huis?
130/week is inderdaad bizar veel. Het klinkt alsof je een nieuwbouwhuis hebt, draaien er toevallig luchtontvochtigers? Die zuipen stroom. Is er overal vloerverwarming in het hele huis? Dan zullen er misschien verschilende groepen zijn met eigen pompen. Dat schiet ook lekker op.MF schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:32:
Ramen open zetten, het is wel zo gebouwd dat we later een WTW unit kunnen plaatsen (lege kanalen enzo zijn er)
En het verbruik is ongeveer 78 Watt per uur... dat is toch 683 kWh per jaar (is al meer als 10% van je wekelijkse elektra verbruik)
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)